Darmowy fragment publikacji:
Rysowanie dla bystrzaków
Autor: Brenda Hoddinott
T³umaczenie: Julia Szajkowska
ISBN: 978-83-246-1905-4
Tytu³ orygina³u: Drawing for Dummies
Format: 180x235, stron: 360
I Ty mo¿esz zostaæ artyst¹
Czy pamiêtasz, ile radoœci w dzieciñstwie sprawia³o Ci rysowanie? Ka¿dy obrazek by³
wówczas prawdziwym dzie³em sztuki. Z czasem jednak ta umiejêtnoœæ stawa³a siê
coraz mniej istotna — poniewa¿ niewiele szkó³ przywi¹zuje wagê do rozwijania naszych
talentów. Tymczasem zaledwie kilka praktycznych lekcji dotycz¹cych perspektywy
czy cieniowania mog³oby sprawiæ, ¿e nawet dziœ Twoje rysunki przekszta³ci³yby siê
w obrazy godne pochwa³y.
Rysowanie nie tylko sprawi Ci prawdziw¹ frajdê, ale przede wszystkim dziêki rozwijaniu
siê w tej dziedzinie staniesz siê osob¹ znacznie bardziej spostrzegawcz¹. Zaczniesz
dostrzegaæ wokó³ siebie rzeczy i zjawiska, które wczeœniej umyka³y Twojej uwadze.
Otworzy siê przed Tob¹ œwiat faktur, kolorów i œwiat³ocieni. Zaledwie kilka prostych
kresek postawionych na bia³ej kartce nagle zacznie tañczyæ na melodiê wystukiwan¹
przez o³ówek trzymany w Twojej d³oni. ObudŸ w sobie uœpiony talent.
• Wybieranie odpowiednich narzêdzi.
• Rysunki przedstawiaj¹ce skomplikowane obiekty.
• Szkicowanie martwej natury, roœlin i zwierz¹t.
• Rysowanie ma³ych dzieci i osób doros³ych.
Ponadto znajdziesz tu kilka dekalogów: 10 wskazówek, 10 podpowiedzi i 10 tajemnic,
a tak¿e 10 ciekawostek dla ka¿dego artysty.
DODATKI SPECJALNE:
• Techniki rozwijaj¹ce kreatywnoœæ
• Sposoby na ukojenie zmêczonych oczu
• Rysunkowe karykatury
Spis treĂci
O autorce ..........................................................................................................................13
PodziÚkowania od autorki .................................................................................................17
WstÚp ................................................................................................................................19
O ksiÈĝce ................................................................................................................................ 19
Naiwne zaïoĝenia .................................................................................................................. 20
Jak podzielona jest ksiÈĝka .................................................................................................... 21
CzÚĂÊ I: I TY moĝesz rysowaÊ! ........................................................................................ 21
CzÚĂÊ II: Podstawowe umiejÚtnoĂci ................................................................................ 22
CzÚĂÊ III: Rysowanie czas zaczÈÊ ..................................................................................... 22
CzÚĂÊ IV: Portretowanie ludzi ......................................................................................... 23
CzÚĂÊ V: Dekalogi ............................................................................................................. 23
Ikony wykorzystane w ksiÈĝce .............................................................................................. 24
Co dalej .................................................................................................................................. 25
CzÚĂÊ I: I TY moĝesz rysowaÊ! ...................................27
Rozdziaï 1: Odkrywanie radoĂci rysowania .......................................................................29
Zarys wszystkich moĝliwoĂci ............................................................................................... 29
Czynne odkrywanie rysowania ............................................................................................ 30
Twoja wïasna nisza rysownicza ............................................................................................ 32
Odkrywanie ukrytego w Tobie artysty ............................................................................ 32
Bogactwo modeli .............................................................................................................. 33
Projekt 1. Kosmatek .............................................................................................................. 33
Rozdziaï 2: Zadbaj o tkwiÈcego w Tobie artystÚ ...............................................................37
Jak lubisz rysowaÊ? ................................................................................................................ 38
Tworzenie wïasnego stylu ................................................................................................ 38
Diabeï tkwi w szczegóïach ................................................................................................ 40
Trzymanie narzÚdzia rysowania ....................................................................................... 42
Jak znaleěÊ czas i miejsce do rysowania? .............................................................................. 44
Praca w przestrzeni dzielonej ........................................................................................... 45
UrzÈdzanie kÈcika do pracy .............................................................................................. 46
Czas na rysowanie ............................................................................................................. 48
6 Rysowanie dla bystrzaków
Wybieranie narzÚdzi do rysowania ....................................................................................... 48
NiezbÚdnik ........................................................................................................................ 49
Lista ĝyczeñ ........................................................................................................................ 50
Projekt 2. ½renica oka ........................................................................................................... 51
Rozdziaï 3: Nawigacja w czasie podróĝy rysownika .........................................................53
W poszukiwaniu linii ............................................................................................................. 54
Od linii do ksztaïtów ............................................................................................................. 55
Trzeci wymiar — forma ........................................................................................................ 56
Zïapanie wïaĂciwej perspektywy ...................................................................................... 56
Rozkosze cieniowania ....................................................................................................... 57
Odkrywanie szczegóïów — faktura ...................................................................................... 58
Kontekst rysunku — kompozycja ........................................................................................ 59
Projekt 3. Paweï i Paulina ..................................................................................................... 59
CzÚĂÊ II: Podstawowe umiejÚtnoĂci ............................ 63
Rozdziaï 4: Okiem artysty ..................................................................................................65
Analiza mózgu ....................................................................................................................... 65
Prawa póïkulo, pobudka! ...................................................................................................... 66
PrzeïÈczanie ....................................................................................................................... 66
Rysowanie linii .................................................................................................................. 67
WyĂlij lewÈ póïkulÚ na wakacje ........................................................................................ 68
Artysta bada Ăwiat .................................................................................................................. 70
Rysuj to, co masz przed oczyma ....................................................................................... 70
Zobacz swój dom po raz pierwszy w ĝyciu ........................................................................ 71
Z lodówki na papier .......................................................................................................... 72
Badanie okolicy bliĝszej i dalszej ...................................................................................... 73
Odkrywanie Ăwiata kryjÈcego siÚ w artyĂcie ........................................................................ 74
Porównanie postrzegania lewÈ i prawÈ póïkulÈ mózgu .................................................. 74
Pogryzmolmy sobie ........................................................................................................... 75
Projekt 4. Twoje wïasne gryzmoïy ................................................................................... 77
Od gryzmoïów do rysunku .............................................................................................. 78
Rozdziaï 5: Rozpoznawanie i rysowanie róĝnych rodzajów linii ........................................79
Dostrzeganie róĝnic miÚdzy rodzajami linii ........................................................................ 80
Linie proste ........................................................................................................................ 80
Tworzenie ostrych krawÚdzi przy pomocy linii ïamanych ............................................. 82
PodÈĝajÈc za ksztaïtami linii krzywych ............................................................................ 83
Gdzie narysowaÊ liniÚ? .......................................................................................................... 84
Znajdowanie linii oddzielajÈcych przestrzenie ................................................................ 85
Upraszczaj to, co widzisz .................................................................................................. 87
Proporcje i ksztaïty ............................................................................................................ 89
Oswajanie siÚ z liniami .......................................................................................................... 90
Projekt 5. Delikatna melodia ................................................................................................ 92
Spis treĂci 7
Rozdziaï 6: Odkrywamy trzeci wymiar ...............................................................................95
WïaĂciwe postrzeganie Ăwiatïa i cienia ................................................................................. 95
Dokïadniejsze spojrzenie na sprawÚ ................................................................................ 96
Kontrast w rysunku ........................................................................................................... 98
Jak przeïoĝyÊ na walory to, co siÚ widzi? ......................................................................... 99
Nadawanie rysowanym ksztaïtom trzeciego wymiaru ..................................................... 101
Od okrÚgu do sfery ......................................................................................................... 101
Od kwadratu do szeĂcianu .............................................................................................. 104
ProstokÈty i trójkÈty ........................................................................................................ 105
Projekt 6. Rysowanie sfery ................................................................................................. 106
Rozdziaï 7: Oĝywianie rysunków cieniowaniem ..............................................................109
Wykreskuj odcienie szaroĂci ............................................................................................... 109
Kreskowanie .................................................................................................................... 110
Tworzenie skali walorów technikÈ kreskowania ........................................................... 112
Ujednolicanie cieniowania ............................................................................................. 113
Cieniowanie technikÈ kreskowania krzyĝowego ............................................................... 115
Otrzymywanie walorów metodÈ kreskowania krzyĝowego ......................................... 115
PrzejĂcie miÚdzy jasnymi i ciemnymi walorami ........................................................... 117
Ujednolicanie cieniowania wykonywanego metodÈ kreskowania krzyĝowego .......... 118
Cieniowanie na Twoich rysunkach ................................................................................... 120
KreĂlenie mapy walorów ................................................................................................ 121
Korzystanie z mapy cieniowania .................................................................................... 122
Projekt 7. Rysowanie kubka ............................................................................................... 123
Rozdziaï 8: Róĝne rodzaje faktur .....................................................................................129
Brutalna prawda — faktura kontra wzór ........................................................................... 129
OkreĂlanie faktur ................................................................................................................. 131
Faktury bïyszczÈce .......................................................................................................... 132
Faktury matowe .............................................................................................................. 132
Faktury mieniÈce siÚ ....................................................................................................... 133
Faktury puszyste i mechate ............................................................................................ 134
Faktury futra pokryte wïosem ........................................................................................ 135
Faktury chropowate i poszarpane .................................................................................. 136
Budowanie rysunku z faktur .............................................................................................. 136
Planowanie rozmieszczenia tekstur na rysunku ........................................................... 137
Czas na praktykÚ ............................................................................................................. 138
Èczenie formy z wzorem i fakturÈ ................................................................................ 139
Projekt 8. Dwie zabawne faktury ....................................................................................... 140
Szkicowanie krÚcioïkami ................................................................................................ 140
Rysowanie plam na sierĂci .............................................................................................. 140
8 Rysowanie dla bystrzaków
Rozdziaï 9: Nowe perspektywy ........................................................................................143
Perspektywa linearna ........................................................................................................... 143
W poszukiwaniu linii horyzontu .................................................................................... 144
W poszukiwaniu punktów zbieĝnoĂci ............................................................................ 146
Spojrzenie na gïÚbiÚ z wïasnej perspektywy ...................................................................... 150
Popatrz, jak on znika ....................................................................................................... 151
Popatrz, jak maleje okolica .............................................................................................. 151
Rozszerzenie pojÚcia perspektywy ..................................................................................... 152
Rozmywanie w perspektywie powietrznej .................................................................... 153
Skrócenie perspektywiczne ............................................................................................. 154
Projekt 9. Rysowanie w perspektywie o jednym i dwóch punktach zbieĝnoĂci .............. 155
Rysowanie w perspektywie o jednym punkcie zbieĝnoĂci ........................................... 156
O dwóch punktach zbieĝnoĂci ....................................................................................... 157
CzÚĂÊ III: Rysowanie czas zaczÈÊ ............................ 159
Rozdziaï 10: Zaplanuj swój rysunek ................................................................................161
Elementy kompozycji .......................................................................................................... 161
PodkreĂlanie punktu centralnego ................................................................................... 162
Przesïanianie, ujednolicanie i gïÚbia .............................................................................. 163
KorzyĂci pïynÈce z uĝywania linii ................................................................................... 164
Równowaga pomiÚdzy poszczególnymi elementami kompozycji ............................... 165
OkreĂlanie proporcji elementów kompozycji ............................................................... 167
Wizyta w laboratorium — podstawowe formuïy kompozycji .......................................... 168
Zasada zïotego podziaïu .................................................................................................. 168
Kompozycja z duszÈ — SOUL ...................................................................................... 170
Inne rodzaje kompozycji ................................................................................................. 172
Licentia artistica i narzÚdzia pracy artysty .......................................................................... 173
¥wiat widziany przez wizjer ........................................................................................... 173
Planowanie kompozycji z fotografii ............................................................................... 174
Projekt 10. Planowanie kompozycji ................................................................................... 176
Rozdziaï 11: Zapis ĝycia w szkicowniku ..........................................................................181
Przygotowanie przenoĂnego warsztatu pracy .................................................................... 181
Pora wyjĂÊ i rozejrzeÊ siÚ trochÚ ......................................................................................... 182
Zapeïnianie kartek szkicownika .......................................................................................... 183
Szkicowanie prostÈ kreskÈ .............................................................................................. 184
Èczenie cieniowania i kreski ......................................................................................... 185
Szkicowanie spiralami lub cieniowaniem ...................................................................... 185
Projekt 11. Rysunek misia ................................................................................................... 187
Spis treĂci 9
Rozdziaï 12: Rysowanie z pamiÚci ..................................................................................191
Zachowywanie obrazów w pamiÚci ................................................................................... 191
Sztuka patrzenia na Ăwiat ................................................................................................ 192
Weě pod uwagÚ swojÈ percepcjÚ .................................................................................... 194
Magazynowanie obrazów w gïowie ................................................................................... 195
Projekt 12. Rysowanie na podstawie wspomnieñ werbalnych ......................................... 196
Rozdziaï 13: Rysujemy martwÈ naturÚ ............................................................................201
Dobieranie elementów kompozycji ................................................................................... 201
Klasyka i nowoczesnoĂÊ .................................................................................................. 201
Nie z tej ziemi ................................................................................................................. 204
Rysowanie obiektów symetrycznych ................................................................................. 204
OĂwietlanie martwej natury ............................................................................................... 207
Projekt 13. Rysujemy martwÈ naturÚ ................................................................................. 209
Rozdziaï 14: Jak zachowaÊ piÚkno kwiatów i drzew? ....................................................211
Uwiecznianie urody kwiatów ............................................................................................. 211
Oko w oko z maïym Sïoñcem — sïonecznik ................................................................ 212
Rozkwitamy razem z róĝÈ .............................................................................................. 212
Obserwacja i rysowanie drzew ........................................................................................... 214
Projekt 14. ¥liczna lilia ........................................................................................................ 216
Rozdziaï 15: ¥wiat poza domem ......................................................................................219
Odkrywamy niebo i ziemiÚ ................................................................................................ 219
CiÈgle zmieniajÈce siÚ niebo ........................................................................................... 219
Wycieczka po róĝnych ziemiach .................................................................................... 220
Projekt 15. WyĂniÊ biaïÈ zimÚ ............................................................................................ 222
Rozdziaï 16: Rysujemy zwierzaki .....................................................................................225
Moda na futra i piórka ........................................................................................................ 225
SierĂÊ dïuga i krótka ........................................................................................................ 226
Rysowanie ksztaïtów skrytych pod sierĂciÈ ................................................................... 228
Latamy razem z ptakami ................................................................................................. 229
Zwierzaki jak ĝywe .............................................................................................................. 231
Projekt 16. Skrzydïa na wodzie .......................................................................................... 233
CzÚĂÊ IV: Portretowanie ludzi ..................................237
Rozdziaï 17: Maleñstwo, spójrz tylko na siebie ..............................................................239
Mierzenie maleñkich proporcji .......................................................................................... 239
Rzut oka na gïówkÚ niemowlÚcia ................................................................................... 239
Proporcje twarzy ............................................................................................................. 240
10 Rysowanie dla bystrzaków
Maleñkie twarzyczki i miÚkkie, puszyste wïoski ............................................................... 244
Jak narysowaÊ oko niemowlÚcia? ................................................................................... 244
Rysowanie uroczego, perkatego noska ........................................................................... 245
Szkicowanie drobnych ustek maïego czïowieka ............................................................ 246
Rysowanie maïĝowiny usznej ......................................................................................... 248
Dopieszczanie wïosów — im mniej, tym lepiej ............................................................ 250
Co wyjdzie z poïÈczenia wszystkich elementów? ......................................................... 251
Projekt 17. Maïy Brandon ................................................................................................... 251
Rozdziaï 18: Hoïd dla dzieciÚcej niewinnoĂci .................................................................255
Rozwój twarzy — od niemowlÚcia do nastolatka .............................................................. 255
Proporcje twarzy dziecka w róĝnych latach ................................................................... 255
Porównanie cech szczególnych twarzy .......................................................................... 257
Skupienie siÚ na elementach twarzy dziecka ..................................................................... 259
Rysowanie dzieciÚcego oka ............................................................................................. 259
Ksztaïtowanie nosa dziecka ............................................................................................. 261
Ukïad rozwijajÈcych siÚ dopiero warg ........................................................................... 261
Ucho dziecka widziane z przodu ................................................................................... 263
Planowanie portretu mïodego czïowieka ........................................................................... 264
Projekt 18. Portret Ani ........................................................................................................ 265
Rozdziaï 19: Wiele twarzy dorosïego czïowieka .............................................................269
Pochwaïa dla odmiennoĂci ................................................................................................. 269
Róĝne ksztaïty gïowy dorosïego czïowieka .................................................................... 270
Róĝnice pïci ..................................................................................................................... 271
ZapamiÚtywanie proporcji budowy twarzy dorosïego czïowieka ................................ 273
Tworzenie peïnego portretu osoby dorosïej ...................................................................... 275
Planowanie ukïadu portretu ........................................................................................... 275
Twarze, ramiona i dïonie ................................................................................................ 276
Projekt 19. Portret Manishy ............................................................................................... 279
Rozdziaï 20: Prostsze strony twarzy ................................................................................283
Pretensjonalne fryzury i Ămieszne twarze .......................................................................... 283
WiÚcej wïosów, mniej wïosów, caïkiem ïyso ................................................................. 284
Niech twarz powie Ci wszystko ..................................................................................... 285
Ukrywanie twarzy za zarostem ...................................................................................... 287
Proces starzenia siÚ twarzy .................................................................................................. 289
Od lat czternastu do dwudziestu .................................................................................... 289
Trzydziestka ..................................................................................................................... 290
CzterdzieĂci piÚÊ lat ......................................................................................................... 290
SzeĂÊdziesiÈtka ................................................................................................................. 291
W wieku lat osiemdziesiÚciu piÚciu ............................................................................... 292
Rysunkowe karykatury ........................................................................................................ 293
Projekt 20. ¥miechokatura Kay ........................................................................................... 295
Spis treĂci 11
CzÚĂÊ V: Dekalogi ...................................................299
Rozdziaï 21: DziesiÚÊ wskazówek, dziesiÚÊ podpowiedzi i dziesiÚÊ tajemnic ................301
Pierwsze linie obrony .......................................................................................................... 301
Ochrona rysunków przed dïoñmi ...................................................................................... 302
PamiÚtaj o konserwacji ....................................................................................................... 303
Fiksatywa w sprayu ............................................................................................................. 303
Rysowanie trudnych lub nieznanych faktur ...................................................................... 304
Skuteczne wykorzystanie dwóch gumek .............................................................................. 304
Jak ochroniÊ zdjÚcie przed zniszczeniem siatkÈ? ............................................................... 305
Robienie siatki papierem milimetrowym ............................................................................. 305
Symetria ............................................................................................................................... 305
Podpisywanie prac ............................................................................................................... 306
Rozdziaï 22: DziesiÚÊ kroków do ukoñczenia rysunku ....................................................307
OkreĂl konkretny plan dziaïania ........................................................................................ 307
Zorganizuj sobie pracÚ ........................................................................................................ 308
Ostatnie przygotowania do pracy ....................................................................................... 309
Wykonaj szkic kompozycji ................................................................................................. 309
Odpowiednia perspektywa ................................................................................................. 309
Sprawdě ksztaïty przestrzeni oraz wzajemne relacje miÚdzy obiektami .......................... 310
Stwórz mapÚ walorów ........................................................................................................ 310
Dobierz odpowiednie metody cieniowania ....................................................................... 311
Teraz zaczyna siÚ prawdziwa zabawa ................................................................................. 311
Dokañczanie dzieïa ............................................................................................................. 312
Rozdziaï 23: DziesiÚÊ dodatkowych zabawnych projektów ............................................313
Jajecznie piÚkne smocze jajo ............................................................................................... 313
Zanim wïochacz ĂciÈï wïosy ............................................................................................... 315
Riley — dumny buntownik ................................................................................................ 316
Dolly — bardzo owcza owieczka ....................................................................................... 319
Bardzo, bardzo czarny charakter ........................................................................................ 322
Dodo na huĂtawce ............................................................................................................... 325
Kropelka wody ..................................................................................................................... 327
Dalmatyñczyk Shadow ....................................................................................................... 328
Kubek w kubek .................................................................................................................... 331
Corny — grzechotnik z brzuchem z kukurydzy .................................................................. 333
Rozdziaï 24: DziesiÚÊ ciekawostek dla kaĝdego artysty .................................................337
Naucz siÚ rozumieÊ sztukÚ ................................................................................................. 337
W galerii sztuki niczym obcy .............................................................................................. 338
Historyczne style rysowania ............................................................................................... 339
Rozwijanie wïasnego stylu rysowania ................................................................................ 339
Wybieranie ulubionego narzÚdzia rysowniczego .............................................................. 340
12 Rysowanie dla bystrzaków
Kursy, szkolenia i warsztaty ................................................................................................ 341
Praca z natury czy z fotografii? ........................................................................................... 342
Umieszczanie swoich prac w internecie ............................................................................ 342
DziesiÚÊ pytañ o prawa autorskie ....................................................................................... 342
Od rysunku do malowania ................................................................................................. 344
Rozpal w sobie pïomieñ kreatywnoĂci ............................................................................... 344
Odpoczynek dla oczu .......................................................................................................... 345
Tworzenie wïasnego studia ................................................................................................ 345
Skorowidz ........................................................................................................................347
Rozdziaï 2
Zadbaj o tkwiÈcego
w Tobie artystÚ
W tym rozdziale:
Ź Poznaj artystÚ kryjÈcego siÚ w Twoim wnÚtrzu.
Ź Spójrz na rysowanie z wïaĂciwej dla siebie perspektywy.
Ź Tworzenie wïasnej przestrzeni rysunkowej.
Ź Dobór materiaïów.
C
zÚsto wydaje siÚ nam, ĝe osoby wybitnie uzdolnione nabywajÈ wyjÈtkowych
zdolnoĂci niewielkim nakïadem pracy. Jednakĝe wiÚkszoĂÊ ludzi
utalentowanych juĝ od najwczeĂniejszej mïodoĂci uparcie dÈĝy do rozwijania
swoich umiejÚtnoĂci. Nie ustajÈ oni w stawianiu sobie nowych wyzwañ, dopóki
nie wykroczÈ daleko poza normÚ, zbliĝajÈc siÚ do granic geniuszu.
Kaĝdy moĝe rozwinÈÊ niezwykïe zdolnoĂci w konkretnych dziedzinach.
PoznajÈc istotÚ talentu i zdolnoĂci, nauczysz siÚ z czasem, ĝe rysowanie moĝe
staÊ siÚ jednÈ z umiejÚtnoĂci, w których bÚdziesz przodowaÊ. Wszystkiego
nauczysz siÚ z czasem.
Ludzie, równieĝ ci zmagajÈcy siÚ ze wzrokowymi, fizycznymi czy umysïowymi
ograniczeniami, lubiÈ rysowaÊ. Ludzie pozbawieni wzroku potrafiÈ tworzyÊ
rysunki technikÈ tïoczenia. Ludzie niemajÈcy rÈk uczÈ siÚ rysowaÊ, trzymajÈc
narzÚdzia w ustach lub palcami stóp.
Techniki rysowania, na których skupiÚ siÚ w tej ksiÈĝce, bÚdÈ wymagaïy
od Ciebie tylko dwóch zdolnoĂci:
9 umiejÚtnoĂci patrzenia,
9 opracowania sposobu trzymania oïówka.
JeĂli zaliczasz siÚ do wiÚkszoĂci ludzi — niepozbawionych wzroku, obdarzonych
dwiema rÚkami — jedynÈ przeszkodÈ, jakÈ przyjdzie Ci pokonaÊ, bÚdzie
zainteresowanie siÚ rysowaniem.
38 CzÚĂÊ I: I TY moĝesz rysowaÊ!
Jak lubisz rysowaÊ?
Rysowanie to coĂ wiÚcej niĝ tylko oddawanie na kartce ksztaïtu modelu. Rysunek
naocznie ukazuje wybór tematu widziany z Twojej wïasnej perspektywy.
Nie ma na Ăwiecie drugiej takiej osoby jak Ty, a zatem nikt inny nie rysuje
tak samo jak Ty. Na to, jak rysujesz, ma wpïyw wiele czynników, wïÈcznie z:
9 Twoim ĝyciowym doĂwiadczeniem, wyznawanÈ filozofiÈ i wyobraĝeniami,
9 zrozumieniem sztuki i historii rysunku oraz otwarciem na nie,
9 Twoim ulubionym stylem i podejĂciem, z jakim bÚdziesz przedstawiaÊ
swoje upodobania (osobistym stylem rysowania zajmÚ siÚ szczegóïowo
w rozdziale 24.),
9 wyborem narzÚdzia, jakim zdecydujesz siÚ rysowaÊ,
9 powierzchniÈ, na której umieĂcisz swój rysunek, oraz tym, czy bÚdzie
9 sposobem, w jaki bÚdziesz trzymaÊ oïówek czy inne narzÚdzie rysunkowe.
ona pozioma, pionowa czy nachylona pod pewnym kÈtem.
Tworzenie wïasnego stylu
IstotÈ rysowania jest umieszczanie pewnych znaków na powierzchni. Róĝne
sposoby ich umieszczania na powierzchni i stosowanie róĝnych narzÚdzi
rysowania tworzÈ razem wszelkiego rodzaju style (o których opowiem szerzej
w rozdziale 24.).
Do wyboru masz wiele rodzajów narzÚdzi rysowania. CzÚĂÊ z nich jest bardzo
do siebie podobna, inne sÈ zgoïa odmienne. Rysunek wykonany wÚglem
wyglÈda zupeïnie inaczej niĝ szkic oïówkiem czy piórem. Kolorowe oïówki,
kredki „Conté” i pastele wzbogacajÈ rysunek kolorami. (Róĝne moĝliwoĂci
tworzenia rysunków opisujÚ w rozdziale 24.).
Pomimo ogromnego bogactwa stylów i narzÚdzi rysowania, które masz
do wyboru, wiÚkszoĂÊ prac daje siÚ sklasyfikowaÊ jako przynaleĝne do jednego
z dwóch podstawowych nurtów.
9 Nurt figuratywny (zwany takĝe realizmem). Do tego nurtu zalicza
siÚ wszystkie prace przedstawiajÈce przedmioty i obiekty, takie jak
drzewa czy ludzie w ich rzeczywistej postaci. Niektórzy artyĂci uwaĝajÈ,
ĝe stworzenia mityczne, np. anioïy czy smoki, równieĝ zalicza siÚ
do obiektów realistycznych.
Rozdziaï 2: Zadbaj o tkwiÈcego w Tobie artystÚ 39
Powrót do przeszïoĂci
Ludzie rysujÈ od bardzo dawna. Sztuka sïuĝyïa
ludziom do porozumiewania siÚ i uwieczniania
wydarzeñ lub przedmiotów majÈcych dla nich du-
ĝe znaczenie. DziÚki naskalnym rysunkom w ja-
skiniach zdoïaliĂmy poznaÊ szczegóïy ĝycia ludzi
prehistorycznych.
Staroĝytni Egipcjanie dekorowali rysunkami róĝne
swoje budowle, takĝe grobowce. Plemiona na
caïym Ăwiecie posïugiwaïy siÚ i nadal posïugujÈ
siÚ naturalnymi substancjami, na przykïad glinÈ,
by rysowaÊ sceny ze swojego ĝycia. A prace tak
uznanych artystów jak Michaï Anioï czy Leonar-
do da Vinci powstaïy dziÚki znajomoĂci nauki,
anatomii czïowieka i perspektywy.
Poszukaj w internecie albo najbliĝszej bibliotece
prac dotyczÈcych historii sztuki. Nie zapomnij
zapoznaÊ siÚ z pracami twórców z nurtów rene-
sansowych, romantyzmu, realizmu i impresjoni-
zmu. Nasze ĝycie i kultura byïy ilustrowane rysun-
kami juĝ od czasów prehistorycznych. Dzisiejsze
prace stanowiÈ dokumentacjÚ jutrzejszej historii.
9 Nurt niefiguratywny (zwany abstrakcjonizmem). Prace tego nurtu
skupiajÈ siÚ przede wszystkim na ksztaïtach, wartoĂciach i formie. CzÚsto
zdarza siÚ, ĝe tematem prac abstrakcyjnych nie jest ĝaden rozpoznawalny
model.
WiÚkszoĂÊ narzÚdzi do rysowania skïania wrÚcz do tworzenia albo w stylu
figuratywnym, albo w stylu abstrakcyjnym. Niektórzy artyĂci próbujÈ ïÈczyÊ
róĝnego rodzaju narzÚdzia (mówi siÚ wtedy o technice mieszanej) i (lub) style
rysowania na jednym obrazie. Zatem moĝna stwierdziÊ, ĝe w zasadzie nie istniejÈ
ĝadne reguïy. Eksperymentuj z narzÚdziami i stylami, które najbardziej Ci
odpowiadajÈ.
Nieïatwo jest zdecydowaÊ siÚ na zastosowanie konkretnego stylu, w jakim
ma byÊ wykonany dany rysunek. Wielu artystów w ogóle nie decyduje siÚ
na okreĂlanie swojego stylu. Twój wïasny styl bÚdzie ujawniaÊ siÚ za kaĝdym
razem, gdy weěmiesz do rÚki oïówek. Czerp radoĂÊ z róĝnych sposobów
rysowania. Zachowaj otwarty umysï i zwracaj uwagÚ na to, które rodzaje
rysunków najbardziej Ci odpowiadajÈ. Rysuj tak, jak naprawdÚ lubisz. Nie ma
czegoĂ takiego, jak dobry czy zïy styl — styl po prostu jest. Z czasem uda Ci
siÚ rozwinÈÊ swój wïasny.
Rysunek 2.1 przedstawia cztery obrazy stworka podobnego do motyla, wykonane
w róĝnych technikach i róĝnymi narzÚdziami, utrzymane w stylu realistycznym.
9 Pierwszy z obrazów to rysunek konturowy wykonany w ciÈgu póï godziny
oïówkiem HB (w rozdziale 5. znajdziesz mnóstwo informacji na temat
rysowania liniami).
9 Drugi z rysunków, wykonany wÚglem, ma miïy, miÚkki wyglÈd. Jego
wykonanie zajÚïo mi okoïo 20 minut (rysowanie wÚglem omówiÚ szerzej
w rozdziale 24.).
40 CzÚĂÊ I: I TY moĝesz rysowaÊ!
Rysunek 2.1.
Róĝne style
rysowania
i efekt pracy
róĝnymi
narzÚdziami
trwaïa okoïo czterech godzin.
9 Trzeci motyl zostaï wycieniowany oïówkami 2H, HB i 6B. Caïa praca
9 Czwarty rysunek powstaï, gdy postanowiïam wypróbowaÊ efekt pracy
innym narzÚdziem. Kontur stworzenia wykonaïam piórem, po czym
zeskanowaïam rysunek i wprowadziïam cieniowanie w programie
Photoshop. Trwaïo to trzy godziny.
KomuĂ innemu osiÈgniÚcie podobnych rezultatów moĝe zajÈÊ mniej lub wiÚcej
czasu. PodajÚ czas wykonania kaĝdego rysunku, byĂ zyskaï ogólny poglÈd na to,
które techniki i narzÚdzia sprawiajÈ, ĝe czas pracy wydïuĝa siÚ. PamiÚtaj, ĝe ja
rysujÚ od BARDZO dawna, wiÚc nie spodziewaj siÚ, ĝe osiÈgniesz identyczne
rezultaty w zbliĝonym czasie.
Diabeï tkwi w szczegóïach
Kaĝdy artysta ma wïasne podejĂcie do spraw zwiÈzanych z rysowaniem.
Niektórzy lubiÈ wielkie, wyraěne, swobodne rysunki. Inni wolÈ niewielkie
obrazy, wypeïnione misternymi szczegóïami.
W poniĝszym podrozdziale znajdziesz trzy rysunki, które zobrazujÈ róĝne
sposoby rysowania tego samego modelu. Przyjrzyj siÚ dokïadnie kaĝdemu
z nich i zastanów siÚ, która z metod rysowania przypada Ci bardziej do gustu
na poczÈtek.
Rozdziaï 2: Zadbaj o tkwiÈcego w Tobie artystÚ 41
Ogólny szkic
Rysunek rodzi siÚ zazwyczaj z ogólnego szkicu, takiego jak ten pokazany na
rysunku 2.2. Szkic moĝe byÊ maïy bÈdě duĝy. Wykonanie tego szkicu zajÚïo
mi okoïo piÚciu minut.
Szczegóïowy szkic
Szkic szczegóïowy (rysunek 2.3) moĝe byÊ albo poczÈtkiem pracy nad rysunkiem,
albo jej ostatecznym efektem. Aby otrzymaÊ rysunek 2.3, po prostu dodaïam
wiÚcej szczegóïów do ogólnego szkicu znanego z rysunku 2.2. Na szkicu
szczegóïowym futro Tinka sprawia wraĝenie bardziej puszystego, oczy bïyszczÈ
siÚ jaĂniej, a nos sprawia wraĝenie bardziej trójwymiarowego. Doprowadzenie
rysunku do tej postaci trwaïo kolejnych 10 minut.
Rysunek 2.2.
Ogólny szkic
misia Tinka
oïówkiem 4B
Rysunek 2.3.
Szczegóïy
dodane
oïówkiem 2B
42 CzÚĂÊ I: I TY moĝesz rysowaÊ!
Szczegóïowy rysunek
Szczegóïowy rysunek (rysunek 2.4) jest bardzo dokïadny. RozpoczÚïam
od wykonania bardzo delikatnego szkicu, po czym stopniowo dodawaïam
kolejne szczegóïy i cieniowanie.
Rysunek 2.4.
Wykoñczenie
szczegóïowego
rysunku misia
oïówkiem
grafitowym
Tworzenie prac tak zïoĝonych wymaga ogromnej cierpliwoĂci. Wykonanie
tak niewielkiego fragmentu caïego rysunku zabraïo mi przeszïo trzy godziny.
(Caïa instrukcja narysowania peïnej postaci tego uroczego misia znajduje siÚ
w rozdziale 11.).
Trzymanie narzÚdzia rysowania
Sposób, w jaki trzymasz narzÚdzie rysowania, wpïywa na styl, w jakim utrzymany
bÚdzie ostateczny wynik Twojej pracy. Zdecyduj siÚ na pracÚ w sposób, który
jest dla Ciebie najwygodniejszy. Moĝesz poruszaÊ oïówkiem, wykorzystujÈc
do tego wyïÈcznie palce lub wprawiajÈc w ruch nadgarstek, ramiÚ, a nawet
caïe ciaïo.
Rysunek 2.5 pokazuje, jak wiÚkszoĂÊ ludzi trzyma oïówek, gdy po raz pierwszy
zaczyna pisaÊ lub rysowaÊ. Taki uchwyt daje peïniejszÈ kontrolÚ nad precyzyjnymi
ruchami, niezbÚdnymi przy tworzeniu misternych szczegóïów rysunku. W taki
sposób tworzÚ wiÚkszoĂÊ swoich szczegóïowych prac.
Naleĝy chwyciÊ oïówek czy inne narzÚdzie rysowania pomiÚdzy kciuk a palec
wskazujÈcy w pobliĝu koñcówki narzÚdzia. Pozostaïa jego czÚĂÊ powinna
swobodnie spoczywaÊ na poduszeczce dïoni pomiÚdzy tymi dwoma palcami.
ZwróÊ uwagÚ, ĝe trzymajÈc oïówek w ten sposób, moĝesz kontrolowaÊ jego
ruch poruszajÈc palcami, nadgarstkiem lub caïym ramieniem.
Rozdziaï 2: Zadbaj o tkwiÈcego w Tobie artystÚ 43
Rysunek 2.5.
Najbardziej
powszechny
i znany sposób
trzymania
oïówka
Rysunek 2.6.
Trzymanie
narzÚdzia
rysowania
podczas
szkicowania
na duĝych
pochyïych lub
poziomych
powierzchniach
Drugi ze sposobów trzymania oïówka (pokazany na rysunku 2.6) nadaje siÚ
doskonale do wypeïniania nachylonych lub poziomych powierzchni, szczególnie
podczas pracy z wiÚkszymi rysunkami. Tego sposobu uĝywa siÚ bardzo czÚsto
podczas tworzenia szkiców (czyli prac podobnych do rysunków 2.2 i 2.3).
PodnieĂ oïówek z pïaskiej powierzchni w taki sposób, by automatycznie znalazï
siÚ on we wïaĂciwym poïoĝeniu w Twojej dïoni. Im dalej chwycisz go od
koñcówki, tym swobodniej bÚdziesz mógï go prowadziÊ. Rysowanie w ten
sposób wymaga poruszania przedramieniem, ramieniem i caïym ciaïem.
Gdy rysujesz na stojÈco lub na pochylonej czy pionowej powierzchni, staraj siÚ
trzymaÊ oïówek tak, jak pokazaïam to na rysunku 2.7. Tak wïaĂnie wykonujÚ
swobodne szkice krótkimi païeczkami czy oïówkami, niezaleĝnie od tego,
czy sÈ to païeczki wÚgla, kredki „Conté”, czy pastele.
44 CzÚĂÊ I: I TY moĝesz rysowaÊ!
Rysunek 2.7.
Trzymanie
narzÚdzia
rysowania
wïaĂciwe
dla pracy
na pïaskiej
nachylonej
lub pionowej
powierzchni
Pozwól po prostu, by oïówek spoczywaï swobodnie na Twojej dïoni
(rysunek 2.7), a znaczna czÚĂÊ jego koñcówki wystawaïa poza dïoñ i byïa
skierowana w stronÚ przeciwnÈ do Ciebie. Powoli przyciĂnij oïówek kciukiem,
by przytrzymaÊ go w miejscu. RysujÈc w ten sposób, bÚdziesz poruszaÊ
nadgarstkiem, przedramieniem, ramieniem, caïym ciaïem lub dowolnÈ ich
kombinacjÈ.
Niektóre z tych metod mogÈ wydaÊ Ci siÚ poczÈtkowo dziwne, ale z czasem
przywykniesz do nich. Wybierz tÚ, która odpowiada Ci najbardziej. Podpowiem,
ĝe na wybór bÚdÈ miaïy wpïyw:
9 narzÚdzie (oïówek, piórko, wÚgiel i tak dalej),
9 to, czy powierzchnia rysowania jest uïoĝona pïasko, pionowo,
9 rozmiar wykonywanego rysunku.
czy pod kÈtem,
Jak znaleěÊ czas
i miejsce do rysowania?
Poza wygospodarowaniem sobie trochÚ czasu na rysowanie musisz teĝ znaleěÊ
odpowiednie do tego miejsce, w którym bÚdziesz trzymaÊ równieĝ wszystkie
swoje materiaïy. Ulubionym poĝywieniem jednego z moich psów, Chewy’ego,
sÈ ksiÈĝki, oïówki i gumki.
Rozdziaï 2: Zadbaj o tkwiÈcego w Tobie artystÚ 45
Przestrzeñ potrzebnÈ Ci do rysowania moĝesz wygospodarowaÊ nawet w maïym,
wypeïnionym luděmi mieszkaniu, dzielÈc siÚ niÈ z innymi lokatorami lub
zajmujÈc jeden z rogów pokoju na swojÈ pracowniÚ. JeĂli masz w domu wolny
pokój, moĝesz z ïatwoĂciÈ przeksztaïciÊ go na pracowniÚ przeznaczonÈ
wyïÈcznie do tworzenia nowych obrazów.
Praca w przestrzeni dzielonej
Miejsce, w którym masz zamiar rysowaÊ, musi zapewniaÊ Ci spokój od
wszystkiego, co mogïoby rozpraszaÊ TwojÈ uwagÚ. JeĂli z tej samej przestrzeni
majÈ korzystaÊ równieĝ inne osoby, czeka CiÚ trochÚ planowania i liczne
kompromisy. Staraj siÚ rysowaÊ w takich porach, kiedy bÚdzie to moĝliwie
najmniej uciÈĝliwe dla innych, stosujÈc siÚ jednoczeĂnie do podanych niĝej
wskazówek.
9 Wybierz odpowiedniÈ powierzchniÚ do rysowania. RolÚ tÚ mogÈ
idealnie speïniaÊ stóï kuchenny lub stóï jadalny czy teĝ biurko, na którym
stoi komputer. W razie potrzeby moĝesz w prosty sposób zrobiÊ sobie
przenoĂny, nachylony stóï kreĂlarski. Wystarczy, ĝe podïoĝysz kilka ksiÈĝek
pod jeden z koñców pïyty ze sklejki.
9 Znajdě sobie wygodne krzesïo. DziÚki temu nie bÚdÈ boleÊ CiÚ plecy.
9 Dobrze oĂwietl swoje miejsce pracy. W ciÈgu dnia rolÚ oĂwietlenia
doskonale speïni okno. Jednak w dni pochmurne i wieczorami moĝesz
uĝywaÊ lampki kreĂlarskiej.
9 Poszukaj miejsca, w którym bÚdziesz trzymaÊ swoje narzÚdzia.
Uda Ci siÚ utrzymaÊ porzÈdek wĂród swoich materiaïów, jeĂli bÚdziesz
przechowywaÊ je z dala od maïych dzieci i zwierzÈt. Znajdě sobie jakiĂ
pojemnik, na przykïad duĝe pudeïko po butach czy niewielkÈ skrzynkÚ
na narzÚdzia. DziÚki temu bÚdziesz mógï chowaÊ swoje przybory pod
ïóĝkiem lub w szafie. Moĝe uda Ci siÚ nawet zorganizowaÊ miejsce
w szufladzie czy na jednej z póïek i tam bÚdziesz trzymaÊ swoje rzeczy.
9 Zaïóĝ portfolio. Pilnuj, by Twoje gotowe juĝ rysunki i papier, na którym
bÚdziesz tworzyÊ nowe, nie ulegïy zniszczeniu. Nie musisz kupowaÊ
drogich teczek. Bardzo ïatwo moĝna zrobiÊ teczkÚ z kawaïka tektury czy
brystolu (szczegóïy znajdziesz w ramce „Przygotowanie teczki na rysunki”,
w dalszej czÚĂci tego rozdziaïu).
9 Sïuchaj muzyki. Gdy rysujÚ, puszczam sobie ulubione piosenki.
ZakïadajÈc na gïowÚ sïuchawki podïÈczone do sprzÚtu odtwarzajÈcego
Twoje ulubione kawaïki, skutecznie odetniesz siÚ od wszystkich
rozpraszajÈcych CiÚ haïasów. Taka ochrona pozwala na lepszÈ koncentracjÚ.
46 CzÚĂÊ I: I TY moĝesz rysowaÊ!
UrzÈdzanie kÈcika do pracy
JeĂli dysponujesz w domu wolnym pokojem czy po prostu niezajÚtÈ jeszcze
przestrzeniÈ w pokoju, moĝesz pokusiÊ siÚ o urzÈdzenie w nim wïasnej
pracowni. Oto moje rady.
9 Stóï kreĂlarski o regulowanej wysokoĂci. Poszukaj w sklepach,
supermarketach, przejrzyj teĝ ogïoszenia o sprzedaĝy w lokalnej prasie.
9 Wygodne, regulowane krzesïo. Takie krzesïo jest nieodzowne, jeĂli
masz spÚdzaÊ na rysowaniu kilka godzin tygodniowo. Krzesïo na kóïkach
pozwoli Ci zachowaÊ swobodÚ ruchów.
9 OĂwietlenie. Najlepsze jest oczywiĂcie Ăwiatïo naturalne, ale przyda
Ci siÚ równieĝ lampka kreĂlarska, którÈ przykrÚcisz do stoïu, dziÚki czemu
bÚdziesz mógï rysowaÊ równieĝ w pochmurne dni i wieczorami.
9 Meble. Wszystkie niezbÚdne do rysowania przybory moĝesz trzymaÊ
na maïym stole lub barku (najlepiej na kóïkach). PrzydadzÈ Ci siÚ równieĝ
póïki, na których bÚdziesz trzymaÊ ksiÈĝki o sztuce, materiaïy sïuĝÈce
do pracy i gotowe juĝ rysunki.
9 Tablica korkowa. Tablice takie sÈ dostÚpne w wielu sklepach za
stosunkowo niewielkie kwoty. Wieszaj na niej niektóre ze swoich prac,
inspirujÈce CiÚ obrazy, zdjÚcia i artykuïy z gazet.
9 Portfolio. Niewaĝne, czy teczki tej bÚdziesz uĝywaÊ wyïÈcznie
do przechowywania prac, czy teĝ bÚdziesz je przewoziÊ, sama teczka
jest obowiÈzkowa.
9 SprzÚt grajÈcy. Kolekcja ulubionych pïyt bÚdzie doskonaïym
uzupeïnieniem projektowanej pracowni.
Nie ograniczaj siÚ do stosowania wyïÈcznie do moich rad. BÈdě twórczy!
Odwiedě kilka sklepów meblowych i z artykuïami malarskimi, poszukaj
pomysïów w ksiÈĝkach i czasopismach poĂwiÚconych dekorowaniu wnÚtrz.
Postaraj siÚ utrzymaÊ jasnÈ kolorystykÚ pracowni, dziÚki czemu bÚdzie ona
miejscem przyjemnym i zapraszajÈcym.
Rozdziaï 2: Zadbaj o tkwiÈcego w Tobie artystÚ 47
Przygotowanie teczki na rysunki
Twoje portfolio moĝe mieÊ dowolne wymiary (ja
mam dwie teczki, jednÈ o wymiarach 45 cm na
55 cm, przeznaczonÈ na mniejsze prace, i drugÈ,
o wymiarach 60 cm na 80 cm, w której trzymam
wiÚksze rysunki). Do przygotowania teczki bÚ-
dziesz potrzebowaÊ duĝego kartonu (lub brystolu),
szerokiej taĂmy klejÈcej (moĝe to byÊ na przykïad
taĂma izolacyjna), ostrego noĝa i krawÚdzi tnÈcej
lub dïugiej linijki (przykïadnicy). TeczkÚ przygotu-
jesz, postÚpujÈc zgodnie z podanymi instrukcjami.
1. Wytnij z tektury duĝy prostokÈt o wymia-
rach, jakie Ci odpowiadajÈ.
Spójrz na pierwszy z przedstawionych poniĝej
dwóch rysunków. Przy wycinaniu tektury
pamiÚtaj, ĝe prostokÈt zostanie zïoĝony na póï.
Szczerze polecam zakup brystolu niezawie-
rajÈcego kwasu, poniewaĝ tektura produko-
wana z domieszkÈ ligniny, a wiÚc zawierajÈca
kwas, moĝe zniszczyÊ Twoje prace. Duĝe ar-
kusze brystolu sÈ dostÚpne w sklepach z ma-
teriaïami papierniczymi.
2. Wzmocnij krótsze koñce arkusza taĂmÈ
klejÈcÈ lub izolacyjnÈ (im bÚdzie ona szer-
sza, tym lepiej).
3. Narysuj na arkuszu prostÈ liniÚ (przesu-
niÚtÈ trochÚ wzglÚdem Ărodka), równole-
gïÈ do krótszych boków prostokÈta.
4. PosïugujÈc siÚ noĝem i linijkÈ, bardzo de-
likatnie natnij karton wzdïuĝ tej linii.
NaciÚcie powinno jedynie delikatnie zagïÚbiÊ
siÚ w karton.
5. Zagnij karton wzdïuĝ naciÚcia.
Wynik powinien przypominaÊ to, co widaÊ
na drugim rysunku.
6. Sklej taĂmÈ krótsze boki teczki, pozosta-
wiajÈc szczelinÚ na górze.
7. Wzmocnij taĂmÈ dolnÈ krawÚdě teczki
(wzdïuĝ linii naciÚcia).
JeĂli uwaĝasz, ĝe teczka powinna mieÊ rÈczki,
zrób w kaĝdym z jej boków dwie dziurki
w pobliĝu Ărodka teczki. PrzeciÈgnij przez nie
koñce sznurka lub cienkiej linki i zwiÈĝ je
razem w Ărodku.
JeĂli chcesz, moĝesz trochÚ ozdobiÊ teczkÚ, wy-
konujÈc rÈczki z kolorowych sznurówek i upiÚk-
szajÈc karton rysunkami.
48 CzÚĂÊ I: I TY moĝesz rysowaÊ!
Czas na rysowanie
PoĂwiÚcajÈc trochÚ czasu na staranne planowanie swoich zajÚÊ, zdoïasz wzbogaciÊ
je o radoĂÊ pïynÈcÈ z okazji do rysowania. Mam dla Ciebie kilka rad.
9 Zrób harmonogram codziennych zadañ. Czas przeznaczony
9 JeĂli pracujesz poza domem, rysuj w autobusie w drodze do pracy
i z pracy (no, chyba ĝe jesteĂ kierowcÈ autobusu), a takĝe w czasie
przerwy obiadowej.
na rysowanie powinien mieÊ wysoki priorytet.
9 PamiÚtaj o wieczorach i weekendach. W czasie spotkañ towarzyskich
znajdziesz niezliczone okazje do rysowania. A moĝe na nastÚpnÈ wizytÚ
u ciotki Ewy zabierzesz swoje narzÚdzia do rysowania?
9 UwzglÚdnij w swoich planach znajomych i rodzinÚ. Moĝesz
zaproponowaÊ znajomym wieczorne spotkania raz w tygodniu pod
znakiem wÚgla i oïówka. Spotkania moĝecie organizowaÊ kolejno
u uczestników, bÚdziecie zachÚcaÊ siÚ do pracy i wymieniaÊ pomysïami.
Wybieranie narzÚdzi do rysowania
Pora przygotowaÊ sobie listÚ zakupów! Stare powiedzenie „Dostajesz to,
za co pïacisz” zdecydowanie sugeruje wybór droĝszych, ale sprawdzonych
marek. Przykïadowo, niektóre tanie oïówki mogÈ okazaÊ siÚ wyjÈtkowo szorstkie,
choÊ ich producent zapewnia, ĝe bÚdÈ kïaĂÊ siÚ na papierze wyjÈtkowo miÚkko.
A to bywa bardzo frustrujÈce!
Dlatego lepiej zrobisz, decydujÈc siÚ na zakup dobrej jakoĂci materiaïów
w renomowanym sklepie. Zajrzyj do róĝnych sklepów z artykuïami dla
plastyków. Czasami zdarza siÚ, ĝe produkty tej samej firmy sÈ oferowane
w nich po róĝnych cenach.
Materiaïy wymienione w podrozdziale „NiezbÚdnik” wystarczÈ do wykonania
wiÚkszoĂci proponowanych przeze mnie projektów. Jednak ĝeby powaĝnie
myĂleÊ o rysowaniu, bÚdziesz potrzebowaÊ artykuïów, które opisujÚ
w podrozdziale „Lista ĝyczeñ”.
Kaĝdy artysta musi mieÊ teczkÚ, w której bÚdzie przechowywaÊ swoje prace.
Teczki takie, w róĝnych rozmiarach, sÈ dostÚpne w sklepach z artykuïami
papierniczymi. Moĝesz teĝ, jeĂli wolisz, wykonaÊ takÈ teczkÚ osobiĂcie
(stosujÈc siÚ do wskazówek z ramki „Przygotowywanie teczki na rysunki”).
Rozdziaï 2: Zadbaj o tkwiÈcego w Tobie artystÚ 49
NiezbÚdnik
Poniĝej znajdziesz listÚ podstawowych narzÚdzi, które bÚdÈ Ci potrzebne.
DysponujÈc nimi, bÚdziesz w stanie wykonaÊ wiÚkszoĂÊ projektów
proponowanych w dalszych czÚĂciach ksiÈĝki.
9 Szkicownik. Musisz koniecznie zakupiÊ blok rysunkowy w twardych
okïadkach. Szkicowniki w miÚkkiej oprawie szybko siÚ gnÈ i zawijajÈ na
rogach.
Wybierz szkicownik o dogodnym dla Ciebie rozmiarze, choÊ nie powinieneĂ
decydowaÊ siÚ na blok o rozmiarze mniejszym niĝ A4. Mniejsze kartki
mogÈ byÊ irytujÈce, gdy postanowisz narysowaÊ ïadny, duĝy, wyraěny
rysunek!
Poszukaj teĝ informacji o skïadzie papieru. Unikaj bloków
wyprodukowanych z papieru drzewnego (zawierajÈcego kwas). Papier taki
szybko ĝóïknie i staje siÚ kruchy, co z kolei moĝe zniszczyÊ Twoje prace.
9 Oïówki. PoczÈtkujÈcemu najbardziej przydadzÈ siÚ oïówki 2H, HB,
2B, 4B i 6B. Oïówek 2H jest najjaĂniejszy (najtwardszy), a oïówek 6B
jest najciemniejszy (najbardziej miÚkki). Peïna gama odcieni uzyskiwanych
wszystkimi oïówkami znajduje siÚ na „¥ciÈdze” umieszczonej na samym
poczÈtku ksiÈĝki. NajczÚĂciej bÚdziesz uĝywaÊ oïówków HB, 2B i 4B.
OsobiĂcie najbardziej lubiÚ posïugiwaÊ siÚ oïówkami automatycznymi,
które nie potrzebujÈ ciÈgïego ostrzenia, dziÚki czemu nie muszÚ ciÈgle
przerywaÊ pracy, by zatemperowaÊ stÚpiony oïówek. Do zwyczajnych
rysunków uĝywam wkïadu grafitowego o Ărednicy 0,5 mm (dostÚpnego
w wiÚkszoĂci sklepów papierniczych), a rysunki szczegóïowe sporzÈdzam
wkïadem o Ărednicy 0,3 mm (tych naleĝy szukaÊ w sklepach z materiaïami
plastycznymi). Ogólne szkice lub rysunki o duĝej powierzchni (lub oba
te rodzaje prac) wykonujÚ wkïadem o gruboĂci 0,7 mm.
9 Gumki. BÚdÈ Ci potrzebne dwa rodzaje gumek — gumka winylowa
i gumka chlebowa. Gumka winylowa jest zazwyczaj biaïym, podïuĝnym
prostopadïoĂcianem umieszczonym w papierowym opakowaniu, na
którym nadrukowuje siÚ jej nazwÚ.
Gumka chlebowa jest szara, opakowana celofanem, na którym umieszczono
nazwÚ producenta. BÚdziesz potrzebowaÊ dwóch gumek chlebowych, jednej
wyïÈcznie do wycierania oïówka grafitowego, a drugiej do wymazywania
rysunków wykonanych wÚglem.
JeĂli w ogóle nie znasz siÚ na tego rodzaju materiaïach, poproĂ sprzedawcÚ,
by pomógï Ci wybraÊ najlepszy produkt (w dalszych czÚĂciach ksiÈĝki
opowiem Ci o róĝnych zastosowaniach tych gumek).
9 Temperówka. BÚdziesz potrzebowaÊ temperówki, aby ostrzyÊ swoje
narzÚdzia do rysowania (nawet jeĂli zdecydujesz siÚ korzystaÊ z oïówków
automatycznych).
50 CzÚĂÊ I: I TY moĝesz rysowaÊ!
Unikaj ïadnych czy wymyĂlnych temperówek. Najlepiej sprawdzajÈ siÚ
proste, niewielkie temperówki wykonane z metalu, majÈce dwa otwory
— jeden na ostrzenie zwykïych oïówków, a drugi na struganie oïówków
o wiÚkszej Ărednicy. Temperówki te sÈ niezniszczalne i ïatwo moĝna
dokupiÊ wymienne ostrza.
9 Linijki. WolÚ pracowaÊ z linijkÈ metalowÈ niĝ drewnianÈ czy plastikowÈ.
Linijki metalowe sÈ znacznie bardziej trwaïe, ïatwiej siÚ ich uĝywa
i ïatwiej siÚ je czyĂci. Do wiÚkszoĂci projektów wystarczy Ci zwykïa
trzydziestocentymetrowa linijka, ale warto teĝ mieÊ pod rÚkÈ linijkÚ
piÚÊdziesiÚciocentymetrowÈ.
9 WÚgiel. Przyda Ci siÚ takĝe wÚgiel w oïówku i kilka sztyftów wÚglowych.
Oïówki o twardoĂci 2B (lub 4B) dajÈ peïnÈ paletÚ odcieni i nie brudzÈ
tak jak oïówki bardziej miÚkkie. Kilka z proponowanych przeze mnie
projektów da Ci okazjÚ poznania radoĂci rysowania wÚglem drzewnym.
Lista ĝyczeñ
DoĂÊ szybko moĝe siÚ okazaÊ, ĝe podstawowe narzÚdzia przestanÈ Ci wystarczaÊ
i zaczniesz szukaÊ nowych (wiÚcej informacji na temat narzÚdzi do rysowania
znajdziesz w rozdziale 24.). Oto kilka sugestii dotyczÈcych materiaïów, o które
moĝesz rozbudowaÊ swój podrÚczny zestaw narzÚdzi pracy.
9 Kolorowe oïówki. Unikaj tanich produktów. SÈ zbyt woskowate, by daÊ
siÚ wïaĂciwie rozprowadziÊ po powierzchni kartki, i szybko tracÈ kolor.
PoproĂ, by sprzedawca poleciï Ci dobry zestaw dla poczÈtkujÈcego.
9 Kredki „Conté” i pastele. NarzÚdzia te majÈ postaÊ sztyftów lub
oïówków. W podstawowym zestawie kredek „Conté” znajduje siÚ
kredka czarna, kilka odcieni szaroĂci i sepii (brÈzów) oraz kredka biaïa.
Najbardziej odpowiadajÈ mi kredki 2B. Pastele wystÚpujÈ w niezliczonej
gamie kolorów, ale na poczÈtek powinieneĂ wybraÊ sobie podstawowy
zestaw róĝnych kolorów.
JeĂli zdecydujesz siÚ uĝywaÊ kredek „Conté” lub pasteli w postaci oïówka,
bÚdziesz potrzebowaÊ specjalnego noĝa do ich ostrzenia i papieru Ăciernego,
by zaostrzyÊ im czubki (papier taki dostaniesz w sklepie z materiaïami
plastycznymi).
9 Gumki. Gumki chlebowe szybko siÚ brudzÈ, szczególnie jeĂli Ăciera siÚ
9 Oïówki. KupujÈc oïówki o wszystkich stopniach twardoĂci, od 8H do 8B,
zyskasz nowe moĝliwoĂci tworzenia obszarów cienia na swoich rysunkach
(odcienie szaroĂci uzyskiwane dziÚki wykorzystaniu oïówków o róĝnej
twardoĂci znajdziesz w „¥ciÈdze” na poczÈtku tej ksiÈĝki). Eksperymentuj
teĝ z innymi typami oïówków, na przykïad z oïówkami typu Ebony.
nimi wÚgiel, „Conté” lub pastele. Zrób sobie spory zapas.
Rozdziaï 2: Zadbaj o tkwiÈcego w Tobie artystÚ 51
9 Papier. IstniejÈ róĝne rodzaje papieru, z którymi moĝesz eksperymentowaÊ,
czerpiÈc z tego wiele radoĂci. Nie krÚpuj siÚ! Masz do wyboru setki
kolorów, faktur i rodzajów papieru. Ja lubiÚ najbardziej papier akwarelowy
o gramaturze 600 g/m2, prasowany na gorÈco (tzw. hot-pressed). Ma on
stosunkowo gïadkÈ powierzchniÚ, choÊ niepozbawionÈ faktury, nadajÈcÈ
siÚ do stosowania na nim wiÚkszoĂci narzÚdzi rysunkowych.
Projekt 2. ½renica oka
Projekt ten ma pokazaÊ Ci zastosowanie kaĝdej z „zabawek”, o których
wspomniaïam w podrozdziale „NiezbÚdnik”. Kieruj siÚ moimi wskazówkami.
1. Narysuj w szkicowniku kwadrat o dowolnym wymiarze.
Kwadrat ten bÚdzie TwojÈ powierzchniÈ roboczÈ. Przed okreĂleniem
jej rozmiaru zdecyduj, czy chcesz rysowaÊ duĝe, czy maïe obiekty.
Mój obrazek jest raczej maïy, ma tylko 9 cm2.
2. Narysuj wÚglem w obszarze roboczym kontur okrÚgu,
pozostawiajÈc w nim lukÚ w ksztaïcie odwróconej litery „C”.
NastÚpnie wypeïnij wÚglem kontur na ciemno.
Efekt powinien wyglÈdaÊ, jakby ktoĂ wygryzï fragment kóïka. Nie zamaluj
przypadkiem tego C-ksztaïtnego fragmentu; musi pozostaÊ biaïy, poniewaĝ
Pobierz darmowy fragment (pdf)