Darmowy fragment publikacji:
IDZ DO
IDZ DO
PRZYK£ADOWY ROZDZIA£
PRZYK£ADOWY ROZDZIA£
SPIS TREŒCI
SPIS TREŒCI
KATALOG KSI¥¯EK
KATALOG KSI¥¯EK
KATALOG ONLINE
KATALOG ONLINE
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
TWÓJ KOSZYK
TWÓJ KOSZYK
DODAJ DO KOSZYKA
DODAJ DO KOSZYKA
CENNIK I INFORMACJE
CENNIK I INFORMACJE
ZAMÓW INFORMACJE
ZAMÓW INFORMACJE
O NOWOŒCIACH
O NOWOŒCIACH
ZAMÓW CENNIK
ZAMÓW CENNIK
CZYTELNIA
CZYTELNIA
FRAGMENTY KSI¥¯EK ONLINE
FRAGMENTY KSI¥¯EK ONLINE
Wydawnictwo Helion
ul. Chopina 6
44-100 Gliwice
tel. (32)230-98-63
e-mail: helion@helion.pl
Profesjonalne tworzenie
materia³ów reklamowych
Autor: John McWade
T³umaczenie: Arkadiusz Romanek
ISBN: 83-246-0146-5
Tytu³ orygina³u: Before and After Graphics for Business
Format: 170×230, stron: 224
Zbuduj wizerunek firmy
(cid:129) Opracuj biuletyn, który ka¿dy bêdzie chcia³ przeczytaæ
(cid:129) Zaprojektuj eleganck¹ wizytówkê i papier firmowy
(cid:129) Przedstaw informacje o firmie w profesjonalny sposób
Przekaz wizualny jest niezwykle wa¿nym elementem procesu komunikacji. Eleganckie
wizytówki, profesjonalnie zaprojektowane ulotki i raporty to niezbêdne wyposa¿enie
ka¿dego mened¿era przedstawiaj¹cego swoj¹ firmê. Stare powiedzenie: „Jak Ciê widz¹,
tak Ciê pisz¹” nabiera nowego znaczenia w œwiecie biznesu — nawet najciekawsza
oferta mo¿e nie wzbudziæ zainteresowania, jeœli nie zostanie odpowiednio opakowana.
Dobrze przygotowany przekaz wizualny powinien byæ klarowny i jasny. Czêsto firmy
zapominaj¹ o tym, wybieraj¹c zbyt ascetyczne lub zbyt skomplikowane logo, liternictwo
i kolorystykê.
Ksi¹¿ka „Profesjonalne tworzenie materia³ów reklamowych” to przewodnik dla osób,
które chc¹ przygotowaæ wizerunek przedsiêbiorstwa lub pragn¹ nawi¹zaæ równorzêdny
dialog z projektantem takich materia³ów. Przedstawia zasady doboru kolorów, czcionek
i kszta³tów przy tworzeniu znaków firmowych i folderów, opisuje regu³y sk³adu tekstu,
kompozycji strony oraz projektowania funkcjonalnych i eleganckich dokumentów,
formularzy i raportów.
(cid:129) Projektowanie biuletynów firmowych
(cid:129) Dobór kroju i atrybutów czcionki
(cid:129) Tworzenie znaków graficznych
(cid:129) Logo literowe i graficzne
(cid:129) Szablony ofert i formularzy
(cid:129) Prezentowanie informacji na wykresach i diagramach
(cid:129) Projektowanie kalendarzy firmowych
Stwórz spójny schemat wizualnej identyfikacji swojej firmy
Spis treści
Przedmowa 7
Wprowadzenie 9
Biuletyny
Przyciągnąć uwagę przechodnia… 12
Czy Twój biuletyn trafia do szerokiego grona odbiorców?
Oto sześć prostych sposobów na to, aby wzmocnić siłę
jego przekazu.
Jakie kroje pisma są najlepsze dla tekstu? 20
Jak wybierać, modyfikować i układać na stronie tekst,
który da się czytać.
Zaprojektuj atrakcyjny biuletyn 28
Ścisły układ dobrze się prezentuje i jest znakomity
w przypadku wydruków biurowych.
Szpital biuletynów 34
Analiza krok po kroku odsłoni użyteczne techniki.
Łączenie krojów pisma 44
Które kroje pisma ze sobą współgrają?
Dowiedz się, jak je mieszać i łączyć.
Głowa i ramiona ponad wszystko 48
Zaproponuj biuletyn z górnej półki.
Żywy biuletyn mówi o ludziach! 56
Rzucający się w oczy i poczytny — ten biuletyn
składa się z ramek.
Uaktywnij białą przestrzeń 68
Nie ma grafiki? Nie ma problemu!
Biała przestrzeń może stać się najbliższym przyjacielem.
Jak rozładować korek na stronie? 70
Opisujemy, jak obszerna biała przestrzeń i czyste wizualne
kontrasty pomagają nawiązać kontakt z czytelnikiem.
PaPeteria
Tuziny różnych dokumentów?
Spraw, by były do siebie podobne 80
Wygląd powinien mówić: Oto my. W tym rozdziale pokażemy,
jak ujednolicić wizerunek — oraz ułatwić sobie przy tym pracę.
00_B A.indd 4
22-03-2006 22:51:43
Jak szybko nawiązać kontakt? 88
Personalizacja.
Projektowanie papeterii 90
Proszę o konsekwencję!
Zapisywanie pomysłów na papierze 96
Szybko — zanim zapomnisz!
logo i wizerunek
Czym charakteryzuje się dobre logo? 100
Najlepsze logo cechują pewne stałe, charakterystyczne
wartości. Prezentujemy najważniejsze z nich.
Zaprojektujmy logo 104
Pokazujemy, jak zamienić proste elementy ozdobne we
wspaniałe logo i papeterię.
Jak zaprojektować logo literowe 110
Stwórz stylowe i zwarte logo, łącząc obraz z inicjałem firmy.
Jak zaprojektować znak, na który składa się wyraz 114
Znak wyrażeniowy to logo bez form graficznych i aż trudno
uwierzyć, jak łatwo można je wykonać!
Odkryj logo „drzemiące” w nazwie 120
W nazwie firmy kryje się logo — znajdziesz je, zanim
policzysz do trzech!
Zaprojektuj nazwę 124
Oto jak stworzyć dobry wygląd z niczego — zwykłej nazwy
umieszczonej na jakimś kształcie. To jest właśnie sekret.
Monogram mówi o charakterze 126
Krój czcionki, kolor, odrobina stylowej oryginalności wiele
powiedzą o Twojej firmie.
Zaprojektuj własną ligaturę 132
Każda firma używa w swojej nazwie liter, które „łączą kształt
z rzeczywistością”.
Tango grafiki i tekstu 138
Kupujesz je jako osobne elementy — lecz grafika i krój
czcionki stanowią dwie strony tej samej monety. Magia
polega na umiejętnym zespoleniu tych elementów. W tym
podrozdziale pokażemy, jak bardzo są od siebie zależne.
00_B A.indd 5
22-03-2006 22:51:43
Zaprojektuj radosne, wieloelementowe logo 142
Nie możesz wybrać idealnej grafiki?
Zaskocz sam siebie — użyj wszystkich!
wzory dokumentów działu handlowego
i formularze
Dobry układ strony — wskazówki 148
Proste wskazówki mogą uatrakcyjnić nawet nudne formy.
Jak zaprojektować kupon 150
Robią wrażenie, a są niewielkie. Kupony mają moc całych stron,
a kosztują tyle, co ich ułamek.
Jak złożyć elegancki katalog 154
Kwadratowe moduły są szybkim sposobem na zaprojektowanie
schludnych, dobrze zorganizowanych stron katalogu.
Wkładka z informacją 164
Przepis na dyskretną metodę sprzedaży.
Jak narysować doskonałe instrukcje obrazkowe 166
Musisz coś zademonstrować lub wyjaśnić?
Nie opowiadaj, lecz pokaż!
Jak zaprojektować reklamę w katalogu firm 172
Niech wszyscy trafią na Ciebie.
wykresy, raPorty, kalendarze i maPy
Przybliżyć świat do naszych drzwi 182
Idealna mapa dojazdu doprowadzi na miejsce bez zbędnych słów.
Pojedyncza linia miesięcy i dni 188
Miły dodatek na biurko, monitor lub ścianę.
Stwórz mapę świata 192
Kilka słów doprowadzi klientów pod Twoje drzwi.
Co jest sercem wykresu? 194
Dobry wykres od razu mówi wszystko.
Pokażemy, jak go sporządzić.
Jak zaprojektować raport 198
Klucze do sukcesu: organizacja i styl.
Skorowidz 207
00_B A.indd 6
22-03-2006 22:51:44
Logo i wizerunek
03_B A.indd 99
22-03-2006 01:39:29
Logo
i wizerunek
Najlepsze logo cechują pewne stałe, charakterystyczne wartości.
Prezentujemy najważniejsze z nich.
Czym charakteryzuje się
dobre logo?
Aby logo było udane, nie wystarczy, by
było przemyślane i stworzone przez twór-
czego artystę. Ponieważ jest ono najważniej-
szym elementem wizerunku każdej organiza-
cji, musi prezentować się świetnie niezależnie
od okoliczności. Proces tworzenia logo wyma-
ga od autora talentu i wyczucia. Udany projekt
nie jest mimo to trudny do wykonania. Twór-
ca musi tylko zadać sobie jedno podstawowe
pytanie — co czyni logo efektownym? Upew-
nij się, że projekt powstaje w zgodzie z pre-
zentowanymi w tym rozdziale wytycznymi.
1
Logo jest proste
Zbyt złożone logo blokuje komunikację. Nie
wolno czynić go zbyt skomplikowanym zbio-
rem elementów (zielonych pól, flag, toru wod-
nego, gracza, półwyspu, krawędzi, okręgów
i pochylonego tekstu), które będą odciągały
uwagę od spraw najważniejszych. Być może
tego typu zbiór symboli jest porywający, bar-
dziej jednak przemawia prosty przekaz.
krój Pisma: Weiss
100 Logo i wizerunek
03_B A.indd 100
22-03-2006 01:39:29
2
Logo jest wyraźne
Delikatne linie tworzą przepiękne szkice, lecz
nie nadają się zupełnie przy projektowaniu
logo. Po pierwsze — delikatne linie są trud-
ne do uchwycenia. Po drugie — tracą swoją
jakość lub znikają zupełnie przy kopiowaniu.
Pomimo że obie propozycje są do siebie podobne,
wyobraź sobie, jak będą wyglądały na samochodzie
w ruchu ulicznym. Wystarczy, że mrugniesz i natych
miast zapomnisz, jak wyglądało to pierwsze!
CasLoN 540
Futura CoNdeNsed extra BoLd
3
Logo wygląda dobrze w każdym rozmiarze
Ta cecha umyka często projektantom, którzy
przedstawiają klientowi efekt swojej pracy na
dużym formacie: logo, które świetnie prezen-
tuje się na billboardzie, musi także wyglądać
dobrze na wizytówce.
krój Pisma: VaG rouNded
Zwykle logo zaprojektowane w dużym rozmiarze ma za
wiele detali, by było czytelne po jego pomniejszeniu.
Zwróćmy uwagę, jak tłoczą się linie w projekcie po lewej.
dobrym rozwiązaniem jest stworzenie drugiego logo,
zawierającego mniej szczegółów, którego będzie można
używać na mniejszych formatach (po prawej).
4
Logo dobrze reprezentuje rodzaj prowadzonej działalności
Stwierdzenie, że logo powinno odpowia-
dać charakterowi prowadzonych interesów,
wygląda jedynie na głos rozsądku. Gdy jed-
nak twórcza gorączka daje o sobie znać, zdro-
wy rozsądek zwykle bywa nieobecny w umy-
słach artystów. Upewnij się, czy aby na pewno
eklektyczny samolocik, dwupłat, którego pro-
jekt powstał podczas zabawy, będzie dobrze
reprezentował firmę klienta — w tym przy-
padku regionalnego przewoźnika lotniczego.
03_B A.indd 101
22-03-2006 01:39:29
Czym charakteryzuje się dobre logo? 101
Co za pospolitość!
Brawo!
Zbyt szerokie
Zbyt wysokie
rozmiar w sam raz
5
Logo ma wyróżniać!
Nie zgadzaj się na szarość i zwyczajność
(niech inne firmy będą pospolite). Twoja firma
jest unikatowa — wyróżnia ją kultura bizneso-
wa i wizerunek na rynku. Przemyśl to troskli-
wie i inteligentnie wykorzystaj.
koła kryją w sobie wielki potencjał
projektowy
Koło stanowi ognisko — punkt odniesienia,
który jest szybko i łatwo rejestrowany przez
oko człowieka. Łagodne krawędzie koła spi-
sują się lepiej niż krawędzie prostokątów lub
trójkątów. Bliskim kuzynem koła jest elipsa.
unikaj fantazyjnych krojów pisma
Krój pisma, jaki zostanie wybrany do logo kor-
poracyjnego, musi dobrze wyglądać nawet po
wielu latach. Unikaj więc fantazyjnych krojów
pisma — chyba że twoja firma działa na rynku
mody. Standardy stosowane przez producen-
tów drukarek — Times, Palatino, Helvetica —
są zawsze mile widziane. Obowiązuje ogólna
zasada: prostota kroju jest w modzie.
unikaj wyjątkowo wysokich
lub zbyt szerokich logo
Nietypowe kształty trudno zmieścić na typo-
wych formatach, takich jak wizytówki, ogło-
szenia itp. Ponadto, tego typu kształty nie są
także zbyt miłe dla oka. Dobrym rozmiarem
jest logo wpasowane w formatkę o rozmiarze
3 jednostki długości na 2 jednostki — typową
na przykład dla ekranu telewizora (proporcja
1 do 1 także jest całkiem odpowiednia).
102 Logo i wizerunek
03_B A.indd 102
22-03-2006 01:39:29
Projektuj logo i nazwę firmy
jako całość
Jeśli nazwa firmy będzie stanowić część pro-
jektu — co jest niezwykle popularne na wszel-
kich wzorach dokumentów — poszukaj sposo-
bów, by zintegrować je w jedną całość.
W tym przypadku
zastosowano dopaso
wanie kolorów.
Białe poziome linie
łączą znak z nazwą
firmy.
Weiss
heLVetiCa Neue BLaCk
Czym jest „logo”?
W dzisiejszych czasach używa się wielu
wyrażeń dotyczących logo i projektowania
wizerunku. Warto przybliżyć niektóre spo-
śród modnych dziś wyrażeń po to, by umieć
użyć właściwego określenia we właściwym
momencie.
Co oznacza słowo logo? Jest to żargonowe
skrócenie wyrażenia logotyp, które zwykle
odnosi się do znaku firmowego przedsiębior-
stwa lub jego sygnatury (znaku identyfikują-
cego firmę). Logotyp wywodzi się od greckie-
go logos lub word.
W środowisku grafiki, słowo znaki odnosi
się właściwie do szerokiej grupy projektów,
które pełnią rolę znaków korporacyjnych.
Znaki bez tekstu nazywane są symbolami,
choć symbole mające coś komunikować (na
przykład znaki sygnalizacji świetlnej czy
oznaczenia umieszczane na drzwiach toalet)
to właściwie piktogramy.
Kiedy znaki mają charakter całkowicie
typograficzny, mogą być określane mianem
logo literowych, znaków (logo) wyrażenio-
wych lub monogramów, które zwykle przyj-
mują formę inicjałów lub skrótów lub też
logo — na które mogą składać się całe wyra-
żenia albo jedynie nazwa firmy. Kiedy sym-
bole i logo używane są wspólnie, określa się
je mianem kombinacji znaków. Gdy dowolny
z opisanych elementów zostanie zarejestro-
wany i jest chroniony przez prawo, nazywa
się go zastrzeżonym znakiem handlowym.
W poligrafii wielu ludzi używa określe-
nia logo lub stopka redakcyjna, by zdefinio-
wać nazwę publikacji, znajdującą się na jej
okładce. Jednak prawidłowym terminem
(szczególnie w odniesieniu do gazet) jest
raczej baner lub tytuł gazety. Stopka redak-
cyjna natomiast, to szpalta tekstowa, w któ-
rej znajdują się dane dotyczące wydawcy,
właściciela, pracowników redakcji oraz adre-
sy i numery telefonów.
Wskazówka: dla bezpieczeństwa,
w odniesieniu do logo firmowego używaj
określeń znak i identyfikacja wizualna,
a mówiąc o publikacji, korzystaj z wyrażenia
tytuł gazety.
03_B A.indd 103
22-03-2006 01:39:29
Czym charakteryzuje się dobre logo? 103
Logo
i wizerunek
Pokazujemy, jak zamienić proste elementy ozdobne
we wspaniałe logo i papeterię.
Zaprojektujmy logo
Krój pisma o nazwie Dingbat (a właściwie
nie krój, a zbiór prostych symboli — orna-
mentów) zapewnia sporo surowego materiału,
dzięki któremu można zaprojektować modne
logo. Wiele spośród ornamentów jest doskona-
łych pod względem artystycznym, co pozwo-
li zaoszczędzić sporo czasu (który byłby zmar-
nowany, gdybyśmy rysowali od zera). Jednak
największą zaletą Dingbat jest potencjał wizu-
alizacji, który można wykorzystać podczas
ćwiczeń i prób. Wszystkie elementy można
zmodyfikować w dowolnym programie graficz-
nym — rozłożyć na czynniki pierwsze, roz-
rzucić, zmienić kąty, obrócić, zmienić skalę,
pokolorować lub w inny sposób zmodyfikować
tak, by uzyskać kilka interesujących i przydat-
nych grafik.
Cztery pierwsze kroki
Wybierz symbol…
dodaj tło…
Zmodyfikuj…
Zakończ logo,
dodając nazwę!
104 Logo i wizerunek
03_B A.indd 104
22-03-2006 01:39:29
1
jak powinno wyglądać logo?
Wyraź to, co trudno uchwytne…
Dzięki symbolom można stworzyć logo abs-
trakcyjne. W odróżnieniu od logo obrazowego
(graficznej reprezentacji prawdziwych obiek-
tów) lub logo symbolicznego (na przykład glob
może oznaczać ludzkość), logo abstrakcyj-
ne sugeruje znaczenie. Już z samego założenia
logo abstrakcyjne nie wyraża niczego w spo-
sób bezpośredni, lecz jedynie mgliście sym-
bolizuje cechy, na zaznaczeniu których nam
zależy. Ma to szczególne znaczenie jeśli:
• Firma prowadzi działalność usługową i jej
produkt nie jest materialny.
• Logo ma reprezentować nieuchwytne cechy
takie jak siła, partnerstwo, wizja itp.
• Firma składa się z kilku oddziałów, z któ-
rych każdy prowadzi inną działalność lub
w przyszłości będzie się zajmował różnymi
sektorami branży.
sugestia fizyczności…
Wiele atrakcyjnych logo powstało w oparciu
o obiekty fizyczne. Na przykład, dla drukarza
prasa poligraficzna może być piękna. Jednak
dla klientów staje się jedynie głośną, brud-
ną maszyną. Dlatego drukarz potrzebuje logo,
które będzie sugerowało zalety i jakość final-
nego wydruku (a nie prezentowało maszynę).
skośne fale nawiązują
do papieru znajdujące
go się w ruchu
Zsynchronizowane ele
menty mogą sugerować
pracę zespołową, współ
pracę lub kooperację.
uporządkowanie może sym
bolizować strukturę lub bez
pieczeństwo. kształt kwiatu
może oznaczać wzrost.
Zachodzące na siebie
obiekty, które, wydaje
się, iż obracają się wokół
centrum układu, mogą
sugerować ruch, zaplano
waną akcję lub wspólnotę.
synchronizacja może ozna
czać wzajemne relacje i siłę
jedności.
koła z diamentami
mogą oznaczać rolki
Prostokąty umiesz
czone w kole sym
bolizują wachlarz
z papieru
03_B A.indd 105
22-03-2006 01:39:30
Zaprojektujmy logo 105
2
Wykorzystaj tło, by upiększyć, dodać napięcie, siłę…
ustalanie scenografii
Tło to prosty kształt, który można stworzyć
samemu i który będzie pełnił rolę sceny dla
wybranego przez nas symbolu. Wiele z nich
wygląda świetnie bez żadnych upiększeń, lecz
inne prezentują się lepiej na jakimś tle. Użyj
go, jeśli:
• Logo ma być wyraźne.
• Chcesz sprawić, by było milsze dla oka.
• Chciałbyś wyrównać postrzępioną krawędź.
• Pragniesz zintensyfikować kolory.
• Zastanawiasz się, jak zdynamizować układ
i dodać nieco napięcia.
Namierzanie i definiowanie
Po dodaniu tła najwięcej zyskują ornamen-
ty o organicznych kształtach, składające się
z wielu punktów lub posiadające nierówne
krawędzie zewnętrzne. Tło zamyka je niczym
perłę w muszli, tworząc zwarty, atrakcyjny
kształt świetnie nadający się do umieszczenia
na wizytówce, papeterii lub innych dokumen-
tach o charakterze komercyjnym.
odwracanie i dodawanie energii
Ornamenty niemal zawsze wyglądają najlepiej,
gdy są jasne i umieszczone na ciemnym tle.
Przekonasz się, że odwrócenie (negatyw) sym-
bolu sprawi, że tło stanie się dominujące, co
dramatycznie zmieni wygląd elementu.
Używaj prostych kształtów
trzy najlepsze kształty tła to: koła (oraz w mniejszym
stopniu elipsy), kwadraty (i kształt diamentu) oraz wie
loboki (maksymalnie 6 wierzchołków). te proste i syme
tryczne kształty bardzo łatwo skupiają na sobie wzrok
obserwatora. mniej efektywne są wąskie elipsy, prosto
kąty, trójkąty i wielokąty o dużej liczbie wierzchołków,
które powodują często rozproszenie energii.
tło dodaje treści oraz prezencji każdemu ulotnemu,
organicznemu ornamentowi, a także przekształca go
w śmiały symbol biznesowy.
różne kształty mogą dobrze wyglądać na wierzchu
wybranego ornamentu — wypróbuj kilka, zanim uznasz,
że masz to, czego szukałeś. Zwróć uwagę na zależność,
na której oparta została transformacja koła w wielobok
(linie biegną ze środka gwiazdy w kierunku narożników).
Duża różnica 1
odwrócenie kolorów symbolu powoduje zamianę czar
nego kłębka pełnego kolców w jasną iskrę.
Duża różnica 2
W oryginalnej formie kolce kierują się do zewnątrz — od
strony jasnego centrum ozdobnika. Po lewej — dominu
jące tło powoduje wstrzymanie ruchu kolców i wzbudze
nie dysonansu. Grafika jest tak różna od oryginału!
106 Logo i wizerunek
03_B A.indd 106
22-03-2006 01:39:31
skalowanie i przemieszczanie
Wiele symboli zyskuje na stworzeniu dyna-
micznego napięcia, które jest efektem prze-
mieszczenia elementu względem jego central-
nej części lub obrotu. Inne układy elementów
oznaczają stabilność, inne ruch itp. Bądź
odważny! Te zmiany wymagają nieco arty-
stycznego podejścia.
Który układ promieni jest najlepszy?
Lokalizacja symbolu wewnątrz elementu stano
wiącego tło wpływa na przesłanie całej grafiki.
która z poniższych propozycji wydaje się być
najlepsza?
obracaj, skaluj, przenoś ornament tak, by
dotknął każdej krawędzi. Zauważysz, że każda
lokalizacja może mieć inne znaczenie. Gdy
element spoczywa na dnie, sugeruje stabilność
i powagę, gdy dotyka prawej krawędzi, może
oznaczać nastawienie na ruch, rozwój itd.
3
Bądź kreatywny! transformacje zwiększają pulę możliwości…
rozdzielaj
Ornament w oryginale to jedynie punkt star-
towy dla wizji. Rozdziel symbol na elemen-
ty składowe, a następnie zmień, przemieść je
i przemieszaj — a odkryjesz, jak wiele nowych
możliwości i kształtów ujrzy światło dzienne.
Niektóre z pomysłów:
• Rozdziel sekcję.
• Przesuń względem siebie dwie połówki.
• Przesuń każdą sekcję.
• Obróć jedną lub kilka fragmentów.
• Usuń część elementu.
rozdziel
Przegrupuj
Przesuń
obróć
usuń
Zaprojektujmy logo 107
03_B A.indd 107
22-03-2006 01:39:31
dokonaj transformacji jednej lub kilku części
Ornamenty są zwykle symetryczne. Zmień proporcje i wykonaj
odbicie jednej lub kilku części. W tym przykładzie trzy nadają-
ce się na logo symbole powstają z jednego ornamentu.
Podziel posiadany
ornament na pół
Pomniejsz górną
Wprowadź tło
Zastosuj odbicie
połowę
lustrzane
mniejszego
elementu
Zastosuj
odbicie
lustrzane obu
elementów
użyj tylko części posiadanego
ornamentu
Możesz skorzystać z części grafiki: frag-
ment bywa czasem bardziej użyteczny niż
cały ornament — szczególnie w zestawieniu
z tłem. Szukaj zaskakujących efektów. Wypró-
buj te pomysły.
Połącz niezależne symbole
Jeden ornament może nie wystarczyć. Wypró-
buj klonowanie fragmentów lub całych symbo-
li, a następnie składaj kaskadowo lub obracaj
je tak, by pasowały. Możesz także sam spróbo-
wać utworzyć własne grafiki przy użyciu jed-
nego lub kilku ornamentów, które posiadasz.
usunięcie połowy ornamentu
sprawia, że ukazuje się naszym
oczom wschodzące słońce.
kadrowanie przynosi niespodziewaną
i jednocześnie interesującą dolną krawędź.
Dwa sposoby łączenia
Powiel kilkakrotnie ten sam fragment ornamentu,
poobracaj i ułóż w ciekawy symbol (powyżej) lub dopa
suj części dwóch lub więcej różnych ornamentów.
108 Logo i wizerunek
03_B A.indd 108
22-03-2006 01:39:32
4
dodawanie nazwy przedsiębiorstwa
Niech nazwa będzie nieduża…
Nazwa firmy jest elementem, który zmienia
logo w znak handlowy. W przypadku papeterii
i dokumentów, które będą czytane z odległości
nie większej niż długość ramienia, niewielki
element tekstowy — nazwa firmy — umiesz-
czona przy logo, dodaje jej autorytetu.
Gdzie?
Nazwa powinna być wyrównana do lewej
lub do prawej lub wycentrowana —
ale zawsze do pewnej pomocniczej linii
odniesienia, której źródło leży w grafice.
krawędzie tła symbolu graficznego są natu
ralnym szkieletem dla linii pomocniczych.
Jak szeroko?
Nazwa nie powinna być szersza niż
symbol graficzny. jeśli nazwa firmy jest
krótka, powiększ odstępy międzyliterowe.
Wielkie litery uważa się za bardziej odpo
wiednie niż małe.
…albo ogromna!
W przypadku grafiki umieszczanej na ciężarówce
dostawczej lub elementów zewnętrznej reklamy
wizualnej, nazwa musi być bardzo duża. W takich
przypadkach nazwa dominuje nad znakiem gra-
ficznym, a krój pisma staje się kluczowym ele-
mentem kompozycji.
Linie odniesienia
Podobnie jak wcześniej — zwracaj baczną
uwagę na położenie pomocniczych linii
odniesienia — tylko one pozwolą dobrze
dopasować logo do tekstu nazwy. Zwykle
linie pomocnicze opierają się na krawędzi
znaku położonej najbliżej linii wiersza oraz
lini środkowej pisma (w tym konkretnym
przypadku także rzeczywistej wysokości
litery „x” znajdującej się w nazwie).
Zaprojektujmy logo 109
03_B A.indd 109
22-03-2006 01:39:33
Logo
i wizerunek
stwórz stylowe i zwarte logo, łącząc obraz z inicjałem firmy.
jak zaprojektować
logo literowe
Oznaczanie wyrobów osobistą pieczęcią sym-
bolizującą gwarancję jakości po raz pierwszy
wprowadzili średniowieczni rzemieślnicy. Ich
pieczęcie stały się znakami towarowymi, popu-
larnymi do dziś.
Pierwsze znaki handlowe były bardzo deko-
ZAnim ZAcZniesZ rysoWAć…
Litera jest podstawą logo literowego. od jej kształtu
i proporcji zależy dosłownie wszystko, co powstanie
potem. dlatego przyjrzyj się uważnie wybranej lite
rze. Zwykle grafika trafia w obszar zawierający się
w największej otwartej przestrzeni litery. Zaprojektuj
grafikę, tak by pasowała do przeznaczonego jej
miejsca.
racyjne — składały się na nie bardzo skom-
plikowane formy i finezyjnie upiększane lite-
ry. Choć powód ich powstania zawsze był ten
sam, forma ewoluowała. Dzisiejsze znaki han-
dlowe mają charakter uproszczony — wymyśl-
ne formy graficzne zastąpiły jedynie schema-
tyczne sylwetki, a nazwa przedsiębiorstwa
pisana jest prostym krojem.
Litera wpleciona w grafikę lub logo literowe,
jest wyjątkowo efektywnym typem znaku han-
dlowego — stylowym, zwartym i treściwym
oraz łatwym do wykonania.
W tym podrozdziale opiszemy, jak stworzyć
użyteczne logo literowe.
110 Logo i wizerunek
03_B A.indd 110
22-03-2006 01:39:33
szybki początek
1. niech powstanie litera!
Wybierz krój pisma i, w aplika
cji graficznej, wprowadź literę.
Następnie konwertuj ją na ścieżki.
Zaznacz wolny obszar wewnątrz
litery i usuń go.
2. Wykonaj grafikę
stwórz (lub wyszukaj) prostą gra
fikę, która odpowiada produktowi
lub usługom świadczonym przez
twoją firmę — w tym przypadku
sklep z tropikalnymi rybkami akwa
riowymi. Grafika powinna być jak
najprostsza. Ważna jest jedynie
sylwetka, jej zarys.
3. Połączenie
umieść grafikę w miejscu usu
niętego fragmentu litery. Zwróć
uwagę, że mimo, iż grafika jest
większa niż uprzednio znajdujący
się w tym miejscu wewnętrzny
fragment litery, wciąż zachowała
ona swój charakter — nadal przy
pomina literę „a”.
1
Wybór grafiki: szukaj treściwego symbolu
Poszukiwania zaczynaj od obiektów
z realnego świata
Jeśli Twój klient produkuje fizyczne wyroby,
narysuj je. Jeśli zakres produkcji jest stosun-
kowo szeroki — spróbuj, jak będą się prezen-
tować poszczególne produkty. Każdy z nich
będzie przekazywał inną informację. Jeśli pro-
duktem jest usługa (może tak być, jeśli klien-
tem jest motel), wypróbuj formy nawiązujące
do branży (kaktus lub dzbanek).
Jeśli dosłowne odniesienie nie sprawdza
się — spróbuj symboliki
Obraz symboliczny przywodzi na myśl ocze-
kiwaną, lecz nierzeczywistą charakterystykę
firmy-zleceniodawcy — na przykład siłę. Nie
szukamy abstrakcyjnego odniesienia lub też
ukrytych, mistycznych wrażeń. Najlepszymi
symbolami są piktogramy (takie jak symbole
na drzwiach toalety) lub też produkty codzien-
nego użytku.
obiekty z prawdziwego świata
są najlepszymi symbolami.
Ptaki mogą symbolizować
pokój, żarówka — świetną ideę,
byk — siłę lub moc.
jak zaprojektować logo literowe 111
03_B A.indd 111
22-03-2006 01:39:33
2
tworzenie grafiki: niech będzie rozpoznawalna, niech będzie prosta
narysuj profil
Formy wykorzystywane w logo muszą umożli-
wiać szybkie skojarzenia. Niech obiekt będzie
miał jak najbardziej rozpoznawalny charakter.
Jak najmniej szczegółów
Wymyślne obrazy są piękne — lecz nie nada-
ją się na logo literowe. Użyj tylko tylu szcze-
gółów, ile sprawi, że symbol będzie dawał się
szybko zidentyfikować.
Używasz linii? ogranicz się do jednej
grubości
Linie dodają dynamiki, ale mogą rozpraszać
symbol uzupełniając go o zbyt wiele szczegó-
łów. Rozwiązanie: w całym projekcie korzystaj
z jednej i tej samej grubości linii.
Krawędzie powinny być proste
Miś pokazany na rysunku jest czytelny tylko
wtedy, gdy jest duży. Jeśli jednak pomniejszyć
go do formatu pasującego do litery, staje się
niczym atramentowa plama — zbyt niewyraź-
ny. Rozwiązaniem jest wykorzystanie jedynie
głowy misia. Zwróć uwagę, czy podobne prob-
lemy nie występują w Twoim projekcie.
Zbyt finezyjna
Co to jest?
W sam raz.
Niewiele trzeba,
by wybrać odpo
wiednią grafikę.
Linie są równej grubości,
odległości pomiędzy liniami
są takie same.
JAKi KróJ PismA WybrAć?
Podczas wybierania kroju, zwróć uwagę na bez
szeryfowe kroje pogrubione lub szeryfowe kroje
o grubych liniach. tego typu fonty zwykle zachowują
swój charakter po połączeniu z grafiką. unikaj kro
jów o zmniejszonej szerokości. ich wysokie i cienkie
strefy wolnej przestrzeni za bardzo ograniczają
zakres grafik nadających się do użycia.
Futura extra BoLd
aaCheN BoLd
memPhis extra BoLd
FrutiGer uLtra BLaCk
BodoNi Poster
maChiNe
112 Logo i wizerunek
03_B A.indd 112
22-03-2006 01:39:34
3
Gdzie umieścić grafikę? W miejscu białego obszaru w literze
Usuń zamkniętą białą przestrzeń w literze
i umieść w największej z nich wykonaną grafi-
kę. Zwykle grafika będzie większa niż usunię-
ty obszar.
Nie zawsze uda się je znaleźć — lecz zawsze warto
poszukać — znajdź najpierw linie, do których można
wyrównać wykonane symbole graficzne. Logo literowe
będzie miało silniejsze przesłanie, gdy grafika i litera
będą zmierzać w tym samym kierunku. Przyjrzyj się, jak
tulipan wydaje się być nierozerwalnie złączony z literą
P (a nie po prostu „wrzucony na wierzch” i stanowiący
jedynie dodatek).
A teraz o czytelności
Logo literowe będzie czystsze, jeśli grafika
zostanie dopasowana do naturalnych kontu-
rów litery.
Ciekawe pióra, tylko
na jaką literę właściwie
patrzymy?
o wiele lepiej!
Unikaj
umieszczając grafikę wewnątrz
litery, staraj się ją dopasować do
naturalnych krawędzi znaku.
skorzystaj z tych podpowiedzi
Klonuj grafiki (poniżej po lewej) lub buduj całe wyrażenie z pojedynczych logo literowych
(poniżej po prawej).
rząd mrówek jest bardziej odpycha
jący niż pojedynczy szkodnik. tego
typu technika wymaga zastosowania
bardzo czystej graficznie litery.
Zwróć uwagę na pozostawioną bez zmian literę „i” w tej
zabawnej nazwie składającej się z kilku elementów. Zwykle
nie umieszcza się grafiki w literach, które nie posiadają wol
nych przestrzeni.
jak zaprojektować logo literowe 113
03_B A.indd 113
22-03-2006 01:39:35
Logo
i wizerunek
Znak wyrażeniowy to logo bez form graficznych i aż trudno uwierzyć,
jak łatwo można je wykonać!
jak zaprojektować znak,
na który składa się wyraz
Logo bez symboli nazywane jest znakiem
wyrażeniowym lub logo wyrażeniowym. Jest
ono najłatwiejsze ze wszystkich typów zna-
ków handlowych. Znaki tego typu stosowane
są najczęściej. W rzeczy samej — używa ich
wiele spośród największych firm.
Podobnie jak w przypadku logo, także znak
wyrażeniowy jest symbolem. Zanim rozpo-
czniesz pracę, zastanów się nad tym, czego
symbolem ma być znak. Czym charakteryzu-
je się firma, którą ma reprezentować? Czy jest
to jakaś konkretna rzecz, czy osoba? Czy jest
to firma produkcyjna, czy usługowa? Na jakim
rynku działa? Potrzebujesz odpowiedzi na te
pytania dlatego, że podczas pracy zrozumiesz,
że niektóre interesujące i atrakcyjne grafiki
wyprowadzą
Cię na manow-
ce. Łatwo
bowiem stwo-
rzyć czarują-
ce logo, które
w żaden spo-
sób nie będzie
odnosiło się do firmy klienta lub jego potrzeb.
Im więcej wiesz o firmie, która zleca pracę,
tym krócej będziesz błądził.
W tej części rozdziału stworzymy logo wyra-
zowe dla firmy o nazwie Berington Insuran-
ce. Opisane tu zasady mogą być stosowane dla
każdego logo.
szybki początek
1. Wybierz krój pisma
i zastosuj go do nazwy
firmy.
2. dostosuj stopień pisma
i wyrównanie. W tym przy
padku centralnie umiesz
czone słowo jest większe
od pozostałych elementów
nazwy firmy.
3. Zamknij nazwę w ramce
utworzonej wokół znaków.
4. dodaj linie. oto
w niewiarygodnie krót
kim czasie powstało
znakomite logo.
114 Logo i wizerunek
03_B A.indd 114
22-03-2006 01:39:35
1
Wybierz krój pisma
W logo wyrażeniowym kluczową rolę odgrywa
wybrany krój pisma. Dlatego pierwszym kro-
kiem jest wyłowienie jednego kroju spośród
miliona dostępnych. Oto pomocne wskazówki:
Nazwa firmy, która przybiera formę wyraże-
nia napisanego pewnym krojem pisma, wysy-
ła bezpośredni komunikat i pośredni przekaz
kierowany do klienta. Bezpośrednio w naszym
przypadku przekazywana jest nazwa firmy:
Berington Insurance. Przekaz pośredni wiąże
się z prezencją lub np. tonem głosu. Szukamy
spójnego przekazu dwóch typów.
Sprawdźmy, jak będzie się sprawdzał poniż-
szy:
Wydaje się, że przykład ten znakomicie
oddaje potrzebę spójnego przekazu.
Najlepszym sposobem wyszukania odpowied-
niego kroju pisma jest wydruk nazwy złożo-
nej każdym dostępnym krojem i analiza takiej
listy. Naturalne jest, że zwykle bardziej będą
podobać nam się kroje nietypowe i fantazyjne.
Pamiętajmy o tym i zwróćmy przede wszyst-
kim uwagę na kroje proste. Dlaczego? Zwykle
mają one większą siłę przekazu. Caslon wyglą-
da dość niepozornie na liście wzorów krojów:
A jednak, jeśli użyć jedynie wielkich liter
i poszerzyć odstępy międzyliterowe…
Przekaz pośredni zawsze zależy od konteks-
tu. Gdyby wybrać ten krój pisma, można by
podejrzewać, że pan Berington zatrudnia spe-
cjalistów zajmujących się ochroną ubezpiecze-
niową rodzin zawodowych żołnierzy. Zdecy-
dowana większość ludzi uznałaby, że ma do
czynienia z firmą transportową lub zajmują-
cą się spedycją morską. Porzućmy ten pomysł
i przejdźmy do kolejnej propozycji:
…krój ujawnia swoje książęce korzenie, niosąc
przesłanie odpowiadające poważnej i statecz-
nej firmie ubezpieczeniowej.
Bądź także świadom tego, że jedna linia teks-
tu często nie mówi wszystkiego o charakterze
kroju. Na przesłanie pośrednie wpłyną także
inne czynniki projektu. Na przykład:
Nazwa wygląda jakby wyszła prosto spod
dłuta artysty rzeźbiarza, sugerując wielowieko-
we tradycje i stabilną przyszłość. Zmieniając
jednak przekaz bezpośredni…
Użyty w przykładzie krój pisma o nazwie Lit-
hos charakteryzujący się wpływami greckimi
i afrykańskimi, by dobrze się zaprezentować
wymaga odpowiedniego układu. Na liście kro-
jów zalety tego typu nie dadzą się zauważyć.
…o tak. Krój o tym samym charakterze nie-
sie teraz zupełnie inny przekaz: Usługi tego
mechanika samochodowego będą bardzo kosz-
towne.
jak zaprojektować znak, na który składa się wyraz 115
03_B A.indd 115
22-03-2006 01:39:35
1
Wyrównaj frazy
Zdecydowaliśmy, że fraza Berington będzie
złożona krojem Odeon Condensed — wąskim
i o charakterze industrialnym. Fraza Insuran-
ce może zostać napisana podobnie, ale możemy
także do tego celu wybrać inny krój. Zwracaj
bacznie uwagę na wzajemne korelacje pomię-
dzy krojami pisma. Najczęściej chcemy, aby
dwuczęściowa fraza traktowana była jako spój-
na całość. W przykładzie z tego podrozdziału
wybierzemy odpowiedni krój dla drugiej frazy
i skorzystamy z funkcji wymuszania justyfikacji
tak, aby wyrównać obie frazy jednocześnie do
lewego i prawego marginesu. Oto, jakie odsła-
niają się przed nami możliwości:
Krój o tych samych atrybutach
tak się składa, że Berington ma taką samą liczbę liter
jak Insurance. jeśli użyć tych samych atrybutów (styl
i stopień) dla obu wyrazów, napisy będą wyrównane.
A co, jeśli słowa nie mają takiej samej liczby liter?
jeśli zdecydujemy, że oba wyrazy (o nierównej liczbie
liter) powinny korzystać z tego samego kroju pisma,
powinniśmy zmniejszyć rozmiar wyrazu, który jest
dłuższy.
FrutiGer uLtra BLaCk
Użycie kontrastującego kroju
Niech drugi wyraz w nazwie będzie kontrastowy
— w naszym przypadku powinien być pogrubiony
i ciężki. dopasuj stopień pisma tak, by słowo było
wyrównane do położonego nad nim wyrazu dominu
jącego.
Zwiększ kontrast
jeśli chcesz zwiększyć kontrast pomiędzy wyrazami,
powiększ różnice w stopniu i zastosuj wymuszenie
wyrównania do obu krawędzi. użyj funkcji wymusza
nia justyfikacji drugiego wyrazu.
rozrzuć litery
Powiększenie odstępów międzyliterowych może dodać
odrobiny luksusu do przesłania niesionego przez logo.
sprawdza się to szczególnie dobrze w przypadku kro
jów wąskich. jeśli powiększysz odstęp międzyliterowy,
warto także zwiększyć interlinię.
116 Logo i wizerunek
03_B A.indd 116
22-03-2006 01:39:36
3
Zamknij w kształcie
Przyjrzyj się wyrazom i oceń kształt, jaki two-
rzą (spróbuj spojrzeć z dystansem, na przykład
mrużąc oczy i patrząc na całą grupę). Następ-
nie narysuj wypełnioną ramkę wokół grupy
lub części grupy. Ramka sprawdza się dobrze
zarówno w przypadku logo jednowyrazowego
jak i wielowyrazowego. Zaprezentujemy trzy
rozwiązania:
kształt, w jakim zamknięto nazwę,
dodaje jej prezencji i sprawia, że
zostaje ona wyróżniona. Zwróćmy
uwagę, że cała struktura tworzona
przez oba wyrazy jest podkreślona.
Zamknięcie w kształcie sprawdza
się także, jeśli wyrazy nie są równe.
Zwróć uwagę, jak wyrównano górne
i dolne słowo. ramka zwiększa
dynamikę tego logo.
kształt może uwypuklać. spróbuj
na przykład rozwiązania, w którym
kształt otacza jedynie pierwszy
wyraz grupy, wyróżniając go. Zwróć
uwagę, jak drugi wyraz został
wyrównany — tym razem do krawę
dzi ramki.
4
dodaj i wyrównaj linie
Linie dodają, upiększają i kształtują ostatecz-
nie styl logo. Ponieważ podkreślają strukturę,
mogą kierować uwagę klienta na nazwę firmy.
Czasami jednak linie stanowić będą jedynie
dekorację.
Kiedy dodajesz linie — zawsze dostosowuj
je do typu kształtu grafiki. Nie chodzi tu jedy-
nie o porządek. Unifikacja tego typu zwiększa
spójność i siłę logo.
kiedy dodajesz linie do logo, wypró
buj kilka rodzajów wyrównania.
W tym przykładzie linie dopasowano
do narożników kształtu i słów, two
rząc obramowanie nazwy.
W tym przykładzie nazwa została
wyróżniona trzema poziomymi linia
mi. dzięki temu nazwa wyraźnie
odznacza się od tła układu graficz
nego.
Grube linie dodają mocy. dzięki
temu, że zostały w tym przykładzie
umieszczone w pionie, łączą wizual
nie obydwie części nazwy w spójne
logo.
Linie nie zawsze są potrzebne.
Niektóre formy wyglądają dobrze
bez nich.
jak zaprojektować znak, na który składa się wyraz 117
03_B A.indd 117
22-03-2006 01:39:37
Wybierz nazwę, a potem spróbuj wszystkich tych technik
Trochę egzotyki w kształtach
jako że układ tekstu determinuje kształt grafiki, poek
sperymentuj z układem nazwy firmy. możesz spróbować
zmieniać rozmiar poszczególnych liter w nazwie (po
lewej) lub łączyć tekst po łuku (poniżej po lewej).
iNdustria soLid
Wypróbuj kształty bez wypełnienia
Logo Book mark i Bennet wyglądają lepiej bez wypełnie
nia. jeśli wybierasz „otwarty wygląd”, poeksperymentuj
z różnymi grubościami linii.
stwórz atrakcyjne logo przy użyciu standardowych
krojów pisma
Nie potrzebujesz wielkich bibliotek krojów pisma,
by stworzyć atrakcyjne logo. te logo (poniżej i powyżej)
powstały przy użyciu fontów typowych dla laserowej
drukarki. kroje tego typu mają jedną wadę — pogru
bienie nie zawsze jest wyraźnie widoczne, przez co nie
można stworzyć kontrastu na odpowiednim poziomie.
rozwiązanie: powiększ kontrast, zwiększając różnice
rozmiarów pomiędzy wyrazami.
Podkreśl sztandarowy produkt lub usługę
Linie oraz paski to potężne narzędzia, których można
użyć do podkreślania znaczenia wybranych elementów.
Wykorzystaj je, by zwrócić uwagę na fragment nazwy
przedsiębiorstwa lub sztandarowy produkt danej firmy
czy jej usługę. Zwróć uwagę, że zamiast biegnąć wzdłuż
całej długości nazwy, linia podkreśla jedynie jej frag
ment, który wymaga specjalnej atencji.
oNYx i CoPPerPLate 33BC
times BoLd i times romaN
CeNturY sChooLBook i heLVetiCa BoLd
Bauer BodoNi
CoPPerPLate 33BC
118 Logo i wizerunek
03_B A.indd 118
22-03-2006 01:39:37
CorViNus skYLiNe
sheLLeY VoLaNte sCriPt
rozbuduj kształt
jeśli projekt kształtu nie jest zbyt atrakcyjny — a cza
sami tak się zdarza — zacznij jego rozbudowę! Na
przykładzie powyżej dodaliśmy półokręgi, a w górnej
i dolnej części użyte zostały ornamenty (korzystaj
z jednego rodzaju ozdobników w całym logo). tego
rodzaju rozwiązania powstają na bieżąco, podczas
procesu tworzenia logo.
Niespokojny krój pisma dante’s został osadzony
na raczej neutralnym owalu. Linie wokół owalu doda
no wyłącznie dla ozdoby. sprawdź, jak będą wyglą
dać linie o innej grubości (powyżej po prawej).
heLVetiCa BoLd
Powtarzaj kształt
jeden kształt można wykorzystywać częściej. może
użyć go do każdej litery lub do każdego wyrazu
z osobna?
CharLemaNGe BoLd
Twórz logo wyrazowe dla firm
o długich nazwach
jeśli nazwa firmy będącej twoim
klientem bardziej przypomina zdanie, wybór logotypu
opisywanego w tym podrozdziale jest niemal koniecz
nością. Zdecyduj, który wyraz powinien być podkre
ślony i powiększ go, a następnie zastosuj wymuszenie
justyfikacji lub wyrównaj pozostałe słowa do środka
dla zbalansowania układu.
tworzysz logo inicjałowe?
Jeśli masz za zadanie zaprojektować logo
inicjałowe, układ tekstu jest łatwiejszy, ale
wciąż obowiązują te same zasady: inicja-
ły muszą być traktowane tak, jakby były
kompletnymi wyrazami.
Logo inicjałowe zawsze były popular-
ne, lecz charakteryzują się pewnymi ogra-
niczeniami. Przede wszystkim, pojedynczy
inicjał przekazuje bardzo mało informacji
o firmie, którą reprezentuje. Rozwiązanie:
niech po inicjale znajdzie się pełna nazwa
firmy.
BodoNi Poster
uLtra CoNdeNsed saNs
Chociaż mamy do czynienia jedynie z inicjałami,
kształty obu logo są determinowane przez tekst.
Zwróć uwagę, jak inicjały łączą się z pełną nazwą
firmy, tworząc silne logo (powyżej po lewej)
times NeW romaN
Chociaż nie stosujesz justyfikacji pełnych słów, nie
zapomnij o wyrównaniu, jeśli stosujesz linie, paski
czy ornamenty. tylko w ten sposób zachowasz
spójność logo.
Bauer BodoNi
Futura extra BoLd
Logo inicjałowe składające się z pojedynczej litery
tworzą logo monogramowe. Przetestuj je na osobi
stej papeterii.
jak zaprojektować znak, na który składa się wyraz 119
03_B A.indd 119
22-03-2006 01:39:39
Logo
i wizerunek
W nazwie firmy kryje się logo — znajdziesz je, zanim policzysz do trzech!
odkryj logo „drzemiące” w nazwie
boca Technology Group, inc. to firma kon-
sultingowa działająca na rynku nowoczesnych
technologii, której produktem są między inny-
mi informatyczne urządzenia peryferyjne, kie-
rowane do stosunkowo wąskiej grupy odbior-
ców. Boca zatrudnia inżynierów, których
priorytetem nie jest obmyślanie logo.
Dlatego dotychczasowe logo nie przywodzi-
ło na myśl firmy będącej liderem w branży
nowoczesnych technologii ani też korporacji
zatrudniającej najlepsze umysły na rynku.
Jednak graficzna reprezentacja — logo —
powinna być nieodłącznym elementem wize-
runku firmy. Pomyśl o charakterystycznym
dla Coca-Coli dźwięku otwieranej butelki
czy dźwiękach z reklamy Nike: czy można je
z czymkolwiek pomylić? Tego typu zobrazo-
wania są ważne także w skali lokalnej — rów-
nież jeśli mowa o pracownikach, środowi-
sku inżynierów czy klientów firmy. Wizerunek
mówi wiele o stabilności, potencjale i wiary-
godności firmy.
PRZED
Jak więc zaprojektujesz logo, szczególnie
gdy nie możesz poświęcić mu za wiele czasu?
Jak stworzysz wizerunek, który będzie niósł
informację o dyscyplinie, pasji i wizji firmy?
W tym podrozdziale opiszemy, jak prosto
i efektywnie wykorzystać tylko tekst i zwykły
kształt do zbudowania logo. Włącz komputer,
wybierz standardowy krój pisma (w naszych
przykładach używamy kroju Helvetica) i podą-
żaj za naszymi radami.
120 Logo i wizerunek
03_B A.indd 120
22-03-2006 01:39:39
1
Wybierz wyraz i dostosuj odstępy par znaków
Celem projektowania logo jest zamiana zwy-
kłego wyrazu w zwizualizowany obiekt. Jest
wiele sposobów, by tego dokonać, jednak
w każdym przypadku trzeba zwracać uwagę
na kerning. Kerning oznacza dobieranie odstę-
pów pomiędzy wybranymi parami znaków
tak, by uzyskać efektowny wygląd. Zwykle
w pierwszym kroku stosuje się ogólne zmniej-
szenie odległości międzyliterowych, a następ-
nie dokonywana jest analiza nietypowych
połączeń.
Każdy ze styli pokazanych na tej stronie
posiada charakterystyki, które zostaną podda-
ne modyfikacjom, wynikającym ze znaczenia
wyrazu i kształtu składających się na niego
liter. Dokonaj tak wielu modyfikacji, ile będzie
możliwych, a następnie przyjrzyj się efektowi
— nazwa uzyska unikatowy charakter.
Logo poddane kerningowi
wygląda o wiele lepiej.
maŁe LiterY
odmiaNa CieNka
WieLkie LiterY
odmiaNa GruBa
małe litery
uważa się, że małe litery (minuskuły) wydają się nieofi
cjalne, przyjazne dla oka i ciepłe. Wielkie litery (wersaliki)
mają charakter przywódczy i autorytarny, przywołując na
myśl uliczne tablice urzędów.
Waga — szerokość linii czcionki
Cienka linia — szczególnie jeśli dodatkowo odmiana
pisma jest wąska — niesie przesłanie przestronności
i czystej formy. jest nieformalna i dekoracyjna. Gruba
linia krojui jest mocna, masywna i muskularna: może
łatwo zdominować przestrzeń.
odmiaNa WĄska
maŁe odstęPY międZYLiteroWe
odmiaNa sZeroka
duże odstęPY międZYLiteroWe
szerokość
Przez swój zwracający na siebie uwagę charakter,
wąskie odmiany niosą przesłanie powagi. odmiany sze
rokie są ekspansywne, nowoczesne, beztroskie.
odstępy międzyliterowe
Ściśle powiązana z szerokością, ciasno ułożone litery
(lub nachodzące) karzą zwracać na siebie pilną uwagę.
Litery luźno rozrzucone dają wrażenie perspektywy
— tak jak zwężony horyzontalnie film panoramiczny.
odkryj logo „drzemiące” w nazwie 121
03_B A.indd 121
22-03-2006 01:39:39
2
Zdefiniuj przestrzeń
Głos słowa dochodzi najpierw ze strony jego
stylu, a następnie z relacji z otoczeniem. Dla-
tego następnym krokiem jest zdefiniowa-
nie przestrzeni — prostego kształtu — z któ-
rym słowo może wchodzić w interakcje. Wraz
z przemieszczaniem wyrazu w obrębie wybra-
nego kształtu zauważysz wyraźne cechy cha-
rakterystyczne, które będą zmieniać się w
zależności od lokalizacji. Oto osiem najbar-
dziej typowych lokalizacji tekstu:
Po odwróceniu barwy napisu dwa elementy postrze
gane są jako jeden obiekt, a nie tylko tekst w ramce.
kształt o takich samych proporcjach co tekst (powy
żej) wzmacnia przesłanie wyrazu.
Góra
Pozycja modernistyczna,
optymistyczna, lekka;
tekst w górnej części lub
umieszczony powyżej
środka sugeruje wzrost.
Po lewej
Pozycja konserwatyzmu,
zakotwiczenia; stabiliza
cja, ale nie nuda. tekst
po lewej mówi: „solidny
i niezawodny”.
Front
mocna, dominująca, per
spektywiczna; to logo chce
być pierwsze!
Pion
Pozycja radykalna
— wymaga wysiłku,
by odszyfrować napis.
Forma dekoracyjna i bun
townicza.
Dół
sugeruje mocne stąpanie
po ziemi, stabilność. tekst
umieszczony w dolnej
części kształtu jest trady
cyjny, elementarny.
Po prawej
Logo w ruchu. Nazwa
firmy umieszczona
w prawej części kształtu
oznacza progresywność,
rozwój.
W tle
Pierwsze przemawia do
nas tło. Pozycja trwałości,
bardzo autorytarna.
Pod kątem
Pozycja niestabilna, lecz
energetyczna, dekora
cyjna; kształt tła ma tu
kluczowe znaczenie.
122 Logo i wizerunek
03_B A.indd 122
22-03-2006 01:39:40
3
dodaj szczegół
Jeśli nazwa zawiera dodatkowo nagłówek opi-
sowy, jego pozycja, zależna od głównej części
nazwy wpłynie na rytm i równowagę całego
logo oraz na sposób jego odbioru. Uznaje się,
że elementy dodatkowe powinny być znacznie
mniejsze: niech będzie to szósta część więk-
szej części nazwy. Jaka powinna być lokaliza-
cja tego elementu? Szukaj przede wszystkim
krawędzi i pomocniczych linii wyrównania.
myśl w kategorii kolumn
Wyobraź sobie, że logo rozłożone jest w kolum-
nach — każda litera znajduje się w jednej takiej
kolumnie. W każdej z nich może być początek
dodatkowego elementu tekstowego nazwy.
Wraz z przesuwaniem tekstu, zmienia się charakter logo — od konser
watywnej pozycji przy lewej krawędzi (powyżej po lewej), do bardziej
energetycznej i niekonwencjonalnej — prawej. W prawo przesuwa się
także środek ciężkości logo. Podczas projektowania powinieneś zwra
cać uwagę zarówno na ekspresyjność, jak i na estetykę projektu.
kolumny istnieją niezależnie
od kształtu.
Z uwagi na fakt przyciągania wzro
ku do części centralnej, koło jest
jednym z najbardziej ogniskujących
uwagę naturalnych kształtów.
każde słowo charakteryzuje się unikalną i cza
sem niespodziewaną siatką kątów, które mogą
zostać wykorzystane w roli linii wyrównania.
Przykładem może tu być pozioma linia w przy
kładzie po lewej (pierwszy po lewej) lub linia
będąca przedłużeniem krawędzi litery A (bliżej
po lewej).
W trójkącie i rombie, dodatkowy element teks
towy nie wiąże się ze słowem, lecz z kształtem,
w którym znajduje się słowo.
Pamiętaj, iż istnieje szansa na pojawienie
się negatywnej przestrzeni. trójkąty zawsze
tworzą nowe trójkąty. Czy je widzisz?
Zwróć uwagę, że bazę dla głów
nego elementu stanowi pozioma
oś, która biegnie przez środek
rombu.
odkryj logo „drzemiące” w nazwie 123
03_B A.indd 123
22-03-2006 01:39:41
Logo
i wizerunek
oto jak stworzyć dobry wygląd z niczego — zwykłej nazwy umieszczonej
na jakimś kształcie. to jest właśnie sekret.
Zaprojektuj nazwę
Kto potrzebuje fantazyjnej grafiki? Dobry
projekt to szczęśliwe zakończenie działania
zmierzającego do harmonii kształtów, słów,
kolorów i innych podstawowych elementów.
Proste kształty, takie jak prostokąty, owale
i wielokąty — charakteryzują się rzeczywistą,
przemawiającą do nas bezpośrednio, „powierz-
chownością”. Prostokąt o ostrych krawędziach
i narożnikach mówi nam coś, czego okrąg —
delikatny i owalny, nie mówi. Tak więc łatwo
stworzyć dobry wygląd z niczego — lub przy-
najmniej z tego, co wydaje się być niczym:
wybierz tekst, dodaj do tła kształt i koloro-
we wypełnienie! Możesz też zacząć od kształ-
tu lub samego koloru. Sekret polega na tym,
by sprawić, aby wszystkie te trzy elementy
mówiły tym samym głosem. Powiemy, jak tego
dokonać.
1
Prostokąty
Prostokąt to najbardziej stabilny kształt — pła-
ski, „przyziemny”, w bezruchu. Prostokąt sta-
nowi element struktury, tak jak ściany budyn-
ku czy pomnika. Ciemne, poważne kolory
niosą przesłanie solidności, spójności i wia-
rygodności. Wersaliki wnoszą poczucie sta-
teczności. Zachodzące na siebie fragmenty
prostokątów dodają przeciwwagi potrzeb-
nej w przypadku pokazanego po prawej logo
restauracji.
Wade saNs LiGht
124 Logo i wizerunek
03_B A.indd 124
22-03-2006 01:39:41
2
koła
Jasne i subtelne kolory pastelowe przekazują
przesłanie kruchości i wrażliwości, nawet na
dziecięcej świeżości i młodości. Ostro zakoń-
czone prostokąty nie nadają się do tego projek-
tu. Potrzebujemy bowiem kształtów owalnych,
które są łagodne i delikatne. Napis powinien
szeptać — pasować będą małe litery, subtel-
ny i lekki krój pisma w białym kolorze, który
pozwoli im wtopić się w tło.
3
trójkąty
Trójkąty to jedne z najbardziej ekscytujących
form — pełnych energii, ruchu, niestabilności.
To dlatego pojawiają się częściej na deskorol-
kach, a nie na korporacyjnej papeterii.
Podgrzej atmosferę, wybierając kanciasty krój
pisma. Rażące kolory — jasne i żywe kolo-
ry dodatkowe — zwykle występują częściej
w naturze (kwiaty, ptaki tropikalne, ryby).
roxY, atLas
heLVetiCa Neue uLtra LiGht
03_B A.indd 125
22-03-2006 01:39:41
Zaprojektuj nazwę 125
Logo
i wizerunek
krój pisma, kolor, odrobina stylowej oryginalności wiele powiedzą
o twojej firmie.
monogram mówi o charakterze
Z historycznego punktu widzenia, mono-
gram był skarbem monarchy — cechą zawiera-
jącą najbardziej poważaną ikonę — królewską
pieczęć. Pieczęć nie niosła ukrytych znaczeń,
lecz była natychmiast rozpoznawana.
Wiele wieków później monogramy wciąż
zwracają na siebie uwagę. Nie używa się już
królewskich pieczęci, lecz wciąż ceni się pro-
stą i cichą elegancję monogramów — wytwor-
ność nazwy, inicjał oraz głośne przesłanie,
głos mówiący o charakterze.
Łatwy do wykonania monogram, który
będzie przykładem w tym rozdziale, będzie
stanowił świetną ilustrację cech tego typu
znaku. Aby powstał, najpierw narysujemy
koło, inicjał i nazwę. Ekscytująca jest nie-
skończoność możliwych kombinacji kroju
pisma, wartości i małych ozdobników, które
będą miały przekazywać to, co chce przekazać
twórca. Ubierz te elementy w książęce szaty,
a monogram będzie miał szlachetny charakter.
Skąp go w przyciemnionym niebieskim świet-
le, a oczyma duszy ujrzysz spokojną, jazzową
kafejkę. Wrzuć go na scenę wypełnioną teks-
turą, a poczujesz, że zmieniasz miejsce i czas.
W tym rozdziale pokażemy, jak tego dokonać.
126 Logo i wizerunek
03_B A.indd 126
22-03-2006 01:39:41
1
Narysuj okrąg
Narysuj okrąg o średnicy 10 pica. Niech krawędź
będzie miała grubość 3 punktów, a w centrum
niech przecinają się pod kątem prostym dwie
linie pomocnicze.
Teraz zacznij myśleć o tym, jaki obraz chciałbyś
przekazać. Czy ma to być coś wyrafinowanego,
nieformalnego, tradycyjnego, o charakterze spor-
towym czy futurystycznym? Jaki krój pisma wyra-
zi to najlepiej?
2
Wybierz swój inicjał
Monogram ogniskuje się na inicjale. Namawia-
my do zabawy i poeksperymentowania z kroja-
mi pisma. Szukaj kroju wyrazistego — niech to
będzie ornament, bryła, odmiana ostra, klasyczna
lub pogrubiona — wszystko jedno — ważne jest,
by była zdecydowana i niosła jasne przesłanie.
My zdecydowaliśmy się na font o nazwie Snell
Roundhand. Na razie niech ma 120 punktów.
3
Wycentruj i dobierz stopień pisma
Wyrównaj inicjał do środka okręgu i dobierz jego
stopień. Niech będzie duży. Nie ma nic złego
w tym, że będzie dotykać krawędzi okręgu lub ją
przekraczać (tak jak na naszej propozycji). Na tym
etapie projektu trudno powiedzieć, jak będzie
wyglądać najlepiej, dlatego na razie posługuje-
my się przybliżeniami. Szczegółami zajmiemy się
później.
4
Nazwę umieść na okręgu
Nazwę firmy umieść na łuku o średnicy 11 pica —
podobnie jak zrobiliśmy to w naszym przykładzie.
Zaczęliśmy 16-punktowych wersalików, wyrówna-
nych do środka. Z uwagi na fakt, że tekst ten jest
o wiele mniejszy od inicjału, krój nie może być zbyt
ozdobny — my wybraliśmy Charlemagne.
03_B A.indd 127
22-03-2006 01:39:42
monogram mówi o charakterze 127
5
rozdziel litery
Powiększ odstępy międzyliterowe tak, by rezul-
tat był zadowalający. Aby poszerzyć zbyt krótką
nazwę, możesz umieścić pomiędzy literami orna-
menty lub powtórzyć ją albo też użyć naturalnie
szerokiego kroju.
6
dodaj zewnętrzny okrąg
te odstępy powinny
być identyczne
Narysuj zewnętrzny okrąg tak, jak pokazano na
przykładzie po prawej. Tekst powinien znajdo-
wać się dokładnie w połowie pomiędzy zewnętrzną
i wewnętrzną linią.
Zanim przejdziemy dalej, przyjrzyj się całości pro-
jektu: w tym momencie powinieneś już wiedzieć, czy
tekst ma oczekiwany stopień, czy odstępy międzyli-
terowe są właściwe itp. Dostosuj pożądane atrybuty,
jeśli to konieczne.
7
kolor
Monogramy wyglądają najlepiej, jeśli użyto jednego
lub dwóch kolorów. Wybierz głęboki, nasycony kolor
podstawowy — burgund, ciemnofioletowy, granat
nocnego nieba, leśną zieleń lub ciemny grafit. Drugi
kolor (jeśli będziesz go potrzebował) powinien być
jasnym, bladym odbiciem pierwszego — neutralny
kremowy lub szary — bądź też jego dopełnieniem).
W naszym przykładzie wewnętrzna krawędź to tinta
koloru zewnętrznego okręgu. Biały tekst daje wraże-
nie wprowadzenia trzeciego koloru.
8
Wykończenie
Linie, tekstura czy wzory mogą pomagać w symboli-
zowaniu branży, w której działa dana firma. Wyko-
rzystaj te obiekty, by wyczarować właściwą atmosfe-
rę. W naszym monogramie, umieszczone wewnątrz
poziome linie przywodzą na myśl staroświeckie ryty
lub budują wspomnienie grona w drewnianych becz-
kach, zamieniając monogram w etykietę z butelki od
wina. Ornamenty umiejętnie wypełniają wolną prze-
strzeń powstałą pomiędzy umieszczonymi na łukach
wyrazami.
128 Logo i wizerunek
03_B A.indd 128
22-03-2006 01:39:42
kilka artystycznych wskazówek
Monogram, którego tworzenie opisywaliśmy
na kilku poprzednich stronach, równoważy
wiele zmiennych. Kiedy tworzysz monogram,
musisz także umieć zbalansować proporcje,
rodzaj krojów pisma i barwy.
Proporcje
Monogram jest jak cel na strzelnicy: oko skupia się na jego
centralnej części (1), a następnie przenosi się na zewnątrz
(2), gdyż elementy składowe obiektu uporządkowano pod
względem rozmiaru. Jak duży powinien być element central-
ny? Jak mały powinien być element zewnętrzny?
unikaj krojów
pisma, które zosta
wiają odstępy
1
2
o to chodzi
Niedobry
wybór
inicjał
Wypełnij okrąg. Na inicjał wybieraj takie kroje pisma,
w których litery są tak samo szerokie, jak wysokie.
Zadaniem inicjału jest wypełnienie przestrzeni, ale
musi on wyglądać poważnie i wiarygodnie (żadnego
dryfowania lub kroju o mało wiarygodnym wyglądzie).
unikaj krojów zagęszczonych lub rozstrzelonych, które
umieszczone w okręgu pozostawiać będą wyraźne
odstępy.
Linie
Zwróć szczególną uwagę na atrybuty linii. Linie
nie powinny być grubsze niż kreski w inicjale — raczej
cieńsze.
nazwa
niech nazwa będzie średniej wielkości. istnieje
zasada, która mówi, że nazwa umieszczana na łuku
powinna mieć rozmiar równy siódmej części inicjału.
W przypadku projektów o charakterze historycznym,
można skorzystać z tekstu w większym rozmiarze
(dalej po lewej), lecz bądź ostrożny: za duży tekst
wydaje się walczyć z inicjałem, zbyt mały — staje się
nieczytelny (po lewej).
monogram mówi o charakterze 129
03_B A.indd 129
22-03-2006 01:39:43
krój pisma
Krój pisma to kostium, jaki zakłada mono-
gram, by tworzyć odpowiedni wizerunek
i charakter firmy: zabawny, stateczny, pło-
mienisty, godny zaufania itp. Korzystaj
z mowy obrazu kroju pisma, by pokazać
ducha firmy.
standardy dobrze się
sprawdzają
typowe rozwiązania bywają
czasem rozwiązaniami idealny
mi i wartymi wypróbowania.
to logo powstało przy użyciu
kroju Palatino, standardowego
fontu dostępnego z drukarką.
inicjał
niech będzie wyrazisty. jeśli chcesz szybko osiąg
nąć wyrazisty efekt, zacznij od dekoracyjnego kroju
nagłówka. szukaj kroju energetycznego, pogrubionego
i można by rzec — klockowatego lub przeciwnie —
raczej ozdobnego. Czasami rozwiązanie jest oczywiste:
jeśli klientem jest na przykład ekstrawagancki hotel,
ozdobny krój odręcznego pisma będzie w sam raz.
jednak próbuj wszystkiego. jest szansa, że nietypowe
wybory zaskoczą Cię interesującym efektem.
nazwa wpisana w łuk
na początek zacznij od tego samego kroju.
W pierwszej próbie sprawdź, czy możesz użyć tego
samego kroju, z jakiego skorzystałeś przy tworzeniu ini
cjału. dzięki temu nie trzeba będzie martwić się o spój
ność. to rozwiązanie bywa czasem najlepsze. tekst
umieszczony po łuku zawsze powinien składać się
z wielkich liter. elementy wystające poza linie bazowe
w przypadku małych liter osłabiają przekaz (powyżej
po prawej).
Zbyt fantazyjny
o wiele lepiej
1 układ jednolity
i spójny
2 układ
niejednolity
3 powtórzenie
czy pasuje liczba znaków?
czy nazwa jest zbyt krótka?
Wyrównuj. Wyrazy o różnej długości — na przykład
Laurelwood Books — można umieścić na monogra
mie z jednolitymi (1) lub niejednolitymi (2) odstępami
międzyliterowymi. jeśli nazwa jest zbyt krótka, możesz
umieścić ją w monogramie dwukrotnie (al dente), trzy
krotnie lub nawet czterokrotnie (3).
Upewnij się, że monogram jest czytelny
jeśli wybrany do roli inicjału krój pisma jest zbyt fanta
zyjny, tekst znajdujący się na łukach powinien zostać
złożony krojem prostym. szukaj kontrastów. Wypróbuj
kombinacji krojów bezszeryfowych z szeryfowymi,
pisma odręcznego z szeryfowym, czy odmian o cien
kich liniach w opozycji do odmian pogrubionych. staraj
się zapamiętać, że wybrane kroje muszą być czytelne
także w przypadku, gdy monogram będzie mały.
130 Logo i wizerunek
03_B A.indd 130
22-03-2006 01:39:44
Barwa
Monogramy wyglądają świetnie w czer-
ni i bieli, ale barwa i kolory zwracają na sie-
bie uwagę i z ich pomocą można wyrazić
o wiele więcej. To dzięki czerwonej barwie
monogramu reklamującej pizzę Zorro, czu-
jesz, że masz na nią ochotę (poprzednia stro-
na). Barwa może łączyć monogram z określo-
ną nacją, szkołą, zespołem sportowym itd.
nasycone kolory nadają wyrazistości
Najszersze zastosowanie mają jasne, nasycone
kolory bez rastra. są one idealne do wydruku na
niepowlekanym papierze, na którym raster może
zepsuć czytelność logo.
Dwa kolory
ciemny kolor dla tła, jasny dla zaznaczenia akcen-
tów. monogramy wyglądają pięknie, gdy mają dwa
kolory. Zanim znajdziesz najbardziej ekspresyjne, być
może będziesz musiał przejrzeć palety programów gra
ficznych. szukaj ciemnych barw — takich jak burgund,
ciemnofioletowy, granat nocnego nieba, ciemna zieleń
czy ciemny grafit. Najbardziej atrakcyjne monogramy
są przeważnie ciemne. drugi kolor powinien być dla
akcentu — niech będzie bladym odbiciem pierwszego
— neutralny kremowy lub szary, bądź też jego dopeł
nieniem. kieruj się zasadą, że dominującym kolorem
nie może być jasna barwa, gdyż zmniejsza efekt (powy
żej po prawej).
Tinty
Tinty wyciągają z barwy to, co najlepsze. tinty
łagodzą i dodają dodatkowy wymiar jednobarwnym
logo. mimo że wartość tint najlepiej odzwierciedlają
odcienie szarości, w pierwszej kolejności spróbuj
popracować w czerni i bieli. Zmiana wartości nasycenia
powinna zaczynać się od środka do zewnątrz: ciemny,
jasny, ciemny, jasny (powyżej po lewej), powyżej po
prawej zastosowano te same wartości tinty do alterna
tywnych ciemnych barw podstawowych.
03_B A.indd 131
22-03-2006 01:39:45
monogram mówi o charakterze 131
Logo
i wizerunek
każda firma używa w swojej nazwie liter, które „łączą kształt
z rzeczywistością”.
Zaprojektuj własną ligaturę
Prawdopodobnie nie istnieje styl artystycz-
ny bardziej intuicyjny niż ten, łączący dwie
lub więcej liter w jedną. W rezultacie powstaje
znak zwany ligaturą. Po łacinie ligare oznacza:
wiązać. Połączone litery tworzą świetne logo,
nadające się przede wszystkich dla firm, które
znane są głównie z inicjałów.
Projektowanie ligatury jest przyjemne. Spe-
cjalny talent rysowniczy nie jest wymagany,
chociaż przyda się poczucie rytmu i upodo-
banie do układania puzzli. Szybko odkryjesz,
że jedne można bardzo łatwo połączyć, a inne
— nie ułatwiają zadania. Pewne litery dobrze
składają się w przypadku jednego kroju pisma,
132 Logo i wizerunek
a w innym nijak do siebie nie pasują. Cza-
sem można dopasować małe litery, wersaliki
— już gorzej. Ponadto, na jedne można wpły-
nąć i „przekonać je” do fuzji, inne „bronią się
przed tym rękoma i nogami”. Zdarza się też,
że trzeba się uciec do podstępu.
Jako dzieci przywykliśmy do własnych ini-
cjałów. Jako projektanci, musimy przyjrzeć się
cechom innych liter. W tym podrozdziale opi-
szemy techniki, pomysły i wskazówki, dzięki
którym pokażemy, jak można łączyć wiele róż-
nych liter, tak by powstała jak najatrakcy
Pobierz darmowy fragment (pdf)