Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00347 005249 14100737 na godz. na dobę w sumie
Sekrety cyfrowej ciemni Scotta Kelby ego. Edycja i obróbka zdjęć w programie Adobe Photoshop Lightroom 3 - książka
Sekrety cyfrowej ciemni Scotta Kelby ego. Edycja i obróbka zdjęć w programie Adobe Photoshop Lightroom 3 - książka
Autor: Liczba stron: 496
Wydawca: Helion Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-246-2901-5 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> komputery i informatyka >> grafika komputerowa >> photoshop lightroom
Porównaj ceny (książka, ebook, audiobook).

Wybierz się w podróż po świecie Lightroom 3 z najlepszym przewodnikiem!

Uwaga! Scott Kelby znów wkracza do akcji. Tym razem swoją uwagę poświęca wyjątkowemu narzędziu, niezbędnemu w każdej cyfrowej ciemni - Adobe Photoshop Lightroom 3. Aplikacja ta charakteryzuje się niesamowitą intuicyjnością, elastycznością oraz ogromem funkcji. Dzięki niej Twoje fotografie nabiorą nowego charakteru oraz profesjonalnego wyglądu. Jednak uważaj: jeżeli szukałeś książki, która opisuje sposób działania każdego suwaka, nie trafiłeś na właściwą pozycję.

Scott z właściwą sobie lekkością skupia się na procesie obróbki zdjęcia jako całości. Nie znajdziesz tutaj zbędnych technicznych monologów oraz niepotrzebnych informacji. Wśród rzeczy, które z pewnością Ci się przydadzą, warto wymienić: sposoby na łatwy import zdjęć do programu, metody zarządzania biblioteką zdjęć, maksymalne wykorzystanie możliwości filtrów i efektów oraz korygowanie zdjęć. Ponadto dowiesz się, jak tworzyć ujęcia panoramiczne, używać techniki HDR, tworzyć pokazy slajdów i publikować Twoje zdjęcia. Zakres informacji omawianych w tej książce sprawia, że jest ona jednym z najlepszych podręczników do programu Lightroom, a osoba autora gwarantuje czystą przyjemność lektury.

Wszystko, co musisz wiedzieć, aby Twoje zdjęcia były jeszcze lepsze!

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

Idź do • Spis treści • Przykładowy rozdział • Skorowidz Katalog książek • Katalog online • Zamów drukowany katalog Twój koszyk • Dodaj do koszyka Cennik i informacje • Zamów informacje o nowościach • Zamów cennik Czytelnia • Fragmenty książek online Kontakt Helion SA ul. Kościuszki 1c 44-100 Gliwice tel. 32 230 98 63 e-mail: helion@helion.pl © Helion 1991–2011 Sekrety cyfrowej ciemni Scotta Kelby ego. Edycja i obróbka zdjęć w programie Adobe Photoshop Lightroom 3 Autor: Scott Kelby Tłumaczenie: Piotr Cieślak ISBN: 978-83-246-2901-5 Tytuł oryginału: The Adobe Photoshop Lightroom 3 Book for Digital Photographers (Voices That Matter) Format: 168×237, stron: 496 Wybierz się w podróż po świecie Lightroom 3 z najlepszym przewodnikiem! • Jak bezpiecznie eksperymentować ze zdjęciami? • Jak wykorzystać dane z odbiornika GPS? • Jak korzystać z zalet formatu Adobe DNG? Uwaga! Scott Kelby znów wkracza do akcji. Tym razem swoją uwagę poświęca wyjątkowemu narzędziu, niezbędnemu w każdej cyfrowej ciemni – Adobe Photoshop Lightroom 3. Aplikacja ta charakteryzuje się niesamowitą intuicyjnością, elastycznością oraz ogromem funkcji. Dzięki niej Twoje fotografie nabiorą nowego charakteru oraz profesjonalnego wyglądu. Jednak uważaj: jeżeli szukałeś książki, która opisuje sposób działania każdego suwaka, nie trafiłeś na właściwą pozycję. Scott z właściwą sobie lekkością skupia się na procesie obróbki zdjęcia jako całości. Nie znajdziesz tutaj zbędnych technicznych monologów oraz niepotrzebnych informacji. Wśród rzeczy, które z pewnością Ci się przydadzą, warto wymienić: sposoby na łatwy import zdjęć do programu, metody zarządzania biblioteką zdjęć, maksymalne wykorzystanie możliwości filtrów i efektów oraz korygowanie zdjęć. Ponadto dowiesz się, jak tworzyć ujęcia panoramiczne, używać techniki HDR, tworzyć pokazy slajdów i publikować Twoje zdjęcia. Zakres informacji omawianych w tej książce sprawia, że jest ona jednym z najlepszych podręczników do programu Lightroom, a osoba autora gwarantuje czystą przyjemność lektury. • Przenoszenie zdjęć z aparatu do komputera • Zaznaczanie sekwencji zdjęć • Importowanie filmów wideo • Zalety formatu Adobe DNG • Metody zarządzania bibliotekami • Wykorzystywanie tagów do oznaczania zdjęć • Wykorzystywanie danych z odbiornika GPS • Dostosowywanie programu do własnych potrzeb • Tworzenie efektu winiety • Metody bezpiecznego eksperymentowania ze zdjęciem • Wykonywanie miejscowej korekty zdjęć • Retuszowanie portretów • Usuwanie szumu ze zdjęć • Prostowanie ujęć • Publikowanie fotografii i wydruk zdjęć Wszystko, co musisz wiedzieć, aby Twoje zdjęcia były jeszcze lepsze! Spis treści ROZDZIAŁ 1. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17 17 Importowanie zdjęć. Jak wczytać fotografi e do programu Lightroom? Zanim cokolwiek zrobisz, wybierz miejsce, 8 w którym będą gromadzone Twoje zdjęcia . . . . . . . . . . . . . . . . . 18 I jeszcze jedno, zanim przystąpisz do pracy 9 (to naprawdę ważne) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19 Przenoszenie zdjęć z aparatu fotograficznego do programu Lightroom . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21 2 Importowanie zdjęć znajdujących się na dysku twardym . . . . . . . . 32 Szybsze importowanie przy użyciu ustawień 4 i widoku kompaktowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 34 6 Importowanie filmów wideo . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 36 Fotografowanie na uwięzi (czyli z aparatu 8 prosto do programu Lightroom) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 38 2 Tworzenie własnych szablonów nazw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 42 6 Konfigurowanie ustawień importowania zdjęć . . . . . . . . . . . . . . . . . . 46 9 Zalety formatu Adobe DNG . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 49 0 Tworzenie własnych szablonów metadanych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 50 Cztery rzeczy na temat pracy z programem Lightroom, 2 o których warto wiedzieć . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 52 Przeglądanie zaimportowanych zdjęć . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 54 Przyciemnianie ekranu i inne tryby wyświetlania zdjęć . . . . . . . . . . 56 ROZDZIAŁ 2. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 65 Biblioteka. Jak zarządzać biblioteką zdjęć? Z folderami trzeba ostrożnie (to naprawdę ważne!) . . . . . . . . . . . . . 66 6 0 Sortowanie zaimportowanych zdjęć przy użyciu kolekcji . . . . . . . . 70 Porządkowanie wielu sesji zdjęciowych 2 przy użyciu zestawów kolekcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 82 Automatyczne porządkowanie zdjęć 4 przy użyciu kolekcji inteligentnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 84 6 Kiedy warto posłużyć się tymczasowymi kolekcjami? . . . . . . . . . . . 86 Dodawanie szczegółowych słów kluczowych 8 na potrzeby wyszukiwania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 88 Zmiana nazw zdjęć, które znajdują się już 2 w programie Lightroom . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 92 Dodawanie informacji o prawach autorskich, 3 podpisów i innych metadanych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 93 6 Zaskocz przyjaciół możliwościami odbiornika GPS . . . . . . . . . . . . . . 96 8 Błyskawiczne wyszukiwanie potrzebnych zdjęć . . . . . . . . . . . . . . . . . 98 2 Tworzenie i obsługa wielu katalogów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .102 Spis treści 9 Z laptopa na komputer stacjonarny, czyli o synchronizowaniu katalogów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .104 Tworzenie kopii zapasowej katalogu ze zdjęciami (to BARDZO ważne!) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 107 Odtwarzanie łączy do brakujących zdjęć . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .109 Poważne rozwiązanie poważnych problemów . . . . . . . . . . . . . . . . .111 ROZDZIAŁ 3. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 119 Kosmetyka. Dostosowywanie programu do własnych potrzeb Konfigurowanie trybu Loupe (lupa) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .120 Konfigurowanie trybu Grid (siatka) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .122 Szybsza i wygodniejsza praca z panelami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .126 Obsługa dwóch monitorów w programie Lightroom . . . . . . . . . . .127 Ukryte możliwości „taśmy filmowej” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .131 Logo i nazwa własnego studia graficznego w programie Lightroom . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .132 ROZDZIAŁ 4. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 141 Podstawowe informacje o edycji zdjęć. Wywoływanie zdjęć w cyfrowej ciemni Zaktualizowałeś program Lightroom ze starszej wersji? Przeczytaj! . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .142 Jak upodobnić zdjęcia RAW do podglądów JPEG? . . . . . . . . . . . . . .144 Korekcja balansu bieli . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .146 Ustawianie balansu bieli podczas fotografowania na uwięzi . . . .151 Wyświetlanie wersji przed korekcją i po niej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .153 Seryjna korekcja zdjęć na podstawie zmian dokonanych na fotografii wzorcowej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .154 Jak skorygować ekspozycję zdjęcia? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .156 Poprawianie plastyczności zdjęć przy użyciu suwaka Clarity (przejrzystość) . . . . . . . . . . . . . . . . .162 Zwiększanie nasycenia barw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .163 Korekcja kontrastu przy użyciu krzywej tonalnej . . . . . . . . . . . . . . .164 Korekcja poszczególnych zakresów barw przy użyciu składowych HSL . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .169 Tworzenie efektów winiety . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .171 Sztuczka z ziarnistym, kontrastowym zdjęciem . . . . . . . . . . . . . . . . .175 Eksperymenty bez ryzyka, czyli kilka wersji jednego ujęcia . . . . .177 Jednoczesna korekcja wielu zdjęć przy użyciu automatycznej synchronizacji . . . . . . . . . . . . . . . . .179 Zapisywanie ulubionych ustawień . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .180 Błyskawiczne przetwarzanie zdjęć w bibliotece programu Lightroom . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .184 Dodawanie efektu ziarna błony filmowej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .186 10 Spis treści Spis treści ROZDZIAŁ 5. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 193 Miejscowa korekcja zdjęć. Jak edytować wybrane fragmenty fotografi i? Rozjaśnianie, przyciemnianie i korygowanie wybranych fragmentów zdjęcia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .194 Pięć rzeczy, które warto wiedzieć o narzędziu Adjustment Brush (pędzel korekcyjny) . . . . . . . .201 Artystyczne możliwości narzędzia Adjustment Brush (pędzel korekcyjny) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .202 Retuszowanie portretów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .204 Korygowanie nieba (i innych obiektów) przy użyciu filtra gradientowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .206 ROZDZIAŁ 6. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 213 Nie wszystkie zdjęcia są doskonałe. Rozwiązywanie problemów z cyfrowymi fotografi ami Korygowanie zdjęć zrobionych pod światło . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .214 Usuwanie szumu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .216 Jak anulować zmiany wykonane w programie Lightroom? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .218 Kadrowanie zdjęć . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .220 Kadrowanie przy… zgaszonym świetle . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .223 Prostowanie zdjęć . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .224 Jak wyłapać najdrobniejsze pyłki i przekłamania na zdjęciu? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .226 Usuwanie plamek i innych drobnych mankamentów obrazu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .227 Korekcja efektu czerwonych oczu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .231 Korygowanie zniekształceń obiektywu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .232 Usuwanie efektu winiety . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .236 Wyostrzanie zdjęć . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .237 Korekcja zjawiska aberracji chromatycznej (czyli okropnych, kolorowych obwódek) . . . . . . . . . . . . . . . . . . .242 Prosta kalibracja aparatu w programie Photoshop Lightroom . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .243 ROZDZIAŁ 7. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 249 Eksportowanie zdjęć. Zapisywanie fotografi i w formatach JPEG, TIFF i nie tylko Zapisywanie zdjęć w formacie JPEG . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .250 Tworzenie i dodawanie znaków wodnych do zdjęć . . . . . . . . . . . . .258 Wysyłanie zdjęć pocztą elektroniczną przy użyciu programu Lightroom . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .262 Eksportowanie oryginalnych zdjęć w formacie RAW . . . . . . . . . . . .266 Publikowanie zdjęć na skróty . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .268 Spis treści 11 ROZDZIAŁ 8. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 279 Współpraca z Photoshopem. Jak i kiedy? Konfigurowanie sposobu eksportowania zdjęć do Photoshopa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .280 W jakich przypadkach warto skorzystać z usług Photoshopa i jak wrócić do programu Lightroom? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .281 Automatyczne procesy przetwarzania obrazu z Photoshopa w programie Lightroom . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .289 Dwukrotne przetwarzanie zdjęć przy użyciu obiektów inteligentnych w Photoshopie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .295 Montowanie zdjęć panoramicznych przy użyciu Photoshopa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .300 Łączenie zdjęć HDR w Photoshopie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .303 ROZDZIAŁ 9. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 311 Ach, ta wspaniała czerń i biel. Konwersja kolorowych zdjęć na skalę szarości Wybieranie zdjęć, które mogą doskonale wyglądać w czarno-białej postaci . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .312 Bez pracy nie ma kołaczy, czyli samodzielna konwersja na skalę szarości . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .314 Jak skorygować wybrane fragmenty zdjęcia podczas konwersji na skalę szarości? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .318 Doskonałe bichromie (i kolorowanie zdjęć) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .321 ROZDZIAŁ 10. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 329 Pokaz slajdów. Prezentowanie swoich prac Tworzenie prostego, błyskawicznego pokazu slajdów . . . . . . . . . .330 Projektowanie niestandardowych slajdów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .334 Twórcze zabawy z tłami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .340 Cienie i kontury . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .346 Tekst i znaki wodne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .347 Dodawanie planszy tytułowej i napisów końcowych . . . . . . . . . . .348 Dodawanie tła dźwiękowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .350 Konfigurowanie ustawień odtwarzania pokazu slajdów . . . . . . . .352 Wysyłanie pokazu slajdów pocztą elektroniczną . . . . . . . . . . . . . . .353 ROZDZIAŁ 11. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 359 Odbitki. Drukowanie zdjęć Drukowanie pojedynczych zdjęć . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .360 Drukowanie stykówek z różnymi zdjęciami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .364 Projektowanie niestandardowych szablonów drukowania . . . . .372 Umieszczanie napisów na wydrukach . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .376 Drukowanie kilku zdjęć na jednym arkuszu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .378 12 Spis treści Zapisywanie niestandardowych szablonów drukowania . . . . . . .383 Zapamiętywanie ostatnio używanych szablonów w programie Lightroom . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .384 Projektowanie stron do ślubnego albumu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .386 Końcowe ustawienia drukowania i zarządzanie kolorem . . . . . . .392 Zapisywanie arkuszy przeznaczonych do wydrukowania w formacie JPEG . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .400 Projektowanie ramek dla drukowanych fotografii . . . . . . . . . . . . . .402 Garść przykładowych szablonów drukowania . . . . . . . . . . . . . . . . . .405 ROZDZIAŁ 12. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 419 Galerie internetowe. Publikowanie zdjęć w sieci Prosta galeria internetowa: szybko i przystępnie . . . . . . . . . . . . . . .420 Umieszczanie adresu e-mail lub łącza w galerii internetowej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .424 Konfigurowanie galerii internetowej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .426 Zmiana kolorystyki galerii internetowej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .430 Rewelacyjne galerie Flash! . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .432 Umieszczanie internetowej galerii zdjęć na serwerze . . . . . . . . . . .434 ROZDZIAŁ 13. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 441 Krok po kroku: zdjęcia portretowe. Mój proces przetwarzania zdjęć — od sesji do odbitki Etap pierwszy: wszystko zaczyna się od sesji fotograficznej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .442 Etap drugi: ważna sprawa, o której koniecznie trzeba pamiętać po zakończeniu sesji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .444 Etap trzeci: wybieranie najbardziej udanych ujęć i tworzenie kolekcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .445 Etap czwarty: wstępna korekcja wybranych zdjęć . . . . . . . . . . . . . .448 Etap piąty: udostępnienie fotografii w internecie . . . . . . . . . . . . . . .450 Etap szósty: ostatnie poprawki i retusz w Photoshopie . . . . . . . . .452 Etap siódmy: przekazanie gotowych projektów zleceniodawcy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .458 ROZDZIAŁ 14. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 463 System siedmiu punktów. Mój system siedmiu punktów zaadaptowany do programu Lightroom System 7 punktów: projekt pierwszy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .464 System 7 punktów: projekt drugi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .469 System 7 punktów: projekt trzeci . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .474 System 7 punktów: projekt czwarty . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .478 Gdzie szukać dalszych informacji o programie Lightroom? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .482 SKOROWIDZ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 484 Spis treści Spis treści 13 Przyznam, że tytuł „Miejscowa korekcja zdjęć” nie brzmi zbyt zgrabnie. Pół biedy z „korekcją”, bo rzeczywiście będę w nim omawiał rozmaite narzędzia do retuszowania i korygowania zdjęć — takie jak Adjustment Brush (pędzel korekcyjny) — ale skąd wzięła się „miejscowa”? Otóż jest to jedno z wielu określeń, które nazywam adobizmami. Z punktu widzenia użytkownika oznacza ono możliwość edytowania wybranych fragmentów fotografii, zaś sam producent tłumaczy je następująco: większość Miejscowa korekcja zdjęć Jak edytować wybrane fragmenty fotografii? zmian i poprawek wprowadzanych w programie Lightroom ma charakter globalny — innymi słowy, dotyczą one całego zdjęcia. Te, które umożliwiają zmianę wyglądu wybranych fragmentów fotografii, nie są poprawkami globalnymi, lecz miejscowymi, a stąd już tylko krok do „narzędzi służących do miejscowej korekcji…”. To oczywiście byłoby całkiem sensowne, gdyby ktokolwiek myślał takimi kategoriami. Obawiam się jednak, że nikt w ten sposób nie rozumuje (nawet programista, który użył tego określenia). Zwykli, szarzy ludzie nazwaliby poprawki, które obejmują całe zdjęcie, poprawkami, które obejmują całe zdjęcie, a poprawki, które dotyczą tylko jego części, poprawkami, które dotyczą części zdjęcia. Firma Adobe oczywiście nigdy nie zdecyduje się na używanie takich nazw, gdyż wówczas użytkownicy od razu wiedzieliby, do czego służą poszczególne funkcje. Co to, to nie. Każda nazwa musi najpierw trafić do Departamentu ds. Wprowadzania Zamieszania w Nazewnictwie — ściśle tajnej komórki firmy, której pracownicy noszą powłóczyste szaty, ustawiają się w kręgu z pochodniami i nucą mroczne pieśni z pochyloną głową. Każda, nawet najprostsza nazwa funkcji zostaje poddana Rytuałowi Komplikacji i wychodzi zeń już jako poważny, techniczny termin, który będzie propagowany przez Wielkiego Emisariusza (brata Jeffa Schewe’a) na całym świecie. Chodzą plotki, że udana implementacja nowej nazwy jest czczona zwolnieniem jednego stażysty z działu marketingowego i jednego okresowego pracownika z księgowości. I tak to się dzieje, moi drodzy. Miejscowa korekcja zdjęć. Jak edytować wybrane fragmenty fotografii? Miejscowa korekcja zdjęć. Jak edytować wybrane fragmenty fotografii? Rozdział 5. 193 Rozjaśnianie, przyciemnianie i korygowanie wybranych fragmentów zdjęcia Wszystkie zmiany i modyfikacje, które dotychczas wykonywaliśmy przy użyciu narzędzi w module Develop (przetwarzanie), obejmowały całe zdjęcie. Na przykład przesunięcie suwaka Temp (temperatura) miało wpływ na balans bieli całej fotografii (firma Adobe nazywa takie poprawki globalnymi). Co zrobić, jeśli skorygowania wymaga tylko fragment zdjęcia (czyli innymi słowy, potrzebna jest poprawka miejscowa)? Wówczas należy użyć narzędzia Adjustment Brush (pędzel korekcyjny), które umożliwia wprowadzenie zmian tylko tam, gdzie są one konieczne, polegających na przykład na rozjaśnieniu lub przyciemnieniu wybranych miejsc. Jego możliwości nie kończą się jednak na przyciemnianiu i rozjaśnianiu. Przekonaj się sam! Y B L E K T T O C S © Krok 1. Uruchom moduł Develop (przetwarzanie) i kliknij ikonę narzędzia Adjustment Brush (pędzel korekcyjny), znajdującą się tuż ponad panelem Basic (podstawowe), lub naciśnij klawisz K. Tuż pod spodem pojawi się wówczas panel z ustawieniami (patrz rysunek) umożliwiającymi skonfigurowanie działania narzędzia Adjustment Brush (pędzel korekcyjny). Krok 2. Przed użyciem narzędzia Adjustment Brush (pędzel korekcyjny) należy najpierw zadecydować o tym, jakiego rodzaju zmiany zamierzasz wprowadzić w wybranych miejscach zdjęcia. Służy do tego lista Effect (efekt), której zawartość została pokazana na rysunku obok. W tym przypadku naszym celem będzie zmiana oświetlenia fotografii, polegająca na rozjaśnieniu jednych (skuter) i przyciemnieniu innych (tło) fragmentów obrazu. W pewnych miejscach zwiększymy też nasycenie barw, a inne nieznacznie wyostrzymy. Rozpocznijmy od rozjaśnienia skutera, wybierz więc opcję Exposure (ekspozycja) z listy, o której wspomniałem przed chwilą (jeśli nie została ona domyślnie włączona). 194 Rozdział 5. Miejscowa korekcja zdjęć. Jak edytować wybrane fragmenty fotografii? Krok 3. Zdaję sobie sprawę, że to, co teraz napiszę, początkowo będzie wydawało się dość dziwne: otóż intensywność rozjaśniania najlepiej określić jeszcze przed rozpoczęciem pracy. W tym przypadku zdecydowałem się przesunąć suwak Exposure (ekspozycja) dość daleko w prawą stronę, aż do wartości 1,05. Wiem, że na tym etapie retuszu bardzo trudno jest określić odpowiednią intensywność rozjaśniania (ba, nie sposób zgadnąć, czy wartość ta będzie choćby w przybliżeniu poprawna), lecz na szczęście program Lightroom oferuje możliwość wprowadzania dalszych zmian w ustawieniach retuszu już po jego wykonaniu. Uznałem więc, że solidne zwiększenie wartości parametru Exposure (ekspozycja) nie zaszkodzi, wręcz przeciwnie — pociągnięcia pędzlem przy dużej intensywności rozjaśniania będą wyraźniej widoczne, a w razie czego wartość wspomnianego parametru mogę w każdej chwili skorygować. Krok 4. Wybierz zatem parametr Exposure (ekspozycja) z listy Effect (efekt), zwiększ jego wartość do około 1,05 i zamaluj cały skuter, aby go rozjaśnić (patrz rysunek). Raz jeszcze podkreślę, że jasność skutera na tym etapie pracy nie ma większego znaczenia, gdyż zawsze można będzie ją zmienić (czego nie omieszkamy zrobić). Zadaniem funkcji Auto Mask (maskowanie automatyczne) jest ułatwienie zamalowywania fragmentów zdjęcia w jednolitym kolorze. Jej działanie polega na wykrywaniu krawędzi takich fragmentów i blokowaniu możliwości zamalowywania miejsc, które znajdują się poza tymi krawędziami. W zależności od tematyki zdjęcia i rodzaju retuszowanego obiektu funkcja ta sprawdza się wręcz rewelacyjnie lub okazuje się zupełnie nieprzydatna. Mimo wszystko przyzwyczaiłem się do niej na tyle, że wyłączam ją jedynie wówczas, gdy rodzaj fotografii przerasta możliwości jej algorytmu (a „wirtualna farba” nakładana jest gdzie popadnie) bądź podczas zamalowywania dużych obszarów tła, gdzie wyszukiwanie krawędzi jest zupełnie niepotrzebne (i tylko spowalnia pracę). W razie potrzeby funkcję Auto Mask (maskowanie automatyczne) można wyłączyć (i ponownie włączyć) klawiszem A. Miejscowa korekcja zdjęć. Jak edytować wybrane fragmenty fotografii? Rozdział 5. 195 ciąg dalszy na następnej stronie Krok 5. Po zamalowaniu skutera przeciągnij suwak Exposure (ekspozycja) w lewą stronę, do wartości około -1,00, aby sprawdzić, w jaki sposób wyglądałby skuter po ewentualnym przyciemnieniu. To właśnie tę możliwość miałem na myśli wcześniej, kiedy pisałem o tym, że najpierw można zamalować wybrany fragment zdjęcia, a dopiero potem zadecydować, jak bardzo go rozjaśnić (lub przyciemnić). Takie rozwiązanie jest bardzo wygodne. WSKAZÓWKA: Zmiana średnicy pędzla W celu zmiany średnicy pędzla możesz użyć klawiszy [ i ] (lewego i prawego nawiasu kwadratowego), które znajdują się po prawej stronie litery P na klawiaturze Twojego komputera. Naciśnięcie klawisza [ powoduje zmniejszenie średnicy pędzla, zaś naciśnięcie klawisza ] — jej zwiększenie. Krok 6. Przeciągnij suwak Exposure (ekspozycja) z powrotem w prawą stronę, by ponownie rozjaśnić skuter. Jedną z najważniejszych zalet narzędzia Adjustment Brush (pędzel korekcyjny) jest możliwość poddania raz zamalowanego obszaru (takiego jak przednia część skutera) działaniu różnych efektów — wystarczy w tym celu użyć pozostałych suwaków lub wybrać inną opcję z listy Effect (efekt). Przypuśćmy, że po rozjaśnieniu skutera chciałbyś, aby nabrał on nieco żywszych barw. Nie musisz wówczas ponownie zamalowywać całej maszyny — wystarczy, że przeciągniesz suwak Saturation (nasycenie) w prawą stronę. Chciałbyś go zarazem wyostrzyć? Przeciągnij suwaki Clarity (przejrzystość) i Sharpness (ostrość) w prawo. Wszystkie te efekty zostaną nałożone jednocześnie w granicach zamalowanego uprzednio obszaru — w tym przypadku przedniej części skutera. 196 Rozdział 5. Miejscowa korekcja zdjęć. Jak edytować wybrane fragmenty fotografii? Krok 7. Po rozjaśnieniu skutera warto pomyśleć o nieznacznym przyciemnieniu tła. Takiego o nieznacznym przyciemnieniu tła. Takiego efektu nie da się jednak uzyskać przy użyciu efektu nie da się jednak uzyskać przy użyciu omawianych suwaków, gdyż będą one miały omawianych suwaków, gdyż będą one miały wpływ wyłącznie na wygląd skutera — ich wpływ wyłącznie na wygląd skutera — ich działanie jest powiązane z zamalowanym działanie jest powiązane z zamalowanym fragmentem fotografii. Nic jednak nie stoi fragmentem fotografii. Nic jednak nie stoi na przeszkodzie, by zamalować kolejny fragment zdjęcia, całkowicie niezależny fragment zdjęcia, całkowicie niezależny od pierwszego. W tym celu kliknij przycisk od pierwszego. W tym celu kliknij przycisk New (nowy) — został on oznaczony na rysunku New — i określ swoje plany co do obszaru, który — i określ swoje plany co do obszaru, który zamierzasz zamalować. W tym przypadku należy ponownie wybrać opcję Exposure (ekspozycja) z listy Effect (efekt) i przeciągnąć suwak Exposure (ekspozycja) w lewą stronę (mając na celu przyciemnienie zdjęcia). Podobnie jak poprzednio, konkretna wartość tego parametru nie ma na tym etapie żadnego znaczenia, gdyż zawsze można będzie ją zmienić. Zacznij zamalowywać zdjęcie po prawej stronie skutera, aby przyciemnić tło fotografii (patrz rysunek). Krok 8. W przypadku tak dużych fragmentów tła W przypadku tak dużych fragmentów tła wyłączam opcję Auto Mask (maskowanie wyłączam opcję automatyczne), a następnie błyskawicznie automatyczne), a następnie błyskawicznie maluję duże połacie zdjęcia znajdujące się w pewnej odległości od głównego się w pewnej odległości od głównego tematu fotografii (w tym przypadku tematu fotografii (w tym przypadku skutera), aby uniknąć ich przypadkowego skutera), aby uniknąć ich przypadkowego zamalowania. Potem, gdy takie obszary zamalowania. Potem, gdy takie obszary zostaną już zamalowane, ponownie włączam zostaną już zamalowane, ponownie włączam wspomnianą opcję i zabieram się za fragmenty wspomnianą opcję i zabieram się za fragmenty znajdujące się w pobliżu głównego tematu znajdujące się w pobliżu głównego tematu (jak na rysunku). Najważniejsze, aby mały (jak na rysunku). Najważniejsze, aby mały celownik w kształcie plusa (+), znajdujący się pośrodku kursora narzędzia Adjustment Brush (pędzel korekcyjny), nie znalazł się w obrębie skutera — gdyby tak się stało, funkcja Auto Mask (maskowanie automatyczne) uznałaby, że skuter także należy zamalować, a co za tym idzie — uległby on przyciemnieniu wraz z tłem. ciąg dalszy na następnej stronie Miejscowa korekcja zdjęć. Jak edytować wybrane fragmenty fotografii? Rozdział 5. 197 Krok 9. W miejscu, w którym rozpoczniesz malowanie narzędziem Adjustment Brush (pędzel korekcyjny), powstanie niewielka pinezka. Pierwsza została utworzona w chwili, gdy zacząłeś zamalowywać skuter; kolejna, gdy kliknąłeś przycisk New (nowy) i przystąpiłeś do zamalowywania tła. W ten sposób w obrębie zdjęcia zostały utworzone dwie pinezki. Są one bardzo istotne, gdyż kliknięcie jednej z nich informuje program Lightroom, w którym z zamalowanych obszarów fotografii chciałbyś wprowadzić jakieś poprawki. Aby sprawdzić, która pinezka jest w danej chwili aktywna, wystarczy porównać ich wygląd: bieżąca pinezka jest zamalowana na czarno. To oznacza, że dowolna zmiana położenia suwaków powiązanych z tą pinezką będzie miała wpływ wyłącznie na obejmowany przez nią obszar. Druga, nieaktywna pinezka będzie miały szary kolor. W celu jej uaktywnienia po prostu ją kliknij — zostanie wówczas wypełniona czarnym kolorem (patrz rysunek), a Ty będziesz wiedział, że dowolna zmiana położenia suwaków będzie miała teraz wpływ wyłącznie na obszar zajmowany przez skuter. Krok 10. Utwórz jeszcze jedną pinezkę, aby nabrać wprawy w operowaniu kilkoma różnymi fragmentami edytowanego zdjęcia. W tym celu kliknij przycisk New (nowy), a następnie zamaluj reflektor skutera. Ponieważ poprzednia operacja polegała na przyciemnieniu tła, program domyślnie założy, że chciałbyś to zrobić ponownie, a tymczasem my mamy inne plany. Przeciągnij suwak Exposure (ekspozycja) w prawą stronę, aby rozjaśnić reflektor, a następnie przeciągnij suwaki Clarity (przejrzystość) i Sharpness (ostrość), by klosz reflektora nabrał przejrzystości i blasku. Po odsunięciu kursora myszy w inne miejsce na podglądzie zdjęcia zobaczysz trzy pinezki: jedną z przodu skutera [nawiasem mówiąc, spróbuj ją kliknąć, a potem zwiększyć wartość parametru Exposure (ekspozycja), tak dla wprawy]; drugą w obrębie tła fotografii i trzecią na reflektorze (tę także kliknij, aby jeszcze odrobinę rozjaśnić ten reflektor). 198 Rozdział 5. Miejscowa korekcja zdjęć. Jak edytować wybrane fragmenty fotografii? Krok 11. W jaki sposób sprawdzić, czy zamalowane W jaki sposób sprawdzić, czy zamalowane zostało wszystko to, co trzeba, czy też zostało wszystko to, co trzeba, czy też może w którymś miejscu pozostał jakiś niedokończony fragment? To proste: odszukaj opcję Show Selected Mask Overlay (pokaż opcję maskę zaznaczonego fragmentu), znajdującą się na pasku narzędzi pod podglądem się na pasku narzędzi pod podglądem zdjęcia, i włącz ją. Zamalowany obszar zdjęcia, i włącz ją. Zamalowany obszar zostanie wówczas wyświetlony w postaci zostanie wówczas wyświetlony w postaci czerwonej, przezroczystej maski, która jest czerwonej, przezroczystej maski, która jest wręcz niezastąpiona, jeśli chodzi o weryfikację wręcz niezastąpiona, jeśli chodzi o weryfikację dokładności wykonanych poprawek. Jeśli dokładności wykonanych poprawek. Jeśli zauważysz, że jakieś fragmenty nie zostały zamalowane, a powinny — po prostu je uzupełnij. Jeżeli okaże się, że zamalowałeś jakieś miejsca poza obrębem potrzebnego obszaru, naciśnij klawisz Alt (Mac OS: Option) i przeciągnij je kursorem myszy, aby usunąć je z zaznaczenia (co spowoduje wymazanie odpowiednich fragmentów czerwonej maski). Po wprowadzeniu stosownych zmian wyłącz opcję Show Selected Mask Overlay (pokaż maskę zaznaczonego fragmentu). Tymczasowy podgląd wybranej maski można wyświetlić także po wskazaniu odpowiedniej pinezki kursorem myszy. Krok 12. Kolejna interesująca funkcja narzędzia Adjustment Brush (pędzel korekcyjny) Adjustment Brush to możliwość „interaktywnej” zmiany to możliwość „interaktywnej” zmiany intensywności wprowadzonych poprawek intensywności wprowadzonych poprawek wprost na podglądzie zdjęcia. Mechanika wprost na podglądzie zdjęcia. Mechanika tego procesu bardzo przypomina obsługę tego procesu bardzo przypomina obsługę narzędzia Targeted Adjustment Tool (narzędzie do korekcji miejscowej), o którym pisałem do korekcji miejscowej), o którym pisałem w rozdziale 4. Przypuśćmy, że chciałbyś w skorygować jasność skutera. W takim skorygować jasność skutera. W takim przypadku, zamiast sięgać po suwak Exposure (ekspozycja), możesz wskazać pinezkę (ekspozycja), możesz wskazać pinezkę wykonanej wcześniej poprawki kursorem myszy. Kursor przybierze wówczas kształt podwójnej strzałki skierowanej w lewą i w prawą stronę. Teraz możesz przeciągnąć kursorem myszy w lewo lub w prawo, aby dostosować ekspozycję edytowanego fragmentu (koniecznie wypróbuj tę funkcję: wskaż pinezkę kursorem myszy i przeciągnij ją w prawą stronę, aby zwiększyć wartość wszystkich efektów powiązanych z tą pinezką). Miejscowa korekcja zdjęć. Jak edytować wybrane fragmenty fotografii? Rozdział 5. 199 ciąg dalszy na następnej stronie Krok 13. W dolnej części omawianego panelu znajduje się garść dodatkowych parametrów działania narzędzia Adjustment Brush (pędzel korekcyjny). Suwak Size (rozmiar) służy do regulowania średnicy pędzla (choć wygodniej to zrobić przy użyciu klawiszy nawiasów kwadratowych, o których pisałem wcześniej). Suwak Feather (miękkość), znajdujący się tuż pod spodem, decyduje o tym, na ile łagodne będą krawędzie pędzla — im wyższa jest wartość tego parametru, tym bardziej miękkie będą kontury zamalowywanych fragmentów (podczas retuszowania zdjęć w 90 przypadków posługuję się pędzlem o bardzo miękkich krawędziach). Jeśli podczas korekcji jakiejś fotografii będziesz potrzebował pędzla o wyrazistych, ostrych konturach, to zmniejsz wartość parametru Feather (miękkość) do 0. Suwak Flow (przepływ) decyduje o płynności zamalowywania obrazu. W większości przypadków pozostawiam domyślną, maksymalną wartość tego parametru, wynoszącą 100. Ponadto program Lightroom oferuje możliwość zdefiniowania dwóch różnych rodzajów pędzli, oznaczonych literami A i B. Oznacza to, że na przykład pędzel A może mieć dużą średnicę i bardzo łagodne kontury (rysunek u góry), zaś pędzel B może być bardzo niewielki i twardy (rysunek na dole). Oczywiście, nic nie stoi na przeszkodzie, by obydwa pędzle były miękkie; wszystko zależy od Ciebie. W celu skonfigurowania wybranego pędzla należy kliknąć odpowiednią literę i wybrać pożądane ustawienia; potem zaś można już swobodnie przełączać pomiędzy dwoma pędzlami przy użyciu przycisków A i B. 200 Rozdział 5. Miejscowa korekcja zdjęć. Jak edytować wybrane fragmenty fotografii? Jest jeszcze kilka ważnych rzeczy, o których warto wiedzieć, by ułatwić sobie posługiwanie się narzędziem Adjustment Brush (pędzel korekcyjny). Bogatszy o tę wiedzę (a także wiele innych wskazówek, które znajdziesz w dalszej części tego rozdziału) nie będziesz musiał uciekać się do pomocy Photoshopa tak często jak do tej pory, gdyż wiele poprawek i retuszy z łatwością wykonasz w programie Lightroom. Pięć rzeczy, które warto wiedzieć o narzędziu Adjustment Brush (pędzel korekcyjny) Y B L E K T T O C S © 1. Program Lightroom oferuje kilka różnych 1. sposobów wyświetlania pinezek, pomiędzy sposobów wyświetlania pinezek, pomiędzy którymi można się przełączać przy użyciu menu Show Edit Pins (wyświetlaj pinezki), znajdującego się pod podglądem zdjęcia znajdującego się pod podglądem zdjęcia (patrz rysunek). Wybranie opcji Auto (automatycznie) sprawia, że po odsunięciu kursora poza obręb zdjęcia pinezki są automatycznie ukrywane. Opcja Always automatycznie ukrywane. Opcja (zawsze) oznacza, że są zawsze widoczne, zaś Never (nigdy) — że nigdy nie są zaś wyświetlane. Ostatnia opcja, Selected wyświetlane. Ostatnia opcja, (bieżąca), powoduje wyświetlenie tylko jednej, aktywnej pinezki. 2. W celu wyświetlenia podglądu zdjęcia z pominięciem poprawek wykonanych przy użyciu narzędzia Adjustment Brush (pędzel korekcyjny) kliknij niewielki przełącznik, znajdujący się w lewym dolnym rogu panelu tego narzędzia (patrz rysunek). 3. Po naciśnięciu klawisza O czerwona maska 3. zostanie na stałe wyświetlona na ekranie, zostanie na stałe wyświetlona na ekranie, co ułatwia oszacowanie zasięgu retuszu co ułatwia oszacowanie zasięgu retuszu i wprowadzenie ewentualnych poprawek. 4. Po kliknięciu trójkąta znajdującego się 4. po prawej stronie listy Effect (efekt) zestaw suwaków poszczególnych parametrów suwaków poszczególnych parametrów zostanie ukryty, a w panelu pozostanie zostanie ukryty, a w panelu pozostanie tylko jeden suwak — Amount (ilość), który tylko jeden suwak — decyduje o intensywności wszystkich zmian decyduje o intensywności wszystkich zmian powiązanych z bieżącą pinezką (patrz rysunek). 5. Poniżej pola opcji Auto Mask (maskowanie 5. automatyczne) znajduje się suwak Density automatyczne) znajduje się suwak (gęstość), który naśladuje działanie aerografu, znanego użytkownikom Photoshopa. Moim znanego użytkownikom Photoshopa. Moim zdaniem wpływ tego parametru na działanie narzędzia Adjustment Brush (pędzel korekcyjny) jest tak subtelny, że praktycznie nigdy nie zmieniam jego domyślnej wartości, wynoszącej 100. Miejscowa korekcja zdjęć. Jak edytować wybrane fragmenty fotografii? Rozdział 5. 201 Artystyczne możliwości narzędzia Adjustment Brush (pędzel korekcyjny) Wiesz już, na czym polega działanie pędzla Adjustment Brush (pędzel korekcyjny), możesz więc z powodzeniem przystąpić do operacji nieco bardziej zaawansowanych niż zwykłe rozjaśnianie i przyciemnianie — na przykład do artystycznych przeróbek zdjęć. Omawianie tego typu przykładów rozpocznę od techniki, która jest często spotykana na fotografiach ślubnych. Polega ona na takim przekształceniu kolorowego zdjęcia na skalę szarości, by jeden jego element — najczęściej bukiet kwiatów trzymany w rękach panny młodej — pozostał w kolorze (ten efekt niektórym wydaje się dość kiczowaty, lecz bardzo wielu klientów dosłownie go uwielbia). Y B L E K T T O C S © Krok 1. Uruchom moduł Develop (przetwarzanie) i kliknij ikonę narzędzia Adjustment Brush (pędzel korekcyjny), znajdującą się na samej górze zestawu paneli po prawej stronie okna programu. Rozwiń listę Effect (efekt) i wybierz z niej opcję Saturation (nasycenie), a następnie przesuń suwak parametru Amount (ilość) do końca w lewą stronę, aż uzyska on wartość –100 (patrz rysunek). Gdy to zrobisz, rozpocznij zamalowywanie wszystkich tych fragmentów zdjęcia, które powinny być czarno-białe (na przykładowej fotografii postanowiłem zamalować cały kadr, oprócz bukietu kwiatów). Zamalowywanie dużych obszarów zdjęcia to jedna z takich sytuacji, w których gorąco zalecam wyłączenie opcji Auto Mask (automatyczne maskowanie), znajdującej się w dolnej części sekcji Brush (pędzel). Jeśli jej nie wyłączysz, to algorytm tej opcji będzie starał się zablokować malowanie w miejscach wyraźnie różniących się od fragmentu, w którym rozpocząłeś malowanie. Krok 2. Po zamalowaniu większej części zdjęcia, gdy konieczne staje się precyzyjne wyretuszowanie fragmentów bezpośrednio sąsiadujących z bukietem, przeprowadzam dwie operacje. Po pierwsze, zmniejszam średnicę pędzla [przy użyciu suwaka Size (rozmiar), znajdującego się w sekcji Brush (pędzel), lub klawiszy nawiasów kwadratowych], po drugie zaś — ponownie włączam opcję Auto Mask (maskowanie automatyczne). Po włączeniu tej opcji łatwiej będzie uniknąć przypadkowego zamalowania kwiatów, gdyż ich kolor jest zupełnie inny od koloru sukni ślubnej i skóry. Gotowy efekt został pokazany na rysunku obok. 202 Rozdział 5. Miejscowa korekcja zdjęć. Jak edytować wybrane fragmenty fotografii? Krok 3. Kliknij przycisk Reset (wyzeruj), znajdujący się w prawym dolnym rogu okna programu, się w prawym dolnym rogu okna programu, tuż pod zestawem paneli, aby przywrócić tuż pod zestawem paneli, aby przywrócić oryginalną, kolorową postać zdjęcia. oryginalną, kolorową postać zdjęcia. Spróbujmy dla odmiany użyć narzędzia Spróbujmy dla odmiany użyć narzędzia Adjustment Brush (pędzel korekcyjny) Adjustment Brush do rozświetlenia głównego tematu zdjęcia. do rozświetlenia głównego tematu zdjęcia. Wybierz opcję Exposure (ekspozycja) Wybierz opcję z listy Effect (efekt), a następnie przeciągnij z listy suwak Exposure (ekspozycja) w lewą stronę suwak do wartości -2,13. Wyłącz opcję Auto Mask do wartości (maskowanie automatyczne), a następnie (maskowanie automatyczne), a następnie zamaluj całe zdjęcie, aby je przyciemnić (jak na rysunku obok). Krok 4. Naciśnij i przytrzymaj klawisz Alt (Mac OS: Option), aby umożliwić sobie wymazanie Option niepotrzebnych fragmentów maski. Zwiększ średnicę pędzla (i to solidnie!), upewnij się, średnicę pędzla (i to solidnie!), upewnij się, że wartości parametrów Feather (miękkość) że wartości parametrów i Flow (przepływ) wynoszą po 100, i zamaluj tylko ten fragment zdjęcia, który chcesz tylko ten fragment zdjęcia, który chcesz rozjaśnić — na przykład twarz i ramiona panny młodej, tak jak w przypadku przykładowej fotografii. fotografii. Miejscowa korekcja zdjęć. Jak edytować wybrane fragmenty fotografii? Rozdział 5. 203 Retuszowanie portretów Możliwości pierwszej wersji programu Lightroom w zakresie retuszu obrazu ograniczały się do korekcji drobnych mankamentów skóry i pyłków. Dobre i to — możliwość przeprowadzenia nawet tak prostych poprawek w wielu przypadkach pozwalała uniknąć kłopotliwego eksportowania zdjęcia i korygowania go w Photoshopie. Program Lightroom 3 oferuje jednak o wiele bogatszą paletę narzędzi i funkcji, służących do wykonywania typowych zadań związanych z retuszem obrazu [warto jedynie pamiętać o tym, by wszelkiego rodzaju poprawki związane z retuszem zdjęć przeprowadzać dopiero po skorygowaniu najważniejszych właściwości zdjęcia w panelu Basic (podstawowe) i usunięciu drobnych mankamentów obrazu. Retusz przy użyciu narzędzia Adjustment Brush (pędzel korekcyjny) powinien zostać przeprowadzony w końcowej fazie pracy nad fotografią]. Krok 1. Na pokazanym tutaj przykładzie wyświetliłem podgląd zdjęcia w skali 1:3, aby ułatwić sobie pracę nad detalami. Włącz narzędzie Adjustment Brush (pędzel korekcyjny), którego ikona znajduje się na pasku narzędzi, w górnej części zestawu paneli po prawej stronie okna programu, i wybierz opcję Soften Skin (wygładzanie skóry) z listy Effect (efekt). Zwiększ średnicę pędzla [posługując się suwakiem Size (rozmiar) w sekcji Brush (pędzel) lub klawiszami nawiasów kwadratowych], wyłącz opcję Auto (pędzel) lub klawiszami nawiasów kwadratowych], wyłącz opcję Auto Mask (maskowanie automatyczne), a następnie zamaluj skórę modelki, unikając wyrazistych detali, takich jak brwi, powieki, usta, nos, włosy itp. (patrz rysunek). Efekt wygładzenia skóry polega na zmniejszeniu wartości parametru Clarity (przejrzystość) do minimum (zauważ, że suwak tego parametru jest ustawiony w położeniu –100). [Uwaga: przed wygładzeniem skóry zawsze usuwam wszystkie drobne mankamenty i przebarwienia przy użyciu narzędzia Spot Removal (usuwanie plamek). Zostanie ono omówione w następnym rozdziale na przykładzie polegającym na wyretuszowaniu drobnych pyłków i plamek, lecz usuwanie przebarwień przebiega dokładnie tak samo]. Y B L E K T T O C S © Krok 2. Kolejny etap retuszu będzie polegał na zaakcentowaniu oczu (napisałbym: „by wydawało się, że wręcz wyskakują ze zdjęcia”, gdyby nie brzmiało to nieco makabrycznie w odniesieniu do oczu). Taki efekt można uzyskać poprzez zwiększenie nasycenia, wyostrzenie i zaakcentowanie konturów tęczówek. Kliknij przycisk New (nowy), znajdujący się w górnej części omawianego panelu, i wybierz opcję Iris Enhance (akcentowanie tęczówek) z listy Effect (efekt). Włącz opcję Auto Iris Enhance (akcentowanie tęczówek) z listy Effect (efekt). Włącz opcję Auto Mask (maskowanie automatyczne), która pozwoli Ci uniknąć zamalowania białek oczu, i przeciągnij kursorem myszy w obrębie tęczówek modelki. Gdy to zrobisz, ponownie kliknij przycisk New (nowy) — koniecznie trzeba o nim pamiętać pomiędzy kolejnymi poprawkami — i wybierz opcję Teeth Whitening (wybielanie zębów) z listy Effect (efekt). Po wybraniu tej opcji możesz przystąpić do… zamalowywania białek oczu (to ustawienie świetnie się do tego nadaje, gdyż powoduje wybielenie retuszowanych fragmentów). 204 Rozdział 5. Miejscowa korekcja zdjęć. Jak edytować wybrane fragmenty fotografii? Krok 3. Ostatnie zadanie ma na celu wymodelowanie Ostatnie zadanie ma na celu wymodelowanie twarzy poprzez umiejętne przyciemnienie twarzy poprzez umiejętne przyciemnienie i rozjaśnienie niektórych jej fragmentów (to bardzo popularna sztuczka, polegająca na zaakcentowaniu światłocienia). Kliknij przycisk New (nowy) i wybierz opcję Burn (Darken) (ściemnianie) z listy Effect (efekt), a następnie zamaluj cienie na twarzy a następnie zamaluj cienie na twarzy dziewczyny, odrobinę je pogłębiając dziewczyny, odrobinę je pogłębiając (na pokazanym obok przykładzie podkreśliłem delikatny cień na jej policzku, szyi i po lewej delikatny cień na jej policzku, szyi i po lewej stronie nosa). Raz jeszcze kliknij przycisk stronie nosa). Raz jeszcze kliknij przycisk New (nowy), wybierz opcję Dodge (Lighten) (rozjaśnianie) z listy Effect (efekt), a następnie zamaluj jaśniejsze fragmenty twarzy modelki (na przykład grzbiet nosa, górną część policzków w pobliżu oczu i w zasadzie wszystkie inne miejsca, które uznałem za niewystarczająco jasne). Pamiętaj, że zawsze możesz skorygować intensywność wprowadzonych zmian przy użyciu suwaków. Poniższy rysunek przedstawia porównanie wyglądu zdjęcia przed retuszem i po nim. Na zdjęciu widocznych jest pięć pinezek, Na zdjęciu widocznych jest pięć pinezek, pełniących następujące funkcje (od lewej do prawej): Pinezka efektu Iris Enhance (akcentowanie tęczówek) — na tęczówce lewego oka. Pinezka efektu Dodge (Lighten) (rozjaśnianie). Pinezka efektu Teeth Whitening (wybielanie zębów), użytego do rozjaśnienia białek oczu. Pinezka Soften Skin (wygładzanie skóry) — po prawej stronie nosa. Pinezka Burn (Darken) (przyciemnianie) — na policzku w pobliżu ucha. Oczy modelki na zdjęciu po retuszu (po prawej stronie) są bardziej wyraziste, barwniejsze; białka są czystsze i jaśniejsze, Oczy modelki na zdjęciu po retuszu (po prawej stronie) są bardziej wyraziste, barwniejsze; białka są czystsze i jaśniejsze, skóra gładsza, a dzięki przyciemnieniu i rozjaśnieniu wybranych okolic twarz nabrała blasku i wydaje się szczuplejsza Miejscowa korekcja zdjęć. Jak edytować wybrane fragmenty fotografii? Rozdział 5. 205 Korygowanie nieba (i innych obiektów) przy użyciu filtra gradientowego Narzędzie Graduated Filter (filtr gradientowy) naśladuje działanie tradycyjnych filtrów połówkowych (są to filtry optyczne wykonane ze szkła lub tworzyw sztucznych, których jedna połowa została łagodnie przyciemniona, zaś druga jest przezroczysta). Filtry te używane są najczęściej przez miłośników fotografii krajobrazowej, którzy decydują się na ich zastosowanie ze względu na naturalną różnicę w jasności, dzielącą niebo od pierwszego planu. Jest ona najczęściej tak duża, że uniemożliwia poprawne naświetlenie obydwu części zdjęcia i zmusza do pójścia na kompromis, polegający na dobraniu parametrów ekspozycji pod kątem nieba albo pierwszego planu. Sposób implementacji narzędzia Graduated Filter (filtr gradientowy) w programie Lightroom sprawia, że można użyć go nie tylko w typowej roli filtra połówkowego (choć bez wątpienia jest to jego główne zadanie), lecz także w kilku innych sytuacjach. Krok 1. Kliknij ikonę narzędzia Graduated Filter (filtr gradientowy) — znajduje się ona w górnej części zestawu paneli po prawej stronie okna programu, tuż pod histogramem, po lewej stronie ikony narzędzia Adjustment Brush (pędzel korekcyjny) — lub naciśnij klawisz M. Po kliknięciu tej ikony na ekranie wyświetlany jest zestaw opcji, bardzo podobny do zestawu parametrów narzędzia Adjustment Brush (pędzel korekcyjny). Nasze zadanie w tym ćwiczeniu będzie polegało na przyciemnieniu górnej części przykładowej fotografii krajobrazowej ćwiczeniu będzie polegało na przyciemnieniu górnej części przykładowej fotografii krajobrazowej w sposób naśladujący działanie tradycyjnych filtrów połówkowych. Rozpocznij od wybrania opcji Brightness (jasność) z listy Effect (efekt), a następnie przeciągnij suwak Brightness (jasność) w lewą stronę, do wartości -70 (patrz rysunek). Podobnie jak to miało miejsce w przypadku narzędzia Adjustment Brush (pędzel korekcyjny), wartość poszczególnych ustawień na początku trzeba dobrać na oko, lecz potem da się je dowolnie zmienić. Y B L E K T T O C S © Krok 2. Naciśnij i przytrzymaj klawisz Shift, kliknij w pobliżu górnej krawędzi zdjęcia, a następnie przeciągnij kursorem myszy w dół, sięgając mniej więcej do wysokości jednej czwartej fotografii (tak nisko, gdyż horyzont dzieli to zdjęcie mniej więcej na połowę, zaś mnie chodzi o przyciemnienie nieba i — odrobinę — jego odbicia w wodzie. Zauważ, że fotografia już teraz wygląda znacznie bardziej interesująco). W większości przypadków przycisk myszy należy zwolnić w okolicy linii horyzontu, w przeciwnym razie może bowiem przypadków przycisk myszy należy zwolnić w okolicy linii horyzontu, w przeciwnym razie może bowiem dojść do przyciemnienia poprawnie naświetlonego pierwszego planu. Dodam jeszcze, że naciśnięcie klawisza Shift powoduje ustawienie gradientu w kierunku poziomym lub pionowym. Jeśli nie naciśniesz klawisza Shift, to gradient będzie można ustawić pod dowolnym kątem. 206 Rozdział 5. Miejscowa korekcja zdjęć. Jak edytować wybrane fragmenty fotografii? Krok 3. Znana Ci już z innych narzędzi programu Lightroom pinezka tym razem oznacza środek gradientu. W tym przypadku przyda się nam ona do zmiany jego położenia, gdyż jak widać na rysunku ilustrującym poprzedni krok ćwiczenia, niebo nie zostało przyciemnione w całości; innymi słowy — gradient jest odrobinę zbyt krótki. Rozwiązanie tego problemu jest na szczęście bardzo proste: wystarczy kliknąć i przeciągnąć pinezkę w dół, aby przesunąć cały gradient w odpowiednie miejsce — i po kłopocie. Kolejną ważną zaletą narzędzia Graduated Filter (filtr gradientowy) jest możliwość połączenia kilku różnych efektów, obejmujących ten sam fragment obrazu. Spróbuj na przykład zwiększyć wartość parametru Saturation (nasycenie) do 42, aby zaakcentować kolor nieba, a potem zmniejsz wartość parametru Brightness (jasność) do -109, aby je jeszcze silniej przyciemnić (rysunek poniżej przedstawia porównanie zdjęć przed korekcją i po niej). Uwaga: w razie potrzeby możesz utworzyć kilka różnych gradientów, posługując się przyciskiem New (nowy), a jeśli jeden z nich okaże się niepotrzebny, kliknij jego pinezkę i naciśnij klawisz Backspace (Delete w Mac OS), aby go usunąć. Miejscowa korekcja zdjęć. Jak edytować wybrane fragmenty fotografii? Rozdział 5. 207 Lightroom — kruczki i sztuczki  Ukrywanie pinezek. Ukrywanie pinezek.  Przycisk Erase (wymaż).  Przycisk Erase (wymaż). Pinezki, oznaczające położenie kolejnych poprawek wykonanych przy użyciu narzędzia Adjustment Brush (pędzel korekcyjny), można w każdej chwili ukryć, naciskając klawisz H. Powtórne naciśnięcie tego klawisza spowoduje wyświetlenie pinezek.  Skrót ułatwiający dodawanie nowych poprawek. Jeśli chciałbyś błyskawicznie dodać nową poprawkę podczas pracy z narzędziem Adjustment Brush (pędzel korekcyjny), to zamiast sięgać do przycisku New (nowy) w panelu z ustawieniami tego narzędzia, po prostu naciśnij klawisz Enter (Return w Mac OS).  Minimalizowanie panelu z ustawieniami pędzla. z ustawieniami pędzla. Po skonfigurowaniu parametrów końcówek pędzla oznaczonych literami A i B możesz ukryć niepotrzebne (przynajmniej na razie) parametry, posługując się niewielkim trójkątnym przyciskiem, znajdującym się po prawej stronie przycisku Erase (wymaż).  Sztuczka z rolką przewijania w myszy. Jeśli Twoja mysz jest wyposażona w rolkę ułatwiającą przewijanie zawartości stron, to możesz użyć jej do płynnej zmiany wartości parametru Size (rozmiar), decydującego o średnicy końcówki pędzla.  Sterowanie parametrem Flow (przepływ). Klawisze od 1 do 0 umożliwiają zmianę wartości parametru Flow (przepływ). I tak na przykład naciśnięcie klawisza 3 powoduje nadanie temu parametrowi wartości 30 , naciśnięcie klawisza 4 — 40 i tak dalej. Przycisk o groźnej nazwie Erase (wymaż), znajdujący się wśród ustawień Brush (pędzel), nie powoduje wymazania zdjęcia, lecz zmianę działania pędzla — po jego włączeniu możesz wymazywać niepotrzebne fragmenty maski.  Wybieranie barw do kolorowania zdjęcia. Wybieranie barw do kolorowania zdjęcia. Jeśli chciałbyś zabarwić wybrany fragment zdjęcia kolorem, który występuje w tym samym zdjęciu, lecz w nieco innym miejscu, to wybierz opcję Color (kolor) z listy Effect (efekt), kliknij próbkę koloru znajdującą się po prawej stronie etykiety Color (kolor), a gdy pojawi się próbnik kolorów, przeciągnij kroplomierzem poza jego obręb, ponad podgląd zdjęcia. Wskaż fragment, z którego chciałbyś pobrać próbkę koloru, i dopiero wówczas zwolnij przycisk myszy. W celu zapisania takiego koloru w postaci próbki kliknij jedną z istniejących próbek prawym przyciskiem myszy i wydaj polecenie Set this Swatch to Current Color (zmień kolor tego próbnika na bieżący).  Wyświetlanie i ukrywanie maski. Domyślnie podgląd maski namalowanej przy użyciu narzędzia Adjustment Brush (pędzel korekcyjny) jest wyświetlany po wskazaniu pinezki tej maski kursorem myszy. Jeśli wolałbyś, aby ten podgląd był wyświetlany cały czas, także podczas malowania (co przydaje się na przykład podczas wypełniania miejsc, które pominąłeś 208 Rozdział 5. Miejscowa korekcja zdjęć. Jak edytować wybrane fragmenty fotografii? Lightroom — kruczki i sztuczki na początku), to zapewne przyda Ci się skrót w postaci klawisza O, który służy do (trwałego) włączania i wyłączania tego podglądu.  Zmiana koloru maski. wygodne przełączanie pomiędzy dwoma różnymi wariantami końcówek — na przykład miękką i twardą, dużą i małą itp.). Przełączanie pomiędzy obydwiema końcówkami jest bardzo proste — wystarczy nacisnąć / (ukośnik). klawisz / (ukośnik). klawisz / (ukośnik). /  Zwiększanie i zmniejszanie miękkości pędzla. W celu zmiany wartości parametru Feather (miękkość) nie trzeba koniecznie sięgać po suwak znajdujący się w panelu z ustawieniami pędzla — wystarczy użyć odpowiednich skrótów klawiaturowych. I tak skrót Shift+] (prawy nawias kwadratowy) powoduje zwiększenie, zaś skrót Shift+[ (lewy nawias kwadratowy) — zmniejszenie miękkości pędzla.  Wskazówka dotycząca automatycznego maskowania. automatycznego maskowania. Jeśli po włączeniu opcji Auto Mask (maskowanie automatyczne) zamalujesz jakiś fragment zdjęcia, oddzielony wyraźnym konturem od pozostałej części fotografii (na przykład zamalujesz niebo na fotografii krajobrazowej, przedstawiającej ciemne, kontrastowe sylwety gór), to przyjrzyj się granicy pomiędzy zamalowanym fragmentem a resztą fotografii po zakończeniu pracy. W wielu przypadkach krawędź ta jest otoczona subtelną, lecz dostrzegalną poświatą. Aby ją usunąć, zamaluj ją przy użyciu niewielkiej, miękkiej końcówki pędzla. Nie obawiaj się przypadkowego zamalowania fragmentów poza granicami retuszowanego obszaru — funkcja Auto Mask (maskowanie automatyczne) powinna uchronić Cię przed tego typu niespodziankami.  Skrót ułatwiający obsługę funkcji Auto Mask (maskowanie automatyczne). Naciśnięcie klawisza A powoduje włączenie lub wyłączenie opcji Auto Mask (maskowanie automatyczne). ciąg dalszy na następnej stronie Podczas wyświetlania podglądu maski (czyli na przykład po wskazaniu jej pinezki kursorem myszy) możesz nacisnąć Shift+O, aby zmienić kolor, w którym jest ona wyświetlana. Dostępne są cztery warianty kolorystyczne masek: czerwona, zielona, biała i czarna.  Proporcjonalne skalowanie gradientu względem punktu środkowego. Domyślnie gradient rozpoczyna się w miejscu, w którym kliknąłeś na początku jego rysowania (na przykład na samej górze zdjęcia, tuż przy jego dolnej krawędzi i tak dalej). Jeśli podczas tworzenia tego gradientu naciśniesz klawisz Alt (Option w Mac OS), to zamiast od krawędzi do krawędzi będzie on rozciągany od środka do zewnątrz.  Odwracanie gradientu. Po zastosowaniu narzędzia Graduated Filter (filtr gradientowy) możesz odwrócić kierunek gradientu klawiszem ’ (apostrof).  Zmiana intensywności efektów. Po zastosowaniu narzędzia Graduated Filter (filtr gradientowy) lub Adjustment Brush (pędzel korekcyjny) możesz wygodnie zmienić intensywność uzyskanego efektu przy użyciu klawiszy strzałek w lewą i w prawą stronę.  Przełączanie pomiędzy pędzlami A i B. Pędzle A i B to w rzeczywistości dwa oddzielne ustawienia końcówek pędzla (które umożliwiają Miejscowa korekcja zdjęć. Jak edytować wybrane fragmenty fotografii? Rozdział 5. 209 Lightroom — kruczki i sztuczki  Rozmycie gaussowskie w programie Lightroom? w programie Lightroom?  Malowanie w linii prostej. Użytkownicy programu Photoshop z pewnością poczują się jak w domu: jeśli klikniesz w wybranym miejscu zdjęcia narzędziem Adjustment Brush (pędzel korekcyjny), a następnie przytrzymasz klawisz Shift i klikniesz w innym miejscu, to obydwa wskazane punkty zostaną połączone linią prostą.  Zerowanie ustawień narzędzia Adjustment Brush (pędzel korekcyjny). Adjustment Brush (pędzel korekcyjny). Jeśli zależy Ci na uzyskaniu łagodnego efektu rozmycia, naśladującego efekt działania filtra Gaussian Blur (Rozmycie gaussowskie) z Photoshopa bądź też — i to porównanie jest może jeszcze lepsze — filtra Lens Blur (Rozmycie soczewkowe), to włącz narzędzie Adjustment Brush (pędzel korekcyjny), wybierz opcję Sharpness (ostrość) z listy Effect (efekt) i przesuń suwak Sharpness (ostrość) do końca w lewą stronę (do -100). Odtąd będziesz mógł „malować rozmyciem”. Ta prosta sztuczka umożliwia tworzenie prostych efektów, naśladujących niewielką głębię ostrości.  Usuwanie poprawek. W celu usunięcia dowolnej wykonanej poprawki kliknij odpowiadającą jej pinezkę (zostanie ona wówczas zamalowana na czarno), a następnie naciśnij klawisz Backspace (Mac OS: Delete). Jeśli chcesz wyzerować wszystkie parametry narzędzia Adjustment Brush (pędzel korekcyjny) lub Graduated Filter (filtr gradientowy), naciśnij klawisz Alt (Mac OS: Option) i kliknij przycisk Reset (wyzeruj), który zastąpi wówczas przycisk Effect (efekt). W rezultacie wartości wszystkich ustawień zostaną ustawione na 0.  Żegnam was ozięble, niepotrzebne przyciski. W programie Lightroom 2 dostępne były dwa sposoby edytowania parametrów narzędzi Adjustment Brush (pędzel korekcyjny) i Graduated Filter (filtr gradientowy) — przyciski i suwaki. Użytkownicy bardzo nie polubili przycisków. Bardzo, ale to bardzo. Z tym większą radością przyjąłem fakt, że firma Adobe zdecydowała się nam oszczędzić tego wynalazku i w programie Lightroom 3 parametry wymienionych narzędzi można zmieniać tylko suwakami. Żeby jeszcze ktoś wpadł na podobny pomysł z panelem Quick Develop (szybkie przetwarzanie), byłoby naprawdę fantastycznie… 210 Rozdział 5. Miejscowa korekcja zdjęć. Jak edytować wybrane fragmenty fotografii? Skorowidz 32-bitowa wersja programu Lightroom, 59 A AAC, 350 aberracje chromatyczne, 242 Add New Photos to Catalog Without Moving, 106 Add Noise, 186 Add to Favorites, 116 Add to Package, 372 Add to This Catalog, 274 Adjustment Brush, 189, 194, 201, 288, 449, 467 akcentowanie tęczówek, 204 artystyczne przeróbki zdjęć, 202 Auto Mask, 195, 197, 201, 203, 209 Brightness, 206 Burn (Darken), 205 Density, 201 Dodge (Lighten), 205 Effect, 196 Erase, 208 Exposure, 194, 196, 197 Feather, 200, 203, 209 Flow, 200, 203, 208 Iris Enhance, 204 jasność, 206 maskowanie automatyczne, 201, 209 miękkość, 200, 209 minimalizowanie panelu z ustawieniami pędzla, 208 ostrość, 210 pinezki, 201 przełączanie pomiędzy pędzlami, 209 przepływ, 200, 208 retusz portretów, 204 rolka przewijania w myszy, 208 rozjaśnianie, 194, 205 Saturation, 202 Sharpness, 210 Show Selected Mask Overlay, 199 Size, 200 Soften Skin, 204 ściemnianie, 205 Teeth Whitening, 204 ukrywanie maski, 208 usuwanie poprawek, 210 wybielanie zębów, 204 484 Skorowidz wybieranie barw do kolorowania zdjęcia, 208 wygładzanie skóry, 204 wyświetlanie maski, 208 zerowanie ustawień, 210 zmiana intensywności efektów, 209 zmiana koloru maski, 209 zmiana średnicy pędzla, 196 Adjusttnent Brush, 24
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Sekrety cyfrowej ciemni Scotta Kelby ego. Edycja i obróbka zdjęć w programie Adobe Photoshop Lightroom 3
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: