Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00700 008117 14294568 na godz. na dobę w sumie
Profesjonalne ujęcia portretowe. Techniki retuszowania zdjęć według Scotta Kelby ego - książka
Profesjonalne ujęcia portretowe. Techniki retuszowania zdjęć według Scotta Kelby ego - książka
Autor: Liczba stron: 376
Wydawca: Helion Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-246-3437-8 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> komputery i informatyka >> fotografia cyfrowa >> techniki fotografowania
Porównaj ceny (książka, ebook, audiobook).

Poznaj sekrety warsztatu profesjonalnych retuszerów ? opanuj skuteczne techniki udoskonalania fotografii portretowych!

Jeśli jesteś fotografem, zapewne doskonale zdajesz sobie sprawę z tego, że bez względu na jakość sprzętu i umiejętności niemal każde zdjęcie wymaga pewnego retuszu. Czasem wystarczy ledwie drobna korekta ostrości bądź kolorów, by z przeciętnej fotki uczynić wyjątkową, zachwycającą fotografię. W przypadku portretów retusz pełni jeszcze dodatkową, istotniejszą rolę. Każda fotografowana osoba oczekuje, że na zdjęciach będzie wyglądać doskonale, tak jak gwiazdy na okładkach ekskluzywnych czasopism. Z nieskazitelną skórą, śnieżnobiałym uśmiechem, szczupło, młodo, a przy tym nadal naturalnie. Dlatego niezmiernie ważne dla każdego fotografa jest opanowanie takich technik edycji zdjęć, które szybko, a przy tym w dyskretny, choć efektowny sposób poprawią wygląd każdego modela i zdjęcia. Cała sztuka retuszu polega na tym, by przy zachowaniu maksimum subtelności poprawek tworzyć urzekające, perfekcyjne fotografie bez efektu sztuczności.

Jeśli chcesz opanować tajniki warsztatu zawodowych retuszerów - te, które kryją się za idealną skórą bez blizn, rozstępów i cellulitu, szczupłymi sylwetkami oraz długimi, kuszącymi rzęsami czy lśniącymi włosami modelek? oto książka, której szukałeś! Słynny fotograf i ekspert w dziedzinie edycji zdjęć, Scott Kelby, napisał niesamowity przewodnik dla fotografów, w którym znajdziesz profesjonalne techniki retuszerskie, niezbędne w tym zawodzie. Krok po kroku, przystępnym i pełnym humoru językiem opisał tu wszystkie skuteczne metody naprawiania, upiększania i wykańczania portretów w Photoshopie. Znajdziesz tu mnóstwo praktycznych instrukcji, ciekawych porad i sprawdzonych wskazówek, dzięki którym nauczysz się:

Ponadto znajdziesz tu gotowe, sprawdzone receptury Scotta Kelby...ego na
5-, 15- i 30-minutowy retusz zdjęcia od początku do końca!



Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

Tytuł oryginału: Professional Portrait Retouching Techniques for Photographers Using Photoshop Tłumaczenie: Piotr Cieślak ISBN: 978-83-246-3437-8 Authorized translation from the English language edition, entitled: Professional Portrait Retouching Techniques for Photographers Using Photoshop, First Edition, ISBN 0321725549; by Scott Kelby; published by Pearson Education, Inc; publishing as New Riders Press, Copyright © 2011 by Kelby Corporate Management, Inc. All rights reserved. No part of this book may be reproduced or transmitted in any form or by any means, electronic or mechanical, including photocopying, recording or by any information storage retrieval system, without permission from Pearson Education Inc. Polish language edition published by Helion S.A. Copyright © 2012. All rights reserved. No part of this book may be reproduced or transmitted in any form or by any means, electronic or mechanical, including photocopying, recording or by any information storage retrieval system, without permission from the Publisher. Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniej-szej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficz-ną, fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji. Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi ich właścicieli. Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz Wydawnictwo HELION nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji zawartych w książce. Wydawnictwo HELION ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63 e-mail: helion@helion.pl WWW: http://helion.pl (księgarnia internetowa, katalog książek) Drogi Czytelniku! Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres http://helion.pl/user/opinie/profuj Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję. Pliki z przykładami omawianymi w książce można znaleźć pod adresem: ftp://ftp.helion.pl/przyklady/profuj.zip Printed in Poland. • Kup książkę • Poleć książkę • Oceń książkę • Księgarnia internetowa • Lubię to! » Nasza społeczność Profesjonalne ujęcia portretowe. Techniki retuszowania zdjęć według Scotta Kelby’ego Spis treści 25 ROZDZIAŁ 1. CZY TE OCZY MOGĄ KŁAMAĆ Retuszowanie oczu Zwiększanie kontrastu tęczówek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .26 Przyciemnianie zewnętrznej krawędzi tęczówek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .30 Jak dodać oczom odrobinę blasku i życia? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .36 Akcentowanie i tworzenie odblasków w oczach . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .41 Rozjaśnianie białek oczu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .48 Retuszowanie przekrwionych oczu. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .56 Zmiana koloru oczu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .59 Retuszowanie podkrążonych oczu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .62 Powiększanie lub zmniejszanie oczu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .66 Zastępowanie jednego oka drugim . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .73 Zagęszczanie rzęs . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .81 Wyrównywanie brwi. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .92 Wypełnianie brwi. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .99 Przyciemnianie brwi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 103 Dodawanie blasku oczom przez wyostrzanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 105 109 ROZDZIAŁ 2. SKÓRA Retuszowanie skóry Usuwanie przebarwień i pryszczy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 110 Jak uniknąć efektu plastikowej lalki? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 113 Proste, „ekspresowe” wygładzanie skóry . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 114 Wygładzanie skóry z zachowaniem naturalnej cery . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 120 Wygładzanie skóry i odtwarzanie naturalnej cery . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 126 Wygładzanie skóry fi ltrem High Pass (Górnoprzepustowy) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 132 Wygładzanie skóry przy użyciu kanałów obrazu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 137 Niwelowanie i usuwanie zmarszczek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 143 Retuszowanie błyszczącej skóry. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 151 Ujednolicanie odcieni skóry. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 155 Redukowanie zarostu. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 160 Cyfrowy makijaż. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 164 Efekt „porcelanowej skóry”. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 175 Wyostrzanie zdjęć portretowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 184 ROZDZIAŁ 3. TWARZĄ W TWARZ Kształtowanie detali twarzy Modelowanie twarzy i głowy. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 194 Korygowanie asymetrii twarzy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 200 Modelowanie twarzy przez miejscowe rozjaśnianie i przyciemnianie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 208 193 8 Profesjonalne ujęcia portretowe. Techniki retuszowania zdjęć według Scotta Kelby’ego Spis treści ROZDZIAŁ 4. HAIR Retuszowanie włosów Dodawanie włosom blasku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 216 Usuwanie potarganych kosmyków włosów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 220 Wypełnianie luk we włosach . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 228 Zmiana koloru włosów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 233 Przyciemnianie przedziałka we włosach . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 238 Retuszowanie odrostów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 241 215 ROZDZIAŁ 5. USTA-USTA Retuszowanie ust i warg Powiększanie ust . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 248 Nadawanie połysku ustom. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 251 Nakładanie lub korygowanie szminki. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 256 Zmiana odcienia szminki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 260 Retuszowanie zębów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 267 Wybielanie zębów i usuwanie zażółceń. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 276 247 ROZDZIAŁ 6. DIETA Odchudzanie i wysmuklanie Ogólne wyszczuplanie. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 284 Wyszczuplanie jednej osoby na zdjęciach grupowych. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 287 Retuszowanie podwójnego podbródka i wyszczuplanie twarzy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 290 Wyszczuplanie ramion i nóg . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 295 Akcentowanie mięśni brzucha . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 304 Retuszowanie ubrań (wybrzuszeń, zagnieceń i fałd). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 309 283 ROZDZIAŁ 7. ERA RETUSZERA Mój retusz na 5, 15 i 30 minut Lista problemów do rozwiązania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 318 Retusz w pięć minut . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 320 Retusz w piętnaście minut . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 334 Retusz w pół godziny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 348 317 SKOROWIDZ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 367 9 R o z d z i a ł 4 . HAIR Retuszowanie włosów Wiem, wiem — ten tytuł jest tak oczywisty; tak banalny, że doprawdy trudno byłoby dobrać coś mniej oryginalnego do rozdziału poświęconego retuszowaniu włosów, prawda? Tymczasem w rze- czywistości ów nagłówek odwołuje się klasycz- nego broadwayowskiego musicalu „Hair” z 1968 roku, który — co wielce interesujące — przeży- wa właśnie swoją drugą młodość i ściąga tłumy widzów, pragnących go obejrzeć z tego samego powodu co czterdzieści lat temu. Jaki to powód? Prosty: aktorzy występują nago. Tak, nie przesły- szałeś się, całkiem nago. Dokładnie tak jak mo- delki i modele w tym rozdziale. No dobrze, żartu- ję, ale przyznaj, że ta koncepcja poruszyła w Tobie czułe struny, czyż nie? No nie wygłupiaj się, nie ma się czego wstydzić. Założę się, że przez chwi- lę pomyślałeś „ale fajnie!”, a potem podskoczyłeś z radości tak szybko, jak szybko wyskakują z fata- łaszków piękne panie i piękni panowie na kartach tego rozdziału. (Ha! Teraz mi się już nie wywiniesz, nie oszukuj! Jak na fotografa i retuszera straszny z Ciebie świntuszek!). Z nagością czy bez, w tym rozdziale znajdziesz najlepsze, innowacyjne tech- niki i narzędzia, które sprawią, że włosy retuszo- wanych ludzi staną się puszyste, lśniące i zmysło- we. Tak, tak. Takich słów nie używa się co dzień (a w pewnych dzielnicach lepiej w ogóle ich nie wymawiać, by nie obudzić się w szpitalu z kilko- ma złamanymi kończynami. Zwłaszcza „zmysło- we” brzmi ryzykownie). Z drugiej strony nietrud- no odejść od zmysłów, widząc na przykład piękną dyrygentkę, ubraną w same włosy i batutę, któ- rą znajdziesz na stronie 96. (Naprawdę to spraw- dziłeś? Nie, no doprawdy jesteś niezwykle łatwo- wierny. Łatwowierny świntuszek. Łatwiuszek). Teraz już wiem, że jeśli chciałbym mieć absolut- ną pewność, że przeczytasz ten rozdział, powinie- nem raczej zatytułować go „Nagość”. Albo jeszcze lepiej „Nagość absolutna”. Albo „Nagłość absolu- tu”. (Nie, to ostatnie chyba jednak zmierza w nie- właściwym kierunku). Zresztą nieważne. Zapew- niam Cię, że nie znajdziesz w tym rozdziale nicze- go, co mogłoby zgorszyć mojego szwagra (z tym że on pracuje w motelu na przedmieściach Las Vegas, jeśli wiesz, co chcę powiedzieć…). 215 Profesjonalne ujęcia portretowe. Techniki retuszowania zdjęć według Scotta Kelby’ego Dodawanie włosom blasku Tą sztuczką posługuję się bardzo często; stosuję ją niemal na każdym zdjęciu portretowym, gdyż nie tylko poprawia plastyczność włosów i nadaje im wspaniałą głębię, lecz zarazem pozwala na zaakcentowanie naturalnego oświetlenia sceny. Krok 1. Do retuszowania włosów wybrałem takie oto zdjęcie (przypominam, że możesz je pobrać ze strony interne- towej, której adres znajdziesz na początku książki). Ze względu na naturalne światło słoneczne wpadające przez okno włosy po lewej stronie naprawdę ładnie lśnią; ich oświetlenie po prawej stronie także nie jest złe, lecz już za chwilę się przekonasz, że i jedno, i drugie kryje w sobie potencjał do dalszych poprawek, dzięki którym włosy mo- delki nabiorą jeszcze piękniejszego blasku. (A przy okazji możemy skorygować niedostatki oświetlenia sceny). Krok 2. Rozpocznij od powielenia warstwy Background (Tło) przy użyciu skrótu Ctrl+J (Mac OS: Command+J), a następnie zmień tryb mieszania otrzymanego duplikatu z Normal (Zwykły) na Screen (Ekran) w sposób zilustrowany na rysunku obok. Całe zdjęcie stanie się wówczas o wiele jaśniejsze (jak na pokazanym przykładzie). 216 • Rozdział 4. • Retuszowanie włosów Profesjonalne ujęcia portretowe. Techniki retuszowania zdjęć według Scotta Kelby’ego Krok 3. Jak widać na rysunku ilustrującym 2. krok ćwiczenia, cała fotografi a uległa rozjaśnieniu, a nam zależy przecież na rozjaśnieniu włosów; ba — nawet nie całych, lecz ich wybranych miejsc. Naciśnij i przytrzymaj klawisz Alt (Mac OS: Option) i kliknij przycisk Add Layer Mask (Utwórz ma- skę warstwy) znajdujący się w dolnej części panelu Layers (Warstwy) — na rysunku obok został on zakreślony na czerwono. Jaśniejsza wersja zdjęcia zostanie wówczas ukryta przy użyciu całkowicie czarnej maski. Włącz teraz narzędzie Brush (Pędzel), wybierz niewielką końcówkę pędzla o miękkich krawędziach z przybornika, zmień war- tość parametru Opacity (Krycie) na pasku opcji programu na 100 , upewnij się, że kolor narzędzia został automa- tycznie zmieniony na biały, i zacznij zamalowywanie naj- jaśniejszych obszarów włosów (czyli odblasków światła). W miarę zamalowywania na ekranie będzie stopniowo odsłaniana jaśniejsza wersja zdjęcia. Innymi słowy, od- szukaj wszystkie jaśniejsze pasemka oraz refl eksy światła we włosach i zamaluj je, by dodatkowo je rozjaśnić. (Jak widać na rysunku obok, zamalowuję właśnie włosy po lewej stronie zdjęcia, w okolicach ramienia modelki). Krok 4. Kontynuuj malowanie, nie zapominając o zaakcentowa- niu odblasków światła na czubku głowy. Wprawdzie nie są one tak jasne jak po lewej stronie, lecz to nie szkodzi; wręcz przeciwnie — subtelne odblaski staną się dzięki temu trochę mniej subtelne — i o to chodzi. Ciąg dalszy na następnej stronie Retuszowanie włosów • Rozdział 4. • 217 Profesjonalne ujęcia portretowe. Techniki retuszowania zdjęć według Scotta Kelby’ego Krok 5. Jak widać na rysunku, tym razem zająłem się odblaskami światła po prawej stronie. Ty także kontynuuj malowanie w opisany sposób dopóty, dopóki nie zamalujesz wszyst- kich jasnych miejsc, a tym samym nie odsłonisz górnej, jaśniejszej warstwy ze zdjęciem wszędzie tam, gdzie to konieczne. Krok 6. Po zakończeniu malowania należy skorygować intensyw- ność wykonanej poprawki tak, by wyglądała naturalnie. Można to zrobić poprzez zmniejszenie wartości para- metru Opacity (Krycie) warstwy z jaśniejszym wariantem zdjęcia. Na pokazanym tutaj przykładzie zmniejszyłem ją do 60 , co wygląda całkiem przekonująco, lecz w za- leżności od rodzaju i specyfi ki zdjęcia być może będziesz musiał zmniejszyć ją bardziej lub pozostawić bez zmian, na 100-procentowym poziomie — to już zależy wyłącznie od Ciebie, jako fotografa i retuszera w jednej osobie. 218 • Rozdział 4. • Retuszowanie włosów Profesjonalne ujęcia portretowe. Techniki retuszowania zdjęć według Scotta Kelby’ego PrPrPrPrzezez d dd rereetutut szszzememem PoPoPo r r retetetusususzuzuzu ę h n i k c i u ! c te dję z W y n p a b ó r i n uj tę m y n PoPoP r retetususzuzu zz z zz z zz zzzzzzzzzzzz zd jd jd jdd jd jd jd jd jd jd jd jd jd jd jd jd jd jd jd jd jd ę cę cę cę cę cę cę cę cę cę cę cę cę ccę ccę cccę ccę ccccę ccę ccę cę i ei ei ei ei ei ei ei ei ei ei ei ei ei ei ei eeei ei ei ei eei ee jjj j j e s t d odd s ttę pę pp n en eeen e d dddd d d d ooo oo o p op op op o b rb rb rb rb rb rb a naaa na na na n i ai aaaaaaaai ai aaaai ai aaa .. . PaPaPaPPP t rt rt z zz s ts ts tt rororo n an an aa 1 1 1 .11 .1 .111 ToToToToToToToTToToToToToToToToToToToTTToTTT Retuszowanie włosów • Rozdział 4. • 219 Profesjonalne ujęcia portretowe. Techniki retuszowania zdjęć według Scotta Kelby’ego Usuwanie potarganych kosmyków włosów To kolejna z drobnych, lecz niezwykle cennych sztuczek, które mają bardzo istotny wpływ na wygląd portretu. Założę się, że gdy po raz pierwszy poświęcisz kilka minut na wyretuszowanie niesfornych kosmyków, zaczniesz na pierwszy rzut oka dostrzegać zdjęcia, na których fotograf nie zadał sobie tego trudu. Na szczęście opisana technika jest bardzo prosta, a także — wbrew pozorom — całkiem szybka w re- alizacji (zwłaszcza jeśli niesforne kosmyki wystają poza obrys sylwetki sportretowanej osoby, a tak jest zazwyczaj. Gorzej, jeśli zasłaniają oko, twarz lub fragmenty ubrania. Wówczas rzeczywiście trzeba się uzbroić w olbrzymie pokłady cierpliwości). Krok 1. Oto zdjęcie przeznaczone do wyretuszowania. Wystarczy rzut oka, by się przekonać, że fryzura modelki z pewno- ścią zyskałaby na… hm… zastosowaniu jakiegoś środka antystatycznego. Chodzi mi zwłaszcza o pojedyncze włosy i kosmyki w pobliżu czubka głowy oraz z boku; oprócz tego jeden krnąbrny włos opadł na czoło i myślę, że warto byłoby się nim przy okazji zająć. Rozpocznij od powielenia warstwy Background (Tło) za pomocą skrótu Ctrl+J (Mac OS: Command+J). Cały proces retuszowania przeprowadzimy na wykonanej teraz kopii (która nie tylko pełni funkcję polisy ubezpieczeniowej, na wypadek gdyby coś poszło naprawdę źle, lecz zarazem stanowi świetny sposób na błyskawiczne porównanie wyglądu zdjęcia przed wykonaniem dowolnej poprawki i po niej. Krok 2. Ponieważ cały retusz będzie się odbywał w pobliżu linii włosów, narzędzie Healing Brush (Pędzel korygujący) raczej się tutaj nie sprawdzi — istnieje spore ryzyko, że podczas poprawiania detali sąsiadujących z innymi fragmentami fryzury kontury tych ostatnich ulegną zniekształceniu i rozmyciu. W takich przypadkach wolę się posłużyć narzędziem Clone Stamp (Stempel) (S) i końcówką o twar- dych krawędziach; taką, jaką wybieram z przybornika pokazanego na rysunku obok. Przed przystąpieniem do retuszu należy powiększyć podgląd zdjęcia (przynajmniej do 100 ). Uwaga: jeśli portret został wykonany na niejed- nolitym tle, to być może będziesz musiał się przeprosić z narzędziem Healing Brush (Pędzel korygujący), przynaj- mniej na początku, i zmienić je na Clone Stamp (Stempel) dopiero przy retuszowaniu najbliższych okolic głowy. 220 • Rozdział 4. • Retuszowanie włosów Profesjonalne ujęcia portretowe. Techniki retuszowania zdjęć według Scotta Kelby’ego Krok 3. Końcówka pędzla powinna być tylko trochę większa od gru- bości retuszowanych włosów. Wszystko zależy od zdjęcia, więc nie staraj się za każdym razem zachować identycz- nych proporcji jak na przykładowych rysunkach. Po prostu przyjrzyj się grubości włosów oraz ich pasemek i na tej podstawie dobierz średnicę pędzla, nieznacznie większą od retuszowanego detalu. Wybierz łatwe do zapamiętania miejsce, od którego możesz zacząć pracę i wrócić doń po wyretuszowaniu wszystkich zbędnych detali dookoła głowy (tutaj rozpocząłem od włosów nad ramieniem, po lewej stronie). Naciśnij klawisz Alt (Mac OS: Option) i kliknij tuż poza obrębem retuszowanego detalu; w miejscu, w którym nie ma żadnych włosów. Wybierz miejsce położone jak najbliżej, by jego kolor, odcień i faktura były bardzo podobne do tła kory- gowanego detalu. Krok 4. Rozpocznij od końca włosa wystającego najdalej poza obrys głowy i przeciągnij kursorem myszy dokładnie wzdłuż niego, jak gdybyś chciał go odręcznie narysować. Zwolnij przycisk myszy, gdy dotrzesz do brzegu fryzury modelki (jak na rysun- ku). Niewielki symbol plusa po lewej stronie kursora świadczy o tym, jak blisko retuszowanego detalu pobrałem próbkę (z klawiszem Alt/Option) w poprzednim kroku ćwiczenia. Ta odległość powinna być bardzo niewielka, lecz nie aż tak mała, by ryzykować powielanie detalu, który właśnie retuszujesz. Jeśli popełnisz błąd, naciśnij Ctrl+Z (Mac OS: Command+Z), aby anulować ostatnie pociągnięcie pędzla, i spróbuj jeszcze raz. Jeżeli uznasz, że musisz anulować kilka ostatnich popra- wek pod rząd, użyj skrótu Ctrl+Alt+Z (Mac OS: Command+ Option+Z). W ten sposób możesz cofnąć do 20 ostatnich pociągnięć (tyle bowiem wynosi domyślny limit historii reje- strowanych operacji w Photoshopie). Jeśli wydaje Ci się, że to mało, to… musimy poważnie porozmawiać (żartuję!). Wystar- czy, że rozwiniesz menu Edit/Preferences (Edycja/Preferencje), bądź też Photoshop/Preferences (Photoshop/Preferencje) w Mac OS, wybierzesz polecenie Performance (Wydajność) i zmienisz wartość parametru History States (Stany historii) w sekcji History Cache (Historia i bufor). Pamiętaj, że wzrost liczby zapamiętywanych stanów zwiększa zapotrzebowanie na pamięć operacyjną komputera. Ciąg dalszy na następnej stronie Retuszowanie włosów • Rozdział 4. • 221 Profesjonalne ujęcia portretowe. Techniki retuszowania zdjęć według Scotta Kelby’ego Krok 5. Można powiedzieć, że poprzedni krok zawiera opis całego procesu w pigułce: pobranie próbki w pobliżu włosa, przeciągnięcie wzdłuż włosa narzędziem Clone Stamp (Stempel) i zwolnienie przycisku myszy w pobliżu „właściwej” fryzury. Zauważ jednak, że usuwanie wszyst- kich pojedynczych włosów sprawia, że fryzura kończy się nienaturalnie, jak ucięta nożem (włosy wyglądają już nie jak włosy, lecz jak coś w rodzaju kasku). Aby uniknąć tego efektu i zapewnić naturalną różnorodność fryzury: po pierwsze, staram się nie usuwać wszystkich luźnych kosmyków (zostawiam kilka krótkich); po drugie, unikam odcinania ich równo z fryzurą. Można też skorzystać z jeszcze jednej sztuczki: włącz narzędzie Smudge (Smuże- nie) przy użyciu paska narzędzi (jego przycisk jest ukryty pod przyciskiem narzędzia Blur (Rozmywanie) i został pokazany na rysunku obok), a następnie wykonaj kilka krótkich pociągnięć wzdłuż końcówek włosów, przy użyciu domyślnych ustawień pędzla o bardzo niewiel- kiej średnicy. W rezultacie końcówki zostaną delikatnie „wyciągnięte” z fryzury i rozmyte, będą więc wyglądały bardziej naturalnie (wystarczy, że wykonasz kilka takich pociągnięć, zgodnie z naturalnym ułożeniem włosów). Przyjrzyjmy się teraz bardzo irytującemu jasnemu kosmy- kowi po lewej stronie, który przysporzy nam dodatkowe- go problemu. Zacznij zwyczajnie: od włączenia narzędzia Clone Stamp (Stempel) i pobrania próbki ponad kosmy- kiem (jak na rysunku). Krok 6. Zamaluj włos, rozpoczynając od końcówki i kończąc tuż przy brzegu fryzury. Teoretycznie to powinno wystarczyć, lecz spójrz tylko: włos był tak jasny, że teraz wydaje się urywać w połowie, niczym surowe, złamane spaghetti! W takich przypadkach zwykle uciekam się do kolejnej techniki, polegającej na klonowaniu fragmentów włosów i maskowaniu nimi takich drobnych wad, lecz na razie pokażę Ci trochę inny trik, może nie do końca zgodny z moimi zasadami… ale tylko troszeczkę. 222 • Rozdział 4. • Retuszowanie włosów Profesjonalne ujęcia portretowe. Techniki retuszowania zdjęć według Scotta Kelby’ego Krok 7. Naciśnij przycisk Alt (Mac OS: Option), kliknij w obrębie fryzury, tuż ponad „złamanym” włosem, który przed chwilą wyretuszowałeś, i wykorzystaj pobraną próbkę do zamaskowania pechowej końcówki. Aby to zrobić, po prostu przesuń kursor ponad nią i kliknij (tylko raz — patrz rysunek obok). Krok 8. Po wykonanej poprawce końcówka włosa wygląda tak, jak gdyby została przycięta nieco głębiej, i nie sprawia wrażenia oczywistego retuszu. Tak; to naprawdę ko- smetyczna zmiana. Sam musisz ocenić, czy warto wy- konywać tego typu zabiegi, w kontekście docelowego zastosowania retuszowanego zdjęcia (jeśli na przykład ktoś zamierza wykorzystać retuszowaną fotografi ę do umieszczenia w profi lu na Facebooku, to raczej nie przej- mowałbym się tego typu problemami). Tak czy owak, decyzja o skali i stopniu zaawansowania retuszu danego zdjęcia należy do fotografa — czyli do Ciebie. W porząd- ku; teraz możesz już kontynuować pracę nad portretem, począwszy od lewej strony głowy, przez jej czubek, aż do strony prawej. Po drodze usuń i skoryguj tyle niesfornych włosów, ile uznasz za konieczne i praktyczne zarazem. Pamiętaj jedynie, by po zakończeniu pracy brzeg fryzury nie wyglądał jak przycięty narzędziem Pen (Pióro) lub ostrymi nożyczkami. Ciąg dalszy na następnej stronie Retuszowanie włosów • Rozdział 4. • 223 Profesjonalne ujęcia portretowe. Techniki retuszowania zdjęć według Scotta Kelby’ego Krok 9. Przyjrzyjmy się teraz pojedynczym włosom, które opadły na czoło. Mamy tutaj bowiem do czynienia z jednym niezwykle aroganckim intruzem oraz kilkoma nieco mniej śmiałymi, które zakradły się na ów — doskonale gładki skądinąd — fragment skóry (cóż za styl! Muszę kiedyś na- pisać jakiś kryminał w angielskim stylu). Ponieważ część włosów znajduje się na tle gładkiej skóry czoła, a część sięga nieco w głąb fryzury, postanowiłem zastosować retusz przy użyciu dwóch narzędzi. Krok 10. Rozpocznij od narzędzia Healing Brush (Pędzel korygujący) — naciśnij Shift+J tyle razy, ile to będzie konieczne, aby je włączyć — i usuń większą część pojedynczego włosa, który opadł na czoło modelki. W pewnym sensie ten proces bardzo przypomina najzwyklejszy retusz skóry, a do tego narzędzie Healing Brush (Pędzel korygujący) nadaje się idealnie. Do dzieła: naciśnij klawisz Alt (Mac OS: Option), kliknij w gładkim obszarze skóry w pobliżu retuszowanego detalu i zamaluj go, zwalniając przycisk myszy w pobliżu linii włosów (mniej więcej w miejscu pokazanym na rysunku). 224 • Rozdział 4. • Retuszowanie włosów Profesjonalne ujęcia portretowe. Techniki retuszowania zdjęć według Scotta Kelby’ego Krok 11. Ponownie włącz narzędzie Clone Stamp (Stempel), wy- bierz bardzo małą końcówkę pędzla o miękkich krawę- dziach i upewnij się, że wartość parametru Opacity (Kry- cie) wynosi 100 . Pobierz próbkę ostatniego fragmentu włosa, który należy usunąć, i całkowicie go wyretuszuj (patrz rysunek). Przy okazji oczyściłem okolice retuszo- wanego fragmentu z kilku innych pojedynczych włosów, w analogiczny sposób jak przed chwilą — przy użyciu dwóch narzędzi. Krok 12. Poszukaj teraz pojedynczych włosów, które teoretycznie znajdują się w obrębie fryzury, lecz zupełnie do niej nie pasują (chodzi mi o wszelkie niesforne kosmyki, które nie opadły na czoło i nie wystają poza obrys głowy, lecz sprawiają wrażenie bycia zupełnie nie na miejscu). Spójrz na przykład na włos, który oznaczyłem na rysunku obok. W takich przypadkach zwykle stosuję technikę przenoszenia fragmentów włosów (z którą zapoznasz się w następnym ćwiczeniu), gdyż zwykłe klonowanie daje nienaturalnie wyglądające efekty. Owszem, z pew- nej odległości nie wyglądają one źle (i z pewnością nie wzbudzą podejrzeń na zdjęciach w niskiej rozdzielczości, przeznaczonych do umieszczenia w internecie, na przy- kład w profi lu na Facebooku), lecz w przypadku odbitek lub naprawdę ważnych zdjęć lepiej rozciągnąć sąsiednie, równo zaczesane włosy w taki sposób, by zamaskować zaplątany kosmyk. Ciąg dalszy na następnej stronie Retuszowanie włosów • Rozdział 4. • 225 Profesjonalne ujęcia portretowe. Techniki retuszowania zdjęć według Scotta Kelby’ego Krok 13. Włącz narzędzie Lasso (L) i narysuj odręczne zaznaczenie obejmujące problematyczny włos z bardzo niewielką „zakładką” dookoła. Nie zmieniając narzędzia, kliknij wewnątrz narysowanego zaznaczenia i przeciągnij je odrobinę w górę, ponad ładnie uporządkowany fragment włosów (oczywiście niekoniecznie w górę — jeśli ponad retuszowanym detalem także panuje bałagan, poszukaj odpowiedniego miejsca pod spodem). Wydaj teraz pole- cenie Select/Modify/Feather (Zaznacz/Zmień/Wtapianie), a gdy na ekranie pojawi się okno dialogowe Feather Selection (Wtop zaznaczenie), zmień wartość promienia na 4 piksele, by odrobinę rozmyć krawędzie zaznaczenia, i kliknij przycisk OK. Krok 14. Naciśnij Ctrl+J (Mac OS: Command+J), aby skopiować zaznaczony fragment włosów do osobnej warstwy doku- mentu. Włącz narzędzie Move (Przesunięcie) (V) i przeciągnij otrzymaną warstwę w dół; w taki sposób, by zamaskować niepożądany włos. Jeśli narysowane zaznaczenie było wystarczająco małe, to skopiowany fragment nie powinien wyglądać obco i kolidować z nowym otoczeniem. Jeśli z jakichś dziwnych powodów nie pasuje on do nowego otoczenia, naciśnij Ctrl+T (Mac OS: Command+T), by wydać polecenie Free Transform (Przekształcanie swobodne), przy- trzymaj klawisz Ctrl (Mac OS: Command), kliknij jeden z na- rożnych uchwytów ramki przekształcenia i przeciągnij go tak, by dopasować zawartość ramki do miejsca, w którym się znalazła (naciśnięcie klawisza Ctrl/Command pozwala dowolnie deformować zawartość ramki). Na koniec za- twierdź przekształcenie klawiszem Enter (Mac OS: Return). Przypuszczam, że ostatnia z opisanych w tym ćwiczeniu technik nieczęsto będzie Ci potrzebna, ale jej znajomość nie zaszkodzi — nigdy nic nie wiadomo. 226 • Rozdział 4. • Retuszowanie włosów Profesjonalne ujęcia portretowe. Techniki retuszowania zdjęć według Scotta Kelby’ego PrPrPrPrzezezezed d dd rerereetutututuszszszszemememm PoPoo rretetusu zuu ę h n i k c i u ! c te dję z W y n p a b ó r i n uj tę m y n PoPPo rr retetette uususussssuszuzuuuzzz ToToT zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzd jd jdddddddd jd j ę cę cęę cę cę cę cę cę cę cę cę c i ei ei ei ei eei eei eeiii j j j j jjjj j e se se se se se se se s ttt t tt d od od oodd od s ts ts ts ts ts ts ts ę pę pę pę pę pę pę ppppę pę pę ppp n en ennnnnnnnnn dddd dd dddd ooooo ppp oo b rb rb rb rb ra na na na i aaai a . PaPaaPaPaPaPaPaat rt rt rttt z z s ts ts ts ts ts tt rororororororororor n an an an an an an an an an aaaaan aa 11 1 111111111 111 .1 .. Retuszowanie włosów • Rozdział 4. • 227 Profesjonalne ujęcia portretowe. Techniki retuszowania zdjęć według Scotta Kelby’ego Wypełnianie luk we włosach Poprawianie wyglądu włosów należy do najtrudniejszych retuszy, gdyż efekty uzyskiwane przy użyciu narzędzi Clone Stamp (Stempel) oraz Healing Brush (Pędzel korygujący) zazwyczaj są dalekie od ideału. W takich przypadkach zwykle trzeba skopiować i przenieść fragment wło- sów z jednego miejsca w inne, aby zamaskować zaistniały problem. To jedna z takich sytuacji, gdy po prostu nie ma innego wyjścia — luka we włosach może być spowodowana pozą modelki, dynamicznym gestem, działaniem wentylatora czy dziesiątkiem innych przyczyn i jest tak duża, że po prostu psuje wygląd fotografi i. Oto najlepszy moim zdaniem sposób na jej zatuszowanie. Krok 1. Do retuszowania włosów wybrałem portret pokazany na rysunku obok. Między pasmami włosów modelki są widoczne wyraźne przerwy, zwłaszcza tuż ponad ra- mionami. Zastosowanie narzędzi takich jak Clone Stamp (Stempel) czy Healing Brush (Pędzel korygujący) zupełnie nie wchodzi tutaj w rachubę: uzyskanie nimi akceptowal- nych efektów byłoby koszmarnie trudne (a retusz i tak rzucałby się w oczy). Nie mamy więc innego wyjścia, jak tylko załatać widoczne luki skopiowanymi fragmentami włosów. Krok 2. Włącz narzędzie Lasso (L) i narysuj zaznaczenie obejmu- jące fragment fryzury sąsiadujący bezpośrednio ze szcze- liną, którą chciałbyś wyretuszować (jak widać na rysunku obok, zaznaczyłem właśnie obszar tuż obok sporej luki między dwoma pasmami włosów po lewej stronie zdję- cia). Krawędzie otrzymanego zaznaczenia trzeba będzie rozmyć, by jego zawartość elegancko wtopiła się w ist- niejącą fryzurę po skopiowaniu. Wydaj zatem polecenie Select/Modify/Feather (Zaznacz/Zmień/Wtapianie), a gdy na ekranie pojawi się okno dialogowe Feather Selection (Wtop zaznaczenie), zmień wartość promienia rozmycia na 4 piksele i kliknij przycisk OK. Nawiasem mówiąc, 4 piksele to żadna czarodziejska wartość — raczej punkt wyjścia do ewentualnych poprawek. Im większy promień rozmycia, tym łagodniejsze (bardziej przezroczyste) będą krawędzie skopiowanego fragmentu. Jeśli się okaże, że są zbyt mięk- kie, anuluj całą operację i spróbuj zmniejszyć promień rozmycia do 3 lub nawet 2 pikseli. 228 • Rozdział 4. • Retuszowanie włosów Profesjonalne ujęcia portretowe. Techniki retuszowania zdjęć według Scotta Kelby’ego Krok 3. Naciśnij Ctrl+J (Mac OS: Command+J), aby powielić za- znaczony fragment i umieścić go w oddzielnej warstwie dokumentu. Następnie włącz narzędzie Move (Przesunię- cie) (V) i przeciągnij go w lewą stronę w taki sposób, by zamaskował widoczną lukę. Choć zdarza się, że powielo- ny detal pasuje idealnie, to najczęściej trzeba go w jakiś sposób skorygować, by wtopił się w nowe otoczenie. Także w tym przypadku trzeba będzie skorygować jego układ i kształt (zrobimy to w następnym kroku ćwiczenia), lecz to nie znaczy, że narysowałeś niewłaściwe zaznacze- nie — jak już wspomniałem, dosztukowanie powielone- go pasemka włosów do istniejącej fryzury niemal zawsze wymaga drobnych poprawek. Krok 4. Naciśnij Ctrl+T (Mac OS: Command+T), by wydać pole- cenie Free Transform (Przekształcanie swobodne). Dzięki temu będziesz mógł obrócić skopiowany fragment zgod- nie z kierunkiem ruchu wskazówek zegara, by elegancko połączyć go z istniejącą fryzurą (jak na rysunku obok). Po prostu przesuń kursor myszy odrobinę poza obręb ramki przekształcenia (powinien on wówczas przybrać kształt podwójnej strzałki, jak na rysunku obok), a potem kliknij i przeciągnij po łuku w prawą stronę, by obrócić cały detal. Po ustawieniu fragmentu włosów pod odpo- wiednim kątem być może będziesz musiał go przesunąć, aby jeszcze lepiej dopasować go do otoczenia. W takim przypadku umieść kursor we wnętrzu ramki i przeciągnij. Przypuszczam, że efekt nie będzie idealny, lecz na tym etapie to nie szkodzi — przed nami nadal sporo pracy. Ciąg dalszy na następnej stronie Retuszowanie włosów • Rozdział 4. • 229 Profesjonalne ujęcia portretowe. Techniki retuszowania zdjęć według Scotta Kelby’ego Krok 5. Naciśnij klawisz Enter (Mac OS: Return), aby zatwierdzić wykonane przekształcenie. Prawa krawędź skopiowanego fragmentu nie wtapia się idealnie w nowe tło i jest wi- doczna bardziej, niż powinna. Uporamy się jednak z tym problemem kilkoma pociągnięciami pędzla. Do dzieła: najpierw kliknij przycisk Add Layer Mask (Utwórz maskę warstwy) znajdujący się w dolnej części panelu Layers (Warstwy), aby dołączyć maskę do warstwy ze skopiowa- nymi włosami. Włącz narzędzie Brush (Pędzel) (B), naciśnij klawisz X, aby zmienić bieżący kolor narzędzia na czarny (tym razem bowiem maska jest całkowicie biała), ustaw wartość parametru Opacity (Krycie) na 100 i wybierz niewielką końcówkę pędzla o miękkich krawędziach. Wykonaj kilka krótkich pociągnięć wzdłuż krawędzi sko- piowanego kosmyka, by zatuszować jego kontury na tle naturalnych włosów modelki. Krok 6. Wystarczy jedno spojrzenie na górną część retuszowane- go fragmentu (patrz rysunek ilustrujący 5. krok ćwicze- nia), by dostrzec, że został on skopiowany z sąsiedniego miejsca, tuż obok kolczyka. Spróbujmy zatem zatuszować to podobieństwo przy użyciu kolejnego skrawka włosów, pobranego z miejsca tuż ponad retuszowanym obszarem. Ponownie uaktywnij warstwę Background (Tło), narysuj nowe zaznaczenie narzędziem Lasso, rozmyj jego krawę- dzie i skopiuj zawartość do nowej warstwy dokumentu. Ponieważ naszym celem jest zamaskowanie poprzedniej poprawki, przeciągnij skopiowaną warstwę powyżej poprzedniej w panelu Layers (Warstwy), a następnie włącz narzędzie Move (Przesunięcie), umieść kosmyk we wła- ściwym miejscu i w razie potrzeby obróć go przy użyciu polecenia Free Transform (Przekształcanie swobodne). 230 • Rozdział 4. • Retuszowanie włosów Profesjonalne ujęcia portretowe. Techniki retuszowania zdjęć według Scotta Kelby’ego Krok 7. Moim zdaniem całkiem nieźle poradziliśmy sobie z zama- skowaniem podobieństwa jasnych detali, lecz tuż poniżej wykonanej przed chwilą poprawki jest jeszcze jeden jasny fragment, który warto ukryć. Naciśnij zatem Ctrl+J (Mac OS: Command+J), aby utworzyć kolejną kopię po- przedniego kosmyka, przeciągnij ją przy użyciu narzędzia Move (Przesunięcie) odrobinę w dół, dodaj maskę warstwy i zamaluj krawędzie, aby ukryć jego obecność przed nie- powołanym wzrokiem. Krok 8. W analogiczny sposób należy wypełnić inne, mniej- sze luki po lewej stronie zdjęcia. Po kilku takich popraw- kach możesz się zdecydować na utworzenie warstwy za- wierającej scaloną wersję wszystkich retuszy przy użyciu skrótu Ctrl+Alt+Shift+E (Mac OS: Command+Option+Shi- ft+E) i odtąd tworzyć nowe zaznaczenia już na jej podsta- wie. Po zakończeniu pracy nad lewą stroną portretu mo- żesz przystąpić do wykonywania analogicznych zabie- gów po prawej stronie. Przyznam, że w przypadku tego zdjęcia poszło nam wyjątkowo sprawnie, gdyż dopaso- wanie skopiowanych detali wymagało zaledwie ich obró- cenia i zamaskowania konturów. Niekiedy zdarza się jed- nak, że skopiowane fragmenty trzeba na przykład odwró- cić w poziomie, by uniknąć sytuacji, w której tuż obok sie- bie znajdują się dwa identyczne, wyraźnie widoczne pa- semka włosów (to niewybaczalny błąd). W takim przy- padku po wydaniu polecenia Free Transform (Przekształ- canie swobodne) należy kliknąć prawym przyciskiem my- szy w obrębie ramki i wybrać polecenie Flip Horizontal (Odbij w poziomie) z podręcznego menu. Potem tak czy owak należy jeszcze obrócić skopiowany detal pod odpo- wiednim kątem, lecz dzięki tej prostej dodatkowej sztucz- ce można lepiej ukryć „pożyczkę” włosów z sąsiedniego miejsca. Na następnej stronie znajdziesz porównanie wy- glądu zdjęcia przed retuszem i po nim. Ciąg dalszy na następnej stronie Retuszowanie włosów • Rozdział 4. • 231 Profesjonalne ujęcia portretowe. Techniki retuszowania zdjęć według Scotta Kelby’ego Przed retuszem Po retuszu PoPoPoPoPPo r r retetettusususuussussussusuussu zuzuzuzuzuzzzzzzz Wypróbuj tę technikę na innym zdjęciu! ToTo z zd jd jd jd jd jd jd jd jjd jd j ę cę cęę cę cę cę cę cę ccccęę cę cę cęę cę ccęę ccę cę cę ccccccc i ei eii ei ei ei ei eii ei ei ei ei ei ei eei eeeii eii j jjjjjj jjjjj ee se se se sse ss ttt t t t d od od od od od od od odd o s ts ts ts ę pę pę pę n en en eeen ee dd ddddd ddd dddddddd ooo oo o o oo oo o oo oo o oooo o p op op oppp op op op oop opp opp op opp opp op op oppp oopppppppp oop opppp op op op op oppp op ooppppp b rb rb a na nna i ai ai ai ai aa . PaPaPaPaPaPaPaPaPaaat rt rtt rt rt r z z zzzz s ts ts ts ts t rororororoor n an an an an aa 1 111 1 .1 .1 .11 .1 . 232 • Rozdział 4. • Retuszowanie włosów Profesjonalne ujęcia portretowe. Techniki retuszowania zdjęć według Scotta Kelby’ego Zmiana koloru włosów To stosunkowo często stosowany trik, zwłaszcza w projektach wymagających dopasowania koloru fryzury do ubrania. Na szczęście więk- szość zadań tego typu nie wymaga przefarbowania włosów na zupełnie inny odcień i ogranicza się do subtelnego podkolorowania. Krok 1. Na przykładzie tego zdjęcia przedstawię możliwość przeistoczenia modelki z blondynki w brunetkę, lecz po drodze będziesz świadkiem (i autorem) kilku pomniej- szych zmian kolorystycznych, a przy okazji poznasz różne warianty opisywanej techniki kolorowania włosów. Dzięki temu poznasz bogaty arsenał technik na różne okazje (przydatnych szczególnie wówczas, gdy Twoja modelka lub klient zażyczą sobie poważnych przeróbek). Krok 2. Zacznij od włączenia narzędzia Quick Selection (Szyb- kie zaznaczanie) (W), a następnie „zamaluj” nim włosy modelki, aby je zaznaczyć. Jeśli otrzymane zaznaczenie będzie sięgało zbyt daleko, naciśnij klawisz Alt (Mac OS: Option) i przeciągnij kursorem myszy po nadmiarowych fragmentach, aby je z niego wykluczyć, a następnie wróć do przerwanego zaznaczania. Należy je przeprowadzić przy użyciu stosunkowo niewielkiej końcówki pędzla, cierpliwie zamalowując wszystkie brakujące obszary włosów (patrz rysunek). Nie musisz jednak nadawać zaznaczeniu idealnego kształtu, a to z dwóch powodów: po pierwsze, do skorygowania jego konturów użyjemy za chwilę specjalnej funkcji Photoshopa, a po drugie, na dalszym etapie pracy będziemy mieli do dyspozycji maskę utworzoną na jego podstawie, która ułatwi nam wprowadzenie ewentualnych poprawek. Nie przejmuj się więc drobiazgami i stwórz akceptowalnie dokładne zaznaczenie, a potem zapoznaj się z krokiem numer 3. Ciąg dalszy na następnej stronie Retuszowanie włosów • Rozdział 4. • 233 Profesjonalne ujęcia portretowe. Techniki retuszowania zdjęć według Scotta Kelby’ego Krok 3. Nie wyłączaj narzędzia Quick Selection (Szybkie zazna- czanie) po utworzeniu zaznaczenia, tylko kliknij przycisk Refi ne Edge (Popraw krawędź) na pasku opcji programu (patrz rysunek). Na ekranie pojawi się wówczas okno dia- logowe Refi ne Edge (Popraw krawędź), zaś w oknie doku- mentu — podgląd tworzonego zaznaczenia. (Nawiasem mówiąc, podgląd może być wyświetlany na różnych tłach — w tym przypadku najlepszy będzie wariant On White (Na białym tle). Po wybraniu odpowiedniej opcji z menu View (Widok) podgląd zaznaczenia będzie wyglądał tak jak na przykładowym rysunku). Jak widać, zaznaczenie jest bardzo nierówne i niedokładne, lecz nie martw się na zapas — za chwilę sobie z tym poradzimy. Krok 4. Aby uzyskać lepsze, gładsze i dokładniejsze zaznaczenie, odszukaj sekcję Edge Detection (Wykrywanie krawędzi) we wspomnianym oknie dialogowym i zaznacz opcję Smart Radius (Inteligentny promień). Ta opcja pozwoli nam za chwilę skorygować kontury zaznaczenia (i oddaje nieoce- nione usługi w przypadku zaznaczania włosów), lecz samo jej włączenie nie wystarczy — trzeba jeszcze przeciągnąć suwak Radius (Promień) w prawą stronę (jak na przykłado- wym rysunku). Ostre, poszarpane krawędzie zaznaczenia staną się wówczas o wiele płynniejsze (jak widać na ry- sunku). Ponownie podkreślam, że nie muszą być idealnie dokładne — zasięg wykonanych poprawek można będzie potem ograniczyć przy użyciu maski. Na razie chodzi tylko o to, by uzyskać jak najlepsze przybliżenie docelowego kształtu zaznaczenia, lecz niekoniecznie ideał. 234 • Rozdział 4. • Retuszowanie włosów Profesjonalne ujęcia portretowe. Techniki retuszowania zdjęć według Scotta Kelby’ego Krok 5. Kliknięcie przycisku OK w oknie dialogowym Refi ne Edge (Po- praw krawędź) spowoduje zamknięcie tego okna, lecz zazna- czenie pozostanie na swoim miejscu. Choć trudno to ocenić na podstawie podglądu zdjęcia, kształt zaznaczenia uległ znacz- nej poprawie. Kliknij przycisk Create New Adjustment Layer (Utwórz nową warstwę wypełnienia lub korekcyjną) znajdujący się w dolnej części panelu Layers (Warstwy) i utwórz warstwę typu Hue/Saturation (Barwa/Nasycenie). Po takich przygoto- waniach zmiana koloru włosów będzie bardzo prosta i spro- wadza się do przeciągnięcia suwaka Hue (Barwa) w panelu Adjustments (Dopasowania). Na pokazanym tutaj przykładzie przeciągnąłem go odrobinę w lewą stronę, a włosy modelki nabrały różowego odcienia. Przy okazji: taka zmiana pozwala błyskawicznie ocenić dokładność stworzonego uprzednio zaznaczenia. Wszelkie niedokładności można będzie skorygo- wać od ręki, gdyż do warstwy Hue/Saturation (Barwa/Nasyce- nie) jest automatycznie dołączana maska. Jeśli zauważysz, że jakiś fragment fryzury został pominięty, włącz narzędzie Brush (Pędzel) (B), upewnij się, że bieżący kolor narzędzia został zmie- niony na biały, ustaw niewielką końcówkę pędzla i zamaluj brakujące fragmenty wprost na podglądzie zdjęcia. Jeśli prze- ciwnie, zaznaczenie sięga zbyt daleko, zamaluj nadprogramo- we miejsca na czarno, aby je zamaskować. Krok 6. Jeśli uzyskany odcień jest zbyt intensywny, przeciągnij suwak Saturation (Nasycenie) w lewą stronę (zauważyłem, że po zmianie koloru włosów niemal zawsze muszę wykonać taką poprawkę; nowy kolor czasami jest tak wyrazisty, że po prostu trzeba go trochę stonować. Przy okazji zauważ, że zmniejsze- nie wartości parametru Saturation (Nasycenie) w przypadku tego portretu nadało włosom modelki niesamowity, sre- brzysty odcień, który wygląda naprawdę intrygująco). Pora na wspomniany wcześniej alternatywny wariant opisywanej sztuczki, który polega na zaznaczeniu opcji Colorize (Koloruj) w dolnej części ustawień warstwy korekcyjnej Hue/Satura- tion (Barwa/Nasycenie) w panelu Adjustments (Dopasowania) — patrz rysunek obok. Otrzymany w ten sposób efekt będzie zupełnie inny, gdyż o ile dotychczas zmiana polegała na prze- istaczaniu istniejących odcieni, teraz na istniejący kolor wło- sów zostanie nałożony zupełnie inny, wybrany przez Ciebie. Ciąg dalszy na następnej stronie Retuszowanie włosów • Rozdział 4. • 235 Profesjonalne ujęcia portretowe. Techniki retuszowania zdjęć według Scotta Kelby’ego Krok 7. Spróbujmy teraz przefarbować naszą modelkę na szatynkę. Rozpocznij od wybrania opcji Default (Domyślne) z listy znaj- dującej się w górnej części panelu Adjustments (Dopasowania), a następnie zmień tryb mieszania warstwy Hue/Saturation (Barwa/Nasycenie) na Multiply (Pomnóż). Tę warstwę wykorzy- stamy wyłącznie do zmiany trybu mieszania, naciśnij zatem Ctrl+J (Mac OS: Command+J), aby ją powielić. Otrzymana w ten sposób kopia posłuży nam do zmiany koloru włosów. Najpierw zaznacz opcję Colorize (Koloruj) w ustawieniach warstwy Hue/ Saturation (Barwa/Nasycenie) w panelu Adjustments (Dopaso- wania), a następnie przeciągnij suwak Hue (Barwa) niemal do końca w lewą stronę, do wartości 4. Gdy to zrobisz, zmniejsz wartość parametru Saturation (Nasycenie) do poziomu, przy którym włosy wyglądają w miarę naturalnie (w tym przypadku zmniejszyłem ją do 14). Kliknij teraz pierwszą warstwę korek- cyjną i zmniejsz wartość parametru Opacity (Krycie) na tyle, by nadać włosom przekonujący odcień (ja zwykle zmniejszam ją do poziomu rzędu 18 , jak na pokazanym przykładzie). Uwaga: zastosowany tutaj tryb Multiply (Pomnóż) służy do przyciemniania włosów. W celu rozjaśnienia ciemnej fryzury należałoby raczej zastosować tryb Screen (Ekran). Krok 8. Ostatni krok tego ćwiczenia jest opcjonalny. Otóż jeśli na tym etapie pracy dostrzeżesz jakieś niedociągnięcia i braki, jeśli chodzi o jednolitość zabarwionych włosów, to możesz z powodzeniem się z nimi teraz rozprawić (na przykład w tym przypadku w okolicach obojga uszu modelki pozostały drobne skrawki oryginalnego, jasnego koloru). Włącz narzędzie Brush (Pędzel), zmniejsz wartość parametru Opacity (Krycie) na pasku opcji do około 30 , a następnie zamaluj wszelkie niedoróbki. Przy tak małej wartości krycia możesz stopniowo pogłębiać uzyskany kolor, co idealnie się sprawdza w przypadku delikat- nych kosmyków i pasemek włosów. Skorygowaną maskę na- leży następnie skopiować do dolnej warstwy korekcyjnej Hue/ Saturation (Barwa/Nasycenie) tak, by obydwie warstwy idealnie do siebie pasowały. Aby to zrobić, naciśnij i przytrzymaj klawisz Alt (Mac OS: Option), a następnie kliknij i przeciągnij maskę górnej warstwy korekcyjnej ponad maskę dolnej warstwy. Gdy na ekranie pojawi się komunikat z pytaniem o chęć zastąpienia docelowej maski, kliknij przycisk Yes (Tak) — i po kłopocie. 236 • Rozdział 4. • Retuszowanie włosów Profesjonalne ujęcia portretowe. Techniki retuszowania zdjęć według Scotta Kelby’ego PrP zed d reetuuuuuuuuszszszszszszzzs ememememememmeemeememm PoPoPoPooooo rr r r rrrr r rrrrrrrrrrrrreteteeteteteeteteeeteetteteteeeeee uusuuusususususuuu zuzuzuzuzuuuuu ę h n i k c i u ! c te dję z W y n p a b ó r i n uj tę m y n Po retuszu TToTToToToToToToToToTToTTTo zz zzd jd jd jd jd j ę cę cę cę cęę cccccccc i ei ei ei ei ei ei ei ei eei ei ei ei eei j j j jjj e se se se sse see s t t t t t tt t d od od od od od od od od odd ood o s ts ts ts ts ts tss tts ts tts ts ts ttę pę pę pę pę pę pę pę ppę pę ppę pęę pę pę pę ppę n en enn en en een en en en enn enn e dd d d d dd ddd dd dd o ooo o o oooo p op op opp op op o bb rb rb rb rb rb rb rb rbb rb rb rb rb rb rrb rbbbbbbbb aaa na na naaaaaaa PaPaPaPaaaPaPaat rt rt rt rt rt rt rt rrrrrrrt z zz z zz z z zzz s ts ts ts ts ts tts ts ts ts ts ttsss rorororororoorororororo n ann an an an an an an ann an a 111 1 11 1111 11 .1 .1 .1 .1 .1 .111 . ai a . Retuszowanie włosów • Rozdział 4. • 237 Profesjonalne ujęcia portretowe. Techniki retuszowania zdjęć według Scotta Kelby’ego Przyciemnianie przedziałka we włosach Wzrok człowieka jest w naturalny sposób przyciągany do najjaśniejszych obszarów zdjęcia. Skoro tak, to raczej nie powinien to być prze- działek we włosach, prawda? Czasami jednak zupełnym przypadkiem tak się zdarza, a wówczas warto znać tę prostą i skuteczną sztuczkę, która pomoże Ci rozwiązać ów problem. To jeden z tych retuszy, których z pewnością nie trzeba wykonywać za każdym razem, lecz gdy już natrafi sz na portret z jasnym przedziałkiem, z pewnością docenisz jego zalety. Krok 1. Oto przykładowe zdjęcie, nad którym będziemy praco- wać. Zauważ, że przedziałek we włosach modelki jest dość szeroki i został dodatkowo zaakcentowany przez za- stosowane oświetlenie. W rezultacie stał się jasną, grubą kreską, która niepotrzebnie skupia na sobie uwagę. Nasze zadanie będzie polegało na przyciemnieniu tego detalu i jego optycznym zwężeniu, by mniej rzucał się w oczy. Rozpocznij pracę od powielenia warstwy Background (Tło) przy użyciu skrótu Ctrl+J (Mac OS: Command+J). Krok 2. Zmień tryb mieszania powielonej warstwy na Multiply (Po- mnóż). Zauważ, o ile ciemniejszy stał się przedziałek w po- równaniu do tego, jak wyglądał na początku, w 1. kroku ćwiczenia. Oczywiście reszta fotografi i także jest teraz zdecydowanie zbyt ciemna, ale za chwilę to naprawimy. 238 • Rozdział 4. • Retuszowanie włosów Profesjonalne ujęcia portretowe. Techniki retuszowania zdjęć według Scotta Kelby’ego Krok 3. Ponieważ naszym celem jest przyciemnienie tylko jedne- go, niewielkiego fragmentu zdjęcia, naciśnij klawisz Alt (Mac OS: Option) i kliknij przycisk Add Layer Mask (Utwórz maskę warstwy) znajdujący się w dolnej części panelu Layers (Warstwy), aby utworzyć czarną maskę, która cał- kowicie ukryje ciemniejszy wariant zdjęcia (wspomniany przycisk został oznaczony na rysunku). Krok 4. Włącz narzędzie Brush (Pędzel) (B), wybierz średniej wiel- kości końcówkę pędzla o miękkich krawędziach, upewnij się, że bieżący kolor narzędzia został automatycznie zmie- niony na biały, i zacznij zamalowywanie przedziałka, aby go przyciemnić. Jeśli zauważysz, że przedziałek staje się wyraźnie zbyt ciemny — nie martw się, będziesz go mógł z łatwością rozjaśnić przez zmniejszenie wartości parame- tru Opacity (Krycie). Akurat w tym konkretnym przypad- ku nie musiałem jednak tego robić. Porównanie wyglądu zdjęcia przed retuszem i po jego zakończeniu znajdziesz na następnej stronie. Ciąg dalszy na następnej stronie Retuszowanie włosów • Rozdział 4. • 239 Profesjonalne ujęcia portretowe. Techniki retuszowania zdjęć według Scotta Kelby’ego PrPrPrzezezezed d d rereretututut szszszs ememem PoPoPoPoPoPPoPoo r r r r rreteteetetetetususususussuususssuszuzuzuzuzzuuzuuu PoPP rretetusu zuzu Wypróbuj tę technikę na innym zdjęciu! .. . To zd j ę c i e j e sss tttttt t d ood od od odd oddddd odd s ts ts ts ts ts tę pę ppę pę pę p n en en en en d dddd ooo ooo p opp op op op op op ooo b rb rbb rb rbb rb rrb rb rb rb rrb rbb aaa na naa na na naaa naaa i ai ai aaaai ts tttt rorororororooo n aan an an ann ann 111111 1 11111 .1 ..1 .1 .. PaP t rrr zzz zzzz 240 • Rozdział 4. • Retuszowanie włosów Profesjonalne ujęcia portretowe. Techniki retuszowania zdjęć według Scotta Kelby’ego Retuszowanie odrostów Ta poprawka, polegająca na rozjaśnieniu odrostów, jest stosunkowo popularna, a przy tym bardzo łatwa i szybka do wykonania (w więk- szości przypadków). Większą część ćwiczenia poświęciłem standardowej metodzie retuszowania, jaką zwykle stosuję w takich przypad- kach, lecz na końcu dodałem opis jeszcze jednego drobnego zabiegu polegającego na przyciemnieniu i uplastycznieniu włosów. Tej pro- stej, lecz naprawdę skutecznej sztuczki nauczyłem się od retuszerki Christy Schuler. Krok 1. Oto zdjęcie, nad którym będziemy pracować. Oczywiście możesz je pobrać ze strony internetowej, której adres podałem we wstępie do tej książki, i wykorzystać je do przykładowego retuszu zgodnie z podanym niżej opisem. Odrosty nie są tutaj bardzo wyraźne, lecz po ich wyre- tuszowaniu z pewnością docenisz różnicę w wyglądzie portretu. Najpierw kliknij przycisk Create a New Layer (Utwórz warstwę) znajdujący się w dolnej części panelu Layers (Warstwy), aby utworzyć nową, pustą warstwę dokumentu. Krok 2. Włącz narzędzie Eyedropper (Kroplomierz) (I) i cichcem podkradnij (no dobrze — pożycz) kolor jasnego pasem- ka włosów modelki. To proste: po włączeniu podanego narzędzia należy po prostu kliknąć w najjaśniejszym obszarze włosów, jak na rysunku obok. Podpowiem Ci, że duży, barwny pierścień, który pojawi się wówczas wokół kursora, ma za zadanie ułatwić Ci precyzyjny dobór prób- kowanego odcienia. Ciąg dalszy na następnej stronie Retuszowanie włosów • Rozdział 4. • 241 Profesjonalne ujęcia portretowe. Techniki retuszowania zdjęć według Scotta Kelby’ego Krok 3. Włącz narzędzie Brush (Pędzel) (B), wybierz średniej wiel- kości końcówkę pędzla o miękkich krawędziach i zamaluj ciemne miejsca u nasady włosów modelki oraz przedzia- łek (jak na rysunku obok). Nie przejmuj się, jeśli nie uda Ci się zamalować wszystkiego za jednym razem — za chwilę będziesz mógł skorygować ewentualne niedociągnięcia. Krok 4. W celu połączenia zamalowanej warstwy z oryginalną fotografi ą znajdującą się na warstwie Background (Tło) zmień tryb mieszania tej pierwszej z Normal (Zwykły) na Soft Light (Łagodne światło), oczywiście przy użyciu pane- lu Layers (Warstwy). Efekt tej zmiany został zilustrowany na rysunku obok. Jak widać, zamalowane fragmenty idealnie wtopiły się w oryginalną fotografi ę (porównaj zdjęcie obok z fotografi ą ilustrującą 1. krok tego ćwicze- nia — zwróć uwagę zwłaszcza na odcień włosów u nasa- dy, czyli odrostów). 242 • Rozdział 4. • Retuszowanie włosów Profesjonalne ujęcia portretowe. Techniki retuszowania zdjęć według Scotta Kelby’ego Krok 5. Zmiana trybu mieszania na Soft Light (Łagodne światło) nie ma żadnego wpływu na bieżący kolor narzędzia — nadal powinien to być ten sam odcień, którego próbkę pobrałeś z jasnych pasemek włosów. Możesz więc teraz z powodzeniem zamalować wszystkie brakujące obszary — każde pociągnięcie będzie automatycznie wtapiało się w tło dzięki wcześniejszej zmianie trybu mieszania (jak widać na rysunku obok, uzupełniam właśnie drobne niedociągnięcia we włosach po lewej stronie portretu). Krok 6. Oto wspomniany we wstępie dodatkowy krok, który pozwala na uzyskanie bardziej plastycznego, przestrzen- nego efektu: włącz narzędzie Eyedropper (Kroplomierz) i pobierz próbkę ciemnego pasemka włosów. Następnie włącz narzędzie Brush (Pędzel), zmniejsz wartość parame- tru Opacity (Krycie) do około 15 , by poprawka miała bar- dzo subtelny charakter, a następnie kilkakrotnie przecią- gnij kursorem wzdłuż ciemniejszych pasm — w tym także niektórych spośród tych, które przed chwilą rozjaśniłeś (patrz rysunek). Wystarczy dosłownie kilka pociągnięć, by fryzura stała się bardziej naturalna i plastyczna. Ciąg dalszy na następnej stronie Retuszowanie włosów • Rozdział 4. • 243 Profesjonalne ujęcia portretowe. Techniki retuszowania zdjęć według Scotta Kelby’ego Krok 7. Ponieważ wszystkie opisane poprawki były wykonane na oddzielnej warstwie dokumentu, możesz stonować uzy- skany efekt przez zmniejszenie wartości parametru Opaci- ty (Krycie) tej warstwy w panelu Layers (Warstwy). Na poka- zanym tutaj przykładzie zmniejszyłem ją do około 75 . 244 • Rozdział 4. • Retuszowanie włosów Profesjonalne ujęcia portretowe. Techniki retuszowania zdjęć według Scotta Kelby’ego Przed retuszem Po retuszu ę h n i k c i u ! c te dję z W y n p a b ó r i n uj tę m y n PoPoPoPPoPoPoPoPoPoPoPoPPPoPoooo rrr r rrrrrrreteteteteteeete ususuususuuszuzuuuuzuz z zzd jd jd jd jd jd jd jd jd jd ę cę cc i ei ei e j jj jjj e se se se se se se ss t t t t t t t oooood od od ood od od ood od oood ood odd od ooddddd odd s ts ts ts ts ts ttts tss tss ts ts tss ts ts ts ts ts ts tss tssss tss tssssssss ę pę pę pę pę pę pę pęę ppęę pęęęęę n en en een eeeeeeeeen ee dddd dddd dd d dd ddddddddddddddddd ooooooo ooooooooo oo p op op op op ooop op ooooppp b rbbb rb rb rb rbbb rb rrb rbb a na na na na na nnn aai ai ai ai ai PaPaat rt rt rttt rt zzz z z z ss ts ts ts ts ts tttts ts tts tts ttss ts ts tts tss ts tts rorrororororororoooroorooorororoororooor n an an ann aan an an aan a 111111 111111111111 1 .1 .1111 .1 .11 .1 .1 .1111111 .. . ToTToToTToT Retuszowanie włosów • Rozdział 4. • 245 Profesjonalne ujęcia portretowe. Techniki retuszowania zdjęć według Scotta Kelby’ego Skorowidz A Actions, panel, 22 Add Layer Mask, przycisk, 27 Add Noise, menu, 118 Add Noise, polecenie, 57, 349 Adjustments, panel, 28, 34, 41, 59, 103, 180, 181, 235, 236, 257 Adobe Bridge, otwieranie zdjęć w module Camera Raw, 175 Adobe Photoshop, Patrz Photoshop asymetria twarzy, korygowanie, 200-206 B Barker, Corey, 81, 137 Barwa/Nasycenie, warstwa, Patrz Hue/Saturation, warstwa Białe, opcja, Patrz Whites, opcja białka oczu, rozjaśnianie, 48-51, 53, 54 Black White, warstwa, 21 Black, suwak, 180 blask oczy, 36-39, 105, 106 włosy, 216-218 Bloat, narzędzie, 70 Blur, narzędzie, 105 błyszcząca skóra, retusz, 151-153 Brush, narzędzie przyciemnianie krawędzi tęczówki, 33 retuszowanie przekrwionych oczu, 56 zagęszczanie rzęs, 81 zwiększanie kontrastu tęczówek, 27 brwi przyciemnianie, 103 wypełnianie, 99-101 wyrównywanie, 92-97 brzuch, akcentowanie mięśni, 304-307 Burn, narzędzie, 304 C Camera Raw Defaults, polecenie, 178 Channels, panel, 137, 184, 186, 330, 331, 345 Channels, polecenie wygładzanie skóry, 137 wyostrzanie zdjęć, 184 Chroń szczegóły, opcja, Patrz Protect Detail, opcja ciało, lista problemów, 319 Ciemniej, tryb mieszania, Patrz Darken, tryb mieszania Cienie/Podświetlenia, okno, Patrz Shadows/Highlights, okno Cienie/Podświetlenia, polecenie, Patrz Shadows/Highlights, polecenie Clone Stamp, narzędzie retusz brwi, 94 retusz podkrążonych oczu, 63, 64 retusz skóry, 110 retusz włosów, 220 usuwanie zarostu, 160 Color Range, okno, 252 Color Range, polecenie, 251 Colorize, opcja, 59 Contract Selection, okno, 32 Contract, polecenie, 32 Create a New Layer, przycisk, 26 Create New Action, przycisk, 22 Create New Adjustment Layer, przycisk, 28, 31, 41 Create New Channel, przycisk, 138 Crop, narzędzie, 288 Crop, polecenie, 285 Curves, opcja, 28 Curves, warstwa, 21 ujednolicanie odcienia skóry, 156, 158 cyfrowy makijaż, 164-173 Czarno-biały, warstwa, Patrz Black White, warstwa Czarny, suwak, Patrz Black, suwak Skorowidz • 367 Profesjonalne ujęcia portretowe. Tech
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Profesjonalne ujęcia portretowe. Techniki retuszowania zdjęć według Scotta Kelby ego
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: