Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00545 010303 10720906 na godz. na dobę w sumie
Sekrety mistrza fotografii cyfrowej. Najlepsze wskazówki - książka
Sekrety mistrza fotografii cyfrowej. Najlepsze wskazówki - książka
Autor: Liczba stron: 272
Wydawca: Helion Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-283-2414-5 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> komputery i informatyka >> fotografia cyfrowa >> techniki fotografowania
Porównaj ceny (książka, ebook, audiobook).

Autor najpopularniejszej na świecie książki o fotografii cyfrowej — Sekrety cyfrowej ciemni Scotta Kelby’ego

Dziś dzięki powszechności aparatów cyfrowych fotografować może każdy. Niektórym wystarczy „pstrykanie fotek”, inni chcą tworzyć piękne obrazy. Zrobienie poprawnego, ładnego zdjęcia nie jest trudne. Jednak jeśli chcesz tworzyć fotografie, które wzbudzą emocje i przykują uwagę widza, poza pomysłem musisz mieć pewną wiedzę i umiejętności. Jednym słowem, musisz poznać tajniki fotografii cyfrowej!

Sięgnij po tę książkę — wyjątkowy poradnik opracowany przez wyjątkowego autora. Znalazły się tu najlepsze porady, które pieczołowicie wybrano ze wszystkich pięciu tomów serii „Sekrety mistrza fotografii cyfrowej”, a następnie uzupełniono je i zaktualizowano. Dzięki temu błyskawicznie nauczysz się technik, które na pozór niezwykle trudno zrozumieć. Dowiesz się wszystkiego, z czym musisz być obeznany, aby nacisnąć odpowiedni przycisk i wybrać najlepsze ustawienia. Zaczniesz tworzyć zdjęcia swoich marzeń. Autor, zamiast opisywać, co trzeba zrobić, po prostu pokazuje to. Niemal na każdej stronie znajdziesz sprawdzony i skuteczny pomysł na prawdziwie profesjonalne fotografowanie.

Oto najważniejsze spośród wielu zagadnień omówionych w książce:
Scott Kelby jest fotografikiem, projektantem i wielokrotnie nagradzanym autorem ponad 60 książek. Jego książki poświęcone technikom fotografowania cieszą się ogromną popularnością — przetłumaczono je na kilkadziesiąt języków. Kelby ma dar prostego przekazywania trudnych zagadnień. Jest uważany za jednego z najlepszych wykładowców i trenerów nauczających fotografii cyfrowej na warsztatach i seminariach organizowanych na całym świecie.
Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

• Kup książkę • Poleć książkę • Oceń książkę • Księgarnia internetowa • Lubię to! » Nasza społeczność Sekrety mistrza fotografi i cyfrowej. Najlepsze wskazówki ROZDZIAŁ (cid:30). Profesjonalne użycie lampy błyskowej Jeśli nie lubisz zdjęć wykonanych z lampą błyskową, to… nie jesteś w tym osamotniony! Siedem rzeczy, które powinieneś wiedzieć… …zanim przeczytasz tę książkę Jeszcze dwie rzeczy I naprawdę ostatnia Wbudowana lampa błyskowa — Twój wróg! Zalety zewnętrznej lampy błyskowej Profesjonalny efekt — odłącz lampę od aparatu i rozprosz jej błysk Wyzwalanie błysku wbudowaną lampą Zastosowanie systemu do bezprzewodowego wyzwalania błysku Wydłużanie czasu naświetlania W jaki sposób złagodzić światło emitowane przez lampę? Rozproszenie przez odbicie Światło z fl esza jak z softboksu Synchronizacja z drugą kurtyną (i dlaczego warto ją stosować) Czwarty sekret profesjonalnych zdjęć z fl eszem O fi ltrach żelowych (i dlaczego warto ich używać) Druga lampa błyskowa Portrety o zachodzie słońca z użyciem fl esza Fotografowanie z lampą w trybie manualnym Zalety posługiwania się fl eszem w plenerze Lepsza kontrola nad światłem dzięki przenośnemu softboksowi Typowe ustawienia siły błysku lampy Sposób na jeszcze subtelniejsze światło Błyskawiczne czarne tło ROZDZIAŁ (cid:24). Cała prawda o obiektywach Który, kiedy i dlaczego, czyli jak dobrać obiektyw Kiedy warto sięgnąć po obiektyw szerokokątny? Kiedy warto sięgnąć po obiektyw typu „rybie oko”? Kiedy warto użyć superjasnego obiektywu? Kiedy warto sięgnąć po obiektyw uniwersalny? Zastosowanie telekonwertera w celu jeszcze silniejszego powiększenia obrazu Obiektywy ze stabilizacją obrazu typu VR lub IS [ viii ] 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 27 28 29 30 31 32 33 Poleć książkęKup książkę Sekrety mistrza fotografi i cyfrowej. Najlepsze wskazówki Do czego służą osłony obiektywów? Dlaczego w niektórych obiektywach 34 podawany jest zakres wartości przysłon (na przykład f/3,5 – f/5,6)? 35 Co warto wiedzieć o zjawisku kompresji perspektywy? 36 37 Wykorzystaj możliwości jasnego obiektywu! Jak ustawić ostrość na nieskończoność? 38 39 Kiedy warto sięgnąć po obiektyw makro? Jaka jest optymalna przysłona dla zdjęć makro? 40 Dlaczego należy wyłączyć automatyczne ustawianie ostrości? ROZDZIAŁ (cid:23). Jak robić naprawdę ostre zdjęcia? Jeśli Twoje zdjęcia nie będą ostre, to wszystko inne nie będzie miało znaczenia Zdjęcia jak żyleta zaczynają się od statywu Nie wciskaj spustu migawki — użyj wężyka spustowego Unikaj zwiększania wartości parametru ISO, jeśli używasz statywu Ustabilizuj ręce, dociskając łokcie do tułowia Wyłącz redukcję wibracji lub stabilizację obrazu Powiększ podgląd zdjęcia, aby sprawdzić ostrość Photoshop — wyostrzanie po fakcie Wyostrzanie zdjęć na potrzeby druku ROZDZIAŁ (cid:22). Profesjonalne fotografowanie w studiu Zbuduj od zera, a potem wyposaż Studyjne lampy błyskowe Co zrobić, gdy nie da się bardziej zmniejszyć mocy lampy studyjnej? Zdalne wyzwalanie błysku lampy studyjnej Rozpraszanie ostrego światła studyjnego Gdzie ustawić główne źródło światła? Oświetlenie włosów Jak zmienić stylistykę ujęcia bez przesuwania lamp? Chciałbyś uzyskać jeszcze łagodniejsze, bardziej rozproszone światło? Tła studyjne Składane tło Jedno tło, trzy różne efekty Jak uzyskać wyjątkowo nasycony kolor tła? [ ix ] 41 43 44 45 46 47 48 49 50 51 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 Poleć książkęKup książkę Sekrety mistrza fotografi i cyfrowej. Najlepsze wskazówki Blendy — kiedy używać srebrnych, a kiedy białych i jak je ustawić? Plaster miodu W jaki sposób należy się posługiwać światłomierzem? W jakim trybie należy fotografować? Jak skalibrować niestandardowy balans bieli w aparacie? Najprostszy przepis na konturowe oświetlenie profi lu Wieje wiatr z… wentylatora Zalety fotografowania na uwięzi Kalibrowanie kolorystyki przy użyciu neutralnie szarej karty wzorcowej Unikaj równomiernego oświetlania całej sylwetki Jak oświetlić parę ludzi lub niewielką grupę? Piękne, obszerne, otulające światło Kontrastowe oświetlenie dla sportowców Portret do ramion w stylu Petera Hurleya ROZDZIAŁ (cid:20). Profesjonalne portrety Jak pokazać ludzi od najlepszej strony? Czego nie należy fotografować obiektywem 50 mm? Jaką przysłonę ustawić? Jak uzyskać małą głębię ostrości przy lampach studyjnych? Na jakiej wysokości umieścić aparat i modelkę? Skuteczny sposób na pokierowanie pozowaniem Jak sprawić, by w kadrze nie było widać zbyt dużo białek oczu? Ustaw ostrość na oczach, a potem wykadruj Nie fotografuj dzieci z góry Fotografowanie noworodków Lepszego światła w plenerze warto szukać w cieniu Rozpraszanie światła na większą skalę Fotografowanie w pełnym słońcu Piękne zdjęcia w świetle z tyłu Blendy i ładniejsze portrety w naturalnym świetle Bezpośrednie, kontrastowe światło z okna Rozpraszanie światła z okna 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 [ x ] Poleć książkęKup książkę Sekrety mistrza fotografi i cyfrowej. Najlepsze wskazówki ROZDZIAŁ (cid:19). Profesjonalne zdjęcia ślubne Jak uzyskać profesjonalne rezultaty podczas kolejnej sesji ślubnej? 99 Przygotowanie listy zdjęć 100 Zdjęcia w kościele przy słabym oświetleniu — część 1. 101 Zdjęcia w kościele przy słabym oświetleniu — część 2. 102 103 Czy jasny obiektyw f/1,4 jest naprawdę niezbędny? 104 Zdjęcia panny młodej — oświetlenie z tyłu 105 Poszukaj korzystnego oświetlenia dla panny młodej Zdjęcia ofi cjalne — jak ustawić ostrość? 106 107 Zdjęcia ofi cjalne — nie kadruj na wysokości stawów 108 Zdjęcia ofi cjalne — jak wysoko ustawić aparat? Pokaż scenę z ciekawej perspektywy 109 Fotografowanie szczegółów (i kilka słów o tym, na które z nich warto zwrócić uwagę) Zbliżenia na detale Niech żyje bal! — fotografi e z wesela Z fl eszem na weselu Bardzo obszerne ujęcie, które robi wrażenie Efekt fl ary ROZDZIAŁ (cid:18). Profesjonalne zdjęcia sportowe Jak robić profesjonalne zdjęcia na zawodach sportowych? 110 111 112 113 114 115 117 Jakich obiektywów należy używać? Zastosowanie telekonwertera pozwala zrobić zdjęcie 118 naprawdę z bliska 119 W jaki sposób zawodowi fotografi cy ustawiają ostrość? 120 Fotografuj przy szeroko otwartej przysłonie 121 Funkcja automatycznego ustawiania czułości ISO ułatwi Ci zamrożenie akcji w kadrze Fotografujesz nocą albo we wnętrzach? Zwiększ wartość ISO! Fotografowanie w trybie ciągłym Zastosowanie zdalnego aparatu Dwa najbardziej pożądane rodzaje zdjęć sportowych Zawodowcy znają się na rzeczy Panoramowanie w celu wyeksponowania ruchu Nie obawiaj się kadrowania zdjęć 122 123 124 125 126 127 128 129 [ xi ] Poleć książkęKup książkę Sekrety mistrza fotografi i cyfrowej. Najlepsze wskazówki ROZDZIAŁ (cid:17). Profesjonalne zdjęcia krajobrazowe i przyrodnicze Wskazówki ułatwiające uwiecznianie urzekających pejzaży 131 132 Złota zasada fotografi i krajobrazowej Komponowanie wspaniałych krajobrazów 133 W którym miejscu powinna się znaleźć linia horyzontu? 134 135 Użyj „migaczy”, by zachować więcej szczegółów 136 Tajniki fotografowania zachodów słońca 137 Dobre krajobrazy wymagają czytelnego tematu Jak zaoszczędzić czas podczas tworzenia panoram? 138 Jak ustawić ostrość podczas fotografowania krajobrazów? 139 Siedem grzechów głównych w fotografi i krajobrazowej 140 Efekt gwiaździstego rozszczepienia światła 141 142 Poszukaj chmur — naturalnego źródła barw 143 Zastosowanie gradientowego fi ltra połówkowego Zadbaj o to, by sprzęt nie zamókł w plenerze 144 145 Błyskawiczna bichromia dla zdjęć krajobrazowych 146 Fotografowanie wodospadów 147 Fotografowanie w zoo — część 1. Fotografowanie w zoo — część 2. 148 149 Fotografowanie miejskich pejzaży o zmierzchu ROZDZIAŁ (cid:16). Profesjonalne zdjęcia z miast i zdjęcia podróżnicze Jak wrócić ze zdjęciami, z których będziesz naprawdę dumny W tym przypadku im mniej sprzętu, tym lepiej Moje ulubione obiektywy podróżne Jak zrobić zdjęcie obiektu, który jest „obfotografowany na śmierć”? Skup się na detalach Jak pozbyć się ze zdjęcia turystów, samochodów lub autobusów? Kolejny sposób na ukrycie turystów Ciasne kadrowanie w celu ukrycia zbędnych elementów Gdzieś tutaj jest temat na zdjęcie… Na zdjęciach z podróży pokazuj ludzi, zwłaszcza w podeszłym wieku i dzieci Jak zachęcić ludzi do pozowania? Wynajmij modelkę (to tańsze, niż myślisz) Szukaj wyrazistych, żywych kolorów [ xii ] 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 Poleć książkęKup książkę Sekrety mistrza fotografi i cyfrowej. Najlepsze wskazówki Prostota jest kluczem do sukcesu Fotografuj potrawy Trik z fotografi ą nocną Fotografowanie smug świateł Jak sfotografować księżyc i nie utracić cennych detali obrazu? Fotografowanie sztucznych ogni ROZDZIAŁ (cid:30)(cid:15). Profesjonalne ujęcia innych tematów Przepisy na fotografowanie różnych ciekawych rzeczy Kwiatów nie należy fotografować z góry Nie czekaj na deszcz — wywołaj go sam! Tworzenie obrazów HDR — sprzęt Tworzenie obrazów HDR — podstawy Konfi gurowanie bracketingu Zdjęcia HDR — o tym się nie mówi Własny stół do fotografi i produktowej Zalety wąskich softboksów Ekrany z pianki Porównanie ekranu LCD z monitorem O ile więcej megapikseli potrzebujesz? Odbitki jak z laboratorium Czym powinieneś się kierować przy wyborze papieru? Jak uzyskać wydruk w takich kolorach jak na ekranie? Efekt zmniejszonego nasycenia barw Efekt postarzenia zdjęcia ROZDZIAŁ (cid:30)(cid:30). Profesjonalne wskazówki ułatwiające robienie lepszych zdjęć Sztuczki, dzięki którym wszystkie Twoje zdjęcia będą jeszcze lepsze Jaką markę aparatu wybrać? Jak uchronić się przed przypadkowym skasowaniem karty pamięci? Jak uniknąć problemów ze źle skonfi gurowanym balansem bieli? W jakim formacie (RAW, JPEG czy TIFF) należy fotografować? Dlaczego zdjęcia JPEG mogą wyglądać lepiej niż RAW-y? ROBOT uchroni Cię przed problemami [ xiii ] 164 165 166 167 168 169 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 189 190 191 192 193 194 195 Poleć książkęKup książkę Sekrety mistrza fotografi i cyfrowej. Najlepsze wskazówki Jak zablokować ustawioną ostrość? Zmiana punktu ostrzenia Zastosowanie wyświetlacza LCD w aparacie fotografi cznym 196 197 198 199 Usuwanie plamek i pyłków po fakcie Chcesz, by traktowano Twoje fotografowanie poważnie? Zacznij selekcjonować zdjęcia! Punktowy pomiar światła Pamiętaj o zabezpieczeniu swoich zdjęć Zalety fotografowania sekwencyjnego przy niedostatecznym oświetleniu Kruczek związany ze stosowaniem stylów zdjęć O obrotach zdjęć Zmniejszanie ilości szumów w zdjęciach zrobionych w słabym świetle Na co przede wszystkim zwracają uwagę ludzie, oglądając zdjęcia? ROZDZIAŁ (cid:30)(cid:24). Od aparatu w smartfonie do lustrzanki Jak robić profesjonalnej jakości zdjęcia, dla których kupiłeś lustrzankę? Jak prawidłowo trzymać lustrzankę? Jak ustawiać ostrość? Tryb fotografowania, od którego warto zacząć (poczujesz się jak w domu) Jak przeglądać zdjęcia? Zmienianie obiektywów (i inne informacje na ich temat) Jak pojemnej karty pamięci potrzebujesz? Rób ostre zdjęcia dzięki automatycznej zmianie czułości ISO Jak zrobić sobie zdjęcie (selfi e)? Gdzie przechowywać lustrzankę? Jakich programów używać do edytowania zdjęć? Jak tworzyć zdjęcia panoramiczne (panoramy)? Jak robić zdjęcia HDR? Jak uzyskać miękkie, rozmyte tło? Zastosowanie wbudowanego fl esza Posługiwanie się wizjerem (zamiast ekranem) Zalety trybów tematycznych Jak fi lmować? Jak ustawiać ekspozycję? RAW czy JPEG? Zacznij w plenerze [ xiv ] 200 201 202 203 204 205 206 207 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 Poleć książkęKup książkę Sekrety mistrza fotografi i cyfrowej. Najlepsze wskazówki ROZDZIAŁ (cid:30)(cid:23). Dziesięć spraw, o których warto wiedzieć… …gdy zaczyna się przygodę z fotogra(cid:14) ą 1. „Droższy aparat” niekoniecznie musi oznaczać „lepsze zdjęcia” 2. Gotowe zdjęcia trzeba wyostrzać 3. Zawodowcy robią mnóstwo nieudanych zdjęć… 4. Kompensacja ekspozycji 5. Nie przejmuj się trybem manualnym 6. Dziś lepiej (na ogół) robić zdjęcia o orientacji poziomej 7. Nic nie robi takiego wrażenia jak odbitka 8. Nie przejmuj się histogramem 9. Określ, jakim fotografem jesteś 10. Dobre zdjęcia wymagają poświęceń 11. Przyda Ci się portfolio 12. Przestań czytać książki o fotografi i ROZDZIAŁ (cid:30)(cid:22). Gotowe przepisy na „życiowe” ujęcia Jak połączyć wszystkie składniki, by otrzymać smakowite danie? Skorowidz 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 245 264 [ xv ] Poleć książkęKup książkę Rozdział 10. Profesjonalne ujęcia innych tematów Przepisy na fotografowanie różnych ciekawych rzeczy Jak nazwać rzecz, na którą chwilowo nie potrafisz znaleźć właściwego określenia? Łatwo — po prostu „to coś”. Jeśli na przykład wybierzesz się z kolegą na wspólne fotografowanie, a on rzuci nagle: „O, pstryknij jeszcze to coś”, to od razu się domyślisz, o co mu chodzi, odwrócisz się i zrobisz zdjęcie. A teraz wyobraź sobie identyczną sytuację, ale bez użycia tego jakże uniwersalnego określenia. Twój kolega odwraca się do Ciebie i mówi: „O, pstryknij jeszcze ten ciekawy temat”. „Jaki?” — odpowiadasz. „No jak to jaki!? Ten po twojej prawej stronie”. „Nie widzę” — mówisz skonsternowany. „Rany Julek, no przecież tamten, tamten!” Ponieważ nie masz pojęcia, o czym mowa, oczywiście przegapiasz okazję do zrobienia życiowego ujęcia przedstawiającego orkę pięknym łukiem wyskakującą ponad wodę w pogoni za foką, której jakimś cu- dem udaje się uniknąć ostrych jak brzytwa zębów urzekającego morskiego ssaka… Patrzysz oniemiały, jak orka rezygnuje z pościgu za foką, która znika w lodowatej toni pod Waszym motorowym pontonem marki Zodiac. I pomyśleć, że jeśli Twój przyjaciel powiedziałby po prostu: „Pstryknij to coś”, to już niedługo wchodziłbyś na scenę, aby odebrać nagrodę World Press Photo za zdjęcie zatytułowane „Ta, która umknęła”. Oczami wyobraźni widzisz, jak migają flesze reporterów, gdy unosisz nad głowę ciężkie, kryształowe trofeum, a potem machasz do przecudnej urody małżonki (superprzystojnego małżonka, niepotrzebne skreślić) oraz dwójki ideal- nych dzieci (chłopczyk i dziewczynka). Już-już marzysz o nowym, pełnoklatkowym aparacie, który kupisz za 10 tys. dolarów nagrody za wygraną… gdy nagle dzwoni Twój telefon. To z „National Geographic”! Serce przepełnia Ci duma, głowa mało nie eksploduje z wrażenia, ale okazuje się, że to ich prawnik, który chce poważnie porozmawiać na temat pewnych zrzutów ekranu, które masz na swoim tablecie. To coś to już grubsza afera. [ 171 ] Poleć książkęKup książkę Sekrety mistrza fotografi i cyfrowej. Najlepsze wskazówki Kwiatów nie należy fotografować z góry Spacerując ścieżkami w ogrodzie lub po łące, na rosnące tam kwiaty spoglądasz z góry, z wy- soka, prawda? Z tego względu, jeśli będziesz fotografował kwiaty z pozycji stojącej, tak jak ogląda je przeciętny człowiek, zdjęcia tych kwiatów będą wyglądały… no cóż, przeciętnie. Jeśli chcesz, aby Twoje fotografi e kwiatów przyciągały uwagę, to musisz pokazać owe kwiaty w sposób, w jaki nie oglądamy ich na co dzień. Zazwyczaj oznacza to, że lepiej nie fotografo- wać ich z góry, ale zejść na ziemię i zrobić zdjęcia z ich poziomu. To jedna z tych rzeczy, które zawodowi fotografowie robią zawsze, w odróżnieniu od większości amatorów. Powyższe zdjęcia pokazują różnicę: po lewej widoczne jest typowe zdjęcie kwiatów z góry, po prawej zaś — te same kwiaty, w tym samym oświetleniu, sfotografowane przy tej samej ogniskowej, 30 sekund później, ale z boku (przyklęknąłem na jedno kolano) zamiast z góry. Zobacz, jak wiele zmienia zrobienie ujęcia pod nietypowym kątem. A gdy już będziesz na ziemi, spróbuj ustawić aparat naprawdę nisko (poniżej kwiatów) i wykonać zdjęcie od spodu, by pokazać je z fascynującej, rzadko spotykanej perspektywy! WSKAZÓWKI DOTYCZĄCE FOTOGRAFOWANIA KWIATÓW Skąd wziąć ładne kwiaty? Najlepiej iść do kwiaciarni i kupić. Możesz wtedy wybrać dokładnie te, które Ci się podobają, jest też spora szansa, że dostaniesz naprawdę ładne i świeże. Najlepsze tło? Największą dramaturgię zapewnia czarne tło. Kup metr czarnego atłasu albo weluru i rozepnij w tle kwiatów. Popularna jest też biel. Możesz kupić kilka arkuszy białej tektury albo podkładu do oprawiania zdjęć i jeden arkusz ustawić za kwiatami, a drugiego użyć do oświetlenia tak przygotowanego tła naturalnym światłem (niebezpośrednim, wpadającym przez okno), aby na zdjęciu nie wyszło szare, lecz białe. [ 172 ] Poleć książkęKup książkę Rozdział 10. Profesjonalne ujęcia innych tematów Nie czekaj na deszcz — wywołaj go sam! Ta sztuczka początkowo może się wydawać nieuczciwa, ale będziesz pod wrażeniem jej skuteczności. Zamiast czekać na deszczowy dzień, weź ze sobą do ogrodu niewielki zraszacz, wypełnij go wodą i spryskaj kwiaty, które chcesz sfotografować. Małe, poręczne buteleczki z atomizerem można dostać w niektórych drogeriach albo sklepach z półproduktami kosme- tycznymi. (Choć oczywiście nie służą one do upiększania roślin, a raczej do upiększania nas…) Jak na „sprzęt”, który kosztuje kilka czy kilkanaście złotych, efekty są znakomite. Wystarczy kilkakrotnie prysnąć płatki i liście kwiatów wodą z atomizera, a nikt nie zgadnie, że to nie sama matka natura zainterweniowała w kwestii Twojej fotografi i. Jeśli uda Ci się dostać odpowiednio mały zraszacz, będziesz mógł włożyć go do torby z aparatem (oczywiście pusty). Nawiasem mówiąc, użyłem kiedyś tej sztuczki, fotografując makroobiektywem kilka herbacianych róż, które kupiłem swojej żonie. Każdy, kto widział te zdjęcia, mógłby przysiąc, że zrobiłem je na trawniku przed Białym Domem po wiosennym deszczu. Spróbuj raz, a zobaczysz! JAKICH OBIEKTYWÓW UŻYWAĆ DO FOTOGRAFOWANIA KWIATÓW? Makroobiektyw pozwala fotografować obiekty w skali 1:1 i pokazać świat kwiatów w niepowta- rzalny sposób. Makroobiektywy cechują się bardzo niewielką głębią ostrości — tak niewielką, że na zdjęciu róży płatki na pierwszym planie będą ostre, a te w tle już zupełnie rozmyte. Możesz też użyć soczewki makro, która teleobiektyw zmiennoogniskowy przerobi na szkło makro za 1/4 ceny i przy 1/10 masy oraz wielkości prawdziwego makroobiektywu. Obiektywy zmiennoogniskowe dobrze nadają się do fotografowania kwiatów, a to z dwóch powodów: (1) często pozwalają na tak duże zbliżenie, że kwiat niemal wypełnia kadr, oraz (2) łatwo jest za ich pomocą uzyskać efekt rozmycia drugiego planu, dzięki czemu kwiat jest w centrum uwagi. [ 173 ] Poleć książkęKup książkę Sekrety mistrza fotografi i cyfrowej. Najlepsze wskazówki Tworzenie obrazów HDR — sprzęt Początkowo zamierzałem zatytułować tę poradę „Sprzęt, bez którego nie możesz się obyć”, ale dzięki znaczącemu postępowi w rozwoju oprogramowania do tworzenia obrazów HDR opisa- ny niżej sprzęt jest naprawdę niezbędny tylko wówczas, gdy zamierzasz zająć się tą dziedziną fotografi i na poważnie. Do zrobienia zwykłego udanego zdjęcia HDR nie będzie on konieczny, zwłaszcza jeśli zamierzasz po prostu się przekonać, „z czym to się je”. Może się jednak zdarzyć, że po zrobieniu kilku obrazów HDR zakochasz się w nich bez reszty (nie żartuję, przydarzyło się to niektórym spośród moich znajomych — ludziom, którzy prowadzili zwykłe, stateczne życie… aż do tej pory). W takim przypadku powinieneś zainwestować w przynajmniej dwa urządzenia, które pozwolą Ci poprawić jakość tworzonych obrazów HDR. (1) Solidny statyw — chyba że planujesz wykonywanie tego typu zdjęć w pełnym słońcu (co raczej rzadko się zdarza, gdyż najciekawsze okazje do zdjęć HDR przytrafi ają się we wnętrzach). (2) Wężyk spustowy, który pozwoli Ci uniknąć poruszenia aparatu, a tym samym obniżenia jakości gotowego zdjęcia. Istnieje spora szansa, że już masz obydwa wymienione urządzenia (zwłaszcza jeśli przeczytałeś dowolną z poprzednich książek z tej serii), a jeżeli tak, koniecznie powinieneś z nich korzystać podczas tworzenia zdjęć składowych do swoich pierwszych projektów HDR, gdyż pozwolą Ci uzyskać lepszy, ostrzejszy obraz, a ostrość jest w tym przypadku niezmiernie istotna. Już teraz podpowiem Ci — bo kto wie, może rzeczywiście zakochasz się w HDR? — że proces tworzenia takich obrazów składa się z dwóch etapów. Pierwszy wymaga wykonania sekwencji zdjęć w ściśle określony sposób (najlepiej z użyciem wspomnianych przed chwilą akcesoriów), z myślą o późniejszym utworzeniu obrazu HDR, zaś drugi polega na fi zycznym scaleniu wszystkich fotografi i składowych w jeden obraz i skorygowaniu jego parametrów tak, by uzyskać oczekiwany efekt (więcej informacji na ten temat znajdziesz na kolejnych stronach). [ 174 ] Poleć książkęKup książkę Rozdział 10. Profesjonalne ujęcia innych tematów Tworzenie obrazów HDR — podstawy Zacznijmy od dwóch kwestii. (1) Wykonywanie zdjęć na potrzeby HDR oraz ich późniejsze łą- czenie jest stosunkowo proste i wyda Ci się zapewne o wiele łatwiejsze, niż przypuszczałeś. (2) W społeczności miłośników HDR nie znajdziesz dwóch takich, którzy zgadzaliby się w pełni co do sposobu postępowania na wszystkich etapach realizacji tego typu projektów. Tyle tytułem wstępu; pierwszym etapem całego procesu jest fotografowanie. Aparat należy skonfi gurować tak, by można było wykonać nim sekwencję zdjęć jednej sceny — bez poruszenia — i otrzymać jedno zdjęcie o poprawnej ekspozycji, jedno niedoświetlone (ciemniejsze) o 2 stopnie i jedno prześwietlone (jaśniejsze) o 2 stopnie. W sumie należy zatem zrobić trzy zdjęcia tej samej sceny (niektórzy fotografowie wykonują siedem kolejnych zdjęć, jeszcze inni aż jedenaście, ale na nasze potrzeby przyjmijmy, że trzy wystarczą do uzyskania poprawnego obrazu HDR). Jeśli używasz aparatu marki Canon, przełącz go na tryb Av, ustaw przysłonę na f/8 lub podobną wartość, włącz tzw. bracketing ekspozycji i wykonaj trzy zdjęcia z rzędu. W efekcie otrzymasz dokładnie to, czego potrzeba (jedno zwykłe zdjęcie, jedno niedoświetlone o 2 stopnie i jedno tak samo prześwietlone). W lustrzankach fi rmy Canon i w niektórych Nikonach bracketing działa właśnie w taki sposób — różnicuje kolejne zdjęcia o 2 stopnie ekspozycji. W innych lustrzankach marki Nikon różnica wynosi jednak tylko 1 stopień. W takich przypadkach trze- ba zrobić aż pięć zdjęć w sekwencji, a użyć tylko trzech: pierwszego (zwykłego), drugiego (2 stopnie ciemniejszego) i piątego (2 stopnie jaśniejszego). Kolejna kwestia związana z HDR, co do której nie ma pełnej zgody w świecie fotografi cznym, dotyczy optymalnej wartości przysłony, choć w jednym względzie fotografowie są jednomyślni: powinna to być wartość dająca jak największą głębię ostrości. Ja z reguły wykonuję zdjęcia na potrzeby HDR z przy- słoną f/11, a większość zawodowych fotografów, których znam, ustawia f/8, lecz jeśli przejrzysz wskazówki i informacje w internecie, z łatwością znajdziesz ludzi optujących za najróżniej- szymi ustawieniami, od f/1,8 do f/32. Kto ma rację? Też pytanie — oczywiście, że ja! (Żartuję, naprawdę żartuję!) Każde ustawienie można uargumentować określoną sytuacją i tematem zdjęcia, ale na początek warto ustawić na przykład f/11; może z wyjątkiem zdjęć we wnętrzach, kiedy lepiej otworzyć przysłonę do f/8, aby ułatwić sobie uzyskanie poprawnej ekspozycji wszystkich zdjęć. O włączaniu bracketingu przeczytasz na następnej stronie. [ 175 ] Poleć książkęKup książkę Sekrety mistrza fotografi i cyfrowej. Najlepsze wskazówki Kon(cid:27) gurowanie bracketingu Najpierw zalecam przełączenie aparatu na tryb preselekcji przysłony. Kilka słów o bracketingu. Bracketing (czyli funkcja automatycznego różnicowania ekspozycji) powstał w celu ułatwienia fotografowania w trudnych warunkach oświetleniowych i służy do wykonywania serii różnią- cych się ekspozycją zdjęć. Jeśli zatem pomylisz się z ustawieniami ekspozycji o stopień lub dwa (zrobisz zdjęcie trochę zbyt ciemne albo zbyt jasne), możesz użyć jednego z pozostałych zdjęć z sekwencji, ciemniejszego albo jaśniejszego — to całkiem sprytne, jeśli się nad tym zastanowić. W tym przypadku użyjemy tej funkcji do automatycznego zarejestrowania zdjęć potrzebnych do zmontowania obrazu HDR, gdyż naszym zadaniem jest połączenie jednego ciemnego, jednego zwykłego i jednego jasnego zdjęcia w fotografi ę, która obejmuje szerszy zakres tonalny, niż mogą zarejestrować aparaty fotografi czne w jednym kadrze. Większość nowoczesnych lustrzanek cyfrowych jest wyposażona w funkcję automatycznego bracketingu; sprawdź w instrukcji obsługi, jak należy ją włączyć. Zaś gdy już włączysz tę funkcję, nie rób zdjęć pojedynczo. Lepiej przełącz aparat na tryb seryjny (i tu ponownie odsyłam Cię do instrukcji), w którym podczas jednokrotnego naciśnięcia spustu migawki wykonana zostanie seria wszyst- kich trzech (albo pięciu) zdjęć. Po wybraniu opisanego trybu i włączeniu bracketingu możesz po prostu nacisnąć spust migawki i nie zwalniać go, dopóki nie usłyszysz trzech (pięciu albo więcej) kliknięć sygnalizujących wykonanie serii. Poza tym, że opisana metoda jest znacznie wygodniejsza, minimalizuje ona niepożądane wibracje i jest szybsza niż ręczne naciskanie spustu migawki trzy albo pięć razy z rzędu. Co więcej, zwalnia Cię ona z zastanawiania się, jak dużo zdjęć już zrobiłeś („Chwileczkę, to było czwarte czy już piąte?” — to się naprawdę zdarza!). Jeśli fotografujesz o zmierzchu albo nocą, czas ekspozycji poszczególnych zdjęć będzie stosunkowo długi. Warto wówczas skorzystać z wężyka spustowego (aparat powinien być zamontowany na statywie), a ściślej rzecz biorąc — z blokady spustu (wystarczy nacisnąć spust i zablokować go w tym położeniu). O ile w dzień przytrzymanie palcem spustu w trakcie rejestrowania trzech czy pięciu zdjęć nie sprawia problemów, o tyle nocą może ono wprawić aparat w niepożądane drgania. [ 176 ] Poleć książkęKup książkę Rozdział 10. Profesjonalne ujęcia innych tematów Zdjęcia HDR — o tym się nie mówi Jeśli znasz choćby podstawy wykonywania zdjęć na potrzeby obrazów HDR i przetwarzania ich, to zapewne wiesz, że najpierw należy zrobić sekwencję fotografi i o odpowiednio zróż- nicowanej ekspozycji, a potem połączyć je za pomocą specjalnego narzędzia (takiego jak Photomatix Pro, Photoshop z funkcją HDR Pro itp.). Niemniej po zrobieniu zdjęć i ich połączeniu w obraz HDR wielu ludzi jest mocno rozczarowanych uzyskanym efektem. „Moje zdjęcia nie umywają się do tych, które widuję w internecie i w książkach. Co robię źle?” W rzeczywistości problem zwykle nie polega na technicznych błędach w postępowaniu, lecz w czymś, co robią zawodowcy, a niewielu chce o tym rozmawiać. Otóż otwierają oni zmontowany obraz HDR w Photoshopie i poddają go skomplikowanej obróbce: korekcji kolorystyki, wyostrzaniu, akcentowaniu detali suwakiem Clarity (Przejrzystość), a nawet przetwarzaniu za pomocą rozszerzeń takich jak Color Efex Pro z pakietu Google Nik Collection — zwłaszcza ustawienia Tonal Contrast (kontrast tonalny) oraz Glamour Glow (blask glamour) z tego plug-inu są nie- zwykle często używane do wykańczania obrazów HDR. Zawodowcy spędzają w Photoshopie więcej czasu niż w samym programie do tworzenia takich obrazów. Jeśli się więc zastanawiasz, dlaczego Twoje zdjęcia nie wyglądają tak jak ich, tajemnica tkwi w dodatkowym etapie pracy polegającym na wykończeniu gotowych zdjęć. Warto o tym pamiętać. PHOTOSHOP I HDR Wraz z moim kolegą (i współpracownikiem) RC Concepcionem opracowaliśmy i wydaliśmy książkę pod tytułem (uwaga, uwaga…) The HDR Book: Unlocking the Pros’ Hottest Post-Processing Techniques, która jest w całości poświęcona przetwarzaniu obrazów HDR w Photoshopie. Książka okazała się sporym sukcesem i można ją kupić wszędzie, gdzie sprzedaje się naprawdę dobre książki. Pokochasz ją! [ 177 ] Poleć książkęKup książkę Sekrety mistrza fotografi i cyfrowej. Najlepsze wskazówki Własny stół do fotogra(cid:27) i produktowej Jeśli szukasz doskonałej powierzchni do sesji produktowych, po prostu odwiedź miejscowy sklep z akcesoriami budowlanymi i poszukaj dużego arkusza z białego, elastycznego laminatu. Z kilku powodów jest to wręcz znakomity materiał. (1) Jego powierzchnia jest dość gładka, dzięki czemu umieszczone na niej przedmioty automatycznie zyskują eleganckie odbicie (nie idealnie ostre, lustrzane, jak na gładkim akrylu, ale bardziej subtelne, satynowe). (2) La- minat łatwo utrzymać w czystości — wystarczy delikatnie przetrzeć wilgotną szmatką — tła nie trzeba więc często wymieniać, jak ma to miejsce w przypadku teł z papieru. (3) Takie tło dość łatwo się zgina, jeden koniec możesz więc położyć płasko na stole, a drugi przyczepić uchwytami do dwóch niedrogich statywów oświetleniowych. Zamocowany w ten sposób arkusz wygnie się w łagodny łuk i utworzy idealne tło dla fotografowanego przedmiotu. Co prawda duże arkusze laminatów o wymiarach 1,3×2,25 m mogą kosztować nawet kilkaset złotych, lecz wierz mi — są warte każdej złotówki. ZASTOSOWANIE ŹRÓDEŁ ŚWIATŁA CIĄGŁEGO Do fotografi i produktowej zwykle używam źródeł światła ciągłego. Nie są to fl esze, lecz lampy, które świecą przez cały czas i dają jasne światło o temperaturze barwowej zbliżonej do światła dziennego, a ponieważ są wyposażone w żarówki jarzeniowe, nie nagrzewają się bardzo i można ich używać do fotografowania żywności. Są niesamowicie wygodne, bo widzisz dokładnie to, co dostaniesz na zdjęciu — nie ma potrzeby wykonywania serii próbnych ujęć, korygowania oświetlenia i ponawiania testów. Poza tym, że dają światło ciągłe, nie różnią się od lamp błysko- wych i można je wyposażyć w podobne akcesoria, takie jak softboksy (włącznie z pionowymi typu strip bank), siatki kierunkowe itp. A ponieważ są włączone przez cały czas, nie musisz wyzwalać ich zdalnie albo przewodowo. [ 178 ] Poleć książkęKup książkę Rozdział 10. Profesjonalne ujęcia innych tematów Zalety wąskich softboksów Widziałeś kiedyś zdjęcia butelki wina lub elektroniki użytkowej, w których na przedmiocie odbijał się wąski, pionowy, miękki, prostokątny odblask światła? Może nawet dwa? Źródłem tych pięknych odbić są na ogół ulubione światła wielu zawodowych fotografów produkto- wych — pionowe softboksy (zwane strip bank albo strip light). Są to po prostu wysokie, wąskie, prostokątne softboksy (wyobraź sobie softboks, który ma 45 cm szerokości i na przykład metr wysokości), jednak właśnie te niezwykłe odblaski, jakie dają na połyskliwych przedmiotach, przesądzają o ich popularności w fotografi i produktowej. (Fotografowanie połyskliwych przed- miotów jest trudne, bo odbija się w nich wszystko — czasami nawet fotograf — przy robieniu im zdjęć trzeba więc być bardzo uważnym). Softboksy tego typu można stosować zarówno w przypadku lamp błyskowych, jak i źródeł światła ciągłego, takich jak używane przeze mnie lampy Westcott Spiderlite TD6. Ich kolejną zaletą jest możliwość ustawienia w pionie albo obrócenia poziomo, co pozwala na uzyskanie bardzo rozproszonego, otulającego światła. KILKA WSKAZÓWEK DOTYCZĄCYCH FOTOGRAFII PRODUKTOWEJ Używaj statywu. Zdjęcia produktowe to jedne z tych fotografi i, które muszą być absolutnie ostre, by były przekonujące, i dlatego zawodowcy zawsze używają statywów. Ukryj wszelkie odwracające uwagę detale. Przyjrzyj się większości profesjonalnych zdjęć produktowych, aby się przekonać, że ich autorzy dołożyli wszelkich starań, by zamaskować wszystko, co mogłoby odwrócić Twoją uwagę od samego produktu, nawet jeśli jest to część tego produktu. Idealny przykład? Słuchawki. Wiesz, że są wyposażone w przewód, ale w reklamach rzadko (jeśli w ogóle) kabel jest widoczny na zdjęciu — pokazane są tylko słuchawki. I zanim zaczniesz fotografować produkt, dokładnie go wyczyść. To jedna z tych rzeczy, których pominięcie sprawi, że będziesz musiał spędzić dziesięć razy więcej czasu na poprawkach w Photoshopie niż te 15 sekund, które poświęciłbyś na zrobienie tego od razu w studiu. [ 179 ] Poleć książkęKup książkę Sekrety mistrza fotografi i cyfrowej. Najlepsze wskazówki Ekrany z pianki O ile portreciści bardzo często używają w studiu białych blend (zwykle do odbijania światła głównych lamp na ocienioną stronę twarzy), o tyle w fotografi i produktowej zawodowcy naj- częściej posługują się dużymi tafl ami podkładów do oprawiania zdjęć, wykonanych z pianki oklejonej tekturą. Powierzchnia takich paneli jest trochę bardziej połyskliwa niż większości blend i odbija więcej światła. Ponadto z takich płyt (poszukaj ich w dobrych sklepach z ma- teriałami dla plastyków lub modelarzy) można wyciąć fragment o dowolnych rozmiarach, na przykład tak mały, by można go było postawić na stole z fotografowanym produktem, tuż obok niego (odrobinę poza obrębem kadru). TWORZENIE PRAWDZIWYCH ODBLASKÓW I INTERESUJĄCYCH TEŁ Na zdjęciach produktowych pod przedmiotem często widuje się jego odbicie, a choć takie odbicia można dodać po fakcie (w Photoshopie), to łatwiej jest stworzyć prawdziwe. Prosty sposób na uzyskanie takich odbić polega na sfotografowaniu produktu na płytce z pleksiglasu (przejrzystego albo mlecznego). Po prostu połóż kawałek pleksi na podłożu stanowiącym tło (niewielkie płytki można dostać w sklepach z materiałami budowlanymi za kilkadziesiąt złotych) i sprawa załatwiona. Jeśli chciałbyś zrobić zdjęcie produktowe o ciekawej oprawie, wypróbuj inną sztuczkę: odwiedź sklep z wyposażeniem wnętrz i kup niewielką płytkę z czarnego granitu. Są one wyśmienicie wypolerowane i już samo położenie przedmiotu na czymś takim sprawia, że scena aż się prosi o zdjęcie. [ 180 ] Poleć książkęKup książkę Rozdział 10. Profesjonalne ujęcia innych tematów Porównanie ekranu LCD z monitorem Gdy już skopiujesz zdjęcia z karty pamięci do komputera i otworzysz je w dowolnym programie, którego używasz do przeglądania zdjęć oraz zarządzania nimi (ja używam Lightrooma — od podstaw zaprojektowanego przez fi rmę Adobe specjalnie na potrzeby fotografów; darmową, 30-dniową wersję tej aplikacji możesz pobrać ze strony adobe.com/lightroom), sięgnij po aparat i zacznij porównywać podgląd widoczny na wyświetlaczu LCD z fotografi ą na monitorze. Są podobne? A może obraz na ekranie LCD jest ciemniejszy albo jaśniejszy od tego, co widać na ekranie? Takie porównanie pozwoli Ci w przybliżeniu ocenić, o ile różni się ekran LCD aparatu od monitora komputera, gdzie przecież będziesz edytował zdjęcia. Świadomość tych różnic stanowi ogromne ułatwienie w trakcie sesji. Jeśli na przykład zauważysz, że na wyświetlaczu LCD wszystko wydaje się trochę zimniejsze (bardziej niebieskie) niż na ekranie komputera, to będziesz wiedział, że nie musisz używać optycznego fi ltra ocieplającego, aby skorygować kolorystykę fotografi i — na pewno są wystarczająco ciepłe. Jeśli na ekranie LCD zdjęcia są jaśniejsze niż na ekranie, to w większości lustrzanek możesz skorygować ten problem za pomocą regulacji jasności wyświetlacza. Postaraj się dobrać ją tak, by jak najwierniej odpo- wiadała wyglądowi zdjęć na ekranie. Będziesz zdumiony, jak znajomość „prawdziwej natury” wyświetlacza LCD może pomóc przy robieniu zdjęć. ZARZĄDZANIE ZDJĘCIAMI W PROGRAMIE LIGHTROOM Wszelkie zaawansowane poprawki i retusze zawsze wykonuję w Photoshopie, zaś Lightrooma używam do zarządzania biblioteką tysięcy cyfrowych zdjęć, przetwarzania fotografi i RAW, tworzenia prostych pokazów slajdów, drukowania kompozycji składających się z fragmentów kilku zdjęć, a także do projektowania albumów („fotoksiążek”). Jeśli traktujesz fotografi ę cyfrową poważnie (a skoro kupiłeś tę książkę, to znaczy, że tak jest w istocie), to zdecydowanie polecam Ci zapoznanie się z tym programem. [ 181 ] Poleć książkęKup książkę Sekrety mistrza fotografi i cyfrowej. Najlepsze wskazówki O ile więcej megapikseli potrzebujesz? (cid:22)megapiksele = (cid:29)(cid:30)×(cid:29)(cid:21)cm (cid:21)megapikseli = (cid:29)(cid:22)×(cid:25)(cid:30)cm (cid:27)megapikseli = (cid:25)(cid:30)×(cid:22)(cid:21)cm (cid:20)megapikseli = (cid:22)(cid:30)×(cid:21)(cid:30)cm (cid:31)(cid:30) – (cid:31)(cid:29)megapikseli = (cid:27)(cid:30)×(cid:26)(cid:30)cm (cid:25)(cid:27)megapikseli = (cid:24)(cid:30)×(cid:31)(cid:30)(cid:30)cm i więcej Wokół megapikseli narosło wiele nieporozumień (zwanych też „chwytami marketingowymi”), a wiele osób rzeczywiście uważa, że megapiksele mają przełożenie na jakość obrazu — im więcej megapikseli, tym lepsze zdjęcie. Niestety, to nieprawda. Jeśli chciałeś użyć tego jako argumentu do zmiany aparatu na nowy, to mnie nie przekonasz (choć Twój życiowy partner lub partnerka mogą dać się nabrać). Oto do czego naprawdę sprowadza się liczba megapikseli aparatu: do wielkości, w jakiej można wydrukować zdjęcie. To wszystko. Jeśli nie zamierzasz drukować zdjęć większych niż 20×25 cm, to w zupełności wystarczy Ci aparat oferujący roz- dzielczość rzędu 5 megapikseli. W praktyce nawet to już za wiele, ale lustrzanek o mniejszej rozdzielczości po prostu się już dziś nie produkuje (ba, nawet telefony komórkowe są wyposa- żone w matryce o rozdzielczości pięciu albo więcej megapikseli…). Jeśli zamierzasz drukować kolorowe odbitki w formacie 30×45 cm, to powinieneś dysponować aparatem o rozdzielczości przynajmniej 6 megapikseli, jeśli więc Twój aparat ma większą rozdzielczość (a jestem pewien, że ma), to nic więcej nie potrzebujesz (wiem, trudno się z tym pogodzić po latach wzdychania do modeli wyposażonych w nowocześniejsze matryce). No dobrze, do czego zatem nadają się współczesne aparaty o rozdzielczości 36 megapikseli albo większej? Do niczego. (Oczywiście żartuję… ale przecież spodziewałeś się, że to powiem, prawda?) Otóż takie aparaty nadają się do zastosowań profesjonalnych, gdzie w grę wchodzi drukowanie plakatów (o wymiarach 70×100 cm albo większych). Jeśli to nie o Tobie mowa, to tak jak większości ludzi zupełnie wystarczy Ci aparat o rozdzielczości 6 megapikseli i możesz spokojnie odłożyć kartę kredytową na miejsce. Nie patrz tak na mnie. Próbuję tylko zaoszczędzić Ci trochę grosza na zakup kilku dobrych obiektywów i fajnego statywu. [ 182 ] Poleć książkęKup książkę Rozdział 10. Profesjonalne ujęcia innych tematów Odbitki jak z laboratorium . C N I , . A . . S U N O N A C Z A R O Y B L E K T T O C S Na pewnym etapie, po opanowaniu wszystkich opisanych w tej książce sztuczek, będziesz chciał zrobić odbitki, a dziś wielu zawodowych fotografów drukuje je na własną rękę. Obecnie używam drukarek fi rmy Canon i bardzo je sobie chwalę. Pozwalają mi na drukowanie odbitek o jakości jak z laboratorium na własnym biurku (technicznie znajdują się one na osobnym biurku, ale wiesz, co mam na myśli). Wydruki z tych drukarek robią wrażenie (nasycenie, ostrość i ogólna jakość są naprawdę zdumiewające), a Canon jest nie tylko producentem drukarek i tuszy, lecz oferuje także znakomite papiery fotografi czne doskonale pasujące do drukarki, co jest bardzo wygodne. W ofercie producenta są urządzenia umożliwiające wydrukowanie praktycznie wszystkiego, od kolorowej odbitki 10×15 cm bez marginesów do wielkich pla- katów (mam drukarkę wielkoformatową umożliwiającą tworzenie wydruków o szerokości do 44 , czyli 112 cm, o dowolnej długości — papier jest podawany z wielkiej roli), możesz więc wybrać takie, które będzie Ci odpowiadało. (Bardzo popularne wśród miłośników fotografi i są odbitki 30×45 cm). Wierz mi lub nie, ale drukarkę umożliwiającą uzyskanie profesjonalnej jakości odbitek (podobną do pokazanej na zdjęciu Canon PIXMA MG5620) można kupić już za niecałe 400 zł (ale nie ciesz się — producent rekompensuje sobie tę kwotę na cenach tuszy i papieru fotografi cznego). [ 183 ] Poleć książkęKup książkę Sekrety mistrza fotografi i cyfrowej. Najlepsze wskazówki Czym powinieneś się kierować przy wyborze papieru? Jak wybrać właściwy papier? Może trudno w to uwierzyć, ale istnieje prosty sposób — wybór papieru podyktowany jest przede wszystkim tematyką zdjęcia. Jeśli drukujesz fotografi e obiektów o łagodnym charakterze, takich jak kwiaty, ptaki, krajo- brazy, wodospady czy dowolne inne zdjęcia o tematyce wymagającej subtelnej wizualizacji, to wypróbuj papier o ciekawej teksturze, jak Velvet Fine Art fi rmy Epson (zakładając, że dru- kujesz odbitki na drukarce tej marki), który fantastycznie nadaje się do tego typu zdjęć. Jest to świetny materiał na odbitki, które mają się cechować „artystycznym” wyglądem, i dobrze sprawdza się w przypadku zdjęć, które nie są idealnie ostre. Wypróbuj go też na fotografi ach czarno-białych (szczególnie jeśli masz drukarkę Epson R3000), w przypadku których zależy Ci na zaakcentowaniu faktury i głębi. Do zaawansowanych zdjęć portretowych, fotografi i architektury, urbanistycznych pejzaży, zdjęć z podróży i szczegółowych, ostrych fotografi i krajobrazowych najlepiej nadaje się papier Ultra Premium Photo Paper Luster fi rmy Epson. Każdy detal zostanie na nim odwzorowany z niezwykłą precyzją, a kolorystyka odbitki wydrukowanej na tym papierze jest po prostu niezrównana. Jeśli masz więc zdjęcie bardzo szczegółowe, ostre, o bogatej kolorystyce i chcesz, by aż „kłuło w oczy”, to ten papier zapewni Ci ostre, wyraziste odbitki. Papier Exhibition Fiber Paper stanowi doskonały wybór w przypadku zdjęć krajobrazowych oraz miejskich pejzaży, drukowanych w czerni i bieli na drukarkach R3000 oraz 3880 (został on specjalnie przystosowany do atramentów Epson Ultrachrome K3). Jest to jeden z niewie- lu papierów o wyraźnej strukturze włókien, na którym można z powodzeniem drukować zarówno kolorowe, jak i czarno-białe odbitki. Na widok dobrego zdjęcia krajobrazowego wydrukowanego na tym papierze opadnie Ci szczęka. Nie żartuję. [ 184 ] Poleć książkęKup książkę Rozdział 10. Profesjonalne ujęcia innych tematów Jak uzyskać wydruk w takich kolorach jak na ekranie? Narzędzia do zarządzania kolorem (zarządzanie kolorem polega m.in. na konfi gurowaniu dru- karek atramentowych w taki sposób, by kolorystyka wydruku możliwie wiernie odzwierciedlała barwy widziane na ekranie) stały się w ciągu ostatnich lat znacznie prostsze w obsłudze, lecz kluczem do uzyskania poprawnie działającego środowiska wyposażonego w mechanizmy zarządzania kolorem nadal jest dobrze skalibrowany monitor. Jeszcze kilka lat temu kalibracja monitora była procesem bardzo kosztownym i czasochłonnym, który wykonywany był na zamówienie przez specjalistów. Dziś może to zrobić niemal każdy, gdyż (1) ceny urządzeń do kalibracji zdecydowanie spadły, a (2) cały proces przebiega właściwie automatycznie, podczas gdy Ty siedzisz sobie i jesz pączka (oczywiście, nie trzeba nic jeść, lecz dobry pączek nigdy nie zaszkodzi). Osobiście posługuję się kalibratorem Datacolor Spyder5ELITE, gdyż jest bardzo prosty w obsłudze i niedrogi, co zjednało mu liczną rzeszę użytkowników wśród zawodowych fotografi ków. Cena tego urządzenia wynosi około 1000 zł, lecz jest to właściwie wszystko, co trzeba kupić, by kolorystyka odbitek odpowiadała barwom wyświetlanym na ekranie. Poza tym należy jeszcze tylko pobrać darmowe profi le barw dla papieru, na którym będziesz drukował (patrz wskazówka poniżej). POBIERZ PROFILE KOLORÓW DLA POSIADANEGO PAPIERU Jeśli kupujesz papiery do drukarek atramentowych dowolnej znanej marki, to zdecydowanie powinieneś odwiedzić serwis internetowy ich producenta, zajrzeć na stronę z materiałami dla Twojej drukarki i pobrać darmowe profi le kolorów dla konkretnego gatunku papieru, na którym będziesz drukował. Po ich zainstalowaniu, gdy zainicjujesz drukowanie odbitki w Photoshopie (albo w Lightroomie lub Elements), będziesz mógł wybrać konkretną kombinację papieru i dru- karki. Dzięki takiemu rozwiązaniu uzyskasz optymalną w danym przypadku jakość wydruku (i wierność odwzorowania kolorów). Zawodowcy zawsze posługują się profi lami kolorów dla uży- wanego papieru, gdyż poprawa jakości wynikająca z ich zastosowania jest po prostu olbrzymia. [ 185 ] Poleć książkęKup książkę Sekrety mistrza fotografi i cyfrowej. Najlepsze wskazówki Efekt zmniejszonego nasycenia barw Ten trik można uzyskać zarówno w Camera Raw (jest to składnik Photoshopa i Photoshopa Elements), jak i w module Develop (przetwarzanie) Lightrooma (oba narzędzia są wyposażone w te same suwaki, o tym samym działaniu, ułożone w podobnej kolejności). Do uzyskania tego rodzaju efektu wystarczy zmienić położenie trzech suwaków. (1) Najpierw przesuń suwak Vibrance (jaskrawość) w lewą stronę, aby zmniejszyć nasycenie kolorów. Nie umiem podać jednej, uniwersalnej wartości, na jaką trzeba ustawić ten suwak; wszystko zależy od zdjęcia. Po prostu przeciągając go, przyjrzyj się fotografi i, a gdy uda Ci się uzyskać oczekiwany efekt, pozostaw suwak w danym miejscu. (2) Zwiększ wartość parametru Clarity (przejrzystość). Z technicznego punktu widzenia przekłada się to na wzrost kontrastu półcieni, w praktyce zaś akcentuje faktury oraz detale i sprawia, że gładkie powierzchnie nabierają połyskliwości (zwróć uwagę na grę świateł na skórze modelki). Przy operowaniu tym parametrem na zdję- ciach kobiet trzeba uważać, gdyż jego przesadne podbicie nadaje skórze chropawy, nieładny wygląd. W takim przypadku lepiej posłużyć się narzędziem Adjustment Brush (pędzel korekty): najpierw wyzeruj wszystkie suwaki i zwiększ tylko wartość parametru Clarity (przejrzystość), a potem zamaluj wszystko oprócz skóry. Problem z głowy. (3) Przeciągnij suwak Contrast (kontrast) w prawą stronę, aby zwiększyć kontrast zdjęcia i uzyskać efekt typowy dla techniki bleach bypass (dosł. pomijanie wybielania), znanej z tradycyjnej ciemni (nawiasem mówiąc: ten trik powoduje pewne przyciemnienie nieba). Dla zwolenników plug-inów (ja się do nich zaliczam) poniżej wymieniłem dwa pakiety zawierające doskonałe fi ltry, umożliwiające uzyskanie opisanego efektu „jednym kliknięciem”. Działają one z Photoshopem, Lightroo- mem i Photoshopem Elements. (1) Macphun Tonality Pro (www.macphun.com) zawiera kilka ustawień tego typu, które świetnie się sprawdzają. (2) Color Efex Pro z zestawu Google Nik Collection (www.google.com/nikcollection) zawiera fi ltr Bleach Bypass (pomijanie wybielania), który również pozwala błyskawicznie uzyskać omawiany efekt. [ 186 ] Poleć książkęKup książkę Rozdział 10. Profesjonalne ujęcia innych tematów Efekt postarzenia zdjęcia R R E E D D A A R R H H C C S S . . M M D D I I V V A A D D / / K K C C O O T T S S I I © © Ten trik można wykonać w Photoshopie albo w Photoshopie Elements. Twoje zadanie polega na połączeniu dwóch obrazów. (1) Do uzyskania omawianego efektu będziesz potrzebował tekstury przedstawiającej papier. Jeśli masz arkusz naprawdę bardzo starego papieru, możesz go zeskanować, ale ja po prostu odwiedziłem serwis iStock.com, kupiłem powyższy obrazek na licencji royalty free i użyłem go jako tekstury. (2) Teraz w Photoshopie (albo Elements) na- ciśnij klawisz V, aby włączyć narzędzie Move (Przesunięcie), a następnie przeciągnij obrazek ze starym papierem do okna z fotografi ą i naciśnij Ctrl+T (Command+T w Mac OS), by wydać polecenie Free Transform (Przekształć swobodnie). Kliknij uchwyty w narożnikach i przeciągnij je na zewnątrz, aż tekstura papieru całkowicie pokryje zdjęcie, a gdy tak się stanie, naciśnij klawisz Enter (Return w Mac OS). (3) Naciśnij Ctrl+U (Command+U w Mac OS), aby wyświetlić okno dialogowe Hue/Saturation (Barwa/Nasycenie). Przeciągnij suwak Saturation (Nasycenie) trochę w lewą stronę, aby zmniejszyć nasycenie kolorów papieru — powinien być raczej po- żółkły niż żółty. Na koniec w panelu Layers (Warstwy) zmień tryb mieszania warstwy z papierem (za pomocą listy w lewym górnym rogu) z Normal (Zwykły) na Multiply (Pomnóż). W rezultacie tekstura papieru zostanie nałożona na fotografi ę. Zmniejsz wartość parametru Opacity (Krycie) warstwy z papierem do około 80 . Oto dwie propozycje zmiany lub zmodyfi kowania efektu. (1) Zmień rodzaj papieru używanego w roli tekstury. Jeśli chcesz, poszukaj w internecie darmo- wych tekstur naśladujących papier — jest ich niemało — wystarczy wpisać w wyszukiwarkę hasło „tekstura papieru”, aby znaleźć setki obrazów tego typu. Wiele z nich idealnie nadaje się do opisywanych zastosowań. Jeżeli nie chce Ci się szukać, odwiedź stronę: www.demilked.com/ free-paper-textures-backgrounds/, na której znajdziesz 149 „papierowych” tekstur. (2) Wypróbuj różne tryby mieszania. Choć w tym przypadku sugerowałem użycie trybu Multiply (Pomnóż), to każdy tryb mieszania daje nieco inne efekty, a na niektórych rodzajach zdjęć pewne tryby mogą zadziałać lepiej od Multiply (Pomnóż). Istnieje skrót klawiaturowy ułatwiający błyska- wiczne zapoznanie się z działaniem wszystkich trybów (i wybranie tego, który w przypadku danej fotografi i sprawdza się najlepiej), a mianowicie Shift++ (plus). Wystarczy kliknięciem uaktywnić listę trybów, by potem każde naciśnięcie tego skrótu powodowało przełączenie trybu na kolejny. [ 187 ] Poleć książkęKup książkę CZAS OTWARCIA MIGAWKI: 1/4000 S PRZYSŁONA: F/2,8 ISO: 200 OGNISKOWA: 300 MM AUTOR: SCOTT KELBY Poleć książkęKup książkę Sekrety mistrza fotografi i cyfrowej. Najlepsze wskazówki Skorowidz A aparat, (cid:31)(cid:30)(cid:31) model, (cid:29)(cid:28)(cid:27) sposób trzymania, (cid:31)(cid:29)(cid:27) ustawienia, (cid:29)(cid:28)(cid:26) autofokus, (cid:29)(cid:28)(cid:25) tryb śledzenia, (cid:30)(cid:26), (cid:30)(cid:25), (cid:29)(cid:31)(cid:27) B balans bieli, (cid:29)(cid:25), (cid:29)(cid:28)(cid:26), (cid:29)(cid:28)(cid:23) kalibrowanie, (cid:25)(cid:27), (cid:25)(cid:22), (cid:29)(cid:28)(cid:31) bichromia, (cid:29)(cid:22)(cid:26) blenda, (cid:29)(cid:22), (cid:31)(cid:29), (cid:28)(cid:26), (cid:31)(cid:22)(cid:28) biała, (cid:20)(cid:20), (cid:28)(cid:26) srebrna, (cid:20)(cid:20), (cid:28)(cid:26) złota, (cid:20)(cid:20), (cid:28)(cid:26) bracketing, (cid:29)(cid:25)(cid:26), (cid:29)(cid:25)(cid:20), (cid:29)(cid:25)(cid:25), (cid:31)(cid:31)(cid:29) C Camera Raw, (cid:30), (cid:29)(cid:22)(cid:26), (cid:29)(cid:26)(cid:26), (cid:29)(cid:23)(cid:20), (cid:29)(cid:28)(cid:31), (cid:31)(cid:27)(cid:20) czas ekspozycji, Patrz: ekspozycja D drukarka, (cid:29)(cid:23)(cid:30), (cid:29)(cid:23)(cid:26) papier, (cid:29)(cid:23)(cid:22), (cid:29)(cid:23)(cid:26) dyfuzor, (cid:28)(cid:31) kopułkowy, (cid:29)(cid:31) E efekt (cid:19) ary, (cid:29)(cid:29)(cid:26), (cid:29)(cid:28)(cid:20) ekran LCD, Patrz: wyświetlacz LCD ekspozycja, (cid:29)(cid:29), (cid:29)(cid:28), (cid:30)(cid:27), (cid:22)(cid:20), (cid:20)(cid:28), (cid:29)(cid:31)(cid:23), (cid:29)(cid:20)(cid:20), (cid:31)(cid:27)(cid:26), (cid:31)(cid:31)(cid:25) kompensacja, (cid:28)(cid:30), (cid:28)(cid:22), (cid:29)(cid:30)(cid:26), (cid:31)(cid:30)(cid:26) wpływ na tło, (cid:29)(cid:29), (cid:31)(cid:26), (cid:20)(cid:22), (cid:29)(cid:20)(cid:20) F (cid:18) lm wideo, (cid:31)(cid:31)(cid:20) (cid:18) ltr gradientowy, (cid:29)(cid:22)(cid:31) ND, Patrz: (cid:18) ltr szary polaryzacyjny, (cid:29)(cid:22)(cid:31) połówkowy, (cid:29)(cid:22)(cid:31) szary, (cid:23)(cid:22) żelowy, (cid:29)(cid:25), (cid:31)(cid:31), (cid:20)(cid:26) (cid:19) esz, (cid:29), (cid:20) dodatkowy, Patrz: oświetlenie dodatkowe grupa, (cid:31)(cid:30) kanał, (cid:31)(cid:27) łagodzenie światła, (cid:23), (cid:29)(cid:31), (cid:29)(cid:30), (cid:29)(cid:22), (cid:29)(cid:26) regulacja mocy, (cid:20), (cid:29)(cid:20) ustawienia typowe, (cid:31)(cid:30) rozpraszanie światła, (cid:23) studyjny, (cid:26)(cid:22) wyzwalanie zdalne, (cid:26)(cid:20) w plenerze, (cid:31)(cid:29) w trybie manualnym, (cid:31)(cid:27), (cid:29)(cid:29)(cid:30) wbudowany, (cid:29), (cid:20), (cid:31)(cid:29)(cid:31), (cid:31)(cid:31)(cid:30) zewnętrzny, (cid:25), (cid:31)(cid:27) format JPEG, (cid:29)(cid:28)(cid:30), (cid:29)(cid:28)(cid:22), (cid:31)(cid:31)(cid:23) RAW, (cid:29)(cid:28)(cid:30), (cid:29)(cid:28)(cid:22), (cid:31)(cid:27)(cid:22), (cid:31)(cid:27)(cid:20), (cid:31)(cid:31)(cid:23) TIFF, (cid:29)(cid:28)(cid:30) fotogra(cid:18) a krajobrazowa, (cid:29)(cid:30)(cid:31), (cid:29)(cid:30)(cid:30), (cid:29)(cid:22)(cid:22), (cid:31)(cid:31)(cid:28), (cid:31)(cid:22)(cid:23), (cid:31)(cid:26)(cid:28) bichromia, (cid:29)(cid:22)(cid:26) chmury, (cid:29)(cid:22)(cid:31) gwiaździste rozszczepienie światła, (cid:29)(cid:22)(cid:29) kompozycja, (cid:29)(cid:30)(cid:30), (cid:29)(cid:30)(cid:22), (cid:29)(cid:30)(cid:25), (cid:29)(cid:22)(cid:26) ostrość, (cid:29)(cid:30)(cid:28) woda, (cid:29)(cid:30)(cid:30), (cid:29)(cid:22)(cid:20) zachód słońca, (cid:29)(cid:30)(cid:20) zimą, (cid:29)(cid:30)(cid:28) podróżnicza, Patrz też: fotogra(cid:18) a przyrodnicza, fotogra(cid:18) a krajobrazowa, fotografowanie miasta ludzie, (cid:29)(cid:20)(cid:27), (cid:29)(cid:20)(cid:29) produktowa, Patrz: zdjęcie reklamowe przyrodnicza, (cid:29)(cid:22)(cid:25), (cid:31)(cid:31)(cid:26) kompozycja, (cid:29)(cid:22)(cid:25), (cid:29)(cid:22)(cid:23), (cid:29)(cid:25)(cid:31) kwiaty, (cid:29)(cid:25)(cid:31), (cid:29)(cid:25)(cid:30) reportażowa, (cid:31)(cid:20)(cid:30) sportowa, (cid:29)(cid:31)(cid:20), (cid:29)(cid:31)(cid:25), (cid:29)(cid:31)(cid:28), (cid:31)(cid:31)(cid:26), (cid:31)(cid:26)(cid:29), (cid:31)(cid:26)(cid:26), (cid:31)(cid:26)(cid:23), (cid:31)(cid:20)(cid:29) nocna, (cid:29)(cid:31)(cid:30) obiektyw, (cid:29)(cid:29)(cid:23) przysłona, (cid:29)(cid:31)(cid:29) we wnętrzach, (cid:29)(cid:31)(cid:30) ślubna, (cid:28)(cid:28), (cid:29)(cid:27)(cid:27), (cid:29)(cid:27)(cid:22), (cid:31)(cid:26)(cid:31) detale, (cid:29)(cid:29)(cid:27), (cid:29)(cid:29)(cid:29) oświetlenie, (cid:29)(cid:27)(cid:26), (cid:31)(cid:26)(cid:31) panna młoda, (cid:29)(cid:27)(cid:26), (cid:29)(cid:27)(cid:25) suknia, (cid:29)(cid:27)(cid:26) taniec, (cid:29)(cid:29)(cid:31) fotografowanie dzieci, (cid:23)(cid:28) grupy ludzi, (cid:25)(cid:20), (cid:28)(cid:27), (cid:29)(cid:27)(cid:20) księżyca, (cid:29)(cid:20)(cid:23) [ 264 ] Poleć książkęKup książkę Sekrety mistrza fotografi i cyfrowej. Najlepsze wskazówki kwiatów, (cid:29)(cid:25)(cid:31) mężczyzny, (cid:25)(cid:23), (cid:28)(cid:20) miasta, (cid:29)(cid:26)(cid:22), (cid:29)(cid:20)(cid:26) detale, (cid:29)(cid:26)(cid:26), (cid:29)(cid:26)(cid:28) kompozycja, (cid:29)(cid:26)(cid:20), (cid:29)(cid:26)(cid:25), (cid:29)(cid:26)(cid:23), (cid:29)(cid:20)(cid:30), (cid:29)(cid:20)(cid:22), (cid:29)(cid:20)(cid:25) pejzaż o zmroku, (cid:29)(cid:22)(cid:28), (cid:29)(cid:20)(cid:20) punkt widokowy, (cid:29)(cid:20)(cid:25) sprzęt, (cid:29)(cid:26)(cid:31), (cid:29)(cid:26)(cid:30) na uwięzi, (cid:25)(cid:30) noworodków, (cid:28)(cid:27) potraw, (cid:29)(cid:20)(cid:26), (cid:29)(cid:25)(cid:23), (cid:31)(cid:20)(cid:31) przy słabym oświetleniu, (cid:29)(cid:27)(cid:29), (cid:29)(cid:27)(cid:31), (cid:31)(cid:26)(cid:22), (cid:31)(cid:26)(cid:23) smug świateł, (cid:29)(cid:20)(cid:25) sztucznych ogni, (cid:29)(cid:20)(cid:28) w plenerze, (cid:31)(cid:29), (cid:23)(cid:30), (cid:28)(cid:29), (cid:28)(cid:31), (cid:28)(cid:30), (cid:28)(cid:26), (cid:29)(cid:25)(cid:31) w trybie ciągłym, (cid:29)(cid:31)(cid:22), (cid:29)(cid:31)(cid:23), (cid:31)(cid:27)(cid:30) zdalne, (cid:29)(cid:31)(cid:26) G głębia ostrości, (cid:30)(cid:28), (cid:22)(cid:27), (cid:23)(cid:22), (cid:23)(cid:23), (cid:29)(cid:27)(cid:20), (cid:29)(cid:25)(cid:30), (cid:31)(cid:26)(cid:20) gorąca stopka, (cid:25) H histogram, (cid:31)(cid:30)(cid:28) horyzont wirtualny, (cid:29)(cid:30)(cid:22) Hurley Peter, (cid:25)(cid:28) I interwałometr, (cid:28)(cid:27) ISO, (cid:29)(cid:30), (cid:22)(cid:20), (cid:29)(cid:27)(cid:29), (cid:29)(cid:31)(cid:30), (cid:29)(cid:28)(cid:26) ustawianie automatyczne, (cid:29)(cid:31)(cid:31), (cid:29)(cid:20)(cid:22), (cid:31)(cid:29)(cid:20) K kadrowanie, (cid:29)(cid:27)(cid:25), (cid:29)(cid:31)(cid:28) karta pamięci formatowanie, (cid:29)(cid:28)(cid:25) pojemność, (cid:31)(cid:29)(cid:26) przypadkowe skasowanie, (cid:29)(cid:28)(cid:29) szybka, (cid:29)(cid:31)(cid:30) uszkodzona, (cid:29)(cid:28)(cid:29) wzorcowa neutralnie szara, (cid:25)(cid:22) Klix, (cid:29)(cid:28)(cid:29) kompresja perspektywy, (cid:30)(cid:20) kontra, Patrz: (cid:19) esz dodatkowy księżyc, (cid:29)(cid:20)(cid:23) L lampa błyskowa, Patrz: (cid:19) esz wyzwalanie, (cid:28), (cid:29)(cid:27) światła ciągłego, (cid:26)(cid:22) Lightroom, (cid:30), (cid:25)(cid:30), (cid:25)(cid:22), (cid:28)(cid:31), (cid:28)(cid:20), (cid:29)(cid:22)(cid:26), (cid:29)(cid:22)(cid:20), (cid:29)(cid:22)(cid:25), (cid:29)(cid:22)(cid:23), (cid:29)(cid:26)(cid:26), (cid:29)(cid:23)(cid:29), (cid:29)(cid:23)(cid:20), (cid:29)(cid:28)(cid:22), (cid:31)(cid:27)(cid:20), (cid:31)(cid:29)(cid:28) M modelki wynajęcie, (cid:29)(cid:20)(cid:31) monitor, (cid:29)(cid:23)(cid:29), (cid:29)(cid:23)(cid:26) monopod, (cid:29)(cid:31)(cid:26), (cid:29)(cid:20)(cid:20) N ND Timer, (cid:29)(cid:22)(cid:20) O obiektyw czyszczenie, (cid:30)(cid:29) długoogniskowy, Patrz: teleobiektyw do fotogra(cid:18) i portretowej, (cid:23)(cid:31) do fotogra(cid:18) i sportowej, Patrz: fotogra(cid:18) a sportowa obiektyw makro, (cid:30)(cid:28), (cid:29)(cid:29)(cid:29), (cid:29)(cid:25)(cid:30) osłona, (cid:30)(cid:22), (cid:29)(cid:28)(cid:20), (cid:31)(cid:29)(cid:22) podróżny, (cid:29)(cid:26)(cid:30) rybie oko, (cid:31)(cid:28) stałoogniskowy, (cid:30)(cid:20) superjasny, (cid:30)(cid:27), (cid:30)(cid:30), (cid:30)(cid:25), (cid:29)(cid:27)(cid:31), (cid:29)(cid:27)(cid:30), (cid:29)(cid:29)(cid:30), (cid:29)(cid:31)(cid:30) superszerokokątny, (cid:31)(cid:23), (cid:29)(cid:22)(cid:29) szerokokątny, (cid:31)(cid:23), (cid:30)(cid:20), (cid:23)(cid:31) zaślepka, (cid:30)(cid:23) ze stabilizacją obrazu, (cid:30)(cid:30), (cid:30)(cid:28), (cid:22)(cid:23) zmienianie, (cid:31)(cid:29)(cid:22) zmiennoogniskowy, (cid:31)(cid:23), (cid:30)(cid:29), (cid:30)(cid:20), (cid:29)(cid:29)(cid:29), (cid:29)(cid:29)(cid:23), (cid:29)(cid:22)(cid:29), (cid:29)(cid:25)(cid:30) ostrość, (cid:22)(cid:22), (cid:22)(cid:26), (cid:22)(cid:25), (cid:22)(cid:28), (cid:29)(cid:27)(cid:30), (cid:29)(cid:27)(cid:20), (cid:31)(cid:27)(cid:30) ogranicznik zakresu, (cid:30)(cid:26) poprawianie w Photoshopie, (cid:26)(cid:27), (cid:26)(cid:29) ustawianie, (cid:30)(cid:26), (cid:30)(cid:23), (cid:22)(cid:27), (cid:23)(cid:23), (cid:29)(cid:31)(cid:27), (cid:29)(cid:28)(cid:20), (cid:29)(cid:28)(cid:25), (cid:31)(cid:29)(cid:29) automatyczne, (cid:22)(cid:29) fotografowanie krajobrazów, (cid:29)(cid:30)(cid:28) ręczne, (cid:30)(cid:25) oświetlenie, Patrz też: światło dodatkowe, (cid:29)(cid:23), (cid:26)(cid:28), (cid:25)(cid:29), (cid:29)(cid:27)(cid:22) grupy ludzi, (cid:25)(cid:20) kierunkowe, (cid:25), (cid:31)(cid:29) kontrastowe, (cid:25)(cid:23), (cid:28)(cid:20) konturowe, (cid:25)(cid:29) modelujące, (cid:25)(cid:26) [ 265 ] Poleć książkęKup książkę Sekrety mistrza fotografi i cyfrowej. Najlepsze wskazówki oświetlenie odbite, (cid:29)(cid:30) płaskie, (cid:26)(cid:23) studyjne, (cid:26)(cid:22), (cid:26)(cid:23), (cid:29)(cid:25)(cid:23), (cid:31)(cid:26)(cid:27) rozpraszanie, (cid:26)(cid:25) sylwetki, (cid:25)(cid:26) w plenerze, (cid:28)(cid:29), (cid:28)(cid:31), (cid:28)(cid:30), (cid:28)(cid:26) włosów, (cid:26)(cid:28) wypełniające, (cid:20) z tyłu, (cid:28)(cid:30), (cid:28)(cid:22), (cid:31)(cid:26)(cid:29) P panorama, (cid:29)(cid:30)(cid:23), (cid:31)(cid:31)(cid:27) panoramowanie, (cid:29)(cid:31)(cid:23) perspektywa, (cid:29)(cid:27)(cid:28) kompresja, (cid:30)(cid:20) żabia, (cid:29)(cid:22)(cid:30) Photoshop, (cid:30), (cid:29)(cid:23)(cid:25), (cid:29)(cid:28)(cid:22), (cid:31)(cid:29)(cid:28) HDR, (cid:29)(cid:25)(cid:25) Punktowy pędzel korygujący, Patrz: Photoshop Spot Healing Brush Spot Healing Brush, (cid:29)(cid:28)(cid:28) wyostrzanie, (cid:26)(cid:27), (cid:26)(cid:29), (cid:25)(cid:23), (cid:31)(cid:30)(cid:30) Photoshop Elements, (cid:30), (cid:29)(cid:23)(cid:25) pierścień mocujący, (cid:26)(cid:25) portfolio, (cid:31)(cid:22)(cid:31) portret, (cid:30)(cid:20), (cid:26)(cid:25), (cid:20)(cid:25), (cid:25)(cid:25), (cid:23)(cid:26), (cid:23)(cid:25), (cid:29)(cid:27)(cid:23), (cid:31)(cid:31)(cid:26), (cid:31)(cid:22)(cid:20), (cid:31)(cid:22)(cid:28), (cid:31)(cid:26)(cid:30), (cid:31)(cid:26)(cid:25), (cid:31)(cid:20)(cid:27) deformacje, (cid:23)(cid:31) do ramion, (cid:25)(cid:28) mężczyzny, (cid:26)(cid:23), (cid:28)(cid:20), (cid:31)(cid:26)(cid:27) o zachodzie słońca, (cid:29)(cid:28), (cid:31)(cid:29) odblaski w oczach, (cid:23)(cid:25) oświetlenie konturowe, (cid:25)(cid:29) plenerowy oświetlenie, (cid:28)(cid:29), (cid:28)(cid:31), (cid:28)(cid:30), (cid:28)(cid:26) tło, (cid:23)(cid:30) w pełnym słońcu, (cid:28)(cid:30) przysłona, (cid:23)(cid:30) środowiskowy, (cid:31)(cid:23) ustawianie ostrości, (cid:22)(cid:27), (cid:23)(cid:23) zgoda na wykorzystanie wizerunku, (cid:28)(cid:30), (cid:29)(cid:20)(cid:31) poziomica, (cid:29)(cid:30)(cid:22) przysłona, (cid:31)(cid:26), (cid:30)(cid:27), (cid:30)(cid:31), (cid:30)(cid:26), (cid:22)(cid:23), (cid:26)(cid:26), (cid:20)(cid:28), (cid:29)(cid:27)(cid:30) dla zdjęć makro, (cid:22)(cid:27) do fotogra(cid:18) i portretowej, (cid:23)(cid:30), (cid:23)(cid:22) preselekcja, (cid:28)(cid:30), (cid:28)(cid:22), (cid:29)(cid:29)(cid:29), (cid:29)(cid:29)(cid:22), (cid:29)(cid:25)(cid:20), (cid:31)(cid:31)(cid:31) przy fotogra(cid:18) i sportowej, (cid:29)(cid:31)(cid:29) zakres, (cid:30)(cid:26) S samowyzwalacz, (cid:22)(cid:29), (cid:22)(cid:26), (cid:31)(cid:29)(cid:25) SanDisk RescuePro, (cid:29)(cid:28)(cid:29) siatka kierunkowa, (cid:26)(cid:28), (cid:25)(cid:26), (cid:25)(cid:23) plaster miodu, (cid:20)(cid:25) soczewka makro, (cid:29)(cid:29)(cid:29), (cid:29)(cid:25)(cid:30) softboks, (cid:29)(cid:22), (cid:31)(cid:31), (ci
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Sekrety mistrza fotografii cyfrowej. Najlepsze wskazówki
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: