Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00415 004861 14473157 na godz. na dobę w sumie
Rzym i Watykan. Miasto cesarzy i papieży - ebook/pdf
Rzym i Watykan. Miasto cesarzy i papieży - ebook/pdf
Autor: Liczba stron: 240
Wydawca: Wydawnictwo Bezdroża Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-7661-185-3 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> przewodniki >> świat
Porównaj ceny (książka, ebook, audiobook).

Rzym. Wieczne Miasto, które przy zmiennych kolejach losu trwa nieprzerwanie od kilku tysięcy lat, parokrotnie w swoich dziejach dyktując losy nie tylko europejskiej, ale i światowej historii. Starożytna potęga stojąca na czele świata pogańskiego, a następnie więcej niż wpływowe centrum zachodniego chrześcijaństwa.

Miasto mitycznych Siedmiu Wzgórz, które kształtowało kulturę zachodniej Europy (i to nie tylko w czasach starożytnych). Miasto antycznych ruin, renesansowych pałaców i świątyń, barokowych placów i fontann. Miasto, którego kościoły kryją obrazy największych mistrzów europejskiego malarstwa i rzeźby: Rafaela, Caravaggia, Michała Anioła, Berniniego. Miasto, w którym blokowisko na przedmieściach sąsiaduje z ruinami wiekowego akweduktu. Miasto-muzeum, w którym na obejrzenie każdego eksponatu trzeba by poświęcić całe życie. Starożytne ruiny i nowoczesna metropolia. Zakurzone zaułki i najwspanialsze dzieła sztuki. Miasto jednoczące skrajności. Miasto drapieżne, którego surowy charakter najlepiej wyraża się w miejskim folklorze i charakterze mieszkańców: chropowatym i nieco szorstkim, a przy tym żywiołowym i serdecznym, miejscowym dialekcie, a także tradycyjnej kuchni, nie gardzącej krwią i wnętrznościami. Caput Mundi, do którego 'prowadzą wszystkie drogi“, w którym przez wieki szukali szczęścia wybitni artyści, podróżnicy, pisarze oraz zwykli ludzie. Miasto pielgrzymów. Miasto polskich patriotów. Miasto, którego nie można chociaż raz w swoim życiu nie zobaczyć.

Dziś Rzym przyciąga turystów z całego globu, szepcąc o potędze i chwale, o pięknie zaklętym w budynkach i obrazach, o fascynacji i magii, które każą wracać do Miasta Siedmiu Wzgórz...

'Nie ma spraw obojętnych ani banalnych w tym mieście, jeśli się samemu ze sobą nie przyniosło banału ani obojętności. Każdy ma taki Rzym, na jaki zasługuje (...)' pisał Jan Parandowski w książce o wymownym tytule Mój Rzym. Mamy nadzieję, że przewodnik ten pozwoli każdemu czytelnikowi odkryć Rzym na jego miarę, okazując się pomocnym w zwiedzaniu takiego Rzymu, jakiego akurat szukają.


Patron medialny:

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

Rzym i Watykan miasto cesarzy i p a p i e ż y ż y BEZPIECZNIE W PODRÓŻY Autorka przewodnika: Agnieszka Masternak Autorka przewodnika: Agnieszka Masternak Dziękujemy również autorkom, których teksty wykorzystano Dziękujemy również autorkom, których teksty wykorzystano Autorka przewodnika: Agnieszka Masternak Dziękujemy również autorkom, których teksty wykorzystano podczas opracowania przewodnika: Magdalenie Kubas, podczas opracowania przewodnika: Magdalenie Kubas, Agnieszce Liszce i Marii Lasce Agnieszce Liszce i Marii Lasce podczas opracowania przewodnika: Magdalenie Kubas, Agnieszce Liszce i Marii Lasce Redaktor prowadzący: Maciej Żemojtel Redaktor prowadzący: Maciej Żemojtel Redakcja i korekta: Dorota Felcenloben Redakcja i korekta: Dorota Felcenloben Redaktor prowadzący: Maciej Żemojtel Opracowanie kartograficzne: Grzegorz Marchut, Opracowanie kartograficzne: Grzegorz Marchut, Redakcja i korekta: Dorota Felcenloben Maciej Drzniewicz, Szymon Markowicz Maciej Drzniewicz, Szymon Markowicz Opracowanie kartograficzne: Grzegorz Marchut, Źródło pochodzenia danych kartograficznych: Źródło pochodzenia danych kartograficznych: Maciej Drzniewicz, Szymon Markowicz Źródło pochodzenia danych kartograficznych: OSM (http://www.openstreetmap.org) OSM (http://www.openstreetmap.org) OSM (http://www.openstreetmap.org) Zdjęcia na okładkach: Zdjęcia na okładkach: Zdjęcia na okładkach: fot. © Branislav Senic, Lsantilli, Paolo Cipriani, Pavel fot. © Branislav Senic, Lsantilli, Paolo Cipriani, Pavel Losevsky, Timehacker | Dreamstime.com; iStockphoto.com | Losevsky, Timehacker | Dreamstime.com; iStockphoto.com | fot. © Branislav Senic, Lsantilli, Paolo Cipriani, Pavel maxphotography; pippawest, Vladimir Mucibabic | 123rf.com maxphotography; pippawest, Vladimir Mucibabic | 123rf.com Losevsky, Timehacker | Dreamstime.com; iStockphoto.com | maxphotography; pippawest, Vladimir Mucibabic | 123rf.com Projekt okładki: Konrad Rządowski Projekt okładki: Konrad Rządowski Fotoedycja: Dorota Felcenloben, Katarzyna Leja Fotoedycja: Dorota Felcenloben, Katarzyna Leja Projekt okładki: Konrad Rządowski Skład: Corvado s.c. Skład: Corvado s.c. Fotoedycja: Dorota Felcenloben, Katarzyna Leja Druk: Zakład Graficzny „Colonel” S.A., Kraków Druk: Zakład Graficzny „Colonel” S.A., Kraków Skład: Corvado s.c. Druk: Zakład Graficzny „Colonel” S.A., Kraków Autorzy i wydawca przewodnika dołożyli wszelkich starań, by jego treść Autorzy i wydawca przewodnika dołożyli wszelkich starań, by jego treść była jak najbardziej zgodna z rzeczywistością. Nie mogą jednak przyjąć była jak najbardziej zgodna z rzeczywistością. Nie mogą jednak przyjąć odpowiedzialności za jakiekolwiek skutki wynikłe z wykorzystania odpowiedzialności za jakiekolwiek skutki wynikłe z wykorzystania Autorzy i wydawca przewodnika dołożyli wszelkich starań, by jego treść zawartych w nim informacji. zawartych w nim informacji. była jak najbardziej zgodna z rzeczywistością. Nie mogą jednak przyjąć Będziemy wdzięczni naszym Czytelnikom za informacje dotyczące Będziemy wdzięczni naszym Czytelnikom za informacje dotyczące odpowiedzialności za jakiekolwiek skutki wynikłe z wykorzystania błędów i nieaktualnych danych. Wszelkie uwagi są dla nas cenne, błędów i nieaktualnych danych. Wszelkie uwagi są dla nas cenne, zawartych w nim informacji. ponieważ dzięki nim możemy poprawić kolejne wydania. ponieważ dzięki nim możemy poprawić kolejne wydania. Będziemy wdzięczni naszym Czytelnikom za informacje dotyczące Prosimy kontaktować się z nami, używając poniższego adresu: Prosimy kontaktować się z nami, używając poniższego adresu: błędów i nieaktualnych danych. Wszelkie uwagi są dla nas cenne, ponieważ dzięki nim możemy poprawić kolejne wydania. Prosimy kontaktować się z nami, używając poniższego adresu: Bezdroża Sp. z o.o. Bezdroża Sp. z o.o. ul. Pychowicka 7, 30-364 Kraków ul. Pychowicka 7, 30-364 Kraków tel.: 12 2692961, faks: 12 2677711 Bezdroża Sp. z o.o. tel.: 12 2692961, faks: 12 2677711 e-mail: biuro@bezdroza.com.pl, http://www.bezdroza.com.pl ul. Pychowicka 7, 30-364 Kraków e-mail: biuro@bezdroza.com.pl, http://www.bezdroza.com.pl tel.: 12 2692961, faks: 12 2677711 e-mail: biuro@bezdroza.com.pl, http://www.bezdroza.com.pl Klientów branżowych zapraszamy do składania zamówień Klientów branżowych zapraszamy do składania zamówień w Dziale Handlowym Grupy Wydawniczej Helion S.A. w Dziale Handlowym Grupy Wydawniczej Helion S.A. tel.: 32 2309863 w. 123, faks: 32 3339256, Klientów branżowych zapraszamy do składania zamówień tel.: 32 2309863 w. 123, faks: 32 3339256, e-mail: zamawiam@helion.pl w Dziale Handlowym Grupy Wydawniczej Helion S.A. e-mail: zamawiam@helion.pl tel.: 32 2309863 w. 123, faks: 32 3339256, e-mail: zamawiam@helion.pl Wydanie I, Kraków 2011 Wydanie I, Kraków 2011 ISBN: 978-83-7661-136-5 ISBN: 978-83-7661-136-5 Copyright © by Bezdroża Sp. z o.o., 2011 Wydanie I, Kraków 2011 Copyright © by Bezdroża Sp. z o.o., 2011 ISBN: 978-83-7661-136-5 • Kup książkę Copyright © by Bezdroża Sp. z o.o., 2011 • Poleć książkę • Oceń książkę • Księgarnia internetowa • Lubię to! Nasza społeczność Rzym i Watykan y a r z y i papież miasto c e s Kup książkę Poleć książkę (cid:157) N A J WA Ż N I E J S Z E Z A BY T K I A N T YC Z N E G O R Z YM U Ara Pacis Augustiae Ÿ s. 118 Ołtarz pokoju zbudowany w 13 r. p.n.e. na polecenie rzymskiego Senatu dla upamiętnienia Pax Romana, po ostatecznym podboju Hiszpanii i Galii przez Augusta. Imponujący monument wykuty w białym marmurze, ozdobiony pięknymi płaskorzeźbami ze scenami mitologicznymi. Zamek św. Anioła Ÿ s. 115 Obiekt powstał w II w. jako mauzoleum cesarza Hadriana. Spoczęli w nim wszyscy cesarze od Hadriana po Karakallę. Z biegiem wieków został przekształcony w watykańskie więzienie. Był również schronem, do którego udawali się papieże w razie niebezpieczeństwa. W Castel Sant’ Angelo było również archiwum tajnych dokumentów. (cid:157) Zamek św. Anioła Forum, łuk i hale Trajana Ÿ s. 164 Forum zostało zbudowane przez cesarza Trajana. Zachowała się bogato zdobiona, 40-metrowa kolumna, przykład jednego z nielicznych zabytków starożytności w nienaruszonym stanie. Obok forum rozciągają się Mercati di Traiano – rodzaj antycznego centrum handlowego. Forum Romanum Ÿ s. 155 Dawne serce starożytnego Rzymu położone w dolinie pomiędzy Kapitolem, Palatynem, Kwirynałem i Eskwilinem. To tutaj skupiało się życie miasta, zarówno w czasach Królestwa, Republiki, jak i w okresie Cesarstwa. m o c . e m i t s m a e r D | c e l o h r D n a J © . t o f m o c . e m i t s m a e r D | i r o u g i L o l r a c n a i G © . t o f (cid:157) Dawne serce starożytnego Rzymu Koloseum Ÿ s. 166 Świetnie zachowany, największy rzymski amfi teatr wzniesiony przez Cesarza Wespazjana w 72 r. n.e. Dawne miejsce walk gladiatorów jest dziś swoistą wizytówką Wiecznego Miasta. u n a k y t a W i u m y z R y t i H Hity Rzymu i Watykanu 5 m o c . e m i t s m a e r D | r r o l i a S © . t o f (cid:157) Koloseum Łuk Konstantyna Ÿ s. 165 Zbudowany w sąsiedztwie Koloseum, jest ostatnim łukiem triumfalnym starożytnego Rzymu. Usytuowany na drodze, którą wkraczali do miasta powracający z wypraw żołnierze. Miał uświetniać zwycięstwo Konstantyna nad Maksencjuszem na moście Mulwijskim. Panteon Ÿ s. 97 m o c . e m i t s m a e r D | k y z c r a s u l S f o t z s y z r K © . t o f (cid:157) Fragment Łuku Konstantyna Świątynia wielu bóstw, majstersztyk rzymskiej architektury, przez ok. 1300 lat (aż do XV w.) była największą budowlą kopułową na świecie. Panteon był inspiracją i wzorcem dla wielu nowożytnych obiektów. Termy Karakalli Ÿ s. 151 Ruiny ogromnych rzymskich term, które były w stanie pomieścić 1,6 tys. osób. Znaleziono tu wiele cennych obiektów, które dziś można oglądać w rzymskich muzeach. Largo di Torre Argentina Ÿ s. 101 Ruchliwy plac miejski, w którego centrum znajduje się rozległy kompleks rzymskich ruin z czasów Republiki. To tutaj zasztyletowany Julisz Cezar wypowiedział swoje ostatnie zdanie: “I ty Brutusie przeciwko mnie”. (cid:157) C Z T E RY N A J WA Ż N I E J S Z E B A Z YL I K I PAT R I A R C H A L N E Ÿ s. 168 Bazylika św. Jana na Lateranie (Basilica di San Giovanni in Laterano) Wzniesiona w IV w. jako pierwsza rzymska bazylika, jest drugim pod względem ważności kościołem w Rzymie. Obecnie katedra diecezjalna biskupa Rzymu. Zanim papieże przenieśli się z Lateranu na Watykan pełniła rolę głównej świątyni chrześcijańskiej. n e r r a p b | m o c . o t o h p k c o t S i © . t o f (cid:157) Krużganki bazyliki św. Jana na Lateranie Bazylika św. Marii Większej (Basilica di Santa Maria Maggiore) Ÿ s. 140 Położona na Eskwilinie ostatnia z czterech patriarchalnych bazylik Rzymu, poświęcona Matce Boskiej Śnieżnej. Bazylika została wzniesiona w V w., ale wielokrotnie przebudowywana, nosi ślady różnych epok i kryje wiele interesujących zabytków. Bazylika św. Pawła za Murami (Basilica di San Paolo Fuori le Mura) Ÿ s. 154 Druga co do wielkości po Bazylice św. Piotra świątynia w Rzymie, zbudowana w IV w. na miejscu, gdzie zginął św. Paweł. Kup książkę Poleć książkę Kup książkę Poleć książkę Hity Rzymu i Watykanu 7 m o c . e m i t s m a e r D | h c s a H v a l s o r i m o c . a i l o t o f | i k c i n j e H k e r i M © . t o f M © . t o f (cid:157) Bazylika św. Marii Większej (cid:157) Plac handlowy kiedyś był miejscem egzekucji Giordana Bruna Bazylika św. Piotra (Basilica di San Pietro) Ÿ s. 197 Zbudowana na miejscu męczeństwa św. Piotra, główny ośrodek kultu chrześcijańskiego i największy chrześcijański kościół na świecie. Arcydzieło renesansu i baroku, kryjące w swoim wnętrzu cenne dzieła, m.in. Pietę Michała Anioła. (cid:157) N A J C I E K AWS Z E KO Ś C I O ŁY Bazylika San Clemente Ÿ s. 144 Świątynia położona na wzgórzu Celius jest jednym z ciekawszych rzymskich palimpsestów. Warstwami nakładają się na siebie budowle z kolejnych epok, począwszy od rzymskiego mitreum i domus z II w. n.e., poprzez chrześcijańskie świątynie z IV i XII w. n.e., aż do barokowych struktur. Ÿ s. 100 Kościół Il Gesù Pierwszy kościół spełniający kontrreformacyjne kryteria architektoniczne ustalone na soborze w Trydencie. Przez wiele lat był wzorem dla wielu barokowych budowli. W kościele znajdują się także poloniki: grób kard. Jerzego Radziwiłła oraz kaplica poświęcona polskiemu jezuicie św. Andrzejowi Boboli. Kościół Santa Maria del Popolo Jedna z ciekawszych rzymskich świątyń. Niepozorna z zewnątrz, ale wewnątrz jest swoistą galerią sztuki, gromadzącą dzieła Caravaggia, Rafaela i Berniniego. Kościół Santa Maria della Vittoria Barokowy kościół na Eskwilinie słynie przede wszystkim ze znajdującej się tu rzeźby Berniniego – Ekstaza św. Teresy. Ÿ s. 136 Ÿ s. 123 m o c . a i l o t o f | i k c i n j e H k e r i M © . t o f (cid:157) Wnętrze kościoła Santa Maria del Popolo Kościół Santa Maria Ÿ s. 173 in Cosmedin Ciekawy, wczesnochrześcijański kosciół odwiedzany przez turystów przede wszystkim ze względu na znajdujące się w jego przedsionku Usta Prawdy (Bocca della Verità) – kamienną tarczę przedstawiającą rzymskiego boga rzek, która, jak głosi legenda, każdemu kto skłamie włożywszy rękę do ust bożka, odgryzie dłoń. m o c . f r 3 2 1 | u H m i B © . t o f (cid:157) Usta Prawdy (cid:157) N A J WS PA N I A L S Z E P L AC E Campo dei Fiori Ÿ s. 113 Zbudowany w miejscu, gdzie wznosił się kiedyś teatr Pompejusza. Reprezentacyjny plac, na którym odbywały się m.in. publiczne egzekucje (spłonął tu na stosie Giordano Bruno). Dziś miejsce pełni funkcję placu handlowego, a wieczorami spotyka się tutaj młodzież. Piazza del Campidoglio Ÿ s. 103 Plac wybudowany według projektu Michała Anioła. W centrum placu stoi kopia konnego pomnika Marka Aureliusza, którego oryginał znajduje się w pobliskich Muzeach Kapitolińskich. Piazza del Popolo Ÿ s. 123 Plac, który kiedyś był pierwszym przystankiem dla pielgrzymów przybywających konsularną drogą Flaminia. Obecny wygląd zawdzięcza Giuseppe Valdierowi, który przebudował go w 1. poł. XIX w. w stylu klasycystycznym. Na środku placu stoi obelisk, a w północno-wschodniej części kościół Santa Maria del Popolo. Piazza del Quirinale Ÿ s. 132 Plac znajdujący się na legenarnym wzgórzu – Kwirynale. W tutejszym Palazzo del Quirinale, kiedyś letniej rezydencji papieży, znajduje się obecnie siedziba prezydenta republiki. Plac zdobi fontanna z posągami Dioskurów (I w. n.e.) i egipskim obeliskiem. Piazza di Santa Maria in Trastevere Ÿ s. 178 Gwarny, główny plac urokliwej dzielnicy Zatybrze. Znajduje się tu bazylika o tej samej nazwie (XII w.), pierwsze miejsce maryjnego kultu w Rzymie. Na środku placu stoi fontanna – popularne miejsce spotkań miejscowej młodzieży i turystów. Piazza di Spagna Ÿ s. 120 Jeden z najsłynniejszych rzymskich placów, biorący swoją nazwę od znajdującej się tu Ambasady Hiszpanii. Szczególnego charakteru nadają mu piękne, falujące schody hiszpańskie prowadzące na wzgórze Trinità dei Monti, gdzie wznosi się kościół pod takim samym wezwaniem. Piazza Navona Ÿ s. 108 Jeden z najwspanialszych barokowych placów Rzymu, powstały na ruinach stadionu Domicjana (I w. n.e.). W jego centrum stoi imponująca Fontanna Czterech Rzek autorstwa Berniniego, a naprzeciw kościół św. Agnieszki w Agnonie (San Agnese in Agone), projektu Borrominiego. Piazza Venezia Ÿ s. 91 Pierwszy renesansowy plac w Rzymie. Otacza go wiele interesujących budowli, jak renesansowy Pałac Wenecki (dziś siedziba muzeum) oraz Ołtarz Ojczyzny. (cid:157) N A J P I Ę K N I E J S Z E F O N TA N NY Fontana dei Quatro Fiumi Ÿ s. 108 Symbolizująca cztery rzeki czterech kontynentów. Wspaniała barokowa fontanna autorstwa Gian Lorenza Berniniego znajduje się w centralnym punkcie Piazza Navona. Fontana del Tritone Ÿ s. 135 Fontanna Trytona na środku placu Barberini, projektu Berniniego, który wykonał ją na zlecenie papieża Urbana VIII Barberini. u n a k y t a W i u m y z R y t i H Kup książkę Poleć książkę Kup książkę Poleć książkę Rzym – Wieczne Miasto, do którego „prowadzą wszystkie drogi“. Staro- żytne ruiny i nowoczesna metropolia. Zakurzone zaułki i najwspanial- sze dzieła sztuki. Miasto jednoczące skrajności, stojące niegdyś na czele świata pogańskiego, a dziś będące centrum chrześcijaństwa. Przyciąga turystów z całego świata, szepcąc o potędze i chwale, o pięknie zaklę- tym w budynkach i obrazach, o fascynacji i magii, które każą wracać do Miasta Siedmiu Wzgórz. Do Rzymu można przyjeżdżać wielokrotnie i zawsze odkryjemy coś nowego, zaskakującego i pięknego. Rzym jest bardzo rozległym miastem i trzeba dobrze przygotować plan zwiedzania, by nie pominąć najważniejszych zabytków – zwłaszcza gdy zamierza się tu spędzić niewiele czasu. Osoby pragnące zostać dłużej w Wiecznym Mieście będą mogły zobaczyć naprawdę wiele atrakcji. Oprócz miejsc „obowiązkowych”, takich jak Koloseum czy Fontanna di Trevi, warto zwiedzić muzea, które są pełne prawdziwych skarbów sztuki (m. in. Galleria Borghese). Spacer po niezwykle urokliwych dziel- nicach miasta, takich jak Testacciopo będzie idealnym czasem relaksu i zadumy. Warto odpocząć nad Tybrem bądź w jednym z rzymskich par- ków zwanych „villami”, czy zjeść przepyszne lody, podziwiając pano- ramę Wiecznego Miasta ze wzgórza Gianicolo. Zawsze warto jednak rozpocząć podróż od ścisłego centrum Rzymu, które oszałamia liczbą i ogromem zabytków. m o c . a i l o t o F | k e r a j w © . t o f Fontanna Neptuna na Piazza Navona (cid:157) Kup książkę Poleć książkę Kup książkę Poleć książkę Rzym Panteon, plac Wenecki i Kapitol 91 Panteon, plac Wenecki i Kapitol Wokół Panteonu i placu Weneckiego a r e m a c d n a s s a p m o c | m o c . o t o h p k c o t S i © . t o f (cid:157) Altare della Patria jest krytykowany i podziwiany Sercem Rzymu jest obszar poło- żony pomiędzy budynkiem zwanym Altare della Patria (Ołtarz Ojczy- zny określany też jako Monumento a Vittorio Emmanuele II, w skrócie Vittoriano – pomnik poświęcony pierwszemu królowi zjednoczo- nych Włoch), a pałacem Montecito- rio, który obecnie stanowi siedzibę parlamentu włoskiego. Wspomniany Ołtarz Ojczyzny znaj- duje się przy placu Weneckim. Ta ogromna biała budowla rzuca się w oczy jako pierwsza, mimo iż została zbudowana najpóźniej (1885–1911) ze stojących obecnie przy placu gmachów. Jest to drugi największy budynek w Rzymie – rozmiarem ustępuje tylko Bazy- lice św. Piotra. Został zbudowany, aby upamiętnić niezwykle ważne wydarzenie, jakim było zjednoczenie Włoch i do dziś stanowi arenę ważnych uroczystości państwowych. Budynek otrzymał miano Ołtarza Ojczyzny tuż po I wojnie światowej, gdy stał się symbolicznym gro- bem nieznanego żołnierza (Milite ignoto). Okazałe schody centralne prowadzą turystów wprost do statui Dea Roma (Bogini Rzymu), oto- czonej przez dwie płaskorzeźby będące prezentacją Triumfu patrio- tyzmu i Triumfu pracy. Tymczasem wspinając się bocznymi schodami, dociera się do ogromnego pomnika przedstawiającego Wiktora Ema- nuela II na koniu. Statuę wykonano w brązie a postać króla jest 16 razy większa niż w rzeczywistości. Ma 12 metrów i waży 50 ton. Uważni obserwatorzy spostrzegą też towarzyszące pomnikowi liczne sym- bole odnoszące się do Italii, takie jak przedstawienia włoskich miast czy regionów. Warto wiedzieć, że Altare della Patria nie jest budynkiem docenianym przez koneserów sztuki i architektury. Wiele osób traktuje go z lekceważeniem, podkreślając, że jest on najczystszym przejawem współczesnego kiczu i nazywają go złośliwie „tortem weselnym” lub „maszyną do pisania”. Warto jednak wspiąć się po schodach budynku, bowiem z tarasu na górze rozciąga się widok na cały plac Wenecki, a także na drogę prowadzącą do Koloseum. Można także wyjechać przeźroczystą, panoramiczną windą na sam jego szczyt, skąd widać panoramę całego Rzymu. W budynku znajduje się muzeum poświęcone ruchowi zjednoczeniowemu Włoch (Museo del Risorgimento). (cid:132) Museo del Risorgimento http://www.risorgimento.it; codz. 9.30–18.30; wstęp wolny; wjazd windą 7 EUR. , Piazza Venezia; tel.: +39 06 6793598; Rzym Panteon, plac Wenecki i Kapitol 93 Plac Wenecki został zbudowany w XV w. i był pierwszym renesansowym placem w Rzymie. Jego nazwa pochodzi od XV-wiecznego Palazzo Vene- zia, jednego z najwcześniej powstałych budynków renesansowych w Rzy- mie. Wykonany został wg projektu L.B. Albertiego na zlecenie weneckiego kardynała Barbo, późniejszego papieża Pawła II i był początkowo rezyden- cją papieską. Później mieściła się tutaj ambasada wenecka, stąd nazwa całego placu. W czasach Mussoliniego mieszkał tu sam „duce” (słynny jest balkon, z którego przemawiał), a więc to tutaj biło serce faszystow- skich Włoch. Wnętrze pałacu kryje między innymi cenne zbiory arrasów, a także pierwsze renesansowe obrazy włoskie. (cid:132) Palazzo Venezia 19.30, zamkn. 1 I, 25 XII; wstęp 4 i 2 EUR, poniżej 18 i powyżej 65 lat wstęp wolny. , Via del Plebiscito 118; tel.: +39 06 32810, 6780131; wt.–nd. 8.30– Naprzeciw Pałacu Weneckiego znajduje się siedziba Weneckiego Towarzy- stwa Ubezpieczeniowego (Palazzo delle Assicurazioni Generali di Venezia), budynek wzniesiony dużo później, ale naśladujący styl Pałacu Weneckiego. Museo Napoloenico Museo Nazionale Chiesa Santa Maria Dell’ Anima Romano- -Palazzo Altemps ianellari P i Fontana Fontana dei Quattro Fiumi dei Quattro Fiumi Fontana del Nettuno Fontana del Moro Statua di Pasquino San Lorenzo San Lorenzo in Damaso in Damaso Via dei Baullari Museodi Roma San Pantaleo Museo Barracco Giordano Bruno Giordano Bruno Campo Campo dei Fiori dei Fiori Via d a t t e p i R i d a i V Piazza del Parlamento Via Valdina e d a Vi Chiesa Di San Luigi Dei Francesi Via delle Coppelle Chiesa di Santa Maria Maddalena Parlamento Italiano Piazza Montecitorio V i a i n A q u i r o Piazza Capranica Piazza Piazza di Pietra di Pietra Via G i u s tiniani Chiesa Chiesa di San Eustachio di San Eustachio Pantheon Pantheon Santa Maria ad Martyres Piazza Piazza Navona Navona Nostra Signora del Sacro Cuore Chiesa di Santa Maria sopra Minerva Via del Pie’ di M a San Giovanni della Pigna Chiesa di Chiesa di San Ignazio San Ignazio S V i a a n t d i I g n a z i o Piazza Di Sant’ Ignazio r m o Santo Stefano V i a del Cacco Santi Claudio e Andrea dei Borgognoni h i g i o C g L r a Galeria Alberto Sordi e i S a b i n i V i a d Piazza Colonna V i a d e l C o r s o c V i a r M a M i n o h g Santissimo Crocifisso al Corso t i t e ell U Via d Santissimo Sacramento al Tritone Panteon, plac Wenecki i Kapitol Fontana 0 di Trevi 100 m V i a P o l i Piazza Di Trevi Santi Vincenzo e Anastasio a Fontana di Trevi m ilt a Via della Dataria del Quirinale Museo Museo Nazionale delle Nazionale delle Paste Alimentari Paste Alimentari Palazzo Piazza del Piazza del Quirinale Quirinale Fontana dei Dioscuri V a c c a r o Via d e l V i a d e l l a Scuderie del Quirinale Galleria Galleria Colonna Colonna t i t i s t V i a C e s a r e B a P i l o t t a Santa Maria del Carmine alle Tre Cannelle Chiesa di San Ivo della Sapienza Santi Benedetto e Scolastica all Argentina Santa Maria in Monterone Chiesa di Sant’Andrea della Valle Via del Sudario Gesu Nazareno Gesu Nazareno all Argentina all Argentina Via dei Barbieri Santa Barbara dei Librai Santa Barbara dei Librai Via di Sant Anna C e s t a r i V i a d e l Museo Museo Teatrale Teatrale Teatro Teatro Argentina Argentina Santi Biagio Santi Biagio e Carlo ai Catinari e Carlo ai Catinari Santa Maria Santa Maria in Publicolis in Publicolis San Marcello al Corso V i a a t a L Santa Maria Santa Maria in Via Lata in Via Lata Galleria Doria Pamphili d e l l a G a t t a Basilica Basilica di San di San Marco Marco Piazza San Marco A d V s e i t a g a l l i l i Palazzo Palazzo Venezia Venezia V i a d i S Via d Aracoeli c o r a n M a Rupe Tarpea Rupe Tarpea Museo Nazionale Museo Nazionale Romano – Crypta Balbi Romano – Crypta Balbi Santissime Stimmate V i a d e l G e s u Chiesa del Gesù Largo di Largo di Torre Argentina Torre Argentina Chiesa di Chiesa di San Stanislao San Stanislao e Galleria Galleria Spada Spada ei Giubbonari Via dei Pettinari Via degli Specchi Santa Maria Santa Maria in Monticelli in Monticelli Conservatorio Via del San Paolo San Paolo alla Regola alla Regola in Campo in Campo Arenula San Salvatore San Salvatore Via Piazza Cenci Santa Maria del Santa Maria del Pianto ai Catinari Pianto ai Catinari Santissima Santissima Trinita dei Trinita dei Pellegrini Pellegrini ai Catinari ai Catinari Via dei Fun ari Fontana Fontana delle Tartarughe delle Tartarughe Cassa di Cassa di Lorenzo Manilio Lorenzo Manilio Portico Portico di Ottavia di Ottavia Santa Maria Santa Maria in Portico in Portico in Campitelli in Campitelli Sant Ambrogio Sant Ambrogio della Massima della Massima Via M o n t a n a r a Sant Angelo Sant Angelo in Pescheria in Pescheria San Tommaso San Tommaso ai Cenci ai Cenci Via Catalana L U N G O T E V E R E DE CENCI Teatro Teatro di Marcello di Marcello V i a d l Tempio di G oive e Synagoga Synagoga i Getto i Getto L U San Gregorio San Gregorio a Ponte Quattro Capi a Ponte Quattro Capi Piazza del Piazza del Campidoglio Campidoglio Piazza Piazza Venezia Venezia Santa Maria di Loreto Foro Traiano Altare della Patria Altare della Patria Santissimo Nome di Maria al Foro Traiano Colonna Colonna Traiana Traiana Mercati Mercati di Traiano di Traiano Via d ei Fori Im Il polmone Il polmone pulsante pulsante di Saverio di Saverio Ungheri Ungheri Chiesa di Santa Chiesa di Santa Maria in Aracoeli Maria in Aracoeli Musei Musei Capitolini Capitolini Chiesa di San Chiesa di San Giuseppe Giuseppe dei Falegnami dei Falegnami p eriali Fori Fori Imperiali Imperiali Santi Luca Santi Luca e Martina e Martina al Foro Romano al Foro Romano San Lorenzo de San Lorenzo de Speziali in Miranda Speziali in Miranda I I D D L L A A B B I I R R A A G G E E T T N N O O P P Tybr LUNGOTEVERE RAFFAELLO SANZIO Via Gustabo Modena Fatebenefratelli Fatebenefratelli Isola Tiberina Isola Tiberina LUNGOTEVERE DEGLI ANGUILLARA Travestere Via della Lungaretta E R E V E T S A R Santa Agata Santa Agata in Trastevere in Trastevere Santa Santa Margherita Margherita in Trastevere in Trastevere o n a c i l l a G n a S i d a i V i l i e d a i V o r a n e F i San Bartolomeo all’ Isola San Bartolomeo all’ Isola San San Giovanni Giovanni Calibita Calibita N G O T E V E R E D Chiesa di San Chiesa di San Nicola in Carcere Nicola in Carcere V i a L u i g i P e t r o s e l l i E I P I E R L E O N I Ponte Rotto Ponte Rotto San Giovanni San Giovanni Battista Decollato Battista Decollato Arco di Giano Arco di Giano Sant Sant Omobono Omobono Via dei Fienili Sant Eligio Sant Eligio dei Ferrari dei Ferrari San Teodoro San Teodoro al Palatino al Palatino San San Crisogono Crisogono San Salvatore della Corte San Salvatore della Corte (Santa Maria della Luce) (Santa Maria della Luce) VIALE DI T Kup książkę San Benedetto San Benedetto in Piscinula in Piscinula PONTE PALATINO Tempio Tempio di Fortuna Virilis di Fortuna Virilis Fontana dei Tritoni Fontana dei Tritoni Tempio Tempio di Ercole di Ercole Vincitore Vincitore Poleć książkę Arcodi Arcodi Settimio Settimio Severo Severo Foro Ro Santa Maria Santa Maria della Consolazione della Consolazione al Foro Romano al Foro Romano m ano Via di San Teodoro San Giorgio San Giorgio in Velabro in Velabro i t s . t o f (cid:157) m a e r D m o c . e m | 8 1 7 y r a G © Plac Wenecki Co ciekawe, mieściła się tam niegdyś słynna kawiarnia Caff è Faraglia, w któ- rej wieczorami gromadziła się śmie- tanka włoskiego dekadentyzmu ze słynnym pisarzem Gabrielem D’An- nunzio na czele. Kawiarnia została niestety zamknięta w czasach dyk- tatury Mussoliniego, gdyż władze obawiały się, że w jej wnętrzach może być przygotowywany zamach na dyktatora. Naprzeciw Pałacu Weneckiego, nieco w cieniu budynku towarzy- stwa ubezpieczeń, znajduje się nie- duży kościół Santa Maria di Loreto. Tuż obok znajduje się druga świąty- nia (Santissimo Nome di Maria), wzniesiona by upamiętnić zwycięstwo Jana III Sobieskiego pod Wiedniem. Nieco dalej na wschód od placu, przy Via della Pilotta 17, w Palazzo Colonna znajduje się Galleria Colonna. Mieści się ona w XVII-wiecznym Palazzo Colonna, należącym niegdyś do włoskiego możnego rodu Colonna, a jej początki sięgają lat 1654–65. Z wiekiem galeria powiększała swoje zbiory i dziś można tam zobaczyć wiele ważnych dzieł malarstwa, głównie wło- skiego z XIV–XVIII w. oraz rzymskie rzeźby. Wśród wystawionych w galerii artystów warto wymienić m.in. Guercina, Bronzina, Rubensa, Tintoretta, Ghirlandaia, Palmę Starszego, Veronese’a oraz Carracciego. Dzieła rozmiesz- czono w trzech salonach. Ponadto można zwiedzać apartamenty księż- niczki Izabeli, ale możliwe jest to jedynie dla grup powyżej 10 osób. Galleria Colonna (cid:132) , Piazza SS. Apostoli 66, wejście od strony Via della Pilotta 17 lub – dla niepełnosprawnych – od strony Piazza SS. Apostoli 66; tel.: +39 06 6784350, 6794362, 69921022; http://www.galleriacolonna.it; sb. 9.00–13.00, zamkn. 25 VII–29 VIII; wstęp 10 i 8 EUR. Idąc wzdłuż Pałacu Weneckiego w stronę Ołtarza Ojczyzny, można zajrzeć na Piazza San Marco, przy którym znajduje się kościół św. Marka połą- czony z Pałacem Weneckim. Został wzniesiony w IV w., ale niemal całkowi- cie przebudowano go w latach 1455–71 na polecenie wspomnianego już kardynała Barbo. Renesansowa fasada kościoła przyozdobiona jest pięk- nym portykiem o trzech arkadach zwieńczonych lożą, z której to papież udzielał błogosławieństwa. Wnętrze jest w większości wykonane w stylu barokowym. Zachowały się w nim także nieliczne elementy renesansowe, jak kasetonowy strop z XIV w., dzieło Giovannino i Marco de Dolci. Szcze- gólną uwagę warto zwrócić na mozaiki w absydzie, datowane na wiek IX, przedstawiające Chrystusa, apostołów i świętych. W pierwszej kaplicy po prawej można oglądać dzieła Palmy Młodszego, a w prezbiterium grobo- wiec dłuta Canovy. W zakrystii znajduje się ołtarz Nino da Fiesole. Na rogu placu św. Marka stoi antyczny posąg prawdopodobnie egipskiej bogini Izydy – władczyni nieba i ziemi, zwany popularnie Madame Lukrecja (przy- pominał kochankę króla Neapolu). Jest to przykład „mówiącego posągów”, dzięki którym mieszkańcy Rzymu mogli bez cenzury wyrażać często nie- pochlebne opinie na tematy społeczne czy polityczne. Kup książkę Poleć książkę Rzym Panteon, plac Wenecki i Kapitol 95 Przy odchodzącej od placu Via delle Boteghe Oscure, znajduje się pol- ski kościół św. Stanisława. Jego początki sięgają pontyfi katu Grze- gorza XIII (XVI w.). Prócz świątyni mieściło się tu również hospicjum dla Polaków przebywających w Rzy- mie. We wnętrzu kościoła znajdują się liczne obrazy przedstawiające histo- rie z życia polskich świętych. W każdą niedzielę można uczestniczyć we mszy świętej odprawianej w języku polskim. Przy kościele od niedawna działa polskie biuro informacji dla pielgrzymów. Można tu uzyskać informacje na temat aktualnego programu papieskich audiencji i zgłosić swój udział w audiencji generalnej. (cid:132) Kasetonowy strop z XIV w. w kościele św. Marka , Via delle Boteghe Oscure 15; pn.–pt. | p o n n o h c S n e g r e u J m a e r D (cid:157) m o c . e m i t s © . t o f Polskie biuro informacji dla pielgrzymów 9.00–13.30, 16.00–19.00, sb. 9.00–12.00. Przy Via del Corso usytuowane jest wejście do Galerii Doria Pamphili mającej siedzibę w rokokowym Palazzo Doria Pamphili. Budynek pocho- dzi z XV w., a obecna fasada datowana jest na połowę XVII w. Zwiedzają- cym udostępnione są apartamenty zwane di Rappresentanza. W galerii zgromadzona została największa prywatna kolekcja w Rzymie. Znajdują się tu dzieła malarstwa włoskiego, m.in. Tycjana, Guerencina, Filippo Lippiego, Domenichina, Tintoretta, Rafaela, Salvatora Rosy, Anibale Carracciego oraz Caravaggia. Można tu podziwiać także kilka ważnych dzieł malarstwa europejskiego, m.in. Memlinga, Claude’a Lorraina, Breu- ghla, Bordona i Velasqueza, a także rzeźby (m.in. Berniniego). Nazwa pałacu i galerii związana jest z rodziną Doriów, słynną ze swej niechęci wobec faszyzmu. Po wojnie jeden z Doriów został burmistrzem Rzymu. W rozległym pałacu mieści się także siedziba Polskiej Akademii Nauk, z okazałą biblioteką, kryjącą skarby polskiej literatury (wejście od strony Vicolo Doria). (cid:132) Galleria Doria Pamphili doriapamphilj.it; codz. 10.00–17.00 (kasa do 16.15), zamkn. Wielka Niedziela, 1 I, 1 V, 15 VIII, 25 XII; wstęp 9 i 7 EUR. , Via del Corso 305; tel.: +39 06 6797323; http://www. Tuż przy kościele polskim znajduje się jedna z siedzib muzeum Museo Nazio- nale Romano – Crypta Balbi. Zajmuje ona otoczony portykami dziedziniec teatru Balbi, który został wzniesiony w 13 r. p.n.e. przez Lucjusza Corneliu- sza Balbo. Ta sekcja muzeum ma na celu przede wszystkim pokazanie, jak Wieczne Miasto zmieniało się na przestrzeni wieków. W ciekawy sposób wyeksponowane zostały wykopaliska prowadzone na terenie budynku. Przy placu Weneckim, na styku z ulicą del Corso wznosi się jeszcze jeden pałac, słynny z tego, że miesz- kała w nim matka Napoleona. Nie dziwi więc nazwa pałacu: Palazzo Bonaparte. Sama Via del Corso (starożytna Via Lata), jedna z bardziej charaktery- stycznych i zatłoczonych przez tury- stów ulic Rzymu, biegnie od Piazza Venezia do Piazza del Popolo i ma długość ok. 1,5 km. W XV w. zyskała status „ulicy karnawału” – to tędy przechodziły korowody, a także odbywały się tradycyjne wyścigi konne – bierze się stąd jej nazwa (corsa to po włosku ‘bieg’). Obecnie Via del Corso jest przede wszyst- kim ulicą sklepów, a poza tym łączy najważniejsze zabytki w mieście, a zatem będąc w Rzymie nie spo- sób ją ominąć. Północna część Via del Corso jest zamknięta dla ruchu samochodowego i przeznaczona na deptak dla turystów. Poleć książkę m o c . e m i t s m a e r D | p o n n o h c S n e g r e u J © . t o f (cid:157) W Galerii Doria Pamphili zgromadzona została największa prywatna kolekcja dzieł sztuki w Rzymie Kup książkę Jeżeli za Palazzo Doria skręcimy z Via del Corso w drugą uliczkę po lewej, zobaczymy barokowy kościół św. Ignacego (Chiesa di San Ignazio). Zapro- jektowany został przez Carlo Maderno w 1626 r. na polecenie kardynała Ludovisi (późniejszego papieża Grzegorza XV), zgodnie z modelem kościoła Il Gesù. Wielkie wrażenie robi sklepienie z freskami Andrea Pozzo, na któ- rym za pomocą iluzji nadającej malowidłu niezwykłą głębie i dynamikę, została przedstawiona gloria św. patrona. Artysta wykorzystując efekty iluzjonizmu perspektywicznego, wzbogacił kościół o kopułę, której w rze- czywistości nie ma. Na uwagę zasługuje także pomnik nagrobny Grze- gorza V z kolorowego marmuru w kaplicy Ludovisi oraz statua św. Igna- cego (XVIII w.). Wokół kościoła rozciąga się ciekawy architektonicznie plac: O L S O A M O R | m o c . o t o h p k c o t S i © . t o f Fontanna przed Panteonem (cid:157) Kup książkę Poleć książkę Rzym Panteon, plac Wenecki i Kapitol 97 (cid:157) © . t o f r d n s | m o c . o t o h p k c o t S i Rokoko w Rzymie – kościół św. Marii Magdaleny Piazza di Sant’Ignazio, który kształ- tem przypomina scenę teatralną. Taki był zamysł projektanta placu Filippo Raguzziniego, który upodo- bał sobie styl rokoka. Mówi się, że budynki przy placu zostały ustawione w dziwny sposób, aby odwrócić uwagę przechodniów od zbyt wysokiej fasady kościoła św. Ignacego. Z placem sąsiaduje Piazza di Pie- tra, na którym oglądać można dość dobrze zachowane pozosta- łości świątyni cesarza Hadriana (II w. n.e.). Z antycznej budowli zachowało się przede wszystkim 11 korynckich kolumn z białego mar- muru i część architrawu (oryginalnie tworzyło go 13 kolumn na dłuższym boku i 8 na krótszym). Zostały one „wchłonięte” przez nowszy budy- nek – zaprojektowany przez Fede- rico Fontanę – Palazzo della Dogana. Mieści się tu obecnie Giełda Papie- rów Wartościowych oraz siedziba Izby Handlowej. To doskonały przykład rewitalizacji antycznego obiektu. Blisko stąd do kolejnego placu, na który zdecydowanie warto zaglądnąć – Piazza Colonna, który powstał z woli papieża Sykstusa VI na pocz. XV w. Plac na planie kwadratu zawdzięcza swą nazwę umieszczonej w jego cen- trum marmurowej Kolumnie Marka Aureliusza. Obiegająca ją pasowo dekoracja reliefowa przedstawia dzieje wojen cesarza przeciw Markoma- nom, Kwadom i Sarmatom. Oryginalnie kolumnę wieńczyły posągi cesarza i jego małżonki, które zastąpiono podczas pontyfi katu Sykstusa V statuą św. Pawła ze złoconego brązu. Przy placu stoi Palazzo Chigi – niegdyś siedziba ambasady Austro-Węgier, obecnie Prezydium Rady Ministrów. Przed pałacem często urządzane są różnego rodzaju manifestacje i prote- sty. Na przeciwnej ścianie, pomiędzy budynkami znajduje się XVI-wieczny kościółek – Chiesa dei Santi Bartolomeo e Aleksandro dei Bargamaschi (kościół św.św. Bartłomieja i Aleksandra Bergamasch), zwany też Santa Maria della Pietà – od płaskorzeźby w portalu, wykonanej przez uczniów Berniniego. W budynku z zegarem i napisem „Il Tempo” mieści się redak- cja ważnego dziennika włoskiego o tej nazwie. Umieszczona w pobliżu kolumny fontanna została zaprojektowana przez Giacomo della Porta. Po przeciwnej stronie Via del Corso wznosi się galeria Colonna (nie mylić z galerią sztuki, zob. s. 93), zwana też Galeria Alberto Sordi, na cześć słyn- nego włoskiego aktora. Została ona wybudowana w latach 20. XX w., na wzór wielkich magazynów mody w stylu liberty. Piazza Colonna łączy się z placem Montecitorio, przy którym wznosi się pałac z XVII w. o tej samej nazwie. Budowę pałacu, który od 1871 r. sta- nowi siedzibę parlamentu, rozpoczął, z polecenia papieża Innocentego X, Gian Lorenzo Bernini, a projekt sfi nalizował Carlo Fontana. Wnętrza Kup książkę Poleć książkę ozdobione są obrazami takich włoskich artystów, jak m.in: Carlo Carrà, Georgio de Chirico, Ottoe Rosai oraz Veronese (Wesele w Kanie Galilej- skiej). Na co dzień nie są one dostępne zwiedzającym, tylko w niektóre dni w roku czyniony jest wyjątek. Na środku placu znajduje się egipski obelisk Psammetico II z VI w. p.n.e. Został tu sprowadzony przez Augusta jako część zegara słonecznego. Niedaleko stąd do Piazza Capranica i kościoła św. Marii Magdaleny, stanowiącego jeden z nielicznych, a do tego znakomitych przykładów rokoka w Rzymie. Styl rokoko nie był powszechnie stosowany do ozdabiania budowli sakral- nych. Niezwykle bogate zdobienia fasady wykonanej w 1735 r. przez Giuseppe Sardiego sprawiły nawet, że świątynia była przez niektórych krytykowana i nazywano ją „cukierkowym kościołem”, ponieważ przy- pominała dekorację na cieście. Budowę kościoła rozpoczęto w XVII w., ale konsekracji nowej świątyni dokonano dopiero w roku 1727. W kościele pracowało na przemian kilku architektów, m.in. Carlo Fontana i Giovanni Antonio de Rossi, jednak dopiero Sardiemu udało się dokończyć dzieło. Jednonawowe wnętrze posiada liczne kaplice. W jednej z nich znajduje się piękna statua św. Marii Magdaleny, z którą wiąże się legenda, jakoby miała ona ocalić Rzym przed powodzią w 1598 r. W kościele znaleźć można również grób św. Kamila, a poświęcona na nim woda podobno świetnie działa jako lekarstwo na ból. Godna zobaczenia jest także bardzo bogato zdobiona zakrystia w stylu rokoko. Najważniejszym zabytkiem opisanej okolicy jest jednak Panteon, który był największą budowlą kopułową na świecie przez około 1300 lat, aż do XV w. Budynek Panteonu jest przykładem doskonałości i harmonii architek- tury starożytnej (zbudowano go na planie koła, a wysokość budynku – 43 m – równa jest jego średnicy). Dziś to jedna z najwspanialszych i naj- lepiej zachowanych budowli z czasów starożytnego Rzymu. Ten okazały gmach powstał w II w. n.e. za panowania cesarza Hadriana na Polu Mar- sowym jako świątynia pogańska poświęcona wszystkim bogom (łac. pan – ‘wszystko’, teos – ‘bóg’). Kopuła Panteonu miała w zamyśle przedstawiać gwiezdne sklepienie. Ciekawym rozwiązaniem jest oświetlenie– jedynym źródłem światła jest bowiem otwór w dachu o średnicy 9 m, symbolizujący m o c . e m i t s m a e r D | s o i d u t S e l p p a h C n o R © . t o f Panteon (cid:157) Kup książkę Poleć książkę Rzym Panteon, plac Wenecki i Kapitol 99 i t s (cid:157) m a e r D | c i v e c i l m o c . e m g o B n a r o G © Panteon warto odwiedzić ze względu na piękne malowidła słońce. Taki sposób iluminacji wnę- trza przyniósł niezwykle ciekawe efekty wizualne. Wejście do budynku otwiera por- tyk, w którym znajduje się napis mówiący o powstaniu Panteonu. Brzmi on: M. AGRIPPA. L.F. COS TER- TIVM FECIT, co dosłownie oznacza „Wzniesiony przez Marka Agryppę, syna Lucjusza, konsula po raz trzeci” i informuje, że pierwszym pomysło- dawcą i konstruktorem Panteonu był właśnie rzymski konsul Marek Agrypa. Hadrian zaś dokonał prze- budowy budynku, wzorując się częściowo na greckich modelach architektury, czego przykładem jest wspomniany wyżej portyk, na który składa się osiemnaście kolumn. Kon- trastuje on wyraźnie z pozostałą czę- ścią budynku stanowiącą przykład architektury etruskiej wykorzystu- jącej plan koła. Budowla przetrwała w doskonałym stanie głównie dzięki przekształceniu jej już w VII w. w kościół katolicki pw. Matki Boskiej i Męczenników. Jest to jeden z lepszych przy- kładów budynków służących niegdyś kultowi pogańskiemu, które zostały przekształcone bez większych zmian w świątynie chrześcijańskie. Nie ozna- cza to jednak, że jego pierwotny wygląd pozostał w nienaruszonym stanie. W roku 663 na polecenie cesarza Konstansa II zdjęto brązowe, pozłacane płytki z powodu braku kruszcu do bicia monet. Zaś w XVI w. na polece- nie papieża Urbana VIII Barberini usunięto brązowe belkowanie z przed- sionka, by z przetopionego materiału odlać baldachim stojący nad gro- bem św. Piotra (zob. ramka str. 199) oraz armaty dla Castel San Angelo. W XIV w. Panteon został zaś zamie- niony w fortecę. Odnowiono go jed- nak w okresie renesansu. Pracami kierował Rafael Santi, który później został w nim pochowany. W Pante- onie pochowani zostali również inni wielcy artyści: Annibale Carraci, Tad- deo Zuccari, Baldassare Peruzzi oraz niektórzy królowie Włoch (m.in. Wik- tor Emanuel II). Przed świątynią znajduje się sześcio- metrowy obelisk pochodzący z cza- sów faraona Ramzesa II. Góruje on nad fontanną, w której można zanu- rzyć ręce w upalny dzień. | k e t r a b a b u c S © m o c . e m m a e r D . t o f i t s Kościół Santa Maria sopra Minerva (cid:157) Kup książkę Poleć książkę Idealna konstrukcja budynku stała się inspiracją dla wielu architektów na całym świecie. Co ciekawe, właśnie na Panteonie wzorowany był kościół św. Aleksandra znajdujący się w War- szawie przy placu Trzech Krzyży. (cid:132) Pantheon , Piazza della Rotonda; pn.– sb. 8.30–19.30, nd. 9.00–18.00, święta 9.00–13.30, zamkn. 1 I, 1 V, 25 XII; wstęp wolny. Grób św. Katarzyny ze Sieny Z grobem św. Katarzyny ze Sieny wiąże się dawny, niezwykle ciekawy zwyczaj. Co roku odbywała się tu ceremonia przeznaczona dla młodych ko- biet, które chciały wyjść za mąż lub wstąpić do zakonu. Przybywały one tłumnie do grobu św. Ka- tarzyny, przynosząc jej pieniądze. Ubrane były na biało z welonami zakrywającymi twarz. Te, które chciały wyjść za mąż, płaciły mniej niż te, których zamiarem było wstąpienie do zakonu. W coroc- znej ceremonii uczestniczył również papież. Stojący niedaleko Panteonu przy placu Minerwy (Piazza della Mine- rva) kościół Santa Maria sopra Minerva jest jednym z bardzo nielicznych w Rzymie przykładów architektury gotyckiej. Jednakże fasada tej trzyna- wowej świątyni zbudowanej na planie bazyliki jest już renesansowa. Kościół oo. dominikanów powstał w XIII w. na gruzach wcześniejszego budynku pogańskiej świątyni poświęconej rzymskiej bogini mądrości, nauki, sztuki i literatury – Minerwie. Co ciekawe, znajdują się tu ogromne tablice informujące zwiedzających o tym, jak to w przeszłości wody Tybru zalewały miasto, z oznaczeniami, dokąd dotarła woda. Niektóre informa- cje zostały wyryte jeszcze w okresie renesansu, inne na początku XIX w. Na uwagę zasługuje również wnętrze kościoła, będące istnym skarbcem sztuki włoskiej. Rzymski renesans jest szczególnie widoczny na przykładzie nagrobków słynnych papieży z rodziny Medici, Leona X czy Klemensa VII, wykonanych przez Antonio da Sangallo. Warto zatrzymać się też na chwilę przy kaplicy Aldobrandini i przy rzeźbie zmartwychwstałego Chrystusa (Cristo Risorto), autorstwa Michała Anioła. Niezwykle ciekawe są również sceny z życia św. Tomasza, które można oglądać na freskach wykonanych przez Filippino Lippiego w kaplicy Caraff a. W kościele z łatwością odna- leźć można również akcenty polskie. Znajdują się tu bowiem groby trzech Polaków: Antoniego Monastyrskiego – biskupa przemyskiego, Witolda Stablewskiego i Józefa Korwin-Szy- manowskiego – generała z okresu powstania listopadowego. Można odnaleźć także papieskie grobowce Pawła IV i Urbana VII, a po lewej stro- nie chóru, w dość mrocznym przej- ściu znajduje się kamień nagrobny włoskiego malarza okresu renesansu, dominikanina Fra Angelico, kanoni- zowanego przez Jana Pawła II. Pod głównym ołtarzem mieści się grób Katarzyny ze Sieny, patronki Włoch, która zmarła w 1380 r. Warto również wspomnieć, że to właśnie w tym kościele znajdowała się siedziba Santo Uffi cio, powoła- nego do zwalczania herezji, przed Kup książkę Obelisk podtrzymywany jest przez słonia Poleć książkę | 8 0 0 2 n a m k r a h S © m o c . e m m a e r D (cid:157) . t o f i t s Rzym Panteon, plac Wenecki i Kapitol 101 i t s m a e r D (cid:157) W © . t o f m o c . e m | y r r e P m a i l l i Kościół Il Gesù był wzorem dla innych świątyń w całej Europie którym w 1633 r. stanął i został ska- zany Galileusz. Przed kościołem, w centralnej czę- ści placu wznosi się niewielki posąg Minerwy. Jest to obelisk egipski, na którym widnieją hieroglify zwią- zane z egipską boginią Neit, która była odpowiedniczką rzymskiej Minerwy. Mówi się, że obelisk zna- leźli dominikanie w ogrodzie przyle- gającym do klasztoru i zdecydowali się na umieszczenie go przed kościo- łem. Obelisk podtrzymywany jest przez statuę przedstawiającą słonia, zaprojektowaną przez samego Ber- niniego. Ze względu na niewielkie rozmiary jest żartobliwie nazywana „prosiaczkiem”. Z kościołem sąsiaduje Via Pie’di Marmo, ulica zwana tak ze względu na stojący przy niej posąg wielkiej marmurowej stopy odzianej w rzym- ski sandał. Ta niezwykła rzeźba pochodzi prawdopodobnie z miesz- czącej się niegdyś w tych okolicach świątyni egipskiej bogini Izydy. Odcho- dzi od niej Via del Gesù, którą dojdziemy do słynnego kościoła Il Gesù. Świątynia powstała w 1594 r. jako siedziba jezuitów, na zlecenie Alek- sandra Farnese. Był to pierwszy kościół, który odpowiadał kryteriom architektonicznym ustalonym na soborze w Trydencie i w swej formie nawiązuje do głównych założeń kontrreformacyjnych. Projekt budowli, będącej przykładem, przejścio- wego pomiędzy renesansem a barokiem, stylu manierystycz- nego, wykonał Vignola. Autorem fasady jest natomiast słynny Gia- como della Porta. Dokonał on rów- nież modyfi kacji kopuły. Dwie naj- wspanialsze kaplice poświęcone są św. Franciszkowi Ksaweremu, który zginął jako męczennik na misji w Chinach w 1552 r., oraz św. Igna- cemu Loyoli, założycielowi zakonu jezuitów, który zainicjował budowę świątyni. Jego relikwie umieszczone są pod głównym ołtarzem. Statua św. Ignacego w kaplicy na prawo od prezbiterium została wykonana przez Canovę. Sklepienie kolebkowe pokryte jest freskami przedstawiają- cymi scenę Zwycięstwa w imię Jezusa, autorstwa Gaulliego. W kościele znaj- duje się również grób kardynała Jerzego Radziwiłła. Warto pamiętać, że na świątyni Il Gesù wzorowało się wielu architektów. Świetnym przykładem Wiatr na placu Z miejscem tym wiąże się jedna z najstarszych legend rzymskich. Ponoć czuje się tu nieustan- nie powiew wiatru. Rzymianie wierzą, że niegdyś wraz z wiatrem przybył w to miejsce sam diabeł. Ciekawość zmusiła go do wejścia do kościoła Il Gesù. Wiatr miał na niego zaczekać na placu. Jednak szatanowi nie udało się wyjść z kościoła, a wiatr czeka na niego do dziś. naśladownictwa tego typu konstrukcji architektonicznej jest kościół pod wezwaniem św.św. Piotra i Pawła w Krakowie przy ulicy Grodzkiej. Znajdujący się na zachód od kościoła Il Gesù plac – Largo di Torre Argen- tina – wziął swą nazwę od wieży zbudowanej przez biskupa Burckhardta na pocz. XVI w., która od miejsca z którego pochodził – Strasburga (łac. Argentoratum) określana była jako Torre Aregentoratina. Wbrew pozorom nie jest to jednak wieża, którą obecnie widać na placu (średniowieczna Torre del Papito). Wykopaliska prowadzone tutaj na pocz. XX w. ujawniły starożytny kom- pleks, na który składały się cztery świątynie rzymskie. To właśnie na tym placu zbierał się rzymski senat i to tutaj dokonano chyba najsłynniejszego w dziejach morderstwa, którego ofi arą padł Juliusz Cezar. Dziś miejsce to słynie przede wszystkim z obecności... kotów, które szczególnie upodo- bały sobie rzymskie ruiny. Koty dokarmiane są przez mieszkańców Rzymu i oczywiście przez turystów. Przy Largo di Torre Argentina wznosi się rów- nież gmach teatru (Teatro Argentina) powstały w 1732 r., w którym niegdyś wystawiano dzieła twórców tak wybitnych, jak Verdi czy Rossini. W bez- pośrednim sąsiedztwie (przy Via del Sudario 44) mieści się niewielkie, ale bardzo interesujące Muzeum Teatru (http://www.burcardo.org/museo) z kolekcją marionetek, plakatów, kostiumów i fotografi i teatralnych, w tym eksponatów poświęconych commedii dell’arte i teatrowi orientalnemu. Jest tu również bogata biblioteka tematyczna. Warto pamiętać, że z Largo di Torre Argentina bardzo łatwo dostać się do jednej z najbardziej urokliwych dzielnic Rzymu, a mianowicie na Zaty- brze (zob. s. 178). Idąc od Largo di Torre Argentina ulicą Corso Vittorio Emanuele II, nie sposób nie zauważyć dużego kościoła Sant’Andrea della Valle. Miał on konkurować z samą Bazyliką św. Piotra. Jego kopuła jest faktycznie drugą co do wielkości w Rzymie. Fasady kościoła pilnuje ogromna fi gura anioła z rozpostartymi skrzydłami, z którą związane są liczne opowieści. Według niektórych miała ona maskować niedoskonałości fasady. Sta- tua była niejednokrotnie krytykowana, nawet przez samego papieża m o c . a i l o t o F | x a m o i b a f © . t o f Kup książkę Poleć książkę Largo di Torre Argentina (cid:157) Kup książkę Poleć książkę R z y m i W a t y k a n C i c m h e i a z s a t t o o k c i e i s g a w r a z r y n i e p p a r z p y i s e t ż a y n i e Rzym i Watykan miasto cesarzy i p a p i e ż y ż y BEZPIECZNIE W PODRÓŻY Rzym i Watykan Przewodniki rekreacyjne opisują najciekawsze regiony i miasta – absolutnie nie do pominięcia na trasie podróży. Liczne informacje praktyczne pozwalają zaplanować udany pobyt. Opisom krajoznawczym towarzyszą dokładne mapy i plany oraz starannie wybrane zdjęcia, dające przedsmak prawdziwej podróży. Całość zamyka przydatny słowniczek. Sprawdź najnowsze promocje: http://bezdroza.pl/promocje Przewodniki najchętniej czytane: http://bezdroza.pl/bestsellery Zamów informator podróżniczy: http://bezdroza.pl/newsletter Wydawnictwo Bezdroża ul. Pychowicka , - Kraków tel.:  , faks:   e-mail: biuro@bezdroza.com.pl, http://bezdroza.pl ISBN 978-83-7661-136-5 6 0 4 5 6 0 5 1 http://bezdroza.pl Publikacja polecana przez: Cena , zł
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Rzym i Watykan. Miasto cesarzy i papieży
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: