Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00087 006046 13109473 na godz. na dobę w sumie
Rzym. Przewodnik-celownik. Wydanie 3 - ebook/pdf
Rzym. Przewodnik-celownik. Wydanie 3 - ebook/pdf
Autor: Liczba stron: 208
Wydawca: Bezdroża Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-246-9936-0 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> poradniki >> fotografia
Porównaj ceny (książka, ebook (-20%), audiobook).

Przewodniki-Celowniki to nowatorskie publikacje turystyczne, opisujące najciekawsze miasta i regiony Europy. Ich wyróżnikiem są dokładne mapy oraz zwięzłe, przygotowane w formie leksykonu i ilustrowane zdjęciami opisy atrakcji turystycznych.

Nowe przewodniki dają swobodę podczas zwiedzania, wolność i niezależność w trakcie wycieczek i podróży. Pozwalają w prosty sposób odnajdywać w terenie interesujące miejsca i identyfikować mijane w trakcie wędrówki obiekty.

Mapa, tekst i zdjęcia uzupełniają się i tworzą wzajemnie powiązaną całość, która sprawia, że samodzielna wędrówka po mieście stanie się prawdziwą przyjemnością!

Przewodnik-Celownik Rzym to:

To także bardzo funkcjonalny i nowoczesny przewodnik, łączący w sobie elementy encyklopedycznego opisu najważniejszych atrakcji z podaniem wszystkich potrzebnych turyście informacji praktycznych oraz dokładnym planem miasta w formie poręcznego atlasu. Całość uzupełniona została interesującymi wiadomościami na temat włoskiej kuchni oraz rzymskich parków i willi.

Dzięki temu przewodnikowi nie sposób przegapić żadnego z najważniejszych zabytków Wiecznego Miasta!

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

R z y m San Lorenzo San Lorenzo in Fonte in Fonte K Rzym Fontana di Santa Fontana di Santa Maria dei Monti Maria dei Monti J d V e a i i Via Cavour V i a d e g l i Z i n g a r e o n i n a V i a L San Francesco San Francesco di Paola ai Monti di Paola ai Monti Cavour Cavour Via Giovanni Lanza Via in S e l c i Santa Lucia in Selci Santa Lucia in Selci Santa Maria ai Monti Santa Maria ai Monti San Salvatore ai Monti San Salvatore ai Monti i S e r p ti e n t i n e i M o a d n n o c c i n a V i a B a Santi Quirico e Giulitta Santi Quirico e Giulitta e ll a M a d Santa Maria Santa Maria del Buon Consiglio del Buon Consiglio Michelangelo sMoses (statue) Michelangelo sMoses (statue) E V i V i a V V i i a a t d t d o e e r u d V i o a s s i a n a Universita Sapienza Universita Sapienza di Roma - Facolta di Roma - Facolta di Ingegneria di Ingegneria 14 Basilica di San Pietro in Vincoli Basilica di San Pietro in Vincoli Via delle Sette S a l e Viale del M onte O ppio Monti Santa Maria della Santa Maria della Neve al Colosseo Neve al Colosseo ei Fori Im periali l C a r d e l l o l i n F a o g d u a t a F l e e l t r e Clivo di Venere Felice Chiesa di Santa Chiesa di Santa Francesca Romana Francesca Romana San Sebastian San Sebastian al Palatino al Palatino n a S i d a Vi o i r o g e r G Foro Romano Foro Romano 64 O I R O G E R G N Colosseo Colosseo Parco di Parco di Traiano Traiano Via Nicola Salvi Piazza del Colosseo Colosseo Colosseo 54 Domus Aurea Domus Aurea 57 Viale Viale Serapide Via Labicana P i a z z a d el C olosseo Arco di Arco di Costantino Costantino 2 E LIO VIBENNA VI A C elio el C o d arc el P Viale d Parco Ninfeo Parco Ninfeo di Nerone di Nerone Santi Giovanni Santi Giovanni e Paolo al Celio e Paolo al Celio Basilica di Basilica di San Clemente San Clemente 8 s Via dei Santi Quattro atlas miasta w środku! Via Capo d Africa tilia ti e rc Via O e Via Marco Aurelio u ei Q Via d Via Annia Ubezpieczenie w podróży elim a n a t n o Ospedale Militare Celio Ospedale Militare Celio V I A C L A U Autorka przewodnika: Agnieszka Masternak Dziękujemy również autorkom, których teksty wykorzystano podczas opracowania przewodnika – Magdalenie Kubas, Agnieszce Liszce i Marii Lasce. Aktualizacja: Agnieszka Masternak Redaktor prowadzący: Maciej Żemojtel Redakcja i korekta wydania: Gabriela Turzańska, Maciej Żemojtel Zdjęcie na okładce: fot. Bartek Cieniawa Opracowanie kartograficzne: Grzegorz Marchut, Maciej Drzniewicz, Szymon Markowicz Źródło pochodzenia danych kartograficznych: OSM (http://www.openstreetmap.org) Koncepcja graficzna serii: Panczakiewicz Art Design, Paweł Panczakiewicz Projekt okładki i strony tytułowej: MAZAKI STUDIO Konrad Rządowski Skład: Krzysztof Hosaja Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu ni- niejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kse- rograficzną, fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji. Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towaro- wymi ich właścicieli. Autorzy oraz wydawnictwo Helion dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce infor- macje były kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wyko- rzystanie, ani za związane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autorzy oraz wydawnictwo Helion nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewen- tualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji zawartych w książce. Wydawnictwo Helion ul. Kościuszki 1c, 44-100 Gliwice tel.: 32 2309863 e-mail: redakcja@bezdroza.pl księgarnia internetowa: http://bezdroza.pl Drogi Czytelniku! Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres: http://bezdroza.pl/user/opinie/?berzc3 Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję. Wydanie III ISBN: 978-83-246-8583-7 Copyright © Helion, 2014 SPIS TREŚCI 4 Indeks atrakcji turystycznych 13 Atlas Rzymu 41 Historia Rzymu 51 Atrakcje Rzymu 193 Informacje praktyczne • Kup książkę • Poleć książkę • Oceń książkę • Księgarnia internetowa • Lubię to! Nasza społeczność Kup książkę Poleć książkę 7 Giordano Bruno Giordano Bruno Campo Campo 20 dei Fiori dei Fiori Via d Galleria Galleria Spada Spada 70 ei GiubbonariVia degli Via dei Pettinari S p ecchi Santissima Santissima Trinità dei Trinità dei Pellegrini Pellegrini ai Catinari ai Catinari Conservatorio Via del San Paolo San Paolo alla Regola alla Regola 4 H Teatro Argentina Teatro Argentina Gesù Nazareno Gesù Nazareno all’Argentina all’Argentina G Via dei Barbieri 76 Via Florida Santa Barbara dei Librai Santa Barbara dei Librai Via di Sant Anna Santi Biagio e Carlo ai Catinari Santi Biagio e Carlo ai Catinari Largo di Largo di Torre Argentina Torre Argentina Chiesa di Chiesa di San Stanislao San Stanislao 36 Fontana Fontana delle Tartarughe delle Tartarughe San Salvatore San Salvatore in Campo in Campo Arenula Via Piazza Cenci 61 Santa Maria Santa Maria in Publicolis in Publicolis Via dei Fun ari Santa Maria del Santa Maria del Pianto ai Catinari Pianto ai Catinari Portico di Ottavia Portico di Ottavia Santa Maria Santa Maria in Portico in Portico in Campitelli in Campitelli Via d Ara 92 c o eli Museo Nazionale Museo Nazionale Romano – Crypta Balbi Romano – Crypta Balbi Sant’Ambrogio Sant’Ambrogio della Massima della Massima Via M o n t a n a r a Sant’Angelo Sant’Angelo in Pescheria in Pescheria 121 San Tommaso San Tommaso ai Cenci ai Cenci Via Catalana 127 L U N G O T E V E R E DE CENCI Synagoga Synagoga Santa Maria in Monticelli Santa Maria in Monticelli Palazzo Venezia Palazzo Venezia r 98 a n M a Rupe Tarpea Rupe Tarpea V i a d i S c o 123 Musei Musei Capitolini Capitolini 81 I 80 Mercati Mercati di Traiano di Traiano ei Fori Im Via d Altare della Patria Altare della Patria 1 Chiesa di Santa Chiesa di Santa Maria in Aracoeli Maria in Aracoeli 45 105 Piazza del Piazza del Campidoglio Campidoglio 30 Chiesa di San Chiesa di San Giuseppe Giuseppe dei Falegnami dei Falegnami p eriali Fori Imperiali Fori Imperiali 63 Santi Luca e Martina Santi Luca e Martina al Foro Romano al Foro Romano San Lorenzo San Lorenzo de’Speziali in Miranda de’Speziali in Miranda da Via in Miran I E T N O P D L A B I R A G Fatebenefratelli Fatebenefratelli (szpital Bonifratrów) (szpital Bonifratrów) Isola Tiberina Isola Tiberina 72 San San Giovanni Giovanni Calibita Calibita San Bartolomeo all’Isola San Bartolomeo all’Isola LUNGOTEVERE RAFFAELLO SANZIO 135 Trastevere Sant’Agata in Trastevere Sant’Agata in Trastevere LUNGOTEVERE DEGLI ANGUILLARA Via della Lungaretta Santa Santa Margherita Margherita in Trastevere in Trastevere Ponte Rotto Ponte Rotto i l o r a n e F i i e d a i V o n San Crisogono San Crisogono a c i l l a E G R E n V a S E i T d San Giovanni San Giovanni S a i A V Battista dei Genovesi Battista dei Genovesi R San Salvatore della Corte San Salvatore della Corte (Santa Maria della Luce) (Santa Maria della Luce) Basilica di Santa Basilica di Santa Cecilia in Trastevere Cecilia in Trastevere L VIA E DI T Via della Luce Via Anicia Via Pietro eretti P 15 Salumi Via dei Via dei Genovesi Via di Santa Cecilia OTE Via del Porto G N LU Santa Maria Santa Maria dell’Orto dell’Orto 128 Teatro Teatro di Marcello di Marcello San Gregorio San Gregorio a Ponte Quattro Capi a Ponte Quattro Capi L U Via del Tempio di Goive N G O T E 34 Chiesa di San Chiesa di San Nicola in Carcere Nicola in Carcere Foro Ro m ano Santa Maria Santa Maria della Consolazione della Consolazione al Foro Romano al Foro Romano V E R E D E I P I E R 120 L E O N V i a L u i g i P e t r o s e l Sant’Omobono Sant’Omobono Via dei Fienili Sant’Eligio dei Ferrari Sant’Eligio dei Ferrari San Giovanni San Giovanni Battista Decollato Battista Decollato Via di San Teodoro San Giorgio San Giorgio in Velabro in Velabro San Teodoro San Teodoro al Palatino al Palatino PONTE PALATINO 130 I San Benedetto in Piscinula San Benedetto in Piscinula l i Tempio Tempio di Fortuna Virilis di Fortuna Virilis 129 3 Arco di Giano Arco di Giano Tempio Tempio di Ercole Vincitore di Ercole Vincitore Fontana dei Tritoni Fontana dei Tritoni 74 Sant’Anastasia Sant’Anastasia Palatino Palatino 95 A P I R Santa Maria in Cappella Santa Maria in Cappella E R E V La Bocca della Verita e Chiesa La Bocca della Verita e Chiesa di Santa Maria in Cosmedin di Santa Maria in Cosmedin San Vincenzo San Vincenzo de Paoli de Paoli all’Aventino all’Aventino C O TIN N E V V I l i v o d A D C livo di R occa Savella San Alessio Parco di E L e i P u b C I R licii Via di Valle Murcia C O M VIA D EI C E R C HI Via della Madonna dell Orto Via di San Michele P O RTO DI RIPA GRA N DE Santa Maria del Priorato Santa Maria del Priorato Santi Bonifacio ed Alessio all’Aventino Santi Bonifacio ed Alessio all’Aventino Basilica di Basilica di Santa Sabina Santa Sabina Via di Santa Maria in Cosmedin LUNG OTEVERE A Sabina Via di Santa 19 106 Piazza del Piazza del Cavalieri di Malta Cavalieri di Malta Via di S Via S a nt Alb erto M a g n o M Via L ala atin b ra n o c a Ripa Via M a nt Ale ssio arc ella 5 M i c San Francesco a Ripa San Francesco a Ripa Porta Portese Porta Portese V i a h e l e Carcani Via Portuense Via Portuense Lungo tevere Testaccio Via A m erigo Vespucci Via Giovanni Branca Sant Anselmo Sant Anselmo all Aventino all Aventino Via R u b a ttin o Teatro Vittoria Teatro Vittoria V i a L V i a M u c a d V I A M a s t r o G e l l a R A R M Via Florio Via Giovanni Branca n i B e n i n a v a m i n V ia G i o V i a B o F r a n k l i n o M V ia A l d Via A le s s a V ia G n 6 a ttist a B n zi o u n a Santa Maria Liberatrice Santa Maria Liberatrice n i o d o i o r g i o o b b i a d r o V n o lt a n i a alv V i a G i n V ia A le s s a V ia G r i V i a N i c o lt a l a Z o o a b a g l i a Testaccio V i a V a i d i P o r t a L a v e r n a Via di Santa Melania l e d i S V ia Icilio selmo a n t A n e n sinio Pollio Via A O R A T A els o n lio G a Viale M m in i Via Dei Decii PIAZZA ALBANIA MIDE CESTIA VIALE DELLA a tin A PIR s u a F nia n d r o V n i a alv Testaccio Testaccio 133 V a i d i M o n t e T e s t a c c i o ai o C V ia C Cimitero Cimitero Acattolico Acattolico Piramide di Caio Cestio Piramide di Caio Cestio 118 e sti o 51 p o B o ario Viale d el C a m Via dei Conciatori E S N E I T S O A I V a l e s n e z z t i e a P i O s Stazione Ostiense V i a B a r t o l o m e o B o i V c i c a a t N s i c e o T l e t a Z a b a g l i a n o M Via di Viale del Cam po Boario Kup książkę G Via Giovanni da Empoli H o s s i Chiesa di San Saba Chiesa di San Saba 35 An(cid:31)trione An(cid:31)trione Pia z z a G ia n L o re n z o B er nini e r n a d V o M VIa Carlo i d a e G ll i a a c P o o m r t a o A a Vi Viale Giotto Piramide Piramide Viale di Porta Ardeatin a VIA C V a i a v l e e A d r e d l l e e a t i n e L E M Via Girola A R C O P m o D a n dini O L O Via dei Verbiti Poleć książkę I V i a d i S a Santa Prisca Santa Prisca n t a P r i s c a A S Circo Massimo Circo Massimo SIM O 52 e n a i c e D e m r e V i a L Via delle T Via della Fonte di Fauno VIALE AVENTIN O Via Baldassarre Peruzzi V V i a L i g c i n ia P a A v i i e n t i n a o ir r o ri o V i a d i S a n S a b a R Pia e m z z u a ri a Santa Maria ai Monti Santa Maria ai Monti San Salvatore ai Monti San Salvatore ai Monti J Fontana di Santa Fontana di Santa Maria dei Monti Maria dei Monti V i a d e i S e r i Via Cavour V i a d e g l i Z i n g a r e o n i n a V i a L San Francesco San Francesco di Paola ai Monti di Paola ai Monti p ti e n t i n e i M o a d n n o San Lorenzo San Lorenzo in Fonte in Fonte K Cavour Cavour Via Giovanni Lanza Via in S e l c i Santa Lucia in Selci Santa Lucia in Selci 86 14 Basilica di San Pietro in Vincoli Basilica di San Pietro in Vincoli E u d V i o a s s i a n a Universita Sapienza Universita Sapienza di Roma - Facolta di Roma - Facolta di Ingegneria di Ingegneria Via delle Sette S c c i n a V i a B a Santi Quirico e Giulitta Santi Quirico e Giulitta e ll a M a d a d Santa Maria Santa Maria del Buon Consiglio del Buon Consiglio V i V V i i a a d V e i t t l F o a r i g n u o t d a l a e F e l t r e Basilica dei Santi Cosma e Damiano, Tempio del Divo Romolo Santa Maria della Santa Maria della Neve al Colosseo Neve al Colosseo V i a d e 5 40 Basilica di Massenzio 7 l C a r d e l l o Im Via dei Fori periali Clivo di Venere Felice Chiesa di Santa Chiesa di Santa Francesca Romana Francesca Romana Tempio Tempio Arco di Tito Arco di Tito di Wenera e Roma di Wenera e Roma Parco di Parco di Traiano Traiano Colosseo Colosseo Piazza del Colosseo Via Nicola Salvi Colosseo Colosseo 54 Arco di Arco di Costantino Costantino 2 P i a z z a d el C olosseo 8 V i a M e L Tekst Via dello Statuto Largo Leopardi l a n r u a a l e Museo Nazionale Museo Nazionale d’Arte Orientale d’Arte Orientale Teatro Brancaccio Teatro Brancaccio Istituto San Istituto San Giuseppe di Cluny Giuseppe di Cluny Viale del M onte O ppio Monti Via Mecenate Fortunato Mizzi Viale Via Ruggero Bonghi Via Ludovico Muratori Via Carlo Botta Domus Aurea Domus Aurea 57 Via Labicana Viale Serapide Via Labicana Basilica di Basilica di San Clemente San Clemente 8 Via Buonarroti Via Giusti Via Macchiavelli 4 Via Giucciardini Politeama Politeama Brancaccio Brancaccio Via Pasquale Villari Santi Marcellino Santi Marcellino e Pietro al Laterano e Pietro al Laterano San Sebastian San Sebastian al Palatino al Palatino n a S i d a Vi o i r o g e r G Foro Romano Foro Romano VIA D EI CER C HI 64 O I R O G E R G N A S I D A I V Circo Massimo Circo Massimo PORTA CAPENA PIAZZA DI Parco di Porta Parco di Porta Santa Balbina all’Aventino Santa Balbina all’Aventino albina nta B Via di S a E LIO VIBENNA VI A C elio el C o d arc el P Viale d Parco Ninfeo Parco Ninfeo di Nerone di Nerone Via dei Santi Quattro Via Capo d Africa ti e rc e Via Marco Aurelio u ei Q Via d Via Annia s tilia Via O V I A C Clivo di Scauro Santi Andrea Santi Andrea e Gregorio al Celio e Gregorio al Celio Santi Giovanni Santi Giovanni e Paolo al Celio e Paolo al Celio L A U D I A Paolo della Croce Via di San a n a t n o elim a C Pia z z Ospedale Militare Celio Ospedale Militare Celio 6 Basilica dei Basilica dei Santi Quattro Coronati Santi Quattro Coronati Preziosissimo Sangue Preziosissimo Sangue di Nostro Signore Gesù Cristo di Nostro Signore Gesù Cristo Via San Giovanni in Laterano Via dei Ss. Quatro Coronati o d n o t o o R n Ospedale San Giovanni Ospedale San Giovanni Via Sant o S t e f a V i a d i V i l l a F San Tommaso in Formis San Tommaso in Formis all’Arco di Dolabella all’Arco di Dolabella Santa Maria in Domnica Santa Maria in Domnica alla Navicella alla Navicella 126 V I A D Santo Stefano Santo Stefano Rotondo Rotondo Obelisco di Ramsete Obelisco di Ramsete E L L A N A Via di V alle d Viale d E L D V I A elle C a m e n e E elle Ter E T L L m e di C E R M aracalla E D I C Via Antonina A R A C Piazzale N A L L A u m a Po m pilio V I C E L L A O S U R A D I V San Sisto Vecchio San Sisto Vecchio a Via Appia a Via Appia o Via di S a nt Eras m Porta Porta Metronia Metronia L L E V I A D I N LATERANO L A L E A T o n s e a c VIA A M B A A R A D A M R R E F A V i a I p p o o n i o oric Via N a n glo n Via A VIA GALLIA Via Alesia A V I A P V I A D E L 5 L A T E R A N I V i a I l i r i a V i a L i c i a 23 Catacombe di Diomitilla Catacombe di Diomitilla e Basilica SS. Nereo e Achilleo e Basilica SS. Nereo e Achilleo Parco Egerio Parco Egerio N N O N I A V i a l e M e t r o nio Viale Giotto Via G u V i a d i V ill a P e p o li errieri Terme di Caracalla Terme di Caracalla 131 Viale G uid o B a c c elli V I A L E D E L L E T Via Antoniniana San Cesareo San Cesareo in Palatio in Palatio Via di P Via di Porta Latina o r t a S a Parco Parco n S e b a s tia n o Parco degli Scipioni Parco degli Scipioni 102 E R M E D I C V i u Via L Viale di P cio F o d a Via O a r d o B o bio Cilo rt a A r d n e e a ti n a e c c a r i Santa Marcella Santa Marcella Via Girolamo Dandini Kup książkę J A c degli Scipioni degli Scipioni A R o o l San Saba C A L A n t o n i L n A i a n o Casa del Jazz Casa del Jazz K Poleć książkę L Via Taurasia Porta Porta Latina Latina 6 Historia Rzymu momentem było zniszczenie w 146 r. p.n.e. Kartaginy. Niedługo po tym została podbita Grecja i Korynt. W 121 r. p.n.e. ekspansja Rzymu skierowana została się na południową Galię, a następnie Cylię w Azji Mniejszej i Cyrenajkę w Afryce. Koniec Republiki, pierwszy triumwirat i Juliusz Cezar W I w. p.n.e. coraz częściej korzystano z instytucji dyktatury. Począt- kowo dyktator mianowany był jedynie na sześć miesięcy, jednak w 82 r. p.n.e. Sulla został dyktatorem na czas nieograniczony, po- dobnie stało się w przypadku Juliusza Cezara w 49 r. p.n.e. Doszło do tego po śmierci Sulli, kiedy kraj prowadził liczne wojny (w Hiszpanii i w Syrii), poza tym wybuchło powstanie niewolników pod wodzą Spartakusa (73 r. p.n.e.). Władzę przejął Pompejusz, któremu uda- ło się zdobyć Syrię. Zbyt słaby, by rządzić samodzielnie, uformował wraz z Krassusem i Juliuszem Cezarem w 60 r. p.n.e. tzw. pierwszy triumwirat (rządy trzech). Po śmierci Krassusa zaczęła się walka o władzę między Pompeju- szem a Cezarem, który mimo zakazu wkroczył w 50 r. p.n.e. przez rzekę Rubikon do sprzyjającej Pompejuszowi Italii, wypowiadając słynne zdanie „kości zostały rzucone”. Wojna zakończy- ła się w 48 r. p.n.e. zwycięstwem Cezara i przejęciem przez niego całej władzy. Fori Imperiali. W tle Ołtarz Ojczyzny. fot. Bartek Cieniawa Cezar był znakomitym strategiem wo- jennym, zreformował również kalendarz, dzieląc rok na 12 miesięcy. Podczas tzw. id marcowych, 18 marca 44 r. p.n.e., padł jednak ofiarą spisku pod wodzą senato- rów Marka Brutusa i Gajusza Kasjusza, któ- rzy obawiali się upadku Republiki. Śmierć Cezara nie doprowadziła jednak do przy- wrócenia dawnej struktury władzy. Początki cesarstwa – pryncypat Republiki (princeps senatus), od którego pochodzi nazwa pryncypat. Za czasów Oktawiana Augusta granice państwa rozszerzyły się, przesuwając się nad Ren i Dunaj w Europie, Eufrat w Azji i  pustynie w  Afryce. Największy obszar cesarstwo rzymskie osiągnęło za pano- wania Trajana, w początkach II w. n.e. Nie- stety z czasem, mimo osiągniętej potęgi, imperium zaczęło upadać. Wraz ze śmier- cią Marka Aureliusza pogłębiał się kryzys gospodarczy i polityczny. Zapoczątkowane przez Cezara jedyno- władztwo było kontynuowane przez jego adoptowanego syna i  następcę Oktawiana Augusta. Zmieniły się tylko instytucje, przy pomocy których sprawo- wano władzę. Początkowo Oktawian Au- gust zawarł tzw. drugi triumwirat – układ z Antoniuszem i Lepidusem, mający na celu przejęcie władzy nad państwem. Później, po rozpadzie triumwiratu i po- konaniu Antoniusza pod Akcjum, Okta- wian przyjął tytuł pierwszego senatora Dominat i podział cesarstwa rzymskiego na wschodnie i zachodnie Reorganizacja cesarstwa dokonała się za cesarza Dioklecjana (284–305), który w 284 r. zmienił ustrój z pryncypatu na dominat. System ten oddawał całkowitą władzę cesarzowi. Kup książkę 44 Poleć książkę Kup książkę 45 Poleć książkę RZYM B Basilica di San Pietro Atrakcje Rzymu Piazza San Pietro linia A, stacja Ottaviano 23, 32, 81, 271, 590, przystanek Risorgimento; 34, 46, 64, 98, 571, 881, 916, 982, przystanek Cavalleggeri- -San Pietro 19, przystanek Risorgimento-San Pietro X–III codz. 7.00–18.30, IV–IX codz. 7.00–19.00, w śr. od 13.00 – jeśli audiencje papieskie odbywają się na placu, kopuła zamkn. godzinę wcześniej w przypadku wjazdu i dwie godziny wcześniej w przypadku wejścia; zwiedzanie tylko w odpowiednim stroju (przykryte ramiona i kolana) +39 06 69881662 (informacja), +39 06 69885863 (faks; rezerwacja audiencji) www.vatican.va wstęp wolny; kopuła: wejście 5 EUR, wjazd 7 EUR TAK (winda po prawej stronie bazyliki) Audiencje papieskie: Audiencje mają miejsce w środy o 10.30, zimą w sali audiencyjnej Pawła VI, latem na placu św. Piotra. By mieć pewność dostania się na audiencję (i często lepsze miejsce) można zarezerwować wejściówki w Prefekturze Apostolskiej, przeważnie wystarczy jednak odebrać je od Gwardii Watykańskiej 30 min wcześniej. Wejściówki są bezpłatne. W niedziele o godz. 12.00 papież odmawia Anioł Pański z okna Pałacu Apostolskiego. 13 Basilica di San Pietro (Bazylika św. Piotra) 1 C3 W miejscu męczeńskiej śmierci św. Piotra w 67 r. nawrócony cesarz Konstantyn kazał wznieść kościół. Dawniej mieścił się tutaj cyrk Ka- liguli, gdzie poniosło śmierć wielu chrześcijan. Obecny budynek, który powstawał od początku XVI w. na życzenie papieża Juliusza II, wg projektu Bramantego, jest dziełem wielu artystów – pracowali tu m. in. Bramante, Rafael, Sangallo, a od 1546 r. michał Anioł i Ber- nini. za datę rozpoczęcia budowy bazyliki w jej obecnym kształcie uważa się rok 1506, kiedy to papież Juliusz II powierzył prace Dona- to Bramantemu. Ogromna kopuła bazyliki zaprojektowana została przez samego michała Anioła. Fasadę wykonał Carlo maderno, który przekształcił również plan bazyliki z krzyża greckiego na łaciński. Ba- zylika została konsekrowana w 1626 r. Obecnie jest to największy kościół chrześcijański na świecie (więk- sza jest tylko bazylika matki Boskiej Królowej Pokoju w Jamusukro). Długość dłuższego ramienia krzyża bazyliki wynosi 210 m, a wy- sokość kopuły 136 m. Na fasadzie znajdują się rzeźby Berniniego (Chrystus oraz apostołowie), a po dwóch stronach podwyższenia schodów – święci: Piotr (z kluczami) i Paweł (z mieczem). Wejście do bazyliki poprzedza portyk maderny. Bazylika posiada pięć bram: z prawej strony to Brama Święta (otwierana jedynie podczas cele- bracji roku jubileuszowego), upamiętnia ona słowa Chrystusa: „Ja je- stem Bramą, kto przeze mnie przejdzie, będzie zbawiony”, następnie Brama Sakramentów (XX w.), środkowa, renesansowa Brama Filarete, Brama Dobra i zła (XX w.). Ostatnia to Brama Śmierci dedykowana papieżowi Janowi XXIII. Wnętrze bazyliki jest niezwykle harmonijne, ale zwiedzających je po raz pierwszy może przytłoczyć ogrom miejsca. Na szczegółowe obejrzenie wszystkich skarbów we wnętrzu kościoła należy poświę- cić sporo czasu. Na pewno nie można pominąć Piety michała Anio- ła. znajduje się ona zaraz po prawej stronie, przy wejściu do bazyliki. Następnie należy zajrzeć do kaplicy Świętego Krzyża i kaplicy Naj- świętszego Sakramentu, gdzie znajduje się jedyne w bazylice malo- widło ścienne (Święta Trójca). Prawą nawą z łatwością dotrzeć moż- na do ołtarza głównego, pod którym znajduje się grób św. Piotra. Nad nim rozpościera się przepiękny baldachim z brązu wykonany przez młodego Berniniego. Nad grobem świętego znajduje się oł- tarz główny, przy którym msze święte może odprawiać tylko papież bądź osoby przez niego wskazane. msze odprawiane są też w kapli- cach bocznych bazyliki. zatrzymawszy się przed ołtarzem, warto spojrzeć w górę, by podzi- wiać kopułę bazyliki w całym jej przepychu. Ogromna konstrukcja fot. Bartek Cieniawa Basilica di San Pietro Złocone wnętrze kościoła. Basilica di San Pietro Pietà Michała Anioła to jedna z najsłynniejszych rzeźb w historii. fot. Bartek Cieniawa fot. Bartek Cieniawa Basilica di San Pietro Rzeźby Berniniego wieńczące kolumnadę w pobliżu największej bazyliki Rzymu. Kup książkę 66 Poleć książkę Kup książkę 67 Poleć książkę Rzym C Campo dei Fiori Capella Sistina Atrakcje Rzymu 46, 62, 64, 571, 916, przystanek Corso Vittorio Emanuele-Sant’Andrea della Valle, 16, przystanki Cancelleria, Monserrato-Piazza Farnese 8, przystanek Arenula/Cairoli Viale Vaticano linia A, stacje Ottaviano, Cipro 49, przystanek Viale Vaticano-Musei Vaticani 19, przystanek Risorgimento http://mv.vatican.va tak jak Muzea Watykańskie: pn–sb. 9.00–18.00 (ostatnie wejście 16.00), ostatnia nd. miesiąca 9.00–14.00 (ostatnie wejście 12.30) N 16 EUR, U 8 EUR, wstęp wolny w ostatnią nd. miesiąca, wejście jedynie razem z wizytą w Muzeach Watykańskich TAK (rampa) 20 Campo dei Fiori 7 G4 Campo dei Fiori to pełen życia plac, który znalazł się w tytule jedne- go z wierszy miłosza. Niegdyś odbywały się tu publiczne egzekucje, turnieje i zgromadzenia, a od połowy XIX w. popularny targ. Nazwa Campo dei Fiori w dosłownym tłumaczeniu oznacza „plac kwiatowy”. Legenda głosi jednak, że wzięła się ona od kochanki Pompejusza, Flo- ry, która tu niegdyś mieszkała. Inna wersja mówi, że w średniowieczu plac na pewien okres został zapomniany i zamienił się w pełną kwia- tów łąkę. W XV w. plac został wybrukowany. Campo dei Fiori rozciąga się w miejscu, gdzie wznosiła się niegdyś świątynia Wenus, wchodzą- ca w skład teatru Pompejusza z I w. p.n.e. (pierwszy murowany teatr w Rzymie), mogącego pomieścić ok. 18 tys. widzów. Ślady tej dawnej konstrukcji są jeszcze częściowo widoczne w kształcie zabudowań od strony Via di Grotta Pinta. Na środku placu znajduje się statua z brązu (XIX w.) upamiętniająca śmierć Giordana Bruna, który 17 lutego 1600 r. został tu spalony na stosie. Dominikanin i humanista został posądzony o herezję i skazany na śmierć, m.in. dlatego że głosił za Kopernikiem i Galileuszem, że ziemia krąży wokół Słońca, a nie odwrotnie. 21 Capella Sistina (Kaplica Sykstyńska) 1 C3 Kaplica Sykstyńska, której budowę zakończono w  1480 r., upa- miętnia w nazwie imię fundatora – papieża Sykstusa IV. Jej budowniczymi i architektami byli Giovannino de’Dolci oraz Bac- cio Pontelli. Kaplica ma wymiary biblijnej świątyni Salomona (13 × 40 × 21 m). Na prawej ścianie znajdują się freski przedsta- wiające sceny z życia Jezusa, na lewej – z życia mojżesza. Powstały one w latach 1481–83, a ich autorami są najwięksi umbryjscy i to- skańscy malarze renesansu: Perugino, Pinturicchio, Botticelli, Si- gnorelli i Ghirlandaio. Fresk na sklepieniu jest monumentalnym dziełem michała Anioła malowanym w latach 1508–12. Przedsta- wia dzieje ludzkości widziane przez pryzmat religii, na czwartym obrazie widnieje słynne Stworzenie Adama. Na ścianie ołtarzowej kaplicy można zobaczyć Sąd Ostateczny ukończony przez michała Anioła ok. 1540  r. To niezwykłe dzie- ło, w centrum którego znajduje się wizerunek Chrystusa z matką u boku, oddaje niepokoje bliższe nadchodzącej już epoce baroku. zaskakuje symetria fresku, należy zwrócić też uwagę na ruch po- staci w górę (zbawieni) i w dół (potępieni). Św. Bartłomiej trzyma w ręku własną skórę (zginął męczeńską śmiercią obdarty ze skóry) – co ciekawe, jest to autoportret samego michała Anioła. fot. Bartek Cieniawa Capella Sistina Figura św. Piotra. Campo dei Fiori Pomnik Giordana Bruna. fot. Agnieszka Masternak fot. Bartek Cieniawa Capella Sistina Wejście do kaplicy znajduje się po prawej stronie bazyliki San Pietro. Kup książkę 76 Poleć książkę Kup książkę 77 Poleć książkę Rzym C Cimitero Acattolico Circo Massimo Colonna Traiana Atrakcje rzymu 51 Cimitero Acattolico 7 H6 Via Caio Cestio 6 linia B, stacja Piramide http://cemeteryrome.it pn.–sb. 9.00–17.00, nd. i św. 9.00–13.00, ostanie wejście 30 min przed zamknięciem wstęp wolny; sugerowany datek cmentarz (3 EUR) TAK Niedaleko 118 piramidy Kajusza Cestiusza znajduje się cmen- tarz – pierwszy, na którym chowani byli cudzoziemcy i przybysze, innej niż katolicka wiary (najczęściej protestanci). Do czasu usta- nowienia cmentarza nie-katolicy w rzymie byli chowani prawdo- podobnie pod wzgórzem Pincio, tam gdzie grzebane były rów- nież kobiety lekkich obyczajów. Pogrzeb nie-katolika odbywał się nocą, zakazane też było umieszczanie na nagrobkach znaku krzyża. Na cmentarzu przy Via Caio Cestio spoczywają m.in. Shelley i Keats (ich groby są licznie odwiedzane przez turystów, zwłaszcza z Wielkiej Brytanii), a także wielu innych podróżników i „zwykłych” śmiertelni- ków. miejsce emanuje spokojem i jest bardzo sugestywne. Via del Circo Massimo linia B, stacja Circo Massimo Foro di Traiano linia B, stacja Colosseo 53, 85, 87, 117, 175, 186, 271, 571, 810, przystanek Fori Imperali-Campidoglio 52 Circo Massimo (Circus Maximus) 7 I5 Największy stadion starożytnego rzymu wybudowany został w VII w. p.n.e. w dolinie pomiędzy Palatynem a Awentynem. Według legen- dy to właśnie w tym miejscu rzymianie zorganizowali igrzyska dla Sabinów, a  później uprowadzili ich kobiety (porwanie Sabinek). Ogromny obiekt był rezultatem rozbudowy: najpierw w II w. p.n.e., kiedy to drewniane konstrukcje zastąpiono kamiennymi, a następ- nie za czasów Cezara. Odbywały się tu m. in. wyścigi rydwanów. Ko- lory woźniców: biały, niebieski, zielony i czerwony oznaczały przy- należność do konkretnych frakcji wspierających drużyny. Ostatnie zawody odbyły się tu w 549 r. n.e. Dziś po stadionie pozostał pusty plac porośnięty trawą. 53 Colonna Traiana (kolumna Trajana) 3 I3 Dominująca nad ruinami rzymskich forów kolumna uważana jest za jedną z najpiękniejszych na świecie. Postawiona została dla upamięt- nienia zwycięstwa cesarza Trajana nad Dakami. Wygranie tamtych wojen w latach 101–103 i 107–108 uczyniło cesarstwo największym w całej dotychczasowej historii. mierząca 40 m kolumna opleciona została spiralnym pasem pokrytym płaskorzeźbami oddającymi sce- ny podboju Dacji. Pierwotnie płaskorzeźby te były pokryte farbą w ży- wych kolorach. Wewnątrz kolumny znajdują się kręte schody prowa- dzące na jej szczyt, który zdobiła niegdyś figura cesarza zastąpiona w 1587 r. posągiem św. Piotra dłuta Tomaso della Porta. Colonna Traiana Płaskorzeźby zdobiące kolumnę opowiadają dzieje podboju Dacji. Kup książkę 102 Poleć książkę Kup książkę 103 © Paula Stanley | Dreamstime.com Poleć książkę rzym Via dei Fori Imperiali linia B, stacja Colosseo +39 06 39967700 (rezerwacja biletów) www.coopculture.it (rezerwacja biletów) 16 II–15 III codz. 8.30–17.00, 16 III–ostatnia sb. III codz. 8.30–17.30, ostatnia nd. III–31 VIII codz. 8.30–19.15, IX codz. 8.30–19.00, 1 X–ostatnia sb. X codz. 8.30–18.30, ostatnia nd. X–15 II codz. 8.30–16.3; 1 I, 1 V, 25 XII zamkn. N 12 EUR, U (obywatele UE w wieku 18–25 l.) 7,50 EUR, dzieci i młodzież do 18. r. życia i seniorzy (pow. 65 l.) wstęp wolny; bilet obejmuje wejście na Palatyn i do Koloseum, jest ważny 2 dni, rezerwacja 1,5 EUR TAK C Colosseo 54 Colosseo (Koloseum) 8 J4 Budowę tego największego rzymskiego amfiteatru rozpoczął w 72 r. n.e. cesarz Wespazjan, założyciel dynastii Flawiuszy (stąd też Koloseum bywa nazywane teatrem Flawiuszy). Nakazał on osu- szyć sztuczne jezioro, stworzone na życzenie Nerona w  okolicy 57 pałacu Domus Aurea, i  na jego miejscu wznieść przyby- tek powszechnej rozrywki. Prace nad budowlą były kontynuowane przez kolejnych cesarzy, a ukończone zostały za panowania Domi- cjana. Sądzi się powszechnie, że nazwa Koloseum pochodzi od wiel- kości budowli, prawdopodobnie jednak nazwano je tak ze względu na stojący nieopodal znacznych rozmiarów posąg Nerona, który po samobójczej śmierci znienawidzonego cesarza został przez Flawiu- szy przekształcony w posąg boga słońca. z zewnątrz Koloseum prezentuje się nadzwyczaj imponująco: zbu- dowane jest z trzech poziomów arkad i ostatniego poziomu, w któ- rym znajdują się otwory służące do mocowania płóciennego dachu mającego chronić widzów przed palącym słońcem, tzw. Velarium. Ocenia się, że amfiteatr mógł pomieścić ponad 50 tys. widzów, co więcej, dzięki licznym wyjściom, zwanym vomitoriami, można go było bardzo szybko opróżnić. Podłoga wykonana była z drewna i przysypana piaskiem (łac. arena – piasek), w który mogła wsiąkać krew. Obecnie, gdy podłogi już nie ma, można podziwiać podziem- ne korytarze, którymi wyprowadzano zwierzęta oraz gladiatorów na arenę. Jak podają zapiski, ostatni spektakl odbył się w amfiteatrze w 523 r. Później budowla na wiele lat została pozostawiona sama sobie, aż w średniowieczu przeszła w ręce Kościoła. Niestety forma Koloseum ucierpiała na skutek pożarów i trzęsień ziemi. Fakt, że budowla nie pełniła już tak ważnej roli jak w starożyt- ności, sprawił, że amfiteatr zaczęto wykorzystywać jako źródło ma- teriałów do konstrukcji innych budynków (Bazyliki św. Piotra, Pałacu Weneckiego czy mostu Sykstusa). Dopiero w 1744 r. papież Bene- dykt XIV zakazał dalszej dewastacji zabytku, poświęcając go i naka- zując utworzenie w nim stacji drogi krzyżowej. W środku budowli umieszczono też sporych rozmiarów krzyż. W ten sposób Benedykt XVI chciał oddać hołd męczennikom, którzy przelali swą krew na arenie amfiteatru (źródła historyczne nie potwierdzają, jakoby Ko- loseum było miejscem celowej egzekucji chrześcijan). z Koloseum związane jest powiedzenie-przepowiednia, której auto- rem jest św. Beda żyjący w VIII w. Powiedział on: „Quandiu stat Coly- saeus stat roma; quando cadet Colysaeus cadet roma et mundus”, co oznacza: „Dopóki istnieje Koloseum, trwać będzie rzym, kiedy jednak runie Koloseum, zginie też rzym, a wraz z nim cały świat”. Kup książkę 104 Poleć książkę Atrakcje rzymu Colosseo Potężne Koloseum ma już prawie 2 tysiące lat. © Pablo Debat | Fotolia.com Colosseo Wewnątrz amfiteatru Kup książkę 105 © Pablo Debat | Fotolia.com Poleć książkę rzym Przewodniki-Celowniki to nowatorskie publikacje turystyczne, opisujące najciekawsze miasta i regiony Europy. Ich wyróżnikiem są dokładne mapy oraz zwięzłe, przygotowane w formie leksykonu i ilustrowane zdjęciami opisy atrakcji turystycznych. Nowe przewodniki dają swobodę podczas zwiedzania, wolność i niezależność podczas wycieczek i podróży. Pozwalają w prosty sposób odnajdywać w terenie interesujące miejsca i identyfikować obiekty. Mapa, tekst i zdjęcia uzupełniają się i tworzą wzajemnie powiązaną całość, która sprawi, że samodzielna wędrówka po mieście stanie się prawdziwą przyjemnością! Rzym Przewodnik-Celownik Rzym to: • Atlas centrum miasta 1:12 500 • Alfabetyczny leksykon 143 największych atrakcji turystycznych • Ponad 170 kolorowych fotografii • Zwięzłe informacje praktyczne • Przejrzysty system odsyłaczy ... a wszystko po to, by w nieskrępowany sposób cieszyć się Rzymem, bezbłędnie trafiać do wybranych przez siebie celów, ułożyć własny plan zwiedzania, poznać i zobaczyć największe atrakcje miasta. 1 6 0 6 6 http://bezdroza.pl ISBN 978-83-246-8583-7 Sprawdź najnowsze promocje: http://bezdroza.pl/promocje Przewodniki najchętniej czytane: http://bezdroza.pl/bestsellery Zamów informator podróżniczy: http://bezdroza.pl/newsletter Helion SA ul. Kościuszki 1c, 44-100 Gliwice tel.: 32 230 98 63 e-mail: bezdroza@bezdroza.pl, http://bezdroza.pl Cena 32,90 zł Podróż wymaga dobrego przygotowania. Warto zadbać, by przebiegała beztrosko. Podziwiaj piękne krajobrazy i zabytki, wypoczywaj aktywnie, przede wszystkim baw się dobrze. Ergo Hestia zapewni Ci spokój i kompleksową ochronę. www.podroze.ergohestia.pl
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Rzym. Przewodnik-celownik. Wydanie 3
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: