Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00311 005049 14830214 na godz. na dobę w sumie
Prawo integracji. Konstytucja dla Europy - ebook/pdf
Prawo integracji. Konstytucja dla Europy - ebook/pdf
Autor: Liczba stron: 211
Wydawca: Lexis Nexis Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-7620-912-8 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> prawo i podatki >> międzynarodowe
Porównaj ceny (książka, ebook (-8%), audiobook).

Prawo integracji. Konstytucja dla Europy jest praktycznym podręcznikiem, w którym Autor przedstawił zagadnienia ogólne integracji w Europie: filozofię prawa europejskiej integra-cji, jej kierunki i proces konstytucjonalizacji; instytucje, prawo jako część acquis communautaire; europejskie prawo ustrojowe; tworzenie, stosowanie i przestrzeganie prawa; zagadnienia szczegółowe: prawo europejskiej integracji gospodarczej, społecznej, zalążki prawa europejskiej integracji politycznej. Syntetyczne ujęcie tematu połączone z przejrzystością wykładu stanowi niepodważalną zaletę książki.
W wydaniu czwartym w celu ułatwienia nauki wprowadzono dodatkowe pogrubienia podkreślające ważne partie materiału, piktogramy ułatwiające odnalezienie istotnych fragmentów nie tylko tuż przed egzaminem oraz numery boczne umożliwiające szybkie odnalezienie w tekście książki pojęć ze skorowidza.
Opracowanie jest przeznaczone przede wszystkim dla studentów prawa i administracji, a także politologii, stosunków międzynarodowych i europeistyki. Będzie też przydatne pracownikom sektora publicznego, w praktyce zawodowej zajmującym się zagadnieniami integracji z Unią Europejską.
Prof. dr hab. Zdzisław Brodecki – profesor Uniwrsytetu Gdańskiego, założyciel i kierownik Katedry Prawa Europejskiego i Komparatystyki Prawniczej na Wydziale Prawa i Administracji tego Uniwersytetu. Prowadzi Katedrę Jeana Monneta, jest ekspertem Comité Economique et Social Européen (CESE)
Stan prawny na 15 lipca 2011 roku.

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

Prawo integracji Konstytucja dla Europy Zdzisław Brodecki Wydanie 4 Warszawa 2011 Rysunki: Mateusz Rakowicz Opracowanie redakcyjne: Grażyna Polkowska-Nowak Redakcja techniczna: Małgorzata Duda Projekt okładki i stron tytułowych: Agnieszka Tchórznicka © Copyright by LexisNexis Polska Sp. z o.o. 2011 Wszelkie prawa zastrzeżone. Żadna część tej książki nie może być powielana ani rozpowszechniana za pomocą urządzeń elektronicznych, mechanicznych, kopiujących, nagrywających i innych – bez pisemnej zgody Autora i wydawcy. ISBN 978-83-7620-912-8 LexisNexis Polska Sp. z o.o. Ochota Office Park 1, Al. Jerozolimskie 181, 02-222 Warszawa tel. 22 572 95 00, faks 22 572 95 68 Infolinia: 22 572 99 99 Redakcja: tel. 22 572 83 26, 22 572 83 28, 22 572 83 11, faks 22 572 83 92 www.LexisNexis.pl, e-mail: biuro@LexisNexis.pl Księgarnia Internetowa: dostępna ze strony www.LexisNexis.pl Spis treści Przedmowa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9 Część pierwsza FUNDAMENTY INTEGRACJI ROZDZIAŁ I. Europa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17 1. Spacer idei integrującej Europę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17 1.1. Dzieje Europy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17 1.2. Plan rekonstrukcji Europy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22 1.3. Symbolika katedry . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 24 2. Idee integrujące Europę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26 2.1. Kod kultury prawnej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26 2.2. Komparatystyka kultur prawnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 33 ROZDZIAŁ II. Unia Europejska . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 39 1. Kształt integracji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 39 1.1. Proces konstytucjonalizacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 39 1.2. Zróżnicowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 42 1.2.1. Różnorodna geometria . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 42 1.2.2. Współpraca . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 44 1.3. Symbolika muzeum . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 44 2. Ustrój Unii . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 44 2.1. Aktorzy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 44 2.1.1. Unia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 44 2.1.2. Państwa członkowskie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 46 2.1.3. Obywatele Unii . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 48 2.2. Transfer kompetencji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 50 2.2.1. Zasada kompetencji powierzonych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 50 2.2.2. Zasada podziału kompetencji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 52 2.3. Zasady ustrojowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 53 2.3.1. Zasada integracji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 53 2.3.2. Zasada solidarności państw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 54 6 Spis treści 2.3.3. Zasada pomocniczości . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 55 2.3.4. Zasada proporcjonalności . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 57 3. Instytucje Unii . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 58 3.1. Władza instytucjonalna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 58 3.1.1. Reprezentacja interesów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 58 3.1.2. Podstawowe zasady instytucjonalne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 60 3.2. Organy przedstawicielskie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 61 3.2.1. Parlament Europejski . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 61 3.2.2. Rada Europejska . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 65 3.2.3. Rada Unii Europejskiej (Rada) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 67 3.2.4. Racjonalność stanowienia prawa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 68 3.3. Organy wykonawcze . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 70 3.3.1. Komisja Europejska . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 70 3.3.2. Europejski Bank Centralny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 72 3.3.3. Inne instytucje . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 73 3.3.4. Racjonalność decyzji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 75 3.4. Organy sądownicze . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 77 3.4.1. Sądy „ponadnarodowe” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 77 3.4.2. Sądy krajowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 89 3.4.3. Sprawiedliwość proceduralna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 92 ROZDZIAŁ III. Porządek prawny Unii . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 97 1. Prawo i kultury prawne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 97 1.1. Prawo Unii . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 97 1.2. Zderzenie kultur prawnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 99 1.3. Symbolika zegara . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 100 2. Źródła prawa i polityki prawa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 102 2.1. Zasady ogólne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 102 2.1.1. Definicja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 102 2.1.2. Uniwersalizm . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 104 2.1.3. Wyższość . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 104 2.2. Reguły . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 104 2.2.1. Definicja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 104 2.2.2. Pierwotne prawo pisane . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 105 2.2.3. Prawo pochodne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 107 2.3. Polityka prawa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 109 2.3.1. Definicja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 109 2.3.2. Instrumenty . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 109 2.4. Precedensy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 111 2.4.1. Definicja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 111 2.4.2. Prawo sędziów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 111 3. Stosowanie prawa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 114 3.1. Operatywność systemu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 114 3.1.1. Zasada bezpośredniego skutku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 114 3.1.2. Zasada supremacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 118 3.2. Wykładnia prawa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 120 3.2.1. In dubio pro ius commune . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 120 3.2.2. Metody wykładni . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 121 Spis treści 7 Część druga INTEGRACJA POPRZEZ PRAWO ROZDZIAŁ IV. Prawo integracji gospodarczej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 129 1. Ekonomiczny wymiar integracji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 129 1.1. Kultura alpejska versus kultura morska . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 129 1.2. Intensyfikacja otwarcia rynku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 129 1.3. Symbolika Hanzy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 131 2. Europa bez granic . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 132 2.1. Wolność gospodarcza . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 132 2.1.1. Rynek towarów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 132 2.1.2. Rynek pracy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 135 2.1.3. Rynek finansowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 148 2.2. Konkurencja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 150 2.2.1. Konkurencja między przedsiębiorstwami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 150 2.2.2. Pomoc udzielana przez państwo . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 156 3. Polityki Unii Europejskiej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 158 3.1. Polityka gospodarcza i pieniężna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 158 3.1.1. Zasady polityki gospodarczej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 158 3.1.2. Zasady polityki pieniężnej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 160 3.2. Polityki sektorowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 160 ROZDZIAŁ V. Prawo integracji społecznej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 169 1. Społeczny wymiar integracji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 169 1.1. Prawa człowieka versus prawa Ziemi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 169 1.2. Symbol Statuy Wolności . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 170 2. Przestrzeń wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 171 2.1. Przestrzeń kulturowa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 171 2.2. Polityki dotyczące kontroli granicznej, azylu i imigracji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 173 2.3. Współpraca sądowa w sprawach cywilnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 174 2.4. Współpraca sądowa w sprawach karnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 176 2.5. Współpraca policyjna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 177 3. Ochrona praw jednostki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 179 3.1. Ochrona praw człowieka i podstawowych wolności . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 179 3.2. Ochrona życia i zdrowia ludzkiego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 180 3.3. Ochrona ludności i polityka socjalna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 182 3.4. Ochrona własności . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 185 3.5. Ochrona obrotu prawnego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 187 3.6. Ochrona poszkodowanego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 189 3.7. Ochrona prawnokarna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 190 4. Prawo zrównoważonego rozwoju . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 192 4.1. Kształtowanie środowiska . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 192 4.2. Rozwój regionów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 194 ROZDZIAŁ VI. Zalążki przyszłej integracji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 199 1. Międzyrządowy wymiar integracji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 199 1.1. Partykularyzm versus uniwersalizm . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 199 1.2. Symbolika Wielkiego Muru Chińskiego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 202 8 Spis treści 2. Wspólna polityka zagraniczna i bezpieczeństwa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 202 2.1. Współpraca z organizacjami międzynarodowymi i państwami trzecimi . . . . . . 202 2.2. Koncepcja i strategia WPZiB . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 203 2.2.1. Koncepcja współistnienia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 203 2.2.2. Strategie Unii . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 204 2.3. Wspólna obrona . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 208 2.3.1. Koncepcja bezpieczeństwa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 208 2.3.2. Siły zbrojne Unii . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 210 Quo vadis? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 213 Orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości i Sądu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 215 Wyroki innych sądów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 221 Skorowidz rzeczowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 223 Przedmowa Podręcznik z prawa europejskiej integracji jest zbliżony w formie i treści do książki autorstwa Allana Rosasa (wybitnego sędziego Trybunału Sprawiedliwości UE) i  Lorny Armati (z  Biura Prawnego Komisji Europejskiej) EU Constitutional Law: An Introduction, opublikowanej przez Hart Publishing w 2010 r. Ta praca i niniej- sze opracowanie wpisują się w nurt rozważań ukazujących proces konstytucjona- lizacji prawa ponadnarodowego. Podkreśla to podtytuł podręcznika eksponujący przesłanie, że Traktat z Lizbony jest de facto Konstytucją dla Europy. Ten punkt widzenia jest usprawiedliwiony, ponieważ odrzucenie przez Francuzów i  Holen- drów w  referendach traktatu o  tej samej nazwie nie oznacza braku aprobaty dla jego treści, niemal dosłownie powtórzonej w  obecnie obowiązującym Traktacie. Ta treść w istocie odzwierciedla konstytucyjne zasady prawa Unii Europejskiej. O stylu podręcznika zadecydowało przekonanie o potrzebie nauczania prawa UE od początku do końca studiów, podczas wykładów z prawoznawstwa i wielu dyscy- plin dogmatycznych: prawa karnego, administracyjnego, cywilnego itp. (analiza reguł) i  wykładu specjalizacyjnego z  prawa integracji w  Europie (analiza zasad i polityk, czyli europejskich standardów). Nowe podejście do programów realizo- wanych na wydziałach prawa i  administracji ilustruje w  uproszczeniu poniższy schemat, ukazujący różnice między problematyką dogmatyczną i socjotechniczną (jurysprudencją). 10 Przedmowa Dogmatyka prawa Z krajowej perspektywy europejskie prawo karne europejskie prawo cywilne europejskie prawo administracyjne europejskie prawo pracy europejskie prawo handlowe europejskie prawo gospodarcze europejskie prawo ochrony środowiska europejskie prawo finansowe itd. SYNTEZA Jurysprudencja Z unijnej perspektywy Prawo integracji w Europie EU Constitutional Law Podczas wykładów z  przedmiotów dogmatycznych ze sfery prawa publicznego (zwłaszcza administracyjnego, gospodarczego i ochrony środowiska) i prywatnego (zwłaszcza handlowego i pracy) studenci powinni mieć możliwość zaznajomienia się z argumentacją systemową w każdej z tych dziedzin, obejmującą swym zakre- sem m.in. prawo tworzone przez unijne instytucje: rozporządzenia, dyrektywy, de- cyzje. Temu celowi służyło opublikowanie przez LexisNexis aż ośmiu tomów w serii Acquis communautaire o  tytułach: „Wolność gospodarcza”, „Konkurencja”, „Fi- nanse”, „Infrastruktura”, „Zatrudnienie i  ochrona socjalna”, „Ochrona praw jednostki”, „Ochrona środowiska”, „Regiony”. Wśród autorów tej serii było wielu przedstawicieli dyscyplin dogmatycznych, piszących z myślą o wykorzystaniu swoich tekstów na własnych wykładach lub ćwiczeniach. Nowe ujęcie wykładu specjalizacyjnego z prawa integracji w Europie będzie miało głębszy sens, jeśli prowadzący zajęcia z dogmatyki prawa zrealizują swój program nauczania, z uwzględnieniem unijnej i porównawczej perspektywy. Przy takim za- łożeniu będzie można przed zakończeniem studiów prawniczych i administracyj- nych dokonać syntezy opublikowanego przez LexisNexis tryptyku: Europa sę- dziów, Europa urzędników i  Europa przedsiębiorców, z  myślą o  wykształceniu u studentów umiejętności myślenia w kategoriach zasad ogólnych prawa i podkre- śleniu znaczenia, jakie w praktyce odgrywa „polityka prawa” – niegdyś wykładana przez wybitnego polskiego uczonego Leona Petrażyckiego, którego myśli wywarły wpływ na rozwój filozofii i  teorii prawa w  państwach skandynawskich i  w  Ame- Przedmowa 11 ryce. Warto polityce przywrócić jej dawne znaczenie, sformułowane już przez filo- zofię antycznej Grecji. Kolejne wydanie podręcznika uwzględnia zmiany, jakie zaszły w prawie UE po wejś- ciu w życie Traktatu Lizbońskiego, który zreformował TUE i TWE (obecnie: Trak- tatu o  funkcjonowaniu Unii Europejskiej, TFUE). Tytuł książki eksponuje konty- nent jako obszar, na którym 27 państw członkowskich UE (E-27) realizuje historyczny projekt zintegrowanego porządku prawnego. W części pierwszej pt. „Fun - damenty integracji” Unia jawi się taka, jaka jest w rzeczywistości, a nie w zamyśle polityków podpisujących traktaty. Część druga pt. „Integracja poprzez prawo” kon- centruje się na zasygnalizowaniu procesów integracji gospodarczej, społecznej i politycznej. Zamiłowanie do języka architektury jest wyrazem przekonania, że jest to forma komunikowania się ponad granicami narodów, dostępna i  zrozumiała poprzez właściwe ludziom mechanizmy odbioru przestrzeni. Najwspanialsze budowle ar- chitektoniczne są cudami świata, ich założenia są w pełni dopracowane. Kierunki pionowy i poziomy łączą się w prawdziwej syntezie. Świątynie wydają się mieć or- ganiczną formę, która konkretyzuje życie jako działanie w czasie i w przestrzeni. Dlatego każdy rozdział podręcznika ma swój architektoniczny symbol ułatwiający zrozumienie sedna sprawy. Ta forma wypowiedzi być może zainteresuje nawet prawników, którzy w swej pracy zawodowej przywiązują dużą wagę do konkretu i unikają metafor. Koncentracja na czymś, co pozwala zrozumieć Unię Europejską i jej funkcjonowa- nie, zmusza Czytelnika do przyswajania materiału wraz z tekstami traktatów. Po- znawanie prawa pisanego w oryginale powinno wejść w krew nie tylko studentom prawa i administracji. Ma ono swe walory dydaktyczne nawet w procesie naucza- nia studentów politologii, stosunków międzynarodowych i europeistyki. Nowe wydanie podręcznika zawiera mniej informacji o organach Unii Europejskiej, gdyż są one dostępne w internecie i na bieżąco aktualizowane przez instytucje od- powiedzialne za przekazywanie encyklopedycznych danych. Te informacje i tak nie mają żadnego wpływu na kształtowanie sposobu myślenia prawniczego. W  tym podręczniku została podjęta ambitna próba przedstawienia kodu kultury prawnej i zwrócenia uwagi na powiązanie idei europejskiej integracji z zasadami ogólnymi prawa Unii. Analiza europejskiej kultury prawnej pozwoli studentom zrozumieć proces integracji gospodarczej (korzyści dla obywateli i  przedsiębiorców płynące z jednolitego rynku) i społecznej (korzyści dla obywateli płynące z jednolitego ob- szaru kulturowego). Ten proces odbywa się w interakcji z prawem. Warszawa, 1 czerwca 2011 r. Autor Część pierwsza FUNDAMENTY INTEGRACJI
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Prawo integracji. Konstytucja dla Europy
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: