Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00131 009792 7505775 na godz. na dobę w sumie
Samochód w firmie po zmianach - ebook/pdf
Samochód w firmie po zmianach - ebook/pdf
Autor: Liczba stron: 128
Wydawca: Infor Biznes Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-64085-90-1 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> poradniki >> zdrowie
Porównaj ceny (książka, ebook, audiobook).

Całościowe omówienie podatkowych skutków wykorzystywania samochodów w działalności gospodarczej. Publikacja wskazuje na szczególne regulacje podatkowe dedykowane samochodom ale również na te przepisy, które mając ogólne zastosowanie są szczególnie istotne dla podatników korzystających z samochodów.

Znajdź podobne książki

Darmowy fragment publikacji:

▪ jak rozliczyć okazjonalny najem mieszkania ▪ jak dokumentować pobranie kaucji za najem ▪ czy można wybrać ryczałt wynajmując nieruchomość przedsiębiorcy ▪ kiedy usługa na rzecz byłego pracodawcy wyłącza ryczałt ▪ jak opodatkować karę umowną otrzymaną z tytułu najmu środka trwałego ▪ jakie prace uznać za remont budynku Patron medialny: Partner główny: S a m o c h ó d w f i r m i e p o i z m a n a c h Samochód w firmie po zmianach ▪ samochód osobowy w podatkach dochodowych ▪ ograniczenia kosztowe dotyczące wydatków związanych z nabyciem i używaniem samochodów osobowych ▪ leasing samochodu ▪ interpretacje organów podatkowych ▪ przykłady ▪ wyjaśnienia eksperta Kod dla wydania z książką Kod dla wydania z książką Numer indeksu 100935 Numer indeksu 100935 Sprzedaż łącznie z „Dziennikiem Gazetą Prawną” Sprzedaż łącznie z „Dziennikiem Gazetą Prawną” ISSN 2080-6744 ISSN 2080-6744 Niniejsza informacja nie stanowi oferty w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego i jest skierowana wyłącznie do przedsiębiorców. Zawarcie umowy leasingu i jej szczegółowe warunki każdorazowo uzależnione są od pozytywnego wyniku badania zdolności leasingowej (kredytowej) Klienta oraz warunków transakcji. Wszelkie szczegóły, w tym wysokość pobieranych opłat i prowizji oraz warunki uzyskania leasingu, dostępne są u doradców i partnerów Getin Leasing SA.LEASING MOBILNYTy jeździsz...My zajmujemysię resztą!BEZ WKŁADU WŁASNEGOLeasing mobilny to pełna usługa serwisowa w cenie leasinguniskie raty - Klient płaci tylko za rzeczywiste zużycie samochoduKlient ma gwarantowaną wartość końcową, jako opcję - przejmujemy na siebie ryzyko wartości końcowej i sprzedaży samochodustałestałe i gwarantowane przez okres trwania umowy koszty serwisu - czyli brak nieprzyjemnych niespodzianekpełna mobilność - samochód zastępczyzapytaj o szczegółyDoradcę+48 22 427 46 23(Koszt połączenia według taryfy operatora) Czytaj za darmo przez 30 dni PrenumerAtA 2015 zamów prenumeratę Jak skorzystać z darmowego dostępu? 1 Już dziś zarejestruj się na stronie http://edgp.gazetaprawna.pl/darmowa 2 Wpisz kod aktywacyjny: samochod 3 Zaloguj się na www.edgp.gazetaprawna.pl przy użyciu wpisanego w formularzu loginu i hasła do 20 kwietnia 2015 r. i korzystaj z e-wydania DGP bezpłatnie przez 30 dni 4 Aby skorzystać z DGP na iPadzie, iPhonie lub tablecie i smartfonie z systemem Android, ściągnij bezpłatnie aplikację DGP ze sklepu App Store lub Google Play, a następnie zaloguj się używając wpisanego w formularzu rejestracyjnego loginu i hasło i korzystaj przez 30 dni. Więcej informacji: 801 626 666 oraz 22 761 31 27, e-mail: edgp@gazetaprawna.pl zyskaJ! co tydzień 7 dodatków specjalistycznych niedostępnych w kioskach: dla księgowych, kadrowych, urzędników, przedsiębiorców, prawników pakiet fachowych narzędzi online: wskaźniki i stawki, akty prawne, aktywne formularze i druki, kalkulatory narzedzia.gazetaprawna.pl fachowe książki i płyty dla specjalistów – dostępne w prenumeracie DGP w wersji Premium www.gazetaprawna.pl/oferta2015 | 22 761 31 27, 801 626 666 (cid:31)(cid:30)(cid:30)(cid:29)(cid:29),(cid:27)(cid:31)TYS. FIRM(cid:21)(cid:20)TYS. FIRudział MSPudział w liczbie zatrudnionych(cid:19)(cid:18),(cid:18)(cid:19)(cid:21),(cid:20)(cid:19)(cid:18),(cid:18)(cid:20)(cid:16),(cid:18)OOOLLLSSKANIEMCYW TYM:W TYM:W TYM:W TYM:CZECHYGRY(cid:11)(cid:31)(cid:20)(cid:10)(cid:10)(cid:21)(cid:21)(cid:16)(cid:11)(cid:11)(cid:16)(cid:16)(cid:20)(cid:10)(cid:21)(cid:19)(cid:11)(cid:31)(cid:16)(cid:20)(cid:11)(cid:18)(cid:16)(cid:9)(cid:10)(cid:8),(cid:8)W. BRYTANIAW TYM:(cid:11)(cid:20)(cid:21)(cid:10)(cid:11)(cid:10)(cid:8)(cid:18)(cid:9)(cid:19)(cid:9)(cid:31)(cid:9)(cid:18)(cid:8)(cid:8)(cid:19)POLACY WŚRÓD NAJBARDZIEJ PRZEDSIĘBIORCZYCH W EUROPIErozliczyć VATpodatkowy poniedziałeksamorządowa środaprzedsiębiorczy wtorekkadrowy czwartekprawniczy piątekZUSnie ma wolności bez przedsiębiorczości(cid:31)(cid:30)(cid:30)(cid:29)(cid:29),(cid:27)(cid:26)(cid:25)(cid:24)(cid:29)(cid:23),(cid:23)(cid:29)(cid:23),(cid:23)(cid:24)(cid:22),(cid:23)OOOLLLSSNIEMCYW TYM:W TYM:W TYM:W TYM:ECHYGRY(cid:31)(cid:26)(cid:24)(cid:30)(cid:30)(cid:25)(cid:25)(cid:22)(cid:31)(cid:31)(cid:22)(cid:22)(cid:24)(cid:30)(cid:25)(cid:29)(cid:31)(cid:26)(cid:22)(cid:24)(cid:31)(cid:23)(cid:22)(cid:18)(cid:30)(cid:27),(cid:27)W. BRYTANIAW TYM:(cid:31)(cid:24)(cid:25)(cid:30)(cid:31)(cid:30)(cid:27)(cid:23)(cid:18)(cid:29)(cid:18)(cid:26)(cid:18)(cid:23)(cid:27)(cid:27)(cid:29)POLACY WŚRÓD NAJBARDZIEJ PRZEDSIĘBIORCZYCH W EUROPIErozliczyć VATpodatkowy poniedziałeksamorządowa środaprzedsiębiorczy wtorekkadrowy czwartekprawniczy piąteknie ma wolności bez przedsiębiorczości(cid:31)(cid:30)(cid:30)(cid:29)(cid:29),(cid:27)(cid:26)(cid:29)(cid:25),(cid:25)(cid:24)(cid:23),(cid:25)OOOLLLSSKANIEMCYW TYM:W TYM:W TYM:W TYM:Y(cid:31)(cid:26)(cid:24)(cid:30)(cid:30)(cid:17)(cid:17)(cid:23)(cid:31)(cid:31)(cid:23)(cid:23)(cid:24)(cid:30)(cid:17)(cid:29)(cid:31)(cid:26)(cid:23)(cid:24)(cid:31)(cid:25)(cid:23)(cid:16)(cid:30)(cid:27),(cid:27)W. BRYTANIAW TYM:(cid:31)(cid:24)(cid:17)(cid:30)(cid:31)(cid:30)(cid:27)(cid:25)(cid:16)(cid:29)(cid:16)(cid:26)(cid:16)(cid:25)(cid:27)(cid:27)(cid:29) AJBARDZIEJ PRZEDSIĘBIORCZYCH W EUROPIErozliczyć VATpodatkowy poniedziałeksamorządowa środaprzedsiębiorczy wtorekkadrowy czwartekprawniczy piąteknie ma wolności bez przedsiębiorczości Samochód w firmie po zmianach ▪ samochód osobowy w podatkach dochodowych ▪ ograniczenia kosztowe dotyczące wydatków związanych z nabyciem i używaniem samochodów osobowych ▪ leasing samochodu ▪ interpretacje organów podatkowych ▪ przykłady ▪ wyjaśnienia eksperta Adres redakcji: 01-042 Warszawa, ul. Okopowa 58/72, www.dziennik.pl, www.gazetaprawna.pl, www.forsal.pl Autor: Radosław Kowalski Redaktor merytoryczny: Magdalena Sobczak Redaktor prowadzący: Renata Krasowska-Kłos Korekta: Mirosława Jasińska-Nowacka Projekt graficzny okładki: Kinga Pisarczyk DTP: Joanna Archacka Biuro Obsługi Klienta: 03-308 Warszawa, ul. Batalionu Platerówek 3 tel. 22 761 31 27, 22 212 08 27, 801 626 666, e-mail: bok@infor.pl © Copyright by INFOR Biznes Sp. z o.o. Wydanie I/2015, kwiecień 2015 r. ISBN 978-83-64085-90-1 Spis treści Wstęp .................................................................................................................................5 Rozdział 1. Samochód osobowy w podatkach dochodowych ........................7 Istotna definicja ......................................................................................................... 7 Samochody służbowe na potrzeby prywatne – od 2015 roku lepiej, ale… ......................................................................................11 Przepisy nie wskazują dla samochodów w szczególny sposób, czy jest przychód .......................................................................................................11 Ustawodawca mówi, ile przychodu, i nie podlega to negocjacjom .......................................................................................................... 17 Kluczowe znaczenie pojęcia „wykorzystywanie” ..........................................18 Wykorzystanie nie tylko gdy pracownik jeździł samochodem .................20 Świadczenie częściowo odpłatne ........................................................................23 Zleceniobiorcy, kontrakty menedżerskie itp. .................................................24 Samochód objęty VAT-26 nie może wyznaczać przychodu pracownika .................................................26 Rozdział 2. Koszty pod szczególnym nadzorem ............................................. 29 Koniecznie przeczytaj, zanim kupisz lub wprowadzisz samochód do środków trwałych .......................................30 Jak wyznaczyć wartość początkową samochodu ...........................................42 Nie zawsze cała amortyzacja w kosztach .........................................................57 Przykra niespodzianka przy sprzedaży .............................................................58 Leasing samochodu jako lekarstwo na podatki ............................................ 60 Co po wykupie z leasingu u osoby fizycznej ....................................................67 Koszty używania samochodu ..............................................................................72 Naprawy samochodu ..............................................................................................76 Wykorzystywanie samochodów niebędących składnikami majątku przedsiębiorcy ...................................... 80 Składniki majątku prywatnego wykorzystywane w działalności gospodarczej ...............................................85 3 Samochody niebędące środkiem trwałym osoby fizycznej bez konieczności prowadzenia ewidencji ........................................................87 Samochód pracownika a koszty pracodawcy ................................................. 88 Rozdział 3. Samochody osobowe w VAT ............................................................. 93 Ograniczenie podatku naliczonego ...................................................................97 Samochody ze 100-proc. VAT naliczonego .....................................................103 Pojazdy objęte VAT-26 ........................................................................................... 114 Samochody do sprzedaży i na wynajem a VAT ............................................. 118 Korekta przy zmianie sposobu wykorzystania ............................................. 121 Samochody osobowe a VAT od nieodpłatnego świadczenia .................... 125 WNT bez zaświadczenia ......................................................................................126 Umowa leasingu a zachowanie prawa do rozliczenia podatku naliczonego ...................................................126 VAT od paliwa..........................................................................................................126 Jednak paliwo z odliczeniem VAT? ................................................................... 127 4 Wstęp Trudno dzisiaj wyobrazić sobie wykonywanie działalności gospodarczej bez korzystania z samochodu osobowego. Dla części przedsiębiorców i ich pra- cowników niejednokrotnie jest on podstawowym narzędziem pracy, które chociaż bezpośrednio nie służy np. do świadczenia usług, to jednak bez nie- go funkcjonowanie byłoby bardzo utrudnione, a czasami wręcz niemożliwe. Niestety, nad urządzeniem takim ciąży jakieś fatum fiskalne lub po prostu jest przedmiotem wyraźnej niechęci polskiego prawodawcy i przedstawicieli aparatu skarbowego. Nie odnajdziemy chyba żadnego innego sprzętu i żadnej innej rzeczy, któ- rej ustawodawca podatkowy poświęciłby tak wiele miejsca w przepisach pra- wa podatkowego, jak właśnie samochodom osobowym. Jednocześnie wykorzystywanie przez podatników samochodów osobowych w wykonywaniu przez nich działalności gospodarczej prowokuje liczne spory pomiędzy nimi a przedstawicielami fiskusa. Bez wątpienia tak negatywne nastawienie prawodawcy i przedstawicie- li aparatu skarbowego do samochodów osobowych mogłoby być przedmio- tem wnikliwej analizy, np. psychologicznej czy socjologicznej, jednak w tym poradniku ograniczamy się tylko, a jednocześnie aż, do omówienia najważ- niejszych (ale nie tylko podstawowych) zasad podatkowych dotyczących ich wykorzystywania w firmie. Ponadto przedstawimy konsekwencje podatkowe posługiwania się przez przedsiębiorców, a także ich pracowników i współpra- cowników, pojazdami samochodowymi. Zaprezentujemy całkowicie legalne i efektywne metody optymalizacji podatkowej. Postaramy się też udzielić od- powiedzi na pytania podatkowe, na które każdego dnia muszą znaleźć odpo- wiedź tysiące podatników. Mimo że problematyka rozliczania podatkowego wykorzystywania samo- chodów osobowych w działalności gospodarczej zdominowana jest przez VAT, to równie ważne jest wyznaczenie prawidłowych skutków w podatkach do- chodowych. Okazuje się bowiem, że niekiedy to właśnie tutaj znajdują się bardziej dotkliwe obciążenia fiskalne. Tymczasem zajęci rozwiązywaniem problemów z  podatkiem od towarów i  usług podatnicy wpadają niekiedy w pułapki zastawione na nich przez prawodawcę w ustawach o podatkach dochodowych. Wiele na to wskazuje, że niebawem, bo już od lipca, na podatników cze- ka niezwykle miła niespodzianka związana z VAT i samochodami. Co ważne, niespodzianka polegała będzie na tym, że prawodawca nie zmieni przepisów na gorsze, przez to ulegną zmianie na lepsze… Brzmi to dziwnie ale rozwią- zanie zagadki Czytelnicy znajdą w tym poradniku. Radosław Kowalski doradca podatkowy 5 Rozdział 1. Samochód osobowy w podatkach dochodowych Przeciętny podatnik zapytany o skutki podatkowe używania samochodu osobowego w pierwszej kolejności z pewnością zastanowiłby się nad prawem do odliczania VAT od paliwa i samych samochodów. Jednak nie bez przyczyny nieco przewrotnie rozpoczynamy nasz poradnik od podatków dochodowych. Ze względu na ograniczenia i szczególne przepisy odnoszące się do korzy- stania z samochodów osobowych, zamieszczone zarówno w przepisach nor- mujących opodatkowanie przedsiębiorców będących osobami fizycznymi, jak i osobami prawnymi, niektóre decyzje podejmowane przez nich pod dykta- tem VAT, a z pominięciem tych regulacji, mogą mieć swoje bardzo nieprzy- jemne konsekwencje. Dodatkowo należy pamiętać, że pomimo dużego podobieństwa pomiędzy przepisami CIT i PIT w pewnych obszarach występują wydawałoby się drob- ne, a jednak istotne różnice, nieuwzględnienie których również może dopro- wadzić do wystąpienia błędów podatkowych. Istotna definicja Na potrzeby wyznaczania podatku dochodowego ustawodawca postano- wił doprecyzować, co to jest samochód osobowy. Według definicji samocho- dem osobowym jest pojazd samochodowy w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, kon- strukcyjnie przeznaczony do przewozu nie więcej niż 9 osób łącznie z kierow- cą (patrz art. 5a pkt 19a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodo- wym od osób fizycznych, t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.; dalej: ustawa o PIT, i art. 4a pkt 9a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, t.j. Dz.U. z 2014 r., poz. 851 z późn. zm.; dalej: ustawa o CIT). Przez przepisy prawa o ruchu drogowym należy rozumieć ustawę z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 1137 ze zm.; dalej: prawo o ruchu drogowym). Oznacza to, że jest to pojazd inny niż ciągnik rolniczy, motorower i pojazd szynowy, którego konstrukcja umożliwia jazdę z prędkością przekraczającą 25 km/h. Przy czym specjalnie na potrzeby podatków dochodowych zostało zastrze- żone, że jako samochodu osobowego nie kwalifikuje się: a) pojazdu samochodowego mającego jeden rząd siedzeń, który oddzielo- ny jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwa- łą przegrodą: – klasyfikowanego na podstawie przepisów o ruchu drogowym do podro- dzaju: wielozadaniowy, van lub 7 Samochód w firmie – z otwartą częścią przeznaczoną do przewozu ładunków, b) pojazdu samochodowego, który posiada kabinę kierowcy z jednym rzę- dem siedzeń i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako kon- strukcyjnie oddzielne elementy pojazdu, c) pojazdu specjalnego, jeżeli z dokumentów wydanych zgodnie z przepisa- mi o ruchu drogowym wynika, że dany pojazd jest pojazdem specjalnym, i jeżeli spełnione są również warunki zawarte w odrębnych przepisach, określone dla następujących przeznaczeń: – agregat elektryczny/spawalniczy, – do prac wiertniczych, – koparka, koparko-spycharka, – ładowarka, – podnośnik do prac konserwacyjno-montażowych, – żuraw samochodowy, d) pojazdu samochodowego określonego w przepisach wydanych na pod- stawie art. 86a ust. 16 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od to- warów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.; dalej: ustawa o VAT). To oznacza, że samochodami osobowymi nie są również: samochody pogrze- bowe oraz bankowozy typu A i B, o ile (warunek dotyczy obu rodzajów) mają je- den rząd siedzeń albo ich dopuszczalna masa całkowita jest większa niż 3 tony. WAŻNE Ze względu na sposób odesłania za samochody osobowe według podatków do- chodowych uznawane są: 1) pomoc drogowa, mająca nadwozie konstrukcyjnie przeznaczone do przewozu uszkodzonych pojazdów, 2) samochody pogrzebowe, z więcej niż jednym rzędem siedzeń i o dopuszczalnej masie całkowitej nie wyższej niż 3 tony, nawet jeżeli przedmiotem działalności gospodarczej podatnika wykorzystującego te pojazdy są usługi pogrzebowe, 3) bankowozy, w tym typu A i B, z więcej niż jednym rzędem siedzeń i o dopusz- czalnej masie całkowitej nie wyższej niż 3 tony, nawet jeżeli przedmiotem dzia- łalności gospodarczej podatnika wykorzystującego te pojazdy jest transport wartości pieniężnych. Pamiętać należy, że podatnik, który korzysta z samochodu o dopuszczal- nej masie całkowitej do 3,5 tony i klasyfikuje go jako inny niż osobowy, musi przeprowadzić dodatkowe badanie techniczne w okręgowej stacji kontroli po- jazdów i uzyskać stosowne zaświadczenie i na jego podstawie wpis do dowo- du rejestracyjnego. Zaś w przypadku samochodów specjalnych ich status mu- szą potwierdzać dokumenty homologacyjne wydane na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym. 8 Rozdział 1. Samochód osobowy w podatkach dochodowych Powyższe zasady obowiązują od 1 kwietnia 2014 r. i co ważne mają zastoso- wanie jedynie wobec samochodów nabytych po 31 marca 2014 r. lub wziętych w używanie na podstawie umowy najmu, leasingu lub umowy o podobnym charakterze. Jeżeli podatnik nabył lub wziął w używanie pojazd wcześniej, to zastoso- wanie ma definicja obowiązująca w okresie pomiędzy 1 stycznia a 31 marca 2014 r. Według niej samochodem osobowym był pojazd samochodowy o dopusz- czalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, konstrukcyjnie prze- znaczony do przewozu nie więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą, czyli tak jak obecnie. Różnica dotyczyła wyłączeń. Zgodnie z nimi podatnik nie uznawał za samochód osobowy: a) pojazdu samochodowego mającego jeden rząd siedzeń, który oddzielo- ny jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą, klasyfikowanego na podstawie przepisów prawa o ruchu dro- gowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van, b) pojazdu samochodowego mającego więcej niż jeden rząd siedzeń, które oddzielone są od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą i u którego długość części przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona po podłodze od najdalej wysuniętego punktu pod- łogi pozwalającego postawić pionową ścianę lub trwałą przegrodę po- między podłogą a sufitem do tylnej krawędzi podłogi przekracza 50 proc. długości pojazdu; dla obliczenia proporcji, o której mowa w zdaniu po- przednim, długość pojazdu stanowi odległość pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a tylną krawędzią podłogi części pojazdu prze- znaczonej do przewozu ładunków, mierzona w linii poziomej wzdłuż pojazdu pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a punktem wyprowadzonym w  pionie od tylnej krawędzi podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków, c) pojazdu samochodowego, który ma otwartą część przeznaczoną do prze- wozu ładunków, d) pojazdu samochodowego, który posiada kabinę kierowcy i  nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne ele- menty pojazdu, e) pojazdu samochodowego będącego pojazdem specjalnym – jeżeli z doku- mentów wydanych zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym lub z innych dokumentów określonych w przepisach wydanych na podsta- wie art. 86a ust. 10 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że jest to pojazd specjalny, f) pojazdu samochodowego innego niż wymieniony w lit. a–e, w którym liczba miejsc (siedzeń) łącznie z miejscem dla kierowcy wynosi: – 1 – jeżeli dopuszczalna ładowność jest równa lub większa niż 425 kg, – 2 – jeżeli dopuszczalna ładowność jest równa lub większa niż 493 kg. Zaznaczyć przy tym należy, że pojazd nabyty to zakupiony, otrzymany w ramach darowizny, przyjęty w używanie na podstawie umowy leasingu 9 Samochód w firmie finansowego. Nie jest natomiast nabyciem wzięcie w najem lub leasing ope- racyjny, ale dla umów zawartych przed 1 kwietnia 2014 r. prawodawca rów- nież zachował wcześniejszą definicję, co może mieć istotne znaczenie przy rozliczaniu niektórych kosztów. Jest to szczególnie istotne w  przypadku leasingu samochodów z  ostat- niej grupy, tzw. samochodów z nową kratką (homologacja N1), bo rejestracja umów leasingu w VAT uprawnia do rozliczania całego podatku z opłat leasin- gowych (o tym poniżej), a jednocześnie podatnik może rozliczać 50 proc. VAT od paliwa (o tym również w dalszej części) – w podatkach dochodowych żad- na rejestracja umowy nie była konieczna. Co jednak ważne, po wykupie z leasingu status samochodu ulega zmianie, jest on klasyfikowany na płaszczyźnie CIT i PIT według nowych zasad. PRZYKŁAD Zmiana statusu Pan Jan wykorzystywał w swojej działalności gospodarczej samochód z kratką. Pojazd był używany na podstawie umowy leasingu zawartej w 2012 r. Samochód był klasyfikowany na potrzeby PIT jako inny niż osobowy. W grudniu 2014 r. pan Jan wykupił pojazd z leasingu. Niestety, od swojej księgowej dowiedział się, że od momentu nabycia samochód uznawany jest w PIT za osobowy. ODPOWIEDŹ EKSPERTA Podatnik zawarł umowę leasingu samochodu z kratką (homologacja N1) na koniec marca 2014 r. Samochód został mu przekazany w kwietniu 2014 r. Urząd skarbowy odmówił rejestracji umowy na potrzeby VAT. Czy na grun- cie PIT podatnik może traktować samochód jako inny niż osobowy? Czy po- datnik miał obowiązek rejestracji takiej umowy na potrzeby PIT? W  przypadku regulacji przejściowych dotyczących podatku dochodowego od osób prawnych i od osób fizycznych prawodawca nie wprowadził żadnych dodat- kowych, szczególnych obowiązków rejestracyjnych. Ponadto, inaczej niż w przy- padku VAT, przepis przejściowy stanowi, że zasady obowiązujące od 1 kwietnia 2014 r. mają zastosowanie wobec pojazdów używanych na podstawie umów za- wartych od dnia wejścia w życie ustawy zmieniającej, tj. właśnie od 1 kwietnia 2014 r. Zatem, nawet jeżeli przedmiot leasingu był wydany po 1 kwietnia 2014 r., przez co nie nastąpiła skuteczna rejestracja umowy w VAT, to sam fakt, że została ona zawarta przed końcem marca 2014 r., przesądza o tym, że do samochodu wy- korzystywanego na podstawie takiej umowy, aż do jej końca, stosuje się definicje obowiązujące przed kwietniem 2014 r. Badając definicję samochodu osobowego w podatkach dochodowych należy zwró- cić uwagę na jedną niezwykle istotną rzecz. Otóż, inaczej niż w VAT, w ustawach 10 Rozdział 1. Samochód osobowy w podatkach dochodowych o PIT i CIT prawodawca nie przewidział żadnych szczególnych regulacji definiujących samochód, który jest przez podatnika w całości przeznaczony do oddania w używa- nie swoim klientom. Podobnie przepisy te milczą w sprawie samochodów będących towarami handlowymi. To oznacza, że fakt, iż podatnik wykorzystuje pojazdy w taki sposób, nie ma żadnego wpływu na klasyfikację pojazdu. Samochody służbowe na potrzeby prywatne – od 2015 roku lepiej, ale… Początek roku większości podatników kojarzy się ze zmianami w prawie podatkowym. Nie inaczej było w 2015 roku. Tym razem ustawodawca podat- kowy, wreszcie, postanowił uregulować w szczególny sposób zasady opodat- kowania wykorzystywania przez pracowników samochodów służbowych na potrzeby prywatne. Wreszcie, bo od wielu lat mówiło się o konieczności zro- bienia porządku z tym zagadnieniem. Już w 2009 roku pojawił się projekt za- łożeń do nowelizacji dotyczącej używania samochodów służbowych na po- trzeby służbowe, ale wobec ostrej krytyki ten mocno niedopracowany, jednak o całkiem niezłych podstawach, pomysł odszedł w niebyt. Podkreślić należy, że zasady wprowadzone skutecznie od 2015 roku nie mają absolutnie nic wspólnego z tym, co było proponowane w 2009 roku. Obiektywnie rzecz ujmując, są korzystniejsze dla podatników, zwłaszcza wy- korzystujących drogie samochody, ale daleko im do standardów europejskich, o jakiejś sprawiedliwości fiskalnej nie wspominając. W aktualnym stanie prawnym znacznie łatwiej jest rozliczać podatkowo wykorzystywanie samochodów służbowych na potrzeby prywatne pracowni- ka, jednak do doskonałości jest cały czas bardzo daleko. Oczywiście bezzasadne byłoby dopatrywanie się jakichś celowych działań prawodawcy i poszukiwanie regulacji, które miałyby drugie dno fiskalne (ja- kich nie brakuje w polskim systemie podatkowym). Tutaj są zwykłe niedorób- ki legislacyjne, z którymi podatnicy czy raczej pracodawcy jako płatnicy mu- szą mierzyć się od początku tego roku. Oznacza to, że obowiązujące obecnie przepisy powodują, iż wraz z ich stosowaniem pojawiają się pytania i wątpli- wości. Jednocześnie wymuszają one wprowadzanie przez pracodawców we- wnętrznych regulacji, które doprecyzowują zasady wykorzystywania samo- chodów służbowych na potrzeby prywatne. Niestety, pewnych niedoróbek legislacyjnych nie uda się załatać procedurami i regulaminami, a to oznacza niekiedy nie tylko kolejne wątpliwości podatkowe, ale też nierówne trakto- wanie osób pracujących dla tego samego przedsiębiorcy. Przepisy nie wskazują dla samochodów w szczególny sposób, czy jest przychód Pochylając się nad, cały czas nowymi, zasadami opodatkowania przychodu z tytułu wykorzystywania przez pracowników samochodów służbowych na 11
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Samochód w firmie po zmianach
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: