Darmowy fragment publikacji:
Monika Wodnicka – Uniwersytet Łódzki, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny
Katedra Logistyki i Innowacji, 90-214 Łódź, ul. Rewolucji 1905 r. nr 37
RECENZENT
Stanisław Maciej Szukalski
REDAKTOR INICJUJĄCY
Monika Borowczyk
REDAKCJA
Wojciech Górnaś
SKŁAD I ŁAMANIE
AGENT PR
KOREKTA TECHNICZNA
Anna Sońta
PROJEKT OKŁADKI
Agencja Reklamowa efectoro.pl
Zdjęcie wykorzystane na okładce: © stock.adobe.com/Makkuro_GL
© Copyright by Monika Wodnicka, Łódź 2020
© Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2020
Wydane przez Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
Wydanie I. W.09839.20.0.M
Ark. wyd. 10,0; ark. druk. 10,5
ISBN 978-83-8220-142-0
e-ISBN 978-83-8220-145-1
Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
90-131 Łódź, ul. Lindleya 8
www.wydawnictwo.uni.lodz.pl
e-mail: ksiegarnia@uni.lodz.pl
tel. 42 665 58 63
Spis treści
Wstęp
Rozdział I
Internacjonalizacja rynku usług
1.1. Megatrendy w rozwoju usług
1.2. Teoria wobec umiędzynarodowienia usług
1.3. Międzynarodowy rynek usług – charakterystyczne procesy
1.4. Instytucjonalno‑prawne regulacje determinujące wzrost obrotu usługami w gospodarce
światowej
1.5. Czynniki rozwoju międzynarodowego rynku usług
Rozdział II
Geneza, uwarunkowania i determinanty przemieszczenia
światowego potencjału usług
2.1. Zmiany w systemie organizacji biznesu w warunkach globalizacji
2.2. Determinanty internacjonalizacji procesów biznesowych na poziomie korporacji
2.3. Redefinicja działalności przedsiębiorstw w aspekcie umiędzynarodowienia procesów
gospodarczych
2.4. Delokalizacja potencjału wytwórczego i usługowego
2.4.1. Pojęcie delokalizacji działalności gospodarczej
2.4.2. Czynniki determinujące delokalizację usług biznesowych
2.5. Delokalizacja usług jako nowoczesna forma zwiększania konkurencyjności
Rozdział III
Offshoringowe projekty w usługach biznesowych
3.1. Outsourcing, offshoring usług i pokrewne pojęcia
3.2. Klasyfikacja usług biznesowych z punktu widzenia działań offshoringowych
3.3. Rodzaje offshoringu usług biznesowych
3.4. Zakres projektów i modele usług BPO
3.4.1. Projekty realizowane w ramach BPO
3.4.2. Modele świadczenia usług BPO
7
9
9
14
18
23
26
31
31
35
39
44
44
49
50
57
57
62
74
84
84
88
6
Spis treści
Rozdział IV
Offshoring usług biznesowych – globalne trendy
4.1. Tendencje rozwoju transgranicznego transferu potencjału usług biznesowych
4.2. Determinanty lokowania usług biznesowych i przestrzenna konfiguracja działalności
offshoringowej
4.3. Ocena regionów gospodarki światowej dla transferu potencjału usług
4.3.1. Ocena regionu Azji i Pacyfiku
4.3.2. Rynek Ameryki Łacińskiej
4.3.3. Region Afryki
4.3.4. Rynek Europy Środkowo‑Wschodniej
Rozdział V
Polska w offshoringu usług biznesowych. Wyniki badań
5.1. Polska jako miejsce offshoringu usług biznesowych
5.1.1. Atuty Polski
5.1.2. Rządowe i regionalne systemy wsparcia inwestycji
5.2. Charakterystyka rynku usług biznesowych w Polsce
5.2.1. Bezpośrednie inwestycje zagraniczne w sektor usług biznesowych w Polsce
w latach 2003–2018
5.2.2. Charakterystyka centrów usługowych
5.2.3. Zatrudnienie w centrach usług biznesowych
5.2.4. Regionalna lokalizacja centrów usług i atrakcyjność regionów Polski
5.3. Inwestycje w sektor usług w Polsce. Wyniki badań własnych
5.3.1. Cel badań
5.3.2. Metoda badań i charakterystyka badanej populacji
5.3.3. Wyniki badań zagranicznych centrów usług w Polsce
Zakończenie
Bibliografia
Spis tabel
Spis rysunków
Spis wykresów
95
95
97
107
114
116
119
121
127
127
127
129
133
133
135
140
142
143
143
144
144
153
155
163
165
167
Wstęp
Dyfuzja postępu technicznego w usługach oraz rozwój gospodarki opartej na wie-
dzy, w której usługi wiedzy zajmują wiodącą pozycję, to procesy charakteryzu-
jące zmiany strukturalne tego sektora oraz gospodarki jako całości. W sferze
realnej mamy do czynienia z procesem serwicyzacji gospodarek, co oznacza zmia-
ny w ich strukturze na korzyść usług. Dotyczy to zarówno struktur sektorowych,
jak i struktur wewnątrz sektorów produkcyjnych, w których rośnie znaczenie roz-
maitych funkcji usługowych. Intensyfikuje się międzynarodowy obrót usługami.
Szczególnie interesującym zjawiskiem w rozwoju międzynarodowego rynku usług
jest delokalizacja potencjału usług biznesowych (offshoring usług) określana jako
BPO (business process offshoring), czyli przenoszenie usług do innych krajów, cza-
sem odległych od lokalizacji centrum korporacyjnego. To zjawisko nasiliło się
w ostatnich latach. Korporacje transnarodowe, poszukując źródeł obniżki kosz-
tów dzia łania oraz mając na uwadze ekspansję na globalnym rynku, tworzą centra
usługowe, zwane centrami wsparcia lub centrami usług wspólnych, które wspo-
magają procesy zarządzania i nierzadko lokowane są w innych, czasem odległych
krajach. Dla krajów przyjmujących te inwestycje są źródłem wzrostu eksportu
usług. Polska stała się miejscem lokowania korporacyjnych centrów usług. Celem
pracy jest przedstawienie pozycji Polski na tle krajów Europy Środkowo-Wschod-
niej jako miejsca delokalizacji centrów usług biznesowych.
Praca składa się z pięciu rozdziałów. Rozdział I dotyczy teoretycznych i praktycz-
nych aspektów międzynarodowego rynku usług we współczesnej gospodarce. Omó-
wiono w nim koncepcję międzynarodowej wymiany usług oraz współczesne teorie
rozwoju handlu międzynarodowego w odniesieniu do międzynarodowego handlu
usługami. Wskazano na instytucjonalno-prawne regulacje determinujące wzrost
obrotu usługami w gospodarce światowej.
Rozdział II poświęcono genezie, uwarunkowaniom i determinantom prze-
mieszczania światowego potencjału usług. Zwrócono w nim uwagę na procesy
globalizacji, kluczowe zmiany makroekonomiczne, czynniki warunkujące de-
cyzję podmiotów o przenoszeniu za granicę usług biznesowych. Przedstawiono
determinanty internacjonalizacji procesów biznesowych na poziomie korpora-
cji, redefinicję działalności przedsiębiorstw w aspekcie umiędzynarodowienia
proce sów gospodarczych i delokalizacji potencjału wytwórczego oraz usługowego
8
Wstęp
we współczesnej gospodarce światowej. Omówiono także pojęcie delokalizacji i jej
istotę, czynniki determinujące delokalizację usług biznesowych.
Kolejny rozdział dotyczy offshoringowych projektów w usługach bizneso-
wych. Zaprezentowano w nim klasyfikację usług z punktu widzenia projektów
offshoringowych, zarówno w ujęciu teoretycznym, jak i statystyki międzynaro-
dowej. Scharakteryzowano także tradycyjne modele captive offshoring i offshore
outsourcing oraz nowoczesne modele takie jak: offshore joint ventures, virtual
captive, build–operate–transfer, dzięki którym można uzyskać złagodzenie ryzy-
ka tran sferu usług bądź jego wyeliminowanie. Omówiono typy projektów offsho-
ringowych oraz przestawiono modele outsourcingu typu: onsite, offsite, offshore,
customer project manager offshore model.
Rozdział IV poświęcony jest globalnym trendom transgranicznego transferu
potencjału usług biznesowych. Skoncentrowano się na analizie tendencji świato-
wych, determinantach lokowania usług i przestrzennej konfiguracji działalności
offshoringowej. Podjęto także próbę oceny regionalnych rynków dla transferu
tych usług. Przedstawiono również opis regionu Europy Środkowo-Wschodniej
i pozycję Polski w tym obszarze.
W ostatnim, V rozdziale zaprezentowano charakterystykę zagranicznych
centrów usługowych w Polsce oraz przedstawiono wyniki badań własnych. Zain-
teresowanie skoncentrowano na motywach uruchomienia centrum usług, ocenie
warunków prowadzenia biznesu usługowego w Polsce przez badane korpora-
cje (od momentu uruchomienia centrum), roli polskich instytucji wspierania biz-
nesu w procesie przygotowania do inwestycji, ocenie perspektyw rozwoju usług
BPO w Polsce.
Rozdział I
Internacjonalizacja rynku usług
1.1. Megatrendy w rozwoju usług
Rosnąca pozycja usług we współczesnej gospodarce jest faktem bezspornym.
Na szczególną uwagę zasługują następujące kwestie:
− postępująca serwicyzacja sfery produkcji materialnej,
− wysoka innowacyjność i absorpcja techniki, głównie związanej z technolo-
giami informacyjnymi,
− intensywne umiędzynarodowienie procesów usługowych,
− delokalizacja potencjału usługowego poza granice kraju,
− zmiana sposobu świadczenia usług, głównie biznesowych, oraz ich standary-
zacja przy wykorzystaniu technik informacyjnych.
Serwicyzacja gospodarki oznacza wzrost udziału usług nie tylko w rozumieniu
trójsektorowego podziału gospodarki, ale także jeżeli chodzi o znaczenie funkcji
usługowych w sektorach produkcji materialnej. Produkcja przemysłowa i rolnicza
nie jest możliwa bez usług, które w znacznym stopniu je kształtują. Większości
produktów nie można sprzedawać bez serwisu usługowego. Istnieje silna zależ-
ność przedmiotów materialnych i usług we wszystkich procesach wytwórczych.
Można mówić o serwicyzacji produktów, rynków, procesów produkcyjnych, czyn-
ników produkcji, a także zatrudnienia1. Co więcej, umiędzynarodowienie proce-
sów gospodarczych dynamizują procesy, pobudzają popyt na nowe rodzaje usług,
natomiast szybki rozwój niektórych usług, takich jak transport, informatyka, te-
lekomunikacja, sprzyja procesom globalizacji2. Szczególnie istotna dla rozwo-
ju gospodarczego jest dyfuzja tak zwanych nowoczesnych usług. Pod pojęciem
tym należy rozumieć (w wąskim znaczeniu) usługi nowe (nieistniejące dotychczas
w gospodarce narodowej lub mające marginalne znaczenie) lub usługi świadczone
1 S.M. Szukalski, Serwicyzacja gospodarki i industrializacja usług, „Handel Wewnętrzny” 2004,
2 J. Naisbitt, Megatrendy. Dziesięć nowych kierunków zmieniających nasze życie, Poznań 1997,
nr 4–5, s. 48.
s. 80–105.
10
Projekty offshoringowe w usługach biznesowych…
w nowoczesny sposób. W znaczeniu szerszym to przede wszystkim usługa świad-
czona przez nowoczesne, innowacyjne przedsiębiorstwo oferujące kompleksowe
rozwiązania biznesowe lub usługi konsumpcyjne oparte na nowoczesnych tech-
nologiach.
Dynamiczne zmiany w gospodarce zrodziły liczne problemy badawcze związa-
ne ze wzrostem ich roli w tej dziedzinie, w tym również absorpcji nowych technik.
Warto zwrócić uwagę na niektóre z nich.
Po pierwsze, w dalszym ciągu istnieje problem definicji usług wobec wzrostu
ich zakresu, komplementarności ze sferą materialną oraz zacierania się różnicy
pomiędzy produkcją i usługami a nowymi usługami związanymi z technologia-
mi informacyjnymi. Z jednej strony mamy do czynienia z procesem serwicyzacji
procesów produkcyjnych, z drugiej z materializacją usług (na przykład produkt
usługowy coraz częściej dociera do odbiorcy za pomocą nośników cyfrowych).
W definiowaniu usług wyodrębnia się podejście makroekonomiczne i mikroeko-
nomiczne3. Stosuje się także sektorowe podejście, choć granica podziału pomiędzy
poszczególnymi sektorami jest elastyczna i, w zależności od przyjętych kryteriów,
różne są wyniki tych klasyfikacji4. Początkowe próby zdefiniowania usług koncen-
trowały się na zidentyfikowaniu cech odróżniających usługi od towarów, z czasem
zwróciły się w kierunku świadczenia na szczególny rodzaj transakcji ekonomicz-
nej5. Spośród wielu autorów zajmujących się tą problematyką wymienić trzeba
między innymi T.P. Hilla6, J.N. Bhagwatiego7, I.B. Kravisa8 i innych.
Po drugie, heterogeniczność usług w dalszym ciągu sprawia kłopoty z ich ty-
pologią. J. Gershuny i I. Miles9 wyróżnili usługi produkcyjne, dystrybucyjne i per-
sonalne. Z kolei M. Gibbs10 wyodrębnił usługi:
− przedprodukcyjne (pre‑production services) – projektowanie produktu, ba-
dania rynkowe i studia wykonalności,
3 Dla przykładu: K.A. Kłosiński, Pojęcia: usług oraz sektora usług, „Handel Wewnętrzny” 1993,
nr 4; M. Daszkowska, Ekonomika organizacji usług, Warszawa 1982; K. Naumowicz, Usługi
– zagadnienia ogólne, Szczecin 1992.
4 Szerzej: V.R. Fuchs, The Service Economy, New York 1968, National Bureau of Economic Re‑
search, General series, no. 87; V.R. Fuchs, The Growing Importance of the Service Industries,
New York 1965, National Bureau of Economic Research, Occasional Paper, no. 96.
5 P. Nicolaides, Liberalizing Service Trade, Strategies for Success, The Royal Institute of Interna‑
tional Affairs, London 1989, s. 9.
cember.
6 Zob. T.P. Hill, On Goods and Services, „Review of Income and Wealth” 1977, vol. 23, no. 4, De‑
7 J.N. Bhagwati, International Trade in Services and its Relevance for Economic Development,
[w:] O. Giarini (red.), The Emerging Service Economy, Oxford 1987.
8 I.B. Kravis, Services in the Domestic Economy and in World Transactions, Working Paper No.
1124, Cambridge Massachusetts: National Bureau of Economic Research, 1983.
9 J. Gershuny, I. Miles, The New Service Economy. The Transformation of Employment in In
dustrial Societies, London 1983.
10 Szerzej: M. Gibbs, Interlinkages Between Services and Other Economic Sectors in United Na
tions Centre on Transnational Corporations, Services and Development: The Role of Foreign
Direct Investment and Trade, United Nations, New York 1989, s. 9–11.
Internacjonalizacja rynku usług
11
− usługi produkcyjne (production services) – kontrola jakości, oprogramowanie,
zarządzanie zasobami ludzkimi,
− usługi poprodukcyjne (post‑production services) – reklama, marketing, trans-
port.
Z punktu widzenia roli usług w innowacyjności gospodarki można wyodręb-
nić usługi oparte na wiedzy, charakteryzujące się stosunkowo wysokim udziałem
kapitału ludzkiego (ubezpieczenia, usługi profesjonalne i techniczne, pewne usłu-
gi bankowe, techniki informacyjne, doradztwo, zdrowie, edukacja i niektóre usługi
rządowe), oraz usługi konwencjonalne, zorientowane na zaopatrzenie konsumpcyj-
nie, o niższym udziale kapitału ludzkiego i o bardziej standaryzowanych metodach
ich świadczenia (leasing, dystrybucja, franchising, handel detaliczny, podróże za-
graniczne, niektóre usługi socjalne i większość usług rozrywkowych i prywatnych).
Po trzecie, otwarte jest w dalszym ciągu zagadnienie innowacyjności usług
i ich wpływ na gospodarkę, szczególnie chodzi tutaj o kwestię wpływu poziomu
rozwoju usług nasyconych wiedzą na ich innowacyjność oraz innowacyjność ca-
łej gospodarki11.
W związku z intensyfikacją międzynarodowego obrotu usługami warto zwrócić
uwagę na teorię wymiany usługowej w skali międzynarodowej. Jak zauważa J. Mi-
sala12, „pełna i spójna teoria wymiany usług jest na dzień dzisiejszy niemożliwa”.
Trudności wynikają po pierwsze z tego, że większość produkcji usługowej nie przyj-
muje postaci materialnej. Po drugie – z braku jednoznacznej i powszechnie akcep-
towanej definicji usług, zwłaszcza w odniesieniu do wymiany międzynarodowej.
Nawet GATS13 nie podaje definicji usług, określa jedynie, w jakim przypadku do-
chodzi do międzynarodowego przepływu usług (tabela I.1). Po trzecie – z braku
jednoznacznych kryteriów podziału usług, co w efekcie prowadzi do istnienia
różnorodnych ich klasyfikacji, co z kolei utrudnia analizy i porównanie usług
w czasie i przestrzeni. Po czwarte, wobec silnego zintegrowania wielu produk-
tów i usług istnieją trudności w wyodrębnieniu międzynarodowej wymiany usług
od między narodowej wymiany towarów. Ostatnie lata zapoczątkowały zjawisko
przenoszenia potencjału usług za granicę, które także komplikuje analizę wymiany
usługowej, oznacza bowiem, iż w wyniku tych procesów kraje wysoko rozwinięte
11 Pośród licznych prac na ten temat wymienić warto: I. Miles, Services in the New Industrial
Economy, „Futures” 1993, vol. 25, July/Aug.; I. Miles, N. Kastrinos, K. Flanagan, R. Bilderbeek,
P. den Hertog, W. Hunting and M. Bouman, Knowledgeintensive Business Services: Their Roles
as Users, Carriers and Sources of Innovation, Manchester: PREST, 1995; B. Naslund, Financial
Innovations. A Comparison with R D in Physical Products, EFI Research Paper/Report, Stock‑
holm 1986; D. Czarnitzki, A. Spielkamp, Business Services in Germany: Bridges for Innovation,
October 2000, Centre for European Economic Research (ZEW), Mannheim University of Ap‑
plied Sciences Gelsenkirchen, s. 1.
12 Szerzej: J. Misala, W kierunku teorii międzynarodowej wymiany usług, www.we.radom.pl/pli‑
ki/upload/kmsgiir/Wymiany_uslug.pdf (dostęp: 29.06.2012).
13 The General Agreement on Trade in Services, Annex 1B, http://www.mg.gov.pl/NR/rdonly‑
res/6239F88F‑91AE‑4103‑8741‑91F64495E032/13525/tekstgats1.pdf (dostęp: 29.06.2012).
12
Projekty offshoringowe w usługach biznesowych…
tracą przewagi komparatywne w usługach na rzecz krajów rozwijających się14.
Powstaje także problem, czy offshoring15 usług można traktować jako wymia-
nę handlową w tradycyjnym ujęciu teorii handlu. Tradycyjna teoria handlu mię-
dzynarodowego może być pomocna w zrozumieniu zjawisk występujących
w obrocie usługami, jednakże wymaga modyfikacji, zmienił się bowiem zasadni-
czo system organizacji biznesu, sytuacja w strukturze handlu i na rynkach pracy,
możliwości w dostępie do zaawansowanej technologii oraz aktywność działalno-
ści w różnych lokalizacjach. A zatem z jednej strony, z punktu widzenia teorii mię-
dzynarodowej wymiany gospodarczej, nie ma istotnych różnić między dobrami
a usługami, z drugiej jednak międzynarodowa wymiana usług może być realizo-
wana na rozmaite sposoby, które zasadniczo różną się od handlu dobrami. Jedyne
podobieństwo jest takie, że usługi podobnie jak dobra są przeznaczone na sprzedaż
i mają określoną wartość wymienną wyrażoną przez cenę16. Teoria międzynarodo-
wej wymiany usług musi uwzględniać specyfikę obrotu usługami, która sprowa-
dza się do trzech elementów:
1. Cech samych usług (na przykład niematerialność, niejednolitość, nietrwałość,
brak możliwości nabycia na własność) – analizując problem, trzeba w więk-
szym stopniu zwrócić uwagę na proces świadczenia usług, a nie na wynik
ich świadczenia. Przykładem są usługi biznesowe w korporacyjnych cen-
trach usług wsparcia, w których czynność usługowa w końcowym efekcie
przyczynia się do powstania produktu materialnego będącego przedmiotem
transakcji rynkowej.
2. Sposobu dostarczenia usługi na rynek – rosnąca zdolność handlowa nie-
których usług stała się podstawą dla specyficznych, zorganizowanych form
międzynarodowej wymiany usług w postaci (jak to definiuje GATS): hand-
lu transgranicznego, zagranicznej konsumpcji usług, możliwości świadcze-
nia usług poza granicami kraju, możliwości okresowej migracji określonych
osób poza granice kraju w celu świadczenia tam pewnych usług (tabela I.1).
3. Sposobu współdziałania usługodawcy i usługobiorcy – międzynarodowa wy-
miana usług jest równoważona z mobilnością czynników wytwórczych. W tym
kontekście handel usługami, jak zauważają G.P. Sampson i R.H. Snape17, jest
powiązany z międzynarodową wymianą dóbr, przepływem ludzi i informa-
cji. Autorzy ci wyróżniają usługi będące bezpośrednio przedmiotem obrotu
międzynarodowego (typ A w tabeli I.2) od tych, które mogą być świadczo-
ne za pośrednictwem międzynarodowych przepływów usługodawców (typ B
i D) i/lub międzynarodowych przepływów usługobiorców (typ C i D).
14 B. Liberska, Globalizacja a offshoring usług sektora IT, [w:] A. Szymaniak, Globalizacja usług.
Outsourcing, offshoring i shared services center, Warszawa 2008, s. 251.
15 Offshoring usług oznacza przenoszenie ich potencjału do odległych krajów.
16 D. Mongiało, Pojęcie usług we współczesnej myśli ekonomicznej, „Studia Ekonomiczne” 2007,
17 Szerzej: G.P. Sampson, R.H. Snape, Identifying the issues in trade in services, „The World Eco‑
nr 1–2, s. 94.
nomy” 1985, no 8, s. 171–182.
Terminologia
GATS – sposób
dostarczenia
usługi na rynek
Handel transgra‑
niczny oznaczają‑
cy sprzedaż usług
z terytorium
jednego kraju
bezpośrednio
na terytorium
innego – cross
border; usługa
transgraniczna
Zagraniczna kon‑
sumpcja usług
(consumption
abroad)
Obecność hand‑
lowa
(commercial
presence)
Obecność poza
granicami kraju
określonych osób
(presence of
natural
persons)
Definicja
Możliwość świad‑
czenia określonej
usługi przez usługo‑
dawcę w innym kra‑
ju przy przekracza‑
niu granicy jedynie
przez tę usługę
Przejawy umiędzyna‑
rodowienia działalno‑
ści – migracja czynni‑
ków wytwórczych
Bez potrzeby migracji
usługodawcy i usługo‑
biorcy, brak migracji
czynników wytwór‑
czych; dostawa usługi
za pomocą telefonu,
internetu, faksu, tele‑
wizji, poczty, kuriera
Usługa nie przekracza
granicy, jedynie jej kon‑
sument. Usługobiorca
przemieszcza się czaso‑
wo poza granice kraju
w celu nabycia usługi
i/lub jej konsumpcji,
czyli międzynarodowy
obrót usługami związa‑
ny z ruchem granicz‑
nym odbiorców
Usługodawca prze‑
mieszcza się na dłuższy
okres poza granice
kraju (zagraniczne in‑
westycje bezpośrednie)
Zagwarantowane
obywatelom możli‑
wości nabycia i/lub
konsumpcji okre‑
ślonych usług poza
granicami własnego
kraju
Możliwość świad‑
czenia usług poza
granicami kraju
przez tworzenie
tam i/lub rozbudo‑
wę przez danego
usługodawcę filii
zagranicznych włas‑
nej firmy, przedsta‑
wicielstwa
Możliwość okreso‑
wej migracji okreś‑
lonych osób poza
granice kraju w celu
świadczenia tam
pewnych usług
Internacjonalizacja rynku usług
13
Tabela I.1. Międzynarodowe transakcje usługami według GATS
Rodzaje usług
Usługi świadczone przez
usługodawcę dzięki mię‑
dzynarodowym sieciom
komunikacyjnym; tak
zwane usługi odseparo‑
wane (separated services),
na przykład usługi trans‑
portowe, pocztowe, kurier‑
skie, doradcze, transmisja
danych, niektóre usługi
finansowe czy handel
wysyłkowy
Usługi turystyczne, eduka‑
cyjne (studia zagraniczne),
zdrowotne (specjalistyczne
usługi medyczne), gastro‑
nomiczne i usługi świad‑
czone w zagranicznych
portach
Częste i intensywne inter‑
akcje między usługodawcą
i usługobiorcą (na przykład
usługi marketingowe,
ubezpieczeniowe czy
bankowe)
Usługodawcy prze‑
mieszczają się
na okreś lony czas
do macierzystych kra‑
jów usługobiorców
Migracja personelu (głów‑
nie kierowniczego) mają‑
cego specjalne zdolności
i umiejętności, na przykład
niektóre usługi biznesowe,
usługi wyspecjalizowane
lub inżynieryjne czy kultu‑
ralno‑oświatowe
Źródło: opracowanie własne na podstawie The Results of the Uruguay Roung of Multilaterial
Trade Negotiations, WTO, Geneva 1995; L. Kuczewska, Polski handel usługami na arenie między
narodowej, „Handel Wewnętrzny” 2002, nr 3, s. 28–29; J. Misala, Współczesne teorie wymiany
międzynarodowej i zagranicznej polityki ekonomicznej, Warszawa 2003, s. 152; A. Wróbel, Między
narodowa wymiana usług, Warszawa 2009, s. 53.
14
Projekty offshoringowe w usługach biznesowych…
Tabela I.2. Podział usług w obrocie międzynarodowym według G.P. Sampsona i R.H. Snape’a
Cechy, rodzaj współdziałania
oraz typ transakcji
Usługobiorca Nie przemieszcza
się za granicę
Przemieszcza się
za granicę
Usługodawca
Nie przemieszcza się
za granicę
Typ A – transakcje usługowe
świadczone są bez koniecz‑
ności fizycznego kontaktu
usługodawcy i usługobiorcy,
granicę przekracza sama
usługa jako produkt finalny,
co jest możliwe dzięki trady‑
cyjnym i nowoczesnym me‑
todom łączności. Przykładem
mogą być usługi doradcze,
bankowe, dystrybucyjne
Przemieszcza się za granicę
Typ B – dotyczy transakcji,
gdzie producent usługi prze‑
mieszcza się do kraju, w któ‑
rym obecny jest niemobilny
konsument. Przybiera formę
bezpośrednich inwestycji
zagranicznych (na przykład
filia banku). Przykładem
mogą być usługi: profesjo‑
nalne, finansowe
Typ C – ta forma transakcji
charakteryzuje się przyjaz‑
dem usługobiorcy do kraju
usługodawcy, gdzie świad‑
czona jest usługa. Przy‑
kładem mogą być usługi
medyczne, turystyczne,
edukacyjne
Typ D – odnosi się do trans‑
akcji, gdzie zarówno usługo‑
dawca, jak i usługobiorca są
mobilni. W tym przypadku
usługa jest realizowana
w państwie, z którego nie
pochodzą ani jej producent,
ani jej konsument
Źródło: opracowanie własne na podstawie G.P. Sampson, R.H. Snape, Identifying…, s. 171–182.
1.2. Teoria wobec umiędzynarodowienia usług
W teorii można wyróżnić dwa podejścia do zdefiniowania zjawiska międzyna-
rodowego handlu usługami. Pierwsze jest próbą przedstawienia ogólnej definicji
obrotu usługami w skali międzynarodowej, nie określając sposobów przepływu
usług między krajami. Wykorzystuje się do tego klasyczne i neoklasyczne teo-
rie wymiany. Drugie, czyli międzynarodowy handel usługami, jest definiowane
poprzez wskazanie poszczególnych sposobów międzynarodowego świadczenia
usług, posługując się przy tym na przykład teoriami międzynarodowej migracji
czynników: wytwórczych, ludności, kapitału, wiedzy technicznej, a także teorią lo-
kalizacji działalności gospodarczej.
W pierwszym podejściu na potrzeby analizy można zaadaptować teorię kosz-
tów absolutnych A. Smitha, teorię kosztów względnych, określaną też jako teoria
przewagi komparatywnej D. Ricardo, oraz model Heckshera-Ohlina-Samuelso-
na (HOS) będący uzupełnieniem teorii kosztów względnych (tak zwana teoria
Internacjonalizacja rynku usług
15
obfitości zasobów). Pomimo iż przydatność klasycznej teorii wymiany między-
narodowej do wyjaśnienia handlu usługami jest dziś dyskusyjna z uwagi na wie-
le nierealnych założeń, nieprzystających do współczesnej gospodarki18, to jednak
teoria kosztów komparatywnych w pewnym stopniu może okazać się przydatna
z punktu widzenia wyjaśnienia i zrozumienia handlu między krajami rozwinięty-
mi i rozwijającymi się, które różnią się od siebie warunkami (na przykład wydaj-
nością pracy lub dostępnością czynników wytwórczych).
Wśród współczesnych teorii rozwoju handlu międzynarodowego, odnoszą-
cych się do wszystkich transakcji międzynarodowego handlu usługami, przydat-
ne są teorie neotechnologiczne, które pozwalają wyjaśnić model handlu usługami
zarówno w postaci transgranicznej, jak i wymiany usług związanej z przemieszcza-
niem się ich producenta i/lub konsumenta. W teoriach neotechnologicznych pod-
stawą międzynarodowej wymiany i korzyści z niej płynących są różnice w poziomie
kosztów i cen, wzbogacone uwzględnieniem zmian spowodowanych ciągłym roz-
wojem postępu technicznego. W ramach tej grupy wyróżnić można: a) teorię
luki technologicznej M.V. Posnera19; b) teorię cyklu życia produktu R. Vernona20;
c) teorię korzyści skali. Pierwsza z wymienionych kładzie nacisk na możliwości
rozwoju międzynarodowego handlu dzięki różnicom w poziomie wiedzy tech-
nicznej i w tempie postępu technicznego. Wyróżnia się twórców (innowatorów)
i naśladowców (imitatorów) nowych technologii. Znaczenie ma tutaj opanowa-
nie określonych technologii przez poszczególne kraje i opóźnienie naśladowcze
w krajach imitujących rozwiązania. Przygotowanie i wdrożenie nowych technolo-
gii daje firmie -innowatorowi pozycję lidera (quasi-monopolisty) w pewnym obsza-
rze. Im większe będą luki technologiczne oraz opóźnienie naśladowcze pomiędzy
innowatorem a imitatorami, tym większe będą korzyści dla innowatora. Wraz
z dyfuzją postępu technologicznego firma innowator traci swoją przewagę, pozy-
cję quasi-monopolisty, dana technologia staję się coraz tańsza i bardziej dostępna.
Teoria ta jest szczególnie użyteczna do wytłumaczenia kształtu i przyczyn pojawie-
nia się handlu usługami o dużym zaawansowaniu technologicznym lub wysokim
udziale kapitału ludzkiego i odnosi się zarówno do innowacji w usługach, jak i in-
nowacji ich procesów wytwórczych. W literaturze wskazuje się na przydatność tej
koncepcji w odniesieniu do usług finansowych oraz usług telekomunikacyjnych21.
18 Wśród założeń należy wymienić: doskonałość rynków, brak mobilności kapitału w skali mię‑
dzynarodowej oraz migracji siły roboczej. Aktywność międzynarodowa przedsiębiorstwa uza‑
leżniona była od lokalizacji działalności w kraju posiadającym przewagę komparatywną.
19 M.V. Posner, International trade and technological change, „Oxford Economic Papers” 1961,
no. 13.
20 R. Vernon, The Location of Economic, Sovereignty at Bou, Harmondsworth 1971; R. Vernon, In
ternational investment and International trade in the product cycle, „Quarterly Journal of Eco‑
nomics” 1966, vol. 80.
21 Szerzej: R.K. Shelp, Beyond Industrialization, Ascendancy of the Global Service Economy, New
York 1981, s. 89–95; J. Misala, Współczesne teorie wymiany międzynarodowej i zagranicznej
polityki ekonomicznej, Warszawa 2003, s. 154.
16
Projekty offshoringowe w usługach biznesowych…
Druga z teorii, czyli teoria cyklu życia produktu R. Vernona, próbuje wyjaśniać
struktury i kierunki obrotu usługami, w szczególności usługami podlegający-
mi standaryzacji. W przeciwieństwie do luki technologicznej koncentruje uwagę
tylko na innowacji samych usług/produktów22.
Teoria korzyści skali podkreśla, że korzyści te pojawiają się, gdy efekty rosną
szybciej niż nakłady czynników wytwórczych. W kontekście usług odnosi się to
w szczególności do usług biznesowych, gdy wskutek centralizacji usług, ich specja-
lizacji oraz stworzenia globalnego bądź regionalnego centrum usług obniżają się
koszty wytwarzania w korporacji.
Kolejną grupą teorii w odniesieniu do handlu usługami są teorie popytowo-
-podażowe, za pomocą których można wyjaśnić model handlu usługami za-
równo w postaci transgranicznej, jak i w pozostałych typach wymagających
przepływu czynników. Wśród nich na uwagę zasługuje teoria podobieństwa pre-
ferencji S. Burenstam-Lindera23 nazywana również teorią ujednoliconej struktury
popytu. Zgodnie z nią przedsiębiorstwa usługowe szukają na rynku globalnym ta-
kich krajów, w których struktura popytu jest podobna do struktury popytu na ich
rodzimym rynku.
Teoria zróżnicowania produktów P.S. Armingtona, G.C. Hufbauera i H. Hes-
sego24 tłumaczy przyczyny i strukturę handlu usługami między krajami o róż-
nym poziomie dochodu narodowego (w szczególności między krajami wysoko
rozwiniętymi a rozwijającymi się), jednocześnie pokazuje związek między popy-
tem na usługę a poziomem dochodów konsumenta25 oraz relacjami cen usług
w kontekście determinant wymiany międzynarodowej26. W miarę wzrostu docho-
du społeczeństw zwiększa się popyt zarówno krajowy, jak i zagraniczny na dobra
o wyższej jakości. Mowa tu o pionowym (jakościowym) zróżnicowaniu produk-
tów i usług oraz równoległym handlu nimi między różnymi krajami.
22 T. Rynarzewski, A. Zielińska‑Głębocka, Międzynarodowe stosunki gospodarcze. Teoria wymia
ny i polityki handlu międzynarodowego, Warszawa 2006, s. 156–157; D. Mongiało, Możliwości
zastosowania wybranych teorii handlu międzynarodowego dla wyjaśnienia rozwoju wymiany
usługami, „Bank i Kredyt” 2007, listopad–grudzień, s. 39–40.
23 S. Burenstam‑Linder, An Essay on Trade and Transformation, New York 1961, s. 91.
24 P.B. Armington, A Theory of Demand for Products Distinguished by Place of Production, IMF
Staff Papers, 1969; G.C. Hufbauer, The Impact of National Characteristics an Technology on
the Commodity Composition of Trade in Manufactured Goods, [w:] R. Vernon (red.), The Tech
nology Factor in International Trade, New York 1970; H. Hesse, Hypothesis for the Explana
tion of Trade between Industrial Countries 1953–1970, [w:] H. Gierch, J.C.B. Mohr (red.), On the
Economics of IntraIndustry Trade, Tübingen; J. Misala, Współczesne teorie wymiany między
narodowej…, s. 86.
25 Można zauważyć tutaj pewne nawiązanie do teorii trzech sektorów i ujęcia A. Fishera, który
zmiany struktury popytu na rzecz usług wiązał z rosnącym dochodem per capita.
26 Zob.: T. Rynarzewski, A. Zielińska‑Głębocka, Międzynarodowe stosunki gospodarcze. Teoria
wymiany…, s. 132–133.
Pobierz darmowy fragment (pdf)