Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00264 004572 14685394 na godz. na dobę w sumie
Profesjonalna fotografia ślubna. Zaawansowane techniki dla fotografów cyfrowych - książka
Profesjonalna fotografia ślubna. Zaawansowane techniki dla fotografów cyfrowych - książka
Autor: Liczba stron: 128
Wydawca: Helion Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-246-3968-7 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> komputery i informatyka >> fotografia cyfrowa >> techniki fotografowania
Porównaj ceny (książka, ebook, audiobook).

Czas wyjść poza podstawowe standardy Twojego fachu. Czas podważyć Twój sposób postrzegania!

Zawód fotografa ślubnego wymaga coraz większych umiejętności - artystycznych, technicznych i organizacyjnych. Jeśli masz już doświadczenie w tej dziedzinie, zapewne wiesz, jak przygotować się do tego dnia, by Twoja praca była sprawna i efektowna. Jednak świetne zdjęcia weselne to nie okazjonalne fotki, a wypadkowa jakości technicznej, uchwyconych w kadrze emocji oraz stylu. Jako fotograf musisz testować i doskonalić swoje umiejętności artystyczne oraz uwolnić kreatywność. Tylko wtedy będziesz w stanie zaoferować prawdziwie nowoczesny i wyróżniający się produkt!

Tracy Dorr rzuca wyzwanie i zachęca Cię, abyś swój kunszt wzniósł na kolejny poziom. Ta książka dedykowana jest właśnie tym fotografom, którzy chcą zmienić swój sposób postrzegania i zdobyć tak zwany 'wyuczony instynkt'. Skoncentruj się więc na uchwyceniu ulotnych interakcji między ludźmi. Zobacz, w jaki sposób możesz lepiej 'dostroić' się emocjonalnie do swoich modeli. Nie będziesz już polować na tradycyjne zdjęcia reportażowe. Od tej chwili będziesz szukać momentów o najwyższym natężeniu emocji - opowiadających historię w poruszający i innowacyjny sposób. Będziesz tworzyć dzieła sztuki, które pozostaną z klientem na całe życie!

Z tej książki dowiesz się, jak:

Wzbudź zaufanie klientów i twórz zdjęcia pełne ekscytacji z ludźmi pełnymi zaangażowania!


Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

Tytuł oryginału: Advanced Wedding Photojournalism: Professional Techniques for Digital Photographers Tłumaczenie: Marcin Machnik ISBN: 978-83-246-3968-7 Copyright © 2010 by Tracy Dorr. All rights reserved. All photographs by the author unless otherwise noted. No part of this publication may be reproduced, stored, or transmitted in any form or by any means, electronic, mechanical, photocopied, recorded or otherwise, without prior written consent from the publisher. Polish edition copyright © 2012 by Helion S.A. All rights reserved. Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną, fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji. Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi ich właścicieli. Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz Wydawnictwo HELION nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji zawartych w książce. Wydawnictwo HELION ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63 e-mail: helion@helion.pl WWW: http://helion.pl (księgarnia internetowa, katalog książek) Drogi Czytelniku! Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres http://helion.pl/user/opinie/profos Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję. Printed in Poland. • Kup książkę • Poleć książkę • Oceń książkę • Księgarnia internetowa • Lubię to! » Nasza społeczność SpiS treści 5 . .przygotoWanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 56 Myślenie przygotowawcze . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .56 Tłum i rozproszenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .59 6 . . .cierpliWoŚć . . i .jeszcze .raz .cierpliWoŚć . . . . . . . . . . . . 61 Nauka czekania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .61 Ćwicz cierpliwość i gotowość: kolejka powitalna. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .63 Fotoreporterski portret . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .65 Znajdź kompromis . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .68 7 . .patrz .i .słuchaj . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 69 Wskazówki werbalne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .69 „Wyglądasz przepięknie!” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .70 „Tak się cieszę, że udało ci się dotrzeć!” . . . . . . . . .70 „To tak wiele dla mnie znaczy!” . . . . . . . . . . . . . . . .70 „O mój Boże!” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .71 Mowa ciała. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .73 Tradycje . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .75 Zachowanie modela . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .77 Wstęp . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .5 1 . .ŚWieże .podejŚcie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .6 Doskonalenie swoich metod pracy . . . . . . . . . . . . . . . . .6 Podstawy dobrego nastawienia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .10 Nienachalna praca. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .10 Tworzenie przekonujących kompozycji . . . . . . . . .11 Zmienne potrzeby wymagają wielu fotografów . . . . .13 Edukowanie klientów i wzbudzanie zaufania . . . . . . .16 Ograniczenia fotoreportażu. . . . . . . . . . . . . . . . . . . .16 Zalety fotoreportażu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .17 Znaczenie zaufania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .18 Sprzęt kontra artyzm . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .20 2 . .WydźWięk .emocjonalny . . . . . . . . . . . . . 23 Poczuj emocje fotografowanych osób . . . . . . . . . . . . . .23 Uchwycenie kulminacyjnego punktu emocji. . . . . . . .28 Wyznaczanie ambitniejszych celów . . . . . . . . . . . . . . .32 Oceniaj swoje prace . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .32 Oceniaj swoje prezentacje zdjęć. . . . . . . . . . . . . . . .33 Podnoś poprzeczkę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .36 3 . . .przemyŚlana .reakcja . . kontra .instynkt . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37 Czas reakcji to za mało . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .37 Myśl przeradza się w instynkt . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .40 Trening przewidywania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .42 4 . .moment .decydujący . . . . . . . . . . . . . . . . 45 Osobiste podejście . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .45 Henri Cartier-Bresson: inicjator. . . . . . . . . . . . . . . . . . .45 Prędkość: trening błyskawicznej pracy . . . . . . . . . . . . .50 Szukanie ujęcia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .54 10 . .sprzęt . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 102 Zalety cyfry . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 102 Obiektywy i zwracanie na siebie uwagi . . . . . . . . . . 104 Naturalne oświetlenie. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 104 Przekraczanie granic i eksperymentowanie . . . . . . . 105 11 . . .postprodukcja .i .artyzm . . . . . . . . . . . 107 Zdjęcia czarno-białe. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 107 Wycinanie zbędnych detali. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 108 Efekty specjalne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .110 Artyzm . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .113 12 . .zWiększanie .zyskoWnoŚci . . . . . . . . . . .116 Sprzedaj jeszcze przed sesją. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .116 Szybkość realizacji zlecenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .117 Odbitki cyfrowe. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .117 Dodatkowa sprzedaż. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .118 Sprzedaż i prezentacja jak w galerii . . . . . . . . . . . . . .119 Zostań członkiem rodziny. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 120 13 . .inne .zastosoWania . . . . . . . . . . . . . . . . 121 Fotoreportaż dziecięcy. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 121 Rozproszenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 122 Interakcja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 123 Stymulowanie akcji. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 123 Usługi i sprzedaż . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 124 podsumoWanie: .Wyuczony .instynkt . . . . .125 8 . .peWnoŚć .rezultatóW . . . . . . . . . . . . . . . . 78 Szczere momenty i naturalne plany. . . . . . . . . . . . . . . .78 Przygotowania panny młodej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .82 Detale . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .85 Dom panny młodej. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .86 Ceremonia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .90 Przyjęcie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .92 Ludzie. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .92 Dostępne obiekty . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .93 9 . .Ważne .postacie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 95 Rodzice. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .95 Dzieci . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .97 Dalsza rodzina. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 101 o .autorce Tracy Dorr ukończyła studia licencjackie z filologii angielskiej i fotografii na State University of New York w Buffalo. Od 2003 roku zajmuje się zawodowo fotografowa- niem ślubów. Jest właścicielką firmy Tracy Dorr Photography, a w 2009 otrzymała dwie nagrody Awards of Excellence od WPPI (Wedding and Portrait Photographers International). Więcej informacji znajdziesz na stronie http://www.tracydorrphotography.com.   P H O T O B Y   J E N E A N M O H R P H O T O G R A P H Y     4  PROFESJONALNA FOTOGRAFIA ŚLUBNA Wstęp WStęp T a książka jest kierowana do fotogra- fa, który chce postrzegać rzeczy nieco inaczej i opanować tak zwany przeze mnie „wyuczony instynkt”. Chcę, żebyś dzięki niej zro- zumiał, w jaki sposób możesz się lepiej „dostroić” emo- cjonalnie do swoich modeli, aby znaleźć i uchwycić mo- menty decydujące, które tworzą niezapomniane zdjęcia. Jako praktykujący fotograf ślubny potrafisz się zacho- wać i masz wiedzę wymaganą przez tę pracę. Ja zapra- szam Cię do wejścia na kolejny poziom. Świetne zdję- cia weselne to nie przypadkowe fotki. Fotoreportaż jest na wiele sposobów trudniejszy niż tradycyjne podejście, gdyż wymaga sumiennego skupienia i cierpliwości. Ta ścieżka ulepszania swoich metod pracy zaczyna się od pytania, jakie cechy fotografii decydują o jej za- kupie. Czy klienci są zainteresowani głównie jakością techniczną, oddziaływaniem emocjonalnym, uwzględ- nionymi osobami czy sposobem wykończenia zdjęcia w stylu fotoreportażowym? A może chodzi o coś zupeł- nie innego — nieokreślony czynnik X, pojawiający się tylko wtedy, gdy wszystkie powyższe elementy zbiegną się na jednym kadrze? Współcześni klienci mają coraz trudniejszy do spełnienia zestaw wysokich standardów. Są lepiej wyedukowani i bardziej niż kiedykolwiek in- teresują się nietradycyjnymi technikami. Jako fotogra- fowie musimy testować nasze umiejętności artystyczne i uwolnić własną kreatywność. Tylko wtedy będziemy w stanie zaoferować prawdziwie nowoczesny i wyjątko- wy produkt — różniący się od wszystkiego, co zrobili- śmy w przeszłości. Dodatkowym wyzwaniem jest fakt, że tradycyjny styl fotografowania, chociaż nie jest już tak lukratyw- ny, nie został zapomniany i klienci oczekują zdjęć w obu stylach (pozowanym i fotoreportażowym). Nauczenie się, jak dostarczać mieszaniny tak różnych styli, wy- maga nie lada cierpliwości, lecz przyniesie przyjemny efekt w postaci większej sprzedaży. Jeśli chcesz więcej sprzedawać, musisz nauczyć się rejestrować momenty prawdziwego emocjonalnego wy- dźwięku. Skoncentruj się na uchwyceniu ulotnych in- terakcji między ludźmi. Ekspresja chwili stanie się dla Ciebie bezcenna. Nie będziemy polować na żadne tradycyjne zdjęcie reportażowe. Szukamy momentów o najwyższym natężeniu emocji i opowiadających hi- storię w poruszający i innowacyjny sposób. Nauczymy się tworzyć dzieła sztuki, które pozostaną z klientem na całe życie — a przy okazji także zwiększać sprzedaż. To nie jest poradnik ze szczegółowymi instrukcjami. Książki zawierające spis kolejnych kroków pomagają w osiągnięciu wyłącznie zawartego w formule rezulta- tu. Dzięki tej publikacji nauczysz się uzyskiwać w pełni wyjątkowe efekty, gdyż będą się opierały na Twojej oso- bowości. Wyzwanie polega na odkryciu na nowo swoje- go fachu i sposobu postrzegania świata. Odrzuć trady- cyjne konwencje. Otwórz umysł na nowe doświadcze- nia i nastaw się na podważenie swoich wyobrażeń o fo- tografowaniu ludzi. Skupimy się na ożywieniu Twoich technik fotografowania. Szczerze zachęcam do podjęcia wyzwania. WSTęP  5 Świeże podejście T1. Świeże podejŚcie T o jest podręcznik fotografii, który w znikomym stopniu skupia się na aparatach i sprzęcie. Nie będziemy szcze- gółowo omawiać elementów wyposażenia ani też zasta- nawiać się, którym obiektywem najłatwiej uzyskać mistrzowskie ujęcie. Chociaż ogólnie wspominamy o sprzęcie oraz o jego roli w Twojej pracy (zobacz rozdział 10.), tak naprawdę nie ma on znaczenia. Pewne urządze- nia są przydatne, lecz bycie fotoreporterem ślubnym to kwestia wyrobienia sobie odpowiedniego podejścia, które nie zależy od tego, co kupisz. To bez znaczenia, czy wciąż fotografujesz na kliszy, czy też jesteś gorącym zwolen- nikiem cyfrowej rewolucji. Gdy zrozumiesz techniki i nauczysz się patrzeć w nowy sposób, będziesz w stanie tworzyć bardziej wyrafinowane zdjęcia — niezależnie od tego, gdzie się znajdziesz i jaki będziesz miał sprzęt. doskonalenie swoich metod pracy Fotoreportaż to nie żaden zagraniczny koncept. To popularny trend w fo- tografii współczesnej, który szybko zdobywa coraz większe uznanie. Jest atrakcyjny dla panien młodych i wywołuje poruszenie u matek. Skoro jest zapotrzebowanie, a my zaczęliśmy już oferować ten produkt, to jak możemy go ulepszyć, aby zwiększyć swoje dochody? Doskonalenie własnej marki w fotoreportażu trzeba zacząć od wnętrza. Doskonalenie własnej marki w fotoreportażu trzeba zacząć od swojego wnętrza. To praca nad sobą, która nigdy nie ma końca. Przy każdym ujęciu, podczas kadrowania każdego obrazu uczysz się przekraczać siebie. Nie akceptuj niczego poniżej swojego naj- wyższego poziomu i staraj się tworzyć prace różniące się od tych, które wykonałeś wcześniej. Aby wciąż doskonalić swoje fotoreportażowe techniki, musisz naginać granice stylu za każdym razem, gdy przyciskasz spust migawki. Twórz sztukę. Poczuj ją w sobie i przekazuj odbiorcom w każdym obrazie. Opowiadaj historie i poruszaj emocje oglądających. Niech Twoje dzieła sztuki będą tak dopracowane, żeby wyglądały jak pozowane. 6  PROFESJONALNA FOTOGRAFIA ŚLUBNA tworzenia  reportażo- Umiejętność  wych  portretów,  które  są  tak  dopra- cowane,  że  wyglądają  niemal  jak  po- zowane, jest ulotna i ciężka do wypra- cowania. Wymaga  determinacji  i  ćwi- czeń, ale jest tego warta. Czyste i sta- rannie przygotowane zdjęcie przetrwa  próbę czasu. Te cele mogą początkowo wydawać się wzniosłe, lecz szybko staną się czymś naturalnym i instynktownym. Zaawansowany fotoreportaż polega na rejestrowaniu chwil, które są ulotne i trudne do uchwycenia. Niemal niewidoczne i przemijające błyski interakcji międzyludzkich to akcenty w całej ceremonii ślubnej. Chodzi o ulotne doświadczenia przejawiające się wyłącznie jako spojrzenie, dotyk, wybuch śmiechu lub wymykająca się łza. Trwają zaledwie sekundę lub dwie, lecz jeśli uchwycisz tego rodzaju wciągające historie na zdjęciu, uzyskasz jedne z najbardziej poruszających dzieł, jakie kiedykolwiek mógłbyś stworzyć. Ze względu na ulotność i bezpośredniość takich momentów trudno je opisać. To niedefiniowalny koncept. Jak poskromić, wyodrębnić i oddzielić konkretne chwile emocjonalnego rezonansu? Zasadniczo musisz wyćwi- czyć dostrzeganie ich, gdy się zdarzają. Następnie w postprodukcji trze- ba umieć zastosować takie ulepszenia, aby nadać tym chwilom należytego blasku. Gdy nauczysz się wykonywać dobrej jakości zdjęcia i obrabiać je w unikalny i indywidualny sposób, będziesz na dobrej drodze do uchwy- cenia owych ulotnych chwil, które wymykają się postrzeganiu. Istnieją triki i narzędzia, które zwiększają szanse na zrobienie oczeki- wanych zdjęć. Określony sposób myślenia pomaga w zrealizowaniu swojej wizji, a każdego dnia i przy każdym ujęciu napotkasz niewyczerpane źró- dła nienamacalnych i ważnych momentów. Nie istnieje jednak żadna re- cepta ani magiczny przycisk. To tak, jakbyś polował na motyle z siatką. Mniej więcej wiesz, gdzie można je napotkać oraz jakiego rodzaju siatki użyć, lecz nigdy nie przewi- dzisz, dokąd zaprowadzi Cię ten pościg. Gdy fotografuję ślub w fotoreportażo- wym stylu, pozwalam się prowadzić in- tuicji. Tego rodzaju ujęcia zdarzają się  naturalnie i bez ostrzeżenia. Nauczysz  się wyczuwać, gdzie mogą mieć miej- sce, kiedy się tam znaleźć i jaka reakcja  będzie wtedy najlepsza. Gdy już wyszlifujesz swoje umiejętno- ści,  intuicja  naprowadzi  Cię  na  sporo  tego rodzaju ujęć. Będziesz czuł, gdzie  i kiedy powinieneś się znaleźć. Nie jesteś w stanie z góry zgadnąć, jakie kształty i kolory będą mia- ły złapane okazy. Mało tego, nie wiesz nawet dokładnie, gdzie stanąć, gdy próbujesz je złapać. Koniec końców wszystko jest kwestią intuicji. Na szczęście zaawansowana technika fotoreportażu wiąże się z no- wego rodzaju intuicją — lub szóstym zmysłem — którą można ćwiczyć. Nauczysz się podchodzić do zleceń ślubnych bez konkretnej listy plano- wanych fotografii, gdyż intuicja podpowie Ci, gdzie się ustawić, jakiego rodzaju sprzętów użyć, a także w którym momencie przycisnąć spust mi- gawki. Staniesz się myśliwym zaawansowanego fotoreportażu w dzień ślu- bu. Twoja edukacja zaczyna się tutaj. ŚWIEżE POdEJŚCIE  9 poDStaWy Dobrego naStaWienia Nienachalna praca. Fotoreportaż w fotografii ślubnej swoją gwałtownie rosnącą popularność zawdzięcza indywidualnemu podejściu do każdego klienta. Ma niecodzienny, osobisty rys, gdyż ujęcia są pełne emocji wy- łącznie dzięki jednostkom i ich ekspresji. Nie da się powielić tych uczuć lub wyizolowanych momentów. Styl fotografowania musi być zupełnie nienachalny, aby uzyskać całkowitą nieświadomość modeli. A dopiero gdy przestaną zauważać Twoją obecność, uchwycisz szczere, naturalne emocje. Gdy mamy świadomość, że w pomieszczeniu jest aparat, zmieniamy swoje zachowanie — nawet je- śli są to nieznaczne lub nieświadome modyfikacje. Sama obecność aparatu wpływa na nasze reakcje i sposób postępowania. Twoim obowiązkiem jako fotoreportera jest wyeliminowanie tej reakcji przez wtopienie się w tło. Jeśli Twoi modele będą w stanie o Tobie zapomnieć, uzyskasz dostęp do intymnych chwil, które decydują o znaczeniu fotoreportażu. Zacznij uczciwie ćwiczyć całkowitą nieobecność — przy jednoczesnym tworzeniu dopracowanych, kreatywnych kompozycji, a efekty Cię zaskoczą. Na przykład, jeśli próbujesz zrobić portret panny mło- dej, która stoi tuż przed kościelną gazetką, sprawdź kadr pod innym kątem, aby tło było mniej dostrze- galne. Jeśli pracujesz w plenerze i widzisz w kadrze turystów lub znaki, nie akceptuj takich ujęć, tyl- ko zmieniaj pozycję! Przemieszczaj się i miej oczy otwarte, aż znajdziesz punkt widzenia eliminujący wszystkie te rozproszenia. Przez cały czas zachowuj dystans wobec panny młodej, aby nie miała świado- mości Twoich manewrów. Nigdy nie podchodź zbyt blisko. Unikaj wpływania na jej działania i sposób zachowania. Dąż do maksymalnej naturalności. 10  PROFESJONALNA FOTOGRAFIA ŚLUBNA Zachowuj jak największy dystans do fotografowanego obiek- tu.  Oczywiście  praca  na  odległość  nie  zawsze  jest  możliwa,  lecz jeśli tylko możesz, załóż długi obiektyw i wtop się w tłum  gapiów. Im mniej interakcji między Tobą a modelem, tym bar- dziej  szczerą  ekspresję  uzyskasz.  Im  mniej  zwraca  na  Ciebie  uwagę, tym lepiej, abyś nie zmieniał jego zachowania, nawet  gdyby były to nieznaczne modyfikacje. Gdy  opanujesz  samo  fotografowa- nie,  postaw  sobie  kolejne  wyzwa- nie.  Uzyskaj  idealne  ujęcie,  jak  naj- szybciej się da. W tym przypadku po- stawiłam  sobie  za  cel  uzyskanie  od  razu idealnego kadrowania, abym nie  musiała  przycinać  zdjęcia  po  fakcie.  Sfotografowałam dokładnie to, co so- bie wyobraziłam. Tworzenie przekonujących kompozycji. Brak interakcji z modelem to kluczowa reguła nowoczesnego fotoreportażu. Drugą kwestią jest kompo- nowanie w aparacie i pełna świadomość tego, co wchodzi w kadr. Brak interakcji z modelem to kluczowa reguła nowoczesnego fotoreportażu. Oczekuj od siebie najwyższego poziomu, na jaki możesz się zdobyć. W zabałaganionym otoczeniu staraj się uzyskać jak naj- prostsze ujęcia. Próbuj idealnie kadrować. Zaakceptuj irytację związaną z próbami znalezienia perfekcyjnego punktu widzenia z jak najmniejszą liczbą rozpraszających elementów. Przede wszystkim jednak fotografuj emocje. Czekaj na najwyrazistsze ekspresje uczuć zwią- zanych z najbliższymi dla modeli osobami. Emocja jest kluczowa i ma decydujące znaczenie dla siły oddziaływa- nia zdjęcia. Koniec końców to ona sprzedaje fotografię. Kto chciałby mieć idealnie wykadrowany i perfekcyjnie oświetlony portret wykonany tuż po kichnięciu? Gdy połączysz różne stadia emocji, uzyskasz przekonujący ze- staw fotografii ślubnych. ŚWIEżE POdEJŚCIE  11 We współczesnej fotografii ślubnej istnieją dwa  różne  podejścia:  fotoreportażowe  i  tradycyjne.  Przenikają się one w dzień ślubu, aby dać klien- tom ową nowoczesną mieszankę, której oczeku- ją. Możesz posunąć się o krok dalej. Stwórz kilka  „nowoczesnych  tradycyjnych”  zdjęć,  zainspiro- wanych tym, czego się nauczyłeś o fotoreporta- żu — swobodne i niepozowane portrety, które  nie przedstawiają typowych fotoreportażowych  momentów, lecz w jakimś stopniu emanują at- mosferą tego typu fotografii. Ta interesująca hy- bryda dwóch stylów przynosi czasem niebywałe  rezultaty. Nie  uzyskasz  tego  rodzaju  ujęć,  je- śli  jednocześnie  będziesz  próbował  uzyskać  tradycyjne  fotografie  pan- ny  młodej  idącej  przejściem  między  ławkami, gdyż byłbyś wtedy w innym  miejscu.  dwóch  fotografów  pozwa- la  na  większą  swobodę  przemiesz- czania  się  i  uchwycenie  tego  rodzaju  scen.  Na  zdjęciu  po  lewej  druhny  już  zniknęły,  krocząc  w  szpalerze,  nato- miast  na  zdjęciu  z  prawej  widać  wej- ście  panny  młodej,  a  ja  uchwyciłam  w welonie flesz pierwszego fotografa,  co  dało  dramatyczny  efekt  oświetle- niowy.  Jeśli  pracujesz  jako  jedyny  fo- tograf w fotoreportażowym stylu, mu- sisz  zrezygnować  z  większości  trady- cyjnych ujęć tego dnia — co jest w po- rządku, o ile panna młoda ma podob- ne zapatrywania. Zmienne potrZeby Wymagają Wielu fotografóW Dekadę temu większość klientów zatrudniała pojedynczego fotografa we- selnego, aby ich ustawił i oświetlił w najbardziej atrakcyjny sposób. Miał on zakontraktowane wykonanie określonych tradycyjnych ujęć i sam mu- siał je zorganizować. Oczywiście ludzie kierują się nawykami, więc za- wsze znajdą się chętni na takie tradycyjne fotografie. Współcześnie jednak klienci żądają od nas czegoś więcej. Poza zwy- czajowo oczekiwanymi ujęciami, które stanowiły trzon naszej pracy, pra- gną akcentów fotoreportażowych i artystycznych. Łatwiej to zrealizować w duecie. Gdy zlecenie wykonuje dwóch fotografów, możesz zaspokoić potrzeby klienta bez zmuszania się do rzeczy niemożliwych. To jedyny sposób na to, by uzyskać konwencjonalne fotografie i jednocześnie wto- pić się w tłum, aby uchwycić momenty szczerego, pełnego emocji piękna. Pierwszy fotograf robi tradycyjne zdjęcia. Odpowiada za długą listę po- żądanych fotografii typową dla każdego ślubu. To samo w sobie jest dla jednej osoby zajęciem na cały dzień, lecz jego zadaniem jest także zaba- wianie wszystkich uczestników ceremonii. ŚWIEżE POdEJŚCIE  13 Trzymaj się z dala od centrum wydarzeń, aby uzyskać takie  ujęcia. Wtop się w tłum. Jego osobowość musi się więc przejawiać w przyjem- ny i uprzejmy sposób. Ma być „wodzirejem” dla klientów — opowiadać dowcipy, kierować ludźmi, oferować pomoc i udzielać przydatnych wskazówek. Te zadania skutecz- nie uniemożliwiają uzyskanie prawdziwych fotoreporta- żowych ujęć. Bo jak zapanować nad grupowym zdjęciem rodzinnym i jednocześnie poprosić ludzi, aby nie patrzyli i zaczęli Cię ignorować? Gdy jesteś w centrum uwagi, nie uzyskasz realnych fotoreportażowych ujęć. Wynika z tego, że gdy pierwszy fotograf realizuje listę tradycyjnych fo- tografii, które trzeba wykonać, aby usatysfakcjonować wszystkich uczest- ników, drugi fotograf (fotoreporter) powinien mieć całkowitą swobodę w eksplorowaniu zdarzeń dnia. Ponieważ nie ma żadnych wymagań, może eksperymentować, przemieszczać się w nieskrępowany sposób i szukać najlepszych momentów tego dnia, aby uchwycić je w jak najbardziej emo- cjonalny sposób. Ma czas na znalezienie najlepszego oświetlenia i pozycji, a następnie cierpliwe czekanie na odpowiedni moment. 14  PROFESJONALNA FOTOGRAFIA ŚLUBNA Generalnie klienci pragną zdjęć, które będą im przypominały radość związaną ze ślubem. Jedynym sposobem na uchwycenie ulotnych prze- błysków szczerych emocji jest całkowita swoboda w eksplorowaniu tego dnia. Nie możesz być zajęty czymkolwiek innym. Statyczne ujęcie ze zmęczonym uśmiechem nie przekaże intensywności uczuć panny młodej. Uchwycenie momentów radości to aktywny proces, a swoboda fotogra- fowania czegokolwiek (bez obawy o „stracenie” jakiegoś ujęcia) jest klu- Statyczne ujęcie ze zmęczonym uśmiechem nie przekaże intensywności uczuć panny młodej. czowa w przyjęciu niezbędnego nieskrępowanego nastawienia. Jako drugi fotograf masz przed sobą ekscytujące zadanie, któ- re polega na zrobieniu jak najbardziej nasyconych emocjami fo- tografii. Odkryjesz, że Twoje podejście jest rozluźnione i dopa- sowane do zachowania gości. Twoim jedynym obowiązkiem jest postrzeganie świata z ich perspektywy. Znacznie trudniej to wy- Pomoc drugiego fotografa pozwala Ci  na postrzeganie wydarzeń z punktu wi- dzenia gości. Radykalnie inna perspek- tywa umożliwi uzyskanie efektów, któ- re będą zarówno kontrastem, jak i uzu- pełnieniem  tradycyjnych  zdjęć  wyko- nanych przez drugiego fotografa. konać, gdy prócz tego musisz zrobić listę wstępnie zamówionych fotek. Klient nie powinien mieć oczekiwań odnośnie do liczby zdjęć wykona- nych przez drugiego fotografa. Jeśli zaoferuje on tylko pięć fotografii, lecz będą one zapierały dech w piersiach, to znaczy, że wywiązał się ze swoje- go zadania. Muszę zaznaczyć, że nawet gdy fotografujesz samodzielnie, możesz po- dejść do ceremonii z tym samym nieskrępowanym nastawieniem i zaofe- rować pannie młodej świetne fotoreportażowe ujęcia. ŚWIEżE POdEJŚCIE  15 W takim przypadku musisz to uzgod- nić z panną młodą przed dniem ślubu. Wytłumacz jej, że potrzebujesz się wmie- szać w tłum, więc nie dostarczysz jej tra- dycyjnych fotek ślubnych. Jeśli tego wła- śnie szuka — i rozumie ograniczenia i za- lety Twojego stylu — będzie zadowolona z końcowego efektu. Nie bierz na siebie ciężaru, którego nie uniesiesz, i nie próbuj pracować w obu stylach jednocześnie. eDukoWanie klientóW i WZbuDZanie Zaufania Niektórzy klienci nie wiedzą, że tak na- prawdę chcą nowszego rodzaju pełnych emocji, poruszających zdjęć, chociaż część z nich instynktownie skłania się ku takim fotografiom. W niektórych przypadkach mają tylko przeczucie w związku z rodza- jem zdjęć i oferowaną przez Ciebie jakością. Czasem okazują wzruszenie lub silnie re- agują na pokazywane im próbki. Aby z po- wodzeniem praktykować ten styl fotografii, często konieczne jest edukowanie klienta. Tylko panna młoda, która w pełni rozumie rodzaj tworzonych przez Ciebie zdjęć, bę- dzie w stanie je prawdziwie docenić. Ograniczenia fotoreportażu. Klienci muszą poznać poważne ograniczenia tego typu fotografii. Panna młoda powinna wie- dzieć, że nie jesteś w stanie przewidzieć, jakiego rodzaju obrazy otrzyma. Gdy foto- grafujesz w tym stylu, nie możesz jej za- gwarantować żadnych konkretnych ujęć. Musi też zrozumieć, że fotoreportaż wy- maga, aby się nie angażowała. Zgodnie z wymogami stylu ona ma się rozluźnić i cieszyć dniem — czyli żyć chwilą. Gdy zrozumie te ograniczenia, będzie potrafiła się zrelaksować jako modelka. 16  PROFESJONALNA FOTOGRAFIA ŚLUBNA Pamiętaj, żeby od razu fotografować ulotne przedmioty, takie jak kwiaty  czy ciasta. Staraj się znaleźć nowy i świeży punkt widzenia. Co by było,  gdybyś sfotografował bukiet panny młodej pod koniec dnia? Kwiaty by- łyby zwiędnięte, obwisłe i zbrązowiałe. Budziłyby skojarzenia z ponurą  i męczącą ceremonią z niewielką koncentracją na szczegółach. Z kolei  na początku dnia kwiaty są żywe i świeże, mają charakter i klimat pla- nowany przez pannę młodą od wielu miesięcy. Będą stanowiły radosny  dodatek do tworzonego przez Ciebie albumu. Uświadamiając swoich klientów, A to pomaga. Gdy tylko zobaczy zdjęcia, wpadnie w podziw. Będzie za- chwycona i zaskoczona tym, co zrobiłeś — szczególnie że nie musiała się rozdrabniać w tym dniu i angażować w Twoją pracę. Zalety fotoreportażu. Klienci powinni także zrozumieć, że należy pod- chodzić z ekscytacją i pasją do tego, co oferujesz. Gdy będą w stanie wy- łuskać niezwykłe aspekty Twojej metody, znacznie bardziej doce- nią swoje zdjęcia. Jeśli panna młoda nie potrafi odróżnić fotogra- fii pozowanej od fotoreportażowej, nie zrozumie w pełni Twoich zdjęć. Tak samo gdy nie widzi różnicy między oklepanymi ujęcia- mi oraz pełnymi ekscytacji, na których postacie są zaangażowane w to, co je otacza, tego rodzaju zdjęcia nie wzbudzą w niej takiej reakcji jak u Ciebie. intensyfikujesz ich reakcje na tego rodzaju zdjęcia. Uświadamiając klientom bogactwo spersonalizowanego podejścia, in- tensyfikujesz ich reakcje na tego rodzaju zdjęcia — i to zanim jeszcze zo- baczą własne. Klientka, która ekscytuje się tego typu momentami, w pełni zaakceptuje to, co jej dostarczysz. A to przekłada się na sprzedaż i zaan- gażowaną reklamę szeptaną w otoczeniu. Panna młoda będzie dwukrotnie bardziej zadowolona z produktu, gdy zrozumie jego wartość i ulotną natu- rę. Taka uświadomiona postawa działa na Twoją korzyść. Nie sposób powielić pełnych ekspresji  chwil, które niosą ze sobą pewną histo- rię. Sposób poruszania się danej osoby  oraz jej ekspresja podlegają nieustan- nym zmianom. Okoliczności, w jakich  się znajdujesz, dyktują rodzaj zdjęć —  nie jesteś w stanie tego kontrolować. ŚWIEżE POdEJŚCIE  17 Zaawansowany  fotoreportaż  ślubny  polega na znalezieniu nowych metod  pokazania intensywności uczuć panny  młodej. Chodzi o opowiedzenie tej sa- mej historii w świeży sposób. Znaczenie zaufania. Poza koniecznością uświadomienia klientki przed rozpoczęciem sesji musisz także zyskać jej zaufanie w takim stopniu, aby potrafiła się rozluźnić w dniu ślubu. Sama obecność aparatu wpływa na sposób zachowania i działania ludzi, a Tobie chodzi o to, aby do tego nie doszło. Musisz pobudzać ich do pełnego zaufania, aby nie zastanawiali się nad tym, czy dobrze wyglądają z danego punktu widzenia lub czy w ogóle zrobiłeś jakiekolwiek zdjęcie. Jeśli klientki będą wiedziały, czego od nich oczekujesz, i w pełni Ci za- ufają, rozluźnią się i poczują się komfortowo same ze sobą. Wspieranie tej pewności siebie to proces rozpoczynający się jeszcze przed ślubem. Pamiętaj: tak jak Ty wymagasz od nich określonych rzeczy, tak i one po- trzebują, żebyś uśmierzył obawy i niepewność związaną z wielkim dniem. Spędź z nimi trochę czasu. Wyjaśnij swój sposób pracy oraz co chciałbyś zrobić w dzień ślubu. Odpowiedz na wszystkie pytania. Okaż zaintereso- wanie ich procesem decyzyjnym. Pokazuj liczne przykłady i bądź szcze- ry — zawsze. Im lepiej kogoś poznasz, tym większe prawdopodobieństwo stworzenia fotografii dopasowanych do jego indywidualnych potrzeb. Przygotowane przez Ciebie przykłady mają kluczowe znaczenie w pro- cesie zdobywania zaufania. 18  PROFESJONALNA FOTOGRAFIA ŚLUBNA Jeśli panna młoda w pełni Ci ufa przed  rozpoczęciem ceremonii, będzie w sta- nie  się  rozluźnić  i  przestanie  się  kon- trolować w obecności aparatu, czyli po  prostu będzie sobą. Pokaż  potencjalnym  klientom  mnó- stwo  przykładów.  Łatwiej  zrozumie- ją to, co oferujesz, i będą potrafili do- cenić Twoją pracę jeszcze przed wiel- kim dniem. Podekscytowany i zapalo- ny klient znacznie bardziej ucieszy się  z produktu, który mu dostarczysz. Prace powinny być aktualne i niepowtarzalnie nowoczesne. Nikt nie chce oglądać przestarzałych lub zniszczonych prac, bo to wzbudza oba- wy, a nie zaufanie. Nie wahaj się prócz albumów przedstawić także skoń- czonych i oprawionych dzieł. Im więcej przykładów masz pod ręką, tym łatwiej przekażesz swój punkt widzenia. Pokazanie szerokiego wachla- rza prac demonstruje także młodej parze, że potrafisz poradzić sobie ze wszystkim, co się wydarzy. ŚWIEżE POdEJŚCIE  19 Jeśli para wciągnie się w Twoją pracę i osobowość, zacznie ufać Tobie i Twojemu talentowi. A gdy tak się stanie, zyskasz swobodę, która jest nie- zbędna, aby niepostrzeżenie wejść w ich życie. Staniesz się częścią dnia, a nie dodanym do niego elementem z zewnątrz. Ich zachowanie będzie bardziej naturalne, niż gdyby zamartwiali się tym, gdzie właśnie jesteś. W ten sposób w wielki dzień wyrzucą Cię ze swoich myśli, a to duża za- leta w trakcie sesji. SprZęt kontra artyZm Właściwy moment nie zależy od sprzętu, tylko od Ciebie. Efekt zależy od Twojego oka i wewnętrznego artysty, a nie od technicznego żargonu, na jaki zwykle sobie pozwalamy. My fotografowie jesteśmy rzadkim gatunkiem. Uwielbiamy swój sprzęt niemal równie mocno jak własne dzieci i szczerze ekscytujemy się wszel- kimi drobnymi uaktualnieniami. Pod względem maniactwa sprzętowego chyba nikt nie może się z nami równać. Porzućmy jednak na chwilę całą tę specyficzną fotograficzną osobowość. To bez znaczenia, z jakimi ustawieniami lubisz fotografować. Zapomnij o wszystkich fantastycznych i nowych funkcjach wła- śnie kupionego body. Na moment porzuć swój romans z najśwież- szą ofertą Canona i zapomnij o niekończącej się wojnie z użyt- kownikami Nikona dotyczącej jakości i mechaniki. Nie chcę, że- byś bez końca rozmyślał o przysłonie, czułości lub obiektywach — ponie- waż żadna z tych rzeczy nie jest równie istotna jak Twój sposób myślenia. Jesteś biegłym fotografem, który po- trafi szybko i z wprawą ustawić przy- słonę i wybrać odpowiednią jakość. Czas wykroczyć poza podstawową mechanikę Twojego fachu. Czas pod- ważyć Twój sposób postrzegania. podważyć Twój sposób postrzegania. Czas wykroczyć poza podstawową mechanikę Twojego fachu. Czas Przypomnij sobie swój pierwszy aparat i pierwsze wykonane zdjęcia. Pamiętasz tego zdezelowanego stare- go przyjaciela, którego nosiłeś na ra- mieniu? Nie miało znaczenia, że nie kosztował kilku tysięcy ani że nie był to najnowszy lub najlepszy dostępny model. Gdy po raz pierwszy poczułeś potrzebę naciśnięcia spustu migaw- ki, aby uchwycić właściwy moment, czy ważne było, jaki miałeś obiek- tyw? Nie. Ważne było to, że mogłeś 20  PROFESJONALNA FOTOGRAFIA ŚLUBNA Nie przejmuj się zbytnio sprzętem. Nauczysz się doświadczalnie, z czego naj- częściej korzystasz, a tym samym zoptymalizujesz liczbę obiektywów i body,  jakie będziesz ze sobą zabierał w poszczególnych częściach dnia. Im mniej  musisz nosić, tym bardziej jesteś mobilny. Zacznij podważać sposób postrzega- nia każdego wykonanego zdjęcia. Myśl jak malarz. To Ty wybierasz otoczenie i nastrój każdego zaplanowanego uję- cia. Ogólny wydźwięk fotografii jest jednym z najważniejszych elementów tego stylu. zarejestrować wizje, które zobaczyłeś w wyobraźni, i stworzyć z nich uj- mujące dzieła sztuki. Zachowaj ten obraz w pamięci, gdy będziesz czytał tę książkę. Zatrzymaj ten niewinny zachwyt w umyśle, ponieważ będziemy z niego korzystać przy ponownym odkrywaniu aktualnego nastawienia do fotografii. Liczy się tylko i wyłącznie zdjęcie. Nie sugeruję bynajmniej, że ekspozycja i poprawne ustawienie aparatu nie mają znaczenia. Oczywiście, że mają. Tak naprawdę jednak dobra fo- tografia jest po prostu dobra — bez względu na użyty sprzęt lub wybra- ne ustawienia. Gdy ktoś ogląda końcowy produkt, nie interesuje go, jakimi środkami go stworzyłeś. Aparat to tylko narzędzie; najważniejsza jest re- akcja oglądającego na uzyskaną fotografię. Wyrób sobie pewność, że bez problemu poradzisz sobie z technicznymi aspektami wykonywania zdjęć i w większym stopniu skup się na kreatywnych kwestiach tematów i spo- sobów ich fotografowania. Myśl artystycz- nie, nie mechanicznie. Dokonuj artystycznych wyborów, któ- re zwiększą jakość Twoich dzieł i nada- dzą im status sztuki. Najlepszym, co możesz dla siebie zrobić jako fotoreporter, jest zrozumienie różni- cy między sprzętem a artyzmem. Aby tego dokonać, musisz wyrobić sobie „wewnętrz- ne oko” i mieć cierpliwość do nieustannych prób — oraz przemieszczania się — aż uchwycisz moment, który najlepiej prze- kazuje daną historię. Ważne, żebyś myślał o sobie jako o artyście, malarzu happenin- gów z realnego życia. Malarze postrzegają swoje pędzle i płót- na jako narzędzia do przekazywania wła- snych kreatywnych wizji. Z kolei fotogra- fowie zazwyczaj wpadają w pułapkę myśle- nia, że aparat wykonuje za nich pracę, a oni tylko obserwują i dokumentują rozgrywają- ce się przed nimi sceny. To, że Twoja twór- czość bazuje na rzeczywistości, nie oznacza jednak, że wykonywane zdjęcia nie powin- ny mieć podobnego kreatywnego i emocjo- nalnego wydźwięku jak obrazy. Twój klient oprawi Twoje zdjęcia i powiesi w domu na całe dekady, więc powinien odczuwać względem nich podobne poruszenie jak wo- bec obrazów, które na niego oddziałują. 22  PROFESJONALNA FOTOGRAFIA ŚLUBNA
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Profesjonalna fotografia ślubna. Zaawansowane techniki dla fotografów cyfrowych
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: