Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00282 005550 13606387 na godz. na dobę w sumie
Rozmowa kwalifikacyjna. O czym nie wiedzą kandydaci do pracy, czyli sekrety rekrutujących - książka
Rozmowa kwalifikacyjna. O czym nie wiedzą kandydaci do pracy, czyli sekrety rekrutujących - książka
Autor: Liczba stron: 176
Wydawca: Onepress Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-246-2515-4 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> poradniki >> twoja kariera
Porównaj ceny (książka, ebook, audiobook).
Zostań najbardziej pożądanym kandydatem na wymarzone stanowisko:

Wakat to problem, a Ty jesteś jego rozwiązaniem!

Sięgasz po ten poradnik, a więc myślisz o zmianie albo aktywnie poszukujesz pracy. Może jeszcze nigdy nie byłeś na rozmowie o pracę i zupełnie nie wiesz, czego się spodziewać oraz jak się do niej przygotować? A może boisz się zwolnienia z pracy, bo nie wiesz, jak to potem będzie i co trzeba zrobić, aby zdobyć nową? Chciałbyś zmienić pracę, ale paraliżuje Cię sama myśl o odbyciu rozmowy rekrutacyjnej, więc wolisz dla świętego spokoju nigdzie się nie ruszać?

Rozmowa rekrutacyjna to nie egzamin, na którym da się zagadać profesora i otrzymać mniej pytań. To nie casting, gdzie przychodzisz zaprezentować wykuty na blachę tekst. Nie jest to też konkurs popularności ani spowiedź z grzechów popełnionych na niekorzyść Twojego byłego pracodawcy.

Rozmowa kwalifikacyjna to swego rodzaju transakcja, gdzie po jednej stronie kładziesz na szali swoje umiejętności, doświadczenie i kompetencje osobiste, a po drugiej Twoja upatrzona firma oferuje Ci wymarzoną posadę. Oni naprawdę chcą, byś ją dostał. Gdyby Cię nie potrzebowali, nie marnowaliby czasu i pieniędzy nawet na pierwsze spotkanie. Ułatw im tę decyzję - stań się rozwiązaniem ich problemów. W nagrodę dostaniesz... pracę!

Te oraz pozostałe trzydzieści jeden zasad znajdziesz wewnątrz książki. Oprócz tego zamieszczono tam siedem sekretów rozmów kwalifikacyjnych, cztery kluczowe pytania rekrutującego, osiem taktyk postępowania podczas rozmowy, trzynaście ćwiczeń przed podjęciem wyzwania, dziewięćdziesiąt dziewięć pytań zadawanych przez rekrutujących wraz z najlepszymi odpowiedziami, jakich możesz na nie udzielić, oraz wiele innych informacji zza kulis działu HR, o których nikt Ci dotąd nie mówił.

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

IDŹ DO:   Spis treści Przykładowy rozdział KATALOG KSIĄŻEK:   Katalog online Zamów drukowany katalog ROZMOWA KWALIFIKACYJNA. O CZYM NIE WIEDZĄ KANDYDACI DO PRACY, CZYLI SEKRETY REKRUTUJACYCH Autor: Angelika Śniegocka ISBN: 978-83-246-2515-4 Format: A5, stron: 176 CENNIK I INFORMACJE: Zostań najbardziej pożądanym kandydatem na wymarzone stanowisko:   Zamów informacje o nowościach Zamów cennik CZYTELNIA:  Fragmenty książek online Do koszyka Do przechowalni Nowość Promocja • Odkryj kulisy rozmowy rekrutacyjnej, które zapewnią Ci przewagę nad innymi kandydatami • Dowiedz się, co „siedzi w głowach” rekrutujących • Naucz się mówić językiem korzyœci pracodawcy • Wykorzystaj słabe punkty procesu rekrutacji • Poznaj najlepsze odpowiedzi na trudne pytania Wakat to problem, a Ty jesteœ jego rozwiązaniem! Sięgasz po ten poradnik, a więc myœlisz o zmianie albo aktywnie poszukujesz pracy. Może jeszcze nigdy nie byłeœ na rozmowie o pracę i zupełnie nie wiesz, czego się spodziewać oraz jak się do niej przygotować? A może boisz się zwolnienia z pracy, bo nie wiesz, jak to potem będzie i co trzeba zrobić, aby zdobyć nową? Chciałbyœ zmienić pracę, ale paraliżuje Cię sama myœl o odbyciu rozmowy rekrutacyjnej, więc wolisz dla œwiętego spokoju nigdzie się nie ruszać? Rozmowa rekrutacyjna to nie egzamin, na którym da się zagadać profesora i otrzymać mniej pytań. To nie casting, gdzie przychodzisz zaprezentować wykuty na blachę tekst. Nie jest to też konkurs popularnoœci ani spowiedź z grzechów popełnionych na niekorzyœć Twojego byłego pracodawcy. Rozmowa kwalifikacyjna to swego rodzaju transakcja, gdzie po jednej stronie kładziesz na szali swoje umiejętnoœci, doœwiadczenie i kompetencje osobiste, a po drugiej Twoja upatrzona firma oferuje Ci wymarzoną posadę. Oni naprawdę chcą, byœ ją dostał. Gdyby Cię nie potrzebowali, nie marnowaliby czasu i pieniędzy nawet na pierwsze spotkanie. Ułatw im tę decyzję — stań się rozwiązaniem ich problemów. W nagrodę dostaniesz… pracę! Onepress.pl Helion SA ul. Kościuszki 1c 44-100 Gliwice tel. (32) 230 98 63 e-mail: onepress@onepress.pl redakcja: redakcjawww@onepress.pl informacje: o księgarni onepress.pl • Nawiąż dobry kontakt z rekrutującym. • Bądź przygotowany na trudne pytania. • Czytaj między wierszami. • Myœl kategoriami pracodawcy. • Bądź skoncentrowany do końca spotkania. • Emanuj entuzjazmem. • Nie mów o sobie źle. • Bądź konsekwentny w swoich wypowiedziach. • Nie narzekaj na poprzednich pracodawców… S p i s t r e ś c i Słowo o autorze 7 Dla kogo jest ta książka? 9 CZĘŚĆ I Rozdział 1. 7 ujawnionych sekretów rozmowy kwalifikacyjnej 15 Sekret 1. Interview to rozmowa 15 Sekret 2. Rozmowa kwalifikacyjna wymaga umiejętności po obydwu stronach 15 Sekret 3. Nie ma idealnych kandydatów 16 Sekret 4. Wakat to problem i Ty jesteś jego rozwiązaniem 16 Sekret 5. Pracy nie dostają tak naprawdę najlepsi kandydaci 17 Sekret 6. Rozmowa rekrutacyjna ma swoją etykietę 18 Sekret 7. Możesz przewidzieć większość pytań i nauczyć się na nie odpowiadać 19 Rozdział 2. 4 kluczowe pytania rekrutującego 21 Rozdział 3. 4 rodzaje wywiadów — 8 taktyk postępowania 27 1. Wywiad przez telefon 27 2. Wywiad nieustrukturyzowany 31 3. Wywiad ustrukturyzowany 32 Rozdział 4. Przygotowanie do rozmowy kwalifikacyjnej w 6 krokach 39 Krok 1. Dokonaj analizy oferty pracy 40 Krok 2. Dokonaj analizy życiorysu 42 Krok 3. Zbierz informacje o firmie 49 Krok 4. Zbierz informacje o rekrutującym 53 Krok 5. Przećwicz rozmowę z zaufaną osobą 54 Krok 6. Pozbądź się stresu 56 3 4 R o z m o w a k w a l i f i k a c y j n a Rozdział 5. 40 niezmiennych zasad odnoszącego sukcesy kandydata 59 1. Ubierz się profesjonalnie 59 2. Bądź 10 minut przed czasem 60 3. Emanuj entuzjazmem 62 4. Bądź miły dla każdej osoby spotkanej w firmie 63 5. Przynieś na rozmowę swoje CV 64 6. Miej przy sobie zestaw do notowania 64 7. Poczekaj na zaproszenie, aby usiąść 65 8. Przyjmij propozycję gorącego czy zimnego napoju 65 9. Panuj nad mową ciała 66 10. Nawiąż dobry kontakt z rekrutującym 67 11. Bądź przygotowany na trudne pytania 67 12. Czytaj między wierszami 68 13. Proś o powtórzenie pytania, jeśli go nie rozumiesz 68 14. Wysłuchaj pytania do końca, zanim na nie odpowiesz 68 15. Odpowiadaj na pytanie po chwili namysłu 69 16. Bądź konsekwentny w swoich wypowiedziach 69 17. Przedstaw szczegółowy opis sytuacji 70 18. Mów prostym językiem 71 19. Dostosuj tempo mówienia do rekrutującego 73 20. Myśl kategoriami pracodawcy 73 21. Bądź skoncentrowany do końca rozmowy 74 22. Nie okazuj zdenerwowania 75 23. Nie zapomnij zapisać, z kim masz rozmowę 75 24. Nie przychodź na rozmowę z koleżanką 76 25. Nie przesadzaj z biżuterią, makijażem, perfumami 76 26. Nie roztaczaj wokół siebie woni papierosów 77 27. Nie żuj gumy 77 28. Nie zapomnij wyłączyć telefonu komórkowego 78 29. Nie wykonuj nerwowych ruchów 78 30. Nie obejmuj prowadzenia rozmowy 78 31. Nie bądź mądrzejszy od rekrutującego 79 32. Nie zagaduj rekrutującego 79 33. Nie odpowiadaj monosylabami 79 34. Nie przepytuj rekrutującego 80 S p i s t r e ś c i 5 35. Nie operuj ogólnikami 81 36. Nie mów o sobie źle 82 37. Nie używaj żargonu 82 38. Nie narzekaj na poprzednich pracodawców 83 39. Nie wdawaj się w rozmowę na tematy osobiste 83 40. Nie pytaj pierwszy o wynagrodzenie 84 Rozdział 6. Jestem po — i co dalej? 85 CZĘŚĆ II Rozdział 7. Pytania służące nawiązaniu kontaktu 91 Rozdział 8. Pytania otwierające rozmowę 93 Rozdział 9. Pytania o możliwości i umiejętności 97 9.1. Pytania na podstawie życiorysu 97 9.2. Pytania sprawdzające kompetencje 119 Rozdział 10. Pytania o zaangażowanie, czyli motywację 137 10.1. Pytania sprawdzające wiedzę o firmie 137 10.2. Pytania o aktywność życiową 140 10.3. Pytania o plany na przyszłość 142 Rozdział 11. Pytania o dopasowanie do organizacji, czyli o to, kim jesteś 147 11.1. Pytania o dążenia 147 11.2. Pytania o samoocenę 153 Rozdział 12. Pytanie o oczekiwania finansowe 161 Rozdział 13. Twoje pytania do pracodawcy 165 Podsumowanie 169 ROZDZIAČ 5. 40 niezmiennych zasad odnoszÙcego sukcesy kandydata 1. UBIERZ SIì PROFESJONALNIE Stara prawda „jak ciÚ widzÈ, tak ciÚ piszÈ” nie straciïa nic na swojej aktualnoĂci. ChoÊ moĝesz spieraÊ siÚ ze mnÈ, czy to ma sens, czy nie ma i czy rzeczywiĂcie szata zdobi czïowieka — nie- zaprzeczalnym faktem pozostaje, iĝ oceniamy ludzi po wyglÈdzie. Twój strój wpïywa na wraĝenie, jakie wywierasz na rozmówcy w zakresie zaufania, wiarygodnoĂci, sympatii i atrakcyjnoĂci interpersonalnej. Jak siÚ ubraÊ na rozmowÚ kwalifikacyjnÈ? Profesjonalnie, a to zaleĝy od stanowiska, o jakie siÚ ubiegasz. Ubiór powinien byÊ do niego adekwatny. TrochÚ dziwnie wyglÈdaïby kierowca tira na rozmowie rekrutacyjnej w garniturze. SÈ firmy, w których nawet informatyk ubrany w garnitur wyglÈdaïby nieprofesjonal- nie. I odwrotnie — sÈ firmy, w których panuje formalna kultura organizacyjna i podobnie formalny strój jest mile widziany. JeĂli nie wiesz, jakie zasady dotyczÈce stroju panujÈ w firmie, do której aplikujesz, lepiej ubierz siÚ bardzo dobrze niĝ niedbale. Moĝe siÚ zdarzyÊ, ĝe na rozmowÚ rekrutacyjnÈ ubierzesz siÚ 5 9 6 0 R o z m o w a k w a l i f i k a c y j n a bardziej elegancko, niĝ codziennie bÚdziesz przychodziÊ do pracy, ale nie musisz siÚ tym przejmowaÊ. Co okreĂlenie „elegancki strój” oznacza w praktyce? Dla kobiet dobrym strojem jest kostium, spodnium lub czarne eleganckie spodnie w poïÈczeniu z bluzkÈ z koïnierzykiem i ma- rynarkÈ. MÚĝczyěni zawsze dobrze bÚdÈ wyglÈdaÊ w ciemnym garniturze, eleganckiej koszuli (obowiÈzkowo wyprasowanej) i krawacie. Niech nigdy nie przyjdzie Ci do gïowy przychodziÊ na roz- mowÚ rekrutacyjnÈ w dĝinsach, z goïym pÚpkiem, odsïoniÚtym tatuaĝem na póï pleców albo w krótkich spodenkach, klapkach czy butach do wÚdrówek po górach. Chyba ĝe starasz siÚ o pracÚ na stanowisku, na którym taki rodzaj stroju uwaĝany jest za profesjonalny (czyli np. do obsïugi klientów solarium albo sklepu sportowego). 2. BØDń 10 MINUT PRZED CZASEM Zadbaj o to, by przyjechaÊ 10 – 15 minut przed czasem. JeĂli mo- ĝesz, sprawdě dzieñ przed rozmowÈ trasÚ dojazdu, abyĂ nie mu- siaï byÊ zaskoczony dïugoĂciÈ korków, iloĂciÈ przystanków auto- busowych czy zakazem skrÚtu w lewo. Dla wïasnego komfortu okreĂl dokïadnie, ile czasu zajmie Ci dotarcie na miejsce, aby zdÈĝyÊ na czas. JeĂli nie moĝesz wczeĂniej przeÊwiczyÊ trasy, sprawdě przynajmniej w Internecie jej dokïadny przebieg i sza- cunkowy czas podróĝy. Gdy juĝ przydarzy Ci siÚ ta nieprzyjemna sytuacja, ĝe jesteĂ w drodze i juĝ wiesz, ĝe nie zdÈĝysz na czas, zadzwoñ do osoby, z którÈ masz odbyÊ rozmowÚ, z informacjÈ o spóěnieniu. Wy- konaj ten telefon, nawet jeĂli miaïoby to byÊ spóěnienie tylko 5-minutowe. Warto to zrobiÊ, aby w tak trudnej sytuacji uratowaÊ 4 0 n i e z m i e n n y c h z a s a d o d n o s z Ù c e g o s u k c e s y k a n d y d a t a 6 1 swój wizerunek. Masz wówczas szansÚ, nawet przy tym nieszczÚ- Ăliwym zbiegu okolicznoĂci, zaprezentowaÊ siÚ jako osoba odpo- wiedzialna i szanujÈca czas innych. JeĂli wszystko idzie zgodnie z planem i uda Ci siÚ przybyÊ przed czasem, spÚdě czas oczekiwania na zaproszenie na rozmo- wÚ z korzyĂciÈ dla siebie. W miejscu, w którym przyjdzie Ci czekaÊ — zwykle jest to recepcja firmy — masz kilka zadañ do odrobienia, wiÚc nie powinieneĂ siÚ nudziÊ. Gdyby jednak miaïo CiÚ to spotkaÊ, weě ze sobÈ do czytania ksiÈĝkÚ lub powaĝnie wyglÈdajÈce czasopismo — nie tylko zajmiesz czymĂ myĂli, ale teĝ dobrze siÚ sprzedasz. KsiÈĝka czy gazeta to takĝe Twoja wizy- tówka, wiÚc dokonaj dobrego wyboru. CzÚsto w miejscu dla goĂci sÈ róĝne biuletyny czy gazetki fir- mowe. Zapoznaj siÚ z nimi chociaĝby po to, by dowiedzieÊ siÚ, co siÚ dzieje w firmie od Ărodka. Zawsze moĝesz potem wykorzystaÊ takÈ informacjÚ na rozmowie rekrutacyjnej — masz juĝ wtedy plus, ĝe interesujesz siÚ firmÈ, jesteĂ na bieĝÈco. JeĂli bÚdzie temu sprzyjaïa sytuacja, nawiÈĝ kontakt z re- cepcjonistkÈ. Róĝnie w firmach bywa — czasem panie na recep- cji sÈ tak zajÚte, ĝe próba kontaktu z nimi spala na panewce. Czasem natomiast, w nawale nudnej i monotonnej pracy, z rado- ĂciÈ przyjmujÈ fakt, ĝe ktoĂ w ogóle je zauwaĝa. JeĂli trafisz na takÈ osobÚ, masz duĝo szczÚĂcia — moĝesz z niÈ niezobowiÈ- zujÈco porozmawiaÊ, a przy okazji czegoĂ siÚ dowiedzieÊ. Nie próbuj nachalnie wypytywaÊ jÈ o sprawy firmowe, bo takie zachowanie nie bÚdzie dobrze odebrane. JeĂli zamiast tego nawiÈĝesz z niÈ zwykïÈ, przyjacielskÈ rozmowÚ, masz szansÚ do- wiedzieÊ siÚ wiÚcej, a moĝe Ci siÚ ta informacja póěniej przydaÊ. CzekajÈc na wejĂcie na rozmowÚ, obserwuj takĝe pracow- ników — jak siÚ do siebie zwracajÈ, czy chodzÈ przytïoczeni, czy uĂmiechniÚci, czy sÈ dla siebie mili? Po tym poznasz, jaka atmosfera panuje w firmie, i upewnisz siÚ, czy chcesz tam pracowaÊ. 6 2 R o z m o w a k w a l i f i k a c y j n a 3. EMANUJ ENTUZJAZMEM Oto kolejna zasada, której przestrzeganie zbliĝy CiÚ do sukcesu. Nawet jeĂli jest to Twoja dziesiÈta rozmowa kwalifikacyjna w tym miesiÈcu i jesteĂ wĂciekïy na swoje ĝycie, sytuacjÚ go- spodarczÈ, PolskÚ i caïy Ăwiat — nie okazuj tego. Malkontenci, obraĝeni, narzekajÈcy sÈ niemile widziani w kaĝdej firmie. Rekru- tujÈcy majÈ wrÚcz uczulenie na takie osoby. Nikt nie chce mieÊ zgniïego jabïka w koszu peïnym piÚknych owoców. JeĂli odbyïeĂ juĝ wiele rozmów o pracÚ, które nie przyniosïy Ci sukcesu, szczerze odpowiedz sobie na pytanie, czy przypad- kiem nie jesteĂ jednÈ z osób cierpiÈcych na narzekanie. Nawet gdy zaliczyïeĂ juĝ kilkanaĂcie poraĝek na rozmowach rekruta- cyjnych i nie ma w Tobie ĝadnego entuzjazmu przed tym spo- tkaniem — to wzbudě go w sobie. Moĝesz stosowaÊ afirmacje, wizualizacje, sïuchaÊ muzyki relaksacyjnej, zastosowaÊ trening autogenny Schultza, opowiadaÊ kawaïy — rób co chcesz, ale wzbudě w sobie entuzjazm! Pozytywna energia, którÈ roztaczajÈ wokóï siebie niektórzy kandydaci, czyni cuda. Patrzysz wtedy na takiego czïowieka i my- Ălisz o tym, jak dobrze byïoby mieÊ takÈ pogodnÈ osobÚ w swoim zespole. Pesymizm i pogoda ducha rozmnaĝajÈ siÚ przez pÈcz- kowanie. Niech entuzjazm bÚdzie widoczny w Twojej postawie — w spo- sobie, w jaki mówisz, chodzisz, siedzisz. JeĂli nie wierzysz w to, co piszÚ, zachÚcam CiÚ do przeprowadzenia prostego ekspery- mentu. Zgarb siÚ teraz na krzeĂle, zwieĂ gïowÚ, skul ramiona. Jak siÚ czujesz w tej pozycji? Czy jesteĂ juĝ wystarczajÈco zdoïowany? A teraz wstañ, wyprostuj siÚ, podnieĂ wysoko gïowÚ, uĂmiech- nij siÚ, wypnij pierĂ do przodu i przejdě siÚ po pokoju zdecy- dowanym krokiem. Spróbuj teraz, przy takiej postawie, mieÊ de- presjÚ! Jak mogïeĂ przekonaÊ siÚ na wïasnej skórze — postawa ciaïa i postawa umysïu sÈ nierozïÈczne i oddziaïujÈ na siebie nawza- jem. Nie tylko kulisz siÚ i zamykasz w sobie, bo jesteĂ przybity, 4 0 n i e z m i e n n y c h z a s a d o d n o s z Ù c e g o s u k c e s y k a n d y d a t a 6 3 ale takĝe moĝesz modelowaÊ swoje samopoczucie, przyjmujÈc odpowiedniÈ postawÚ ciaïa. Wzrasta wówczas Twój poziom energii w ciele i od razu czujesz siÚ lepiej. PrzeÊwicz to teraz, a takĝe potem, przed rozmowÈ kwalifikacyjnÈ. 4. BØDń MIČY DLA KAņDEJ OSOBY SPOTKANEJ W FIRMIE BÈdě miïy dla kaĝdego, kogo spotkasz w firmie, a zwïaszcza dla recepcjonistki. Moĝe byÊ Ci pomocna, o czym pisaïam w p. 2. Z uwagÈ traktuj teĝ osoby, które oprowadzajÈ CiÚ po firmie. W wielu z nich stosuje siÚ takÈ rundkÚ jako jeden z elementów procesu rekrutacji. Pracownicy, oprowadzajÈc kandydata po firmie, opowiadajÈ o niej, odpowiadajÈ na pytania, i jednoczeĂnie obserwujÈ jego za- chowanie w nieformalnych kontaktach. Pracownik bÚdÈcy go- spodarzem takiej rundki zadaje sobie potem pytanie — czy ja chciaï(a)bym pracowaÊ z takÈ osobÈ w zespole? I przekazuje komisji rekrutacyjnej feedback na temat danej osoby. Moĝe byÊ to dla Ciebie szokujÈcÈ wiadomoĂciÈ, ale czÚsto taki gïos jest de- cydujÈcy w kwestii przyjÚcia kandydata do pracy. Jest on istotny zwïaszcza wtedy, gdy w samej komisji rekrutacyjnej nie ma zgod- noĂci co do oceny kandydata, ktoĂ jest przekonany bardziej, ktoĂ mniej, i wtedy gïos pracownika przewaĝa szalÚ na którÈĂ ze stron. Nie ignoruj wiÚc nigdy kontaktu z przedstawicielem firmy, nawet jeĂli ma on miejsce poza formalnÈ rozmowÈ o pracÚ. Warto byÊ miïym dla pracowników i wykorzystaÊ czas rundki po firmie na zadawanie pytañ ĂwiadczÈcych o tym, ĝe interesujesz siÚ powaĝnie tÈ firmÈ i pracÈ, jakÈ bÚdziesz mieÊ tu do wykonania. Nie ma nic gorszego niĝ kandydaci, którzy odetchnÈwszy z ulgÈ po wyjĂciu z oficjalnej rozmowy, myĂlÈ tylko o tym, by jak naj- szybciej wyrwaÊ siÚ z „jaskini lwa”, i nie sÈ zainteresowani na- wiÈzaniem kontaktu z potencjalnym wspóïpracownikiem. 6 4 R o z m o w a k w a l i f i k a c y j n a 5. PRZYNIEĥ NA ROZMOWì SWOJE CV Kandydaci zakïadajÈ, ĝe rekrutujÈcy zapoznali siÚ z ich ĝyciory- sem, i najczÚĂciej tak jest. Moĝe jednak zdarzyÊ siÚ sytuacja, ĝe do komisji doïÈczyïa w ostatniej chwili druga czy trzecia osoba, dla której nie ma dodatkowego egzemplarza Twojego CV. JeĂli bÚdziesz przygotowany na takÈ okolicznoĂÊ, zyskasz jej sympatiÚ od samego poczÈtku. Gdy masz swoje CV przed oczami, takĝe i Tobie ïatwiej jest odpowiadaÊ na pytania czy opowiedzieÊ o swoim doĂwiadczeniu czy wyksztaïceniu. Nie popeïniaj mojego bïÚdu i nie zaczynaj swojej odpowiedzi od sïów „Tak jak jest to napisane w moim ĝyciorysie…”. BÚdÈc na jednej z moich pierwszych rozmów o pracÚ, byïam zaskoczona faktem, iĝ rekrutujÈcy zadaje mi takie pytania, jakby nie czytaï mojego ĝyciorysu. I pozwoliïam sobie na ten kÈĂliwy komentarz. Pracy oczywiĂcie nie dostaïam. Nikt nie lubi byÊ pouczany. Statystyki mówiÈ, ĝe na przeczytanie kaĝdego ĝyciorysu osoba rekrutujÈca poĂwiÚca 20 sekund. Niekiedy nie jest to nawet tyle. RekrutujÈcy teĝ czïowiek — jeĂli jesteĂ dziesiÈtÈ osobÈ tego dnia, z którÈ prowadzi wywiad rekrutacyjny, nie licz na to, ĝe szcze- góïowo przestudiowaï i zapamiÚtaï Twój ĝyciorys. Wielce praw- dopodobny jest scenariusz, ĝe spojrzaï na niego 5 minut przed Twoim wejĂciem i nie zapamiÚtaï wszystkich przedstawionych w nim informacji. Pozostawisz po sobie lepsze wraĝenie, jeĂli nie bÚdziesz mu tego wytykaÊ. 6. MIEJ PRZY SOBIE ZESTAW DO NOTOWANIA Zabierz ze sobÈ dïugopis i notatnik, gdyby siÚ okazaïo, ĝe bÚdzie Ci potrzebny do zanotowania waĝnych informacji. WchodzÈc na rozmowÚ, nie rozkïadaj siÚ jednak od razu z otwartym zeszytem, gotowy do notowania. Spróbuj sobie wyobraziÊ taki obrazek — przyszedï kandydat na rozmowÚ o pracÚ i zasiada do pisania. 4 0 n i e z m i e n n y c h z a s a d o d n o s z Ù c e g o s u k c e s y k a n d y d a t a 6 5 Nie przyszedïeĂ robiÊ wywiadu z rekrutujÈcym. Najwaĝniejsze informacje zwykle podawane sÈ na koñcu, wiÚc na pewno zdÈ- ĝysz przygotowaÊ siÚ do pisania. 7. POCZEKAJ NA ZAPROSZENIE, ABY USIØĥÚ Poczekanie na wskazanie miejsca sprawi, ĝe przestaniesz mieÊ problem, gdzie masz usiÈĂÊ. JeĂli wyprzedzisz zaproszenie, moĝe siÚ zdarzyÊ, ĝe nieopatrznie usiÈdziesz na miejscu rekrutujÈcego albo niezrÚcznie zajmiesz pozycjÚ z dala od niego, co stworzy pomiÚdzy Wami niepotrzebny dystans. Zostaniesz wtedy po- proszony o zmianÚ miejsca. Przez takie zachowanie moĝesz teĝ byÊ postrzegany jako osoba dziaïajÈca impulsywnie i pochopnie, podobnie jak w tej anegdocie o rozmowach kwalifikacyjnych przeprowadzanych podczas lunchu. ½le sÈ oceniani kandydaci, którzy przyprawiajÈ potrawy jeszcze przed ich spróbowaniem. Takie zachowanie ujawnia tendencjÚ do podejmowania ryzykownych dziaïañ i nie- bezpiecznego w oczach przyszïego pracodawcy pomijania etapu dokïadnej oceny sytuacji. 8. PRZYJMIJ PROPOZYCJì GORØCEGO CZY ZIMNEGO NAPOJU BÈdě otwarty i przyjmij propozycjÚ napicia siÚ kawy, herbaty czy zimnego napoju, chyba ĝe widzisz, ĝe stanowi to problem. CzÚsto w firmach, gdzie jest open space (otwarta przestrzeñ zamiast podziaïu na pokoje biurowe) rozmowy rekrutacyjne odbywajÈ siÚ w salach konferencyjnych, co oznacza, ĝe osoba rekrutujÈca ma 50 metrów do najbliĝszej kuchni. Nie twierdzÚ, ĝe tak jest zawsze, ale jeĂli usïyszysz wahanie w gïosie pytajÈcego, moĝe to oznaczaÊ dodatkowy problem ze zrealizowaniem Twojego zamówienia. 6 6 R o z m o w a k w a l i f i k a c y j n a Lepszym wyjĂciem wtedy dla Ciebie bÚdzie, jeĂli zrezygnujesz z robienia ambarasu wokóï swojej kawy. JeĂli natomiast widzisz, ĝe rozmówca jest przygotowany na takÈ okolicznoĂÊ (termos z kawÈ, butelki z wodÈ pod rÚkÈ), nie ma powodu, abyĂ byï specjalnie skromny — wrÚcz przeciwnie. PrzyjÚciem propozycji zyskasz sobie dodatkowe punkty. BÚdziesz postrzegany jako osoba otwarta, odwaĝna, kontaktowa, nieprze- ĝywajÈca stresu w zwiÈzku z rozmowÈ o pracÚ. Nawet jeĂli nie jest to do koñca prawdÈ, nic nie stoi na przeszkodzie, abyĂ spra- wiaï takie wraĝenie. 9. PANUJ NAD MOWØ CIAČA Panuj nad mowÈ ciaïa i kontroluj swoje ruchy. Nie huĂtaj siÚ na krzeĂle ani nie rozkïadaj na nim jak na sofie w pokoju goĂcin- nym, bo taka swoboda jest ěle postrzegana. JeĂli przesadzasz w drugÈ stronÚ i siadasz na brzegu krzesïa, sprawiasz wraĝenie osoby nieĂmiaïej, która chciaïaby jak najszybciej uciec, a chyba nie takie wspomnienie chcesz pozostawiÊ po sobie? Postaraj siÚ podczas rozmowy nie krzyĝowaÊ rÈk ani nóg, bo taka postawa zwana jest zamkniÚtÈ i nie sprzyja nawiÈzaniu dobrego kontaktu. Utrzymuj kontakt wzrokowy z drugÈ stronÈ, lecz zadbaj o to, by byï on naturalny. Nigdy nie jest tak, ĝe podczas rozmowy ludzie nie odrywajÈ od siebie oczu. Taka sytuacja jest sztuczna i nazywana jest zabawÈ w wilka (czyli kto dïuĝej wytrzyma patrzenie w oczy), ale rozmowa rekrutacyjna nie jest dobrym momentem na jej przeprowadzenie. Sam wyczujesz, kiedy od- wrócenie wzroku stanie siÚ naturalnÈ potrzebÈ. JeĂli masz jakie- kolwiek wÈtpliwoĂci co do komfortowej dïugoĂci utrzymywania kontaktu wzrokowego, przeÊwicz to teraz z bliskÈ osobÈ. Gdy rekrutujÈ CiÚ dwie osoby, odpowiadajÈc na pytanie jednej, co pewien czas przenoĂ wzrok takĝe na drugÈ, aby daÊ jej odczuÊ, ĝe do niej takĝe siÚ zwracasz. Tym samym nie pomyĂli, ĝe jÈ ignorujesz. 4 0 n i e z m i e n n y c h z a s a d o d n o s z Ù c e g o s u k c e s y k a n d y d a t a 6 7 Drugim problemem zwiÈzanym z kontaktem wzrokowym jest jego unikanie, Jest to zwykle przejawem nieĂmiaïoĂci i niskiego poczucia wïasnej wartoĂci. Wzbudza takĝe wÈtpliwoĂci co do prawdziwoĂci tego, co mówisz. Dlatego unikaj unikania kontaktu wzrokowego. - Podczas rozmowy oszczÚdnie korzystaj z gestykulacji. Umie- jÚtnie zastosowane gesty podkreĂlajÈ sïowa, ale jak z kaĝdym Ărodkiem wyrazu ïatwo moĝna przesadziÊ, jeĂli nie bÚdÈ wspóï- graÊ z tym, co mówisz, albo gdy bÚdÈ przerysowane. JeĂli nie gestykulujesz na co dzieñ, moĝesz wyglÈdaÊ nienaturalnie i lepiej z tego zabiegu zrezygnuj. 10. NAWIØņ DOBRY KONTAKT Z REKRUTUJØCYM ZwróÊ uwagÚ na wysyïane do Ciebie sygnaïy niewerbalne, takie jak tempo mówienia, nachylenie ciaïa, rodzaj gestykulacji, kontakt wzrokowy. PodÈĝaj za rozmówcÈ i staraj siÚ byÊ podobny do niego. Nie staraj siÚ jednak byÊ w tym zbyt dosïowny, zwïaszcza jeĂli nie masz wprawy, bo moĝe poczuÊ siÚ przedrzeěniany. 11. BØDń PRZYGOTOWANY NA TRUDNE PYTANIA BÈdě przygotowany na trudne pytania, zwïaszcza na te, których nie chciaïbyĂ usïyszeÊ. Nie odkïadaj niewygodnych dla siebie pytañ na póïkÚ, liczÈc na to, ĝe nie padnÈ. JeĂli ktoĂ moĝe zapytaÊ o coĂ wzbudzajÈcego podejrzenia, to na pewno to zrobi. Chyba ĝe bÚdziesz mieÊ szczÚĂcie i trafisz na rekrutujÈcego, który prze- oczy taka gratkÚ. - Dla wïasnego spokoju ducha przygotuj sobie zawczasu dobrÈ odpowiedě na takie pytanie. Przykïady wielu trudnych pytañ wraz z komentarzami i odpowiedziami znaj- dziesz w II czÚĂci ksiÈĝki. 6 8 R o z m o w a k w a l i f i k a c y j n a 12. CZYTAJ MIìDZY WIERSZAMI Czytaj informacje, jakie rekrutujÈcy przekazuje Ci o tej pracy, miÚdzy wierszami. Po pytaniach, jakie Ci zadaje, poznasz warunki pracy na danym stanowisku i trudnoĂci, jakie moĝesz napotkaÊ. Odpowiadaj na pytania, ale takĝe zachÚcaj rekrutujÈcego do przekazania Ci jak najwiÚkszej iloĂci informacji o stanowisku na poczÈtku rozmowy. Im wiÚcej informacji zdobÚdziesz na po- czÈtku, tym ïatwiej bÚdzie Ci potem odpowiadaÊ na jego pytania. Zrób to naturalnie, w trakcie rozmowy. JeĂli na przykïad zapyta CiÚ o to, czy masz zajÚcia na studiach zaocznych co tydzieñ, od razu moĝesz zapytaÊ, czy na tym stanowisku wymagana jest praca w sobotÚ. Zawsze moĝesz potem wykorzystaÊ takÈ infor- macjÚ, podajÈc swojÈ dyspozycyjnoĂÊ jako jeden z atutów. 13. PROĥ O POWTÓRZENIE PYTANIA, JEĥLI GO NIE ROZUMIESZ JeĂli zdarzy siÚ podczas rozmowy, ĝe nie zrozumiesz pytania, poproĂ o jego powtórzenie. Lepiej jest dwa razy zapytaÊ, niĝ odpowiedzieÊ nie na temat. Czytaj miÚdzy wierszami — jeĂli rekrutujÈcy Ci przerwie, moĝe to oznaczaÊ, ĝe mówisz nie na temat albo za duĝo. 14. WYSČUCHAJ PYTANIA DO KOĎCA, ZANIM NA NIE ODPOWIESZ ZdarzajÈ siÚ kandydaci, którzy odpowiadajÈ na pytanie, jeszcze zanim rekrutujÈcy zdÈĝy je do koñca zadaÊ. ZaczynajÈ udzielaÊ odpowiedzi, bo myĂlÈ, ĝe znajÈ to pytanie. CzÚsto majÈ racjÚ, ale czasem siÚ mylÈ. Nie powielaj ich bïÚdu. Kiedy wysïuchasz pytania do koñca, sam siÚ zdziwisz, jak czÚsto rekrutujÈcy 4 0 n i e z m i e n n y c h z a s a d o d n o s z Ù c e g o s u k c e s y k a n d y d a t a 6 9 — ci z mniejszym doĂwiadczeniem — zadajÈ pytania, na koñcu których czai siÚ odpowiedě. Tak jak w pytaniu „Woli pani pra- cowaÊ samodzielnie czy w zespole? W naszej firmie kïadziemy duĝy nacisk na pracÚ zespoïowÈ”. Wykorzystaj wiÚc nadarzajÈce siÚ okazje i wysïuchaj pytania do koñca. 15. ODPOWIADAJ NA PYTANIE PO CHWILI NAMYSČU ChoÊ moĝe kusiÊ CiÚ, by jak piÈtkowy uczeñ wyrwaÊ siÚ od razu do odpowiedzi, odczekaj piÚÊ sekund. OdpowiadajÈc od razu, sprawiasz wraĝenie osoby dobrze przygotowanej do rozmowy, a nie o takie wraĝenie tutaj chodzi. Takie zachowanie wprowadza w zakïopotanie osobÚ prowadzÈcÈ wywiad, gdyĝ kandydat re- cytujÈcy odpowiedzi na wszystkie pytania wzbudza podejrzenia co do szczeroĂci i uczciwoĂci tego, co mówi. Skoro przeÊwiczyï odpowiedzi, to wie, co ma mówiÊ. RekrutujÈcy bÚdzie wówczas dÈĝyÊ do zadania pytania, które CiÚ jednak zaskoczy. Dla Ciebie oznacza to zwiÚkszenie stopnia trudnoĂci i moĝliwoĂÊ dotarcia do punktu, w którym jednak nie bÚdziesz wiedziaï, co odpowiedzieÊ. Zachowanie krótkiej pauzy po wybrzmieniu pytania stwarza wraĝenie naturalnoĂci, a odpowiedě jest przyjmowana za szczerÈ i prawdziwÈ, jeĂli udzielasz jej po chwili zastanowienia. 16. BØDń KONSEKWENTNY W SWOICH WYPOWIEDZIACH CzÚsto te same pytania zadawane sÈ w róĝnych wariantach, zachowaj wiÚc czujnoĂÊ i bÈdě konsekwentny. JeĂli raz juĝ coĂ powiedziaïeĂ, powtórz to przy podobnym pytaniu. Na przykïad pytania „Co pana frustruje w obecnej pracy?” i „Dlaczego chce 7 0 R o z m o w a k w a l i f i k a c y j n a pan zmieniÊ pracÚ?” dotyczÈ tego samego i moĝna oczekiwaÊ na nie podobnej odpowiedzi, nawet jeĂli jedno z nich pojawi siÚ na poczÈtku, a drugie na koñcu rozmowy. Nie znaczy to, ĝe nie moĝesz nic dodaÊ do swojej wypowiedzi, odpowiadajÈc drugi raz na podobne pytanie. Zwracam Ci jednak uwagÚ na to, by obydwie odpowiedzi miaïy ze sobÈ zwiÈzek i abyĂ konsekwentnie podÈĝaï raz obranym kierunkiem. 17. PRZEDSTAW SZCZEGÓČOWY OPIS SYTUACJI OpowiadajÈc o swoich sukcesach i umiejÚtnoĂciach, operuj szczegóïami, nie ogólnikami. Uczyni to TwojÈ wypowiedě bardziej wiarygodnÈ. Schemat Twojej odpowiedzi powinien byÊ nastÚ- pujÈcy: opis sytuacji, Twoje dziaïanie, wytïumaczenie dziaïania i lekcja, jakÈ wyciÈgnÈïeĂ z tej zdarzenia. Podam Ci przykïad do- brze udzielonej odpowiedzi, zaczerpniÚty z II czÚĂci mojej ksiÈĝki. Pytanie: Jak zachowuje siÚ pan w sytuacji, gdy sprawy nie idÈ zgodnie z pana oczekiwaniami? Cel: Poznanie Twojej strategii osiÈgania celu w zmiennym otoczeniu. Komentarz: Kiedy pomyĂlisz o tym pytaniu, sam przyznasz, ĝe kaĝdy pracodawca chce mieÊ pracowników, którzy nie wpa- dajÈ w panikÚ w przypadku pojawienia siÚ przeszkód i potrafiÈ nadal dziaïaÊ skutecznie pomimo nich, dostosowujÈc siÚ do no- wej sytuacji. Jak siÚ zapewne domyĂlasz, opowiadanie o sytuacji uczenia siÚ do egzaminu (kandydaci czÚsto operujÈ tym przykïa- dem) albo samo powiedzenie „ZachowujÚ spokój i robiÚ swoje” nie oddaje umiejÚtnoĂci, o których rekrutujÈcy spodziewa siÚ usïyszeÊ, zadajÈc Ci to pytanie. By zaprezentowaÊ swojÈ skutecznoĂÊ, podaj przykïad sytu- acji, gdy napotkaïeĂ przeszkody, które zmusiïy CiÚ do zmody- fikowania swoich planów. WymyĂliïeĂ wtedy kilka alternatywnych scenariuszy dziaïania, zdecydowaïeĂ siÚ kontynuowaÊ jeden, 4 0 n i e z m i e n n y c h z a s a d o d n o s z Ù c e g o s u k c e s y k a n d y d a t a 7 1 przygotowaïeĂ zasoby do jego realizacji i w konsekwencji otrzy- maïeĂ efekt zbliĝony lub taki sam do zamierzonego, caïy czas umiejÚtnie panujÈc nad stresem. Kluczowym elementem tego doĂwiadczenia jest wyciÈgniÚcie lekcji z tego, co siÚ wydarzyïo, czyli „lesson learned”. Jest to naj- waĝniejszy wniosek, który powinien siÚ znaleěÊ w kaĝdej odpo- wiedzi na pytanie zawierajÈce element zagroĝenia realizacji celu. Przykïad: Dobrym przykïadem obrazujÈcym takÈ sytuacjÚ jest organizacja spotkania integracyjnego dla zespoïu kierowników. W drugim dniu imprezy jednym z elementów programu byï m.in. wystÚp grupy folkowej z programem artystycznym, który miaï siÚ odbyÊ na zewnÈtrz hotelu. Tego dnia byïa jednak niepewna po- goda. MieliĂmy do wyboru albo zaryzykowaÊ i zostaÊ na dworze, albo zmniejszyÊ atrakcyjnoĂÊ wystÚpu i skorzystaÊ z sali hotelo- wej. W kilka minut zorganizowaïem w hotelu wynajÚcie sali i przeniosïem caïÈ imprezÚ do wewnÈtrz. Gdybym miaï powie- dzieÊ, jakie wnioski wyciÈgnÈïem z tego doĂwiadczenia, to na pewno wymieniïbym to, ĝe juĝ nigdy nie bÚdÚ optymistÈ w kwestii pogody, nawet w czerwcu. Zadbaïbym wczeĂniej o zabezpieczenie imprezy na wypadek niepogody i zarezerwowaï salÚ konferen- cyjnÈ z wyprzedzeniem. 18. MÓW PROSTYM JìZYKIEM Proces rekrutacyjny róĝnie przebiega w róĝnych firmach, ale moĝesz byÊ przygotowany na to, ĝe na rozmowie rekrutacyjnej bÚdzie obecny menedĝer liniowy (moĝe nawet Twój potencjalny przeïoĝony) i ktoĂ z dziaïu personalnego, popularnie zwanego HR (czyt. haer) od angielskiego odpowiednika human resources. NajczÚĂciej popeïnianym przez kandydatów bïÚdem jest to, ĝe operujÈ ĝargonem, jÚzykiem specjalistycznym niezrozumiaïym dla „cywila”. Nic nie zyskasz, jeĂli z dwóch osób uczestniczÈ- cych w komisji rekrutacyjnej jedna nie bÚdzie wiedziaïa, o czym mówisz. 7 2 R o z m o w a k w a l i f i k a c y j n a Pozwól, ĝe podam Ci prosty przykïad. Na rozmowie rekruta- cyjnej czÚsto proszÚ kandydatów, by opisali sytuacjÚ, w której udaïo im siÚ rozwiÈzaÊ w firmie jakiĂ problem. Kandydaci do dziaïu IT zwykle sprowadzajÈ swojÈ odpowiedě do opisu tech- nicznych niuansów i opowiadajÈ o trickach, jakich uĝyli, by go rozwiÈzaÊ. Gdy jest ze mnÈ przedstawiciel dziaïu IT, to mam nadziejÚ, ĝe jemu przynajmniej ta wypowiedě coĂ o kandydacie powie, ale w przypadku kiedy rozmowa jest tylko ze mnÈ, nie ma takiej szansy. Tak naprawdÚ proszÈc o podanie przykïadu takiej sytuacji, szukam — jak kaĝdy rekrutujÈcy z dziaïu personalnego — od- powiedzi na pytanie, jak kandydat pracuje w trudnych sytuacjach. Interesuje mnie jego strategia radzenia sobie z problemami, nie treĂÊ. ChcÚ wiedzieÊ, w jaki sposób podchodzi do problemów, jak je analizuje, czy szuka pomocy u innych, dopytuje o przyczyny, dÈĝy do kontaktu pomimo konfliktów? Jak widzisz, szczegóïowe skupianie siÚ na niuansach programowania niczemu w tej od- powiedzi nie sïuĝy. Inaczej przedstawia siÚ sytuacja podczas rozmowy z mene- dĝerem dziaïu IT, kiedy celem pytania jest sprawdzenie Twojej merytorycznej wiedzy na dany temat. Wtedy im wiÚcej podasz szczegóïów, tym lepiej. Jaki wiÚc z tego wniosek? Sposób udzielenia odpowiedzi zaleĝy od odkrycia intencji, z jakÈ rekrutujÈcy zadaje pytanie. JeĂli czujesz siÚ w tym nie- pewnie, przeczytaj czÚĂÊ II tego poradnika, w której odkrywam cel, jaki przyĂwieca rekrutujÈcemu, kiedy zadaje takie czy inne pytanie, oraz udzielam wskazówek, co warto powiedzieÊ, by usïy- szaï to, co chce usïyszeÊ. JeĂli bÚdziesz mówiÊ jÚzykiem zro- zumiaïym dla swojego rozmówcy, masz teĝ wiÚksze szanse byÊ dobrze zrozumianym. 4 0 n i e z m i e n n y c h z a s a d o d n o s z Ù c e g o s u k c e s y k a n d y d a t a 7 3 19. DOSTOSUJ TEMPO MÓWIENIA DO REKRUTUJØCEGO Badania psychologiczne potwierdziïy, ĝe bardziej lubimy ludzi podobnych do nas. Dostosowywanie tempa mówienia do tempa rozmówcy jest jednym ze sposobów upodabniania siÚ do niego podczas dialogu. JeĂli rekrutujÈcy mówi szybko, Ty teĝ bÈdě dynamiczny. JeĂli mówi wolno — utrzymuj jego tempo. Polecam stosowanie tylko jednego wyjÈtku od tej reguïy. JeĂli poczujesz, ĝe szybkie tempo narzucone przez drugÈ stronÚ jest wyrazem presji wywieranej na Ciebie — broñ siÚ. Presja czasu moĝe byÊ spowodowana kolejnym kandydatem czekajÈ- cym na rozmowÚ albo tym, ĝe rozmówca zraziï siÚ do Ciebie juĝ na poczÈtku rozmowy i chce jÈ jak najszybciej zakoñczyÊ. Uwaĝam, ĝe masz prawo i obowiÈzek broniÊ siÚ przed takÈ so- cjotechnikÈ. Gdy szybkie tempo sprawia, ĝe nie masz szansy do- brze siÚ zaprezentowaÊ, i przeszkadza Ci ta gonitwa — przerwij jÈ. Zacznij mówiÊ stopniowo coraz wolniej, a wkrótce przeko- nasz siÚ, jak skutecznie dziaïa ta technika. PodobnÈ metodÚ stosujÈ niektórzy wykïadowcy — zaczynajÈ mówiÊ coraz ciszej pomimo gwaru na sali. Przykuwa to uwagÚ pierwszych rzÚdów, potem kolejnych i kolejnych, aĝ w koñcu wszyscy siÚ uciszajÈ, by móc sïyszeÊ wykïad. Wypróbuj technikÚ zwalniania i przyspieszania rozmowy z bliskÈ osobÈ, a przeko- nasz siÚ, jak potÚĝne jest to narzÚdzie wywierania wpïywu. 20. MYĥL KATEGORIAMI PRACODAWCY MyĂlenie o sobie kategoriami pracodawcy pozwoli Ci udzieliÊ dobrej odpowiedzi praktycznie na kaĝde pytanie. Nie bÚdziesz wtedy strzelaÊ takich gaf jak niektórzy kandydaci, którzy na pytanie „Dlaczego chce pan dla nas pracowaÊ?” odpowiadajÈ, ĝe chcÈ siÚ rozwijaÊ i nabywaÊ nowe umiejÚtnoĂci. Na usta ciĂnie siÚ wtedy pytanie: „A co firma bÚdzie z tego miaïa?”. 7 4 R o z m o w a k w a l i f i k a c y j n a Albo jak ci, którzy na takie pytanie odpowiadajÈ: „ W sumie jest mi wszystko jedno, gdzie bÚdÚ pracowaÊ. ChcÚ siÚ gdzieĂ zaczepiÊ, zanim nie bÚdÚ zdawaÊ na studia dzienne”. Albo jak kandydatka, która w procesie rekrutacyjnym na stanowisko w dziale IT do helpdesku na moje pytanie „Jakie ma pani cele zawodowe na najbliĝsze dwa lata?” odpowiedziaïa, ĝe chciaïaby pracowaÊ w dziale personalnym. Chciaïoby siÚ wtedy zapytaÊ — to co pani robi na tej rozmowie? Wierz mi — sÈ kandydaci, którzy udzielajÈ takich odpowiedzi, bo nikt im nie powiedziaï, ĝe aby przejĂÊ z sukcesem rozmowÚ o pracÚ, majÈ postawiÊ siÚ na miejscu pracodawcy i zrozumieÊ jego potrzeby, nie swoje. ZrozumieÊ i w jak najwiÚkszym stop- niu zrealizowaÊ. 21. BØDń SKONCENTROWANY DO KOĎCA ROZMOWY CzÚsto jest tak, ĝe kandydaci zachowujÈ peïnÈ koncentracjÚ tylko na poczÈtku spotkania, a póěniej sÈ juĝ tak zadowoleni z pozy- tywnego przebiegu rozmowy, ĝe zaczynajÈ siÚ rozluěniaÊ. I prze- stajÈ panowaÊ nad tym, co mówiÈ. RekrutujÈcy o tym wiedzÈ i na koñcu rozmowy czÚsto padajÈ najwaĝniejsze pytania. Schemat kaĝdej rozmowy jest taki sam — przeïamanie lodów, nawiÈzanie kontaktu, pogïÚbienie kontaktu i na koñcu rozmówcy zostajÈ prawie przyjacióïmi. „Prawie” robi duĝÈ róĝnicÚ. Nie daj siÚ zwieĂÊ pozorom! BÈdě skoncentrowany do samego koñca zawodów. Nadmiar luzu moĝe CiÚ sporo kosztowaÊ. Jednym zdaniem moĝesz zburzyÊ wizerunek, który tak wytrwale budo- waïeĂ przez ostatnich kilkadziesiÈt minut.
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Rozmowa kwalifikacyjna. O czym nie wiedzą kandydaci do pracy, czyli sekrety rekrutujących
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: