Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00315 007391 11258735 na godz. na dobę w sumie
Rekrutacja i selekcja oparta na dowodach. 33 zasady skutecznego naboru pracowników - ebook/pdf
Rekrutacja i selekcja oparta na dowodach. 33 zasady skutecznego naboru pracowników - ebook/pdf
Autor: Liczba stron:
Wydawca: Wolters Kluwer Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-8092-771-1 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> biznes >> rynek pracy
Porównaj ceny (książka, ebook, audiobook).
W publikacji przedstawiono najważniejsze elementy procesu rekrutacji i selekcji z punktu widzenia najnowszych międzynarodowych badań naukowych z tej dziedziny.
Autor kompleksowo, przystępnie i z humorem omawia m.in. takie tematy jak:
- psychologia rekrutacji i selekcji,
- analiza pracy a modelowanie kompetencji,
- efektywność pracy i jej pomiar,
- testy psychometryczne,
- badanie zachowania w selekcji kandydatów,
- zbieranie i kombinacja danych.


Menedżerowie i specjaliści HR znajdą w tej książce opis sposobów zwiększenia skuteczności i ograniczenia kosztów rekrutacji i selekcji, przydatne wskazówki, przykładowe narzędzia i pytania testów selekcyjnych, studenci i wykładowcy - pierwszy systematyczny przegląd wiedzy naukowej na temat rekrutacji i selekcji oraz jej przełożenie na praktykę, a osoby poszukujące pracy informacje i rady oparte na badaniach na temat skuteczności zachowań kandydatów chcących pozyskać pracę oraz typowych zachowań rekruterów.


'Na naszym rynku od dawna brakowało książki polskiego autora, która w przejrzysty i rzetelny sposób opisywałaby procesy rekrutacji i selekcji. Ta pozycja bardzo skutecznie wypełnia tę lukę. Piotr Prokopowicz dzieli się swoją obszerną wiedzą, posługując się przyjaznym i zrozumiałym, a zarazem dowcipnym językiem. Nigdy nie sądziłem, że w książce o rekrutacji i selekcji znajdę fragment na temat lemurów i że na dodatek będzie on miał sens. Gorąco polecam!'
Dariusz Pastuła, dyrektor ds. personalnych, Aon

'Świetnie napisana książka o rekrutacji. Połączenie badań naukowych z praktyką, podane w przystępnej i uporządkowanej formie. Bez wątpienia nowa obowiązkowa pozycja w lekturze zarówno dla tych, którzy planują rozpocząć swoje działania w dziedzinie rekrutacji, jak i doświadczonych rekruterów oraz szefów HR. Po lekturze większość przejrzy swoje procesy od nowa i wprowadzi w nich większe lub mniejsze zmiany'.
Łukasz Sowiński, dyrektor personalny, Capital Service SA, Top HR Manager 2016

'Fantastycznie dobrane przykłady, klarowny język i poczucie humoru Autora sprzyjają przyjemnej lekturze. Książka ta jest dowodem na to, że nauka może wskazywać praktyczne rekomendacje działań dla biznesu. W dobie walki o kandydatów z potencjałem do rozwoju i odpowiednim profilem dopasowanym do potrzeb organizacyjnych, ten narzędziownik wiedzy rekrutacyjno-selekcyjnej polecam każdemu menedżerowi, headhunterowi i praktykowi w dziedzinie HR'.
Joanna Wszeborowska, dyrektor działu zarządzania zasobami ludzkimi, członek zarządu BNP Paribas Lease Group Polska sp. z o.o.

Dodatkowe materiały do książki są dostępne na stronie www.33zasady.pl
Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

piotr prokopowicz rekrutacja i selekcja oparta na dowodach 33 zasady skutecznego naboru pracowników WA R S Z AWA 2 0 1 6 Recenzenci Prof. zw. dr hab. Barbara Kożusznik, Uniwersytet Śląski Dr Małgorzata Sidor-Rządkowska, Akademia Finansów i Biznesu Vistula Wydawca Joanna Dzwonnik Redaktor prowadzący Janina Burek Opracowanie redakcyjne Renata Włodek Korekta i łamanie Wydawnictwo JAK Projekt graficzny okładki Studio Kozak Zdjęcie wykorzystane na okładce © iStockphoto.com/Askold Romanov Ta książka jest wspólnym dziełem twórcy i wydawcy. Prosimy, byś przestrzegał przysługujących im praw. Książkę możesz udostępnić osobom bliskim lub osobiście znanym, ale nie publikuj jej w internecie. Jeśli cytujesz fragmenty, nie zmieniaj ich treści i koniecznie zaznacz, czyje to dzieło. A jeśli musisz skopiować część, rób to jedynie na użytek osobisty. Szanujmy prawo i własność. Więcej na www.legalnakultura.pl Polska Izba Książki © Copyright by Wolters Kluwer SA, 2016 ISBN 978-83-264-8963-1 Dział Praw Autorskich 01-208 Warszawa, ul. Przyokopowa 33 tel. 22 535 82 19 e-mail: ksiazki@wolterskluwer.pl www.wolterskluwer.pl księgarnia internetowa www.profinfo.pl Agnieszce Spis treści O autorze ............................................................................................................. 11 Rozdział 1. Wstęp, czyli nie wszystko, co poważne, należy traktować z powagą ... 13 Nauka i sztuka rekrutacji i selekcji ............................................................. 15 Co kryje się w tej książce? .......................................................................... 19 Podsumowanie: zasady rekrutacji i selekcji opartej na dowodach ............... 22 Rozdział 2. Wprowadzenie, czyli co ma wspólnego mikser z rekrutacją i selekcją .................................................................................................... 23 Potęga rekrutacji i selekcji .......................................................................... 24 Czym zajmuje się psychologia rekrutacji i selekcji? ..................................... 26 Podstawowe pojęcia psychologii rekrutacji i selekcji .................................. 30 Pomiar .................................................................................................. 30 Predyktory i kryteria ............................................................................. 34 Trafność i rzetelność ............................................................................. 34 Skuteczność wybranych narzędzi selekcyjnych ..................................... 41 Co jest istotą EBHRM? ............................................................................. 43 Zarządzanie (personelem) oparte na dowodach .................................... 43 Zasady postępowania w EBHRM ......................................................... 44 Hierarchia dowodów ............................................................................ 46 Proces rekrutacji i selekcji opartej na dowodach ........................................ 49 Podsumowanie: zasady rekrutacji i selekcji opartej na dowodach ............... 51 Rozdział 3. Analiza pracy, czyli dlaczego nie dojdziemy na Mount Everest, chodząc bez celu ....................................................................................... 52 Czym jest analiza pracy? ............................................................................ 53 Identyfikacja stanowiska pracy ............................................................. 55 Gromadzenie danych ........................................................................... 56 Sporządzenie listy zadań ....................................................................... 64 Analiza pracy a modelowanie kompetencji ................................................. 68 Podsumowanie: zasady rekrutacji i selekcji opartej na dowodach ............... 71 Rozdział 4. Efektywność pracy, czyli skąd będziemy wiedzieć, że jesteśmy na Mount Evereście ................................................................................... 73 Czym jest efektywność? ............................................................................. 74 Definicja efektywności ......................................................................... 74 Rodzaje efektywności ........................................................................... 76 8 Spis treści Korelaty trzech typów efektywności indywidualnej .................................... 79 Efektywność maksymalna i typowa ............................................................ 80 Jedna miara, by wszystkimi rządzić? ...................................................... 82 Pomiar efektywności .................................................................................. 83 Oceny subiektywne .............................................................................. 86 Zniekształcenia w ocenie efektywności pracownika .............................. 89 Podsumowanie: zasady rekrutacji i selekcji opartej na dowodach ............... 96 Rozdział 5. Rekrutacja i preselekcja kandydatów, czyli dlaczego grube sito powinno być gęste ..................................................................................... 97 Rekrutacja: wiedzieć i przyciągnąć ............................................................. 98 Jak dopasować i być dopasowanym ...................................................... 99 Realistyczne oczekiwania wobec pracy i autoselekcja ............................ 100 Gdzie znaleźć kandydatów? .................................................................. 102 Co ma znaczenie dla kandydata? ........................................................... 106 Pierwsze sito: preselekcja ........................................................................... 110 Im więcej, tym lepiej; im więcej, tym gorzej .......................................... 111 Poza CV: metody preselekcji ................................................................. 112 CV – czego zwykle chce pracodawca? ................................................... 119 Podsumowanie: zasady rekrutacji i selekcji opartej na dowodach ............... 126 Rozdział 6. Testy psychometryczne w selekcji: zdolności poznawcze, osobowość, uczciwość i inteligencja emocjonalna ...................................... 128 Istota testowania w psychologii personelu .................................................. 128 Po czym poznać dobre testy .................................................................. 130 Zasady dobrego testowania .................................................................. 133 Skąd wziąć dobry test i jak się nim posłużyć, czyli dlaczego (czasami) warto być psychologiem .................................................................. 134 Testowanie zdolności poznawczych ............................................................ 136 Poszukiwany: bystry, inteligentny, sprawny poznawczo ......................... 139 Trafność testów zdolności poznawczych – czy potrzebujemy czegoś więcej? ............................................................................................ 142 Przykładowe testy zdolności poznawczych ............................................ 144 LOGIKS – Cubiks ................................................................................. 150 Testowanie osobowości .............................................................................. 153 Wielki Konsensus: pięć podstawowych cech osobowości ...................... 155 Dylematy zastosowania testów osobowości ........................................... 158 Przykładowe testy osobowości .............................................................. 162 Testy uczciwości: czy to w ogóle możliwe? ........................................... 165 Testowanie inteligencji społecznej i emocjonalnej ....................................... 166 Czym jest inteligencja emocjonalna? ..................................................... 167 Podsumowanie: zasady rekrutacji i selekcji opartej na dowodach ................ 172 Rozdział 7. Badanie zachowania w selekcji: wywiady, testy kompetencyjne i ośrodki oceny .......................................................................................... 173 Rzeczywiste zachowania w przeszłości i teraźniejszości: podstawa wszystkiego .......................................................................................... 174 Incydenty krytyczne ............................................................................. 174 Spis treści 9 Wywiady selekcyjne ................................................................................... 177 O co pytać, żeby uzyskać dobrą odpowiedź? ......................................... 177 Co może pójść nie tak? Perspektywa procesowa ................................... 183 W jaki sposób zwiększyć rzetelność i trafność wywiadów ...................... 188 Kompetencyjne testy sytuacyjne ................................................................. 193 Co mierzą i jak trafne są kompetencyjne testy sytuacyjne? .................... 195 Jak stworzyć samemu test sytuacyjny .................................................... 195 Ośrodki oceny (AC) ................................................................................... 196 Dziewięć błędów prowadzenia AC i jak ich uniknąć ............................. 197 Jak trafne są wymiary i ogólne oceny AC? ............................................ 199 Dziesięć zasad tworzenia trafnych ośrodków oceny .............................. 201 Podsumowanie: zasady rekrutacji i selekcji opartej na dowodach ............... 202 Rozdział 8. All you need is love, czyli o tym, że podejmowanie decyzji w rekrutacji i selekcji jest jak miłość .......................................................... 203 Zbieranie danych ....................................................................................... 206 Wiedz, czego chcesz .............................................................................. 206 Dowiedz się tego, czego potrzebujesz ................................................... 207 Bądź miły, szczery i obiektywny ............................................................ 208 Kombinacja danych ................................................................................... 210 Wybieraj najlepszych: równanie regresji ............................................... 210 Wybieraj powyżej oczekiwań i średniej: wielorakie progi, granice i płotki ............................................................................................ 211 Wybieraj ideały: dopasowanie profili .................................................... 214 Czy każdy wybór jest dyskryminacją? ......................................................... 214 Na zakończenie ......................................................................................... 216 Podsumowanie: zasady rekrutacji i selekcji opartej na dowodach ............... 216 Podziękowania ..................................................................................................... 219 Załącznik. 33 zasady skutecznej rekrutacji i selekcji .............................................. 223 Literatura ............................................................................................................. 229 O autorze dowodach. Piotr Prokopowicz – specjalista w zakresie rekrutacji i selekcji, przywódz- twa, badań i rozwoju organizacji oraz wykorzystania analizy danych w pro- cesach personalnych. Doktor nauk humanistycznych, psycholog i socjolog organizacji, trener i doradca. Członek Centrum Ewaluacji i Analiz Polityk Publicznych UJ, przez ponad pięć lat współwłaściciel, trener i partner w fir- mie doradczej 313 Consulting, zajmującej się tworzeniem innowacyjnych narzędzi diagnozy i rozwoju kompetencji z wykorzystaniem gier symula- cyjnych. Realizował projekty doradcze i szkoleniowe dla ponad setki firm, orga- nizacji pozarządowych i publicznych, m.in. dla: SEAT Polska, BP, Luxoft, Ericpol, Sabre, Igus, Arvato, Tieto, Ministerstwa Finansów, Cologne Busi- ness School, Małopolskiej Sieci Organizacji Pozarządowych, MARR, Sto- warzyszenia Dzieło Kolpinga, Greenpeace Poland oraz Polskiej Zielonej Sieci. W latach 2012–2016 współtworzył i prowadził innowacyjne na skalę europejską badania „Bilans kompetencji”, analizujące popyt i podaż klu- czowych kompetencji w strategicznych branżach Krakowa. Pracując jako konsultant dla Great Place to Work Institute Europe w Kopenhadze, brał udział w przygotowaniu listy 100 najlepszych pracodawców w Europie oraz Ameryce Południowej. Adiunkt w Instytucie Socjologii UJ, autor i redaktor dziesiątek opra- cowań, książek i artykułów na temat socjologii i psychologii zarządzania. Współautor książek Pełna partycypacja w zarządzaniu oraz Kompetencyjne testy sytuacyjne, pierwszego i jedynego w Polsce praktycznego opracowania na temat zastosowania testów decyzyjnych w ocenie i rozwoju kompetencji. Członek European Association of Work and Organizational Psychology. Prywatnie pasjonat zarządzania (także własnym życiem) opartego na Rozdział 1 Wstęp, czyli nie wszystko, co poważne, należy traktować z powagą Maszyna zadziałała. Po wieloletnich wysiłkach naukowców i wielomiliardowych nakładach firm komercjalizujących najbardziej obiecujący wynalazek XXI wieku rze- czywistość znana wcześniej jedynie z książek science fiction stała się fak- tem – wehikuły czasu okazały się powszechnie dostępnym, choć wciąż dość drogim środkiem podróży w czasoprzestrzeni. Twój pierwszy cel podróży to 1489 rok – ostatnie lata panowania Kazimierza Jagiellończyka, ponad dwie dekady po zakończeniu wojny trzynastoletniej. Napotkany na drodze szlachcic, choć początkowo lekko zdezorientowa- ny twoim nietypowym ubiorem, decyduje się wziąć cię za członka wędrow- nej trupy teatralnej i zaczyna z tobą rozmawiać. Słysząc twój dziwny akcent, stara się opowiedzieć ci o ziemiach Korony Królestwa Polskiego – z rado- ścią wspomina o wolnościach, jakimi cieszy się stan szlachecki pod panowa- niem Kazimierza, narzekając jednocześnie na nieposłuszeństwo chłopów i – niespodzianka! – daniny. W pewnym momencie z rozbawieniem szlachcic dzieli się z tobą pomysłem, o jakim usłyszał od jednego z kupców: podobno Ziemia jest okrągła! – To najbardziej niedorzeczna historia, o jakiej kiedykolwiek słyszałem! – mówi szlachcic. – Przecież gołym okiem widać, że wszędzie jest płasko! Poza tym gdybyśmy siedzieli na wielkiej kuli, wszyscy byśmy z niej pospadali. Przed tobą trudne wyzwanie: jak przekonać kogoś, komu intuicja pod- powiada, że Ziemia jest płaska, że tak w rzeczywistości nie jest? Dla cie- bie sprawa jest oczywista – widziałeś zdjęcie „błękitnej kuli” wykonane w 1972 ro ku przez załogę Apollo 17, odbywając loty międzykontynentalne, na własne oczy dostrzegałeś zakrzywienie linii horyzontu. Rozmawiający z tobą szlachcic nie miał tego szczęścia – Magellan wyruszy w swoją podróż dookoła świata za trzy dekady, a wszystko wokół – jak się wydaje – przeczy „niedorzecznemu pomysłowi, że Ziemia ma kształt jabłka”. Jakiego rodzaju argumentów użyłbyś, aby przekonać swojego rozmówcę do tego, że Ziemia jest okrągła? 14 1. Wstęp, czyli nie wszystko, co poważne, należy traktować z powagą Źródło: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/97/The_Earth_seen_from_Apollo_17.jpg, autor: NASA/ załoga statku Apollo 17 [data dostępu: 6.04.2016]. Ilustracja 1.1. Blue Marble: zdjęcie Ziemi wykonane w 1972 roku przez członków załogi Apollo 17. Jak przekonać osobę, która nigdy nie widziała tego obrazu (lub wątpi w jego autentyczność), że Ziemia jest okrągła? Kiedy zadaję to pytanie menedżerom, specjalistom ds. zarządzania zaso- bami ludzkimi lub studentom w trakcie zajęć, najczęściej następuje krótka cisza. To, że Ziemia jest okrągła, akceptujemy jako oczywistość, fakt, nad którym nie zastanawiamy się na co dzień, dlatego podanie „na poczekaniu” argumentów za tym intuicyjnie akceptowanym faktem nie przychodzi łatwo. Po jakimś czasie w głowach moich rozmówców zaczynają jednak pojawiać się pomysły. Po pierwsze, wskazują oni, że jeśli obserwujemy oddalający się za widnokrąg obiekt (np. statek na morzu), możemy zauważyć, że znika on „od dołu”, co jest zgodne z hipotezą o okrągłym kształcie naszej planety. Po drugie, sugerują, że zjawisko zaćmienia Księżyca, które da się krótko zde- finiować jako „Ziemia rzucająca cień na Księżyc”, można wyjaśnić jedynie wtedy, gdy Ziemia ma kształt przypominający kulę. Po trzecie, możemy po- dać dość często pojawiający się argument (zakładam, że wysuwają go osoby, które miały w szkole podstawowej dobrych nauczycieli fizyki lub niedawno Nauka i sztuka rekrutacji i selekcji 15 musiały wyjaśniać tę kwestię swoim nad wyraz ciekawskim dzieciom) zwią- zany z długością cienia. Gdyby Ziemia była płaska, cień rzucany przez patyki o tej samej długości byłby taki sam – wystarczy jednak o tej samej porze wbić patyki w pewnej odległości od siebie, żeby zobaczyć, że tak nie jest. Ćwiczenie to potwierdza zawsze jeden fakt – inteligentni, wykształceni ludzie nie mają problemu z podaniem serii argumentów wskazujących na błędy w myśleniu zwolenników teorii „płaskiej Ziemi”1. Bez wysiłku zmie- niają tryb myślenia z intuicyjnego na naukowy, aby przekonać zmyślonego szlachcica do faktu okrągłości naszej planety. Jednocześnie ci sami inteli- gentni i dobrze wykształceni ludzie mogą jednak popełniać błędy związane z nadmiernym poleganiem na intuicji w swoim codziennym życiu zawodo- wym i prywatnym (Miles i Sadler-Smith, 2014). Do dzisiaj pamiętam rozmowę z jedną z dyrektorek dużej polskiej firmy HR, która była przekonana, że testy zdolności poznawczych nie mają żad- nego przełożenia na późniejszą efektywność pracownika2, a ich wykorzy- stywanie jest stratą czasu, ponieważ to, co rzeczywiście liczy się w pracy, jest trudne – jeśli w ogóle możliwe – do obiektywnego zmierzenia. Prawdziwie trafne decyzje – mówiła – mogą być podejmowane jedynie na podstawie doświadczenia konkretnego rekrutera. Przekonanie to, jak wiele innych (zob. ramka poniżej), jest fałszywe, nie zmienia to jednak poglądów wielu specjalistów na temat tego, co działa, a co jest nieskuteczne w procesach rekrutacji i selekcji pracowników. Nauka i sztuka rekrutacji i selekcji W 2002 roku Sara Rynes z uniwersytetu w Iowa razem z dwójką współpra- cowników, Amy Colbert i Kennethem Brownem, przeprowadziła badania, w ramach których dużej grupie specjalistów ds. zarządzania personelem przedstawiono ciekawy kwestionariusz. Znalazło się w nim 35 stwierdzeń z dziedziny przywództwa, zarządzania wynagrodzeniami, motywacją oraz rekrutacją i selekcją, co do których prawdziwości psychologia pracy i or- ganizacji oraz nauki o zarządzaniu osiągnęły w ciągu ostatnich kilku dekad daleko idący konsensus. Każde z pytań miało charakter zamknięty, z dwo- ma możliwymi odpowiedziami: „prawda” lub „fałsz”. W badaniu wzięło udział 959 członków amerykańskiego Stowarzyszenia Zarządzania Zasobami Ludzkimi (ang. Society for Human Resource Manage- ment – SHRM), największego związku branży HR w USA. To, co odkrył 1 Jeśli są wśród czytelników tej książki osoby ciągle nieprzekonane, reaktywowane w 2009 ro- ku Stowarzyszenie Płaskiej Ziemi czeka na nowych członków: www.theflatearthsociety.org. 2 W rzeczywistości wyniki w testach zdolności poznawczych są jednym z najlepszych pre- dyktorów efektywności pracownika – więcej na ten temat w rozdziale 6. 16 1. Wstęp, czyli nie wszystko, co poważne, należy traktować z powagą zespół prof. Rynes, było zatrważające – ogromna część specjalistów nie mia- ła podstawowej wiedzy na temat tego, co się sprawdza, a co nie w rekruta- cji i selekcji oraz innych praktykach personalnych. Amerykańscy specjaliści ds. zarządzania personelem średnio odpowiedzieli poprawnie na nieco wię- cej niż połowę (57 ) pozycji testowych, przy czym najgorszy wynik (26 ) uzyskała jedna osoba, najwyższym zaś (86 ) mogły poszczycić się dwie. Chciałbym, żebyśmy przez chwilę pomedytowali nad liczbą 57 i – traktu- jąc ją niczym buddyjski koan – wykorzystali ją w celu zrozumienia głębokiej prawdy na temat rzeczywistości organizacyjnej, w jakiej przyszło nam żyć. Gdy patrzymy na rezultaty badań Rynes i współpracowników, w pierw- szej chwili może się nam nasunąć refleksja, że wynik nieco powyżej połowy nie jest wcale taki zły – 57 punktów pozwala przecież zwykle na zdanie egzaminu na studiach. Cóż, perspektywa ta zmienia się w momencie, w któ- rym uświadomimy sobie, że pijany lemur naciskający losowo przy każdym z 35 pytań lewarek z napisem „prawda” lub „fałsz” uzyskałby średnio wy- nik... 50 . Tak. Średni wynik amerykańskiego specjalisty ds. zarządzania personelem w teście, który mierzy wiedzę na temat zarządzania persone- lem, jest o 7 punktów procentowych wyższy niż średni wynik pijanego le- mura w tym samym teście3. Źródło: http://www.publicdomainpictures.net/view-image.php?image=109368 picture=lemur-katta large=1, autor: Petr Kratochvil [data dostępu: 6.04.2016]. Ilustracja 1.2. Lemur – nawet w stanie upojenia tylko o 7 punktów procentowych mniej biegły w kwestiach zarządzania personelem od przeciętnego amerykańskiego specjali- sty ds. zarządzania personelem 3 Brak wiedzy to nie tylko domena tak często stereotypizowanych w tym zakresie Amery- kanów – od czasu oryginalnych analiz Rynes badania zostały powtórzone, z bardzo podobnym wynikiem, w wielu innych krajach i kulturach (Sanders et al., 2008; Tenhiälä et al., 2014). Nauka i sztuka rekrutacji i selekcji 17 A jak wam, drodzy Czytelnicy, poszłoby w opisywanym teście? W po- niższej ramce prezentuję próbkę 10 pytań związanych z obszarem Rekruta- cja i selekcja – bardzo proszę, poświęćcie teraz trzy minuty, aby udzielić na nie odpowiedzi oraz ocenić je według klucza znajdującego się na kolejnej stronie. Czas start! Pytania dotyczące obszaru Rekrutacja i selekcja w badaniach Rynes i współpracowników (2002) 1. Najtrafniejsze wywiady selekcyjne projektowane są z uwzględnieniem unikalne- go doświadczenia konkretnego kandydata. PRAWDA/FAŁSZ? 2. Pomimo że w praktyce wykorzystywanych jest kilka sposobów opisu osobowości, w rzeczywistości istnieją jedynie cztery jej wymiary, trafnie opisywane przez na- rzędzie MBTI (Myers-Briggs Type Indicator). PRAWDA/FAŁSZ? 3. Kandydaci odpowiadający na ogłoszenie o pracę odchodzą z pracy szybciej i czę- ściej niż ci, którzy zatrudniani są z polecenia innych pracowników. PRAWDA/ FAŁSZ? 4. Wysoki poziom inteligencji jest w rzeczywistości utrudnieniem w pracy na stano- wiskach niewymagających kwalifikacji. PRAWDA/FAŁSZ? 5. Istnieje bardzo mała różnica między różnymi narzędziami diagnozy osobowości, jeśli chodzi o zakres przewidywania efektywności pracy kandydatów. PRAWDA/ FAŁSZ? 6. Pomimo że „testy uczciwości/integralności osobistej” pomagają w przewidywa- niu prawdopodobieństwa kradzieży, unikania pracy lub innych zachowań dzia- łających na niekorzyść pracodawcy, w rzeczywistości nie działają one dobrze, ponieważ bardzo wiele osób w nich kłamie. PRAWDA/FAŁSZ? 7. Jednym z problemów z zastosowaniem „testów uczciwości” jest to, że dyskrymi- nują one grupy mniejszościowe. PRAWDA/FAŁSZ? 8. W większości zawodów sumienność – rozumiana jako cecha mierzona testem osobowości – jest lepsza w przewidywaniu efektywności pracy kandydata niż test inteligencji. PRAWDA/FAŁSZ? 9. Firmy, które dokonują wstępnej selekcji kandydatów na podstawie deklarowa- nych przez nich wartości osobistych, osiągają wyższą efektywność niż te, które opierają się na testach inteligencji. PRAWDA/FAŁSZ? 10. Kombinacja oceny kandydata dokonywanej przez zatrudniającego menedżera z wynikami trafnych narzędzi selekcyjnych prowadzi do optymalnych decyzji se- lekcyjnych. PRAWDA/FAŁSZ? Odpowiedzi: 10. Fałsz. 1. Fałsz, 2. Fałsz, 3. Prawda, 4. Fałsz, 5. Fałsz, 6. Fałsz, 7. Fałsz, 8. Fałsz, 9. Fałsz, Jak Ci poszło? Czy jest coś, co szczególnie Cię zaskoczyło? Jeśli wykazujesz podobieństwo do większości respondentów biorących udział w oryginalnym badaniu, zapewne zdziwiło cię, że – wbrew domi- nującej intuicji – testy uczciwości są bardzo przyzwoitym narzędziem prze- widywania efektywności pracowników, w odróżnieniu np. od popularnego 18 1. Wstęp, czyli nie wszystko, co poważne, należy traktować z powagą testu MBTI (Ones et al., 1993; Digman, 1990; Gardner i Martinko, 1996). Podobnie – wbrew opinii badanych (a może i twojej, Czytelniku) – nie moż- na być „zbyt inteligentnym” na jakieś stanowisko (Schmidt i Hunter, 1998), a sumienność jako kryterium przewidywania przyszłej efektywności pracow- nika przegrywa z testami zdolności poznawczych. Błędne przekonania na temat skuteczności różnych narzędzi rekrutacji i selekcji bronione są często ogólnym stwierdzeniem, że dobór pracowników to nie nauka – to sztuka. Pod wieloma względami jest to spostrzeżenie praw- dziwe – rekrutacja to wszakże w dużej mierze warsztat, którego można się nauczyć jedynie przez regularną praktykę – nie bardziej jednak niż zgodne z prawdą przekonanie, że sztuką jest również medycyna. Oczywiście ocze- kujemy od naszego internisty, że w podejmowaniu decyzji klinicznych będzie wykorzystywał swoje doświadczenie, lecz wolelibyśmy, żeby opierały się one również na pogłębionej aktualnej i rzetelnej wiedzy naukowej. Jest coś nie- pokojącego w tym, że ludzie, którzy prawdopodobnie nigdy nie wsiedliby do samolotu zbudowanego na podstawie zasad fizyki intuicyjnej, często nie mają problemu, żeby decydować o losie innych jedynie dzięki intuicyjnej wiedzy na temat rekrutacji i selekcji. Rekrutacja i selekcja, podobnie jak medycyna, to sztuka, która – aby osiągnąć wysoką skuteczność – powinna opierać się na fundamentach naj- nowszych i najwyższej jakości badań naukowych. Podstawowym celem tej książki jest więc zapoznanie czytelników (dyrektorów personalnych, stu- dentów, pracowników działów HR oraz wszystkich zainteresowanych pro- blematyką kierowania personelem) z zagadnieniami psychologii rekrutacji i selekcji pracowników. Postaram się przedstawić perspektywę zarządzania personelem opartego na faktach (ang. Evidence-Based Human Resource Ma- nagement – EBHRM), wykorzystującą najnowsze wyniki badań z zakresu psychologii pracy i organizacji oraz psychologii personelu do podejmowa- nia bardziej rzetelnych i trafnych decyzji selekcyjnych. Z konieczności zakres prezentowanego na stronach książki materiału będzie ograniczony – psychologia personelu to setki prowadzonych i pu- blikowanych co roku na całym świecie badań eksperymentalnych oraz obserwacyjnych. Kryteriami, które przyjąłem przy opisywaniu poszcze- gólnych aspektów rekrutacji i selekcji, jest zakres, w jakim w odniesieniu do określonego obszaru panuje konsensus w naukach o organizacji, prak- tyczna przydatność wynikających z niego rekomendacji oraz (nie ma co ukrywać) osobiste zainteresowania. Niektóre treści, dotyczące m.in. traf- ności i rzetelności, standaryzacji, pomiaru oraz pewnych narzędzi i tech- nik selekcyjnych, będą się pojawiały w książce wielokrotnie. Zdając sobie sprawę, w jaki sposób czytane są tego rodzaju prace (podpowiedź: nie od deski do deski), zdecydowałem się na prezentację kluczowych informa- cji kilka razy, za każdym razem wskazując, gdzie znajduje się ich szersze Co kryje się w tej książce? 19 omówienie. Co ważne, każdy z rozdziałów (również ten) kończy się pod- sumowaniem w postaci zasad przekładalnych bezpośrednio na praktykę, tworzących listę kontrolną dobrych i opartych na dowodach praktyk w re- krutacji i selekcji. Problemem w dotychczasowych opracowaniach na temat psychologii re- krutacji i selekcji, dostępnych na polskim rynku, było nie tylko to, że często nie ukazywały one aktualnej wiedzy z zakresu nauki o organizacji i zarządza- niu, ale także przedstawiały te treści w sposób nieprzystępny i – co tu dużo mówić – daleki od fascynującego. Trudno się dziwić profesjonalistom pra- cującym na co dzień w działach personalnych, że nie korzystają z najnow- szych badań w zakresie psychologii selekcji, skoro można je znaleźć jedynie w trudno dostępnych czasopismach albo w książkach pisanych żargonem naukowym, tak jakby autor wykładał na katedrze. W tej książce postaram się (a czytelnik oceni, z jakim skutkiem) pokazać najważniejsze rzeczy związane z psychologią rekrutacji i selekcji w sposób jasny, przystępny i z humorem. Nie wszystko, co poważne, powinno być opisywane w poważny sposób. Przyjrzyjmy się zatem temu, co znajdziemy w poszczególnych częściach książki. Co kryje się w tej książce? Książka, którą trzymasz w dłoni, zorganizowana jest według chronologicz- nego porządku procesu rekrutacji i selekcji – od analizy pracy do decyzji o zatrudnieniu – przy czym rozdział otwierający jej merytoryczną część jest rozdziałem wprowadzającym. W rozdziale 2, czyli we wprowadzeniu, staram się zdefiniować pod- stawowe pojęcia, którymi posługuje się psychologia rekrutacji i selekcji, opisując przy tym potencjał drzemiący w prowadzeniu procesów naboru na podstawie najlepszych dostępnych faktów. Opisuję, dlaczego znajomość takich terminów, jak predyktor, kryterium, trafność czy rzetelność nie tyl- ko pozwala sprawiać wrażenie mądrego na konferencjach i przyjęciach, ale także jest niezbędną częścią zrozumienia złożonej wiedzy na temat skutecz- nej rekrutacji i selekcji. Rozdział ten zawiera jedno z najważniejszych zesta- wień w książce – listę porównawczą narzędzi selekcji, uporządkowaną pod względem trafności prognostycznej i inkrementalnej (do zrozumienia tych terminów również niezbędna jest lektura wprowadzenia). Wprowadzenie kończy się listą zasad, które powinny być wykorzystywane w zarządzaniu personelem opartym na faktach, oraz opisem hierarchii dowodów i źródeł wspomagających procesy decyzyjne w rekrutacji i selekcji. 20 1. Wstęp, czyli nie wszystko, co poważne, należy traktować z powagą Rozdział 3, koncentrujący się na analizie pracy, opisuje szczegółowo ko- lejne etapy procesu mającego na celu zrozumienie charakteru zadań oraz związanych z nimi wymagań na określonym stanowisku pracy. Opisuję skró- towo – przedstawiając jednocześnie przykładowe narzędzia – podstawowe techniki badawcze stosowane w analizie pracy, a także produkty końcowe tego etapu rekrutacji i selekcji: listę zadań oraz listę wiedzy, unikalnych umiejętności, zdolności i innych cech niezbędnych do wypełniania obowiąz- ków na danym stanowisku. Rozdział ten kończę dyskusją na temat różnic i podobieństw między podejściem analizy pracy a modelowaniem kompe- tencji oraz wydaję ostateczny wyrok na temat tego, które podejście jest lep- sze (podpowiedź: w 9 na 10 znaczących kryteriów oceny wygrywa analiza pracy). W rozdziale 4 definiuję pojęcie fundamentalne dla wszystkich procesów personalnych w organizacji – efektywność pracy – wskazując jednocześnie na główne różnice między jej trzema podstawowymi typami: efektywno- ścią zadaniową, kontekstualną i kontrproduktywną. Skrótowo omawiam również, jakie znaczenie ma dla rekrutacji i selekcji inne ważne rozróżnie- nie – maksymalnego i typowego poziomu wykonania. W ostatniej sekcji rozdziału dużo miejsca poświęcam opisowi oraz konkretnym przykładom metod pomiaru efektywności pracy w organizacjach, naturalnie przecho- dząc do zniekształceń (mimowolnych i świadomych), jakim ulegają w pro- cesie oceny osoby jej dokonujące. Rozdział 4 kończy się listą praktycznych wskazówek, jak uniknąć zniekształcania wyników w trakcie subiektywnej oceny efektywności pracownika. Rozdział 5 otwiera swoisty tryptyk dotyczący narzędzi rekrutacji i se- lekcji wykorzystywanych w procesie naboru kandydatów. W pierwszej jego części koncentruję się na dość nietypowej definicji zakresu działań charak- terystycznych dla rekrutacji pracowników, a także poddaję krytycznej oce- nie źródła i sposoby identyfikacji oraz przyciągania wysokiej jakości kandy- datów. Opisuję narzędzia budowania realistycznych oczekiwań przyszłych pracowników, poddaję ewaluacji formalne i nieformalne sposoby rekrutacji oraz odpowiadam na zasadnicze pytanie: co w istocie przyciąga pracowni- ka do organizacji? W kolejnej części rozdziału 5 przedstawiam szczególne spojrzenie na proces preselekcji, wykazując jednoznacznie ograniczenia ty- powego zestawu „CV + list motywacyjny” oraz rozważając możliwe al- ternatywy: formularz aplikacyjny z danym biograficznymi, wywiady scree- ningowe oraz referencje. Rozdział 5 jest nietypowy dlatego, że nie tylko skupiam się w nim na naukowym opisie skutecznych działań rekrutacyjnych i preselekcyjnych, ale także część tekstu poświęcam na opis i diagnozę tego, jak w rzeczywistości wygląda w firmach proces preselekcji oraz co może zrobić kandydat, aby wiedzę tę obrócić na swoją korzyść. Nie ma za co, drogi absolwencie. Przepraszam, drogi pracodawco. Co kryje się w tej książce? 21 Ideą rozdziału 6 jest, z jednej strony, bezbolesne wprowadzenie czytel- nika w problematykę testów psychometrycznych wraz z przedstawieniem podstawowych pojęć i wyzwań w tym zakresie oraz, z drugiej strony, za- prezentowanie najpopularniejszych narzędzi testowych stosowanych w re- krutacji i selekcji. Na początku opisuję zasady naukowe i wynikające z nich praktyczne rady dotyczące oceny testów selekcyjnych, sugerując też, jakiego rodzaju źródła ich pozyskania mogą być najlepsze dla organizacji. W drugiej części rozdziału skupiam się na charakterystyce trzech popularnych w re- krutacji i selekcji rodzajów testów psychometrycznych: testów zdolności po- znawczych, testów osobowości (wraz z testami uczciwości) oraz testów inte- ligencji emocjonalnej. W sekcji poświęconej testom zdolności poznawczych przedstawiam krótką historię idei badania inteligencji w miejscu pracy, do- starczam dowodów na to, że testy te są jednym z najtrafniejszych narzędzi predykcji przyszłej efektywności pracy, oraz obalam wiele mitów na temat ich wykorzystywania w organizacjach (czy można być zbyt inteligentnym na dane stanowisko pracy?). Na końcu podrozdziału umieszczam krótkie opisy i przykładowe pozycje testowe z kilku popularnych, dostępnych na polskim rynku testów. Podobną strukturę (ale też parę niespodzianek) ma część poświęcona testom osobowości, w której opisuję naukowy konsen- sus dotyczący tego, z jakich części składowych zbudowana jest struktura naszej osobowości, odnoszę wiedzę na ten temat do smutnej codzienności organizacji biznesowych, wskazuję, które cechy osobowości mają znaczenie, a które można pominąć w procesach selekcji, odpowiadam na nurtujące wiele osób pytanie, czy możliwe jest oszukiwanie w testach osobowości, oraz prezentuję kilka przykładów testów osobowości i próbek testów. W ra- mach podrozdziału dotyczącego osobowości w miejscu pracy przedstawiam również bardzo trafny, choć ciągle niepopularny w Polsce rodzaj testów – te- sty uczciwości. W ostatniej i najkrótszej sekcji rozdziału 6 omawiam kwestie trafności i przydatności bardzo popularnych testów inteligencji emocjonal- nej. Czy opierają się one na dobrych podstawach teoretycznych? Co tak na- prawdę mierzą? Czy potrafią przewidzieć efektywność pracy na kluczowych stanowiskach? Przeczytaj, aby się o tym dowiedzieć. W rozdziale 7 prezentuję trzy popularne, trafne i ciekawe techniki selek- cyjne: wywiady ustrukturyzowane, kompetencyjne testy sytuacyjne i ośrodki oceny (AC). Rozdział rozpoczynam od krótkiego opisu techniki stanowiącej podstawę metodologiczną większości narzędzi selekcyjnych skupionych na diagnozie umiejętności: techniki incydentów krytycznych. Następnie sku- piam się na najpopularniejszej, choć tak często nadużywanej lub używanej niepoprawnie metodzie selekcji: wywiadzie ustrukturyzowanym. Opisuję szczegółowo dwa kluczowe obszary o przemożnym wpływie na jakość wy- wiadów: formę i treść narzędzia, po czym przytaczam praktyczne, oparte na dowodach sugestie związane z tym, o co i w jaki sposób pytać kandydatów, 22 1. Wstęp, czyli nie wszystko, co poważne, należy traktować z powagą żeby ich odpowiedzi pozwoliły na dobre przewidywanie ich efektywności w przyszłości. W tej części rozdziału 7 przytaczam również wyniki badań wskazujących, w jaki sposób rozmaite zniekształcenia poznawcze i interak- cje rekrutera z kandydatem mogą wpłynąć (zwykle negatywnie) na wynik wywiadu. W podrozdziale związanym z kompetencyjnymi testami sytuacyj- nymi opisuję podstawowe cechy tej techniki selekcyjnej, jej trafność oraz kroki, które należy podjąć, aby stworzyć dobry test sytuacyjny. Rozdział zamyka analiza przydatności i możliwości wykorzystania ośrodków oceny (AC) wraz z opisem 9 możliwych błędów i 10 działań zaradczych umożli- wiających poprawne przeprowadzenie dobrego AC. Rozdział 8 – ostatni – spełnia potrójną funkcję: wprowadzenia do tema- tu podejmowania decyzji w rekrutacji i selekcji, podsumowania oraz opo- wiadania z kluczem. Oprócz szczegółowego opisu dwóch podstawowych sposobów podejmowania decyzji personalnych oraz przedstawienia wad i zalet zastosowania kilku metod statystycznej kombinacji danych staram się udowodnić, że rekrutacja i selekcja są w rzeczywistości jak miłość. Zapraszam do lektury. Podsumowanie: zasady rekrutacji i selekcji opartej na dowodach Zasada 1: Poznaj naukę, opanuj sztukę Rekrutacja i selekcja to sztuka, która – aby osiągnąć najwyższy poziom – po- winna opierać się na fundamentach najnowszych i najwyższej jakości badań naukowych. Rozdział 2 Wprowadzenie, czyli co ma wspólnego mikser z rekrutacją i selekcją W 1989 roku na ekrany kin trafiła komedia Kochanie, zmniejszyłem dzieciaki. Jej fabuła oparta jest na historii Wayne’a Szalinskiego, który przez przypadek zmniejszył swoje dzieci – okoliczności tak nieprawdopodobne, że mogą się stać doskonałym pomysłem na film komediowy. Wyobraźmy sobie jednak, że w wy- niku bliżej nieokreślonych zdarzeń spotkało nas coś podobnego – zostaliśmy skurczeni do wielkości monety pięciogroszowej. Gęstość naszych tkanek po- została nienaruszona, mamy jednak 19,5 milimetra wysokości. To nie koniec wyzwań tego eksperymentu myślowego – okazuje się, że budzimy się w mikse- rze kuchennym, w którym za chwilę zaczną obracać się ostrza. Co powinniśmy zrobić, żeby uniknąć nadchodzącej zagłady? (Proszę, pomyśl o tym przez chwi- lę, zapisz odpowiedź na kartce lub na jakimkolwiek nośniku informacji. Już za chwilę odpowiedź i koncepcja stojąca za pytaniem staną się jasne). Powyższe pytanie należy do jednej z najpopularniejszych zagadek rekru- tacyjnych zadawanych w trakcie wywiadów przez specjalistów ds. zarządza- nia zasobami ludzkimi na całym świecie (tuż obok pytania o przyczynę okrą- głego kształtu studzienek kanalizacyjnych lub liczby piłek golfowych, które mogą się zmieścić w Boeingu 747). Kiedy przytaczam je na szkoleniach dla menedżerów lub zajęciach dla studentów, zwykle otrzymuję bardzo podob- ny katalog odpowiedzi. Po pierwsze, przed ostrzami można próbować się uchylić (to rozwiązanie nie jest jednak adekwatne – ostrza znajdują się bar- dzo blisko dna pojemnika). Po drugie, można się starać wdrapać na ostrze i całą akcję „przeczekać” (to jednak również złe rozwiązanie – ostrza ob- racają się tak szybko, że siła odśrodkowa zamieni cię w czerwoną papkę). Trzecia kategoria to pomysły „oryginalne” – np. „Postanawiam obudzić się z tego koszmarnego snu”. Jeśli jednak którakolwiek z powyższych odpo- wiedzi padłaby w trakcie wywiadu rekrutacyjnego w Google, w którym wykorzystywano przez dłuższy czas zagadkę z mikserem w procesie selekcji pracowników, rezultat byłby tylko jeden: osoba, która jej udzieliła, nie do- stałaby pracy. Jaki jest cel rekrutacji i selekcji? Czy pytania w rodzaju wymienionych powyżej powinny być zadawane w trakcie rozmowy kwalifikacyjnej? Ja- kiego rodzaju kryteriami powinien posługiwać się rekruter, wybierając 24 2. Wprowadzenie, czyli co ma wspólnego mikser z rekrutacją i selekcją narzędzia selekcyjne? Czy rekrutacja i selekcja należą bardziej do dome- ny zdrowego rozsądku, intuicji czy też wiedzy naukowej? Zanim poznamy właściwe rozwiązanie zagadki o mikserze, postarajmy się odpowiedzieć na te pytania. Potęga rekrutacji i selekcji Rekrutacja i selekcja to procesy będące jedynie częścią dłuższego łańcucha tworzenia wartości każdej organizacji – przedsiębiorstwa, instytucji publicz- nej, organizacji pozarządowej. Jako jeden z procesów pomocniczych, nie- mających bezpośredniego wpływu na wartość tworzoną przez organizację, rekrutacja i selekcja traktowane są często jako dziedziny, w które nie należy nadmiernie inwestować. Szacuje się, że w Stanach Zjednoczonych rocznie wydaje się dwukrotnie więcej na szkolenia i rozwój pracowników niż na ich rekrutację i selekcję (Bock, 2015). Powodów można dopatrywać się wielu. Prawdą jest jednak to, że – jak piszą Nadler i Nadler (1998) – choć więk- szość menedżerów wysokiego szczebla po namyśle przyznaje, iż wybieranie właściwych osób na kluczowe stanowiska należy do najważniejszych decy- zji, jakie podejmują, to jednocześnie niewiele innych decyzji podejmowa- nych jest w tak nielogiczny i niedbały sposób. Wiele firm poświęca więcej czasu i pieniędzy na wybór nowego urządzenia wielofunkcyjnego niż na zatrudnienie odpowiedniego pracownika do jego obsługi. Na szczęście ta perspektywa sukcesywnie, choć powoli, odchodzi w za- pomnienie. Laszlo Bock, dyrektor Google ds. personalnych (czy też, jak lubi podkreślać, ds. people operations), następująco zatytułował jeden z rozdziałów swojej książki wydanej w 2015 roku: „Dlaczego zatrudnianie jest najważniejszą czynnością związaną z personelem w każdej organiza- cji?”. Jaką odpowiedź daje jeden z 10 najbardziej wpływowych ludzi w HR 2014 roku? Według Bocka – i trudno się z nim nie zgodzić, obserwując procesy personalne zachodzące w wielu firmach polskich i międzynarodo- wych – zbyt wiele uwagi (i kosztów) poświęca się na co dzień doprowadza- niu umiejętności pracowników do optymalnego poziomu w porównaniu z rekrutacją i selekcją. Sytuację tę można przyrównywać do handlarza biżu- terią, który woli zakupić jednokaratowy diament za 1000 złotych i oszlifo- wać go za 9000 złotych, niż kupić gotowy brylant o porównywalnej jakości za 5000 złotych1. Co możemy zrobić w takim przypadku? Bock sugeruje dość kontrowersyjne rozwiązanie – jeśli ma się do wyboru możliwość prze- 1 Podpowiedź dla osób nieprzepadających za gimnazjalnymi zadaniami z matematyki: ku- piec straci w ten sposób 5000 złotych. Potęga rekrutacji i selekcji 25 znaczenia 1000 złotych na szkolenia lub na rekrutację i selekcję, zawsze le- piej jest zainwestować w selekcję. Nakłady na szkolenia nigdy nie przełożą się na efektywność w takim zakresie jak nakłady na pozyskanie ludzi, którzy wnoszą do organizacji wysoki potencjał, wiedzę, umiejętności lub unikalne zdolności. Wszystkie te argumenty są jednak oparte na dość wątłych przesłankach. Czy oprócz dowodów anegdotycznych, metafor i zdrowego rozsądku mo- żemy przytoczyć konkretne wyniki badań wskazujących na to, że oparcie re- krutacji i selekcji na solidnych podstawach naukowych i metodologicznych prowadzi do większej efektywności ludzi i przedsiębiorstw? Na szczęście z pomocą przychodzą nam prowadzone przez dekady badania nad efektyw- nością procesów personalnych w organizacjach – podstawowe wyniki wraz ze źródłami zaprezentowane są w poniższej ramce. Co daje zastosowanie najlepszych praktyk w zakresie rekrutacji i selekcji oraz pro- cesów personalnych: • wzrost produktywności (Huselid, 1995; Koch i McGrath, 1996; Tamkin et al., 2008; d’Arcimoles, 1997), • wzrost zysków i dłogoterminowej zyskowności (d’Arcimoles, 1997; Tamkin et al., 2008), • obniżenie rotacji pracowników (Huselid, 1995; Jones i Wright, 1992), • wzrost zaufania w organizacji (Whitener, 1997), • wzrost motywacji oraz wiedzy i umiejętności pracowników (Jones i Wright, 1992). Bardzo ważnym badaniem przyczyniającym się do zrozumienia wpływu wysokiej jakości praktyk HR na efektywność organizacji jest badanie prowa- dzone przez dwa lata przez The Work Foundation oraz Institute for Employ- ment Studies z Wielkiej Brytanii (Tamkin et al., 2008). Według analiz prze- prowadzonych przez grono autorów firmy opierające swoje działania perso- nalne na dobrych praktykach HRM (ang. High Performance Work Practices) cieszyły się wyższą marżą oraz wskaźnikami produktywności. Co więcej, każ- de zwiększenie inwestycji w praktyki HRM o 10 prowadziło do wzrostu rocznych zysków na pracownika o 1500 GBP. To nie koniec – dobre praktyki personalne miały również przełożenie na bardziej „miękkie” wymiary dzia- łalności organizacji, m.in. zaufanie i wyższe zaangażowanie pracowników. Do przytoczonych badań można mieć dwa zastrzeżenia. Po pierwsze, są to badania korelacyjne – ich plany analizy opierają się zazwyczaj na po- równaniu firm o wysokiej i niskiej jakości praktyk HR, w rzeczywistości nie wiemy więc, co było pierwsze: jajko wyższej produktywności czy kura poprawy jakości operacji personalnych organizacji. Po drugie, dotyczą one zwykle ogółu działań HR (szkoleń, oceny pracowników, systemu wynagro-
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Rekrutacja i selekcja oparta na dowodach. 33 zasady skutecznego naboru pracowników
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: