Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00301 005144 14683079 na godz. na dobę w sumie
Sekrety mistrza fotografii cyfrowej. Lekcje ze Scottem Kelbym - książka
Sekrety mistrza fotografii cyfrowej. Lekcje ze Scottem Kelbym - książka
Autor: Liczba stron: 230
Wydawca: Helion Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-246-5013-2 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> komputery i informatyka >> fotografia cyfrowa >> techniki fotografowania
Porównaj ceny (książka, ebook, audiobook).

Niedościgniony Scott Kelby, autor dobrze znanej serii 'Sekrety mistrza fotografii cyfrowej', proponuje Ci dzisiaj kolejną swoją książkę — kontynuację bestsellerowej, trzeciej części porad dla początkujących fotografów. Ta publikacja, podobnie jak poprzednie, zawiera porcję przydatnych wskazówek i technik, a podczas jej czytania niejeden raz wykrzykniesz: 'No jasne, tak to się robi!'. Scott, jak zawsze, tłumaczy wszystko językiem prostym i zrozumiałym, całkowicie pozbawionym technicznego żargonu, a bezpretensjonalny, łatwo rozpoznawalny styl wciąż przyczynia się do wzrostu popularności jego książek na całym świecie.

Ta książka pozwoli Ci zdobyć solidną wiedzę na temat portretów, wykorzystania lampy błyskowej oraz fotografowania w studio. Na szczególną uwagę zasługuje rozdział poświęcony obiektywom. Autor rozwiewa w nim wiele mitów i wskazuje kryteria, jakimi należy kierować się przy ich wyborze. Podpowiada, jak sobie radzić w sytuacji, gdy nie stać nas na wymarzony obiektyw. Znajdziesz tu także ogrom informacji na temat uwieczniania krajobrazów, podróży oraz wydarzeń sportowych. Nowością jest rozdział poświęcony filmowaniu lustrzanką. Dzięki blisko dwustu poradom i wskazówkom ta książka pomoże Ci robić lepsze, ostrzejsze, ciekawsze, bardziej kolorowe i profesjonalnie wyglądające zdjęcia. Umów się na czytelnicze spotkanie ze świetnym fotografem — i przygotuj na wspaniałe chwile!

Tom 4 tej wyjątkowej serii zawiera:

Krok bliżej do doskonałej fotografii!


Scott Kelby jest najpoczytniejszym na świecie autorem książek poświęconych fotografii, redaktorem naczelnym czasopisma 'Photoshop User' oraz przewodniczącym i współzałożycielem stowarzyszenia NAPP (National Association of Photoshop Professionals). Scott, wraz z innymi specjalistami zajmującymi się Photoshopem, prowadzi też popularną audycję 'The Grid' (cotygodniowy talk-show poświęcony fotografii) i jest uznanym wykładowcą, prowadzącym seminaria oraz prelekcje na całym świecie. Scott jest autorem ponad pięćdziesięciu książek, takich jak Fotografia cyfrowa. Edycja zdjęć, Sekrety cyfrowej ciemni Scotta Kelby’ego. Edycja i obróbka zdjęć w programie Adobe Photoshop Lightroom czy Światła, ujęcie, retusz. Od pustego studia do gotowej fotografii.


 

 



Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

• Kup książkę • Poleć książkę • Oceń książkę • Księgarnia internetowa • Lubię to! » Nasza społeczność Spis treści Rozdział 1. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .15 Profesjonalne portrety Jeszcze więcej wskazówek, które pozwolą Ci pokazać ludzi od najlepszej strony Dziewięć spraw, o których powinieneś wiedzieć… . . . . . . . . . . .16 …zanim przeczytasz tę książkę! . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .17 To było tylko sześć spraw . Oto ostatnie trzy . . . . . . . . . . . . . . . . . .18 Jak uzyskać małą głębię ostrości przy lampach studyjnych? . . .19 Sztuczka z wielokrotną ekspozycją w aparacie . . . . . . . . . . . . . . .20 Kilka ujęć tej samej osoby w jednym kadrze . . . . . . . . . . . . . . . . . .21 Jak zamrozić ruch na zdjęciu portretowym? . . . . . . . . . . . . . . . . . .22 Jak sprawić, by w kadrze nie było widać zbyt dużo białek oczu? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .23 Kolejna garść przepisów na świetne portrety grupowe . . . . . . .24 Czym zastąpić samowyzwalacz w zdjęciach grupowych? . . . .25 Ustaw ostrość na oczach, a potem wykadruj… . . . . . . . . . . . . . . .26 …chyba że fotografujesz z przysłoną f/1,4 . . . . . . . . . . . . . . . . . . .27 Efekt prześwietlenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .28 Skuteczny sposób na pokierowanie pozowaniem . . . . . . . . . . . .29 Tylko fotografowie troszczą się o wygląd iskierek w oczach… 30 Czego nie należy fotografować obiektywem 50 mm? . . . . . . . .31 Jak objąć ostrością i to, co z przodu, i to, co z tyłu? . . . . . . . . . . . .32 Dwie drobne porady dotyczące kompozycji . . . . . . . . . . . . . . . . .33 Jak poprawić wygląd portretów obejmujących całą sylwetkę? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .34 Jak zapanować nad wielkością głównego tematu? . . . . . . . . . . .35 Rozdział 2. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .37 Profesjonalne użycie lampy błyskowej, część 3. Ciąg dalszy informacji podanych w książce Sekrety mistrza fotografii cyfrowej. W dążeniu do perfekcji Fotografowanie z lampą w trybie manualnym . . . . . . . . . . . . . . .38 Sztuczka pozwalająca uniknąć oświetlania podłoża . . . . . . . . . .39 Użytkowanie studyjnych softboksów ze zwykłymi lampami . . .40 Montowanie flesza na monopodzie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .41 Jak uzyskać rozmyte tło przy fotografowaniu z lampą błyskową? . . . . . . . . . . . . . . . . .42 Nie wziąłeś filtrów żelowych? Zmień balans bieli! . . . . . . . . . . . .43 Tryb sterowania błyskiem w aparacie Nikon — zawsze pod ręką! . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .44 Jak sprawić, by lampa błyskała za każdym razem? . . . . . . . . . . . .45 Jak uzyskać wąski snop światła? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .46 Zalety posługiwania się fleszem w plenerze . . . . . . . . . . . . . . . . . .47 Jak posługiwać się światłem pilotującym flesza? . . . . . . . . . . . . .48 Jak zapobiec wyłączaniu się flesza? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .49 Jak daleko od lampy należy zamontować parasol? . . . . . . . . . . .50 Czy używanie błyskowych lamp studyjnych poza studiem ma sens? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .51 8 Spis treści Rozdział 3. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .53 Jeszcze więcej porad dotyczących fotografowania w studiu W książce Sekrety mistrza fotografii cyfrowej. W dążeniu do perfekcji podnieśliśmy poprzeczkę. Pora na kolejne wyzwania! Profesjonalne wytłumianie światła . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .54 Jak zmienić stylistykę ujęcia bez przesuwania lamp? . . . . . . . . .55 Celowe zastosowanie efektu flary w warunkach studyjnych . . .56 Jak daleko od tła powinna stać modelka? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .57 Daj głównemu światłu podwójną rolę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .58 Najprostszy przepis na konturowe oświetlenie profilu . . . . . . . .59 Zastosowanie lampy pierścieniowej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .60 Załóż niemal dowolny softboks na posiadaną lampę studyjną . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .61 W softboksach sprawdza się powiedzenie, że duży może więcej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .62 Co zrobić, gdy nie da się bardziej zmniejszyć mocy lampy studyjnej? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .63 Jak oświetlić parę ludzi lub niewielką grupę? . . . . . . . . . . . . . . . . .64 Jak uniknąć kłopotów z oświetleniem? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .65 Gdzie umiejscowić softboks? Rozwiązanie zagadki, część 1. . . .66 Gdzie umiejscowić softboks? Rozwiązanie zagadki, część 2. . . .67 Skorzystaj z automatycznej korekcji kolorów w programie Lightroom w trakcie fotografowania . . . . . . .68 Jak skalibrować niestandardowy balans bieli w aparacie? . . . .69 Zabierz lampy studyjne na sesję poza studiem . . . . . . . . . . . . . . .70 Rozdział 4. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .73 Jeszcze o obiektywach… …ale nie tylko o tym, który z nich wybrać Jak to się dzieje, że tło jest ostre pomimo przysłony f/2,8? . . . .74 Co warto wiedzieć o zjawisku kompresji perspektywy? . . . . . . .75 Podgląd rzeczywistej głębi ostrości . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .76 Automatyczne korygowanie efektu rybiego oka w Photoshopie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .77 Wykorzystaj możliwości jasnego obiektywu! . . . . . . . . . . . . . . . . .78 Jak uniknąć zaparowania obiektywu? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .79 Jak zapobiec zapyleniu matrycy kurzem z zaślepek obiektywu i korpusu? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .80 Jak ustawić ostrość na nieskończoność? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .81 Nie fotografuj przy amatorskich ogniskowych . . . . . . . . . . . . . . .82 Jak trzymać długi teleobiektyw, by zapewnić mu stabilność? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .83 Jakiego obiektywu używać do portretów w plenerze? . . . . . . .84 9 Spis treści Rozdział 5. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .87 Profesjonalne fotografowanie w naturalnym świetle Jak wykorzystać zalety najpiękniejszego światła na świecie? Piękne zdjęcia w świetle z tyłu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .88 Sylwetki w oświetleniu tylnym . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .89 Jay Maisel i jego sposób na udane zdjęcia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .90 Jak sprawić, by zdjęcie zachodu słońca wyszło odpowiednio ciemne? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .91 Wskazówka dotycząca używania blendy w plenerze . . . . . . . . .92 Sterowanie „mocą” blendy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .93 Jak unikać niedoświetlania zdjęć plenerowych? . . . . . . . . . . . . . .94 Trik z fotografią nocną . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .95 Fotografowanie smug świateł . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .96 Fotografowanie trajektorii gwiazd . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .97 Sprzęt przydatny przy fotografowaniu trajektorii gwiazd . . . . .98 Kolejny powód, by wystrzegać się fotografowania przy wysokich czułościach ISO . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .99 Rozdział 6. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 101 Profesjonalne fotografowanie krajobrazów Jeszcze więcej porad, które ułatwią Ci uwiecznienie urzekających pejzaży Do zdjęć krajobrazowych nie są potrzebne jasne obiektywy . . 102 Aksamitnie rozmyte strumienie i wodospady — trzy kolejne porady . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 103 Czarno-białe zdjęcia z długim czasem naświetlania, część 1. — akcesoria . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 104 Czarno-białe zdjęcia z długim czasem naświetlania, część 2. — ustawienia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 105 Czarno-białe zdjęcia z długim czasem naświetlania, część 3. — przygotowania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 106 Czarno-białe zdjęcia z długim czasem naświetlania, część 4. — sesja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 107 Zadbaj o to, by sprzęt nie zamókł w plenerze . . . . . . . . . . . . . . 108 Prostowanie linii horyzontu na podstawie siatki . . . . . . . . . . . . 109 Błyskawiczna bichromia dla zdjęć krajobrazowych . . . . . . . . . 110 Jak podkreślić ogrom krajobrazu? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 111 Zależy Ci na przyciemnieniu nieba? Zmniejsz wartość parametru Brightness (Jasność) . . . . . 112 Fotografuj przed burzą lub tuż po niej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 113 Animacje poklatkowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 114 Wypatruj okazji do sfotografowania odbić w tafli wody . . . . 115 Jak ułatwić sobie fotografowanie krajobrazów z niskiej perspektywy? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 116 Jak dodatkowo ocieplić balans bieli dla pochmurnej pogody? . . 117 Sekret udanej edycji zdjęć krajobrazowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . 118 Co miało największy wpływ na jakość moich zdjęć krajobrazowych? . . . . . . . . . . . . . . . . . 119 10 Spis treści Rozdział 7. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 121 Profesjonalne zdjęcia z podróży Wróć z wycieczki z fotografiami, z których będziesz naprawdę dumny Poczekaj na głównych aktorów spektaklu . . . . . . . . . . . . . . . . . . 122 Poszukaj okazji do zrobienia klasycznego zdjęcia typu „samotne drzewo” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 123 Torby fotograficzne, które nie będą przyciągały uwagi . . . . . 124 Jak unikać rozmytych zdjęć w podróży? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 125 Moje ulubione obiektywy podróżne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 126 Sposób na zrobienie autentycznych, życiowych zdjęć . . . . . . 127 Sposoby na usunięcie turystów z kadru . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 128 Techniki doskonalenia ujęcia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 129 Wyszukiwanie najbardziej udanych zdjęć z podróży . . . . . . . 130 Fotografowanie z dachu hotelu, w którym przebywasz . . . . . 131 Rozdział 8. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 133 Profesjonalne zdjęcia sportowe Jak zrobić budzące podziw zdjęcia na zawodach sportowych Panoramowanie — jedna wskazówka i jeden sekret . . . . . . . 134 Dobieranie idealnego czasu naświetlania do panoramowania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 135 Sztuczka z zamrażaniem ruchu na zdjęciach z wyścigów samochodowych . . . . . . . . . . . . . 136 Kłopoty ze zdjęciami nocnymi i w halach . . . . . . . . . . . . . . . . . . 137 Fotografujesz sport? Wyłącz stabilizację obrazu . . . . . . . . . . . . 138 Zaleta posługiwania się szybkimi kartami pamięci . . . . . . . . . 139 W jaki sposób zawodowi fotografowie ustawiają ostrość? . . . 140 Dlaczego wielu zawodowych fotografów sportowych używa formatu JPEG? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 141 Zastosowanie zdalnego aparatu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 142 Marzysz o zdjęciach z bliska? Zastosuj telekonwerter . . . . . . . 143 Dlaczego warto fotografować rozgrzewki? . . . . . . . . . . . . . . . . . 144 Fotografuj detale kojarzące się z wydarzeniem . . . . . . . . . . . . . 145 Jak przywieźć większą liczbę ostrych zdjęć z meczu futbolowego? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 146 Rozdział 9. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 149 Profesjonalne tworzenie obrazów HDR Jak robić zdjęcia na potrzeby obrazów HDR i jak je następnie przetwarzać Tworzenie obrazów HDR: sprzęt . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 150 Tworzenie obrazów HDR: podstawy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 151 Konfigurowanie bracketingu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 152 Pomocny gadżet HDR dla właścicieli aparatów Canon . . . . . . 153 Co zrobić, jeśli aparat nie jest wyposażony w funkcję bracketingu? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 154 Jaką wartość przysłony ustawić na potrzeby zdjęć HDR? . . . 155 11 Spis treści Zdjęć do montażu HDR nie należy wykonywać pojedynczo . . 156 Zdjęcia HDR z ręki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 157 Jakie sceny mają największy potencjał w kontekście HDR? . . 158 Panoramy HDR . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 159 Jak ułatwić sobie odszukanie zdjęć przeznaczonych do stworzenia obrazu HDR? . . . . . . . . . . 160 Programy, których używam do tworzenia obrazów HDR . . . 161 Garść skutecznych ustawień dla funkcji HDR Pro w Photoshopie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 162 Wyostrzanie obrazów HDR . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 163 Efekt HDR bez użycia techniki HDR . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 164 Zdjęcia HDR — o tym się nie mówi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 165 Usuwanie efektu poświaty i innych mankamentów obrazów HDR . . . . . . . . . . . . . . . . . 166 Rozdział 10. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 169 Profesjonalne porady poświęcone filmowaniu lustrzanką Jak wykorzystać w pełni możliwości rejestrowania wideo w lustrzankach Okular to bardzo przydatna rzecz . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 170 Naucz się popularnej sztuczki z płynnym przenoszeniem ostrości . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 171 Stosowanie wbudowanych efektów specjalnych w trakcie filmowania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 172 Dlaczego warto mieć zewnętrzny mikrofon? . . . . . . . . . . . . . . . 173 Kiepski dźwięk = kiepski film . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 174 Zadbaj o ostrość . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 175 Nie filmuj w pionie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 176 Dlaczego blokada ekspozycji jest tak ważna? . . . . . . . . . . . . . . 177 Wybór wartości przysłony jest ważny, ale… . . . . . . . . . . . . . . . . 178 Jak unikać efektu migotania? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 179 Zależy Ci na uzyskaniu efektu kinowego? . . . . . . . . . . . . . . . . . . 180 Nie zmieniaj ustawień przysłony . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 181 Dlaczego zmiana ogniskowej w lustrzance przebiega inaczej? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 182 Jak posługiwać się autofokusem podczas filmowania? . . . . . 183 Rozdział 11. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 185 Profesjonalne przepisy na lepsze zdjęcia Więcej porad i wskazówek, dzięki którym będziesz fotografował jeszcze lepiej Jak zmieścić więcej zdjęć na karcie pamięci? . . . . . . . . . . . . . . . 186 Sprytna sztuczka do wykorzystania w miejscu, w którym nie wolno rozstawić statywu . . . . . . . . . . . . . . . . 187 W pewnych sytuacjach kompensacja ekspozycji po prostu nie działa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 188 Unikaj znaków i napisów, gdyż niepotrzebnie przyciągają wzrok . . . . . . . . . . . . . . . . . 189 12 Spis treści Kruczek związany ze stosowaniem stylów zdjęć . . . . . . . . . . . . 190 O obrotach zdjęć . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 191 Zmniejszanie ilości szumów w zdjęciach zrobionych w słabym świetle . . . . . . . . . . . . . . 192 Na co przede wszystkim zwracają uwagę ludzie, oglądając zdjęcia? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 193 Jak ukryć informacje o aparacie przed niepowołanym wzrokiem? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 194 Dlaczego zdjęcia JPEG mogą wyglądać lepiej niż RAW-y? . . 195 W jakich sytuacjach nie trzeba używać statywu? . . . . . . . . . . . 196 Co zrobić, jeśli jakość zdjęcia nie pozwala na zrobienie dużej odbitki? . . . . . . . . . . . . . . . 197 Kiedy warto włączyć tryb pomiaru punktowego? . . . . . . . . . . 198 Poeksperymentuj z panoramicznym kadrowaniem zdjęć . . 199 Wyostrzanie zdjęć na potrzeby druku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 200 Jak uratować zdjęcia z uszkodzonej karty pamięci? . . . . . . . . 201 Rozdział 12. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 203 Jeszcze jedna porcja przepisów na „życiowe” zdjęcia Przystępnie podane sposoby na wykonanie różnego rodzaju fotografii Skorowidz . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 223 13 Rozdział 7. Profesjonalne zdjęcia z podróży Wróć z wycieczki z fotografi ami, z których będziesz naprawdę dumny Niezależnie od tego, do jakiego grona fotografów się zaliczasz (ślubnych, pejza- żystów, portrecistów itd.), któregoś dnia będziesz chciał się wybrać na wakacje. Ponieważ jesteś fotografem, z pewnością zabierzesz aparat, a skoro wszyscy inni świetnie wiedzą, że zawodowo robisz zdjęcia, będą oczekiwali wgniatającego w fotel pokazu slajdów po Twoim powrocie. Takie oczekiwania są pod wieloma względami niezwykle stresu- jące, a przecież wybierasz się na wakacje, by niczym się nie przejmować, prawda? Tymczasem presja znajomych sprawia, że masz wrażenie, że zamieniasz jedną nerwówkę na inną… a to rodzi podwójne napięcie. Aby uniknąć zbędnych nerwów, proponuję fantastyczne rozwiąza- nie, które pozwoli Ci wrócić z dowolnych wakacji ze wspaniałymi, sugestywnymi zdjęciami niezależnie od tego, jak długo zamierzasz przebywać w miejscu przeznaczenia. Świadomość tego, że cała operacja zajmie Ci najwyżej pół godziny, powinna Cię wyśmienicie zrelakso- wać i pozwolić cieszyć się urokami upragnionego odpoczynku. Aby zrealizować ten plan, będziesz potrzebował teleobiektywu, swobodnego dostępu do okna hotelowego, fotela, taniego statywu i około kilkunastu – kilkudziesięciu złotych (bądź równowartości w obo- wiązującej walucie) na każde odwiedzane miasto. Po dotarciu na miejsce wybierz się na zakupy i nabądź kilka pocztówek. Nie zadowalaj się byle czym — wybierz takie, które przed- stawiają zdjęcia, jakie sam chciałbyś zrobić w danym miejscu (nie przejmuj się, nie każę Ci ich wręczać znajomym — przecież wyglądają jak pocztówki i nikt się na to nie nabierze). Zabierz je do hotelu, rozdziel (niekiedy są sprzedawane w perforowanych harmonijkach) i umieść pierwszą z nich na fotelu, awersem do okna. Zamontuj aparat na statywie i ustaw tak, by mieć okno za plecami. Wykadruj pocztówkę w taki sposób, by nie widzieć białych obrzeży (innymi słowy, tak aby zamieszczone na niej zdjęcie wypełniało cały kadr), i sfotografuj. Powtórz całą operację z kolejnymi pocztówkami, a potem… potem możesz się cieszyć bezstresowymi wakacjami, wiedząc, że zrobiłeś świetne zdjęcia, które będziesz mógł pokazać w domu. Hej, nie patrz tak na mnie! Nie twierdziłem przecież, że to będzie etyczne. Obiecywałem tylko, że unikniesz zbędnych nerwów! [ 121 ] Rozdział 7 Sekrety mistrza fotografi i cyfrowej. Lekcje ze Scottem Kelbym Poczekaj na głównych aktorów spektaklu Tej fenomenalnej sztuczki dla podróżników nauczyłem się od Jaya Maisela, wyśmienitego foto- grafa i obserwatora miejskiego życia (korzystałem z niej wielokrotnie i zawsze sprawdzała się fenomenalnie). Rzecz polega na tym, by w miejscu, w którym spędzasz urlop, znaleźć jakiś kolo- rowy zakątek, na przykład jaskrawo pomalowaną ścianę, przejść na drugą stronę ulicy i z aparatem w pełnej gotowości czekać na dogodną okazję. Przypuszczam, że w ciągu kilku minut przejdzie przed Tobą wiele różnych osób, ale co najmniej jedna z nich będzie ubrana w coś kolorowego, coś, co będzie świetnie kontrastowało z barwą ściany w tle. A wówczas już tylko naciśnięcie spustu migawki dzieli Cię od zrobienia sugestywnego zdjęcia z podróży. Jeśli pada, tym lepiej, bo sfotografowana scena będzie miała soczyste, wyraźne barwy, a być może uda Ci się uchwycić w kadrze kogoś spieszącego przez ulicę z czerwonym parasolem na tle żółtej ściany (albo na odwrót). To tylko kwestia odrobiny cierpliwości i — oczywiście — łutu szczęścia. Zostaw ludziom trochę „oddechu” w kadrze Gdy będziesz komponował ujęcie według powyższych wskazówek (chodzi mi konkretnie o cierpliwe czekanie na to, aż ktoś interesujący pojawi się w kadrze), zadbaj, by przed foto- grafowaną osobą było stosunkowo dużo miejsca. Dzięki temu kadr nie będzie ciasny, co więk- szość widzów odbiera jako wadę kompozycji. Sfotografowana osoba powinna mieć miejsce na wykonanie choć kilku kroków, zanim wirtualnie dotrze do krawędzi kadru. [ 122 ] Profesjonalne zdjęcia z podróży Poszukaj okazji do zrobienia klasycznego zdjęcia typu „samotne drzewo” Gdy wybierzesz się na przedmieścia, poszukaj okazji do zrobienia zdjęcia, które chyba nigdy nie wyjdzie z mody — mam na myśli klasyczne ujęcie typu „samotne drzewo”. Czasami znajdziesz je na polu, w dolinie czy na szczycie wzgórza — tak czy owak, któregoś dnia się na nie natkniesz, a wówczas możesz się pokusić o zrobienie naprawdę interesujących zdjęć. Oczywiście, nawet jeśli w pobliżu będą rosły jeszcze trzy czy cztery inne drzewa, zwykle da się wykadrować zdjęcie tak, że będzie na nim widoczne tylko jedno (wystarczy, że pozostałe znajdą się poza obrębem kadru, a to jedno będzie miało wokół siebie tyle miejsca, by mogło z powodzeniem uchodzić za samot- nika). I jeszcze dwie drobne rady. (1) Samotne drzewo może być bezlistne (dokładnie takie zdjęcie widziałem ostatnio na okładce miesięcznika poświęconego fotografi i cyfrowej). (2) Jeśli jest mgła, wykorzystaj ją do wzbogacenia zdjęcia o ciekawy efekt perspektywy (i koniecznie poeksperymentuj z konwersją na czerń i biel — rezultat może być rewelacyjny!). Jak znaleźć samotne drzewo, gdy go nie ma… Jeżeli bardzo zależy Ci na tym, aby zrobić zdjęcie z samotnym drzewem w trakcie zagranicz- nych wojaży, lecz nie możesz wypatrzyć żadnego dogodnego miejsca zza szyb samochodu, podpowiem Ci, gdzie szukać pojedynczych drzew albo ich niewielkich skupisk, wśród któ- rych być może znajdziesz coś dla siebie (tylko nie mów potem nikomu, gdzie owe drzewa znalazłeś). Otóż jeśli w okolicy są jakieś pola golfowe, odwiedź je… zwykle znajdziesz na nich duży, płaski obszar zieleni (powiedzmy, w okolicach ósmego dołka), a tuż obok — jedno albo dwa samotne drzewa, które tylko na Ciebie czekają. Niech to zostanie między nami, proszę. [ 123 ] Rozdział 7 Sekrety mistrza fotografi i cyfrowej. Lekcje ze Scottem Kelbym Torby fotografi czne, które nie będą przyciągały uwagi Jeśli wybierasz się do egzotycznych krajów (choć w szeroko pojętym zachodnim świecie także można znaleźć takie miejsca), pamiętaj, że Twój sprzęt fotografi czny zapewne kosztuje więcej, niż mijający Cię na ulicy ludzie są w stanie zarobić w ciągu roku (albo nawet kilku lat; zwłaszcza jeśli masz naprawdę drogi aparat). Z tego względu lepiej nie chodzić po ulicach niczym żywa reklama krzycząca: „Hej, ludzie, mam tutaj wór pełen cennego sprzętu!”. Wierz mi, złodzieje świetnie wiedzą, jak wygląda droga torba z wyposażeniem fotografa, co zresztą zaowocowało wzrostem popularności specjalnych toreb, które wyglądają, jakby z fotografi ą nie miały nic wspólnego (nie- mal każdy liczący się producent akcesoriów foto ma dziś w swojej ofercie takie torby „incognito”). Na przykład fi rma Think Tank Photo oferuje całą serię produktów o nazwie Urban Disguise, które zupełnie nie przypominają zwykłych pokrowców i plecaków fotografi cznych. Z kolei fi rma Kelly Moore (http://kellymoorebag.com/) ma w ofercie pięknie zaprojektowane damskie torby fotogra- fi czne, które wyglądają jak zwykłe torebki… Firma Lowepro oferuje torbę o nazwie Exchange Messenger, która przypomina torbę listonosza. Przykłady można by mnożyć, lecz wniosek jest prosty: jeśli chcesz zadbać o bezpieczeństwo — swoje i swojego sprzętu — i nie przyciągać uwagi złodziei wypatrujących turystów z cennymi gadżetami, masz w czym wybierać. Nie obnoś się z modelem i marką aparatu Sprytni złodzieje z daleka potrafi ą rozpoznać zwierzynę w postaci aparatu klasy Nikon D3 czy Canon 1Ds Mark IV. Aby utrudnić im łowy, możesz zakleić markę i model aparatu kawał- kami czarnej taśmy klejącej. Zrezygnuj też z fi rmowego paska na ramię z wielkim, krzykliwym logo fi rmy, które można z łatwością dostrzec z kilku metrów. [ 124 ] Profesjonalne zdjęcia z podróży Jak unikać rozmytych zdjęć w podróży? W trakcie zwiedzania miasta każdego dnia możesz natrafi ć na urzekające, zabawne, zadziwiające, piękne i całkiem niespodziewane sceny. Chyba nie chciałbyś stracić okazji do uwiecznienia tych niezwykłych momentów, prawda? Tymczasem w praktyce okazuje się, że zdjęcia takich scen czę- sto wychodzą nieostro (nieudane ujęcia to niestety codzienność dla podróżujących fotografów). Nieostrość najczęściej wynika z ustawienia czasu ekspozycji dłuższego niż 1/60 s (co zdarza się bardzo często; może z wyjątkiem scen rozgrywających się w pełnym słońcu). Właśnie dlatego uważam, że poniższa porada (zapożyczona od mojego kolegi Scotta Diussy) jest tak ważna: po- zwala bowiem w dużej mierze uniknąć rozczarowań i okazji straconych wskutek zbyt długiego czasu naświetlania. Trik polega na włączeniu funkcji automatycznego regulowania czułości ISO, która powoduje skrócenie czasu ekspozycji w sytuacji, gdy ulega on ryzykownemu wydłużeniu. W praktyce wspomniana funkcja pozwala wybrać maksymalny, dopuszczalny czas naświetlania, który nie zostanie przekroczony przez aparat (ja zwykle ustawiam go na 1/125 s, gdyż jest to sto- sunkowo bezpieczny czas umożliwiający zrobienie ostrego zdjęcia z ręki). Aby włączyć oma- wianą funkcję w aparatach marki Nikon, należy otworzyć Menu fotografowania, wybrać pozycję Ustawienia czułości ISO, włączyć opcję Automatyczny dobór ISO, określić maksymalny czas ekspo- zycji na 1/125 s i nacisnąć przycisk OK (proste!). W aparatach Canon należy przytrzymać przycisk ISO +/–, a następnie przekręcić główne pokrętło sterujące, aż na górnym wyświetlaczu LCD pojawi się symbol A (od „automatyczny”), a potem określić maksymalny czas ekspozycji na 1/125 s. I jeszcze jedna kwestia (która dotyczy zarówno aparatów Nikon, jak i Canon), czyli: jak wysoka czułość ISO jest jeszcze dopuszczalna? Większość współczesnych lustrzanek nieźle radzi sobie do czułości 800 ISO, lecz ja sugeruję ustawienie granicznej wartości na 1600 ISO, gdyż odrobina szumu (który na ogół i tak zauważają wyłącznie inni fotografowie) to bardzo akceptowalna cena za nieporuszone, ostre zdjęcie (w odróżnieniu od szumu nieostrość zauważą wszyscy). [ 125 ] Rozdział 7 Sekrety mistrza fotografi i cyfrowej. Lekcje ze Scottem Kelbym Moje ulubione obiektywy podróżne W drugim tomie Sekretów… wspominałem o tym, że w trakcie wakacyjnych wyjazdów staram się ograniczyć ilość sprzętu do minimum, gdyż… wyjeżdżam po to, aby odpocząć, a nie realizować kolejne zlecenie. Zwykle biorę więc ze sobą jeden, uniwersalny obiektyw, który zastępuje mi wszystkie inne. W przypadku aparatów o małych matrycach, takich jak Nikon D300S lub Canon 60D, zabieram obiektyw 18 – 200 mm (zarówno Nikon, jak i Canon mają w swojej ofercie obiek- tywy 18 – 200 mm f/3,5 – f/5,6), który obejmuje ogromny zakres ogniskowych — od szerokiego kąta do solidnego teleobiektywu — a tym samym pozwala uniknąć zmiany szkieł w ogóle. Do aparatów pełnoklatkowych, takich jak Nikon D700 lub D3S, warto dobrać obiektyw Nikona 28 – 300 mm f/3,5 – 5,6 (który stanowi bardzo bliski odpowiednik wspomnianego przed chwilą szkła 18 – 200 mm dla mniejszych matryc). To ostatnio mój ulubiony obiektyw turystyczny, gdyż — zgodnie z wy- znawaną przeze mnie zasadą — obejmuje niezbędny zakres ogniskowych (od szerokiego kąta do teleobiektywu). W przypadku aparatów pełnoklatkowych marki Canon, takich jak 5D Mark II lub 1Dx, dobrym wyborem jest przystępny cenowo obiektyw 28 – 300 mm fi rmy Tamron. Jeżeli wybierasz się na wycieczkę w wyjątkowe, bardzo egzotyczne miejsce, oprócz któregoś z wymie- nionych szkieł możesz zabrać jeden obiektyw superszerokokątny (taki jak 12 – 24 mm w przy- padku aparatów z małą matrycą lub 14 – 24 mm w przypadku aparatów pełnoklatkowych). Takie szkło ułatwi Ci sfotografowanie na przykład wielkomiejskich pejzaży czy strzelistych świątyń. Nie taszcz torby na aparat — weź pokrowiec na obiektyw! Jeśli zabierasz ze sobą tylko jedno dodatkowe szkło (zgodnie z tym, o czym pisałem przed chwilą), pomyśl nad zastąpieniem zwykłej torby pokrowcem na obiektyw. Takim pokrowcem można się przepasać (co utrudnia kradzież w tłoku wielkich miast), są znacznie mniejsze niż torby na aparat, a zarazem wystarczająco pojemne, by zmieścić w nich obiektyw, irchową szmatkę i jakiś filtr (albo dwa filtry). Godne uwagi są między innymi pokrowce GoBoda. Naprawdę doskonale zaprojektowane. [ 126 ] Profesjonalne zdjęcia z podróży Sposób na zrobienie autentycznych, życiowych zdjęć I / E C R P S I R H C O T O H P K C O T S I © Twoje pojawienie się w obcym mieście, z wielkim aparatem i jeszcze większym obiektywem, nie pozostanie niezauważone. Fotograf przyciąga uwagę jak magnes. Przynajmniej na początku. Im dłużej spacerujesz w pewnym miejscu, tym bardziej ludzie przyzwyczajają się do Twojej obec- ności, stwierdzają, że jesteś zupełnie niegroźny, a po pewnym czasie zupełnie tracą zaintereso- wanie Twoją osobą. I o to chodzi! Sztuka polega na tym, by nikt się Tobą nie interesował (całkiem na odwrót niż w życiu, prawda?). Jeśli ludzie nie będą zwracali uwagi na to, co robisz, wrócą do swoich zwykłych zajęć, a to oznacza fantastyczne okazje do zrobienia doskonałych zdjęć. Trzeba tylko znaleźć jakieś strategiczne miejsce i cierpliwie czekać. Możesz przysiąść w lokalnej kawia- rence, przycupnąć na murku, usiąść gdzieś na schodach albo nawet na ziemi (i oprzeć się o ścianę). Chodzi o to, by wybrać jakieś nierzucający się w oczy kącik, który będzie się znajdował w pobliżu ciekawego miejsca, a zarazem na tyle daleko od samego centrum wydarzeń, by nie wchodzić nikomu w drogę. Pamiętaj, chodzi o to, by pokazać sedno zdarzeń, a samemu pozostać na uboczu. Musisz więc mieć dobry wgląd we wszystko, co się przed Tobą dzieje. Poszukaj dogodnego punktu widokowego po drugiej stronie ulicy. Na wiadukcie. Na klatce schodowej. W dowolnym innym miejscu, które będzie na uboczu, a zarazem wystarczająco blisko. Powinieneś wyglądać, jakbyś się relaksował. Nie rób zamieszania, nie przebieraj w zabranym ze sobą sprzęcie, nie przyciągaj uwagi. Daj ludziom czas na to, by oswoili się z Twoją obecnością, a po pewnym czasie okaże się, że zaczną traktować Cię jak powietrze. Wtedy możesz po prostu rejestrować sceny rozgrywające się przed Twoimi oczami. Wierz mi, cierpliwość popłaca. [ 127 ] Rozdział 7 Sekrety mistrza fotografi i cyfrowej. Lekcje ze Scottem Kelbym Sposoby na usunięcie turystów z kadru Obecność turystów może uatrakcyjnić kadr lub wręcz przeciwnie — całkiem go zepsuć. Zdarza się, że grupa ludzi stojących u stóp świątyni, kościoła albo pomnika nadaje dodatkowy sens kom- pozycji, lecz w wielu sytuacjach bywa dokładnie na odwrót — ludzie burzą cichy, kontemplacyjny nastrój sceny. W takich przypadkach przydają się techniki „usuwania turystów” z kadru. Ogromną rolę odgrywa w tym cierpliwość. Jeśli możesz pozwolić sobie na to, by po prostu stać i czekać, być może będziesz miał tyle szczęścia, by uchwycić moment, gdy w kadrze nie będzie nikogo (oczywiście, nie mam złudzeń, że jakieś znane miejsce zupełnie opustoszeje — chodzi mi raczej o to, że w danym miejscu przez krótką chwilę nikogo nie będzie widać). Jeśli ta strategia nie przy- niesie oczekiwanych efektów, możesz zaryzykować plan awaryjny oparty na obserwacji ciągłego ruchu turystów. Jeśli przyjąć, że zwiedzający rzadko pozostają w jednym miejscu przez dłuższy czas, można się pokusić o zrobienie serii zdjęć w odstępie kilku minut (to nie mogą być sekundy — przerwy między kolejnymi fotografi ami powinny trwać przynajmniej trzy minuty). Najlepszy efekt osiągniesz przy użyciu statywu, ale jeśli jesteś wytrwały i cierpliwy, możesz spróbować foto- grafowania z ręki (musisz jedynie przez cały czas pozostać w tym samym miejscu). Kiedy będziesz gotowy do fotografowania, zrób pierwsze zdjęcie i poczekaj, aż grupa turystów przejdzie w inne miejsce. Gdy tak się stanie, zrób kolejne (oczywiście tymczasem w kadrze pojawią się inni ludzie, ale to nie szkodzi — pstrykaj). Odczekaj kolejną minutę i zrób następne zdjęcie. Po zrobieniu pięciu lub sześciu zdjęć tej samej sceny możesz je połączyć w programie Photoshop albo Photoshop Ele- ments tak, by turyści po prostu zniknęli. Należy w tym celu umieścić wszystkie zrobione zdjęcia w jednym dokumencie, na osobnych warstwach (ewentualnie wyrównać je, jeśli nie zostały zrobione ze statywu), a potem zamaskować poszczególne warstwy w taki sposób, by widoczne były jedynie te ich fragmenty, na których nie widać turystów. (Film ilustrujący tę sztuczkę znajdziesz na stronie WWW z materiałami poświęconymi tej książce). Będziesz zaskoczony, jakie to proste i skuteczne! [ 128 ] Profesjonalne zdjęcia z podróży Techniki doskonalenia ujęcia Jeśli w trakcie spaceru ulicami metropolii albo zakątkami małego miasteczka przystanąłeś, by zrobić zdjęcie, to znaczy, że coś przyciągnęło Twoją uwagę (wystarczająco, by się zatrzymać i sięgnąć po aparat). W takich sytuacjach nie należy poprzestawać na zrobieniu jednego zdjęcia. Pomyśl tylko: coś przykuło Twój wzrok, więc raczej nie jest to jakiś zwyczajny detal, a zrobienie jednej fotki niemal na pewno nie odsłoni jego prawdziwej natury. Twoje zadanie polega na wypracowaniu jak najdoskonalszego ujęcia i wydestylowaniu istoty tego, na co zwróciłeś uwagę. Pierwszy etap tego procesu na ogół polega na tym, by zwolnić, rozejrzeć się, przystanąć i przyjrzeć się temu, co Cię zainteresowało. Czy chodziło o kolor? Czy o nietypowe drzwi? Architekturę łuku? Jakiś drobiazg albo przeciwnie — coś zdumiewająco wielkiego? Jeśli uda Ci się określić źródło fascynacji, będziesz potrafi ł lepiej oddać je na zdjęciu. Często zdarza się jednak, że powód zainteresowania jest trudno uchwytny. Owszem, jakiś impuls sprawił, że się zatrzymałeś i zapragnąłeś zrobić zdjęcie, lecz co konkretnie było przyczyną twórczego natchnienia — trudno powiedzieć. Twoje zadanie polega na tym, by tę przyczynę odnaleźć i wypracować jak najlepsze ujęcie. Można to zrobić za pomocą następujących technik. (1) Sfotografuj scenę przy użyciu obiektywów o różnych ogniskowych. Zacznij od kilku zdjęć obiektywem szerokokątnym, następnie użyj obiektywu 100 mm, potem — długiego teleobiektywu i przyjrzyj się temu, co widać w każdym z tych kadrów. Uważnie przeana- lizuj zrobione zdjęcia na wyświetlaczu LCD i zastanów się, które z nich przybliżyło Cię do osiągnięcia oczekiwanego celu. Jeśli uznasz, że któryś kadr ma pewien potencjał, to (2) spróbuj nieznacznie zmienić punkt widokowy. Zrób zdjęcie z bardzo niskiej perspektywy (możesz przyklęknąć na jedno kolano) albo z wysokiej (poszukaj schodów czy tarasu, z którego mógłbyś fotografować). Zmiana perspektywy może nadać kompozycji oczekiwany charakter. Jeśli wszystko idzie zgodnie z planem i krok po kroku zbliżasz się do upragnionego ideału, (3) spróbuj zmienić balans bieli — na przykład na ustawienie Pochmurno, by się przekonać, czy scena będzie wyglądała lepiej w nieco cieplejszej kolorystyce, albo ustawienie Cień, jeśli zależy Ci na wyjątkowo ciepłym przedstawieniu ujęcia. Jeśli wypróbujesz wszystkie opisane techniki (i poświęcisz czas na udoskonalenie ujęcia), jestem pewien, że jedna ze zrobionych fotografi i sprawi Ci mnóstwo satysfakcji. [ 129 ] Rozdział 7 Sekrety mistrza fotografi i cyfrowej. Lekcje ze Scottem Kelbym Wyszukiwanie najbardziej udanych zdjęć z podróży Jeśli zależy Ci na tym, by w trakcie kolejnych wakacji zrobić jeszcze lepsze zdjęcia niż poprzednio, przejrzyj fotografi e z ostatniego wyjazdu. Zwróć szczególną uwagę na metadane (czyli informacje zapisane w plikach ze zdjęciami w chwili ich zapisywania, które obejmują między innymi model użytego obiektywu, wartość przysłony, czas naświetlania, czułość ISO). Nie namawiam Cię do wgryzania się w metadane wszystkich zdjęć, a jedynie tych najlepszych, najcenniejszych fotogra- fi cznych trofeów, które możesz z powodzeniem umieścić w albumie czy w pokazie slajdów albo wydrukować i powiesić na ścianie. Poszukaj jakichś wskazówek, powtarzających się schematów. Czy większość dobrych zdjęć została zrobiona tym samym obiektywem? Jeśli tak, wiesz już, które szkło przede wszystkim zabrać na kolejną wyprawę. Poszperaj głębiej. Czy jakaś wartość ognisko- wej powtarza się szczególnie często? (Innymi słowy, czy większość tych najlepszych zdjęć zrobiłeś teleobiektywem o ogniskowej rzędu 170 mm lub 200 mm, czy raczej są to obszerne sceny ujęte obiektywem szerokokątnym 18 mm albo 24 mm?) Jeżeli uda Ci się wykryć pewne prawidłowości (przypuśćmy, że większość dobrych fotografi i została zrobiona szkłem 24 mm), masz jasną, czytelną wskazówkę, że w podróży najlepiej wychodzą Ci zdjęcia zrobione obiektywem szerokokątnym. Na podstawie tych informacji można wywnioskować, że aby zrobić więcej udanych zdjęć w trakcie kolejnej wyprawy, powinieneś częściej używać obiektywu szerokokątnego. Jeśli chcesz, możesz przeanalizować metadane jeszcze bardziej szczegółowo. Czy większość udanych zdjęć została zrobiona przy długich czasach naświetlania, które akcentują ruch, czy raczej przy krótkich, które umożliwiają zamrożenie go w kadrze? Znalezienie odpowiedzi na takie pytania pozwala jeszcze lepiej i dokładniej zdefi niować ramy własnego stylu w fotografi i podróżniczej, a fotografowanie za pomocą ulubionego obiektywu, przy ulubionej ogniskowej i ulubionym czasie naświetlania sta- nowi świetny przepis na przywiezienie z wakacji jeszcze większej liczby satysfakcjonujących zdjęć. [ 130 ] Profesjonalne zdjęcia z podróży Fotografowanie z dachu hotelu, w którym przebywasz I N O C P E C N O C ” C „ L E A F A R Jeśli w odwiedzanym przez Ciebie mieście znajduje się bardzo wysoki hotel, z którego dachu roz- ciąga się fantastyczna panorama, to zapewne będziesz chciał zrobić stamtąd zdjęcie… co jest raczej niemożliwe, chyba że będziesz gościem tego hotelu. Przekonałem się na własnej skórze, że jeśli zapłacę za nocleg i skontaktuję się z obsługą hotelu (choćby z sympatycznym recepcjo- nistą), mam spore szanse na to, by wynegocjować kilkuminutową sesję na dachu (na ogół ktoś z obsługi będzie Ci w tej wyprawie towarzyszył). Jeżeli na dachu hotelu znajduje się specjalnie zaaranżowany taras widokowy, a Ty chciałbyś zrobić z niego zdjęcie już po zamknięciu, to jako gość hotelowy nie powinieneś mieć większych problemów z uzyskaniem pozwolenia — na ogół wystarczy poprosić. [ 131 ] Czas otwarcia migawki: 1/125 s Przysłona: f/14 ISO: 200 Ogniskowa: 24 mm Fotografik: Scott Kelby Czas otwarcia migawki: 1/125 s Przysłona: f/14 ISO: 200 Ogniskowa: 24 mm Fotografik: Scott Kelby Skorowidz Skorowidz A AC3 ZoneController, 45 adaptery pierścieniowe, 61 Adobe Bridge, 112 akumulatory niklowo- -wodorkowe, ładowanie, 60 animacje poklatkowe, 114 aparat, ukrywanie informacji, 194 B balans bieli, 43 Canon, 43, 69, 117 niestandardowy, 69 Nikon, 43, 117 ocieplenie, 117 beauty dish, 46 białka oczu, 23 bichromia, 110 blenda sterowanie mocą, 93 w plenerze, 92, 93 blokada ekspozycji, 177 blokada śledzenia ostrości, 146 Canon, 146 Nikon, 146 bracketing, 151, 152 Canon, 152 ilość zdjęć, 153 Nikon, 152 bulb, 105 C Camera Raw, 112 bichromia, 110 Canon automatyczne regulowanie ISO, 125 balans bieli, 43, 69, 117 blokada ekspozycji, 177 blokada śledzenia ostrości, 146 bracketing, 152 HDR, 151 kompensacja ekspozycji, 88 preselekcja przysłony, 152 siatka pomocnicza, 109 tryb błysku modelującego, 48 tryb szybkiej synchronizacji, 42 zmniejszenie rozdzielczości zdjęć, 186 G głębia ostrości mała, 19 podgląd, 76 gobo, 54 GoBoda, 126 Greenberg, Ed, 33 gwiazdy, zdjęcia, 97, 98 H HDR, 149 bez użycia techniki HDR, 164 bez wykorzystania bracketingu, 154 co fotografować, 158 ilość zdjęć, 153 panoramy, 159 podstawy, 151 programy, 161 Promote Control, 153 przysłona, 155 RAW, 160 sprzęt, 150 usuwanie efektu poświaty, 166 wyostrzanie, 163 z ręki, 157 HDR Efex Pro, 161 Hoodman HoodLoupe, 170 horyzont, prostowanie, 109 Hydrophobia, 108 I Impact, 41 interwałometr, Patrz interwałomierz interwałomierz, 25 ISO automatyczne regulowanie, 125 wysokie czułości, 99 i-TTL, system, 38 J JPEG, 195 Color Efex Pro, 118, 165 czarno-białe, zdjęcia, 104, 105, 106, 107 D deszcz, ochrona sprzętu, 108 Doorhof, Frank, 58 E efekt flary, 56 prześwietlenia, 28 ekspozycja wielokrotna, 20 Elinchrom, 40, 61 E-TTL, system, 38 ExpoDisc, 69 ExpoImaging, 46 EzyBox Hotshoe, 41 F filmowanie, 169 autofocus, 183 blokada ekspozycji, 177 dźwięk, 174 efekt kinowy, 180 efekt migotania, 179 jasne obiektywy, 178 limit czasu, 173 okular, 170 ostrość, 175 przenoszenie ostrości, 171 przysłona, 178, 181 w pionie, 176 wbudowane efekty, 172 wyostrzanie, 180 zewnętrzny mikrofon, 173, 174 zmiana ogniskowej, 182 filtr ND, 19, 104, 106 neutralnie szary, 19, 104, 107 szary, 19 żelowy, 43 flary, efekt, 56 FlexTT5 Radio Slave Transmitter, 45 Fog Eliminator, 79 follow focus, 171 fotografia nocna, 95 [ 222 ] K Kacey Enterprises, 40 Kacey Speedlight Bracket, 40 Kacey/Eli, 40 kadrowanie, 33 panoramiczne, 199 karty pamięci, 139, 186 uszkodzone, 201 Kelby, Scott, 7 Kelly Moore, 124 Klix, 201 kompensacja ekspozycji, 88, 188 Canon, 88 Nikon, 88 kompozycja, 33 kompresja perspektywy, 75 krajobrazy, zdjęcia, 101 bichromia, 110 czarno-białe, 104, 105, 106, 107 edycja, 118 jakość, 119 obiektywy, 102 ochrona sprzętu, 108 odbicia w wodzie, 115 po lub przed burzą, 113 podkreślenie ogromu, 111 pora dnia, 113, 115 prostowanie linii horyzontu, 109 rozmyta woda, 103 samotne drzewo, 123 z niskiej perspektywy, 116 L lampy błyskowe, 37, 45 adaptery pierścieniowe, 61 balans bieli, 43 bezprzewodowy system radiowego wyzwalania, 45 filtry żelowe, 43 fotografowanie w trybie manualnym, 38 montowanie na monopodzie, 41 parasol, 50, 62 pierścieniowe, 60 rozmyte tło, 42 softboksy, 40, 61 stan uśpienia, 49 studyjne, 19 studyjne poza studiem, 51, 70 system TTL, 38 światło pilotujące, 48 unikanie oświetlania podłoża, 39 Skorowidz w plenerze, 47 wąski snop światła, 46 zapobieganie wyłączaniu, 49 zmniejszanie mocy, 63 Lastolite, 41, 46 Lightroom preselekcja przysłony, 152 siatka pomocnicza, 109 tryb błysku modelującego, 48 tryb sterowania błyskiem, 44 tryb szybkiej synchronizacji, 42 zmniejszenie rozdzielczości automatyczna korekcja kolorów, 68 Brightness, 112 LongTime Exposure Calculator, zdjęć, 186 Nikon Capture NX, 190 Nikon Software, 118 nocna, fotografia, 95 107 Lowepro, 124 ludzie, zdjęcia białka oczu, 23 cała sylwetka, 34 efekt prześwietlenia, 28 główny temat, 35 iskierki w oczach, 30 kierowanie modelem, 29 kilka ujęć tej samej osoby, 21 kompozycja, 33 obiektyw 50mm, 31 ostrość, 26, 27, 32 portrety grupowe, 24, 25 pozwolenia na publikację wizerunku, 33 przysłona f/1,4, 27 wielokrotna ekspozycja, 20 zamrożenie ruchu, 22 M Magic Flipper, 40 Maisel, Jay, 90 Manfrotto Magic Arm, 187 Manfrotto Super Clamp, 142 Manfrotto Variable Friction Magic Arm, 142 matryca, zapylenie, 80 modelka, odległość od tła, 57 monopod, 41 N Nano Focus, 182 naturalne światło, 87 tylne, 88, 89 niebo, przyciemnianie, 112 Nik Software, 161 Nikon automatyczne regulowanie ISO, 125 balans bieli, 43, 117 blokada ekspozycji, 177 blokada śledzenia ostrości, 146 bracketing, 152 kompensacja ekspozycji, 88 [ 223 ] O obiektywy, 73 filmowanie, 178 jasne, 78, 102, 178 kitowe, 82 podróżne, 126 portrety w plenerze, 84 teleobiektywy, 82, 83 typu rybie oko, 77 zaparowane, 79 zaślepki, 80 obracanie zdjęć, 191 oczy białka, 23 iskierki, 30 OP/TECH Rainsleeve, 108 ostrość na nieskończoność, 81 wideo, 175 zdjęcia sportowe, 140, 146 oświetlenie problemy, 65 tylne, 88, 89 P panoramowanie, 134 czas naświetlania, 135 panoramy HDR, 159 parasol, odległość od lampy, 50 Paul C. Buff Vagabond Mini Lithium, 70 perspektywa, kompresja, 75 Photomatix Pro, 161 Photoshop Brightness, 112 Color Efex Pro, 118 Fill Light, 112 HDR, 161, 162, 163, 166 kadrowanie, 199 korygowanie efektu rybiego oka, 77 łączenie kilku ujęć tej samej osoby, 21 łączenie zdjęć, 32, 39, 128 Skorowidz Photoshop redukcja szumów, 192 Topaz Adjust, 164 ukrywanie informacji o aparacie, 194 Unsharp Mask, 200 usuwanie efektów poświaty, 166 wielokrotna ekspozycja, 20 wyostrzanie, 163, 200 plecaki fotograficzne, 124 plener lampy błyskowe, 47 ochrona sprzętu, 108 unikanie niedoświetlenia, 94 używanie blendy, 92, 93 PocketWizard, 45 PocketWizard Plus II, 45 podróże, zdjęcia, 121 autentyczne zdjęcia, 127 doskonalenie ujęcia, 129 ludzie, 122 obiektywy, 126 samotne drzewo, 123 unikanie rozmytych zdjęć, 125 usuwanie turystów z kadru, 128 wyszukiwanie udanych zdjęć, 130 z dachu hotelu, 131 poklatkowe, animacje, 114 pokrowce, 124 portrety, 15 cała sylwetka, 34 efekt prześwietlenia, 28 główny temat, 35 grupowe, 24, 25 iskierki w oczach, 30 kompozycja, 33 konturowe oświetlenie profilu, 59 obiektyw 50mm, 31 ostrość, 26, 27 oświetlenie tylne, 88 przysłona f/1,4, 27 w plenerze, 84 większe oczy, 31 pozwolenia na publikację wizerunku, 33 preselekcja przysłony, 152 Promote Control, 153 prześwietlenia, efekt, 28 przysłona f/2,8, 74 punktowy pomiar światła, 88 R RAW, 195 reflektor, 46 Rogue 3-in-1 Honeycomb Grid, 46 rozdzielczość, zmniejszanie, 186 rozmyte tło, 74 lampy błyskowe, 42 ruch, zamrażanie, 22, 136 S samotne drzewo, zdjęcie, 123 samowyzwalacz, zdjęcia grupowe, 25 SanDisk RescuePro, 201 siatka pomocnicza, 109 smugi świateł, 96 softboksy, 40, 61 adaptery pierścieniowe, 61 umiejscowienie, 66, 67 wielkość, 62 speedlights, 22 sportowe, zdjęcia, 133 detale, 145 nocne, 137 ostrość, 140, 146 panoramowanie, 134, 135 rozgrzewki, 144 stabilizacja obrazu, 138 szybkie karty pamięci, 139 telekonwerter, 143 tryb JPEG, 141 w halach, 137 zamrażanie ruchu, 136 zdalny aparat, 142 spot metering, 88 stabilizacja obrazu, 138 statyw, 196 strumienie, zdjęcia, 103 studio efekt flary, 56 główne światło, 58 konturowe oświetlenie profilu, 59 lampy pierścieniowe, 60 odległość modelki od tła, 57 oświetlenie grupy ludzi, 64 problemy z oświetleniem, 65 użycie kilku lamp, 65 wytłumianie światła, 54 zmiana stylistyki ujęcia, 55 style zdjęć, 190 sylwetki, zdjęcie, 89 system TTL, 38 szum, zmniejszanie, 192 [ 224 ] Ś światło naturalne, 87 T telekonwerter, 143 teleobiektywy, 82 stabilność, 83 Think Tank Photo, 108, 124 Through The Lens, 38 Topaz Adjust, 164 torby fotograficzne, 124 TriFlash Shoe Mount Bracket, 46 tryb błysku modelującego, 48 tryb JPEG, 141 tryb pomiaru punktowego, 198 tryb sterowania błyskiem, 44 tryb szybkiej synchronizacji, 42, 46 Canon, 42 Nikon, 42 TTL, system, 38 U Umbrella Bracket with Adjustable Shoe, 41 Urban Disguise, 124 W Westcott, 40, 61, 62 wideo, 169 wielokrotna ekspozycja, 20 Wise, Alex, 107 woda, odbicia, 115 wodospady, zdjęcia, 103 wydruk na płótnie, 197 wyostrzanie, 200 wyostrzanie, 200 HDR, 163 Z zachód słońca, 91 zdjęcia, obracanie, 191 Ż żarówka pilotująca, 48
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Sekrety mistrza fotografii cyfrowej. Lekcje ze Scottem Kelbym
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: