„Czas na biznes“ to seria mini-poradników dla rozważających założenie własnej działalności w konkretnej branży. Poznaj charakterystykę rynku i konkurencję w sektorze, który najbardziej Cię interesuje. Dowiedz się jakiej kadry potrzebujesz, w co musisz wyposażyć lokal, a co najważniejsze – ile to wszystko kosztuje. W poradniku znajdziesz również rady dotyczące planu marketingowego czy technicznego, a także analizę SWOT.
Znajdź podobne książki
Ostatnio czytane w tej kategorii
Darmowy fragment publikacji:
czas na biznes niepubliczne przedszkole
W latach 90. ubiegłego wieku liczba przedszkoli
publicznych
(zasadniczo działały tylko takie)
zaczęła drastycznie spadać. Bezpośredni wpływ
miały na to kolejne fale niżów demograficznych
oraz nieumiejętność dostosowania się do
rosnących wymagań rynku i coraz surowszych
przepisów. W konsekwencji dla dzieci z wyżów
demograficznych
zaczęło
brakować miejsc w nielicznych placówkach, które
pozostały. Działania rządu oraz Unii Europejskiej,
podejmowane od kilku lat, mają na celu poprawę
dostępu do edukacji przedszkolnej.
obecnej
dekady
Uwzględniając nadchodzące wyże demograficzne, wszystko wskazuje na
to, że branża przedszkoli niepublicznych jest ciekawą propozycją dla osób,
poszukujących pewnego pomysłu na biznes.
Przedstawimy jej najważniejsze aspekty, sprawdzimy, która forma działal-
ności będzie najkorzystniejsza oraz jakie kroki należy podjąć, by była także
opłacalna.
Charakterystyka rynku
Według GUS populacja dzieci w wieku przedszkolnym wzrosła w ciągu
ostatnich 5 lat o 100 000. Do roku 2015 małych kandydatów do przedszko-
la będzie więcej o kolejne 200 000 – ok. 1,5mln. Tymczasem od kilku lat
występuje problem ze zdobyciem miejsca w tych placówkach. W związku
z niedostateczną liczbą przedszkoli, co trzecie dziecko w dużym mieście
2
czas na biznes niepubliczne przedszkole
i co czwarte w ogóle nie ma szans na miejsce w placówce. Do niektórych
zapisy odbywają się z rocznym wyprzedzeniem, a niekiedy jeszcze więk-
szym.
Wychodząc naprzeciw tym potrzebom, rząd ułatwił już w roku 2008 za-
kładanie placówek w postaci punktów i zespołów wychowania przed-
szkolnego osobom prywatnym. Wymogi formalne wobec nich są mniej
restrykcyjne niż w przypadku przedszkoli państwowych, niepublicznych
i prywatnych. Potencjalni założyciele są zachęcani do wejścia w ten biz-
nes jeszcze innymi argumentami. Są nimi dotacje i pomoce z budżetów
programów operacyjnych Unii Europejskiej oraz budżetów gmin. Tylko
z Ministerstwa Rozwoju Regionalnego do rozdysponowania do końca
2013 roku zostało jeszcze ok. 70 mln zł. Pojawiają się pierwsze propozy -
cje takich organizacji, jak Związek Nauczycielstwa Polskiego, by obniżyć
wiek przedszkolny do 2 lat. Z jednej strony przyczyniłoby się to do zmniej-
szenia i tak już bardzo małej liczby miejsc w przedszkolach, z drugiej zaś
– dałoby większe poczucie bezpieczeństwa placówkom, wchodzącym na
rynek. Dzięki działaniom państwa i dobrym prognozom demograficznym
wzrasta liczba przedszkoli różnego typu. Szacuje się, że do roku 2020,
zgodnie z założeniami, wychowaniem przedszkolnym zostanie objęte
90 dzieci.
Konkurencja
W Polsce w roku szkolnym 20011/2012 działało ponad 18 000 placówek
wychowania przedszkolnego. Wśród nich były zarówno przedszkola pu-
bliczne, jak i niepubliczne, prywatne, a także punkty przedszkolne i zespoły
wychowania przedszkolnego.
3
Pobierz darmowy fragment (pdf)
Gdzie kupić całą publikację:
Opinie na temat publikacji:
Inne popularne pozycje z tej kategorii:
Czytaj również:
Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką :