Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00268 004203 15177643 na godz. na dobę w sumie
Sardynia. Travelbook. Wydanie 1 - ebook/pdf
Sardynia. Travelbook. Wydanie 1 - ebook/pdf
Autor: Liczba stron: 224
Wydawca: Bezdroża Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-283-1699-7 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> przewodniki >> przewodniki turystyczne po kontynentach i regionach
Porównaj ceny (książka, ebook (-20%), audiobook).
Sardynia to wyspa, którą można zwiedzać tygodniami, a mimo to opuszczać ją z odczuciem niedosytu. Tajemnicze relikty cywilizacji prehistorycznych i niezliczone zabytki późniejszych epok odnajdziemy tu niemal na każdym kroku. A to dopiero początek atrakcji: złociste plaże, dzikie pasma górskie, kolorowe święta i festy oraz znakomita śródziemnomorska kuchnia zakrapiana wybornymi oliwą i winem – wszystko to może sprawić, że stracimy dla Sardynii głowę...

Travelbook to Twój niezastąpiony towarzysz podróży. Wskaże najważniejsze atrakcje, podpowie, czego szukać poza głównymi szlakami, i wprowadzi w świat miejscowych obyczajów. Znajdziesz w nim opisy najciekawszych regionów i miast, a sprawdzone informacje praktyczne ułatwią zaplanowanie podróży. Przewodnik uzupełniają czytelne mapy, starannie dobrane zdjęcia i liczne ramki z ciekawostkami. Wszystko to w połączeniu z poręcznym formatem i atrakcyjną szatą graficzną sprawia, że Travelbook to najlepszy wybór dla ciekawych świata.
Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

W przewodniku wykorzystano także teksty Agnieszki Masternak i Bereniki Wilczyńskiej. Współpraca: Beata Garncarska (informacje praktyczne, uzupełnienia) Autorka przewodnika: Agnieszka Fundowicz W przewodniku wykorzystano także teksty Agnieszki Masternak i Bereniki Wilczyńskiej. Redaktor prowadzący: Maciej Żemojtel Autorka przewodnika: Agnieszka Fundowicz Współpraca: Beata Garncarska (informacje praktyczne, uzupełnienia) Redakcja: Jacek Okarmus W przewodniku wykorzystano także teksty Agnieszki Masternak i Bereniki Wilczyńskiej. Opieka techniczna: Katarzyna Leja Współpraca: Beata Garncarska (informacje praktyczne, uzupełnienia) Redaktor prowadzący: Maciej Żemojtel Źródło pochodzenia danych kartograficznych: Redakcja: Jacek Okarmus OSM (www.openstreetmap.org) Redaktor prowadzący: Maciej Żemojtel Opieka techniczna: Katarzyna Leja Skład: Michał Sapeta Redakcja: Jacek Okarmus Źródło pochodzenia danych kartograficznych: Projekt okładki: hotmedia Jan Paluch Opieka techniczna: Katarzyna Leja OSM (www.openstreetmap.org) Źródło pochodzenia danych kartograficznych: Skład: Michał Sapeta OSM (www.openstreetmap.org) Projekt okładki: hotmedia Jan Paluch Skład: Michał Sapeta Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej pu- Projekt okładki: hotmedia Jan Paluch blikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną, fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje naruszenie praw Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej pu- autorskich niniejszej publikacji. blikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną, fotograficzną, Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi ich a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje naruszenie praw Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej pu- właścicieli. autorskich niniejszej publikacji. blikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną, fotograficzną, Autorki oraz wydawnictwo Helion dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje naruszenie praw Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi ich kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za zwią- autorskich niniejszej publikacji. właścicieli. zane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autorki oraz wydawnictwo Helion Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi ich Autorki oraz wydawnictwo Helion dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania infor- właścicieli. kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za zwią- macji zawartych w książce. zane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autorki oraz wydawnictwo Helion Autorki oraz wydawnictwo Helion dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania infor- kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za zwią- macji zawartych w książce. zane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autorki oraz wydawnictwo Helion nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania infor- macji zawartych w książce. Wydawnictwo Helion ul. Kościuszki 1c, 44-100 Gliwice tel.: 32 2309863 Wydawnictwo Helion e-mail: redakcja@bezdroza.pl ul. Kościuszki 1c, 44-100 Gliwice księgarnia internetowa: http://bezdroza.pl Wydawnictwo Helion tel.: 32 2309863 ul. Kościuszki 1c, 44-100 Gliwice e-mail: redakcja@bezdroza.pl Drogi Czytelniku! tel.: 32 2309863 księgarnia internetowa: http://bezdroza.pl Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres: e-mail: redakcja@bezdroza.pl http://bezdroza.pl/user/opinie/?besat1 księgarnia internetowa: http://bezdroza.pl Drogi Czytelniku! Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję. Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres: Drogi Czytelniku! http://bezdroza.pl/user/opinie/?besat1 Wydanie I Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres: Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję. ISBN: 978-83-283-0086-6 http://bezdroza.pl/user/opinie/?besat1 Copyright © Helion, 2015 Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję. Wydanie I ISBN: 978-83-283-0086-6 Wydanie I Copyright © Helion, 2015 ISBN: 978-83-283-0086-6 Copyright © Helion, 2015 • Księgarnia internetowa • Lubię to! • Kup książkę • Poleć książkę • Oceń książkę Nasza społeczność Sardynia Kup książkę Poleć książkę NAJCENNIEJSZE ZABYTKI, ŚWIADECTWA KULTURY Budowle romańskie i przedromańskie Kościół św. Jana w San Giovanni di Si- nis (bizantyjski), bazylika św. Saturnina w Cagliari (bizantyjska), Torre dell’Elefante i Torre di San Pancrazio w Cagliari, bazy- lika św. Gawina w Porto Torres, bazylika św. Symplicjusza w Olbii, kościół św. Piotra w Bosie, katedra w Santa Giusta, basilica di Saccargia w Codrongianos. Kup książkę Poleć książkę Atrakcje Sardynii Zamki, twierdze, bastiony Castello della Fava w Posadzie, zamek Malaspina w Bosie, zamek w Castelsardo, warowny gród Alghero (z zachowanymi w 70 murami obronnymi), bastion San Remy w Cagliari. Zespoły staromiejskie Dzielnica Casteddu w Castelsardo, dziel- nice Sa Costa i Sas Conzas w Bosie. Zabytki i stanowiska archeologiczne Święte źródła Santa Cristina w Paulilatino i Su Tempiesu w Orune, ruiny fenicko- -punickiego miasta Tharros, forteca Monte Sirai – odbudowana przez Rzymian kar- tagińska świątynia boga Babai w dolinie Antas, „grobowce gigantów” w Fonni, koło Dorgali (Sa Ena ‘e Thomes) oraz w pobliżu Arzacheny, grobowce zwane domus de ja- nas (domy wróżek) rozsiane po całej Sar- dynii, osady nuragijskie: Su Nuraxi koło Barumini, Losa w Abbasanta, Serra Orrios koło Dorgali, Sa Sedda ‘e sos Carros w do- linie Lanaitho nieopodal Olieny. Kościoły gotyckie i inne Katedra Niepokalanej Marii Panny w Al- ghero, kościół św. Bartłomieja w Cagliari, kościół św. Franciszka w Alghero, katedra Sant’Antonio Abate w Castelsardo, kościół św. Katarzyny w Sassari (barok), kolegiata św. Anny w Cagliari (barok), kościół św. Mi- chała w Cagliari (barok), katedra św. Miko- łaja w Sassari (romanizm, gotyk, barok), ko- ściół Matki Boskiej Betlejemskiej w Sassari (gotyk, rokoko, neoklasycyzm). Kup książkę Poleć książkę Atrakcje Sardynii 90 i i r a l g a C | i a n y d r a S Cagliari Otoczone lagunami, nadmorskie Cagliari (Casteddu; ok. 158 tys. mieszkańców) jest stolicą Sardynii i największym ośrodkiem gospodarczym i kulturalnym wyspy. Miasto poszczycić się może długą historią i wieloma cennymi zabytkami. historia Starożytne Karalis zostało założone przez Fe- nicjan w VIII–VII w. p.n.e., a następnie rozbu- dowane przez Kartagińczyków. Po pierwszej wojnie punickiej wraz z całą Sardynią i Kor- syką zostaje w 238 r. p.n.e. opanowane przez Rzymian. Za rządów Pizańczyków i Aragoń- czyków ukształtowała się główna dzielnica, Castello. Pozbawieni praw obywatelskich mieszkańcy żyli w otoczonych murami dziel- nicach Stampace i Villanova (dzisiaj jest to ścisłe centrum), a do Castella mogli wcho- dzić tylko za dnia. Mury zburzono w 1862 r. W epoce nowożytnej na wygląd miasta wpłynęła architektura piemoncka. warto zobaczyć Serce Cagliari – dzielnica Castello – leży pośrodku jest w sercu miasta na skalistym wzgórzu. Spacer można zacząć od wspi- naczki schodami z Piazza Costituzione po- przez bramę Lwów (Porta dei Leoni) do bastionu Saint Remy (można też wje- chać windą). Bastion wzniesiono w stylu neoklasycznym w latach 1899–1902, wy- korzystując pozostałości bastionów hisz- pańskich. Składa się on z dwóch tara- sów: Umberto I i Santa Caterina. Z tarasu Umberta I roztacza się piękna panorama na morze, laguny, Diabelskie Siodło (Sella del Diavolo) i góry. Stoi tu także neoklasyczny pałac Boyl (1840). Z bastionu w głąb dzielnicy prowadzi nas Via Università (stoi przy niej XVIII-wieczny budynek jednego z dwóch sardyńskich uni- wersytetów – założonego w 1626 r. Uniwer- sytetu Cagliari ), którą dochodzimy do Wieży Słonia Torre dell’Elefante; zwiedzanie: pn.–nd. 10.00–20.00; bilety: 3 EUR, szkolny Kup książkę Poleć książkę 91 i i r a l g a C | i a n y d r a S 1 EUR; grupowy 2 EUR, zaprojektowanej przez Giovanniego Capulę i wzniesionej przez Pi- zańczyków w 1307 r. (Capula jest też auto- rem dwa lata starszej, bliźniaczo podobnej, wieży San Pancrazio stojącej kilkaset metrów na północ, przy Piazza dell’Indipendenza). Na wystającej z fasady półce umieszczony jest rzeźbiony słoń – symbol miasta. Kierując się na wschód, możemy dojść do ulicy Alberta Lamarmory – przy któ- rej działają warsztaty rzemieślnicze i sklepiki z antykami – oraz, przechodząc np. przez kate- Piazza Carlo Alberto, do pobliskiej dry Cagliari Cattedrale di Santa Maria, Piazza Palazzo, www.duomodicagliari.it; zwiedzanie: dni robocze 8.00–20.00, święta 8.00–13.00 i 16.30–20.30. Zbudowana w XIII w. w stylu romanizmu pizańskiego, w ciągu wieków była wiele razy przebudowywana, dzięki czemu dzisiaj możemy podziwiać mieszankę wielu stylów, m.in. gotyckiego, barokowego i neoromańskiego. Wnętrze o trzech nawach wzbogacają polichromiczne marmury, rzeźby lwów i dwa rzeźbione pul- pity autorstwa Guglielma da Pisa (XII w.). Na Piazza Palazzo po prawej stronie kate- dry znajduje się Ex Palazzo di Città z XIV w., który był siedzibą rządu miasta od średnio- wiecza aż do pierwszych lat XX w. W XVIII w. został odrestaurowany w stylu baroku piem- nockiego. Dzisiaj mieści się tutaj muzeum miejskie www.museicivicicagliari.it, czynne: wt.–nd. 10.00–18.00 w zimie i 10.00– 21.00 latem; wstęp: 4 EUR, ulgowy 2,5 EUR, gratis w każdą 1. niedzielę miesiąca; biglietto cumulativo do muzeum miejskiego, Muzeum Sztuki Syjamskiej i Palazzo di Città: 8 i 4 EUR, w którym często organizowane są wystawy sardyńskich artystów. Natomiast po lewej stronie katedry wznosi się pałac Królewski (Palazzo Reale lub Palazzo Regio/Viceregio), zbudowany już za czasów panowania na wy- spie Aragończyków w XIV w., jednak to rząd Kup książkę ▲▲ Porta San Pancrazio Piemontu rozbudował i nadał mu dzisiejszy wygląd. Dziś w budynku mieści się siedziba prowincji Cagliari i prefektury (wstęp gratis). Po zwiedzeniu tej części miasta warto skierować się wzdłuż Via Martini do naj- ważniejszego kompleksu muzeów w Ca- gliari – Cittadella dei Musei. Przed wejściem na Piazza Arsenale spotkamy drugą śre- dniowieczną wieżę – Torre di San Pan- crazio z 1305 r. Cittadella dei Musei na Piazza Arsenale to jeden z najważniejszych zespołów muze- alnych na wyspie. W jego skład wchodzą: Narodowe Muzeum Archeologicze, Pinako- teka, Muzeum Sztuki Syjamskiej i Muzeum Etnograficzne – kolekacja Luigiego Cocco. Sama budowla to wzniesiona przez Hiszpa- nów cytadela, która za czasów piemonckich służyła jako arsenał. Museo Archeologico Nazionale  ww.archeocaor.beniculturali.it; zwiedza- nie: wt.–nd. 9.00–20.00; pn. zamkn.; kasa czynna do 19.15; bilet łączny ze wstępem do pinakoteki – 5 EUR, poniżej 18. roku ży- cia i powyżej 65. – wstęp wolny, to najbo- gatsze muzeum na Sardynii, które gromadzi Poleć książkę zbiory z całej wyspy z okresu od neolitu do wczesnego średniowiecza. Warto zoba- czyć posążki Bogini-Matki, przedmioty ce- ramiczne z epoki przednuorskiej, broń i sta- tuetki z brązu z okresu cywilizacji nuorskiej przedstawiające pasterzy, wojowników, ka- płanów oraz miniaturowe łodzie. Z kolei Pinacoteca Nazionale otwar- te: wt.–nd. 9.00–20.00, pn. zamkn.; wstęp: 2 EUR, poniżej 18. i powyżej 65. roku życia wstęp wolny; bilet należy kupić w Muzeum Archeologicznym, kasę zamyka się o 19.15, gromadzi dzieła współczesnej sztuki i rzeźby, obrazy malarzy katalońskich, flamandzkich a s u i C o c s e c n a r F e l a V i 92 i i r a l g a C Via Vittorio Venet o | i a n y d Viale Tre r a nto S Via Carloforte V ia R o m a Viale La Plaia Via Riva di Ponent e Viale M erello Tuvixeddu o l l e r e Viale M Via Toscana Viale San Vincenzo V i a T V ia S an V e tra n o Viale B u o n c a o s c a n a m min o San Lorenzo San Lorenzo e Pancrazio e Pancrazio Miejskie Miejskie Muzeum Muzeum Malarstwa Malarstwa V i a O t t o n e B a c a r e d d a V i a O sl a v i a Viale Fra Ignazio Ogród Botaniczny Ogród Botaniczny Park miejski Park miejski Cittadella dei Musei Cittadella dei Musei Amfiteatro Amfiteatro Romano Romano nfiteatro A a i V STAMPACE STAMPACE Vi a T i g e lli o V i a l e S a n t I g C z a o n i orso Vittorio Emanu Via Goffredo M ameli ele II B B Sa Domu B B Sa Domu Cheta Cheta San Michele San Michele o t i n fi n I a i r o t t a r T ale d e Via Osp Sant’Efisio Sant’Efisio Santa Anna Santa Anna a t i r e h g r a t n a a M Via S V i a S a n t a C r o c e Down Down Town Town Via Sassari Wieża słonia Wieża słonia (Torre dell’Elefante) (Torre dell’Elefante) Uniwersytet Uniwersytet V i a Porcell PIAZZA PIAZZA INDEPENDENZA INDEPENDENZA Purissima Purissima CASTELLO CASTELLO a d d e r a c a B e n o t t O a i V B B Vista B B Vista Sui Tetti Sui Tetti Wieża Wieża św. Pankracego św. Pankracego a n Ele a n i g e R e l a i V Pałac Królewski Pałac Królewski Palazzo Regio Palazzo Regio i s e v o n e G ei d a V o r o m r a m o L a V i i s a l l e n a C Via San San Giuseppe Giuseppe Katedra Katedra Świętej Marii Świętej Marii (Santa Maria) (Santa Maria) Ex Palazzo Ex Palazzo di Città di Città Caffe Cegli Spiriti Caffe Cegli Spiriti Palazzo Valdes Palazzo Valdes Il Fantasma Il Fantasma Via Giuseppe Garibaldi Via Luigi Enaudi Via Pasquale Paoli PIAZZA GARIBALDI PIAZZA GARIBALDI San Domenico San Domenico Via Alghero PIAZZA PIAZZA REPUBBLICA REPUBBLICA V i a G r a z i a D e l e d d a Via Sant Alenixedda Via Tiziano e t n a D a V i R e s t . I l B i r r i fi c o d i i C a g l i a r i Sa Domu Sarda Sa Domu Sarda Quattro Mori Quattro Mori Via Ro m a Palazzo Comunale Palazzo Comunale (Municipio) (Municipio) Eno, Ristorante Eno, Ristorante Vineria Vineria San Agostino San Agostino Palazzo Boyl Palazzo Boyl AIG Hostel AIG Hostel Marina Marina Bastion Bastion Sant Remy Sant Remy Su Cumbidu Su Cumbidu Sardinia Domus Sardinia Domus MARINA MARINA Via Sard B B Antica B B Antica Residenca Marina Residenca Marina di Castello di Castello B B Il Girasole B B Il Girasole Santa Santa Eulalia Eulalia Ci Pensa Ci Pensa Cannas Cannas e g n a Via Lepanto Brama Lwów Brama Lwów (Portadei Leoni) (Portadei Leoni) PIAZZA PIAZZA COSTITUZIONE COSTITUZIONE Santa Rosalia Santa Rosalia ina Margherita g Ristorante Luigi Ristorante Luigi Pomata Pomata Il Cagliarese Il Cagliarese B B Old Caralis B B Old Caralis e R Viale Boat Breakfast Boat Breakfast Cagliari Cagliari Stella Marina Stella Marina di Montecristo di Montecristo Trattoria Lillicu Trattoria Lillicu l i C a g a r i – N e a p o l 300 m C a Cagliari gliari – Civitavecchia 0 o nin n o y S e n Via Sid Via San Lucifero Via Logudoro San San Saturnino Saturnino o r e t i i m C e a V l i Viale Bonaria Viale Arm Via Cristoforo C ando Diaz olo m b o PIAZZA DEL CIMITERO PIAZZA DEL CIMITERO B B I l l d e M a r e P r o f u m e Kup książkę Poleć książkę Via Gia c o m o Puccini e t n a D a i V i e n z c fi a r G o d u t S – A K A D . c a r p o S a n t u a r i o d i N o s t r a S g n o r a d i Cimitero Cimitero Monumentale Monumentale di Bonaria di Bonaria i B o n a r i a Nostra Signora Nostra Signora di Bonaria di Bonaria V ia A n c ona 93 i i r a l g a C | i a n y d r a S i sardyńskich, herby, przedmioty sakralne, w tym także XV- i XVI-wieczne retabula pochodzące z sardyńskich kościołów (które stanowią najbardziej interesującą część kolekcji). Muzeum Sztuki Syjamskiej Museo d’Arte Siamese Stefano Cardu; czynne: wt.– nd., w okresie zimowym 10–18; w okresie letnim 10–20; wstęp: dorośli 2 EUR, ulgowy (6–26 lat) 1 EUR, osoby do 6 lat i ponad 65 oraz niepełnosprawne – gratis; kasa biletowa jest zamykana 30 min przed zamknięciem muzeum; bilet łączny obejmujący także Pa- lazzo di Città i Miejskie Muzeum Malarstwa: 8 i 4 EUR prezentuje wyjątkową w Europie kolekcję dzieł sztuki Wschodu: malowideł na jedwabiu, srebrnych monet, broni i sta- tuetek z kości słoniowej z krajów dalekiej Azji, a zwłaszcza z Tajlandii. Muzeum powstało w 1914 r., kiedy to Stefano Cardu podarował część swojej kolekcji miastu. Bilet łączny (Muzeum Sztuki Syjam- skiej + Palazzo di Città + Miejskie Muzeum Malarstwa): 8 EUR, 4 EUR ulgowy. Warto także z wiedzić Muzeum Etnograficzne – Collezione Luigi Cocco www.isresardegna.it, czynne: wt.–nd. 9.00–20.00, wstęp gratis. Kolekcja Luigiego Cocco to zbiór ok. 2 tys. przedmiotów zwią- zanych z kulturą sardyńską pochodzących głównie z 2. poł. XIX w. i 1. poł. XX w.; obej- muje m.in. 731 wyrobów z tkanin i 1266 sztuk biżuterii, a także narzędzia, meble i rzeźby. Z cytadeli wzdłuż Viale Buon Cammino można udać się na spacer do ogrodów miejskich, gdzie znajduje się Miejska Ga- leria Sztuki Galleria Comunale d’Arte, Viale San Vincenzo 2; www.galleriacomu- nalecagliari.it; otwarte: IX–VI pn.–nd. 10.00– 18.00, VI–IX pn.–nd. 10.00–21.00; wstęp: 6 EUR, poniżej 26 lat 2,60 EUR. Zgroma- dzone są tutaj obrazy XX-wiecznych sar- dyńskich artystów oraz kolekcja Francesca Kup książkę Paola Ingrao – obrazy i rzeźby reprezen- tujące sztukę włoską od połowy XIX po koniec XX w. Stampace jest jedną z dzielnic okalają- cych Castello, od średniowiecza zamieszki- waną przez bogatsze rodziny. Warto zatrzy- mać się w barokowym kościele św. Michała z końca XVIII w. Obok wejścia do świątyni znajduje się antyczna brama miejska (zacho- wano ją podczas rozbiórki murów miasta), a tuż przy bramie stoi wieża św. Michała (Torre di San Michele) z 1293 r. W Stampace znajdują się także ruiny amfiteatru rzymskiego Anfiteatro Ro- mano, Viale Sant’Ignazio da Laconi; www. anfiteatroromano.it; zwiedzanie (tylko z prze- wodnikiem!): 15 X– 30 IV sb., nd. 9.00–16.00, 1 V–30 IX pt.–nd. 9.00–18.00; wstęp: doro- śli 5 EUR, studenci do 26 lat i emeryci 3,50 EUR, dzieci do 6 lat i niepełnosprawni gratis. Amfiteatr w Cagliari jest jednym z najważ- niejszych obiektów rzymskiej Sardynii; leży w naturalnej dolinie na południowym stoku wzgórza Buon Cammino i częściowo wykuty jest w skale. Pochodzi z przełomu I i II w. ne. Mieściło się w nim 10 tys. widzów. W okolicy amfiteatru znajduje się zało- żony w 1865 r. ogród botaniczny Orto Botanico di Cagliari, Viale S. Ignazio da Laconi 9–11, www.ccb-sardegna.it/hbk/hbk.htm; zwiedzanie: zimą pn.–pt. 8.30–13.30, latem pn.–pt 8.30–18.00; wstęp: 4 EUR, zniżkowy 2 EUR. Zajmuje 5 ha, zaprojektowany i za- rządzany jest przez Uniwersytet w Cagliari. Obecnie znajduje się tutaj ok. 2 tys. gatun- ków roślin, pochodzących głównie z rejonu Morza Śródziemnego, a także rośliny tropi- kalne i sukulenty. Najbardziej znanym kościołem w dziel- nicy Stampace jest Chiesa di Sant’Efisio Via Sant’Efisio; zwiedzanie: 9.00–12.30 i 16.00–20.00. Obecna, barokowa konstruk- cja kościoła pochodzi z XVIII w., jednak Poleć książkę 94 i i r a l g a C | i a n y d r a S pierwsza świątynia powstała w tym miej- scu prawdopodobnie już w V w. Wzniesiono ją ponad jaskinią, w której za panowania Dioklecjana miał być więziony św. Efizjusz, zanim w 303 r. zginął męczeńską śmiercią w miasteczku Nora. Mieszkańcy przypisują wstawiennictwu tego męczennika – jed- nego z patronów Cagliari – zakończenie epidemii dżumy w mieście w 1657 r. Tak właśnie narodziło się jedno z najsłynniej- szych świąt religijnych na Sardynii – Sagra di Sant’Efisio. Co roku 1 maja Sardyńczycy ubrani w tradycyjne stroje wyruszają (pie- szo i na wozach zaprzężonych w woły) w procesji z kościoła św. Efizjusza do odda- lonej o ok. 40 km Nory, gdzie nad brzegiem morza stoi mały kościółek pod wezwaniem tegoż świętego. Uczestnicy pochodu niosą wielką statuę męczennika; towarzyszą im jeźdźcy na koniach i fleciści grający na lau- neddach. Procesja kończy się 4 maja powro- tem do Cagliari. Na północnym zachodzie dzielnicy Stampace leży fenicko-punicka nekropo- lia Tuvixeddu Via Is Maglias, Via Vittorio Veneto; www.anfiteatroromano.it; zwiedza- nie (tylko z przewodnikiem!): 15 X– 30 IV sb., nd. 9.00–16.00, 1 V–30 IX pt.–nd. 9.00–18.00; ▲▼ Katedra Kup książkę Poleć książkę 95 i i r a l g a C | i a n y d r a S wstęp: dorośli 3 EUR, studenci do 26 lat i emeryci 2 EUR, dzieci do 6 lat i niepełno- sprawni gratis. Tuvixeddu jest największą zachowaną nekropolią punicką. Jest tu po- nad tysiąc grobowców wykutych w skale, bogato dekorowanych rzeźbieniami i ma- lowidłami. Cmentarz powstał pomiędzy VI a III w. p.n.e. Był również wykorzystywany w okresie rzymskim; z czasów tych pozostały monumentalne grobowce zarezerwowane dla ważnych mieszkańców miasta, m.in. tzw. Grotta della Vipera. Na wschód od dzielnicy Castello znaj- duje się dzielnica Villanova ze swą główną ulicą – Via San Giovanni zamieszkaną głów- nie przez rzeźbiarzy i stolarzy. Liczne kościoły w tej dzielnicy są bogato zdobione rzeźbio- nymi w drewnie dziełami okolicznych arty- stów i rzemieślników. Nie wolno ominąć położonej w południowej części dzielnicy bazyliki św. Saturnina Chiesa di San Saturnino, Piazza SS. Cosimo e Damiano; zwiedzanie: 9.00–13.00. Świątynia została zaprojektowana na planie krzyża greckiego i zbudowana na przełomie V i VI w. To jeden z najstarszych zabytków z tego okresu na Sardynii, wzniesiony w miejscu męczeń- stwa św. Saturnina. Kierując się dalej na południe wzdłuż Via Cimitero, można dotrzeć do bazyliki i sanktuarium Nostra Signora di Bona- ria Piazza Bonaria 2; zwiedzanie: codz. 6.30–12.00 i 16.30–19.30. Kompleks składa się z małego kościoła z XIV w. (sanktuarium) w stylu katalońskiego gotyku i z bazyliki wy- budowanej w 1700 r. w stylu klasycystycz- nym. W sanktuarium znajduje się drewniana figurka Madonny z Dzieciątkiem (bardzo czczona przez mieszkańców miasta), która wg legendy ocaliła od zatonięcia jeden z hiszpańskich statków. Zwiedzanie Cagliari można zakończyć w średniowiecznej dzielnicy Marina, za- łożonej przez Pizańczyków w XIII w. jako dzielnica portowa (mieszkali w niej pra- cownicy portu i znajdowały się tu maga- zyny). W XIV w. Marina została zasiedlona przez Aragończyków, wtedy też rozrosła się, a jej mieszkańcami byli głównie kupcy i rybacy. Dzisiaj, dzięki reprezentacyjnej Via Roma z XVIII-wiecznymi pałacami o cha- rakterystycznych portykach stała się sa- lonem Cagliari i zyskała renomę dzielnicy znanej z dobrych restauracji, kawiarni, lo- dziarni. To także dobre miejsce noclegowe z wieloma B B. Informacja turystyczna ▲◆ Cagliari Turismo, Palazzo Civico, Via Roma 145, tel.: +39 3386498498, +39 070 6777397; www.cagliariturismo.it; czynne: pn.–nd. 9.00–20.00. Dojazd Pociągiem: Na dworzec przy Piazza Mateotti (tel.: +39 070 6794449) przyjeżdżają pociągi z innych miast (z Olbii – ok. 4 godz., z Sas- sari – ok. 3,5 godz.). Samolotem: Lotnisko Cagliari-Elmas znaj- duje się 6 km na północny zachód od Cagliari. Do miasta (na Piazza Matteotti) można dojechać autobusem (4 EUR bi- let w jedną stronę, połączenie co 30 min od 8.40 do 23.30, ok. 10 min jazdy) lub pociągiem (1,20 EUR bilet w jedną stronę, połączenie co 20 min od ok. 5.00 do 21.00.). Promem: Do Cagliari pływają promy Tir- renia m.in. z Neapolu i Civitavecchia. Czas przeprawy to kilkanaście godzin (2 os. + sa- mochód 150–300 EUR; www.tirrenia.it/en). Komunikacja miejska Sieć linii autobusowych obsługiwanych przez CTM Cagliari (www.ctmcagliari.it). Bilet ważny 90 min kosztuje 1,20 EUR, Kup książkę Poleć książkę Ten rodzaj ekspresji twórczej wywodzi się z Meksyku (po hiszpańsku mural znaczy ‘ścienny’), jego początki przypadają na lata 20. XX w., kiedy David Alfaro Siqueiros uży- wał malowideł na murach m.in. do prze- kazywania idei rewolucyjnych. Najwybit- niejszymi przedstawicielami muralizmu oprócz Siqueirosa byli Diego Rivera i Jose Clemente Orozco. Tematem ich murali były przede wszystkim sprawiedliwość społeczna i wolność, a także lokalne problemy Mek- syku i Ameryki Łacińskiej. Muralizm szybko rozprzestrzenił się na inne kraje, w latach 30. XX w. był już znany i realizowany w Sta- nach Zjednoczonych. Po chilijskim zamachu stanu w 1973 r. wielu artystów przeniosło się do Francji lub Włoch, tam także propagując sztukę na murach. Na Sardynii fenomen kulturowy murali pojawił się prawie jednocześnie w czterech małych miasteczkach: Orgosolo, San Sperate, Villamar i Serramanna. Narodziny muralizmu sardyńskiego datuje się na 1968 r., kiedy to w dzień Bożego Ciała w San Sperate pod Ca- gliari rzeźbiarz Pinuccio Sciola oraz malarz Antonio Sini wraz z przyjaciółmi i wycho- wankami ozdobili malowidłami szare mury domów. Natomiast w Orgosolo pierwszy mural powstał w 1969 r. w czasach protestów i wielkich zmian społeczno-politycznych. Od tego momentu na murach Orgosolo, a z cza- sem i innych miasteczek, zaczęły się poja- wiać kolejne murale. Początkowo głównym tematem murali w Orgosolo były problemy społeczne – lokalne, sardyńskie, ogólnoświa- towe. Duże emocje (co odzwierciedlenie Murale Kup książkę Poleć książkę znalazło też w sztuce naściennej) wzbudziła rządowa próba stworzenia w Pratobello poligonu wojskowego, która dzięki protestom lokalnej społeczności skończyła się fiaskiem. W spokojniejszych latach 80. tematyka murali nieco się zmieniła. Wielu artystów maluje wów- czas sceny z codziennego życia: mężczyzn na koniach, kobiety z dziećmi, pasterzy ze stadami owiec, rolników itp. Dzisiaj w większości sardyńskich miasteczek można spotkać przynajmniej jeden mural. ORGOSOLO Miasteczko Orgosolo jest uważane za symbol pasterskiej kultury „barbarzyńskiej” części wyspy (szczególnie wytrwale opierającej się Rzymianom w starożytności). Barbagia Ollolai (to tylko jedna z dźwięcznie brzmiących, zagadkowych nazw w okolicy, inne to: Mamoiada, Lollove, Lula, Orune…) jest najwyżej położonym re- gionem Sardynii. Orgosolo zaś to historyczna stolica sardyńskiego bandytyzmu (banditi- smo sardo), bowiem w okolicach miasta – na niedostępnych, skalistych, porośniętych ma- kią terenach – ukrywali się przed wymiarem sprawiedliwości liczni rozbójnicy. Stąd także Kup książkę Poleć książkę 106 Świątynia Antas S a t n a a n y t ą w Ś | i i i a n y d r a S Świątynia Antas (Tempio di Antas), poświę- cona bóstwu o imieniu Sardus Pater Babai, ufundowana została przez cesarza Karakallę na początku III w. n.e. na gruzach punickiej świątyni boga Sid Addir Babai; wcześniejsza budowla została wzniesiona przez Karta- gińczyków ok. 500 r. p.n.e. Prawdopodob- nie Kartagińczycy uznali i kontynuowali rozpowszechniony na wyspie nuragiczny kult wielkiego boga wód i wegetacji, zwy- cięzców i świąt (więc także uwolnienia od zła), wszechwładnego opiekuna, po którym pozostał ślad w protosardyńskim słowie babbai, oznaczającym ojca. Co ciekawe, we współczesnym języku włoskim dzieci, zwra- cając się zdrobniale do ojca (padre), używają nie tylko słowa papà (tato), ale także piesz- czotliwego zwrotu babbo! Świątynia Antas była poświęcona przez wieki temu samemu bogu, mimo że stanowiła miejsce kultu róż- nych cywilizacji, od kartagińskiej po rzym- ską, i jest największą i najważniejszą świąty- nią zbudowaną na Sardynii przez Rzymian. Świątynię odkrył w 1836 r. generał La Marmara. W 1967 r. została zrekonstruowana pod nadzorem archeologów, zaś w 1976 r. odrestaurowana dzięki współpracy pra- cowników Nadzoru Archeologicznego z Ca- gliari, władz Autonomicznego Regionu Sar- dynii oraz gminy Fluminimaggiore (można poznać, które części zostały uzupełnione, a które są oryginalne). Zachowane części ruin, m.in. kolumny frontalne i boczne oraz pozostałości ścian, pozwalają odtworzyć plan świątyni – skła- dała się ona z trzech części: pronaosu, celli (z dwoma dodatkowymi wejściami z ze- wnątrz) i dwudzielnego adytonu – „świętego miejsca”, dostępnego tylko dla kapłanów. Kolumny o wysokości ok. 8 m są ozdobione kapitelami w stylu jońskim. Na podłodze celli widoczne są resztki mozaiki, w adytonie zaś dwa zbiorniki, wykorzystywane niegdyś podczas ceremonii oczyszczenia (ablucji). W tylnej części adytonu prawdopodobnie stał posąg bóstwa, z którego zachował się jedynie palec; z jego wielości można się do- myślać, jak wielka była rzeźba (musiała mieć ok. 3 m wysokości). Oryginalnie portyk świą- tyni wieńczył trójkątny przyczółek. O tym, że Kup książkę Poleć książkę 107 S a t n a a n y t ą w Ś | i i i a n y d r a S Dojazd Obszar archeologiczny Tempio di Antas leży w dolinie Antas. Aby dotrzeć do świątyni, należy, jadąc w stronę Fluminimaggiore, za miejscowością Sant’Angelo skręcić z drogi SS 126 w prawo za znakami turystycznymi w boczną szosę, która zaprowadzi nas do parkingu (2300 m od skrzyżowania). Informacja turystyczna ◆◆ Start Uno, Via Vittorio Emanuele 225, tel. +39 0781 580990; www.startuno.it/tem- pio-di-antas.html; czynne: codz. 10.00– 13.00 oraz 16.00–19.00 w zimie i 17.00– 20.00 w lecie. Start Uno udziela wszystkich informacji na temat okolicy: noclegu, restauracji, atrakcji, wycieczek i o świą- tyni Antas. Zwiedzanie ◆◆ Świątynia Antas; czynne: VI–IX codz. 9.30–19.30, IV–V i X 9.30–17.30, VI 9.30– 18.30, XI–III 9.30–16.30, pn. zamkn., 25 XII 9.30–12.30, 1 I 10.30–16.30; wejście w in- nych godzinach po rezerwacji; wstęp: dorośli 4 EUR, dzieci w wiekudo 13 lat, dzieci i osoby niepełnosprawne – wstęp wolny; przewodnik gratis; bilet łączny do świątynia Antas i Muzeum Etnograficz- nego „Stary młyn wodny Licheri” (Antico Mulino ad Acqua Licheri) z XVIII w. we Fluminimaggiore – 5 EUR; bilet łączny do świątyni Antas, fortecy punicko-fenickiej Monte Sirai i na szlak „La Via del Romanzo” („Droga Powieści”) w Parku Kultury Dessì w Villacidro – 12 EUR; wypożyczenie au- dioprzewodnika (ang. lub niem.) 2 EUR. była zadedykowana bogu zwanemu Sardus Pater Babai, przekonuje zachowana we frag- mentach inskrypcja na podstawie frontonu (napis „DI PATRIS BAB…”). Najciekawszymi artefaktami odnalezionymi w pobliżu bu- dowli są dary wotywne – posążki z brązu, włócznie z żelaza i około tysiąca monet. Dziś pośród ruin można natknąć się na wygrzewającego się w słońcu „strażnika” świątyni – pospolitego na Sardynii niejado- witego węża biacco (łac. Coluber viridiflavus). Odwiedzając dolinę Antas, warto spędzić w niej nieco więcej czasu. Można zobaczyć tu, poza świątynią, m.in. pozostałości po wiosce nuragijskiej zamieszkanej jeszcze w epoce późnorzymskiej oraz rzymskie ka- mieniołomy (cave romane), w których urzą- dzane są pokazy starożytnych technik wy- dobywania i transportu bloków wapiennych (wykorzystywanych także przy wznoszeniu świątyni Antas). Kamieniołomy są jednym ze stanowisk Parku Geomineralnego Sardy- nii. Atrakcją doliny jest też 2,5-kilometrowa Rzymska Droga (Strada Romana) prowa- dząca do jaskini Su Mannau (zob. niżej). Kup książkę Poleć książkę 108 u a n n a M u S i d a t t o r G | i a n y d r a S Grotta di Su Mannau Grotta di Su Mannau – utworzona przez dwa strumienie, które przez tysiąclecia wydrążyły w wapiennym masywie imponujące koryta- rze i komory ozdobione kryształami kalcytu i aragonitu – jest jedną z najpiękniejszych jaskiń na Sardynii. Łączna długość jej pozna- nych dotąd korytarzy wynosi ponad 8 km. Część jaskini udostępniona turystom ma długość 500 m, jej zwiedzanie z przewodni- kiem zajmuje mniej więcej godzinę. Szczegól- nie ciekawa jest pierwsza komora, nazywana Salą Archeologiczną, w zamierzchłej prze- szłości pełniąca funkcję świątyni poświęconej kultowi wody. Można tu zobaczyć mnóstwo małych lampek wotywnych z terakoty. Trasa prowadzi dalej do Sali Centralnej, w której łączy się kilka korytarzy. Idąc w lewo, zoba- czymy imponujące nacieki skalne, wśród których szczególną uwagę przyciąga wielka formacja zwana Szyszką (Pigna), ozdobiona drobnymi kryształkami kalcytu. Z pierwszego punktu widokowego (belvedere) można zo- baczyć Lago degli Stenasellus – jezioro, którego nazwa pochodzi od żyjącego w nim endemicznego skorupiaka gatunku Stena- sellus nuragicus. Przechodząc po stalowych mostkach nad zielonymi oczkami wodnymi, mijamy rozległe kolorowe konkrecje i dochodzimy do drugiego punktu widokowego, w po- bliżu którego przepływa woda pochodząca z podziemnych jeziorek. W tym miejscu grota rozdziela się na dwa skrzydła, jedno z nich, udekorowane białymi stalaktytami, prowa- dzi do wielkiej Studni Rodrigueza (Pozzo Rodriguez), w której można podziwiać im- ponującą, mającą 8 m wysokości kolumnę, uformowaną z połączonych ze sobą stalak- tytu i stalagmitu. Ostatni odcinek dostarcza Kup książkę zwiedzającym dużych emocji – trasa wiedzie nad 30-metrową mroczną przepaścią. Podczas zwiedzania szlakami nieturystycz- nymi (dostępnymi tylko pod opieką przewod- ników-speleologów) można zobaczyć więcej przestronnych sal i podziemnych jezior. Naj- większą atrakcją kilometrowej trasy jest Sala Dziewicza (Sala Vergine), prawdziwa perła ja- skini Su Mannau. Ściany groty pokryte są śnież- nobiałymi osadami i ogromnymi kryształami Dojazd Grotta di Su Mannau znajduje się w miejscowości Su Mannau. Z drogi SS 126 Iglesias – Guspini należy przed Flumi- nimaggiore skręcić na zjeździe w lewo, po czym ponownie w lewo na lokalną drogę, która zaprowadzi nas pod jaskinię. Zwiedzanie Szlak turystyczny w jaskini ma 500 m i jest łatwy do pokonania. Zwiedzanie (tylko z przewodnikiem) trwa 1 godz. Informa- cja i rezerwacja – tel.: +39 0781 580411, +39 3475413624; wstęp: dorośli 10 EUR, dzieci w wieku 6–12 lat 6 EUR. Otwarte: Ponie- działek Wielkanocny – 30 VI 9.30–17.30, 1 VII–30 X 9.30–18.30, XI–III tylko po wcze- śniejszej rezerwacji. Więcej informacji: www.sumannau.it. Nocleg i wyżywienie ◆◆ Ostello Ristorante Su Mannau, Su Mannau (dojazd jak do jaskini Su Man- nau); tel.: +39 3470095367; www.ostel- losumannau.com. Hotel i restauracja obok jaskini. 400 m2 zieleni, 10 pokoi z łazienką, klimatyzacja, TV; restauracja na 80 miejsc, kuchnia tradycyjna sar- dyńska i włoska. Poza sezonem letnim w weekendy organizowane są piesze wycieczki po okolicy i grzybobrania. Poleć książkę 109 o r e h c c u Z i d n a P | i a n y d r a S aragonitu – co robi niesamowite wrażenie. Sprzęt potrzebny przy zwiedzaniu jaskini jest zapewniany przez organizatorów wycieczek. Wyprawy są przeznaczone przede wszystkim dla osób zaczynających przygodę z alpini- zmem jaskiniowym lub speleologią i trwają od trzech do ośmiu godzin. Średni czas wyprawy to pięć godzin, dociera się wtedy do Wiszącego Jeziora (Lago Pensile), Sypialni (Sala del Sonno) i Salonu Ribaldone. Bardziej doświadczone osoby mogą dotrzeć do Sali Dziewiczej (cała wycieczka zajmie wtedy 8 godz.). Pan di Zucchero Pan di Zucchero (Głowa Cukru) to niezwy- kła formacja skalna (faraglione), która wyła- nia się z morza niedaleko osady górniczej Masua. Wapienny monolit powstał w wy- niku erozji wybrzeża, która doprowadziła do oddzielenia skały od lądu stałego. Jego nazwa nawiązuje do słynnej skały Pão de Açúcar w pobliżu Rio de Janeiro. Sardyńska Głowa Cukru nie dorównuje jej wysokością (wystaje jedynie 133 m ponad powierzchnię morza, a brazylijska 396 m), trudno jednak odmówić jej uroku. W Masui znajduje się również Porto Fla- via – zbudowany na początku XX w. niezwy- kły port, wykorzystywany do przeładunku węgla, siarki, rud baru, cynku, ołowiu, srebra i innych minerałów na statki. Kruszec zała- dowany do wagoników wjeżdżał do tunelu wykutego w skale, tam był czyszczony, na- stępnie ładowany na taśmę, z której końca spadał na statki cumujące u zbocza góry. 4 km na północ od Porto Flavio (jadąc autem, trzeba nadłożyć drogi i przejechać 14 km), nad małą zatoczką, leży jedna z naj- ładniejszych plaż tego wybrzeża – Cala Do- mestica. Jeszcze dziś można tu odnaleźć ślady małego portu, gdzie ładowano mine- rały na statki podczas niesprzyjającej aury. Jadąc w te okolice z Iglesias, trzeba sko- rzystać z drogi SP 83. Przejazd wybrzeżem przez Nebidę, gdzie znajduje się stara Lave- ria La Marmora (miejsce, gdzie były oczysz- czane minerały przed wywozem z wyspy), do Masui to prawdziwa eksplozja kolorów. Trasa dostarcza sporo pozytywnych emocji i pięknych plenerów do zdjęć. ◆▼ Pan di Zucchero Kup książkę Poleć książkę
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Sardynia. Travelbook. Wydanie 1
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: