Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00059 005346 19042117 na godz. na dobę w sumie
Python 3. Kolejne lekcje dla nowych programistów - książka
Python 3. Kolejne lekcje dla nowych programistów - książka
Autor: Liczba stron: 224
Wydawca: Helion Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-283-4237-8 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> komputery i informatyka >> programowanie >> python - programowanie
Porównaj ceny (książka, ebook (-35%), audiobook).

Jeśli masz już za sobą napisanie pierwszych programów w Pythonie, to już wiesz, jak bardzo wszechstronny jest ten język i że jego możliwości są imponujące. Python nadaje się do bardzo wielu zastosowań, jednak jeśli chcesz go wykorzystać w pełni, musisz wyjść poza podstawy. Efektywny programista korzysta z wiedzy wykraczającej poza znajomość struktur języka, poza tym jest zdolny do obiektywnej refleksji nad własnymi możliwościami i stara się cały czas doskonalić swój warsztat.

Dzięki tej książce, zanim się spostrzeżesz, wykonasz 52 interesujące i świetnie przygotowane projekty, dzięki którym zyskasz kluczowe praktyczne umiejętności i pogłębisz rozumienie sedna pracy programisty. Odkryjesz sposoby analizy problemu i nauczysz się projektować sposób jego implementacji w programie. Później zaczniesz projektować konkretne rozwiązania, dbając o ich prostotę i elegancję. Wystarczy, że wykażesz się dyscypliną, zaangażowaniem i wytrwałością, a już wkrótce zrozumiesz znaczenie procesu, rozwiniesz kreatywność, a przede wszystkim zadbasz o jakość tworzonego kodu. Twoim celem nie będzie już tylko pisanie 'kodu, który działa'. Zaczniesz tworzyć znakomity kod i staniesz się prawdziwym programistą, biegłym w Pythonie.

W tej książce:

Proces. Kreatywność. Jakość. Python.

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

Tytuł oryginału: Learn More Python 3 the Hard Way: The Next Step for New Python Programmers Tłumaczenie: Lech Lachowski ISBN: 978-83-283-4237-8 Authorized translation from the English language edition, entitled: LEARN MORE PYTHON 3 THE HARD WAY: THE NEXT STEP FOR NEW PYTHON PROGRAMMERS; ISBN 0134123484; by Zed A. Shaw; published by Pearson Education, Inc., publishing as Addison-Wesley Professional. Copyright © 2018 by Zed A. Shaw. All rights reserved. No part of this book may be reproduced or transmitted in any form or by any means, electronic or mechanical, including photocopying, recording or by any information storage retrieval system, without permission from Pearson Education, Inc. Polish language edition published by HELION S.A. Copyright © 2018. Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną, fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji. Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi ich właścicieli. Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz Wydawnictwo HELION nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji zawartych w książce. Wydawnictwo HELION ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63 e-mail: helion@helion.pl WWW: http://helion.pl (księgarnia internetowa, katalog książek) Drogi Czytelniku! Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres http://helion.pl/user/opinie/pyt3ko Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję. Printed in Poland. • Kup książkę • Poleć książkę • Oceń książkę • Księgarnia internetowa • Lubię to! » Nasza społeczność Spis tre(cid:258)ci SPIS TRE(cid:165)CI 3 Przedmowa .....................................................................................................................11 To sprawa osobista ................................................................................................12 CZ(cid:125)(cid:165)(cid:109) I. Pocz(cid:200)tkowa wiedza ............................................................................................14 A je(cid:258)li naprawd(cid:218) nie podoba mi si(cid:218) idea Twojego g(cid:239)upiego procesu osobistego, Zed? ..................................................15 A je(cid:258)li si(cid:218) oka(cid:285)e, (cid:285)e jestem beznadziejny? ..............................................................15 (cid:109)wiczenie 0. Konfiguracja ...............................................................................................18 Edytor programisty ................................................................................................18 Python 3.6 .............................................................................................................18 Dzia(cid:239)aj(cid:200)cy Terminal ................................................................................................19 Dzia(cid:239)aj(cid:200)ca konfiguracja pip+virtualenv .................................................................19 Dziennik laboratoryjny ...........................................................................................19 Opcjonalnie: oprogramowanie do nagrywania ekranu ..........................................19 Dalsze badania ......................................................................................................20 (cid:109)wiczenie 1. O procesie ...................................................................................................22 Wyzwanie ..............................................................................................................24 Zrób to sam ...........................................................................................................24 Dalsze badania ......................................................................................................24 (cid:109)wiczenie 2. O kreatywno(cid:258)ci ...........................................................................................26 Wyzwanie ..............................................................................................................26 Zrób to sam ...........................................................................................................27 (cid:109)wiczenie 3. O jako(cid:258)ci .....................................................................................................28 Wyzwanie ..............................................................................................................30 Zrób to sam ...........................................................................................................30 CZ(cid:125)(cid:165)(cid:109) II. Szybkie sesje kodowania ...................................................................................32 Jak (cid:202)wiczy(cid:202) kreatywno(cid:258)(cid:202)? ......................................................................................33 Proces dla pocz(cid:200)tkuj(cid:200)cych programistów ..............................................................34 Proces kodowania dla pocz(cid:200)tkuj(cid:200)cego programisty ..............................................35 (cid:109)wiczenie 4. Obs(cid:239)ugiwanie argumentów wiersza polece(cid:241) ..............................................36 Wyzwanie ..............................................................................................................36 Rozwi(cid:200)zanie ..........................................................................................................37 Zrób to sam ...........................................................................................................38 Poleć książkęKup książkę 4 SPIS TRE(cid:165)CI (cid:109)wiczenie 5. Polecenie cat .............................................................................................. 40 Wyzwanie ............................................................................................................. 40 Rozwi(cid:200)zanie .......................................................................................................... 41 Zrób to sam .......................................................................................................... 41 Dalsze badania ...................................................................................................... 41 (cid:109)wiczenie 6. Polecenie find ............................................................................................. 44 Wyzwanie ............................................................................................................. 45 Zrób to sam .......................................................................................................... 46 Dalsze badania ...................................................................................................... 46 (cid:109)wiczenie 7. Polecenie grep ............................................................................................ 48 Wyzwanie ............................................................................................................. 49 Zrób to sam .......................................................................................................... 49 Dalsze badania ...................................................................................................... 49 (cid:109)wiczenie 8. Polecenie cut .............................................................................................. 50 Wyzwanie ............................................................................................................. 51 Zrób to sam .......................................................................................................... 51 Dalsze badania ...................................................................................................... 51 (cid:109)wiczenie 9. Polecenie sed .............................................................................................. 52 Wyzwanie ............................................................................................................. 53 Zrób to sam .......................................................................................................... 53 Dalsze badania ...................................................................................................... 53 (cid:109)wiczenie 10. Polecenie sort ........................................................................................... 54 Wyzwanie ............................................................................................................. 54 Zrób to sam .......................................................................................................... 55 Dalsze badania ...................................................................................................... 55 (cid:109)wiczenie 11. Polecenie uniq .......................................................................................... 56 Wyzwanie ............................................................................................................. 56 Zrób to sam .......................................................................................................... 57 Dalsze badania ...................................................................................................... 57 (cid:109)wiczenie 12. Przegl(cid:200)d ................................................................................................... 58 Wyzwanie ............................................................................................................. 58 Zrób to sam .......................................................................................................... 59 Dalsze badania ...................................................................................................... 59 Poleć książkęKup książkę SPIS TRE(cid:165)CI 5 CZ(cid:125)(cid:165)(cid:109) III. Struktury danych ..............................................................................................60 Uczenie si(cid:218) jako(cid:258)ci poprzez struktury danych ........................................................61 Jak studiowa(cid:202) struktury danych? ...........................................................................62 (cid:109)wiczenie 13. Listy jednokierunkowe ..............................................................................64 Opis .......................................................................................................................64 Kontroler ...............................................................................................................66 Test ........................................................................................................................67 Wst(cid:218)pny audyt ......................................................................................................69 Wyzwanie ..............................................................................................................70 Audyt ....................................................................................................................70 Zrób to sam ...........................................................................................................70 (cid:109)wiczenie 14. Listy dwukierunkowe ................................................................................72 Wprowadzamy warunki niezmienne ......................................................................73 Wyzwanie ..............................................................................................................74 Zrób to sam ...........................................................................................................74 (cid:109)wiczenie 15. Stosy i kolejki ............................................................................................76 Wyzwanie ..............................................................................................................76 Popsuj kod .............................................................................................................78 Dalsze badania ......................................................................................................78 (cid:109)wiczenie 16. Sortowanie b(cid:200)belkowe, przez scalanie i szybkie .......................................80 Wyzwanie ..............................................................................................................80 Zrób to sam ...........................................................................................................85 (cid:109)wiczenie 17. S(cid:239)ownik .....................................................................................................88 Wyzwanie ..............................................................................................................88 Wykonanie kopii wzorcowej kodu .........................................................................88 Skopiuj kod ...........................................................................................................89 Adnotuj kod ..........................................................................................................92 Podsumuj struktur(cid:218) danych ...................................................................................92 Zapami(cid:218)taj podsumowanie ...................................................................................93 Zaimplementuj z pami(cid:218)ci .......................................................................................94 Powtarzaj ..............................................................................................................95 Zrób to sam ...........................................................................................................95 Popsuj kod .............................................................................................................95 (cid:109)wiczenie 18. Mierzenie wydajno(cid:258)ci ...............................................................................96 Narz(cid:218)dzia ..............................................................................................................96 Poleć książkęKup książkę 6 SPIS TRE(cid:165)CI Analizowanie wydajno(cid:258)ci ...................................................................................... 98 Wyzwanie ........................................................................................................... 100 Zrób to sam ........................................................................................................ 100 Popsuj kod .......................................................................................................... 100 Dalsze badania .................................................................................................... 100 (cid:109)wiczenie 19. Poprawianie wydajno(cid:258)ci ......................................................................... 102 Wyzwanie ........................................................................................................... 103 Dalsze badania .................................................................................................... 104 (cid:109)wiczenie 20. Binarne drzewo poszukiwa(cid:241) ................................................................... 106 Wymagania BSTree ............................................................................................. 106 Usuwanie ............................................................................................................ 107 Wyzwanie ........................................................................................................... 108 Zrób to sam ........................................................................................................ 108 (cid:109)wiczenie 21. Wyszukiwanie binarne ............................................................................ 110 Wyzwanie ........................................................................................................... 110 Zrób to sam ........................................................................................................ 110 Dalsze badania .................................................................................................... 111 (cid:109)wiczenie 22. Tablice sufiksowe ................................................................................... 112 Wyzwanie ........................................................................................................... 113 Zrób to sam ........................................................................................................ 113 Dalsze badania .................................................................................................... 113 (cid:109)wiczenie 23. Drzewo trójkowe .................................................................................... 114 Wyzwanie ........................................................................................................... 114 Zrób to sam ........................................................................................................ 116 (cid:109)wiczenie 24. Szybkie wyszukiwanie URL ..................................................................... 118 Wyzwanie ........................................................................................................... 118 Zrób to sam ........................................................................................................ 119 Dalsze badania .................................................................................................... 119 CZ(cid:125)(cid:165)(cid:109) IV. (cid:165)rednio zaawansowane projekty ................................................................... 120 (cid:165)ledzenie b(cid:239)(cid:218)dów ................................................................................................ 121 (cid:109)wiczenie 25. Polecenie xargs ....................................................................................... 122 Wyzwanie ........................................................................................................... 122 Zrób to sam ........................................................................................................ 122 Poleć książkęKup książkę SPIS TRE(cid:165)CI 7 (cid:109)wiczenie 26. Polecenie hexdump .................................................................................124 Wyzwanie ............................................................................................................125 Zrób to sam .........................................................................................................126 Dalsze badania ....................................................................................................126 (cid:109)wiczenie 27. Polecenie tr .............................................................................................128 Wyzwanie ............................................................................................................128 Krytyka 45-minutowych bloków ..........................................................................129 Zrób to sam .........................................................................................................129 (cid:109)wiczenie 28. Polecenie sh ............................................................................................130 Wyzwanie ............................................................................................................130 Zrób to sam .........................................................................................................131 Dalsze badania ....................................................................................................131 (cid:109)wiczenie 29. Polecenia diff i patch ..............................................................................132 Wyzwanie ............................................................................................................132 Zrób to sam .........................................................................................................133 Dalsze badania ....................................................................................................133 CZ(cid:125)(cid:165)(cid:109) V. Parsowanie tekstu ...........................................................................................134 Stopie(cid:241) pokrycia kodu .........................................................................................134 (cid:109)wiczenie 30. Automaty sko(cid:241)czone ..............................................................................136 Wyzwanie ............................................................................................................137 Zrób to sam .........................................................................................................139 Dalsze badania ....................................................................................................139 (cid:109)wiczenie 31. Wyra(cid:285)enia regularne ...............................................................................140 Wyzwanie ............................................................................................................142 Zrób to sam .........................................................................................................142 Dalsze badania ....................................................................................................142 (cid:109)wiczenie 32. Skanery ...................................................................................................144 Skaner szcz(cid:200)tkowego Pythona .............................................................................145 Wyzwanie ............................................................................................................147 Zrób to sam .........................................................................................................147 Dalsze badania ....................................................................................................147 (cid:109)wiczenie 33. Parsery ....................................................................................................150 Parser schodzenia rekurencyjnego .......................................................................151 Gramatyka BNF ....................................................................................................152 Szybki parser demo .............................................................................................153 Poleć książkęKup książkę 8 SPIS TRE(cid:165)CI Wyzwanie ............................................................................................................ 155 Zrób to sam ........................................................................................................ 156 Dalsze badania .................................................................................................... 156 (cid:109)wiczenie 34. Analizatory ............................................................................................. 158 Wzorzec Odwiedzaj(cid:200)cy ....................................................................................... 159 Krótki analizator szcz(cid:200)tkowego Pythona ............................................................. 159 Porównanie parsera i analizatora ........................................................................ 162 Wyzwanie ........................................................................................................... 162 Zrób to sam ........................................................................................................ 163 Dalsze badania .................................................................................................... 163 (cid:109)wiczenie 35. Interpretery ............................................................................................ 164 Porównanie interpreterów i kompilatorów ......................................................... 164 Python jest jednym i drugim ............................................................................... 165 Jak napisa(cid:202) interpreter? ...................................................................................... 165 Wyzwanie ........................................................................................................... 166 Zrób to sam ........................................................................................................ 166 Dalsze badania .................................................................................................... 166 (cid:109)wiczenie 36. Prosty kalkulator ..................................................................................... 168 Wyzwanie ........................................................................................................... 168 Zrób to sam ........................................................................................................ 169 Dalsze badania .................................................................................................... 169 (cid:109)wiczenie 37. Ma(cid:239)y BASIC ............................................................................................. 170 Wyzwanie ........................................................................................................... 170 Zrób to sam ........................................................................................................ 171 CZ(cid:125)(cid:165)(cid:109) VI. SQL i mapowanie obiektowo-relacyjne .......................................................... 172 SQL i tabele ......................................................................................................... 172 Czego si(cid:218) dowiesz? ............................................................................................. 173 (cid:109)wiczenie 38. Wprowadzenie do SQL ........................................................................... 174 Czym jest SQL? .................................................................................................... 174 Konfiguracja ........................................................................................................ 175 Nauka s(cid:239)ownictwa SQL ........................................................................................ 176 Gramatyka SQL ................................................................................................... 177 Dalsze badania .................................................................................................... 177 Poleć książkęKup książkę SPIS TRE(cid:165)CI 9 (cid:109)wiczenie 39. Tworzenie za pomoc(cid:200) SQL ......................................................................178 Tworzenie tabel ...................................................................................................178 Tworzenie wielotabelowych baz danych ..............................................................178 Wstawianie danych .............................................................................................179 Wstawianie danych referencyjnych ......................................................................180 Wyzwanie ............................................................................................................180 Dalsze badania ....................................................................................................181 (cid:109)wiczenie 40. Odczytywanie za pomoc(cid:200) SQL ................................................................182 Wybieranie z wielu tabel .....................................................................................182 Wyzwanie ............................................................................................................183 Dalsze badania ....................................................................................................184 (cid:109)wiczenie 41. Aktualizacja za pomoc(cid:200) SQL ...................................................................186 Aktualizacja z(cid:239)o(cid:285)onych danych ............................................................................186 Podmienianie danych ..........................................................................................187 Wyzwanie ............................................................................................................187 Dalsze badania ....................................................................................................188 (cid:109)wiczenie 42. Usuwanie za pomoc(cid:200) SQL .......................................................................190 Usuwanie przy u(cid:285)yciu innych tabel ......................................................................190 Wyzwanie ............................................................................................................191 Dalsze badania ....................................................................................................192 (cid:109)wiczenie 43. Administrowanie baz(cid:200) danych SQL ...........................................................194 Niszczenie i zmienianie tabel ...............................................................................194 Migracja i ewoluowanie danych ..........................................................................195 Wyzwanie ............................................................................................................196 Dalsze badania ....................................................................................................196 (cid:109)wiczenie 44. Korzystanie z API baz danych Pythona ....................................................198 Nauka API ............................................................................................................198 Wyzwanie ............................................................................................................199 Dalsze badania ....................................................................................................199 (cid:109)wiczenie 45. Tworzenie ORM ......................................................................................200 Wyzwanie ............................................................................................................200 Dalsze badania ....................................................................................................201 Poleć książkęKup książkę 10 SPIS TRE(cid:165)CI CZ(cid:125)(cid:165)(cid:109) VII. Projekty ko(cid:241)cowe ......................................................................................... 202 Jaki jest Twój proces? .......................................................................................... 203 (cid:109)wiczenie 46. Narz(cid:218)dzie blog ....................................................................................... 204 Wyzwanie ........................................................................................................... 204 Zrób to sam ........................................................................................................ 205 (cid:109)wiczenie 47. J(cid:218)zyk bc .................................................................................................. 206 Wyzwanie ........................................................................................................... 206 Zrób to sam ........................................................................................................ 207 (cid:109)wiczenie 48. Narz(cid:218)dzie ed .......................................................................................... 208 Wyzwanie ........................................................................................................... 208 Zrób to sam ........................................................................................................ 209 (cid:109)wiczenie 49. Narz(cid:218)dzie sed ......................................................................................... 210 Wyzwanie ........................................................................................................... 211 Zrób to sam ........................................................................................................ 211 (cid:109)wiczenie 50. Narz(cid:218)dzie vi ............................................................................................ 212 Wyzwanie ........................................................................................................... 212 Zrób to sam ........................................................................................................ 213 (cid:109)wiczenie 51. lessweb .................................................................................................. 214 Wyzwanie ........................................................................................................... 214 Popsuj kod .......................................................................................................... 214 Zrób to sam ........................................................................................................ 215 (cid:109)wiczenie 52. moreweb ................................................................................................ 216 Wyzwanie ........................................................................................................... 216 Popsuj kod .......................................................................................................... 217 Dalsze badania .................................................................................................... 217 Skorowidz ..................................................................................................................... 219 Poleć książkęKup książkę 26 PYTHON 3. KOLEJNE LEKCJE DLA NOWYCH PROGRAMISTÓW (cid:109)WICZENIE 2 O kreatywno(cid:258)ci K reatywno(cid:258)(cid:202) to nic specjalnego. Je(cid:258)li jeste(cid:258) osob(cid:200) o co najmniej (cid:258)redniej inteligencji, to jeste(cid:258) kreatywny. Posiadanie przemy(cid:258)le(cid:241) i pomys(cid:239)ów, które mo(cid:285)na potem wcieli(cid:202) w (cid:285)ycie, jest po prostu aspektem ludzkiej inteligencji i my(cid:258)li. Problem polega na tym, (cid:285)e kreatywno(cid:258)(cid:202) sta(cid:239)a si(cid:218) wizytówk(cid:200) specjalnej, magicznej kasty ludzi zwanych Kreatywnymi. Istniej(cid:200) ca(cid:239)e ksi(cid:200)(cid:285)ki opisuj(cid:200)ce tego mitycznego kap(cid:239)ana (cid:258)wiata sztuki, który potrafi wyobrazi(cid:202) sobie ide(cid:218) i lekkim ruchem niesamowicie twórczych, z(cid:239)otych d(cid:239)oni tworzy(cid:202) czyste, emocjonalnie inteligentne i empatyczne dzie(cid:239)a sztuki, sprawiaj(cid:200)ce, (cid:285)e anio(cid:239)ki w niebie roni(cid:200) platynowe (cid:239)ezki. Szczerze mówi(cid:200)c, s(cid:239)owo „kreatywno(cid:258)(cid:202)” jest nadu(cid:285)ywanym komuna(cid:239)em, wykorzystywa- nym do segregowania ludzi na podstawie realizacji ich pomys(cid:239)ów, ale nie mam innego wyboru, jak u(cid:285)y(cid:202) tego s(cid:239)owa w tej ksi(cid:200)(cid:285)ce. W mojej ksi(cid:200)(cid:285)ce s(cid:239)owo „kreatywno(cid:258)(cid:202)” oznacza jedynie „przek(cid:239)adanie idei na (cid:258)wiat rzeczy- wisty”. Nie sugeruj(cid:218) tym s(cid:239)owem (cid:285)adnej wy(cid:285)szo(cid:258)ci ani magicznej mocy ludziom, którzy s(cid:200) biegli w urzeczywistnianiu w(cid:239)asnych my(cid:258)li. Jedyna ró(cid:285)nica mi(cid:218)dzy mn(cid:200) (rzekomo bardzo twórcz(cid:200) osob(cid:200)) a Tob(cid:200) polega na tym, (cid:285)e ja (cid:202)wiczy(cid:239)em wcielanie swoich pomys(cid:239)ów w (cid:285)ycie. Mam notes z pomys(cid:239)ami i staram si(cid:218) je regularnie implementowa(cid:202). Studiuj(cid:218) malarstwo, muzyk(cid:218), pisarstwo i programowanie jako (cid:258)rodki realizacji i przekuwania my(cid:258)li w rzeczywisto(cid:258)(cid:202). Staraj(cid:200)c si(cid:218) jedynie tworzy(cid:202) co(cid:258) regularnie, sta(cid:239)em si(cid:218) w tym bieg(cid:239)y i nie ma w tym (cid:285)adnej magii. Po prostu próbuj(cid:218), a(cid:285) uda mi si(cid:218) to zrobi(cid:202). Proces nauki tworzenia tego, co mam w g(cid:239)owie, wygenerowa(cid:239) monstrualne sterty (cid:258)mieci, ale na ich czubku znajduje si(cid:218) kilka prac, z których jestem dumny. Je(cid:258)li chcesz pracowa(cid:202) nad swoimi zdolno(cid:258)ciami tworzenia, te(cid:285) b(cid:218)dziesz musia(cid:239) tworzy(cid:202) w(cid:239)asne sterty (cid:258)mieci. Nie mo(cid:285)esz jednak po prostu tworzy(cid:202) stert z przypadkowych (cid:258)mieci i mie(cid:202) nadziej(cid:218), (cid:285)e gdy osi(cid:200)- gniesz szczyt, staniesz si(cid:218) niesamowity. Sztuka bycia produktywnie kreatywn(cid:200) osob(cid:200) polega na uczeniu si(cid:218) implementowania w(cid:239)asnych pomys(cid:239)ów w ramach procesu lub zestawu ograni- cze(cid:241) prowadz(cid:200)cych (cid:258)cie(cid:285)k(cid:200) uczenia si(cid:218), ale jednocze(cid:258)nie pozwalaj(cid:200)cych unika(cid:202) pu(cid:239)apek rygory- stycznego procesu, który zabija kreatywno(cid:258)(cid:202). Pomys(cid:239)owa osoba balansuje na linii pomi(cid:218)dzy procesem, który j(cid:200) prowadzi, a procesem, który zabija jej pomys(cid:239)y. Mam nadziej(cid:218), (cid:285)e w tej ksi(cid:200)(cid:285)ce znajdziesz t(cid:218) s(cid:239)odk(cid:200) równowag(cid:218). Wyzwanie Aby popracowa(cid:202) nad procesem twórczym, najpierw musisz popracowa(cid:202) nad w(cid:239)asnymi przypadkowymi zachowaniami. My(cid:258)l(cid:218), (cid:285)e jedn(cid:200) z moich g(cid:239)ównych mocnych stron jest umiej(cid:218)t- no(cid:258)(cid:202) wzi(cid:218)cia dwóch pozornie przypadkowych pomys(cid:239)ów i przekszta(cid:239)cenia ich w co(cid:258) intere- suj(cid:200)cego lub przydatnego. Prac(cid:218) na tym mo(cid:285)esz zacz(cid:200)(cid:202) od codziennego wykonywania tego ma(cid:239)ego (cid:202)wiczenia: 1. Zapisz po(cid:239)(cid:200)czenie co najmniej trzech losowo wybranych s(cid:239)ów. Idiotyczne lasy maj(cid:200) iguany. Symbolizm rodzi nale(cid:258)niki. Python mo(cid:285)e przywo(cid:239)ywa(cid:202) kosmitów. Poleć książkęKup książkę O KREATYWNO(cid:165)CI 27 2. Nast(cid:218)pnie po(cid:258)wi(cid:218)(cid:202) 10 minut na napisanie o tych trzech s(cid:239)owach (lub o jednym z nich) eseju poprzez pryzmat ró(cid:285)nych zmys(cid:239)ów — wzroku, s(cid:239)uchu, smaku, zapachu czy poczucia równowagi. Sprawd(cid:283), ile zmys(cid:239)ów tak naprawd(cid:218) maj(cid:200) ludzie, aby uzyska(cid:202) wyobra(cid:285)enie o tym, co mo(cid:285)esz napisa(cid:202). Nie cenzuruj si(cid:218), po prostu pozwól s(cid:239)owom p(cid:239)yn(cid:200)(cid:202). Mo(cid:285)esz tak(cid:285)e ten pomys(cid:239) narysowa(cid:202), namalowa(cid:202) lub napisa(cid:202) o nim wiersz. 3. Podczas wykonywania tego (cid:202)wiczenia mog(cid:200) nagle przyj(cid:258)(cid:202) Ci do g(cid:239)owy rzeczywiste pomys(cid:239)y zwi(cid:200)zane z programowaniem lub innymi interesuj(cid:200)cymi Ci(cid:218) tematami. Zapisz je w jakim(cid:258) „powa(cid:285)niejszym” miejscu, aby je pó(cid:283)niej zbada(cid:202), lub nawet narysuj, je(cid:258)li potrafisz. Wierz lub nie, ale to jedno proste (cid:202)wiczenie poprawi bardzo wiele rzeczy, gdy usi(cid:200)dziesz do implementowania oprogramowania: 1. Nauczy Ci(cid:218), jak pozwoli(cid:202) pomys(cid:239)om swobodnie p(cid:239)yn(cid:200)(cid:202) i ich nie cenzurowa(cid:202). 2. Wyszkoli Ci(cid:218), jak swobodnie kojarzy(cid:202) pozornie niepowi(cid:200)zane pomys(cid:239)y, aby znajdo- wa(cid:202) mo(cid:285)liwe po(cid:239)(cid:200)czenia. 3. Otworzy Twój umys(cid:239) na mo(cid:285)liwo(cid:258)(cid:202) my(cid:258)lenia bez samokrytyki. 4. Poprawi Twoj(cid:200) zdolno(cid:258)(cid:202) do wyra(cid:285)ania my(cid:258)li w pisaniu lub rysowaniu, co zwykle jest pierwszym krokiem do przekszta(cid:239)cania pomys(cid:239)ów w rzeczywisto(cid:258)(cid:202). 5. Zmusi Ci(cid:218) do wyobra(cid:285)enia sobie, jak dzia(cid:239)aj(cid:200) Twoje zmys(cid:239)y, a tak(cid:285)e jak dzia(cid:239)aj(cid:200) u innych ludzi, co pomo(cid:285)e Ci wdra(cid:285)a(cid:202) pomys(cid:239)y w realnym (cid:258)wiecie. 6. Spowoduje tak(cid:285)e, (cid:285)e ludzie zaczn(cid:200) uwa(cid:285)a(cid:202) Ci(cid:218) za osob(cid:218) wybitn(cid:200), wr(cid:218)cz Artyst(cid:218). Teraz mo(cid:285)esz równie dobrze kupi(cid:202) sobie beret i przeprowadzi(cid:202) si(cid:218) do Pary(cid:285)a. Ten proces losowego pisania i my(cid:258)lenia o absurdalnych koncepcjach mo(cid:285)e by(cid:202) trudny dla ludzi, którzy s(cid:200) przyzwyczajeni do zadr(cid:218)czania si(cid:218) szczegó(cid:239)ami oprogramowania i do przejmo- wania si(cid:218) jako(cid:258)ci(cid:200). To ca(cid:239)kowicie zrozumia(cid:239)e i na pewno nadal potrzebujesz tego poczucia dostarczanej jako(cid:258)ci. Kreatywno(cid:258)(cid:202) bez poczucia krytycznych cech jako(cid:258)ci wytwarza tylko (cid:258)mieci. Jednak jako(cid:258)(cid:202) bez kreatywno(cid:258)ci jest pozbawiona wyobra(cid:283)ni niezb(cid:218)dnej, (cid:285)eby zobaczy(cid:202), co mo(cid:285)e pój(cid:258)(cid:202) nie tak z rezultatami Twojej twórczo(cid:258)ci. Potrzebujesz tej mieszanki kreatywno- (cid:258)ci i jako(cid:258)ci, pomaga ona bowiem tworzy(cid:202) oprogramowanie i zapewnia jego solidno(cid:258)(cid:202). Zrób to sam Je(cid:258)li nie podoba Ci si(cid:218) pomys(cid:239) zapisywania po(cid:239)(cid:200)cze(cid:241) przypadkowych s(cid:239)ów, takich jak „unita- rianie przewa(cid:285)nie lataj(cid:200) omletami”, mo(cid:285)esz po prostu losowo wybra(cid:202) wyraz ze s(cid:239)ownika i napisa(cid:202) o nim z perspektywy Twoich zmys(cid:239)ów. Sprawdza si(cid:218) to równie dobrze, ale nie wydaje si(cid:218) tak niepowa(cid:285)ne, cho(cid:202) zach(cid:218)cam Ci(cid:218), (cid:285)eby(cid:258) by(cid:239) troch(cid:218) niepowa(cid:285)ny. Nikt jeszcze nie zosta(cid:239) zwolniony z pracy za pisanie wierszy o z(cid:239)otych pszczo(cid:239)ach na wybrze(cid:285)u pere(cid:239). Kolejn(cid:200) opcj(cid:200) jest wyra(cid:285)enie swoich odczu(cid:202) z punktu widzenia wszystkich zmys(cid:239)ów. To równie(cid:285) mo(cid:285)e pomóc Ci by(cid:202) kreatywnym, a poza tym ma dzia(cid:239)anie terapeutyczne. Poleć książkęKup książkę SKOROWIDZ 219 Skorowidz A administrowanie baz(cid:200) danych, 194 adnotowanie kodu, 92 aktualizacja z(cid:239)o(cid:285)onych danych, 186 algorytm sortowania b(cid:200)belkowego, 82 przez scalanie, 83 szybkiego, 80, 85 analizator, 158, 162 szcz(cid:200)tkowego Pythona, 159 analizowanie wydajno(cid:258)ci, 98 API baz danych, 198 argumenty wiersza polece(cid:241), 36 audyt wst(cid:218)pny, 69 automaty sko(cid:241)czone, 136 B BASIC, 170 baza danych, 178 BDD, behavior-driven development, 129 binarne drzewo poszukiwa(cid:241), BST, 106 blog, 204 bloki czasu, 129 b(cid:239)(cid:218)dy, 121 semantyczne, 158 BST, binary search tree, 106 BSTree, 106 C cProfile, 97 CRUD, 175 D dane referencyjne, 180 drzewo binarne poszukiwa(cid:241), 106 sufiksowe, 11102 trójkowe, 114 dziennik laboratoryjny, 19 E edytor programisty, 18 ewoluowanie danych, 195 gramatyka BNF, 152 SQL, 177 G I implementowanie z pami(cid:218)ci, 94 instalacja SQLite3, 176 instrukcja CREATE, 176 DELETE, 176, 190 DROP, 176, 194 FROM, 176 IN, 176 INSERT, 176, 179 REPLACE, 187 SELECT, 176, 182 SET, 176 UPDATE, 176, 186 WHERE, 176 interpreter, 164, 165 BASIC-a, 170 J K jako(cid:258)(cid:202), 28 j(cid:218)zyk bc, 206 SQL, 174 kalkulator, 168 kodowanie, 32 kolejka, 76 kompilatory, 164 Poleć książkęKup książkę 220 SKOROWIDZ konfiguracja pip+virtualenv, 19 kontroler, 64, 66 kopia wzorcowa kodu, 88 kopiowanie kodu, 89 kraw(cid:218)d(cid:283), 64 kreatywno(cid:258)(cid:202), 26, 33 L lessweb, 214 lista dwukierunkowa, 72 jednokierunkowa, 64 M mapowanie obiektowo-relacyjne, 172 migracja danych, 195 modu(cid:239) http.server, 214 moreweb, 216 N nagrywanie ekranu, 19 narz(cid:218)dzie blog, 204 cProfile, 97 ed, 208 patch, 132 profile, 97 sed, 210 timeit, 96 vi, 212 niezmiennik, 74 notacja Backusa-Naura, 152 O ORM, object-relational mapping, 200 P polecenie, Patrz tak(cid:285)e instrukcja cat, 40 cut, 50 diff, 132 find, 44 grep, 48 hexdump, 124 patch, 132 sed, 52 sh, 130 sort, 54 tr, 128 uniq, 56 xargs, 122 poprawianie wydajno(cid:258)ci, 102 powtarzanie procesu, 95 proces CASMIR, 88 kodowania, 34, 35 XP, 22 profile, 97 programowanie ekstremalne, XP, 22 oparte na testach, 128 Python 3.6, 18 R RDP, recursive descent parser, 151 relacyjna baza danych, 200 S serwer WWW, 214, 216 skaner, 144 szcz(cid:200)tkowego Pythona, 145 skanowanie kodu, 145 s(cid:239)ownik, 88 sortowanie b(cid:200)belkowe, 80, 82 przez scalanie, 80, 83 szybkie, 80, 85 parser, 150, 162 schodzenia rekurencyjnego, RDP, 151, 153 parsowanie tekstu, 134 podsumowanie struktury danych, 92 pokrycie kodu, 134 SQL, Structured Query Language, 172 administrowanie baz(cid:200) danych, 194 aktualizacja danych, 186 gramatyka, 177 niszczenie tabel, 194 odczytywanie danych, 182 Poleć książkęKup książkę operacje, 176 podmienianie danych, 187 tworzenie tabel, 178 usuwanie danych, 190 wstawianie danych, 179 SQLite3, 175 stopie(cid:241) pokrycia kodu, 134 stos, 76 struktura danych, 60 binarne drzewo poszukiwa(cid:241), 106 drzewo sufiksowe, 112 drzewo trójkowe, 114 kolejka, 76 lista dwukierunkowa, 72 lista jednokierunkowa, 64 s(cid:239)ownik, 88 stos, 76 tablica sufiksowa, 112 szpikulec, 36 szybki parser demo, 153 (cid:165) (cid:258)ledzenie b(cid:239)(cid:218)dów, 121 T tabele, 172 tablica sufiksowa, 112 TDD, test-driven development, 128 Terminal, 19 test, 67 SKOROWIDZ 221 timeit, 96 tworzenie ORM, 200 tabel, 178 wielotabelowych baz danych, 178 URL, 118 U W w(cid:218)ze(cid:239), 64 wiersz polece(cid:241), 36 wstawianie danych, 179 wydajno(cid:258)(cid:202), 96 analizowanie, 98 poprawianie, 102 wyra(cid:285)enia regularne, 140 wyszukiwanie binarne, 110 URL, 118 wzorzec Odwiedzaj(cid:200)cy, 159 X XP, eXtreme Programming, 22 Z zapami(cid:218)tywanie podsumowania, 93 Poleć książkęKup książkę NOTATKI Poleć książkęKup książkę
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Python 3. Kolejne lekcje dla nowych programistów
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: