Publikacja „Przed maturą z języka polskiego” przeznaczona jest dla uczniów szkół ponadpodstawowych przygotowujących się do egzaminu dojrzałości, ale służy też systematycznemu podwyższaniu osiągnięć w szkole. Stanowi doskonałą pomoc w przygotowaniu się do lekcji, sprawdzianów i egzaminu maturalnego.
Ta książka zawiera zadania dotyczące tekstów z okresu od pozytywizmu do współczesności . Część druga obejmuje okres od renesansu do romantyzmu, a pierwsza mieści materiał ze starożytności i średniowiecza. Ćwiczenia mogą wykonywać uczniowie samodzielnie, ale również nauczyciel może je wykorzystywać na lekcjach języka polskiego.
Praca z tą publikacją – oprócz podnoszenia umiejętności polonistycznych – kształci zdolność samooceny, dzięki sprecyzowaniu, co dane zadanie sprawdza, określeniu poziomu wymagań, kategorii taksonomicznych, sposobu punktowania odpowiedzi oraz powiązaniu zadań z wymaganiami szkolnymi i egzaminacyjnymi .
Ten e-book w twoim komputerze, laptopie, smartfonie sprawia, że uczysz się, kiedy i gdzie chcesz. Działające OFFLINE hiperłącza pozwalają łatwo i szybko sprawdzić odpowiedź i powrócić do kolejnych zadań!
Darmowy fragment publikacji:
WSTĘP
Literatura to wiadomości, które się nie starzeją.
Ezra Pound
Wszyscy, którzy pragną studiować na przykład informatykę, ekonomię
czy prawo, powinni uznać fakt oczywisty, iż niezbędne jest do tego dobre
przygotowanie z humanistyki. Wiemy bowiem, że najistotniejsze zadanie
współczesnej szkoły to kształtowanie umiejętności pozyskiwania informa-
cji, korzystania z wiedzy dostępnej w różnych źródłach, jak również uczenie
logicznego myślenia, analizowania i syntetyzowania faktów, wyciągania
wniosków, precyzyjnego formułowania sądów i opinii. A właśnie czytanie
ze zrozumieniem utworów literackich, ich wielopłaszczyznowe analizowanie
uczy samodzielnego myślenia, rozwija zainteresowania, pobudza intelek-
tualną aktywność.
Zamieszczone w tej książce zadania stanowią taki model pracy z tekstami
literackimi, który wspomaga realizację celów zgodnych z koncepcją współ-
czesnej oświaty. Zaproponowana metoda eksplikacji heurystycznej zakłada
bowiem odejście od kultu faktów i „pustej” wiedzy, od schematyzmu, ste-
reotypów, metod podających. Ważna jest umiejętność wykorzystania wiedzy.
Zadania krótkiej odpowiedzi zwracają szczególną uwagę na otwartość
tekstów, prowokują do wielostronnej analizy, indywidualnego odczytania
utworu oraz formułowania własnych tez interpretacyjnych. Zadania roz-
szerzonej odpowiedzi to synteza wniosków z pracy przygotowawczej –
zadań krótkiej odpowiedzi. Tu – tworząc dłuższą wypowiedź (ustną bądź
pisemną) – masz przedstawić własny punkt widzenia, wykazać się umiejęt-
nością selekcjonowania i porządkowania zgromadzonych informacji.
Zaproponowane zadania są przeznaczone dla uczniów szkół ponadpodsta-
wowych, pomagają w przygotowaniu do matury, na studia, są elementem
szeroko rozumianej edukacji humanistycznej.
Podobnie jak w części pierwszej i drugiej, zadania w części trzeciej spraw-
dzają wiadomości i umiejętności w zakresie określonym w standardach
wymagań egzaminacyjnych oraz są zgodne z podstawą programową
dla szkół ponadpodstawowych. Jednak tutaj również najistotniejszym
kryterium wyboru tekstów było to, w jakim stopniu pozwala on skonstru-
ować zadania kształcące umiejętności analityczne oraz sprawdzające wiedzę
– zarówno teoretycznoliteracką, jak i historycznoliteracką – niezbędną do
analizy różnorodnych utworów literackich.
4
Ćwiczenia są dostosowane do różnego poziomu wiedzy i umiejętności.
Można je wykorzystać do samodzielnej pracy w domu. Znajdujące się na
końcu publikacji modele odpowiedzi, informacje dotyczące kategorii takso-
nomicznych i szkolnego poziomu wymagań pozwalają na dokonanie trafnej
samooceny.
Jednak współpraca i konsultacja z nauczycielem może być dla ciebie bar-
dzo cenna, gdyż udzielone odpowiedzi nie muszą być dokładnie takie, jak
zaproponowane w modelach odpowiedzi. Uwagi nauczyciela pomogą tak-
że w opracowaniu zadań rozszerzonej odpowiedzi. Pracując w domu nad
zadaniami krótkiej odpowiedzi, swoje problemy możesz zasygnalizować
nauczycielowi. On wyjaśni ci daną kwestię bądź udzieli odpowiednich
wskazówek, dzięki czemu samodzielnie rozwiążesz dany problem, lepiej
zrozumiesz celowość wprowadzenia określonego pojęcia czy przyswoje-
nia określonej wiedzy. On może zasugerować lektury, wskazać konteksty,
skłonić do twórczych poszukiwań i głębszego spojrzenia na dany problem.
Zadania łączą się ze sobą, stanowią logiczny ciąg. W kolejnych pojawiają
się odwołania do wcześniejszych utworów czy omawianych problemów,
co pozwala na utrwalenie wiedzy i umiejętności. Ich istotą są ponadto od-
niesienia do innych fragmentów utworu, z którego pochodzi analizowany
tekst, oraz integracja treści nauczania z różnych dziedzin humanistyki (nie
tylko łączenie historii literatury, teorii literatury, językoznawstwa, lecz tak-
że odwołania do sztuk plastycznych, filmu, filozofii). Szerzej spojrzeć na
dany problem pomoże ci również sposób sformułowania wielu zadań – ich
treść została wzbogacona o informacje dotyczące tego zagadnienia bądź
interesujące opinie krytyków.
Zadania krótkiej odpowiedzi uczą wnikliwego czytania, rozumienia sensu
słów, wersów, strof, rozdziałów w utworze, precyzji i ścisłości myślenia,
trafnego wnioskowania, dostrzegania kontekstów i istotnych, znaczących
elementów wypowiedzi oraz ich funkcji w określonej strukturze. Pracując
nad zadaniami rozszerzonej odpowiedzi, trzeba widzieć korespondencję
tekstów kultury (literatury, sztuk plastycznych, filmu, filozofii), powiązania
kultury polskiej, europejskiej i światowej, analogie tematów, prądów, mo-
tywów. Dostrzeganie tych zależności i wpływów zachęca do samodzielnych
lektur i zmusza do namysłu, ukazując otwartość, wieloaspektowość, złożo-
ność szeregu zagadnień.
Wybierając odpowiadające ci zadanie rozszerzonej odpowiedzi, zgodne
twoimi z zainteresowaniami (np. nawiązujące do malarstwa czy filmu) –
musisz samodzielnie przeanalizować określone teksty kultury. Zadania
5
zostały bowiem tak skonstruowane, że nie wystarczą streszczenia utwo-
rów. Konieczne jest wykorzystanie wniosków z ich analizy w odniesieniu
do danego zadania – zatem: zebranie informacji, segregowanie ich, wycią-
ganie wniosków i syntetyzowanie zebranego materiału. To model pracy
z tekstami kultury pod fachowym nadzorem nauczyciela-partnera, wspo-
magającego radą na różnych etapach twoich poszukiwań, wyjaśniającego
problemy, proponującego wciąż nowe, ciekawe, inspirujące zmagania inte-
lektualne. Tak rozumiana humanistyka, tak odbierane teksty kultury to bez
wątpienia skarbiec wiadomości, które się nie starzeją.
Po kliknięciu w tekst ZADANIA KRÓTKIEJ ODPOWIEDZI przechodzisz do
SCHEMATÓW ODPOWIEDZI dotyczących analizowanego tekstu. Wracasz
do zadań, klikając w SCHEMATACH ODPOWIEDZI tytuł tego tekstu.
Dzięki hiperłączom możesz szybko sprawdzić swoją odpowiedź!
6
Pobierz darmowy fragment (pdf)