Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00106 008643 10442362 na godz. na dobę w sumie
Sekrety mistrza fotografii cyfrowej. 200 ujęć Scotta Kelby ego. Wydanie II - książka
Sekrety mistrza fotografii cyfrowej. 200 ujęć Scotta Kelby ego. Wydanie II - książka
Autor: Liczba stron: 234
Wydawca: Helion Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-246-8046-7 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> komputery i informatyka >> fotografia cyfrowa >> techniki fotografowania
Porównaj ceny (książka, ebook, audiobook).

Aparaty cyfrowe spowszedniały na tyle, że oszacowanie liczby zdjęć powstających każdego dnia jest prawie niemożliwe. Jak sprawić, żeby Twoje zdjęcia nie utonęły w masie przeciętnych, średniej jakości fotografii? Na to i wiele innych pytań znajdziesz odpowiedź w niepowtarzalnej książce mistrza Scotta Kelby’ego. Tylko on, ze swoim poczuciem humoru, w bezpośredni sposób oraz na najlepszych przykładach przekaże Ci najważniejsze tajniki fotografii cyfrowej.

Po lekturze tej książki już nigdy nie popełnisz klasycznych błędów powielanych przez amatorów. Dowiedz się, jak zapewnić ostrość Twoim zdjęciom oraz jak poprawnie fotografować rozmaite przedmioty, sytuacje i ludzi niezależnie od warunków oświetleniowych i pogodowych. Kolejne wydanie tej cenionej książki zostało zaktualizowane i rozszerzone o nowe sytuacje - fotografię krajobrazową oraz porady. Ta książka to przepis na udane zdjęcia!

Dzięki tej książce:

Najlepsze źródło informacji o fotografii cyfrowej!

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

Tytuł oryginału: The Digital Photography Book: Part 1 (2nd Edition) Tłumaczenie: Piotr Cieślak ISBN: 978-83-246-8046-7 Authorized translation from the English language edition, entitled: THE DIGITAL PHOTOGRAPHY BOOK: Volume 1, Second Edition; ISBN 0321934946; by Scott Kelby; published by Pearson Education, Inc, publishing as Peachpit Press. Copyright © 2013 by Kelby Corporate Management. All rights reserved. No part of this book may be reproduced or transmitted in any form or by any means, electronic or mechanical, including photocopying, recording or by any information storage retrieval system, without permission from Pearson Education Inc. Polish language edition published by HELION S.A. Copyright © 2013. Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną, fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji. Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi ich właścicieli. Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz Wydawnictwo HELION nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji zawartych w książce. Wydawnictwo HELION ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63 e-mail: helion@helion.pl WWW: http://helion.pl (księgarnia internetowa, katalog książek) Drogi Czytelniku! Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres http://helion.pl/user/opinie/focws2 Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję. Printed in Poland. • Kup książkę • Poleć książkę • Oceń książkę • Księgarnia internetowa • Lubię to! » Nasza społeczność Sekrety mistrza fotografii cyfrowej. 200 ujęć Scotta Kelby’ego Rozdział 1. Jak robić naprawdę ostre zdjęcia? Jeśli Twoje zdjęcia nie będą ostre, to wszystko inne nie będzie miało znaczenia 1 Największa tajemnica idealnie ostrych zdjęć 2 3 Kolejna tajemnica, którą koniecznie trzeba znać A teraz sprawa absolutnie priorytetowa 4 Jeśli tego nie zrobisz, to możesz pożegnać się z aparatem 5 6 Jeśli to pominiesz, aparat się zawiesi… 7 To chyba już koniec żartów Jeśli „żyleta”, to tylko ze statywem 8 Głowica ułatwia życie 9 Nie wciskaj spustu migawki — użyj wężyka spustowego 10 Zapomniałeś wężyka spustowego? Użyj samowyzwalacza Czas na superostrość — blokada lustra Wyłącz redukcję wibracji lub stabilizację obrazu Fotografuj przy optymalnej dla Twojego obiektywu wartości przysłony Dobre szkło decyduje o ostrości obrazu Unikaj zwiększania wartości parametru ISO, jeśli używasz statywu Powiększ podgląd zdjęcia, aby sprawdzić ostrość Photoshop — wyostrzanie po fakcie Zmniejszyłeś zdjęcie, aby opublikować je w sieci? Wyostrz je jeszcze raz! Tajemnica ostrych zdjęć robionych z ręki Jak ustabilizować aparat trzymany w ręku? Rozdział 2. Profesjonalne zdjęcia kwiatów znacznie trudniejsze, niż się wydaje Kwiatów nie należy fotografować z góry Fotografowanie kwiatów obiektywem zmiennoogniskowym Makroobiektyw umożliwia fotografowanie z bardzo niewielkiej odległości Makroobiektywy są zbyt drogie? To może soczewka makro? Kiedy najlepiej fotografować kwiaty? Nie czekaj na deszcz — wywołaj go sam! Kwiaty na czarnym tle Kwiaty na białym tle Najlepsze światło do fotografowania kwiatów we wnętrzach Skąd wziąć kwiaty do zdjęć? Okiełznać wiatr Pomyśl, może wystarczy pokazać detal? 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 [ VIII ] spis treściKup książkęPoleć książkę Sekrety mistrza fotografii cyfrowej. 200 ujęć Scotta Kelby’ego Rozdział 3. Profesjonalne zdjęcia weselne zdjęć z wesela nie da się powtórzyć. Muszą wyjść za pierwszym razem! Zdjęcia w kościele, przy słabym oświetleniu. Część 1. Zdjęcia w kościele, przy słabym oświetleniu. Część 2. Czy jasny obiektyw f/1,4 jest naprawdę niezbędny? Jak uzyskać miękkie, rozproszone światło z lampy błyskowej? Część 1. Jak uzyskać miękkie, rozproszone światło z lampy błyskowej? Część 2. Jak posługiwać się lampą błyskową podczas imprez weselnych w plenerze? Poszukaj korzystnego oświetlenia dla panny młodej Nie poświęcaj za wiele czasu na oficjalne ujęcia Zdjęcia oficjalne — kogo fotografować przede wszystkim? Zdjęcia oficjalne — państwo młodzi powinni stanowić najważniejszy element fotografii W jaki sposób upozować postacie na zdjęciu przedstawiającym pannę młodą z innymi osobami Jak uniknąć mrużenia oczu? Zdjęcia oficjalne — jak ustawić ostrość? Zdjęcia oficjalne — jak wysoko ustawić aparat? Zdjęcia oficjalne — nie kadruj na wysokości stawów Zdjęcia oficjalne — jak uzyskać znakomite tło? Niech żyje bal! — fotografie z wesela Twoje główne zadanie — podążać za panną młodą Fotografowanie szczegółów (i kilka słów o tym, 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 na które z nich warto zwrócić uwagę) 56 Znajdź ciekawy sposób na pokazanie sceny 57 Jakie sceny fotografować obiektywem szerokokątnym? 58 59 Zabierz ze sobą dodatkowe karty pamięci Utwórz kopię zapasową zdjęć na miejscu 60 Jeśli fotografujesz w formacie JPEG — zastosuj predefiniowane ustawienia balansu bieli Rozdział 4. Profesjonalne fotografie krajobrazowe Praktyczne wskazówki i porady, jak uwiecznić na zdjęciach piękno przyrody Złota zasada fotografii krajobrazowej Nigdy nie rozstawaj się ze statywem Fotografuj w trybie preselekcji przysłony Krajobrazy: tworzenie ujmujących kompozycji Jak fotografować wodospady? Cenna wskazówka dla miłośników 61 63 64 65 66 67 68 fotografowania w lesie 69 W którym miejscu powinna znaleźć się linia horyzontu? 70 Jak zrobić ciekawe zdjęcia gór? 71 [ IX ] spis treściKup książkęPoleć książkę Sekrety mistrza fotografii cyfrowej. 200 ujęć Scotta Kelby’ego Sztuczka, która ociepli chłodny wschód lub zachód słońca Włącz „migacze”, by uratować detale zdjęcia Jak poradzić sobie z „migaczami”? Jak pokazać prawdziwą wielkość obiektów? Nie rozkładaj pochopnie statywu… Sposób na nasycone kolory Co fotografować przy złej pogodzie? Ze zjawiskami atmosferycznymi za pan brat Jak prosto i skutecznie pozbyć się odblasków światła Tajna broń miłośników fotografowania krajobrazu Horyzont powinien być prosty Fotografowanie w pochmurne dni Wskazówki dotyczące zdjęć panoramicznych. Część 1. Wskazówki dotyczące zdjęć panoramicznych. Część 2. Wskazówki dotyczące zdjęć panoramicznych. Część 3. Imitowanie zdjęć panoramicznych Kiedy przydaje się obiektyw szerokokątny? Chcesz robić lepsze zdjęcia? Zejdź na ziemię! Rozdział 5. Profesjonalne fotografie sportowe Lepiej poszukaj książeczki czekowej… Zawodowe fotografowanie sportu jest nieziemsko kosztowne Jakich obiektywów należy używać? Świetny obiektyw w dobrej cenie Stabilizacja aparatu w fotografii sportowej Nie planuj zmiany obiektywów Ustawienie balansu bieli podczas fotografowania sportów halowych Fotografuj przy czasie naświetlania 1/1000 s albo krótszym Fotografujesz nocą albo we wnętrzach? Zwiększ wartość ISO! Jak nie zepsuć zdjęcia przy sztucznym oświetleniu? Fotografuj przy szeroko otwartej przysłonie Fotografowanie w trybie ciągłym Fotografowanie wydarzeń sportowych — RAW czy JPEG? Panoramowanie w celu wyeksponowania ruchu Ustaw ostrość zawczasu, aby nie spóźnić się ze zdjęciem Fotografuj w pionie, by uzyskać interesujący efekt Nie obawiaj się kadrowania zdjęć Dwoje oczu i piłka Zwycięzca nie zawsze jest najważniejszy Kompozycje zdjęć sportowych Zawodowcy znają się na rzeczy 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 [ X ] spis treściKup książkęPoleć książkę Sekrety mistrza fotografii cyfrowej. 200 ujęć Scotta Kelby’ego Rozdział 6. Profesjonalne fotografie ludzi Garść wskazówek i porad, jak pokazać ludzi z ich najlepszej strony Najlepsze obiektywy do fotografii portretowej Kilka słów o przysłonie Jednolite tła Tła z muślinu i innych tkanin Dobór tła w portretach plenerowych Jak ustawić ostrość? Jak ustawić aparat? Kompozycja w zdjęciach portretowych Jeszcze jedna wskazówka dotycząca kompozycji Oświetlenie portretów w plenerze Oświetlenie portretów we wnętrzach Fotografowanie noworodków Wspaniałe portrety o zachodzie słońca Blendy i ładniejsze portrety w naturalnym świetle Ustawianie blendy Użyj blendy do urozmaicenia płaskiego światła Rozdział 7. Profesjonalne unikanie problemów Cyfrowy ból głowy i o tym, jak go uniknąć Jak uniknąć problemów ze źle skonfigurowanym balansem bieli? Fotografowanie zimą zmniejsza wydajność baterii Unikaj zmiany obiektywów w zapylonych miejscach Poproś o pozwolenie na fotografowanie ze statywu Uważaj, co fotografujesz Jak ustawić statyw w nierównym terenie? Jeszcze jeden powód, dla którego zawodowcy używają osłon obiektywu Jak ochronić soczewkę obiektywu przed uszkodzeniem Skracając czas działania wyświetlacza LCD, oszczędzasz baterie Co zrobić, gdy nie możesz dobrać poprawnej ekspozycji? Unikaj efektu czerwonych oczu Usuwanie efektu czerwonych oczu Rozdział 8. Jak profesjonalnie korzystać z zalet technologii cyfrowej? Fotografia cyfrowa to nie tylko wygoda i brak tradycyjnej kliszy filmowej Nie wahaj się wciskać spustu migawki! Nakłoń wyświetlacz LCD do współpracy Odrzucaj nieudane fotografie w trakcie sesji [ XI ] 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 145 146 147 148 spis treściKup książkęPoleć książkę Sekrety mistrza fotografii cyfrowej. 200 ujęć Scotta Kelby’ego Korzystaj z podglądu prześwietlonych fragmentów zdjęcia Widok w wizjerze i patrol graniczny Eksperymentuj, to nic nie kosztuje Nie umieszczaj zbyt wielu danych na jednej karcie pamięci Nie wahaj się drukować odbitek w dużym formacie Osłonę tulipanową łatwo zgubić Co jest lepsze: prześwietlenie czy niedoświetlenie zdjęcia? Jak uchronić się przed przypadkowym skasowaniem karty pamięci? Jaką markę aparatu wybrać? Rozdział 9. Profesjonalne zdjęcia miast i fotografie z podróży Wskazówki dla miłośników fotografowania w podróży Jak być zawsze przygotowanym do działania? Fotografuj najmłodszych i najstarszych. To niezawodne tematy na dobre zdjęcia Wynajmij modelkę (to tańsze, niż myślisz) O jakiej porze dnia fotografować? Szukaj wyrazistych, żywych kolorów Wybierasz się w podróż z aparatem? Najpierw odwiedź stronę 500px.com Nie próbuj pokazać całości, jeśli ciekawsze są detale Okazja do zrobienia świetnego zdjęcia może być tuż obok Fotografuj tablice informacyjne i opisy. To bardzo praktyczne Jak pokazać życie wielkiego miasta? Prostota jest kluczem do sukcesu Przekręt z monopodem Jak zrobić zdjęcie obiektu, który jest „obfotografowany na śmierć”? Jak sfotografować księżyc i nie utracić cennych detali obrazu? Fotografowanie sztucznych ogni Jeśli masz laptopa, zabierz go ze sobą Chcesz zrobić panoramę miasta z dachu wieżowca? Wypróbuj tę sztuczkę Zrób zdjęcie „prawie bez turystów” Rozdział 10. Jak uzyskać profesjonalne wydruki i garść innych informacji Jeśli zdjęcie, to tylko w postaci odbitki! Zalety fotografowania w trybie RAW Jak przetwarzać zdjęcia RAW w Photoshopie Porównanie ekranu LCD z monitorem [ XII ] 149 150 151 152 153 154 155 156 157 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 179 180 181 182 spis treściKup książkęPoleć książkę Sekrety mistrza fotografii cyfrowej. 200 ujęć Scotta Kelby’ego Zarządzanie zdjęciami w programie Lightroom Ile megapikseli potrzeba, by wydrukować zdjęcie? Przenośne laboratorium fotograficzne — znakomite odbitki 20×25 cm Przenośne laboratorium fotograficzne — 183 184 185 znakomite odbitki 33×48 cm 186 Odbitki 40×50 cm — ulubiony wybór profesjonalistów 187 Na jakim papierze należy drukować? 188 Jakie czynniki powinny dyktować wybór papieru? 189 Jak uzyskać wydruk w kolorach takich, jak na ekranie? 190 Profile kolorów dla różnych gatunków papieru 191 Współpraca z serwisami zajmującymi się dystrybucją zdjęć Rzut oka na sprzęt, którym posługuję się na co dzień Trzy pozostałe książki z tej serii Cotygodniowy program The Grid, czyli kolejny sposób na wspólną naukę Rozdział 11. Dziesięć spraw, o których warto wiedzieć… …gdy zaczyna się przygodę z fotografią 1. „Droższy aparat” niekoniecznie musi oznaczać „lepsze zdjęcia” 2. Gotowe zdjęcia trzeba wyostrzać 3. Zawodowcy robią mnóstwo nieudanych zdjęć… 4. Kompensacja ekspozycji 5. Nie przejmuj się trybem manualnym 6. Dziś lepiej (na ogół) robić zdjęcia o orientacji poziomej 7. Nic nie robi takiego wrażenia jak odbitka 8. Nie przejmuj się histogramem 9. Określ, jakim fotografem jesteś 10. Dobre zdjęcia wymagają poświęceń 11. Przyda Ci się portfolio 12. Przestań czytać książki o fotografii Rozdział 12. Gotowe przepisy na „życiowe” ujęcia Jak połączyć wszystkie składniki, by otrzymać smakowite danie? Skorowidz 192 193 194 195 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 211 227 [ XIII ] spis treściKup książkęPoleć książkę Rozdział 11. Dziesięć spraw, o których warto wiedzieć… …gdy zaczyna się przygodę z fotografią Dlaczego zawodowi fotografowie nie dzielą się informacjami o tych spra‑ wach, gdy człowiek dopiero zaczyna wdrażać się w pstrykanie? Tak na‑ prawdę powód jest prosty, ale żeby zrozumieć całą sprawę od początku do końca, trzeba spojrzeć na nią w ujęciu historycznym. Otóż, odkąd pamiętam, za‑ wsze istniało „Tajne Stowarzyszenie Fotografów, Którzy Pod Przysięgą Krwi Ustalili, Że Swoimi Sekretami Z Żółtodziobami Dzielić Się Nie Będą”, w skrócie TSFKPP‑ KUŻSSZŻDSNB. Ten kartel zawodowych fotografów (prawdopodobnie sponsoro‑ wany przez nieoficjalną komórkę rządową albo Pentaxa) kontrolował przepływ in‑ formacji o fotografii, podobnie jak organizacja ICANN kontroluje proces przydzielania domen internetowych najwyższego poziomu. Tak czy owak, uświę‑ ceni przysięgą braciszkowie (jak sami się nazywają) z TSFKPPKUŻSSZŻDSNB przez wiele lat trzymali pieczę nad technikami fotografowania i dzielili się nimi tylko z in‑ nymi uświęconymi braciszkami w trakcie rytualnej ceremonii „przekazywania mi‑ strzostwa”, odbywającej się raz do roku w ukrytej pieczarze (niektórzy twierdzą, że znajduje się ona w Dunwoody w stanie Georgia, niemal na przedmieściach Atlanty). Tak czy owak, ta przysięga milczenia o niemal religijnym charakterze została złama‑ na przez prozaiczny ludzki błąd; literówkę, jeśli wolisz. W 2006 roku przy zamawia‑ niu nowych, oficjalnych papierów firmowych oraz wizytówek w skrócie TSFKPP‑ KUŻSSZŻDSNB przez pomyłkę zabrakło kluczowej, przedostatniej literki — „N” (od słowa „Nie”). Jak to zwykle bywa w stowarzyszeniach tajne łamane przez poufne, członkowie uznali, że jest to zawoalowany przekaz z samej góry („Najwyższej Loży Zawodowców”; grupy profesjonalistów cieszących się tak głębokim poważaniem, że zwykłym braciszkom nie wolno nawet odnosić się do niej w skrócie) i posłusznie zaczęli się dzielić sekretnymi technikami fotografowania. I tak dotarliśmy do czasów obecnych. A może było po prostu tak, że ci nieszczęśni zawodowcy po prostu bali się, że kiedy zwykli ludzie poznają różne fotograficzne triki, lukratywne zlecenia na fotografowanie wesel pozostaną tylko wspomnieniem? Kto wie… [ 197 ] Czas otwarCia migawki: 1/200 s Przysłona: f/32 iso: 200 ogniskowa: 70 mm | autor: sCott kelbyKup książkęPoleć książkę rozdział 11. Sekrety mistrza fotografii cyfrowej. 200 ujęć Scotta Kelby’ego 1. „Droższy aparat” niekoniecznie musi oznaczać „lepsze zdjęcia” Jeśli rok czy dwa lata temu kupiłeś nową lustrzankę cyfrową, nawet bardzo prostą, to wierz mi: ten aparat umie robić lepsze zdjęcia niż zaawansowane, kosztujące krocie lustrzanki dla zawodowców sprzed kilku lat. Jakość matryc światłoczułych w amatorskich lustrzan‑ kach cyfrowych jest dziś zadziwiająco dobra, niezależnie od tego, czy mamy do czynienia ze sprzętem firmy Nikon, Canon, Sony, Pentax, czy jeszcze innej. Każda z tych lustrzanek potrafi robić fantastyczne zdjęcia. Jeśli na przykład pojechałbyś skoro świt do jakiegoś urzekającego miejsca, rozstawił statyw i zrobił 10 zdjęć lustrzanką z dolnej półki, taką jak Canon Rebel 650D (sam korpus można kupić za niewiele ponad 2500 złotych), a potem sfotografował tych samych 10 scen za pomocą zawodowej lustrzanki w rodzaju Canon 5D Mark III (cena około 11 tysięcy złotych), wydrukował wszystkie 20 zdjęć i przemieszał odbitki, to nie byłbyś w stanie odróżnić, która pochodzi z którego aparatu. Naprawdę byłyby tak podobne pod względem jakości. Skoro i tanie, i drogie lustrzanki robią równie dobre zdję‑ cia, to po co przepłacać? Otóż płaci się nie tyle za możliwość robienia lepszych zdjęć, lecz za większą liczbę funkcji. To trochę jak w przypadku samochodów. W Stanach Zjednoczo‑ nych nowiutka Toyota Camry kosztuje od około 22 tysięcy do 30 tysięcy dolarów. Niezależ‑ nie od wersji, mamy do czynienia z Toyotą Camry (świetny wóz!), a wydatek rzędu 30 tysię‑ cy USD przekłada się na dodatkowe funkcje — podgrzewane siedzenia, tylną kamerę, silnik o większej pojemności, dodatkowe systemy zabezpieczeń, lepszy system nagłośnienia itp. Ale w trakcie jazdy autostradą z prędkością 100 km/h komfort podróży będzie identyczny, niezależnie od wersji. No dobrze; w takim razie jak robić lepsze zdjęcia aparatem, który już masz? Trzeba poznać go na wylot; intuicyjnie obsługiwać wszystkie funkcje, menu, przyciski itp. Dzięki temu korzystanie z aparatu stanie się Twoją drugą naturą: przestaniesz się zastanawiać nad przyciskami i pokrętłami, i skupisz się na robieniu doskonałych zdjęć, co tak naprawdę sprowadza się do dwóch zasadniczych kwestii: w co wycelujesz obiektyw i jak to zrobisz. [ 198 ] Kup książkęPoleć książkę Dziesięć spraw, o których warto wiedzieć… rozdział 11. 2. Gotowe zdjęcia trzeba wyostrzać Istnieje wiele sposobów na robienie ostrzejszych zdjęć, a sama kwestia ostrości jest na tyle istotna, że poświęciłem jej cały pierwszy rozdział tej książki. Ale jeśli miałbym wymienić jedną rzecz, która potrafi przemienić zdjęcie ostre w superostre, to byłoby to wyostrza‑ nie na komputerze. Nieważne, czy użyjesz w tym celu Photoshopa, programu Elements („uproszczonej” wersji Photoshopa, o zadziwiająco dużych możliwościach), Apple Aper‑ ture czy Lightrooma — jeśli zależy Ci na uzyskaniu naprawdę profesjonalnych efektów, musisz wyostrzyć każde zdjęcie. Pomyśl tylko: wydajemy fortunę na statywy, superostre obiektywy i wężyki spustowe, aby uzyskać jak najostrzejsze zdjęcia, ale tak naprawdę dopiero te 350 złotych za program w rodzaju Photoshop Elements ma największy wpływ na ostateczną ostrość zdjęcia (przy odrobinie szczęścia Elements można kupić za mniej niż 300 złotych — to naprawdę niewiele jak na gigantyczny skok jakościowy pod wzglę‑ dem ostrości obrazu). Co więcej, czy kupisz Photoshopa za niemal trzy tysiące złotych, czy Elements za złotych trzysta, w obydwu znajdziesz to samo narzędzie do wyostrzania: fi ltr Unsharp Mask (Maska wyostrzająca). Aby go użyć, wybierz polecenie Unsharp Mask (Maska wyostrzająca) z menu Filter/Sharpen (Filtr/Wyostrzanie). Na stronie 18 w rozdziale 1. podałem garść ustawień, których używam do wyostrzania portretów, miejskich krajobrazów, pejzaży i zdjęć z podróży, a także parametry uniwersalne oraz superostre (dobre do wyostrzania zdjęć sportowych i krajobrazów z mnóstwem ostrych, wyrazistych detali). Zasugerowałem też ustawienia odpowiednie do wyostrzania zmniejszonych zdjęć o małej rozdzielczości, przeznaczonych do opublikowania w internecie. Wypróbuj je, aby przekonać się na własne oczy, jak ogromną różnicę sprawia cyfrowe wyostrzanie… może nawet większą niż wszyst‑ kie inne zabiegi razem wzięte. [ 199 ] Kup książkęPoleć książkę rozdział 11. Sekrety mistrza fotografi i cyfrowej. 200 ujęć Scotta Kelby’ego 3. Zawodowcy robią mnóstwo nieudanych zdjęć… …których nigdy się nie ogląda, gdyż jednym z sekretów postępowania prawdziwych profe‑ sjonalistów jest pokazywanie tylko najlepszych, najbardziej udanych prac. Mnóstwo ludzi uważa, że zawodowiec podchodzi do sceny, naciska spust migawki i za pierwszym razem dostaje wyśmienite zdjęcie; potem zaś odchodzi gdzie indziej i dokonuje tej samej sztuki. Innymi słowy, jedno naciśnięcie spustu migawki profesjonalisty to jedno profesjonalne zdjęcie. Wierz mi, tak nie jest (jeśli rzeczywiście tak by było, to dzień pracy zawodowego fotografa trwałby może pięć minut). Pracowałem z wieloma słynnymi fotografi kami i wraz z nimi prowadziłem zajęcia — każdy z nich powiedziałby Ci bez wahania, że czasami trzeba zrobić sto zdjęć jednego tematu, aby uzyskać jedno naprawdę dobre (to jedno, które wszyscy zobaczą). Ale my w trakcie fotografowania widzimy wszystkie swoje zdjęcia (i te złe, i te dobre), więc w naturalnym odruchu porównujemy je wszystkie z najlepszymi ujęciami profesjonalistów, co działa na nas bardzo deprymująco. Pamiętaj: nikt nie będzie nas oce‑ niał za złe fotografi e, których nie pokażemy światu; jesteśmy oceniani tylko na podstawie tych, które wystawiamy na widok publiczny. Bierz przykład z najlepszych: pokazuj tylko najlepsze fotografi e i wiedz, że nie każde zdjęcie zawodowego fotografa musi wyjść dosko‑ nale. Nie porównuj wszystkich swoich fotek do najlepszych z najlepszych, wybranych przez zawodowca. Nawiasem mówiąc, jeśli spośród 200 albo 300 zdjęć mogę wybrać pięć albo sześć naprawdę dobrych, jestem zachwycony. Czasami udaje mi się zrobić więcej, kiedy indziej żadne nie wychodzi tak, jak bym chciał, co budzi zrozumiałe rozczarowanie, ale się zdarza. Jeśli przydarzy się także Tobie, nie przejmuj się — następnym razem zapewne z nawiązką odrobisz poprzednie niepowodzenia. I jeszcze jedno: za każdym razem, gdy patrzymy na coś niesamowitego, unosimy aparat do oka i naciskamy spust migawki, mo‑ żemy liczyć na coś wyjątkowego, magicznego — na łut szczęścia. O dziwo, przytrafi a się on znacznie częściej, niż mogłoby się wydawać. [ 200 ] Kup książkęPoleć książkę Dziesięć spraw, o których warto wiedzieć… rozdział 11. 4. Kompensacja ekspozycji Jeśli po zrobieniu zdjęcia i obejrzeniu go na wyświetlaczu z tyłu aparatu okaże się, że fotka wygląda okropnie (jest o wiele za ciemna lub za jasna, główny temat jest bardzo ocieniony itp.), to czy wiesz, za pomocą jakiej funkcji najłatwiej naprawisz ten błąd? Jeśli nie, to koniecznie polecam Ci zapoznanie się z funkcją kompensacji ekspozycji. Wprawdzie omówiłem ją na stronie 74., ale założę się, że wielu Czytelników po prostu pominęło tę stronę, gdyż na pewnym poziomie zaawansowania określenie „kompensacja ekspozycji” brzmi zbyt enigmatycznie. Bardzo chciałbym, aby ta funkcja nazywała się jakoś inaczej, przystępniej, gdyż jest to jedna z najważniejszych rzeczy, jakie warto poznać na początku przygody z fotografią. Kompensacja ekspozycji stanowi remedium na dwie bardzo istotne kwestie: (1) niepoprawne wskazania wbudowanego światłomierza, który na ogół sprawdza się wyśmienicie, ale czasami się myli, a gdy tak się dzieje, czasami trudno dojść do tego, co należy poprawić. (2) Ponadto pozwala uwiecznić na zdjęciu szczegóły scenerii; zwłaszcza w najjaśniejszych obszarach kadru. Jeśli poszlibyśmy razem pofotografować i zapytałbyś, czego przede wszystkim powinieneś się nauczyć w kwestii obsługi aparatu, aby robić lepsze zdjęcia, to odparłbym, że właśnie stosowania kompensacji ekspozycji. Opanowanie tej umiejętności pozwoli Ci zwiększyć odsetek zdjęć, które będziesz mógł z dumą oprawić i powiesić na ścianie. Najlepiej będzie, jeśli od razu zajrzysz na stronę 74. i zapoznasz się bliżej z tą funkcją, a potem wróć do czytania tego rozdziału (tak, to naprawdę jest takie ważne). [ 201 ] Kup książkęPoleć książkę rozdział 11. Sekrety mistrza fotografii cyfrowej. 200 ujęć Scotta Kelby’ego 5. Nie przejmuj się trybem manualnym Mam dla Ciebie dobrą wiadomość: możesz być znakomitym fotografem, robić fantastyczne zdjęcia i zasadniczo być szczęśliwym człowiekiem, nie używając manualnego trybu foto‑ grafowania. Znam wielu początkujących fotografów, którzy wychodzą z założenia, że ich zdjęcia nie wychodzą tak, jakby tego oczekiwali, właśnie ze względu na to, że nie fotogra‑ fują w trybie manualnym. Wierz mi; tryb ręczny nie jest jakimś magicznym przełącznikiem, dzięki któremu wszystkie zdjęcia nagle zamieniają się w prace godne wystawienia w galerii. To po prostu kolejny tryb fotografowania — jak każdy inny. Tak naprawdę wszystko sprowadza się do dwóch kwestii, o których już pisałem: w co wycelujesz obiektyw i jak to zrobisz. To nie kwestia trybu fotografowania. Moim zdaniem jednym z powodów, dla któ‑ rych dajemy się zwieść mitom o czarodziejskich możliwościach tego trybu, są przechwałki na forach internetowych, na których fotografowie z wyższością stwierdzają, że „fotografują tylko w trybie manualnym” (tak jakby to przynosiło jakiś szczególny zaszczyt). Tymczasem tak naprawdę jest to po prostu jeden z wielu trybów ekspozycji, możesz więc z powo‑ dzeniem skreślić tę kwestię z listy zmartwień. Nie chcę przez to powiedzieć, że nie warto nauczyć się obsługi trybu manualnego albo że ten tryb się do niczego nie nadaje (gorąco zalecam go do fotografowania w studiu, zwłaszcza z użyciem lamp błyskowych); chciał‑ bym jedynie zdementować plotkę, jakoby posługiwanie się nim stanowiło jakiś mityczny szczyt umiejętności, który trzeba zdobyć, aby osiągnąć fotograficzne mistrzostwo. Spośród wszystkich rzeczy, które warto poznać, aby stać się lepszym fotografem, tę jedną możesz bez żalu odłożyć na dużo, dużo później. [ 202 ] Kup książkęPoleć książkę Dziesięć spraw, o których warto wiedzieć… rozdział 11. 6. Dziś lepiej (na ogół) robić zdjęcia o orientacji poziomej Gdzie dziś ogląda się większość zdjęć? W internecie, prawda? Oczywiście nadal zdarza się nam robić odbitki (założę się, że je robisz), ale tak naprawdę zdecydowana większość fotografi i jest prezentowana właśnie w internecie. Jeśli sieć także dla Ciebie jest głównym miejscem publikowania zdjęć, to skorzystaj z pewnej rady, którą usłyszałem kilka lat temu: fotografuj poziomo. Przez „poziomo” rozumiem orientację krajobrazową zamiast portreto‑ wej, pionowej. Przemawiają za tym dwa powody. (1) Im większe jest zdjęcie, tym większe robi wrażenie, prawda? Oczywiście, że prawda! Tymczasem większość galerii interneto‑ wych, portfolio i serwisów społecznościowych jest przystosowana do zdjęć poziomych, zaś pionowe wyglądają w nich jak miniatury. Dzieje się tak dlatego, że po umieszczeniu piono‑ wego zdjęcia w przeznaczonej nań przestrzeni, po jego bokach zostaje mnóstwo pustego miejsca, zaś sama fotografi a sprawia wrażenie ściśniętej, malutkiej. Jeśli zrobisz zdjęcie po‑ ziome, w internecie zostanie ono wyświetlone w większym formacie, a tym samym będzie ono wyglądało bardziej sugestywnie. (2) Na ogół znacznie łatwiej jest wykadrować zdjęcie poziome do pionowych proporcji niż zdjęcie pionowe do poziomych (po prostu spróbuj to zrobić, aby się przekonać, co mam na myśli). Dawniej zwykło się mawiać: „Kiedy należy zrobić pionowe zdjęcie jakiejś sceny? Zaraz po tym, jak sfotografuje się ją w poziomie”. Nie bez przyczyny zacząłem poprzednie zdanie od słowa „dawniej”. Powiedzenie to sprawdzało się w czasach, gdy wszystkie zdjęcia robiło się z myślą o odbitkach i każde z nich, niezależ‑ nie od orientacji, miało podobny potencjał — wystarczyło je odwrócić w ręku. Czasy się jednak zmieniły i w ślad za tym powinien się zmienić nasz punkt widzenia (a także strategia fotografowania)! [ 203 ] Kup książkęPoleć książkę rozdział 11. Sekrety mistrza fotografii cyfrowej. 200 ujęć Scotta Kelby’ego 7. Nic nie robi takiego wrażenia jak odbitka Jeśli naprawdę chcesz zrobić na ludziach wrażenie, wydrukuj odbitkę. Wiem, że to brzmi banalnie, ale odbitka — zwłaszcza dzisiaj — to jedna z tych rzeczy w fotografii, które są zdolne wywołać niesamowity efekt. Tym większy, im większa odbitka (osobiście uważam, że próg „niesamowitego efektu” zaczyna się od formatu 30×45 cm, ale jeśli możesz zrobić jeszcze większą odbitkę, na przykład 40×50 cm, to wrażenie będzie jeszcze większe. To jeden z tych przypadków, gdzie więcej oznacza lepiej). Dlaczego obecnie odbitki wywołują takie emocje? (1) Są namacalne. Przywykliśmy do oglądania zdjęć na szklanych ekra‑ nach monitorów. Nie możemy ich wziąć do ręki. Nie możemy dotknąć. Są gdzieś daleko, w swego rodzaju zamknięciu. Ale gdy je wydrukujemy, zdjęcie przestaje być sekwencją zer i jedynek. Staje się „prawdziwe”. (2) Podaj komuś gotową odbitkę i zwróć uwagę na reakcje: ludzie zaczynają gładzić papier. Dotyk jest jednym z pięciu zmysłów człowieka, a połączenie go z wrażeniami płynącymi z patrzenia na zdjęcie pozwala nawiązać z oglą‑ dającym kontakt na zupełnie innym poziomie. (3) Drukowanie odbitek to swego rodzaju dowód prestiżu, który świadczy o poważnym podejściu do fotografowania. To zarazem inwestycja w fotografię. (4) Odbitki otwierają drzwi. Jeśli chcesz zrobić zdjęcie w jakimś wnętrzu, powiedzmy, w restauracji, i weźmiesz ze sobą wielkoformatową odbitkę jednego ze swoich zdjęć, to jest spora szansa, że uzyskasz zgodę. Dobra odbitka subtelnie sugeruje: „Jestem wiarygodny — udzielenie mi pozwolenia na robienie zdjęć niczym nie grozi”. Wierz mi, odbitka czyni cuda. Wreszcie (5), odbitka może być znakomitym prezentem. Pomyśl tylko: nawet przesłanie zdjęć e ‑mailem robi wrażenie na przyjaciołach, prawda? Wydrukuj ładną odbitkę, podpisz ją, zwiń i zapakuj w tekturowy rulon, a potem prześlij w tradycyjny sposób. Będziesz zaskoczony reakcją przyjaciół. Wierz mi, odbitka to potęga. Spróbuj, a się przekonasz. [ 204 ] Kup książkęPoleć książkę Dziesięć spraw, o których warto wiedzieć… rozdział 11. 8. Nie przejmuj się histogramem Zdaję sobie sprawę, że dla niektórych powyższy tytuł może być szokujący, ale pamiętaj, że mówimy tutaj o sekretach, które zdradziłbym tylko przyjaciołom (a zarazem o sprawach, o których sam chciałbym wiedzieć wcześniej). Jednym z tych sekretów jest ignorowanie histogramu wyświetlanego na ekranie LCD z tyłu aparatu. Wiem, że wielu ludziom brakuje jakiegoś mierzalnego, konkretnego czynnika, na bazie którego mogliby odpowiedzieć sobie na uporczywie powracające pytanie: „Czy to jest dobre zdjęcie?”. Ale wierz mi, odpo‑ wiedzi nie znajdziesz w histogramie. Pamiętam pewne warsztaty fotografi czne, na które zostałem zaproszony w roli wykładowcy. W trakcie prezentacji wypłynęła kwestia histogra‑ mów. Z tyłu sali siedziało kilku innych instruktorów (jednych z absolutnie najlepszych w tej branży — Joe McNally, Vincent Versace, Laurie Excell i Moose Peterson). Wspomniałem, że nie posługuję się histogramami, i korzystając z okazji zapytałem tuzów fotografi i, czy korzy‑ stają z histogramów. „Nie”, „nigdy”, „ja nie”, „no co ty!” — odkrzyknęli zgodnym chórem. Czy ci zawodowcy wiedzą o czymś, o czym nie mają pojęcia ludzie prowadzący niekończące się dysputy na forach internetowych? Tak: zdają sobie sprawę, że dobre zdjęcia nie powstają od patrzenia na histogramy. Wiedzą, że o jakości fotografi i nie świadczą wyłącznie kwestie techniczne (wbrew marzeniom i oczekiwaniom wielu fotografów, gdyż opanowanie kwe‑ stii technicznych jest znacznie łatwiejsze niż wyrobienie sobie „serca i oka” do fotografi i). Z dzisiejszymi aparatami fotografi cznymi uzyskanie dobrej ekspozycji nie stanowi większe‑ go problemu. Przeciwnie, jest bardzo proste — nowoczesne aparaty są tak zaawansowane, że aby zrobić źle naświetlone zdjęcie, trzeba się naprawdę postarać. Nie przejmuj się więc histogramami i zacznij zastanawiać nad tym, na co kierujesz obiektyw i jak to robisz. W tym tkwi tajemnica udanych zdjęć. [ 205 ] Kup książkęPoleć książkę rozdział 11. Sekrety mistrza fotografii cyfrowej. 200 ujęć Scotta Kelby’ego 9. Określ, jakim fotografem jesteś Staraj się fotografować różne tematy — od kulinariów do krajobrazów, od portretów do sportu; sprawdź się w fotografii produktowej i podróżniczej, i we wszystkich innych gałęziach i nurtach. Na początku przygody z fotografią pstrykaj po prostu wszystko! A gdy już okrzepniesz, usiądź i zastanów się, jakim fotografem tak naprawdę chcesz być, i zacznij rozwijać się w tym kierunku. Pierwszy krok polega na krytycznym przyjrzeniu się wszyst‑ kim tematom, które dotychczas uwieczniałeś, i zadaniu sobie zasadniczego pytania: „Do których spośród tych zdjęć mam największą smykałkę?” albo „Czy ludzie uważają, że mam szczególny talent do jakiegoś rodzaju zdjęć?”. Przypuszczam, że sam poczujesz, że niektóre tematy po prostu fotografuje Ci się łatwiej niż inne — tak jakbyś intuicyjnie wiedział, co trzeba robić. To, jak już wspomniałem, pierwszy krok (nawiasem mówiąc, to może być więcej niż jeden temat — całkiem możliwe, że odnajdziesz się w fotografii podróżniczej, sportowej i na przykład w portretach w naturalnym świetle). Kolejny krok, a zarazem kolejne pytanie brzmi: „Które z tych tematów sprawiają mi największą frajdę przy fotogra‑ fowaniu?”. To bardzo ważne, gdyż właśnie na tego rodzaju zdjęciach powinieneś się skupić. Nie ma sensu w uporczywym doskonaleniu umiejętności w fotografii produktowej, jeśli tak naprawdę ciągnie Cię do portretów w świetle zastanym. Tak naprawdę niewielu fotografów, nawet tych doświadczonych, przykłada do tego szczególną wagę — po prostu fotografują. A choć w ten sposób mogą osiągnąć przyzwoite efekty w wielu różnych nurtach fotografii, to mam wrażenie, że słowo przyzwoite Cię nie satysfakcjonuje (to coś jak trójka z plusem w szkole). Odnalezienie się w konkretnej dziedzinie fotografii pozwala skupić wysiłki, dzia‑ łania i czas na tym, co najważniejsze. A kiedy staniesz się naprawdę dobry w robieniu tego, co lubisz robić… wtedy pojawia się magia. [ 206 ] Kup książkęPoleć książkę Dziesięć spraw, o których warto wiedzieć… rozdział 11. 10. Dobre zdjęcia wymagają poświęceń Ktoś musiał Ci to powiedzieć (wolałbym nie być posłańcem tej wieści, ale ponieważ umówiliśmy się na wspólne fotografowanie, walnę prosto z mostu): doskonałe zdjęcia trudno zrobić krok od domu. Owszem, raz na jakiś czas może się tak zdarzyć, ale najczęściej w celu zrobienia zdjęć naprawdę wysokiej klasy trzeba wyprawić się gdzieś dalej; czasami nawet bardzo daleko. Jeśli na przykład marzą Ci się ładne zdjęcia krajobrazowe, to raczej nie będziesz miał większych szans, żeby zrobić je w pobliżu miejsca zamieszkania (chyba że mieszkasz w okolicach Page w Arizonie, w Moab w stanie Utah albo innym, równie ma‑ lowniczym miejscu). Musisz wybrać się gdzieś, gdzie krajobraz sprzyja robieniu pięknych zdjęć. Wiem — to czasochłonne i kosztowne, ale jeśli zależy Ci na uwiecznianiu pięknych krajobrazów, to przede wszystkim powinieneś taki krajobraz przed sobą mieć; najlepiej o świcie. Ten drugi warunek jest bardzo ważny. Jeśli już wydasz pieniądze i poświęcisz czas na wyprawę, nie wyleguj się w łóżku do 9:00 rano. Musisz być na miejscu, gotowy do fotografowania, na pół godziny przed wschodem słońca — na przykład o 4:45… Właśnie to mam na myśli, pisząc, że „dobre zdjęcia wymagają poświęceń”. Jeśli widzisz jakieś znakomi‑ te zdjęcie krajobrazowe, to wiedz, że ktoś postąpił właśnie w taki sposób. Wykosztował się na podróż. Opanował sztukę posługiwania się aparatem. Kupił (pożyczył albo wypożyczył) odpowiedni sprzęt. Wstał skoro świt (może nawet dwa razy pod rząd, może więcej…). Zro‑ bił wszystko, co tylko w jego mocy, aby zwiększyć swoje szanse na zrobienie wymarzonego zdjęcia. A czy powinieneś długo ćwiczyć przed wyprawą? Tak naprawdę sama wyprawa będzie doskonałą wprawką (a potem przyjdą kolejne). Jeśli chcesz fotografować ludzi, szu‑ kaj wyjątkowych, nieprzeciętnie fotogenicznych modeli i modelek i naucz się ich oświetlać albo postaraj się znaleźć doskonałe, naturalne światło. No cóż; jeśli robienie doskonałych zdjęć byłoby takie proste, wszyscy by je robili… Dobre zdjęcia wymagają czegoś więcej niż tylko dobrego aparatu. Trzeba jeszcze się im poświęcić — w przeciwnym razie Twoja fotograficzna przygoda będzie długim pasmem rozczarowań. [ 207 ] Kup książkęPoleć książkę rozdział 11. Sekrety mistrza fotografi i cyfrowej. 200 ujęć Scotta Kelby’ego 11. Przyda Ci się portfolio „Zaraz, chwileczkę — pomyślisz być może — przecież to już jedenasta porada, a wspomi‑ nałeś, że miało ich być 10”. Fakt, ale „11 spraw, o których…” nie brzmiało najlepiej, potraktuj więc tę poradę jako coś ekstra. Wróćmy jednak do portfolio. Nieważne, czy założysz je online, czy wydrukujesz. Najważniejsze, żebyś je miał. Dlaczego to takie istotne? Założę się, że na komputerze masz tysiące fotografi i — morze różnych zdjęć, które tak naprawdę niewiele mówią o Tobie jako o autorze (poza tym, że dużo fotografujesz). Celem portfolio jako kompendium Twoich najlepszych prac jest uświadomienie sobie tego, na jakim etapie obecnie jesteś jako fotograf. Dopiero gdy zgromadzisz swoje najbardziej udane prace, możesz tak naprawdę ocenić, co dotychczas osiągnąłeś, i zastanowić się, jaki kierunek nauki obrać. Ile zdjęć powinno zawierać portfolio? Zacznij od wybrania 24 najlepszych. Nie chodzi mi o to, aby po prostu umieścić je w jakimś folderze — trzeba opublikować je on‑ line (tak, to naprawdę konieczne). Wcale nie musi to być bardzo kosztowne, gdyż w wielu serwisach można stworzyć swoje portfolio dosłownie za grosze, a czasami nawet za darmo (zajrzyj na strony http://5px.com albo http://www.squarespace.com — dwa doskonałe i bardzo przystępne serwisy tego typu). Jeśli sam nie potrafi sz wybrać spośród swoich zdjęć tylko 24, poproś o pomoc zaprzyjaźnionego fotografa, do którego masz zaufanie. Jeżeli poważnie myślisz o tym, aby się rozwijać jako fotograf, to posiadanie portfolio jest naprawdę istotne (ważniejsze, niż mogłoby się wydawać). [ 208 ] Kup książkęPoleć książkę Dziesięć spraw, o których warto wiedzieć… rozdział 11. 12. Przestań czytać książki o fotografi i Teraz myślisz sobie: „Aha, czyli jest jeszcze numer 12?!”. No cóż; w przeciwnym razie została‑ by tutaj pusta strona, co wynika ze sposobu składania książek, postanowiłem więc przemy‑ cić jeszcze jedną bonusową poradę, a choć jej tytuł brzmi dość zniechęcająco (zwłaszcza z punktu widzenia mojego wydawcy), tak naprawdę wcale tak nie jest. Ale zmieńmy na chwilę punkt widzenia. W Stanach Zjednoczonych wychodzi doskonałe czasopismo dla miłośników golfa, zatytułowane „Golf Digest”. Naprawdę fantastyczne, pełne znakomitych artykułów poświęconych rozmaitym aspektom tej gry, począwszy od technik doskonalenia zamachu aż do sprawdzonych metod wybijania piłki z piaszczystych łach, czyli tak zwanych bunkrów. Za każdym razem, gdy sięgam po „Golf Digest”, dowiaduję się czegoś nowego, z czego bardzo się cieszę, gdyż uwielbiam grać w golfa. Nie jestem jednak dobrym golfi stą. Kiedy gram z moim bratem Jeff em, na ogół kończę z przeciętnym wynikiem. Zdarza mi się kilka dobrych uderzeń, czysty putting albo sprawne wybicie z bunkra. To wszystko. Brałem lekcje golfa, mam przyzwoity zestaw kijów, a dzięki „Golf Digest” z grubsza wiem, co powinienem robić… i jest to niesamowicie frustrujące w kontekście tego, że gdy wreszcie przystępuję do gry, osiągam rezultaty znacznie poniżej oczekiwań. Ale przynajmniej wiem, dlaczego tak się dzieje: po prostu za mało ćwiczę. Sporadyczne lekcje, czytanie „Golf Digest” i oglądanie programów na Golf Channel pozwoliło mi zapoznać się z golfem, ale to nie za‑ stąpi treningu. Muszę wykorzystać wiedzę zdobytą w trakcie lekcji, lektury i oglądania pod‑ czas ćwiczenia konkretnych technik. Muszę poćwiczyć długie uderzenia i grę w okolicach dołka, że nie wspomnę o wybiciach z piachu. (Poćwiczyć, a nie tylko o tym czytać!). Z fo‑ tografi ą jest podobnie. Jeśli chcesz być lepszy, to na podstawie lektury książek o fotografi i dowiesz się, jak należy postępować, ale to nie to samo co samodzielne ćwiczenia. Czytanie dalej Cię nie zaprowadzi. Musisz nabierać wprawy. Musisz regularnie fotografować, mając na celu doskonalenie technik, o których czytałeś. Naprawdę doceniam to, że kupiłeś tę książkę, i mam nadzieję, że zaczerpnąłeś z niej garść inspirujących wskazówek, ale teraz ją odłóż. Pora wziąć aparat do ręki. [ 209 ] Kup książkęPoleć książkę Czas otwarCia migawki: 1/125 s Przysłona: f/13 Czas otwarCia migawki: 1/200 s Przysłona: f/32 iso: 100 ogniskowa: 112 mm | autor: sCott kelby iso: 200 ogniskowa: 70 mm | autor: sCott kelby Kup książkęPoleć książkę Sekrety mistrza fotografii cyfrowej. 200 ujęć Scotta Kelby’ego Skorowidz A accessibility, Patrz: dostępność Ainley Nik, 27 Airey David, 34 AJAX, 63 Andrew Paul, 134 animacja, 17 Apai Walter, 134 aplikacja WWW, 56 biznesowa, 56, 61 cechy wspólne, 64 innowacyjność, 70, 71, 72, 73 otwarta, 56 raport, Patrz: raport standardy, Patrz: projektowanie standardy tabela, Patrz: tabela zamknięta, 56 Apple, 51 arkusz stylów, Patrz: CSS Arystoteles, 51 B Bartelme Wolfgang, 133 barwa, Patrz: kolor behavioral design, Patrz: projektowanie behawioralne Bennett-Chamberlain Jesse, 32 biznesplan, 144 blog, 16, 27, 31, 35, 128 blok wprowadzający, 13, 14 Boag Paul, 133 Bordwell David, 51 budżet, 104 Buxton Bill, 59 C Campbell Joseph, 38 Cass Jacob, 134 Cederholm Dan, 35 Chastain Cindy, 42, 46 Chastain Cindy, 50 Cloninger Curt, 43 Cloninger Curt, 46 CMS, 7, 8, 31, 56 Colbow Brad, 57 content management systems, Patrz: CMS Cooper Alan, 44 Coyier Chris, 133 CSS, 71, 72, 73, 78 czat, 21 [ 227 ] D dane kontaktowe, 17 dashboard, Patrz: deska rozdzielcza deska rozdzielcza, 64, 66 discount usability testing, Patrz: przecenione testy użyteczności dostępność, 62 dostępność, 104 Dunn Zach, 134 E efekty przejścia, 17 emocje, 39, 40, 41, 50 experience theme, Patrz: motyw doświadczenia F Flash, 16, 17, 30, 78 fold, Patrz: linia zagięcia forgiveness, Patrz: zasada wybaczenia formularz, 64, 66 kontaktowy, 56 zamówienia projektu, 21 G Gilroy Dan, Godin Seth, 34 Gregory Jamie, 30 grupa docelowa, 4, 119 Gube Jacob, 133 H HBO, 52 hierarchia stron, 26 wizualna, 26 Hof Brian, 134 Hoyt Darren, 134 HTML, 78 I interaktywność, 56, 65 interfejs użytkownika, 55, 57, 60 projektowanie, 58 J JavaScript, 16, 17, 31, 73, 78 Jones Henry, 133 Jung Carl, 39 skorowidzKup książkęPoleć książkę Sekrety mistrza fotografii cyfrowej. 200 ujęć Scotta Kelby’ego K klient, 19, 28, 29, 34, 57, 67, 103, 109, 110, 111, 112, 113, 114, 115 kolor, 81, 99 O odbiorca, 28, 29 opcja wycofania operacji, 63 opinie klientów, 34 opowieści, 37, 41, 45, 46, 49, 50, 51 osobowość, 43, 49, 57 out-of-the-box layouts, Patrz: układ pływający P paleta, 91 analogiczna, 93 dopełniająca, 94 monochromatyczna, 92, 97 niestandardowa, 96 rozszerzona dopełniająca, 94 tetriada, Patrz: tetriada triada, Patrz: triada tworzenie, 97 Pellow Barbara, 29 persona, Patrz: osobowość Phillips Jon, 133 podstrona Jak pracujemy, 20 Klienci, 19 Kontakt, 20, 21 O nas, 18 Pytania i odpowiedzi, 21 Realizacje, 19 Usługi, 19 pokaz slajdów, 17 pole wyszukiwania, 16, 56 portfolio, 11, 23 błędy, 24 cele, 26, 119 promocja, 35 reguły, 26 zarządzanie, 31 projektowanie behawioralne, 40 budżet, Patrz: budżet narratywne, 47 odwzorowawcze, 40 organiczne, 40 reguły, 60 standardy, 69, 77 wzorce, 65 zwinne, 58, 59, 78 prototyp, 60 przecenione testy użyteczności, 60 beżowy, 89, 91 biały, 88, 91, 100 brązowy, 89, 91, 100 ciepły, 82, 84 czarny, 87, 91, 100 czerwony, 83, 90 fioletowy, 85, 86, 90 kość słoniowa, 90, 91 kremowy, 90, 91 neutralny, 87, 100 niebieski, 85, 86, 90 odcień, 99 podstawowy, 82, 85, 85 pomarańczowy, 83, 90 pośredni, 83, 85 szary, 88, 91, 100 zielony, 85 zimny, 85 żółty, 84, 90 komunikat potwierdzenia, 63 koszt utrzymania, 30 Krug Steve, 9, 57, 60 krytyka, 117, 120 konstruktywna, 118, 121 L La Nick, 34 Laurel Brenda, 51 Leggett David, 133 linia zgięcia, 14, 24 logo, 13, 32 Lucas George, 38 M marketing zorientowany na odbiorcę, 29, 42 McKee Robert, 51 metodologia zwinna, 58, 78 Meyer Kyle, 25 mitologia porównawcza, 38 Moll Cameron, 4 motyw doświadczenia, 42 N nawigacja, 15, 25, 30 w formie menu, 13 Nielsen Jakob, 60 Nielsen Norman Group, 40 Norman Donald, 40 [ 228 ] skorowidzKup książkęPoleć książkę Sekrety mistrza fotografii cyfrowej. 200 ujęć Scotta Kelby’ego R Rabinowitz Dorelle, 45, 53 raport, 65 referencje, 21, 126 reflective design, Patrz: projektowanie od wzo ro waw cze Robinson Matthew, 30 Roosendaal Marius, 31 S Saatchi Saatchi, 49 Saylor Christian, 42, 48 Schechner Richard, 48 SEO, 30 serwis społecznościowy, 5, 36, 125, 126, 131 Shedrof Nathan, 48 sieć społecznościowa, Patrz: serwis społecznościowy Spooner Chris, 133 Stocks Elliot Jay, 133 storytelling, Patrz: opowieści strona firmowa 12 cele 6, 119 kolorystyka mapa 21 nagłówek 13 projektowanie 12 statyczna 31 zarządzanie 3, 7 studium przypadku, 16 system zarządzania treścią, Patrz: CMS szkic, 59 szkielet, 59 T Ta’eed Collis, 24, 28 tabela, 65 Tanaka Soh, 133 testimonials, Patrz: opinie klientów testy użytkowników, 7 tetriada, 95 The Six Scents, 51 triada, 95 Tufte Edward, U układ blokowy, 13 pływający, 12, 16 doświadczenia użyteczność, 104 użytkownik, 67 user experience, Patrz: użytkownik doświadczenia, 37, 41, 44, 45, 46, 50, 51 identyfikacja, 43, 48, 57 interfejs, Patrz: interfejs użytkownika V Veen Jeffrey, 30 visceral design, Patrz: projektowanie organiczne W wireframe, Patrz: szkielet Wroblewski Luke, 26, 64 wycofanie operacji, 63 wzorzec, Patrz: projektowanie wzorce Z zasada wybaczenia, 63 Zeldman Jeffrey, 2, 3 [ 229 ] skorowidzKup książkęPoleć książkę notatki Kup książkęPoleć książkę
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Sekrety mistrza fotografii cyfrowej. 200 ujęć Scotta Kelby ego. Wydanie II
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: