Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00566 008395 10480215 na godz. na dobę w sumie
Sekrety mistrza fotografii cyfrowej. Nowe ujęcia Scotta Kelby  ego - książka
Sekrety mistrza fotografii cyfrowej. Nowe ujęcia Scotta Kelby ego - książka
Autor: Liczba stron: 240
Wydawca: Helion Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-246-3233-6 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> komputery i informatyka >> fotografia cyfrowa >> techniki fotografowania
Porównaj ceny (książka, ebook, audiobook).

Książka jest wznowionym wydaniem 'Sekrety mistrza fotografii cyfrowej. Nowe ujęcia Scotta Kelbyego'



Kontynuacja światowego bestsellera - kolejne sekrety profesjonalnej fotografii cyfrowej

Scott Kelby, światowej sławy autor książek o fotografii cyfrowej, powraca z nową publikacją stanowiącą drugą część bestsellera '195 ujęć Scotta Kelby'ego. Sekrety mistrza fotografii cyfrowej'. Podobnie jak poprzednia - bijąca światowe rekordy sprzedaży książka z tej dziedziny - także i ta wprowadzi Cię w świat prawdziwie artystycznej fotografii i odsłoni kolejne arkana pracy zawodowców. Gotowy do nauki pod czujnym okiem mistrza?

Książka 'Sekrety mistrza fotografii cyfrowej. Nowe ujęcia Scotta Kelby'ego' to niezwykły przewodnik po krainie doskonałej fotografii cyfrowej. Pozbawiony technicznego żargonu poradnik po brzegi wypełniony jest ciekawostkami, radami i wskazówkami, które pozwolą Ci robić zdjęcia na profesjonalnym poziomie. Oprócz szczegółowych instrukcji wykonywania fotografii, zawiera przepisy na gotowe zdjęcia ślubne, krajobrazów i z podróży. Dzięki niej nauczysz się, jak robić urzekające zbliżenia i makrofotografie, dowiesz się, jak czytać histogram i posługiwać się nim, a także jak zastosować światło modelujące i sterować drugą lampą błyskową.

Dołącz do profesjonalistów - w Polsce już ponad 9000 czytelników korzysta z wiedzy mistrza Kelby'ego!

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

Sekrety mistrza fotografii cyfrowej. Nowe ujŒcia Scotta Kelbyego Autor: Scott Kelby ISBN: 978-83-246-1580-3 Tytu‡ orygina‡u: The Digital Photography Book, Volume 2 Format: B5, stron: 250 Kontynuacja (cid:156)wiatowego bestsellera (cid:150) kolejne sekrety profesjonalnej fotografii cyfrowej (cid:149) Najlepiej sprzedaj„ca siŒ ksi„¿ka o fotografii cyfrowej na (cid:156)wiecie! (cid:149) Scott Kelby zn(cid:243)w ujawnia sekrety mistrza! (cid:149) Kolejna czŒ(cid:156)(cid:230) bestsellera (cid:150) teraz i Ty mo¿esz fotografowa(cid:230) jak zawodowiec! Scott Kelby, (cid:156)wiatowej s‡awy autor ksi„¿ek o fotografii cyfrowej, powraca z now„ publikacj„ stanowi„c„ drug„ czŒ(cid:156)(cid:230) bestsellera (cid:132)195 ujŒ(cid:230) Scotta Kelby(cid:146)ego. Sekrety mistrza fotografii cyfrowej(cid:148). Podobnie jak poprzednia (cid:150) bij„ca (cid:156)wiatowe rekordy sprzeda¿y ksi„¿ka z tej dziedziny (cid:150) tak¿e i ta wprowadzi CiŒ w (cid:156)wiat prawdziwie artystycznej fotografii i ods‡oni kolejne arkana pracy zawodowc(cid:243)w. Gotowy do nauki pod czujnym okiem mistrza? Ksi„¿ka (cid:132)Sekrety mistrza fotografii cyfrowej. Nowe ujŒcia Scotta Kelby(cid:146)ego(cid:148) to niezwyk‡y przewodnik po krainie doskona‡ej fotografii cyfrowej. Pozbawiony technicznego ¿argonu poradnik po brzegi wype‡niony jest ciekawostkami, radami i wskaz(cid:243)wkami, kt(cid:243)re pozwol„ Ci robi(cid:230) zdjŒcia na profesjonalnym poziomie. Opr(cid:243)cz szczeg(cid:243)‡owych instrukcji wykonywania fotografii, zawiera przepisy na gotowe zdjŒcia (cid:156)lubne, krajobraz(cid:243)w i z podr(cid:243)¿y. DziŒki niej nauczysz siŒ, jak robi(cid:230) urzekaj„ce zbli¿enia i makrofotografie, dowiesz siŒ, jak czyta(cid:230) histogram i pos‡ugiwa(cid:230) siŒ nim, a tak¿e jak zastosowa(cid:230) (cid:156)wiat‡o modeluj„ce i sterowa(cid:230) drug„ lamp„ b‡yskow„. (cid:149) Profesjonalne u¿ycie lampy b‡yskowej (cid:149) Przygotowanie w‡asnego studia fotograficznego (cid:149) Portrety i fotografie krajobraz(cid:243)w (cid:149) ZdjŒcia (cid:156)lubne i zdjŒcia z podr(cid:243)¿y (cid:149) Makrofotografia (cid:149) Redukcja szumu cyfrowego na zdjŒciach (cid:149) Opracowanie tematycznej sekwencji zdjŒ(cid:230) (cid:149) Kompozycja fotografii we wnŒtrzach (cid:149) Fotografowanie w ujŒciu pionowym (cid:149) Wyb(cid:243)r odpowiedniej czu‡o(cid:156)ci ISO Do‡„cz do profesjonalist(cid:243)w – w Polsce ju¿ ponad 9000 czytelnik(cid:243)w korzysta z wiedzy mistrza Kelby(cid:146)ego! Wydawnictwo Helion ul. Ko(cid:156)ciuszki 1c 44-100 Gliwice tel. 032 230 98 63 e-mail: helion@helion.pl Spis treści Rozdział 1. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .15 Profesjonalne użycie lampy błyskowej Jeśli nie lubisz zdjęć wykonanych z lampą błyskową, to… nie jesteś w tym osamotniony! Dziesięć rzeczy, które powinieneś wiedzieć… . . . . . . . . . . . . . . . .1 …zanim przeczytasz tę książkę! . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .1 A oto ostatnie trzy rzeczy  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .1 Wbudowana lampa błyskowa: Twój wróg!. . . . . . . . . . . . . . . . . . . .19 Zalety zewnętrznej lampy błyskowej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .20 Odłącz lampę od korpusu aparatu. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .21 Bezprzewodowo? Czemu nie! . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .22 Bezprzewodowo z aparatem marki Nikon, część I. . . . . . . . . . . . .23 Bezprzewodowo z aparatem marki Nikon, część II . . . . . . . . . . . .2 Bezprzewodowo z aparatem marki Canon, część I . . . . . . . . . . . .2 Bezprzewodowo z aparatem marki Canon, część II  . . . . . . . . . . .2 Wydłużanie czasu naświetlania. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .2 W jaki sposób złagodzić światło emitowane   przez lampę?  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .2 Rozproszenie przez odbicie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .29 Rozpraszacz — najwyższej jakości światło   z lampy błyskowej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .30 Wskazówki dotyczące fotografowania   z zastosowaniem rozpraszacza . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .31 Ach, ten błysk… w oku! . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .32 Do czego może przydać się statyw lampy błyskowej?. . . . . . . . .33 Nie ma takiego miejsca, w którym nie można   ustawić lampy błyskowej! . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .3 Synchronizacja z drugą kurtyną (i dlaczego warto   ją stosować)  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .3 Tajniki udanego fotografowania z lampą:   sztuczka czwarta. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .3 Do czego służą filtry żelowe? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .3 Jak uzyskać efekt znany ze zdjęć w czasopismach   sportowych?. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .3 Jeśli już musisz użyć wbudowanej lampy błyskowej…. . . . . . . .39 Druga lampa błyskowa. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .0 Sterowanie drugą lampą błyskową (Nikon) . . . . . . . . . . . . . . . . . . .1 Sterowanie drugą lampą błyskową (Canon)  . . . . . . . . . . . . . . . . . .2 W jakiej odległości należy fotografować, posługując się   lampą błyskową?  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .3 Jak zwiększyć odległość fotografowania?. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Budowanie dramaturgii ujęcia za pomocą lampy . . . . . . . . . . . . . Jak zrobić dobry portret o zachodzie słońca,   używając lampy?. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  Spis treści Rozdział 2 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .49 Własne studio fotograficzne To o wiele łatwiejsze i tańsze, niż mogłoby się wydawać! Tła studyjne. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .0 Oświetlenie studyjne. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .1 Rozpraszanie ostrego światła studyjnego. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .2 Dlaczego wolę softboksy od parasoli? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .3 Pierścienie mocujące do softboksów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Zastosowanie światła modelującego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Wyzwalanie błysku lampy studyjnej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Zdalne wyzwalanie błysku lampy studyjnej. . . . . . . . . . . . . . . . . . . Światło ciągłe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Jak wybrać softboks o odpowiednich rozmiarach?  . . . . . . . . . . .9 Kilka słów o światłomierzach i o tym, dlaczego są   niezbędne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .0 W jaki sposób należy posługiwać się światłomierzem?. . . . . . . .1 Oświetlenie włosów. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .2 W jaki sposób ustawić lampę oświetlającą włosy? . . . . . . . . . . . .3 Testowanie oświetlenia włosów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Sztuczka pozwalająca uniknąć  „rozlewania się”   światła padającego na włosy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . W jakim trybie należy fotografować? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Gdzie umieścić główne światło?. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Wieje wiatr z… wentylatora . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Chciałbyś uzyskać jeszcze łagodniejsze, bardziej   rozproszone światło?. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .9 Do czego służy dodatkowy ekran rozpraszający   w softboksie? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .0 Składane tło  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .1 Najtańsze dodatkowe oświetlenie. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .2 Trzy tła w cenie jednego  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .3 Zastosowanie zwykłej lampy błyskowej do doświetlenia   tła . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Zalety fotografowania  „na uwięzi”. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Jak uzyskać wyjątkowo nasycony kolor tła?. . . . . . . . . . . . . . . . . . . Oświetlanie białego tła. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Do czego służą blendy w różnych kolorach? . . . . . . . . . . . . . . . . . . W jaki sposób ustawić ekran odbijający?  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .9 Mechaniczny pomocnik. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .0 Jak zobaczyć światło odbite od ekranu? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .1 Osłanianie tła przed oświetleniem. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .2 9 Spis treści Rozdział 3. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .85 Profesjonalne portrety Garść wskazówek, dzięki którym ludzie na Twoich portretach będą wyglądali znakomicie! Unikaj nadmiaru przestrzeni  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Fotografowanie w ujęciu pionowym . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Pasjonujesz się fotografią portretową? Kup dodatkowy   uchwyt do aparatu! . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Słońce za plecami? To przesąd! . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .9 Obiektyw szerokokątny w fotografii portretowej? . . . . . . . . . . . .90 Ciekawe portrety z profilu w ujęciu poziomym . . . . . . . . . . . . . . .91 Atrakcyjne portrety za pomocą teleobiektywu . . . . . . . . . . . . . . .92 Dlaczego ekrany rozpraszające tak świetnie nadają się   do zdjęć w plenerze?. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .93 Jak uzyskać ciekawsze tło dla portretu?. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .9 Modna asymetria . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .9 Ujęcie „bez czubka głowy”. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .9 Zdjęcia grupowe łatwiej zaaranżować w plenerze . . . . . . . . . . . .9 Wskazówka dotycząca pozowania do zdjęć grupowych . . . . . .9 Świetna sztuczka, która pozwoli Ci uzyskać znakomite,   nieformalne zdjęcia grupowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .99 Unikaj monotonnego oświetlania portretów . . . . . . . . . . . . . . . 100 Chciałbyś robić lepsze zdjęcia portretowe? Nie odliczaj! . . . . 101 Światło padające z okna: jak ustawić fotografowaną osobę?. . . 102 Światło padające z okna: skąd fotografować?. . . . . . . . . . . . . . . 103 Sześć prostych sposobów na skorygowanie   niedoskonałości twarzy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10 Unikaj portretów z ramionami „na wprost”. . . . . . . . . . . . . . . . . . 10 Optyczne wyszczuplanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10 Pozowanie na krześle . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10 Zadbaj o atmosferę sesji zdjęciowej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10 Unikaj światła prześwitującego przez liście . . . . . . . . . . . . . . . . . 109 Światło padające z okna: jak ustawić blendę?. . . . . . . . . . . . . . . 110 Jak namówić pary, by pozowały naprawdę blisko siebie? . . . 111 Jakiego koloru blendy użyć? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 112 Podczas fotografowania w plenerze zmniejsz głębię   ostrości zdjęcia  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 113 Jak zatuszować cienie pod oczami?  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11 Rozdział 4. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 117 Profesjonalne krajobrazy Jeszcze więcej porad dla miłośników pięknych plenerów Tajniki fotografowania zachodów słońca . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11 Jak ukryć odblaski światła od wody?. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 119 10 Spis treści Dobre krajobrazy wymagają czytelnego dla odbiorcy   tematu  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 120 Sposób na poprawienie czytelności wyświetlacza LCD   w plenerze. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 121 Jak zrobić dobre zdjęcie panoramiczne?. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 122 Jak zmontować zdjęcie panoramiczne w Photoshopie?. . . . . 123 Podczas zbierania materiału do zdjęć panoramicznych   liczy się czas!. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12 Jak zaoszczędzić czas podczas fotografowania panoram?. . . 12 Sztuczka z obiektywem typu „rybie oko”. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12 Kiedy fotografować strumienie?. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12 Nie przestawaj fotografować o zachodzie słońca . . . . . . . . . . . 12 Jak fotografować mgłę? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 129 Jak sfotografować burzę? (Sposób ręczny). . . . . . . . . . . . . . . . . . 130 Jak sfotografować burzę? (Sposób automatyczny). . . . . . . . . . 131 Sztuczka ułatwiająca zrobienie znakomitego zdjęcia tęczy. . . . 132 Jak pozbyć się niepożądanych elementów krajobrazu? . . . . . 133 W jaki sposób ustawić ostrość w zdjęciach   krajobrazowych?. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13 Poszukaj interesującego światła . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13 Jak fotografować w pochmurny, szary dzień?. . . . . . . . . . . . . . . 13 Sztuczka ułatwiająca zrobienie świetnych zdjęć kwiatów . . . 13 Zalety aparatów wyposażonych w matrycę pełnoklatkową . . . 13 Rozdział 5. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 141 Profesjonalne zdjęcia ślubne Jak uzyskać profesjonalne rezultaty podczas fotografowania ślubów i wesel Przygotowanie listy zdjęć . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12 Miej wszystko na zapas  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13 Wyciszanie odgłosów obsługi aparatu. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1 Zdjęcia panny młodej: oświetlenie z tyłu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1 Nie zmieniaj obiektywów, zmieniaj aparaty. . . . . . . . . . . . . . . . . 1 Zabierz ze sobą… przenośną drabinę, by zmienić   punkt widzenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1 Zabierz ze sobą drugiego fotografa  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1 Kiedy należy fotografować w formacie RAW? . . . . . . . . . . . . . . . 19 Jak ustawić lampę błyskową?. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10 Fotografowanie przy niewystarczającym świetle   bez zwiększania wartości ISO  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11 Przepis na uzyskanie zrównoważonej ekspozycji zdjęcia  w kościele  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12 Kompozycja uwzględniająca wnętrze kościoła  . . . . . . . . . . . . . 13 Czarno-białe zdjęcia do albumu. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1 11 Spis treści Zalety uchwytu na lampę błyskową . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1 Jak ustawić pannę młodą?  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1 Jak sfotografować subtelne detale sukni ślubnej?  . . . . . . . . . . 1 Co zrobić, by akumulatory lampy błyskowej wystarczyły   na dłużej?. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1 Redukcja szumu cyfrowego na zdjęciach . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19 Garść wskazówek dotyczących fotografowania   panny młodej z profilu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10 Najprostszy efekt „najazdu kamery”  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11 Zapoznaj się z blogiem Davida Zisera „Digital ProTalk” . . . . . . 12 Rozdział 6. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 165 Profesjonalne zdjęcia z podróży Jak przywieźć z podróży zdjęcia, na które znajomi będą patrzyli z zazdrością Pierwsza reguła podróżowania: im mniej sprzętu,   tym lepiej. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1 Zdjęcia znanych miejsc będą ciekawsze, jeśli znajdą się   na nich tubylcy  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1 Jak zachęcić ludzi do pozowania? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1 Co warto fotografować w pochmurne dni? . . . . . . . . . . . . . . . . . 19 Fotografowanie przez okno w hotelu. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10 Magiczne światło i miejskie krajobrazy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11 Najpierw „ujęcia obowiązkowe”  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12 Fotografowanie słynnych miejsc i obiektów . . . . . . . . . . . . . . . . 13 Podróż lotnicza z fotograficznym ekwipunkiem  . . . . . . . . . . . . 1 Fotografuj kulinarne ciekawostki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1 Kup moduł GPS do aparatu fotograficznego. . . . . . . . . . . . . . . . 1 Fotografowanie w miejscach, w których zabrania się   używać lampy błyskowej. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1 Poszukaj wysoko położonych punktów widokowych . . . . . . . 1 Opracuj ciekawy pomysł na tematyczną sekwencję zdjęć . . . . 19 Rozdział 7. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 181 Profesjonalne zdjęcia makro Jak zrobić urzekające zbliżenia i zdjęcia makro Zadbaj o odpowiednią głębię ostrości. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12 Dlaczego należy wyłączyć automatyczne ustawianie   ostrości? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13 Dotykanie spustu migawki surowo wzbronione!. . . . . . . . . . . . 1 Jaka jest optymalna przysłona dla zdjęć makro? . . . . . . . . . . . . 1 Makrofotografia i tani aparat kompaktowy . . . . . . . . . . . . . . . . . 1 Jak sprawdzić, czy jakiś obiekt może być ciekawym   tematem zdjęcia makro? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1 12 Spis treści Dlaczego warto fotografować we wnętrzach? . . . . . . . . . . . . . . 1 Zakup obiektywu makro . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19 Idealne źródło światła do zdjęć makro. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 190 Przekształcanie zwykłego obiektywu w obiektyw   do zdjęć makro . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 191 Rozdział 8. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 193 Profesjonalne wskazówki dla początkujących fotografów Porady, sztuczki i wskazówki, które pozwolą Ci robić jeszcze lepsze zdjęcia W jakim trybie należy fotografować? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19 Wybór odpowiedniej czułości ISO . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19 W jakim formacie (RAW, JPEG czy TIFF)   należy fotografować? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19 Jaki rozmiar zdjęć wybrać? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19 ROBOT uchroni Cię przed problemami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19 Jak zablokować ustawioną ostrość . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 199 Zmiana punktu ostrzenia. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 200 Fotografujesz z teleobiektywem? Skróć czas naświetlania  . . . . 201 Kiedy można bezpiecznie skasować zawartość   karty pamięci? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 202 Dlaczego warto robić zdjęcia z niewielkiej odległości? . . . . . . 203 Jak czytać histogram i posługiwać się nim? . . . . . . . . . . . . . . . . . 20 Nie zakładaj przedniej osłony obiektywu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20 Usuwanie plamek i pyłków „po fakcie” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20 Jakie kompozycje dobrze wyglądają w czerni i bieli?. . . . . . . . 20 Lepiej poprawić ujęcie od razu, niż liczyć   na możliwości Photoshopa. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20 Chcesz, by traktowano Twoje fotografowanie poważnie?   Zacznij selekcjonować zdjęcia! . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 209 Opisuj karty pamięci . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 210 A może kwadrat?. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 211 Wskazówka dotycząca fotografowania w nocy   (szum na długo naświetlanych zdjęciach) . . . . . . . . . . . . . . 212 Szukasz ciekawej książki o fotografii?. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 213 Rozdział 9. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 215 Jeszcze więcej przepisów na „życiowe” zdjęcia Przystępnie podane sposoby na wykonanie różnego rodzaju fotografii Skorowidz . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 232 13 Czas otwarcia migawki: 1/6 s Przysłona: f/3.5 ISO: 100 Ogniskowa: 70 mm Fotografik: Scott Kelby Czas otwarcia migawki: 1/6 s Przysłona: f/3.5 ISO: 100 Ogniskowa: 70 mm Fotografik: Scott Kelby Rozdział . Profesjonalne zdjęcia ślubne Jak uzyskać profesjonalne rezultaty  podczas fotografowania   ślubów i wesel Fotografowanie  ślubów  i  wesel  to  śliska  sprawa,  a  jeśli  masz  przyjaciół  (którzy  wiedzą,  że  posiadasz  bardzo  dobry  aparat  cyfrowy),  to  zanim  się  spostrzeżesz, będziesz stał któregoś dnia w kościele, krzycząc coś w rodzaju:  „Dobrze, poproszę babcię i dziadka pana młodego tutaj, tutaj!”. Wypowiadając te słowa  po raz pierwszy, oficjalnie mianujesz sam siebie dyżurnym fotografem weselnym całej  rodziny i wszystkich przyjaciół. Co gorsza, choć robisz to za darmo, odpłacając za drobną  przysługę na przykład swojemu koledze z księgowości, który akurat teraz postanowił  rozstać  się  ze  stanem  kawalerskim,  to  wiedz,  że  panna  młoda  oczekuje  w  pełni  profesjonalnych efektów. Tym bardziej profesjonalnych, im bardziej zaawansowanym  i wyrafinowanym sprzętem dysponujesz. Jeśli pasjonujesz się fotografią krajobrazową  lub sportową, to muszę Cię zmartwić: wyzwania, z jakimi masz do czynienia podczas  zawodów  lub  w  plenerze;  doświadczenie  i  umiejętności,  jakie  udało  Ci  się  zdobyć  w  ciągu  wielu  lat  eksperymentowania  z  obrazem,  wszystko  to,  niestety,  możesz  odłożyć  na  półkę  podczas  ślubu  i  wesela.  Fotografowanie  ślubu  to  bowiem  jedno  z najtrudniejszych zadań, przed jakim staniesz w życiu. Powód? Bardzo prosty: w tej  branży nie ma mowy o powtórkach. Ten konkretny ślub, który fotografujesz, zdarzy  się tylko jeden, jedyny raz. Zapomnij o wymówkach w rodzaju: „Ojej, mój aparat chyba  się zepsuł”, „Zdaje się, że nie wystarczy mi miejsca na karcie pamięci” albo „Psiakość,  nie wziąłem ładowarki do lampy błyskowej”. Jeśli panna młoda usłyszy cokolwiek, co  choćby odrobinę przypomina jedno z wymienionych stwierdzeń, to możesz być pewny,  że ujmie Twą szyję dłońmi w białych rękawiczkach i ściśnie ją tak, że będziesz miał dwa  wyjścia  —  paść  trupem  na  kościelną  posadzkę  niczym  worek  cementu  lub  wyrwać  paczkę baterii alkalicznych choćby i spod ziemi. Wiedz bowiem, że niezależnie od tego,  czy zapłacono Ci za sesję, czy też nie, panna młoda zaplanowała ów niezwykły dzień  w najdrobniejszych szczegółach — przeżyła go po wielokroć w snach i marzeniach,  czekała nań całymi miesiącami, załatwiając setki rozmaitych spraw, więc jeśli pominiesz  choćby jedną z owych pamiętnych chwil (takich jak zakładanie obrączki, pocałunek,  odejście  od  ołtarza,  krojenie  tortu,  pierwszy  taniec  itp.),  to  możesz  pożegnać  się  z życiem. To właśnie dlatego cały rozdział, który za chwilę przeczytasz, jest poświęcony  właściwie jednej rzeczy: zmniejszaniu ryzyka tragicznej śmierci podczas pracy. 11 Sekrety mistrza fotografi i cyfrowej • Rozdział 5 Przygotowanie listy zdjęć   o j c u .   o j c u . i n n e   e l e m e n t y   g a r d e r o b y. l u b     ś l u b n e j .   w i d o c z n e   s p o d   s u k n i l u b   w k ł a d a j ą c a   k w i a t y   d o   b u t o n i e r k i l u b   w k ł a d a j ą c a   k w i a t y   d o   b u t o n i e r k i l e ż ą c a   n a   k r z e ś l e .   ś l u b n e j .   p r z e d   w y j ś c i e m   d o   k o ś c i o ł a . i   z a k ł a d a n i e   s u k n i   p a n n y   m ł o d e j . Z d j ę c i a o b e j m u j ą c e p r z y g o t o w a n i a d o c e r e m o n i i i w e s e l a : S u k n i a   ś l u b n a     p o m a g a   z a ł o ż y ć   c ó r c e   n a s z y j n i k   − Z a p i n a n i e   − − M a t k a   p a n n y   m ł o d e j Po d w i ą z k i − − We l o n   p a n n y   m ł o d e j .   b u t ó w   p a n n y   m ł o d e j i ż e n i e   n a   n o s k i l u s t r z e . Pa n n a   m ł o d a   p r z e g l ą d a j ą c a   s i ę   w   Z b l − Pa n n a   m ł o d a   p r z y p i n a j ą c a   b r o s z ę   m a t c e   − R o d z i c e   p r z y t u l a j ą   p a n n ę   m ł o d ą . − − − O s t a t n i e   p o p r a w k i Pa n n a   m ł o d a   z   r o d z i c a m i Pa n   m ł o d y   z a w i ą z u j ą c y   k r a w a t . − l u s t r z e . Pa n   m ł o d y   p r z e g l ą d a j ą c y   s i ę   w   − Pa n n a   m ł o d a   p a t r z ą c a   p r z e z   o k n o . − Pa n   m ł o d y   p r z y p i n a j ą c y   b r o s z ę   m a t c e   − R o d z i c e   ś c i s k a j ą   p a n a   m ł o d e g o . − − Pa n   m ł o d y   z   r o d z i c a m i   d r u h n y   p o d c z a s   m a k i − Pa n n a   m ł o d a   − Z d j ę c i a p o d c z a s c e r e m o n i i ś l u b n e j : P r z e d   w e j ś c i e m   d o   k o ś c i o ł a . R o d z i c e   p a ń s t w a   m ł o d y c h   c z e k a j ą c y   p r z e d   k o ś c i o ł e m . − G o ś c i e   w c h o d z ą   d o   k o ś c i o ł a .   w y j e ż d ż a   z   d o m u   n a   c e r e m o n i ę .   w y j e ż d ż a   z   d o m u   n a   c e r e m o n i ę . j a ż u . i − − Zanim jeszcze opuścisz studio i pojedziesz na miejsce spotkania, powinieneś przygotować sobie  listę zdjęć, które możesz wykonać z myślą o albumie ślubnym, odbitkach itp. Ponieważ podczas  ślubu nie ma co marzyć o powtórkach nieudanych ujęć, postaraj się, aby lista obejmowała wszyst- kie aspekty ślubu, wesela i przygotowań, począwszy od ofi cjalnych fotografi i państwa młodych, aż  do tych „skojarzeniowych”, przedstawiających detale związane z ceremonią (zaproszenia, obrączki,  bukiet, buty panny młodej itp.). Nie zapomnij o uwzględnieniu ważnych, tradycyjnych scen we- sela, związanych choćby z krojeniem tortu, rozmaitymi zwyczajami, wizytówkami ułożonymi na  zastawionym stole itd. Jeśli nie przygotujesz sobie odpowiedniej listy, to wierz mi — stąpasz po  kruchym lodzie. W panującym zamieszaniu nie sposób nie zapomnieć o ujęciach, które państwo  młodzi z pewnością chcieliby widzieć w swoim albumie. Nie ufaj więc nadmiernie pamięci, tylko  po prostu dobrze przygotuj się do całej imprezy. Na szczęście nie musisz myśleć o wszystkim sa- modzielnie, na niektórych stronach internetowych są podane gotowe zestawy zdjęć, które można  (a niekiedy trzeba) wykonać w trakcie uroczystości zaślubin i wesela. Wystarczy, że w wyszukiwarce  Google wpiszesz zapytanie: „Lista zdjęć ślubnych” i wybierzesz jedną z gotowych propozycji.  Poszukaj listy, która wyda Ci się interesująca i postaraj się zrealizować wymienione w niej ujęcia  (oczywiście, nic nie stoi na przeszkodzie, byś wykazał się inwencją i opracował własne pomysły na  ciekawe fotografi e ślubne. Lista ma jedynie pomóc w wykonaniu wszystkich naprawdę niezbęd- nych fotografi i). Podczas uzgadniania szczegółów umowy z nowożeńcami warto też upewnić się,  czy proponowany zakres zdjęć im odpowiada, czy też mają własne koncepcje i uwagi, z którymi  należy się liczyć (być może poproszą na przykład o dodatkowe zdjęcia z przyjaciółmi ze szkoły,  kimś z dalszej rodziny, z kim czują się szczególnie związani itd. Nic nie zastąpi rozmowy, podczas  której wspólnie dopracujecie listę niezbędnych zdjęć. 12 Profesjonalne zdjęcia ślubne Miej wszystko na zapas Dwa  korpusy  aparatów Zapasowe  baterie  do lampy  błyskowej Zapasowe  akumulatory  do aparatu Zapasowa  lampa  błyskowa Jeśli coś może pójść źle podczas fotografowania wesela, to na pewno pójdzie. To dlatego za- wodowi fotografowie zawsze mają pod ręką awaryjne rozwiązanie. Na ślubie nie ma mowy  o poprawkach, o powtórkach i o wstrzymaniu ceremonii. Przejrzyj wszystkie elementy swojego  ekwipunku i zastanów się, co zrobisz, jeśli dane urządzenie zepsuje się lub przestanie działać.  Z mojego doświadczenia wynika, że absolutne minimum zapasowego sprzętu, w jakie należy  się zaopatrzyć podczas przygotowań do fotografowania ślubu, obejmuje: drugi korpus aparatu  (powinieneś mieć ze sobą korpus główny i zapasowy, na wszelki wypadek. Do dziś pamiętam, jak  jednemu z moich przyjaciół aparat fotografi czny wyślizgnął się z ręki podczas ceremonii i upadł na  kamienną posadzkę. Na szczęście kolega poratował go własnym aparatem, lecz nietrudno zgad- nąć, jak zakończyłaby się sesja, gdyby żaden z gości weselnych nie miał pod ręką profesjonalnej  lustrzanki. W skrajnych przypadkach zleceniodawcy mogą wytoczyć proces, żądając zadośćuczy- nienia za niewywiązanie się z warunków umowy). Koniecznie zabierz ze sobą zapasowe baterie  do lampy błyskowej. Warto też mieć drugą lampę. Nie zapomnij o kartach pamięci i dodatkowym  obiektywie (w pośpiechu i zamieszaniu nietrudno o wypadek, zakończony charakterystycznym  dźwiękiem stłuczonego szkła). Absolutnie niezbędne są też zapasowe akumulatory do obydwu  aparatów. Krótko mówiąc, powinieneś zrobić wszystko, by uniknąć sytuacji, w której nie masz czym  zastąpić niesprawnego elementu i byłbyś zmuszony przerwać fotografowanie. Poza doraźnymi  przykrościami tracisz też okazję na zdobycie kolejnych zleceń (pamiętaj, że wśród uczestników  imprezy niejeden myśli o ślubie!). 13 Sekrety mistrza fotografi i cyfrowej • Rozdział 5 Wyciszanie odgłosów obsługi aparatu Ostatnia rzecz, jaką chcieliby słyszeć państwo młodzi i uczestnicy ceremonii (że nie wspomnę  o księdzu i towarzyszących mu osobach duchownych), to nieustanne popiskiwanie aparatu,  sygnalizujące ustawianie ostrości oraz przełączanie innych funkcji. Przed przystąpieniem do  fotografowania warto wyłączyć efekty dźwiękowe w menu aparatu i podczas ustawiania ostrości  kierować się jedynie symbolami wyświetlanymi w wizjerze. Po zakończeniu ceremonii możesz,  oczywiście, z powrotem włączyć omawianą funkcję. 1 Profesjonalne zdjęcia ślubne Zdjęcia panny młodej: oświetlenie z tyłu Y B L E K T T O C S © Jednym z najpopularniejszych efektów fotografi cznych, często spotykanym na zdjęciach panny  młodej, jest użycie silnego oświetlenia tylnego, które obrysuje sylwetkę fotografowanej osoby  jasnym, wyrazistym konturem (patrz zdjęcie). Podczas tego typu ujęć należy pamiętać o subtelnym  doświetleniu panny młodej z przodu, by uniknąć nadmiernych kontrastów. Wymaga to zastosowa- nia dwóch lamp błyskowych: jedna powinna znajdować się przed panną młodą (w tym przypadku  użyłem zwykłej lampy błyskowej ustawionej na statywie i umieszczonej po lewej stronie aparatu,  pod kątem około ° w stosunku do osi obiektywu), drugą zaś należy ustawić bezpośrednio za  panną młodą (w taki sposób, by jej suknia i cała postać zasłaniała zarówno samą lampę jak i sta- tyw). Błysk światła z przedniej lampy spowoduje wyzwolenie lampy stojącej z tyłu. Kluczem do  sukcesu jest takie ustawienie intensywności błysku lamp, by fl esz znajdujący się za panną młodą  był zdecydowanie jaśniejszy od lampy stojącej przed nią (na pokazanym przykładzie intensyw- ność błysku przedniej lampy zmniejszyłem do minimum, co umożliwiło subtelne doświetlenie  sylwetki panny młodej i wyzwolenie błysku tylnego fl esza. Wymagało to wykonania kilku ujęć  próbnych, które pozwoliły dobrać prawidłowe proporcje pomiędzy siłą światła poszczególnych  lamp). Eksperymentując, można posunąć się dalej i zrezygnować z przedniego fl esza w ogóle.  Panna młoda stanie się wówczas jedynie ciemną sylwetką, której kontury będą wyodrębnione  z tła przez niesamowicie wyglądającą, złotą aureolę. W takim przypadku fl esz stojący z przodu  należy przełączyć w tryb, w którym emituje on tylko niewielki impuls, wyzwalający błysk tylnej  lampy (w taką funkcję są wyposażone na przykład wbudowane lampy błyskowe w lustrzankach  fi rmy Nikon). 1 Sekrety mistrza fotografi i cyfrowej • Rozdział 5 Nie zmieniaj obiektywów, zmieniaj aparaty I N O C P E C N O C ” C R ” L E A F A R © Po rozpoczęciu ceremonii ślubnej wszystko zaczyna się dziać bardzo szybko, nie dając fotografowi  zbyt dużych (czytaj: żadnych) szans na zmianę obiektywu. Jeśli okaże się, że podczas fotografo- wania teleobiektywem nagle musisz wykonać zdjęcie obiektywem szerokokątnym, to wypróbuj  rozwiązanie, które reporterzy sportowi opatentowali już dawno temu — sięgnij po drugi aparat.  Tak, nie żartuję: podczas ślubu warto mieć przy sobie obydwa aparaty (jeden na szyi, drugi w ręku)  wyposażone w dwa różne obiektywy (szerokokątny i teleobiektyw). Dzięki temu zmiana „obiek- tywu” zajmie najwyżej 2 s, a nie 2 min, a Ty nie przegapisz żadnej okazji do zrobienia zdjęcia. Kolejna sztuczka z dwoma aparatami Posiadanie dwóch aparatów, oprócz błyskawicznej zmiany pomiędzy dwoma różnymi  rodzajami obiektywów, umożliwia także całkowitą zmianę sposobu fotografowania. Jeden  z aparatów można wyposażyć w lampę błyskową i używać go zawsze, gdy niezbędne  będzie doświetlenie sceny, w drugim zaś można zamontować naprawdę jasny obiektyw,  na przykład standardowy o ogniskowej 0 mm i przysłonie minimalnej rzędu f/1. lub  f/1. (patrz strona 11), by korzystać z niego, gdy fotografowanie z lampą błyskową będzie  niepożądane lub niekulturalne. 1 Profesjonalne zdjęcia ślubne Zabierz ze sobą… przenośną drabinę, by zmienić punkt widzenia Większość ujęć wykonywanych po zakończeniu ceremonii ślubnej, to ofi cjalne zdjęcia grupowe.  Niektórzy fotografowie, specjalizujący się w zdjęciach ślubnych i weselnych, zabierają ze sobą  niewielką, bardzo lekką, składaną, aluminiową drabinę (na przykład taką jak pokazany na zdjęciu  model Franzus LadderKart, który po złożeniu może służyć także jako wózek, ułatwiający prze- wożenie cięższego sprzętu). Drabiny tego typu wytrzymują obciążenie do 10 kg, a ich cena nie  przekracza 200 zł. Możliwość sfotografowania grupy osób z nieco większej wysokości to bardzo  duże ułatwienie, gdyż można objąć w kadrze większą liczbę ludzi jednocześnie, a samo przygo- towanie ujęcia staje się znacznie prostsze. Poręczna drabina przydaje się też podczas przyjęć  — patrząc z góry, łatwiej bowiem uchwycić młodą parę, która tańczy na zatłoczonym parkiecie.  Ponadto można użyć jej zawsze, gdy po prostu będziesz chciał zmienić punkt widzenia i zrobić  nietypowe zdjęcie jakiejś sceny. Przekonasz się, że to proste narzędzie bardzo ułatwia pracę (nawet  jeśli użyjesz go wyłącznie do przewożenia sprzętu). 1 Sekrety mistrza fotografi i cyfrowej • Rozdział 5 Zabierz ze sobą drugiego fotografa I N O C P E C N O C ” C R ” L E A F A R © Najdrożsi fotografowie weselni, kiedy realizują lukratywne zlecenie, zabierają ze sobą pomoc- nika (a niekiedy nawet dwóch!). Drugi fotograf stanowi polisę ubezpieczeniową, gwarantującą  wykonanie wszystkich ujęć uzgodnionych w umowie. Im większe i bardziej wystawne wesele,  im bardziej tłoczna ceremonia, tym bardziej przydaje się druga osoba z aparatem. Nie można  przecież być we wszystkich miejscach jednocześnie, a jeśli cokolwiek pójdzie niezgodnie z pla- nem (nieważne, czy dotyczy to sprzętu, czy nieprzewidzianych zdarzeń), to zawsze będzie ktoś,  kto podejmie przerwaną przez Ciebie pracę lub zajmie się rozwiązaniem problemu, byś mógł  spokojnie kontynuować fotografowanie. Drugi fotograf będzie Twoją prawą ręką i asystentem,  a co więcej (a być może nawet przede wszystkim) — ma inne spojrzenie na fotografowaną scenę  i może przedstawić ją w nieco innym stylu (spróbuj zaaranżować sesję w taki sposób, by każdy  z Was fotografował innego rodzaju obiektywem. W ten sposób uzyskacie jeszcze większą różno- rodność materiału zdjęciowego). Umówcie się, że będziecie robić zdjęcia z innych miejsc i pod  innym kątem, zarówno w kościele, jak i na przyjęciu, a z pewnością nie przegapicie żadnej okazji  do zrobienia świetnego zdjęcia (nawet jeśli coś umknie Twojej uwadze, to najprawdopodobniej  zostanie dostrzeżone i sfotografowane przez Twojego asystenta, i na odwrót). 1 Profesjonalne zdjęcia ślubne Kiedy należy fotografować w formacie RAW? Y B L E K T T O C S © Choć wielu zawodowych fotografów ślubnych rejestruje zdjęcia wyłącznie w formacie JPEG,  to warto pamiętać o tym, że format RAW stanowi niekiedy odpowiednik karty „Wychodzisz  z  więzienia”  w  popularnej  grze  Monopol.  Innymi  słowy,  format  ten  może  zaoszczędzić  Ci  mnóstwo czasu i kłopotów. Fotografi e wykonane w formacie JPEG są rejestrowane ze ściśle  określonym balansem bieli, który został wybrany w ustawieniach aparatu. Jeśli ustawienie  to zostało wybrane błędnie (co może się zdarzyć, szczególnie w trudnych warunkach oświetle- niowych), to Twoje zdjęcia będą znakomitym materiałem do wielogodzinnej korekcji kolorów  w Photoshopie. Tej przykrej ewentualności można jednak uniknąć, decydując się na fotografo- wanie w trybie RAW. Podczas edycji zdjęć wykonanych w tym trybie można bowiem z łatwością  zmieniać ustawienia balansu bieli, posługując się tymi samymi parametrami co w menu aparatu  cyfrowego. Jeszcze większą zaletą tego rozwiązania jest możliwość seryjnej zmiany balansu bieli  dowolnej liczby zdjęć jednocześnie. Po skorygowaniu jednego zdjęcia można bowiem z łatwością  skopiować przeprowadzoną poprawkę do pozostałych. Oto, jak należy to zrobić w programie  Adobe Photoshop CS2 lub CS3: 1.  Zaznacz wszystkie zdjęcia w formacie RAW przeznaczone do korekcji i otwórz je w module  Camera Raw Photoshopa (zostaną wczytane jednocześnie). 2.  Wybierz odpowiednie ustawienie z listy White Balance (Balans bieli). 3.  Kliknij przycisk Select All (Zaznacz wszystkie), znajdujący się w lewym górnym rogu okna. .  Kliknij przycisk Synchronize (Synchronizuj), a gdy na ekranie zostanie wyświetlone okno dia- logowe z różnymi ustawieniami, wybierz opcję White Balance (Balans bieli) z listy znajdującej  się w jego górnej części i kliknij przycisk OK. Wybrane podczas korekcji pierwszego zdjęcia ustawienia balansu bieli zostaną wówczas sko- piowane do wszystkich pozostałych, otwartych zdjęć RAW. Jeśli posługujesz się programem  Photoshop Lightroom, to zaznacz zdjęcia przeznaczone do skorygowania, a następnie ustaw  pożądany balans bieli w module Develop (przetwarzanie). Kliknij przycisk Copy (kopiuj), znajdujący  się w lewej, dolnej części okna programu, a gdy na ekranie zostanie wyświetlone okno dialogowe  z ustawieniami, kliknij przycisk Check None (anuluj wszystkie zaznaczenia), zaznacz opcję White Balance (balans bieli) i kliknij przycisk Copy (kopiuj). Na koniec kliknij przycisk Paste (wklej), aby  powielić wybrane ustawienia balansu bieli w odniesieniu do wszystkich zaznaczonych zdjęć. Jeśli  nie chcesz całkiem rezygnować z formatu JPEG, to pamiętaj, że większość aparatów umożliwia  ponadto rejestrowanie zdjęć w formatach RAW i JPEG jednocześnie! 19 Sekrety mistrza fotografi i cyfrowej • Rozdział 5 Jak ustawić lampę błyskową? I N O C P E C N O C ” C R ” L E A F A R © Kolejna sztuczka, którą często posługują się fotografowie w celu doświetlenia zdjęć ślubnych  (nawet tych, które są wykonywane w świetle dziennym, w plenerze), polega na skierowaniu lampy  błyskowej aparatu pionowo w górę (jak na zdjęciu). Rozwiązanie to sprawdza się wówczas, gdy  stoimy w niewielkiej odległości od fotografowanej osoby, albowiem błysk światła emitowany  przez lampę będzie wystarczająco silny (nawet w plenerze czy w pomieszczeniu, w którym odbicie  światła od sufi tu nie wchodzi w grę), by uzyskać zamierzony efekt. Polega on na tym, że w oczach  fotografowanej osoby pojawią się „iskierki” światła, jej twarz zostanie delikatnie doświetlona,  lecz nie na tyle, by już na pierwszy rzut oka było widać skutki stosowania lampy błyskowej. Jeśli  chciałbyś mieć pewność, że w oczach panny młodej pojawią się „iskierki”, to wysuń wbudowaną  osłonę fl esza, by skierować nieco więcej światła na twarz fotografowanej postaci (na zdjęciu u góry  fotografuję, używając lampy błyskowej z wysuniętą osłoną). Krótko mówiąc, jeśli fotografujesz  w jakimś pomieszczeniu, w którym można pokusić się o odbicie światła od sufi tu — to wspaniale  (nawet wówczas osłona lampy powinna być wysunięta), lecz spróbuj skierować lampę pionowo  ku górze także w takich miejscach, w których na odbicie światła nie ma co liczyć. Omawiane  ustawienie lampy pozwala doświetlić fotografowaną osobę w bardzo subtelny sposób, błysk  fl esza wtopi się w naturalne, zastane oświetlenie sceny. 10 Profesjonalne zdjęcia ślubne Fotografowanie przy niewystarczającym świetle bez zwiększania wartości ISO Ponieważ większość zdjęć ślubnych wykonuje się w kościołach, w których panuje zazwyczaj  półmrok, to wielu fotografów specjalizujących się w tego typu zleceniach decyduje się na kupno  specjalnego obiektywu, pozwalającego na uzyskanie doskonale naświetlonych, ostrych zdjęć  „z ręki”, bez konieczności zwiększania wartości parametru ISO do 1200. Obiektyw taki, to naj- częściej standardowe szkło o stałej ogniskowej 0 mm i przysłonie f/1. (instrumenty tego typu  można kupić już za około 300 zł) lub jeszcze jaśniejszy, o analogicznej ogniskowej i przysłonie  f/1. (na przykład taki, jak przedstawiony powyżej, w cenie około 90 zł). Te znakomite, bardzo  jasne obiektywy pozwalają wykonać zdjęcie „z ręki” przy bardzo słabym świetle, o czym doskonale  wiedzą profesjonaliści. Ponadto są bardzo lekkie, zdumiewająco ostre i… po prostu tak dobre,  że warto mieć jeden z nich w podręcznym arsenale sprzętu na różne okazje. 11 Sekrety mistrza fotografi i cyfrowej • Rozdział 5 Przepis na uzyskanie zrównoważonej ekspozycji zdjęcia w kościele Y B L E K T T O C S © Podczas wykonywania ofi cjalnych zdjęć państwa młodych w kościele (przed ceremonią lub po niej)  wypróbuj następującą sztuczkę, która pozwala uzyskać naturalną równowagę pomiędzy zastanym  światłem w kościele i błyskiem emitowanym przez fl esz aparatu: zwiększ wartość ISO do 00, ustaw  czas naświetlania na 1/0 s i otwórz przysłonę do f/. lub jeszcze bardziej, jeśli to możliwe (f/, f/3.  lub nawet f/2.). Wydłużenie czasu naświetlania do 1/0 s umożliwia stosunkowo czytelne zareje- strowanie tła (oświetlonego zazwyczaj jedynie przez światło zastane), zaś użycie lampy błyskowej  pozwala uniknąć utraty ostrości, często towarzyszącej zdjęciom wykonanym przy tak długim czasie  otwarcia migawki. Po ustawieniu podanych parametrów ekspozycji wykonaj ujęcie próbne, by  przekonać się, czy światło fl esza nie dominuje nad naturalnym oświetleniem wnętrza (postacie na  pierwszym planie są wówczas znacznie jaśniejsze niż tło). Jeśli tak, to zmniejsz siłę błysku lampy na  tyle, by fotografowane osoby nadal były poprawnie oświetlone, a jednocześnie wnętrze kościoła  było wystarczająco jasne. Po kilku próbnych ujęciach powinieneś dobrać optymalne proporcje po- między siłą błysku fl esza (który powinien odpowiadać za około 0 do 0 proc. całego oświetlenia),  a światłem zastanym (odpowiadającym za około 30 do 0 proc. oświetlenia sceny). 12 Profesjonalne zdjęcia ślubne Kompozycja uwzględniająca wnętrze kościoła Y B L E K T T O C S © Y B L E K T T O C S © Jest to jedna z wielu sztuczek, jakich nauczyłem się od mojego kolegi, mistrza fotografi i ślubnej,  Davida Zisera (David nie tylko ma olbrzymią wiedzę w zakresie fotografowania ślubów, lecz także  potrafi  ją wspaniale przekazać). Polega ona na wykonaniu kilku ofi cjalnych ujęć panny młodej  i pana młodego na tle dekoracji i wnętrza kościoła (przykłady tego typu ujęć zostały pokazane  na ilustracji). Dla nowożeńców zdjęcia tego typu stanowią niezwykle cenną pamiątkę, gdyż  poza przedstawieniem ich samych i rodziny pokazują także miejsce, z którym łączy ich tak wiele  wspomnień. (To logiczne: jeśli na żadnej ofi cjalnej fotografi i nie będzie widać wnętrza kościoła,  to równie dobrze takie zdjęcia mogłyby zostać zrobione na drugi dzień w studio…). Nie zapomnij o wizytówkach! Fotografowanie ślubu i wesela stanowi znakomitą okazję, by zdobyć kolejnych klientów.  Jeśli budzisz zaufanie swoim opanowaniem i profesjonalizmem, to przygotuj się, że niemal  na pewno ktoś poprosi Cię o kontakt i kilka wstępnych informacji o realizacji ewentualne- go zlecenia (dzieje się tak, pomimo iż potencjalny zleceniodawca nie widział ani jednego  zrobionego zdjęcia!). Tak to już bywa w tej branży, że jedno zamówienie pociąga za sobą  następne, zadbaj więc o to, by zawsze mieć przy sobie kilka wizytówek — prowizoryczne  wypisywanie numeru telefonu na serwetce doprawdy nie wygląda zbyt profesjonalnie. 13 Sekrety mistrza fotografi i cyfrowej • Rozdział 5 Czarno-białe zdjęcia do albumu Y B L E K T T O C S © Czarno-białe zdjęcia ślubne stają się coraz popularniejszym elementem modnych albumów. Zdję- cia takie wykonuje się w kolorze, a następnie przekształca na skalę szarości za pomocą programu  takiego jak Adobe Photoshop. Czarno-białe fotografi e podkreślają reportażowy charakter albumu  ślubnego, stanowią atrakcyjny kontrast z kolorowymi zdjęciami, a wiele z nich po prostu wygląda  znacznie lepiej niż ich barwne pierwowzory. Jeśli posiadasz program Photoshop CS3, to koniecznie  zapoznaj się z poleceniem Black White (Czarno-biały), które umożliwia przeprowadzenie udanej  zamiany kolorowego zdjęcia na czarno-białe (a ponadto oferuje kilka gotowych, predefi niowanych  ustawień konwersji, spośród których można wybrać coś dla siebie). Przekształcanie kolorowych  zdjęć na skalę szarości umożliwiają też programy Photoshop CS2 i Photoshop Elements. Jeśli  chciałbyś zobaczyć, w jaki sposób dokonać takiej konwersji w Photoshopie CS3, CS2 lub programie  Elements, to zajrzyj na stronę http://www.kelbytraining.com/books/digphotogv2, gdzie przygoto- wałem dla Ciebie krótki fi lm instruktażowy, wyjaśniający wszystkie zawiłości tego procesu. Naładuj wszystkie akumulatory dzień przed weselem! Zadbaj o to, by dzień przed ślubem wszystkie akumulatory były naładowane i gotowe do  działania: sprawdź obydwa korpusy aparatów, lampy błyskowe i akumulatory laptopa, jeśli  bierzesz go ze sobą na sesję. A jeśli któreś z urządzeń jest zasilane zwykłymi bateriami, to  upewnij się, że są nowe. I jeszcze jedno — jeśli ślub odbywa się z dala od Twojego miejsca  zamieszkania, to nie zaszkodzi zatankować. Na wszelki wypadek. 1 Profesjonalne zdjęcia ślubne Zalety uchwytu na lampę błyskową I N O C P E C N O C ” C R ” L E A F A R © Kolejnym gadżetem, który zaskarbił sobie spore uznanie wśród fotografów specjalizujących się  w zdjęciach ślubnych, jest uchwyt na lampę błyskową. Uchwyty te umożliwiają zamontowanie fl esza  w tak dużej odległości od osi obiektywu, że problem z efektem czerwonych oczu zostaje praktycz- nie wyeliminowany. To jednak nie jedyna zaleta uchwytów tego rodzaju. Przypuśćmy, że podczas  fotografowania chciałbyś szybko zmienić rodzaj ujęcia i wykonać fotografi ę w pionie. Jeśli lampa  błyskowa jest zamontowana bezpośrednio w gorącej stopce aparatu, a Ty obrócisz aparat na bok,  to sposób oświetlenia sceny ulegnie diametralnej zmianie. Problemy tego typu da się błyskawicznie  rozwiązać za pomocą odpowiedniego uchwytu: większość z nich umożliwia bowiem zamocowanie  fl esza w taki sposób, by niezależnie od ułożenia aparatu znajdował się zawsze ponad obiektywem.  Uchwyt, którym posługuję się (patrz ilustracja), nosi nazwę WPF-1 Wedding Pro Flash Bracket. Ku- piłem go za 10 dol. na stronie internetowej producenta (pod adresem http://www.reallyrightstuff . com), lecz był wart swojej ceny: jest bardzo wytrzymały, lekki i umożliwia błyskawiczną zmianę  ułożenia lampy. Uwaga: Posługując się uchwytem, zawsze używam dyfuzora, który umożliwia roz- proszenie i „zmiękczenie” światła. Staram się stosować też rozmaite sztuczki, by dodatkowo odbić  błysk fl esza od sufi tu bądź od ściany. W ostateczności próbuję fotografować z lampą skierowaną  pionowo w górę, w sposób, o którym pisałem kilka stron wcześniej, we wskazówce zatytułowanej  „Jak ustawić lampę błyskową?”. 1 Sekrety mistrza fotografi i cyfrowej • Rozdział 5 Jak ustawić pannę młodą? Y B L E K T T O C S © Kolejna sztuczka, której nauczyłem się od Davida Zisera, polega na prawidłowym ustawieniu  panny młodej do ofi cjalnych portretów. Zdjęcia tego typu wyglądają szczególnie atrakcyjnie,  jeśli to ramię panny młodej, które znajduje się dalej od źródła światła (a zatem jest częściowo  ocienione), będzie ułożone nieznacznie niżej. Ramiona fotografowanej osoby tworzą wówczas  łagodnie opadającą, ukośną linię, a cała kompozycja staje się bardziej dynamiczna i naturalna.  Aby uzyskać tego typu efekt, poproś pannę młodą, by ustawiła stopy w kształcie litery „V” (patrz  zdjęcie), a następnie przeniosła ciężar ciała na nogę z tyłu. Jak radzić sobie z „nieofi cjalnymi” fotografami weselnymi? Każdy zawodowy fotograf, wynajęty do uwiecznienia ślubu i wesela, boryka się z „nieofi cjal- nymi” fotografami (czyli przyjaciółmi państwa młodych, uzbrojonymi w cyfrowe lustrzanki),  którzy starają się zaglądać mu przez ramię, gdy próbuje wykonać zleconą pracę. Znany  miłośnik fotografi i i autor książek na jej temat, Derrick Story, podpowiedział mi kiedyś, jak  radzić sobie w tego typu sytuacjach. Otóż, przed przystąpieniem do wykonywania ofi cjal- nych zdjęć Derrick zwraca się do „nieofi cjalnych” fotografów z prośbą o cierpliwość i przerwę  w robieniu zdjęć do chwili, aż on skończy pracę, obiecując przy tym, że przez jakiś czas  nie będzie demontował sprzętu ani oświetlenia, by także i oni mogli wykonać kilka ujęć.  Według Derricka to rozwiązanie nieźle sprawdza się w praktyce i pozwala mu skupić się  na realizacji zlecenia. 1 Profesjonalne zdjęcia ślubne Jak sfotografować subtelne detale sukni ślubnej? Y B L E K T T O C S © Ponieważ większość sukni ślubnych jest biała, to podczas ustawiania panny młodej do ofi cjalnego  portretu musimy bardzo uważnie dobrać oświetlenie, by nie prześwietlić subtelnych detali sukni  (nie zapominajmy, że suknia jest dla panny młodej rzeczą szalenie ważną). W sukurs przychodzi  nam w takich przypadkach trik związany z odpowiednim ustawieniem panny młodej, którego  nauczyłem się od Davida Zisera. Pannę młodą należy ustawić w taki sposób, by światło lampy  błyskowej (lub naturalne światło słoneczne, jeśli pozuje w pobliżu okna) padało na nią nieco z boku,  dzięki czemu wszelkie detale i ozdoby na sukni zostaną subtelnie wycieniowane. Należy zatem  unikać silnego światła z przodu, gdyż powoduje ono ujednolicenie i zatarcie szczegółów na tka- ninie. Najprostszy sposób na poprawne oświetlenie panny młodej polega na ustawieniu jej w taki  sposób, by oświetlone ramię było ustawione pod pewnym kątem do źródła światła. To wszystko.  Wbrew pozor
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Sekrety mistrza fotografii cyfrowej. Nowe ujęcia Scotta Kelby ego
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: