Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00072 006369 18984013 na godz. na dobę w sumie
Przeskok. Jak rozwinąć własny biznes, kiedy wciąż pracujesz na etacie - ebook/pdf
Przeskok. Jak rozwinąć własny biznes, kiedy wciąż pracujesz na etacie - ebook/pdf
Autor: Liczba stron: 304
Wydawca: Onepress Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-283-5529-3 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> poradniki >> kompetencje osobiste
Porównaj ceny (książka, ebook (-50%), audiobook).

Czy pracujesz na etacie, ale regularnie zastanawiasz się, jak by to było mieć własną działalność i być szefem dla samego siebie? Czy często w myślach rzucasz pracę i zajmujesz się własnym przedsięwzięciem?

Może Ci się wydawać, że czas na założenie własnego biznesu dawno minął, bo masz kredyt na mieszkanie, rodzinę, zobowiązania wobec pożyczkodawców albo po prostu czasy młodości masz już za sobą. Po lekturze tej książki przekonasz się, że nie powinieneś rezygnować ze swojego marzenia.

Jeżeli masz ambicję, by coś osiągnąć, ale tego nie robisz, tak naprawdę odwracasz się plecami nie od własnej ambicji, ale od samego siebie. Wszystkie inne formy życia robią wszystko, co tylko potrafią - i zawsze na maksimum możliwości. Drzewa? Rosną tak wysoko, jak tylko mogą. Wiewiórki? Zbierają i gromadzą tyle orzechów, ile tylko zdołają. Pszczoły? Wytwarzają tyle miodu, ile potrafią. A Ty?

Przejmij inicjatywę, bo naturą człowieka jest działanie, a nie dostosowywanie się. Możesz zarówno wybierać swoją reakcję na określone okoliczności, jak i sam je tworzyć. Weź odpowiedzialność za to, co dzieje się z Twoim życiem.

W książce Przeskok:

Samo się nie zrobi. Nie odmawiaj sobie szansy i spróbuj!

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

• Kup książkę • Poleć książkę • Oceń książkę • Księgarnia internetowa • Lubię to! » Nasza społeczność SPIS TRE(cid:621)CI Wprowadzenie. Tak, sta(cid:550) ci(cid:566) na to ........................................................ 7 Cz(cid:566)(cid:622)(cid:550) I. Wró(cid:550) na dobre tory Rozdzia(cid:141) 1. Do(cid:141)(cid:548)cz do pesymistów ...................................................... 19 Przeskok z drogi „wi(cid:566)kszo(cid:622)ci” na „w(cid:141)asn(cid:548)” .........................................................22 Wymówki, którymi si(cid:566) karmimy ...........................................................................37 Nikt ci nie pomo(cid:657)e. Zniech(cid:566)ca ci(cid:566) to? A mo(cid:657)e wr(cid:566)cz przeciwnie? .................43 Rozdzia(cid:141) 2. Czego ci trzeba, czyli dlaczego ch(cid:566)ci to za ma(cid:141)o ................ 45 Fundament: czas, w jakim (cid:657)yjesz najcz(cid:566)(cid:622)ciej ....................................................48 Fundament: zegar biologiczny .............................................................................51 Fundament: CliftonStrengths ...............................................................................54 Fundament: typ osobowo(cid:622)ci wed(cid:141)ug MBTI ........................................................55 Twoja automotywacja i wizja ...............................................................................62 Sztuka planowania .................................................................................................73 Co powoduje zmian(cid:566) zachowania? .....................................................................77 Rozdzia(cid:141) 3. Dobrze naoliwiona maszyna ............................................. 87 Ostatni fundament: twoja produktywno(cid:622)(cid:550) .........................................................89 Praca g(cid:141)(cid:566)boka, zarz(cid:548)dzanie uwag(cid:548) i (cid:141)apanie stanu flow ..................................97 Nawyki, czyli twoje paliwo ...................................................................................105 Poleć książkęKup książkę Przeskok Cz(cid:566)(cid:622)(cid:550) II. Gotowy? To do roboty! Rozdzia(cid:141) 4. Czym si(cid:566) zaj(cid:548)(cid:550) i kiedy? ................................................... 123 Jak Creative Tim pozyskuje klientów? .............................................................. 125 Kolejne elementy strategii budowania sprzeda(cid:657)y .......................................... 126 Cyfrowe produkty — nie tak (cid:141)atwo, jak si(cid:566) wydaje .......................................... 128 Poznaj swojego klienta ....................................................................................... 139 Czym jest najlepsza najbli(cid:657)sza alternatywa? .................................................. 142 Si(cid:141)a procentu sk(cid:141)adanego — dlaczego go potrzebujesz? .............................. 161 Rozdzia(cid:141) 5. Najpierw spo(cid:141)eczno(cid:622)(cid:550), potem produkt. Lub odwrotnie ..... 163 Przed du(cid:657)ym sukcesem by(cid:141)a spo(cid:141)eczno(cid:622)(cid:550) ...................................................... 165 Najpierw jajko, potem kura? A mo(cid:657)e na odwrót? ............................................ 166 Co warto(cid:622)ciowego mo(cid:657)esz stworzy(cid:550)? ............................................................. 169 Narz(cid:566)dziownik dla pocz(cid:548)tkuj(cid:548)cego przedsi(cid:566)biorcy ....................................... 177 Wystarczy ok. 1000 osób ................................................................................... 181 Nie rezygnuj .......................................................................................................... 190 Rozdzia(cid:141) 6. Sprzeda(cid:657) przez zaufanie ................................................. 193 Pierwszy rozdzia(cid:141) i budowanie zaanga(cid:657)owania .............................................. 195 Premiera i informacje o dost(cid:566)pnych wersjach ................................................ 196 Czy to przepis na sukces? .................................................................................. 198 Co ci pozosta(cid:141)o? ................................................................................................... 202 Stwórz strategi(cid:566) marketingow(cid:548) ........................................................................ 202 Lejek, czyli od pocz(cid:548)tku do ko(cid:603)ca ..................................................................... 208 Stwórz profile swoich klientów .......................................................................... 212 Polecane metody dzia(cid:141)a(cid:603) i narz(cid:566)dzia ............................................................... 217 Nie zapomnij o Google AdWords ....................................................................... 253 Dwie praktyki kluczowe dla sprzeda(cid:657)y ............................................................. 254 Unikaj obni(cid:657)ania cen i powodzenia! .................................................................. 257 – 4 – Poleć książkęKup książkę SPIS TRE(cid:621)CI Dodatki Dodatek 1. Kilka pyta(cid:603) i odpowiedzi ................................................. 263 Troch(cid:566) dodatkowej motywacji ...........................................................................266 Zach(cid:566)cam do kontaktu ........................................................................................268 Dodatek 2. Mindset .......................................................................... 269 Mindset, czyli zasady, jakie zebra(cid:141)em w (cid:657)yciu .................................................270 Bibliografia ..................................................................................... 291 – 5 – Poleć książkęKup książkę Przeskok – 6 – Poleć książkęKup książkę WPROWADZENIE TAK, STA(cid:549) CI(cid:565) NA TO Nie daj si(cid:266) zaszufladkowa(cid:252) i nie pozwól, aby przypi(cid:266)to ci jak(cid:261)(cid:286) etykiet(cid:266). Wychod(cid:296) poza schematy i pami(cid:266)taj, (cid:298)e zawsze mo(cid:298)esz si(cid:266) zmieni(cid:252). Nigdy nie jest za pó(cid:296)no lub, jak w moim przypadku, za wcze(cid:286)nie, aby sta(cid:252) si(cid:266) kimkolwiek zechcesz. Nie ma limitu czasowego. Zacznij, kiedy tylko chcesz. Mo(cid:298)esz si(cid:266) zmieni(cid:252) lub pozosta(cid:252) bez zmian. Nie ma co do tego (cid:298)adnych zasad. Mam nadziej(cid:266), (cid:298)e wykorzystasz to jak najlepiej. — F. SCOTT FITZGERALD Czy mówi ci co(cid:286) nazwisko Adam Driver? To on wcieli(cid:225) si(cid:266) w posta(cid:252) Kylo Rena1 w ostatnich cz(cid:266)(cid:286)ciach serii Star Wars. Kiedy aktor ma okazj(cid:266) odegra(cid:252) rol(cid:266) jednej z czo(cid:225)owych postaci w kultowej serii filmów, niemal z dnia na dzie(cid:276) staje si(cid:266) s(cid:225)awny. W mediach Driver zacz(cid:261)(cid:225) by(cid:252) okre(cid:286)lany jako symbol seksu milenialsów2, wzi(cid:261)(cid:225) udzia(cid:225) w ró(cid:298)nych reklamach, w tym dla marki Gap, mia(cid:225) sesj(cid:266) fotograficzn(cid:261) w „Vogue’u” i udzieli(cid:225) obszernego wywiadu w brytyjskim magazynie „GQ”. Jego kariera nabra(cid:225)a rozp(cid:266)du, ale najciekawsze — przynajm- niej dla mnie — jest to, co by(cid:225)o wcze(cid:286)niej. Adam Driver (ur. 1983 r.) urodzi(cid:225) si(cid:266) w San Diego w Kalifornii i jest synem kaznodziei. Nied(cid:225)ugo po jego przyj(cid:286)ciu na (cid:286)wiat jego rodzice si(cid:266) rozwiedli i Driver mieszka(cid:225) g(cid:225)ównie z matk(cid:261) w jej rodzinnych stronach, czyli w mie- (cid:286)cie Mishawaka w stanie Indiana. Tam wysz(cid:225)a ona po raz drugi za m(cid:261)(cid:298), tym razem za baptyst(cid:266). Jako nastolatek Driver by(cid:225) kiepskim uczniem, który bar- dziej ni(cid:298) szko(cid:225)(cid:261) interesowa(cid:225) si(cid:266) wspinaniem na wie(cid:298)e radiowe czy piromani(cid:261). By(cid:225) fanem filmu Fight Club3 i z jednym z kolegów za(cid:225)o(cid:298)y(cid:225) nawet podobn(cid:261) Poleć książkęKup książkę Przeskok grup(cid:266), by bi(cid:252) si(cid:266) z innymi ch(cid:225)opakami. Mo(cid:298)na powiedzie(cid:252), (cid:298)e historia Adama Drivera jest równie ekstremalna, co posta(cid:252) Kylo Rena, jak(cid:261) odgrywa w Star Wars. A to dopiero pocz(cid:261)tek. Driver zg(cid:225)osi(cid:225) si(cid:266) do Juilliard School, nowojorskiej wy(cid:298)szej szko(cid:225)y muzycznej, aktorskiej i tanecznej. Jak wspomina w wywiadzie dla „GQ”4, zrobi(cid:225) to, bo chcia(cid:225) „uciec z tego zadupia” (czyli z Mishawaki). Niestety, nie przyj(cid:266)to go. Reakcja? Stwierdzi(cid:225), (cid:298)e jednak nie pójdzie na studia i zamiast tego wyruszy(cid:225) do Hollywood, my(cid:286)l(cid:261)c, (cid:298)e uda mu si(cid:266) odnie(cid:286)(cid:252) tam sukces, bo nas(cid:225)ucha(cid:225) si(cid:266) zbyt wielu historii o ludziach, którzy jakby z dnia na dzie(cid:276) robi(cid:261) tam zawrotn(cid:261) karier(cid:266). W tras(cid:266) wyruszy(cid:225) w starej limuzynie Lincoln Town Car, która zepsu(cid:225)a si(cid:266) w Teksasie, gdzie na naprawy Driver musia(cid:225) przeznaczy(cid:252) niemal wszyst- kie swoje oszcz(cid:266)dno(cid:286)ci. Kiedy w ko(cid:276)cu dojecha(cid:225) do Los Angeles, sp(cid:266)dzi(cid:225) tam dwie noce w schroniskach m(cid:225)odzie(cid:298)owych. Jedynym agentem, z jakim uda(cid:225)o mu si(cid:266) nawi(cid:261)za(cid:252) wspó(cid:225)prac(cid:266), by(cid:225) agent nieruchomo(cid:286)ci, który przej(cid:261)(cid:225) reszt(cid:266) jego oszcz(cid:266)dno(cid:286)ci i mia(cid:225) znale(cid:296)(cid:252) mu mieszkanie. Ostatecznie Adam nie znalaz(cid:225) ani mieszkania, ani cho(cid:252)by drobnej roli w filmie. Po tygodniu wróci(cid:225) do Indiany. Kilka miesi(cid:266)cy po atakach z 11 wrze(cid:286)nia Adam Driver zaci(cid:261)gn(cid:261)(cid:225) si(cid:266) do Mari- nes. Nieco pok(cid:225)óci(cid:225) si(cid:266) z ojczymem, który powiedzia(cid:225) mu, (cid:298)e nic nie robi ze swoim (cid:298)yciem. Driver znalaz(cid:225) w tym motywacj(cid:266). Kiedy do skrzynki pocztowej trafi(cid:225)a broszura zach(cid:266)caj(cid:261)ca, aby wst(cid:261)pi(cid:252) do Marines, przysz(cid:225)y Kylo Ren by(cid:225) pocz(cid:261)tkowo sceptycznie nastawiony, ale po namy(cid:286)le uzna(cid:225), (cid:298)e w zasadzie od zawsze mia(cid:225) w sobie poczucie patriotyzmu i chcia(cid:225) si(cid:266) zaanga(cid:298)owa(cid:252) w co(cid:286) zna- cz(cid:261)cego. Jednocze(cid:286)nie nie mia(cid:225) akurat nic innego do roboty, (cid:298)yj(cid:261)c na gar- nuszku rodziców i pracuj(cid:261)c jako telemarketer. Driver trafi(cid:225) do Marines i od razu, jak tylko otrzyma(cid:225) mundur, zmieni(cid:225) si(cid:266) jego (cid:286)wiatopogl(cid:261)d. Jak t(cid:225)umaczy Alex Bhattacharji, który przygotowa(cid:225) obszerny profil na temat Drivera dla wspomnianego „GQ”, aktor zdradzi(cid:225), (cid:298)e w Mari- nes odczu(cid:225), (cid:298)e znajduje si(cid:266) w grupie ludzi, z którymi dzieli wiele podobnych warto(cid:286)ci i którzy staj(cid:261) si(cid:266) niejako jego (cid:286)wiatem, czym(cid:286), co jest bardzo bliskie. Driver wspomina, (cid:298)e w Marines sta(cid:225) si(cid:266) m(cid:266)(cid:298)czyzn(cid:261). Nauczy(cid:225) si(cid:266), czym jest prawdziwe zaufanie, którym mo(cid:298)na obdarzy(cid:252) obcego cz(cid:225)owieka, co to znaczy prawdziwe wsparcie, kiedy musisz chroni(cid:252) innych (cid:298)o(cid:225)nierzy i nie ma wtedy miejsca na ego i pozory, tylko czysta (cid:286)wiadomo(cid:286)(cid:252), (cid:298)e powiniene(cid:286) by(cid:252) gotów odda(cid:252) za kogo(cid:286) (cid:298)ycie. Przypadek sprawi(cid:225) jednak, (cid:298)e Driver nie zosta(cid:225) wys(cid:225)any na Bliski Wschód, bo dozna(cid:225) powa(cid:298)nej kontuzji w wypadku podczas trenowania – 8 – Poleć książkęKup książkę Tak, sta(cid:550) ci(cid:566) na to kolarstwa górskiego. Chcia(cid:225) pozosta(cid:252) na czynnej s(cid:225)u(cid:298)bie, ale ostatecznie otrzy- ma(cid:225) zwolnienie lekarskie i musia(cid:225) si(cid:266) wycofa(cid:252). Po powrocie z Marines stwierdzi(cid:225), (cid:298)e spróbuje ponownie aplikowa(cid:252) do Juil- liard School. Tym razem si(cid:266) uda(cid:225)o. Dopiero wtedy Driver zacz(cid:261)(cid:225) swoj(cid:261) trwaj(cid:261)c(cid:261) do dzi(cid:286) filmow(cid:261) karier(cid:266), wykorzystuj(cid:261)c umiej(cid:266)tno(cid:286)ci zwi(cid:261)zane z prac(cid:261) zespo- (cid:225)ow(cid:261) i dyscyplin(cid:261), jakich naby(cid:225) w Marines. Dla kogo jest ta ksi(cid:548)(cid:657)ka? Dlaczego przytoczy(cid:225)em histori(cid:266) Adama Drivera? Poniewa(cid:298) to osoba, która nigdy nie pomy(cid:286)la(cid:225)aby, (cid:298)e kiedy(cid:286) stanie si(cid:266) tak znan(cid:261) gwiazdk(cid:261) i zagra jedn(cid:261) z naj- wa(cid:298)niejszych ról w serii Star Wars. To zwyk(cid:225)y cz(cid:225)owiek, który mia(cid:225) wiele pro- blemów i nie bardzo wiedzia(cid:225), co ma zrobi(cid:252) ze swoim (cid:298)yciem. Pracowa(cid:225) jako telemarketer, naiwnie wierzy(cid:225), (cid:298)e je(cid:286)li pojedzie do Hollywood, to znajdzie tam prac(cid:266) marze(cid:276), czy te(cid:298) zaci(cid:261)gn(cid:261)(cid:225) si(cid:266) do Marines, bo nie widzia(cid:225) dla siebie innej alternatywy. Jego kariera potoczy(cid:225)a si(cid:266) do(cid:286)(cid:252) przypadkowo, ale czy nie jest tak niemal za ka(cid:298)dym razem? Nikt, kto osi(cid:261)ga du(cid:298)y sukces, nie my(cid:286)li przecie(cid:298) od samego pocz(cid:261)tku, (cid:298)e faktycznie go osi(cid:261)gnie. Je(cid:286)li czyta(cid:225)e(cid:286) biografie takich ludzi jak Steve Jobs, Richard Branson czy Jeff Bezos, to wiesz, jakie by(cid:225)y ich pocz(cid:261)tki. Nawet w naj(cid:286)mielszych wyobra(cid:298)eniach nie przypuszczali, (cid:298)e stworz(cid:261) takie firmy jak Apple, Virgin Group czy Amazon i (cid:298)e odegraj(cid:261) one tak istotne role na (cid:286)wiecie. Chcia(cid:225)bym, aby(cid:286) uwierzy(cid:225), (cid:298)e nawet je(cid:286)li jeste(cid:286) telemarketerem, sprzedawc(cid:261) w sklepie, pracownikiem w komisie samochodowym czy specjalist(cid:261) w kor- poracji, zajmuj(cid:261)cym si(cid:266) marketingiem, grafik(cid:261) b(cid:261)d(cid:296) ocen(cid:261) ryzyka, nie jest powiedziane, (cid:298)e nie mo(cid:298)esz za(cid:225)o(cid:298)y(cid:252) w(cid:225)asnej firmy. I (cid:298)e nie powiniene(cid:286) cho(cid:252) spróbowa(cid:252). Nic nie jest przes(cid:261)dzone. Jednocze(cid:286)nie chc(cid:266) podkre(cid:286)li(cid:252), (cid:298)e praca nad rozwojem w(cid:225)asnej firmy nie nale(cid:298)y do (cid:225)atwych zada(cid:276). By(cid:252) mo(cid:298)e s(cid:225)ysza(cid:225)e(cid:286), (cid:298)e przedsi(cid:266)biorcy to ludzie, którzy prak- tycznie nie pracuj(cid:261), podró(cid:298)uj(cid:261) po (cid:286)wiecie i jedynie zastanawiaj(cid:261) si(cid:266), na co wydawa(cid:252) zarobione pieni(cid:261)dze. Owszem, pewnie mo(cid:298)na znale(cid:296)(cid:252) kilka takich osób. Ale zdecydowana wi(cid:266)kszo(cid:286)(cid:252) z nich — zw(cid:225)aszcza w Polsce — to ludzie, którzy nie pracuj(cid:261), a wr(cid:266)cz haruj(cid:261) jak wo(cid:225)y. Rzucaj(cid:261) prac(cid:266) na etacie, gdzie pracowali po 8 godzin dziennie, by pracowa(cid:252) po 12 – 14 godzin dziennie. Wybieraj(cid:261) jednak t(cid:266) drog(cid:266), bo nie widz(cid:261) dla siebie innej opcji. Dlaczego? – 9 – Poleć książkęKup książkę Przeskok Powody s(cid:261) ró(cid:298)ne. Dla przyk(cid:225)adu, by(cid:252) mo(cid:298)e jeste(cid:286) specjalist(cid:261), który (cid:296)le czuje si(cid:266) w firmie w roli pracownika, bo nie mo(cid:298)e dzieli(cid:252) si(cid:266) twórczymi pomys(cid:225)ami, a zamiast tego musi przestrzega(cid:252) utartych regu(cid:225) i szczegó(cid:225)owych procedur, które — w twoim mniemaniu — zabijaj(cid:261) kreatywno(cid:286)(cid:252). Albo czujesz, (cid:298)e co(cid:286) lubisz i dobrze si(cid:266) w tym sprawdzasz, np. potrafisz sprzedawa(cid:252), interesuje ci(cid:266) marketing, a przy tym masz du(cid:298)e do(cid:286)wiadczenie w pracy jako dekorator wn(cid:266)trz. I pod(cid:286)wiadomie wiesz, (cid:298)e nie wykorzystujesz swoich mo(cid:298)liwo(cid:286)ci, cz(cid:266)sto narzekaj(cid:261)c, (cid:298)e dzia(cid:225) handlowy lub marketingu firmy, w której pracujesz, nie realizuje projektów w odpowiedni sposób, ale ty nie mo(cid:298)esz z tym nic zrobi(cid:252). Powody, by zacz(cid:261)(cid:252) prac(cid:266) nad w(cid:225)asnym biznesem, s(cid:261) kwesti(cid:261) indywidualn(cid:261). W tej ksi(cid:261)(cid:298)ce chc(cid:266) ci pokaza(cid:252), z czym wi(cid:261)(cid:298)e si(cid:266) praca przedsi(cid:266)biorcy, a w szcze- gólno(cid:286)ci rola w(cid:225)a(cid:286)ciciela jednoosobowej dzia(cid:225)alno(cid:286)ci lub ma(cid:225)ej firmy, zatrud- niaj(cid:261)cej ledwie kilka osób. I nie tylko dlatego, (cid:298)e tak wygl(cid:261)da pocz(cid:261)tek w zasa- dzie ka(cid:298)dego przedsi(cid:266)biorcy. Równie(cid:298) dlatego, (cid:298)e na to wskazuj(cid:261) suche dane z rynku. W Polsce, jak wynika z „Raportu o stanie sektora ma(cid:225)ych i (cid:286)rednich przedsi(cid:266)biorstw w Polsce” przygotowanego przez Polsk(cid:261) Agencj(cid:266) Rozwoju Przedsi(cid:266)biorczo(cid:286)ci za 2017 r.5, dzia(cid:225)a ponad 1,9 miliona firm, z których zdecy- dowana wi(cid:266)kszo(cid:286)(cid:252) to mikro-, ma(cid:225)e i (cid:286)rednie przedsi(cid:266)biorstwa (99,8 proc.). Z kolei z analizy Smartscope na zlecenie AASA Polska wynika, (cid:298)e wi(cid:266)kszo(cid:286)(cid:252) firm w Polsce to mikroprzedsi(cid:266)biorstwa6 — stanowi(cid:261) 70 proc. wszystkich firm w kraju. Co pi(cid:261)ta mikrofirma zatrudnia od 2 do 3 pracowników, a co dziesi(cid:261)ta — od 4 do 9. Najcz(cid:266)(cid:286)ciej przedsi(cid:266)biorca decyduje si(cid:266) na prac(cid:266) w pojedynk(cid:266). Ponadto wi(cid:266)kszo(cid:286)(cid:252) przedsi(cid:266)biorców nie tworzy firm, o których czytamy w magazynach takich jak „Forbes” czy „Fast Company”. W Polsce co pi(cid:261)ty przedsi(cid:266)biorca zajmuje si(cid:266) handlem detalicznym lub hurtowym, w tym e-han- dlem. Niewiele mniej osób prowadzi dzia(cid:225)alno(cid:286)(cid:252) us(cid:225)ugow(cid:261), pracuj(cid:261)c jako freelancer, albo zajmuje si(cid:266) rzemie(cid:286)lnictwem. Co dziesi(cid:261)ty w(cid:225)a(cid:286)ciciel mikro- firmy dzia(cid:225)a w bran(cid:298)y IT lub (cid:286)wiadczy us(cid:225)ugi remontowo-budowlane. Mniej wi(cid:266)cej 6 proc. decyduje si(cid:266) na prac(cid:266) w produkcji, przemy(cid:286)le, górnictwie, rol- nictwie czy te(cid:298) realizuje drobne us(cid:225)ugi, np. fryzjerskie lub kosmetyczne. W(cid:225)a- (cid:286)nie tego typu firm(cid:266) — mikrofirm(cid:266) — proponuj(cid:266) ci rozwija(cid:252) na pocz(cid:261)tku. Nie wszystkie rodzaje dzia(cid:225)alno(cid:286)ci b(cid:266)d(cid:261) dla ciebie dost(cid:266)pne, kiedy wci(cid:261)(cid:298) pracu- jesz na etacie, dlatego w ksi(cid:261)(cid:298)ce skupiam si(cid:266) na obranej przeze mnie drodze, która wiem — z do(cid:286)wiadczenia i ze zdobytej wiedzy — (cid:298)e si(cid:266) sprawdza. Chodzi przede wszystkim o dzia(cid:225)alno(cid:286)(cid:252) w internecie. – 10 – Poleć książkęKup książkę Tak, sta(cid:550) ci(cid:566) na to Firma, gdy jeste(cid:622) na etacie? Nie my(cid:622)l, (cid:657)e to (cid:141)atwe W ksi(cid:261)(cid:298)ce skupiam si(cid:266) na budowaniu biznesu w internecie, bo to nie tylko wygodne, ale te(cid:298) o wiele, wiele ta(cid:276)sze ni(cid:298) tworzenie firmy, która ma swoj(cid:261) siedzib(cid:266) i (cid:286)wiadczy us(cid:225)ugi lub sprzedaje produkty w konkretnym, najcz(cid:266)(cid:286)ciej wynajmowanym lokalu. Rozwijaj(cid:261)c firm(cid:266) w internecie mo(cid:298)esz mie(cid:252) biznes, który b(cid:266)dzie dost(cid:266)pny 24 godziny na dob(cid:266) i b(cid:266)dzie si(cid:266) rozwija(cid:225) nawet wtedy, gdy jeste(cid:286) akurat w pracy na etacie. Wcze(cid:286)niej czy pó(cid:296)niej co prawda b(cid:266)dziesz musia(cid:225) zrezygnowa(cid:252) z etatu, ale zanim to zrobisz, b(cid:266)dziesz móg(cid:225) przetesto- wa(cid:252) wiele swoich pomys(cid:225)ów i koncepcji biznesowych. W dodatku zrobisz to w bezpieczny sposób — bez stawiania wszystkiego na jedn(cid:261) kart(cid:266) i rezygnacji z comiesi(cid:266)cznego wynagrodzenia. Wszystko, bardziej szczegó(cid:225)owo, wyja(cid:286)ni(cid:266) oczywi(cid:286)cie w kolejnych rozdzia(cid:225)ach. W mojej poprzedniej ksi(cid:261)(cid:298)ce, Stwórz jednoro(cid:298)ca. Od idei po startup wart miliony, przekonywa(cid:225)em, (cid:298)e „je(cid:286)li nie masz w(cid:225)asnego marzenia, przez ca(cid:225)e (cid:298)ycie b(cid:266)dziesz pracowa(cid:252) nad spe(cid:225)nianiem cudzych”. Nadal tak uwa(cid:298)am. Dalej, jako przedsi(cid:266)biorca, uwa(cid:298)am, (cid:298)e dobrze wybra(cid:225)em, i pomimo trudów zwi(cid:261)za- nych z prowadzeniem w(cid:225)asnego biznesu, w tym konieczno(cid:286)ci(cid:261) p(cid:225)acenia wyso- kich podatków, nie wróci(cid:225)bym do pracy na etacie. Jednocze(cid:286)nie w Stwórz jednoro(cid:298)ca chcia(cid:225)em przede wszystkim zach(cid:266)ci(cid:252) do zak(cid:225)adania i rozwijania w(cid:225)asnego biznesu, pokaza(cid:252) i udowodni(cid:252), (cid:298)e obecnie (cid:298)yjemy w czasach, kiedy szansa na sukces jest o wiele wi(cid:266)ksza ni(cid:298) dawniej, (cid:298)e mamy wiele nowych mo(cid:298)liwo(cid:286)ci, technologicznych u(cid:225)atwie(cid:276) i dost(cid:266)pu do wiedzy czy kapita(cid:225)u. Chcia- (cid:225)em przekaza(cid:252), (cid:298)e bariera wej(cid:286)cia — od chwili, gdy stwierdzamy, (cid:298)e chcemy co(cid:286) zrobi(cid:252), do chwili, gdy mamy pierwsz(cid:261), próbn(cid:261) wersj(cid:266) swojego produktu czy us(cid:225)ugi — jest o wiele ni(cid:298)sza ni(cid:298) dawniej i je(cid:286)li tylko znamy lub umiemy wyszukiwa(cid:252) odpowiednie narz(cid:266)dzia, to jeste(cid:286)my w stanie tworzy(cid:252) wspania(cid:225)e projekty za niewielkie pieni(cid:261)dze lub wr(cid:266)cz za darmo. Kiedy pisa(cid:225)em poprzedni(cid:261) ksi(cid:261)(cid:298)k(cid:266), by(cid:225)em jednak o kilka lat m(cid:225)odszy i na poni(cid:298)szym wykresie — je(cid:286)li mia(cid:225)bym by(cid:252) z sob(cid:261) szczery — umie(cid:286)ci(cid:225)bym sie- bie tam, gdzie znajduj(cid:261) si(cid:266) 25-latki. Czyli jako osoba, której mo(cid:298)na przypi- sa(cid:252) maksym(cid:266): „Wiem wszystko; potrafi(cid:266) wszystko”. Obecnie, kiedy jestem ju(cid:298) po trzydziestce, zdecydowanie bli(cid:298)ej mi do stwier- dzenia: „To jednak bardziej skomplikowane, ni(cid:298) pocz(cid:261)tkowo s(cid:261)dzi(cid:225)em”. – 11 – Poleć książkęKup książkę Przeskok Przez ostatnie lata pozna(cid:225)em wiele nowych metod, rozwi(cid:261)za(cid:276), narz(cid:266)dzi, ale te(cid:298) nawi(cid:261)za(cid:225)em wspó(cid:225)prac(cid:266) z wieloma osobami — cz(cid:266)sto z czytelnikami poprzedniej ksi(cid:261)(cid:298)ki, ambitnymi lud(cid:296)mi, którzy chcieli tworzy(cid:252) rewolucyjne startupy i odmienia(cid:252) (cid:286)wiat. Byli to g(cid:225)ównie ludzie m(cid:225)odzi, cz(cid:266)sto niezwykle pewni siebie i przekonani o swojej nieomylno(cid:286)ci. Lubi(cid:266) takich ludzi — tym bardziej (cid:298)e sam taki by(cid:225)em. Nie zrozum mnie jednak (cid:296)le, Drogi Czytelniku. Nie próbuj(cid:266) teraz wyja(cid:286)ni(cid:252), (cid:298)e dzi(cid:286) jestem znacznie lepszy. Raczej: inny. Po sp(cid:266)dzeniu czasu na realizacji wielu projektów, po nawi(cid:261)zaniu wielu relacji, które pó(cid:296)niej ko(cid:276)czy(cid:225)y si(cid:266) tylko rozczarowaniem (z mojej strony lub ze strony danego partnera), mog(cid:266) powiedzie(cid:252) jedno: ambicja i pewno(cid:286)(cid:252) siebie ci(cid:261)gle s(cid:261) istotne w rozwijaniu w(cid:225)asnego biznesu. Ale s(cid:261) wa(cid:298)niejsze cechy i umiej(cid:266)t- no(cid:286)ci, których m(cid:225)odym ludziom cz(cid:266)sto brakuje — i których mi te(cid:298) brakowa(cid:225)o. To odpowiednio: samodyscyplina, determinacja oraz wytrwa(cid:225)o(cid:286)(cid:252). I ciekawo(cid:286)(cid:252) (cid:286)wiata, poniewa(cid:298) w obecnych czasach wszystko jest w zasadzie na wyci(cid:261)gni(cid:266)- cie r(cid:266)ki (lub na klikni(cid:266)cie myszk(cid:261)), ale trzeba mie(cid:252) w sobie ch(cid:266)(cid:252), by tego poszu- ka(cid:252) i pó(cid:296)niej po to si(cid:266)gn(cid:261)(cid:252). W Przeskoku zale(cid:298)y mi, aby(cid:286) przede wszystkim zrozumia(cid:225), (cid:298)e rozwijanie firmy — tak naprawd(cid:266) jakiejkolwiek firmy — nie jest tak (cid:225)atwe, jak mo(cid:298)e si(cid:266) to wydawa(cid:252). I (cid:298)e pomys(cid:225) oraz ch(cid:266)ci to za ma(cid:225)o. Bardziej liczy si(cid:266) zrozumienie – 12 – Poleć książkęKup książkę Tak, sta(cid:550) ci(cid:566) na to potrzeb klientów i rynku, na jakim dzia(cid:225)asz, a tak(cid:298)e wytrwa(cid:225)o(cid:286)(cid:252) i nierezygno- wanie z danego projektu po dwóch czy czterech miesi(cid:261)cach, gdy pocz(cid:261)tkowa ekscytacja minie, a klientów jak nie by(cid:225)o, tak nie ma. Twój przewodnik Po lekturze Przeskoku dojdziesz — mam nadziej(cid:266) — do dwóch wniosków. Po pierwsze, b(cid:266)dziesz w stanie szczerze, nie oszukuj(cid:261)c samego siebie, odpowie- dzie(cid:252) na pytanie, czy rzeczywi(cid:286)cie powiniene(cid:286) rozwija(cid:252) w(cid:225)asn(cid:261) firm(cid:266), czy te(cid:298) bardziej naturalne jest dla ciebie pracowanie u kogo(cid:286). To mo(cid:298)e zabrzmie(cid:252) tak, jakbym uwa(cid:298)a(cid:225) osoby pracuj(cid:261)ce na etacie za gorsze od przedsi(cid:266)biorców, ale tak nie jest. Wielu moich znajomych pracuje na etacie i ani my(cid:286)l(cid:261) o zak(cid:225)a- daniu w(cid:225)asnych firm. Praca etatowa ma wiele zalet, a jedne z najwa(cid:298)niej- szych to sta(cid:225)e, przewidywalne wynagrodzenie, benefity i dodatki (w tym pre- mie), p(cid:225)atne urlopy, (cid:286)wiadomo(cid:286)(cid:252), (cid:298)e po pracy mo(cid:298)esz zajmowa(cid:252) si(cid:266) czym tylko chcesz i nie musisz si(cid:266) martwi(cid:252) o firm(cid:266), a tak(cid:298)e fakt, (cid:298)e robisz to, co lubisz. Mam tu na my(cid:286)li sytuacj(cid:266), kiedy np. grafik pracuje jako grafik, a nie musi wciela(cid:252) si(cid:266) w rol(cid:266) handlowca, specjalisty od marketingu czy copywritera. Nie musi czyta(cid:252) i (cid:286)ledzi(cid:252) informacji o podatkach, o tym, co spotka(cid:225)o innych przedsi(cid:266)biorców i co mo(cid:298)e spotka(cid:252) jego, ani te(cid:298) nie musi zaprz(cid:261)ta(cid:252) sobie g(cid:225)owy zarz(cid:261)dzaniem finansami w taki sposób, by nie tylko wypracowywa(cid:252) zyski, ale te(cid:298) mie(cid:252) na podatki. Niektórzy, najzwyczajniej w (cid:286)wiecie, preferuj(cid:261) spokój, jaki daje praca na eta- cie. Inni chcieliby mie(cid:252) swoj(cid:261) firm(cid:266), ale znaj(cid:261) swoje ograniczenia i np. wiedz(cid:261), (cid:298)e nie s(cid:261) dobrymi handlowcami i nie chc(cid:261) sprzedawa(cid:252) (bo nie lubi(cid:261), a przez to nie potrafi(cid:261)). I (cid:298)e chc(cid:261) przeznacza(cid:252) czas na prac(cid:266), na której si(cid:266) znaj(cid:261), bez konieczno(cid:286)ci wcielania si(cid:266) w inne role. Rozumiem to i szanuj(cid:266). Nie wszyscy musz(cid:261) zak(cid:225)ada(cid:252) w(cid:225)asne biznesy. Drugi wniosek, jaki chcia(cid:225)bym, aby(cid:286) wyci(cid:261)gn(cid:261)(cid:225) z lektury tej ksi(cid:261)(cid:298)ki, jest z kolei taki: praca nad w(cid:225)asn(cid:261) firm(cid:261) to praca daj(cid:261)ca mnóstwo satysfakcji, ale równie du(cid:298)o stresu, nerwów i wyzwa(cid:276), z jakimi trzeba sobie poradzi(cid:252). To nie jest tak, (cid:298)e masz pomys(cid:225) na — wydaje ci si(cid:266) — prze(cid:225)omow(cid:261) aplikacj(cid:266) mobiln(cid:261), któr(cid:261) stworzysz w dwa miesi(cid:261)ce, by po czterech miesi(cid:261)cach zosta(cid:252) milionerem i nie musie(cid:252) pracowa(cid:252) do ko(cid:276)ca (cid:298)ycia. Chc(cid:266) ci u(cid:286)wiadomi(cid:252), (cid:298)e w pracy nad w(cid:225)a- sn(cid:261) firm(cid:261) wa(cid:298)na jest wiedza z ró(cid:298)nych dziedzin, umiej(cid:266)tno(cid:286)(cid:252) radzenia sobie – 13 – Poleć książkęKup książkę Przeskok z wieloma przeszkodami, ch(cid:266)(cid:252) ci(cid:261)g(cid:225)ego rozwoju i nauki czy wreszcie zarad- no(cid:286)(cid:252), która niejednokrotnie musi ci zast(cid:261)pi(cid:252) dost(cid:266)p do zasobów. Nie chodzi mi o to, aby ci(cid:266) zniech(cid:266)ci(cid:252), ale bardziej o to, aby ci u(cid:286)wiadomi(cid:252), co ci(cid:266) czeka i na co si(cid:266) decydujesz. Kiedy zdasz sobie z tego spraw(cid:266), w ksi(cid:261)(cid:298)ce znajdziesz wiele informacji i porad, dzi(cid:266)ki którym b(cid:266)dziesz odpowiednio przygotowany. Je(cid:286)li dobrze wykona(cid:225)em swoj(cid:261) prac(cid:266), gdy sko(cid:276)czysz lektur(cid:266), powiniene(cid:286) poczu(cid:252), (cid:298)e jeste(cid:286) gotowy i wiesz, z czym przyjdzie ci si(cid:266) mierzy(cid:252). Poszczególne rozdzia(cid:225)y, poza dodatkami na ko(cid:276)cu ksi(cid:261)(cid:298)ki, to odpowiednio: 1. Do(cid:225)(cid:261)cz do pesymistów: W tym rozdziale zaczniemy od ciebie, a konkret- nie od czego(cid:286), co cz(cid:266)sto okre(cid:286)lam „umeblowaniem wn(cid:266)trza g(cid:225)owy”. Wyja- (cid:286)niam tutaj, (cid:298)e obecnie cierpimy na brak cierpliwo(cid:286)ci, (cid:298)e karmimy si(cid:266) wymów- kami, które s(cid:261) niepotrzebne i cz(cid:266)sto nieracjonalne, jak równie(cid:298) staram si(cid:266) przytoczy(cid:252) argumenty na to, (cid:298)e tzw. my(cid:286)lenie pozytywne bardziej szkodzi, ni(cid:298) pomaga, czy te(cid:298) (cid:298)e trzeba pozby(cid:252) si(cid:266) akceptowanej spo(cid:225)ecznie przeci(cid:266)tno(cid:286)ci. S(cid:261) to informacje, które powinny ci si(cid:266) przyda(cid:252) dla zrozumienia samego sie- bie i otaczaj(cid:261)cego ci(cid:266) (cid:286)wiata — a to od ciebie zaczyna si(cid:266) twoja firma. 2. Czego ci trzeba, czyli dlaczego ch(cid:266)ci to za ma(cid:225)o: W tym rozdziale chc(cid:266), aby(cid:286) zanurkowa(cid:225) i wgryz(cid:225) si(cid:266) w szczegó(cid:225)y. Tutaj staram si(cid:266) ciebie prze- kona(cid:252), (cid:298)e im lepiej znasz swój charakter, mocne strony i w(cid:225)asn(cid:261) wizj(cid:266), tym lepiej — o wiele lepiej! — poradzisz sobie z wyborem tego, czym si(cid:266) zaj(cid:261)(cid:252) i dla- czego. Zdecydowanie warto rozwija(cid:252) tak(cid:261) firm(cid:266), gdzie wykorzystujesz swoje atuty, ni(cid:298) mie(cid:252) wiecznie pod górk(cid:266), my(cid:286)l(cid:261)c, (cid:298)e pó(cid:296)niej b(cid:266)dzie (cid:225)atwiej, i przeko- nuj(cid:261)c si(cid:266), (cid:298)e wcale nie b(cid:266)dzie. Poznasz testy i metody na doskona(cid:225)e poznanie samego siebie, nauczysz si(cid:266) te(cid:298) planowa(cid:252) i dowiesz si(cid:266), czym jest deliberate practice, czyli celowa praktyka. 3. Dobrze naoliwiona maszyna: W tym rozdziale, który ko(cid:276)czy pierwsz(cid:261) cz(cid:266)(cid:286)(cid:252) ksi(cid:261)(cid:298)ki, poznasz metody na zwi(cid:266)kszenie swojej produktywno(cid:286)ci. S(cid:261) to informacje, które przetestowa(cid:225)em, i wiem, (cid:298)e dzia(cid:225)aj(cid:261). Dowiesz si(cid:266), jak wcho- dzi(cid:252) w stan flow, zrozumiesz, dlaczego powiniene(cid:286) wykszta(cid:225)ci(cid:252) pewne nawyki, by rozwija(cid:252) swój biznes, a tak(cid:298)e jak zast(cid:261)pi(cid:252) z(cid:225)e nawyki tymi dobrymi. Poznasz równie(cid:298) jedn(cid:261) z moich ulubionych taktyk: sztuk(cid:266) kompresowania czasu. 4. Czym si(cid:266) zaj(cid:261)(cid:252) i kiedy: W tym rozdziale dowiesz si(cid:266), jak ocenia(cid:252) rynek i szanse na to, (cid:298)e twój pomys(cid:225) mo(cid:298)e odnie(cid:286)(cid:252) sukces, zanim jeszcze stworzysz jakikolwiek produkt lub us(cid:225)ug(cid:266). Oczywi(cid:286)cie nie jest to metoda, która daje 100 proc. pewno(cid:286)ci, (cid:298)e co(cid:286) si(cid:266) powiedzie lub nie, ale — jak sam si(cid:266) przekonasz — – 14 – Poleć książkęKup książkę Tak, sta(cid:550) ci(cid:566) na to na pewno pozwala w du(cid:298)ym stopniu zminimalizowa(cid:252) ryzyko pora(cid:298)ki i chroni przed utrat(cid:261) cennego czasu, który móg(cid:225)by(cid:286) przeznaczy(cid:252) na rozwój projektu z wi(cid:266)ksz(cid:261) szans(cid:261) na sukces. Poznasz te(cid:298) kilka koncepcji ekonomicznych, takich jak najlepsza najbli(cid:298)sza alternatywa, metody zaspokajania potrzeb czy te(cid:298) jak tworzy(cid:252) produkty lub us(cid:225)ugi, które b(cid:266)d(cid:261) na pewno dobrze odbierane przez klienta. 5. Najpierw spo(cid:225)eczno(cid:286)(cid:252), potem produkt. Lub odwrotnie: Po lekturze tego rozdzia(cid:225)u zrozumiesz, dlaczego budowanie spo(cid:225)eczno(cid:286)ci i w(cid:225)asnego auto- rytetu nie jest w obecnych czasach opcjonalne, lecz konieczne. Poznasz kon- cepcj(cid:266) tworzenia krytycznych za(cid:225)o(cid:298)e(cid:276), tworzenia kategorii zamiast produktów, jak równie(cid:298) zyskasz dost(cid:266)p do wielu narz(cid:266)dzi pomagaj(cid:261)cych rozwija(cid:252) i budo- wa(cid:252) biznes. 6. Sprzeda(cid:298) przez zaufanie: W tym rozdziale poznasz narz(cid:266)dzia i metody pozwalaj(cid:261)ce budowa(cid:252) swoj(cid:261) wiarygodno(cid:286)(cid:252), co pó(cid:296)niej przek(cid:225)ada si(cid:266) na sprze- da(cid:298). Aby odnie(cid:286)(cid:252) sukces w biznesie, trzeba zyska(cid:252) zaufanie klientów. Dowiesz si(cid:266), co i jak robi(cid:252), aby to zaufanie budowa(cid:252), a tak(cid:298)e poznasz szereg us(cid:225)ug czy aplikacji, które pomagaj(cid:261) — na pó(cid:296)niejszym etapie — budowa(cid:252) sprzeda(cid:298) i dzia(cid:225)a(cid:252) jak skuteczny marketer. Wszystkie te rozdzia(cid:225)y sk(cid:225)adaj(cid:261) si(cid:266) w jedn(cid:261) ca(cid:225)o(cid:286)(cid:252): najpierw dowiadujesz si(cid:266), jak sta(cid:252) si(cid:266) osob(cid:261) gotow(cid:261) do prowadzenia w(cid:225)asnej dzia(cid:225)alno(cid:286)ci i czy w ogóle powiniene(cid:286) si(cid:266) za to zabra(cid:252), a potem poznajesz metody i narz(cid:266)dzia umo(cid:298)li- wiaj(cid:261)ce faktyczne budowanie i rozwijanie swojego biznesu. Co wa(cid:298)ne, nigdzie nie pisz(cid:266) i nie przekonuj(cid:266), (cid:298)e wszystkie informacje z niniej- szej ksi(cid:261)(cid:298)ki s(cid:261) niezb(cid:266)dne, aby(cid:286) osi(cid:261)gn(cid:261)(cid:225) sukces w biznesie. Nie s(cid:261). Z pewno- (cid:286)ci(cid:261) napotkasz na tak(cid:261) wiedz(cid:266), która przyda ci si(cid:266) w ma(cid:225)ym stopniu lub wcale. Moim celem by(cid:225)o jednak napisanie takiej ksi(cid:261)(cid:298)ki, która zawiera informacje i porady istotne dla mnie, gdybym to ja chcia(cid:225) teraz zak(cid:225)ada(cid:252) i rozwija(cid:252) w(cid:225)asn(cid:261) firm(cid:266). Wierz(cid:266), (cid:298)e cho(cid:252) wi(cid:266)kszo(cid:286)(cid:252) z tego, co tu znajdziesz, uznasz za przydatne. Podzi(cid:566)kowania Niniejsza ksi(cid:261)(cid:298)ka zawiera du(cid:298)o wiedzy, która pochodzi z mojego do(cid:286)wiadcze- nia, niemniej przewa(cid:298)aj(cid:261)ca cz(cid:266)(cid:286)(cid:252) informacji to do(cid:286)wiadczenia innych ludzi. Parafrazuj(cid:261)c s(cid:225)owa Isaaca Newtona7 (1643 – 1727), ta ksi(cid:261)(cid:298)ka jest niesiona – 15 – Poleć książkęKup książkę Przeskok na ramionach olbrzymów. Ludzie, którzy podzielili si(cid:266) swoimi historiami, wie- dza od (cid:286)wietnych ekspertów i my(cid:286)licieli, a tak(cid:298)e wnioski z pora(cid:298)ek i b(cid:225)(cid:266)dów pope(cid:225)nionych nie przeze mnie, ale przez innych — wszystko to znajduje si(cid:266) na kolejnych stronach i pragn(cid:266) za to podzi(cid:266)kowa(cid:252). Gdzie by(cid:225)o to mo(cid:298)liwe, zawsze podawa(cid:225)em autora danej koncepcji czy te(cid:298) odsy(cid:225)a(cid:225)em do wi(cid:266)kszej ilo(cid:286)ci szcze- gó(cid:225)ów w bibliografii. Jak mawia(cid:225)a Eleonora Roosevelt: „Ucz si(cid:266) na b(cid:225)(cid:266)dach innych. Nie mo(cid:298)esz (cid:298)y(cid:252) wystarczaj(cid:261)co d(cid:225)ugo, by pope(cid:225)ni(cid:252) je wszystkie samodzielnie”. Te s(cid:225)owa maj(cid:261) szczególnie du(cid:298)(cid:261) moc obecnie, w dobie internetu, kiedy mo(cid:298)esz samodzielnie wyszuka(cid:252) ludzi, którzy robi(cid:261) ju(cid:298) teraz to, co sam zamierzasz wdro(cid:298)y(cid:252) w (cid:298)ycie. I mo(cid:298)esz sprawdzi(cid:252), jakie b(cid:225)(cid:266)dy pope(cid:225)niaj(cid:261), a co wychodzi im nad wyraz dobrze. Na koniec chc(cid:266) jeszcze podzi(cid:266)kowa(cid:252) redaktor Magdzie Dragon-Philipczyk z wydawnictwa HELION SA za pogodne znoszenie ci(cid:261)g(cid:225)ego niedotrzymywa- nia przeze mnie terminów. Magda — dzi(cid:266)kuj(cid:266)! A teraz nie pozostaje nic innego, jak przeprosi(cid:252) za wszystkie ewentualne pot- kni(cid:266)cia i dyskryminuj(cid:261)ce p(cid:225)e(cid:252) zaimki osobowe, a tak(cid:298)e (cid:298)yczy(cid:252) udanej lektury. Mam nadziej(cid:266), (cid:298)e Przeskok ci si(cid:266) spodoba i podzielisz si(cid:266) ze mn(cid:261) swoj(cid:261) opini(cid:261)! Grzegorz Kubera, Wroc(cid:225)aw 2018 1 Kylo Ren, 2017, IMDB.com, https://www.imdb.com/title/tt2527336/characters/nm3485845?ref_=tt_cl_t3, dost(cid:266)p: 3.09.2018. 2 Carly Ledbetter, Adam Driver On How „Star Wars” Changed His Life, 30.03.2016, Huffington Post, www.huffingtonpost.com/entry/adam-driver-on-how-star-wars-changed-his- life_us_56fc140ce4b0daf53aee649f, dost(cid:266)p: 3.09.2018. 3 Podziemny kr(cid:261)g, 1999, imdb.com, https://www.imdb.com/title/tt0137523/?ref_=fn_al_tt_1, dost(cid:266)p: 3.09.2018. 4 Alex Bhattacharji, Adam Driver lets Star Wars secrets slip, 12.12.2017, „GQ Magazine”, https://www.gq-magazine.co.uk/article/adam-driver-star-wars-the-last-jedi, dost(cid:266)p: 3.09.2018. 5 PARP, 20. edycja Raportu o stanie sektora ma(cid:225)ych i (cid:286)rednich przedsi(cid:266)biorstw w Polsce, 2017, PARP, https://www.parp.gov.pl/20-edycja-raportu-o-stanie-sektora-malych-i-srednich-przedsiebiorstw-w- polsce, dost(cid:266)p: 3.09.2018. 6 Katarzyna Pierzcha(cid:225)a, Polski mikroprzedsi(cid:266)biorca pod lup(cid:261), 7.02.2018, Handel Extra, https://handelextra.pl/artykuly/208097,polski-mikroprzedsiebiorca-pod-lupa, dost(cid:266)p: 3.09.2018. 7 Has(cid:225)o Isaac Newton, Wikipedia, https://pl.wikipedia.org/wiki/Isaac_Newton, dost(cid:266)p: 3.09.2018. – 16 – Poleć książkęKup książkę CZ(cid:565)(cid:621)(cid:549) I WRÓ(cid:549) NA DOBRE TORY Poleć książkęKup książkę Przeskok – 18 – Poleć książkęKup książkę Do(cid:141)(cid:548)cz do pesymistów ROZDZIA(cid:140) 1. DO(cid:140)(cid:547)CZ DO PESYMISTÓW Zacznij od siebie, czyli pozb(cid:261)d(cid:296) si(cid:266) akceptowalnej spo(cid:225)ecznie przeci(cid:266)tno(cid:286)ci. Nigdy nie uwa(cid:298)a(cid:225)em si(cid:266) za osob(cid:266) szcz(cid:266)(cid:286)liw(cid:261). Jestem najbardziej niezwyk(cid:225)ym pesymist(cid:261). Naprawd(cid:266) tak jest. — CHRISTOPHER NOLAN Wyobra(cid:296) sobie, (cid:298)e jeste(cid:286) dzieckiem, które ma w domu dwa zestawy zabawek: zestaw ma(cid:225)ego chemika oraz zestaw ma(cid:225)ego technika. Zestawy te dzieli ogromna ró(cid:298)nica. Na opakowaniu zestawu technika jest napisane: „100 sposobów na stworzenie elektronicznego gad(cid:298)etu”. Je(cid:286)li rozpakujesz ten zestaw, w (cid:286)rodku znajdziesz wiele ró(cid:298)nych cz(cid:266)(cid:286)ci wraz z instrukcjami. Kiedy posk(cid:225)adasz je w pewien sposób — stworzysz radio. Inna metoda (cid:225)(cid:261)czenia elementów z ze- stawu pozwala stworzy(cid:252) radio. A jeszcze inna — gdy tylko post(cid:261)pisz zgodnie z instrukcjami — sprawi, (cid:298)e na koniec otrzymasz... tak, nic innego ni(cid:298) spraw- nie dzia(cid:225)aj(cid:261)ce radio. Maj(cid:261)c zestaw technika, uczy(cid:225)e(cid:286) si(cid:266), na wszelkie mo(cid:298)liwe sposoby, jak zbudowa(cid:252) radio, a zabawa zawsze ko(cid:276)czy(cid:225)a si(cid:266) sukcesem. A teraz przejd(cid:296)my do zestawu chemika. Ten zestaw ma napisane na opakowa- niu: „100 sposobów na do(cid:286)wiadczenia chemiczne”. Zabawy z tym zestawem ko(cid:276)cz(cid:261) si(cid:266) ró(cid:298)nie: co(cid:286) eksploduje, co(cid:286) zaczyna si(cid:266) pali(cid:252), z czego(cid:286) wydobywa si(cid:266) dym itd. W skrócie: zestaw chemika sprowadza si(cid:266) do tego, (cid:298)e zabawa na koniec niemal zawsze ko(cid:276)czy si(cid:266) wi(cid:266)ksz(cid:261) lub mniejsz(cid:261) pora(cid:298)k(cid:261). Bawi(cid:261)c si(cid:266) nim, poznawa(cid:225)e(cid:286) mnóstwo metod, by po po(cid:225)(cid:261)czeniu ze sob(cid:261) okre(cid:286)lonych sk(cid:225)ad- ników odkry(cid:252) kolejny sposób na to, (cid:298)e co(cid:286) nie dzia(cid:225)a(cid:225)o tak, jak sobie pocz(cid:261)t- kowo wyobra(cid:298)a(cid:225)e(cid:286). Teraz wciel si(cid:266) w rol(cid:266) rodzica. Jak(cid:261) zabawk(cid:266) wola(cid:225)by(cid:286) da(cid:252) swojemu dziecku? Tak(cid:261), która pozwala osi(cid:261)gn(cid:261)(cid:252) sukces i nie ma elementu ryzyka, (cid:298)e dziecko – 19 – Poleć książkęKup książkę Przeskok poniesie pora(cid:298)k(cid:266)? Czy tak(cid:261), któr(cid:261) zabawa mo(cid:298)e zako(cid:276)czy(cid:252) si(cid:266) nawet p(cid:225)aczem, (cid:298)alem i frustracj(cid:261), bo „znowu si(cid:266) nie uda(cid:225)o”, nie wspominaj(cid:261)c ju(cid:298) o ewentu- alnych szkodach, jak ma(cid:225)e dziury wypalone w T-shircie dziecka? Wi(cid:266)kszo(cid:286)(cid:252) rodziców wybra(cid:225)aby bezpieczniejsz(cid:261), stabilniejsz(cid:261), (cid:225)atwiejsz(cid:261) do przewidze- nia opcj(cid:266). I tak te(cid:298) robi(cid:261) — i robimy — na co dzie(cid:276). Jako rodzice dajemy dzie- ciom zestawy zabawek, które maj(cid:261) w sobie instrukcje obs(cid:225)ugi pozwalaj(cid:261)ce osi(cid:261)gn(cid:261)(cid:252) sukces. Przyk(cid:225)ady? We(cid:296)my cho(cid:252)by zestawy klocków LEGO. Rozpa- kowujesz zestaw, bierzesz do r(cid:266)ki instrukcj(cid:266), segregujesz klocki i zaczynasz sk(cid:225)ada(cid:252) — krok po kroku — by z(cid:225)o(cid:298)y(cid:252) to, co przedstawia obrazek na pude(cid:225)ku. Osi(cid:261)gasz sukces. Dla wielu osób, kiedy s(cid:261) ju(cid:298) doros(cid:225)e, sukces zawodowy równie(cid:298) sprowadza si(cid:266) do takiego podej(cid:286)cia. Osoby te s(cid:261) przekonane, (cid:298)e musz(cid:261) przeby(cid:252) kilka lub kilkana(cid:286)cie kroków i osi(cid:261)gn(cid:261) sukces. Od ma(cid:225)ego siadaj(cid:261) w poci(cid:261)gu, który jedzie tras(cid:261) ucz(cid:266)szczan(cid:261) przez wiele milionów innych ludzi. Pierwszy przystanek: wykszta(cid:225)cenie, od szko(cid:225)y podstawowej po studia. Drugi: pierwsza praca. Trzeci: druga praca, trzecia, czwarta i kolejna, a(cid:298) w ko(cid:276)cu uda si(cid:266) zdoby(cid:252) znacz(cid:261)cy awans. Czwarty: dobrze p(cid:225)atna posada i wy(cid:298)szy status spo(cid:225)eczny. Ma(cid:225)o kto decyduje si(cid:266) wysi(cid:261)(cid:286)(cid:252) na innym przystanku, sprawdzi(cid:252), czy s(cid:261) inne drogi, a tak(cid:298)e (cid:286)rodki transportu — sposoby, by dotrze(cid:252) w miejsca zarezerwowane dla nielicznych. A teraz zastanów si(cid:266), czy w latach 1452 – 1519, gdy (cid:298)y(cid:225) Leonardo da Vinci, ludzie mieli podobne wyobra(cid:298)enia o osi(cid:261)ganiu sukcesu? Czy potrzebne by(cid:225)y instrukcje, jak te z klocków LEGO? Czy potrzebowali(cid:286)my mapy? Odpowied(cid:296) brzmi: nie by(cid:225)o map. To dlatego da Vinci i jemu podobni, metod(cid:261) prób i b(cid:225)(cid:266)dów, a tak(cid:298)e zbieraniem do(cid:286)wiadcze(cid:276), osi(cid:261)gali swoje sukcesy i byli tak wszechstronni1. Wspomniany da Vinci by(cid:225) malarzem, architektem, filozofem, muzykiem, pisarzem, odkrywc(cid:261), matematykiem, mechanikiem, anatomem, wynalazc(cid:261), geologiem i rze(cid:296)biarzem. Znasz obecnie kogo(cid:286), kto ma tyle spe- cjalizacji? Dzi(cid:286) nie ma ludzi takich jak da Vinci. Ale dlaczego? Powodem, jak si(cid:266) oka- zuje, jest ewolucja. Jak przekonuje Yuval Noah Harari, izraelski historyk i pro- fesor na Wydziale Historii Uniwersytetu Hebrajskiego w Jerozolimie, a tak(cid:298)e autor ksi(cid:261)(cid:298)ki Sapiens. Od zwierz(cid:261)t do bogów, kilkadziesi(cid:261)t tysi(cid:266)cy lat temu, gdy cz(cid:225)owiek chcia(cid:225) przetrwa(cid:252), potrzebowa(cid:225) bardzo wielu umiej(cid:266)tno(cid:286)ci jako jednostka. Musia(cid:225)e(cid:286) wiedzie(cid:252), jak tropi(cid:252) zwierz(cid:266)ta, znajdowa(cid:252) jadalne grzyby, – 20 – Poleć książkęKup książkę Do(cid:141)(cid:548)cz do pesymistów tworzy(cid:252) co(cid:286) na podobie(cid:276)stwo butów, zapewniaj(cid:261)c ochron(cid:266) swoim stopom, jak równie(cid:298) wiedzie(cid:252), jak leczy(cid:252) rany fizyczne, jak wspó(cid:225)pracowa(cid:252) z innymi lud(cid:296)mi z plemienia i wiele, wiele innych rzeczy2. Ludzie, jako jednostki, byli o wiele lepsi pod k(cid:261)tem przetrwania i wachlarza posiadanych umiej(cid:266)tno(cid:286)ci ni(cid:298) obecnie, mimo (cid:298)e to dzi(cid:286) mamy tak ogromny i (cid:225)atwy dost(cid:266)p do wiedzy. Dzi(cid:286), aby przetrwa(cid:252), musisz wiedzie(cid:252) o wiele mniej. Dla przyk(cid:225)adu Harari, autor ksi(cid:261)(cid:298)ki, uczy historii na uniwersytecie i musi zna(cid:252) si(cid:266) na historii. To mu wystarczy, by otrzymywa(cid:252) wynagrodzenie finansowe, za które nast(cid:266)pnie kupuje wszystko, co jest mu potrzebne — od jedzenia, przez odzie(cid:298), obuwie czy te(cid:298) schronienie (czynsz za mieszkanie). Jako jednostka nie musisz dzi(cid:286) wie- dzie(cid:252), jak przygotowa(cid:252) sobie posi(cid:225)ek, którym si(cid:266) nie zatrujesz, jak uszy(cid:252) ubranie czy te(cid:298) jak zatroszczy(cid:252) si(cid:266) o swoje zdrowie. Wszystkim zajmuj(cid:261) si(cid:266) dla ciebie inni ludzie — wystarczy, (cid:298)e im zap(cid:225)acisz. Kolektywnie, jako grupa, oczywi(cid:286)cie wiemy obecnie o wiele wi(cid:266)cej ni(cid:298) nasi przodkowie. Mamy gigantyczny dost(cid:266)p do wiedzy, co zapewnia internet i mo(cid:298)liwo(cid:286)(cid:252) archiwizowania informacji. Ale jako jednostki — je(cid:286)li porówna(cid:225)- by(cid:286) umiej(cid:266)tno(cid:286)ci i wiedz(cid:266) dzisiejszego przeci(cid:266)tnego cz(cid:225)owieka do naszych przodków z epoki kamienia (cid:225)upanego — wiemy i potrafimy o wiele mniej. Z ewolucyjnego punktu widzenia cz(cid:225)owiek, w oczach pradawnych przodków, uchodzi(cid:225)by za boga: potrafi lata(cid:252) (samoloty), budowa(cid:252) pot(cid:266)(cid:298)ne maszyny (od komputerów po roboty), uda(cid:225)o mu si(cid:266) nawet odwiedzi(cid:252) Ksi(cid:266)(cid:298)yc i planuje osie- dli(cid:252) si(cid:266) na innej planecie (Mars3). Z drugiej strony, je(cid:298)eli umie(cid:286)ciliby(cid:286)my w d(cid:298)ungli obecnego cz(cid:225)owieka, ubranego w modny dres i zaopatrzonego w najnowszego iPhone’a, mia(cid:225)by on, jako jednostka, o wiele mniejsze szanse na prze(cid:298)ycie ni(cid:298) umi(cid:266)(cid:286)niony i ledwie pos(cid:225)uguj(cid:261)cy si(cid:266) mow(cid:261) neandertalczyk. Co ma jednak wspólnego tak odleg(cid:225)a historia z Leonardem da Vinci, którego do(cid:286)(cid:252) dobrze znamy z dost(cid:266)pnych ksi(cid:261)(cid:298)ek i innych materia(cid:225)ów edukacyjnych? Chodzi o to, jak doprowadzili(cid:286)my si(cid:266) do stanu, kiedy nie musimy by(cid:252) bardzo utalentowani i pe(cid:225)ni wiedzy jako jednostka, lecz wystarczy mie(cid:252) prac(cid:266) na etacie i sta(cid:225)y zarobek, by móc dostatnie (cid:298)y(cid:252) i nieszczególnie mie(cid:252) si(cid:266) czym przejmowa(cid:252), bo przecie(cid:298) wszystkie problemy i zachcianki rozwi(cid:261)(cid:298)emy pie- ni(cid:266)dzmi. Wygoda, jak(cid:261) zapewnia obecne spo(cid:225)ecze(cid:276)stwo, potrafi by(cid:252) jednak zgubna i mo(cid:298)e prowadzi(cid:252) do wielu problemów psychologicznych, szczególnie pod k(cid:261)tem niezadowolenia z (cid:298)ycia i poczucia bezsensowno(cid:286)ci, jak i depresji. Nie trzeba d(cid:225)ugo szuka(cid:252), by przekona(cid:252) si(cid:266), (cid:298)e na (cid:286)wiecie coraz wi(cid:266)cej ludzi ma – 21 – Poleć książkęKup książkę Przeskok tego typu dolegliwo(cid:286)ci. Dla przyk(cid:225)adu, „New York Post” podaje, (cid:298)e liczba Ame- rykanów zapadaj(cid:261)cych na depresj(cid:266) jest wi(cid:266)ksza ni(cid:298) kiedykolwiek4, a serwis Psychology Today próbuje wyja(cid:286)ni(cid:252), dlaczego na t(cid:266) sam(cid:261) chorob(cid:266) cierpi tak du(cid:298)o nastolatków5. Co mo(cid:298)e by(cid:252) przyczyn(cid:261)? Je(cid:286)li przeanalizujesz wiele tego typu tekstów, na (cid:286)wiat(cid:225)o dzienne wyjd(cid:261) pewne wspólne w(cid:261)tki, a jednym z naj- cz(cid:266)(cid:286)ciej przytaczanych b(cid:266)dzie: brak potrzeby rozwoju i zwi(cid:261)zana z tym nuda, co prowadzi do zastanawiania si(cid:266) nad sensem (cid:298)ycia i pó(cid:296)niejszego dochodze- nia do wniosku, (cid:298)e „wszystko to jest bez sensu”. Sk(cid:261)d natomiast ten brak potrzeby rozwoju? W ka(cid:298)dym z nas tkwi ch(cid:266)(cid:252) do rozwoju osobistego, posze- rzania umiej(cid:266)tno(cid:286)ci, szukania i zdobywania wiedzy, a tak(cid:298)e tworzenia nowych rzeczy. (cid:285)wiat jest jednak oparty na pieni(cid:261)dzach, a pracodawcy i kapitalizm robi(cid:261) wszystko, by te potrzeby w nas t(cid:225)umi(cid:252). Twoim zadaniem, jako jednostki, jest chodzi(cid:252) do pracy, wykonywa(cid:252) obowi(cid:261)zki, odbiera(cid:252) wynagrodzenie — i tak w kó(cid:225)ko. Ca(cid:225)(cid:261) reszt(cid:266) masz sobie kupowa(cid:252), a pracodawca, by pokaza(cid:252), jak o cie- bie dba, dorzuci jeszcze kilka dodatków: ubezpieczenie, bony na zakupy w popularnych sieciówkach oraz karnet na si(cid:225)owni(cid:266). Przeskok z drogi „wi(cid:566)kszo(cid:622)ci” na „w(cid:141)asn(cid:548)” Jerzy Gregorek wraz z (cid:298)on(cid:261) Ameli(cid:261) wyemigrowa(cid:225) z Polski do Stanów Zjedno- czonych w 1986 r. i ju(cid:298) to posuni(cid:266)cie by(cid:225)o nie lada decyzj(cid:261). Nie tylko nauczy(cid:225) si(cid:266) j(cid:266)zyka angielskiego, ale te(cid:298) czterokrotnie wygra(cid:225) mistrzostwa (cid:286)wiata w podnoszeniu ci(cid:266)(cid:298)arów i ustanowi(cid:225) jeden rekord (cid:286)wiata. Wraz z (cid:298)on(cid:261) stwo- rzy(cid:225) te(cid:298) program Happy Body6 (szcz(cid:266)(cid:286)liwe cia(cid:225)o) i od ponad 30 lat pomaga ludziom odzyskiwa(cid:252) sprawno(cid:286)(cid:252) i lepsze samopoczucie. Jakby tego by(cid:225)o ma(cid:225)o, Jerzy pisze wiersze, które doczeka(cid:225)y si(cid:266) licznych t(cid:225)umacze(cid:276) i trafi(cid:225)y do wielu publikacji. Obecnie Jerzy ma ponad 60 lat i wygl(cid:261)da tak, jak na zdj(cid:266)ciu poni- (cid:298)ej. Czy powiedzia(cid:225)by(cid:286), (cid:298)e to przeci(cid:266)tny cz(cid:225)owiek? Ilu znasz 60-latków, którzy maj(cid:261) podobne osi(cid:261)gni(cid:266)cia? Jerzy od(cid:225)(cid:261)czy(cid:225) si(cid:266) od reszty, zdecydowa(cid:225), (cid:298)e wybie- rze inn(cid:261) drog(cid:266) — w(cid:225)asn(cid:261), a nie tak(cid:261), do jakiej przymusza otoczenie. Bardzo ci(cid:266)(cid:298)ko pracowa(cid:225) na to, co uda(cid:225)o mu si(cid:266) osi(cid:261)gn(cid:261)(cid:252), i nie by(cid:225)o (cid:225)atwo. Ale jak mawia: „(cid:224)atwe wybory, trudne (cid:298)ycie. Trudne wybory, (cid:225)atwe (cid:298)ycie”. Niektórzy ludzie maj(cid:261) w sobie pok(cid:225)ady wewn(cid:266)trznej motywacji i pierwiastek buntownika, przez co dokonuj(cid:261) odwa(cid:298)nych, ryzykownych wyborów i nie zawra- caj(cid:261) sobie g(cid:225)owy tym, co powiedz(cid:261) i pomy(cid:286)l(cid:261) inni. Czasami ponosz(cid:261) pora(cid:298)k(cid:266), – 22 – Poleć książkęKup książkę Do(cid:141)(cid:548)cz do pesymistów Na zdj(cid:266)ciu: Jerzy Gregorek / Fot. Jeffrey Boxer czasem odnosz(cid:261) du(cid:298)y sukces. Niezale(cid:298)nie od tego, krocz(cid:261) w(cid:225)asn(cid:261) drog(cid:261) i bior(cid:261) sprawy w swoje r(cid:266)ce. W(cid:225)a(cid:286)nie do tego chc(cid:266) ci(cid:266) przekona(cid:252) i zach(cid:266)ci(cid:252). Zaczniemy od podstaw. A podstaw(cid:261) jest filozofia (cid:298)ycia, czyli sposób, w jaki prze(cid:298)ywasz swoje (cid:298)ycie. Musisz zna(cid:550) g(cid:141)ówny cel swojego (cid:657)ycia Czego chcesz od (cid:298)ycia? Mo(cid:298)esz odpowiedzie(cid:252) na to pytanie, mówi(cid:261)c, (cid:298)e chcesz kochaj(cid:261)cego partnera lub partnerki, dobrze p(cid:225)atnej pracy czy du(cid:298)ego domu, jednak to s(cid:261) jedynie rzeczy, których chcesz do(cid:286)wiadczy(cid:252) lub mie(cid:252) w swoim (cid:298)yciu. Je(cid:286)li za(cid:286) chodzi o pytanie zwi(cid:261)zane z tym, czego chcesz od (cid:298)ycia, mam na my(cid:286)li co(cid:286) innego. Nie chodzi o d(cid:225)ugoterminowe cele, jakie planujesz osi(cid:261)- gn(cid:261)(cid:252), czy te(cid:298) o dzienne aktywno(cid:286)ci, jakie zamierzasz wykonywa(cid:252). Chodzi o g(cid:225)ówny cel twojego (cid:298)ycia. Z wszystkich rzeczy, na których mo(cid:298)e ci zale(cid:298)e(cid:252), jaka jest ta jedna, któr(cid:261) uwa(cid:298)asz za najwa(cid:298)niejsz(cid:261)? Wiele osób b(cid:266)dzie mia(cid:225)o problem ze wskazaniem g(cid:225)ównego celu. Wiemy, czego chcemy minuta po minucie, albo nawet w odniesieniu do kilku lat, ale ma(cid:225)o kto z nas zastanawia si(cid:266) nad g(cid:225)ównym celem swojego (cid:298)ycia. Wydaje si(cid:266) to zbyt – 23 – Poleć książkęKup książkę Przeskok abstrakcyjne. W dodatku obecny (cid:286)wiat i kultura nie zach(cid:266)caj(cid:261) do my(cid:286)lenia o takich sprawach. (cid:285)wiat to dzi(cid:286) nieko(cid:276)cz(cid:261)cy si(cid:266) strumie(cid:276) rozpraszaczy, które zajmuj(cid:261) uwag(cid:266) i sprawiaj(cid:261), (cid:298)e nie musisz ju(cid:298) nigdy my(cid:286)le(cid:252) nad g(cid:225)ównym celem — po prostu nie ma na to czasu. Jest przecie(cid:298) tyle rzeczy do zrobienia i spróbowania! Je(cid:298)eli nie zastanawia(cid:225)e(cid:286) si(cid:266) i nie masz swojego g(cid:225)ównego celu (cid:298)ycia, brakuje ci spójnej filozofii (cid:298)ycia. Brzmi górnolotnie? Spróbujmy inaczej: brakuje ci spo- sobu, w jaki prze(cid:298)ywasz swój czas na (cid:286)wiecie. Wiele osób w tym momencie mo(cid:298)e pomy(cid:286)le(cid:252), (cid:298)e filozofia (cid:298)ycia to co(cid:286), co koja- rzy si(cid:266) ze starszymi panami, którzy siedz(cid:261) na werandzie przed domem i roz- my(cid:286)laj(cid:261) „o wszystkim i niczym”, pal(cid:261)c przy tym fajk(cid:266) czy popijaj(cid:261)c kakao. Na my(cid:286)l mog(cid:261) przyj(cid:286)(cid:252) te(cid:298) symbole yin i yang7 z antycznej filozofii chi(cid:276)skiej i metafizyki, pierwotne i przeciwne, lecz uzupe(cid:225)niaj(cid:261)ce si(cid:266) si(cid:225)y, albo stan, w któ- rym nie do(cid:286)wiadczamy przyjemno(cid:286)ci, ale te(cid:298) nie czujemy nic negatywnego — s(cid:225)owem: jeste(cid:286)my bez emocji. Niczym zombie. W taki sposób mo(cid:298)na my(cid:286)le(cid:252) o filozofii, je(cid:286)li nigdy wcze(cid:286)niej na powa(cid:298)nie si(cid:266) ni(cid:261) nie interesowali(cid:286)my — wiemy tyle, ile pokaza(cid:225) nam Facebook czy zakr(cid:266)cona komedia na Netfliksie. Stwierdzamy wi(cid:266)c, (cid:298)e filozofia to co(cid:286), na co nie mamy czasu, bo trzeba goni(cid:252) terminy, wychowywa(cid:252) dzieci, chodzi(cid:252) na zakupy i p(cid:225)aci(cid:252) rachunki. Je(cid:286)li nie pracowa(cid:225)e(cid:286) do tej pory nad filozofi(cid:261) swojego (cid:298)ycia, to — wierz mi lub nie — i tak masz i zachowujesz si(cid:266) zgodnie z jak(cid:261)(cid:286) filozofi(cid:261) (cid:298)ycia. Na tym polega (cid:298)ycie ludzi, gatunku, który jest samo(cid:286)wiadomy i inteligentny — ka(cid:298)da jednostka (cid:298)yje wed(cid:225)ug pewnej filozofii. Problem w tym, (cid:298)e nie widzimy potrzeby, aby mie(cid:252) w(cid:225)asn(cid:261) filozofi(cid:266) (cid:298)ycia. W rezultacie, nie my(cid:286)l(cid:261)c o tym, (cid:298)yjemy filo- zofi(cid:261) wi(cid:266)kszo(cid:286)ci, nie(cid:286)wiadomie kopiuj(cid:261)c zachowania i warto(cid:286)ci osób, które nas otaczaj(cid:261) — w pracy, w sklepie, w domu. Czy wiesz, jak (cid:298)yjesz, je(cid:286)li nie wypracowa(cid:225)e(cid:286) w(cid:225)asnej filozofii? Wi(cid:266)kszo(cid:286)(cid:252) z nas nie widzi potrzeby zastanawiania si(cid:266) nad filozofi(cid:261) (cid:298)ycia. Czujemy si(cid:266) komfortowo z tym, jaka jest — praktycznie dla wszystkich — domy(cid:286)lna filo- zofia (cid:298)ycia, czyli sp(cid:266)dzanie dni na szukaniu i dostarczaniu sobie mieszanki pieni(cid:266)dzy, statusu spo(cid:225)ecznego i przyjemno(cid:286)ci. Chcesz du(cid:298)o zarobi(cid:252), aby kupi(cid:252) przedmiot X lub Y, chcesz mie(cid:252) mnóstwo znajomych i obserwatorów na Face- booku, Instagramie czy Twitterze oraz by(cid:252) postrzegany jako ekspert lub influ- encer, chcesz mie(cid:252) pi(cid:266)kn(cid:261) (cid:298)on(cid:266) lub m(cid:266)(cid:298)a oraz wiele innych rzeczy, których inni b(cid:266)d(cid:261) ci zazdro(cid:286)ci(cid:252). Filozofia, któr(cid:261) przyjmujesz dla siebie, je(cid:286)li si(cid:266) nad – 24 – Poleć książkęKup książkę Do(cid:141)(cid:548)cz do pesymistów tym nigdy nie zastanawia(cid:225)e(cid:286), to co(cid:286), co mo(cid:298)na okre(cid:286)li(cid:252) „o(cid:286)wiecon(cid:261) form(cid:261) hedonizmu”, o której mówi William Irvine, profesor filozofii na Wright State University, w swojej ksi(cid:261)(cid:298)ce A Guide to the Good Life: The Ancient Art of Stoic Joy8. Hedonizm uznaje rozkosz b(cid:261)d(cid:296) unikanie przykro(cid:286)ci za najwy(cid:298)sze lub jedyne dobro i cel (cid:298)ycia. I je(cid:286)li nie musisz unika(cid:252) przykro(cid:286)ci — a prawie na pewno tak jest, skoro kupi(cid:225)e(cid:286) t(cid:266) ksi(cid:261)(cid:298)k(cid:266) i mo(cid:298)esz j(cid:261) wygodnie czyta(cid:252) w dowol- nie wybranym miejscu — to zostaje ci korzystanie z przyjemno(cid:286)ci. Zakupy w galerii handlowej. Nowy iPhone. Wspania(cid:225)e torebki i ciuchy. Bi(cid:298)uteria. Samochód. Wakacje zagraniczne z gwarancj(cid:261) wymarzonej pogody. I wszystko sfotografowane i sfilmowane, dost(cid:266)pne dla innych do poogl(cid:261)dania i udost(cid:266)p- niania w serwisach spo(cid:225)eczno(cid:286)ciowych. Co jeszcze gorsze, ludzie, (cid:298)yj(cid:261)c w filozofii o(cid:286)wieconego hedonizmu, stale kon- kuruj(cid:261) o to, kto wygl(cid:261)da lepiej, ma lepsze (cid:298)ycie czy te(cid:298) tworzy wi(cid:266)kszy, bar- dziej dochodowy biznes. Wed(cid:225)ug mnie najlepiej t(cid:266) rzeczywisto(cid:286)(cid:252) uj(cid:261)(cid:225) ame- ryka(cid:276)ski pisarz science fiction pochodzenia azjatyckiego Ted Chiang. Z jego nazwiskiem by(cid:252) mo(cid:298)e zetkn(cid:261)(cid:225)e(cid:286) si(cid:266) po obejrzeniu filmu Arrival (Nowy pocz(cid:261)- tek) z 2016 r., w którym wyst(cid:261)pili Amy Adams, Jeremy Renner i Forest Whi- taker9. Nowy pocz(cid:261)tek by(cid:225) oparty na opowiadaniu Historia twojego (cid:298)ycia (Story of Your Life, 1999) Teda Chianga. Mnie chodzi jednak o krótki doku- ment Liking What You See, w którym Chiang t(cid:225)umaczy, (cid:298)e „pi(cid:266)kno” to wspó(cid:225)- czesny supernarkotyk. Ze wzgl(cid:266)du na starannie selekcjonowane i upi(cid:266)kszane za pomoc(cid:261) aplikacji twarze znajomych w serwisach spo(cid:225)eczno(cid:286)ciowych czy te(cid:298) retuszowane zdj(cid:266)cia modelek w reklamach oraz podkoloryzowan(cid:261) por- nografi(cid:266), nasze zmys(cid:225)y s(cid:261) obecnie tak prze(cid:225)adowane, (cid:298)e naturalne instynkty nie mog(cid:261) ju(cid:298) rozpoznawa(cid:252) i reagowa(cid:252) na prawdziwe pi(cid:266)kno. Stajemy si(cid:266) przez to coraz bardziej zdezorientowani i nieszcz(cid:266)(cid:286)liwi, zarówno w tym, jak oce- niamy innych, jak i samych siebie. Filozofia (cid:298)ycia, któr(cid:261) (cid:298)yjemy, zrodzi(cid:225)a np. serwis Instagram, gdzie w zasadzie mo(cid:298)esz zignorowa(cid:252) 90 proc. zawarto(cid:286)ci, bo s(cid:261) to sztuczne, nieprawdziwe zdj(cid:266)cia, ilustruj(cid:261)ce „pi(cid:266)kno”. (cid:297)al mo(cid:298)na odczuwa(cid:252) zarówno w stosunku do osób, które graj(cid:261) w t(cid:266) gr(cid:266), jak równie(cid:298) tych, którzy w ni(cid:261) wierz(cid:261), przez co dorabiaj(cid:261) si(cid:266) kompleksów czy depresji. Je(cid:286)li si(cid:266) nie ockniesz z letargu i nadal b(cid:266)dziesz po(cid:286)wi(cid:266)ca(cid:225) si(cid:266) gonitwie za ulot- nymi przyjemno(cid:286)ciami, które chwilowo daj(cid:261) szcz(cid:266)(cid:286)cie, ale nie maj(cid:261) g(cid:225)(cid:266)bszego sensu, prze(cid:298)yjesz tak ca(cid:225)e (cid:298)ycie. Kiedy w ko(cid:276)cu znajdziesz si(cid:266) na (cid:225)o(cid:298)u (cid:286)mierci, prze(cid:286)ledzisz w my(cid:286)lach, czego uda(cid:225)o ci si(cid:266) dokona(cid:252), i zdasz sobie spraw(cid:266), (cid:298)e zmarnowa(cid:225)e(cid:286) (cid:298)ycie — (cid:298)e jedyn(cid:261) swoj(cid:261) szans(cid:266) przetrwoni(cid:225)e(cid:286) na tysi(cid:261)cach – 25 – Poleć książkęKup książkę Przeskok chwilowych przyjemno(cid:286)ci, które akurat zabiega(cid:225)y o twoj(cid:261) uwag(cid:266) i w danej chwili wydawa(cid:225)y si(cid:266) najlepszym wyborem. Bez filozofii (cid:298)ycia czy te(cid:298) (cid:298)yj(cid:261)c jako o(cid:286)wiecony hedonista, skupiasz si(cid:266) na mak- symalizowaniu przyjemno(cid:286)ci, których do(cid:286)wiadczasz. I tak, dzie(cid:276) po dniu, jak to si(cid:266) mówi, korzystasz z (cid:298)ycia. Ale kiedy masz 30, 35, 40 i wi(cid:266)cej lat, zaczynasz si(cid:266) zastanawia(cid:252), czy to, co robisz, ma sens. Do jakich wniosków wtedy docho- dzisz? Nikt nie lubi dowiedzie(cid:252) si(cid:266), (cid:298)e co(cid:286) robi(cid:225) lub robi (cid:296)le. Cz(cid:225)owiek, nie chc(cid:261)c my(cid:286)le(cid:252) o sobie (cid:296)le i nie chc(cid:261)c przyzna(cid:252) przed samym sob(cid:261), (cid:298)e zmarno- wa(cid:225) kilka lub kilkana(cid:286)cie lat na niezbyt znacz(cid:261)cych aktywno(cid:286)ciach, zaczyna szuka(cid:252) wyja(cid:286)nie(cid:276) i pomocy. I je znajduje. Najlepsz(cid:261) z tych pomocy jest dzie- dzina, któr(cid:261) mo(cid:298)na nazwa(cid:252) — jak(cid:298)eby inaczej — „my(cid:286)leniem pozytywnym”. Dlaczego my(cid:622)lenie pozytywne bardziej szkodzi, ni(cid:657) pomaga? Na rynku znajdziesz mnóstwo wydarze(cid:276) pod has(cid:225)em „motywacja” i „si(cid:225)a pozy- tywnego my(cid:286)lenia”, a w sklepach nie brakuje ksi(cid:261)(cid:298)ek z tej tematyki, podobnie jak w internecie roi si(cid:266) od filmów i blogów, które przekonuj(cid:261), (cid:298)e wystarczy zacz(cid:261)(cid:252) my(cid:286)le(cid:252) pozytywnie i w ten sposób osi(cid:261)gniemy wielkie, wymarzone rzeczy. Tymczasem w praktyce okazuje si(cid:266), (cid:298)e kupuj(cid:261)c, czytaj(cid:261)c i zaczynaj(cid:261)c lubi(cid:252) takie tre(cid:286)ci, zak(cid:225)adamy sobie na szyj(cid:266) p(cid:266)telk(cid:266). Dlaczego? Wi(cid:266)kszo(cid:286)(cid:252) specjalistów od rozwoju osobistego i przedstawicieli bran(cid:298)y self-help (dos(cid:225)ownie: samopomocy) wykorzystuje swoje ulubione techniki, które maj(cid:261) niby zapewnia(cid:252) sukces i szcz(cid:266)(cid:286)cie: pozytywne my(cid:286)lenie, wizualizowanie swoich celów, motywacja. Maj(cid:261) one jednak jedn(cid:261), olbrzymi(cid:261) wad(cid:266). Osoba, która decy- duje si(cid:266) „my(cid:286)le(cid:252) pozytywnie”, musi wr(cid:266)cz nieustannie skanowa(cid:252) swój umys(cid:225) w poszukiwaniu my(cid:286)li negatywnych. Nie ma po prostu innego sposobu na to, aby móc oceni(cid:252), czy my(cid:286)lenie pozytywne si(cid:266) sprawdza. A wyszukiwanie my(cid:286)li negatywnych przyci(cid:261)ga uwag(cid:266) w(cid:225)a(cid:286)nie do obecno(cid:286)ci tych my(cid:286)li. Natomiast kto z nas od czasu do czasu nie ma jakich(cid:286) negatywnych my(cid:286)li? I tak osoba, która chce my(cid:286)le(cid:252) pozytywnie, lecz do(cid:286)wiadczy my(cid:286)li negatywnych, nierzadko dojdzie do wniosku, (cid:298)e my(cid:286)lenie pozytywne nie dzia(cid:225)a. Wówczas kolejnym
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Przeskok. Jak rozwinąć własny biznes, kiedy wciąż pracujesz na etacie
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: