Darmowy fragment publikacji:
DUŻE KOMENTARZE BECKA
Prawo zamówień publicznych
DUŻE KOMENTARZE BECKA
Prawo zamówień
publicznych
Komentarz
Jerzy Pieróg
radca prawny
12. wydanie
WYDAWNICTWO C. H. BECK
WARSZAWA 2013
J. Pieróg, Prawo zamówień publicznych. Komentarz, wyd. 12, Warszawa 2013
Propozycja cytowania:
Wydawca: Natalia Adamczyk
c(cid:13) Wydawnictwo C. H. Beck 2013
Wydawnictwo C. H. Beck Sp. z o.o.
ul. Bonifraterska 17, 00-203 Warszawa
Skład i łamanie: Wydawnictwo C. H. Beck
Druk i oprawa: Białostockie Zakłady Graficzne S.A.
ISBN 978-83-255-5346-3
ISBN e-book 978-83-255-5347-0
Spis treści
Przedmowa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Wykaz skrótów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
IX
XI
Prawo zamówień publicznych
Rozdział 1. Przedmiot regulacji
Rozdział 3. Ogłoszenia
3
3
3
65
65
66
84
84
96
96
96
159
159
194
194
194
228
228
242
242
254
254
263
263
272
272
286
286
293
293
303
303
368
368
375
375
375
379
379
V
Rozdział 2. Przygotowanie postępowania
Dział I. Przepisy ogólne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Art. 1–6a . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Rozdział 2. Zasady udzielania zamówień . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Art. 7–10 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Art. 11–13 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Dział II. Postępowanie o udzielenie zamówienia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Rozdział 1. Zamawiający i wykonawcy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Art. 14–28 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Art. 29–38 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Rozdział 3. Tryby udzielania zamówień . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Oddział 1. Przetarg nieograniczony . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Art. 39–46 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Oddział 2. Przetarg ograniczony . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Art. 47–53 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Oddział 3. Negocjacje z ogłoszeniem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Art. 54–60 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Art. 60a–60e . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Oddział 4. Negocjacje bez ogłoszenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Art. 61–65 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Art. 66–68 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Oddział 6. Zapytanie o cenę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Art. 69–73 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Art. 74–81 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Rozdział 4. Wybór najkorzystniejszej oferty . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Art. 82–95 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Rozdział 5. Dokumentowanie postępowań . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Art. 96–98 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Dział III. Przepisy szczególne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Art. 99–101 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Rozdział 2. Dynamiczny system zakupów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Art. 102–109 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Oddział 7. Licytacja elektroniczna
Oddział 3a. Dialog konkurencyjny
Oddział 5. Zamówienie z wolnej ręki
Rozdział 1. Umowy ramowe
Spis treści
Rozdział 3. Konkurs
Rozdział 1. Zakres działania
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Art. 110–127 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Rozdział 4. Udzielanie zamówień przez koncesjonariuszy robót budowlanych . . . .
Art. 128–131 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Rozdział 4a. Zamówienia w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa . . . . . . . . .
Art. 131a–131w . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Rozdział 5. Zamówienia sektorowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Art. 132–138f . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Dział IV. Umowy w sprawach zamówień publicznych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Art. 139–151a . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Dział V. Prezes Urzędu Zamówień Publicznych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Art. 152–156 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Rozdział 2. Rada Zamówień Publicznych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Art. 157–160 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Rozdział 3. Kontrola udzielania zamówień . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Oddział 1. Przepisy ogólne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Art. 161–164 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Oddział 2. Kontrola doraźna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Art. 165–168a . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Oddział 3. Kontrola uprzednia zamówień współfinansowanych ze środków Unii
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Art. 169–171a . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Rozdział 4. Krajowa Izba Odwoławcza . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Art. 172–176a . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Rozdział 5. (uchylony) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Art. 177–178 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Dział VI. Środki ochrony prawnej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Rozdział 1. Przepisy wspólne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Art. 179 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Rozdział 2. Odwołanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Art. 180–198 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Rozdział 3. Skarga do sądu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Art. 198a–198g . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Dział VII. Odpowiedzialność za naruszenie przepisów ustawy . . . . . . . . . . . . . . . .
Art. 199–203 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Dział VIII. Zmiany w przepisach obowiązujących . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Art. 204–219 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Dział IX. Przepisy przejściowe i końcowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Art. 220–227 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Europejskiej
Aneks
1. Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów w sprawie rodzajów dokumentów, jakich
może żądać zamawiający od wykonawcy, oraz form, w jakich te dokumenty mogą
być składane . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
2. Rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie trybu postępowania w zakresie oceny
występowania podstawowego interesu bezpieczeństwa państwa . . . . . . . . . . . . . . .
3. Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów w sprawie wykazu usług w dziedzinach
obronności i bezpieczeństwa o charakterze priorytetowym i niepriorytetowym . . .
VI
386
386
401
401
405
405
429
429
450
450
490
490
490
501
501
504
504
504
510
510
517
517
524
524
536
536
537
537
537
540
545
545
586
586
596
596
601
601
602
602
609
615
617
Spis treści
4. Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów w sprawie wykazu robót budowlanych . .
5. Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów w sprawie średniego kursu złotego w sto-
sunku do euro stanowiącego podstawę przeliczania wartości zamówień publicznych
6. Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów w sprawie kwot wartości zamówień
oraz konkursów, od których jest uzależniony obowiązek przekazywania ogłoszeń
Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
7. Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów w sprawie innych niż cena obowiązkowych
kryteriów oceny ofert w odniesieniu do niektórych rodzajów zamówień publicznych
8. Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów w sprawie protokołu postępowania
o udzielenie zamówienia publicznego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
9. Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów w sprawie regulaminu postępowania przy
rozpoznawaniu odwołań . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
10. Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów w sprawie wysokości i sposobu pobie-
rania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym
i sposobu ich rozliczania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
11. Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów w sprawie wzorów ogłoszeń zamieszcza-
nych w Biuletynie Zamówień Publicznych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
12. Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów w sprawie wykazu usług o charakterze
priorytetowym i niepriorytetowym . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
13. Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów w sprawie wielokrotności kwoty bazowej
stanowiącej podstawę ustalenia wynagrodzenia zasadniczego Prezesa, wiceprezesa
oraz pozostałych członków Krajowej Izby Odwoławczej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
14. Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów w sprawie trybu przeprowadzania po-
stępowania kwalifikacyjnego na członków Krajowej Izby Odwoławczej, sposobu
powoływania komisji kwalifikacyjnej, a także szczegółowego zakresu postępowania
kwalifikacyjnego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
15. Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów w sprawie zakresu informacji zawartych
w rocznym sprawozdaniu o udzielonych zamówieniach, jego wzoru oraz sposobu
przekazywania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
16. Rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie organów właściwych do występowania
do Komisji Europejskiej z wnioskiem o stwierdzenie prowadzenia działalności na
rynku konkurencyjnym, do którego dostęp nie jest ograniczony . . . . . . . . . . . . . .
17. Zarządzenie nr 110 Prezesa Rady Ministrów w sprawie nadania statutu Urzędowi
Zamówień Publicznych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
18. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie szczegółowego zakresu i formy
dokumentacji projektowej, specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót
budowlanych oraz programu funkcjonalno-użytkowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
19. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie określenia metod i podstaw
sporządzania kosztorysu inwestorskiego, obliczania planowanych kosztów prac pro-
jektowych oraz planowanych kosztów robót budowlanych określonych w programie
funkcjonalno-użytkowym . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
20. Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów w sprawie wysokości wynagrodzenia
przewodniczącego, wiceprzewodniczącego i pozostałych członków Rady Zamówień
Publicznych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Indeks rzeczowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
621
629
631
633
637
711
719
721
763
767
769
781
783
785
787
795
809
811
VII
Przedmowa
Niniejszy komentarz jest pierwszym wydawanym w serii Duże Komentarze Becka.
Oparty jest na dotychczas wydawanym w serii Komentarze Becka, dlatego oznaczony
jest jako 12 wydanie. Jednak jego treść jest w znacznym stopniu napisana od
nowa, a w wielu przypadkach dotychczasowy komentarz został znacznie poszerzony.
Oczywiście całość jest dostosowana do najnowszych przepisów, wprowadzonych
wielokrotnymi nowelizacjami. Stąd komentarz obejmuje regulacje dotyczące zamówień
w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa, systemu kwalifikowania wykonawców czy
nowego sposobu dokonywania oceny spełniania warunków podmiotowych. Wyjaśnia
też nowe pojęcia i definicje oraz omawia nowe przepisy wykonawcze.
Zasadniczą część nowego komentarza stanowi jednak szerokie omówienie najtrud-
niejszych, budzących najwięcej sporów i kontrowersji rozwiązań w zakresie wnoszenia
i zatrzymywania wadium, poprawiania omyłek w ofercie, ustalania rażąco niskiej ceny,
dokonywania zmian w umowach o zamówienie publiczne czy korzystania ze środków
ochrony prawnej.
W opracowaniu przedstawiono komentarz autorski do omawianych przepisów,
wykorzystując jednocześnie dorobek doktryny i orzecznictwa. Stąd w komentarzu
zaprezentowane zostały różne poglądy, przydatne dla rozważań teoretycznych, ale
pomocne też w praktycznym stosowaniu przepisów. Jednocześnie tam, gdzie to było
możliwe i niezbędne, wyraźnie zaakcentowane zostało stanowisko Autora. Wszystko
to ma na celu jak najbardziej wszechstronne i wyważone omówienie przepisów.
Autor jak zawsze jednak, na uwadze miał przede wszystkim potrzeby osób bez-
pośrednio związanych z zamówieniami publicznymi, niekoniecznie zainteresowanych
w naukowych dylematach, lecz oczekujących jasnych i jednoznacznych rozwiązań.
Dlatego niniejszy komentarz napisany jest w sposób jak najbardziej przystępny dla
wszystkich jego czytelników i użytkowników. Dodatkowo w nowym wydaniu został
zredagowany w sposób przejrzysty i łatwy w praktycznym korzystaniu. Jednocześnie
Autor ma nadzieję, że mocno uargumentowane poglądy oraz odesłania do literatury
i orzecznictwa będą przydatne w działalności badawczej i naukowej.
Powstanie nowego komentarza było trudne m.in. z powodu częstych, zdaniem Autora
– zbyt częstych, zmian wprowadzanych do ustawy Prawo zamówień publicznych.
Zmiany te, chociaż mają na celu ulepszenie przepisów, wprowadzają najczęściej
zamieszanie i niepewność. Na dodatek destabilizują coś, co stworzyła ustawa, czyli
system zamówień publicznych. Szczegółowe, wręcz kazuistyczne przepisy, wprowa-
dzane do ustawy w każdym niemal przypadku wystąpienia jakichś nieprawidłowości,
czy też dokonywanie drobnych zmian różnymi ustawami, a nawet zawieranie w innych
ustawach przepisów odnoszących się bezpośrednio do zamówień publicznych, powo-
duje osłabienie systemu i tym samym przynosi skutki odwrotne od zamierzonych.
Niestety, wszystko wskazuje na to, że to nie koniec zmian. Dzięki nim, co prawda,
komentarz będzie mógł mieć kolejne wydania i będzie okazja do jego ulepszenia,
IX
Przedmowa
gdyż do doskonałości mu jeszcze daleko. Ale osiągnięcie doskonałości nie jest celem
Autora, w przeciwieństwie do, jak się wydaje, pomysłodawców kolejnych nowelizacji.
Tymczasem stabilne prawo, nawet niedoskonałe, ale pewne, daje większe korzyści
praktyczne, niż ciągłe próby jego poprawiania i ulepszania.
Warszawa, sierpień 2013 r.
Jerzy Pieróg
X
Wykaz skrótów
1. Źródła prawa
dyrektywa 2004/17/WE . . . dyrektywa 2004/17/WE Parlamentu Europejskiego i Rady
z 31.3.2004 r. koordynująca procedury udzielania za-
mówień przez podmioty działające w sektorach gospo-
darki wodnej, energetyki, transportu i usług pocztowych
(Dz.Urz. UE L 134 z 30.4.2004 r., s. 1) – dyrektywa
sektorowa
dyrektywa 2004/18/WE . . . dyrektywa 2004/18/WE Parlamentu Europejskiego i Rady
z 31.3.2004 r. w sprawie koordynacji procedur udzielania
zamówień publicznych na roboty budowlane i usługi
(Dz.Urz. UE L 134 z 30.4.2004 r., s. 114) – dyrektywa
klasyczna
dyrektywa 2009/81/WE . . . dyrektywa 2009/81/WE Parlamentu Europejskiego i Rady
z 13.7.2009 r. w sprawie koordynacji procedur udzielania
niektórych zamówień na roboty budowlane, dostawy
i usługi przez instytucje lub podmioty zamawiające
w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa i zmieniają-
cej dyrektywy 2004/17/WE i 2004/18/WE (Dz.Urz. UE
L 216 z 20.8.2009 r., s. 76) – dyrektywa obronna
DyscyplFinPublU . . . . . . . ustawa z 17.12.2004 r. o odpowiedzialności za narusze-
nie dyscypliny finansów publicznych (t.j. Dz.U. z 2013 r.
poz. 168 ze zm.)
FinPublU . . . . . . . . . . . . . . ustawa z 27.8.2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz.U.
KC . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ustawa z 23.4.1964 r. – Kodeks cywilny (Dz.U. Nr 16,
KK . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ustawa z 6.6.1997 r. – Kodeks karny (Dz.U. Nr 88,
KP . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ustawa z 26.6.1974 r. – Kodeks pracy (t.j. Dz.U. z 1998 r.
z 2013 r. poz. 885)
poz. 93 ze zm.)
poz. 553 ze zm.)
Nr 21, poz. 94 ze zm.)
KPA . . . . . . . . . . . . . . . . . . ustawa z 14.6.1960 r. – Kodeks postępowania admini-
stracyjnego (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 267 ze zm.)
KPC . . . . . . . . . . . . . . . . . . ustawa z 17.11.1964 r. – Kodeks postępowania cywil-
KSH . . . . . . . . . . . . . . . . . . ustawa z 15.9.2000 r. – Kodeks spółek handlowych
nego (Dz.U. Nr 43, poz. 296 ze zm.)
(Dz.U. Nr 94, poz. 1037 ze zm.)
XI
Wykaz skrótów
PrBank . . . . . . . . . . . . . . . . ustawa z 29.8.1997 r. – Prawo bankowe (t.j. Dz.U.
z 2012 r. poz. 1376 ze zm.)
PrZamPubl
. . . . . . . . . . . . . ustawa z 29.1.2004 r. – Prawo zamówień publicznych
RegOdwołR . . . . . . . . . . . .
(t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 907)
rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z 22.3.2010 r.
w sprawie regulaminu postępowania przy rozpoznawaniu
odwołań (Dz.U. Nr 48, poz. 280 ze zm.)
SamGminU . . . . . . . . . . . . ustawa z 8.3.1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U.
TFUE . . . . . . . . . . . . . . . . . Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (Dz.U.
z 2013 r. poz. 594)
z 2004 r. Nr 90, poz. 864/2)
ZamPublU . . . . . . . . . . . . . ustawa z 10.6.1994 r. o zamówieniach publicznych
(t.j. Dz.U. z 2002 r. Nr 72, poz. 664 ze zm.)
ZNKU . . . . . . . . . . . . . . . . ustawa z 16.4.1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konku-
rencji (t.j. Dz.U. z 2003 r. Nr 153, poz. 1503 ze zm.)
2. Organy i instytucje
KIO . . . . . . . . . . . . . . . . . . Krajowa Izba Odwoławcza
NSA . . . . . . . . . . . . . . . . . . Naczelny Sąd Administracyjny
SN . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Sąd Najwyższy
UZP . . . . . . . . . . . . . . . . . . Urząd Zamówień Publicznych
3. Publikatory i czasopisma
BZP . . . . . . . . . . . . . . . . . . Biuletyn Zamówień Publicznych
CBOSA . . . . . . . . . . . . . . . Centralna Baza Orzeczeń Sądów Administracyjnych
(orzeczenia.nsa.gov.pl)
. . . . . . . . . . . . . . . . . Dziennik Ustaw
Dz.U.
Dz.Urz. UE . . . . . . . . . . . . Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej
MoP . . . . . . . . . . . . . . . . . . Monitor Prawniczy
M.P.
OSA . . . . . . . . . . . . . . . . . . Orzecznictwo Sądów Apelacyjnych
OSG . . . . . . . . . . . . . . . . . . Orzecznictwo Sądów w Sprawach Gospodarczych
OSNAP . . . . . . . . . . . . . . . Orzecznictwo Sądu Najwyższego Izba Administracyjna
. . . . . . . . . . . . . . . . . . Monitor Polski
i Pracy
OSNC . . . . . . . . . . . . . . . . . Orzecznictwo Sądu Najwższego Izba Cywilna
OSNCP . . . . . . . . . . . . . . . Orzecznictwo Sądu Najwyższego Izba Cywilna i Pracy
OSP . . . . . . . . . . . . . . . . . . Orzecznictwo Sądów Polskich
OSPiKA . . . . . . . . . . . . . . . Orzecznictwo Sądów Polskich i Komisji Arbitrażowych
SP . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Studia Prawnicze
4. Piśmiennictwo
Babiarz, Komentarz . . . . . . S. Babiarz, Z. Czarnik, P. Janda, P. Pełczyński, Prawo
zamówień publicznych. Komentarz, Warszawa 2010
XII
Czajkowski, Komentarz . . . J. Baehr, T. Czajkowski, W. Dzierżanowski, T. Kwie-
ciński, W. Łysakowski, Prawo zamówień publicznych.
Komentarz, Warszawa 2007
Wykaz skrótów
Dzierżanowski,
Zamówienia publiczne
. . . W. Dzierżanowski, M. Stachowiak (red.), Zamówienia
publiczne w orzecznictwie sądów, t. 1 i 2, Warszawa
2009
Pieróg, Komentarz . . . . . . . J. Pieróg, Prawo zamówień publicznych. Komentarz,
Warszawa 2010
Raczkiewicz, Zamówienia
publiczne . . . . . . . . . . . . . . Z. Raczkiewicz, Zamówienia publiczne w orzecznic-
twie Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, Wro-
cław 2008
Stachowiak, Komentarz . . . M. Stachowiak, J. Jerzykowski, W. Dzierżanowski, Prawo
zamówień publicznych. Komentarz, Warszawa 2010
Trepte, Zamówienia
klasyczne . . . . . . . . . . . . . . P. Trepte, Zamówienia publiczne w Unii Europejskiej
objęte dyrektywą klasyczną, Warszawa–Katowice 2006
P. Trepte, Zamówienia
sektorowe . . . . . . . . . . . . . . P. Trepte, Zamówienia publiczne w Unii Europejskiej
objęte dyrektywą sektorową, Warszawa–Katowice 2006
Wicik, Komentarz . . . . . . . G. Wicik, P. Wiśniewski, Prawo zamówień publicznych.
Komentarz, Warszawa 2007
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . artykuł
. . . . . . . . . . . . . . . . . . między innymi
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . następna(-y)
5. Inne
art.
m.in.
n.
Nr . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . numer
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . punkt
pkt
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . porównaj
por.
poz.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . pozycja
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
r.
s.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
siwz . . . . . . . . . . . . . . . . . .
t.j.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
ust.
wyr.
ze zm.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . ustęp
. . . . . . . . . . . . . . . . . . wyrok
. . . . . . . . . . . . . . . . ze zmianami
rok
strona
specyfikacja istotnych warunków zamówienia
tekst jednolity
XIII
Prawo zamówień publicznych
z dnia 29 stycznia 2004 r. (Dz.U. Nr 19, poz. 177)
Tekst jednolity z dnia 28 maja 2013 r. (Dz.U. 2013, poz. 907)
(zm.: Dz.U. 2013, poz. 984; Druk sejmowy Nr 1082)
Dział I. Przepisy ogólne
Literatura: S. Babiarz, Z. Czarnik, P. Janda, P. Pełczyński, Prawo zamówień publicznych. Komentarz,
Warszawa 2010; J. Baehr, T. Czajkowski, W. Dzierżanowski, T. Kwieciński, W. Łysakowski, Prawo
zamówień publicznych. Komentarz, Warszawa 2007; W. Dzierżanowski, M. Stachowiak (red.), Zamó-
wienia publiczne w orzecznictwie sądów, t. 1 i 2, Warszawa 2009; E. Gniewek (red.), Kodeks cywilny,
t. 1, Komentarz do art. 1–534, Warszawa 2004; E. Gniewek (red.), Kodeks cywilny, t. 2, Komentarz
do art. 535–1088, Warszawa 2004; M. Lemke, Ustawa o zamówieniach publicznych z komentarzem,
Kraków 1995; L. Mazur, Prawo bankowe. Komentarz, Legalis 2008; J. Pieróg, Prawo zamówień pu-
blicznych. Komentarz, Warszawa 2010; J. Pieróg, W. Łysakowski, Ustawa o zamówieniach publicznych.
Komentarz, Warszawa 1999; Z. Raczkiewicz, Zamówienia publiczne w orzecznictwie Europejskiego
Trybunału Sprawiedliwości, Wrocław 2008; M. Stachowiak, J. Jerzykowski, W. Dzierżanowski, Prawo
zamówień publicznych. Komentarz, Warszawa 2010; R. Szostak, Udzielenie zamówienia publicznego
w trybie tzw. zapytania o cenę, SP 2007, Nr 2; R. Szostak, Wynagrodzenie za roboty budowlane,
Zamówienia Publiczne, Doradca 2007, Nr 2; P. Trepte, Zamówienia publiczne w Unii Europejskiej
objęte dyrektywą klasyczną, Warszawa–Katowice 2006; P. Trepte, Zamówienia publiczne w Unii
Europejskiej objęte dyrektywą sektorową, Warszawa–Katowice 2006; G. Wicik, P. Wiśniewski, Prawo
zamówień publicznych. Komentarz, Warszawa 2007.
Rozdział 1. Przedmiot regulacji
Art. 1. [Zakres przedmiotowy]
Ustawa określa zasady i tryb udzielania zamówień publicznych, środki ochrony
prawnej, kontrolę udzielania zamówień publicznych oraz organy właściwe w spra-
wach uregulowanych w ustawie.
Spis treści
I. Rys historyczny . . . . . . . . . . . . . . . . .
1. Geneza . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
2. Początki na ziemiach polskich . . . . .
3. Polskie akty prawne . . . . . . . . . . . .
4. Początki systemu zamówień publicz-
nych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
II. Międzynarodowe źródła prawa . . . . . . . .
1. Dyrektywy . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Inne akty prawa międzynarodowego .
2.
III. Ustawa – Prawo zamówień publicznych . .
1. Nowe prawo . . . . . . . . . . . . . . . . .
2. Zakres podmiotowo-przedmiotowy . .
3. Zakres przedmiotowy . . . . . . . . . . .
Nb
1
1
2
3
4
5
5
6
7
7
8
9
Nb
4. Próg minimalny . . . . . . . . . . . . . . 10
5. Zakres podmiotowy . . . . . . . . . . . . 11
6. Dobrowolne stosowanie . . . . . . . . . 12
7. Cywilistyczny charakter
. . . . . . . . . 13
IV. Treść nowego prawa . . . . . . . . . . . . . . 14
1. Zasady . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14
2. Tryby . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15
3. Środki ochrony prawnej
. . . . . . . . . 16
4. Kontrola . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17
5. Prezes UZP . . . . . . . . . . . . . . . . . 18
V. Sposób regulacji . . . . . . . . . . . . . . . . . 19
1. System zdecentralizowany . . . . . . . . 19
2. Przepisy uzupełniające . . . . . . . . . . 20
I. Rys historyczny
1. Geneza. Początków zamówień publicznych należy doszukiwać się w okresach, 1
kiedy pojawiła się pierwsza konieczność realizowania określonych zadań na potrzeby
funkcjonującej władzy. Najstarszych śladów można doszukiwać się już 2–3 tys.
lat p.n.e. na terenach dzisiejszej Syrii, kolejnych setki lat p.n.e. na terenie Chin
Pieróg
3
Art. 1 Nb 2–4
Dział I. Przepisy ogólne
i Egiptu. Do intensywnego rozwoju wymiany handlowej przyczyniła się starożytna
Grecja, a pierwsze sformalizowane źródła odnoszące się do procesów związanych
z wykonywaniem określonych inwestycji pojawiły się w okresie starożytnego Rzymu.
Tak ciekawie genezę zamówień publicznych rozpoczyna opisywać A. Panasiuk
(System zamówień publicznych. Zarys wykładu, Warszawa 2013, s. 22–34). Przecho-
dząc dalej przez Cesarstwo Rzymskie i epokę odkryć geograficznych, wspominając
o dziełach Machiavellego, Locka i Monteskiusza, dochodzi on w tym wykładzie do
Rewolucji Francuskiej i Kodeksu Napoleona. Stąd już tylko krok do pierwszych
regulacji prawnych poświęconych zamówieniom publicznym. A te pojawiły się jeszcze
w XVII w. na ziemiach niemieckich (Prusy, Bawaria), a w XIX w. przybrały postać
pisemnych ofert.
2. Początki na ziemiach polskich. Sytuacja na ziemiach polskich była szczególnie
trudna ze względu na podział tych ziem pomiędzy państwa zaborcze. Po odzyskaniu
przez Polskę niepodległości w 1918 r. w poszczególnych dzielnicach zaborczych
obowiązywały różne przepisy regulujące kwestie zamówień rządowych. W byłym
zaborze rosyjskim obowiązywała ustawa o dostawach i robotach rządowych z 1900 r.
W byłym zaborze pruskim obowiązywały ogólne przepisy o udzielaniu zamówień
na dostawy i roboty, ogłoszone w 1906 r. Natomiast w byłym zaborze austriackim
obowiązywało rozporządzenie z 1909 r. dotyczące oddawania przedsiębiorstwom
dostaw i robót państwowych (A. Panasiuk, System zamówień, s. 34).
3. Polskie akty prawne. Całościowe uregulowanie zamówień publicznych w Polsce
po raz pierwszy nastąpiło ustawą z 15.2.1933 r. o dostawach i robotach na rzecz Skarbu
Państwa, samorządu oraz instytucyj prawa publicznego (Dz.U. Nr 19, poz. 127). Akt
ten zawierał tylko ogólne ramy prawne skierowane do podmiotów zamawiających
dostawy i roboty. Natomiast szczegółowo system zakupów regulowało rozporządzenie
Rady Ministrów z 29.1.1937 r. o dostawach i robotach na rzecz Skarbu Państwa,
samorządu oraz instytucyj prawa publicznego (Dz.U. Nr 13, poz. 92 ze zm.).
W okresie powojennym pierwszym aktem prawnym w zakresie zamówień rządowych
była ustawa z 18.11.1948 r. o dostawach, robotach i usługach na rzecz Skarbu Państwa,
samorządu oraz niektórych kategorii osób prawnych (Dz.U. Nr 63, poz. 494). Jej
przepisów nie stosowało się do centralnej gospodarki planowej, którą uregulowano
ustawą z 19.4.1950 r. o umowach planowych w gospodarce socjalistycznej (Dz.U.
Nr 21, poz. 180). Ta z kolei została uchylona dekretem z 16.5.1956 r. o umowach
dostawy pomiędzy jednostkami gospodarki uspołecznionej (Dz.U. Nr 16, poz. 87
ze zm.). W szerszym zakresie zamówienia zostały uregulowane ustawą z 28.12.1957 r.
o dostawach, robotach i usługach na rzecz jednostek państwowych (Dz.U. z 1958 r. Nr 3,
poz. 7). W późniejszym okresie sprawy zamówień i umów regulujących gospodarkę
uspołecznioną regulowano już aktami prawnymi niższej rangi, najczęściej rozporzą-
dzeniami i uchwałami RM (szerzej na temat treści wymienionych aktów prawnych zob.
A. Panasiuk, System zamówień, s. 43–54).
4. Początki systemu zamówień publicznych. Zmiany ustrojowe po 1989 r., powrót
do zasad gospodarki rynkowej oraz dążenia do integracji z Unią Europejską zaowo-
cowały przystąpieniem do prac nad ustawą całościowo, w sposób jednolity regulującą
zamówienia publiczne w Polsce. Prace te oparto na polskich regulacjach przedwo-
jennych oraz na ustawie modelowej ONZ UNCITRAL, porozumieniu w sprawie
2
3
4
4
Pieróg
Rozdział 1. Przedmiot regulacji
Nb 5 Art. 1
zamówień rządowych GPA oraz unijnych dyrektywach. W ten sposób powstała ustawa
z 10.6.1994 r. o zamówieniach publicznych (Dz.U. Nr 76, poz. 344 ze zm.; t.j. Dz.U.
z 2002 r. Nr 72, poz. 664 ze zm.). Ustawa ta zaczęła obowiązywać od 1.1.1995 r. (wobec
jednostek samorządowych rok później) i wprowadziła ujednolicone zasady postępowa-
nia przy wydatkowaniu środków publicznych. Zastąpiła tym samym szereg własnych
zasad postępowania stosowanych przez urzędy i instytucje publiczne, opierających
gospodarkę finansową na obowiązującym wtedy prawie budżetowym. Ustawa dała
początek jednolitemu systemowi zamówień publicznych, chociaż sama jako twór nowy
i niesprawdzony, była kilkunastokrotnie nowelizowana na przestrzeni zaledwie kilku lat.
Jednak wdrożeniu tej właśnie ustawy zawdzięczamy istotne przybliżenie Polski do Unii
Europejskiej i ucywilizowanie wydatków publicznych. Jej udoskonalane przepisy coraz
bardziej zbliżały się do rozwiązań proponowanych przez dyrektywy unijne. W chwili
przystąpienia Polski do Unii dyrektywy te stały się obowiązujące, stąd nowe Prawo
zamówień publicznych opiera się już przede wszystkim na rozwiązaniach unijnych.
II. Międzynarodowe źródła prawa
1. Dyrektywy. W Unii Europejskiej od 30.4.2004 r. obowiązują nowe dyrektywy 5
regulujące kompleksowo problematykę zamówień publicznych:
– dyrektywa 2004/18/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 31.3.2004 r. w sprawie
koordynacji procedur udzielania zamówień publicznych na roboty budowlane, do-
stawy i usługi (Dz.Urz. UE L 134 z 30.4.2004 r., s. 114), tzw. dyrektywa klasyczna;
– dyrektywa 2004/17/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 31.3.2004 r. koor-
dynująca procedury udzielania zamówień przez podmioty działające w sektorach
gospodarki wodnej, energetyki, transportu i usług pocztowych (Dz.Urz. UE L 134
z 30.4.2004 r., s. 1), tzw. dyrektywa sektorowa.
Poza tym zasadnicze znaczenie dla systemu zamówień publicznych mają:
– dyrektywa 2007/66/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 11.12.2007 r. zmienia-
jąca dyrektywy Rady 89/665/EWG i 92/13/EWG w zakresie poprawy skuteczności
procedur odwoławczych w dziedzinie udzielania zamówień publicznych (Dz.Urz. UE
L 335 z 20.12.2007 r., s. 31), tzw. dyrektywa odwoławcza;
– dyrektywa 2009/81/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 13.7.2009 r. w sprawie
koordynacji procedur udzielania niektórych zamówień na roboty budowlane, dostawy
i usługi przez instytucje lub podmioty zamawiające w dziedzinach obronności
i bezpieczeństwa i zmieniającej dyrektywy 2004/17/WE i 2004/18/WE (Dz.Urz. UE
L 216 z 20.8.2009 r., s. 76), tzw. dyrektywa obronna;
– dyrektywa Rady 89/665/EWG z 21.12.1989 r. w sprawie koordynacji przepisów
ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do stosowania
procedur odwoławczych w zakresie udzielania zamówień publicznych na dostawy
i roboty budowlane (Dz.Urz. WE L 395 z 30.12.1989 r., s. 33);
– dyrektywa Rady 92/13/EWG z 25.2.1992 r. koordynująca przepisy ustawowe,
wykonawcze i administracyjne odnoszące się do stosowania przepisów wspólnoto-
wych w procedurach zamówień publicznych podmiotów działających w sektorach
gospodarki wodnej, energetyki, transportu i telekomunikacji (Dz.Urz. WE L 76
z 23.3.1992 r., s. 14).
Nie obowiązują już, ale dla sytemu zamówień publicznych i interpretacji przepisów
znaczenie mają:
Pieróg
5
Pobierz darmowy fragment (pdf)