Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00315 004796 18972331 na godz. na dobę w sumie
Sekrety cyfrowej ciemni Scotta Kelby ego. Edycja i obróbka zdjęć w programie Adobe Photoshop Lightroom Classic CC - książka
Sekrety cyfrowej ciemni Scotta Kelby ego. Edycja i obróbka zdjęć w programie Adobe Photoshop Lightroom Classic CC - książka
Autor: Liczba stron: 464
Wydawca: Helion Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-283-4993-3 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> komputery i informatyka >> fotografia cyfrowa >> edycja zdjęć
Porównaj ceny (książka, ebook (-35%), audiobook).

Adobe Photoshop Lightroom Classic został pokazany światu pierwszy raz ponad 10 lat temu. Od tego czasu cieszy się zasłużoną renomą wśród rosnących rzesz fotografów. Lightroom jest znany z potężnych możliwości wyrafinowanej edycji obrazów oraz bardzo zaawansowanych narzędzi do obrabiania zdjęć. Tak złożone oprogramowanie jest jednak dość trudne do opanowania dla początkujących użytkowników - zazwyczaj muszą oni poświęcić sporo czasu, aby w miarę płynnie posługiwać się poszczególnymi elementami Lightrooma.

Jest to kolejne, zaktualizowane wydanie jedynej książki, w której cały proces przetwarzania i edycji zdjęć został przedstawiony zwięźle i wyjątkowo przejrzyście. Opisano tu najnowsze techniki, podano dokładne instrukcje, wskazówki i porady znakomicie ułatwiające pracę. To rzecz napisana prostym, przystępnym językiem, co sprawia, że nauka obsługi Lightrooma staje się dużo przyjemniejsza. Autor przekazuje również informacje o stosowanych przez siebie ustawieniach, sprawdzonych sztuczkach i skutecznych metodach pracy z Lightroomem. To wszystko sprawia, że nawet początkujący użytkownik tego programu szybko zaczyna osiągać znakomite efekty!

W tej książce między innymi:

Jeśli masz odrobinę talentu, potrzebujesz jeszcze tylko Lightrooma!

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

Tytuł oryginału: The Adobe Photoshop Lightroom Classic CC Book for Digital Photographers Tłumaczenie: Piotr Cieślak ISBN: 978-83-283-4993-3 Authorized translation from the English language edition, entitled: THE ADOBE PHOTOSHOP LIGHTROOM CLASSIC CC BOOK FOR DIGITAL PHOTOGRAPHERS, First Edition; ISBN 0134545133; by Scott Kelby; published by Pearson Education, Inc, publishing as New Riders Publishing. Copyright © 2018 by Scott Kelby All rights reserved. No part of this book may be reproduced or transmitted in any form or by any means, eIectronic or mechanical, including photocopying, recording or by any information storage retrieval system, without permission from Pearson Education, Inc. Polish language edition published by HELION S.A. Copyright © 2019. Photoshop, Photoshop Lightroom, and Photoshop Elements are registered trademarks of Adobe Systems, Inc. Macintosh, Mac, and Mac OS X are registered trademarks of Apple Inc. Windows is a registered trademark of Microsoft Corporation. Android is a registered trademark of Google LLC. Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną, fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji. Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi ich właścicieli. Autor oraz Helion SA dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz Helion SA nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji zawartych w książce. Helion SA ul. Kościuszki 1c, 44-100 Gliwice tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63 e-mail: helion@helion.pl WWW: http://helion.pl (księgarnia internetowa, katalog książek) Drogi Czytelniku! Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres http://helion.pl/user/opinie/sekpcc Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję. Printed in Poland. • Kup książkę • Poleć książkę • Oceń książkę • Księgarnia internetowa • Lubię to! » Nasza społeczność Sekrety cyfrowej ciemni Scotta Kelby’ego. Edycja i obróbka zdjęć w programie Adobe Photoshop Lightroom Classic CC SPIS TREŚCI R O Z D Z I A Ł 1  IMPORTOWANIE JAK WCZYTAĆ FOTOGRAFIE DO PROGRAMU LIGHTROOM? 1 Priorytet: przenieś wszystkie zdjęcia na zewnętrzny dysk twardy . . . . 2 Co zrobić w przypadku foldera oznaczonego znakiem zapytania? . . . 3 Będziesz potrzebował drugiego dysku twardego na kopię zapasową . . 4 Przyda Ci się też backup w chmurze . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5 Zacznij od uporządkowania zdjęć, jeszcze zanim uruchomisz Lightrooma . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6 Importowanie zdjęć znajdujących się już na dysku twardym . . . . . .10 Wybór tempa wyświetlania zdjęć . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .11 Importowanie zdjęć z aparatu fotograficznego (wariant łatwy) . . . . .13 Importowanie zdjęć z aparatu fotograficznego (dla zaawansowanych) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .15 Używasz Lightrooma na laptopie? Pokochasz podglądy inteligentne . .19 Zaoszczędź czas przy importowaniu dzięki ustawieniom predefiniowanym (i widokowi kompaktowemu) . . . . . . . . . . . .20 Konfigurowanie preferencji importowania zdjęć . . . . . . . . . . . .21 Konwersja zdjęć RAW na format Adobe DNG . . . . . . . . . . . . . .24 Cztery rzeczy na temat pracy z programem Lightroom, o których warto wiedzieć . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .25 Przeglądanie zaimportowanych zdjęć. . . . . . . . . . . . . . . . . .27 Dwa warianty podglądu pełnoekranowego. . . . . . . . . . . . . . .29 R O Z D Z I A Ł 2  PORZĄDKOWANIE MÓJ PRZEPIS NA UDANĄ PRACĘ Z LIGHTROOMEM 3 0 Cztery ważne rzeczy, które należy wiedzieć od początku!. . . . . . . .32 Chcesz ułatwić sobie pracę z Lightroomem? Używaj tylko jednego katalogu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .34 Gdzie przechowywać główny katalog? . . . . . . . . . . . . . . . . .36 Jak utworzyć kolekcję na podstawie foldera? . . . . . . . . . . . . . .37 Porządkowanie zdjęć znajdujących się już na dysku twardym. . . . . .38 Dlaczego należy używać oznaczenia „udane” zamiast oceny w gwiazdkach? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .40 Porządkowanie zdjęć importowanych z aparatu fotograficznego . . . .42 Dwa narzędzia ułatwiające odnalezienie najlepszych zdjęć: inspekcja i porównanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .48 Kolekcje inteligentne: Twój asystent w porządkach . . . . . . . . . . .50 Porządkowanie bałaganu w kolekcjach za pomocą stosów . . . . . . .52 Przypisywanie słów kluczowych (haseł do wyszukiwania) . . . . . . .54 Szybkie wyszukiwanie zdjęć ludzi z użyciem funkcji rozpoznawania twarzy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .58 Zmiana nazw zdjęć . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .62 Znajdowanie zdjęć za pomocą prostej wyszukiwarki . . . . . . . . . .63 Lightroom automatycznie rozmieszcza zdjęcia na mapie . . . . . . . .65 Rozmieszczanie zdjęć na mapie, nawet jeśli Twój aparat nie ma modułu GPS. . . . . . . . . . . . . . .66 Tworzenie kolekcji na podstawie miejsc na mapie. . . . . . . . . . . .68 Rozwiązywanie problemu z komunikatem o brakującym pliku . . . . .69 Za kulisami Lightroom automatycznie porządkuje zdjęcia według daty . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .71 Tworzenie kopii zapasowej katalogu (to bardzo ważne). . . . . . . . .74 R O Z D Z I A Ł 3  TECHNIKI ZAAWANSOWANE WYŻSZA SZKOŁA IMPORTOWANIA I PORZĄDKOWANIA 7 6 Fotografowanie na uwięzi (czyli z aparatu prosto do programu Lightroom) . . . . . . . . . . . .78 Dopasowywanie zdjęć do projektu za pomocą nakładanej makiety. . .82 Tworzenie własnych szablonów nazw. . . . . . . . . . . . . . . . . .86 Tworzenie własnych szablonów metadanych . . . . . . . . . . . . . .90 Przyciemnianie ekranu i inne tryby wyświetlania zdjęć . . . . . . . . .92 Zastosowanie linii pomocniczych i siatek . . . . . . . . . . . . . . . .94 Kiedy warto użyć szybkiej kolekcji? . . . . . . . . . . . . . . . . . . .95 Zastosowanie kolekcji docelowych (i powody ich przydatności). . . . .97 Dodawanie informacji o prawach autorskich, podpisów i innych metadanych. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .99 Z laptopa na komputer stacjonarny, czyli o synchronizowaniu katalogów . . . . . . . . . . . . . . . . . 102 Jak sobie radzić w kryzysowej sytuacji? . . . . . . . . . . . . . . . . 105 VIII Spis treści Poleć książkęKup książkę Library Develop Map Book Slideshow Print Web http://kelbyone.com R O Z D Z I A Ł 4  KONFIGUROWANIE JAK DOSTOSOWAĆ PROGRAM DO WŁASNYCH POTRZEB? 1 0 8 Podsumowanie (czyli moja kolejność edytowania zdjęć) . . . . . . . 159 Błyskawiczne przetwarzanie zdjęć w bibliotece programu Lightroom . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 160 Konfigurowanie widoku Loupe (lupa). . . . . . . . . . . . . . . . . 110 Konfigurowanie widoku Grid (siatka) . . . . . . . . . . . . . . . . . 112 Szybsza i wygodniejsza praca z panelami . . . . . . . . . . . . . . . 116 Obsługa dwóch monitorów w programie Lightroom . . . . . . . . . 117 Konfigurowanie taśmy filmowej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 121 Logo i nazwa własnego studia graficznego w programie Lightroom . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 122 R O Z D Z I A Ł 5  EDYTOWANIE ZDJĘĆ PROFESJONALNA KOREKCJA FOTOGRAFII 1 2 6 Moja ściąga z programu Lightroom . . . . . . . . . . . . . . . . . . 128 Jeśli fotografujesz w trybie RAW, zacznij od tego . . . . . . . . . . . 130 Ustawianie balansu bieli . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 135 Ustawianie balansu bieli podczas fotografowania na uwięzi . . . . . 139 Wyświetlanie podglądu „przed i po” . . . . . . . . . . . . . . . . . 141 Chcesz skopiować konkretną stylistykę? Pomoże Ci widok wzorcowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 142 Korekcja automatyczna (która wreszcie działa całkiem znośnie). . . . 143 Rozszerzanie zakresu tonalnego poprzez korekcję punktu czerni i bieli. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 144 Korygowanie ogólnej jasności (ekspozycji) . . . . . . . . . . . . . . 146 Moje „power trio”: biele, czernie i ekspozycja . . . . . . . . . . . . . 147 Zwiększanie kontrastu (to ważne!) . . . . . . . . . . . . . . . . . . 148 Rozwiązywanie problemów z przepaleniami . . . . . . . . . . . . . 149 Korygowanie zdjęć zrobionych w oświetleniu tylnym i rozjaśnianie cieni . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 151 Przejrzystość, czyli sposób na wyeksponowanie szczegółów w Lightroomie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 152 Zwiększanie nasycenia barw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 153 Usuwanie mgły . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 154 Automatyczne dopasowywanie ekspozycji . . . . . . . . . . . . . . 158 R O Z D Z I A Ł 6  MALOWANIE ŚWIATŁEM PĘDZEL KOREKCYJNY I INNE NARZĘDZIA Z PRZYBORNIKA Korygowanie wybranych miejsc (rozjaśnianie i przyciemnianie). . . . 164 Pięć innych rzeczy, jakie warto wiedzieć o pędzlu korekcyjnym w Lightroomie. . . . . . . . . . . . . . . . . 170 Miejscowe korygowanie balansu bieli, głębokich cieni i szumów . . . 171 Retuszowanie portretów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 173 Piękniejsze niebo dzięki filtrowi gradientowemu . . . . . . . . . . . 177 Prosty sposób na trudne poprawki: maski koloru i jasności . . . . . . 180 Efekt reflektora (i asymetrycznej winiety) przy użyciu filtra kołowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 185 1 6 2 1 8 8 R O Z D Z I A Ł 7  EFEKTY SPECJALNE JAK SPRAWIĆ, BY ZDJĘCIA WYGLĄDAŁY… NO CÓŻ, EFEKTOWNIE! Stylizacja zdjęć za pomocą profilów kreatywnych. . . . . . . . . . . 190 Kopie wirtualne, czyli eksperymenty bez ryzyka . . . . . . . . . . . 192 Korygowanie wybranych kolorów . . . . . . . . . . . . . . . . . . 194 Tworzenie efektów winiety . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 196 Modny, kontrastowy styl fotografii . . . . . . . . . . . . . . . . . . 199 Tworzenie czarno-białych zdjęć. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 202 Tworzenie pięknych bichromii . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 206 Stłumiona, filmowa kolorystyka. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 207 Obsługa predefiniowanych ustawień (i tworzenie własnych!) . . . . . 208 Efekt flary od słońca . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 213 Efekt krosowania na zdjęciach mody . . . . . . . . . . . . . . . . . 215 Tworzenie zdjęć panoramicznych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 217 Dodawanie smug światła . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 220 Tworzenie zdjęć HDR . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 224 Efekt mokrych ulic . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 228 Spis treści IX Poleć książkęKup książkę Sekrety cyfrowej ciemni Scotta Kelby’ego. Edycja i obróbka zdjęć w programie Adobe Photoshop Lightroom Classic CC SPIS TREŚCI R O Z D Z I A Ł 8  PROBLEMATYCZNE ZDJĘCIA KORYGOWANIE TYPOWYCH PRZYPADŁOŚCI ZDJĘĆ 2 3 0 Eksportowanie oryginalnych zdjęć w formacie RAW . . . . . . . . . 286 Publikowanie zdjęć na skróty . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 288 Korygowanie zdjęć zrobionych w oświetleniu tylnym. . . . . . . . . 232 Redukcja szumów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 234 Anulowanie dowolnych (albo wszystkich!) zmian . . . . . . . . . . . 237 Kadrowanie zdjęć. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 239 Kadrowanie przy „zgaszonym świetle” rządzi! . . . . . . . . . . . . 242 Prostowanie przekrzywionych zdjęć . . . . . . . . . . . . . . . . . 243 Usuwanie drobnych mankamentów obrazu. . . . . . . . . . . . . . 245 Prosty sposób na odnalezienie pyłków i plamek . . . . . . . . . . . 248 Korekcja efektu czerwonych oczu. . . . . . . . . . . . . . . . . . . 251 Automatyczne korygowanie deformacji wynikających z właściwości obiektywu . . . . . . . . . . . . . . . . 252 Samodzielne korygowanie wad obiektywu za pomocą prostowania „kierowanego” . . . . . . . . . . . . . . . 256 Korygowanie efektu winiety . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 259 Wyostrzanie zdjęć . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 262 Korygowanie aberracji chromatycznej (czyli tych irytujących otoczek) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 266 Prosta kalibracja aparatu w Lightroomie . . . . . . . . . . . . . . . 268 R O Z D Z I A Ł 9  EKSPORTOWANIE ZAPISYWANIE ZDJĘĆ W FORMATACH JPEG, TIFF I NIE TYLKO 2 7 0 Zapisywanie zdjęć w formacie JPEG. . . . . . . . . . . . . . . . . . 272 Tworzenie i dodawanie znaków wodnych do zdjęć . . . . . . . . . . 280 Wysyłanie zdjęć pocztą elektroniczną przy użyciu programu Lightroom . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 284 R O Z D Z I A Ł 1 0  LIGHTROOM I PHOTOSHOP JAK I KIEDY POSŁUGIWAĆ SIĘ PHOTOSHOPEM? 2 9 5 Konfigurowanie sposobu eksportowania zdjęć do Photoshopa . . . . 296 Kiedy warto uruchomić Photoshopa i jak potem wrócić do programu Lightroom? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 297 Utrzymywanie struktury warstw Photoshopa. . . . . . . . . . . . . 303 Rozszerzanie toku pracy w Lightroomie o automatyczne operacje Photoshopa . . . . . . . . . . . . . . . . 304 R O Z D Z I A Ł 1 1  ALBUMY TWORZENIE PIĘKNYCH ALBUMÓW ZE ZDJĘCIAMI 3 1 2 Zanim zaprojektujesz pierwszy album . . . . . . . . . . . . . . . . 314 Stwórz swój pierwszy album w dziesięć minut . . . . . . . . . . . . 316 Automatyzacja procesu projektowania albumu. . . . . . . . . . . . 322 Projektowanie niestandardowych stron albumu . . . . . . . . . . . 326 Dodawanie tekstu i podpisów do albumu. . . . . . . . . . . . . . . 328 Dodawanie i konfigurowanie numerów stron. . . . . . . . . . . . . 332 Cztery informacje o szablonach, które warto znać . . . . . . . . . . 334 Konfigurowanie tła . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 336 Wskazówki dotyczące układów stron i drukowanie poza serwisem Blurb . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 338 Tworzenie napisów na okładkę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 339 Sztuczka z niestandardowym układem zdjęć . . . . . . . . . . . . . 342 X Spis treści Poleć książkęKup książkę Library Develop Map Book Slideshow Print Web http://kelbyone.com R O Z D Z I A Ł 1 2  DRUKOWANIE UJARZMIJ POTĘGĘ DRUKU 3 4 4 Drukowanie pojedynczych zdjęć . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 346 Drukowanie stykówek z różnymi zdjęciami . . . . . . . . . . . . . . 350 Projektowanie niestandardowych szablonów drukowania . . . . . . 358 Umieszczanie napisów na wydrukach. . . . . . . . . . . . . . . . . 362 Drukowanie kilku zdjęć na jednym arkuszu . . . . . . . . . . . . . . 364 Zapisywanie niestandardowych szablonów drukowania . . . . . . . 369 Zapamiętywanie szablonów wydruku w Lightroomie. . . . . . . . . 370 Projektowanie wydruków z rozjaśnionym zdjęciem w tle . . . . . . . 371 Końcowe ustawienia drukowania i zarządzanie kolorem . . . . . . . 374 Zapisywanie arkuszy w formacie JPEG (na potrzeby laboratorium) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 384 Projektowanie ramek dla drukowanych fotografii. . . . . . . . . . . 387 R O Z D Z I A Ł 1 3  WIDEO OBSŁUGA WIDEOKLIPÓW NAGRANYCH APARATEM CYFROWYM 3 9 0 Przycinanie wideoklipów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 392 Wybieranie miniatury wideoklipu. . . . . . . . . . . . . . . . . . . 394 Wybieranie „zdjęcia” z wideoklipu . . . . . . . . . . . . . . . . . . 395 Edytowanie wideoklipu (metoda prosta, o ograniczonych możliwościach). . . . . . . . . . . 396 Zaawansowana edycja wideoklipu (z użyciem wielu ustawień!) . . . . 397 Zróbmy krótki film (i zapiszmy go w jakości HD)! . . . . . . . . . . . 399 R O Z D Z I A Ł 1 4  WERSJA MOBILNA LIGHTROOM NA SMARTFONIE, TABLECIE I NIE TYLKO 4 0 4 Cztery naprawdę fajne cechy Lightrooma CC na urządzenia mobilne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 406 Konfigurowanie Lightrooma na urządzeniu mobilnym . . . . . . . . 408 Jak synchronizować kolekcje z Lightroomem CC (mobilnym) . . . . . 409 Obsługa albumów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 410 Ocenianie i oznaczanie udanych zdjęć . . . . . . . . . . . . . . . . 414 Edytowanie zdjęć w mobilnym Lightroomie . . . . . . . . . . . . . 416 Kadrowanie i obracanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 424 Udostępnianie albumów Lightrooma w internecie . . . . . . . . . . 426 Udostępnianie sesji na żywo na smartfonie, tablecie lub w internecie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 430 Zaawansowane wyszukiwanie w mobilnym Lightroomie . . . . . . . 432 Wbudowana funkcja aparatu fotograficznego (jest świetna!) . . . . . 434 Stacjonarna wersja mobilnego Lightrooma to Lightroom CC . . . . . 438 R O Z D Z I A Ł 1 5  MÓJ PROCES EDYCJI ZDJĘĆ OTO MÓJ TYPOWY PROJEKT FOTOGRAFICZNY OD POCZĄTKU DO KOŃCA 4 4 0 Wszystko zaczyna się od zdjęcia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 442 Etap pierwszy: importowanie zdjęć . . . . . . . . . . . . . . . . . . 443 Etap drugi: sortowanie zdjęć . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 444 Etap trzeci: edytowanie najlepszych zdjęć . . . . . . . . . . . . . . 448 Etap czwarty: zbieranie opinii klientów . . . . . . . . . . . . . . . . 454 Etap piąty: drukowanie odbitki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 456 Inne sposoby na kontynuowanie nauki ze mną . . . . . . . . . . . . 458 SKOROWIDZ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .460 Spis treści XI Poleć książkęKup książkę ROZDZIAŁ 6 MALOWANIE ŚWIATŁEM Pędzel korekcyjny i inne narzędzia z przybornika Ten rozdział jest poświęcony zastosowaniu na- rzędzia Adjustment Brush (pędzel korekcyjny) i innych narzędzi z przybornika Lightrooma, ale dobrze wiesz (i ja też wiem), że tak naprawdę wolelibyśmy pogadać o dronach, zwłaszcza jeśli sam robisz zdjęcia z dronów, bo wtedy ten rozdział mógłby opowiadać o malowaniu światłem na wspaniałych fotografiach z lotu ptaka. Posłużyłem się jednak dronami tylko ja- ko pewną analogią w celu wyjaśnienia obszer- niejszej koncepcji, nie trzymajmy się więc jej tak kurczowo. (A przy okazji, czy wspominałem Ci o dronie DJI Mavic Air? Świetny sprzęt, a po zło- żeniu wirników ma wielkość puszki coli). Otóż przywołałem kwestię dronów, bo wszędzie obowiązują jakieś związane z nimi rozporzą- dzenia, w każdym kraju inne. Wybrałem się kie- dyś na przykład z moim kumplem Dave’em do jednego z państw Środkowego Wschodu, ale celnicy na tamtejszym lotnisku poinformowali nas, że używanie dronów jest tam zabronio- ne i skonfiskowali Dave’owego Mavica Pro. Na szczęście udało się go odzyskać przy wylocie, po uiszczeniu „opłaty magazynowej”. I tak oto dochodzimy do pewnej różnicy dzielącej tę książkę od dronów: ja pozwalam Ci spokojnie przechodzić od rozdziału do rozdziału bez dodatkowych należności, w odróżnieniu od amerykańskiej Federal Aviation Administration, która wymaga od właścicieli dronów uiszczania taksy rejestracyjnej w kwocie pięciu dolarów. Skłoniło mnie to do zastanowienia… Bo mo- że ja też przed przeczytaniem tego rozdziału powinienem zażądać od Ciebie małej taksy re- jestracyjnej? Nie wiem, na przykład trzy dolce? Dzięki temu byłbyś oficjalnie zarejestrowany i upoważniony do lektury tego rozdziału, za- wierającego wszak informacje warte znacznie więcej niż trzy dolary. Wiem, co sobie teraz pomyślałeś: „Ale Scott, ja przecież kupiłem tę książkę!”. Owszem, ja też kupiłem drona, a i tak muszę płacić, żeby nim polatać. Widzisz, kupno książki (albo drona) daje Ci prawo własności, ale nie jest ono równoważne z prawem do użytko- wania, to zaś oznacza, że według kilku rozpo- rządzeń, które właśnie naprędce wykoncypo- wałem, należy wnosić opłaty rejestracyjne… I tak oto, proszę państwa, zostałem senatorem reprezentującym czternasty dystrykt kongreso- wy na Florydzie. #taksęwymyśliłem 163 Poleć książkęKup książkę Sekrety cyfrowej ciemni Scotta Kelby’ego. Edycja i obróbka zdjęć w programie Adobe Photoshop Lightroom Classic CC Korygowanie wybranych miejsc (rozjaśnianie i przyciemnianie) Wszystko, co do tej pory robiliśmy, miało wpływ na całe zdjęcie — jeśli przeciągnąłeś suwak Exposure (ekspozycja), zmieniała się jasność całej fotografii (to tak zwana „poprawka globalna”). Co zrobić w przypadku, gdybyś chciał skorygować tylko jeden wybrany obszar zdjęcia (czyli wprowadzić „poprawkę lokalną”)? W takich sytuacjach można użyć narzędzia Adjustment Brush (pędzel korek- cyjny), które umożliwia „malowanie światłem” dokładnie tam, gdzie chcesz. Takie zabiegi (miejscowe doświetlanie i przyciemnianie) wykonywano już w tradycyjnej ciemni fotograficznej. Są one znacznie ważniejsze, niż się zdaje (a za pomocą pędzla korekcyjnego można zrobić o wiele więcej niż tylko rozjaśnianie i przyciemnianie). Krok 1. Oto oryginalne zdjęcie zrobione w Marrakeszu w Maroko. Środkowa część kadru jest zbyt jasna u góry, a pomieszczenia po bokach i fontanna po- środku sprawiają wrażenie zbyt ciemnych. W takich przypadkach narzędzie Adjustment Brush (pędzel korekcyjny), umożliwiające „malowanie światłem”, oddaje nieocenione usługi. Zwykle najpierw staram się uzyskać względnie prawidłową, ogólną ekspozy- cję, a potem za pomocą pędzla maluję miejsca zbyt ciemne lub zbyt jasne. Dla ułatwienia wyjaśnię po- krótce, na czym to polega: jest to szybki, trzyetapo- wy proces, w ramach którego (1) najpierw ustawiasz wybrany suwak w położeniu dobranym „na oko” (przyciemniającym lub rozjaśniającym), następnie (2) zamalowujesz obszar do skorygowania, potem zaś (3) wracasz do tego suwaka i korygujesz inten- sywność poprawki. Brzmi to może dziwnie (bo na początku działamy trochę po omacku), ale działa. Krok 2. Kliknij przycisk narzędzia Adjustment Brush (pędzel korekcyjny) — znajdziesz go na pasku narzędzi nad panelem Basic (podstawowe) — lub naciśnij klawisz K, aby wyświetlić panel z suwakami. Są to zasadniczo te same suwaki, co w panelu Basic (podstawowe), ułożone w tej samej kolejności. Najpierw dwukrot- nie kliknij napis Effect (efekt), zakreślony na rysunku obok, aby wyzerować wszystkie suwaki. Gdy to zrobisz, możesz przystąpić do rozjaśniania lewej części zdjęcia. Celem jest zrównoważenie jasności kadru, przeciągnij więc suwak Exposure (ekspozy- cja) nieznacznie w prawą stronę (wartość nie ma teraz większego znaczenia, bo i tak skorygujesz ją po malowaniu), a potem zamaluj pomieszczenie po lewej stronie i kafelki zdobiące przejście; pomiń jednak górną część łuku. Po zakończeniu pracy ustaw suwak Exposure (ekspozycja) w takim położeniu, by poprawka wyglądała prawidłowo (w tym przypadku ustawiłem go na wartości 1,49). Porównaj lewą część zdjęcia na tym rysunku z oryginalnym zdjęciem ilustrującym pierwszy krok ćwiczenia. 164 Rozdział 6 / Pędzel korekcyjny i inne narzędzia z przybornika Poleć książkęKup książkę Library Develop Map Book Slideshow Print Web Krok 3. Rozjaśnijmy teraz łuk po lewej stronie, nad kafelka- mi. Zależało mi na skorygowaniu oświetlenia tak, by jasność łuku była zbliżona do jasności przejścia po prawej stronie zdjęcia (właśnie takie sytuacje mam na myśli, gdy mówię o zrównoważeniu jasności; na pokazanym tu przykładzie mocno powiększyłem edytowany fragment zdjęcia, aby lepiej Ci go po- kazać). Jeśli przystąpiłbym do malowania pędzlem przy dotychczasowych ustawieniach (z ekspozycją wynoszącą 1,49), to łuk stałby się o wiele za jasny. Aby zamalować kolejny obszar z użyciem niższej wartości ekspozycji, musimy poinformować Light- rooma, że chcemy skorygować jakieś inne miejsce, kliknij zatem przycisk New (nowy), znajdujący się w górnej części panelu (i oznaczony na rysunku obok). Teraz możemy obniżyć wartość parametru Exposure (ekspozycja) — ja zmniejszyłem ją do 0,72 — i zamalować górną część łuku, a potem skorygo- wać ekspozycję tego miejsca bez wpływu na jas- ność obszaru zamalowanego wcześniej. Zauważ, że na łuku pojawiło się niewielkie kółko z czarną kropką w środku. To „pinezka”, którą oznaczony jest malowany właśnie obszar. Poprzednio zamalowany fragment też będzie oznaczony pinezką, ale białą. Na zdjęciu są więc teraz dwie pinezki. Jeśli chciał- byś wrócić do poprzedniej poprawki, dotyczącej pomieszczenia po lewej stronie, i skorygować jej ustawienia, to powinieneś kliknąć białą pinezkę (po- jawi się w niej wtedy czarna kropka, taka jak w tej bieżącej — to znak, że ta pinezka jest w danej chwili aktywna). Zapamiętane dla tej pinezki ustawienia ekspozycji zostaną przywrócone. Wskazówka. Zmiana średnicy pędzla Aby zmniejszyć średnicę pędzla, naciśnij klawisz [ (lewy nawias kwadratowy), zaś by ją powiększyć, naciśnij klawisz ] (prawy nawias kwadratowy). Krok 4. Jeśli chcesz wyświetlić podgląd obszaru znajdują- cego się pod wpływem konkretnej pinezki, wskaż tę pinezkę kursorem myszy. Obszar ten zostanie podświetlony na czerwono (jak na tym przykładzie, na którym wskazałem pinezkę dotyczącą pomiesz- czenia po lewej stronie). Wskazówka. Włączanie czerwonego podświetlenia na stałe Jeśli chcesz, aby czerwone podświetlenie (tzw. nakładka maski) było widoczne na stałe, możesz włączyć opcję Show Selected Mask Overlay (pokaż nakładkę wybranej maski) na pasku narzędzi pod obszarem podglądu lub nacisnąć klawisz O. Ciąg dalszy na następnej stronie Pędzel korekcyjny i inne narzędzia z przybornika / Rozdział 6 165 Poleć książkęKup książkę Sekrety cyfrowej ciemni Scotta Kelby’ego. Edycja i obróbka zdjęć w programie Adobe Photoshop Lightroom Classic CC Krok 5. Jeśli się zastanawiasz, jak udało mi się rozjaśnić ten łuk bez „wychodzenia poza krawędzie” i za- malowania sąsiedniej ściany, to użyłem w tym ce- lu fantastycznej opcji o nazwie Auto Mask (maska automatyczna). Po włączeniu tej opcji (znajdziesz ją w dolnej części panelu) program wykrywa poło- żenie krawędzi obiektów i pozwala uniknąć przy- padkowego zamalowania niepożądanych miejsc. Cała sztuka polega na zrozumieniu idei działania tej funkcji. Widzisz niewielki krzyżyk (+) pośrodku pędzla (został on oznaczony na rysunku)? Otóż decyduje on o tym, które miejsca zostaną skorygo- wane podczas malowania — zamalowane zostaną tylko te, przez które przejdzie ów krzyżyk. Jeśli ze- wnętrzna krawędź pędzla wyjdzie poza zamalowy- wany obszar (jak na pokazanym tu przykładzie), to nie szkodzi — dopóki nie wyjdziesz za nią krzyży- kiem, wszystko będzie w porządku. Jeśli będziesz pilnował, by znak + znajdował się w obrębie łuku, to nie zamalujesz sąsiedniej ściany. Wskazówka. Przyspieszanie działania pędzla Włączenie opcji Auto Mask (maska automatyczna) dość znacznie spowalnia działanie pędzla, bo pro- gram musi wykonywać w tle skomplikowane ob- liczenia, włączam ją więc tylko wtedy, gdy maluję w pobliżu krawędzi, której nie chcę przekraczać (na- ciśnij klawisz A, aby włączyć lub wyłączyć tę opcję). Krok 6. Zajmijmy się teraz przyciemnieniem środkowego obszaru zdjęcia, przedstawiającego sklepienie z oknami. Kliknij przycisk New (nowy), bo będziemy pracować nad nowym miejscem, dwukrotnie kliknij napis Effect (efekt), aby wyzerować wszystkie suwa- ki, a potem przeciągnij suwak Exposure (ekspozycja) dość daleko w lewą stronę, aby malowanie powo- dowało przyciemnienie zdjęcia. Następnie zamaluj cały środkowy obszar sklepienia. Po zakończeniu malowania skoryguj wartość parametru Exposure (ekspozycja) — ja ustawiłem go na –0,67. Teraz odkryjesz prawdziwą potęgę omawianego pędz- la: otóż pozwala on skonfigurować kilka suwaków naraz. Okna w retuszowanym obszarze mogłyby być trochę ciemniejsze, warto byłoby też zwiększyć kontrast całości, przeciągnij więc suwak Highlights (światła) w lewą stronę, mocno podbij wartość parametru Contrast (kontrast), a jeśli zależy Ci na jeszcze większym kontraście, to przeciągnij suwak Whites (biele) w prawo, a suwak Blacks (czernie) w lewo (jak na tym przykładzie). Teraz sklepienie wygląda znacznie lepiej. 166 Rozdział 6 / Pędzel korekcyjny i inne narzędzia z przybornika Poleć książkęKup książkę Library Develop Map Book Slideshow Print Web Krok 7. Malowaliśmy dotąd światłem (ekspozycją) i kontra- stem, teraz pomalujmy kolorem. Owszem, da się malować balansem bieli, ocieplmy więc oba bocz- ne pomieszczenia, korytarz pośrodku zdjęcia — nie zapomnij o włączeniu opcji Auto Mask (maska automatyczna), aby przypadkiem nie zamalować fontanny — a nawet część sklepienia. Aby to zrobić, kliknij przycisk New (nowy), dwukrotnie kliknij napis Effect (efekt), aby wyzerować położenie suwaków, a potem przeciągnij odpowiedzialny za balans bieli suwak Temp (temperatura) daleko w prawą stronę, w kierunku jego żółtego krańca. Następnie możesz przystąpić do malowania. Na pokazanym tu przy- kładzie zamalowuję ścianę korytarza pośrodku; w okolicach fontanny włączałem opcję Auto Mask (maska automatyczna). Gdy skończysz, ponownie kliknij przycisk New (nowy), zwiększ wartości para- metrów Contrast (kontrast) i Clarity (przejrzystość), trochę podbij ekspozycję i zamaluj drzwi, aby po- prawić ich fakturę i plastyczność. Krok 8. Fontanna pośrodku jest bardzo ciemna, rozjaś- nijmy ją więc. Metodę już znasz: kliknij przycisk New (nowy), dwukrotnie kliknij napis Effect (efekt), zwiększ wartość parametru Exposure (ekspozycja), a po malowaniu dostosuj położenie suwaka. Pod- czas malowania włączyłem opcję Auto Mask (maska automatyczna), ale nie jest ona w stu procentach skuteczna — czasami, w zależności od tonacji i wy- razistości krawędzi, malowanie „rozlewa się” na sąsiednie obszary (przydarzyło mi się to w lewej górnej części fontanny). Przytrzymałem więc kla- wisz Alt (Option w macOS), aby czasowo przełączyć pędzel w tryb wymazywania, i zamalowałem nie- potrzebnie skorygowane fragmenty, by je wyma- zać (zauważ, że po włączeniu trybu wymazywania krzyżyk zamienia się w znak minusa). Wskazówka. Usuwanie pinezki edycji Jeśli chcesz usunąć którąś z pinezek, kliknij ją i na- ciśnij klawisz Backspace (Delete w macOS). Ciąg dalszy na następnej stronie Pędzel korekcyjny i inne narzędzia z przybornika / Rozdział 6 167 Poleć książkęKup książkę Sekrety cyfrowej ciemni Scotta Kelby’ego. Edycja i obróbka zdjęć w programie Adobe Photoshop Lightroom Classic CC Krok 9. Posadzka na zdjęciu sprawia wrażenie szaroburej i warto byłoby ją nieco rozjaśnić. Wiesz, co robić. O tak, teraz wygląda to znacznie lepiej. Kliknij teraz pinezkę związaną z korekcją drzwi, które wcześniej zamalowałeś (jeśli nie jesteś pewny, która to pinez- ka, krótko wskaż kursorem myszy każdą z nich, aby podświetlić odpowiadający jej fragment na czer- wono. Gdy odnajdziesz pinezkę odpowiedzialną za wygląd drzwi, kliknij ją). W ten sposób przywrócisz zapamiętane w niej ustawienia. Wykorzystajmy te ustawienia do zamalowania mozaiki nad środ- kowym przejściem, aby zaakcentować jej detale (jak na przykładowym rysunku). Wskazówka. Sprawdzanie pominiętych miejsc Kliknij pinezkę, a potem naciśnij klawisz O, aby włą- czyć podgląd czerwonej maski. Jeśli przegapiłeś jakieś miejsce, to fragment ten nie zostanie pod- świetlony na czerwono, zamaluj go więc, aby tak się stało. Jeśli wszystko, co trzeba, jest czerwone, to znaczy, że nie pominąłeś niczego. Krok 10. Ten krok jest opcjonalny, ale ponieważ bardzo wie- lu fotografów dodaje na zdjęciach „plamy światła” (to nie jest oficjalny termin; po prostu ja to tak nazywam), postanowiłem wspomnieć o tej tech- nice. Metoda polega na utworzeniu dużej plamy światła obejmującej jasne obszary (a nawet miej- sca, które nie są zbyt jasne) i sprawiające takie wrażenie, jakby gdzieś (może z okien?) padały na scenę promienie słońca. Kliknij przycisk New (nowy) i wyzeruj suwaki. Ustaw wartość parametru Expo- sure (ekspozycja) na 1,00, nadaj końcówce pędzla odpowiednio dużą wielkość i koniecznie wyłącz opcję Auto Mask (maska automatyczna). Następnie po prostu kliknij (raz) w obszarach świateł (albo gdziekolwiek, gdzie chcesz utworzyć plamę światła — na przykładowym rysunku wskazałem kursorem myszy pinezkę odpowiadającą za tę poprawkę, wi- dać więc wszystkie miejsca potraktowane wielkim pędzlem). Jest to rzecz jasna efekt specjalny, ale jeśli poprawnie go wykonasz, może stanowić atrak- cyjne wykończenie kompozycji. 168 Rozdział 6 / Pędzel korekcyjny i inne narzędzia z przybornika Poleć książkęKup książkę Library Develop Map Book Slideshow Print Web Krok 11. Na tym rysunku widać plamy światła bez czerwonej nakładki (porównaj go z rysunkiem ilustrującym 9. krok ćwiczenia). Przed zakończeniem tego pro- jektu mam jeszcze dwie wskazówki. (1) W dolnej części panelu Adjustment Brush (pędzel korekcyj- ny) znajduje się kilka przydatnych ustawień pędzla (w tym tryb wymazywania). Za pomocą suwaka Size (rozmiar) możesz ustawić średnicę pędzla, suwak Feather (wtapianie) decyduje o miękkości krawędzi (ja zwykle ustawiam go na 50), zaś suwak Flow (przepływ) określa, czy pociągnięcie pędzlem zostanie wykonane przy 100-procentowym kryciu, czy raczej wolisz mniejszą wartość, pozwalającą na stopniowe zamalowywanie wybranych miejsc (ja pozostawiam go w ustawieniu 100). (2) Do wyboru są dwa pędzle: pędzel „A” (podstawowy) oraz pę- dzel „B” (alternatywny). Dla każdego z nich możesz wybrać inne ustawienia. Dla pędzla „A” (głównego) zazwyczaj ustawiam dość dużą wartość parametru Feather (wtapianie), zapewniającą miękką krawędź, zaś pędzlowi „B” nadaję twarde krawędzie poprzez obniżenie wartości tego parametru do 0 (jak na przykładowym rysunku). Jeśli więc chcę zamalo- wać ścianę albo inny obszar, w przypadku które- go miękka krawędź wyglądałaby dziwnie, mogę przełączyć się na pędzel „B” za pomocą klawisza \ (ukośnik lewy). Wskazówka. Przenoszenie pinezki Aby przesunąć pinezkę, po prostu kliknij ją i prze- ciągnij w wybrane miejsce. Przed Po Pędzel korekcyjny i inne narzędzia z przybornika / Rozdział 6 169 Poleć książkęKup książkę Sekrety cyfrowej ciemni Scotta Kelby’ego. Edycja i obróbka zdjęć w programie Adobe Photoshop Lightroom Classic CC Pięć innych rzeczy, jakie warto wiedzieć o pędzlu korekcyjnym w Lightroomie Jest kilka innych rzeczy, jakie warto wiedzieć na temat pędzla Adjustment Brush (pędzel korekcyjny), aby lepiej wykorzystać jego możliwości. Po zapoznaniu się z nimi (oraz z pozostałymi wskazówkami podanymi w tym rozdziale) rzadziej będziesz musiał sięgać po Photoshopa, bo nauczysz się robienia wielu przydatnych rzeczy, nie ruszając się z Lightrooma. 1. Możesz określić sposób wyświetlania pinezek edycji w Lightroomie. Służą do tego opcje znaj- dujące się w menu Show Edit Pins (pokaż pinezki edycji), na pasku narzędzi pod obszarem podglądu (patrz rysunek). Wybranie opcji Auto (automatycz- nie) oznacza, że po przesunięciu kursora myszy poza obszar zdjęcia pinezki są ukrywane. Opcja Always (zawsze) sprawia, że są zawsze widoczne, a opcja Never (nigdy) trwale je ukrywa. Opcja Selec- ted (zaznaczona) wyświetla podgląd tylko bieżącej pinezki. 2. Aby wyświetlić podgląd zdjęcia bez poprawek wprowadzonych za pomocą narzędzia Adjustment Brush (pędzel korekcyjny), kliknij niewielki przełącz- nik znajdujący się w lewym dolnym rogu panelu (oznaczony czerwonym kółkiem na rysunku obok, poniżej). 3. Po naciśnięciu klawisza O podgląd maski pozo- staje widoczny na ekranie, co pozwala wygodnie wyłapać i skorygować ewentualne niedociągnięcia. 4. Jeśli klikniesz niewielki, skierowany w dół trójkąt po prawej stronie menu Effect (efekt), suwaki Effect (efekt) zostaną ukryte, a zamiast nich pojawi się su- wak Amount (ilość), jak na przykładowym rysunku. Suwak ten umożliwia proporcjonalne wyregulowa- nie wszystkich zmian wprowadzonych w bieżącej pinezce za pomocą innych suwaków. 5. Poniżej pola Auto Mask (maska automatyczna) znajduje się suwak Density (gęstość), który w pew- nym sensie naśladuje funkcję aerografu znaną z Photoshopa. Niestety, efekt jest tak subtelny, że nigdy nie ruszam tego suwaka z jego domyślnego położenia (wartość 100). 170 Rozdział 6 / Pędzel korekcyjny i inne narzędzia z przybornika Poleć książkęKup książkę Library Develop Map Book Slideshow Print Web Miejscowe korygowanie balansu bieli, głębokich cieni i szumów Narzędzie Adjustment Brush (pędzel korekcyjny) oddaje nieocenione usługi w przypadku zdjęć, które wymagają skorygowania tylko niektórych fragmentów, bo można nim po prostu te fragmenty zamalować. Może to na przykład dotyczyć sytuacji, w której część sceny była nasłoneczniona, a część okryta cieniem. Selektywnym malowaniem można też usunąć szum z obszarów cienia, nie naruszając reszty zdjęcia (co pozwala uniknąć rozmycia związanego z redukcją szumów). To się naprawdę przydaje. Krok 1. Zacznijmy od malowania balansem bieli. Przyjrzyj się przykładowemu zdjęciu, na którym na model- kę pada ciepłe światło, ale tło znajduje się w cie- niu. Ponieważ przy robieniu tego zdjęcia miałem ustawiony automatyczny balans bieli w aparacie fotograficznym, tło nabrało niebieskawego od- cienia (to normalne, jeśli tylko jakaś część kadru znajduje się w cieniu. Bardzo często borykam się z tym problemem podczas fotografowania sportu, gdy na przykład jakaś część pola gry w trakcie popołudniowych rozgrywek jest ocieniona, a na część pada światło słoneczne). W takich przypad- kach bardzo przydaje się możliwość skorygowania balansu bieli tylko w wybranych miejscach, naciśnij więc klawisz K, aby włączyć narzędzie Adjustment Brush (pędzel korekcyjny). Krok 2. Dwukrotnie kliknij napis Effect (efekt), aby wyze- rować położenie wszystkich suwaków. Następnie przeciągnij suwak Temp (temperatura) dość daleko w prawo (w stronę żółtego krańca) i zacznij zamalo- wywać tło. W trakcie malowania żółty balans bieli będzie neutralizował niebieski odcień tła (jak na przykładowym rysunku). Na początku trzeba do- brać ustawienie parametru Temp (temperatura) „na oko”; wartość, którą mu pierwotnie nadałem (31) okazała się niewystarczająca. Zwiększyłem ją więc do 73, co dało znacznie lepszy efekt. Malowanie balansem bieli w taki sposób bardzo się przyda- je. Teraz wykorzystamy tę metodę do usunięcia szumów. Ciąg dalszy na następnej stronie Pędzel korekcyjny i inne narzędzia z przybornika / Rozdział 6 171 Poleć książkęKup książkę Sekrety cyfrowej ciemni Scotta Kelby’ego. Edycja i obróbka zdjęć w programie Adobe Photoshop Lightroom Classic CC Przed Po Przed Po Krok 3. Mamy tutaj przykład sceny, która była oświetlona silnym światłem tylnym, wpadającym przez okno. Zauważ, że na fotografii przed korekcją po lewej stronie praktycznie nie widać detali wokół okna — zostały tylko czarne kontury. Ale jeśli przeciągniesz suwaki Shadows (cienie) i Exposure (ekspozycja) na tyle daleko w prawą stronę, by uzyskać w miarę naturalną ekspozycję — ja przy okazji nieznacznie zmniejszyłem też wartość parametru Highlights (światła), aby poprawić czytelność widoku za ok- nem — to w obszarze cieni pojawi się bardzo dużo szumów. Szum zwykle kryje się właśnie w cieniach i czasami po silnym rozjaśnieniu zacienionych miejsc (tak jak w tym przypadku) ulega wzmocnie- niu. Scena za oknem wygląda więc teraz dobrze, ale okiennice, szprosy i obszar pod oknem są pełne czerwonych, zielonych i niebieskich cętek, z który- mi musimy się uporać. Krok 4. Dlaczego nie warto używać w tym celu zwykłych ustawień Lightrooma z sekcji Noise Reduction (redukcja szumów) w panelu Detail (szczegół)? Bo będą one miały równomierny wpływ na całe zdjęcie — redukcja szumów spowoduje rozmycie całej fotografii. Dzięki zastosowaniu narzędzia Ad- justment Brush (pędzel korekcyjny) możemy usunąć szumy tylko we wspomnianych wcześniej obsza- rach, a reszta zdjęcia (na jasnych fragmentach szum nie stanowi takiego problemu) pozostanie ostra. W ten sposób lekkiemu rozmyciu ulegnie tylko wyretuszowany fragment, a nie całe zdjęcie. Aby to zrobić, włącz narzędzie Adjustment Brush (pędzel korekcyjny) i dwukrotnie kliknij napis Effect(efekt), aby wyzerować wszystkie suwaki. Następnie prze- ciągnij suwak Noise (szum) do końca w prawą stronę i zamaluj wymienione wcześniej miejsca, aby usu- nąć z nich szum. Jak daleko należy przeciągnąć su- wak Noise (szum)? Koncepcja polega na znalezieniu złotego środka: po korekcji obraz powinien być nie- zbyt zaszumiony i niezbyt rozmyty. Pamiętaj, że da się przy okazji skorzystać z pozostałych suwaków, przy usuwaniu szumów możesz więc na przykład nieznacznie przyciemnić retuszowane miejsca, co także pomoże w ukryciu niepożądanych przekła- mań. W tym przypadku zwiększyłem też wartość parametru Sharpness (ostrość) na 26. 172 Rozdział 6 / Pędzel korekcyjny i inne narzędzia z przybornika Poleć książkęKup książkę Library Develop Map Book Slideshow Print Web Retuszowanie portretów Do szczegółowego retuszu zwykle używam Photoshopa, ale zaskakująco wiele poprawek można wprowadzić wprost w Lightroomie, korzystając z narzędzi Adjustment Brush (pędzel korekcyjny) i Spot Removal (usuwanie plamek), a zwłaszcza z „uzdrawiającej” funkcji tego drugiego. Oto przykład szybkiego retuszu z użyciem tylko tych dwóch narzędzi. Krok 1. Lista poprawek, jakim poddamy tę fotografię, przedstawia się następująco: (1) usunięcie więk- szych przebarwień skóry i zmarszczek, (2) wygła- dzenie skóry, (3) rozjaśnienie białek oczu, (4) zwięk- szenie kontrastu oczu i wyostrzenie ich, (5) dodanie włosom odrobiny blasku. Choć na tym przykładzie pokazane zostało całe zdjęcie, to na potrzeby re- tuszu lepiej jest powiększyć jego podgląd. Przed przystąpieniem do kolejnego kroku ćwiczenia dość silnie powiększ więc podgląd fotografii. Nawiasem mówiąc, ponieważ uznałem, że skóra modelki wy- szła na zdjęciu trochę za jasno, zmniejszyłem war- tość parametru Highlights (światła) do –15. Krok 2. Wyświetliłem podgląd w skali 1:2, aby dobrze wi- dzieć postępy prac. W celu ustawienia takiej skali podglądu wystarczy wybrać ją z menu znajdują- cego się w prawej górnej części panelu Navigator (nawigator), u góry lewego zestawu paneli. Kliknij przycisk narzędzia Spot Removal (usuwanie plamek), które znajduje się na pasku narzędzi w górnej części prawego zestawu paneli (albo naciśnij klawisz Q). Obsługa tego narzędzia sprowadza się na ogół do pojedynczych kliknięć, ale ponieważ nie chcemy wyretuszować większego fragmentu zdjęcia, niż to konieczne, zmień średnicę pędzla na tylko nie- znacznie większą od przebarwienia, które chcesz usunąć. Ustaw kursor myszy nad przebarwieniem i kliknij — raz wystarczy. Na ekranie pojawi się drugie kółko, wskazujące miejsce pobrania próbki do retuszu skóry. Oczywiście wybór programu nie zawsze jest stuprocentowo trafny, a jeśli z jakiegoś powodu Lightroom wybierze niewłaściwy obszar skóry do próbkowania, po prostu kliknij drugie kółko i przeciągnij je w inne, gładkie miejsce. Poprawka zostanie zaktualizowana. Nie krępuj się i za pomocą tego narzędzia usuń kolejne przebarwienia (jak na tym przykładzie). Ciąg dalszy na następnej stronie Pędzel korekcyjny i inne narzędzia z przybornika / Rozdział 6 173 Poleć książkęKup książkę Sekrety cyfrowej ciemni Scotta Kelby’ego. Edycja i obróbka zdjęć w programie Adobe Photoshop Lightroom Classic CC Krok 3. Usuńmy teraz drobne zmarszczki pod oczami. Po- większ podgląd jeszcze silniej (na rysunku został pokazany podgląd w skali 1:1) i za pomocą tego sa- mego narzędzia Spot Removal (usuwanie plamek), którego używaliśmy przed chwilą — upewnij się tylko, czy jest przełączone na tryb Heal (uzdra- wianie) — wykonaj pociągnięcie wzdłuż drobnych zmarszczek pod okiem po prawej stronie (jak na tym przykładzie). Zamalowany obszar stanie się biały (jak na rysunku), aby zilustrować zasięg poprawki. Krok 4. Lightroom przeanalizuje zaznaczone miejsce i wy- bierze jakiś fragment zdjęcia, który posłuży do skorygowania zmarszczki. Zwykle wybiera obszar znajdujący się w pobliżu, ale w tym przypadku padło na grzbiet nosa modelki, co oczywiście po- skutkowało niezbyt ładną poprawką. Na szczęście, jeśli nie spodoba Ci się dobór próbki, możesz po prostu zmienić miejsce próbkowania, przeciągając drugi kontur (jest trochę cieńszy) w inne miejsce na twarzy — takie, które Twoim zdaniem lepiej pasuje pod względem faktury i tonacji. (W tym przypadku przeciągnąłem próbkę w miejsce tuż pod retuszowanymi zmarszczkami, jak na rysunku obok, na dole). Nie zapomnij o wyretuszowaniu zmarszczek pod drugim okiem (naprawdę łatwo o tym zapomnieć). Uwaga. Jeśli modelka lub model są w wieku, w którym całkowity retusz zmarszczek wyglądałby nieautentycznie, lepiej będzie je tylko trochę wygładzić. W takim przypadku zmniejsz wartość parametru Opacity (krycie), aby stonować poprawkę i w pewnym stopniu odtworzyć widocz- ne zmarszczki. 174 Rozdział 6 / Pędzel korekcyjny i inne narzędzia z przybornika Poleć książkęKup książkę Library Develop Map Book Slideshow Print Web Krok 5. Po usunięciu przebarwień i zmarszczek (przy oka- zji wyretuszowałem zabłąkane kosmyki), możemy przystąpić do wygładzania skóry. Włącz narzędzie Adjustment Brush (pędzel korekcyjny) przy użyciu paska narzędzi znajdującego się w górnej części ze- stawu paneli po prawej stronie (lub naciśnij klawisz K). Następnie z listy Effect (efekt) wybierz opcję Sof- ten Skin (wygładzanie skóry). Gdy to zrobisz, zama- luj twarz modelki, z pominięciem miejsc, które nie powinny zostać wygładzone, takich jak rzęsy, brwi, usta, dziurki nosa, włosy, kontury twarzy itp. Wy- gładzanie bazuje na ujemnej wartości parametru Clarity (przejrzystość) — jest on ustawiony na –100. W tym przypadku zamalowałem tylko prawą stro- nę twarzy, aby pokazać różnicę. Efekt wygładzenia jest bardzo wyraźny, po zakończeniu malowania możesz więc zwiększyć wartość parametru Clarity (przejrzystość) na tyle, by przywrócić naturalną fakturę cery. (Tutaj podniosłem tę wartość do –55). Krok 6. Zajmijmy się teraz oczami — zacznijmy od rozjaś- nienia białek. Najpierw kliknij przycisk New (no- wy), znajdujący się w prawej górnej części panelu, a potem dwukrotnie kliknij napis Effect (efekt), aby wyzerować wszystkie suwaki. Następnie przeciąg- nij suwak Exposure (ekspozycja) odrobinę w prawą stronę (tu ustawiłem go w położeniu 0,50) i zama- luj białka oczu. Jeśli przypadkiem zamalujesz jakiś detal poza obrębem białek, przytrzymaj klawisz Alt (Option w macOS), aby przełączyć pędzel na tryb Erase (gumka), i wymaż niepożądane fragmenty. Analogicznie potraktuj drugie oko, a po zakończe- niu pracy skoryguj wartość parametru Exposure (ekspozycja) tak, by efekt wyglądał naturalnie. W dalszej kolejności możemy rozjaśnić tęczówki. Kliknij przycisk New (nowy), zwiększ wartość pa- rametru Exposure (ekspozycja) do 1,36, a potem zamaluj obie tęczówki. Następnie, aby zwiększyć ich kontrast, podbij wartość parametru Contrast (kontrast) do 33. Na koniec, aby oczy nabrały wy- razistości i blasku, przeciągnij suwak Sharpness (ostrość) do 22. Dzięki temu tęczówki staną się jaśniejsze, bardziej kontrastowe i ostrzejsze. Ciąg dalszy na następnej stronie Pędzel korekcyjny i inne narzędzia z przybornika / Rozdział 6 175 Poleć książkęKup książkę Sekrety cyfrowej ciemni Scotta Kelby’ego. Edycja i obróbka zdjęć w programie Adobe Photoshop Lightroom Classic CC Krok 7. Raz jeszcze kliknij przycisk New (nowy); tym razem będziemy bowiem akcentować odblaski światła we włosach. Zacznij od wyzerowania suwaków, a potem przeciągnij suwak Exposure (ekspozycja) nieznacz- nie w prawą stronę (ja ustawiłem go w położeniu 0,35). Gdy to zrobisz, zamaluj jasne pasma włosów, aby je zaakcentować. Na koniec napiszę o jeszcze jednej poprawce, o którą dostaję najwięcej próśb od modeli — a mianowicie o subtelnym wyszczu- planiu. Nie sądzę, żeby nasza modelka potrzebowała tego rodzaju zabiegów, ale w razie czego opera- cję tę można wykonać następująco: otwórz panel Transform (przekształcanie), należący do prawego zestawu paneli, i w sekcji Transform (przekształcanie) przeciągnij suwak Aspect (proporcja) w prawą stronę (jak na rysunku obok, na dole). Zabieg ten powoduje skompresowanie (zwężenie) zdjęcia, co daje natych- miastowy efekt wyszczuplający. Im dalej w prawo przeciągniesz ten suwak, tym szczuplejszy stanie się model. (Tu ustawiłem ów suwak w położeniu +25). Porównanie zdjęcia przed retuszem i po jego wykonaniu zostało pokazane na rysunkach niżej. Wskazówka. Ukrywanie nadmiaru pinezek Aby na ekranie pozostała tylko bieżąca pinezka edycji, wybierz opcję Selected (zaznaczona) z listy Show Edit Pins (pokaż pinezki edycji), znajdującej się na pasku narzędzi pod podglądem zdjęcia. Przed Po Na zdjęciu After (po) skóra modelki jest czystsza i gładsza (nieznacznie stonowane zostały też zbyt jasne plamy światła). Oczy są jaśniejsze, wyrazistsze i bardziej kontrastowe. Na zdjęciu After (po) skóra modelki jest czystsza i gładsza (nieznacznie stonowane zostały też zbyt jasne plamy światła). Oczy są jaśniejsze, wyrazistsze i bardziej kontrastowe. Ponadto zaakcentowałem odblaski światła we włosach i nieznacznie wyszczupliłem twarz modelki 176 Rozdział 6 / Pędzel korekcyjny i inne narzędzia z przybornika Poleć książkęKup książkę Library Develop Map Book Slideshow Print Web Piękniejsze niebo dzięki filtrowi gradientowemu Niejako wbrew nazwie Graduated Filter (filtr gradientowy) nie jest filtrem, lecz narzędziem umożliwiającym naśladowanie efektów uzyskiwanych za pomocą tradycyjnych, neutralnych filtrów połówkowych (są to szklane lub plastikowe filtry, ciemniejsze u góry i stopniowo przechodzące do pełnej przezroczystości na dole). Filtry te cieszą się popularnością wśród miłośników fotografowania krajobrazów, bo na ogół jest tak, że da się prawidłowo naświetlić albo pierwszy plan, albo niebo — ale nie oba te elementy naraz. Filtr dostępny w Lightroomie ma jednak kilka istotnych przewag nad tradycyjnymi filtrami połówkowymi. Krok 1. Zacznij od kliknięcia przycisku Graduated Filter (filtr gradientowy) na pasku narzędzi, w górnej części prawego zestawu paneli — jest to drugi przycisk po lewej stronie narzędzia Adjustment Brush (pędzel korekcyjny) — lub od naciśnięcia klawisza M. Gdy to zrobisz, na ekranie pojawi się zestaw ustawień podobnych do parametrów dostępnych dla narzę- dzia Adjustment Brush (pędzel korekcyjny), jak na rysunku obok. W tym ćwiczeniu będziemy dążyli do uzyskania efektu naśladującego tradycyjny filtr gradientowy i przyciemnienia nieba. Wybierz opcję Exposure (ekspozycja) z listy Effect (efekt), a potem przeciągnij suwak Exposure (ekspozycja) w lewą stronę, do wartości –1,65 (jak na tym przykładzie). Tak jak w przypadku narzędzia Adjustment Brush (pędzel korekcyjny), na tym etapie musimy tylko w przybliżeniu określić, na ile skuteczny ma być gradient przyciemniający — potem będziemy mogli wzmocnić lub osłabić jego działanie. Krok 2. Przytrzymaj klawisz Shift (aby podczas przeciągania gradient został ułożony idealnie poziomo), kliknij pośrodku, w górnej części zdjęcia, i przeciągnij kur- sorem pionowo w dół, mniej więcej do linii horyzon- tu. Już teraz widać efekt przyciemnienia na niebie i poprawę w zrównoważeniu tonacji obrazu. Jeśli gradient zacznie przyciemniać prawidłowo naświet- lony pierwszy plan, to być może będziesz musiał zakończyć przeciąganie przed linią horyzontu, ale w tym przypadku mogłem z powodzeniem prze- ciągnąć go dalej, nawet nieco poniżej linii horyzon- tu (wszystko zależy od zdjęcia). Samo zmniejszenie ekspozycji nie przyniosło oczekiwanych efektów, jeśli chodzi o wygląd nieba (wystarczy spojrzeć na rysunek), ale pod tym względem implementacja filtrów połówkowych w Lightroomie przewyższa tradycyjne filtry — możemy bowiem zrobić coś wię- cej, niż tylko zmniejszyć ekspozycję. Ciąg dalszy na następnej stronie Pędzel korekcyjny i inne narzędzia z przybornika / Rozdział 6 177 Poleć książkęKup książkę Sekrety cyfrowej ciemni Scotta Kelby’ego. Edycja i obróbka zdjęć w programie Adobe Photoshop Lightroom Classic CC Krok 3. Ponieważ obniżenie wartości parametru Expo- sure (ekspozycja) nie sprawiło, że niebo stało się piękniejsze (choć na ogół to wystarcza…), to ko- lejny zabieg będzie polegał na zaakcentowaniu koloru nieba poprzez przeciągnięcie suwaka Temp (temperatura) w lewą stronę, w kierunku koloru niebieskiego. O tak, teraz jest różnica! Możesz też zwiększyć wartość parametru Whites (biele), aby podbić kontrast i wyeksponować chmury. Takich rzeczy nie da się uzyskać za pomocą zwykłego filtra optycznego. Zauważ, że na tym przykładzie przeciągnąłem gradient na tyle daleko w dół, że zaczął przyciemniać góry. (Pinezka edycji pokazuje środek gradientu — możesz ją przeciągać w górę i w dół, by zmienić jego położenie). Na następnej stronie opowiem o tym, jak radzić sobie z tego ro- dzaju problemami (a w kolejnym ćwiczeniu pokażę jeszcze lepszy trik), zanim jednak do tego dojdzie- my, zapoznaj się z dwoma krótkimi wskazówkami. (1) W celu usunięcia gradientu kliknij pinezkę edy- cji i naciśnij klawisz Backspace (Delete w macOS). (2) Jeśli nie przytrzymasz klawisza Shift w trakcie tworzenia gradientu, to będziesz mógł go obrócić (w razie potrzeby). Przed Po 178 Rozdział 6 / Pędzel korekcyjny i inne narzędzia z przybornika Poleć książkęKup książkę Library Develop Map Book Slideshow Print Web Krok 4. Może się zdarzyć, że filtr gradientowy pokryje takie elementy zdjęcia, których nie chciałeś zmieniać, tak jak stało się w tym przypadku — chciałem wpraw- dzie przyciemnić niebo i ożywić jego kolorystykę, ale spowodowało to przyciemnienie i zmianę kolo- rystyki także wieży Belem w Lizbonie, co jest zupeł- nie zbyteczne. Na szczęście da się zmodyfikować gradient, wymazując jego fragmenty w obrębie wieży. Po zaznaczeniu pinezki filtra gradientowego kliknij przycisk Brush (pędzel), znajdujący się w sek- cji Mask (maska), tuż pod paskiem narzędzi. Krok 5. Przewiń teraz zawartość panelu w dół, kliknij przycisk Erase (wymaż), znajdujący się tuż pod su- wakami, i zacznij zamalowywać wieżę. W trakcie malowania efekt przyciemnienia i zmiany nasy- cenia barw będzie usuwany (jak na tym przykła- dzie). Obsługa tego pędzla rządzi się tymi samymi prawami, co zwykłego pędzla Adjustment Brush (pędzel korekcyjny) — możesz nacisnąć klawisz O, aby wyświetlić maskę w trakcie malowania, możesz zmienić miękkość krawędzi itp. Pędzel ten może też służyć do uzupełniania maski gradientu, a nie tylko jej wymazywania — po prostu nie włączaj przyci- sku Erase (wymaż), aby móc domalować potrzebne miejsca do gradientu. A jeśli chciałbyś się zapoznać z jeszcze łatwiejszą metodą wykonywania tego rodzaju retuszy, to przeczytaj kolejne ćwiczenie. Pędzel korekcyjny i inne narzędzia z przybornika / Rozdział 6 179 Poleć książkęKup książkę Sekrety cyfrowej ciemni Scotta Kelby’ego. Edycja i obróbka zdjęć w programie Adobe Photoshop Lightroom Classic CC Prosty sposób na trudne poprawki: maski koloru i jasności Przed chwilą poznałeś trik umożliwiający przyciemnienie oraz ożywienie kolorystyki nieba za pomocą gradientu. Znasz już też dość uciążliwą metodę na wymazanie tych fragmentów maski gradientu, które spowodowały zbyteczne przyciemnienie lub zaniebiesz- czenie obiektów. Podczas mozolnego malowania być może pomyślałeś sobie: „Chyba musi być na to jakiś lepszy sposób!”. Owszem, przyjacielu, jest… Powiem więcej, są nawet dwa takie sposoby. Polegają one na zastosowaniu maski koloru albo maski luminancji i muszę przyznać, że dają znakomite rezultaty. Krok 1. Oto oryginalne zdjęcie (przedstawiające wieżę Meczetu Księgarzy w Marrakeszu w Maroko). Jak widać, niebo aż się prosi o użycie narzędzia Gradu- ated Filter (filtr gradientowy) (M), które umożliwiło- by przyciemnienie go i zaakcentowanie kolorów. Taki gradient w dolnych partiach zdjęcia płynnie przechodziłby do przezroczystości (jeśli nie jesteś pewny, o czym mowa, zapoznaj się z poprzednim ćwiczeniem). Krok 2. Zastosowałem tutaj filtr gradientowy, który prze- ciągnąłem od góry zdjęcia na niemal sam dół. Jak widać, przejście od zaciemnienia do przezroczysto- ści nadało niebu ładny niebieski kolor. Aby uzyskać taki efekt, oczywiście dość silnie zmniejszyłem war- tość parametru Exposure (ekspozycja), ale oprócz tego przeciągnąłem też suwak Temp (temperatura) w kierunku koloru niebieskiego, aby zaakcentować błękit nieba. Skorygowałem też wartości parame- trów Whites (biele) i B
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Sekrety cyfrowej ciemni Scotta Kelby ego. Edycja i obróbka zdjęć w programie Adobe Photoshop Lightroom Classic CC
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: