Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00114 009829 7515933 na godz. na dobę w sumie
Proste, ale ważne w zarządzaniu! Jak skutecznie zarządzać ludźmi i zmianą - ebook/pdf
Proste, ale ważne w zarządzaniu! Jak skutecznie zarządzać ludźmi i zmianą - ebook/pdf
Autor: Liczba stron: 200
Wydawca: Onepress Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-283-3295-9 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> poradniki >> controlling
Porównaj ceny (książka, ebook (-20%), audiobook).
Najważniejsza kompetencja menedżera i lidera to radzenie sobie z oporem ludzi i zarządzanie zmianą. Bo jedyne, co stałe w biznesie, to opór ludzi przed zmianą i... sama zmiana.
Adam Dębowski jest psychologiem biznesu i przedsiębiorcą, który rozwija kilka firm. Dzięki temu dobrze rozumie zarówno mechanizmy, według których pracują zespoły firmowe, jak i psychologiczne podstawy zachowań ludzi. Bazując na wiedzy i wieloletnim doświadczeniu, Dębowski stworzyłwłasną metodę rozwoju i zarządzania zmianą. Radzenie sobie z oporem, obawami ludzi przed zmianą, szybkie rozpoznanie problemu, znalezienie rozwiązania, osiągnięcie efektu w oparciu o wartości — oto podstawa CVP (Change Value Proces).

Dzięki tej książce poznasz pierwszy etap metody CVP —podstawy w komunikacji międzyludzkiej i zarządzania, a także techniki, które autor nazywa „coachingiem przez małe c”. Metoda CVP jest logiczna i bardzo szybka. Jako filozofia i metodologia zmiany jest pomostem między twardym biznesem nastawionym na efekt i pieniądze, a ludzkim podejściem do wartości, szacunku, współpracy, zaufania i otwartości.

Obecnie umiejętność zarządzania zmianą to klucz do efektywności w biznesie każdego lidera. Pozwala skuteczniej rozwijać firmę i kierować pracownikami tak, żeby osiągali lepsze rezultaty bez zapominania o człowieku. Niniejsza książka jest gotowym do zastosowania podręcznikiem, który w krótkich, konkretnych słowach zmusza do refleksji i zastanowienia się nad sobą, sposobem komunikowania się z innymi i nad dotychczasowymi metodami kierowania zespołem. Aby zarządzać zmianą w swoim życiu, rodzinie czy biznesie, musisz poznać lub przypomnieć sobie nawet najmniejsze, najprostsze składowe procesu komunikacji. O tym jest ta książka — o małych rzeczach, które czynią wielkie różnice. Zawiera przykłady z życia ludzi i firm, dialogi, anegdoty, dzięki którym łatwo zrozumiesz skomplikowane schematy postępowania, a zdobytą wiedzę szybko przełożysz na praktykę własnego działania — zgodnie z zasadami coachingu przez małe c.

UWAGA: W książce znajdziesz niespodziankę! Bon zniżkowy na warsztat prowadzony przez Adama Dębowskiego. Wejdź na stronę www.adamdebowski.pl, podaj kod z bonu i zapisz się na jeden z warsztatów.


Adam Dębowski — poznaj przedsiębiorcę, psychologa biznesu, doradcę, mediatora, coacha, który w ludzkiej psychice i w biznesie widzi więcej. Prostymi rozwiązaniami pomaga osiągać cele, jednocześnie zwracając uwagę na wartości i dbając o człowieka. Adam Dębowski jest twórcą metodologii zmiany Change Value Process. Prowadzi szkolenia w Polsce i w Wielkiej Brytanii. Pracuje z największymi firmami oraz najlepszymi liderami z takich potentatów, jak: Orange, Allegro, Smyk, Alshaya. Zwraca uwagę na rzeczy, które wpływają na wszystkich, lecz nikt o nich nie mówi. Nazywa je po imieniu. Poznaj specjalistę, który w psychice człowieka i w biznesie widzi więcej. W czasie wolnym realizuje się jako mąż, ojciec i kinoman.
Znajdź podobne książki

Darmowy fragment publikacji:

Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną, fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji. Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi ich właścicieli. Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz Wydawnictwo HELION nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji zawartych w książce. Redaktor prowadzący: Magdalena Dragon-Philipczyk Projekt okładki: Jan Paluch Zdjęcie na okładce: Piotr Ambroziak Wydawnictwo HELION ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63 e-mail: onepress@onepress.pl WWW: http://onepress.pl (księgarnia internetowa, katalog książek) Drogi Czytelniku! Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres http://onepress.pl/user/opinie/efebiz Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję. ISBN: 978-83-283-2299-8 Copyright © Adam Dębowski 2017 Printed in Poland. • Kup książkę • Poleć książkę • Oceń książkę • Księgarnia internetowa • Lubię to! » Nasza społeczność Spis treści Dwie idee na początek ............................................................ 5 Referencje .............................................................................. 7 Proste, ale ważne w zarządzaniu ........................................... 11 Jak szybko i skutecznie komunikować się z zespołem, zarządzać ludźmi i zmianą ................................................... 11 Wstęp od autora .................................................................. 15 Ważne myśli ........................................................................ 19 Ryba psuje się od głowy ....................................................... 23 ROZDZIAŁ 1. Podejście integralne ............................................................. 29 ROZDZIAŁ 2. Państwo kompetentni .......................................................... 35 ROZDZIAŁ 3. Transformacja lidera ............................................................ 45 ROZDZIAŁ 4. Głową muru nie przebijesz, ale umysłem już tak .................. 55 ROZDZIAŁ 5. Poleć książkęKup książkę Spis treści ROZDZIAŁ 6. Czego jako lider musisz być świadomy? ................................ 63 Coaching restauracyjny a zaufanie ....................................... 77 ROZDZIAŁ 7. Tajemnicze SPP .................................................................... 89 ROZDZIAŁ 8. Bulgoczące poziomy i kompetencje ....................................... 95 ROZDZIAŁ 9. Proste, ale ważne ............................................................... 111 ROZDZIAŁ 10. Profil człowieka a szacunek ................................................ 119 ROZDZIAŁ 11. Abstrakcja nie jest abstrakcyjna ........................................ 129 ROZDZIAŁ 12. Od wartości, przez misję, wizję, cele, do… .......................... 135 ROZDZIAŁ 13. Podsumowanie ................................................................... 145 Dodatki ............................................................................. 147 Wpisy gości specjalnych ..................................................... 169 Czy chcesz się nauczyć więcej w praktyce? ......................... 181 Doradztwo i coaching z Adamem ........................................ 185 Dla firm ............................................................................. 187 Szkolenia online ................................................................ 189 Podziękowania ................................................................... 193 Refleksja ............................................................................ 195 4 Poleć książkęKup książkę ROZDZI AŁ 1. Ryba psuje się od głowy Aby mówić o coachingu w firmie, w której pracujesz, albo należą- cej do Ciebie, musisz zacząć myśleć o sobie jako o menedżerze — „praktycznym psychologu biznesu”. Powinieneś być liderem, który owszem, jest związany z pracownikami poprzez biznes, ale poza tym musi też z tymi ludźmi po prostu sensownie rozmawiać, cza- sami ich wesprzeć, a niekiedy zmotywować. Menedżer nie musi mieć wykształcenia coachingowego czy psy- chologicznego, ale jeśli zrozumie psychikę człowieka i jej podsta- wowe mechanizmy, przekroczy szklany sufit, który nie pozwala mu być tak efektywnym, jak mógłby być. Dla prezesów i liderów będących „wojownikami”, którzy uwa- żają, że biznes to biznes, a liczy się tylko kasa: Pracując z liderami największych firm, mam okazję do obser- wowania ich w pracy. Czasami spotykam się ze zdumiewającymi sytuacjami, kiedy to wybitni menedżerowie tracą chęć do pracy i motywację tylko dlatego, że przełożony (dyrektor lub prezes) nie ma czasu na normalną, ludzką rozmowę albo też na każdym kroku udowadnia im swoją wyższość, a przy tym nie słucha, co mają mu do powiedzenia. To przerażające. Moją osobistą misją — sensem mojej pracy jako doradcy — jest uświadomienie liderom Poleć książkęKup książkę Proste, ale ważne w zarządzaniu! średniego i wyższego szczebla oraz prezesom, że takie podejście nie prowadzi do niczego dobrego, a jedynie do wyniszczenia ludzi i firm, a w rezultacie samych siebie. Do tego właśnie doprowa- dzają wybujałe ego, ignorancja i skupianie się tylko na liczbach. Oczywiście, musisz pamiętać o liczbach, musisz się skupić na biznesie, by zarabiać setki tysięcy, a nawet więcej. Nie możesz jednak niszczyć przy tym ludzi, bo to zniszczy i firmę, i Ciebie. Co więcej, jeśli zrozumiesz, że ludzie są wartością, możesz zyskać jeszcze więcej: więcej pieniędzy, blichtru, lepszy wizerunek. Wystarczy, że poświęcisz innym czas, docenisz ich starania, prze- staniesz udowadniać swoją wyższość, a ludzie zrobią dla Ciebie jeszcze więcej i jeszcze lepiej. Wydaje Ci się, że osiągniesz więcej dzięki naciskaniu na nich bez okazywania im szacunku, jak srogi tata? Tak, ale na krótką metę, do czasu, aż pracownicy osiągną swój „sufit”. Jeśli chcesz, aby ludzie byli mądrzejsi i stali się lide- rami, którzy pociągną biznes, musisz zmienić styl zarządzania. Jeśli się ze mną nie zgadzasz, to napisz do Instytutu Liderów Zmian — umówimy się na godzinną rozmowę i przekonasz się, że mam rację. Nie trać czasu, pozwól sobie na nowe doświadcze- nie. Wiem, że Twoje dotychczasowe doświadczenia mogą Ci pod- powiadać: „Ludzie to głąby. Trzeba ich cisnąć, trzeba kontrolować, bo inaczej pokradną, rozleniwią się, nie zrobią nic tak dobrze jak ja”. I zgodzę się z Tobą. Tak mogą wyglądać Twoje dotych- czasowe doświadczenia. Ale skoro sięgnąłeś po tę książkę, to oznacza to, że wchodzisz na nowy etap swojego życia i biznesu. Z pewnością zauważyłeś, że dotychczasowe metody przestają powoli działać, ale jeszcze nie rozumiesz dlaczego. To, co osiągną- łeś do tej pory dzięki takiemu stylowi zarządzania, jest prawdo- podobnie wiele warte. I nikt Ci tego nie zabierze. Musisz sobie jednak uświadomić, że nadchodzą nowe czasy. Jeśli się nie zmie- nisz, staniesz się stetryczałym biznesmenem, menedżerem, który za rok, dwa czy dziesięć lat zostanie sam. Będziesz miał mnóstwo pieniędzy, ale zero szacunku, żadnych bliskich osób, a Twój wize- runek na rynku będzie mocno nadszarpnięty. Będą mówić o Tobie: „Dorobił się, ale co z tego, skoro nikt nie chce go znać, a zatrud- niają go, bo ma kasę”. Jeśli tylko na tym Ci zależy, to wyrzuć i spal 24 Poleć książkęKup książkę Ryba psuje się od głowy tę książkę. Pamiętaj jednak, że w pewnym momencie wspomnisz moje słowa i zaczniesz się zastanawiać, po co Ci to było. Zaczniesz myśleć o tym, co tak naprawdę jest ważne w życiu i w biznesie. Nie chodzi o to, żebyś stał się lalusiem, który niańczy ludzi. Chodzi o to, byś został prawdziwym liderem, który osiąga sukces i cie- szy się powszechnym szacunkiem. Dla menedżerów, którzy wiedzą, że zarządzanie ludźmi jest ważne, i chcą zwiększyć nie tylko swoje kompetencje, ale również świadomość tego, jak być lepszym: Wiesz, że człowiek jest ważny, bo sam chcesz być traktowany z szacunkiem i obdarzany zaufaniem, zgadza się? I choć widzisz swoje niedoskonałości, to bywa też tak, że ludzie Cię wkurzają, czyż nie? Wyzwania, przed którymi stoisz, napędzają Cię — chcesz razem z ludźmi, z zespołem realizować cele, prawda? Jeśli tak, to kluczowe dla Ciebie jest zwiększenie własnej świadomości, zro- zumienie mechanizmów, które rządzą Tobą i innymi. Bardzo czę- sto chcesz dobrze, ale nie zawsze jesteś dobrze oceniany przez klienta, przełożonego czy pracowników. Dlaczego? Ponieważ nie rozumieją Twoich intencji. Pojawiają się problemy komunikacyjne, a Ty sam nie zawsze potrafisz wyrazić siebie w taki sposób, aby inni Cię zrozumieli. Bywa, że się wypalasz, ponieważ masz dobre zamiary, ale nie zawsze wszystko idzie zgodnie z Twoim planem, a Ty bywasz niedoceniany przez innych. Wydaje Ci się, że robisz, co w Twojej mocy, a mimo to nie udaje Ci się przekonać do swoich pomysłów przełożonego lub pracowników. Dlaczego? Ponieważ brakuje Ci odpowiednich umiejętności albo nie zauważasz wszyst- kiego, co mógłbyś dostrzec. Moi klienci i współpracownicy mówią o mnie czasami, że jestem człowiekiem, który widzi więcej i pomaga im samym dostrzec to, co ma wpływ na nich i na firmę, coś, co do tej pory pozostawało w cieniu. To miłe dla mojego ego, ale kluczowe jest tutaj to, abyś zrozumiał, że Twoim celem jest dostrzegać więcej i patrzeć tam, gdzie inni nie patrzą. Czasami pozornie wielki problem można rozwiązać dzięki trzem pytaniom, które jeśli tylko będą dobrze zadane, sprawią, że 25 Poleć książkęKup książkę Proste, ale ważne w zarządzaniu! przetrzemy oczy ze zdumienia i zakrzykniemy: „No jasne! Rzeczy- wiście sprawa nie wygląda tak tragicznie, jak się wydawało!”. Skąd w nas, ludziach, takie myślenie, które doprowadza jedynie do kręcenia się w kółko? Często błądzimy myślami, tracimy dystans do pewnych spraw i zdarza nam się zafiksować na pew- nych rozwiązaniach. W takich sytuacjach wystarczy zadać kilka tzw. pytań progowych (pytań kluczy, pytań krytycznych, pytań kwantowych czy też transformujących — wybierz określenie, które najbardziej Ci odpowiada), a problem staje się oczywisty. W tym miejscu warto się zatrzymać i uściślić problem. Pytania, o któ- rych mówię, dosłownie wchodzą w głowę, przenikają do naszych serc i powodują zmianę. Oczywiście nie jest łatwo zadać takie pytanie, bo w każdej sytuacji może ono brzmieć inaczej, ale… skoro wiemy, że celem coachingu jest nauczenie się zadawania „w punkt” (pstryknięcie) pytania, dzięki któremu ktoś inny zakrzyknie: „Już wiem!”, to jako menedżerowie musimy dążyć do tego celu. Powinniśmy umieć ukierunkować swoich pracowni- ków i pomóc rozwiązać ich problemy, gdyż to przyniesie korzy- ści zarówno zespołowi, jak i całej firmie. To duża sztuka, dzięki której można pomóc nie tylko pracownikom, ale też przyjaciołom, rodzinie czy klientowi na oficjalnym spotkaniu. Z drugiej strony, jak już wspomniałem we wstępie, Ty też musisz nad sobą pra- cować, zwiększać swoją efektywność i odpowiedzieć sobie na kluczowe dla Ciebie pytania: „Co mogę zmienić, poprawić w sobie, żeby ruszyć do przodu? Co mogę zmienić w firmie, żeby efekty były jeszcze lepsze?”. Podkreślę dla przypomnienia, że coaching biznesowy zawsze będzie się dzielił na sferę firmową i osobistą. Gdy pracuję z menedżerami średniego czy wyższego szczebla, któ- rzy nigdy nie pracowali nad własnym rozwojem, to kiedy pytam ich o problem do rozwiązania czy cel do osiągnięcia, odpowiadają za- zwyczaj: „No, nie wiem”. W ogóle nie mają świadomości, na czym powinni się skupić, by — mówiąc wprost — ruszyć do przodu. Spotykam też liderów, którzy owszem, cechują się większą świadomością, ale szukają źródła problemu braku efektywności poza sobą. Przytoczę Ci pewną anegdotę, która wyjaśni, co mam na myśli i dlaczego ten rozdział ma taki tytuł. 26 Poleć książkęKup książkę Ryba psuje się od głowy Pracowałem z różnymi menedżerami. Byli wśród nich tacy, któ- rzy zupełnie nie rozumieli swojej roli, ale też tacy, którzy mieli nieco więcej świadomości. Ci drudzy na pytanie, co mogą zmie- nić w firmie, żeby praca była efektywniejsza, potrafili odpowie- dzieć: „Musimy poprawić system informatyczny, a ludzie nie są odpowiednio zmotywowani”. Ja na taką odpowiedź reaguję kolejnym pytaniem: No dobrze, ale co jest źródłem problemu? Menedżer: No, ludzie muszą mieć motywację, a system infor- matyczny musi być lepszy. Ja: OK, ale kto musi wpłynąć na to, żeby system informa- tyczny był lepszy? On: Ale to nie ja jestem odpowiedzialny za system informa- tyczny — to wdraża dział informatyczny. Ja: Ale dlaczego wdrożono zły system? On: Bo się na tym nie znają! Ja: Dobrze, a kto jest odpowiedzialny za przyjęcie do pracy tych ludzi? On: No, dział HR. Ja: OK. Dyrektor HR. A kto jest odpowiedzialny za współ- pracę z dyrektorem działu HR? On: Ja. No właśnie, widzicie chyba, że ryba psuje się od głowy. Głowa to ci liderzy, menedżerowie, szefowie, tacy jak w tej anegdocie, którzy w ogóle nie zdają sobie sprawy, że szukając przyczyn braku rozwoju, skupiają się na wszystkim poza sobą, a tym samym popełniają ogromny błąd. Kiedy pytam, jak mogę im pomóc w roz- woju ich firmy, to często jest tak, że przerzucają odpowiedzial- ność na zewnątrz i w ogóle nie zdają sobie sprawy, że to oni mają ogromny wpływ na motywację ludzi i na to, czy system informatyczny jest dobrze, czy źle dobrany. Musisz mieć więc otwarty umysł i rozwijać nie tylko firmę czy zespół, ale i siebie. Mam tu jednak na myśli rozwój w sensie ogólnym, nie jedynie w wymiarze bardzo specjalistycznym. Oczywiście, im bardziej znasz 27 Poleć książkęKup książkę Proste, ale ważne w zarządzaniu! specyfikę danego rynku, tym będziesz lepiej opłacanym i bardziej cenionym specjalistą w danej branży. Jednak nawet gdy wchodzisz do branży, w której już wcześniej pracowałeś, musisz rozumieć sam biznes — pewne mechanizmy, które funkcjonują właściwie wszędzie. Aby więc zostać coachem biznesowym, musisz mieć doświadczenie w biznesie albo stale je zdobywać. O czym mówię? Przytoczę pewną historię… Kiedyś rozmawiałem z jednym z właścicieli kilkunastu spółek w Polsce. Podczas tej rozmowy zapytał, dlaczego tak wolno pracuję. Ja: Bo analizuję management. On: Ale powinieneś iść od razu na dół — do handlowców, żeby sprawdzić, co tam jest nie tak. Ja: Nie, bo ryba psuje się od głowy. Muszę więc sprawdzić, kto zarządza tymi handlowcami. On: Nie rozumiesz… Ja: Czego nie rozumiem? On: No, nie ma żadnej ryby i żadnej głowy. Musisz zrozumieć, że management jest tu, a handlowcy są tam. Zajmij się han- dlowcami. Ja: OK. To albo daj mi moc decyzyjną w tej firmie i zajmę się pracą handlowców, a tamci ludzie z managementu będą obsługą administracyjną, albo ich wywal, albo załóż nową firmę, albo to, co robię teraz, po prostu trzeba zrobić tak, żeby to ci menedże- rowie byli głową tej firmy. Nie usłyszałem konkretnej odpowiedzi, a jedynie jakieś mru- czenie pod nosem, wskazujące na zniesmaczenie mojego rozmówcy i jego wahanie. Powiedzmy sobie wprost: będąc głową naszej metaforycznej ryby, zarządzając ludźmi czy tworząc swoją firmę, musisz wie- dzieć, że jeśli coś na dole dzieje się źle, to dlatego, że na górze, a więc w Tobie, trzeba dokonać zmian, a dopiero potem można wprowadzać dalsze poprawki. 28 Poleć książkęKup książkę
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Proste, ale ważne w zarządzaniu! Jak skutecznie zarządzać ludźmi i zmianą
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: