Darmowy fragment publikacji:
Projekt okładki: Beata Kulesza-Damaziak
Fotografie: Norbert Piwowarczyk
Opracowanie ilustracji: Karandasz
Korekta: Alicja Chylińska
Co py ri ght © Do ro ta Dziam ska 2005
Co py ri ght © Wy daw nic two BIS 2005
ISBN 978-83-7551-296-0
Wydawnictwo BIS
ul. Lędzka 44a
01-446 Warszawa
tel. 22 877-27-05, 22 877-40-33; fax 22 837-10-84
e-mail: bisbis@wydawnictwobis.com.pl
www.wydawnictwobis.com.pl
Przed mo wa
Miś to jed na z na szych
ulu bio nych za ba wek.
Chy ba każ dy miał
w dzie ciń stwie uko cha ne go
mi sia, z któ rym się nie
roz sta wał. Nic więc
dziw ne go, że mi sie są
wdzięcz ny mi bo ha te ra mi
ksią żek, przed sta wień
te atral nych i fil mów; są
rów nież in spi ra cją dla
mi ło śni ków ori ga mi.
Nie mal w każ dej tech ni ce
skła da nia pa pie ru po ja wia ją
się mo de le mi siów,
a naj prost sze z nich moż na
wy ko nać, skła da jąc kół ka,
i ta kie mo de le znaj dą się
w na szej książ ce.
Przy go dy Uszat ka, Ku bu sia
Pu chat ka i mi sia Pad ding to na
mo że my za mie nić w pięk ne
kom po zy cje, wy ko na ne
wła sno ręcz nie przy
wy ko rzy sta niu tech ni ki
ori ga mi pła skie z ko ła, ale
nie tyl ko.
Se ria „ABC ori ga mi”
przy bli ży ła już Wam
moż li wo ści skła da nia róż nych
płasz czyzn. Kar ton, któ ry
w tech ni kach pła skich
sta no wi je dy nie pła skie tło,
w nie któ rych kom po zy cjach
po trak tu je my ja ko
pro sto kąt ną płasz czy znę,
z któ rej zło ży my pro sty
mo del ori ga mi.
Prze wod nią tech ni ką, któ ra
umoż li wi Wam stwo rze nie
form ulu bio nych mi siów
oraz ich przy ja ciół, bę dzie
oczy wi ście tech ni ka ori ga mi
pła skie z ko ła.
Spo tka cie się tu ze zna ny mi
już z ksią żek „Ma gicz ne
kó łecz ka” i „Baj ko we
kó łecz ka” spo so ba mi
zgi na nia kół,
choć w nie któ rych
pro po zy cjach mo de li
za war tych w tej książ ce
znaj dzie cie rów nież no we
spo so by skła da nia, nie co
trud niej sze.
Za cznie my od naj prost szych
mo de li za in spi ro wa nych
przy go da mi mi sia Uszat ka,
któ re go wi ze ru nek jest
bar dzo pro sty do zło że nia,
na stęp nie zło ży my nie co
trud niej sze go mi sia – mi sia
Pad ding to na, by przejść
do kom po zy cji bar dziej
skom pli ko wa nych,
wie lo ele men to wych, któ re
przed sta wia ją bo ha te rów
książ ki (i fil mu) o Ku bu siu
Pu chat ku.
My ślę, że ma cie już spo re
do świad cze nie w skła da niu
mo de li z kó łek,
zre zy gno wa łam więc
z opi sów i szcze gó ło wych
in struk cji do ty czą cych
zgięć, któ re zna cie
z wcze śniej szych ksią żek.
W tej książ ce po ja wia się
też do wol ne mo de lo wa nie
płasz czy zny, z któ rym
nie jed no krot nie ze tknie cie
się w przy szło ści –
o kształ cie pew nych
ele men tów for my
bę dzie cie de cy do wać sa mi,
kie ru jąc się wła snym
wy czu ciem.
Wy ko rzy sta cie tak że
umie jęt no ści na by te
pod czas za ba wy
z pro sto ką tem w książ ce
„Ma gicz ne pro sto ką ty”,
w nie któ rych mo de lach
5
ra zem za ba wa
z ko lo ro wy mi ko ła mi
do star czy Wam du żo
ra do ści i in spi ra cji do
two rze nia wła snych
pro jek tów.
Do ro ta Dziam ska
za pro po no wa łam bo wiem
in ną bu do wę tła do
pre zen ta cji mo de lu z kół,
dzię ki cze mu nada cie
swo im kom po zy cjom
prze strzen ny wy miar.
Pro po zy cje skła da nia
płasz czy zny tła uła twią
Wam kon struk cję
dy na micz nych ob raz ków,
któ re moi ucznio wie
okre śli li mia nem
pa pie ro we go te atru.
A sko ro już za cznie cie
kom po no wać for my
na prze strzen nym tle, mo że
war to bę dzie po wró cić
do form z książ ki „Baj ko we
kó łecz ka” i przy go to wać
ta ki pa pie ro wy te atrzyk
z Har rym Pot te rem i Pip pi
Lang strump? A mo że,
wy ko rzy stu jąc zdo by te
wcze śniej do świad cze nie,
przy go tu je cie wła sne
kom po zy cje ze sce na mi
z ulu bio nych ksią żek
lub fil mów? Umie cie
prze cież już bar dzo du żo,
a po my słów z pew no ścią
Wam nie bra ku je!
Mam na dzie ję, że i tym
Ozna cze nia gra ficz ne
Linia wskazuje miejsce zginania papieru.
Linia oznacza, że miejsce zginania jest wklęsłe.
Linia oznacza, że miejsce zginania jest wypukłe.
Strzałka wskazuje kierunek zginania.
Strzałka z czarnym grotem oznacza wykonywanie zgięcia po widocznej
stronie płaszczyzny origami.
W ten sposób oznaczamy również nasuwanie jednej płaszczyzny na drugą.
Strzałka z pustym grotem oznacza wykonanie
zgięcia na niewidoczną stronę płaszczyzny origami.
Strzałka z pustym grotem i dwiema liniami skierowana w stronę formy
oznacza włożenie zginanego fragmentu do środka formy – na przykład
do powstałej kieszonki.
Ta sama strzałka skierowana od środka formy na zewnątrz oznacza:
w tym miejscu pociągnij, wysuń, wyciągnij na zewnątrz.
Strzał ka z dwo ma gro ta mi ozna cza zgię cie i roz gię cie.
Strzał ka z pę tel ką ozna cza ob rót for my, tak aby zo ba czyć nie wi docz ną
stro nę płasz czy zny ori ga mi.
Ten znak mówi: uformować powietrzem, wypełnić powietrzem
przestrzeń kieszonki.
Ten znak mówi: powiększenie formy na rysunku.
W ten sposób oznaczona jest płaszczyzna, którą należy posmarować
klejem.
7
MIŚ USZA TEK
Miś Usza tek sto ją cy
Przy go to wu je my 22 kół ka:
11 brą zo wych (2 o śred ni cy 57 mm, 3 o śred ni cy 47 mm, 6 o śred ni cy 20 mm),
8 sza rych (1 o śred ni cy 57 mm, 5 o śred ni cy 30 mm, 2 o śred ni cy 20 mm),
3 czar ne kon fet ti.
• Głowa, pyszczek i prawe ucho to kółka bez zgięć.
• Kołnierzyk, stopy i dłonie to kółka zgięte na pół.
Bluzka
Spoden ki, rę kaw ki
No gi, rę ce
Klap nię te ucho
8
MIŚ USZA TEK
Miś Usza tek sie dzą cy
Przy go to wu je my 22 kół ka:
11 brą zo wych (3 o śred ni cy 57 mm, 2 o śred ni cy 47 mm, 4 o śred ni cy 30 mm
i 2 o śred ni cy 20 mm),
7 ró żo wych (1 o śred ni cy 57 mm, 4 o śred ni cy 30 mm i 2 o śred ni cy 20 mm),
1 sza re o śred ni cy 30 mm,
3 czar ne kon fet ti.
• Głowę misia, nogi, spodenki, rękawy, łapki i kołnierzyk składamy jak na str. 8.
• Nieco inaczej niż w poprzednim modelu misia składamy koło przeznaczone na tułów.
Tułów
Ręce
• Ręce misia nieco się zwężają.
10
MIŚ USZA TEK
Por tret mi sia
po moc ni ka
Przy go to wu je my 14 kó łek:
3 brą zo we (1 o śred ni cy 100 mm i 2 o śred ni cy 47 mm),
1 nie bie skie o śred ni cy 100 mm,
4 sza re (1 o śred ni cy 47 mm i 3 o śred ni cy 30 mm),
3 czar ne o śred ni cy 20 mm,
2 bia łe o śred ni cy 20 mm,
1 czer wo ne o śred ni cy 30 mm.
Uszko
• Pyszczek i źrenice to koła zgięte na pół.
Czapka
12
Oko misia
MIŚ USZA TEK
Miś Usza tek
pod pa ra so lem
Przy go to wu je my 22 kół ka:
4 nie bie skie (2 o śred ni cy 100 mm, 2 o śred ni cy 57 mm),
7 brą zo wych (2 o śred ni cy 57 mm, 1 o śred ni cy 47 mm, 2 o śred ni cy 30 mm,
2 o śred ni cy 20 mm),
4 żół te o śred ni cy 30 mm,
1 bia łe o śred ni cy 47 mm,
6 czar nych o śred ni cy 20 mm.
Płasz czyk
Kołnierzyk
14
Płaszczyk z kołnierzykiem
Rękaw
• Parasol, rączka parasola, nogi, kalosze, dłonie to kółka zgięte na pół.
Rączka parasola
Uszko
16
MIŚ USZA TEK
Pa ja cyk Bim bam bum
Przy go to wu je my 30 kó łek:
2 ja sno zie lo ne w krop ki o śred ni cy 100 mm,
7 ciem no zie lo nych w krop ki (3 o śred ni cy 57 mm, 4 o śred ni cy 47 mm),
1 po ma rań czo we o śred ni cy 57 mm,
12 czer wo nych (6 o śred ni cy 30 mm, 4 o śred ni cy 20 mm, 2 krop ki kon fet ti),
5 zie lo nych o śred ni cy 30 mm,
3 bia łe (1 o śred ni cy 30 mm, 2 o śred ni cy 20 mm).
• Głowa, nos, guziki, pompon, źrenice to kółka bez zgięć.
• Włosy, elementy czapki, kołnierza, strój, ręce, nogi to kółka zgięte na pół.
Ele men ty czap ki
Włosy
17
Tułów
Usta
Oczy
18
MIŚ USZA TEK
Miś Usza tek
wcho dzi do la su
Przy go to wu je my 29 kó łek:
4 zie lo ne (2 o śred ni cy 100 mm, 1 o śred ni cy 47 mm, 1 o śred ni cy 30 mm),
2 ja sno zie lo ne (1 o śred ni cy 57 mm, 1 o śred ni cy 30 mm),
6 żół tych (1 o śred ni cy 47 mm, 5 o śred ni cy 30 mm),
8 czar nych (2 o śred ni cy 100 mm, 2 o śred ni cy 30 mm, 4 o śred ni cy 20 mm),
3 brą zo we (1 o śred ni cy 30 mm, 2 o śred ni cy 20 mm),
3 nie bie skie (1 o śred ni cy 47 mm, 2 o śred ni cy 30 mm),
1 bia łe o śred ni cy 30 mm.
• Chmu ra, tra wa, spodnie, bu ty, skrzy dła i ła py so wy to kółka zgięte na pół.
• Gło wa mi sia, pra we ucho, słoń ce to kółka bez zgięć.
Ko ro ny drzew
20
Pnie drzew
Ku bra czek mi sia
Rę kaw ki
Klapnięte uszko
Tu łów so wy
22
Pobierz darmowy fragment (pdf)