Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00065 002900 18775882 na godz. na dobę w sumie
Róża, a co chcesz wiedzieć? Komiks edukacyjny o technologiach dla dzieci - książka
Róża, a co chcesz wiedzieć? Komiks edukacyjny o technologiach dla dzieci - książka
Autor: , , , , , , Liczba stron: 136
Wydawca: Helion Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-283-4806-6 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> komputery i informatyka >> programowanie >> inne - programowanie
Porównaj ceny (książka, ebook, audiobook).

Nauki ścisłe, technologia i fajne gadżety elektroniczne nie są tylko dla dorosłych. Razem z Różą zdobywaj wiedzę o świecie technologii — smartfonach, grach i mediach społecznościowych. Czy wiesz, jak napisać grę komputerową? Jak używać poczty internetowej? Jak działa sieć komputerowa? Jak bezpiecznie korzystać z mediów społecznościowych? Czy naszą pracę będą wkrótce wykonywać roboty, a po drogach poruszać się wyłącznie pojazdy autonomiczne? Czym jest sztuczna inteligencja? Co sprawia, że możemy korzystać z telefonów komórkowych? Na te i wiele innych pytań znajdziesz odpowiedzi w tej książce! Róża przeżywa przygody, uczy się i jest ciekawa świata — zupełnie jak Ty!

Róża chodzi do szkoły podstawowej, dużo mówi i zadaje jeszcze więcej pytań, bo interesuje się tym, co ją otacza. Wraz z jej najbliższą rodziną i przyjaciółmi odkryjesz tajemnice cyfrowego świata. Dowiesz się, jak tworzy się programy komputerowe, poznasz zasady bezpiecznego korzystania z sieci, mediów społecznościowych i gier wideo oraz przekonasz się, że nowoczesnych technologii wcale nie trzeba się bać. A przy okazji nauczysz się programować w Scratchu!

Twój pierwszy komiksowy podręcznik programowania!

 

---

Programowanie jest nie tylko umiejętnością związaną z porozumiewaniem się i tworzeniem programów komputerowych. To umiejętność niezbędna do tego, by poruszać się naturalnie w świecie przyszłości.

Artur Kurasiński

Naszą misją jest sprawianie, aby sektor nowych technologii był zróżnicowany tak, aby zróżnicowanie naszego społeczeństwa było odzwierciedlone w produktach i usługach, które się tworzy. A żeby to nastapiło, bakcylem i pasją programowania trzeba zarażać już od najmłodszych lat.

Małgorzata Ratajska-Grandin, Geek Girls Carrots

---

 

 

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

• Kup książkę • Poleć książkę • Oceń książkę • Księgarnia internetowa • Lubię to! » Nasza społeczność Spis treści Wstęp | 5 O programach | 7 Bohaterowie | 8 Rozdział 1. Jak fajnie umieć programować | 11 Program 1. Pierwsza gra | 19 Rozdział 2. Serwisy społecznościowe | 23 Program 2. Serwisy społecznościowe | 31 Rozdział 3. Jak działa internet | 35 Program 3. Gra Łapanie danych | 41 Rozdział 4. Bezpieczeństwo w internecie | 47 Program 4. Gra Kasowanie zdjęć | 55 Rozdział 5. Czy roboty zastąpią kiedyś ludzi? | 59 Program 5. Gra Kosmiczny łazik | 67 Rozdział 6. Samochody autonomiczne | 71 Program 6. Gra Samochody | 79 Rozdział 7. Granie w gry komputerowe | 85 Program 7. Gra Miecz Xerxksa | 93 Rozdział 8. Robić coś jak dziewczyna | 97 Program 8. Gra Łapanie przedmiotów  | 103 Rozdział 9. Sztuczna inteligencja | 107 Program 9. Gra Atak robotów | 115 Rozdział 10. Telefonia GSM | 121 Program 10. Gra Gnomy | 127 Kup książkęPoleć książkę Kup książkęPoleć książkę Wstęp Żyjemy w fascynujących czasach. Jesteśmy wyposażeni w najnowocześniejsze zdobycze technologiczne, jakimi są między innymi smartfony, ale wykorzystujemy je głównie do oglądania zdjęć z wakacji naszych znajomych i zamawiania pizzy. Jako rodzice z troską i obawą patrzymy w przyszłość, nie potrafiąc nadążyć za zmianami technologicznymi. Nasze bardzo mądre dzieci radzą sobie z tym lepiej, jednak bardzo często czują się zagubione i pozbawione starszego przewodnika, który potrafiłby wytłumaczyć im zawiłe pro- blemy. Wszystko się zmienia, zmienność jest wręcz jedyną stałą. Różę, główną bohaterkę tej książki (bo to nie jest po prostu komiks, ale właśnie książka, a nawet podręcznik), wymyśli- łem, patrząc, jak moja starsza córka (dziwnym przypadkiem również o imieniu Róża) zmaga się z rozmaitymi problemami i zagadnieniami. Zrozumiałem, że obecnie każde dziecko musi bardzo szybko – oprócz wiedzy szkolnej – nabyć umiejętno- ści, które nam, ich rodzicom, nie są znane. Jak poruszać się w wirtualnym świecie serwisów społeczno- ściowych? Jak sobie dać radę z presją grupy rówieśniczej, jeśli chodzi o posiadanie telefonu? Czym się interesować i w co grać? Czy ufać technologii – robotom, sztucznej inteligencji i algorytmom – czy raczej podchodzić do nich sceptycznie? Te problemy dla nas, osób starszych, wydają się (całkiem niesłusznie) czasami mało poważne. I mam wrażenie, że nie poświęcamy im odpowiednio dużo uwagi. Kup książkęPoleć książkę Stąd pomysł na to wydawnictwo, które trzymasz przed sobą. Jest to próba zmierzenia się z zagadnieniami związanymi z technologią, ale bez pomijania w tym nas, ludzi. Rodzina Róży jest zwariowana. Mama jest naukowcem i sama reperuje wszystko w domu. Tata to taki geek i nerd – żyjący w swoim świecie, miłośnik programowania. Róża otrzymu- je wsparcie od obojga rodziców – każde z nich stara się jej wytłumaczyć zawiłe zagadnienia na własny sposób. Uważny czytelnik zobaczy też, że to postać mamy jest bardzo ważna, a jej doświadczenie i naukowe wykształcenie bardzo poma- gają Róży zrozumieć świat, w którym żyje. Jest jeszcze jeden bardzo ważny powód, dla którego stwo- rzyłem postaci Róży i pozostałych członków jej rodziny i wprowadziłem je w świat przygód z technologią. Uważam, że zarówno w nauce, polityce, jak i w życiu codziennym potrzebujemy jak najwięcej kobiet, które będą zajmowały się nowymi wynalazkami, tworzyły nowe oprogramowanie, konstruowały pojazdy kosmiczne i roboty. Moim gorącym marzeniem jest to, aby chociaż jedna dziew- czynka, która przeczyta tę książkę, stwierdziła: „Phi, pro- gramowanie nie jest wcale takie trudne”. A potem zamiast kolejnej zabawki z jajka z niespodzianką poprosiła rodziców o mikroskop. Albo zestaw małego chemika. DLA MAGDY, RÓŻY I MALINY. Z WAMI WSZYSTKO. BEZ WAS NIC. Artur Kurasiński Kup książkęPoleć książkę O programach Do każdego komiksu przygotowaliśmy grę w Scratchu, dzięki której przekonasz się, że programowanie jest proste i przy- jemne! W grach pojawiają się postacie i przedmioty z komik- su, dzięki czemu zabawa z Różą będzie trwać dłużej. Na stronach książki znajdziesz opisy, jak zaprogramować gry, a w internecie – pod adresem https://helion.pl/pobierz-przy- klady/rozaac/ – wszystkie grafiki potrzebne do ich wykonania (możesz również narysować je samodzielnie!). A może stwo- rzysz własne z postaciami z komiksu? Kup książkęPoleć książkę Róża Uczennica szkoły podstawowej. Ma energię hawajskiego wulkanu i ogromną ciekawość świata. Bardzo dużo mówi. Bardzo. Maleństwo siostra Róży. Na razie mało mówi ale widać, że to się niedługo zmieni. Uwielbia stawać na głowie i ubierać się w strój baletowy Róży. Mama Pracuje jako psycholog na uczelni. Naprawia wszystkie kontakty w domu i uwielbia szli- fować w wolnym czasie. Lubi długo spać. Tata Programista. Uwielbia gadżety elektroniczne i trudne słowa. W zimie często zapomina czapki. Dużo czyta. 8 Kup książkęPoleć książkę Roksana Kocha kucyka Rocco z serialu Moje tęczowe jednorożce”. Lubi lody pistacjowe pod każdą postacią. Koleżanka z klasy Róży. Franczeska (a właściwie Franciszka) Uwielbia kucyka Mindy z serialu Moje tęczowe jednorożce”. Wierzy we wszystko, co jej się po- wie. Koleżanka z klasy Róży. Mikołaj Wkurza Różę swoimi opowieściami, w których udowadnia jej, że jest we wszystkim lepszy. Boi się pająków i nie cierpi brokułów. Nie lubi grać w piłkę. Pani Wychowawczyni Kocha dzieci. Zwraca uwagę na maniery. Nie lubi spóźnialskich i krótkich przerw (bo nie zdąża dopić herbaty). 9 Kup książkęPoleć książkę Kup książkęPoleć książkę Kup książkęPoleć książkę 72 Kup książkęPoleć książkę Kup książkęPoleć książkę 74 Kup książkęPoleć książkę 75 Kup książkęPoleć książkę 76 Kup książkęPoleć książkę 77 Kup książkęPoleć książkę 78 Kup książkęPoleć książkę PROGRAM 6 Gra Samochody Kup książkęPoleć książkę Róża ma za zadanie przejść na drugą stronę ulicy, uważając na jadące samochody. W grze mamy dwa rodzaje samochodów - zwykłe, które mogą ją potrącić, oraz autonomiczne, wyposażone w system automatycznego hamowania, które zatrzymują się przed pieszym. Wszystkie grafiki potrzebne do wykonania tej animacji możesz pobrać pod adresem https://helion.pl/pobierz-przyklady/rozaac/. Możesz również narysować je samodzielnie. 1. Rozpoczynamy programowanie gry. Wybieramy tło i trzy duszki – Różę, pojazd zwykły oraz pojazd autonomiczny. 80 Kup książkęPoleć książkę 2. Programujemy poruszanie się Róży. Dla utrudnienia gry zakładamy poruszanie się tylko w górę i w dół. Postać porusza się po naciśnięciu przycisków w górę (zmiana współ- rzędnej y o 10) i w dół (zmiana współrzędnej y o –10). 3. Następnie utworzymy skrypt spraw- dzający warunek zakończenia gry – przejście na drugą stronę ulicy. Aby sprawdzić, czy Róża jest już po drugiej stronie, będziemy porówny- wać współrzędną y jej obecnej pozycji z ustaloną wartością współrzędnej drugiej krawędzi jezdni. Warunek ten będzie sprawdzany dzięki zastoso- waniu bloczków kiedy flaga kliknięty i zawsze przez cały czas trwania gry. W przypadku przejścia na drugą stro- nę wyświetlamy komunikat Udało się! i zatrzymujemy grę. 4. Przejdźmy do zaprogramowania poru- szania się pojazdu zwykłego. W grze samochody będą się poruszać od lewej do prawej strony sceny. Chcemy, aby takich pojazdów pojawiło się wiele przez cały czas trwania gry, dlatego za- stosujemy tu mechanizm klonowania – co 5 sekund będziemy tworzyć nowy egzemplarz pojazdu. Udało się! 81 Kup książkęPoleć książkę 5. Następnie musimy utworzyć skrypty odpowiedzialne za każdą utworzoną kopię duszka. Zaczniemy od ustawienia początkowego po lewej stronie sceny i wylo- sowanej pozycji na osi y. Ponadto użyjemy bloczka pokaż, aby klon pojawił się na scenie. 6. Przejdźmy do poruszania samo- chodu od lewej do prawej strony sceny – będziemy w tym celu zmieniać współrzędną x aż do mo- mentu, kiedy osiągnie ona wartość równą 240 – oznaczającą prawą krawędź sceny. 7. Jeżeli samochód dotknie duszka Róża, nasza gra dobiegnie końca – przegra- my. Wyświetlamy więc odpowiedni ko- munikat i zatrzymujemy grę za pomocą bloczka zatrzymaj wszystko. Zostałeś rozjechany! 82 Kup książkęPoleć książkę 8. Dla utrudnienia dodamy do naszej gry jeszcze jeden taki samochód. Może- my to zrobić, klikając prawym przy- ciskiem myszki duszka i wybierając opcję duplikuj – dzięki temu skopiuje- my duszka razem ze wszystkimi jego skryptami. 9. Następnie wykonamy tylko jedną zmianę – zmienimy czas oczekiwa- nia pomiędzy tworzeniem kolejnych klonów, aby pojazdy pojawiały się w różnych momentach. 10. Zaprogramujemy teraz duszka pojazdu autonomicznego. Jego skrypty będą prawie identyczne jak pojazdu zwykłego, z wyjątkiem zachowania po dotknięciu duszka Róża – w tym przypadku pojazd zatrzyma się i ruszy dopiero, kiedy Róża przejdzie dalej. Samochód został zatrzymany! Idź dalej! 83 Kup książkęPoleć książkę Gotowe! 84 Kup książkęPoleć książkę
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Róża, a co chcesz wiedzieć? Komiks edukacyjny o technologiach dla dzieci
Autor:
, , , , , ,

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: