Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00486 006726 14291943 na godz. na dobę w sumie
Programowanie mobilnych stron internetowych z wykorzystaniem systemów CMS - książka
Programowanie mobilnych stron internetowych z wykorzystaniem systemów CMS - książka
Autor: Liczba stron: 536
Wydawca: Helion Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-246-3610-5 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> komputery i informatyka >> webmasterstwo >> strony mobilne
Porównaj ceny (książka, ebook, audiobook).

Wykorzystaj niezwykłe możliwości platform WordPress, Joomla! oraz Drupal i twórz zachwycające witryny dla urządzeń mobilnych!

Świat oszalał na punkcie smartfonów, które wreszcie umożliwiły wygodne, szybkie przeglądanie Internetu i sprawiły, że korzystanie z zasobów sieci w telefonie stało się tak samo naturalną czynnością, jak wykonywanie połączeń. To oczywiście zrodziło potrzebę tworzenia lżejszych, lecz tak samo funkcjonalnych oraz atrakcyjnych wizualnie odpowiedników różnych serwisów, e-sklepów i aplikacji, zapewniających komfortowe korzystanie z ich stron na wszelkich urządzeniach mobilnych.

Oto książka, w której znajdziesz szczegółowe omówienie technologii Internetu mobilnego - technik i narzędzi, które można wykorzystać do udostępnienia na urządzeniach przenośnych rozmaitych materiałów sieciowych. Przedstawiono tu standardowe wzorce rozwijania interfejsów użytkownika, a także ułatwiające pracę szablony i platformy. Autor koncentruje się na trzech najważniejszych CMS-ach (WordPress, Joomla! oraz Drupal) i wyjaśnia, jak projektować, budować oraz publikować za ich pomocą użyteczne witryny, które zachwycą użytkowników mobilnego Internetu!

W książce znajdziesz między innymi:

Wyjdź naprzeciw możliwościom, jakie oferują Ci popularne platformy CMS, i twórz niezwykłe witryny z myślą o mobilnym Internecie.


James Pearce jest specjalistą od technologii, autorem książek, programistą i przedsiębiorcą pracującym w branży Internetu mobilnego od ponad dziesięciu lat. Jest także autorem popularnej wtyczki WordPress Mobile Pack.

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

Tytuł: Professional Mobile Web Development with WordPress®, Joomla!®, and Drupal® Tłumaczenie: Tomasz Walczak ISBN: 978-83-246-3610-5 © 2011 by James Pearce, Palo Alto, California. All Rights Reserved. This translation published under license with the original publisher John Wiley Sons, Inc. Polish edition copyright © 2012 by Helion S.A. All rights reserved. The Wrox brand trade dress is a trademark of John Wiley Sons, Inc. in the United States and/or other countires. Used by permission. Szata graficzna Wrox Brand jest hadlowym znakiem towarowym firmy John Wiley Sons, Inc. w Stanach Zjednoczonych i/lub innych krajach. Wykorzystano na podstawie licencji. Wiley, the Wiley logo, Wrox, the Wrox logo, Programmer to Programmer, and related trade dress are trademarks or registered trademarks of John Wiley Sons, Inc. and/or its affiliates, in the United States and other countries, and may not be used without written permission. WordPress is a registered trademark of Automattic, Inc. The Joomla! Software and default templates are copyright 2005-2010 Open Source Mattres, Inc. Drupal is a registered trademark of Dries Buytaert. All other trademarks are the property of their respective owners. Wiley Publishing, Inc. is not associated with any product or vendor mentioned in the book. Wiley, logo Wiley, Wrox i logo Wrox, Wrox Programmer to Programmer oraz związane z nimi szaty graficzne są handlowymi znakami towarowymi lub zarejestrowanymi handlowymi znakami towarowymi firmy John Wiley Sons, Inc. oraz/lub podmiotów z nią związanych, w Stanach Zjednoczonych oraz w ich krajach i nie mogą być wykorzystywane bez pisemnej zgody. WordPress jest zarejestrowanym znakiem towarowym firmy Automattic, Inc. Autorskie prawa własności do kodu źródłowego Joomla! oraz szablonów domyślnych należą do firmy Open Source Matters, Inc. Drupal jest zarejestrowanym znakiem towarowym Driesa Buytaerta. Wszystkie pozostałe znaki towarowe należą do ich właścicieli. Wiley Publishing Inc. nie jest związane z żadnym produktem czy sprzedawcą wymienionymi w tej książce. Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz Wydawnictwo HELION nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji zawartych w książce. Wydawnictwo HELION ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63 e-mail: helion@helion.pl WWW: http://helion.pl (księgarnia internetowa, katalog książek) Drogi Czytelniku! Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres http://helion.pl/user/opinie/prmosi Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję. Printed in Poland. • Kup książkę • Poleć książkę • Oceń książkę • Księgarnia internetowa • Lubię to! » Nasza społeczność Spis treści O autorze ....................................................................................................... 13 O redaktorze technicznym ........................................................................... 15 Podziękowania .............................................................................................. 17 Wprowadzenie .............................................................................................. 19 CZĘŚĆ I ŚWIAT INTERNETU MOBILNEGO ......................................................23 Rozdział 1. Wprowadzenie do internetu mobilnego .................................................... 25 Nieuchronność pojawienia się internetu mobilnego ...............................................26 Krótka historia internetu mobilnego .........................................................................27 Wczesne technologie ..............................................................................................27 Usługa i-mode w Japonii .......................................................................................27 Protokół WAP ........................................................................................................28 Początki współczesnego internetu mobilnego ...................................................29 Nowe medium ...............................................................................................................30 Powrót do założeń ........................................................................................................32 Rozważania na temat internetu mobilnego ..............................................................34 Rozpoznawanie użytkowników mobilnych ........................................................34 Spójność tematyczna ..............................................................................................34 Spójność marki .......................................................................................................35 Użyteczność przede wszystkim .............................................................................35 Pamiętaj o mobilności ............................................................................................36 Podsumowanie ..............................................................................................................36 Rozdział 2. Techniczne omówienie internetu mobilnego ............................................ 37 Techniczne wyzwania związane z urządzeniami przenośnymi ..............................38 Ograniczenia fizyczne ............................................................................................38 Różnorodność urządzeń ........................................................................................42 Cechy przeglądarek ................................................................................................44 Szybkość i zużycie energii .....................................................................................45 Sieć mobilna ..................................................................................................................47 Sieci do przesyłu danych .......................................................................................47 Przepustowość i opóźnienie ..................................................................................48 Wprowadzenie do transkodowania .....................................................................49 Zapory i bezpieczeństwo .......................................................................................51 6 µ PROGRAMOWANIE MOBILNYCH STRON INTERNETOWYCH Rozdział 3. Inne technologie mobilne ............................................................................................53 Aplikacje i sklepy z aplikacjami ............................................................................53 Widżety dla urządzeń mobilnych .........................................................................56 Wiadomości i krótkie kody ...................................................................................57 Kody kreskowe ........................................................................................................58 Geolokalizacja i rzeczywistość rozszerzona ........................................................59 Podsumowanie ..............................................................................................................61 Jak nadążyć za zmianami? ........................................................................... 63 Jak zmieniają się urządzenia? ......................................................................................64 Cechy fizyczne ........................................................................................................64 Technologie sieciowe .............................................................................................67 Systemy operacyjne ................................................................................................68 Ewolucja sieci WWW i internetu mobilnego ...........................................................70 Znaczniki .................................................................................................................70 Style ..........................................................................................................................71 Skrypty .....................................................................................................................73 Osadzane multimedia ............................................................................................74 Klienckie interfejsy API .........................................................................................74 Gdzie znaleźć pomoc? ..................................................................................................76 Jednostki standaryzacyjne .....................................................................................76 Społeczności sprzedawców ....................................................................................77 Programy operatorów sieci ...................................................................................78 Niezależne zasoby ...................................................................................................78 Podsumowanie ..............................................................................................................79 Rozdział 4. Najważniejsze przeglądarki mobilne .......................................................... 81 Przeglądarki oparte na silniku WebKit .....................................................................81 Mobile Safari ...........................................................................................................82 Android ....................................................................................................................87 Wersje przeglądarek Nokii ....................................................................................89 Inne wersje ...............................................................................................................90 Mobile Internet Explorer .......................................................................................91 Opera Mobile i Opera Mini ..................................................................................92 Inne przeglądarki ....................................................................................................93 Podsumowanie ..............................................................................................................94 Rozdział 5. Przybornik programisty rozwiązań mobilnych ......................................... 95 Wykorzystanie istniejącej witryny .............................................................................95 Proste techniki statyczne .......................................................................................96 Przenoszenie zarządzanych treści do świata mobilnego ...................................98 Dopracowywanie nowych funkcji mobilnych ..................................................102 Tworzenie wersji mobilnej od podstaw ...................................................................104 Użytkownicy mobilni jako pełnoprawna grupa ...............................................104 Współużytkowanie istniejących danych ...........................................................106 Spis treści µ 7 Technologie serwerowe .............................................................................................107 Serwery WWW i świat mobilny .........................................................................108 Języki i platformy ..................................................................................................108 Narzędzia programistyczne .......................................................................................110 Środowiska IDE i edytory kodu ..........................................................................110 Pakiety SDK dla rozwiązań mobilnych i emulatory ........................................112 Narzędzia do testowania ......................................................................................115 Podsumowanie ............................................................................................................118 OGÓLNE TECHNIKI TWORZENIA WITRYN MOBILNYCH ...............119 CZĘŚĆ II Rozdział 6. Struktura witryny mobilnej .......................................................................121 Struktura witryny i powiązane koncepcje ...............................................................121 Architektura informacji .......................................................................................121 Punkty wejścia i adresy URL ...............................................................................126 Systemy nawigacji i menu .........................................................................................130 Listy nawigacyjne ..................................................................................................130 Ozdabianie menu .................................................................................................133 Ścieżka powrotu ....................................................................................................134 Nawigacja w nagłówkach i stopkach .................................................................135 Wydeptywanie mobilnych ścieżek .....................................................................136 Odnośniki do przełączania wersji ......................................................................137 Główna zawartość witryny ........................................................................................138 Tekst i czcionka ....................................................................................................138 Podział na strony (paginacja) .............................................................................140 Osadzanie grafiki i multimediów .......................................................................141 Formularze ............................................................................................................144 Korzystanie z innych funkcji urządzeń ...................................................................146 Style CSS ......................................................................................................................147 Style CSS w środowisku mobilnym ....................................................................147 Optymalizowanie stylów CSS .............................................................................148 Poziom obsługi JavaScriptu .......................................................................................149 Podsumowanie ............................................................................................................151 Rozdział 7. Przełączanie się między przeglądarkami mobilnymi i stacjonarnymi ......153 Wykrywanie przeglądarek .........................................................................................153 Sprawdzanie nagłówków .....................................................................................154 Nagłówki User-Agent i transkodery ..................................................................158 Prosty algorytm wykrywania przeglądarek .......................................................161 Wykrywanie przeglądarek na podstawie bazy danych urządzeń ...................163 Wykrywanie po stronie klienta ...........................................................................165 Przełączanie motywów i rodzaju witryny ...............................................................167 Wybieranie motywu .............................................................................................173 Zapamiętywanie wyboru użytkownika ..............................................................174 Korzystanie z domen mobilnych ........................................................................176 Podsumowanie ............................................................................................................177 8 µ PROGRAMOWANIE MOBILNYCH STRON INTERNETOWYCH Rozdział 8. Mobilne interfejsy użytkownika w systemach CMS ................................179 Rejestrowanie i logowanie .........................................................................................179 Projektowanie formularzy ...................................................................................180 Sprawdzanie poprawności zawartości pól ........................................................182 Dopracowywanie wersji mobilnej ......................................................................184 Usprawnianie logowania .....................................................................................186 Listy materiałów ..........................................................................................................187 Klawisze dostępu i podział na strony .................................................................189 Dekoracje ...............................................................................................................193 Zwijanie .................................................................................................................196 Wyniki wyszukiwania ..........................................................................................198 Galerie ..........................................................................................................................200 Wkład ze strony użytkowników ...............................................................................202 Podsumowanie ............................................................................................................204 Rozdział 9. Projektowanie pod kątem urządzeń przenośnych ..................................207 Standardowe podejścia ...............................................................................................208 Zachowanie wizerunku marki ............................................................................208 Wykorzystanie natywnych wzorców projektowych ........................................211 Witryna mobilna jako punkt wyjścia .................................................................213 Projektowanie interfejsów mobilnych ...............................................................214 Projekty mobilne oparte na kliencie ........................................................................216 Wprowadzenie do zapytań Media Query .........................................................217 Dostosowujący się projekt ...................................................................................220 Skalowanie rysunków ..........................................................................................226 Projekty mobilne oparte na serwerze .......................................................................228 Uwzględnianie różnorodności ............................................................................228 Projektowanie pod kątem grup urządzeń .........................................................228 Łączenie podejść ...................................................................................................232 Podsumowanie ............................................................................................................235 Rozdział 10. Szablony i biblioteki mobilne ....................................................................237 iWebKit ........................................................................................................................238 Szablony internetowe Nokii ......................................................................................240 jQTouch .......................................................................................................................241 jQuery Mobile .............................................................................................................243 Sencha Touch ..............................................................................................................246 Podsumowanie ............................................................................................................249 CZĘŚĆ III GŁÓWNE SYSTEMY CMS .................................................................251 Rozdział 11. WordPress w internecie mobilnym — wprowadzenie ............................253 Wprowadzenie do systemu WordPress ...................................................................253 Wpisy, strony i komentarze ................................................................................254 Multimedia i odnośniki .......................................................................................255 Motywy i widżety ..................................................................................................256 Wtyczki ..................................................................................................................257 Spis treści µ 9 dotMobi WordPress Mobile Pack ............................................................................257 Instalowanie ..........................................................................................................258 Konfiguracja ..........................................................................................................261 Konfigurowanie i wzbogacanie motywów ........................................................268 Administrowanie witryną w urządzeniach przenośnych ...............................272 WPtouch ......................................................................................................................273 Instalowanie ..........................................................................................................274 Motyw wtyczki WPtouch ....................................................................................274 Konfigurowanie ....................................................................................................276 WordPress Mobile Edition ........................................................................................280 MobilePress .................................................................................................................282 Aplikacja WordPress Mobile ....................................................................................284 Podsumowanie ............................................................................................................286 Rozdział 12. System WordPress w internecie mobilnym dla zaawansowanych ........287 Rozwijanie własnego motywu mobilnego ...............................................................287 Nagłówki i stopki ..................................................................................................288 Listy wpisów ..........................................................................................................293 Szczegółowe wyświetlanie wpisów i stron .........................................................298 Komentarze ...........................................................................................................301 Menu i nawigacja ..................................................................................................305 Korzystanie z uchwytów i filtrów systemu WordPress .........................................307 Wybieranie motywu .............................................................................................308 Modyfikowanie zawartości .................................................................................312 Podział na strony ..................................................................................................314 Dostosowywanie rysunków ................................................................................316 Podsumowanie ............................................................................................................319 Rozdział 13. Drupal w internecie mobilnym — wprowadzenie ...................................321 Wprowadzenie do Drupala .......................................................................................321 Segmenty i rodzaje zawartości ............................................................................322 Moduły ...................................................................................................................322 Bloki .......................................................................................................................323 Skórki .....................................................................................................................323 Taksonomia ...........................................................................................................323 Moduł Mobile Plugin Drupala .................................................................................324 Instalowanie ..........................................................................................................324 Konfigurowanie ....................................................................................................326 Przegląd interfejsu ................................................................................................334 Moduł Mobile Tools ...................................................................................................339 Instalowanie i konfigurowanie ...........................................................................339 Kontrolowanie przekierowań .............................................................................341 Karta Mobile Roles ...............................................................................................342 Moduł Mobile Theme ................................................................................................345 Stosowanie mobilnych skórek Nokii .......................................................................346 Inne skórki ...................................................................................................................348 Podsumowanie ............................................................................................................350 10 µ PROGRAMOWANIE MOBILNYCH STRON INTERNETOWYCH Rozdział 14. System Drupal w internecie mobilnym — dla zaawansowanych ...........351 Rozwijanie własnej skórki mobilnej .........................................................................352 Nagłówki i stopki ..................................................................................................356 Segmenty i listy .....................................................................................................360 Menu i nawigacja ..................................................................................................367 Bloki .......................................................................................................................368 Komentarze ...........................................................................................................373 Tworzenie modułów Drupala ...................................................................................380 Wybieranie skórki ................................................................................................380 Modyfikowanie treści ...........................................................................................382 Korzystanie z innych modułów ................................................................................387 CCK ........................................................................................................................387 Podsumowanie ............................................................................................................391 Rozdział 15. Joomla! w internecie mobilnym — wprowadzenie .................................393 Wprowadzenie do systemu Joomla! ........................................................................393 Artykuły .................................................................................................................393 Sekcje i kategorie ..................................................................................................394 Menu ......................................................................................................................394 Rozszerzenia ..........................................................................................................394 WAFL .....................................................................................................................395 Auto Template Switcher ............................................................................................400 Mobilebot .....................................................................................................................401 Mobile Joomla! ............................................................................................................404 TapTheme ....................................................................................................................410 Podsumowanie ............................................................................................................414 Rozdział 16. Joomla! w internecie mobilnym — dla zaawansowanych ......................415 Rozwijanie szablonu mobilnego ...............................................................................415 Sekcje i kategorie ..................................................................................................419 Artykuły .................................................................................................................427 Strona główna .......................................................................................................429 Moduły i menu .....................................................................................................430 Tworzenie dodatku dla systemu Joomla! ................................................................432 Wybieranie motywu .............................................................................................434 Przepisywanie zawartości ....................................................................................436 Podsumowanie ............................................................................................................438 CZĘŚĆ IV WZBOGACANIE I URUCHAMIANIE WITRYNY ................................439 Rozdział 17. Frameworki oparte na języku JavaScript .................................................441 jQuery Mobile .............................................................................................................442 Lista wpisów ..........................................................................................................445 Szczegółowy widok wpisów i stron ....................................................................448 Podsumowanie ............................................................................................................450 Spis treści µ 11 Rozdział 18. Testowanie i debugowanie witryn mobilnych .........................................451 Stosowanie klientów stacjonarnych .........................................................................452 Mozilla Firefox ......................................................................................................452 Stacjonarne przeglądarki oparte na silniku WebKit ........................................456 Emulatory urządzeń przenośnych ............................................................................458 iPhone i iPad .........................................................................................................458 Android ..................................................................................................................460 BlackBerry .............................................................................................................463 Nokia Series 40 i Symbian^3 ..............................................................................465 Palm webOS ..........................................................................................................465 Opera Mobile ........................................................................................................467 Windows Mobile ..................................................................................................469 Internetowe laboratoria testowe ...............................................................................471 DeviceAnywhere ...................................................................................................472 Perfecto Mobile .....................................................................................................473 Zdalny dostęp w Forum Nokia ...........................................................................473 mobiReady .............................................................................................................475 Walidatory organizacji W3C ..............................................................................476 Testowanie przy użyciu rzeczywistych urządzeń ...................................................477 Podsumowanie ............................................................................................................479 Rozdział 19. Ostateczne poprawki ..................................................................................481 Zabezpieczanie witryny .............................................................................................481 Białe listy ................................................................................................................482 Unikanie transkodowania za pomocą nagłówków i znaczników ..................482 Analizowanie ruchu mobilnego ...............................................................................484 Pliki dziennika ......................................................................................................484 Analizy dla witryn mobilnych ............................................................................487 Wyszukiwanie w internecie mobilnym .............................................................492 Zarabianie na witrynie ...............................................................................................496 Mobilne sieci reklamowe .....................................................................................496 Handel w internecie mobilnym ..........................................................................500 Podsumowanie ............................................................................................................502 ŹRÓDŁA INFORMACJI .....................................................................503 CZĘŚĆ V Dodatek A Dalsza lektura ..............................................................................................505 Standardy .....................................................................................................................505 Języki znaczników w sieci WWW ......................................................................505 Arkusze stylów ......................................................................................................507 JavaScript ...............................................................................................................507 Sieciowe interfejsy API ........................................................................................508 Najlepsze praktyki ......................................................................................................508 Wytyczne od producentów .......................................................................................509 12 µ PROGRAMOWANIE MOBILNYCH STRON INTERNETOWYCH Dodatek B Przydatne witryny .......................................................................................511 Przeznaczone dla programistów materiały o systemach CMS .............................511 System WordPress ................................................................................................511 Drupal ....................................................................................................................512 Joomla! ...................................................................................................................512 Zasoby społeczności związanej z internetem mobilnym ......................................512 mobiForge .............................................................................................................513 mobiThinking .......................................................................................................513 Wireless Industry Partnership ............................................................................513 Mobile Monday ....................................................................................................513 Mobile Web Programming .................................................................................513 Quirksmode ...........................................................................................................514 mobile-web ............................................................................................................514 wmlprogramming ................................................................................................514 Społeczności skupione wokół firm ...........................................................................514 Słowniczek ...................................................................................................517 Skorowidz ....................................................................................................523 9 Projektowanie pod kątem urządzeń przenośnych W TYM ROZDZIALE: „ Ważne podejścia związane z dostosowywaniem witryny internetowej i marki do odbiorców mobilnych „ Stosowane po stronie klienta techniki pomagające dostosować wygląd witryny do różnych rodzajów urządzeń przenośnych „ Sposoby wykorzystywania kodu z serwera (lub z chmury) do wykonywania podobnych zadań W tym rozdziale poznasz trendy i techniki z obszaru projektowania witryn na różnorodne urzą- dzenia przenośne. „Projektowanie” zwykle związane jest z wizualnymi odczuciami użytkowników i interakcją z urządzeniem, a nie z projektem architektury całej witryny (ten temat omówiono w in- nym miejscu). Najważniejsze zagadnienie, które trzeba poruszyć na początku rozdziału, dotyczy tego, że projek- towanie jest wysoce osobistą i twórczą czynnością. Każda witryna jest inna, a w procesie projekto- wania i implementowania „doświadczeń użytkowników” uczestniczą zarówno projektanci, jak i wła- ściciele witryn oraz marek. Dotyczy to także urządzeń mobilnych, dlatego w tym rozdziale nie opisano jednego sposobu projektowania witryn, a jedynie podano rodzaje zagadnień, które należy omówić i rozważyć w czasie rozwijania eleganckich serwisów mobilnych. Opisywanie estetycznych aspektów grafiki i projektowania interfejsu użytkownika zanadto wykracza poza główny temat tej książki. W czasie, gdy powstaje ta książka, można czasem odnieść wrażenie, że w internetowych interfejsach użytkownika w urządzeniach mobilnych pojawia się zaskakująco mało nowatorskich pomysłów. Wiele aplikacji i witryn mobilnych najwyraźniej opartych jest na założeniu, że należy odzwierciedlać pewne standardowe wytyczne (zwłaszcza udostępniane przez producentów urządzeń i przeglądarek), czego efektem jest irytująca jednorodność. Żadne dwie witryny stacjonarne nie wyglądają tak samo, dlaczego więc ograniczać się do tworzenia witryn mobilnych podobnych do innych serwisów? 208 µ ROZDZIAŁ 9. PROJEKTOWANIE POD KĄTEM URZĄDZEŃ PRZENOŚNYCH W tym rozdziale poznasz wiele wytycznych i narzędzi. Zobaczysz przede wszystkim, jak zapewnić dostosowanie projektu do różnych urządzeń (zwłaszcza po stronie klienta). Postaraj się jednak wy- korzystać to tylko jako punkt wyjścia. Era tworzenia innowacyjnych projektów witryn mobilnych musi się dopiero rozpocząć, dlatego bądź tak twórczy, jak potrafisz! Każda osoba projektująca interfejs mobilny szybko zauważy, że jednym z największych problemów jest utworzenie interfejsu, który wygląda świetnie w wielu różnych systemach. Możliwość rozwijania witryn oglądanych na urządzeniach przenośnych tylko jednego typu jest rzadkim przywilejem (two- rzenie rozwiązań na jedno urządzenie nie jest dobrym pomysłem), dlatego każdy programista i pro- jektant takich serwisów musi znać wiele sztuczek oraz technik radzenia sobie z różnorodnością urządzeń. W tym rozdziale zobaczysz niektóre ważne nowoczesne pomysły pozwalające rozwiązać ten problem. Standardowe podejścia W tym podrozdziale poznasz wybrane ogólne pomysły z obszaru projektowania interfejsów użyt- kownika. Mam nadzieję, że uznasz, iż wiele technik sprowadza się do uwzględniania zdrowego roz- sądku, jednak w procesie rozwijania witryn w konkretnym systemie CMS posłużą one jako przy- datne wskazówki. Zachowanie wizerunku marki Jeśli Twoja obecność w internecie ogranicza się do prywatnego bloga z rzadko pisanymi artykułami, „marka” może obejmować tylko Ciebie, nazwę witryny i domyślny motyw wybrany spośród do- stępnych w systemie CMS. Jeżeli jednak jesteś poważnym blogerem, możliwe, że korzystasz z za- awansowanego lub niestandardowego motywu. Ponadto jeśli firma korzysta z systemu CMS do prowadzenia witryny, nazwę, wygląd, styl i ogólny wizerunek marki przekazywany poprzez witrynę należy starannie dostosować do działalności pozainternetowej. Dlaczego sytuacja miałaby wyglądać inaczej w witrynie mobilnej? Jeśli prowadzisz prosty blog, mo- żesz zastosować standardowy motyw mobilny udostępniany wraz z wtyczką mobilną lub pobrany z sieci WWW. Jednak przy witrynach innego rodzaju urządzenia przenośne są bardzo ważnym ka- nałem kontaktu z czytelnikami, klientami lub partnerami biznesowymi — czasem nawet istotniej- szym niż witryna stacjonarna! Niezwykle ważne jest, aby wygląd stron i wizerunek marki w witrynie mobilnej były zgodne przynajmniej z witryną stacjonarną, a najlepiej z wszystkimi materiałami do- stępnymi w internecie i poza nim. Jeśli poprawnie wykonasz zadanie, przełączanie się między różnymi wersjami serwisów będzie dla użytkowników niezauważalne i zrozumiałe. Przyjrzyj się witrynom sieci ESPN (rysunki 9.1, 9.2 i 9.3). Choć nie wszystkie aspekty (a nawet materiały) witryny stacjonarnej zostały starannie odzwiercie- dlone w wersjach mobilnych, nie ma wątpliwości, że każda wersja należy do tej samej firmy. Logo, schemat kolorów i wyróżnione informacje są w mniejszym lub większym stopniu spójne, choć układ w każdej wersji jest inny. Warto porównać te serwisy z blogiem TechCrunch z informacjami z dziedziny technologii. Wersja stacjonarna (rysunek 9.4) rozpoczyna się od paska funkcji w górnej części strony, a dalej znajduje się lista artykułów. W nagłówku widoczne jest duże i rozpoznawalne logo. Standardowe podejścia µ 209 Rysunek 9.1. Wersja stacjonarna Rysunek 9.2. Wersja mobilna w iPhone’ie Dziwne jest to, że w czasie powstawania tej książki ani witryna dla urządzeń z wyświetlaczem doty- kowym (rysunek 9.5), ani witryna wyświetlana w starszych urządzeniach (rysunek 9.6) nie przypo- minały wersji stacjonarnej. Rysunek 9.3. Wersja mobilna w systemie Windows Mobile 210 µ ROZDZIAŁ 9. PROJEKTOWANIE POD KĄTEM URZĄDZEŃ PRZENOŚNYCH Rysunek 9.4. Wersja stacjonarna bloga TechCrunch Rysunek 9.5. Blog TechCrunch na urządzeniu z wyświetlaczem dotykowym Dla właściciela witryny lub programisty jest to niewybaczalny błąd, oznaczający utratę okazji do utworzenia spójnego wizerunku marki i jednolitych doświadczeń użytkowników w wielu kanałach. Rysunek 9.6. Blog TechCrunch na starszym urządzeniu Standardowe podejścia µ 211 Należy zapewnić przynajmniej spójność kolorów i zastosować logo z wersji stacjonarnej. Nie- właściwe jest też tworzenie witryn na podstawie natywnego menu iPhone’a (zwłaszcza na urzą- dzenia z systemem Windows Mobile). Także użytkownik może być zdezorientowany. Czy nadal ogląda witrynę TechCrunch? Dlaczego nie wygląda ona jak wersja stacjonarna? Gdzie jest logo? A może to witryna oszustów podszywają- cych się za twórców serwisu? Dlaczego witryna przypomina menu w iPhone’ie, choć wiem, że ko- rzystam z przeglądarki? Dlaczego witryna wygląda dokładnie tak jak serwis NFL.com (rysunek 9.7) i tysiące innych witryn? Rysunek 9.7. Wersja mobilna przypomina witrynę NFL.com i wiele innych serwisów Czy wynika to z tego, że właściciele wszystkich tych witryn zastosowali domyślny motyw z systemu CMS i nie zastanowili się nad zachowaniem wizerunku marki? Tak, jednak można uznać to za przy- padkowy błąd. Internet mobilny jest nowym i nieznanym medium, dlatego brakuje dojrzałości w za- kresie sposobów projektowania i rozwijania witryn mobilnych (i prawdopodobnie także umiejętno- ści zapewniania spójnego wyglądu oraz tworzenia projektów równie dobrych jak w stacjonarnych odpowiednikach). Dobra wiadomość jest taka, że zapewnienie spójnego wyglądu wersji mobilnej i stacjonarnej nie jest specjalnie trudne. Nawet dopasowanie schematu kolorów i zastosowanie wyraźnych elementów wi- zerunku firmy (na przykład kolorów dodatkowych) robi wielką różnicę, przy czym trzeba zachować ostrożność, aby przy wybranych ustawieniach tekst w wersji mobilnej był wyraźny, czytelny i kon- trastowy. Powierzchnia ekranu nie jest duża, dlatego nie trzeba odtwarzać wszystkich dekoracji i aspektów wersji stacjonarnej. Wykorzystanie natywnych wzorców projektowych Wraz z pojawieniem się w 2007 roku iPhone’a firmy Apple świat mobilnych interfejsów użytkow- nika poszedł znacznie do przodu. W iPhone’ie wprowadzono wiele przełomowych zmian w samym urządzeniu, mobilnym systemie operacyjnym i przeglądarce, a wszystko to uzupełniał elegancki i spójny interfejs, dzięki któremu korzystanie z urządzenia było niezwykle proste. iPhone oznaczał początek powszechnego dostępu do internetu mobilnego oraz stanowił punkt odniesienia dla twór- ców mobilnych interfejsów użytkownika. 212 µ ROZDZIAŁ 9. PROJEKTOWANIE POD KĄTEM URZĄDZEŃ PRZENOŚNYCH Niestety, to, że urządzenie stało się wzorcem, doprowadziło do nieoczekiwanych efektów ubocz- nych. Ponieważ interfejs użytkownika systemu operacyjnego został tak dobrze przyjęty, początku- jący programiści rozwiązań dla internetu mobilnego wykorzystali go jako punkt wyjścia do rozwija- nia własnych projektów. Sama firma Apple przez udostępnienie wartego przeczytania dokumentu „Human Interface Guidelines for Web Applications” ułatwiła twórcom witryn stosowanie tych samych paradygmatów i wzorców, co w natywnych aplikacjach i samym urządzeniu. Z jednej strony jest to doskonały punkt wyjścia. Przez zastosowanie technik interfejsu użytkownika znanych odbiorcom z innych części urządzenia można zagwarantować, że korzystanie z witryny będzie łatwe i naturalne. Jednak z drugiej strony łatwo można doprowadzić do skrajności — do sy- tuacji, w której witryna stanie się nieodróżnialna od aplikacji natywnych. Co gorsza, ślepe odzwier- ciedlanie systemu operacyjnego oznacza, że witryna wygląda na dobrze zintegrowaną i spójną w jednym konkretnym urządzeniu, ale zupełnie nieodpowiednio we wszystkich pozostałych. Jak pokazano w poprzednim podrozdziale, akceptowalne (choć niespójne z wizerunkiem marki) jest sto- sowanie pasków i zaokrąglonych rogów w stylu iPhone’a na blogu, jeśli jest wyświetlany w iPhone’ie, jednak ten sam motyw w Androidzie jest zupełnie nieadekwatny i wygląda dziwnie, co pokazano na rysunku 9.8 na przykładzie wcześniejszej witryny NFL. Rysunek 9.8. Interfejs w stylu iPhone’a w systemie Android nie wygląda dobrze Wyraźnie widać, że złotym środkiem jest połączenie obu podejść. Podstawowe reguły działania in- terfejsu użytkownika w witrynie nie powinny być obce lub nieoczekiwane dla osoby, która codzien- nie korzysta z urządzenia do odwiedzania innych witryn. Oczywiste jest też, że witryna nie powinna zakłócać pracy specyficznych dla urządzeń elementów interfejsu użytkownika, na przykład wyjąt- kowego sposobu wyświetlania znaczników select w iPhone’ie, co pokazano na rysunku 9.9. Jednak naiwne odtwarzanie systemu operacyjnego konkretnego urządzenia (w skrajnym stopniu co do piksela) jest prawdopodobnie błędem. Takie podejście zaskakuje użytkowników innych urzą- dzeń, ogranicza kreatywność i, co ważniejsze, uniemożliwia zapewnienie spójnego wizerunku marki względem witryny stacjonarnej. Warto stosować współczesne i standardowe operacje oraz wzorce interfejsów użytkownika, jednak nie należy robić tego kosztem ograniczania własnych pomysłów z zakresu kosmetyki i estetyki witryny. Przyjrzyj się ponownie witrynie ESPN na iPhone’ie (rysunek 9.2). Autorzy witryny byli wyraźnie Standardowe podejścia µ 213 Rysunek 9.9. Specyficzna obsługa znacznika select w iPhone’ie zainspirowani rozwiązaniami z iPhone’a (takimi jak rozwijane menu i przyciski na pasku narzędzi), jednak zbudowali ją w taki sposób, że możliwe było zachowanie marki ESPN i indywidualnego cha- rakteru witryny. Witryna mobilna jako punkt wyjścia W społeczności projektantów rozwiązań dla sieci WWW i internetu mobilnego coraz więcej zwo- lenników zyskuje nowe podejście do projektowania materiałów internetowych. Zgodnie z nim należy zacząć od mobilnej wersji witryny lub aplikacji, a następnie opracować wersję stacjonarną. Podejście to jest atrakcyjne z kilku powodów i zwłaszcza dla twórców witryn lub serwisów, które nie mają ist- niejącej wersji stacjonarnej. Przykładowo: zwolennicy omawianej techniki podkreślają znaczny wzrost ruchu w internecie mobilnym w ostatnich kilku latach, co oznacza, że niedługo wersja mo- bilna może generować istotną część łącznego ruchu w witrynach firmy. Ponadto urządzenia przenośne udostępniają wiele możliwości nieobecnych w urządzeniach stacjo- narnych. Zagadnienie to omówiono w rozdziale 5. W urządzeniach z obsługą geolokalizacji, wykry- waniem orientacji, ekranem dotykowym i aparatem funkcje witryny mobilnej mogą być bogatsze niż wersji stacjonarnej. W pewnym sensie lepiej jest zbudować wersję mobilną, a później ograniczyć jej funkcje pod kątem użytkowników stacjonarnych. Ta kwestia stanie się ważniejsza w przyszłości, kiedy więcej możliwości urządzenia będzie dostępnych poprzez standardowe interfejsy API dla aplikacji działających w przeglądarkach. Na zakończenie warto uwzględnić odmienne podejście — trzeba umożliwić wydajne korzystanie z witryny działającej w środowisku mobilnym. Z uwagi na mały obszar fizyczny należy priorytetowo potraktować funkcje usługi lub witryny. Nie ma miejsca na dodatkowe i rozpraszające aspekty projektu lub drugorzędne funkcje, zwłaszcza jeśli utrudniają one użytkownikom szybkie ukończenie podstawowego zadania (które czasem trzeba wykonać w pośpiechu lub w niedogodnym miejscu). Myślenie przede wszystkim o tych użytkownikach pomaga projektantom i programistom skoncen- trować się na tym, co sprawia, że aplikacja jest wartościowa. Podejście „zacznij od wersji mobilnej” może wydawać się nieodpowiednie, jeśli podstawowym celem jest przeniesienie do internetu mobilnego materiałów przechowywanych w systemie CMS. W końcu system już udostępnia świetną witrynę stacjonarną. Jednak każda witryna przechodzi przez etap odświeżania i zmian w projekcie. Kiedy już nauczysz się tworzyć witryny mobilne (a użytkownicy 214 µ ROZDZIAŁ 9. PROJEKTOWANIE POD KĄTEM URZĄDZEŃ PRZENOŚNYCH mobilni zaczną stanowić duży odsetek wszystkich odwiedzających), bez wątpienia nadejdzie mo- ment, w którym zechcesz postawić ich potrzeby i oczekiwania na równi z potrzebami użytkowników starszej wersji (lub nawet wyżej). Na bardzo praktycznym poziomie uwzględnianie najpierw użyt- kowników mobilnych jest bardzo przydatne przy projektowaniu interfejsów, które są stopniowo wzbogacane i reagują na cechy urządzenia po stronie klienta, co opisano w następnym podrozdziale. Projektowanie interfejsów mobilnych Wraz z pojawieniem się urządzeń przenośnych z ekranami dotykowymi nagle wystąpiło też uzasad- nione zainteresowanie interfejsami użytkownika wykraczającymi poza interakcje oparte na myszy i klawiaturze. Autorzy witryny projektowanej i rozwijanej przed wprowadzeniem iPhone’a zakładali — co zupełnie zrozumiałe — że większość użytkowników korzysta z urządzeń wejścia dla komputerów stacjonarnych lub laptopów (klawiatury, myszy albo gładzika), a także dużych wyświetlaczy. Oczywiście założenia te wpływały na to, w jaki sposób strony, witryny i aplikacje były rozwijane przez około 15 pierwszych lat internetu. Sieć WWW stała się oparta na dokumentach. Strony obej- mowały stosunkowo dużą ilość odnośników, a przeglądarki — dodatkowe paski, co pozwalało udo- stępnić nawigację na całej stronie, odświeżanie itd. Sieć WWW i interfejsy przeglądarek, w których wyświetlano witryny, w niezwykle wysokim stopniu dostosowano do urządzeń wejścia i wyjścia do- stępnych dla prawie każdego użytkownika. Odnośniki dostępne w dużej liczbie w zwijanych menu w pasku bocznym są bardzo łatwe do wskazania, przeczytania i kliknięcia, kiedy można posługiwać się precyzyjną myszą. Jednak w urządzeniach mobilnych każde z tych założeń jest prawdopodobnie błędne. Niedostępna jest pełnowymiarowa klawiatura, którą użytkownik mógłby wykorzystać do wypełniania skompli- kowanych formularzy. Ponadto z uwagi na mały ekran okno podglądu jest znacznie mniejsze niż wymiary większości witryn stacjonarnych. Użytkownik może korzystać z klawiszy sterujących fałszywym kursorem „myszy” w przeglądarce, jednak nie działają one tak precyzyjnie ani szybko jak rzeczywista mysz. Bardziej prawdopodobne jest to, że korzysta z urządzenia z ekranem doty- kowym, co sprawia, iż w interfejsie użytkownika w ogóle nie istnieje kursor myszy. Przy poruszaniu szerokim palcem po ekranie trudne jest uzyskanie dokładności na poziomie pikseli, a interfejsy oparte na przytrzymywaniu kursora myszy nad elementami nie mają zastosowania. Społeczność internetowa i programiści stosunkowo powoli zaczęli zwracać uwagę na te drobne róż- nice oraz wykorzystywać nowe możliwości, jakie dawały urządzenia przenośne. Jednak bardzo duże zainteresowanie natywnymi aplikacjami wynikające z popularności sklepów z aplikacjami na urzą- dzenia Apple’a i dla systemu Android sprawiło, że programiści zaczęli od nowa myśleć o interfejsach użytkownika i interakcji. Pojawiły się nowe i dostosowane wzorce projektowe dla aplikacji natyw- nych, takie jak specyficzna dla iPhone’a nawigacja przez przewijanie hierarchii, pionowe strony przypominające listy i proste paski narzędzi z przyciskami w dolnej części aplikacji. Na rysunku 9.10 pokazano natywną aplikację Internet Movie Database na iPhone’a, w której zastosowano niektóre z tych technik. Wszystkie zmiany w standardowych założeniach na temat interfejsów wynikły z tego, że ekrany doty- kowe stały się głównym urządzeniem wejścia. Za pomocą palca wskazującego można wygodnie poruszać się w poziomie po hierarchii stron w aplikacji, a przy użyciu kciuka można szybko przesunąć stronę w pionie jednym ruchem. Główne paski narzędzi aplikacji częściej znajdują się w dolnej części ekranu (gdzie można dotrzeć do nich za pomocą kciuka) niż na górnym pasku — tam zwykle widoczny jest tytuł strony i rzadziej używany przycisk Wstecz. W środowiskach opartych na ekranie dotykowym wprowadzono też nowe sztuczki z obszaru interfejsu użytkownika (na przykład prze- ciąganie listy chronologicznej w dół w celu jej odświeżenia). Gesty te często nie mają sensu w świecie zdominowanym przez mysz i klawiaturę. Standardowe podejścia µ 215 Rysunek 9.10. Natywna aplikacja w iPhone’ie Dlatego choć pęd do rozwijania natywnych aplikacji klienckich na smartfony początkowo dopro- wadził do zmniejszenia zainteresowania technologiami opartymi na sieci WWW, pojawiło się w tym czasie wiele innowacji w interfejsach użytkownika. Prawie wszystkie innowacyjne podejścia dotyczą zarówno aplikacji i witryn rozwijanych za pomocą technologii internetowych, jak i rozwiązań two- rzonych w językach natywnych. Zastanów się nad aplikacją Google Gmail (rysunek 9.11) i porów- naj ją z wersją na iPhone’a (rysunki 9.12 i 9.13). Powinno być oczywiste, jak znacznie zmienił się projekt i interfejs użytkownika aplikacji mobilnych. Rysunek 9.11. Stacjonarna witryna Google Gmail Co ważniejsze, aplikacja w iPhone’ie jest wyraźnie oparta na projektach natywnych aplikacji. Pod- stawowa lista katalogów, która wcześniej znajdowała się w pasku bocznym w stacjonarnej wersji witryny, stała się punktem wejścia w formie listy. Przy wyświetlaniu zawartości konkretnego katalogu główny pasek menu do wykonywania operacji na wiadomościach jest umieszczony wzdłuż dol- nej krawędzi ekranu, gdzie można operować kciukiem. Do wybierania (i oznaczania gwiazdkami) 216 µ ROZDZIAŁ 9. PROJEKTOWANIE POD KĄTEM URZĄDZEŃ PRZENOŚNYCH Rysunek 9.13. Witryna Google Gmail w iPhone’ie Rysunek 9.12. Witryna Google Gmail w iPhone’ie wiadomości służą duże ikony dostosowane do wielkości palca. Wiele dodatkowych funkcji dostęp- nych w witrynie stacjonarnej usunięto. Przykładowo: za pomocą interfejsu mobilnego nie można zmienić ustawień dla e-maili lub skonfigurować nowych filtrów. Jednak choć aplikacja mobilna została opracowana od nowa pod kątem użytkowników mobilnych, to przez zastosowanie tego samego schematu kolorów, spójnych ikon, etykiet i czcionek projektanci nie pozostawili wątpliwości, że nadal jest to serwis Gmail; witryna będzie natychmiast wyglądać znajomo dla użytkowników. Oczywiście nie ma recepty na niezawodne mobilne projekty i konwen- cje, a w obszarze tym cały czas pojawia się wiele innowacji. Sukces wzorców projektowych w dużym stopniu zależy też od urządzenia używanego do wyświetlania witryny oraz od wyświetlacza i urzą- dzeń wejścia. Wystarczy powiedzieć, że inspirację można czerpać w równym stopniu z udanych natywnych aplikacji mobilnych, jak z innych witryn mobilnych. Projekty mobilne oparte na kliencie W społeczności projektantów witryn z dużym zainteresowaniem spotkała się jedna konkretna tech- nika — dostosowujące się projekty (ang. responsive design). Nazwa pochodzi z artykułu Ethana Marcotte’a (http://www.alistapart.com/articles/responsive-web-design/), gdzie autor zasugerował, że serwer powinien zwracać jeden zestaw znaczników i rysunków dla strony, przy czym należy za- stosować elastyczne i selektywne style po stronie klienta, aby dostosować układ do różnych wiel- kości ekranu i urządzeń. Z jednej strony dla projektanta witryn, który dopiero wkracza w świat internetu mobilnego, podej- ście to jest bardzo kuszące. Nie trzeba pisać działającego po stronie serwera kodu do zwracania poszczególnym klientom różnych znaczników. Zmiany stylów są uzyskiwane wyłącznie na podsta- wie zapytań Media Query w stylach CSS. Przeciętny programista witryn zna tę technologię. Z dru- giej strony zdaniem niektórych osób stosowanie dostosowujących się projektów to stosunkowo naiwny sposób na udostępnienie aplikacji w internecie mobilnym. Programista nie próbuje ograni- czyć ilości kodu ani wielkości rysunków przesyłanych przez sieć do urządzenia przenośnego, a także z pewnością nie zastanawia się nad różnymi funkcjami, które mogą być potrzebne różnym grupom użytkowników. Projekty mobilne oparte na kliencie µ 217 Jeśli jednak jesteś zdecydowany na opracowanie jednego projektu witryny lub motywu, który działa stosunkowo dobrze w różnych przeglądarkach, warto znać to podejście. Można przynajmniej utwo- rzyć różne projekty dla wersji mobilnej i stacjonarnej, a następnie zastosować dostosowujący się projekt w celu doprecyzowania wyglądu w przeglądarkach z tych dwóch ogólnych grup. Wprowadzenie do zapytań Media Query Kluczem do tworzenia dostosowujących się projektów są zapytania Media Query z języka CSS. Są one częścią specyfikacji CSS3 opracowanej przez W3C i umożliwiają projektantom określenie, w jakich warunkach stosowany ma być konkretny arkusz stylów (lub dany zestaw reguł z niego). Urządzenie klienckie (przy założeniu, że obsługuje zapytania Media Query, z czym radzi sobie większość syste- mów z zaawansowanych smartfonów) przetwarza zestaw prostych reguł, aby ustalić, które arkusze są odpowiednie. Historycznie sposobem na wybiórcze stosowanie stylów CSS były typy mediów, które są dostępne od dawna i określają różne klasy urządzeń. Poniższy styl deklarowania odnośników w nagłówku dokumentu HTML pozwala odróżnić urządzenia typu screen od handheld. link rel= stylesheet type= text/css href= desktop.css media= screen / link rel= stylesheet type= text/css href= mobile.css media= handheld / link rel= stylesheet type= text/css href= print.css media= print / Przeglądarki podające się za stacjonarne pobierają i stosują pierwszy arkusz stylów. Przeglądarki podające się za mobilne wykorzystują drugi arkusz. Niestety, starsze przeglądarki mobilne obsługują typy mediów na różnym poziomie, a współczesne urządzenia, na przykład iPhone, nie podają się w tym kontekście za przenośne. Trzeci arkusz jest stosowany w przeglądarkach stacjonarnych przy drukowaniu zawartości strony. Wprowadzona niedawno specyfikacja zapytań Media Query umożliwia tworzenie precyzyjniejszych reguł pobierania i stosowania plików arkuszy stylów. Zapytania te są coraz bardziej niezawodnym i precyzyjnym sposobem wybiórczego określania stylów witryn. Oprócz ogólnego typu urządzenia można sprawdzić wiele właściwości sprzętu i wykorzystać je w kodzie warunkowym. Do właściwości tych należą wielkość ekranu, orientacja i liczba obsługiwanych kolorów. Przykła- dowo: poniższy kod w nagłówku dokumentu oznacza, że urządzenie powinno wczytać różne ar- kusze stylów przeznaczone dla trzech przedziałów wielkości fizycznego ekranu. link rel= stylesheet type= text/css href= narrow.css media= (max-device-width:320px) / link rel= stylesheet type= text/css href= medium.css media= (min-device-width:321px) and (max-device-width:480px) / link rel= stylesheet type= text/css href= wide.css media= (min-device-width:481px) / Oto właściwości, które można stosować w zapytaniach Media Query: „ width, height — wymiary okna podglądu przeglądarki (w pikselach); „ device-width, device-height — wymiary fizycznego ekranu (w pikselach); „ orientation — orientacja pionowa lub pozioma (określana na podstawie tego, czy wysokość jest większa od szerokości); „ aspect-ratio, device-aspect-ratio — stosunek wartości właściwości width do height i device-width do device-height; 218 µ ROZDZIAŁ 9. PROJEKTOWANIE POD KĄTEM URZĄDZEŃ PRZENOŚNYCH „ color, color-index, monochrome — liczba bitów na składową koloru dla ekranu urządzenia; wielkość tablicy kolorów (jeśli istnieje); liczba bitów na piksel w urządzeniach z ekranem monochromatycznym; „ resolution — gęstość pikseli w punktach na cal (dpi) lub punktach na centymetr (dpcm); „ scan, grid — proces skanowania stosowany w odbiorniku telewizyjnym; informacja, czy ekran obsługuje tylko wyświetlanie oparte na siatce, takie jak dla czcionek o stałej szerokości lub w terminalach tekstowych. W kontekście internetu mobilnego prawdopodobnie najczęściej używane są właściwości device-width, device-height i orientation. Można dodać do wymiarów przedrostki min- i max-, aby określić w zapytaniach wartości graniczne. Warto wspomnieć także o specyficznej dla silnika WebKit właściwości z zapytań Media Query — -webkit-min-device-pixel-ratio. Właściwość tę można
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Programowanie mobilnych stron internetowych z wykorzystaniem systemów CMS
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: