Darmowy fragment publikacji:
DZiAŁ i. prAWO rZYMSKie
Czy wiesz, że…
Prawo rzymskie kształtowało się pierwotnie w wyniku zwyczaju? Jednak powodowało to
tzw. niepewność prawa, gdyż początkowo prawo zwyczajowe nie było spisywane, a prze-
kazywane z pokolenia na pokolenie drogą ustną, co jak łatwo się domyślić, prowadziło
do nadużyć także ze strony sędziów, tym bardziej, że wywodzili się oni z najbogatszych
warstw społecznych i utrwalali nierówność prawna wobec większości ludzi biednych.
Dlatego też już w roku 450 p.n.e. powstała pierwsza kodyfikacja prawa zwyczajowego
– bardzo ważna dla prawa rzymskiego, tzw. ustawa XII tablic. Prawo rzymskie powsta-
wało w drodze ustaw – uchwalanych przez Zgromadzenia Ludowe (comitia). Głosowanie
odbywało się najpierw jawnie, potem tajnie według różnych podziałów obywateli na
plemiona (tribus) lub centurie. Później taka ustawa musiała być potwierdzona przez senat.
15
CZęść I. PRAWO OSObOWE
RoZDZIał 1. PODMIOtY PRAWA
W czasach antycznych zdolność prawna przysługiwała tylko określonej grupie osób,
które można było zakwalifikować jako wolnych obywateli Rzymu, niepodlegających
zwierzchnictwu pater familias.
Podział ludzi dokonywany był według:
1) status libertatis: servi – liberi (stanu wolności: niewolnicy – wolni),
2) status civitatis: cives – peregrini (stanu obywatelstwa: obywatele – obcokra-
3) status familiae: sui iuris – alieni iuris (stanu w rodzinie: własnowolni – podle-
jowcy),
gający władzy).
16
PODMIOTY PRAWA
PERSONAE (OSOBY)
status
familiae
FIZYCZNE
status
civitatis
alieni iuris
peregrini
sui iuris
latini
sprzymie
rzeńcy
i inni
dediticii
cives
status
libertatis
servi
liberi
ingenui
liberti
PRAWNE
• aerarium populi
romani
• fiscus
• municipia
• collegia, sodalitates
Corpus habent
Podmioty prawa
Podobnie jak dzisiaj, początkiem bytu prawnego osoby fizycznej było urodzenie.
Dziecko musiało przyjść na świat żywe. W przypadku śmierci dziecka w krótkim czasie
od urodzenia wymagano dowodu, że urodziło się ono żywe. Najprostszym dowodem
żywego urodzenia był płacz lub krzyk dziecka. Podmiotowości odmawiano płodom
zdeformowanym, nawet w przypadku żywego urodzenia.
17
NASCITURUS (DZIECKO POCZĘTE)
dziecko poczęte, a jeszcze
osoba fizyczna
nienarodzone
nie było traktowane jako
jeśli dziecko urodziło się po śmierci ojca (postumus),
powstawał problem, czy należy dopuścić je do spadku
w kręgu spadkobierców ustawowych (sui heredes)
ustawa XII tablic rozstrzygała to zagadnienie
na korzyść dziecka poczętego
stopniowo zakres praw możliwych do nabycia przez
nasciturusa rozszerzano
w średniowieczu powstała reguła nasciturus iam
pro nato habetur (mającego się urodzić uważa się
za już urodzonego). Warunkiem nabycia praw było
urodzenie się dziecka żywego
Ponadto funckjonowało pojęcie kommorientów. Były to osoby, które zginęły
we wspólnym niebezpieczeństwie w taki sposób, że nie można oznaczyć kolejności
śmierci poszczególnych osób. Oznaczenie kolejności śmierci ma znaczenie dla określe-
nia nabycia praw w drodze spadkobrania przez poszczególne osoby.
W starożytności sytuacja prawna człowieka zależała od tego, czy był niewolnikiem,
czy osobą wolną. Zaliczenie do osób wolnych było podstawowym warunkiem uznania
człowieka za podmiot prawa.
Ważne
Niewolnicy pozbawieni byli zdolności prawnej w każdym aspekcie. Jedynie w prawie
naturalnym wszyscy ludzie byli uważani za równych.
18
Ludzi wolnych (homini liberi) dzielono na:
ingenui
– wolno urodzonych
– którzy urodzili się
z wolnej matki
liberti – wyzwoleńców. Wyzwolenie (manumissio)
niewolnika powodowało nabycie przez wyzwoleńca
obywatelstwa rzymskiego. Wyzwoleniec stawał się osobą
fizyczną w rozumieniu prawa rzymskiego
Formalnymi sposobami wyzwolenia iure civili były:
1) manumissio testamento – zapis testamentowy przyznający wolność niewolnikowi
testatora,
2) manumissio vindicta – nadanie niewolnikowi wolności za pomocą formalnej
procedury wzorowanej na postępowaniu sądowym w sprawach o stwierdzenie
wolności osób błędnie uznawanych za niewolników,
3) manumissio censu – wpisanie niewolnika na listę obywateli przy okazji dokony-
wania spisu obywateli (lustrum). Spisy takie w okresie republiki sporządzane były
przez cenzorów co 5 lat. W okresie cesarstwa stopniowo zaprzestano ich przepro-
wadzania,
4) manumissio in ecclesia – po uznaniu chrześcijaństwa (edykt mediolański z 313 r.)
w gminach chrześcijańskich rozwinął się nowy sposób wyzwalania niewolników
– przez oświadczenie właściciela złożone wobec biskupa i wiernych gminy chrześ-
cijańskiej.
Wyzwoleniec podlegał prawu patronatu, które znacznie ograniczało jego swobodę
osobistą i majątkową. Z prawa patronatu wynikały obowiązki natury zarówno spo-
łecznej, jak i prawnej, a patronowi przy sługiwały określone uprawnienia.
Najważniejsze uprawnienia patrona:
wyzwoleniec powinien traktować patrona zawsze jako osobę świętą i uczciwą,
powinien okazywać mu szacunek i posłuszeństwo
patron mógł wymusić złożenie przysięgi rodzącej obowiązek prawny,
że po wyzwoleniu otrzyma określone świadczenia (iusiurandum liberti)
wyzwoleniec był zobowiązany czynić datki, wykonywać pracę i dostarczać
środków utrzymania według swoich możliwości, jeśli patron znalazł się w nie
dostatku
patron, w przypadku bezpotomnej śmierci wyzwoleńca, był powołany do spadku
po nim
19
w prawie pretorskim patron otrzymywał połowę majątku wyzwoleńca, nawet gdy
miał on sui heredes, żonę in manu lub adoptowanego syna
wyzwoleniec był zobowiązany czynić datki, wykonywać pracę i dostarczać
środków utrzymania według swoich możliwości, jeśli patron znalazł się w nie
dostatku
patron, w przypadku bezpotomnej śmierci wyzwoleńca, był powołany do spadku
po nim
w prawie pretorskim patron otrzymywał połowę majątku wyzwoleńca, nawet gdy
miał on sui heredes, żonę in manu lub adoptowanego syna
Prawo patronatu wiązało się także z pewnymi obowiązkami ze strony patrona. Patron
miał obowiązek wspierania swojego wyzwoleńca, np. pomagania mu w prowadzeniu
spraw sądowych, a także w razie potrzeby żywienia go. Na mocy konstytucji Marka
Aureliusza patron, który od mówiłby alimentacji swojego wyzwoleńca, tracił prawo
patronatu.
W czasach archaicznych niewypłacalny dłużnik mógł być sprzedany w niewolę przez
wierzyciela, ale jedynie trans Tiberim, co oznaczało – poza granice państwa, w niewolę
na obcym terytorium. Lex Poetelia Papiria de nexis z 326 r. p.n.e. ostatecznie zniosła
tę możliwość. Gaius wspomina sc. Claudianum, na podstawie którego obywatelka
współżyjąca z cudzym niewolnikiem wbrew woli jego właściciela, stawała się niewol-
nicą. Także obywatel, który unikał wpisania na listę w celu określenia jego cenzusu,
był sprzedawany w niewolę. W czasach Cesarstwa skazanie na śmierć, walkę ze zwie-
rzętami lub pracę w kopalniach było równoznaczne z utratą wolności.
Ważne
Sytuacje degradacji obywatela do statusu niewolnika na terytorium Rzymu należały
do rzadkości i co do zasady można przyjąć, że obywatel rzymski nie mógł zostać nie-
wolnikiem na terenie Rzymu.
Rzymianin pojmany w czasie wojny przez przeciwnika stawał się niewolnikiem. Jed-
nak w celu zabezpieczenia praw obywatela, który dostał się do niewoli, wprowadzono
instytucję ius postliminii. „Jeśli obywatel sui iuris zostałby schwytany przez obcych,
chociaż staje się u wrogów niewolnikiem, to jednak, gdyby powrócił, otrzyma wszystkie
poprzednie prawa na mocy prawa powrotu” (Ulp. 10.4). Wyjątkami były matrimonium
i possessio. Mianowicie wraz z powrotem obywatel nie odzyskiwał dawnej pozycji
posiadacza, nie odżywało również małżeństwo, ponieważ oparte były one na wyraża-
niu woli bycia małżonkiem (affectio maritalis) oraz woli zatrzymania rzeczy dla siebie
(animus rem sibi habendi). Niewolnik, jako pozbawiony zdolności zawarcia małżeństwa
i nabycia własności, nie mógł przejawiać intencji związanych z tymi sytuacjami.
20
Jeżeli obywatel umarł w niewoli, niemożliwa była sukcesja po nim, zarówno testamen-
towa, jak i beztestamentowa, ponieważ osoba niewolna nie mogła pozostawić po sobie
spadku, a przy sporządzeniu testamentu wymagano, aby testator zachował zdolności
do jego sporządzenia aż do chwili śmierci. W celu umożliwienia sukcesji testamentowej
po obywatelach, którzy zmarli w niewoli, wprowadzono fictio legis Corneliae. Na mocy
tej fikcji osoba, która utraciła wolność wskutek pojmania przez wrogów, a następnie
zmarła, traktowana była tak, jak gdyby zmarła jako wolny człowiek, tj. w chwili poj-
mania.
Uzyskanie obywatel stwa rzymskiego (status civitatis):
urodzenie
▶ nabywały dzieci urodzone ze związku małżeńskiego (iustum matrimonium),
▶ dzieci urodzone poza takimi związkami otrzymywały, zgodnie z zasadą ius
niezależnie od obywatelstwa matki
gentium, obywatelstwo matki
▶ lex Minicia z 90 r. p.n.e. odmawiała obywatelstwa dzieciom urodzonym
ze związku obywatelki rzymskiej i cudzoziemca, który nie miał conubium
nadanie
▶ nabycie w drodze indywidualnego lub grupowego przywileju. Wiele grup
tradycyjnie żyjących z Rzymianami w dobrych stosunkach korzystało z ius
conubii i ius commercii. W pierwszym przypadku było to prawo zawarcia
przez cudzoziemca małżeństwa ważnego iure civili, w drugim – możliwość
nabywania praw chronionych w prawie cywilnym
wyzwolenie
▶ formalne wyzwolenie prowadziło do nabycia obywatelstwa. Status
nieformalnych wyzwoleńców regulowała lex Iunia Norbana z 19 r. n.e.,
stąd określano ich mianem Latynów Juniańskich (Latini Iuniani). Ustawa
przewidywała, że owi wyzwoleńcy żyją jak wolni, lecz umierają jak niewolnicy,
co oznaczało, że odmówiono im zdolności w prawie spadkowym, a ich majątek
po śmierci przypadał patronowi. Prawo jednak przewidywało wiele sposobów,
którymi ta kategoria Latynów mogła uzyskać obywatelstwo rzymskie:
• posiadanie jednorocznego dziecka z małżeństwa z Rzymianką lub Latynką
• 6-letnia służba wojskowa w rzymskiej straży miejskiej
• dostarczenie statku do przewozu zboża do Rzymu na okres 6 lat
• wybudowanie w mieście Rzym domu o wartości co najmniej 160 000
sesterców
• prowadzenie młyna w Rzymie przez co najmniej 3 lata
21
W przeciwieństwie do czasów współczesnych rzymianie nie stworzyli pojęcia osoby
prawnej. Jednak uświadamiali sobie, że pewne grupy społeczne, pomimo zmian skła-
du osobowego, zachowują ciągłość, a zatem i odrębną od jednostek tożsamość. Ce-
chami charakterystycznymi tych organizacji są: posiadanie wyodrębnionego majątku,
samodzielnego budżetu oraz zarządcy dokonującego czynności w interesie organizacji
jako całości. Jednak tworzenie organizmów o strukturze osób prawnych podlegało
reglamentacji. Wprawdzie Ustawa XII tablic przewidywała swobodę zakładania sto-
warzyszeń i swobodnego określenia treści statutu takich organizacji, pod warunkiem
nienaruszania reguł prawa publicznego, jednak z początkiem pryncypatu zniesiono
swobodę zakładania stowarzyszeń, a każde nowo powstałe musiało uzyskać akceptację
Senatu.
W imieniu korporacji działał jej zarządca, bądź jako pojedyncza osoba, bądź jako
kolegium. Jego ustanowienie nie było aktem indywidualnego udzielenia pełnomocnic-
twa przez poszczególnych członków korporacji, a skutki działania zarządcy dotyczyły
korporacji jako całości, a nie poszczególnych członków.
Szczególnym problemem była odpowiedzialność za zobowiązania z deliktów popeł-
nionych przez zarządców. „Rozważano, czy przeciwko municipium można udzielić
skargi z tytułu podstępu. Sądzę, że z jej własnego podstępu ( municipium) nie można
udzielić (skargi): w jakiż sposób bowiem municipia mogą dopuścić się podstępu? Lecz
jeśli cokolwiek zostało dla niej nabyte w wyniku podstępu tych, którzy zarządzają
jej majątkiem, uważam, że należy udzielić skargi (z bezpodstawnego wzbogacenia).
W przypadku zaś podstępu dekurionów przeciwko nim samym kieruje się skargę z tego
tytułu” (Ulp. D.4.3.15.1).
22
RODZAJE KORPORACJI
Populus Romanus – res publicae populi Romani – aerarium populi Romani
– już w początkach republiki oddzielano podmiotowość organizacji politycznej
od podmiotowości poszczególnych obywateli. Struktura państwowa, której
wyrazem było imperium magistratus, sytuowała się w pozycji nadrzędnej
w stosunku do poszczególnych obywateli. Dlatego nawet w stosunkach
o charakterze prywatnoprawnym, np. umowy najmu czy sprzedaży (locationes,
venditiones), stosowano reguły właściwe dla prawa publicznego, a proces prywatny
był niedopusz czalny do rozwiązywania sporów na tym tle między obywatelem
a strukturą polityczną civitas
Fiscus – majątek, który należał do princepsa jako instytucji życia publicznego.
Według konstytucji republikańskiej princeps pozostawał prywatną osobą
wyposażoną we władzę publiczną; to pozwalało uznać, że przynajmniej
w części jego majątek podlega regułom prawa prywatnego, z uwzględnieniem
uprzywilejowania tej masy majątkowej. Z biegiem czasu wykształciły się
specyficzne regulacje dla stosunków z fiscusem, przesuwając je w obszar
stosunków o charakterze publicznoprawnym. W imieniu fiscusa działali
procuratores – zarządcy hierarchicznie podporządkowani princepsowi
i występujący jako pełnomocnicy (zastępcy bezpośredni)
Municipia, civitates, coloniae – były wspólnotami obywatelskimi różnymi
od civitas Romanorum, będącymi w pozycji podporządkowanej wobec republiki,
ale cieszącymi się wewnętrzną autonomią. Coloniae były to wspólnoty utworzone
przez Rzym na terenach podległych władzy Rzymu, wyposażone w autonomię tak
jak municipia, czyli dawne niezależne miasta, które weszły pod zwierzchnictwo
rzymskie
Sodalitates, collegia, corpora, societates – były to organizacje o charakterze
stowarzyszeń, istniejące od najdawniejszych czasów, najczęściej powstające jako
konfraternie w celu sprawowania wspólnie kultu religijnego lub zapewnienia
pochówku swoim członkom. Później także w celu organizacji wspólnych imprez
i wzajemnego wspierania się członków. Wewnętrzny porządek tych organizacji
wynikał ze spisanego statutu, który drobiazgowo regulował funkcjonowanie
i wewnętrzne struktury organizacyjne. Lex Iulia de collegiis, przegłosowana
z inicjatywy Augusta, nakazywała rozwiązanie dotychczas istniejących
stowarzyszeń, zezwalając na działanie jedynie ograniczonej liczbie stowarzyszeń
o długiej i nobliwej tradycji. Nowe organizacje musiały umieszczać w statutach
zapisy określonej treści oraz uzyskać aprobatę senatu, później princepsa
23
ROZDZIAł 2. cZYnnOści prAWne
Przez czynność prawną rozumie się oświadczenie woli zmierzające do zmiany ist-
niejących stosunków prawnych (powstania, zmiany lub ustania stosunku prawnego).
Jest to czynność konwencjonalna. Sposób jej dokonania, formę oraz skutki określa
prawo. Podmiot dokonujący czynności, w zależności od jej typu, może w mniejszym
lub większym zakresie określać skutki w granicach przyjętej konwencji. Czynności
prawne są właściwym instrumentem do nabywania i dysponowania prawami na skutek
aktywności podmiotu prawa.
WYRÓŻNIENIE CZYNNOŚCI PRAWNYCH
SPOŚRÓD INNYCH ZDARZEŃ
zdarzenia
zdarzenia prawne
działania
działania dozwolone
czynności prawne
24
Czynność prawna musiała spełniać następujące warunki:
1) musiała być zgodna z prawem – oznaczało to, że nie mogła być dokonana contra
legem, musiała zachowywać przewidzianą przez prawo formę, a jej treść nie mogła
naruszać porządku prawnego, czyli bezwzględnie obowiązujących norm prawnych
(nakazów lub zakazów),
2) nie mogła być dokonana w celu obejścia ustawy (in fraudem legis) – czynność
taka była nieważna,
3) musiała być zgodna z dobrymi obyczajami (bonos mores), czyli nieujętymi w nor-
my prawne, lecz społecznie uznanymi normami zachowania.
PODzIaŁ CzyNNOŚCI PraWNyCH
▶ jednostronne
▶ dwustronne
▶ motris causa
▶ inter vivos
▶ umowy wzajemne odpłatne
▶ umowy wzajemne nieod-
płatne
▶ kazualne
▶ abstrakcyjne
według liczby oświadczeń woli potrzebnych do doko-
nania czynności
według momentu wywołania skutku prawnego; czy
ma on nastąpić po śmierci składającego oświadczenie,
czy niezależnie od tego
według korzyści, jakie uzyskuje składający oświadczenie
woli; czy składa je w zamian za korzyść, której nabycia
oczekuje
według tego, czy skuteczność czynności jest zależna
tylko od zachowania elementów ją konstytuujących
(formalnych), czy też wymagana jest przyczyna ze-
wnętrzna w postaci uznanego i typowego celu, którego
osiągnięciu czynność prawna służy; podział ten w prawie
rzymskim nie był wyraźny. Typowe causae czynności
prawnej to: causa obligandi – składam oświadczenie
woli, gdyż druga strona wobec mnie się zobowiązuje,
np. zobowiązuję się zapłacić cenę, ponieważ sprzedawca
zobowiązuje się wydać mi rzecz; causa solvendi – roz-
porządzam moim prawem, aby zwolnić się z ciążącego
na mnie obowiązku, np. przenoszę własność rzeczy, po-
nieważ chcę wykonać świadczenie, które przyrzekłem
w stypulacji; causa donandi – kiedy zmierzam do nie-
odpłatnego przysporzenia w cudzym majątku kosztem
mojego majątku
25
PODzIaŁ CzyNNOŚCI PraWNyCH
▶ rozporządzające
▶ zobowiązujące
▶ formalne
▶ nieformalne
według tego, czy skutkiem czynności było zgaśnięcie
w majątku dokonującego czynności jakiegoś prawa,
a więc zmniejszenie aktywów jego majątku, czy też jedy-
nie powstanie obowiązku, czyli powiększenie pasywów
majątku, bez zmiany stanu aktywów. Czynność zobo-
wiązująca po prostu przesuwa w czasie moment doko-
nania rozporządzenia. Na przykład, jeśli sprzedałem
rzecz, to wynika z tego tyle, że będę ją musiał wydać ku-
pującemu (teraz jej nie dałem, ale będę musiał to zrobić
w przyszłości); kiedy przeniosę własność rzeczy sprzeda-
nej, uwalniam się od obowiązku, rozporządzając moim
prawem własności
według tego, czy do wywołania skutków prawnych po-
trzebne jest zachowanie prawem określonej formy.
Czynności formalne rodzą skutki prawne, jeśli zo-
stanie dochowana przewidziana prawem forma złoże-
nia oświadczenia woli. Może to być udział świadków
– w tym kwalifikowanych, wykonanie gestów, wypowie-
dzenie określonych słów lub sporządzenie dokumentu.
Takimi czynnościami są np. stipulatio, mancipatio, in
iure cessio. Formę złożenia oświadczenia woli zastrzega
się w celu zapewnienia czynności prawnej jednoznacz-
ności zarówno ze względu na fakt jej dokonania, jak
i treści, a także zapewnienia dowodu na te okoliczności.
Dokonując czynności prawnej nieformalnej oświad-
czenie woli może być złożone w dowolny, zrozumiały
i czytelny sposób. Czasami oświadczenie woli potrzebne
do dokonania czynności dorozumiewa się z za chowania
osoby (per facta concludentia), np. wypłata zapisów i ob-
jęcie w posiadanie masy spadkowej przez spadkobiercę
świadczy o zamiarze przyjęcia spadku
Czynność fiducjarna polegała na przeniesieniu prawa własności lub władztwa nad
osobą z zastrzeżeniem, że nabywca posłuży się rzeczą w określony sposób, uzgodnio-
ny ze zbywcą i najczęściej w jego interesie. Ponieważ niektóre czynności formalne nie
dopuszczały przeniesienia prawa z zastrzeżeniem warunku lub terminu, zatem cel, dla
którego jedna ze stron przenosiła na drugą prawo, zastrzegano w formie postanowienia
dodanego do mancypacji (nuncupatio). Ustawa XII tablic nakazywała, aby oświad-
26
czenia złożone w czasie mancypacji były dla stron wiążące. Stąd np. ojciec przenosząc
władzę nad synem wymagał od nabywcy, aby ten uwolnił jego syna (manumissio),
co było potrzebne zarówno przy emancipatio, jak i adoptio; w innym przypadku dłuż-
nik przenosząc własność rzeczy zastrzegał, że nastąpi zwrotne przeniesienie własności
po spłaceniu długu. W pierwszym przypadku mówiono o fiducia cum amico contracta,
w drugim cum creditore contracta, gdyż jej celem było najczęściej zabezpieczenie długu.
typowe elementy treści czynności prawnych to:
1) essentialia negotii – postanowienia istotne, określające te elementy treści, które
decydują o określeniu czynności jako czynności danego rodzaju, np. ustanowienie
spadkobiercy dla testamentu, ustalenie ceny i towaru dla sprzedaży;
2) naturalia negotii – postanowienia uznane w sposób milczący za typowy składnik
treści czynności prawnej danego rodzaju, chyba że strony wyraźnym postanowie-
niem wyłączyły stosowanie tych postanowień, np. od okresu późnoklasycznego
odpowiedzialność sprzedawcy za ukryte wady fizyczne rzeczy;
3) accidentalia negotii – postanowienia dodawane przez strony w celu zmodyfi-
kowania skutków czynności prawnych, aby dostosować je do potrzeb stron lub
okoliczności dokonania czynności. Do typowych za strzeżeń zamieszczanych
w czynnościach prawnych w celu modyfikacji ich skutków należały:
a) warunek (condicio) – zdarzenie przyszłe niepewne, od którego uzależnia się
nastąpienie bądź ustanie skutku czynności prawnej;
b) termin (dies) – zdarzenie przyszłe pewne, od którego uzależniano skutki czyn-
ności prawnej. Podobnie jak warunek, mógł być zawieszający (dies a quo) lub
rozwiązujący (dies ad quem);
c) polecenie (modus) – dodawane przy czynnościach prawnych nieodpłatnych
nakładało na tego, kto otrzymywał przysporzenie, obowiązek spełnienia
pewnych czynności prawnych lub faktycznych, np. zapisobierca pewnej sumy
otrzymywał polecenie dbania o nagrobek zmarłego spadkodawcy. Polecenia
były w zasadzie nieegzekwowalne, chyba że:
– polecenie nakazywało przekazanie pewnej korzyści osobie trzeciej, wów-
czas osoba zainteresowana spełnieniem polecenia mogła otrzymać skargę
analogiczną (actio utilis),
– obciążony poleceniem nie dochował go, wówczas darczyńca mógł żądać
zwrotu przysporzenia.
27
ELEMENTY CZYNNOŚCI PRAWNEJ
accidentalia negotii
(ustalenia stron
modyfikujące typowy
schemat czynności)
naturalia negotii
(zastrzeżenia w sposób
dorozumiany zawarte
w treści czynności)
essentialia negotii
(cechy istotne,
określające dany typ
czynności)
polecenie (modus)
warunek (condicio)
termin (dies)
zawieszający
rozwiązujący
potestatywny
kauzalny
mieszany
dodatni
ujemny
Ważne
Warunek musiał być zgodny z dobrymi obyczajami (bonos mores).
Strony czasami zastrzegały warunek niemożliwy do spełnienia lub sprzeczny z pra-
wem, w takiej sytuacji czynność prawna była nieważna. ale nie zawsze zastrzeżenie
warunku niemożliwego powodowało nieważność czynności prawnej; przy testa-
mentach ustanowienie spadkobiercy pod warunkiem niemożliwym skutkowało
uznaniem warunku za niezastrzeżony.
Dokonując niektórych czynności nie można było dodawać warunku ani terminu;
czynność taką określano mianem actus legitimus. „Czynności solenne, w których nie
można zastrzegać terminu ani warunku, jak np. uwolnienie spod władzy (emancipatio),
formalne zwolnienie z długu czynnością odwrotną do stypulacji (acceptilatio), przy-
jęcie spadku, wybór niewolnika [spośród kilku na podstawie zapisu testamentowego],
ustanowienie opiekuna, są w całości nieważne przez za strzeżenie terminu lub warunku
(...)” (Pap. D.50.17.77).
28
Pobierz darmowy fragment (pdf)