Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00362 005323 19045644 na godz. na dobę w sumie
Python 3. Proste wprowadzenie do fascynującego świata programowania - książka
Python 3. Proste wprowadzenie do fascynującego świata programowania - książka
Autor: Liczba stron: 312
Wydawca: Helion Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-283-4141-8 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> komputery i informatyka >> programowanie >> inne - programowanie
Porównaj ceny (książka, ebook (-35%), audiobook).

Python jest dojrzałym, elastycznym i bardzo wszechstronnym językiem programowania. Nadaje się do budowy przeróżnych aplikacji, a także do tworzenia programów służących do bardzo specyficznych zastosowań, takich jak badania naukowe. Aby jednak w pełni wykorzystać te imponujące możliwości, musisz pisać dobry kod: przejrzysty, zwięzły, działający poprawnie. Niestety, nie jest łatwo nauczyć się dobrego programowania. To coś więcej niż przyswojenie zestawu poleceń i słów kluczowych. Wymaga czasu, wysiłku, sporego zaangażowania i... dobrego przewodnika na tej trudnej ścieżce.

Niniejsza książka jest właśnie takim dobrym przewodnikiem dla początkujących programistów. Jest napisana w sposób łatwy i wciągający. Duży nacisk położono na analizę tworzonego kodu. Jeśli tylko skoncentrujesz się na wykonywanych zadaniach, zdobędziesz się na zaangażowanie i dokładność, zrozumienie znaczenia każdej linii programu przyjdzie łatwo. Wartościowym elementem książki są wskazówki, jak zepsuć napisany kod, a następnie go zabezpieczyć. Dzięki temu łatwiej Ci przyjdzie unikanie błędów. Dzięki tej książce zdobędziesz trzy najważniejsze umiejętności każdego programisty: czytanie i pisanie ze zrozumieniem, dbałość o szczegóły oraz dostrzeganie różnic.

Najistotniejsze zagadnienia poruszone w książce:

Zrozum Pythona, pisz dobry kod!

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

Tytuł oryginału: Learn Python 3 the Hard Way: A Very Simple Introduction to the Terrifyingly Beautiful World of Computers and Code (Zed Shaw s Hard Way Series) Tłumaczenie: Lech Lachowski ISBN: 978-83-283-4141-8 Authorized translation from the English language edition, entitled: LEARN PYTHON 3 THE HARD WAY: A VERY SIMPLE INTRODUCTION TO THE TERRIFYINGLY BEAUTIFUL WORLD OF COMPUTERS AND CODE; ISBN 0134692888; by Zed A. Shaw; published by Pearson Education, Inc. Copyright © 2017 by Zed A. Shaw. All rights reserved. No part of this book may be reproduced or transmitted in any form or by any means, electronic or mechanical, including photocopying, recording or by any information storage retrieval system, without permission from Pearson Education, Inc. Polish language edition published by HELION S.A. Copyright © 2018. Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną, fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji. Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi ich właścicieli. Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz Wydawnictwo HELION nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji zawartych w książce. Wydawnictwo HELION ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63 e-mail: helion@helion.pl WWW: http://helion.pl (księgarnia internetowa, katalog książek) Drogi Czytelniku! Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres http://helion.pl/user/opinie/pyt3pw Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję. Printed in Poland. • Kup książkę • Poleć książkę • Oceń książkę • Księgarnia internetowa • Lubię to! » Nasza społeczność Spis tre(cid:258)ci SPIS TRE(cid:165)CI 3 Przedmowa .....................................................................................................................15 Ulepszenia w edycji Python 3 ................................................................................15 Trudna droga jest (cid:239)atwiejsza ..................................................................................16 Czytanie i pisanie .............................................................................................16 Dba(cid:239)o(cid:258)(cid:202) o szczegó(cid:239)y .........................................................................................16 Dostrzeganie ró(cid:285)nic .........................................................................................16 Pytaj, pytaj i pytaj .............................................................................................17 Nie przeklejaj ...................................................................................................17 Uwagi na temat (cid:202)wicze(cid:241) i wytrwa(cid:239)o(cid:258)ci ............................................................17 Podzi(cid:218)kowania ......................................................................................................18 (cid:109)wiczenie 0. Konfiguracja ...............................................................................................20 macOS ...................................................................................................................20 macOS. Co powiniene(cid:258) zobaczy(cid:202) .....................................................................21 Windows ...............................................................................................................21 Windows. Co powiniene(cid:258) zobaczy(cid:202) ..................................................................22 Linux ......................................................................................................................23 Linux. Co powiniene(cid:258) zobaczy(cid:202) ........................................................................23 Szukanie informacji w internecie ...........................................................................24 Ostrze(cid:285)enia dla pocz(cid:200)tkuj(cid:200)cych .............................................................................24 Alternatywne edytory tekstów ...............................................................................25 (cid:109)wiczenie 1. Dobry pierwszy program ............................................................................28 Co powiniene(cid:258) zobaczy(cid:202) ........................................................................................29 Zrób to sam ...........................................................................................................31 Typowe pytania .....................................................................................................31 (cid:109)wiczenie 2. Komentarze i znaki kratki ............................................................................34 Co powiniene(cid:258) zobaczy(cid:202) ........................................................................................34 Zrób to sam ...........................................................................................................34 Typowe pytania .....................................................................................................35 (cid:109)wiczenie 3. Liczby i dzia(cid:239)ania algebraiczne ....................................................................36 Co powiniene(cid:258) zobaczy(cid:202) ........................................................................................37 Zrób to sam ...........................................................................................................37 Typowe pytania .....................................................................................................37 Poleć książkęKup książkę 4 SPIS TRE(cid:165)CI (cid:109)wiczenie 4. Zmienne i nazwy ........................................................................................ 40 Co powiniene(cid:258) zobaczy(cid:202) ....................................................................................... 41 Zrób to sam .......................................................................................................... 41 Typowe pytania ..................................................................................................... 42 (cid:109)wiczenie 5. Wi(cid:218)cej zmiennych i drukowania ................................................................. 44 Co powiniene(cid:258) zobaczy(cid:202) ....................................................................................... 44 Zrób to sam .......................................................................................................... 45 Typowe pytania ..................................................................................................... 45 (cid:109)wiczenie 6. (cid:146)a(cid:241)cuchy znaków i tekst ............................................................................. 46 Co powiniene(cid:258) zobaczy(cid:202) ....................................................................................... 47 Zrób to sam .......................................................................................................... 47 Popsuj kod ............................................................................................................ 47 Typowe pytania ..................................................................................................... 48 (cid:109)wiczenie 7. Wi(cid:218)cej drukowania ..................................................................................... 50 Co powiniene(cid:258) zobaczy(cid:202) ....................................................................................... 50 Zrób to sam .......................................................................................................... 50 Popsuj kod ............................................................................................................ 51 Typowe pytania ..................................................................................................... 51 (cid:109)wiczenie 8. Drukowanie, drukowanie ........................................................................... 52 Co powiniene(cid:258) zobaczy(cid:202) ....................................................................................... 52 Zrób to sam .......................................................................................................... 53 Typowe pytania ..................................................................................................... 53 (cid:109)wiczenie 9. Drukowanie, drukowanie, drukowanie ....................................................... 54 Co powiniene(cid:258) zobaczy(cid:202) ....................................................................................... 54 Zrób to sam .......................................................................................................... 55 Typowe pytania ..................................................................................................... 55 (cid:109)wiczenie 10. Co to by(cid:239)o? ............................................................................................... 56 Co powiniene(cid:258) zobaczy(cid:202) ....................................................................................... 57 Sekwencje ucieczki ................................................................................................ 57 Zrób to sam .......................................................................................................... 58 Typowe pytania ..................................................................................................... 58 (cid:109)wiczenie 11. Zadawanie pyta(cid:241) ...................................................................................... 60 Co powiniene(cid:258) zobaczy(cid:202) ....................................................................................... 60 Zrób to sam .......................................................................................................... 61 Typowe pytania ..................................................................................................... 61 Poleć książkęKup książkę SPIS TRE(cid:165)CI 5 (cid:109)wiczenie 12. Wy(cid:258)wietlanie podpowiedzi dla u(cid:285)ytkownika ............................................62 Co powiniene(cid:258) zobaczy(cid:202) ........................................................................................62 Zrób to sam ...........................................................................................................62 Typowe pytania .....................................................................................................63 (cid:109)wiczenie 13. Parametry, rozpakowywanie i zmienne .....................................................64 Chwileczk(cid:218)! Funkcjonalno(cid:258)ci maj(cid:200) jeszcze inn(cid:200) nazw(cid:218) ..........................................65 Co powiniene(cid:258) zobaczy(cid:202) ........................................................................................65 Zrób to sam ...........................................................................................................66 Typowe pytania .....................................................................................................66 (cid:109)wiczenie 14. Znak zach(cid:218)ty i przekazywanie zmiennej ....................................................68 Co powiniene(cid:258) zobaczy(cid:202) ........................................................................................69 Zrób to sam ...........................................................................................................69 Typowe pytania .....................................................................................................69 (cid:109)wiczenie 15. Czytanie z plików ......................................................................................72 Co powiniene(cid:258) zobaczy(cid:202) ........................................................................................73 Zrób to sam ...........................................................................................................73 Typowe pytania .....................................................................................................74 (cid:109)wiczenie 16. Czytanie i zapisywanie plików ...................................................................76 Co powiniene(cid:258) zobaczy(cid:202) ........................................................................................77 Zrób to sam ...........................................................................................................78 Typowe pytania .....................................................................................................78 (cid:109)wiczenie 17. Wi(cid:218)cej plików ...........................................................................................80 Co powiniene(cid:258) zobaczy(cid:202) ........................................................................................80 Zrób to sam ...........................................................................................................81 Typowe pytania .....................................................................................................82 (cid:109)wiczenie 18. Nazwy, zmienne, kod i funkcje .................................................................84 Co powiniene(cid:258) zobaczy(cid:202) ........................................................................................85 Zrób to sam ...........................................................................................................86 Typowe pytania .....................................................................................................86 (cid:109)wiczenie 19. Funkcje i zmienne .....................................................................................88 Co powiniene(cid:258) zobaczy(cid:202) ........................................................................................89 Zrób to sam ...........................................................................................................89 Typowe pytania .....................................................................................................89 Poleć książkęKup książkę 6 SPIS TRE(cid:165)CI (cid:109)wiczenie 20. Funkcje i pliki ............................................................................................ 92 Co powiniene(cid:258) zobaczy(cid:202) ....................................................................................... 93 Zrób to sam .......................................................................................................... 93 Typowe pytania ..................................................................................................... 93 (cid:109)wiczenie 21. Funkcje mog(cid:200) co(cid:258) zwraca(cid:202) ....................................................................... 96 Co powiniene(cid:258) zobaczy(cid:202) ....................................................................................... 97 Zrób to sam .......................................................................................................... 97 Typowe pytania ..................................................................................................... 98 (cid:109)wiczenie 22. Czego nauczy(cid:239)e(cid:258) si(cid:218) do tej pory? ............................................................ 100 Miej (cid:258)wiadomo(cid:258)(cid:202), czego si(cid:218) uczysz ..................................................................... 100 (cid:109)wiczenie 23. (cid:146)a(cid:241)cuchy znaków, bajty i kodowanie znaków ........................................ 102 Wst(cid:218)pne badanie kodu ....................................................................................... 102 Prze(cid:239)(cid:200)czniki, konwencje i rodzaje kodowania ...................................................... 104 Analizujemy dane wyj(cid:258)ciowe ............................................................................... 106 Analizujemy kod .................................................................................................. 106 Bawimy si(cid:218) kodowaniem ..................................................................................... 109 Popsuj kod .......................................................................................................... 109 (cid:109)wiczenie 24. Wi(cid:218)cej praktyki ....................................................................................... 110 Co powiniene(cid:258) zobaczy(cid:202) ..................................................................................... 111 Zrób to sam ........................................................................................................ 111 Typowe pytania ................................................................................................... 111 (cid:109)wiczenie 25. Jeszcze wi(cid:218)cej praktyki ........................................................................... 112 Co powiniene(cid:258) zobaczy(cid:202) ..................................................................................... 113 Zrób to sam ........................................................................................................ 114 Typowe pytania ................................................................................................... 115 (cid:109)wiczenie 26. Gratulacje, rozwi(cid:200)(cid:285) test! ........................................................................ 116 Typowe pytania ................................................................................................... 117 (cid:109)wiczenie 27. Zapami(cid:218)tywanie logiki ........................................................................... 118 Wyra(cid:285)enie logiczne ............................................................................................. 119 Tablice prawdy .................................................................................................... 119 Typowe pytania ................................................................................................... 120 (cid:109)wiczenie 28. (cid:109)wiczymy logik(cid:218) boolowsk(cid:200) ................................................................... 122 Co powiniene(cid:258) zobaczy(cid:202) ..................................................................................... 124 Zrób to sam ........................................................................................................ 124 Typowe pytania ................................................................................................... 124 Poleć książkęKup książkę SPIS TRE(cid:165)CI 7 (cid:109)wiczenie 29. Co, je(cid:258)li... ................................................................................................126 Co powiniene(cid:258) zobaczy(cid:202) ......................................................................................126 Zrób to sam .........................................................................................................127 Typowe pytania ...................................................................................................127 (cid:109)wiczenie 30. Else oraz if ..............................................................................................128 Co powiniene(cid:258) zobaczy(cid:202) ......................................................................................129 Zrób to sam .........................................................................................................129 Typowe pytania ...................................................................................................129 (cid:109)wiczenie 31. Podejmowanie decyzji ............................................................................130 Co powiniene(cid:258) zobaczy(cid:202) ......................................................................................131 Zrób to sam .........................................................................................................131 Typowe pytania ...................................................................................................131 (cid:109)wiczenie 32. P(cid:218)tle i listy ..............................................................................................134 Co powiniene(cid:258) zobaczy(cid:202) ......................................................................................135 Zrób to sam .........................................................................................................136 Typowe pytania ...................................................................................................136 (cid:109)wiczenie 33. P(cid:218)tle while ..............................................................................................138 Co powiniene(cid:258) zobaczy(cid:202) ......................................................................................139 Zrób to sam .........................................................................................................139 Typowe pytania ...................................................................................................140 (cid:109)wiczenie 34. Uzyskiwanie dost(cid:218)pu do elementów list .................................................142 Zrób to sam .........................................................................................................143 (cid:109)wiczenie 35. Ga(cid:239)(cid:218)zie i funkcje .....................................................................................144 Co powiniene(cid:258) zobaczy(cid:202) ......................................................................................145 Zrób to sam .........................................................................................................146 Typowe pytania ...................................................................................................146 (cid:109)wiczenie 36. Projektowanie i debugowanie ................................................................148 Zasady dotycz(cid:200)ce instrukcji if ..............................................................................148 Zasady dotycz(cid:200)ce p(cid:218)tli .........................................................................................148 Wskazówki dotycz(cid:200)ce debugowania ...................................................................149 Praca domowa .....................................................................................................149 (cid:109)wiczenie 37. Przegl(cid:200)d symboli .....................................................................................150 S(cid:239)owa kluczowe ...................................................................................................150 Typy danych ........................................................................................................151 Poleć książkęKup książkę 8 SPIS TRE(cid:165)CI Sekwencje ucieczki .............................................................................................. 152 Formatowanie (cid:239)a(cid:241)cuchów znaków w starym stylu .............................................. 152 Operatory ............................................................................................................ 153 Czytanie kodu ..................................................................................................... 154 Zrób to sam ........................................................................................................ 155 Typowe pytania ................................................................................................... 155 (cid:109)wiczenie 38. Operacje na listach ................................................................................. 156 Co powiniene(cid:258) zobaczy(cid:202) ..................................................................................... 157 Co mog(cid:200) robi(cid:202) listy ............................................................................................. 158 Kiedy u(cid:285)ywa(cid:202) list ................................................................................................. 159 Zrób to sam ........................................................................................................ 159 Typowe pytania ................................................................................................... 160 (cid:109)wiczenie 39. S(cid:239)owniki, pi(cid:218)kne s(cid:239)owniki ....................................................................... 162 Przyk(cid:239)ad s(cid:239)ownika ................................................................................................ 163 Co powiniene(cid:258) zobaczy(cid:202) ..................................................................................... 164 Co mog(cid:200) robi(cid:202) s(cid:239)owniki ...................................................................................... 165 Zrób to sam ........................................................................................................ 166 Typowe pytania ................................................................................................... 166 (cid:109)wiczenie 40. Modu(cid:239)y, klasy i obiekty ........................................................................... 168 Modu(cid:239)y s(cid:200) jak s(cid:239)owniki ........................................................................................ 168 Klasy s(cid:200) jak modu(cid:239)y ....................................................................................... 169 Obiekty s(cid:200) jak import ..................................................................................... 170 Ró(cid:285)ne sposoby pobierania elementów .......................................................... 171 Pierwszy przyk(cid:239)ad klasy .................................................................................. 172 Co powiniene(cid:258) zobaczy(cid:202) ..................................................................................... 172 Zrób to sam ........................................................................................................ 172 Typowe pytania ................................................................................................... 173 (cid:109)wiczenie 41. Uczymy si(cid:218) mówi(cid:202) obiektowo ................................................................ 174 (cid:109)wiczymy s(cid:239)ówka ................................................................................................ 174 (cid:109)wiczymy zdania ................................................................................................. 174 (cid:109)wiczenie (cid:239)(cid:200)czone ............................................................................................... 175 Test z czytania ..................................................................................................... 175 T(cid:239)umaczenie ze zda(cid:241) na kod ............................................................................... 177 Poczytaj jeszcze wi(cid:218)cej kodu ............................................................................... 178 Typowe pytania ................................................................................................... 178 Poleć książkęKup książkę SPIS TRE(cid:165)CI 9 (cid:109)wiczenie 42. Jest, ma, obiekty i klasy ..........................................................................180 Jak to wygl(cid:200)da w kodzie ......................................................................................181 Na temat class Nazwa(object) .............................................................................183 Zrób to sam .........................................................................................................183 Typowe pytania ...................................................................................................184 (cid:109)wiczenie 43. Podstawowa analiza obiektowa i projekt ................................................186 Analiza prostego silnika gry .................................................................................187 Opisz lub rozrysuj problem ............................................................................187 Wyodr(cid:218)bnij kluczowe poj(cid:218)cia i zbadaj je ........................................................188 Utwórz hierarchi(cid:218) klas i map(cid:218) obiektów dla koncepcji ...................................188 Zakoduj klasy i napisz test, aby je uruchomi(cid:202) .................................................189 Powtórz i udoskonal ......................................................................................191 Z góry do do(cid:239)u i z do(cid:239)u do góry ...........................................................................191 Kod gry Goci z planety Percal 25 .........................................................................192 Co powiniene(cid:258) zobaczy(cid:202) ......................................................................................198 Zrób to sam .........................................................................................................198 Typowe pytania ...................................................................................................199 (cid:109)wiczenie 44. Porównanie dziedziczenia i kompozycji ..................................................200 Co to jest dziedziczenie .......................................................................................200 Dziedziczenie domy(cid:258)lne .................................................................................201 Bezpo(cid:258)rednie nadpisanie ................................................................................202 Zmiana zachowania przed lub po ..................................................................202 Po(cid:239)(cid:200)czenie wszystkich trzech sposobów .........................................................203 Dlaczego super() ..................................................................................................205 U(cid:285)ywanie super() z __init__ ............................................................................205 Kompozycja .........................................................................................................205 Kiedy u(cid:285)ywa(cid:202) dziedziczenia, a kiedy kompozycji .................................................207 Zrób to sam .........................................................................................................207 Typowe pytania ...................................................................................................207 (cid:109)wiczenie 45. Tworzysz gr(cid:218) ...........................................................................................210 Ocenianie napisanej gry .......................................................................................210 Styl funkcji ...........................................................................................................211 Styl klas ...............................................................................................................211 Styl kodu .............................................................................................................212 Dobre komentarze ...............................................................................................212 Oce(cid:241) swoj(cid:200) gr(cid:218) ....................................................................................................213 Poleć książkęKup książkę 10 SPIS TRE(cid:165)CI (cid:109)wiczenie 46. Szkielet projektu ..................................................................................... 214 Konfiguracja w systemach macOS i Linux ............................................................ 214 Konfiguracja w systemie Windows 10 ................................................................. 215 Tworzenie szkieletu katalogu projektów ............................................................. 217 Ostateczna struktura katalogów .................................................................... 218 Testowanie konfiguracji ...................................................................................... 219 U(cid:285)ywanie szkieletu .............................................................................................. 220 Wymagany quiz .................................................................................................. 220 Typowe pytania ................................................................................................... 220 (cid:109)wiczenie 47. Zautomatyzowane testowanie ............................................................... 222 Pisanie przypadku testowego .............................................................................. 222 Wytyczne testowania .......................................................................................... 224 Co powiniene(cid:258) zobaczy(cid:202) ..................................................................................... 224 Zrób to sam ........................................................................................................ 225 Typowe pytania ................................................................................................... 225 (cid:109)wiczenie 48. Zaawansowane wprowadzanie danych przez u(cid:285)ytkownika .................... 226 Nasz leksykon gry ................................................................................................ 226 Rozk(cid:239)adanie zda(cid:241) na cz(cid:218)(cid:258)ci ............................................................................ 227 Krotki leksykonu ............................................................................................ 227 Skanowanie danych wej(cid:258)ciowych .................................................................. 227 Wyj(cid:200)tki i liczby ............................................................................................... 227 Wyzwanie „najpierw przygotuj testy” ................................................................. 228 Co powiniene(cid:258) przetestowa(cid:202) .............................................................................. 229 Zrób to sam ........................................................................................................ 231 Typowe pytania ................................................................................................... 231 (cid:109)wiczenie 49. Tworzenie zda(cid:241) ...................................................................................... 232 Dopasowywanie i podgl(cid:200)danie ........................................................................... 232 Gramatyka zdania ............................................................................................... 233 S(cid:239)owo o wyj(cid:200)tkach .............................................................................................. 233 Kod parsera ......................................................................................................... 233 Zabawa z parserem ............................................................................................. 236 Co powiniene(cid:258) przetestowa(cid:202) .............................................................................. 237 Zrób to sam ........................................................................................................ 237 Typowe pytania ................................................................................................... 237 Poleć książkęKup książkę SPIS TRE(cid:165)CI 11 (cid:109)wiczenie 50. Twoja pierwsza strona internetowa ........................................................238 Instalowanie frameworku flask ............................................................................238 Tworzenie prostego projektu „Witaj, (cid:258)wiecie” .....................................................238 Co si(cid:218) tutaj dzieje ................................................................................................240 Naprawianie b(cid:239)(cid:218)dów ...........................................................................................240 Tworzenie podstawowych szablonów .................................................................241 Zrób to sam .........................................................................................................243 Typowe pytania ...................................................................................................243 (cid:109)wiczenie 51. Pobieranie danych wej(cid:258)ciowych z przegl(cid:200)darki .......................................246 Jak dzia(cid:239)a sie(cid:202) ......................................................................................................246 Jak dzia(cid:239)aj(cid:200) formularze ........................................................................................248 Tworzenie formularzy HTML ................................................................................249 Tworzenie szablonu uk(cid:239)adu .................................................................................251 Pisanie zautomatyzowanych testów dla formularzy ............................................252 Zrób to sam .........................................................................................................254 Popsuj kod ...........................................................................................................254 (cid:109)wiczenie 52. Pocz(cid:200)tek Twojej gry internetowej ...........................................................256 Refaktoryzacja gry z (cid:202)wiczenia 43. ......................................................................256 Tworzenie silnika .................................................................................................261 Twój egzamin ko(cid:241)cowy .......................................................................................263 Typowe pytania ...................................................................................................264 Nast(cid:218)pne kroki ...............................................................................................................266 Jak uczy(cid:202) si(cid:218) dowolnego j(cid:218)zyka programowania .................................................267 Porada starego programisty ...........................................................................................270 Dodatek. Przyspieszony kurs wiersza polece(cid:241) ................................................................272 Wprowadzenie: zamknij si(cid:218) i zacznij u(cid:285)ywa(cid:202) pow(cid:239)oki .........................................272 Jak korzysta(cid:202) z tego dodatku .........................................................................273 B(cid:218)dziesz musia(cid:239) zapami(cid:218)tywa(cid:202) rzeczy ............................................................273 Konfiguracja ........................................................................................................274 Zadanie ..........................................................................................................274 Czego si(cid:218) nauczy(cid:239)e(cid:258) .......................................................................................275 Zadanie dodatkowe .......................................................................................275 (cid:165)cie(cid:285)ki, foldery, katalogi (pwd) ............................................................................277 Zadanie ..........................................................................................................277 Czego si(cid:218) nauczy(cid:239)e(cid:258) .......................................................................................278 Zadanie dodatkowe .......................................................................................278 Poleć książkęKup książkę 12 SPIS TRE(cid:165)CI Je(cid:258)li si(cid:218) zgubisz ................................................................................................... 279 Zadanie .......................................................................................................... 279 Czego si(cid:218) nauczy(cid:239)e(cid:258) ....................................................................................... 279 Tworzenie katalogu (mkdir) ................................................................................ 279 Zadanie .......................................................................................................... 279 Czego si(cid:218) nauczy(cid:239)e(cid:258) ....................................................................................... 280 Zadanie dodatkowe ....................................................................................... 281 Zmienianie katalogu (cd) ..................................................................................... 281 Zadanie .......................................................................................................... 281 Czego si(cid:218) nauczy(cid:239)e(cid:258) ....................................................................................... 284 Zadanie dodatkowe ....................................................................................... 284 Listowanie katalogu (ls) ...................................................................................... 285 Zadanie .......................................................................................................... 285 Czego si(cid:218) nauczy(cid:239)e(cid:258) ....................................................................................... 287 Zadanie dodatkowe ....................................................................................... 288 Usuwanie katalogu (rmdir) .................................................................................. 288 Zadanie .......................................................................................................... 288 Czego si(cid:218) nauczy(cid:239)e(cid:258) ....................................................................................... 290 Zadanie dodatkowe ....................................................................................... 290 Poruszanie si(cid:218) po katalogach (pushd, popd) ....................................................... 290 Zadanie .......................................................................................................... 291 Czego si(cid:218) nauczy(cid:239)e(cid:258) ....................................................................................... 292 Zadanie dodatkowe ....................................................................................... 293 Tworzenie pustych plików (touch/New-Item) ...................................................... 293 Zadanie .......................................................................................................... 293 Czego si(cid:218) nauczy(cid:239)e(cid:258) ....................................................................................... 294 Zadanie dodatkowe ....................................................................................... 294 Kopiowanie pliku (cp) ......................................................................................... 294 Zadanie .......................................................................................................... 294 Czego si(cid:218) nauczy(cid:239)e(cid:258) ....................................................................................... 296 Zadanie dodatkowe ....................................................................................... 297 Przenoszenie pliku (mv) ....................................................................................... 297 Zadanie .......................................................................................................... 297 Czego si(cid:218) nauczy(cid:239)e(cid:258) ....................................................................................... 298 Zadanie dodatkowe ....................................................................................... 298 Przegl(cid:200)danie pliku (less/more) ............................................................................. 299 Zadanie .......................................................................................................... 299 Czego si(cid:218) nauczy(cid:239)e(cid:258) ....................................................................................... 300 Zadanie dodatkowe ....................................................................................... 300 Poleć książkęKup książkę SPIS TRE(cid:165)CI 13 Strumieniowanie pliku (cat) .................................................................................300 Zadanie ..........................................................................................................300 Czego si(cid:218) nauczy(cid:239)e(cid:258) .......................................................................................301 Zadanie dodatkowe .......................................................................................301 Usuwanie pliku (rm) ............................................................................................301 Zadanie ..........................................................................................................301 Czego si(cid:218) nauczy(cid:239)e(cid:258) .......................................................................................303 Zadanie dodatkowe .......................................................................................303 Wyj(cid:258)cie z terminala (exit) .....................................................................................303 Zadanie ..........................................................................................................303 Czego si(cid:218) nauczy(cid:239)e(cid:258) .......................................................................................303 Zadanie dodatkowe .......................................................................................303 Nast(cid:218)pne kroki z wierszem polece(cid:241) .....................................................................304 Zasoby dla uniksowej pow(cid:239)oki bash ...............................................................304 Skorowidz .....................................................................................................................305 Poleć książkęKup książkę 14 SPIS TRE(cid:165)CI Poleć książkęKup książkę 28 PYTHON 3. PROSTE WPROWADZENIE DO FASCYNUJ(cid:107)CEGO (cid:165)WIATA PROGRAMOWANIA (cid:109)WICZENIE 1 Dobry pierwszy program OSTRZE(cid:191)ENIE! Je(cid:258)li pomin(cid:200)(cid:239)e(cid:258) (cid:202)wiczenie 0, nie korzystasz z tej ksi(cid:200)(cid:285)ki we w(cid:239)a- (cid:258)ciwy sposób. Próbujesz u(cid:285)ywa(cid:202) IDLE lub IDE? W (cid:202)wiczeniu 0 zaznaczy(cid:239)em, (cid:285)e- by(cid:258) nie u(cid:285)ywa(cid:239) tych (cid:258)rodowisk, wi(cid:218)c nie powiniene(cid:258) tego robi(cid:202). Zatem prosz(cid:218), wró(cid:202) do tego (cid:202)wiczenia i przeczytaj je. Powiniene(cid:258) po(cid:258)wi(cid:218)ci(cid:202) sporo czasu na (cid:202)wiczenie 0, (cid:285)eby nauczy(cid:202) si(cid:218), jak zainstalowa(cid:202) edytor tekstu, uruchomi(cid:202) go, uruchomi(cid:202) terminal i pracowa(cid:202) z oboma narz(cid:218)dziami. Je(cid:258)li tego nie zro- bi(cid:239)e(cid:258), nie kontynuuj bie(cid:285)(cid:200)cego (cid:202)wiczenia, poniewa(cid:285) nie sp(cid:218)dzisz mi(cid:239)o czasu. To jedyny raz, kiedy rozpoczynam (cid:202)wiczenie ostrze(cid:285)eniem, (cid:285)e nie powiniene(cid:258) niczego pomija(cid:202) lub wybiega(cid:202) do przodu. Wpisz poni(cid:285)szy tekst w pojedynczym pliku o nazwie ex1.py. Python dzia(cid:239)a najlepiej z plikami z rozszerzeniem .py. ex1.py 1 print( Witaj, (cid:258)wiecie! ) 2 print( Witaj ponownie ) 3 print( Podoba mi si(cid:218) takie wpisywanie. ) 4 print( To jest fajne. ) 5 print( Jeju! Drukuje. ) 6 print( Wola(cid:239)bym, (cid:285)eby(cid:258) tego nie robi(cid:239) . ) 7 print( Powiedzia(cid:239)em , (cid:285)e masz tego nie dotyka(cid:202). ) Okno edytora tekstu Atom powinno wygl(cid:200)da(cid:202) podobnie na wszystkich platformach (zo- bacz rysunek na nast(cid:218)pnej stronie). Nie przejmuj si(cid:218), je(cid:258)li Twój edytor nie wygl(cid:200)da dok(cid:239)adnie tak samo — powinien wygl(cid:200)da(cid:202) do(cid:258)(cid:202) podobnie. Mo(cid:285)esz mie(cid:202) troch(cid:218) inny nag(cid:239)ówek okna, mo(cid:285)e nieco inne kolory, a w le- wym panelu nie b(cid:218)dzie wy(cid:258)wietla(cid:202) si(cid:218) nazwa projektu zedshaw, ale zamiast tego wy(cid:258)wietli si(cid:218) katalog, którego u(cid:285)y(cid:239)e(cid:258) do zapisywania plików. Wszystkie te ró(cid:285)nice s(cid:200) w porz(cid:200)dku. Podczas tworzenia tego pliku powiniene(cid:258) pami(cid:218)ta(cid:202) o nast(cid:218)puj(cid:200)cych kwestiach. 1. Nie wpisywa(cid:239)em numerów linii po lewej stronie. Stosuj(cid:218) je w listingach, (cid:285)ebym móg(cid:239) odwo(cid:239)ywa(cid:202) si(cid:218) do konkretnych linii, na przyk(cid:239)ad: „Zobacz lini(cid:218) 5.”. W skryptach Pythona nie wpisuje si(cid:218) numerów linii. 2. Na pocz(cid:200)tku ka(cid:285)dej linii znajduje si(cid:218) polecenie print, które wygl(cid:200)da dok(cid:239)adnie tak samo jak w moim pliku ex1.py. „Dok(cid:239)adnie” oznacza dok(cid:239)adnie, a nie mniej wi(cid:218)- cej tak samo. Aby kod zadzia(cid:239)a(cid:239), musi si(cid:218) zgadza(cid:202) ka(cid:285)dy pojedynczy znak. Kolor nie ma znaczenia, tylko wpisywane znaki. Poleć książkęKup książkę DOBRY PIERWSZY PROGRAM 29 W terminalu w systemie macOS lub Linux uruchom ten plik, wpisuj(cid:200)c nast(cid:218)puj(cid:200)ce polecenie: python3.6 ex1.py Pami(cid:218)taj, (cid:285)e w systemie Windows zawsze wpisujesz python zamiast python3.6, tak jak po- ni(cid:285)ej: python ex1.py Je(cid:258)li zrobi(cid:239)e(cid:258) wszystko prawid(cid:239)owo, powiniene(cid:258) zobaczy(cid:202) to samo, co przedstawiono w pod- rozdziale „Co powiniene(cid:258) zobaczy(cid:202)” tego (cid:202)wiczenia. Je(cid:258)li tego nie widzisz, zrobi(cid:239)e(cid:258) co(cid:258) (cid:283)le. Nie, komputer si(cid:218) nie pomyli(cid:239). Co powiniene(cid:258) zobaczy(cid:202) Oto, co powiniene(cid:258) zobaczy(cid:202) w terminalu w systemie macOS. Poleć książkęKup książkę 30 PYTHON 3. PROSTE WPROWADZENIE DO FASCYNUJ(cid:107)CEGO (cid:165)WIATA PROGRAMOWANIA To powiniene(cid:258) zobaczy(cid:202) w PowerShell w systemie Windows. Przed poleceniem python3.6 ex1.py mog(cid:200) by(cid:202) wy(cid:258)wietlane ró(cid:285)ne nazwy, ale najwa(cid:285)niejsze jest to, (cid:285)eby(cid:258) po wpisaniu tego polecenia zobaczy(cid:239) dane wyj(cid:258)ciowe takie same jak moje. Je(cid:258)li wyst(cid:200)pi b(cid:239)(cid:200)d, b(cid:218)dzie to wygl(cid:200)da(cid:202) nast(cid:218)puj(cid:200)co. $ python3.6 python/ex1.py File python/ex1.py , line 3 print( Podoba mi si(cid:218) takie wpisywanie. ^ SyntaxError: EOL while scanning string literal Poleć książkęKup książkę DOBRY PIERWSZY PROGRAM 31 Wa(cid:285)ne jest, aby(cid:258) potrafi(cid:239) odczytywa(cid:202) komunikaty o b(cid:239)(cid:218)dach, poniewa(cid:285) b(cid:218)dziesz pope(cid:239)nia(cid:239) wiele takich b(cid:239)(cid:218)dów. Nawet ja pope(cid:239)niam ich sporo. Przyjrzyjmy si(cid:218) temu linia po linii. 1. Wpisali(cid:258)my nasze polecenie w terminalu, aby uruchomi(cid:202) skrypt ex1.py. 2. Python poinformowa(cid:239) nas, (cid:285)e plik ex1.py ma b(cid:239)(cid:200)d w linii 3. 3. Wy(cid:258)wietli(cid:239) t(cid:218) lini(cid:218) kodu, aby(cid:258)my mogli j(cid:200) zobaczy(cid:202). 4. Nast(cid:218)pnie umie(cid:258)ci(cid:239) znak wstawiania (^), aby wskaza(cid:202), gdzie jest problem. Zwróci(cid:239)e(cid:258) uwag(cid:218) na brakuj(cid:200)cy znak podwójnego cudzys(cid:239)owu ( )? 5. Na koniec wy(cid:258)wietli(cid:239) komunikat SyntaxError i podpowiedzia(cid:239), co mo(cid:285)e by(cid:202) b(cid:239)(cid:218)dem. Zazwyczaj te komunikaty s(cid:200) bardzo tajemnicze, ale je(cid:258)li skopiujesz dany tekst do wyszukiwarki, znajdziesz kogo(cid:258) innego, kto napotka(cid:239) ten sam b(cid:239)(cid:200)d, i prawdopo- dobnie dowiesz si(cid:218), jak go naprawi(cid:202). Zrób to sam Podrozdzia(cid:239)y zatytu(cid:239)owane „Zrób to sam” zawieraj(cid:200) zadania, które powiniene(cid:258) spróbowa(cid:202) wy- kona(cid:202). Je(cid:258)li na razie nie jeste(cid:258) w stanie poradzi(cid:202) sobie z danym (cid:202)wiczeniem, pomi(cid:241) je i wró(cid:202) do niego pó(cid:283)niej. W tym (cid:202)wiczeniu spróbuj zrobi(cid:202) trzy rzeczy. 1. Spraw, aby Twój skrypt wydrukowa(cid:239) jeszcze jedn(cid:200) lini(cid:218). 2. Spraw, aby Twój skrypt wydrukowa(cid:239) tylko jedn(cid:200) z linii. 3. Umie(cid:258)(cid:202) znak kratki (#) na pocz(cid:200)tku linii. Co on powoduje? Spróbuj si(cid:218) dowie- dzie(cid:202), do czego s(cid:239)u(cid:285)y ten znak. Odt(cid:200)d nie b(cid:218)d(cid:218) ju(cid:285) wyja(cid:258)nia(cid:239), na czym polega ka(cid:285)de (cid:202)wiczenie, chyba (cid:285)e dane (cid:202)wiczenie b(cid:218)dzie si(cid:218) ró(cid:285)ni(cid:202) od pozosta(cid:239)ych. OSTRZE(cid:191)ENIE! Znak kratki jest nazywany równie(cid:285) „krzy(cid:285)ykiem”, „hashem”, „p(cid:239)otkiem” i tak dalej. Wybierz t(cid:218) nazw(cid:218), która Ci(cid:218) relaksuje. Typowe pytania S(cid:200) to faktyczne pytania, które prawdziwi studenci zadali podczas wykonywania tego (cid:202)wiczenia. Czy mog(cid:218) u(cid:285)ywa(cid:202) IDLE? Nie. Powiniene(cid:258) u(cid:285)ywa(cid:202) terminala w systemach macOS i Linux oraz programu PowerShell w systemie Windows, tak jak robi(cid:218) w tym (cid:202)wiczeniu. Je(cid:258)li nie wiesz, jak korzysta(cid:202) z tych narz(cid:218)dzi, mo(cid:285)esz przeczyta(cid:202) do- datek „Przyspieszony kurs wiersza polece(cid:241)”. Jak uzyska(cid:202) kolory w edytorze? Najpierw zapisz plik jako plik z rozszerzeniem .py, na przyk(cid:239)ad ex1.py. Wtedy podczas wpisywania pojawi(cid:200) si(cid:218) kolory. Poleć książkęKup książkę 32 PYTHON 3. PROSTE WPROWADZENIE DO FASCYNUJ(cid:107)CEGO (cid:165)WIATA PROGRAMOWANIA Gdy próbuj(cid:218) uruchomi(cid:202) plik ex1.py, otrzymuj(cid:218) komunikat SyntaxError: invalid syntax. Prawdopodobnie uruchomi(cid:239)e(cid:258) Pythona, a nast(cid:218)pnie próbujesz ponownie wpisa(cid:202) polecenie python w celu uruchomienia pliku. Zamknij terminal, uruchom go ponownie i od razu wpisz jedynie python3.6 ex1.py. Otrzymuj(cid:218) komunikat can t open file ex1.py : [Errno 2] No such file or directory. Musisz znajdowa(cid:202) si(cid:218) w tym samym katalogu, co utworzony plik. Aby przej(cid:258)(cid:202) do w(cid:239)a(cid:258)ciwego katalogu, u(cid:285)yj najpierw polecenia cd. Je(cid:258)li zapisa(cid:239)e(cid:258) plik na przyk(cid:239)ad w lokalizacji lpthw/ex1.py, przejd(cid:283) do niej za pomoc(cid:200) polecenia cd lpthw/ i dopiero wtedy wpisz polecenie python3.6 ex1.py. Je(cid:258)li nie wiesz, co to wszystko oznacza, zapoznaj si(cid:218) z dodatkiem „Przyspieszony kurs wiersza polece(cid:241)”. Mój plik nie dzia(cid:239)a. Po prostu otrzymuj(cid:218) z powrotem nag(cid:239)ówek wiersza pole- ce(cid:241) bez (cid:285)adnych danych wyj(cid:258)ciowych. Najprawdopodobniej potraktowa(cid:239)e(cid:258) zbyt dos(cid:239)ownie kod z mojego pliku ex1.py i uzna(cid:239)e(cid:258), (cid:285)e print( Witaj, (cid:258)wiecie! ) oznacza, (cid:285)e w pliku nale(cid:285)y wpisa(cid:202) tylko Witaj, (cid:258)wiecie! bez s(cid:239)owa print. Twój plik musi by(cid:202) dok(cid:239)adnie taki sam jak mój. Poleć książkęKup książkę DOBRY PIERWSZY PROGRAM 33 Poleć książkęKup książkę 34 PYTHON 3. PROSTE WPROWADZENIE DO FASCYNUJ(cid:107)CEGO (cid:165)WIATA PROGRAMOWANIA (cid:109)WICZENIE 2 Komentarze i znaki kratki K omentarze w Twoich programach s(cid:200) bardzo wa(cid:285)ne. Informuj(cid:200), co robi dany fragment kodu, i s(cid:200) u(cid:285)ywane do wy(cid:239)(cid:200)czania cz(cid:218)(cid:258)ci programu, je(cid:258)li trzeba je tymczasowo usun(cid:200)(cid:202). Komentarzy w Pythonie u(cid:285)ywa si(cid:218) w poni(cid:285)szy sposób. ex2.py 1 # Komentarz; u(cid:239)atwia pó(cid:283)niejsze czytanie programu. 2 # Wszystko, co znajduje si(cid:218) po znaku #, jest przez Pythona ignorowane. 3 4 print( Móg(cid:239)bym napisa(cid:202) taki kod. ) # a komentarz po kodzie b(cid:218)dzie ignorowany 5 6 # Komentarza mo(cid:285)esz równie(cid:285) u(cid:285)y(cid:202) do wy(cid:239)(cid:200)czenia , czyli wykomentowania kodu: 7 # print( To nie zostanie uruchomione. ) 8 9 print( To zostanie uruchomione. ) Od tej pory b(cid:218)d(cid:218) pisa(cid:202) kod w(cid:239)a(cid:258)nie w taki sposób. Powiniene(cid:258) zrozumie(cid:202), (cid:285)e nie wszystko musi by(cid:202) dos(cid:239)owne. Twój ekran i program mog(cid:200) wygl(cid:200)da(cid:202) inaczej, ale najwa(cid:285)niejszy jest umiesz- czany w pliku tekst, który piszesz w edytorze. W rzeczywisto(cid:258)ci móg(cid:239)bym pracowa(cid:202) z do- wolnym edytorem tekstu i rezultat by(cid:239)yby taki sam. Co powiniene(cid:258) zobaczy(cid:202) $ python3.6 ex2.py Móg(cid:239)bym napisa(cid:202) taki kod. To zostanie uruchomione. (cid:109)wiczenie 2. — sesja Tym razem równie(cid:285) nie poka(cid:285)(cid:218) Ci zrzutów ekranu wszystkich mo(cid:285)liwych terminali. Powiniene(cid:258) zrozumie(cid:202), (cid:285)e powy(cid:285)szy listing nie jest dos(cid:239)ownym prze(cid:239)o(cid:285)eniem tego, jak b(cid:218)d(cid:200) wygl(cid:200)da(cid:202) Twoje dane wyj(cid:258)ciowe. Musisz natomiast koncentrowa(cid:202) si(cid:218) na tek(cid:258)cie wy(cid:258)wietlanym mi(cid:218)- dzy pierwsz(cid:200) lini(cid:200) $ python3.6... i ostatni(cid:200) lini(cid:200) ze znakiem $. Zrób to sam 1. Sprawd(cid:283), czy dobrze rozumiesz przeznaczenie znaku # i upewnij si(cid:218), (cid:285)e znasz ró(cid:285)ne jego nazwy (na przyk(cid:239)ad p(cid:239)otek czy hash). 2. Przeanalizuj ka(cid:285)d(cid:200) lini(cid:218) kodu z pliku ex2.py wstecz. Zacznij od ostatniej linii i spraw- dzaj ka(cid:285)de s(cid:239)owo, które powiniene(cid:258) by(cid:239) wpisa(cid:202). Poleć książkęKup książkę KOMENTARZE I ZNAKI KRATKI 35 3. Czy znalaz(cid:239)e(cid:258) wi(cid:218)cej b(cid:239)(cid:218)dów? Usu(cid:241) je. 4. Przeczytaj g(cid:239)o(cid:258)no to, co wpisa(cid:239)e(cid:258) powy(cid:285)ej, wymawiaj(cid:200)c przy tym pe(cid:239)n(cid:200) nazw(cid:218) ka(cid:285)dego znaku specjalnego. Znalaz(cid:239)e(cid:258) wi(cid:218)cej b(cid:239)(cid:218)dów? Usu(cid:241) je. Typowe pytania Czy na pewno znak # nazywany jest równie(cid:285) hashem? Nazywam ten znak kratk(cid:200), poniewa(cid:285) jest to nazwa rozpoznawalna w ka(cid:285)dym kraju. Ka(cid:285)dy kraj uwa(cid:285)a swoj(cid:200) nazw(cid:218) dla tego znaku za najwa(cid:285)niejsz(cid:200) i najtrafniejsz(cid:200). Dla mnie jest to po prostu arogancja. Trzeba wyluzowa(cid:202) i skoncentrowa(cid:202) si(cid:218) na wa(cid:285)niejszych sprawach, takich jak nauka kodowania. Dlaczego znak # w poleceniu print( Hej # tam. ) nie jest ignorowany? Znak # w tym kodzie znajduje si(cid:218) wewn(cid:200)trz (cid:239)a(cid:241)cucha znaków i dlatego b(cid:218)dzie stanowi(cid:239) cz(cid:218)(cid:258)(cid:202) tego (cid:239)a(cid:241)cucha, który ko(cid:241)czy si(cid:218) na znaku . Znaki kratki w (cid:239)a(cid:241)cuchach s(cid:200) uznawane za zwyk(cid:239)e znaki, a nie komentarze. Jak wykomentowa(cid:202) wiele linii? Umie(cid:258)(cid:202) znak # przed ka(cid:285)d(cid:200) z nich. Nie wiem, jak wpisa(cid:202) znak # na mojej klawiaturze, która ma inny uk(cid:239)ad j(cid:218)zykowy, charakterystyczny dla mojego kraju. Jak mog(cid:218) to zrobi(cid:202)? W niektórych krajach do wpisywania znaków obcych dla danego j(cid:218)zyka u(cid:285)ywa si(cid:218) kombinacji przycisku Alt lub Shift z innymi przyciskami klawiatury. Informacji o sposobie wpisywania znaku # na Twojej klawiaturze b(cid:218)dziesz musia(cid:239) poszuka(cid:202) w internecie. Dlaczego musz(cid:218) czyta(cid:202) kod wstecz? Dzi(cid:218)ki tej sztuczce Twój mózg nie b(cid:218)dzie przy- wi(cid:200)zywa(cid:239) si(cid:218) do znaczenia poszczególnych cz(cid:218)(cid:258)ci kodu i b(cid:218)dziesz móg(cid:239) przetworzy(cid:202) ka(cid:285)dy fragment bardzo dok(cid:239)adnie. Jest to przydatna technika sprawdzania b(cid:239)(cid:218)dów. Poleć książkęKup książkę 36 PYTHON 3. PROSTE WPROWADZENIE DO FASCYNUJ(cid:107)CEGO (cid:165)WIATA PROGRAMOWANIA (cid:109)WICZENIE 3 Liczby i dzia(cid:239)ania algebraiczne K a(cid:285)dy j(cid:218)zyk programowania ma w(cid:239)asny sposób radzenia sobie z liczbami i dzia(cid:239)aniami alge- braicznymi. Nie martw si(cid:218): programi(cid:258)ci cz(cid:218)sto k(cid:239)ami(cid:200), (cid:285)e s(cid:200) geniuszami matematycznymi, podczas gdy naprawd(cid:218) nie s(cid:200). Gdyby nimi byli, zajmowaliby si(cid:218) matematyk(cid:200), a nie pisa- niem dziwacznych frameworków webowych, aby zarobi(cid:202) na sportowe auta. To (cid:202)wiczenie zawiera wiele symboli matematycznych. Nazwijmy je od razu, (cid:285)eby(cid:258) wiedzia(cid:239), o czym mowa. Podczas wpisywania poszczególnych symboli wymawiaj ich pe(cid:239)ne nazwy. Kiedy Ci si(cid:218) to znudzi, mo(cid:285)esz przesta(cid:202). Oto nazwy symboli: : plus, (cid:120) (cid:120) -: minus, (cid:120) /: uko(cid:258)nik, (cid:120) *: gwiazdka, (cid:120) : procent, (cid:120) : mniejsze ni(cid:285), (cid:120) : wi(cid:218)ksze ni(cid:285), (cid:120) =: mniejsze lub równe, (cid:120) =: wi(cid:218)ksze lub równe. Zwróci(cid:239)e(cid:258) uwag(cid:218), (cid:285)e brakuje operacji arytmetycznych? Po wpisaniu kodu tego (cid:202)wiczenia wró(cid:202) do powy(cid:285)szego zestawienia, zastanów si(cid:218), jakie s(cid:200) funkcje poszczególnych symboli, i uzupe(cid:239)nij tabel(cid:218), na przyk(cid:239)ad znak + to dodawanie. ex3.py 1 print( Policz(cid:218) teraz pog(cid:239)owie mojego drobiu: ) 2 3 print( Kury , 25 + 30 / 6) 4 print( Koguty , 100 - 25 * 3 4) 5 6 print( Teraz policz(cid:218) jaja: ) 7 8 print(3 + 2 + 1 - 5 + 4 2 - 1 / 4 + 6) 9 10 print( Czy to prawda, (cid:285)e 3 + 2 5 - 7? ) 11 12 print(3 + 2 5 - 7) 13 14 print( Ile to jest 3 + 2? , 3 + 2) 15 print( Ile to jest 5 - 7? , 5 - 7) 16 17 print( Oj, to dlatego to daje False. ) 18 Poleć książkęKup książkę LICZBY I DZIA(cid:146)ANIA ALGEBRAICZNE 37 19 print( Po(cid:202)wiczmy jeszcze troch(cid:218). ) 20 21 print( Czy to jest wi(cid:218)ksze? , 5 -2) 22 print( Czy to jest wi(cid:218)ksze lub równe? , 5 = -2) 23 print( Czy to jest mniejsze lub równe? , 5 = -2) Zanim uruchomisz plik, upewnij si(cid:218), (cid:285)e wpisa(cid:239)e(cid:258) dok(cid:239)adnie to, co wypisa(cid:239)em w listingu. Po- równaj ka(cid:285)d(cid:200) lini(cid:218) swojego pliku z moim. (cid:109)wiczenie 3. — sesja Co powiniene(cid:258) zobaczy(cid:202) $ python3.6 ex3.py Policz(cid:218) teraz pog(cid:239)owie mojego drobiu: Kury 30.0 Koguty 97 Teraz policz(cid:218) jaja: 6.75 Czy to prawda, (cid:285)e 3 + 2 5 - 7? False Ile to jest 3 + 2? 5 Ile to jest 5 - 7? -2 Oj, to dlatego to daje False. Po(cid:202)wiczmy jeszcze troch(cid:218). Czy to jest wi(cid:218)ksze? True Czy to jest wi(cid:218)ksze lub równe? True Czy to jest mniejsze lub równe? False Zrób to sam 1. Nad ka(cid:285)d(cid:200) lini(cid:200
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Python 3. Proste wprowadzenie do fascynującego świata programowania
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: