Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00569 006732 11256616 na godz. na dobę w sumie
Prezenty dla kontrahentów – rozliczenia podatkowe i rachunkowe - ebook/pdf
Prezenty dla kontrahentów – rozliczenia podatkowe i rachunkowe - ebook/pdf
Autor: , Liczba stron:
Wydawca: INFOR Język publikacji: polski
ISBN: 9788374405737 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> prawo i podatki
Porównaj ceny (książka, ebook (-44%), audiobook).
W publikacji przedstawiamy odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania dotyczące skutków podatkowych obdarowywania kontrahentów okazjonalnymi prezentami. Odpowiedzi te poprzedza przypomnienie zasad opodatkowania i dokumentowania przekazywania prezentów.Dzięki publikacji zyskasz wiedzę m.in. na temat:- kiedy prezenty stanowią koszty podatkowe- jakie są obowiązki podatnika związane z przekazaniem prezentu- jak w podatku VAT rozliczyć przekazanie prezentów- jak ująć przekazanie prezentów w księgach rachunkowychPublikacja zawiera szczegółowe podstawy prawne i przykłady opisanych rozliczeń z zapisami w księgach rachunkowych
Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

MAREK SMAKUSZEWSKI, PAWEŁ MUŻ PREZENTY DLA KONTRAHENTÓW – ROZLICZENIA PODATKOWE I RACHUNKOWE isbn 978-83-7440-573-7 SPIS TREŚCI 2 1. Prezenty dla kontrahentów – rozliczenia podatkowe i rachunkowe 1. Przekazanie prezentów a podatek dochodowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3 1.1. Prezenty a koszty podatkowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3 1.2. Prezent przychodem obdarowanego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5 1.3. Obowiązki podatnika związane z przekazaniem prezentu . . . . . . . . . . . . . . . . 5 2. VAT – rozliczenie prezentów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6 2.1. Prezenty o małej wartości . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6 2.2. Przekazywanie materiałów reklamowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7 2.3. Przekazywanie próbek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7 3. Dokumentacja przekazania prezentów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8 4. Ewidencja księgowa przekazania prezentów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8 5. Prezenty dla kontrahentów a składki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11 6. Odpowiedzi na pytania związane z wręczaniem prezentów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11 6.1. Czy zakupiony w prezencie alkohol może być kosztem podatkowym . . . . . . . . 11 6.2. Jak rozliczyć przekazywanie koszy z delikatesami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12 6.3. Gdzie złożyć PIT-8C wypełniony w związku przekazaniem prezentu zagranicznemu kontrahentowi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14 6.4. Czy od przekazania drukowanych materiałów reklamowych kontrahentom należy pobrać VAT . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14 6.5. Jak opodatkować VAT przekazanie koszulek i czapek z logo . . . . . . . . . . . . . . 16 6.6. Jak traktować podatkowo prezent w opakowaniu zbiorczym . . . . . . . . . . . . . . 16 wrzesień 2015 r. IFK PREZENTY DLA KONTRAHENTÓW... 3 RAPORT MONITORA KSIĘGOWEGO prezent o małej wartości, prezent, wydatki reprezentacyjne 1. Prezenty dla kontrahentów – rozliczenia podatkowe i rachunkowe Przekazanie kontrahentowi prezentu jest niewątpliwie działaniem marketin- gowym i bardzo rozpowszechnioną formą budowania pozytywnych relacji z kontrahentami. Prezenty pomagają w nawiązaniu kontaktów biznesowych, a także w zbudowaniu i utrzymaniu pozytywnych relacji handlowych z kon- trahentami. W artykule znajdują się odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania dotyczące skutków podatkowych obdarowywania kontrahentów okazjonalnymi prezentami. Odpowiedzi te poprzedza przypomnienie zasad opodatkowania i dokumentowania przekazywania prezentów. 1. Przekazanie prezentów a podatek dochodowy 1.1. Prezenty a koszty podatkowe Wręczenie kontrahentowi prezentu poprawia atmosferę relacji gospodarczych i wzajemne sto- sunki. Ich przekazanie zmierza do zachowania ciągłości sprzedaży oraz utrzymania tej sprzeda- ży na odpowiednim poziomie. Tym samym rozdawane podarunki przyczyniają się do uzyskania przychodu, zagwarantowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Istnieją więc podstawy, by uznać ten wydatek za koszt podatkowy (na podstawie art. 15 ust. 1 updop i art. 22 ust. 1 updof), jeżeli nie stanowi on np. wydatku o charakterze reprezentacyjnym. Warto zauważyć, że fiskus oceniając, czy dane przekazanie prezentów ma charakter reklamo- wy, przypisywał duże znaczenie temu, czy są one oznaczone logo firmy. W praktyce przekazanie prezentu z logo z reguły traktowano jako wydanie na cele reklamy. Tym samym wydatki przedsię- biorców poniesione na zakup drobnych upominków dla kontrahentów oznaczonych logo firmy mogą zostać uznane za koszt podatkowy (wyjątek dotyczy sytuacji, gdy upominek ma reprezen- tacyjny charakter, o czym piszemy dalej). Także wręczanie kontrahentowi własnych wytworów będzie traktowane jako działanie reklamujące produkt własny. I w tym przypadku nie będzie prob- lemu z uznaniem wydatku za koszt podatkowy. Kiedy prezenty nie są kosztem podatkowym. Istnieją jednak sytuacje, w których wydatek na prezent nie stanowi kosztów podatkowych, pomimo że przyczynia się albo może się przyczynić do uzyskania przychodów. Najczęściej przedsiębiorcy mają problem z rozróżnieniem, kiedy wyda- tek na prezent ma charakter reprezentacyjny i nie może być kosztem podatkowym (na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 updop i art. 23 ust. 1 pkt 23 updof). W przypadku reprezentacji – nawet jeśli dany wydatek ma ścisły związek z osiąganiem przychodów, nie zaliczymy go do kosztów. W praktyce przyjęło się określanie, że reprezentacja ma na celu budowanie prestiżu firmy. Kie- dy zatem wręczony prezent buduje prestiż firmy i tym samym przedsiębiorca nie może zaliczyć go do kosztów podatkowych? Charakteru reklamowego nie mają np. eleganckie i wartościowe upominki wręczane wybra- nym kontrahentom. Tego typu prezenty są uznawane przez fiskusa za koszty reprezentacyjne wrzesień 2015 r. IFK
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Prezenty dla kontrahentów – rozliczenia podatkowe i rachunkowe
Autor:
,

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: