Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00458 006987 15343830 na godz. na dobę w sumie
Sekrety cyfrowej ciemni Scotta Kelby ego. Edycja i obróbka zdjęć w programie Adobe Photoshop Lightroom 4 - książka
Sekrety cyfrowej ciemni Scotta Kelby ego. Edycja i obróbka zdjęć w programie Adobe Photoshop Lightroom 4 - książka
Autor: Liczba stron: 504
Wydawca: Helion Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-246-5534-2 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> komputery i informatyka >> fotografia cyfrowa >> edycja zdjęć
Porównaj ceny (książka, ebook, audiobook).

Poznaj Lightroom 4 z najlepszym przewodnikiem!

Uwaga! Oto nowa książka Scotta Kelby...ego - w całości poświęcona najnowszej wersji wyjątkowego narzędzia ze stajni Adobe. Photoshop Lightroom 4 to niezwykle intuicyjna aplikacja, oferująca ogromne możliwości. Dzięki niej Twoje fotografie nabiorą nowego charakteru oraz profesjonalnego wyglądu. Przekonaj się, jak dobre mogą być Twoje zdjęcia!

W tej książce Scott z charakterystyczną dla siebie lekkością skupia się na procesie obróbki zdjęcia. Nie znajdziesz tu zbędnych technicznych monologów lub niepotrzebnych informacji. Odkryjesz za to konkretne rozwiązania codziennych problemów. W trakcie lektury dowiesz się, jak importować zdjęcia do programu, zarządzać ich biblioteką oraz efektywnie wykorzystywać filtry i narzędzia do ich korygowania. Twoją ciekawość powinny rozbudzić opisy techniki HDR oraz tworzenia ujęć panoramicznych. Zakres omawianych informacji sprawia, że jest to zdecydowanie jeden z najlepszych podręczników do programu Lightroom w wersji 4, który musi się znaleźć na Twojej półce!

Po lekturze tej książki:

Wszystko, co musisz wiedzieć, aby Twoje zdjęcia były jeszcze lepsze!

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

Tytuł oryginału: The Adobe Photoshop Lightroom 4 Book for Digital Photographers (Voices That Matter) Tłumaczenie: Piotr Cieślak ISBN: 978-83-246-5534-2 Authorized translation from the English language edition, entitled THE ADOBE PHOTOSHOP LIGHTROOM 4 BOOK FOR DIGITAL PHOTOGRAPHERS; ISBN 0321819586; by Scott Kelby; published by Pearson Education, Inc, publishing as Peachpit Press. Copyright © 2012 by Kelby Corporate Management, Inc. All rights reserved. No part of this book may be reproduced or transmitted in any form or by any means, electronic or mechanical, including photocopying, recording or by any information storage retrieval system, without permission from Pearson Education Inc. Polish language edition published by HELION S.A. Copyright © 2013. Cover Photos by Scott Kelby. Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną, fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji. Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi ich właścicieli. Wydawnictwo HELION dołożyło wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były kompletne i rzetelne. Nie bierze jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Wydawnictwo HELION nie ponosi również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji zawartych w książce. Wydawnictwo HELION ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63 e-mail: helion@helion.pl WWW: http://helion.pl (księgarnia internetowa, katalog książek) Drogi Czytelniku! Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres http://helion.pl/user/opinie/sekpl4 Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję. Printed in Poland. • Kup książkę • Poleć książkę • Oceń książkę • Księgarnia internetowa • Lubię to! » Nasza społeczność Spis treści Siedem (mniej więcej) rzeczy, o których powinieneś wiedzieć przed przeczytaniem tej książki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . XIV R O Z DZ I A Ł 1. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1 Importowanie zdjęć. Jak wczytać fotogra(cid:7) e do programu Lightroom? Zanim cokolwiek zrobisz, wybierz miejsce, w którym będziesz przechowywał zdjęcia . . . . . . . . . . . . . . 2 I jeszcze jedno, zanim przystąpisz do pracy (to naprawdę ważne) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3 Przenoszenie zdjęć z aparatu fotogra‹ cznego do programu Lightroom . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5 Importowanie zdjęć znajdujących się na dysku twardym . . . . . . 16 Szybsze importowanie przy użyciu ustawień i widoku kompaktowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18 Importowanie ‹ lmów wideo . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20 Fotografowanie na uwięzi (czyli z aparatu prosto do programu Lightroom) . . . . . . . . . 22 Dopasowywanie zdjęć do projektu za pomocą nakładanej makiety . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26 Tworzenie własnych szablonów nazw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30 Kon‹ gurowanie ustawień importowania zdjęć . . . . . . . . . . . . . 34 Zalety formatu Adobe DNG . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37 Tworzenie własnych szablonów metadanych . . . . . . . . . . . . . . . 38 Cztery rzeczy na temat pracy z programem Lightroom, o których warto wiedzieć . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 40 Przeglądanie zaimportowanych zdjęć . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 42 Przyciemnianie ekranu i inne tryby wyświetlania zdjęć . . . . . . . 44 R O Z DZ I A Ł 2 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 53 Biblioteka. Jak zarządzać biblioteką zdjęć? Z folderami trzeba ostrożnie (to naprawdę ważne!) . . . . . . . . . . 54 Sortowanie zaimportowanych zdjęć przy użyciu kolekcji . . . . . . 58 Porządkowanie wielu sesji zdjęciowych przy użyciu zestawów kolekcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 70 Automatyczne porządkowanie zdjęć przy użyciu kolekcji inteligentnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 72 Porządkowanie zdjęć przy użyciu stosów . . . . . . . . . . . . . . . . . 74 Kiedy warto posłużyć się tymczasowymi kolekcjami? . . . . . . . . . 78 Dodawanie szczegółowych słów kluczowych na potrzeby wyszukiwania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 80 Spis treści IX Zmiana nazw zdjęć, które znajdują się już  w programie Lightroom  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .   84 Dodawanie informacji o prawach autorskich,  podpisów i innych metadanych   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .   85 Zaskocz przyjaciół możliwościami odbiornika GPS   . . . . . . . . . . .   88 Zarządzanie zdjęciami na mapie świata   . . . . . . . . . . . . . . . . . . .   90 Błyskawiczne wyszukiwanie potrzebnych zdjęć   . . . . . . . . . . . . .   96 Tworzenie wielu katalogów i ich obsługa . . . . . . . . . . . . . . . . . .  100 Z laptopa na komputer stacjonarny,  czyli o synchronizowaniu katalogów   . . . . . . . . . . . . . . . . . .  102 Tworzenie kopii zapasowej katalogu ze zdjęciami  (to BARDZO ważne!)   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  105 Odtwarzanie łączy do brakujących zdjęć   . . . . . . . . . . . . . . . . . .  107 Jak sobie radzić w kryzysowej sytuacji?   . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  109 R O Z DZ I A Ł   3 .    . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  117 DSLR: The Movie. Obsługa (cid:7) lmów nagranych lustrzanką Obsługa fi lmów   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  118 R O Z DZ I A Ł   4 .    . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  129 Kosmetyka. Dostosowywanie programu do własnych potrzeb Konfi gurowanie trybu Loupe (lupa)   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  130 Konfi gurowanie trybu Grid (siatka)   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  132 Szybsza i wygodniejsza praca z panelami   . . . . . . . . . . . . . . . . .  136 Obsługa dwóch monitorów w programie Lightroom   . . . . . . . . .  137 Ukryte możliwości taśmy fi lmowej   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  141 Logo i nazwa własnego studia grafi cznego  w programie Lightroom  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  142 R O Z DZ I A Ł   5 .    . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  151 Podstawowe informacje o edycji zdjęć. Wywoływanie zdjęć w cyfrowej ciemni Zaktualizowałeś program Lightroom ze starszej wersji?  Przeczytaj!   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  152 Korekcja balansu bieli   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  154 Ustawianie balansu bieli podczas fotografowania na uwięzi   . . . .  159 Jak skorygować ekspozycję zdjęcia?   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  161 Poprawianie plastyczności zdjęć przy użyciu suwaka Clarity  (przejrzystość)   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  167 Zwiększanie nasycenia barw   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  168 Korekcja kontrastu przy użyciu krzywej tonalnej   . . . . . . . . . . . .  169 Dwa praktyczne zastosowania nowych krzywych kanałów RGB   . .  174 Korekcja poszczególnych zakresów barw  przy użyciu składowych HSL   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  176 X Spis treści Tworzenie efektów winiety   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  178 Sztuczka z ziarnistym, kontrastowym zdjęciem   . . . . . . . . . . . . .  181 Tworzenie czarno ‑białych fotografi i   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  184 Doskonałe bichromie (i kolorowanie zdjęć)  . . . . . . . . . . . . . . . .  188 R O Z DZ I A Ł   6 .  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  195 DJ Develop (part deux). Jeszcze więcej sposobów na korekcję zdjęć Jak upodobnić zdjęcia RAW do podglądów JPEG?   . . . . . . . . . . .  196 Wyświetlanie wersji przed korekcją i po niej   . . . . . . . . . . . . . . .  198 Seryjna korekcja zdjęć na podstawie  poprawek fotografi i wzorcowej   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  199 Kopie wirtualne, czyli eksperymenty bez ryzyka   . . . . . . . . . . . .  201 Jednoczesna korekcja wielu zdjęć przy użyciu  automatycznej synchronizacji   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  203 Obsługa predefi niowanych ustawień (i tworzenie własnych!)   . . .  204 Błyskawiczne przetwarzanie zdjęć w bibliotece  programu Lightroom   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  208 Próby ekranowe umożliwiające weryfi kację wyglądu  zdjęcia na wydruku i w internecie   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  210 R O Z DZ I A Ł   7.    . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  219 Miejscowa korekcja zdjęć. Jak edytować wybrane fragmenty fotogra(cid:7) i? Rozjaśnianie, przyciemnianie i korygowanie  wybranych fragmentów zdjęcia   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  220 Pięć rzeczy, które warto wiedzieć o narzędziu Adjustment Brush  (pędzel korekcyjny)   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  227 Miejscowe korygowanie balansu bieli, cieni i szumu   . . . . . . . . .  228 Artystyczne możliwości narzędzia Adjustment Brush  (pędzel korekcyjny)   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  230 Retuszowanie portretów   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  232 Korygowanie nieba (i innych obiektów) przy użyciu  fi ltra gradientowego   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  236 R O Z DZ I A Ł   8 .  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  243 Nie wszystkie zdjęcia są doskonałe. Rozwiązywanie problemów z cyfrowymi fotogra(cid:7) ami Korygowanie zdjęć zrobionych pod światło   . . . . . . . . . . . . . . . .  244 Usuwanie szumu   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  246 Jak anulować zmiany wykonane w programie Lightroom?   . . . . .  248 Kadrowanie zdjęć   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  250 Kadrowanie przy… zgaszonym świetle   . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  253 Prostowanie zdjęć   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  254 Jak wyłapać najdrobniejsze pyłki i przekłamania na zdjęciu?   . . .  256 Usuwanie plamek i innych drobnych mankamentów obrazu   . . .  257 Spis treści XI Korekcja efektu czerwonych oczu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 261 Korygowanie zniekształceń obiektywu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 262 Usuwanie efektu winiety . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 266 Wyostrzanie zdjęć . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 268 Korekcja zjawiska aberracji chromatycznej (czyli okropnych kolorowych obwódek) . . . . . . . . . . . . . . . 273 Prosta kalibracja aparatu w programie Photoshop Lightroom . . 274 R O Z DZ I A Ł 9 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 279 Eksportowanie zdjęć. Zapisywanie fotogra(cid:8) i w formatach JPEG, TIFF i nie tylko Zapisywanie zdjęć w formacie JPEG . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 280 Tworzenie i dodawanie znaków wodnych do zdjęć . . . . . . . . . . 288 Wysyłanie zdjęć pocztą elektroniczną przy użyciu programu Lightroom . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 292 Eksportowanie oryginalnych zdjęć w formacie RAW . . . . . . . . . . 294 Publikowanie zdjęć na skróty . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 296 R O Z DZ I A Ł 10 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 307 Współpraca z Photoshopem. Jak i kiedy? Kon˜ gurowanie sposobu eksportowania zdjęć do Photoshopa . . 308 Kiedy warto uruchomić Photoshopa i jak potem wrócić do programu Lightroom? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 309 Automatyczne procesy przetwarzania obrazu z Photoshopa w programie Lightroom . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 319 Łączenie możliwości suwaka Fill Light (wypełnij światło) z nowymi funkcjami Lightrooma 4 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 325 Montowanie zdjęć panoramicznych przy użyciu Photoshopa . . . 329 Łączenie zdjęć HDR w Photoshopie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 332 R O Z DZ I A Ł 11. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 343 Book of Love. Tworzenie albumów fotogra(cid:8) cznych Zanim zaprojektujesz pierwszy album . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 344 Projektowanie pierwszego albumu od zera . . . . . . . . . . . . . . . . 346 Dodawanie tekstu i podpisów do albumu . . . . . . . . . . . . . . . . . 358 Cztery informacje o szablonach, o których warto wiedzieć . . . . . 362 Sztuczka z niestandardowym układem zdjęć . . . . . . . . . . . . . . . 364 R O Z DZ I A Ł 12 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 369 Pokaz slajdów. Prezentowanie swoich prac Tworzenie prostego, błyskawicznego pokazu slajdów . . . . . . . . 370 Projektowanie niestandardowych slajdów . . . . . . . . . . . . . . . . . 374 Twórcze zabawy z tłami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 380 XII Spis treści Cienie i kontury . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 386 Tekst i znaki wodne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 387 Dodawanie planszy tytułowej i napisów końcowych . . . . . . . . . 388 Dodawanie tła dźwiękowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 390 Kon(cid:160) gurowanie czasu wyświetlania i wygaszania slajdów . . . . . 392 Wysyłanie pokazu slajdów pocztą elektroniczną . . . . . . . . . . . . 393 R O Z DZ I A Ł 13 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 399 Odbitki. Drukowanie zdjęć Drukowanie pojedynczych zdjęć . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 400 Drukowanie stykówek z różnymi zdjęciami . . . . . . . . . . . . . . . . 404 Projektowanie niestandardowych szablonów drukowania . . . . . 412 Umieszczanie napisów na wydrukach . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 416 Drukowanie kilku zdjęć na jednym arkuszu . . . . . . . . . . . . . . . . 418 Zapisywanie niestandardowych szablonów drukowania . . . . . . 423 Zapamiętywanie ostatnio używanych szablonów w programie Lightroom . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 424 Projektowanie wydruków z rozjaśnionym zdjęciem w tle . . . . . . 426 Końcowe ustawienia drukowania i zarządzanie kolorem . . . . . . 432 Zapisywanie arkuszy przeznaczonych do wydrukowania w formacie JPEG . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 443 Projektowanie ramek dla drukowanych fotogra(cid:160) i . . . . . . . . . . . 445 R O Z DZ I A Ł 14 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 451 Układy. Projektowanie atrakcyjnych układów zdjęć na potrzeby wydruku i internetu Garść przykładowych układów zdjęć do wykorzystania . . . . . . . 452 Ekstra: 24 świetne ustawienia przetwarzania obrazu . . . . . . . . . 466 R O Z DZ I A Ł 15 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 479 Krok po kroku: zdjęcia portretowe. Mój proces przetwarzania zdjęć — od sesji do odbitki Etap pierwszy: wszystko zaczyna się od sesji fotogra(cid:160) cznej . . . . 480 Etap drugi: koniecznie o nim pamiętaj po zakończeniu sesji! . . . 481 Etap trzeci: wybieranie najbardziej udanych ujęć i tworzenie kolekcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 482 Etap czwarty: wstępna korekcja wybranych zdjęć . . . . . . . . . . . 485 Etap piąty: wysyłanie klientom zdjęć do zaopiniowania . . . . . . . 487 Etap szósty: ostatnie poprawki i retusz w Photoshopie . . . . . . . . 489 Etap siódmy: przekazanie gotowych zdjęć zleceniodawcy . . . . . 497 Skorowidz . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 499 Spis treści XIII Autor: Scott Kelby Czas naświetlania: 1/500 s Ogniskowa: 300 mm Przysłona: f/2,8 Jeśli zaryzykowałeś przeczytanie tego wstępu, to mam nadzieję, że zrobiłeś to świadomie, czyli po zapoznaniu się z ostrzeżeniem na poprzedniej stronie… Wiesz, te wstępy na- prawdę nie mają wiele (jeśli w ogóle cokolwiek) wspólnego z rzeczywistą treścią rozdziału. Są pomyślane jako chwila przerwy i odpoczynku od nauki. No dobrze. Wiem, to jest sam początek książki, jeszcze niczego się nie nauczyłeś, więc nie jesteś zmęczony i żadnej przerwy nie potrzebujesz… Zdaję sobie z tego sprawę i nawet trochę mnie to martwi, Importowanie zdjęć Jak wczytać fotografie do programu Lightroom? lecz nie na tyle, by całkiem pominąć wstęp do pierwszego rozdziału. Gdybym to zrobił, musiałbym zostawić tutaj pustą stronę, a jako doświadczony autor doskonale wiem, że czytelnicy pustych stron bardzo nie lubią. To dlatego w nie- których książkach na pustych stronach wydrukowany jest napis „Ta strona celowo pozostała pusta”. Muszę przyznać, że niezmiernie mnie to fascynuje, gdyż nikt nigdy nie tłumaczy czytelnikowi, dlaczego strona pozostała pusta, a poza tym, skoro widnieje na niej jakiś napis, to przecież już taka całkiem pusta nie jest, prawda? Jak dla mnie cała ta afera z pustymi stronami jest wielce podejrzana. Jeśli zaczniesz o nie pytać, usłyszysz mętlik dziwnych wyjaśnień o jakichś „rozkładów- kach”, „paginacji na potrzeby druku”, „propagandzie szerzonej przez wywrotowe organizacje antyrządowe” i dziesiątkach innych mniej lub bardziej technicznych kwestii. Ponieważ nie chciałem, abyś już na samym początku zaczął snuć jakieś teorie spiskowe, postanowiłem nie pozostawiać tutaj pustej strony i zapełnić ją niniejszym wstępem, pomimo że rze- czona przerwa nie jest Ci jeszcze w ogóle potrzebna (chociaż jak widzę Twoją minę, to mam wrażenie, że chyba jednak już jest). W światku wydawniczym nazywamy takie rozwiązania „działaniami na wyrost”. Przynajmniej w oŽ cjalnej wersji. Tak naprawdę nazywamy je zupełnie inaczej, lecz ze względu na użyte słownictwo możemy sobie pozwolić na pisanie o nich wyłącznie na stronach, które celowo pozostały puste. (Tylko mi nie mów, że nie ostrzegałem Cię przed wstępami!) Importowanie zdjęć. Jak wczytać fotografie do programu Lightroom? Rozdział 1. 1 Zanim cokolwiek zrobisz, wybierz miejsce, w którym będziesz przechowywał zdjęcia Zanim jeszcze na dobre zajmiesz się importowaniem i przetwarzaniem zdjęć w programie Lightroom, powinieneś podjąć decyzję co do miejsca, w którym zdjęcia te zostaną umieszczone. Decyzja ta nie jest tak prosta, jak mogłoby się wydawać, gdyż podejmując ją, należy wziąć pod uwagę liczbę wykonanych dotychczas zdjęć, które znajdują się na dysku Twojego komputera (i którymi zamierzasz zarządzać za pomocą programu Lightroom), a także liczbę zdjęć, jakie zamierzasz wykonać w ciągu najbliższych lat. Wybrane miejsce — niezależnie od tego, czy będzie to dysk twardy znajdujący się w komputerze, czy też zewnętrzny napęd dyskowy — powinno oferować pojemność wystarczającą na tysiące starych i nowych zdjęć. Oto kilka wskazówek: Użytkownicy komputerów domowych Program Lightroom został zaprojektowany w taki sposób, że domyślnie sugeruje możliwość składowania wykonanych zdjęć na dysku twardym komputera — w folderze Obrazy w systemie Windows lub Mac OS. Jeśli nie zmienisz tego ustawienia w oknie importowania zdjęć (z którym zapoznasz się już za chwilę), to wszystkie nowe zdjęcia będą zawsze traŽ ały właśnie do tego fol- dera. Jeżeli Twój komputer jest wyposażony w twardy dysk o bar- dzo dużej pojemności (przy czym mam tutaj na myśli naprawdę dużą pojemność), to nie ma problemu. (Uwaga: jeśli zastanawiasz się nad tym, ile to jest „naprawdę dużo”, to weź pod uwagę następujący, prosty przykład — przypuśćmy, że wybierasz się na sesję fotograŽ czną raz w tygodniu, a gdy z niej wracasz, to karta pamięci Twojego aparatu o pojemności 4 GB jest wypełniona po brzegi. W takim przypadku po roku folder ze zdjęciami zajmowałby około 200 GB! Tak, tak, fotograŽ e zajmują naprawdę dużo miejsca). Jeśli nie dysponujesz wystarczającą ilością wolnego miejsca na dysku twardym komputera, to powinieneś się zaopatrzyć w ze- wnętrzny napęd dyskowy, na którym będą przechowywane wykonane zdjęcia (nie przejmuj się, program Lightroom świetnie radzi sobie z takim napędem i będzie Ci skutecznie pomagał w zarządzaniu kolekcją zdjęć, niezależnie od tego, gdzie się one znajdują. Trzeba go jedynie poprawnie skonŽ gurować, a o tym, jak to zrobić, napiszę na kilku kolejnych stronach). Użytkownicy laptopów Jeśli większość prac związanych z edycją zdjęć wykonu- jesz przy użyciu laptopa, to zdecydowanie polecam Ci zakup zewnętrznego napędu dyskowego, który będzie służył do przechowywania fotograŽ i — dyski twarde w laptopach mają bowiem dość ograniczoną pojem- ność. Zastanów się nad tym przez chwilę: posługując się programem Lightroom, będziesz zarządzał kolek- cją składającą się z tysięcy fotograŽ i (a może nawet dziesiątek tysięcy). Folder ze zdjęciami ma tendencję do „niekontrolowanego” zwiększania swojej objętości i w ciągu niedługiego czasu może się okazać, że na dysku twardym laptopa nie ma już miejsca nie tylko na nowe fotograŽ e (wierz mi, dzieje się to szyb- ciej, niż można byłoby przypuszczać), ale w ogóle na nic! Na szczęście zewnętrzne dyski twarde są dziś wyjątkowo tanie, bardzo wielu fotografów pracujących z laptopami decyduje się więc na zakup takiego urządzenia. Dysk o pojemności 500 GB można kupić już za niecałe 200 złotych, a za niewiele większą kwotę możesz stać się posiadaczem dwukrotnie większego napędu o pojemności 1 TB, czyli 1000 GB. 2 Rozdział 1. Importowanie zdjęć. Jak wczytać fotografie do programu Lightroom? Y Y B B L L E E K K T T T T O O C C S S Y Y B B L L E E K K T T T T O O C C S S Program Lightroom pomoże Ci w zarządzaniu kolekcją zdjęć i porządkowaniu ich, lecz wymaga przestrzegania jednej, prostej, lecz bardzo ważnej zasady: otóż wszystkie importo- wane zdjęcia należy kopiować do jednego foldera. Owszem, w tym folderze może się znajdować dowolna liczba innych folderów, w których będą umieszczone pliki z poszczegól- nymi fotograŽ ami, lecz ważne jest, by wszystkie te foldery znajdowały się w jednym miejscu i nigdzie więcej. W tym przypadku konsekwencja stanowi klucz do sukcesu. Jeśli podczas importowania zdjęć będziesz za każdym razem wskazywał inne miejsce na dysku Twojego komputera, to zu- pełnie niepotrzebnie skomplikujesz sobie pracę i zarządzanie kolekcją fotograŽ i. Oto, w jaki sposób ułatwić sobie obsługę programu Lightroom od samego początku: I jeszcze jedno, zanim przystąpisz do pracy (to naprawdę ważne) Y Y B B L L E E K K T T T T O O C C S S Krok 1. Zgodnie z tym, co napisałem w krótkim wstępie powyżej, Twoim celem po- winno być takie zorganizowanie kolekcji zdjęć, by wszystkie fotograŽ e traŽ ały do jednego, wspólnego foldera. Jeżeli Twój komputer jest wyposażony w bardzo pojemny twardy dysk, a Ty zdecydujesz się na importowanie wszystkich zdjęć do domyślnego foldera programu Lightroom, takiego jak Obrazy, to wszystko jest bardzo proste: podczas procesu importowania zdjęć z karty pamięci folder ten zostanie automatycznie wybrany przez program Lightroom. Proponuję jednak, abyś — na wszelki wypadek — podjął jeszcze jeden, dodatkowy krok, który pozwoli uniknąć ewentualnych kompli- kacji w przyszłości. Otwórz folder Obrazy i utwórz w nim nowy, pusty folder o nazwie „Moje fotograŽ e w programie Lightroom” lub dowolnej innej (na przykład ja nadałem temu folderowi nazwę „My Lightroom Photos” i właśnie taką nazwą będę się posługiwał w dalszej części tej książki). Dzięki temu, jeśli pewnego dnia okaże się, że na dysku twardym zabrakło miejsca na nowe zdjęcia (a może się to przydarzyć nawet największym dyskom, i to szybciej, niż można by przypuszczać!), to będziesz mógł z łatwością przenieść, skopiować lub zarchiwizować całą bibliotekę zdjęć na nowym nośniku danych — będzie ona bo- wiem w całości znajdowała się w jednym katalogu, czyli właśnie w My Lightroom Photos. To jedna z tych rzeczy, o których warto wiedzieć na początku, gdyż któregoś dnia ten drobiazg może zaoszczędzić Ci już nie godzin, lecz dni ciężkiej pracy związanej z przeniesieniem zdjęć w nowe miejsce. Importowanie zdjęć. Jak wczytać fotografie do programu Lightroom? Rozdział 1. 3 ciąg dalszy na następnej stronie Krok 2. Jeśli na dysku twardym Twojego komputera znajdują się już jakieś zdjęcia, to zanim zaczniesz importować je do programu Lightroom, powinieneś przenieść foldery z tymi zdjęciami do foldera My Lightroom Photos. Dzięki temu wszystkie fotograŽ e, które zamierzasz umieścić w bibliotece programu Lightroom, będą się znajdowały we właściwym miejscu jeszcze przed ich zaimportowaniem. Choć początkowo nie wydaje się to szczególnie istotne, to podob- nie jak w przypadku podanej przed chwilą wskazówki dotyczącej wspólnego foldera, jest to jeden z tych drobiazgów, który na dłuższą metę naprawdę ułatwia życie. Jeśli zakupiłeś zewnętrzny napęd dyskowy prze- znaczony specjalnie do składowania zdjęć, to poproszę Cię teraz o wykonanie jeszcze jednej czynności, opisanej w następnym kroku tego ćwiczenia. Krok 3. Utwórz nowy folder na zewnętrznym dysku twardym, nadaj mu nazwę „My Lightroom Photos” (lub dowolną inną, podobnie jak poprzednio), a następnie przenieś do niego wszystkie foldery ze zdjęciami, które chciałbyś przeglądać i którymi zamie- rzasz zarządzać przy użyciu programu Lightroom. Oczywiście wszystkie zdjęcia mogą, a nawet powinny zostać w swo- ich źródłowych folderach (składowanie tysięcy plików z fotograŽ ami w jednym folderze „jak leci” jest raczej niewskazane). Wszystko to należy wykonać jeszcze przed przystąpieniem do importowania zdjęć do programu Lightroom (o procesie tym na- piszę już za chwilę; przy okazji dowiesz się też, w jaki sposób skonŽ gurować program Lightroom w taki sposób, by domyślnie korzystał z foldera utworzonego specjalnie w celu przechowywania zdjęć). 4 Rozdział 1. Importowanie zdjęć. Jak wczytać fotografie do programu Lightroom? Zdjęcia, które będziesz chciał wczytać do programu Lightroom, pochodzą zapewne z aparatu fotograŽ cznego (a ściślej rzecz biorąc, z umieszczonej w nim karty pamięci) bądź też znajdują się już na dysku komputera (chyba każdy ma na dysku jakieś fotograŽ czne zbiory, prawda?). Rozpo- czniesz od zaimportowania zdjęć z karty pamięci aparatu, zaś z procesem importowania zdjęć znajdujących się na dysku zapoznasz się na stronie 16. Przenoszenie zdjęć z aparatu fotograficznego do programu Lightroom 1 2 3 Krok 1. Jeśli program Lightroom jest uruchomiony, a Ty włożysz kartę pamięci do czytnika w komputerze, to na ekranie pojawi się okno dialogowe Import (importuj), pokazane na rysunku obok. Najważniejsze ustawienia w tym oknie zgromadzone są w jego górnej części — to od nich zależy, jak będzie przebiegał proces importowania zdjęć. Począwszy od lewej: (1) źródło zdjęć (w tym przypadku aparat), (2) operacja, której zostaną poddane zdjęcia (w tym przypadku kopiowanie z aparatu), (3) gdzie traŽ ą fotograŽ e (w tym przypadku na Y Y B B L L E E K K T T T T O O C C S S dysk twardy komputera, do foldera Pictures). Jeżeli nie chcesz w danej chwili importować żadnych zdjęć, to po prostu kliknij przycisk Cancel (anuluj), aby zamknąć omawiane okno dialogowe. Jeśli zamkniesz je przypadkiem, to nie martw się — w każdej chwili możesz wyświetlić je ponownie za pomocą przycisku Import (importuj), który znajduje się po le- wej stronie okna modułu Library (biblioteka), poniżej pionowej kolumny bocznych paneli. Krok 2. Po podłączeniu czytnika kart lub aparatu fotograŽ cznego do komputera program domyślnie zakłada, że będziesz chciał zaim- portować zdjęcia znajdujące się na karcie pamięci. Nazwa podłączonego urządzenia będzie wyświetlona obok przycisku z na- pisem From (skąd) w lewym górnym rogu okna programu (patrz rysunek). Jeśli chcesz zaimportować zdjęcia z innej karty pamięci (do komputera można przecież podłączyć kilka czytników), kliknij przycisk From (skąd), aby wyświetlić listę dostępnych możliwości (patrz rysunek). Możesz wybrać z niej dowolne podłączone urządzenie lub inne źródło — na przykład pulpit systemu operacyjnego, folder Obrazy czy jeden z folde- rów, z których niedawno importowałeś zdjęcia. ciąg dalszy na następnej stronie Importowanie zdjęć. Jak wczytać fotografie do programu Lightroom? Rozdział 1. 5 Krok 3. Poniżej miniatur zdjęć, po ich prawej stronie, znajduje się niewielki suwak Thumbnails (miniatury), który umożliwia wyregulowanie rozmiaru miniatur. Aby je powiększyć, przeciągnij go w prawą stronę. Wskazówka: duży podgląd zdjęcia Jeśli chcesz wyświetlić duży, pełnoekra- nowy podgląd dowolnego spośród impor- towanych zdjęć, dwukrotnie kliknij jego miniaturę lub naciśnij klawisz E. W celu przywrócenia zwykłego podglądu naciśnij klawisz G lub dwukrotnie kliknij w dowol- nym miejscu oglądanej fotogra‚ i. Krok 4. Możliwość obejrzenia miniatur zdjęć już na tym etapie pracy jest bardzo istotna, tym bardziej że program Lightroom umożliwia wybranie fotogra‚ i przeznaczonych do zaimportowania (jeśli zdarza Ci się zrobić przypadkowe zdjęcie trawnika i części włas- nej nogi podczas spacerowania z aparatem trzymanym niedbale w ręku, co z trudnych do sprecyzowania przyczyn przytra‚ a mi się bardzo często, to chyba nie chciałbyś takiego zdjęcia importować, prawda?). Do- myślnie wszystkie miniatury są oznaczone niewielkim „ptaszkiem”, potwierdzającym ich wybór — jeśli dostrzeżesz jedno lub kilka zdjęć, których nie chciałbyś importo- wać, po prostu usuń ich oznaczenia. 6 Rozdział 1. Importowanie zdjęć. Jak wczytać fotografie do programu Lightroom? Krok 5. Co zrobić, jeśli na karcie pamięci znajduje się 300 czy więcej zdjęć, a Ty chciałbyś za- importować tylko kilka? W takim przypadku najwygodniej będzie kliknąć przycisk Uncheck All (usuń zaznaczenie wszystkiego) znajdujący się w lewej dolnej części panelu z miniaturami, a następnie przytrzymać kla- wisz Ctrl (Mac OS: Command) i kliknąć tylko te zdjęcia, które chcesz zaimportować. Gdy to zrobisz, zaznacz pole wyboru znajdujące się obok dowolnego z nich, aby zaznaczyć je wszystkie jednocześnie. Ponadto, jeśli wybierzesz opcję Checked State (status zaznaczenia) z listy Sort (sortuj) znajdującej się pod miniaturami, zaznaczone zdjęcia zostaną umieszczone na samym początku listy miniatur. Wskazówka: zaznaczanie sekwencji zdjęć Jeśli zdjęcia przeznaczone do zaimportowa- nia są ułożone kolejno, jedno za drugim, to wystarczy, że najpierw klikniesz pierwsze, przytrzymasz klawisz Shift, a następnie klikniesz ostatnie spośród tych, które zamierzasz zaznaczyć. Krok 6. W górnej części okna dialogowego z ustawieniami importowania zdjęć mo- żesz wybrać, czy chcesz przenieść je bez zmian — służy do tego opcja Copy (kopiuj), czy też przy okazji zamierzasz skonwerto- wać je na format DNG — w tym celu na- leży wybrać opcję Copy as DNG (kopiuj jako DNG). (Jeśli zalety formatu DNG są Ci obce, to nie przejmuj się — na stronie 37 dowiesz się o nim wszystkiego, co najważniejsze). W zasadzie można tutaj wybrać dowolną opcję, więc jeśli nie jesteś pewien, na co się zdecydować, po prostu pozostaw pierwszą z nich, by skopiować zdjęcia z karty pamięci na dysk twardy komputera (lub zewnętrzny napęd dyskowy). Niezależnie od wybranej opcji, nietknięte pliki z fotograŽ ami pozostaną na karcie pamięci — zauważ, że opcja Move (przenieś) jest nieaktywna, więc nawet jeśli podczas kopiowa- nia przydarzą się jakieś problemy (zdarza się!), to będziesz mógł zawsze od- zyskać cenne zdjęcia z karty. T T O C S Y B L E K Importowanie zdjęć. Jak wczytać fotografie do programu Lightroom? Rozdział 1. 7 ciąg dalszy na następnej stronie Krok 7. Poniżej przycisków Copy (kopiuj) i Copy as DNG (kopiuj jako DNG) znajdują się trzy przydatne opcje podglądu fotograŽ i. Domyślnie włączona jest opcja powo- dująca wyświetlenie wszystkich zdjęć znajdujących się na karcie, lecz jeśli zdarza Ci się zapisać na karcie kilka zdjęć, potem je skopiować, ponownie włożyć kartę do aparatu, znowu zrobić kilka zdjęć, znowu skopiować i tak dalej (to dość częste), to możesz wybrać opcję New Photos (nowe zdjęcia), która spowoduje wyświetlenie miniatur tylko tych fotograŽ i, które nie były już importowane wcześniej. Reszta zostanie automatycznie ukryta (wiem — to fantastyczna opcja!). Ostatnia opcja nosi nazwę Destination Folders (foldery docelowe) i powo- duje ukrycie tych zdjęć, których nazwy są identyczne z nazwami fotograŽ i znajdujących się już w docelowym folderze. Ostatnie dwie opcje służą więc do opanowania ewentualnego bałaganu i ułatwiają zarządzanie kopiowanymi zdjęciami, co przydaje się szczególnie wówczas, gdy nie wszystkie zdjęcia są Ci jednocześ- nie potrzebne. Krok 8. W taki oto sposób dotarliśmy do momentu, w którym musimy poinformować program Lightroom, gdzie zamierzamy umieścić importowane zdjęcia. W prawym górnym rogu zdjęcia znajduje się sekcja oznaczona etykietą To (dokąd), w której wyświetlone są informacje dotyczące docelowego miejsca dla importowanych zdjęć. W opi- sywanym przypadku (rysunek obok, po lewej) mam zamiar skopiować je do foldera Pictures na dysku twardym komputera. Jeśli klikniesz etykietę To (dokąd), na ekranie pojawi się niewielkie menu (pokazane na rysunku po prawej), z którego możesz wybrać domyślny folder Obrazy, jeden z ostatnio używanych fol- derów albo dowolne inne miejsce na dysku twardym komputera. Wybrany folder wraz ze ścieżką dostępu zostanie automatycznie wyświetlony w panelu Destination (miejsce docelowe), znajdują- cym się poniżej. Na tym etapie wiesz już zatem trzy rzeczy: skąd są importowane zdjęcia (z karty pamięci), w jaki sposób (kopio- wane, a nie przenoszone) i dokąd traŽ ą (do wybranego przed chwilą foldera). Proste, prawda? 8 Rozdział 1. Importowanie zdjęć. Jak wczytać fotografie do programu Lightroom? Autor: Scott Kelby Czas naświetlania: 1/160 s Ogniskowa: 200 mm Przysłona: f/7,1 Przyznam, że tytuł „Miejscowa korekcja zdjęć” nie brzmi zbyt zgrabnie. Pół biedy z „korekcją”, bo rzeczywiście będę w nim omawiał rozmaite narzędzia do retuszowania i korygowania zdjęć — takie jak Adjustment Brush (pędzel korekcyjny) — ale skąd wzięła się „miejscowa”? Otóż jest to jedno z wielu określeń, które nazywam adobizmami. Z punktu widzenia użytkownika oznacza ono możliwość edytowania wybra- nych fragmentów fotografii, zaś sam producent tłumaczy je następująco: większość zmian i poprawek wprowadzanych Miejscowa korekcja zdjęć Jak edytować wybrane fragmenty fotografii? w programie Lightroom ma charakter globalny — innymi słowy, dotyczą one całego zdjęcia. Te, które umożliwiają zmianę wyglądu wybranych fragmentów fotografii, nie są poprawkami globalnymi, lecz miejscowymi, a stąd już tylko krok do „narzędzi służących do miejscowej korekcji…”. To oczywiście byłoby całkiem sensowne, gdyby ktokolwiek myślał takimi kategoriami. Obawiam się jednak, że nikt w ten sposób nie rozumuje (nawet programista, który użył tego określenia). Zwykli, szarzy ludzie nazwaliby poprawki, które obejmują całe zdjęcie, poprawkami, które obejmują całe zdjęcie, a poprawki, które dotyczą tylko jego części, poprawkami, które dotyczą części zdjęcia. Firma Adobe oczywiście nigdy nie zdecyduje się na używanie takich nazw, gdyż wówczas użytkownicy od razu wiedzieliby, do czego służą poszczególne funkcje. Co to, to nie. Każda nazwa musi najpierw trafić do Departamentu ds. Wprowadzania Zamie- szania w Nazewnictwie — ściśle tajnej komórki firmy, której pracownicy noszą powłóczyste szaty, ustawiają się w kręgu z pochodniami i nucą mroczne pieśni z pochyloną głową. Każda, nawet najprostsza nazwa funkcji zostaje poddana Rytuałowi Komplikacji i wychodzi zeń już jako poważny, techniczny termin, który będzie propagowany przez Wiel- kiego Emisariusza (brata Jeffa Schewe’a) na całym świecie. Chodzą plotki, że udana implementacja nowej nazwy jest czczona zwolnieniem jednego stażysty z działu marketingo- wego i jednego okresowego pracownika z księgowości. I tak to się dzieje, moi drodzy. Miejscowa korekcja zdjęć. Jak edytować wybrane fragmenty fotografii? Miejscowa korekcja zdjęć. Jak edytować wybrane fragmenty fotografii? Rozdział 7. 219 Rozjaśnianie, przyciemnianie i korygowanie wybranych fragmentów zdjęcia Wszystkie zmiany i modyfi kacje, które dotychczas wykony- waliśmy przy użyciu narzędzi w module Develop (przetwa- rzanie), obejmowały całe zdjęcie. Na przykład przesunięcie suwaka Temp (temperatura) miało wpływ na balans bieli całej fotografi i (fi rma Adobe nazywa takie poprawki globalnymi). Co zrobić, jeśli skorygowania wymaga tylko fragment zdjęcia (czyli innymi słowy, potrzebna jest poprawka miejscowa)? Wówczas należy użyć narzędzia Adjustment Brush (pędzel korekcyjny), które umożliwia wprowadzenie zmian tylko tam, gdzie są one konieczne, polegających na przykład na rozjaś- nieniu lub przyciemnieniu wybranych miejsc. Jego możliwo- ści nie kończą się jednak na przyciemnianiu i rozjaśnianiu. Przekonaj się sam! Y Y B B L L E E K K T T T T O O C C S S Krok 1. Uruchom moduł Develop (przetwarzanie) i kliknij ikonę narzędzia Adjustment Brush (pędzel korekcyjny), znajdującą się tuż nad panelem Basic (podstawowe), lub naciśnij klawisz K. Tuż pod spodem pojawi się wów- czas panel z ustawieniami (patrz rysunek) umożliwiającymi skonfi gurowanie działania narzędzia Adjustment Brush (pędzel korek- cyjny). Nietrudno zauważyć, że znajdują się w nim niemal wszystkie ustawienia dostępne w panelu Basic (podstawowe), z jednym ważnym wyjątkiem — brakuje wśród nich suwaka Vibrance (jaskrawość). (A niech to!) Krok 2. Po włączeniu narzędzia Adjustment Brush (pędzel korekcyjny) możesz przeciągnąć suwak dowolnego z dostępnych parametrów, a potem od razu przystąpić do zamalowywania wybranych miejsc zdjęcia. Oczekiwany efekt można wybrać także z listy Eff ect (efekt), jak na przykładowym rysunku. Ten rodzaj wybierania efektu ma istotną zaletę, powoduje on bowiem zwiększenie wartości wybranego parametru i wyzerowanie wszystkich pozostałych. Dzięki temu nie musisz się przejmować, że przez przypadek użyjesz ustawień, które skonfi gurowałeś wcześniej. Oprócz pojedynczych parametrów fi rma Adobe opracowała kilka tematycznych ustawień, zgromadzonych w dolnej części menu i przystosowanych do realizacji konkretnych zadań, takich jak wygładzanie skóry, wybielanie zębów itp. Wskazówka: zerowanie położeń suwaków Najszybszy sposób na wyzerowanie położenia wszystkich suwaków polega na dwukrotnym kliknięciu napisu „Eff ect” w lewym górnym rogu omawianego panelu. 220 Rozdział 7. Miejscowa korekcja zdjęć. Jak edytować wybrane fragmenty fotografii? Krok 3. Zdaję sobie sprawę, że to, co teraz napiszę, początkowo będzie wydawało się dość dziwne, ale taka jest specyfi ka narzędzia Adjustment Brush (pędzel korekcyjny). Otóż (1) najpierw wybierasz początkową wartość danego efektu (to dosłownie strzał w ciemno; spróbuj po prostu oszacować potrzebną intensywność zmiany), następ- nie (2) zamalowujesz miejsce przeznaczone do skorygowania i, wreszcie, (3) wracasz do ustawień suwaków i korygujesz je w taki sposób, by uzyskany efekt wyglądał tak, jak trzeba. Możliwość podjęcia ostatecznej de- cyzji po zakończeniu malowania jest istotną zaletą, gdyż pozwala osiągnąć dokładnie taką zmianę, jaką planowałeś. Na przykładowym zdjęciu moim celem było przyciemnienie niektórych obsza- rów nieba, więc (1) przeciągnąłem suwak Highlights (światła) dość daleko w lewą stronę (kierunek przesunięcia suwaka sugeruje gradient znajdujący się pod nim: ponieważ zamierzałem przyciemniać obraz, przeciągnąłem go w lewo). Następnie (2) zamalowałem niebo i w ten sposób przyciemniłem (wytłumiłem) zbyt jasne światła. Nawet jeśli niebo stałoby się za ciemne albo nie dość ciemne, to nie szkodzi, gdyż po zakończeniu malowania mogę (3) precyzyjnie skorygować wartość parametru Highlights (światła) za pomocą suwaka. Krok 4. Po zamalowaniu nieba skoryguj wartość parametru Highlights (światła), aż osiąg- niesz zamierzony efekt (w tym przypadku przeciągnąłem suwak odrobinę w prawo). Zauważ, że na zdjęciu pojawiła się mała czarna kropka. Jest to tzw. „pinezka”, która odpowiada wykonanej przed chwilą po- prawce. Każda ingerencja w wygląd zdjęcia za pomocą narzędzia Adjustment Brush (pędzel korekcyjny) powoduje utworzenie kolejnej pinezki w miejscu rozpoczęcia malowania. Jeśli na przykład chciałbyś zamalować wodę — być może przy zwięk- szonej wartości parametru Saturation (nasycenie) w celu zaakcentowania jej koloru — to na ekranie pojawiłaby się kolejna pinezka odzwierciedla- jąca wykonaną zmianę. Jeśli po przyjrzeniu się fotografi i stwierdziłbyś, że chcesz wprowadzić jakieś poprawki w dotychczasowym wyglądzie nieba, to mógłbyś kliknąć pinezkę odpowiadającą pierwszemu retuszowi, aby go uaktywnić, a potem zmienić wartości poszczególnych parametrów. A może znów chciałbyś poeksperymentować z wodą? Nie ma sprawy — kliknij odpowiednią pinezkę i do dzieła. Miejscowa korekcja zdjęć. Jak edytować wybrane fragmenty fotografii? Rozdział 7. 221 ciąg dalszy na następnej stronie Krok 5. Zamalujmy zatem wodę przy zmienionej wartości parametru Saturation (nasyce- nie), aby poprawić nasycenie jej kolorów. Nie można jednak po prostu zwiększyć wartości parametru Saturation (nasyce- nie) i przystąpić do malowania — w ten sposób zwiększylibyśmy nasycenie nieba, gdyż w danej chwili aktywna jest pinezka powiązana z pierwszą poprawką. Przed przystąpieniem do zamalowywania innego obszaru z innymi ustawieniami kliknij przy- cisk New (nowy) w prawym górnym rogu panelu i wybierz opcję Saturation (nasyce- nie) z listy Eff ects (efekty). Pozostałe suwaki zostaną wówczas automatycznie wyzerowane, a Ty będziesz mógł zwiększyć wartość parametru Saturation (nasycenie) do 25 (na początek). Następnie zamaluj wodę, aby nabrała nieco bardziej soczystego odcienia (początkowo zmiana nie będzie duża, więc zwiększ wartość wspomnia- nego parametru do około 50, aby kolor wody nabrał intensywności — patrz rysunek ilustrujący kolejny krok ćwiczenia). Wskazówka: usuwanie pinezek Aby usunąć pinezkę, kliknij ją, a następnie naciśnij klawisz Backspace (Mac OS: Delete). Krok 6. Zamalowanie wody w celu zwiększenia nasycenia barw było bez wątpienia cie- kawe, lecz jeszcze ciekawsza jest możliwość dodania kolejnych efektów do wyretuszo- wanych wcześniej miejsc. Jeśli przeciąg- niesz dowolny z pozostałych suwaków, jego działanie skumuluje się z tymi, które zostały wcześniej skonfi gurowane dla danego obszaru. Jeśli chciałbyś na przykład dodatkowo przyciemnić wodę, to przeciąg- nij suwak Shadows (cienie) w lewą stronę, tak jak na pokazanym obok przykładzie, gdzie ustawiłem go w położeniu –62. Dzięki temu będziesz mógł skorygować jeden fragment zdjęcia na kilka sposobów. Oczywiście nic nie stoi na przeszko- dzie, by dołączyć kolejne parametry — począwszy od Contrast (kontrast) do White Balance (balans bieli) — ale zanim do reszty zepsujemy wygląd wody, zajmijmy się innym fragmentem zdjęcia. Wskazówka: aktywne pinezki Pinezka zamalowana na czarno jest w danej chwili aktywna (białe pi- nezki są nieaktywne). Zmiana położenia suwaków ma wpływ na wygląd obszaru powiązanego z aktywną pinezką. 222 Rozdział 7. Miejscowa korekcja zdjęć. Jak edytować wybrane fragmenty fotografii? Krok 7. Ponownie kliknij przycisk New (nowy), aby móc przystąpić do pracy nad innym fragmentem zdjęcia, nie ryzykując zmiany skorygowanych dotychczas obszarów. Spróbujmy poprawić czytelność skał: wybierz opcję Clarity (przejrzystość) z listy E(cid:20) ect (efekt) i zacznij zamalowywać skały (pamiętaj, aby zrobić to po obydwu stro- nach fotogra(cid:173) i). Kontrast skał powinien ulec wyraźnemu zwiększeniu; być może staną się też trochę jaśniejsze. Przy okazji możesz przeciągnąć suwak Temp (temperatura) w prawą stronę (jak na rysunku), aby nadać im lekko pomarańczowy odcień. Wskazówka: zmiana średnicy pędzla W celu zmiany średnicy pędzla możesz użyć klawiszy [ i ] (lewego i prawego nawiasu kwadratowego), które znajdują się po prawej stronie litery P na klawiaturze Twojego komputera. Naciśnięcie klawisza [ powoduje zmniejszenie średnicy pędzla, zaś naciśnięcie klawisza ] — jej zwiększenie. Krok 8. Jeśli obawiałeś się, że przy okazji korekcji skał popsujesz kontrast i odcień wody przy brzegach, to nie przejmuj się: opcja Auto Mask (maskowanie automatyczne), znajdująca się w dolnej części panelu, wy- krywa kontury obiektów i pozwala uniknąć przypadkowego zamalowania miejsc, które nie powinny zostać skorygowane. Domyśl- nie opcja ta jest wyłączona, lecz zazwyczaj włączam ją (z jednym wyjątkiem, o którym przeczytasz za chwilę), gdyż sprawdza się naprawdę wyśmienicie. Trik polega na tym, by poznać zasadę jej działania: zwróciłeś uwagę na niewielki krzyżyk (+) pośrodku kursora (pokazany w powiększeniu na rysunku obok)? Jego położenie decyduje o tym, które fragmenty zdjęcia zostaną zamalowane, a które nie. Wszystko to, ponad czym znajdzie się wspomniany krzyżyk, zostanie zama- lowane. To oznacza, że jeśli nie zahaczysz krzyżykiem o wodę — nie zamalujesz jej, nawet jeśli zewnętrzne kra- wędzie pędzla znajdą się już ponad nią. Pamiętaj: dopiero gdy + znajdzie się nad wodą, program uzna, że można ją zamalować. Jeśli będziesz tego unikał — nie zostanie skorygowana w ogóle. ciąg dalszy na następnej stronie Miejscowa korekcja zdjęć. Jak edytować wybrane fragmenty fotografii? Rozdział 7. 223 Krok 9. Kiedy wyłączam opcję Auto Mask (masko- wanie automatyczne)? Głównie wówczas, gdy maluję duże obszary tła (na przykład niebo). Naciskam wówczas klawisz A (który służy do jej wyłączania i włączania), a potem błyskawicznie zamalowuję po- trzebne fragmenty. Postępuję tak z dwóch powodów: (1) wyłączenie detekcji krawędzi sprawia, że kursor myszy przesuwa się szyb- ciej, a oprócz tego (2) można w ten sposób uniknąć pojawienia się niepożądanych, jasnych otoczek wokół niektórych detali (na przykład czubków drzew w prawym gór- nym rogu, które znajdują się na tle nieba). Przy włączonej opcji Auto Mask (maskowanie automatyczne) po zamalowaniu nieba powstała wokół nich biała, cienka otoczka, więc wyłączyłem ją na chwilę w 3. kroku ćwiczenia i wówczas zamalowanie nieba przebiegło już bez zakłóceń. Nie zdarza się to za każdym razem, ale jeśli Ci się przytrafi , będziesz wiedział, jak sobie poradzić. Podsumowując — przy dużych obszarach, wymagających szybkiego zamalowania, wyłącz omawianą opcję, a potem ponownie ją włącz przy retuszowaniu zdjęcia w pobliżu krawędzi, których nie chciałbyś przypadkiem przekroczyć. (W ra- mach eksperymentu kliknij pierwszą utworzoną pinezkę — tę dla nieba — i zamaluj okolice drzew, aby sprawdzić, co mam na myśli). Krok 10. W jaki sposób sprawdzić, czy zamalowane zostało wszystko to, co trzeba, czy też może w którymś miejscu pozostał jakiś niedokoń- czony fragment? To proste: odszukaj opcję Show Selected Mask Overlay (pokaż maskę zaznaczonego fragmentu), znajdującą się na pasku narzędzi pod podglądem zdjęcia, i włącz ją. Zamalowany obszar zostanie wówczas wyświetlony w postaci czerwo- nej, przezroczystej maski, która jest wręcz niezastąpiona, jeśli chodzi o weryfi kację dokładności wykonanych poprawek. Jeśli zauważysz, że jakieś fragmenty nie zostały zamalowane, a powinny — po prostu je uzupełnij. Jeżeli okaże się, że zamalowałeś jakieś miejsca poza obrębem potrzebnego obszaru, naciśnij klawisz Alt (Mac OS: Option) i przeciągnij je kursorem myszy, aby usunąć je z zazna- czenia (co spowoduje wymazanie odpowiednich fragmentów czerwonej maski). Tymczasowy podgląd wybranej maski można wyświetlić także po wskazaniu odpowiedniej pinezki kursorem myszy. 224 Rozdział 7. Miejscowa korekcja zdjęć. Jak edytować wybrane fragmenty fotografii? Krok 11. Kolejna interesująca funkcja narzędzia Adjustment Brush (pędzel korekcyjny) to możliwość interaktywnej zmiany intensyw- ności wprowadzonych poprawek wprost na podglądzie zdjęcia. Mechanika tego pro- cesu bardzo przypomina obsługę narzędzia Targeted Adjustment (korekcja miejscowa), o którym pisałem w rozdziale 5. Przypuś- ćmy, że chciałbyś skorygować wartości parametrów Saturation (nasycenie) oraz Shadows (cienie) dla wody. Wskaż kurso- rem myszy pinezkę, którą utworzyłeś przy edytowaniu wody. Kursor przybierze wów- czas kształt podwójnej poziomej strzałki (oznaczonej na rysunku). To oznacza, że możesz kliknąć i przeciągnąć nim w lewą albo w prawą stronę, podobnie jak gdybyś przeciągał zwykły suwak. (Wypróbuj tę możliwość: kliknij i przeciągnij kursorem w prawą stronę, aby zwiększyć nasycenie wody i przy okazji ją rozjaśnić). No dobrze; skoro „podobnie jak zwykły suwak”, to na czym polegają korzyści? Otóż jeśli skorygowałeś jakiś fragment zdjęcia za pomocą kilku suwaków (jak w tym przypadku), to wszystkie zostaną przesunięte jednocześnie (w kierunku, w którym początkowo je przeciągnąłeś). Krok 12. W dolnej części omawianego panelu znaj- duje się garść dodatkowych parametrów. Suwak Size (rozmiar) służy do regulowania średnicy pędzla (choć wygodniej to zrobić przy użyciu klawiszy nawiasów kwadrato- wych, o których pisałem wcześniej). Suwak Feather (miękkość) decyduje o tym, na ile łagodne będą krawędzie pędzla — im wyższa jest wartość tego parametru, tym bardziej miękkie będą kontury zamalowy- wanych fragmentów (w 90 przypadków posługuję się pędzlem o bardzo miękkich krawędziach). Jeśli będziesz potrzebował pędzla o wyrazistych, ostrych konturach, to zmniejsz wartość parametru Feather (miękkość) do 0. Suwak Flow (przepływ) decyduje o płynności zamalowywania obrazu. Zwykle pozostawiam domyślną wartość tego parametru, wynoszącą 100. Ponadto program Lightroom oferuje możliwość zdefi niowania dwóch różnych rodzajów pędzli, oznaczonych literami A i B. Oznacza to, że na przykład pędzel A może mieć dużą średnicę i bardzo łagodne kontury (rysunek obok, u góry), zaś pędzel B może być bardzo niewielki i twardy (rysunek na dole) — wszystko zależy od Ciebie. W celu skonfi gurowania jednego z pędzli należy kliknąć odpowiednią literę i wybrać pożądane ustawie- nia; potem zaś można już swobodnie przełączać pomiędzy dwoma pędzlami przy użyciu przycisków A i B. ciąg dalszy na następnej stronie Miejscowa korekcja zdjęć. Jak edytować wybrane fragmenty fotografii? Rozdział 7. 225 Krok 13. Powoli kończymy. Jeszcze raz kliknij przy- cisk New (nowy) i wybierz opcję Contrast (kontrast) z listy Eff ect (efekt), a potem zamaluj góry i drzewa, aby zwiększyć ich kontrast. Następnie przeciągnij suwaki Contrast (kontrast), Clarity (przejrzystość), Saturation (nasycenie) oraz Sharpness (ostrość) w prawą stronę, aby mocno zaakcentować fakturę gór i drzew, a przy okazji nieznacznie zwiększyć intensywność barw. Na koniec kliknij pinezkę utworzoną przy edytowaniu nieba i odrobinę zmniejsz wartość parametru Exposure (ekspozycja), aby je przyciemnić. Poniżej możesz się za- poznać z wyglądem zdjęcia przed retuszem i po jego zakończeniu. 226 Rozdział 7. Miejscowa korekcja zdjęć. Jak edytować wybrane fragmenty fotografii? Jest jeszcze kilka ważnych spraw, o których warto wiedzieć, by ułatwić sobie posługiwanie się narzędziem Adjustment Brush (pędzel korekcyjny). Bogatszy o tę wiedzę (a także wiele innych wskazówek, które znajdziesz w dalszej części tego rozdziału) nie będziesz musiał uciekać się do pomocy Photos- hopa tak często jak do tej pory, gdyż wiele poprawek i retuszy z łatwością wykonasz w programie Lightroom. Pięć rzeczy, które warto wiedzieć o narzędziu Adjustment Brush (pędzel korekcyjny) 1. Program Lightroom oferuje kilka różnych sposobów wyświetlania pinezek, pomiędzy którymi można się przełączać przy użyciu menu Show Edit Pins (wyświetlaj pinezki), znajdującego się pod podglądem zdję- cia (patrz rysunek). Wybranie opcji Auto (automatycznie) sprawia, że po odsunięciu kursora poza obręb zdjęcia pinezki są auto- matycznie ukrywane. Opcja Always (zawsze) oznacza, że są zawsze widoczne, zaś Never (nigdy) — że nigdy nie są wyświetlane. Ostatnia opcja, Selected (bieżąca), powo- duje wyświetlenie tylko jednej, aktywnej pinezki. Y Y B B L L E E K K T T T T O O C C S S 2. W celu wyświetlenia podglądu zdjęcia z pominięciem poprawek wykonanych przy użyciu narzędzia Adjustment Brush (pędzel korekcyjny) kliknij niewielki przełącznik, znajdujący się w lewym dolnym rogu pa- nelu tego narzędzia (patrz rysunek). 3. Po naciśnięciu klawisza O czerwona ma- ska zostanie na stałe wyświetlona na ekra- nie, co ułatwia oszacowanie zasięgu retuszu i wprowadzenie ewentualnych poprawek. 4. Po kliknięciu trójkąta znajdującego się po prawej stronie listy Eff ect (efekt) zestaw suwaków poszczególnych parametrów zostanie ukryty, a w panelu pozostanie tylko jeden suwak — Amount (ilość); patrz rysunek, który decyduje o intensywności wszystkich zmian powiązanych z bieżącą pinezką. 5. Poniżej pola opcji Auto Mask (maskowanie automatyczne) znajduje się suwak Density (gęstość), który naśladuje działanie aerografu, znanego użyt- kownikom Photoshopa. Moim zdaniem wpływ tego parametru na działanie narzędzia Adjustment Brush (pędzel korekcyjny) jest tak subtelny, że praktycz- nie nigdy nie zmieniam jego domyślnej wartości, wynoszącej 100. Miejscowa korekcja zdjęć. Jak edytować wybrane fragmenty fotografii? Rozdział 7. 227 Miejscowe korygowanie balansu bieli, cieni i szumu Korygowanie mankamentów dotyczących tylko niektórych obszarów zdjęcia za pomocą narzędzia Adjustment Brush (pędzel korekcyjny) jest mocną stroną programu Lightroom 4. W najnowszej wersji można w ten sposób redukować ilość szumów (na przykład tylko w obszarze cieni, gdzie szumy są najbardziej widoczne — dzięki temu reszta zdjęcia nie ulegnie niepotrzebnemu rozmyciu) czy korygować balans bieli (choćby wówczas, gdy jedna część zdjęcia była sfoto- grafowana w słońcu, a inna w cieniu). Takie poprawki są teraz bardzo proste. Krok 1. Rozpocznijmy od „malowania balansem bieli”. Przyjrzyj się przykładowej fotografi i, na której panna młoda została sfoto- grafowana w drzwiach kościoła. Portret został zrobiony w świetle zastanym, a cera wygląda naturalnie. Modelka stała w łagodnym cieniu (i aparat automatycz- nie dobrał odpowiedni balans bieli dla tej sytuacji), lecz jej suknia ma wyraźnie niebie- skawy odcień, którego należy się pozbyć. Uruchom moduł Develop (przetwarzanie), kliknij przycisk narzędzia Adjustment Brush (pędzel korekcyjny) w górnej części obszaru paneli (lub po prostu naciśnij klawisz K), a potem wybierz opcję Temp (temperatura) z listy Eff ect (efekt), tak jak na przykłado- wym rysunku. Krok 2. Przeciągnij suwak Temp (temperatura) w prawą stronę, a następnie zacznij zama- lowywać suknię panny młodej. W miarę malowania ciepły balans bieli powinien neutralizować niebieski odcień sukni, która stopniowo będzie nabierała białego koloru (jak na rysunku). Y Y Y Y B B B B L L L L E E E E K K K K T T T T T T T T O O O O C C C C S S S S 228 Rozdział 7. Miejscowa korekcja zdjęć. Jak edytować wybrane fragmenty fotografii? Y Y B B L L E E K K T T T T O O C C S S Krok 3. Kolejna nowa operacja, jaką można wyko- nać w programie Lightroom 4, polega na możliwości miejscowego rozjaśnienia cieni, co w pewnym sensie przypomina działanie suwaka Fill Light (światło wypełniające) w Lightroomie 3. Oto zdjęcie, na którym warto byłoby rozjaśnić cienie w okoli- cach kapelusza, włosów oraz tylnej części sukienki (wymienione detale znajdowały się po stronie przeciwnej niż źródło światła i nie zostały dobrze doświetlone). Jeśli do wykonania poprawki użylibyśmy suwaka Shadows (cienie) z panelu Basic (podsta- wowe), to rozjaśnieniu uległyby wszystkie obszary cieni, włącznie z tłem — to zaś doprowadziłoby do zatarcia korzystnych różnic między oświetleniem modelki i drugiego planu. W takich przypadkach możliwość rozjaśnienia cieni tylko tam, gdzie to konieczne, naprawdę się przydaje. Włącz narzędzie Adjustment Brush (pędzel korekcyjny), wybierz opcję Shadows (cienie) z listy E(cid:7) ect (efekt), a potem przeciągnij suwak parametru Shadows (cienie) dość daleko w prawą stronę (ja nadałem mu wartość 49). Gdy to zrobisz, zamaluj kapelusz, fryzurę z tyłu głowy i tył sukienki. W rezultacie zamalowane obszary przestaną być idealnie czarne i pojawią się na nich niewidoczne dotąd detale. Krok 4. Rozjaśnianie cieni w opisany sposób ma w zasadzie tylko jedną wadę: szum. Jeśli zdjęcie jest zaszumione, to lwia część szumu znajduje się w najciemniejszych miejscach. Dopóki są ciemne, szum nie jest szczególnie widoczny, lecz jeśli je rozjaś- nisz, wszelkiego rodzaju przekłamania od razu dadzą o sobie znać. Jeśli zauważysz, że rzeczywiście tak się stało (tutaj już mamy do czynienia z pierwszymi symptomami), to przeciągnij suwak Noise (szum) w prawą stronę, aby zniwelować szumy w zamalo- wanych miejscach. Oczywiście zastosowa- nie suwaka Noise (szum) nie wymaga uprzedniego rozjaśnienia cieni. Po prostu akurat w tym przypadku przydał się do usunięcia problemu z szumem, który w pewnym sensie sami wywołaliśmy. Jest to o tyle wygodne, że proces redukcji szumu będzie obejmo- wał tylko zamalowane wcześniej obszary cienia. Miejscowa korekcja zdjęć. Jak edytować wybrane fragmenty fotografii? Rozdział 7. 229 Artystyczne możliwości narzędzia Adjustment Brush (pędzel korekcyjny) Wiesz już, na czym polega działanie pędzla Adjustment Brush (pędzel korekcyjny), możesz więc z powodzeniem przystą- pić do operacji nieco bardziej zaawansowanych niż zwykłe rozjaśnianie, przyciemnianie i korygowanie wybranych fragmentów zdjęć — na przykład do artystycznych przeró- bek fotografi i. Omawianie tego typu przykładów rozpocznę od techniki, która jest często spotykana na fotografi ach ślubnych. Polega ona na takim przekształceniu kolorowego zdjęcia na skalę szarości, by jeden jego element — najczęściej bukiet kwiatów trzymany w rękach panny mło
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Sekrety cyfrowej ciemni Scotta Kelby ego. Edycja i obróbka zdjęć w programie Adobe Photoshop Lightroom 4
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: