Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00704 006194 12435996 na godz. na dobę w sumie
PreZENter bez tajemnic. Naga prawda o sile słowa  i mocy slajdów - książka
PreZENter bez tajemnic. Naga prawda o sile słowa i mocy slajdów - książka
Autor: Liczba stron: 216
Wydawca: Helion Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-246-3348-7 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> komputery i informatyka >> aplikacje biurowe >> powerpoint
Porównaj ceny (książka, ebook, audiobook).

Siła słowa w nurcie ZEN

Książki o prezentacjach często ograniczają się do omówienia podstawowych kwestii, takich jak kontakt wzrokowy i gestykulacja. Książka Garra jest o wiele głębsza i porusza pewne związane z zen idee, które mogą pomóc prezenterowi w nawiązaniu pełnowartościowego kontaktu z publicznością. To lektura obowiązkowa dla każdego prezentera.
Nancy Duarte,
prezes Duarte Design i autorka książek Slajd:ologia. Nauka i sztuka tworzenia genialnych prezentacji

Osobę Garra i esencję jego pracy można uchwycić w trzech słowach: piękno, logika i Azja. Jest on niezwykłym oryginałem, którego warto wysłuchać.
Seth Godin,
autor książki Najmocniejsze ogniwo

Nie czytam jego książek - pochłaniam je. Garr nie ma sobie równych pod względem omówień wszystkiego, co ważne w tej dziedzinie - od struktury prezentacji po technikę tworzenia genialnych slajdów.
Mitch Joel,
prezes Twist Image i autor książki Sześć pikseli oddalenia

Aby przemawiać skutecznie, musisz przemawiać z tak szczerą i wyrazistą naturalnością, żeby żaden z twoich słuchaczy nie śmiał nawet pomyśleć, że jest ona wyćwiczona.
Dale Carnegie

Sztuka prowadzenia prezentacji, które robią na odbiorcach wrażenie, przyciągają ich niepodzielną uwagę i sprawiają, że na długo zostają one w ich pamięci, to umiejętność, którą dziś posiada niewielu mówców. Jak można zaczarować publiczność, bez względu na to, czy przemawiasz do trzech osób, czy do grupy trzytysięcznej? To proste - obnaż się i pokaż swoje prawdziwe JA! Oczywiście nie dosłownie - na to ludzie mogą nie być jeszcze gotowi. Prezentowanie 'nago' polega na nawiązywaniu relacji i angażowaniu publiczności, wzbudzeniu ich emocji autentyczną szczerością i dostarczanie jasnego przekazu. Takie podejście sprawia, że Twoje wystąpienie jest świeże, porywające i wzbudza pełne zaufanie.

Książka przeznaczona jest dla Ciebie, jeśli chcesz poprawić swoje umiejętności w dziedzinie wystąpień publicznych i ulepszyć swoje prezentacje w celu zwiększenia zainteresowania publiczności. Dowiesz się, jak wykorzystać w swoich prezentacjach technologię. Nauczysz się również przemawiać bez używania slajdów. Poznasz tajniki pracy nad swoim przemówieniem od etapu przygotowań aż po uwieńczone sukcesem i burzą oklasków zakończenie. Twoim sprzymierzeńcem na tej niezwykłej drodze będzie japońska filozofia ZEN.


Garr Reynolds - jest autorem bestsellerów Zen prezentacji i Zen prezentacji - pomysły i projekty, czołowym autorytetem w zakresie projektowania i wygłaszania prezentacji oraz wziętym mówcą i konsultantem. Swoje usługi udziela wielu spółkom z listy Fortune 500. Pisarz, designer, muzyk i długoletni praktyk Zen - obecnie wykłada zarządzanie jako profesor nadzwyczajny uniwersytetu Kansai Gaidai w Japonii oraz pracuje na stanowisku dyrektora Design Matters Japan. Popularny blog Garra, poruszający tematykę projektowania i wygłaszania prezentacji, znajduje się na stronie www.presentationzen.com.

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

Idź do • Spis treści • Przykładowy rozdział • Skorowidz Katalog książek • Katalog online • Zamów drukowany katalog Twój koszyk • Dodaj do koszyka Cennik i informacje • Zamów informacje o nowościach • Zamów cennik Czytelnia • Fragmenty książek online Kontakt Helion SA ul. Kościuszki 1c 44-100 Gliwice tel. 32 230 98 63 e-mail: helion@helion.pl © Helion 1991–2011 Porywający preZENter. Genialne prezentacje, siła słowa i moc slajdów Autor: Garr Reynolds Tłumaczenie: Maksymilian Gutowski ISBN: 978-83-246-3348-7 Tytuł oryginału: The Naked Presenter: Delivering Powerful Presentations With or Without Slides (Voices That Matter) Format: 158×228, stron: 216 Siła słowa w nurcie ZEN • Naucz się nawiązywać szczery i trwały kontakt ze swoją publicznością. • Poznaj tajniki przemawiania z pasją i wykorzystywania swoich zalet. • Dowiedz się, jak zastosować w praktyce proste zasady psychologii. • Stosuj zasady ZEN w swoich wystąpieniach i przekonaj się, jak bardzo są skuteczne. Książki o prezentacjach często ograniczają się do omówienia podstawowych kwestii, takich jak kontakt wzrokowy i gestykulacja. Książka Garra jest o wiele głębsza i porusza pewne związane z zen idee, które mogą pomóc prezenterowi w nawiązaniu pełnowartościowego kontaktu z publicznością. To lektura obowiązkowa dla każdego prezentera. Nancy Duarte, prezes Duarte Design i autorka książek Slajd:ologia. Nauka i sztuka tworzenia genialnych prezentacji Osobę Garra i esencję jego pracy można uchwycić w trzech słowach: piękno, logika i Azja. Jest on niezwykłym oryginałem, którego warto wysłuchać. Seth Godin, autor książki Najmocniejsze ogniwo Nie czytam jego książek – pochłaniam je. Garr nie ma sobie równych pod względem omówień wszystkiego, co ważne w tej dziedzinie – od struktury prezentacji po technikę tworzenia genialnych slajdów. Mitch Joel, prezes Twist Image i autor książki Sześć pikseli oddalenia Aby przemawiać skutecznie, musisz przemawiać z tak szczerą i wyrazistą naturalnością, żeby żaden z twoich słuchaczy nie śmiał nawet pomyśleć, że jest ona wyćwiczona. Dale Carnegie Sztuka prowadzenia prezentacji, które robią na odbiorcach wrażenie, przyciągają ich niepodzielną uwagę i sprawiają, że na długo zostają one w ich pamięci, to umiejętność, którą dziś posiada niewielu mówców. Jak można zaczarować publiczność, bez względu na to, czy przemawiasz do trzech osób, czy do grupy trzytysięcznej? To proste – obnaż się i pokaż swoje prawdziwe JA! Oczywiście nie dosłownie – na to ludzie mogą nie być jeszcze gotowi. Prezentowanie „nago” polega na nawiązywaniu relacji i angażowaniu publiczności, wzbudzeniu ich emocji autentyczną szczerością i dostarczanie jasnego przekazu. Takie podejście sprawia, że Twoje wystąpienie jest świeże, porywające i wzbudza pełne zaufanie. Książka przeznaczona jest dla Ciebie, jeśli chcesz poprawić swoje umiejętności w dziedzinie wystąpień publicznych i ulepszyć swoje prezentacje w celu zwiększenia zainteresowania publiczności. Dowiesz się, jak wykorzystać w swoich prezentacjach technologię. Nauczysz się również przemawiać bez używania slajdów. Poznasz tajniki pracy nad swoim przemówieniem od etapu przygotowań aż po uwieńczone sukcesem i burzą oklasków zakończenie. Twoim sprzymierzeńcem na tej niezwykłej drodze będzie japońska filozofia ZEN. 5 6 7 Podtrzymaj tempo przez uczestnictwo, 143 Zróżnicuj tempo, 144 Zmiana zagrywki, 148 Angażuj przez uczestnictwo, 152 Zakończ z hukiem, 171 Zakończenie powinno być „chwytliwe”, 171 Jak zakończyć z hukiem?, 175 Pytania i odpowiedzi — naturalnie, 181 Wytrwałość i samodoskonalenie, 193 Naukę można wynieść zewsząd, 195 Każdy może się udoskonalić, 196 Naturalność i trzy elementy porywającego prezentowania, 201 Skorowidz, 208 Spis treści 1 2 3 4 Naturalność i sztuka prezentowania nago, 13 Dla kogo jest ta książka?, 14 Naturalna nagość, 14 Prezentować nago — co to znaczy?, 18 Era prezentacji, 25 O tej książce, 32 Po pierwsze: przygotowanie, 37 Potrzebujesz samotności, 38 Zdefiniuj cel, 41 Siła opowieści, 51 Opowieści przykuwają uwagę i ukazują rzeczywistość, 56 Prosty proces, 57 W dniu prezentacji, 64 Nawiąż relację — przytup, obecność i ekspresja, 71 Zacznij z przytupem, 72 Okaż swoją obecność, 84 Ekspresja, 90 Nabierz pewności siebie, 96 Zaangażuj publiczność — pasja, bliskość i zabawa, 107 Okaż swoją pasję, 108 Wykorzystanie emocji, 114 Komunikuj się przez bliskość, 122 Pobudź do zabawy, 130 1 Naturalność i sztuka prezen- towania nago Po zaledwie kilku miesiącach mieszkania w Japonii trafiłem do wiel- kiej, odkrytej i niezwykle gorącej japońskiej łaźni, w której zasiadłem w otoczeniu moich nagich współpracowników. Był to onsen (温泉), czyli japońskie kąpielisko termalne, w którym znalazłem się ze wszystkimi pra- cownikami mojego biura w ramach weekendowego wyjazdu firmowego. Wyjazd nie miał charakteru roboczego; mieliśmy zwyczajnie odpocząć, zjeść, wypić i dobrze się bawić z kolegami. Szef powiedział mi, że w od- daleniu od formalnego otoczenia biura szeregowi pracownicy i menedże- rowie mogą zacząć bardziej spontanicznie i naturalnie się komunikować i utworzyć lepsze relacje, które na dłuższą metę są korzystne także dla firmy. Jedzenie i picie to jedna z części pobytu w onsenie, podobnie jak wspólne kąpiele w negliżu, które — jak się uważa — wzmacniają więzi między członkami zespołu. Wtedy właśnie po raz pierwszy spotkałem się z pojęciem hadaka no tsukiai (裸の付き合い) — nagiego związku, nagiego porozumienia. Szef poinformował mnie, że japońska łaźnia zajmuje znaczące miejsce w japońskim sposobie bycia, a towarzyszące jej rytuały same w sobie są metaforą zdrowej komunikacji i owocnych związków. Dzięki nagości — mówił — wszyscy jesteśmy tacy sami, niezależnie od miejsca w hierarchii. Po obnażeniu pozbywamy się barier i znaczników formalności, komunikacja odbywa się sprawniej, a poszczególni ludzie wraz ze swoimi ideami mogą nawiązać więź. W hadaka no tsukiai kąpiel z towarzyszami jest sposobem na ujawnienie siebie bez ograniczeń i uka- zanie „nagiej prawdy”. Duch przyświecający takiemu odkryciu prowadzi do ustalenia lepszego, bardziej szczerego porozumienia. W tym samym duchu można też utrzymać prezentację. Rozdział 1 Naturalność i sztuka prezentowania nago 13 Dla kogo jest ta książka? Książka przeznaczona jest dla każdego, komu poważnie zależy na ulep- szeniu swoich prezentacji poprzez znaczące zwiększenie zainteresowania publiczności. Wielu dopiero zaczyna tworzyć prezentacje, lecz konkret- nym adresatem tej książki jest czytelnik, który być może bez problemu radzi sobie z projektowaniem graficznym, ale wciąż szczerze pragnie udoskonalić swoje umiejętności prezenterskie i zdolność do nawiązywa- nia kontaktu z publicznością. Moje podejście do prezentacji opiera się na opanowaniu, prostocie i naturalności. Choć wszystkie te trzy pryncypia są ważne na każdym etapie pracy nad prezentacją, opanowanie i prostota są szczególnie istotne podczas opracowywania przekazu i projektowania grafiki. W swoich pierwszych dwóch książkach, Zen prezentacji i Zen prezentacji — pomysły i projekty, skoncentrowałem się na przy- gotowaniach i projektowaniu. W tej książce po krótkim omówieniu kwestii związanych z przygotowaniem przede wszystkim opisuję samo wygłaszanie prezentacji. Motywem przewodnim tej książki jest naturalność, co wynika z inspiracji japońskim onsenem, ideą hadaka no tsukiai i japońską estetyką zen, która kładzie wielki nacisk na wzorowanie się na świecie natury. Zawarte w książce proste idee mają pomóc Ci w nawiązaniu naturalnej więzi z publicznością i wy- głaszaniu zapierających dech w piersiach, skutecznych i pamiętnych prezentacji. Naturalna nagość Choć trudno byłoby to wywnioskować z aury supernowoczesnych i zabieganych ośrodków miejskich, takich jak Tokio lub Osaka, natura — shizen (自然) — pełni w kulturze japońskiej ważną rolę. Kąpiel w base- nie termalnym na wolnym powietrzu jest czasem odpoczynku, kontem- placji i obcowania z naturalnym otoczeniem. W tym środowisku możliwe jest doznanie wyzwalającej wręcz naturalności. Uczony myśliciel zen Daisetz Suzuki (1870 – 1966) często wspominał o głębokim uczuciu, 14 Prezenter bez tajemnic jakim Japończycy darzą przyrodę, i o tym, że pragnienie tej więzi jest zakorzenione głęboko w każdym z nas. Kiedyś powiedział: „Bez względu na to, jak bardzo jesteśmy »ucywilizowani« i wychowywani w sztucznie skonstruowanym środowisku, w każdym z nas zdaje się tkwić wrodzona tęsknota za pierwotną prostotą zbliżoną do naturalnego sposobu życia”. Sentyment, jakim darzymy naturę i naturalność, nie przekłada się jednak na marzenie o powrocie do prymitywnego trybu życia dawnych ludzi, lecz na pragnienie większej, naturalnej swobody ekspresji, ist- nienia w czasie teraźniejszym oraz poczucia realnej więzi z otoczeniem i innymi ludźmi. Ową tęsknotę za naturalnością można też wykorzystać we współczesnym życiu zawodowym. Komunikując się w dzisiejszym „cywilizowanym”, zaawansowanym technologicznie środowisku, wciąż instynktownie tęsknimy za pierwotną prostotą, przy której nasze interak- cje z innymi odznaczają się naturalnością, swobodą i spontanicznością. Chcemy przejrzystych poleceń, znaczących danych, odkrywczych opo- wieści i szczerych rozmów. Często jednak, zamiast nawiązywać ważne i harmonijne relacje, traktowani jesteśmy mało konkretnym językiem, niejasnościami i niekończącymi się sekwencjami slajdów PowerPointa Prezentacje i naturalność Przez lata rozwinęła się technologia wspomagająca prowadzenie prezentacji, ale nie sam charakter prezentacji. Niestety, „śmierć przez PowerPoint” wciąż jest powszechnym zjawiskiem. Widać jednak pewną poprawę, którą zawdzięczamy wysiłkom ekspertów komunikacyj- nych, takich jak Bert Decker, Jerry Weissman i Carmine Gallo, a także mistrzów designu graficznego prezentacji, w tym Nancy Duarte i Cliffa Atkinsona, ale też wielu innych osób z całego świata. Postęp trwa i pod- stawy udanej prezentacji zmianom w zasadzie nie uległy, choć metodo- logia prowadzenia prezentacji zmieniła się wraz z rozwojem technologii cyfrowej. Naturalność, jaką charakteryzuje się wystąpienie, pozostaje kluczowym czynnikiem. Naturalności nie da się wymusić. Jak to ujął nieoceniony Dale Car- negie: „Żeby przemawiać skutecznie, musisz przemawiać z tak szczerą Rozdział 1 Naturalność i sztuka prezentowania nago 15 i wyrazistą naturalnością, żeby żaden z twoich słuchaczy nie śmiał nawet pomyśleć, że jest ona wyćwiczona”. Bez względu na to, ile ćwiczysz i jak rozlegle wykorzystujesz narzędzia cyfrowe w prezentacjach na żywo, narzędzia i techniki muszą służyć jedynie objaśnianiu, upraszczaniu i wzmacnianiu osobistej więzi, która rozwija się między mówcą a jego publicznością. Technologia i nowoczesne narzędzia mogą niesamowicie usprawnić i wzmocnić przekaz, ale należy używać ich mądrze i wstrze- mięźliwie, tak by wykorzystanie wydawało się naturalne i uczciwe — w innym wypadku staną się przeszkodami komunikacyjnymi. Technologia i jazz Między jazzem a sztuką prezentowania można dostrzec wiele podo- bieństw. Muzyka jazzowa jest rozbudowana i ma głębię, ale jest również prosta i łatwa do zrozumienia. Jazz swoimi potężnymi momentami jasności i szczerości w prosty sposób wyraża rzeczy skomplikowane. Po- wstaje w zgodzie z pewną strukturą i regułami, lecz w ramach tych ogra- niczeń oferuje niesamowitą wolność. Przede wszystkim jednak jazz jest naturalny. Komunikat i uczucie zawsze są ważniejsze od narzędzi, które służą do ich wyrażenia, niezależnie od tego, czy chodzi o przemówienia publiczne, czy muzykę. Wynton Marsalis, amerykański trębacz jazzowy i kompozytor, przypomina o tym, że niezależnie od swojej użyteczności, technologia jest zaledwie narzędziem. W ramach Authors@Google Talk w roku 2009 Marsalis tak wyraził się o technologii i jazzie: Moim zdaniem, nie powinniśmy sądzić, że skoro nasze narzędzia są coraz lepsze, my sami stajemy się coraz bardziej zaawansowa- ni. Technologia duszy jest od dawna taka sama. Często używamy nowości technicznych do wskazania, że jesteśmy bardziej zaawanso- wani. Jazz tak nie działa. Możesz używać tylu syntezatorów, ile ci się żywnie podoba, ale i tak same z siebie nie zaczną swingować… Ta muzyka jest ubóstwieniem człowieczeństwa i kreatywności. — Wynton Marsalis 16 Prezenter bez tajemnic Z prezentacjami jest podobnie. Choćby nawet technologia prezenta- cji była niesamowicie imponująca i wykorzystano by nie wiadomo ile efektów i funkcji, technologia duszy, jak to Marsalis ujął, nie ulegnie zmianie. Technologie, takie jak PowerPoint i Keynote, oraz nowe narzę- dzia w rodzaju Prezi są przydatne jedynie wtedy, kiedy mogą wspomóc przekaz, rozjaśnić go, sprawić, że łatwiej zapadnie w pamięć i wzmocni międzyludzką więź, będącą podstawą komunikacji. Multimedia można wykorzystać do osiągnięcia tego celu. Zbyt często jednak prezentacje multimedialne cierpią z powodu włożenia przez prezentera nadmiernej energii w technologię i grafi kę, przy jednoczesnym zlekceważeniu nawią- zywania wartościowej więzi z publicznością. Zarówno w muzyce, jak i przy tworzeniu prezentacji od narzędzi ważniejsza jest szczerość i nawiązywanie relacji (zdjęcie: Nikolas Papageorgiou) Rozdział 1 Naturalność i sztuka prezentowania nago 17 Prezentować nago — co to znaczy? Zasadniczo prezentowanie nago polega na nawiązywaniu relacji i anga- żowaniu publiczności, czy to trzech osób, czy trzech tysięcy, w sposób bezpośredni, szczery i jasny. Nagość to umieszczenie potrzeb publicz- ności na pierwszym miejscu. Nagość oznacza wystawienie się na widok bez okrycia i zabezpieczenia. Nagość to pozbycie się wszystkiego, co zbędne, aby ujawnić esencję swojego przekazu. Nagość wykorzystuje prostotę, spójność i pasję. Takie podejście jawi się jako ożywcze, być może nawet trochę zawadiackie i o wiele bardziej zadowalające zarówno dla prezentera, jak i publiczności, gdyż w ten sposób możesz ukazać swój prawdziwy, naturalny charakter. Nagi prezenter jest wolny od trosk, obawy przed reakcją innych ludzi, niepewności, sztuczek i poczucia konieczności ich stosowania; nie musi ukrywać się za czymś (na przykład za slajdami) i drżeć ze strachu, że nawet zza takiego ukrycia można go dostrzec. Nagi prezenter pozbywa się wszelkich obciążeń, w pełni żyje chwilą i porozumiewa się z pu- blicznością. Wszelkie multimedia pasują do jego opowieści i współgrają z przekazem. Proste, dobrze rozplanowane elementy graficzne zgrane są z prezenterem, nigdy nie wychodzą na plan pierwszy, lecz pomagają w nawiązywaniu relacji z publicznością. Prezentowanie nago i naturalnie jest trudne, gdyż nie jesteśmy do tego przyzwyczajeni. Nie zawsze tak jednak było. Gdy jako dzieci występo- waliśmy przed klasą w podstawówce, byliśmy szczerzy i zaangażowani — niekiedy nasza bezpośredniość wywoływała śmiech u kolegów z klasy i zmieszanie u nauczycieli. Było w tym coś prawdziwego. Opowiada- liśmy genialne historie w wieku zaledwie sześciu lat. Teraz jesteśmy doświadczeni i dojrzali, możemy pochwalić się tytułami i rozległą wiedzą z ważnych dyscyplin — ale jesteśmy też nudni. Dorośli prezenterzy są nudni między innymi dlatego, że działają zbyt ostrożnie. Boją się. Chcą, żeby wszystko było spokojne i idealne, więc zamartwiają się zbytnio i ustawiają kolejne bariery komunikacyjne. Strach podświadomie każe się chować i prezentować sekwencje wypunktowanych list w ciemnej 18 Prezenter bez tajemnic sali, bez okazywania jakichkolwiek emocji. Przecież nikogo nie wyrzu- cono z pracy za przedstawianie informacji, prawda? Kiedy występujesz przed śpiącą lub niezainteresowaną publicznością, lista z danymi nie służy zupełnie niczemu. Rozmowa, nie występ Myśl o tym, że prezentacja jest występem, wydaje się kusząca. W końcu często odbywa się to na scenie w świetle refl ektorów, przed grupą ludzi czekających na coś ciekawego. Tymczasem, choć od aktorów scenicznych można nauczyć się pewnych rzeczy, takich jak radzenie sobie z nerwami i emisja głosu, o wiele lepiej traktować prezentację jak dyskusję. Wcześniej wspomniałem, że sztuka prezentacji pod wieloma względami pokrywa się z jazzem. Czy jednak koncert jazzowy nie jest występem? Większość ludzi powiedziałaby, że tak, lecz jazz jako gatunek muzyczny przypomina raczej konwersację, gdyż od muzyka wymaga znacznej empatii i umiejętności słuchania. Wynton Marsalis nazywa jazz „muzyką dialogu”. Pomimo że znajdujesz się na scenie i w centrum uwagi, potraktuj swoją prezentację jak rozmowę, a nie występ Rozdział 1 Naturalność i sztuka prezentowania nago 19 Współcześni znawcy tematyki komunikacji w większości zgadzają się, że dobry wykład lub prezentacja powinny raczej przypominać rozmowę. Granville Toogood, poważany instruktor prowadzenia komunikacji na szczeblu kierowniczym, proponuje przyjąć podejście konwersacyjne za- miast oratorskiego. „Przestań myśleć, że kiedy wstajesz i cokolwiek mó- wisz, wygłaszasz przemówienie, bo wcale nic takiego nie robisz — pisze Toogood w The Articulate Executive. — W rzeczywistości prowadzisz rozmowę w nieco większej skali”. Z kolei w książce The Power Presenter instruktor prezentacji Jerry Weissman wskazuje na znaczenie, jakie ma prezentowanie w sposób zbliżony bardziej do konwersacji niż wystąpie- nia. Znów widzimy, że nie chodzi o wyszkolenie ludzi na aktorów (99 z nas aktorami nie jest), lecz o pomoc ludziom przy prezentowaniu w sposób bardziej naturalny. Opowiadając na początku książki o swojej karierze instruktorskiej, Weissman pisze: „Moim celem było wsparcie biznesmenów w stawaniu się naturalnymi prezenterami”. Myśl o swojej prezentacji jak o „poszerzonej konwersacji”, a nie występie lub przemowie 20 Prezenter bez tajemnic Naturalna autoekspresja Naturalność wymaga zatem, żeby prezentacja nie była formalnym wykładem, w ramach którego informacje przekazywane są tylko w jedną stronę. Wyobraź ją sobie raczej jako rozmowę między przyjaciółmi, współpracownikami, nauczycielem a uczniem, mistrzem a terminatorem lub uczonego z uczonym. Każdy z tych przykładów wiąże się z nawiąza- niem osobistej relacji poprzez naturalną ekspresję. Na podobny wątek można trafić we fragmencie o komunikacji w książce Umysł zen, umysł początkującego , którą napisał Shunryu Suzuki. Można z tego fragmentu wywnioskować to, co chciałbym powiedzieć o naturalności w kontekście prezentacji: W zen podkreślamy sposób bycia czy też zachowania. Przez za- chowanie nie rozumiemy jakiegoś szczególnego sposobu, w jaki powinniśmy się zachowywać, lecz raczej naturalne wyrażanie siebie. Podkreślamy bezpośredniość: powinniście być wierni swoim uczu- ciom i umysłowi, wyrażać się bez jakichkolwiek zahamowań. Ułatwia to słuchaczowi rozumienie. — Shunryu Suzuki Te proste twierdzenia o zen i komunikacji możesz zastosować w swo- ich prezentacjach, na zebraniach i spotkaniach roboczych. Nacisk należy kłaść na naturalną autoekspresję, szczerość i prostolinijność, zamiast powtarzać w myślach zapamiętany zestaw reguł, jak się „prawidłowo” zachowywać lub „prawidłowo” prezentować. Suzuki powiedział, że: „swobodne wyrażanie siebie, bez nastawiania się w jakiś określony, wy- nikający z upodobań sposób to najważniejsze dla uszczęśliwienia siebie i innych”. Rozdział 1 Naturalność i sztuka prezentowania nago 21 Phil Waknell Phil Waknell jest mówcą inspiracyjnym, pisarzem i instruktorem prezentacyjnym. Jest współzałożycielem Ideas on Stage, zlokalizowanej w Paryżu przodującej fir- my zrzeszającej specjalistów prezentacji, którą prowadzi wraz ze swoim partnerem biznesowym, Pierre’em Morsą. www.ideasonstage.com Poniżej Phil dzieli się wskazówkami o prezentowaniu, obrazując nagie podejście przykładem samuraja zdejmu- jącego zbroję i odkładającego broń. Prezentowanie nago Samuraj szedł do walki w zbroi i z mieczem w dłoni. Walczenie nago wiązałaby się ze zdjęciem zbroi i walką wręcz. Prezentowanie nago polega na zdjęciu zbroi, odłożeniu tarczy oraz miecza i staniu oko w oko z publicznością. Chodzi o to, by pozbyć się wszystkiego, co służy jedynie prezenterowi, a nie publiczności. Chodzi o to, żebyś był autentyczny, prawdziwy — był sobą. Przełam bariery Musisz nawiązać relację ze swoją publicznością. Trudno to zrobić, kiedy dzieli was jakaś przeszkoda lub zbyt wielki dystans. Nie przemawiaj zza katedry, gdyż w taki sposób jedynie pogłębisz wrażenie, że stoisz na wyższej pozycji. Przede wszystkim chcesz porozumieć się ze słuchacza- mi, a nie mówić do nich, czy — co gorsza — ich pouczać. Zbliż się do swojej publiczności. Jeżeli możesz chodzić między słuchaczami i jedno- cześnie być słyszanym, rób tak od czasu do czasu. Złóż broń Wojownik stara się zwyciężyć, uderzając swojego przeciwnika — ude- rzając mocno. Analogicznie wielu prezenterów próbuje uderzyć publicz- ność wielością faktów i wymusić posłuch. Prezentowanie nago oznacza odłożenie broni i uświadomienie sobie, że celem nie jest przekonanie innych ludzi do swojej racji. To zaledwie 22 Prezenter bez tajemnic tymczasowe zwycięstwo. Owszem, nietrudno zbombardować publicz- ność faktami, ale to nie jest najlepsze rozwiązanie. Jeśli nie zależy Ci na najsprawniejszej komunikacji, w ogóle nie powinieneś prezentować. Nie zaczynaj od tego, co sam wiesz, lecz od tego, co wie publiczność. Jeśli chcesz, żeby słuchacze zmienili zdanie, pomóż im zrozumieć, że powinni to uczynić. To w ich umysłach musi się zacząć zmiana. Nawiąż kontakt z publicznością, wskaż nowe szlaki myślenia i zachęć do ich zbadania. Zdejmij zbroję Najtrudniejszym aspektem prezentowania nago jest zdjęcie swojej bezpiecznej i przytulnej zbroi. Należy zacząć od zaprzestania ciągłego wspomagania się notatkami na slajdach. Przygotuj się tak, żebyś nigdy nie musiał patrzeć na to, co jest wyświetlone na ścianie za Tobą. Podob- nie slajdy, jeśli w ogóle z takowych korzystasz, powinny być wyczysz- czone z wszelkich zbędnych elementów. Muszą być proste i przejrzyste, i koniecznie przystawać do przekazu. Następnie musisz pozbyć się pro- gramu, czyli pewnej wiedzy o tym, co będzie dalej. Jak mądry samuraj, który — widząc nieudolność swojego pierwotnego planu — zmienia go już na polu walki, prezenter musi wykazywać się elastycznością i dosto- sowywać do sytuacji oraz słuchaczy. Pozbądź się poczucia własnej wyjątkowości. Nie wygłaszasz prezen- tacji, bo jesteś ważny, lecz dlatego, że publiczność jest ważna. Będziesz miał trudności z nawiązaniem kontaktu, jeśli staniesz na piedestale, metaforycznie lub dosłownie. Twoim zadaniem jest porozumieć się, a nie robić wrażenie. Wyzwól się Ponad wszystko wyzwól się od swojego ego. Nie prezentujesz dla siebie, lecz dla publiczności. Nie masz osobistych celów ani pragnień poza efektywnym przekazaniem swojego komunikatu. Nie martwisz się, że komuś nie spodoba się Twój styl. Bądź sobą, bądź autentyczny i szcze- rze troszcz się o publiczność. Uwierz, że wszystko poza tym załatwi się samo. Naprawdę. Rozdział 1 Naturalność i sztuka prezentowania nago 23 Nie bądź nudny Kluczem do naturalnego, konwersacyjnego podejścia do prezentacji jest pozbycie się wszelkich przeszkód w naturalnej komunikacji z publicz- nością. Taką barierą jest czytanie notatek, stanie za mównicą, unikanie kontaktu wzrokowego, mówienie zbyt cicho i posługiwanie się żargonem lub zbyt formalnym i sztywnym językiem, który nie przystaje do emocjo- nalności i wrodzonej ciekawości publiczności. Niektórzy mogą sądzić, że profesjonaliści z dziedzin technicznych i na- ukowcy są z założenia nudnymi mówcami, którzy nie potrafią przekazać znaczenia swojego dorobku szerszej publiczności. Nie jest to prawdą. Richard Feynman, genialny noblista, zapalony nauczyciel i populary- zator, potrafił za sprawą swojego entuzjazmu i łatwości formułowania pobudzać studentów oraz szerszą publiczność. Carl Sagan był z kolei powszechnie znany ze swojej umiejętności rozprawiania o wszechświe- cie zrozumiale i z pasją. Neil deGrasse Tyson, jeden z moich ulubionych współczesnych mówców, też jest naukowcem. Tyson jest astrofizykiem o wielkim intelekcie, zaraźliwej ciekawości i niesamowitym talencie do inspirowania i oświecania słuchaczy swoim naturalnym, konwersacyj- nym stylem prezentowania. Niezależnie od tego, jak żyjesz i czym się trudnisz — czy pochodzisz z środowiska technicznego, naukowego, biznesowego, czy nauczasz, czy może dopiero się uczysz — nie masz prawa być nudnym. 24 Prezenter bez tajemnic Era prezentacji Umiejętność wygłoszenia dobrej prezentacji, która angażuje całą uwagę publiczności, nigdy wcześniej nie była tak istotna, jak teraz. Niektórzy określają czasy nam współczesne mianem „ery prezentacji”. Zdol- ność do przemawiania z pasją, jasno i obrazowo jest dziś niezmiernie ważna, co częściowo wynika z niebywałego zasięgu, jaki mogą mieć nasze wystąpienia, a co w znacznym stopniu zawdzięczamy możliwości umieszczania nagrań wideo w internecie. Obecnie wypowiedzi i obrazy można bez trudności zarejestrować jako film w wysokiej rozdzielczości i rozpowszechniać na całym świecie. Potencjał transformacyjny Twoich prezentacji, który może wręcz dotyczyć losów świata, nie ogranicza się jedynie do słów. Słowa są ważne, ale gdyby chodziło tylko o nie, mógłbyś napisać szczegółowy dokument, rozpowszechnić go — i już. Tymczasem dobra prezentacja pozwala na wzmocnienie siły Twojego przesłania. Współorganizator TED, Chris Anderson, podczas swojej prezentacji w ramach konferencji TED Global w 2010 roku w Oxfordzie opowie- dział o tym, jak filmy umieszczane w internecie pozwalają na szerze- nie innowacyjnych pomysłów, a także o tym, jak wielki jest potencjał transformacyjny komunikacji i prezentowania twarzą w twarz. Anderson podkreślił, że informacje zazwyczaj szybciej się przyswaja, czytając, lecz brakuje wtedy odpowiedniej głębi i doniosłości wypowiedzi. Efektywność prezentacji częściowo bierze się z wrażeń wizualnych i bezpośredniości wystąpienia. Grafika prezentacji, jej struktura oraz fabuła są tym, co porywa widza nawet wtedy, kiedy ogląda prezentację online. Jednak Anderson twierdzi, że tu chodzi o coś więcej: Rozdział 1 Naturalność i sztuka prezentowania nago 25 Przekaz to coś więcej niż słowa, a cała magia bierze się właśnie z niewerbalnego aspektu prezentacji. Między gestami, rytmem wypo- wiedzi, minami, spojrzeniami, zaangażowaniem, dość nieporadnym językiem ciała Brytyjczyka a reakcjami publiczności można dostrzec setki podświadomych oznaczników tego, jak dobrze oceniasz sytuację i czy kieruje tobą inspiracja. — Chris Anderson Anderson twierdzi, że jesteśmy z natury przystosowani do komunikacji twarzą w twarz. „Niuanse komunikacji twarzą w twarz są efektem milio- nów lat ewolucji. To właśnie dlatego jest ona tak tajemnicza i potężna. Gdy ktoś mówi, mózgi odbiorców na to reagują. Potem cała grupa działa wspólnie. Widzimy wtedy w działaniu tkankę międzyludzkiego superor- ganizmu, który przez tysiąclecia pcha naszą kulturę naprzód”. W epoce cyfrowej nadzwyczajne prezentacje i świetne idee mogą rozprzestrzeniać się w okamgnieniu i być odbierane przez miliony ludzi 26 Prezenter bez tajemnic Podniesienie poprzeczki i zmiany na lepsze W ciągu ostatnich kilka lat stan prezentacji uległ poprawie. Badacze, biznesmeni, nauczyciele i uczniowie ujrzeli lepszą drogę i wzięli się za tworzenie oraz wygłaszanie prezentacji odwołujących się zarówno do serc, jak i umysłów. Jeśli zaś wykorzystują multimedia lub inne rodzaje pomocy wizualnych, są to materiały dobrze przemyślane i zaprojektowa- ne zgodnie z zasadami designu, a nie na podstawie zużytych szablonów. Organizacje, takie jak TED, wykazały wartość i wpływ na ludzi dobrze opracowanych i atrakcyjnych prezentacji, które mogą uczyć, przeko- nywać i inspirować. W dziedzinie prezentacji dokonuje się postęp. A jednak prezentacje akademickie i biznesowe w większości wciąż są zatrważająco nudne i męczące. Jeśli nawet ich treść jest ważna, niemoż- liwe jest zaktywizowanie publiczności i nawiązanie z nią relacji. Dla jakości prezentacji poprzeczka wciąż pozostaje ustawiona dość nisko, zwłaszcza dla tych, które wykorzystują multimedia. Nie jest to zła wiadomość, przeciwnie — można to potraktować jako szansę. Masz szansę wyróżnić się. Chcesz podzielić się ważnymi i wartościowymi pomysłami, więc nie możesz wątpić. Najbardziej innowacyjne i cieszące się największymi sukcesami firmy czy organizacje najczęściej popierają indywidualny wkład kreatywny. Mając to na względzie, nie bój się przed- stawienia swojego dorobku i wizji. Życie jest zbyt krótkie. Jeśli chcesz coś zmienić, w tym być może przebieg swojej kariery, sposób, w jaki prezentujesz siebie samego i swoje pomysły, jest niesłychanie ważny. Warto się wyróżniać. Rozdział 1 Naturalność i sztuka prezentowania nago 27 Siedem nauk wyniesionych z wanny Ofuro (お風呂), czyli japońska wanna, jest nie- odłączną częścią życia Japończyków. Podobnie jak jedzenie, ma dla Japończyków szerszy sens niż samo zapewnienie wyżywienia, znaczenie wanny nie ogranicza się do samego mycia. Przez wiele pokoleń sentō (銭湯), czyli łaźnia, była ważnym ośrodkiem dla każdego osiedla i miejscem spotkań. Nie tylko kąpano się tam, ale również rozmawiano, spotykano z przy- jaciółmi, to tam odczuwało się więź łączącą wszystkich mieszkańców osiedla. Współcześnie sentō spotyka się rzadziej, bo we wszystkich nowoczesnych domach mieszczą się prywatne łazienki, ale rytuał kąpieli — czy to w domu, w onsenie, czy w miejscowym sentō — wciąż ma doniosłe znaczenie dla japońskiego spo- sobu życia, w którym tradycyjnie ważną rolę przypisuje się bliskości z naturą. Czego więc można się nauczyć podczas Naturalne kąpielisko termalne w Japonii kąpieli na modłę japońską i jaki to ma zwią- zek z komunikacją i prezentacjami? W czym japońska łaźnia przypomina prezentację? Oto siedem przykładów. 1. Najpierw musisz się przygotować. Trzeba się dokładnie umyć jeszcze przed kąpielą. Trzeba się dokładnie przygotować przed wejściem na scenę. 2. Musisz być zupełnie nagi. Kąpielówki i stroje kąpielowe są niedopuszczalne. Do kąpielowej części onsenu lub sentō musisz wejść całkowicie rozebrany (pomijając mały ręcznik). Prezentowanie nago polega na pozbyciu się wszystkiego, co nie- potrzebne, aby wyeksponować najważniejsze. Nagi prezenter nie usiłuje się kryć, lecz staje na środku, przodem do publiczności i dzieli się swoimi myślami w sposób odpowiadający publiczności i interesujący dla niej. 28 Prezenter bez tajemnic 3. Nie ma barier i okrycia. Zdejmując ubranie, symbolicznie pozbywamy się barier między nami a innymi ludźmi. We współczesnych prezentacjach grafi kę często wyko- rzystuje się jak ściągę, a nie jak środek wzmacniający przekaz. W takich sytuacjach jest ona barierą i rozprasza publiczność. Zasoby wizualne w nagiej prezentacji nie dezorientują, lecz tłumaczą i objaśniają. Nagi prezenter przygotowuje grafi kę prostą, która służy jasno określonemu celowi i prowadzi wzrok widza. 4. Jesteś całkowicie obnażony. Najlepszą kąpiel zwłaszcza na jesieni lub zimą można odbyć w ro- ten-buro, czyli onsenie odkrytym. Choć woda jest gorąca, a powietrze zimne, czujesz, że żyjesz. Prezentowanie nago polega na uwolnieniu się od zmartwień i niepewności dotyczącej samego siebie. Tanie chwyty, sztuczki i oszustwa nie przystają do nagiego stylu. Jesteś obnażony, wystawiony na czynniki zewnętrzne, ale pewny siebie — żyjesz w teraź- niejszości. Rozdział 1 Naturalność i sztuka prezentowania nago 29 5. Wszyscy są równi. Gdy nie ma ubrań, hierarchia i status nie są ani widoczne, ani istotne. Najlepsze prezentacje w niewielkim stopniu przypominają wykład — są raczej ciekawą rozmowę prowadzoną w sposób jasny, szczery i otwar- ty. Nie próbuj wywrzeć wrażenia na publiczności. Staraj się podzielić czymś, pomóc, zainspirować, uczyć, informować, przewodzić, per- swadować, motywować lub ogółem w jakiś sposób uczynić słuchaczy lepszymi ludźmi. Niezależnie od tego, kim jesteś, podczas prezentacji możesz dać drugiemu człowiekowi coś wartościowego. 6. Patrz na czas. Wszystko z umiarem. Nie ma niczego przyjemniejszego od kąpieli w gorącej wodzie, ale nie należy przesadzać. Co za dużo, to niezdrowo. Dobry prezenter również patrzy na czas i wie, że wykorzystuje czas publiczności, a nie swój. Pamiętaj o zasadzie hara hachi bu, czyli „jedz do 80 sytości”. Daj publiczności coś lepszego, niż oczekują, ale szanuj jej czas i nigdy nie przeciągaj prezentacji. Zadowól swoich słuchaczy, ale nie spowoduj niestrawności. 7. Czujesz się świetnie po wyjściu. Kąpiel przywraca Ci siły, ogrzewając ciało i regenerując duszę. Udana prezentacja również powinna wywoływać uczucie odświeżenia i inspi- racji. Jeśli porozumiesz się z publicznością sensownie i z uczuciem, pozostawisz jej coś wartościowego: wiedzę, spostrzeżenia, inspirację, a nawet część siebie samego — poczujesz radość towarzyszącą wykona- niu dobrego uczynku bezinteresownie. Nagość i naturalność to kluczowe aspekty kąpieli po japońsku, które, przy odrobinie błyskotliwości, można zastosować w wielu dziedzinach życia osobistego i zawodowego. W czasach wszechobecności prezentacji cyfrowych i innych środków multimedialnych wartość nagości i natural- ności jest większa niż kiedykolwiek wcześniej. Ostatecznie i tak chodzi o nawiązywanie relacji międzyludzkich. A najlepiej robi się to nago. 30 Prezenter bez tajemnic Musisz się umyć jeszcze przed kąpielą w ofuro Zimne powietrze oraz śnieg pięknie i ożywczo Zimne powietrze oraz śnieg pięknie i ożywczo kontrastują z gorącą wodą Rozdział 1 Naturalność i sztuka prezentowania nago 31 O tej książce Podstawy skutecznego prezentowania tkwią w Tobie nawet wtedy, jeśli nigdy nie uczęszczałeś na zajęcia szkoleniowe. W książce tej zwyczajnie przypominam o sprawach, których znaczenia jesteś świadom, ale które możesz, mimo wszystko, pomijać w swoich prezentacjach. Jako zwolennik myślenia designerskiego jestem też zwolennikiem ograniczeń. Narzucając sobie ograniczenia, możesz się lepiej skupić i działać bardziej kreatywnie. Pisząc tę książkę, postanowiłem ograniczyć się do omówienia maksymalnie dziesięciu zasad (i jednej dodatkowej). W ćwiczeniu umiejętności porywającego prezentowania można uwzględ- nić także inne kwestie, lecz te, które znalazły się w książce, składają się na — mam nadzieję — zapadającą w pamięć podstawę usprawniania umiejętności nawiązywania kontaktu z publicznością, aktywizowania jej, prowadzenia prezentacji i wychodzenia z niej zwycięsko. Na te dziesięć podstaw składają się: Przygotowanie, Przytup, Obecność, Ekspresja, Pasja, Bliskość, Zabawa, Tempo, Uczestnictwo i Siła. Dodatkową pod- stawą jest Wytrzymałość, której potrzebujesz, żeby od tej pory rozwijać swoje umiejętności prezenterskie, co omówię w ostatnim rozdziale. Uważam, że wiele o komunikacji, designie i życiu można nauczyć się ze sztuki, która nas otacza, mimo iż często nie dostrzegamy tego. W moim przypadku nauka wynika z długoletniego zgłębiania sztuki jazzu i studiowania w Japonii, mojej przybranej ojczyźnie, sztuki utrzymanej w duchu zen. W książce tej proponuję niekiedy, by zwrócić uwagę na podstawy z innej perspektywy, przedstawiam wtedy nauki wyciągnięte z wspomnianych inspiracji artystycznych. 32 Prezenter bez tajemnic Skorowidz A ADHD, 154 aikido, 183, 184, 185, 186 Allay, Michael, 48, 49 Alltop.com, 89 Amelio, Gil, 196 Anderson, Chris, 25, 26 Apple, 46, 88, 116, 149, 156 Articulate Executive, 145 Arystoteles, 47, 50 Asimov, Isaac, 200 Atkinson, Cliff, 15, 41 autentyczność, 87 Authentic Happiness, 120 Authors@Google Talk, 16 autoekspresja, 21, 90, 103 B bambus, znaczenie symboliczne, 78, 79, 80, 81 błędy, kontynuowanie wystąpienia, 127 Brain Rules, 40 Brislin, Richard, 114, 115 Brown, Stewart, 131 Brown, Tim, 135 Bryan, Nathan, 66 208 Prezenter bez tajemnic budō, 132 dziesięć przywar, 133 Budo Secrets, 132, 183, 198 burza mózgów, 58, 163 Buxton, Bill, 134 Bver, Renée, 95 C Całkiem nowy umysł, 135 Carnegie, Dale, 15, 102, 112 Carpenter, Karen, 123 Carpenters, 123 cel prezentacji, 41, 42, 43, 67, 171 Chabot, Christian, 126 ciąg przyczynowo-skutkowy, 54 Cirque du Soleil, 127 Citrix, 125 Cleese, John, 34, 38, 39, 40 Collins, Phil, 123 Comedian, 144 Craft, Christopher, 44 Creativity World Forum, 38 cytaty, 177 czytanie slajdów, 88, 89 D de Bono, Edward, 193 Decker, Bert, 15, 88 deGrasse Tyson, Neil, 24, 104, 153 demonstracja programów, 125 Dirty Jobs, 87 długość prezentacji, 30 dobre przygotowanie, 129 dogłębne omówienie tematu, 48, 49 doświadczenia estetyczne, 154 Dreams Come True, 120 Duarte Design, 42, 172 Duarte, Nancy, 1, 15, 42, 172 dzień prezentacji, 64, 65, 67 sprzęt multimedialny, 64 E Earth Wind Fire, 111 efekt pierwszeństwa, 72, 171 efekt świeżości, 171 efektowne wejście, 72 Eisler, Barry, 99 ekspresja, 90 elementy humorystyczne, 76, 157 emocje, 55, 139, 174 a pamięć, 116 wykorzystanie, 114, 116 wyrażanie, 108, 109, 111, 112 zapamiętywanie, 55 zaraźliwość, 117, 118 empatia, 118, 119, 167 Enchantment: The Art of Changing Hearts, Minds and Actions, 89 entuzjazm, 157 era prezentacji, 25 etapy tworzenia prezentacji, 57, 58, 59, 60 EWF, 111 F Feynman, Richard, 24 filozofia kaizen, 80 First Aid for Meetings, 108 Frankiln, Benjamin, 152 Fugere, Brian, 114 Furuya, Kensho, 79, 81, 132 G Gallo, Carmine, 15 gambaru, 193, 194 gambette, 193 Gandhi, Mahatma, 188 Gapminder, 125, 161 Gates, Bill, 196 Genesis, 123 Ghosn, Carlos, 147 Gillespie, Dizzy, 150 głos, emisja, 147 Godin, Seth, 1, 41, 133, 194, 202 Graham, Martha, 168 Gwiezdne wojny, 52, 200 Skorowidz 209 podobieństwo do prezentacji, 16, 19 język formalny, 155, 160 język konwersacyjny, 155, 160 Jobs, Steve, 46, 82, 125, 147, 150, 156 wskazówki, 156, 157, 158, 159 Johnny Bunko na drodze do kariery, 193 jounetsu, 108 judo, 198 siedem zasad, 198 K kaizen, 80 karoshi, 55 Kashima Shin, 132 Kawasaki, Guy, 89 Keynote, 17 klawisz B, 151 klawisz W, 151 Kodo: Ancient Ways, 79 kognitywne techniki labeling, 97 przewartościowanie poznawcze, 97 komunikacja bariery, 24 twarzą w twarz, 26 Konfucjusz, 152 H hadaka no tsukiai, 13 Hall, Edward T., 122 Hara Hachi Bu, 151 zasada, 30 Hardaway, Chelsea, 114 Harris, Phil, 87 Harvard Business Review, 51 Hawkins, Charlie, 108 Heath, Chip i Dan, 172 How to Develop Self-Confidence Influence People by Public Speaking, 112 humor, 129, 157 wykorzystanie, 76, 135, 176 I idea, 43 Ideas on Stage, 22 IDEO, 135 improwizacja, 129 inicjowanie przemian, 41, 42 intonacja, 147 iPhone, 158 iPod, 88 J japońska łaźnia, 13, 28 podobieństwo do prezentacji, 28, 29, 30 jazz, 129, 131 210 Prezenter bez tajemnic kontakt wzrokowy z publicznością, 92 kontakt z publicznością, 124 kontrast, 52, 162 przykłady, 53 korzystanie z mikrofonu, 94 kreatywność, 38, 131 kuki-nage, 198 L labeling, 97 Lee, Bruce, 190 lepkie zakończenie, 171, 172 elementy, 172, 173, 174 Life in Three Easy Lessons: Aikido, Harmony, and the Business of Living, 184 logika, 114 Lusensky, Jacob, 93 M Macintosh, 116 Macworld, 82 Marsalis, Wynton, 16, 17, 19 McKee, 51, 52, 54 Medina, John, 40, 48, 116, 145, 146 metoda Monty, 165 Mifune, Kyuzo, 198, 199 mikrofon, 94 korzystanie, 94 ręczny, 94 typu lavalier, 94 typu nagłownego, 95 minuta miodowa, 77 Mitch, Joel, 1 Miwa, Yoshida, 120 moc uśmiechu, 120, 121 Monta, Mino, 165 Moon, Richard, 184 mównica, 124 multimedia, 17 muzyka dialogu, 19 myślenie designerskie, 32 myślenie wizualne, 152 N nadmiar informacji, 48 nagość, 18, 30 nagrania filmowe, 162 Najniebezpieczniejszy zawód świata, 87 Nakamura, Masa, 120 naturalność, 21, 30, 33, 201, 205 nauczyciele, 44 nawiązanie kontaktu z publicznością, 18, 22, 88, 128 Negroponte, Nicholas, 137 neurony lustrzane, 118, 119 Newman, Paul, 84 niepodzielony umysł, 115 nieudane prezentacje, 37 Skorowidz 211 notatki, 62 czytanie, 62 uzależnienie, 88 nowoczesne narzędzia, 16 nudna prezentacja, 71 nudni prezenterzy, 18, 24 O Obama, Barack, 175 obecność, 84, 103 autentyczność, 87, 88 odczytywanie przemówienia, 88 skupienie na teraźniejszości, 84 wyrażenie prawdziwego ja , 85, 86, 87 wykorzystanie, 158, 162 obrazy stockowe, 61 oczekiwania publiczności, 46, 47 odczytywanie przemówienia, 88 odgrywanie ról, 163 ofuro, 28 ograniczenie treści prezentacji, 48, 59 Ogrody Tivoli, 117 onsen, 13, 28, 29 opowieść, 56, 174 ciąg przyczynowo-skutkowy, 54 emocje, 51, 55 kontrasty, 52, 53 siła, 51 struktura, 59 wykorzystanie w prezentacji, 54, 67, 116 zaprezentowanie konfliktu, 52 oprawa graficzna, 130, 162 wielkość grafiki, 130 optymizm, 157 P Palmetto Learning, 44 pamięć długoterminowa, 44 robocza, 44 pasja, 108, 111 patrzenie w ekran, 92 Peters, Tom, 74 pewność siebie, 96 Picasso, Pablo, 203 pilot, 124 Pink, Daniel, 135, 193 początkujący prezenter, 72 podtrzymanie kontaktu z publicznością, 143 Posen, Les, 100 potencjał transformacyjny, 25, 33 PowerPoint, 15, 17, 42, 51 klawisz B, 151 klawisz W, 151 Presentation Zen, 156 prezentacje dzień prezentacji, 64, 65, 67 jako dialog, 19, 20, 21 212 Prezenter bez tajemnic kontynuowanie wystąpienia mimo błędów, 127 nadmiar informacji, 48 ograniczenie treści, 48, 59 omówienie tematu, 48, 49 oprawa graficzna, 60, 61, 130, 162 potencjał transformacyjny, 25, 33 przedłużanie wystąpienia, 151 przygotowanie, 57, 58, 59, 60, 67 rozpoczynanie od przeprosin, 82 usprawnienie komunikacji z publicznością, 183 użycie pilota, 124 wejście z przytupem, 72, 73, 103 wykorzystanie opowieści, 54, 67, 116 wyrażanie emocji, 112 zakończenie, 159, 171, 172, 175, 176, 177 prezenter dobre przygotowanie, 129 korzystanie z mikrofonu, 94 nagość, 18 nawiązanie kontaktu z publicznością, 18, 22, 92, 128 obecność, 84, 103 odczytywanie przemówienia, 88 odległość od publiczności, 122, 123, 139 patrzenie w ekran, 92 podtrzymanie kontaktu z publicznością, 143 porady, 72 poruszanie się, 91 przełamanie barier, 22 radzenie sobie ze strachem, 97, 98, 100, 101 słabe przygotowanie, 37 ton głosu, 94 trema, 97, 100, 101 utrzymanie zainteresowania publiczności, 77, 167 wygląd, 90 wyrażanie emocji, 108, 109 zadawanie pytań, 160 zainteresowanie tematem, 113 zapoznanie z publicznością, 66 zdenerwowanie, 82 prezentowanie podstawowe zasady, 32 nago, 18, 22, 23, 122, 178 Prezi, 17 program prezentacji, 82 proksemika, 122 prostota, 150 próbne prezentacje, 45, 62, 63, 64, 98, 129 przedłużanie wystąpienia, 151 przełamanie barier, 22 przełączanie slajdów, 124, 125 przesyt informacyjny, 44, 45 przewartościowanie poznawcze, 97 przeżycie estetyczne, 154 Skorowidz 213 publiczność kontakt, 124 kontakt wzrokowy, 92 nawiązanie kontaktu, 18, 22, 88 oczekiwania, 46, 47 podtrzymanie kontaktu, 143 rozproszenie na sali, 65 usprawnienie komunikacji, 183 utrzymanie zainteresowania, 77, 167 wielonarodowa, 178, 179 wywołanie zmiany, 107, 114 zaangażowanie, 107 zachęcenie do aktywności, 152, 160 zapoznanie, 66 pytania, 160, 181 R Robbins, Anthony, 110 Robinson, Ken, 128, 154 wypowiedź na temat przemówień i prezentacji, 128, 129 Rock, David, 38, 63, 97 Rocky Horror Picture Show, 144 Rosling, Hans, 125, 161 roten-buro, 29 Rowe, Mike, 87 rozległe omówienie tematu, 48, 49 rozluźnienie, 128 rozrywka rola, 137, 138 Rusz głową!, 155 S Sagan, Carl, 24 samodoskonalenie, 193, 195, 200 samokształcenie, 200 samotność, 38, 39 Scoble, Robert, 1 Seinfeld, Jerry, 144 Seligman, Martin, 120 sentō, 28 Shapiro, George, 144 shizen, 14 shogai gakushu, 195 Sibbet, David, 152 Sierra, Kathy, 155 Sinek, Simon, 42 slajdy czytanie, 45, 88, 89 prostota i przejrzystość, 23 przełączanie, 124, 125 Slim, Pam, 178 słabe przygotowanie, 37 sonda, 163 Starck, Philippe, 140 Start with Why, 42 Stevens, John, 132, 183, 198 strach, 135 kognitywne techniki, 97 neurobiologiczny aspekt, 100 214 Prezenter bez tajemnic przed wystąpieniem, 97 radzenie sobie, 97, 98, 100, 101 Strong, Sherry, 95 studia przypadków, 166 Sutton-Smith, Brian, 131 Suzuki, Daisetz, 14 Suzuki, Shunryu, 10, 21 sygnały niewerbalne, 96 werbalne, 96 Sztuka skutecznego przekazu, czyli przyczepne koncepcje, 172, 176 szum informacyjny, 45 tempo prezentacji, 144, 145, 147, 148, 167 zmiana, 148 teoria dziesięciu minut, 146 The Articulate Executive, 20, 72 The Craft of Scientific Presentations, 48, 49 The Power Presenter, 20 Thich Nhat Hanh, 68 ton głosu, 147, 148 Toogood, Granville, 20, 72, 145 trema, 97, 100 radzenie sobie, 101 tworzenie prezentacji, etapy, 57, 58, 59, 60 Ś światło, 96 T Tableau 6.0, 126 Tableau Software, 126 technologia przezroczystość, 127 wykorzystanie, 127 TED, 25, 27, 63, 95, 128, 161, 162, 196 temat omówienie dogłębne, 48, 49 omówienie rozległe, 48, 49 Templeton, Mark, 125 U Ueshiba, Morihei, 183 układ limbiczny, 96, 97, 116 Umysł zen, umysł początkującego, 21 Understanding Culture s Influence on Behavior, 114 uśmiech, 121 Duchenne’a, 120 fałszywy, 120 panamerykański, 120 szczery, 120 utrzymanie zainteresowania publiczności, 77, 167 Skorowidz 215 Y Your Brain at Work, 38, 97 You ve Got to Be Believed to Be Heard, 88 Z zabawa, 130, 131, 134, 135 włączenie do prezentacji, 135, 139 zainteresowanie tematem, 113 zakończenie prezentacji, 159, 171, 172, 175, 176, 177 Zander, Benjamin, 201 zapamiętywanie prezentacji, 44 zdenerwowanie, 82 zen, 21, 197 Zen prezentacji, 14, 42 Zen prezentacji pomysły i projekty, 14 Ż żargon, 24 żart, 76 V Visual Meetings, 152 W Waknell, Phil, 22 walcz lub uciekaj, 97 Warshawsky, Jon, 114 Weissman, Jerry, 15, 20, 42 wejście z przytupem, 72, 73, 103 osobista historia, 73, 74 ożywczo, 74, 75 wymagająco, 75 zabawnie, 75, 76 zaskoczenie publiczności, 74 Werdykt, 84 White, Verdine, 111 Why Business People Speak Like Idiots, 114 wiarygodność prezentacji, 173 wielonarodowa publiczność, 178, 179 wielozadaniowość, 40 Wujec, Tom, 162 wyczulenie na cudze opinie, 135 wygląd prezentera, 90 wykorzystanie zdjęć, 45 wytrwałość, 193 Wzorce projektowe. Rusz głową!, 155 216 Prezenter bez tajemnic
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

PreZENter bez tajemnic. Naga prawda o sile słowa i mocy slajdów
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: