Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00269 006943 13266807 na godz. na dobę w sumie
Raspberry Pi. Przewodnik użytkownika. Wydanie III - ebook/pdf
Raspberry Pi. Przewodnik użytkownika. Wydanie III - ebook/pdf
Autor: , Liczba stron: 328
Wydawca: Helion Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-283-0706-3 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> komputery i informatyka >> hardware >> raspberry pi
Porównaj ceny (książka, ebook, audiobook).

Bogate źródło informacji na temat Raspberry Pi!

Raspberry Pi to komputer wielkości karty kredytowej. Wśród jego głównych atutów można wymienić ogrom możliwości oraz niską cenę. Początkowo miał pełnić rolę platformy do nauki programowania, jednak szybko znalazł tysiące innych zastosowań! Raspberry Pi jest używany jako serwer WWW, domowe media center, sterownik urządzeń lub baza do zaawansowanych projektów elektronicznych. Jaki Ty masz pomysł na jego zastosowanie?

Ta książka to kolejne wydanie instrukcji użytkownika, dzięki której poznasz tajniki pracy z platformą Raspberry Pi. Została wzbogacona i zaktualizowana o informacje o najnowszej wersji Pi, oznaczonej symbolem B+. Nowa wersja to jeszcze większa moc oraz ciekawe możliwości. Sięgnij po tę książkę i przekonaj się, czym charakteryzuje się architektura ARM oraz jak przygotować Pi do pracy. Naucz się pracować z systemem Linux, a także tworzyć programy i skrypty między innymi za pomocą języka Python. Dowiedz się, jak zbudować centrum multimedialne na podstawie platformy Raspberry Pi oraz jak podłączyć do Pi dodatkowe urządzenia. Książka ta jest obowiązkową lekturą dla wszystkich osób zafascynowanych możliwościami Raspberry Pi.


Dzięki tej książce:

Kompletne źródło informacji o Raspberry Pi!

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

Tytuł oryginału: Raspberry Pi® User Guide, Third Edition Tłumaczenie: Konrad Matuk z wykorzystaniem fragmentów książki „Raspberry Pi. Przewodnik użytkownika” w tłumaczeniu Mikołaja Szczepaniaka ISBN: 978-83-283-0703-2 © 2014 Eben Upton and Gareth Halfacree All Rights Reserved. Authorized translation from the English language edition published by John Wiley Sons Limited. Responsibility for the accuracy of the translation rests solely with Helion S.A. and is not the responsibility of John Wiley Sons Limited. No part of this book may be reproduced in any form without the written permission of the original copyright holder, John Wiley Sons Limited. Translation copyright © 2015 by Helion S.A. Wiley and the Wiley logo are trademarks or registered trademarks of John Wiley Sons, Inc. and/or its affiliates in the United States and/or other countries, and may not be used without written permission. Raspberry Pi and the Raspberry Pi logo are registered trademarks of the Raspberry Pi Foundation. All other trademarks are the property of their respective owners. John Wiley Sons, Ltd. is not associated with any product or vendor mentioned in the book. Google Drive ™ is a registered trademark of Google ™ . Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną, fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji. Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi ich właścicieli. Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz Wydawnictwo HELION nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji zawartych w książce. Wydawnictwo HELION ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63 e-mail: helion@helion.pl WWW: http://helion.pl (księgarnia internetowa, katalog książek) Pliki z przykładami omawianymi w książce można znaleźć pod adresem: ftp://ftp.helion.pl/przyklady/raspp3.zip Drogi Czytelniku! Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres http://helion.pl/user/opinie/raspp3 Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję. Printed in Poland. • Kup książkę • Poleć książkę • Oceń książkę • Księgarnia internetowa • Lubię to! » Nasza społeczność Spis tre(cid:258)ci O autorach ................................................................................................. 13 Wprowadzenie .......................................................................................... 15 Programowanie to (cid:258)wietna zabawa! .....................................................................15 Szczypta historii ....................................................................................................17 Co mo(cid:285)na zrobi(cid:202) za pomoc(cid:200) Raspberry Pi? ..........................................................23 Cz(cid:218)(cid:258)(cid:202) I. P(cid:239)ytka Raspberry Pi ..............................................25 ROZDZIA(cid:146) 1. Pierwsze spotkanie z Raspberry Pi ........................................................ 27 Budowa p(cid:239)ytki ........................................................................................................28 Model A ..................................................................................................................30 Model B ..................................................................................................................31 Model B+ ...............................................................................................................32 Kolejne wersje p(cid:239)ytki Model B ...............................................................................32 Revision 1 ..........................................................................................................33 Revision 2 ..........................................................................................................33 Model B+ ...........................................................................................................33 Gar(cid:258)(cid:202) przydatnych informacji ...............................................................................33 ARM kontra x86 ................................................................................................33 Windows kontra Linux ......................................................................................34 ROZDZIA(cid:146) 2. Pierwsze kroki z systemem Raspberry Pi ............................................. 37 Pod(cid:239)(cid:200)czanie monitora ............................................................................................38 Z(cid:239)(cid:200)cze kompozytowe .........................................................................................38 Z(cid:239)(cid:200)cze HDMI ......................................................................................................39 Z(cid:239)(cid:200)cze DSI ..........................................................................................................40 Po(cid:239)(cid:200)czenie audio ....................................................................................................40 Pod(cid:239)(cid:200)czanie klawiatury i myszy ...........................................................................41 Instalacja systemu NOOBS na karcie SD ..............................................................43 Pod(cid:239)(cid:200)czanie pami(cid:218)ci zewn(cid:218)trznej .....................................................................44 (cid:146)(cid:200)czenie z sieci(cid:200) ................................................................................................45 Sie(cid:202) przewodowa ...............................................................................................46 Sie(cid:202) bezprzewodowa .........................................................................................47 Pod(cid:239)(cid:200)czanie zasilania .............................................................................................48 Instalacja systemu operacyjnego ...........................................................................49 Instalacja za pomoc(cid:200) NOOBS ............................................................................49 Instalacja r(cid:218)czna ................................................................................................51 Kup książkęPoleć książkę 8 RASPBERRY PI. PRZEWODNIK U(cid:191)YTKOWNIKA ROZDZIA(cid:146) 3. Administracja systemem Linux .............................................................. 57 Wprowadzenie do systemu Linux ........................................................................ 58 Podstawy systemu Linux ...................................................................................... 60 Wprowadzenie do systemu Raspbian .................................................................. 61 Kilka s(cid:239)ów o Debianie — ojcu Raspbiana ......................................................... 67 Alternatywy dla Raspbiana .............................................................................. 67 Stosowanie zewn(cid:218)trznych urz(cid:200)dze(cid:241) pami(cid:218)ci masowej ....................................... 68 Tworzenie nowego konta u(cid:285)ytkownika ............................................................... 69 Uk(cid:239)ad systemu plików ...................................................................................... 71 Uk(cid:239)ad logiczny ................................................................................................... 71 Uk(cid:239)ad fizyczny .................................................................................................. 73 Instalowanie i usuwanie oprogramowania .......................................................... 73 Pobieranie oprogramowania z Pi Store ............................................................ 73 Pobieranie aplikacji z innych (cid:283)róde(cid:239) ................................................................ 76 Szukanie oprogramowania ............................................................................... 77 Instalowanie oprogramowania ......................................................................... 78 Usuwanie oprogramowania .............................................................................. 79 Aktualizowanie oprogramowania .................................................................... 79 Bezpieczne wy(cid:239)(cid:200)czanie Raspberry Pi ................................................................... 80 ROZDZIA(cid:146) 4. Rozwi(cid:200)zywanie problemów ..................................................................... 81 Diagnozowanie klawiatury i myszy ..................................................................... 82 Diagnozowanie problemów z zasilaniem ............................................................. 83 Diagnozowanie problemów z wy(cid:258)wietlaniem ..................................................... 85 Diagnozowanie problemów zwi(cid:200)zanych z uruchamianiem systemu ................. 86 Diagnozowanie problemów zwi(cid:200)zanych z sieci(cid:200) ................................................. 87 J(cid:200)dro awaryjne ..................................................................................................... 90 ROZDZIA(cid:146) 5. Konfiguracja sieci ..................................................................................... 93 Sie(cid:202) przewodowa .................................................................................................. 94 Sie(cid:202) bezprzewodowa ............................................................................................. 97 Instalacja oprogramowania firmware .............................................................. 97 Nawi(cid:200)zywanie po(cid:239)(cid:200)czenia z sieci(cid:200) bezprzewodow(cid:200) za pomoc(cid:200) wpa_gui .... 101 (cid:146)(cid:200)czenie si(cid:218) z sieci(cid:200) bezprzewodow(cid:200) za pomoc(cid:200) Terminalu ........................ 104 ROZDZIA(cid:146) 6. Narz(cid:218)dzie s(cid:239)u(cid:285)(cid:200)ce do konfiguracji Raspberry Pi ................................ 111 Uruchamianie narz(cid:218)dzia ..................................................................................... 112 Menu Setup Options ........................................................................................... 113 1 Expand Filesystem ....................................................................................... 113 2 Change User Password ................................................................................. 114 3 Enable Boot to Desktop/Scratch .................................................................. 114 4 Internationalisation Options ....................................................................... 115 5 Enable Camera ............................................................................................. 117 6 Add to Rastrack ............................................................................................ 117 7 Overclock ..................................................................................................... 118 8 Advanced Options ........................................................................................ 119 9 About raspi-config ....................................................................................... 123 Kup książkęPoleć książkę SPIS TRE(cid:165)CI 9 ROZDZIA(cid:146) 7. Zaawansowana konfiguracja p(cid:239)ytki Raspberry Pi ............................. 125 Edycja plików konfiguracyjnych poprzez NOOBS ..............................................126 Ustawienia sprz(cid:218)towe — plik config.txt ............................................................127 Zmiana ustawie(cid:241) wy(cid:258)wietlania ......................................................................128 Opcje uruchamiania systemu ..........................................................................132 Przetaktowywanie systemu Raspberry Pi ......................................................133 Wy(cid:239)(cid:200)czanie pami(cid:218)ci podr(cid:218)cznej drugiego poziomu (L2) .....................................137 W(cid:239)(cid:200)czanie trybu testowego .............................................................................138 Podzia(cid:239) pami(cid:218)ci ....................................................................................................138 Ustawienia oprogramowania — plik cmdline.txt ..............................................139 Cz(cid:218)(cid:258)(cid:202) II. Platforma Pi jako centrum multimedialne, komputer produkcyjny lub serwer WWW ....................143 ROZDZIA(cid:146) 8. Platforma Pi jako centrum multimedialne ......................................... 145 Odtwarzanie muzyki na konsoli .........................................................................146 Dedykowane centrum multimedialne — dystrybucja Raspbmc ........................148 Wy(cid:258)wietlanie danych strumieniowych z internetu .......................................150 Wy(cid:258)wietlanie lokalnych danych strumieniowych .........................................152 Konfiguracja dystrybucji Raspbmc .................................................................153 ROZDZIA(cid:146) 9. Platforma Pi jako komputer produkcyjny ........................................... 155 Stosowanie aplikacji dzia(cid:239)aj(cid:200)cych w chmurze ...................................................156 Pakiet LibreOffice ................................................................................................159 Edycja obrazów w aplikacji Gimp .......................................................................161 ROZDZIA(cid:146) 10. Platforma Pi jako serwer WWW ........................................................... 165 Instalacja stosu LAMP .........................................................................................166 Instalacja platformy WordPress ..........................................................................170 Cz(cid:218)(cid:258)(cid:202) III. Programowanie Pi ............................................175 ROZDZIA(cid:146) 11. Wprowadzenie do j(cid:218)zyka Scratch ......................................................... 177 Wprowadzenie do j(cid:218)zyka Scratch .......................................................................178 Pierwszy przyk(cid:239)ad: witaj, (cid:258)wiecie ......................................................................179 Drugi przyk(cid:239)ad: animacja i d(cid:283)wi(cid:218)k .....................................................................182 Trzeci przyk(cid:239)ad: prosta gra .................................................................................185 Robotyka i czujniki ..............................................................................................191 Obs(cid:239)uga czujników za po(cid:258)rednictwem p(cid:239)ytki PicoBoard ...............................191 Robotyka i klocki LEGO ..................................................................................192 Materia(cid:239)y dodatkowe ...........................................................................................192 Kup książkęPoleć książkę 10 RASPBERRY PI. PRZEWODNIK U(cid:191)YTKOWNIKA ROZDZIA(cid:146) 12. Wprowadzenie do j(cid:218)zyka Python .......................................................... 195 Wprowadzenie do j(cid:218)zyka Python ....................................................................... 196 Pierwszy przyk(cid:239)ad: witaj, (cid:258)wiecie ...................................................................... 196 Drugi przyk(cid:239)ad: komentarze, dane wej(cid:258)ciowe, zmienne i p(cid:218)tle ........................ 202 Trzeci przyk(cid:239)ad: tworzenie gier za pomoc(cid:200) biblioteki pygame ......................... 206 Czwarty przyk(cid:239)ad: Python i obs(cid:239)uga sieci .......................................................... 215 Materia(cid:239)y dodatkowe .......................................................................................... 221 ROZDZIA(cid:146) 13. Gra Minecraft Pi Edition ....................................................................... 223 Raspberry Pi i Minecraft .................................................................................... 224 Instalacja gry Minecraft ..................................................................................... 224 Uruchamianie gry Minecraft .............................................................................. 225 Eksploracja .......................................................................................................... 227 Hakowanie gry Minecraft ................................................................................... 228 Cz(cid:218)(cid:258)(cid:202) IV. Sterowanie .........................................................233 ROZDZIA(cid:146) 14. Sterowanie sprz(cid:218)tem ............................................................................. 235 Sprz(cid:218)t elektroniczny ........................................................................................... 236 Odczytywanie kodów z rezystorów ................................................................... 238 (cid:189)ród(cid:239)a komponentów .......................................................................................... 240 Sklepy internetowe ......................................................................................... 240 Sklepy w Twojej okolicy ................................................................................. 241 Specjalistyczne sklepy dla hobbystów ........................................................... 241 Alternatywa dla p(cid:239)ytki uniwersalnej ................................................................. 242 Krótka instrukcja lutowania ............................................................................... 245 ROZDZIA(cid:146) 15. Port GPIO ................................................................................................. 251 Identyfikacja p(cid:239)ytki ............................................................................................. 252 Konfiguracje wtyków z(cid:239)(cid:200)czy GPIO ..................................................................... 253 Funkcje portu GPIO ............................................................................................ 255 Magistrala szeregowa UART .......................................................................... 255 Magistrala I²C ................................................................................................. 256 Magistrala SPI ................................................................................................. 256 Obs(cid:239)uga portu GPIO w j(cid:218)zyku Python ................................................................ 257 Wyj(cid:258)cie GPIO: migaj(cid:200)ca dioda LED ................................................................ 257 Wej(cid:258)cie GPIO: odczytywanie stanu przycisku ............................................... 262 ROZDZIA(cid:146) 16. Modu(cid:239) kamery Raspberry Pi .................................................................. 267 Po co mi modu(cid:239) kamery? .................................................................................... 268 Instalacja modu(cid:239)u kamery .................................................................................. 269 W(cid:239)(cid:200)czanie obs(cid:239)ugi kamery .................................................................................. 271 Przechwytywanie pojedynczych klatek ............................................................. 273 Rejestrowanie obrazu wideo .............................................................................. 275 Fotografia poklatkowa i wiersz polece(cid:241) ............................................................ 276 Kup książkęPoleć książkę SPIS TRE(cid:165)CI 11 ROZDZIA(cid:146) 17. Dodatkowe p(cid:239)ytki ................................................................................... 283 Slice of Pi firmy Ciseco ........................................................................................284 Prototyping Pi Plate firmy Adafruit ....................................................................287 Gertboard firmy Fen Logic ..................................................................................290 Dodatki ................................................................................295 DODATEK A Python — gotowe rozwi(cid:200)zania .............................................................. 297 Raspberry Snake (rozdzia(cid:239) 12., przyk(cid:239)ad 3.) .......................................................298 Lista u(cid:285)ytkowników IRC (rozdzia(cid:239) 12., przyk(cid:239)ad 4.) ..........................................300 Dane wej(cid:258)ciowe i wyj(cid:258)ciowe portu GPIO (rozdzia(cid:239) 15.) .....................................301 DODATEK B Poradnik u(cid:285)ytkownika kamery ............................................................. 303 Parametry wspólne dla wszystkich narz(cid:218)dzi .....................................................304 Parametry programu raspistill ............................................................................308 Parametry programu raspivid .............................................................................309 Parametry programu raspiyuv ............................................................................310 DODATEK C Tryby wy(cid:258)wietlania HDMI .................................................................... 311 Skorowidz ................................................................................................ 317 Kup książkęPoleć książkę 12 RASPBERRY PI. PRZEWODNIK U(cid:191)YTKOWNIKA Kup książkęPoleć książkę Rozdzia(cid:239) 13 Gra Minecraft Pi Edition Kup książkęPoleć książkę 224 RASPBERRY PI. PRZEWODNIK U(cid:191)YTKOWNIKA Gra Minecraft, stworzona przez szwedzk(cid:200) firm(cid:218) Mojang, sta(cid:239)a si(cid:218) fenomenem kulturowym. Gracz musi przetrwa(cid:202) w (cid:258)wiecie wygl(cid:200)daj(cid:200)cym tak, jakby by(cid:239) zbu- dowany z klocków LEGO. Dysponuje narz(cid:218)dziami pozwalaj(cid:200)cymi na eksploracj(cid:218) otwartego (cid:258)wiata, w którym mo(cid:285)e kopa(cid:202) tunele i tworzy(cid:202) rozmaite budowle. Gra sprzeda(cid:239)a si(cid:218) w milionach egzemplarzy na ca(cid:239)ym (cid:258)wiecie. Jest dost(cid:218)pna w wersji na komputery, konsole, a nawet smartfony. Mo(cid:285)na w ni(cid:200) zagra(cid:202) równie(cid:285) na platfor- mie Raspberry Pi. Minecraft ma przy tym walory edukacyjne. Raspberry Pi i Minecraft Aron Nieminen i Dalien Frisk, pracownicy firmy Mojang, stworzyli okrojon(cid:200) wersj(cid:218) gry Minecraft — Minecraft Pocket Edition, która jest przeznaczona dla u(cid:285)ytkowni- ków smartfonów. W tej wersji brakowa(cid:239)o pewnych funkcji oryginalnej wersji — np. trybu Survival, w którym gracz musi zmierzy(cid:202) si(cid:218) z wieloma gro(cid:283)nymi prze- ciwnikami. Pozwala ona jednak na kreatywn(cid:200) rozgrywk(cid:218), która mo(cid:285)e spodoba(cid:202) si(cid:218) szczególnie m(cid:239)odszym graczom. Pomimo tego, (cid:285)e Minecraft Pi Edition jest dopiero we wcze(cid:258)niej fazie testów (gra jest dost(cid:218)pna w wersji alfa), ju(cid:285) wida(cid:202) jej potencja(cid:239) edukacyjny. Gracz musi kon- struowa(cid:202) budynki z ró(cid:285)nych materia(cid:239)ów, co sprawia, (cid:285)e poznaje pewne aspekty geografii i architektury. Minecraft Pi Edition, w przeciwno(cid:258)ci do innych wersji tej gry, jest produktem darmowym. Ka(cid:285)dy posiadacz platformy Raspberry Pi mo(cid:285)e j(cid:200) pobra(cid:202) i u(cid:285)ywa(cid:202) jej za darmo. G(cid:239)ównym elementem edukacyjnym gry Minecraft Pi Edition jest jej interfejs pro- gramistyczny, który pozwala na sterowanie gr(cid:200) za pomoc(cid:200) programów napisanych przez u(cid:285)ytkownika. Interfejs ten jest obs(cid:239)ugiwany za pomoc(cid:200) Pythona (nie bez po- wodu Raspberry Pi Foundation wybra(cid:239)o ten j(cid:218)zyk do tworzenia programów eduka- cyjnych) i pozwala u(cid:285)ytkownikom na wysy(cid:239)anie i odbieranie wiadomo(cid:258)ci, sterowa- nie po(cid:239)o(cid:285)eniem bloków, a nawet na bezpo(cid:258)rednie sterowanie postaci(cid:200), co jest doskona(cid:239)ym sposobem na zainteresowanie programowaniem m(cid:239)odszych graczy. Instalacja gry Minecraft W przeciwie(cid:241)stwie do innych pakietów edukacyjnych, takich jak Wolfram czy Scratch, Minecraft nie jest instalowany wraz z systemem Raspbian. Nale(cid:285)y go pobra(cid:202) z oficjal- nej witryny internetowej, co naj(cid:239)atwiej jest zrobi(cid:202) za pomoc(cid:200) graficznego interfejsu u(cid:285)ytkownika. Je(cid:285)eli Twoje Pi nie zosta(cid:239)o skonfigurowane tak, aby ten interfejs uruchamia(cid:239) si(cid:218) automatycznie, w terminalu wprowad(cid:283) nast(cid:218)puj(cid:200)ce polecenie: startx Po za(cid:239)adowaniu graficznego interfejsu u(cid:285)ytkownika dwukrotnie kliknij ikon(cid:218) Mi- dori, która znajduje si(cid:218) na pulpicie. Jest to przegl(cid:200)darka internetowa, w której na- le(cid:285)y otworzy(cid:202) oficjaln(cid:200) stron(cid:218) gry Minecraft Pi Edition — http://pi.minecraft.net/. Kup książkęPoleć książkę ROZDZIA(cid:146) 13. GRA MINECRAFT PI EDITION 225 Aby pobra(cid:202) pakiet z gr(cid:200), znajd(cid:283) wyró(cid:285)niony na niebiesko odno(cid:258)nik Download (patrz rysunek 13.1), a nast(cid:218)pnie wybierz opcj(cid:218) otwarcia pliku. Rysunek 13.1. Pobieranie gry Minecraft Pi Edition Po krótkiej chwili plik zostanie pobrany, a na ekranie otworzy si(cid:218) nowe okno, w któ- rym zobaczysz zawarto(cid:258)(cid:202) archiwum z gr(cid:200) Minecraft Pi Edition — b(cid:218)dzie si(cid:218) tam znajdowa(cid:239) jeden folder o nazwie mcpi. Kliknij ikon(cid:218) Rozpakuj pliki znajduj(cid:200)c(cid:200) si(cid:218) u góry okna. W kolejnym oknie wprowad(cid:283) nast(cid:218)puj(cid:200)c(cid:200) (cid:258)cie(cid:285)k(cid:218), prowadz(cid:200)c(cid:200) do miej- sca, w którym chcesz rozpakowa(cid:202) pliki: /home/pi/ Kliknij przycisk Rozpakuj i poczekaj chwil(cid:218), a(cid:285) pliki zostan(cid:200) rozpakowane. Aplika- cje instalowane w ten sposób, w przeciwie(cid:241)stwie do aplikacji instalowanych za pomoc(cid:200) narz(cid:218)dzia Apt, nie b(cid:218)d(cid:200) automatycznie aktualizowane, a wi(cid:218)c je(cid:258)li b(cid:218)dziesz potrzebowa(cid:239) nowszej wersji gry, b(cid:218)dziesz musia(cid:239) j(cid:200) pobra(cid:202) w ten sam sposób i roz- pakowa(cid:202), nadpisuj(cid:200)c stare pliki. Uruchamianie gry Minecraft Gra nie jest instalowana przez mened(cid:285)er pakietów systemu operacyjnego, a wi(cid:218)c na pulpicie nie znajdziesz skrótu do niej. Musisz odszuka(cid:202) folder z gr(cid:200) zlokalizo- wany na karcie SD. Kliknij przycisk znajduj(cid:200)cy si(cid:218) w prawym dolnym rogu ekranu i w menu Akcesoria kliknij Mened(cid:285)er plików. Kup książkęPoleć książkę 226 RASPBERRY PI. PRZEWODNIK U(cid:191)YTKOWNIKA W oknie, które zostanie wy(cid:258)wietlone, zobaczysz wszystkie pliki znajduj(cid:200)ce si(cid:218) w g(cid:239)ównym katalogu Twojej karty pami(cid:218)ci. Znajd(cid:283) katalog mcpi i kliknij dwukrotnie jego ikon(cid:218). W ten sposób otworzysz folder, który wcze(cid:258)niej rozpakowa(cid:239)e(cid:258), z archi- wum z gr(cid:200) Minecraft Pi Edition. Kliknij dwukrotnie plik minecraft-pi. W wyniku tego wy(cid:258)wietlone zostanie pytanie o to, co chcesz z nim zrobi(cid:202). Aby uruchomi(cid:202) gr(cid:218), kliknij przycisk Wykonaj (patrz rysunek 13.2). Rysunek 13.2. Uruchamianie pliku minecraft-pi Rysunek 13.3. Gra Minecraft uruchomiona w systemie Raspbian Domy(cid:258)lnie gra Minecraft Pi Edition uruchamia si(cid:218) w oknie na (cid:258)rodku ekranu (patrz rysunek 13.3). Najlepiej jest gra(cid:202) w oknie znajduj(cid:200)cym si(cid:218) w(cid:239)a(cid:258)nie na (cid:258)rodku ekranu, ale mo(cid:285)esz te(cid:285) klikn(cid:200)(cid:202) przycisk Maksymalizuj, co spowoduje zwi(cid:218)kszenie obszaru ekranu zajmowanego przez gr(cid:218). Gra jest dopiero w wersji alfa, w zwi(cid:200)zku z czym mysz mo(cid:285)e momentami dzia(cid:239)a(cid:202) nieprawid(cid:239)owo, co b(cid:218)dzie utrudnia(cid:239)o rozgrywk(cid:218). Ponadto podczas gry nie mo(cid:285)na wykonywa(cid:202) zrzutów ekranu — Minecraft Pi Edition komunikuje si(cid:218) z procesorem Kup książkęPoleć książkę ROZDZIA(cid:146) 13. GRA MINECRAFT PI EDITION 227 graficznym Raspberry Pi na bardzo niskim poziomie, co ma na celu popraw(cid:218) wy- dajno(cid:258)ci gry, ale je(cid:285)eli spróbujesz wykona(cid:202) zrzut ekranu z gry, w miejscu jej okna b(cid:218)dzie widoczny tylko czarny prostok(cid:200)t. Aby rozpocz(cid:200)(cid:202) zabaw(cid:218) z gr(cid:200) Minecraft, kliknij przycisk Start Game, co spowoduje za(cid:239)adowanie ekranu World Selection. Podczas ka(cid:285)dego uruchomienia nowej gry program generuje w sposób losowy (cid:258)wiat rozgrywki. W (cid:258)wiecie gry znajdziesz bloki wykonane z ró(cid:285)nego materia(cid:239)u, a tak(cid:285)e morza, góry, pla(cid:285)e i drzewa. Gdy po raz pierw- szy klikniesz przycisk Start Game, na ekranie World Selection nie b(cid:218)dzie jeszcze wida(cid:202) wygenerowanego (cid:258)wiata, a wi(cid:218)c kliknij przycisk Create New, co pozwoli Ci wygenerowa(cid:202) nowy (cid:258)wiat. Podczas kolejnego uruchomienia gry b(cid:218)dziesz móg(cid:239) po- wróci(cid:202) do tego (cid:258)wiata (klikaj(cid:200)c (cid:258)rodek ekranu) lub stworzy(cid:202) zupe(cid:239)nie nowy. (cid:165)wiaty wygenerowane w grze Minecraft Pi Edition s(cid:200) niezale(cid:285)ne od siebie. Je(cid:285)eli zbudujesz dom w jednym (cid:258)wiecie, nie b(cid:218)dziesz mia(cid:239) do niego dost(cid:218)pu w innym nawet w przypadku gry uruchomionej na tym samym egzemplarzu Raspberry Pi. Warto o tym pami(cid:218)ta(cid:202), szczególnie kasuj(cid:200)c stworzone (cid:258)wiaty w oknie World Selection. Upewnij si(cid:218), (cid:285)e kasujesz w(cid:239)a(cid:258)ciwy (cid:258)wiat, poniewa(cid:285) rzeczy znajduj(cid:200)ce si(cid:218) w skaso- wanym (cid:258)wiecie zostan(cid:200) bezpowrotnie utracone. Eksploracja (cid:165)wiat gry Minecraft jest widoczny z perspektywy pierwszej osoby, tak jak w przy- padku gier FPS, ale gra ta jest z pewno(cid:258)ci(cid:200) o wiele mniej brutalna. Tak naprawd(cid:218) w wersji Pi Edition w grze nie spotka si(cid:218) (cid:285)adnych wrogów ani ogranicze(cid:241) czasowych, a wi(cid:218)c gra ta nadaje si(cid:218) (cid:258)wietnie na pocz(cid:200)tek przygody z grami komputerowymi dla osób m(cid:239)odszych. Gr(cid:218) rozpoczniesz w losowym miejscu wygenerowanego (cid:258)wiata (patrz rysunek 13.4). W grze poruszasz si(cid:218) do przodu, do ty(cid:239)u, w prawo i w lewo za pomoc(cid:200) klawiszy W, S, A i D. Klawisze te nie obracaj(cid:200) postaci. (cid:191)eby to zrobi(cid:202), musisz korzysta(cid:202) z myszy. Inaczej ni(cid:285) w wi(cid:218)kszo(cid:258)ci gier, gracz Minecrafta mo(cid:285)e równie(cid:285) lata(cid:202) — w tym celu nale(cid:285)y dwukrotnie wcisn(cid:200)(cid:202) klawisz skoku (spacj(cid:218)). Podczas lotu klawisz spacji s(cid:239)u- (cid:285)y do zwi(cid:218)kszania wysoko(cid:258)ci, a klawisz Shift do jej zmniejszania. Ponowne, dwu- krotne wci(cid:258)ni(cid:218)cie klawisza spacji wy(cid:239)(cid:200)cza tryb latania. Inaczej ni(cid:285) w przypadku g(cid:239)ównego trybu gry — Survival, gra na Raspberry Pi ofe- ruje graczowi niesko(cid:241)czony zapas wszystkich surowców, a wi(cid:218)c mo(cid:285)e on od same- go pocz(cid:200)tku pracowa(cid:202) nad wszelkimi konstrukcjami. Bloki, z których mo(cid:285)na je wykonywa(cid:202), widoczne s(cid:200) w dolnej cz(cid:218)(cid:258)ci okna gry, a aktualnie wybrany blok jest pod(cid:258)wietlany. Za pomoc(cid:200) pokr(cid:218)t(cid:239)a myszy lub klawiszy 1 – 8 mo(cid:285)na wybiera(cid:202) ró(cid:285)ne bloki. Ka(cid:285)dy z nich ma inn(cid:200) charakterystyk(cid:218). Dodatkowe bloki znajdziesz w(cid:258)ród przedmiotów, które zostan(cid:200) wy(cid:258)wietlone po wci(cid:258)ni(cid:218)ciu klawisza E. Efekt (cid:239)(cid:200)czenia ró(cid:285)nych bloków najlepiej sprawdza(cid:202) na drodze eksperymentów. Umie(cid:258)(cid:202) law(cid:218) obok wody lub drewna i zobacz, co si(cid:218) stanie. Kup książkęPoleć książkę 228 RASPBERRY PI. PRZEWODNIK U(cid:191)YTKOWNIKA Rysunek 13.4. Eksploracja (cid:258)wiata gry Minecraft Pi Edition Aby postawi(cid:202) blok w wybranym miejscu, kliknij prawy przycisk myszy lub przy- trzymaj go w celu ustawienia wielu bloków za jednym zamachem. Mo(cid:285)esz zniszczy(cid:202) wszystkie bloki, które napotkasz — nawet te, których sam nie ustawia(cid:239)e(cid:258). W tym celu kliknij wybrany blok lewym klawiszem myszy. By usun(cid:200)(cid:202) wiele bloków naraz, przytrzymaj ten klawisz i poruszaj mysz(cid:200). Konstruowanie budynków polega po prostu na umieszczaniu i usuwaniu bloków do momentu uzyskania zaplanowanej budowli — mo(cid:285)e to by(cid:202) domek na drzewie, rezydencja lub replika statku kosmicznego. Stan gry jest zapisywany w momencie wyj(cid:258)cia z niej. Do zapisanego stanu gry mo(cid:285)na pó(cid:283)niej wróci(cid:202) za pomoc(cid:200) ekranu World Selection. Przed przyst(cid:200)pieniem do zabawy z interfejsem programistycznym gry warto chwil(cid:218) w ni(cid:200) pogra(cid:202) i zorientowa(cid:202) si(cid:218), jak poszczególne bloki wp(cid:239)ywaj(cid:200) na siebie. Hakowanie gry Minecraft Gr(cid:218) Minecraft Pi Edition mo(cid:285)na wykorzysta(cid:202) w celach edukacyjnych ze wzgl(cid:218)du na programowalny interfejs tej aplikacji, który pozwala na modyfikacj(cid:218) wielu elementów gry za pomoc(cid:200) programów napisanych przez u(cid:285)ytkownika. Interfejs programistyczny gry Minecraft ma wiele opcji, ale zacznijmy od przyjrzenia si(cid:218) jego najprostszym funkcjom. Je(cid:285)eli grasz w gr(cid:218) Minecraft Pi Edition, zamknij j(cid:200), wciskaj(cid:200)c klawisz Escape i wy- bieraj(cid:200)c opcj(cid:218) Quit to Title, a nast(cid:218)pnie przycisk X znajduj(cid:200)cy si(cid:218) w prawym górnym rogu okna. Przed rozpocz(cid:218)ciem modyfikacji gry Minecraft utwórz kopi(cid:218) jej interfejsu progra- mistycznego. Dzi(cid:218)ki temu nie b(cid:218)dziesz modyfikowa(cid:239) g(cid:239)ównej instalacji gry Minecraft Pi Edition, a wi(cid:218)c b(cid:218)dziesz móg(cid:239) eksperymentowa(cid:202) do woli bez ryzyka, (cid:285)e uszkodzisz Kup książkęPoleć książkę ROZDZIA(cid:146) 13. GRA MINECRAFT PI EDITION 229 gr(cid:218). Kliknij dwukrotnie ikon(cid:218) LXTerminal, która znajduje si(cid:218) na pulpicie, a nast(cid:218)p- nie wprowad(cid:283) poni(cid:285)sze polecenia: mkdir ~/kodgryminecraft cp -r ~/mcpi/api/python/mcpi ~/kodgryminecraft/minecraft Przy u(cid:285)yciu tych polece(cid:241) uzyskasz nowy katalog o nazwie kodgryminecraft, do którego kopiowane s(cid:200) pliki gry Minecraft. To w tym folderze b(cid:218)dziesz tworzy(cid:239) i modyfiko- wa(cid:239) pliki odpowiedzialne za dzia(cid:239)anie gry Minecraft Pi Edition. Je(cid:285)eli z Twojego Pi korzysta wiele osób loguj(cid:200)cych si(cid:218) jako ten sam u(cid:285)ytkownik, warto w miejscu nazwy kodgryminecraft w podanym wcze(cid:258)niej kodzie wpisa(cid:202) nazw(cid:218) tak(cid:200) jak minecraft-tomek, minecraft-adam, minecraft-agata itp. Interfejs programistyczny Minecraft Pi Edition obs(cid:239)uguje wiele j(cid:218)zyków progra- mowania, ale prac(cid:218) z nim naj(cid:239)atwiej jest rozpocz(cid:200)(cid:202), programuj(cid:200)c w j(cid:218)zyku Python. Wi(cid:218)cej informacji na temat podstaw Pythona znajdziesz w rozdziale 12., „Wprowa- dzenie do j(cid:218)zyka Python”. Je(cid:285)eli masz ju(cid:285) za sob(cid:200) lektur(cid:218) wspomnianego rozdzia(cid:239)u, mo(cid:285)esz przyst(cid:200)pi(cid:202) do modyfikowania gry Minecraft. Prac(cid:218) zacznij od dwukrotnego klikni(cid:218)cia ikony IDLE znajduj(cid:200)cej si(cid:218) na pulpicie. Uruchom (cid:258)rodowisko IDLE, a nie IDLE 3, poniewa(cid:285) to drugie obs(cid:239)uguje nowsz(cid:200) wer- sj(cid:218) j(cid:218)zyka Python, która nie jest zgodna z interfejsem gry Minecraft. W wy(cid:258)wietlo- nym oknie kliknij menu File, a nast(cid:218)pnie wybierz z niego opcj(cid:218) New Window. Spo- woduje to otwarcie okna nowego projektu. Na pocz(cid:200)tku zapisz ten projekt, klikaj(cid:200)c Save As w menu File. W oknie zapisu kliknij dwukrotnie folder o nazwie kodgrymi- necraft, a przed zapisaniem projektu nadaj mu nazw(cid:218) testowanie.py (patrz rysu- nek 13.5). Upewnij si(cid:218), (cid:285)e zapisujesz ten plik bezpo(cid:258)rednio w katalogu kodgryminecraft, a nie w podkatalogu Minecraft, który zawiera interfejs gry Minecraft i nie powinien by(cid:202) modyfikowany. Rysunek 13.5. Zapisywanie Twojej pierwszej modyfikacji gry Minecraft napisanej w Pythonie Rozpocznij tworzenie kodu od umieszczenia na samym pocz(cid:200)tku standardowej linii shebang: #!/usr/bin/env python Kup książkęPoleć książkę 230 RASPBERRY PI. PRZEWODNIK U(cid:191)YTKOWNIKA Pozwoli to na uruchamianie programu bez potrzeby (cid:239)adowania (cid:258)rodowiska IDLE. Umieszczenie tego wiersza nie jest konieczno(cid:258)ci(cid:200), ale jest dobrym nawykiem pozwala- j(cid:200)cym na odró(cid:285)nienie napisanych przez Ciebie skryptów Pythona od innych plików, nawet gdy ich nazwa zostanie zmieniona, a pliki nie b(cid:218)d(cid:218) mia(cid:239)y ju(cid:285) rozszerzenia .py. Teraz czas na zapisanie kodu importuj(cid:200)cego bibliotek(cid:218) interfejsu programistycznego gry Minecraft, co pozwoli na stosowanie wielu polece(cid:241) niezb(cid:218)dnych do modyfikacji gry z poziomu Pythona. W oknie IDLE wpisz nast(cid:218)puj(cid:200)ce dwa wiersze kodu: import minecraft.minecraft as minecraft import minecraft.block as block Nast(cid:218)pnie okre(cid:258)l prosty sposób na wysy(cid:239)anie polece(cid:241) do gry Minecraft — wpisz kolejn(cid:200) lini(cid:218) kodu: mc = minecraft.Minecraft.create() Dzi(cid:218)ki temu poleceniu nie b(cid:218)dziesz musia(cid:239) wpisywa(cid:202) polecenia odwo(cid:239)uj(cid:200)cego si(cid:218) do interfejsu gry Minecraft za ka(cid:285)dym razem, gdy b(cid:218)dziesz chcia(cid:239) uzyska(cid:202) do niego dost(cid:218)p. W takich sytuacjach wystarczy, (cid:285)e zastosujesz dwie litery: mc. W ten spo- sób zaoszcz(cid:218)dzisz czas, a uko(cid:241)czony program b(cid:218)dzie o wiele bardziej czytelny. Po- lecenie to (cid:239)(cid:200)czy pisany przez Ciebie program z gr(cid:200) Minecraft tak, (cid:285)e interfejs tej gry b(cid:218)dzie przyjmowa(cid:239) napisane przez Ciebie instrukcje. Interfejs programistyczny gry Minecraft Pi Edition oferuje wiele mo(cid:285)liwo(cid:258)ci — o wielu opcjach nawet nie wspomnimy w tym rozdziale. Poni(cid:285)szy kod ilustruje podstawo- we mo(cid:285)liwo(cid:258)ci modyfikacji gry Minecraft. Wpisz go w oknie (cid:258)rodowiska programi- stycznego IDLE (patrz rysunek 13.6). Rysunek 13.6. Gotowy program modyfikuj(cid:200)cy gr(cid:218) Minecraft Pi Edition Kup książkęPoleć książkę ROZDZIA(cid:146) 13. GRA MINECRAFT PI EDITION 231 playerPos = mc.player.getTilePos() mc.setBlock(playerPos.x+1, playerPos.y+1, playerPos.z, block.STONE) mc.postToChat( Utworzenie kamiennego bloku. ) Pierwsza linia kodu odwo(cid:239)uje si(cid:218) do bie(cid:285)(cid:200)cej pozycji gracza wzgl(cid:218)dem najbli(cid:285)szej struktury zwanej kafelkiem (ang. tile). Druga instrukcja tworzy nowy kamienny blok umieszczony w miejscu o okre(cid:258)lonym przesuni(cid:218)ciu wzgl(cid:218)dem pozycji gracza zdefiniowanej przez parametry X, Y i Z. Umiejscowienie wszystkich elementów w grze Minecraft jest opisywane w takim trójwymiarowym formacie. Opanowanie dok(cid:239)adnego adresowania miejsc w grze jest niezb(cid:218)dne do pracy z jej interfejsem programistycznym. Ostatni wiersz kodu wy(cid:258)wietla komunikat potwierdzaj(cid:200)cy utworzenie kamiennego bloku, który zostanie wy(cid:258)wietlony za pomoc(cid:200) systemu czatu. System ten pocz(cid:200)tkowo by(cid:239) zaprojektowany z my(cid:258)l(cid:200) o komunikacji pomi(cid:218)dzy graczami bawi(cid:200)cymi si(cid:218) w trybie rozgrywki wieloosobowej (gracze mog(cid:200) korzysta(cid:202) z po(cid:239)(cid:200)czenia internetowego i nie musz(cid:200) znajdowa(cid:202) si(cid:218) w tym samym pokoju). Wy(cid:258)wietlenie tego komunikatu po- twierdza poprawno(cid:258)(cid:202) dzia(cid:239)ania skryptu. Bez tego komunikatu gracz móg(cid:239)by nie zauwa(cid:285)y(cid:202) utworzenia nowego kamiennego bloku, poniewa(cid:285) blok ten móg(cid:239)by zosta(cid:202) utworzony np. za nim. Zapisz plik, klikaj(cid:200)c w menu File opcj(cid:218) Save. Ponownie uruchom gr(cid:218) Minecraft Pi Edi- tion i kliknij napis Start Game. Za(cid:239)aduj wygenerowany wcze(cid:258)niej (cid:258)wiat lub wybierz opcj(cid:218) tworzenia nowego (cid:258)wiata, a nast(cid:218)pnie wci(cid:258)nij klawisz tabulacji, co spowo- duje uwolnienie wska(cid:283)nika myszy. Dzi(cid:218)ki temu b(cid:218)dziesz móg(cid:239) sterowa(cid:202) kursorem myszy poza oknem gry Minecraft i wróci(cid:202) do okna IDLE, w którym znajduje si(cid:218) Twój program. W oknie IDLE wejd(cid:283) do menu Run i wybierz opcj(cid:218) Run Module lub wci(cid:258)nij klawisz F5, co spowoduje uruchomienie stworzonego przez Ciebie programu. Po chwili zobaczysz, (cid:285)e w oknie gry Minecraft wy(cid:258)wietli(cid:239) si(cid:218) opisany wcze(cid:258)niej komunikat (patrz rysu- nek 13.7). Kliknij pasek z nazw(cid:200) okna gry Minecraft — b(cid:218)dziesz móg(cid:239) ponownie sterowa(cid:202) gr(cid:200) za pomoc(cid:200) myszy. Powiniene(cid:258) zobaczy(cid:202) nowo utworzony kamienny blok. Je(cid:285)eli poruszy(cid:239)e(cid:258) postaci(cid:200) w grze, to zajrzyj jeszcze raz do okna IDLE, a na- st(cid:218)pnie wejd(cid:283) do menu Run i wybierz opcj(cid:218) Run Module, co spowoduje ponowne uruchomienie napisanego przez Ciebie programu i utworzenie kolejnego bloku. Mo- (cid:285)esz równie(cid:285) zmieni(cid:202) wspó(cid:239)rz(cid:218)dne X, Y i Z, co pozwoli umie(cid:258)ci(cid:202) nowy blok w innym miejscu bez potrzeby przemieszczania postaci w grze. Zmieniaj(cid:200)c wspó(cid:239)rz(cid:218)dn(cid:200) Y, mo- (cid:285)esz nawet zawiesi(cid:202) blok w powietrzu. Najszybciej opanujesz interfejs programistyczny gry Minecraft dzi(cid:218)ki praktyce. Na stronie http://www.themagpi.com/ znajdziesz praktyczny poradnik obs(cid:239)ugi interfejsu programistycznego gry Minecraft, który zosta(cid:239) stworzony przez czasopismo „The MagPi”. Wi(cid:218)cej informacji na ten temat uzyskasz, wpisuj(cid:200)c w wyszukiwark(cid:218) has(cid:239)o „Minecraft Pi Edition”. Analiza innych programów oraz ich modyfikacja pozwoli Ci szybko zrozumie(cid:202) zasady pracy interfejsu programistycznego gry Minecraft. Jest to doskona(cid:239)y sposób na opanowanie technik programistycznych j(cid:218)zyka Python. Kup książkęPoleć książkę 232 RASPBERRY PI. PRZEWODNIK U(cid:191)YTKOWNIKA Rysunek 13.7. Komunikat wy(cid:258)wietlony za pomoc(cid:200) konsoli gry Minecraft Kup książkęPoleć książkę Cz(cid:218)(cid:258)(cid:202) IV Sterowanie Rozdzia(cid:239) 14. „Sterowanie sprz(cid:218)tem” Rozdzia(cid:239) 15. „Port GPIO” Rozdzia(cid:239) 16. „Modu(cid:239) kamery Raspberry Pi” Rozdzia(cid:239) 17. „Dodatkowe p(cid:239)ytki” Kup książkęPoleć książkę 234 RASPBERRY PI. PRZEWODNIK U(cid:191)YTKOWNIKA Kup książkęPoleć książkę Skorowidz A ADC, Patrz: przetwornik analogowo-cyfrowy Adobe Photoshop, 161 adres IP, 47, 88, 95, 96 MAC, 88 rozg(cid:239)aszania w sieci, 88 serwera, 96 algebra Boole’a, Patrz: logika Boole’a Apache, 166 Apple OS X, 34, 53 Arduino, 257, 288, 290 arkusz kalkulacyjny, 156, 157, 158, 160 B Bcast, 88 bezpiecze(cid:241)stwo, 72, 114 biblioteka, 72 GPIO, 260 pygame, 206, 207 inicjalizacja, 207 BitTorrent, 51, 52 klient, Patrz: program kliencki Boole George, 188 bootloader, Patrz: program (cid:239)aduj(cid:200)cy C c(cid:200)(cid:285)ki boczne, 238 centrum multimedialne, 67, 146, 148 chip, Patrz: uk(cid:239)ad pó(cid:239)przewodnikowy Chromium, 159 CPU, 133, 137, 156 CRM, 157 cyna lutownicza, 237, 245, 246 cynowanie, 247 D DAC, Patrz: przetwornik cyfrowo-analogowy danych kompresja, 44 demon, 167 dependency, Patrz: zale(cid:285)no(cid:258)(cid:202) Dillo, 64 dioda ACT, 49 LED, 30 PWR, 49 dioda LED, Patrz: LED DNS, 96 domena, 96 dysk twardy, 42, 43, 44, 68 d(cid:283)wi(cid:218)k, 64 generowany na z(cid:239)(cid:200)czu HDMI, Patrz: z(cid:239)(cid:200)cze HDMI d(cid:283)wi(cid:218)k edytor obrazów, 161 tekstu, 63, 156, 157, 158, 160 Leafpad, 197 nano, 94, 197 ekran, 38, 141, Patrz te(cid:285): monitor g(cid:239)(cid:218)bia kolorów, 129 nadmiarowo(cid:258)(cid:202), 85, 120, 129 proporcje, 130 E F firmware, 97, 98, 100, 101 flaga, 70 flashowanie, 29, 51 format BMP, 274 GIF, 274 H.264, 146, 149, 276 JPEG, 273 JPG, 163 koloru, 310 ODF, 160 PDF, 64 PNG, 163, 274 XCF, 163 ZIP, 44, 63 Frisk Dalien, 224 Kup książkęPoleć książkę 318 RASPBERRY PI. PRZEWODNIK U(cid:191)YTKOWNIKA G tekstowy, 52 u(cid:285)ytkownika graficzny, Patrz: GUI wirtualny zwrotny, 87 J j(cid:200)dro, 59, 71, 90, 140 awaryjne, 90, 132 bufor warstwy, 98 diagnozowanie, 140 komunikat, 256 wiersz trybu, Patrz: wiersz trybu j(cid:200)dra jednostka transmisji maksymalna, Patrz: MTU j(cid:218)zyk asembler, Patrz: asembler C++, 257 niskopoziomowy, 196 obiektowy, 186 PHP, Patrz: PHP programowania graficzny, 64 Python, Patrz: Python Python 3, 65 Scratch, Patrz: Scratch Wolfram, 64, 65 wysokopoziomowy, 196 joystick, 42 K kalkulator, 63, 204 kamera, Patrz: modu(cid:239) kamery kana(cid:239) alfa, 130 IRC, 215, 216 karta SD, 29, 43, 54, 55, 71, 86 kompatybilno(cid:258)(cid:202) z czytnikiem na p(cid:239)ytce Pi, 86 pojemno(cid:258)(cid:202), 43 sieciowa, 45, 73, 94 producent, 99, 100 sie(cid:202) bezprzewodowa, 47, 97, 100, 104 katalog bie(cid:285)(cid:200)cy, 60 bin, 72 boot, 71, 90 dev, 72 etc, 72 GID, 70 Gimp, 161 instalacja, 162 podr(cid:218)cznik u(cid:285)ytkownika, 162 gniazdo micro-USB, Patrz: z(cid:239)(cid:200)cze zasilaj(cid:200)ce Google Drive, 157 GPU, 133, 137, 148 grafika bitmapowa, 161 wektorowa, 160 GRUB, 59 grupa, 70 dodatkowa, 70 g(cid:239)ówna, 70 identyfikator, Patrz: GID GUI, 58, 59, 60, 62, 64, 128, 146, 156, 197 ustawienia, 66 H Hancom ThinkFree Office, 158 HDMI, Patrz: z(cid:239)(cid:200)cze HDMI host, 120 Hudson Tom, 215 Hwaddr, 88 I IDE, 65, 197 identyfikator grupy, Patrz: GID SSID, 97 u(cid:285)ytkownika, Patrz: UID IDLE, 65, 197 tryb pow(cid:239)oki Pythona, 197 wyró(cid:285)nianie sk(cid:239)adni, 198, 199 IDLE 3, 65, 198 Image Writer for Windows, 54 IndieCity, 74 interfejs CSI, 268, 269 kamery, Patrz: interfejs CSI komunikacji bezprzewodowej, Patrz: modu(cid:239) komunikacji bezprzewodowej XBee sieciowy, 88, 89 SPI, 122 Kup książkęPoleć książkę SKOROWIDZ 319 Live CD, 59 Mint, 67 OpenELEC, 67 Pidora, 67 Raspbmc, 67, Patrz: Raspbmc Red Hat, 67 Ubuntu, 67 Xbmc, 148 man, 66 logika Boole’a, 188, 204 lutownica, 237 LXDE, 61 M magistrala, 255 I²C, 256 SPI, 256 szeregowa UART, 255 szybko(cid:258)(cid:202) pracy, 256 maska sieciowa, 88, 95 Mathematica, 63 mened(cid:285)er pakietów, 76, 78 Microsoft Windows, 34, Patrz: Windows Midori, 64, 159 Midori Private Browsing, 64 miernik uniwersalny, 238 mikrokontroler, 257, 290 ATmega 328, 290, 294 Minecraft, 224 Minecraft Pi Edition, 224 instalowanie, 224 interfejs programistyczny, 224, 228, 229, 230, 231 programowanie, 229, 230, 231 surowce, 227 uruchamianie, 225, 227 Minecraft Pocket Edition, 224 Minecraf Survival, 227 modu(cid:239) kamery, 29, 117, 256, 268, 304 fotografia poklatkowa, 276, 278 instalowanie, 269 interfejs, Patrz: interfejs CSI matryca, 268 podgl(cid:200)d obrazu, 273 rejestrowanie pojedynczej klatki, 273 uruchamianie, 271, 273 zapisywanie obrazu, 274, 275 home, 72 lib, 72 lost+found, 72 media, 72 mnt, 72 opt, 72 proc, 72 sbin, 72 selinux, 72 sys, 72 tmp, 72 tworzenie, 61 usr, 72 usuwanie, 61 var, 72 wirtualny, 71 zmiana, 60 klawiatura, 30, 38, 41 diagnozowanie, 82 uk(cid:239)ad, 115, 116 ustawienia, 66 zgodno(cid:258)(cid:202), 82, 83 z(cid:239)(cid:200)cze PS/2, 41 klucz wspó(cid:239)dzielony, 103 kodek, 78 kompilator, 78 komputer jednop(cid:239)ytkowy, 33 komunikat, 256 koncentrator USB, 30, 41, 42 z zewn(cid:218)trznym zasilaniem, 42, 82, 97 konsola, 59, 60, 68, 104, 114, 146 szeregowa, 140 L LAMP, 166 instalowanie, 166, 167 LED, 237, 257, 258 napi(cid:218)cie przewodzenia, 258 pr(cid:200)d przewodzenia, 258 LEGO Education WeDo, 192 LEGO WeDo, 178 LibreOffice, 159, 160 Lightweight X11 Desktop Environment, Patrz: LXDE Linux, 35, 58, 59, 60, 71 dystrybucja, 35, 51, 52 Arch Linux, 67 Debian, 61, 67 Fedora, 67 Kup książkęPoleć książkę 320 RASPBERRY PI. PRZEWODNIK U(cid:191)YTKOWNIKA modu(cid:239) zapisywanie sekwencji wideo, komunikacji bezprzewodowej XBee, monitor, 38, 85, 128, Patrz te(cid:285): ekran 275, 276 284, 285 RF-BEE, 285 RN-XV, 285 RPi.GPIO, 260 XBee, 284, 285 ustawienia, 66 wej(cid:258)cie, 40 monta(cid:285) powierzchniowy, 245 przewlekany, 245 MTU, 88 multimetr, 238 MySQL, 166 has(cid:239)o, 167 instalowanie, 166 mysz, 30, 38, 41 diagnozowanie, 83 ustawienia, 66 N nap(cid:218)d optyczny, 42 narz(cid:218)dzie, Patrz: polecenie Nazarko Sam, 148 NetSurf Web Browser, 64 Nieminen Aron, 224 NOOBS, 43, 49, 126, 149 instalowanie, 43 uruchamianie, 126 O obraz bitmapowy, 161 Office 365, 158 Openbox, 66 OpenOffice.org, 159 oprogramowanie aktualizowanie, 79 do odtwarzania muzyki, Patrz: pakiet moc instalacja, 77, 78 LAMP, Patrz: LAMP moc, Patrz: pakiet moc opcjonalne, 72 usuwanie, 79 w chmurze, 156, 157, 158 z(cid:239)o(cid:258)liwe, 58 overscan, Patrz: ekran nadmiarowo(cid:258)(cid:202) overvoltage, Patrz: Raspberry Pi konfiguracja zmiana napi(cid:218)cia P pakiet, 59, 76 biurowy, 157, 158, 159 firmware-ralink, 100 LibreOffice, Patrz: LibreOffice moc, 146 mocp, 146 nethack-console, 78 pami(cid:218)(cid:202), 43 flash, Patrz: pendrive L2, 137, 138 masowa, 68, 69 USB, 44, 45 operacyjna, 30, 31, 32, 121 podr(cid:218)czna drugiego poziomu, Patrz: pami(cid:218)(cid:202) L2 podzia(cid:239), 121, 138, 139, 156, 166 RAM, 28, 29 partycja, 59, 73 pendrive, 44, 54 PHP, 166, 168 phpBB, 166 Pi Store, 73 PicoBoard, 178, 191 pipe, Patrz: potok plik .img, 52 .py, 199 .sh, 277 .sha1, 52 audio, 146 cmdline.txt, 126, 139, 140, 256 config.txt, 91, 126, 127, 128, 132, 133, 136, 138, 139 format, Patrz: format interfaces, 94, 107, 108 kernel.img, 90 kernel_ emergency.img, 90 kompresja, 63 konfiguracyjny, 72, 108, 112, 126 naprawianie, 126 nazwa, 61 PDF, 64 Kup książkęPoleć książkę SKOROWIDZ 321 phptest.php, 169 serwera WWW, 170 start.elf, 139 system, Patrz: system plików tymczasowy, 72 usuwanie, 61 wpa.conf, 107, 108, 109 wykonywalny, 59, 198, 201, 280 system rdzenny, 73 p(cid:239)ytka, 28 drukowana PCB, 242 Gertboard, 284, 290, 291 PicoBoard, Patrz: PicoBoard projektowa, 243 Prototyping Pi Plate, 287, 288, 289 prototypowa specjalistyczna, 284 stripboard, Patrz: stripboard Raspberry Pi I/O Extension, Patrz: p(cid:239)ytka Gertboard rozszerzenia, 29 Slice of Pi, 284, 289 pin, 286, 287 uniwersalna, 236, 242, 286 polecenie apt, 76, 77, 78, 79 apt-cache, 77, 100 apt-get, 78, 156 apt-get remove, 100 cd, 60 chmod, 201, 280 date, 278, 279 dd, 52, 53 diskutil, 54 dmesg, 98, 100 except, 217 fbi, 272 GPIO.input, 260 GPIO.output, 260 grep, 99 groups, 70 ifconfig, 87, 105 int, 204 iwconfig, 105 iwlist, 104 ls, 60 man, 66 mkdir, 61, 69 moc, 147 mocp, 147, 148 mv, 61, 201 pacman, 76 passwd, 114 ping, 89 pop, 212 print, 198, 203 formatowanie, 203 purge, 79 python, 200 raspi-config, 112, 113, 114, 126, 272 aktualizacja, 122 menu, 113 mo(cid:285)liwo(cid:258)ci, 123 raspistill, 273, 304, 308 raspivid, 275, 276, 304, 309 raspiyuv, 304, 310 raw_input, 203, 204 remove, 79 rm, 61 sleep, 279 startx, 68, 114 sudo, 59, 70 sudo apt, 76 sudo chgrp, 69 sudo chmod, 69 sudo cp, 201 sudo fdisk, 53, 69 sudo ifdown eth0, 89 sudo ifup eth0, 89 sudo mkdir, 69 sudo mount, 69 sudo mv, 201 sudo shutdown, 49, 80 try, 217 update, 79 useradd, 70 wpa_gui, 101, 104 wpasupplicant, 108 yum, 76 zamykaj(cid:200)ce system, 49 port, Patrz te(cid:285): z(cid:239)(cid:200)cze Ethernet, 87, 94 GPIO, 24, 191, 236, 252, 284, 288 dane wej(cid:258)ciowe, 262 magistrala, Patrz: magistrala pin, 252, 253, 254, 255, 259 zasilanie, 255 wej(cid:258)cia-wyj(cid:258)cia, 290, Patrz: port GPIO potok, 99 pow(cid:239)oka, 59 Bash, 59, 277 GNOME, 59 Kup książkęPoleć książkę 322 RASPBERRY PI. PRZEWODNIK U(cid:191)YTKOWNIKA pow(cid:239)oka graficzna, 59, 61, 68 systemu operacyjnego, 72 KDE, 59 LXDE, 63, 66, 68 skrypt, Patrz: skrypt pow(cid:239)oki prezentacja, 157, 158, 160, 178 proces, 72 procesor ARM, 19, 33, 34 ARM11, 34 ARMv6, 34 BCM2835, 28, 31, 33, 34, 119, 133, 146, 256 centralny, Patrz: CPU cz(cid:218)stotliwo(cid:258)(cid:202) taktowania, 86 graficzny, Patrz: GPU multimedialny, Patrz: BCM2835 przetaktowywanie, 118, 133, 134, 135 SCM2835, 30 VideoCore IV, 148 program dzia(cid:239)aj(cid:200)cy, Patrz: proces GPicView, Patrz: GPicView kliencki, 52 (cid:239)aduj(cid:200)cy, 59, 139 GRUB, Patrz: GRUB programowanie mikrokontrolerów, 256 protokó(cid:239) DHCP, 47 I²C, 236 SPI, 236 SSH, 121 przegl(cid:200)darka internetowa, 64, 156 Chromium, Patrz: Chromium Dillo, Patrz: Dillo Midori, Patrz: Midori NetSurf Web Browser, Patrz: NetSurf Web Browser obrazów, 63 przetwornik analogowo-cyfrowy, 290, 293 cyfrowo-analogowy, 290, 293 przewód krosowy, 46 przezroczysto(cid:258)(cid:202), 130 przycisk, 237 punkt montowania, 69 testowania napi(cid:218)cia, 83, 84 Python, 61, 65, 196, 221, 229 dane wej(cid:258)ciowe, 203 funkcja, 208 interpreter, 201 komentarz, 202 modu(cid:239) pygame.clock, 207 pygame.locals, 207 random, 207 socket, 215 sys, 207, 215 time, 207, 215 obs(cid:239)uga b(cid:239)(cid:218)dów, 217 sieci, 215 operator, 204, 211 p(cid:218)tla, 204 elif, 210 if, 210 while, 209 zagnie(cid:285)d(cid:285)ona, 264 pobieranie (cid:239)a(cid:241)cucha, 203 shebang, 198, 201, 202 sta(cid:239)a, 215 tworzenie gier, 206 uruchamianie programu, 199 wykonywanie operacji w czasie rzeczywistym, 257 znak #, 202 #!, 198 *, 205 /, 205 +=, 211 , 204 =, 204 -=, 211 ==, 204 , 204 =, 204 !=, 204 QjackCtl, 65 Q R Raspberry Pi blog, 22 Camera Module, Patrz: modu(cid:239) kamery Kup książkęPoleć książkę SKOROWIDZ 323 konfiguracja, 112, 115, 116, 118, 119, 120, 121, 122, 126, 127, 132, 133, 139 kamera, 117 przetaktowywanie, Patrz: procesor przetaktowywanie tryb testowy, 138 zmiana napi(cid:218)cia, 133, 135, 136 mapa u(cid:285)ytkowników, 117 Model A, 28, 30 (cid:239)(cid:200)czenie z sieci(cid:200), 45 piny GPIO, 252 Model B, 28, 31, 87 (cid:239)(cid:200)czenie z sieci(cid:200), 45, 46 piny GPIO, 252 Model B Revision 1, 28, 32 GPIO piny, 253 Model B Revision 2, 28, 31, 33 GPIO piny, 252 Model B Revision 3, 33 Model B+, 28, 31, 32, 33 GPIO piny, 252, 253, 255 z(cid:239)(cid:200)cze RCA, 39 napi(cid:218)cie zasilania, 255 nazwa, 19 p(cid:239)ytka, Patrz: p(cid:239)ytka spo(cid:239)eczno(cid:258)(cid:202), 22 sterownik, 236 strefa czasowa, 116 uruchamianie, 86 ustawienia narodowe, 115, 116 j(cid:218)zyk, 115, 116 wersja, 28 wy(cid:239)(cid:200)czanie, 80 z(cid:239)(cid:200)cze, Patrz: z(cid:239)(cid:200)cze Raspbian, 61, 62, 67 dokumentacja, 62 oprogramowanie, 62 Raspbmc, 148, 149 instalowanie, 149 konfiguracja, 153, 154 Rastrack, 117 repozytorium, 77 rezystor, 237 kod paskowy, 239, 240 ograniczaj(cid:200)cy, 258 podci(cid:200)gaj(cid:200)cy, 256 tolerancja, 239 RGB, 310 RISC OS, 67 rozdzielczo(cid:258)(cid:202), 130 Full HD, 39 S Scratch, 23, 64, 65, 114, 178, 186 animacja, 182, 183 dane wej(cid:258)ciowe, 185 duszek, 180, 186 dodawanie, 186 kolizja, 185 nazwa, 188 d(cid:283)wi(cid:218)k, 183 GPIO, 191 Lego, 192 obiekt, Patrz: Scratch duszek operator, 188 opó(cid:283)nienie, 183 p(cid:218)tla, 183 PicoBoard, Patrz: PicoBoard podstawy, 179 program, 180 zapisywanie, 182 przetwarzanie wielow(cid:200)tkowe, 191 scena, 180 sprajt, Patrz: Scratch duszek system rozsy(cid:239)ania komunikatów, 190 urz(cid:200)dzenie zewn(cid:218)trzne, 191 w(cid:200)tek, 186 wyra(cid:285)enie, 188 warunkowe, 185, 189 SELinux, 72 serwer adres, Patrz: adres serwera Apache, 167, 168 DHCP, 94, 95 DNS, Patrz: DNS lighttpd, 169 MySQL, 167 nazw, 96 sieciowy, 30 www, 166 plik, Patrz: plik serwera WWW Shinners Pete, 206 sie(cid:202) bezprzewodowa, 47, 48, 64, 97, 104 AES, 108 nawi(cid:200)zywanie po(cid:239)(cid:200)czenia, 101, 104, 109 nazwa, Patrz: identyfikator SSID skanowanie, 102 szyfrowanie danych, 103, 108 TKIP, 108 typ, 97 Kup książkęPoleć książkę 324 RASPBERRY PI. PRZEWODNIK U(cid:191)YTKOWNIKA sie(cid:202) WEP, 108 Wi-Fi, 64 WPA, 108, 109 BitTorrent, Patrz: BitTorrent enkapsulacja, 87 konfiguracja, 87, 94 przewodowa, 46, 94 Python, 215 statystyki, 88 silnik, 290 skrypt pow(cid:239)oki, 277 komunikat, 279 s(cid:239)uchawki, 41 Sonic Pi, 64, 65 Squeak, 64, 65 sterownik, 236 sterownik silnika, 290 stos LAMP, Patrz: LAMP stripboard, 237, 242, 243, 286 szczypce, 238 lutowanie, 244, 245, 247, 249 superu(cid:285)ytkownik, Patrz: u(cid:285)ytkownik Root Synaptic Package Manager, 76 system awarii, 72 bazy wiedzy, 157 konserwacja, 72 obs(cid:239)ugi konferencji, 157 operacyjny, 34, 43 Apple OS X, Patrz: Apple OS X instalacja, 49, 50, 55, Patrz: flashowanie instalacja r(cid:218)czna, 51 Linux, Patrz: Linux Microsoft Windows, Patrz: Microsoft Windows NOOBS, Patrz: NOOBS Raspbian, 50, 52, Patrz: Raspbian RISC OS, Patrz: RISC OS plików, 60, 71 g(cid:239)ówny, 141, 159 zwi(cid:218)kszanie rozmiaru, 113 uruchamianie, 86 uruchomienie awaryjne, 90 X Window, 60 zarz(cid:200)dzania finansami, 157 zarz(cid:200)dzania relacjami z klientami, Patrz: CRM zarz(cid:200)dzania tre(cid:258)ci(cid:200), 166 T ta(cid:258)ma do rozlutowania, 238, 245 telewizor, 120, 128 terminal, 52, 59, 60, 104 dost(cid:218)p za po(cid:258)rednictwem sieci, 121 pow(cid:239)oki LXDE, 63 ThinkFree Mobile, 158 ThinkFree Online, 158 ThinkFree Server, 158 touchpad, 41 trackball, 41, 83 tryb testowy, 138 wy(cid:258)wietlania, 49 U UID, 70 uk(cid:239)ad pó(cid:239)przewodnikowy, 28 scalony, Patrz: uk(cid:239)ad pó(cid:239)przewodnikowy urz(cid:200)dzenie mmcblk0p2, 141 peryferyjne, 38 tty1, Patrz: ekran ttyAMA0, Patrz: konsola szeregowa zewn(cid:218)trzne, 42, 69, 72 montowanie, 68, 72 pobór mocy, 83 us(cid:239)uga Xbmc, 149, 150 u(cid:285)ytkownik atrybut, 70 has(cid:239)o, 72, 114 identyfikator, Patrz: UID konto, 58 pi, 69, 114 Root, Patrz: u(cid:285)ytkownik Root standardowe, Patrz: u(cid:285)ytkownik konto pi tworzenie, 69 nazwa, 114 Root, 59, 69 uprawnienia ograniczone, 58 V van Loo Gert, 290 Veroboard, 243 Kup książkęPoleć książkę SKOROWIDZ 325 GPIO, 29, 31 HDMI, 21, 29, 38, 39, 40, 85, 122, 130, 131, 312, 313, 314, 315, 316 CEA, 131 DMT, 131 zmiana napi(cid:218)cia wyj(cid:258)ciowego, 131 kompozytowe, 21, 29, 38, 40, 85, 130 PS/2, 41 RCA, 38, 39 RJ45, 46 tryb wy(cid:258)wietlania, 312, 313, 314, 315, 316 uniwersalnej magistrali szeregowej, Patrz: z(cid:239)(cid:200)cze USB USB, 30, 31, 41, 44, 45 VGA, 40 wideo DSI, 284 zasilaj(cid:200)ce, 29, 48 zespolonego sygna(cid:239)u wizyjnego, Patrz: z(cid:239)(cid:200)cze kompozytowe zmienna, 72 $PATH, 198, 201 (cid:258)rodowiskowa, 198 znak !=, 204 #, 202 #!, 198 $, 279 *, 205 /, 205 `, 278 |, 99 +=, 211 , 204 =, 204 -=, 211 ==, 204 , 204 =, 204 zach(cid:218)ty, 120 Zoho, 157 W Walmsley Ryan, 117 wideo, 269, 309 nagrywanie, 271 wiersz trybu j(cid:200)dra, 139 polece(cid:241), Patrz: terminal wiki, 157 Windows, 54 wirus, 58 Wolfram, 64, 65 Wolfram Stephen, 63 WordPress, 166 aktualizacja, 173 instalowanie, 170 wpa_gui, 64 wy(cid:258)wietlacz panelowy, 29 xpdf, 64 YUV, 310 X Y Z zale(cid:285)no(cid:258)(cid:202), 78 zasilacz, 29, 82, 83 wydajno(cid:258)(cid:202), 48, 83 zamienniki, 85 zegar systemowy, 279 taktowanie, 112, 118, 119 z(cid:239)(cid:200)cze, Patrz te(cid:285): port audio, 29, 39, 40, 122 CSI, 29, 269 DSI, 29, 38, 40 DVI, 40, 85 d(cid:283)wi(cid:218)k, 65 Kup książkęPoleć książkę 326 RASPBERRY PI. PRZEWODNIK U(cid:191)YTKOWNIKA Kup książkęPoleć książkę
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Raspberry Pi. Przewodnik użytkownika. Wydanie III
Autor:
,

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: