Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00200 004810 14460991 na godz. na dobę w sumie
Profesjonalna fotografia ślubna. Od perfekcyjnego warsztatu do dochodowego biznesu - książka
Profesjonalna fotografia ślubna. Od perfekcyjnego warsztatu do dochodowego biznesu - książka
Autor: Liczba stron: 272
Wydawca: Helion Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-246-3095-0 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> komputery i informatyka >> fotografia cyfrowa >> techniki fotografowania
Porównaj ceny (książka, ebook, audiobook).

Kompletny podręcznik, obejmujący wszystkie aspekty pracy i warsztatu zawodowego fotografa ślubnego!

Zadanie z pozoru wydaje się proste. Cóż to bowiem za sztuka dobrze sfotografować pięknie ubraną, wystylizowaną w każdym szczególe parę, która pozuje z ochotą i zaangażowaniem?! Wbrew pozorom to wielkie wyzwanie! Ślub to nie studio fotograficzne, gdzie wszystko zostało wcześniej dopracowane, a Ty pracujesz w pełnym skupieniu, cały czas panując nad oświetleniem sceny i ustawieniem modeli. To nieprzewidywalny, niepowtarzalny spektakl ludzkich emocji - za każdym razem mamy tu do czynienia z innymi odtwórcami głównych ról i inną scenerią. Ogromna presja, zamieszanie, ludzie w ciągłym ruchu, a do tego fatalne światło to tylko część trudności, z jakimi musi poradzić sobie fotograf ślubny. Państwo młodzi i rodzina oczekują przy tym, że tego dnia wszystko, od makijażu panny młodej, sukni, uroczystości, wystroju sali, aż po fotografie, będzie doskonałe, piękne, zachwycające… A nawet jeśli nie wszystko jest doskonałe w rzeczywistości, na zdjęciach, które mają być pamiątką na całe życie, musi się takie wydawać.

Oto pierwsze w Polsce tak obszerne kompendium wiedzy na temat fotografii ślubnej, napisane przez jednego z najbardziej znanych zawodowców w tej dziedzinie, wielokrotnie nagradzanego Grzegorza 'Moment' Płaczka. Osadzony w rodzimych realiach podręcznik podejmuje każdy aspekt pracy profesjonalnego fotografa ślubnego. Zostały w nim omówione tak istotne kwestie, jak prowadzenie własnego biznesu w tej branży, sposoby dotarcia do klientów czy sporządzanie ofert i umów. Dowiesz się, jak optymalnie dobrać sprzęt i akcesoria oraz co powinien zawierać Twój niezbędny ekwipunek.

Przeczytasz o tym, jak fotografować dzień ślubu - od przygotowań państwa młodych, przez uroczystość zaślubin, po weselną zabawę - z uwzględnieniem kluczowych ujęć, jakie muszą znaleźć się w ślubnym reportażu. Nauczysz się również planować i przeprowadzać udaną sesję plenerową, a w końcu właściwie archiwizować i selekcjonować zebrany materiał oraz przygotowywać album, fotoksiążkę lub efektowną prezentację multimedialną.

Setki kadrów niepowtarzalnych chwil - zostań mistrzem ich uwieczniania!


Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

Idź do • Spis treści • Przykładowy rozdział • Skorowidz Katalog książek • Katalog online • Zamów drukowany katalog Twój koszyk • Dodaj do koszyka Cennik i informacje • Zamów informacje o nowościach • Zamów cennik Czytelnia • Fragmenty książek online Kontakt Helion SA ul. Kościuszki 1c 44-100 Gliwice tel. 32 230 98 63 e-mail: helion@helion.pl © Helion 1991–2011 Profesjonalna fotografia ślubna. Od perfekcyjnego warsztatu do dochodowego biznesu Autor: Grzegorz Płaczek ISBN: 978-83-246-3095-0 Format: 200×230, stron: 272 Kompletny podręcznik, obejmujący wszystkie aspekty pracy i warsztatu zawodowego fotografa ślubnego! • Marketing, pozyskiwanie klientów, tworzenie ofert i umów • Niezbędny sprzęt fotograficzny i przydatne akcesoria • Dzień ślubu kadr po kadrze i zachwycające sesje plenerowe • Praca we wnętrzach i trudnych warunkach oświetleniowych Zadanie z pozoru wydaje się proste. Cóż to bowiem za sztuka dobrze sfotografować pięknie ubraną, wystylizowaną w każdym szczególe parę, która pozuje z ochotą i zaangażowaniem?! Wbrew pozorom to wielkie wyzwanie! Ślub to nie studio fotograficzne, gdzie wszystko zostało wcześniej dopracowane, a Ty pracujesz w pełnym skupieniu, cały czas panując nad oświetleniem sceny i ustawieniem modeli. To nieprzewidywalny, niepowtarzalny spektakl ludzkich emocji – za każdym razem mamy tu do czynienia z innymi odtwórcami głównych ról i inną scenerią. Ogromna presja, zamieszanie, ludzie w ciągłym ruchu, a do tego fatalne światło to tylko część trudności, z jakimi musi poradzić sobie fotograf ślubny. Państwo młodzi i rodzina oczekują przy tym, że tego dnia wszystko, od makijażu panny młodej, sukni, uroczystości, wystroju sali, aż po fotografie, będzie doskonałe, piękne, zachwycające… A nawet jeśli nie wszystko jest doskonałe w rzeczywistości, na zdjęciach, które mają być pamiątką na całe życie, musi się takie wydawać. Oto pierwsze w Polsce tak obszerne kompendium wiedzy na temat fotografii ślubnej, napisane przez jednego z najbardziej znanych zawodowców w tej dziedzinie, wielokrotnie nagradzanego Grzegorza „Moment” Płaczka. Osadzony w rodzimych realiach podręcznik podejmuje każdy aspekt pracy profesjonalnego fotografa ślubnego. Zostały w nim omówione tak istotne kwestie, jak prowadzenie własnego biznesu w tej branży, sposoby dotarcia do klientów czy sporządzanie ofert i umów. Dowiesz się, jak optymalnie dobrać sprzęt i akcesoria oraz co powinien zawierać Twój niezbędny ekwipunek. • Fotografia ślubna jako własny biznes • Marketing internetowy w fotografii ślubnej • Pozyskiwanie klientów i zarządzanie terminarzem zleceń • Poznawanie oczekiwań, tworzenie umowy i opieka nad parą • Niezbędny sprzęt i ekwipunek fotografa ślubnego • Logistyka dnia ślubu i praktyczne wskazówki • Najważniejsze ujęcia do momentu zaślubin • Fotografowanie zaślubin i przysięgi małżeńskiej (kościół, cerkiew i urząd stanu cywilnego) • Zdjęcia grupowe i reportaż z wesela • Najczęstsze błędy fotografów • Organizowanie sesji plenerowej i wieczornej • Selekcja i prezentacja materiału • Najnowsze trendy w fotografii ślubnej i poszukiwanie inspiracji Setki kadrów niepowtarzalnych chwil – zostań mistrzem ich uwieczniania! Spis treści 1. Wprowadzenie, czyli kilka słów od autora do czytelnika · 7 2. Fotografia ślubna jako własny biznes · 9 3. Sprzedaż i oferta · 27 4. Marketing internetowy i Twoja sprzedaż online · 47 5. Blog internetowy fotografa ślubnego · 77 6. Kontakt z klientem, sprzedaż i metodologia działania · 85 7. Skuteczna sprzedaż i opieka nad parą · 97 8. Założenia do umowy · 109 9. Pierwsze zlecenie · 115 10. Co warto wiedzieć o sprzęcie i o czym pamiętać w dniu ślubu? · 119 11. Dzień ślubu, czyli najważniejsze ujęcia do momentu zaślubin · 131 12. Zaślubiny i przysięga małżeńska — kościół, cerkiew i urząd stanu cywilnego · 147 13. Praca fotografa po zaślubinach, czy już opadły emocje? · 157 14. Budowanie własnego stylu pracy i kształtowanie rzeczywistości · 171 15. Zdjęcia plenerowe · 179 16. Archiwizacja · 205 17. Selekcja materiału · 217 18. Fotoalbum — moda czy powinność? · 231 19. Albumy klasyczne z wklejanymi zdjęciami · 235 20. Prezentacje multimedialne · 239 21. Po sezonie, czyli nauka i rozwój fotografa ślubnego · 241 Anegdoty i wspomnienia · 251 Skorowidz · 263 [5 10. Co warto wiedzieć o sprzęcie i o czym pamiętać w dniu ślubu? Jak dobrać aparat do swoJego stylu pracy? Osoby zaczynające pracę fotografa ślubnego najczęś‑ ciej dysponują sprzętem z niższych półek. Jeśli uda im się zaistnieć na rynku, na pewno wymienią go na lepszy. Najbardziej rozpowszechnione są dwie marki — Canon i Nikon. Obie mają swoje plusy i minusy. Pracu‑ ję i na Canonie, i na Nikonie. Na jakie funkcje aparatu zwracają uwagę fotografowie ślubni? Czym kierować się przy wyborze sprzętu? Co sprawdza się w szybkiej akcji, a co podczas zaplanowanej sesji plenerowej? Jak odpowiednio dobrać aparat do swojego stylu? Fotografia ślubna to przede wszystkim reportaż, pod‑ czas którego wiele się dzieje, a to, co się dzieje, trwa bardzo krótko. To są spojrzenia państwa młodych pod‑ czas ślubu, łzy wzruszenia itp. Podstawową cechą do‑ brego aparatu jest szybki system autofocusa (AF). Au‑ tofocus to system automatycznego ustawiania ostrości w aparacie. Im jest dokładniejszy, tym mniej zdjęć jest „nietrafionych i nieostrych”. Drugim ważnym punk‑ tem na liście wyboru aparatu jest zakres czułości, tzw. ISO. Im lepiej aparat zachowuje się na wyższych czu‑ łościach, tym łatwiej będzie się pracowało bez użycia lampy i tym mniejsze szumy będą widoczne na zdję‑ ciach. Wysokie ISO wiąże się ze zwiększeniem ziar‑ na na zdjęciach, przez co traci się detale. Najnowsze modele aparatów pozwalają na w miarę komfortową pracę przy czułościach ISO 3200, 6400, a nawet 12 800. [119 120] Profesjonalna fotografia ślubna ISO i AF to podstawy, ale to nie wszystko. Aparat fo‑ tografa ślubnego powinien posiadać w miarę dobre uszczelnienie korpusu przed wilgocią, gdyż zdarza się pracować podczas deszczu lub w dużej mgle. Miłym dodatkiem jest również zapis na dwóch kartach pa‑ mięci. Niestety, w tę opcję wyposażane są tylko apa‑ raty z najwyższej półki, takie jak Canon seria 1D i 1Ds oraz Nikon D3. Bardzo ważna jest kolorystyka otrzymywanych zdjęć oraz to, jak puszka aparatu pracuje, gdy fotografujesz przy bardzo ostrym słońcu. Przy mocnym i kontrasto‑ wym słońcu łatwiej będzie Ci pracować na systemie Canona, lepiej radzi sobie z bardzo jasnymi punktami i nie gubi szybko szczegółów w niemal przepalonych obszarach zdjęcia. Ilość klatek na sekundę — czy to ma znaczenie podczas zdjęć ślubnych? W reportażu ślubnym dzieje się dużo i szybko. Czy więc potrzebujemy superszybkiego aparatu, który bę‑ dzie robił zdjęcia z prędkością dziesięciu klatek na sekundę? Oczywiście, że nie. W zupełności wystar‑ czy przedział od trzech do pięciu klatek na sekundę. Podczas przygotowań, ślubu i pleneru nie ma potrze‑ by korzystania z trybu H. Szybkostrzelność aparatów reportażowych jest też ich wadą. Delikatne przytrzy‑ manie spustu migawki i już mamy pięć zdjęć. Karta szybciej się zapełnia, a ile dylematów przy segregacji materiału… Crop i pełna klatka — o co chodzi? Porównując aparaty, będziesz słyszał, że jakość obraz‑ ka z pełnej klatki jest wyższa niż zdjęcie „z cropa”. Czym jest ów crop? To współczynnik wskazujący sto‑ sunek wymiaru sensora światłoczułego do wymiaru pełnej klatki (FF, czyli Full Frame). Mniejsza matryca, czyli crop, ma wpływ na otrzymywane zdjęcia i ich ja‑ kość. Skąd spadek jakości w cropie? Wynika to z pro‑ stej zasady, że przy mniejszej matrycy światło pada też poza nią, zaś w pełnej klatce światło pokrywa pełną matrycę. Współczynnik crop waha się najczęściej po‑ między 1,3 a 2,0. Oznacza to, iż dla cropa 1,3 mnożysz wartość ogniskowej obiektywu razy 1,3 i otrzymujesz rzeczywisty kąt widzenia, czyli Twoją ogniskową. Po‑ nieważ są różnice w przeliczaniu ogniskowej, jeśli bę‑ dziesz używał cropa, powinieneś pomyśleć o kupnie obiektywu dedykowanego dla niepełnoklatkowego aparatu. W przypadku Canona są to obiektywy z serii EF ‑S, a Nikona — seria DX. Oczywiście, nie oznacza to, że z Twoim cropem nie możesz używać obiektywów dedykowanych dla pełnej klatki. Sam od razu kupuję obiektywy „pełnoklatkowe”. Dokonuję w ten sposób docelowego zakupu. Jeśli możesz pozwolić sobie na zakup „pełnej klatki” — nie wahaj się! Co ważniejsze: lepszy aparat czy lepszy obiektyw? Wiele osób zadaje sobie to pytanie. Uważam, że w tej kwestii musi być zachowana równowaga. Każdy z fo‑ tografów ślubnych marzy o posiadaniu najnowszego modelu aparatu oraz wielu bardzo jasnych obiekty‑ wów. Na początku działalności prawdopodobnie nie będziesz posiadał aż tylu funduszy, aby pozwolić so‑ bie na takie zakupy. Co więc wybrać? Moim zdaniem, na początku lepiej inwestować w lepsze, jaśniejsze obiektywy. Jasne, celne obiektywy będą ogromną po‑ mocą dla osób, które chcą pracować tylko na świet‑ le zastanym, a lampy używać w ostateczności. Naj‑ jaśniejsze obiektywy mają światło rzędu 1.2 – 1.4, co w zupełności wystarcza w większości kościołów czy sal 10. Co warto wiedzieć o sprzęcie i o czym pamiętać w dniu ślubu? [121   weselnych. Pracując na tak małych głębiach ostrości, trzeba uważać, aby zdjęcia nie były poruszone. Wyma‑ ga to pewnej wprawy i poprawnie dobranych czasów naświetlania. W miarę przybywania zleceń i zapełniania kalendarza „zajętymi sobotami” warto rozważyć zakup lepszego aparatu. Na początek wystarczy seria półprofesjonal‑ na, czyli Canon 50D lub Nikon D300, później warto zainteresować się np. Canonem 5D Mark II oraz Ni‑ konem d700. Jeśli fundusze Ci pozwolą, zainteresuj się Canonem 1D Mark IV lub Nikonem D3. Są to „to‑ powe” modele, które widnieją na liście marzeń niejed‑ nego fotografa ślubnego. dwa aparaty w akcJi Jednocześnie — backup i użyteczność Nie wyobrażam sobie pójścia na reportaż ślubny z jed‑ nym aparatem. Dwa aparaty dają komfort pracy za‑ równo z punktu widzenia zabezpieczenia się przed awarią, jak i umożliwiają przemienne fotografowa‑ nie. Wyobraź sobie sytuację: masz podpisaną umowę z parą, a podczas pracy psuje się aparat. Nagle coś się dzieje i… nie możesz wykonać zdjęć. Zapas jest ko‑ nieczny. Oczywiście, wyobrażam sobie, że pierwsze zlecenia będziesz wykonywał, posiadając tylko jeden aparat, niemniej koniecznie pomyśl o zakupie drugie‑ go aparatu tak szybko, jak to będzie możliwe. Pamiętaj, 122] Profesjonalna fotografia ślubna że para Ci ufa i musisz zrobić wszystko, żeby wykonać zlecenie w odpowiedni sposób. Praca z dwoma systemami jednocześnie, np. Canon + Nikon, daje inne możliwości niż praca w ramach jedne‑ go systemu. Takie rozwiązanie wiąże się z dużo więk‑ szymi nakładami finansowymi, musisz dokupywać lampy i obiektywy do dwóch systemów, lecz zyskujesz pełny komfort pracy. Przy „zdublowanych systemach” w szybkiej akcji i ciemnych kościołach z pewnością po‑ kochasz Nikon, a podczas sesji plenerowej będziesz, niewątpliwie, bazował na jakości Canona. Gdy zepsuje się jeden aparat, pozostaje Ci drugi system ze wspar‑ ciem sprzętowym w postaci lampy i obiektywów. odpowiedni wybór obiektywów Wybór odpowiednich obiektywów to odwieczny prob‑ lem poruszany na różnych forach tematycznych. Jedni polecają obiektywy stałoogniskowe, tzw. stałki, inni — szkła zmiennoogniskowe, zwane zoomami. Co wy‑ brać? Wybór jest trudny, ale omówię pokrótce wady i zalety każdego z typów obiektywów. Obiektywy stałoogniskowe charakteryzują się dużymi jasnościami, np. 1.2. Mając takie obiektywy, uzysku‑ jemy niewielką głębię ostrości, trzeba zatem uważać, aby AF trafił idealnie w punkt, np. ustawił ostrość na oczy. AF nie może trafić na nos, gdyż przy przesłonie 1.8 oczy będą już nieostre. Wszystko zależy od odle‑ głości fotografa od modela, niemniej jednak praca z jasnym szkłem stałoogniskowym wymaga większego skupienia. Stałki dają na zdjęciach dużo lepszą ostrość niż zoomy. To bardzo ważna zaleta. Zaleta stałek jest również ich wadą. Ten paradoks opiera się właśnie na stałoogniskowaniu. Jeśli chce‑ my mieć zbliżenie (lepsze skadrowanie sceny), musi‑ my podejść do obiektu fotografowanego. Jeśli chcemy szerzej pokazać fotografowany moment, musimy odejść do tyłu. Fotografowie często żartują, że stał‑ ka posiada zoom „nożny”. Dla mnie fotografia przy użyciu stałek to podstawa pracy. Lubię pracować na małych głębiach ostrości i używać przesłon 1.4 – 2.0. Inną sprawą jest szukanie kadrów. Stałka jest do tego idealna. Obiektywy zmiennoogniskowe, czyli tzw. zoomy, mają swoich zwolenników. Posiadają określony zakres, np. 70 – 200, i w tym przedziale ogniskowej porusza się fo‑ tograf. Najdroższe zoomy to te najjaśniejsze, o świetle 2.8 oraz ze stabilizacją obrazu. Zauważ, że dla zoomów nie są oferowane obiektywy jaśniejsze niż 2.8. Dlaczego warto mieć zooma? Dlatego, że taki obiek‑ tyw jest idealny na plenery oraz w jasnych salach, gdzie możemy się „ukryć” i podglądać weselników. Dzięki niemu wyłapiemy niepowtarzalne momenty. Zoom jest z reguły dużo cięższy od stałki i to jest jego wada. Wśród miłośników Canona najbardziej popularne zoo‑ my to szerokokątne szkło 16 – 35 mm oraz teleobiek‑ tyw 70 – 200 mm. Czy stabilizacja obrazu jest nieod‑ zowna? Na pewno jest bardzo pomocna zwłaszcza przy teleobiektywie, pozwala bowiem niwelować nie‑ pożądane ruchy podczas fotografowania. Bardzo popularnym obiektywem wśród fotografów ślubnych jest tzw. „rybie oko”. Obiektyw ten jest dość trudny w użytkowaniu, a efekt końcowy nie zawsze może się podobać. „Rybie oko” jest bardzo często nad‑ używane przez początkujących fotografów, gdyż jego pole widzenia sięga 180 stopni. Podczas reportażu nie jest wskazane częste używanie tego obiektywu, ale w plenerze jak najbardziej. Należy pamiętać, aby para była ustawiona w centrum kadru, wtedy nie wy‑ stąpi zniekształcenie sylwetki. Podczas fotografowa‑ nia „rybim okiem” dokładnie obserwuj, jak wygląda para, i próbuj złapać takie perspektywy, aby wyglądała 10. Co warto wiedzieć o sprzęcie i o czym pamiętać w dniu ślubu? [123   jak najbardziej naturalnie. Tak szeroki kąt potrzebuje wprawy i praktyki. Obiektywy szerokokątne wymaga‑ ją od fotografa podejścia bardzo blisko do fotografo‑ wanej sceny. Często, aby wyłowić moment i emocje, musisz być kilka metrów od fotografowanej pary. Plu‑ sem tej bliskości jest zminimalizowanie możliwości nietrafienia z punktem AF. Obiektywy o ogniskowej 14 – 35 są typowymi szkłami reporterskimi. Podczas sesji plenerowych najczęściej stosuje się ogniskowe o wartościach 85 – 200. Jeśli będziesz chciał przeła‑ mać schemat, możesz poeksperymentować z szero‑ kimi kątami. Upewnij się jednak, że takie widzenie sceny będzie bliskie oczekiwaniom pary. Nie bój się być blisko. Szeroki kąt i Twoja bli- skość są niemal gwarancją ciekawego kadru. Omawiając obiektywy, nie mogę pominąć szkieł Ca‑ nona z serii L. Są to obiektywy z tzw. czerwonym pa‑ skiem. Najwyższa półka wśród obiektywów Canona. Seria L oznacza „Luxury”, czyli najwyższą jakość. Takie obiektywy posiadają specjalne uszczelnienia, które chronią soczewki przed pyłem, piaskiem i wilgocią. Obudowy i bagnety są wykonane ze stopów magne‑ zowych. Obiektywy te mają najwyższą jakość obrazu, bardzo dobrze sprawdzają się w pracy pod światło i posiadają szybki oraz cichy system regulacji ostrości. Przeciwieństwem „rybiego oka” jest teleobiektyw, któ‑ ry daje Ci większy „zasięg”. Otrzymywana plastyka zdjęcia jest typowa dla zdjęć plenerowych. Podczas pleneru wielu fotografów używa obiektywów o ogni‑ skowej powyżej 85, bo otrzymywana głębia ostrości oraz bokeh są bardzo ciekawe i typowe dla ślubnych zdjęć plenerowych. Oczywiście, kilka obiektywów wiąże się z dużym cię‑ żarem torby lub plecaka. Wyobraź sobie sytuację, że pracujesz z dwoma systemami, Canon i Nikon. W tej sytuacji wraz z dwoma aparatami powinieneś wziąć cztery obiektywy, po dwa na każdy system, i dwie lampy. Ciężar rośnie i komfort pracy się zmniejsza. Często pracuję z Canonem (szeroki kąt) i Niko- nem (wąski kąt) wiszącymi na szyi, a na pasie fotograficznym przypięty mam alternatywny obiektyw, który może być potrzebny w konkret- nych warunkach. Przepięcie obiektywów przy użyciu pasa trwa chwilę. Czy można zrobić dobry reportaż, posługując się sła‑ bym szkłem? Cóż, nie jest to niemożliwe. Przykładem pracy na słabszych szkłach są świetne reportaże sprzed kilkunastu lat, gdy nie było tak dobrych rozwiązań, do‑ stępnych dziś. Obecnie, w dobie silnej konkurencji, je‑ śli chcesz sobie pomóc i nie czuć ograniczenia podczas swojej pracy — staraj się zaopatrzyć w lepszy aparat i lepsze obiektywy. W ciemnych kościołach i salach weselnych szybkość, pewność AF i możliwość pracy na wysokich czułościach ISO są nieocenione. plecak, walizka czy torba? Plecak czy torba? Co lepsze? Każdy wybór niesie ze sobą pewne konsekwencje i niedogodności. Musisz zdecydować, z czym czujesz się lepiej i swobodniej. Plecak z pewnością uniemożliwia założenie marynarki czy koszuli, która szybko się gniecie. W marynarce będzie Ci po prostu za ciasno, a gniotąca się koszu‑ la już po paru minutach będzie wyglądać nieświeżo. Niedobrze. Torbę łatwiej zarzucić na ramię, nawet na marynarkę. Plusem plecaka jest większa możli‑ wość manewrowania w tłumie, ale nie można się go szybko pozbyć, gdy chcesz skupić się na fotografii. Są momenty, gdy plecak jest niezastąpiony. Ze sprzę‑ tem na plecach łatwiej poradzisz sobie z momentem 124] Profesjonalna fotografia ślubna wychodzenia pary z kościoła, kiedy wycofujesz się ty‑ łem i walczysz o każdy centymetr powierzchni. Torba powoduje, że potrzebujesz więcej miejsca. Czy pracujesz z jednym, czy z dwoma aparatami, ple‑ cak ułatwia manewrowanie nimi, ale gdy często zmie‑ niasz obiektywy, torba jest lepszym rozwiązaniem. Mi‑ nus plecaka to zagrożenie utraty elementów sprzętu. Zostawisz na chwilę otwarty, wypadnie obiektyw, a to duża strata. Pozostaje jeszcze jedna ważna kwestia — zarządza‑ nie kartami. Przy szybkiej akcji plecak musisz zdjąć, aby zamienić zapisane karty na nowe. Z aparatami wiszącymi na szyi nie jest to proste. W przypadku torby wymiana kart jest łatwiejsza. Jeśli chcesz kupić plecak lub torbę, zainteresuj się firmą Lowepro — http://www.lowepro.com.pl. Nie są to tanie rozwiązania, ale jakość i funkcjonalność produk‑ tów jest bardzo dobra. Możesz również wykorzystać rozwiązania alternatywne, takie jak specjalne pasy fotograficzne lub szelki. Jeśli będziesz szukał tańszych rozwiązań, zwróć uwagę na jakość wykonania. Strach pomyśleć, co może się stać, jeśli jakaś część pasa od‑ padnie lub się urwie. Zwróć uwagę, czy do bocznej kieszeni plecaka schowasz laptop. 10. Co warto wiedzieć o sprzęcie i o czym pamiętać w dniu ślubu? [125   Nie kupuj zbyt małej torby lub plecaka. Po kilku reportażach będzie Cię denerwować ich mała pojemność. Idealnym rozwiązaniem jest torba lub plecak z materiału wodoodpor- nego oraz z przegródkami, które sam możesz konfigurować wewnętrznymi ściankami na przylepce. Niektórzy fotografowie używają walizki. Jest to mało komfortowe rozwiązanie i sprawdza się tylko wtedy, gdy pracujesz z asystentem. Praca z drugą osobą ułatwia zabezpieczenie sprzętu podczas reportażu. Wprawny asystent pomaga w szybkim doborze i zmia‑ nie szkieł, nie mówiąc już o pozostałych kwestiach logistycznych, takich jak prowadzenie samochodu i parkowanie, podczas gdy Ty możesz już robić zdjęcia. Jeśli odkładasz na bok sprzęt w kościele — upewnij się, że jest bezpieczny, ewentualnie poproś kogoś, żeby go pilnował. Upewnij się, że do pomieszczenia, w którym przechowujesz sprzęt, nie ma drugiego wejścia, o którym nie wiesz. To samo dotyczy prze‑ chowywania sprzętu na imprezie weselnej. Połóż sprzęt w miejscu, gdzie będzie bezpieczny, i nie pozwól, aby ludzie niebędący gośćmi weselnymi mieli do niego dostęp. Bezpiecznym miejscem jest kąt obok orkiestry lub DJ ‑a. co zabrać ze sobą poza sprzętem, czyli niezbędnik fotografa Fotograf, wykonując zlecenie, musi być przygotowany na każdą ewentualność. Ciężar naszej torby będzie duży, ale bez niektórych rzeczy trudno się obejść. Oto dodatki potrzebne podczas pracy: • statyw lub monopod — szczególnie przydatne, • filtr polaryzacyjny UV — filtry podczas repor‑ tażu nie będą potrzebne, ale na plenerze mogą się przydać, • szmatka z mikrofibry, gruszka — podstawowy zestaw czyszczący, • ładowarka do akumulatorków oraz dodatkowe akumulatory — jak mawiają, „przezorny za‑ wsze ubezpieczony”, Podczas reportażu ślubnego wystarcza mi jedna bateria do Nikona d3 oraz dwie baterie do Canona 5d Mark II. • karty CF — ilość, jaka powinna wystarczyć do zrobienia całego materiału bez konieczności kasowania zdjęć, • pokrowiec przeciwdeszczowy — szczególnie przydatny na plenerze, • blenda — potrzebna tylko na plenerze, • „krzesełko” dla panny młodej, np. pieluszka, na której można usiąść; potrzebne na sesji plene‑ rowej, • dyfuzor na lampę — miej go zawsze w pobliżu, • netbook oraz czytnik kart — warto mieć ze sobą, aby wykonać backup materiału, jeśli zgrywasz zdjęcia na weselu, • alkohol izopropylowy — do przeczyszczenia styków obiektywu oraz lampy; brudne styki w lampie i aparacie są problemem w prawid‑ łowym ich funkcjonowaniu. Pomyśl też o innych przedmiotach, które powinieneś mieć w samochodzie: • chusteczki higieniczne, • gumy do żucia lub cukierki miętowe — często będziesz bardzo blisko innych osób, • dezodorant — pracujesz wśród ludzi z prawą gdy na weselu będzie pokaz fajerwerków, ręką podniesioną w górę, 126] Profesjonalna fotografia ślubna • koszulę i spodnie na zmianę, • zegarek, • zapalniczkę, • GPS oraz mapę drukowaną, • parasol (niech zawsze leży w bagażniku) — naj‑ lepiej biały bez reklam, • tabletki na ból głowy, brzucha i biegunkę, • plastry opatrunkowe, • wodę niegazowaną w małej butelce, • agrafkę, igłę i nici, • długopis, ołówek i kartkę, • stopery do uszu — pozwalają odciąć się od jazgotu i skupić na pracy. logistyka dnia i praktyczne wskazówki Pamiętaj o jednym — nie przygotujesz się do każdej sytuacji, która może zaistnieć w dniu ślubu. Niespo‑ dzianki są niejako przypisane do tego dnia i chociaż bardzo byś chciał, nie wiesz o wszystkim. Możesz się tylko postarać o przygotowanie, natomiast zawsze pozostaje pewien obszar improwizacji. Poza ścisłym planem i harmonogramem tego dnia istnieje obszar zwykłego życia i funkcjonowania. Niezależnie od zdjęć, powinieneś pamiętać „w nerwach” o świecie szerszym niż obszar wkoło panny młodej. Dla przykładu, jeśli jesteś roztrzepany (podobno każ‑ dy artysta jest w jakiś sposób oderwany od rzeczywi‑ stości) — pamiętaj, gdzie zaparkowałeś samochód. Czasem w pośpiechu „porzuca się” gdzieś samochód, pędząc za parą i można się zwyczajnie pogubić. Jeśli jedziesz za parą, np. do kościoła, pamiętaj, że Tobie nie wolno wszędzie wjechać. Nie daj się zwieść, że sa‑ mochód z parą wjeżdża wszędzie, łamiąc obowiązu‑ jące zakazy. Tobie nie wolno przekraczać przepisów; jeśli trafisz na „służbistę”, nie wytłumaczysz się, do‑ staniesz mandat. Kiedyś na moich oczach para młoda otrzymała mandat za przekroczenie prędkości o 20 km/h, jadąc na przedzie przede mną i swoimi gośćmi. Na nic się zdały prośby panny młodej. Przed wyjazdem do kościoła spytaj, najlepiej ojca, czy można tam bez problemu zaparkować i czy musisz mieć specjalną przepustkę. Jeśli nie ma dla Ciebie przepustki — możesz zaoferować, że weźmiesz gościa, który zna miasto. Pozwoli Ci to dotrzeć bez problemu do kościoła i nie martwić się brakiem parkingu w jego pobliżu. Do pracy jedź samochodem. Nie masz wtedy kłopotu z transportem sprzętu, swobodnie przemiesz‑ czasz się między różnymi miejscami uroczystości, nie musisz prosić o podwiezienie do hotelu, odebranie z dworca czy odwiezienie na dworzec. Kolejną kwestią jest Twoja forma w dniu ślubu. Zo‑ baczysz, będziesz niczym piłkarz — raz poprawny, a raz po prostu świetny. Jeśli będziesz w dobrej formie, kadry same będą się tworzyć. W przeddzień ślubu nie siedź do późna, czeka Cię praca na najwyższych obro‑ tach. Jadąc rano, jeśli to możliwe, posłuchaj muzyki, którą lubisz. Niektórzy lubią się wyciszyć przed pracą, a inni łapią energię. Od samego początku bądź pewny siebie i dużo się uśmiechaj. Pozytywna atmosfera to lepsza praca i lepsze zdjęcia. Panna młoda natychmiast złapie Twój klimat i nastawienie. Uśmiech się udziela. Uśmiechnięte zdjęcia to lepsze zdjęcia. Nigdy nie bądź konfliktowy. Na koniec jeszcze jedna praktyczna rada — gdy je‑ dziesz na ślub, nie jedz w przydrożnych barach i nie pochłaniaj całej torebki miśków kupionych na stacji benzynowej. Nieświeże jedzenie oraz stres mogą spo‑ wodować dolegliwości żołądkowo ‑jelitowe. Wiem, że 10. Co warto wiedzieć o sprzęcie i o czym pamiętać w dniu ślubu? [127   to, o czym piszę, jest mało delikatne — ale się zdarza. Pamiętaj o tabletkach! Jak radzić sobie z ochroną sprzętu podczas sesJi zimą? Fotografowanie ślubów oraz realizacja sesji plenero‑ wych zimą nie należą do przyjemnych doświadczeń, jednak warto zastanowić się, co zrobić, aby jak najle‑ piej uchronić sprzęt przed wilgocią i niską tempera‑ turą. Pamiętaj, że zimowa aura zawsze zwiększa ry‑ zyko uszkodzenia się sprzętu. Do dziś pamiętam mój pierwszy, styczniowy, ślubny reportaż oraz problemy z parującym sprzętem i ciągłą zmianą temperatur. O czym warto pamiętać, żeby zwiększyć komfort swo‑ jej pracy i uchronić sprzęt przed uszkodzeniem? Na początek zadbaj o baterie, bo ich czas pracy gwałtow‑ nie spada wraz ze spadkiem temperatury. Nie trzymaj zapasowych baterii lub akumulatorków w zewnętrznej kieszeni kurtki, torby lub plecaka. Owiń je szmatką, aby w miarę możliwości utrzymywać jak najwyższą temperaturę i chronić przed ochłodzeniem. Dzięki temu unikniesz przykrej niespodzianki, iż po wymia‑ nie nowe baterie będą pracować bardzo krótko. Pewnym problemem, zwłaszcza w niższej klasie lu‑ strzanek, może być twardnienie i spadek elastyczno‑ ści gumowych elementów obudowy oraz plastiko‑ wych przycisków na obudowie aparatu. Zwróć uwagę, zwłaszcza gdy jest bardzo zimno, żeby przez przy‑ padek nie wyłamać czegoś. Pamiętaj, że Twoje czu‑ cie „w palcach” też nie jest takie jak w ciepłym po‑ mieszczeniu. Uciążliwe staje się pogorszenie jakości obrazu na ekraniku LCD na tylnej ściance aparatu. Bardzo czę‑ sto podczas pracy korzystam z podglądu i lekkie przydymienie oraz spadek kontrastu uprzykrzają pracę. Oczywiście, nie jest to bardzo duży problem, ale niewątpliwie zdarza się podczas zimowego foto‑ grafowania. Największym problemem, którego doświadczyłem, jest kłopot z wilgocią i parą zwłaszcza w sytuacji, gdy wchodzimy do ciepłych, ogrzanych pomieszczeń. Wy‑ cieranie obiektywu szmatką, irchą bądź specjalną ście‑ reczką z mikrowłókna na niewiele się zda. Gdy spoj‑ rzysz przez wizjer, będzie Ci się wydawać, że wokoło jest pełno pary i mgły. Zaparowanie pola widoczno‑ ści to nie jest najgorsza rzecz, jaka może Cię spot‑ kać. W sytuacjach krytycznych może dojść do zwarć w aparacie, jeśli woda w postaci pary wodnej dosta‑ nie się do wewnątrz. Gdy pracujesz z dwoma apara‑ tami pewnym rozwiązaniem jest zostawienie jednego w pomieszczeniu, aby po wejściu odłożyć aparat wi‑ szący na szyi i chwycić ten, który czeka już parę chwil w wyższej temperaturze. Stara zasada fotografowania w wilgotnych warunkach mówi, iż zanim włożysz apa‑ rat do torby, powinieneś wyjąć baterie, aby sprzęt bez‑ piecznie mógł odparować. Znam fotografów, którzy noszą w plecaku woreczki często umieszczane w opa‑ kowaniach ze sprzętem telewizyjnym, czyli pochła‑ niacze wilgoci. Ostatnim, bardzo życiowym zagrożeniem jest możli‑ wość… upadku. Wychodząc np. z kościoła w zimowych miesiącach, staram się mieć na szyi tylko jeden aparat. Raz zrobiłem pięknego fikołka na schodach kościoła i dzięki temu, że dzierżyłem w ręce tylko jeden aparat, miałem szansę uchronić sprzęt przed rozbiciem. Ty także masz możliwość przewrócenia się zimą, gdyż często cofasz się z aparatem przy oku i nie widzisz oblodzonego chodnika. 128] Profesjonalna fotografia ślubna baterie, akumulatory i battery pack, czyli bądź naładowany Minęły już czasy, kiedy fotograf biegł przed reporta‑ żem do kiosku i kupował kilkanaście baterii, tzw. pa‑ luszków LR6. Obecnie niemal każdy rusza na ślub wy‑ posażony w akumulatorki, baterie lub battery pack. Technologia poszła do przodu: już nie trzeba przej‑ mować się brakiem mocy. Jeszcze kilka lat temu, gdy fotografowałem aparatem Canon 20d, podczas za‑ bawy weselnej moje akumulatorki do aparatu były‑ by niemal cały czas ładowane w ładowarce. Używając np. Nikona d3, kiedy robię ponad 3000 zdjęć w dniu ślubu, nie pamiętam sytuacji, abym musiał wymienić akumulator w aparacie. Daje mi to możliwość skupie‑ nia się wyłącznie na fotografowaniu. Pamiętaj, iż sam moment zrobienia zdjęcia Twoją lustrzanką pobiera dużo prądu — znacznie mniej mocy zużywasz w mo‑ mencie przygotowywania się do zrobienia ujęcia, czy‑ li w czasie, gdy wszystkie systemy obsługujące optykę szukają zakresów ustawień i precyzują je. Dlaczego? Ponieważ proces kadrowania rozpoczyna się wyłącznie w momencie, gdy naciśniesz do połowy spust migawki. Wiele nowych lustrzanek zwiększa swoją liczbę klatek na sekundę po podłączeniu dodatkowego zasilania. Skupmy się zatem na dwóch najpopularniejszych ro‑ dzajach akumulatorków, które obecnie niemal już cał‑ kowicie wyparły standardowe baterie LR6. Akumulatorki niklowo ‑kadmowe Są to akumulatorki, które powoli wychodzą z obiegu. Oznaczone jako NiCd cechują się, niestety, efektem pamięciowym, przy czym liczba cykli przeładowania wynosić może nawet 1500. Aby radzić sobie z efek‑ tem pamięciowym, najprościej ładować akumulatorki do pełna i co kilka cykli pozwolić im rozładować się całkowicie. Na szczęście, ten nieprzyjemny efekt wy‑ stępuje niemal wyłącznie w akumulatorkach NiCd. Akumulatorki niklowo ‑kadmowe nie powinny być przegrzewane w trakcie ładowania. Akumulatorki niklowo ‑metaliczno‑ ‑wodorkowe Akumulatorki NiMH charakteryzują się większą po‑ jemnością od niklowo ‑kadmowych. Obecnie standar‑ dem pojemności są wartości rzędu 2500 – 2800 mAh. Ale, co warto podkreślić, ich większa moc wcale nie wpływa na wielogodzinny proces ładowania. Łado‑ warki typu „TURBO” pozwalają naładować w pełni wyczerpane akumulatorki NiMH już w 20 – 25 minut, co jest niewątpliwie bardzo dużym udogodnieniem. Komfort ten jest jednak przyćmiony efektem utraty 8 – 12 mocy w 24 godziny po całkowitym naładowa‑ niu. Dlatego wielu fotografów ślubnych ładuje swoje akumulatorki kilka godzin przed rozpoczęciem pra‑ cy, aby utrzymać stopień ich naładowania na jak naj‑ wyższym poziomie. Aby zwiększyć żywotność tych akumulatorów, wystarczy, gdy co 3 – 4 miesiące roz‑ ładujesz je całkowicie i naładujesz do pełna. Rewolu‑ cją okazały się baterie NiMH wytwarzane od paru lat za pomocą nowej technologii. Obecnie przykładem bardzo popularnych akumulatorków mogą być Sanyo Eneloop 2000 mAH. Używałem Sanyo Eneloop i mogę polecić tę formę zasilania aparatu i lampy błyskowej. Gdy standardowe akumulatorki NiMH po roku od momentu naładowania utrzymują poziom 70 nała‑ dowania, Sanyo Eneloop może pochwalić się aż 90 . Bardziej spektakularny wynik otrzymamy, gdy przyj‑ rzymy się stopniowi naładowania po roku. Standardo‑ we akumulatorki osiągają poziom 0 (!), a nowej gene‑ racji Sanyo Eneloop aż 85 ! Dodatkowo nie będziesz czuł dyskomfortu, pracując na mrozie — producenci 10. Co warto wiedzieć o sprzęcie i o czym pamiętać w dniu ślubu? [129   tego typu akumulatorków gwarantują komfort pracy nawet przy temperaturze –20 stopni Celsjusza. Nie bez znaczenia jest fakt, że baterie Sanyo Eneloop pro‑ dukowane są w Japonii, co daje pewność jakości wy‑ konania. Zwróć uwagę, kupując ładowarkę „TURBO”, aby była przeznaczona do ładowania akumulatorków typu NiMH. Pamiętaj, że większość tych ładowarek nie nadaje się do użycia z NiCd. Akumulatorki niklowo‑ ‑metaliczno ‑wodorkowe nie lubią ładowarek o czasie ładowania dłuższym niż 2 godziny. Dlatego warto za‑ inwestować w szybszą ładowarkę. Jeśli zdarzy Ci się sytuacja, iż padła bateria pomimo wyświetlanej informacji, iż zostało 30 mocy, spróbuj naładować do pełna baterię i całkowicie raz jeszcze ją rozładować. Może się bowiem zdarzyć, że bateria pracuje popraw- nie, a dekalibracji uległ tylko system układu monitorującego. Na rynku występują także lekkie, pozbawione efektu pamięciowego, ale cechujące się małą żywotnością akumulatorki LiIOn dedykowane różnym syste‑ mom, takim jak np. Panasonic, Canon czy Nikon. Mają one różne kształty. Tak więc, kiedy pracujesz na dwóch różnych aparatach nawet tego samego producenta, możesz być zmuszony do kupienia dwóch ładowarek i dwóch osobnych kompletów akumulatorków. Nie‑ wątpliwym minusem akumulatorków LiIOn jest fakt, iż musisz co jakiś czas naładować je do pełna, gdyż samoistne rozładowywanie się baterii do zera wpływa bardzo destrukcyjnie na ich żywotność. Pamiętaj, że jeśli nie zamierzasz używać swoich aku‑ mulatorków przez kilka miesięcy, zanim schowasz je na półkę, naładuj je tylko w połowie — zwiększy to ich żywotność. Najbezpieczniejszym rozwiązaniem w przypadku dedykowanych akumulatorków LiIOn jest przechowywanie ich w dłuższej perspektywie cza‑ su w lodówce w szczelnym pojemniku. Skorowidz A ACDSee, 221 ACR, Patrz Adobe Camera Raw adder, 66–67 Adobe Bridge, 217–218, 221 Adobe Camera RAW, 223 Adobe Lightroom, 218, 222–223 adresy podstron, 64 AF, 119 akumulatory, 129–130 LiIOn, 130 niklowo‑kadmowe, 129 niklowo‑metaliczno‑wodorkowe, 129–130 album informacja w ofercie, 42–44 lista „obowiązkowych” zdjęć, 227–229 opcje selekcji zdjęć, 230 program do przygotowania, 221–225 sposób wybierania zdjęć, 226–229 tradycyjny, 235–238 metody wklejania zdjęć, 237–238 rodzaj papieru do drukowania zdjęć, 235–236 archiwizacja zdjęć, 205–216 drukowanych, 216 dyski twarde, 210–212 foldery, 206–208 na płytach, 212–213 nośniki, 208 [263 archiwizacja zdjęć podczas wesela, 206 prawidłowa archiwizacja, 210 przechowywanie płyt, 213 atrament, nadruk na płyty, 214 autofocus, 119 B backup, 205 badanie rynku, 39 baterie, 129–130 białe ramki na zdjęciach, 236 Bibble 5, 222 blenda podczas sesji plenerowej, 190–193 blog internetowy, 77–84 a utrzymanie klienta, 83–84 bezpieczeństwo bloga, 79 blogi fotografów, 241 poprawne prowadzenie bloga, 81–82 pozycjonowanie, 82–83 Blogger, 78 Blogspot, Patrz Blogger Blue‑ray, archiwizacja zdjęć, 214 błędy fotografa ślubnego, 175 błogosławieństwo, lista zdjęć, 227 body belt, 206 C Canon, 119, 122 Canon Speedlite 580EX II, 133 CD, archiwizacja zdjęć, 212–213 cena kalkulacja, 27–28 pakiety, 39–46 porównanie cen na rynku, 30 chmura tagów, 83 chrzest, fotografowanie, 250 CMS, Patrz system zarządzania treścią Content Management System, Patrz system zarządzania treścią crop, 121 czułość ISO, 119 D databank, 208 detale, fotografowanie, 173–174 DNG, 225 Converter, 225–226 droga do kościoła, lista zdjęć, 227 drukowane zdjęcia, trwałość, 216 DVD archiwizacja zdjęć, 212–213 rodzaje płyt, 213–214 DVD+, 214 dyfuzory, 139–140 dyski twarde do archiwizacji zdjęć, 210–212 wewnętrzne, 210–211 zewnętrzne, 211 E EDG‑1, wniosek, 26 efekt „głębi welonu”, 202 F filtry fotograficzne, 137–139 barwne, 137 „clear protection”, 138 „efekciarskie”, 138 kontrastowe, 138 neutralne szare, 137 264] Profesjonalna fotografia ślubna polaryzacyjne, 137 połówkowe, 138 Skylight, 137 UV, 138 fiszki, 238 FlexTT1, 192 FlexTT5, 192–193 fora internetowe fotografów, 241 format DNG, Patrz DNG JPG, Patrz JPG NEF, Patrz NEF RAW, Patrz RAW formaty odbitek, 236 formularz dla pary młodej, 104–106 fotoalbum, 231–234 format, 232 najczęstsze błędy, 234 okładka, 232 przygotowanie zdjęć, 234 rodzaj papieru, 232 fotografia ślubna anegdoty, 251–261 ceny, 21 czas pracy, 13 etyka w biznesie, 17 ilość a jakość zleceń, 14 indywidualna oferta, 12 korzyści z prowadzenie działalności gospodarczej, 10–17 miejsce zamieszkania a miejsce pracy, 13 model pracy, 10 nowe trendy, 16 oczekiwanie wobec fotografa, 21 planowanie pracy, 14 plusy i minusy zawodu, 244–248 potrzeby rynku lokalnego, 19 rozeznanie rynku, 17–24 sposoby docierania do klienta, 22 wizerunek fotografa, 21 własny styl, 12 wspomnienia, 251–261 fotografowanie pod światło, 152–153 w ciemnym kościele, 152 fotoklej, 237–238 fotoksiążka informacja w ofercie, 42–44 selekcja zdjęć, 230 fotoprzylepce, 238 G gadżety w sesji plenerowej, 203–204 galeria internetowa ilość zdjęć, 51–53 informacja w ofercie, 44–45 kolorystyka zdjęć, 53 podział tematyczny, 50 wielkość plików, 54–55 wielkość zdjęć, 53–54 „głębia welonu”, efekt, 202 godziny pracy fotografa, 40–41 Google AdWords, 69–71 Google, przeglądarka, 58 H Henzo, pistolet na klej, 238   Skorowidz [265 I ilość zdjęć na płycie, 42 wyedytowanych i wywołanych, 42 inbound links, 71 inspiracje dla fotografa ślubnego, 241 IrfanView, 221–222 ISO, dobór sprzętu, 119 J jasność obiektywu, 121 jednoosobowa działalność gospodarcza, 26 Joomla!, 76 JPG, 225, 226 K kadrowanie zdjęcia, 172–173 kalkulacja cen, 27–28 karta pamięci odzyskiwanie zdjęć, 209–210 wadliwe formatowanie, 209 wymiana, 206 kary umowne, 111–112 katalogi internetowe, 66 klienci dobór ubioru i sposób rozmowy, 92–95 kontakt po zleceniu, 107–108 miejsce i termin spotkania, 87–88 pierwszy kontakt, 86–87 praca z „trudnym klientem”, 100 prezentowanie portfolio, 95–96 roszczeniowi, 100 sposób rozliczenia finansowego, 113–114 zagraniczni, 89–90 zdobycie pierwszych klientów, 116–118 komunia święta, fotografowanie, 250 kontakt z klientem, 85–96 klienci zagraniczni, 89–90 miejsce i termin spotkania, 87–88 pierwszy kontakt, 86–87 prezentowanie portfolio, 95–96 ubiór i sposób rozmowy, 92–95 kopia zapasowa, 205 koszty dojazdu, 45 koszty działalności, 28 Kroll Ontrack, 210 kurs uprawniający do fotografowania w kościele, 148 L lampa błyskowa tryby pracy, 134 wskazówki praktyczne, 133–137 LightScribe, technologia, 216 Link popularity, 59 linki wewnętrzne, 64 LinkMe, 69 logistyka, 127 Lowepro, 125 LR, Patrz Adobe Lightroom M macierze RAID, 211–212 mapa witryny, 66 marketing internetowy, 47 menu strony internetowej, 55–56 msza święta, lista zdjęć, 227–228 266] Profesjonalna fotografia ślubna N nadruk na płyty, 214–215 technologia LightScribe, 216 naklejki na płyty, 214–215 narzędzia dla webmasterów, 72–74 nazwa firmy, 26 NEF, 225 NiCd, akumulatory, 129 niezbędnik fotografa, 126–127 Nikon, 119, 122 NiMH, akumulatory, 129–130 niskie osoby, fotografowanie, 177–178 Noiseware Professional Plug‑in, 152 O obiektyw Canon z serii L, 124 jasność, 121 „rybie oko”, 123 stałoogniskowy, 123 wybór, 123 zmiennoogniskowy, 123 obsługa fotograficzna firm, 248 odbiorca oferty, 31 odbitki, formaty, 236 oferta, 27 dane kontaktowe, 35 dodatki, 45 dodatkowa prezentacja, 39 dodatkowe produkty i usługi, 33 format elektroniczny, 37 informacje o fotografie, 34 informacje o sprzęcie, 34 język oferty, 37 odbiorca oferty, 31 pakiety ślubne, 32 planowanie oferty, 31 stylistyka oferty, 37 wygląd graficzny, 35 założenia do oferty, 31–39 zawartość oferty, 31 opakowania płyt, 214–215 opis strony, 62 P Page Rank strony, 61 pakiety cenowe, 39–46 ilość pakietów w ofercie, 39 najczęstsze błędy, 46 pakiet „na miarę”, 40 przykłady, 46 zawartość pakietu, 40 pakiety ślubne, 32 papier do drukowania zdjęć, 235–236 Passport Color Checker, 223 PDF Creator, 37 przygotowanie oferty, 37 perspektywa fotografowania panny młodej, 198–200 pierwsze zlecenie, 115–118 pistolet na klej, 238 platformy blogowe, 77–79 plecak, 124 plener, Patrz sesja plenerowa plik JPG, Patrz JPG NEF, Patrz NEF RAW, Patrz RAW płyty ze zdjęciami, 42 Blue‑ray, 214 CD i DVD, 212–213   Skorowidz [267 płyty ze zdjęciami DVD LightScribe, 216 portfolio prezentowanie klientom, 95–96 w internecie, 50 pozy ślubne, 197–203 pozycjonowanie bloga, 82–83 strony, 58–74 narzędzia dla webmasterów, 72–74 triki, 68 wpływ pierwszej strony, 68 wymiana banerów i linków, 69 praca „na czarno”, 24 za darmo, 30 prezentacja multimedialna, 239–240 tworzenie, 240 wytyczne, 240 programy do przygotowywania albumów, 221–225 ProShowGold, 223, 239 przechowywanie płyt CD i DVD, 213 przygotowania do ślubu, lista zdjęć, 227 „puszyste” osoby, fotografowanie, 177–178 R RAID, 211–212 ramka wokół zdjęcia, 236 RAW, 223, 225, 226 rejestracja firmy, 24 praktyczne informacje, 26 ROBOTS, tag, 72 roboty indeksujące, 71 rozwój własny fotografa ślubnego, 241–250 „rybie oko”, 123 rynek fotografii ślubnej ceny, 30 konkurencja na rynku lokalnym, 21 potrzeby rynku lokalnego, 19 rynek lokalny a ogólnopolski, 17–19 wartość i bariery rynku lokalnego, 19 S saszetka zakładana na pasek, 206 Search Engine Positioning, Patrz pozycjonowanie strony selekcja materiału, 217–229 wstępna, 217–218 SEO, Patrz pozycjonowanie strony sesja plenerowa, 179–204 blenda, 190–193 gadżety, 203–204 koncepcja i przemyślane kadry, 186–189 planowanie terminu, 143–145 plener w fabryce lub hali, 196–197 plener wieczorny i nocny, 193–194 plener zagraniczny, 195–196 przygotowania, 179–183 rodzaje światła, 183–186 sprzęt, 204 termin, 41 sesje ciążowe, 248 dziecięce, 248 rodzinne, 248 studniówkowe, 248 w przedszkolach, 248 sitodruk, nadruk na płyty, 214 słowa kluczowe, 62–63, 64 268] Profesjonalna fotografia ślubna wybór, 67 z długiego ogona, 67 sprzedaż online, 47 sprzęt fotograficzny, 119–130 dwa aparaty, 122–123 niezbędnik fotografa ślubnego, 126–127 ochrona sprzętu zimą, 128 stopka z danymi, 85–96 stroboskopowy błysk, 136 strona internetowa, 47 czytelność i prostota designu, 55 grafika i layout, 55–58 ilość zdjęć w portfolio, 51–53 kolorystyka tła, 56 kolorystyka zdjęć portfolio, 53 menu, 55–56 ochrona zdjęć, 57–58 podział tematyczny portfolio, 50 portfolio, 50 pozycjonowanie w internecie, 58–74 przygotowanie zdjęć do publikacji, 57 treść, 47 wielkość plików portfolio, 54–55 wielkość zdjęć w portfolio, 53–54 system zarządzania treścią, 74–76 zalety i wady, 75–76 sztuczne ognie, fotografowanie, 169–170 Ś ślub cerkiewny, 154–155 cywilny, 155–156 kościelny, 150–154 środki trwałe, 28 światło w fotografii ślubnej, 131–145 sesja plenerowa, 183–186 T tag ROBOTS, 72 taśma klejąca, 238 teleobiektyw, 124 terminarz, 103 torba, 124 trash the dress, 189 tryby pracy aparatu, 161 tytuł strony, 62 U ubezpieczenie, 118 ujęcia grupowe, 157 błogosławieństwo, 143 msza święta, 147–150 oczepiny, 166 powitanie „chlebem i solą”, 160 składanie życzeń, 158 ślub cywilny, 155–156 toasty, 164 u fryzjera i kosmetyczki, 140–141 w domu pary młodej, 141–143 w drodze do kościoła, 145–146 wyjście z kościoła, 151 zabawa weselna, 161–170 „ukośna” kompozycja zdjęcia, 171–172 umowa, 109–114 a publikowanie zdjęć i miniaturek, 84 zawartość, 109–111   Skorowidz [269 W walizka, 126 warsztaty i szkolenia dla fotografów, 241–242 welon w fotografii ślubnej, 202 wesele, lista zdjęć, 228–229 wieloplanowość, 174 wniosek EDG‑1, 26 WordPress, 77–78 skórki i pluginy, 79–81 tworzenie tagów, 83 wyjście z kościoła, lista zdjęć, 228 wymiana banerów i linków, 69 Y You Tube a format prezentacji, 240 Z zadatek, 113–114 ZAIKS, 240 zaliczka, 113–114 zarządzanie kalendarzem, 103 zdjęcia grupowe, 157 zezwolenie na fotografowanie w kościele, 147–148 znacznik ALT, 65 znak wodny, 57–58 zoom, 123
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Profesjonalna fotografia ślubna. Od perfekcyjnego warsztatu do dochodowego biznesu
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: