Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00372 008097 15707543 na godz. na dobę w sumie
Prezentacja, która robi wrażenie. Projekty z klasą - książka
Prezentacja, która robi wrażenie. Projekty z klasą - książka
Autor: Liczba stron: 176
Wydawca: Helion Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-246-2747-9 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> komputery i informatyka >> dtp >> inne
Porównaj ceny (książka, ebook, audiobook).

To naprawdę musiało kiedyś nastąpić! Jak każdemu profesjonaliście, także i Tobie przyszło zmierzyć się z zadaniem przygotowania 'bardzo ważnej' i zapewne 'bardzo pilnej' prezentacji... Zasada pierwsza - tylko bez paniki! Zasada druga - poznaj wszystkie zasady! Znajdziesz je w tym oto podręczniku, przeznaczonym dla wszystkich, którzy nie tylko chcą stworzyć profesjonalną, estetyczną prezentację, lecz zamierzają także skutecznie przykuć uwagę i oczarować swoich słuchaczy.

Jeśli dotąd nie potrafiłeś dokładnie określić, dlaczego jedne prezentacje są dobre, a inne nie, teraz, ku przestrodze, otrzymasz wyczerpującą odpowiedź. Dowiesz się, od czego trzeba zacząć pracę nad prezentacją oraz jak najlepiej ją rozplanować. Poznasz wszystkie zasady tworzenia perfekcyjnych wizualnie, przejrzystych i przyciągających uwagę slajdów oraz przeczytasz co nieco o tworzeniu i porządkowaniu treści, aby była ciekawa dla odbiorców. Zgłębisz kwestie techniczne związane z estetyką prezentacji, jak również czynniki psychologiczne, decydujące o jej atrakcyjności dla słuchaczy. Odkryjesz, jak dobrze stosować i wkomponowywać elementy dodatkowe, takie jak animacje, grafiki, zdjęcia i dźwięki. A gdy już opanujesz wszystkie zasady, nauczysz się świadomie i efektownie je łamać!

Dzięki tej książce dowiesz się między innymi, jak:

Opanuj sztukę projektowania i tworzenia skutecznych prezentacji!

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

Prezentacja, która robi wrażenie. Projekty z klasą Autor: Robin Williams Tłumaczenie: Sławomir Kupisz ISBN: 978-83-246-2747-9 Tytuł oryginału: The Non-Designer s Presentation Book Format: 168×237, stron: 176 • Jak stworzyć dobry konspekt prezentacji? • Jak zaprojektować estetyczne slajdy? • Jak stworzyć interesującą fabułę? To naprawdę musiało kiedyś nastąpić! Jak każdemu profesjonaliście, także i Tobie przyszło zmierzyć się z zadaniem przygotowania „bardzo ważnej” i zapewne „bardzo pilnej” prezentacji… Zasada pierwsza – tylko bez paniki! Zasada druga – poznaj wszystkie zasady! Znajdziesz je w tym oto podręczniku, przeznaczonym dla wszystkich, którzy nie tylko chcą stworzyć profesjonalną, estetyczną prezentację, lecz zamierzają także skutecznie przykuć uwagę i oczarować swoich słuchaczy. Jeśli dotąd nie potrafiłeś dokładnie określić, dlaczego jedne prezentacje są dobre, a inne nie, teraz, ku przestrodze, otrzymasz wyczerpującą odpowiedź. Dowiesz się, od czego trzeba zacząć pracę nad prezentacją oraz jak najlepiej ją rozplanować. Poznasz wszystkie zasady tworzenia perfekcyjnych wizualnie, przejrzystych i przyciągających uwagę slajdów oraz przeczytasz co nieco o tworzeniu i porządkowaniu treści, aby była ciekawa dla odbiorców. Zgłębisz kwestie techniczne związane z estetyką prezentacji, jak również czynniki psychologiczne, decydujące o jej atrakcyjności dla słuchaczy. Odkryjesz, jak dobrze stosować i wkomponowywać elementy dodatkowe, takie jak animacje, grafiki, zdjęcia i dźwięki. A gdy już opanujesz wszystkie zasady, nauczysz się świadomie i efektownie je łamać! Dzięki tej książce dowiesz się między innymi, jak: • nakreślić logiczną strukturę prezentacji; • zadbać o przejrzystość prezentowanych treści; • wyselekcjonować i uporządkować materiał; • zbudować wciągającą fabułę; • profesjonalnie zaprojektować wygląd slajdów (formatować tekst, dobierać tła, czcionki, kolory itp.); • dodawać ciekawe efekty i elementy multimedialne; • robić wrażenie na swoich słuchaczach. Opanuj sztukę projektowania i tworzenia skutecznych prezentacji! Idź do • Spis treści • Przykładowy rozdział Katalog książek • Katalog online • Zamów drukowany katalog Twój koszyk • Dodaj do koszyka Cennik i informacje • Zamów informacje o nowościach • Zamów cennik Czytelnia • Fragmenty książek online Kontakt Helion SA ul. Kościuszki 1c 44-100 Gliwice tel. 32 230 98 63 e-mail: helion@helion.pl © Helion 1991–2010 Spis treści Przedmowa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8 Zanim ZacZniesZ projekt 1 Od czego zacząć? . 11 Czym jest prezentacja? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12 Czy prezentacja musi mieć postać cyfrową? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12 Moje.doświadczenia.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14 Tak, postać cyfrowa będzie optymalna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15 Zła prezentacja, czyli jaka? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18 Struktura. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18 Prezentujący. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18 Prezentacja. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18 Dobra prezentacja. Jak to zrobić? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19 Wyraź.to.słowami.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19 Oprogramowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20 Apple.Keynote.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21 Microsoft.PowerPoint.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22 Google.Presently.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23 OpenOffice.Impress.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 24 2 Grunt to przygotowanie . 25 Plan, organizacja, konspekt . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26 Stare,.dobre.karteczki.samoprzylepne. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27 Funkcja.konspektu.w.programie.do.tworzenia.prezentacji.. . . . . . . . . . . 28 Mapy.myśli.i.chmury.tematów.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 29 Widoki.Sortowanie.slajdów.i.Stykówka.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30 optymaliZuj Zawartość Cztery zasady tworzenia prezentacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 32 3 Przejrzystość . 33 Skracaj tekst! . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 34 Unikaj.rozbudowanych.zdań.złożonych.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 36 Notatki.zachowaj.dla.siebie.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37 4 Stosuj.stronę.czynną.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 38 Unikaj.rzeczowników.odczasownikowych.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 40 Nie.bój.się.eksperymentów.z.edytowaniem.tekstu. . . . . . . . . . . . . . . . . . 41 Czasem.od.tekstu.uciec.się.nie.da…. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 43 Rozprosz tekst! . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 44 Użyj.tylu.slajdów,.ile.trzeba. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 46 Z ilu slajdów powinna być złożona prezentacja? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 49 Kiedy.potrzeba.—.grupuj!.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 50 Kiedy nie da się uniknąć zagęszczenia informacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 51 Przejrzystość.designu.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 52 4 Trafność . 53 Pozbądź się zbędnego materiału . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 54 Logo.nie.musi.być.na.każdym.slajdzie. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 55 Tła . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 56 Proste.tła.dla.złożonych.informacji.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 59 Kiedy.można.używać.bogatych.i.szczegółowych.teł?. . . . . . . . . . . . . . . . 59 Nie używaj durnych klipartów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 60 Wybieraj zdjęcia o adekwatnej treści . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 62 Filmy.i.animacje.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 62 5 Animacje . 63 Animacja ogniskuje uwagę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 64 Przejścia.i.animacje.jako.dopełnienie. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 66 Twórz.wyraźne.przejścia.między.głównymi.wątkami.. . . . . . . . . . . . . . . . 68 Używaj.przejść.do.nakierowywania.publiczności.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . 69 Używaj.animacji.do.obrazowania.i.objaśniania.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 70 Animuj.wykresy.dla.większej.przejrzystości. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 71 Kilka faktów o animacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 72 6 Fabuła . 73 Wprowadź swoich słuchaczy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 74 Powiedz, dokąd zmierzasz . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 75 Tekst a obraz . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 75 Odkryj ludzki wymiar opowieści . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 76 Słuchacz.też.człowiek.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 76 Opowiadaj adekwatne historie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 77 Zróżnicuj tempo . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 78 Zakończ wyraźnie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 80 Zostaw czas na pytania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 81 5 projektowanie slajdów Cztery zasady tworzenia prezentacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 84 7 Kontrast . 85 Twórz.kontrast.krojem.pisma.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 86 Twórz.kontrast.kolorem. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 88 Kontrast.ugruntowuje.treść.przekazu.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 90 Kontrast.organizuje.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 91 Kontrast.przyciąga.uwagę.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 92 8 Powtarzanie . 93 Powtórzenia.tworzą.spójną.estetykę.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 94 Stosuj.jednolity.styl.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 96 Powtórz.obraz,.ale.trochę.inaczej.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 98 Jedność.w.różnorodności.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 99 Znajduj.powtarzające.się.motywy.i.wzmacniaj.je.. . . . . . . . . . . . . . . . . . 100 Powtarzalne.nie.znaczy.jednakowe.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 102 9 Wyrównanie . 103 Wyrównanie.porządkuje.slajd.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 104 Wyrównanie.porządkuje.sekwencję.slajdów. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 106 Wyrównanie.ujednolica.prezentację.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 107 Wyrównane.slajdy.świadczą.o.Twojej.bystrości.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . 108 Wyrównaniem.zorganizujesz.wszystko.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 109 Burz.porządek.świadomie.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 110 10 Odległość . 111 Twórz.związki.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 112 Przestrzeń.negatywna.nie.jest.zła. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 113 . . .unikaj.jednak.uwięzionej.przestrzeni.negatywnej. . . . . . . . . . . . . . . . . 114 Bliskość.zwiększa.klarowność.i.porządkuje.przestrzeń.. . . . . . . . . . . . . 115 Odległość.jest.punktem.wyjścia.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 116 11 Połącz wszystko w całość . 117 Które zasady tu działają? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 118 6 Zasady i… Zasady 12 Poznaj swój program . 125 Wyłącz autodopasowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 126 Wyrównuj tekst ku górze . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 127 Dbaj o odstępy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 128 Dopracuj.interlinie. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 128 Dostosuj.odstępy.pomiędzy.akapitami.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 129 Dostosuj.odstępy.pomiędzy.punktorem.a.tekstem.. . . . . . . . . . . . . . . . 130 „Zawieś”.punktory;.wyrównaj.tekst.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 131 Unikaj „prasowania” zdjęć . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 132 13 Konspekty . 133 Cała prawda o konspektach . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 134 Konspekt.jest.świadectwem.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 135 Postuj.swoje.notatki. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 136 14 Tych zasad nie przestrzegaj . 137 Nigdy nie czytaj treści slajdu na głos . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 138 Nigdy nie używaj krojów szeryfowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 140 Nigdy nie korzystaj z animacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 141 Nigdy nie używaj więcej niż jednego tła . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 142 Na każdym slajdzie musi się znaleźć obrazek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 143 Nigdy nie umieszczaj na slajdzie więcej niż pięć punktów .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. 144 Nigdy nie zawieraj więcej niż dwóch, trzech słów w jednym punkcie . . . 145 Nigdy nie używaj PowerPointa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 146 Nigdy nie wyłączaj świateł. Nigdy nie włączaj świateł. . . . . . . . . . . . . . . . . 146 Nigdy nie rozdawaj konspektów przed prezentacją . . . . . . . . . . . . . . . . . . 147 Nigdy nie używaj wykresów kołowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 147 Nigdy nie używaj Ariala ani Helvetiki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 148 15 Uwierz swoim oczom . 149 Quiz: Uwierz swoim oczom . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 150 Lista kontrolna: przekaz . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 160 Lista kontrolna: slajdy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 161 Źródła czcionek, grafiki, animacji i dźwięku . Skorowidz. 162 163 7 3przejrzystość W tym rozdziale spróbuję wytłumaczyć, jak ważne jest, by tworzona przez Ciebie prezentacja była jasna i czytelna, a zgromadzona publicz‑ ność mogła bez większego wysiłku przyswajać przekazywane jej infor‑ macje. Niezależnie bowiem od tego, jak imponującą przeprowadzisz prezentację, będzie bezwartościowa, jeśli swoich treści nie przekażesz w sposób jasny. Działaniem poprawiającym czytelność komunikacji jest wyelimi‑ nowanie zbędnych elementów. Z pewnością trudno podjąć decyzję o usunięciu treści, które uznajesz za istotne, pamiętaj jednak, że żaden ze zgromadzonych słuchaczy nie jest w stanie zapamiętać wszystkiego, co powiesz. Im mniej powiesz, tym więcej utrwali się w pamięci uczestników spotkania. Potraktuj priorytetowo informacje prze‑ znaczone dla konkretnej publiczności i wyeliminuj elementy, które mogłyby odciągnąć jej uwagę od zasadniczego przedmiotu rozważań. Oto przykład. Czy przedstawiciele handlowi naprawdę potrzebują po‑ gadanki na temat historii korporacji i jej misji? Czy nie lepiej od razu przystąpić do sedna sprawy i zaprezentować pokaz, dla którego się zjawili? (Link do strony internetowej z zarysem historii organizacji możesz umieścić w przeznaczonych dla słuchaczy broszurach informa‑ cyjnych lub innych materiałach dodatkowych). 33 O p T Y m a l i Z u j Z a w a R T O ś ć Skracaj tekst! Za pomocą właściwej edycji tekstu łatwiej uzyskasz efekt przejrzystej, przyjemnej dla oka prezentacji. Pozbądź się dodatkowych, nieistotnych z punktu widzenia istoty prezentacji wyrazów! Im mniej znajdzie się ich na slajdzie, tym bardziej możesz uwypuklić pozostałe. Do tego dochodzi większa liczba opcji możliwych do wyko‑ rzystania podczas projektowania szaty grafi cznej slajdu. poprzez usunięcie wszystkich zbędnych wyrazów (powyżej) prelegent zyskuje dodatkową przestrzeń (poniżej), dzięki czemu może dodać elementy podnoszące kontrast czy zwięk- szyć rozmiary czcionki. mniej tekstu to również mniej czytania i ułatwione zadanie dla notujących. Z punktu widzenia prowadzącego ograniczenie do nie- zbędnego minimum informacji zamieszczonych na slajdach niewątpliwie ułatwia całe zadanie. slajdy służą tu jako swego rodzaju punkty odniesienia, pozwalające na trzymanie się zasadniczego tematu prezentacji. 3� 3 : p R Z E j R Z Y s T O ś ć wyraźnie widoczny jest nad- miar informacji. większość wyrazów na slajdzie jest zbędna, gdyż prowadzący i tak zamierza poświęcić kilka minut na omó- wienie tematu — pierwszego Folio. Zawężając treść kluczowych punktów do zaledwie kilku słów, prowadzący ułatwia studentom uchwycenie najistotniejszych aspektów zagadnienia. mogą zanotować więcej informacji i nie tracą niczego z wypo- wiedzi prelegenta. uwolnioną przestrzeń można wykorzystać na powiększenie rozmiaru tekstu i grafi ki. prowadzący może całkowicie zrezygnować z listy wypunkto- wanej, ograniczając się jedynie do zamieszczenia na slajdzie ilustracji strony tytułowej pierwszego Folio. Obraz i sam tytuł zbioru zapadną w pamięć słuchaczy o wiele głębiej, aniżeli tekst przeładowany mnóstwem całkowicie zbędnych wyrazów. sugerowałabym również zrezygnowanie z tego „orygi- nalnego” w założeniu podkładu. jeśli zamierzasz zastosować jakieś sugestywne tło, dopracuj je w najmniejszym szczególe — gotowy szablon, na który bez- ładnie rzucasz elementy grafi ki, nie sprawia przekonującego wrażenia. 35 O p T Y m a l i Z u j Z a w a R T O ś ć Unikaj rozbudowanych zdań złożonych Rzadko pojawia się konieczność zastosowania w tekście slajdu pełnych zdań złożo‑ nych, zwłaszcza wtedy, gdy są długie. Rozbudowane wypowiedzi zachowaj na czas swojego wywodu, tymczasem na slajdach zasygnalizuj zebranym jedynie główne tezy zagadnienia będącego przedmiotem prezentacji. Jeśli dostęp do przedstawianych treści jest ułatwiony (tj. nie trzeba przedzierać się przez zawiłe konstrukcje składniowe), publiczność natychmiast pojmie prezentowane przez Ciebie koncepcje, a uwolnienie od konieczności absorbowania myśli skomplikowaną treścią slajdu pozwoli zebranym uważnie wysłuchać tego, co masz im do przekazania. Zwróć uwagę na brak symboli wypunktowania w poniższym przykładzie. Wyelimi‑ nowanie punktorów z listy wypunktowanej zmiękcza i łagodzi całość. usunęłam również zbędne — w moim mniemaniu — elementy slajdu. ważne adresy internetowe (takie jak na slajdzie powyżej) powinny znaleźć się w materiałach przeznaczonych publiczności do rozdania — trudno wymagać, by podczas spisywania tasiemco- wych adresów słuchacze koncen- trowali się jednocześnie na istocie Twojego wywodu. Ograniczając ilość tekstu na slaj- dach do minimum, ułatwiasz zada- nie nie tylko sobie jako prelegentowi, ale również słuchaczom, którzy szybciej docierają do istoty zagad- nienia. 36 3 : p R Z E j R Z Y s T O ś ć Notatki zachowaj dla siebie Poniżej znajdziesz fragment prezentacji, po której prelegentka z pewnością usłyszała od publiczności: „Nie czytaj więcej treści ze slajdów!”. W tym przypadku problem polegał nie na tym, że odczytywała słowo w słowo treść slajdu, a na tym, że umieś‑ ciła na nim swoje uwagi wprowadzające, przeznaczone dla słuchaczy. Postąpiwszy w ten sposób, nie miała innego wyboru, jak tylko odczytać wstęp prezentacji ze slajdu. Ten typ prezentacji doskonale sprawdza się w przypadku plików udostępnianych w Internecie. Jeśli jednak zamierzasz poprowadzić prezentację osobiście, w żadnym wypadku nie powinieneś umieszczać na slajdach pełnego tekstu prelekcji, którą chcesz wygłosić. Jaki bowiem będzie sens Twojej obecności na sali, gdy całość wywodu znajdzie się na wyświetlanej prezentacji? Nie umieszczaj na slajdach wszystkiego, co zamierzasz powiedzieć. Daj zebranym powód, by zechcieli wysłu- chać prezentacji i uczestniczyć w ekspresji Twojego „dyna- micznego ja”. To wszystko, co powinno zna- leźć się na slajdzie wprowa- dzającym. Prezentujesz slajd i opatrujesz go komentarzem, tak jak na slajdzie powyżej. W przeciwieństwie do beznamiętnego odczytania treści, prelekcja uwypukla Twoją rolę jako autora oraz swego rodzaju „osi”, wokół której skupiona jest prezentacja. Udowadniasz, że doskonale znasz przedmiot rozważań i znakomicie czujesz się, nie tylko odczytując prezentację, ale również dyskutując na jej temat i przekazując wiadomości innym. 37 O p T Y m a l i Z u j Z a w a R T O ś ć Stosuj stronę czynną Uwaga na temat wyższości strony czynnej nad bierną na pierwszy rzut oka nie do końca wpisuje się w tematykę omawianego w tym rozdziale tematu designu prezentacji. Nie sposób jednak zaprzeczyć, że dobór określonej kategorii gramatycznej wpływa bezpośrednio na długość stosowanych w tekście fraz, co jak najbardziej interesuje nas w kontekście formy pokazu. Nieprzypadkowo wspominam więc o tym właśnie teraz, gdy poruszamy kwestię przejrzystości tekstu i — co się z tym wiąże — elimi‑ nacji jego zbędnych elementów. Zdanie w stronie biernej łatwo rozpoznać — brakuje w nim informacji o sprawcy danej czynności. Możesz wyobrazić to sobie jak sytuację, w której udzielasz grupie reprymendy za niewłaściwe zachowanie, jednak nie chcesz wskazywać nikogo palcem: „Nasz biurowy ekspres do kawy został uszkodzony” — strona bierna, „Jurek zepsuł ekspres do kawy” — strona czynna. Projektując slajdy, staraj się zamienić wskazówki wyrażone w stronie biernej na stronę czynną: „W razie podejrzenia pożaru należy wcisnąć duży czerwony przycisk” — strona bierna, „Jeśli podejrzewasz pożar, wciśnij duży czerwony przycisk” — strona czynna, „Jeśli masz wrażenie, że Twoje życie jest zagrożone, unikniesz niebezpieczeństwa, ratując się ucieczką” — strona bierna, „Jeśli Twoje życie jest zagrożone, uciekaj” — strona czynna. Konstrukcje sformułowane w stronie czynnej charakteryzują się większą dynamiką i — co istotne z punktu widzenia prezentacji — składają się z mniejszej liczby wyrazów. 38 Zdania w stronie biernej są zazwyczaj rozbudowane. 3 : p R Z E j R Z Y s T O ś ć po ograniczeniu liczby użytych na slajdzie wyrazów warto rozważyć zastosowanie pełno- ekranowej grafiki. w toku prezentacji i tak szerzej rozwiniesz zagadnienie (taka jest Twoja rola), zatem większość wyrazów na slajdzie jest po prostu zbędna. spróbuj jeszcze bardziej ograniczyć liczbę wyrazów. Zdjęcia: iStockphoto.com Interesującą opcją jest całkowita rezygnacja z elementów tekstu na slajdach: pub‑ liczność ma przed oczami odpowiedni przekaz wizualny opatrzony dodatkowo stosownym komentarzem słownym z Twojej strony (a wszystkie niezbędne dane w otrzymanych od Ciebie materiałach, zob. rozdział 13.). Obraz pozbawiony tekstu to coraz powszechniejszy trend wśród autorów prezentacji. Wart rozważenia jest rów‑ nież wariant: słowo kluczowe (lub fraza) plus zdjęcie, wywołujący w umyśle słuchacza obraz wraz z odpowiadającym mu ciągiem znaków w postaci tekstu. Widniejąca na ekranie fraza pozwoli Ci w naturalny sposób nawiązać do określonych zagadnień podczas właściwej prelekcji. 39 O p T Y m a l i Z u j Z a w a R T O ś ć Unikaj rzeczowników odczasownikowych Rzeczowniki odczasownikowe (inaczej odsłowne) powstają poprzez dodanie do rdze‑ nia czasownika odpowiedniego sufi ksu (najczęściej –nie lub –cie). Ich zastosowanie w zdaniu wprowadza swego rodzaju element pasywności (a w niektórych konteks‑ tach wręcz sztuczności); rzeczowniki odsłowne zajmują ponadto więcej miejsca niż odpowiadające im formy czasownikowe lub rzeczownikowe. Oto przykłady. „Zdecydowaliśmy się na ignorowanie jego zachowania” w przeciwieństwie do „Postanowiliśmy ignorować jego zachowanie”. „Jego pasją jest granie w szachy” — „Pasjami gra w szachy”. „Wspięcie się na Mnicha to wyzwanie nie dla wszystkich” — „Wspinaczka na Mnicha to wyzwanie nie dla każdego”. „Zremisowanie tego spotkania pozbawi nasz zespół szans na tytuł mistrza” — „Remis w tym meczu odbierze nam szanse na mistrzostwo”. Przejrzyj raz jeszcze tekst swojej prezentacji i sprawdź, czy można wyeliminować z niego niepotrzebne rzeczowniki odczasownikowe. Dzięki temu sprawisz, że poszcze‑ gólne zdania (frazy) będą brzmieć bardziej naturalnie, bezpośrednio i — co ważne — zajmą mniej miejsca. Oczywiście, nie można popadać w skrajność; bywają sytuacje, w których użycie rzeczownika odsłownego (zakończonego sufi ksem –nie lub –cie) jest rozwiązaniem optymalnym. To całkowicie zrozumiałe. Znaczna część wyrazów powstałych we‑ dług powyższego wzorca uległa całkowitej substantywizacji (urzeczownikowieniu) i próba ich wyeliminowania z warstwy języka jest z góry skazana na niepowodzenie. Jak bowiem inaczej ubrać w słowa zwroty „przesilenie wiosenne” czy „całkowite zaćmienie”? A co z „Być albo nie być, oto jest pytanie”? Pozbywaj się rzeczowników odsłownych wszędzie tam, gdzie nie zaburzy to sensu całości. po skróceniu rozbudowanej konstrukcji składniowej z górnego przykładu do dwóch krótkich zdań poje- dynczych oraz wyeliminowaniu rzeczowników od- czasownikowych przekaz jest znacznie czytelniejszy. Czy nie razi Cię sztuczność tak sformułowanego zda- nia? „Zarządzanie gniewem należałoby postrzegać jako...” wielkie nieba, cóż za bełkot! Zakasz rękawy i zmień je na „Zarządzanie gniewem uwypukla pozy- tywne aspekty gniewu”. To w zupełności wystarczy. im mniejszą dawkę tekstu zaaplikujesz zebranym, tym więcej uwagi poświęcą Twojemu wywodowi. Notując wyłącznie najistotniejsze punkty zagadnie- nia, będą mogli lepiej przyswajać przekazywane treści. �� 3 : p R Z E j R Z Y s T O ś ć Nie bój się eksperymentów z edytowaniem tekstu Wszystkie zaprezentowane do tej pory wskazówki służą skróceniu tekstu umiesz‑ czonego na slajdach. Dzięki nim po pierwsze: uwalniasz przestrzeń, którą możesz wykorzystać, projektując szatę grafi czną slajdu. Po drugie, nie nużysz swoich słu‑ chaczy. Po trzecie, całość zyskuje większą przejrzystość. I po czwarte, sprawiasz, że publiczność, zamiast rozpaczliwie zmagać się z notowaniem obszernych partii tekstu, skupia się na Tobie i Twojej prelekcji. Poniżej znajdziesz fragmenty prezentacji zdominowanych przez tekst. Czy potrafi sz tak przeredagować ich treść, by zawierały wyłącznie najistotniejsze informacje? Pamię- taj, że pokaz slajdów nie ma prezentować Twojego wywodu od A do Z — nie powinien funkcjonować jako samodzielna całość. Pamiętaj również, że zazwyczaj jako prowadzący zobowiazany jesteś do udostępnienia zebranym materiałów uzupełniających (zob. rozdział 13.). Jeśli nawet umieszczasz swoją prezentację w Internecie, możesz załączyć do niej notatki prelegenta. Zastanów się, co powinno znaleźć się na slajdach, a co w materiałach dodatkowych i towarzy‑ szącej prezentacji prelekcji. Na następnej stronie znajdziesz propozycje skróconych wersji przedstawionych tu fragmentów tekstu. �1 O p T Y m a l i Z u j Z a w a R T O ś ć Poniżej umieściłam dwa przykłady wariantów przeredagowanych tekstów z poprzed‑ niej strony, jednak jestem przekonana, że nie są to jedyne możliwe opcje. Zwróć uwagę, że „po drodze”, w celu nadania tekstowi większej przejrzystości, zmieniłam kilka szczegółów dotyczących grafi ki. Designem slajdów zajmiemy się szerzej w ko‑ lejnym rozdziale, jednak już teraz z pewnością możesz wskazać szczegóły różniące oba przykłady. Każde z wymienionych zagadnień wymaga od pre- legenta szczegółowego rozwinięcia. skrócony do minimum nagłówek po- zwala publiczności „wyczuć” zamierzenia prowadzącego prezentację i podążyć w ślad za tokiem jego myśli. umieszczając treść wstępu do prezentacji na slajdzie, prowadzący popełnił typowy błąd. w efekcie zmuszony będzie czytać tekst swojej prelekcji wprost z ekranu. usunęłam w całości ostatnie zdanie — moim zdaniem — powinno znaleźć się już na następnym slajdzie. Udana prezentacja koncentruje uwagę słuchaczy na Tobie, na osobie, nie zaś na wy‑ konanych przez Ciebie slajdach. Nie zastępuj więc samego siebie linijkami tekstu na slajdach, nie wywołuj wrażenia, że Twoja obecność jest zbędna! �2 3 : p R Z E j R Z Y s T O ś ć Czasem od tekstu uciec się nie da… Nie zamierzam udzielać tu rad w rodzaju: „Nigdy nie stosuj więcej niż pięć punk‑ torów”, „Podpunkt nie powinien liczyć więcej niż trzy wyrazy” albo „Na slajdzie nie powinno znaleźć się więcej niż sześć wyrazów”. Usiłuję zachęcić, byś dążył do klarowności. Bywa, że pociąga to za sobą konieczność użycia większej partii tekstu. Jeśli przejrzystość przekazu wiąże się z zastosowaniem obszernego fragmentu tekstu, rozpisuj się bez wahania. Sytuacją, w której nie sposób uniknąć użycia obszernej partii tekstu, jest cytowanie czyjejś wypowiedzi. Cytaty to wspaniałe narzędzie: nieraz w zwięzły, zręczny i po‑ mysłowy sposób wyrażają nader skomplikowane kwestie (czy w przeciwnym razie sięgalibyśmy po nie?) i dodają wiarygodności naszym własnym wypowiedziom. Ale powiedzmy sobie szczerze, jak wiele cytatów zawiera się w sześciu (lub mniej) wyrazach? Jeśli nie masz absolutnej pewności, że każdy ze zgromadzonych dobrze widzi ekran, powinieneś przeczytać cytat na głos. Prawdopodobnie już to robisz i być może ob‑ winiasz się (wszak ciągle słyszysz, by nie czytać slajdów na głos). Jednak tym razem możesz machnąć na to ręką (jak wspomniałam na stronie 37, jest to często naduży‑ wana zasada). Głośnie odczytanie cytatu to ukłon w stronę tych, którzy być może mają problemy ze wzrokiem. W ten sposób podkreślasz więź łączącą Cię z autorem cytatu, wzmacniasz również sam przekaz, który zebrana publiczność odbiera teraz dwutorowo: jednocześnie za pomocą wzroku i słuchu. Nie bez znaczenia jest fakt, że przekazywana informacja staje się bardziej przejrzysta. Thomas stearns Eliot doskonale zdawał sobie sprawę z tego, jak trudno pisać zwięźle. jaka mogłaby być wymowa tego slajdu: więcej czasu = krótszy list Cóż jednak z tego, skoro ów list stałby się jedynie zbiorem informacji przesłaniającym właściwego człowieka, zmagającego się z przytoczonym problemem. �3 O p T Y m a l i Z u j Z a w a R T O ś ć Rozprosz tekst! Zastanawiam się czasem, co skłania twórców prezentacji do grupowania na jednej stronie jak największej ilości podpunktów list wypunktowanych. Nikt nie wystawi Ci przecież rachunku za slajdy. Niezależnie od tego, czy nasz pokaz zajmie ich sześć czy sto, koszt jego utworzenia pozostanie bez zmian! Rozciągaj więc tekst, który umieszczasz na slajdach. Oto przykład. Omówiwszy w ogólnym zarysie pięć kolejnych punktów nakreślonych skrótowo na jednym slajdzie, przechodzisz do ich wnikliwej analizy, przy czym każdy punkt zagadnienia znajduje się na osobnym slajdzie. Wtedy zebrani koncentrują swoją uwagę na jednym, omawianym w danej chwili punkcie. Powtórzę: w Twojej prezentacji chodzi o to, by jasno przekazać określone treści. Powinieneś więc zaprezentować je równie jasno. Tekst jest obszerny i zbyt zagęsz- czony. słuchacz „przedziera” się słowo po słowie i z pewnością nie jest w stanie jednocześnie skoncentrować się na trwającym zapewne w tym samym czasie wywodzie prowadzącego. po pierwsze: zrezygnuj z nudnej i beznamiętnej czcionki arial/ Helvetica ( jeśli nie możesz obyć się bez niej, zajrzyj na stronę ���). (Pozbądź się łączników w miejscach, gdzie ich użycie jest niepoprawne. wprowadzają niepotrzebne zamieszanie i — co istotniejsze — są zastosowane błędnie). inna czcionka nadaje slajdowi zdecydowanie przyjemniejszy dla oka wygląd, a słowa-klucze zostały zaznaczone na niebiesko. Tekst wciąż jest jednak zbyt zagęsz- czony, a jego odczytanie może sprawić problemy osobom siedzą- cym w dalszych rzędach. Pozbądź się zbędnych wyrazów. jako prowadzący za chwilę do- kładnie omówisz każde z wyszcze- gólnionych zadań. usuń z tekstu niepotrzebne wyrazy i sformuło- wania, by Twoi słuchacze mogli łatwiej zrozumieć wyznaczone im polecenia. �� 3 : p R Z E j R Z Y s T O ś ć przejrzystość — o to właśnie chodzi. Gdybym była studentką, od razu wiedziałabym, co zano- tować i na czym polega moje zadanie. Każde zadanie jest jasno wytłuma- czone. wyraźnie widzę, na czym polega polecenie, nie będę miała również problemu ze sporządze- niem przejrzystych notatek. Zwolniona z obowiązku mozol- nego przedzierania się przez gąszcz tekstu mogę całkowicie skupić swoją uwagę na prelekcji prowadzącego, omawiającego poszczególne zagadnienia i odpo- wiadającego na pytania. �5 O p T Y m a l i Z u j Z a w a R T O ś ć Użyj tylu slajdów, ile trzeba Oto podobny przykład — tak jak poprzednio, stłoczenie na jednym slajdzie zawar‑ tości wszystkich (pięciu) podpunktów jest bezzasadne. Podczas gdy Ty omawiać będziesz pierwsze z wyszczególnionych zagadnień, Twoi słuchacze będą starali się jak najszybciej zanotować treść slajdu. Powinieneś zaprezentować im każdy podpunkt z osobna. Dzięki temu pozwolisz im szybko zanotować jego treść (lub uzupełnić informacje zawarte w materiałach, które im wręczyłeś), a następnie skoncentrować uwagę na Tobie i Twoim wywodzie. Wszyscy będą zadowoleni. Nieuchronną konsekwencją zagęszczenia tekstu i umieszczenia wszystkich pięciu podpunktów na jednym slajdzie jest mały roz- miar czcionki. słuchacze muszą zmagać się ze zbyt wieloma elementami rozpraszającymi ich uwagę i nie są w stanie zaabsorbować wszystkich przekazywanych im informacji. Rozwiązaniem problemu mogłoby być wykonywanie zbliżeń poszcze- gólnych podpunktów, po co jednak zadawać sobie taki trud, skoro slajdy są darmowe? sporządź ich tyle, ile potrzeba! Decydując się na użycie większej liczby slajdów, zyskujemy więk- szą swobodę w kwestii rozmiaru czcionki. uwolniona przestrzeń pozwoli na dodanie elementów podnoszących kontrast prezentacji, mamy też możliwość „doszlifowa- nia” wyglądu każdego slajdu. przedstawiona obok strona wpro- wadzająca otwiera serię złożoną z pięciu następujących po sobie slajdów. �6 3 : p R Z E j R Z Y s T O ś ć �7 prelegent szczegółowo omawia każdy z podpunktów, dzięki czemu słucha- cze mogą robić notatki bez zbędnego pośpiechu. Zauważ, że nie ma listy wypunktowanej. O p T Y m a l i Z u j Z a w a R T O ś ć Niezależnie od tego, czy podpunkty listy wypunktowanej umieścisz na jednym slajdzie (przykład po lewej) czy pojedynczo i na wielu stronach (poniżej), w obu przypadkach ich omówienie zajmie tyle samo czasu. pamiętaj jednak, że po rozbiciu mate- riału na pojedyncze slajdy słuchacze łatwiej obejmują wzrokiem ich treść, nadążają za tokiem Twojej wypowiedzi i sprawniej sporządzają notatki. (szablon Keynote) �8 3 : p R Z E j R Z Y s T O ś ć Z ilu slajdów powinna być złożona prezentacja? Niektórzy „eksperci” w dziedzinie prezentacji formułują zasady dotyczące liczby slajdów składających się na pokaz. Załóżmy, że Twoja prezentacja liczy 46 slajdów. Jest przyjemna dla oka, poukładana, a jej przedstawienie zajmuje tyle czasu, ile po‑ winno. Tymczasem „guru” grzmi: „Wykluczone! Dobra prezentacja liczy nie więcej niż 18 slajdów! Takie są ZASADY!” Oczywiście, możesz „ścisnąć” swoją prezentację do 18 slajdów. Jej przedstawienie zajmie tyle samo czasu, co poprzednio, z tą jednak różnicą, że — pozbawiona przejrzystości — stanie się mało estetyczna i trudniejsza w odbiorze. O jakości prezentacji nie decyduje liczba slajdów, z których jest złożona. Tym, co wpływa na jej ostateczny odbiór, jest organizacja oraz sposób przedstawienia przez prowadzącego. Jeśli Twoja prezentacja składa się z dużej ilości slajdów, powinieneś zajrzeć na strony 68 – 69, na których zamieściłam swoje uwagi na temat przejść stron. Umiejętne zastosowanie tego elementu pozwoli słuchaczom płynnie podążać za zmieniającym się tematem zagadnienia. Zajrzyj również na strony 78 – 79, gdzie przeczytasz o różnych sposobach prowadzenia prezentacji, a być może unikniesz monotonii podczas swojej prelekcji. Czy dostrzegasz na slaj- dzie pewną sprzeczność? jedna z „żelaznych” zasad brzmi: „mniej niż � wyrazów na slajdzie”. Zabawne, prawda? moje zastrzeżenia budzi również związek (a raczej jego brak) powyższej fo- tografi i z zagadnieniem. Nie sposób wprawdzie zaprzeczyć, że jest to „su- gestywna grafi ka”, jakiż jednak był cel umiesz- czenia na slajdzie tego, a nie innego motywu? Zamiast skupić swoją uwagę na słowach pro- wadzącego, bezskutecz- nie próbuję doszukać się związku pomiędzy zdję- ciem na slajdzie a treś- cią prezentacji. proszę nie mącić mi w głowie! �9 zdjęcie: Jim Thomas O p T Y m a l i Z u j Z a w a R T O ś ć Kiedy potrzeba — grupuj! Miej na uwadze, że nie każdy najmniejszy nawet wątek powinien znaleźć się na osob‑ nej stronie prezentacji. Z pewnością nie raz zmuszony będziesz rozstrzygnąć, czy pod‑ punkty listy wypunktowanej należy umieścić na jednym slajdzie, czy też rozbić je na kilka stron. Ogólnie rzecz biorąc, jeśli poszczególne podpunkty dotyczą wspól‑ nego zagadnienia i dają się zaprezentować jako zbiór pokrewnych elementów, należy umieścić je na jednym slajdzie. wszystkie wyszczególnione wątki doty- czące życia mary sidney są blisko ze sobą związane, zdecydowałam się więc pozosta- wić je na jednej stronie. Opisując tragiczną historię jej życia, umieś- ciłam wszystkie wątki na jednej stronie. w ten sposób starałam się uzmysłowić moim słuchaczom ogrom cierpienia, jaki stał się udziałem pisarki. jeśli wszystkie zagadnienia obracają się wokół jednego tematu, a Ty nie zamierzasz zagłębiać się w nie szczegółowo, możesz pozostawić je na jednej stronie bądź rozłożyć na kilku, jeśli takie rozwiązanie preferujesz. Gdy chcesz szerzej omówić określone zagad- nienia, powinieneś każdemu z nich poświęcić osobny slajd. zdjęcia: commons.WikiMedia.org W miarę postępów prac nad prezentacją sam zadecydujesz, czy należy rozbijać listy wypunktowane na kilka slajdów, czy też lepiej będzie pozostawić je na jednej stronie. Koncentracja jednych i rozłożenie innych zagadnień pozwoli Ci urozmaicić styl i tempo prezentacji — niektóre slajdy błyskawicznie przemkną przed oczami widowni, innym poświęcisz nieco więcej uwagi; być może część z nich stanowić będzie punkt wyjścia do dalszej dyskusji. 5� 3 : p R Z E j R Z Y s T O ś ć Kiedy nie da się uniknąć zagęszczenia informacji Doświadczeni autorzy prezentacji doskonale wiedzą, że bywają sytuacje, kiedy zagęszczenia informacji na ekranie po prostu nie da się uniknąć. Może to być skom‑ plikowana tabela, zestawione ze sobą wykresy, sekwencja złożonych zagadnień itd. Podobna sytuacja będzie mieć miejsce wtedy, gdy tworzysz samodzielną w założe‑ niu prezentację, przeznaczoną do umieszczenia w Internecie. W takim przypadku zmuszony jesteś obudować ją znacznie większą ilością informacji niż wtedy, gdy uzupełnia ona jedynie Twoją prelekcję. Bądź czujny, są to bowiem sytuacje, kiedy przejrzystość i właściwa organizacja prezentacji — zarówno w tekście, jak i jej de‑ signie — nabierają szczególnego znaczenia. Nawet jeśli prezentacja jest rozpowszechniana wśród wąskiego grona użytkowników w biurze lub poprzez Internet, zawsze powinno znaleźć się w niej miejsce na notatki prelegenta. Obejrzyjmy mocno „zagracony” slajd i zastanówmy się, w jaki sposób moglibyśmy poprawić jego czytelność. To oryginalny slajd. przyjrzyj się każdemu elementowi naniesionemu na slajd i oceń, czy któryś z nich jest zbędny. bez najmniejszej szkody dla całości możemy usunąć dziwaczne cliparty umieszczone w górnych narożnikach strony. Zgodzisz się też zapewne, że do- skonale obejdziemy się bez numeru strony (prawy dolny róg) oraz tekstu w stopce (można go znaleźć na pierwszej i ostatniej stronie prezentacji oraz w materiałach dodatkowych). Z pozostałego tekstu nie da się już zbyt wiele usunąć, musimy więc popracować nad całością (zob. następna strona). 51 O p T Y m a l i Z u j Z a w a R T O ś ć Nie jestem w stanie wyobrazić sobie (co nie oznacza, że nie jest to możliwe), by autor tej prezentacji zdecydował się poprowadzić ją bądź rozpowszechnić bez uprzedniego wręczenia publiczności materiałów dodatkowych lub dołączenia do pliku notatek prelegenta. Musisz przyznać, że żaden z uczestników pokazu nie odczyta danych, któ‑ rymi opatrzone są wykresy na oryginalnym slajdzie, lub wizualnie zestawi je ze sobą. Chwyćmy więc byka za rogi i nanieśmy wykresy na trzy oddzielne slajdy. Jeśli prezentacja została skompilowana w celu przedstawienia jej „na żywo”, przewijanie do przodu i wstecz pomiędzy tymi trzema slajdami nie powinno stanowić żadnej trudności. Podobnie będzie w przypadku, gdy wykresy zostaną załączone w formie wydruków do materiałów dodatkowych dla słuchaczy — dzięki temu zgromadzeni będą mogli bez wytężania wzroku przyjrzeć się interesującym ich danym. slajdy w dalszym ciągu wymagają jeszcze pewnych zabiegów (np. wyrównania), jednak naniesione na nie dane można już odczytać bez większych trudności. slajdy nie kosztują Cię ani grosza, nic więc nie stoi na przeszkodzie, abyś rozbudował swoją prezentację tak, by przedstawić informacje w możliwie najbardziej przej- rzysty sposób. Obawiasz się, że wydruk slajdów wraz z załączonymi do nich notatkami przy uży- ciu opcji domyślnych drukarki pociągnie za sobą konieczność zużycia mnóstwa tuszu i papieru? Zakasz więc rękawy i stwórz lepszy projekt materiałów dodat- kowych. Nie oczekuj, że program zrobi to za Ciebie! Przejrzystość designu Zdecydowanie twierdzę, że wizualny kształt prezentowanego materiału jest równie ważny dla jego przejrzystości jak treść poruszanych w nim zagadnień. W kolejnej części (nie rozdziale) opowiem, w jaki sposób zaprowadzić ład w tworzonej prezentacji i poprawić jej czytelność. Nie uda się to jednak, jeśli prezentowane przez Ciebie informacje nie będą jasne i konkretne. 52
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Prezentacja, która robi wrażenie. Projekty z klasą
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: