Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00032 005033 14859566 na godz. na dobę w sumie
Sekrety mistrza fotografii cyfrowej. Nowe ujęcia Scotta Kelby ego. Wydanie II - ebook/pdf
Sekrety mistrza fotografii cyfrowej. Nowe ujęcia Scotta Kelby ego. Wydanie II - ebook/pdf
Autor: Liczba stron: 240
Wydawca: Helion Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-246-9088-6 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> komputery i informatyka >> fotografia cyfrowa >> techniki fotografowania
Porównaj ceny (książka, ebook, audiobook).

Mistrz Scott Kelby powraca!

Aparaty cyfrowe spowszedniały już na tyle, że oszacowanie ilości zdjęć powstających każdego dnia jest prawie niemożliwe. Jak sprawić, żeby Twoje zdjęcia nie utonęły w masie przeciętnych, średniej jakości fotografii? Na te i wiele innych pytań znajdziesz odpowiedź w niepowtarzalnej książce mistrza Scotta Kelby’ego.

Tylko on — ze swoim poczuciem humoru, bezpośredniością oraz najlepszymi przykładami — przekaże Ci najważniejsze tajniki fotografii cyfrowej. Po lekturze tej książki już nigdy nie popełnisz tych klasycznych błędów powielanych przez amatorów. Dowiedz się, jak zapewnić ostrość Twoim zdjęciom, jak poprawnie fotografować rozmaite przedmioty, sytuacje i ludzi niezależnie od warunków oświetleniowych i pogodowych. Kolejne wydanie tej cenionej książki zostało zaktualizowane i rozszerzone o nowe sytuacje — fotografię krajobrazową oraz porady. Ta książka to przepis na udane zdjęcia!

Dzięki tej książce:

Najlepsze źródło informacji o fotografii cyfrowej!

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

Tytuł oryginału: The Digital Photography Book, Part 2 (2nd Edition) Tłumaczenie: Piotr Cieślak ISBN: 978-83-246-9085-5 Authorized translation from the English language edition, entitled: THE DIGITAL PHOTOGRAPHY BOOK: Volume 2, Second Edition; ISBN 0321948548; by Scott Kelby; published by Pearson Education, Inc, publishing as Peachpit Press. Copyright © 2014 by Kelby Corporate Management. All rights reserved. No part of this book may be reproduced or transmitted in any form or by any means, electronic or mechanical, including photocopying, recording or by any information storage retrieval system, without permission from Pearson Education Inc. Polish language edition published by HELION S.A. Copyright © 2014. Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną, fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji. Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi ich właścicieli. Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz Wydawnictwo HELION nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji zawartych w książce. Wydawnictwo HELION ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63 e-mail: helion@helion.pl WWW: http://helion.pl (księgarnia internetowa, katalog książek) Drogi Czytelniku! Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres http://helion.pl/user/opinie/sekno2 Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję. Printed in Poland. • Kup książkę • Poleć książkę • Oceń książkę • Księgarnia internetowa • Lubię to! » Nasza społeczność Sekrety mistrza fotografii cyfrowej. Nowe ujęcia Scotta Kelby’ego ROZDZIAŁ 1. Profesjonalne użycie lampy błyskowej Jeśli nie lubisz zdjęć wykonanych z lampą błyskową, to… nie jesteś w tym osamotniony! Dziesięć rzeczy, które powinieneś wiedzieć… …zanim przeczytasz tę książkę! A oto ostatnie trzy rzeczy Wbudowana lampa błyskowa: Twój wróg! Zalety zewnętrznej lampy błyskowej Jeśli nie masz zewnętrznej lampy błyskowej Sposób na profesjonalny efekt: odłącz lampę od aparatu i rozprosz jej błysk Sposób 1. Odłączanie lampy od aparatu Sposób 2. Wyzwalanie błysku wbudowaną lampą Sposób 3. Zastosowanie transmiterów do wyzwalania błysku Bezprzewodowo z aparatem marki Nikon, część I Bezprzewodowo z aparatem marki Nikon, część II Bezprzewodowo z aparatem marki Canon, część I Bezprzewodowo z aparatem marki Canon, część II Wydłużanie czasu naświetlania W jaki sposób złagodzić światło 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 emitowane przez lampę? 17 Rozproszenie przez odbicie 18 Ach, ten błysk… w oku! 19 Ekran rozpraszający — najwyższej jakości światło z flesza 20 Wskazówka dotycząca fotografowania z użyciem dyfuzora 21 Do czego może przydać się statyw lampy błyskowej? 22 Nie ma takiego miejsca, w którym nie można zamontować 23 lampy błyskowej! Synchronizacja z drugą kurtyną (i dlaczego warto ją stosować) Tajniki udanego fotografowania z lampą: sztuczka czwarta O filtrach żelowych (i dlaczego warto ich używać) Jak uzyskać efekt znany ze zdjęć w czasopismach sportowych? Jeśli już musisz użyć wbudowanej lampy błyskowej… Druga lampa błyskowa Sterowanie drugą lampą błyskową (Nikon) Sterowanie drugą lampą błyskową (Canon) W jakiej odległości należy fotografować z fleszem? Jak zwiększyć odległość fotografowania? Budowanie dramaturgii ujęcia za pomocą lampy Portrety o zachodzie słońca z użyciem flesza 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 [ VIII ] SPIS TREŚCIKup książkęPoleć książkę Sekrety mistrza fotografii cyfrowej. Nowe ujęcia Scotta Kelby’ego ROZDZIAŁ 2. Budowanie własnego studia od zera To o wiele łatwiejsze i tańsze, niż mogłoby się wydawać! Tła studyjne Oświetlenie studyjne Rozpraszanie ostrego światła studyjnego Dlaczego wolę softboksy od parasoli? Pierścienie mocujące do softboksów Zastosowanie światła modelującego Wyzwalanie błysku lampy studyjnej Zdalne wyzwalanie błysku lampy studyjnej Światło ciągłe Jak wybrać softboks o odpowiednich rozmiarach? O tym, jak światłomierz ułatwia życie w studiu W jaki sposób należy posługiwać się światłomierzem? Ilu lamp powinieneś używać? Najtańsze pomocnicze źródło światła Oświetlenie włosów Jak ustawić lampę oświetlającą włosy? Testowanie oświetlenia włosów Jak uniknąć „rozlewania się” światła kontry W jakim trybie należy fotografować? Gdzie ustawić główne źródło światła? Jak wysoko ustawić główne źródło światła? W jakiej odległości ustawić źródło światła? Wieje wiatr z… wentylatora Chciałbyś uzyskać jeszcze łagodniejsze, bardziej rozproszone światło? Do czego służy dodatkowy ekran rozpraszający w softboksie? Składane tło Osłanianie tła przed oświetleniem Trzy tła w cenie jednego Zastosowanie zwykłej lampy błyskowej do doświetlenia tła Zalety fotografowania na uwięzi Jak uzyskać wyjątkowo nasycony kolor tła? Oświetlanie białego tła Do czego służą blendy w różnych kolorach? W jaki sposób ustawić ekran odbijający? Mechaniczny pomocnik Jak zobaczyć światło odbite od ekranu? ROZDZIAŁ 3. Profesjonalne portrety Garść wskazówek, dzięki którym ludzie na Twoich portretach będą wyglądali znakomicie! Unikaj nadmiaru przestrzeni Portrety w plenerze: optymalna wartość przysłony Fotografowanie w ujęciu pionowym [ IX ] 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 75 76 77 78 SPIS TREŚCIKup książkęPoleć książkę Sekrety mistrza fotografii cyfrowej. Nowe ujęcia Scotta Kelby’ego Pasjonujesz się fotografią portretową? Kup dodatkowy uchwyt do aparatu! Słońce za plecami? To przesąd! Obiektyw szerokokątny w fotografii portretowej? Ciekawe portrety z profilu w ujęciu poziomym Atrakcyjne portrety za pomocą teleobiektywu Dlaczego ekrany rozpraszające tak świetnie nadają się 79 80 81 82 83 do zdjęć w plenerze? 84 85 Jak uzyskać ciekawsze tło dla portretu? 86 Ujęcie „bez czubka głowy” 87 Modna asymetria 88 Zdjęcia grupowe łatwiej zaaranżować w plenerze Wskazówka dotycząca pozowania do zdjęć grupowych 89 Świetna sztuczka, która pozwoli Ci uzyskać znakomite, nieformalne zdjęcia grupowe 90 Jak namówić pary, by pozowały naprawdę blisko siebie? 91 Chciałbyś robić lepsze zdjęcia portretowe? Nie odliczaj! Fotografuj pomiędzy i przed „właściwymi” zdjęciami, by uzyskać naturalne portrety Unikaj monotonnego oświetlania portretów Światło padające z okna: jak ustawić fotografowaną osobę? Światło padające z okna: skąd fotografować? Światło padające z okna: jak ustawić blendę? Sześć prostych sposobów na skorygowanie niedoskonałości twarzy Unikaj portretów z ramionami „na wprost” Optyczne wyszczuplanie Pozowanie na krześle Zadbaj o atmosferę sesji zdjęciowej Unikaj światła prześwitującego przez liście Złote blendy są przeznaczone do stosowania w plenerze Jak zatuszować cienie pod oczami? ROZDZIAŁ 4. Profesjonalne krajobrazy Jeszcze więcej porad dla miłośników pięknych plenerów Tajniki fotografowania zachodów słońca Jak ukryć odblaski światła od wody? Dobre krajobrazy wymagają czytelnego dla odbiorcy tematu Sposób na poprawienie czytelności wyświetlacza LCD w plenerze Sztuczka ułatwiająca zrobienie znakomitego zdjęcia tęczy Jak zaoszczędzić czas podczas tworzenia panoram? [ X ] 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 107 108 109 110 111 112 113 SPIS TREŚCIKup książkęPoleć książkę Sekrety mistrza fotografii cyfrowej. Nowe ujęcia Scotta Kelby’ego Sztuczka z obiektywem typu „rybie oko” Kiedy fotografować strumienie? Nie przestawaj fotografować o zachodzie słońca Jak fotografować mgłę? Jak sfotografować burzę? (Sposób ręczny) Jak sfotografować burzę? (Sposób automatyczny) W jaki sposób ustawić ostrość w zdjęciach krajobrazowych? Poszukaj interesującego światła Jak fotografować w pochmurny, szary dzień? Sztuczka ułatwiająca zrobienie świetnych zdjęć kwiatów Zalety aparatów wyposażonych w matrycę pełnoklatkową Siedem grzechów głównych w fotografii krajobrazowej Grzech 1. Niespokojna woda Grzech 2. „Zamrożona” woda w wodospadzie Grzech 3. Łyse, bezchmurne niebo Grzech 4. Ostre, południowe słońce Grzech 5. Przekrzywiony horyzont Grzech 6. Odwracające uwagę detale w pobliżu krawędzi Grzech 7. Brak pierwszoplanowego elementu Widzę martwe drzewa… i pniaki…, i… ROZDZIAŁ 5. Profesjonalne zdjęcia ślubne Jak uzyskać profesjonalne rezultaty podczas fotografowania ślubów i wesel Przygotowanie listy zdjęć Miej wszystko na zapas Wyciszanie odgłosów obsługi aparatu Zdjęcia panny młodej: oświetlenie z tyłu Nie zmieniaj obiektywów, zmieniaj aparaty Zabierz ze sobą… przenośną drabinę, by zmienić punkt widzenia Zabierz ze sobą drugiego fotografa Kiedy należy fotografować w formacie RAW? Jak ustawić lampę błyskową? Fotografowanie przy niewystarczającym świetle bez zwiększania wartości ISO Przepis na uzyskanie zrównoważonej ekspozycji zdjęcia w kościele Kompozycja uwzględniająca wnętrze kościoła Jak ustawić pannę młodą? Jak sfotografować subtelne detale sukni ślubnej? Co zrobić, by akumulatory lampy błyskowej wystarczyły na dłużej? Redukcja szumu cyfrowego na zdjęciach [ XI ] 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 SPIS TREŚCIKup książkęPoleć książkę Sekrety mistrza fotografii cyfrowej. Nowe ujęcia Scotta Kelby’ego Garść wskazówek dotyczących fotografowania panny młodej z profilu 152 Najprostszy efekt „najazdu kamery” 153 Czarno-białe zdjęcia do albumu 154 Zapoznaj się z blogiem Davida Zisera „Digital ProTalk” 155 ROZDZIAŁ 6. Profesjonalne zdjęcia z podróży Jak przywieźć z podróży zdjęcia, na które znajomi będą patrzyli z zazdrością W podróży im mniej sprzętu, tym lepiej Zdjęcia znanych miejsc będą ciekawsze, jeśli znajdą się na nich tubylcy Jak zachęcić ludzi do pozowania? Co warto fotografować w pochmurne dni? Fotografowanie przez okno w hotelu Magiczne światło i miejskie krajobrazy Najpierw „ujęcia obowiązkowe” Reguła dotycząca pejzaży, która ma odniesienie do fotografii z podróży Podróż lotnicza z fotograficznym ekwipunkiem Fotografuj kulinarne ciekawostki Kup moduł GPS do aparatu fotograficznego Fotografowanie w miejscach, w których zabrania się używać lampy błyskowej Poszukaj wysoko położonych punktów widokowych Opracuj ciekawy pomysł na tematyczną sekwencję zdjęć ROZDZIAŁ 7. Profesjonalne zdjęcia makro Jak zrobić urzekające zbliżenia i zdjęcia makro Zadbaj o odpowiednią głębię ostrości Dlaczego należy wyłączyć automatyczne ustawianie ostrości? Dotykanie spustu migawki surowo wzbronione! Jaka jest optymalna przysłona dla zdjęć makro? Makrofotografia i tani aparat kompaktowy Jak sprawdzić, czy jakiś obiekt może być ciekawym tematem zdjęcia makro? Dlaczego warto fotografować we wnętrzach? Zakup obiektywu makro Idealne źródło światła do zdjęć makro Przekształcanie zwykłego obiektywu w obiektyw do zdjęć makro [ XII ] 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 SPIS TREŚCIKup książkęPoleć książkę Sekrety mistrza fotografii cyfrowej. Nowe ujęcia Scotta Kelby’ego ROZDZIAŁ 8. Profesjonalne wskazówki ułatwiające robienie lepszych zdjęć Sztuczki, dzięki którym wszystkie Twoje zdjęcia będą jeszcze lepsze W jakim trybie należy fotografować? Wybór odpowiedniej czułości ISO W jakim formacie (RAW, JPEG czy TIFF) należy fotografować? Jaki rozmiar zdjęć wybrać? ROBOT uchroni Cię przed problemami Jak zablokować ustawioną ostrość Zmiana punktu ostrzenia Fotografujesz teleobiektywem? Skróć czas naświetlania Kiedy można bezpiecznie skasować 185 186 187 188 189 190 191 192 193 zawartość karty pamięci? 194 Dlaczego warto robić zdjęcia z niewielkiej odległości? 195 196 Jak czytać histogram i posługiwać się nim? 197 Nie zakładaj przedniej osłony obiektywu Usuwanie plamek i pyłków „po fakcie” 198 Jakie kompozycje dobrze wyglądają w czerni i bieli? 199 Lepiej poprawić ujęcie od razu, niż liczyć na możliwości Photoshopa 200 Chcesz, by traktowano Twoje fotografowanie poważnie? Zacznij selekcjonować zdjęcia! Opisuj karty pamięci A może kwadrat? Wskazówka dotycząca fotografowania w nocy (szum na długo naświetlanych zdjęciach) Szukasz ciekawej książki o fotografii? ROZDZIAŁ 9. Więcej przepisów na „życiowe” zdjęcia Przystępnie podane sposoby na wykonanie różnego rodzaju fotografii Skorowidz 201 202 203 204 205 207 224 [ XIII ] SPIS TREŚCIKup książkęPoleć książkę Rozdział 5. Profesjonalne zdjęcia ślubne Jak uzyskać profesjonalne rezultaty podczas fotografowania ślubów i wesel Fotografowanie ślubów i wesel to śliska sprawa, a jeśli masz przyjaciół (którzy wiedzą, że posiadasz bardzo dobry aparat cyfrowy), to zanim się spostrzeżesz, będziesz stał któregoś dnia w kościele, krzycząc coś w rodza- ju: „Dobrze, poproszę babcię i dziadka pana młodego tutaj, tutaj!”. Wypowiadając te słowa po raz pierwszy, oficjalnie mianujesz sam siebie dyżurnym fotografem weselnym całej rodziny i wszystkich przyjaciół. Co gorsza, choć robisz to za darmo, odpłacając za drobną przysługę na przykład swojemu koledze z księgowości, który akurat teraz postanowił rozstać się ze stanem kawalerskim, to wiedz, że panna młoda oczekuje w pełni profesjonalnych efektów. Tym bardziej profesjonalnych, im bardziej zaawansowanym i wyrafinowanym sprzętem dysponujesz. Jeśli pasjo- nujesz się fotografią krajobrazową lub sportową, to muszę Cię zmartwić: wyzwania, z jakimi masz do czynienia podczas zawodów lub w plenerze; doświadczenie i umiejętności, jakie udało Ci się zdobyć w ciągu wielu lat eksperymentowania z obrazem, wszystko to, niestety, możesz odłożyć na półkę podczas ślubu i wesela. Fotografowanie ślubu to bowiem jedno z najtrudniejszych zadań, przed jakim staniesz w życiu. Powód? Bardzo prosty: w tej branży nie ma mowy o powtórkach. Ten konkretny ślub, który fotografujesz, zdarzy się tylko jeden, jedyny raz. Zapo- mnij o wymówkach w rodzaju: „Ojej, mój aparat chyba się zepsuł”, „Zdaje się, że nie wystarczy mi miejsca na karcie pamięci” albo „Psiakość, nie wziąłem ładowarki do lampy błyskowej”. Jeśli panna młoda usłyszy cokolwiek, co choćby odrobinę przypomina jedno z wymienionych stwierdzeń, to możesz być pewny, że ujmie Twą szyję dłońmi w białych rękawiczkach i ściśnie ją tak, że będziesz miał dwa wyjścia — paść trupem na kościelną posadzkę niczym worek cementu lub wyrwać paczkę baterii alkalicznych choćby i spod ziemi. Wiedz bowiem, że niezależnie od tego, czy zapłacono Ci za sesję, czy też nie, panna młoda zaplanowała ów niezwy- kły dzień w najdrobniejszych szczegółach — przeżyła go po wielokroć w snach i marzeniach, czekała nań całymi miesiącami, załatwiając setki rozmaitych spraw, więc jeśli pominiesz choćby jedną z owych pamiętnych chwil (takich jak zakładanie obrączki, pocałunek, odejście od ołtarza, krojenie tortu, pierwszy taniec itp.), to możesz pożegnać się z życiem. To właśnie dlatego cały rozdział, który za chwilę przeczytasz, jest poświęcony właściwie jednej rzeczy: zmniejszaniu ryzyka tragicz- nej śmierci podczas pracy. [ 135 ] CZAS OTWARCIA MIGAWKI: 1/200 S PRZYSŁONA: F/32 ISO: 200 OGNISKOWA: 70 MM | AUTOR: SCOTT KELBYKup książkęPoleć książkę ROZdZIAŁ 5. Sekrety mistrza fotografii cyfrowej. Nowe ujęcia Scotta Kelby’ego Przygotowanie listy zdjęć w y j e ż d ż a z d o m u n a c e r e - z ę m a t c e l u b w k ł a d a j ą c y w y j e ż d ż a z d o m u n a c e r e m o n i ę . j a ż u . r o d z i c a m i r r z e . . t l u s i ę w z e z o k n o . — P a n n a m ł o d a z — P a n m ł o d y z a w i ą z u j ą c y k r a w a t m o n i ę . z e g l ą d a j ą c y s — P a n m ł o d y p r z ą c a p r — P a n n a m ł o d a p a t z y p i n a j ą c y b r o s o j c u . — P a n m ł o d y p r k w i a t y d o b u t o n i e r k i s k a j ą p a n a m ł o d e g o . — R o d z i c e ś c i r o d z i c a m i d r u h n y p o d c z a s m a k i — P a n m ł o d y z i — P a n n a m ł o d a l u b n e j Z d j ę c i a p o d c z a s c e r e m o n i ś c i e m d o k o ś c i o ł a . — G o ś c i e w c h o d z ą d o k o ś c i o ł a . z e d w e j — P r — R o d z i c e p a ń s i ś : z e d k o ś c i o ł e m . t w a m ł o d y c h c z e k a j ą c y p r i i l e . l u b n e j . ś Z d j ę c i a o b e j m u j ą c e p r z y g o t o w a n i a d o c e r e m o n i z e ś l e ż ą c a n a k r i w e s e l a : l u b n a p o m a g a z a ł o ż y ć c ó r c e n a s z a k ł a d a n i e s u k n i — S u k n i a ś — Z a p i n a n i e — M a t k a p a n n y m ł o d e j i n n e e l e m e n t y g a r d e r o b y . p a n n y m ł o d e j . l u b — P o d w i ą z k i — W e l o n p a n n y m ł o d e j . i ż e n i e n a n o s k i — Z b l l u b n e j . ś s u k n i — P a n n a m ł o d a p r — P a n n a m ł o d a p r k w i a t y d o b u t o n i e r k i — R o d z i c e p r t a t n i e p o p r a w k i — O s b u t ó w p a n n y m ł o d e j i ę w z e g l ą d a j ą c a s z y p i n a j ą c a b r o s o j c u . z y t u l a j ą p a n n ę m ł o d ą . z e d w y j z e . l u s z ę m a t c e p r t r z y j n i k w i d o c z n e s p o d l u b w k ł a d a j ą c a ś c i e m d o k o ś c i o ł a . Zanim jeszcze opuścisz studio i pojedziesz na miejsce spotkania, powinieneś przygotować sobie listę zdjęć, które możesz wykonać z myślą o albumie ślubnym, odbitkach itp. Ponie- waż podczas ślubu nie ma co marzyć o powtórkach nieudanych ujęć, postaraj się, aby lista obejmowała wszystkie aspekty ceremonii, wesela i przygotowań, począwszy od oficjalnych fotografii państwa młodych, aż do zdjęć „skojarzeniowych”, przedstawiających detale związane z ceremonią (zaproszenia, obrączki, bukiet, buty panny młodej itp.). Nie zapomnij o uwzględnieniu ważnych, tradycyjnych scen wesela, choćby krojenia tortu, rozmaitych zwyczajów, wizytówek ułożonych na zastawionym stole itd. Jeśli nie przygotujesz sobie odpowiedniej listy, to wierz mi — stąpasz po kruchym lodzie. W panującym zamieszaniu nie sposób nie zapomnieć o ujęciach, które państwo młodzi z pewnością chcieliby widzieć w swoim albumie. Nie ufaj więc nadmiernie pamięci, tylko po prostu dobrze przygotuj się do całej imprezy. Na szczęście w internecie można znaleźć darmowe listy zdjęć do pobra- nia, na przykład takie jak pod adresem http://bit.ly/aboutshotlist czy lista serwisu Amazon. com na stronie http://bit.ly/amazonshotlist. (Jest ich mnóstwo; wystarczy, że w wyszukiwar- ce Google wpiszesz zapytanie: „lista zdjęć ślubnych” i wybierzesz jedną z gotowych propo- zycji). Poszukaj listy, która wyda Ci się interesująca, i postaraj się zrealizować wymienione w niej ujęcia (oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, byś wykazał się inwencją i opracował własne pomysły na ciekawe fotografie ślubne. Lista ma jedynie pomóc w wykonaniu wszystkich naprawdę niezbędnych fotografii). Podczas uzgadniania szczegółów umowy z nowożeńcami warto też upewnić się, czy proponowany zakres zdjęć im odpowiada, czy też mają własne koncepcje i uwagi, z którymi należy się liczyć (być może poproszą na przy- kład o dodatkowe zdjęcia z przyjaciółmi ze szkoły, kimś z dalszej rodziny, z kim czują się szczególnie związani, itd.). Nic nie zastąpi rozmowy, podczas której wspólnie dopracujecie listę niezbędnych zdjęć. [ 136 ] Kup książkęPoleć książkę Miej wszystko na zapas Profesjonalne zdjęcia ślubne ROZdZIAŁ 5. Dwa korpusy aparatów Zapasowe baterie do lampy błyskowej Zapasowe akumulatory do aparatu Zapasowa lampa błyskowa Jeśli coś może pójść źle podczas fotografowania wesela, to na pewno pójdzie. To dlate- go zawodowi fotografowie zawsze mają pod ręką awaryjne rozwiązanie. Na ślubie nie ma mowy o poprawkach, o powtórkach i o wstrzymaniu ceremonii. Przejrzyj wszystkie elementy swojego ekwipunku i zastanów się, co zrobisz, jeśli dane urządzenie zepsuje się lub przestanie działać. Z mojego doświadczenia wynika, że absolutne minimum zapasowe- go sprzętu, w jakie należy się zaopatrzyć podczas przygotowań do fotografowania ślubu, obejmuje: drugi korpus aparatu (powinieneś mieć ze sobą korpus główny i zapasowy, na wszelki wypadek. Do dziś pamiętam, jak jednemu z moich przyjaciół aparat fotograficzny wyślizgnął się z ręki podczas ceremonii i upadł na kamienną posadzkę. Na szczęście kolega poratował go własnym aparatem, lecz nietrudno zgadnąć, jak zakończyłaby się sesja, gdyby żaden z gości weselnych nie miał pod ręką profesjonalnej lustrzanki. W skrajnych przypadkach zleceniodawcy mogą wytoczyć proces, żądając zadośćuczynienia za niewy- wiązanie się z warunków umowy). Koniecznie zabierz ze sobą zapasowe baterie do lampy błyskowej. Warto też mieć drugą lampę. Nie zapomnij o kartach pamięci i dodatkowym obiektywie (w pośpiechu i zamieszaniu nietrudno o wypadek, zakończony charakterystycz- nym dźwiękiem tłuczonego szkła). Absolutnie niezbędne są też zapasowe akumulatory do obydwu aparatów. Krótko mówiąc, powinieneś zrobić wszystko, by uniknąć sytuacji, w której nie masz czym zastąpić niesprawnego elementu i byłbyś zmuszony przerwać foto- grafowanie. Poza doraźnymi przykrościami tracisz też okazję na zdobycie kolejnych zleceń (pamiętaj, że wśród uczestników imprezy niejeden myśli o ślubie!). [ 137 ] Kup książkęPoleć książkę ROZdZIAŁ 5. Sekrety mistrza fotografi i cyfrowej. Nowe ujęcia Scotta Kelby’ego Wyciszanie odgłosów obsługi aparatu Ostatnia rzecz, jaką chcieliby słyszeć państwo młodzi i uczestnicy ceremonii (że nie wspo- mnę o księdzu i towarzyszących mu osobach duchownych), to nieustanne popiskiwanie aparatu, sygnalizujące ustawianie ostrości oraz przełączanie innych funkcji. Przed przystą- pieniem do fotografowania warto wyłączyć efekty dźwiękowe w menu aparatu i podczas ustawiania ostrości kierować się jedynie symbolami wyświetlanymi w wizjerze. Po zakoń- czeniu ceremonii możesz, oczywiście, z powrotem włączyć omawianą funkcję. [ 138 ] Kup książkęPoleć książkę Zdjęcia panny młodej: oświetlenie z tyłu Profesjonalne zdjęcia ślubne ROZdZIAŁ 5. Jednym z najpopularniejszych efektów fotograficznych, często spotykanym na zdjęciach panny młodej, jest użycie silnego oświetlenia tylnego, które obrysuje sylwetkę fotografo- wanej osoby jasnym, wyrazistym konturem (patrz zdjęcie). Podczas tego typu ujęć należy pamiętać o subtelnym doświetleniu panny młodej z przodu, by uniknąć nadmiernych kontrastów. Wymaga to zastosowania dwóch lamp błyskowych: jedna powinna znajdować się przed panną młodą (w tym przypadku użyłem zwykłej lampy błyskowej ustawionej na statywie i umieszczonej po lewej stronie aparatu, pod kątem około 45°), drugą zaś należy ustawić za nią (w tym przypadku lampa znajdowała się za nią i trochę z prawej strony, tuż poza obrębem kadru). Błysk światła z przedniej lampy spowoduje wyzwolenie lampy sto- jącej z tyłu. Kluczem do sukcesu jest takie ustawienie intensywności błysku lamp, by flesz znajdujący się za panną młodą był zdecydowanie jaśniejszy od lampy stojącej przed nią (na pokazanym przykładzie intensywność błysku przedniej lampy zmniejszyłem do minimum, co umożliwiło subtelne doświetlenie sylwetki panny młodej i wyzwolenie błysku tylnego flesza. Wymagało to wykonania kilku ujęć próbnych, które pozwoliły dobrać prawidłowe proporcje pomiędzy siłą światła poszczególnych lamp). Eksperymentując, można posu- nąć się dalej i zrezygnować z przedniego flesza w ogóle. Panna młoda stanie się wówczas jedynie ciemną sylwetką, której kontury będą wyodrębnione z tła przez niesamowicie wyglądającą, złotą aureolę. W takim przypadku flesz stojący z przodu należy przełączyć w tryb, w którym emituje on tylko niewielki impuls, wyzwalający błysk tylnej lampy (w taką funkcję są wyposażone na przykład wbudowane lampy błyskowe w lustrzankach firmy Nikon). [ 139 ] Kup książkęPoleć książkę ROZdZIAŁ 5. Sekrety mistrza fotografii cyfrowej. Nowe ujęcia Scotta Kelby’ego Nie zmieniaj obiektywów, zmieniaj aparaty Po rozpoczęciu ceremonii ślubnej wszystko zaczyna się dziać bardzo szybko, nie dając fo- tografowi dużych (czytaj: żadnych) szans na zmianę obiektywu. Jeśli okaże się, że podczas fotografowania teleobiektywem nagle musisz wykonać zdjęcie obiektywem szerokokąt- nym, to wypróbuj rozwiązanie, które reporterzy sportowi opatentowali już dawno temu — sięgnij po drugi aparat. Tak, nie żartuję: podczas ślubu warto mieć przy sobie dwa aparaty (jeden na szyi, drugi w ręku) wyposażone w różne obiektywy (szerokokątny i teleobiektyw). Dzięki temu zmiana „obiektywu” zajmie najwyżej 2 s, a nie 2 min, a Ty nie przegapisz żadnej okazji do zrobienia zdjęcia. KOLEJNA SZTUCZKA Z dWOMA APARATAMI Posiadanie dwóch aparatów, oprócz błyskawicznej zmiany pomiędzy dwoma różnymi rodzajami obiektywów, umożliwia także całkowitą zmianę sposobu fotografowania. Jeden z aparatów można wyposażyć w lampę błyskową i używać go zawsze, gdy niezbędne będzie doświetlenie sceny, w drugim zaś można zamontować naprawdę jasny obiektyw, na przykład standardowy o ogniskowej 50 mm i przysłonie minimalnej rzędu f/1,8 lub f/1,4 (patrz strona 145), by korzystać z niego, gdy fotografowanie z lampą błyskową będzie niepożądane lub niekulturalne. [ 140 ] Kup książkęPoleć książkę Profesjonalne zdjęcia ślubne ROZdZIAŁ 5. Zabierz ze sobą… przenośną drabinę, by zmienić punkt widzenia Większość ujęć wykonywanych po zakończeniu ceremonii ślubnej, to oficjalne zdjęcia grupowe. Niektórzy fotografowie, specjalizujący się w zdjęciach ślubnych i weselnych, za- bierają ze sobą niewielką, bardzo lekką, składaną, aluminiową drabinę (na przykład taką jak Conair Travel Smart LadderKart, która po złożeniu może służyć także jako wózek, ułatwia- jący przewożenie cięższego sprzętu). Drabiny tego typu wytrzymują obciążenie do 150 kg, a ich cena nie przekracza 200 zł. Możliwość sfotografowania grupy osób z nieco większej wysokości to bardzo duże ułatwienie, gdyż można objąć w kadrze większą liczbę ludzi jednocześnie, a samo przygotowanie ujęcia staje się znacznie prostsze. Poręczna drabina przydaje się też podczas przyjęć — patrząc z góry, łatwiej bowiem uchwycić młodą parę, która tańczy na zatłoczonym parkiecie. Ponadto można użyć jej zawsze, gdy po prostu będziesz chciał zmienić punkt widzenia i zrobić nietypowe zdjęcie jakiejś sceny. Przeko- nasz się, że to proste narzędzie bardzo ułatwia pracę (nawet jeśli użyjesz go wyłącznie do przewożenia sprzętu). [ 141 ] Kup książkęPoleć książkę ROZdZIAŁ 5. Sekrety mistrza fotografii cyfrowej. Nowe ujęcia Scotta Kelby’ego Zabierz ze sobą drugiego fotografa Zawodowi fotografowie weselni zabierają ze sobą pomocnika (a niekiedy nawet dwóch!). Drugi fotograf stanowi polisę ubezpieczeniową, gwarantującą wykonanie wszystkich ujęć uzgodnionych w umowie. Im większe i bardziej wystawne wesele, im bardziej tłoczna ceremonia, tym bardziej przydaje się druga osoba z aparatem. Nie można przecież być we wszystkich miejscach jednocześnie, a jeśli cokolwiek pójdzie niezgodnie z planem (nieważne, czy dotyczy to sprzętu, czy nieprzewidzianych zdarzeń), to zawsze będzie ktoś, kto podejmie przerwaną przez Ciebie pracę lub zajmie się rozwiązaniem problemu, byś mógł spokojnie kontynuować fotografowanie. Drugi fotograf będzie Twoją prawą ręką i asystentem, a co więcej (a być może nawet przede wszystkim) — ma inne spojrzenie na fotografowaną scenę i może przedstawić ją w nieco innym stylu (spróbuj zaaranżować se- sję w taki sposób, by każdy z Was fotografował innego rodzaju obiektywem. W ten sposób uzyskacie jeszcze większą różnorodność materiału zdjęciowego). Umówcie się, że będzie- cie robić zdjęcia z innych miejsc i pod innym kątem, zarówno w kościele, jak i na przyjęciu, a z pewnością nie przegapicie żadnej okazji do zrobienia świetnego zdjęcia (nawet jeśli coś umknie Twojej uwadze, to najprawdopodobniej zostanie dostrzeżone i sfotografowane przez Twojego asystenta, i na odwrót). [ 142 ] Kup książkęPoleć książkę Kiedy należy fotografować w formacie RAW? Profesjonalne zdjęcia ślubne ROZdZIAŁ 5. Choć wielu zawodowych fotografów ślubnych rejestruje zdjęcia wyłącznie w formacie JPEG, to warto pamiętać o tym, że format RAW stanowi niekiedy odpowiednik karty „Wy- chodzisz z więzienia” w popularnej grze Monopol. Już tłumaczę dlaczego. Otóż fotografi e wykonane w formacie JPEG są rejestrowane ze ściśle określonym balansem bieli. Jeśli ustawienie to zostało wybrane błędnie (co może się zdarzyć, szczególnie w trudnych warunkach oświetleniowych), to skorygowanie ich kolorystyki będzie koszmarnie trudne. Ale jeśli zdecydujesz się na fotografowanie w trybie RAW, to podczas edycji zdjęć będziesz mógł wybrać te same ustawienia balansu bieli co w menu aparatu cyfrowego. Co więcej, jeśli skorygujesz balans bieli jednego zdjęcia, będziesz mógł zastosować tę poprawkę do wielu innych fotografi i naraz. Oto jak należy to zrobić w programie Adobe Photoshop: () Zaznacz wszystkie zdjęcia w formacie RAW przeznaczone do korekcji i otwórz je w mo- dule Camera Raw Photoshopa (zostaną wczytane jednocześnie). () Wybierz odpowiednie ustawienie z listy White Balance (Balans bieli). () Kliknij przycisk Select All (Zaznacz wszystkie), znajdujący się w lewym górnym rogu okna. () Kliknij przycisk Synchronize (Synchronizuj), a gdy na ekranie zostanie wyświetlone okno dialogowe z różnymi ustawieniami, wybierz opcję White Balance (Balans bieli) z listy znajdującej się w jego górnej części i kliknij przycisk OK. Wybrane podczas korekcji pierwszego zdjęcia ustawienia balansu bieli zostaną wówczas skopiowane do wszystkich pozostałych, otwartych zdjęć RAW. Jeśli posługujesz się progra- mem Photoshop Lightroom, to zaznacz zdjęcia przeznaczone do skorygowania, a następ- nie ustaw pożądany balans bieli w module Develop (przetwarzanie). Kliknij przycisk Copy (kopiuj), znajdujący się w lewej, dolnej części okna programu, a gdy na ekranie zostanie wyświetlone okno dialogowe z ustawieniami, kliknij przycisk Check None (anuluj wszystkie zaznaczenia), zaznacz opcję White Balance (balans bieli) i kliknij przycisk Copy (kopiuj). Na koniec kliknij przycisk Paste (wklej), aby powielić wybrane ustawienia balansu bieli w od- niesieniu do wszystkich zaznaczonych zdjęć. Jeśli nie chcesz całkiem rezygnować z formatu JPEG, to pamiętaj, że większość aparatów umożliwia ponadto rejestrowanie zdjęć w forma- tach RAW i JPEG jednocześnie! [ 143 ] Kup książkęPoleć książkę ROZdZIAŁ 5. Sekrety mistrza fotografii cyfrowej. Nowe ujęcia Scotta Kelby’ego Jak ustawić lampę błyskową? Kolejna sztuczka, którą często posługują się fotografowie w celu doświetlenia zdjęć ślub- nych (nawet tych, które są wykonywane w świetle dziennym, w plenerze), polega na skiero- waniu lampy błyskowej aparatu pionowo w górę (jak na zdjęciu). Rozwiązanie to sprawdza się wówczas, gdy stoimy w niewielkiej odległości od fotografowanej osoby, albowiem błysk światła emitowany przez lampę będzie wystarczająco silny (nawet w plenerze czy w po- mieszczeniu, w którym odbicie światła od sufitu nie wchodzi w grę), by uzyskać zamierzony efekt. Polega on na tym, że w oczach fotografowanej osoby pojawią się „iskierki” światła, jej twarz zostanie delikatnie doświetlona, lecz nie na tyle, by już na pierwszy rzut oka było wi- dać skutki stosowania lampy błyskowej. Jeśli chciałbyś mieć pewność, że w oczach panny młodej pojawią się „iskierki”, to wysuń wbudowaną osłonę flesza, by skierować nieco więcej światła na twarz fotografowanej postaci (na zdjęciu u góry fotografuję, używając lampy błyskowej z wysuniętą osłoną). Krótko mówiąc, jeśli fotografujesz w jakimś pomieszczeniu, w którym można pokusić się o odbicie światła od sufitu — to wspaniale (nawet wówczas osłona lampy powinna być wysunięta), lecz spróbuj skierować lampę pionowo ku górze także w takich miejscach, w których na odbicie światła nie ma co liczyć. Tak ustawiona lampa pozwala doświetlić fotografowaną osobę w bardzo subtelny sposób — błysk flesza wtopi się w naturalne, zastane oświetlenie sceny. [ 144 ] Kup książkęPoleć książkę Profesjonalne zdjęcia ślubne ROZdZIAŁ 5. Fotografowanie przy niewystarczającym świetle bez zwiększania wartości ISO Ponieważ większość zdjęć ślubnych wykonuje się w kościołach, w których panuje zazwy- czaj półmrok, to wielu fotografów specjalizujących się w tego typu zleceniach decyduje się na kupno specjalnego obiektywu, pozwalającego na uzyskanie doskonale naświetlo- nych, ostrych zdjęć „z ręki”, bez konieczności zwiększania wartości parametru ISO do 1200. Obiektyw taki, to najczęściej standardowe szkło o stałej ogniskowej 50 mm i przysłonie f/1,8 (instrumenty tego typu można kupić już za około 300 zł) lub jeszcze jaśniejszy, o ana- logicznej ogniskowej i przysłonie f/1,4 (na przykład taki jak przedstawiony powyżej, w cenie około 1250 zł). Te znakomite, bardzo jasne obiektywy pozwalają wykonać zdjęcie „z ręki” przy słabym świetle, o czym doskonale wiedzą profesjonaliści. Ponadto są bardzo lekkie, zdumiewająco ostre i… po prostu tak dobre, że warto mieć jeden z nich w podręcznym arsenale sprzętu na różne okazje. NAŁAdUJ WSZYSTKIE AKUMULATORY dZIEŃ PRZEd WESELEM! Zadbaj o to, by dzień przed ślubem wszystkie akumulatory były naładowane i gotowe do działania: sprawdź obydwa korpusy aparatów, lampy błyskowe i akumulatory laptopa, jeśli bierzesz go ze sobą na sesję. A jeśli któreś z urządzeń jest zasilane zwykłymi bateriami, to upewnij się, że są nowe. I jeszcze jedno — jeżeli ślub odbywa się z dala od Twojego miejsca zamieszkania, to nie zaszkodzi zatankować. Na wszelki wypadek. [ 145 ] Kup książkęPoleć książkę ROZdZIAŁ 5. Sekrety mistrza fotografii cyfrowej. Nowe ujęcia Scotta Kelby’ego Przepis na uzyskanie zrównoważonej ekspozycji zdjęcia w kościele Podczas wykonywania oficjalnych zdjęć państwa młodych w kościele (przed ceremonią lub po niej) wypróbuj następującą sztuczkę, która pozwala uzyskać naturalną równowagę po- między zastanym światłem w kościele i błyskiem emitowanym przez flesz aparatu: zwiększ wartość ISO do 800, ustaw czas naświetlania na 1/60 s i otwórz przysłonę do f/5,6 lub jeszcze bardziej, jeśli to możliwe (f/4, f/3,5 lub nawet f/2,8). Wydłużenie czasu naświetlania do 1/60 s umożliwia stosunkowo czytelne zarejestrowanie tła (oświetlonego zazwyczaj jedynie przez światło zastane), zaś użycie lampy błyskowej pozwala uniknąć utraty ostrości, często towarzyszącej zdjęciom wykonanym przy tak długim czasie otwarcia migawki. Po ustawieniu podanych parametrów ekspozycji wykonaj ujęcie próbne, by przekonać się, czy światło flesza nie dominuje nad naturalnym oświetleniem wnętrza (postacie na pierwszym planie są wówczas znacznie jaśniejsze niż tło). Jeśli tak, to zmniejsz siłę błysku lampy na tyle, by fotografowane osoby nadal były poprawnie oświetlone, a jednocześnie wnętrze kościoła było wystarczająco jasne. Po kilku próbnych ujęciach powinieneś dobrać opty- malne proporcje pomiędzy siłą błysku flesza (który powinien odpowiadać za około 60 do 70 proc. całego oświetlenia) a światłem zastanym (odpowiadającym za około 30 do 40 proc. oświetlenia sceny). [ 146 ] Kup książkęPoleć książkę Profesjonalne zdjęcia ślubne ROZdZIAŁ 5. Kompozycja uwzględniająca wnętrze kościoła Jest to jedna z wielu sztuczek, jakich nauczyłem się od mojego kolegi, mistrza fotografii ślubnej, Davida Zisera (David nie tylko ma olbrzymią wiedzę w zakresie fotografowania ślu- bów, lecz także potrafi ją wspaniale przekazać). Polega ona na wykonaniu kilku oficjalnych ujęć panny młodej i pana młodego na tle dekoracji i wnętrza kościoła (jak na przykłado- wym zdjęciu). Dla nowożeńców zdjęcia tego typu stanowią niezwykle cenną pamiątkę, gdyż poza przedstawieniem ich samych i rodziny pokazują także miejsce, z którym łączy ich tak wiele wspomnień. (To logiczne: jeśli na żadnej oficjalnej fotografii nie będzie widać wnętrza kościoła, to równie dobrze takie zdjęcia mogłyby zostać zrobione na drugi dzień w studiu…). NIE ZAPOMNIJ O WIZYTÓWKACH! Fotografowanie ślubu i wesela stanowi znakomitą okazję, by zdobyć kolejnych klientów. Jeśli budzisz zaufanie swoim opanowaniem i profesjonalizmem, to przygotuj się, że niemal na pewno ktoś poprosi Cię o kontakt i kilka wstępnych informacji o realizacji ewentualne- go zlecenia (dzieje się tak, pomimo iż potencjalny zleceniodawca nie widział ani jednego zrobionego zdjęcia!). Tak to już bywa w tej branży, że jedno zamówienie pociąga za sobą następne, zadbaj więc o to, by zawsze mieć przy sobie kilka wizytówek — prowizoryczne wypisywanie numeru telefonu na serwetce doprawdy nie wygląda zbyt profesjonalnie. [ 147 ] Kup książkęPoleć książkę ROZdZIAŁ 5. Sekrety mistrza fotografii cyfrowej. Nowe ujęcia Scotta Kelby’ego Jak ustawić pannę młodą? Kolejna sztuczka, której nauczyłem się od Davida Zisera, polega na prawidłowym usta- wieniu panny młodej do oficjalnych portretów. Zdjęcia tego typu wyglądają szczególnie atrakcyjnie, jeśli to ramię panny młodej, które znajduje się dalej od źródła światła (a zatem jest częściowo ocienione), będzie ułożone nieznacznie niżej. Ramiona fotografowanej oso- by tworzą wówczas łagodnie opadającą, ukośną linię, a cała kompozycja staje się bardziej dynamiczna i naturalna. Aby uzyskać tego typu efekt, poproś pannę młodą, by ustawiła stopy w kształcie litery „V” (patrz zdjęcie), a następnie przeniosła ciężar ciała na nogę z tyłu. JAK RAdZIĆ SOBIE Z „NIEOFICJALNYMI” FOTOGRAFAMI WESELNYMI? Każdy zawodowy fotograf, wynajęty do uwiecznienia ślubu i wesela, boryka się z „nieoficjal- nymi” fotografami (czyli przyjaciółmi państwa młodych, uzbrojonymi w cyfrowe lustrzanki), którzy starają się zaglądać mu przez ramię, gdy próbuje wykonać zleconą pracę. Znany miłośnik fotografii i autor książek na jej temat, Derrick Story, podpowiedział mi kiedyś, jak radzić sobie w tego typu sytuacjach. Otóż, przed przystąpieniem do wykonywania oficjalnych zdjęć Derrick zwraca się do „nieoficjalnych” fotografów z prośbą o cierpliwość i przerwę w robieniu zdjęć do chwili, aż on skończy pracę, obiecując przy tym, że przez jakiś czas nie będzie demontował sprzętu ani oświetlenia, by także i oni mogli wykonać kilka ujęć. Według Derricka to rozwiązanie nieźle sprawdza się w praktyce i pozwala mu skupić się na realizacji zlecenia. [ 148 ] Kup książkęPoleć książkę Profesjonalne zdjęcia ślubne ROZdZIAŁ 5. Jak sfotografować subtelne detale sukni ślubnej? Ponieważ większość sukni ślubnych jest biała, to podczas ustawiania panny młodej do oficjalnego portretu musimy bardzo uważnie dobrać oświetlenie, by nie prześwietlić subtelnych detali stroju (nie zapominajmy, że suknia jest dla panny młodej rzeczą szalenie ważną). W sukurs przychodzi nam w takich przypadkach trik związany z odpowiednim ustawieniem panny młodej, którego nauczyłem się od Davida Zisera. Pannę młodą należy ustawić w taki sposób, by światło lampy błyskowej (lub naturalne światło słoneczne, jeśli pozuje w pobliżu okna) padało na nią nieco z boku, dzięki czemu wszelkie detale i ozdoby na sukni zostaną delikatnie zaakcentowane. Należy zatem unikać silnego światła z przodu, gdyż powoduje ono ujednolicenie i zatarcie szczegółów na tkaninie. Najprostszy sposób na poprawne oświetlenie panny młodej polega na ustawieniu jej w taki sposób, by oświet- lone ramię było ustawione pod pewnym kątem do źródła światła. To wszystko. Wbrew pozorom jest to bardzo istotne, gdyż każde inne ustawienie spowoduje oświetlenie sukni światłem padającym na wprost, co będzie miało łatwe do przewidzenia skutki. Upewnij się zatem, że panna młoda stoi pod niewielkim kątem do głównego źródła światła (na przykładowym zdjęciu już na pierwszy rzut oka widać, że źródło to znajdowało się po lewej stronie aparatu — sylwetka panny młodej jest wyraźnie jaśniejsza właśnie po tej stronie). Proste, prawda? [ 149 ] Kup książkęPoleć książkę ROZdZIAŁ 5. Sekrety mistrza fotografi i cyfrowej. Nowe ujęcia Scotta Kelby’ego Co zrobić, by akumulatory lampy błyskowej wystarczyły na dłużej? Wesele i ślub to wielka próba dla akumulatorów lamp błyskowych, które będą w użyciu nieomal bez przerwy. Odnoszę wrażenie, że większość akumulatorów ma wbudowany świetny czujnik stresu (fotografa), gdyż mają one w zwyczaju rozładowywać się w kluczo- wych momentach ceremonii lub imprezy. Oczywiście zawsze da się je wymienić na zapaso- we, lecz w trakcie kłopotliwej wymiany można stracić okazję do zrobienia dobrego zdjęcia. Zresztą, nie tylko wtedy: w miarę jak baterie stają się coraz słabsze, czas oczekiwania na stan gotowości lampy do wykonania następnego błysku będzie się stopniowo wydłużał. Z tego względu wielu zawodowych fotografów woli uzbroić się w dodatkowy, zewnętrzny akumulator lampy błyskowej, który umożliwia dwukrotne wydłużenie jej nominalnego czasu pracy. Akumulator ten pozwala również znacznie skrócić czas oczekiwania przed wy- konaniem kolejnego zdjęcia. Urządzenia tego typu są nieco większe od talii kart i w zależ- ności od modelu są wyposażone w sześć lub osiem typowych baterii AA (czyli popularnych „paluszków”). Zewnętrzny akumulator należy podłączyć do lampy błyskowej i włożyć go na przykład do kieszeni (przewód połączeniowy jest stosunkowo długi). W sytuacji krytycznej, gdy nie posiadasz kolejnego, zapasowego zestawu baterii, a Twoja lampa błyskowa zaczy- na się powoli rozładowywać, zwiększ wartość parametru ISO, by zredukować siłę jej błysku i „kupić” w ten sposób możliwość wykonania kilku dodatkowych zdjęć. Twój osobisty doradca proponuje Canon Compact Battery Pack CP-E4 (około 700 zł) Nikon SD-9 High Performance Battery Pack (około 800 zł) Quantum Slim Compact Turbo Battery Packs (od 350 dol. wzwyż) [ 150 ] Kup książkęPoleć książkę Redukcja szumu cyfrowego na zdjęciach Profesjonalne zdjęcia ślubne ROZdZIAŁ 5. Zwiększenie wartości parametru ISO umożliwia wprawdzie wykonanie poprawnie naświet- lonego zdjęcia nawet w bardzo trudnych warunkach oświetleniowych, lecz ma swoją cenę: wzrasta ilość szumu (ziarna) i spada jakość obrazu. W zależności od modelu i marki aparatu wzrost ilości szumu cyfrowego może być akceptowalny lub tak widoczny, że przekreśla szansę na wykorzystanie zdjęcia. Aby poradzić sobie z tym problemem, możesz wykorzy- stać programy takie jak Photoshop CS5 lub nowszy bądź Lightroom 3 lub nowszy, które są wyposażone w znakomite narzędzia do redukcji szumów (kiedyś używałem specjalnych rozszerzeń, czyli pluginów, do usuwania szumów, ale już z nich zrezygnowałem). Oto jak należy postąpić: otwórz dowolne zaszumione zdjęcie w Camera Raw albo w module Develop (przetwarzanie) programu Lightroom i silnie powiększ podgląd, aby szum stał się widoczny (zwykle kryje się w cieniach). Następnie otwórz panel Detail (Szczegół), by wyświetlić ustawienia redukcji szumów, i przesuń suwak Color (Kolor) w celu zminimalizo- wania ilości szumu kolorowego (czyli czerwonych, zielonych i niebieskich kropek). Następ- nie przesuń suwak Luminance (Luminancja), aby usunąć szum luminancji (ziarniste, szare kropki). WSKAZÓWKA dOTYCZĄCA WESEL I ŚLUBÓW W PLENERZE Jeśli dzień przed weselem wybierzesz się na miejsce spotkania, aby obejrzeć okolicę, poszukać inspiracji i zrobić próbę generalną przed właściwą sesją, to postaraj się być tam o tej samej porze, o której będziesz fotografował następnego dnia. Dzięki temu sprawdzisz, z jakim oświetleniem będziesz miał do czynienia. [ 151 ] Kup książkęPoleć książkę ROZdZIAŁ 5. Sekrety mistrza fotografii cyfrowej. Nowe ujęcia Scotta Kelby’ego Garść wskazówek dotyczących fotografowania panny młodej z profilu Oto kilka kolejnych wskazówek, które zaczerpnąłem od Davida Zisera. Tym razem ułatwią Ci uzyskanie znakomitego zdjęcia panny młodej z profilu. Po pierwsze, zdjęcie powinno zostać wykonane w ujęciu poziomym. Zgodnie z tym, o czym pisałem w rozdziale poświę- conym portretom, zdjęcia z profilu nie należy zbyt ciasno kadrować, wręcz przeciwnie — przed fotografowaną osobą warto pozostawić sporo wolnego miejsca, by „dać jej trochę oddechu”. Po drugie, zdjęcie należy wykonać z pełnego profilu, rezygnując z pokazywania twarzy fotografowanej z drugiej strony. Po trzecie, lampę błyskową (lub softboks) dobrze jest umieścić bezpośrednio na wprost panny młodej, odrobinę z tyłu. Dzięki temu twarz ko- biety będzie otulona miękkim, łagodnym, korzystnym światłem. Po czwarte, poproś pannę młodą, by nie patrzyła na wprost, gdyż wówczas na zdjęciu będzie widać troszkę zbyt dużo białka oczu. Lepiej jeśli spojrzy nieznacznie (bardzo nieznacznie!) w stronę aparatu. Jeśli nie poruszy przy tym głową, a jedynie oczami, to na zdjęciu będzie widoczna tęczówka oka. I o to chodzi! Po piąte wreszcie, jeśli ocieniona strona jej twarzy (czyli ta, którą fotografu- jesz) stanie się zbyt ciemna, to doświetl ją za pomocą srebrnej blendy. OdWIEdŹ KOŚCIÓŁ, W KTÓRYM OdBĘdZIE SIĘ CEREMONIA I OSZACUJ MOŻLIWOŚCI Nie ma nic gorszego niż paniczne poszukiwanie dobrego światła i miejsca do fotografowa- nia podczas ceremonii ślubnej, prowizoryczne ustawianie osób na pierwszym lepszym tle i gorączkowe śledztwo w sprawie jedynego dostępnego w kościele gniazdka elektryczne- go. Przyjedź do kościoła znacznie wcześniej niż młoda para (lub zajrzyj tam na dzień przed ślubem, jeśli to tylko możliwe) i postaraj się zrobić zwiad w miejscu akcji. Dobre przygo- towanie do sesji oznacza nie tylko profesjonalny spokój podczas fotografowania, lecz opracowanie zawczasu kilku gotowych koncepcji na znakomite zdjęcia. [ 152 ] Kup książkęPoleć książkę Najprostszy efekt „najazdu kamery” Profesjonalne zdjęcia ślubne ROZdZIAŁ 5. Oto bardzo popularna sztuczka, która umożliwia uzyskanie dynamicznej, wręcz kipiącej energią kompozycji (znakomicie nadaje się do ożywiania zdjęć z parkietu sali balowej). Mam na myśli efekt „najazdu kamery”. Wydaje się on bardzo trudny, lecz w rzeczywistości wcale taki nie jest. Aby go wypróbować, wystarczy lampa błyskowa i obiektyw zmiennoog- niskowy. Przygotowania do zdjęcia rozpocznij od wydłużenia czasu naświetlania do około 1/8 s (lub dłużej), a następnie zwiększ ogniskową obiektywu, by przybliżyć jedną z tańczą- cych par. Gdy to zrobisz, naciśnij spust migawki jedną ręką i jednocześnie błyskawicznie skróć ogniskową. Ponieważ przysłona aparatu będzie otwarta podczas ręcznej zmiany og- niskowej obiektywu, to na zdjęciu zostanie zarejestrowany efekt nagłego oddalenia sceny, który zostanie w pewnym momencie „zamrożony” błyskiem flesza. Kluczem do wykonania udanego zdjęcia tego typu jest synchronizacja zmiany ogniskowej i wciśnięcia spustu migawki. Najlepiej jeśli samodzielnie poeksperymentujesz z tego typu ujęciami, by nabrać trochę wprawy. (Możliwość wykonywania dobrych zdjęć tego typu w pewnym sensie zawdzięczamy fotografii cyfrowej — nieudaną fotografię można w każdej chwili skasować i spróbować jeszcze raz, do skutku). WEŹ ZE SOBĄ COŚ NA ZĄB Podczas gdy wszyscy inni będą jedli, Ty będziesz musiał fotografować, nie zapomnij więc o czymś na ząb, gdy na widok weselnych potraw zaczniesz odczuwać solidne ssanie w żo- łądku. Najlepiej będzie, jeśli zabierzesz kilka batonów i butelkę wody mineralnej. Nawet jeśli państwo młodzi zaproponują Ci jakiś posiłek, to zapewne nie będziesz miał czasu go spożyć — na dużym weselu bez przerwy coś się dzieje. [ 153 ] Kup książkęPoleć książkę ROZdZIAŁ 5. Sekrety mistrza fotografii cyfrowej. Nowe ujęcia Scotta Kelby’ego Czarno-białe zdjęcia do albumu Czarno-białe zdjęcia ślubne stają się coraz popularniejszym elementem modnych albu- mów. Zdjęcia takie wykonuje się w kolorze, a następnie przekształca na czerń i biel za pomocą programu takiego jak Adobe Photoshop. Czarno-białe fotografie podkreślają reportażowy charakter albumu ślubnego, tworzą atrakcyjny kontrast z kolorowymi zdję- ciami, a wiele z nich po prostu wygląda znacznie lepiej niż ich barwne pierwowzory. Jeśli masz Photoshopa albo Lightrooma, to możesz użyć narzędzi do konwersji kolorowych zdjęć na czerń i biel (Lightroom jest wyposażony w kilka różnych gotowych ustawień konwersji — wystarczy je wypróbować i wybrać efekt, który Ci się spodoba). Tę operację możesz też z powodzeniem wykonać za pomocą programu Photoshop Elements. Choć ja także od czasu do czasu używam Photoshopa do konwersji kolorowych zdjęć na czarno- -białe, to najczęściej posługuję się pluginem Silver Efex Pro 2 firmy Nik Software1. Korzysta z niego większość zawodowych fotografów, których znam, bo jest po prostu fantastyczny (i bardzo łatwy w obsłudze — pobierz 15-dniową wersję próbną tego programu ze strony http://www.google.com/nikcollection/ i przekonaj się sam). Przygotowałem krótki film instruktażowy przedstawiający proces wykonywania konwersji z koloru na czerń i biel — możesz go obejrzeć na stronie http://www.kelbytraining.com/books/digphotogv2. 1 Niedawno firma Nik Software została przejęta przez Google, nadal istnieje jednak możliwość pobierania próbnych wersji jej programów — przyp. tłum. [ 154 ] Kup książkęPoleć książkę Profesjonalne zdjęcia ślubne ROZdZIAŁ 5. Zapoznaj się z blogiem Davida Zisera „Digital ProTalk” Jeśli chciałbyś zająć się fotografowaniem wesel i ślubów na poważnie, to rób to, co ja: każ- dego dnia czytaj fragment blogu Davida Zisera Digital ProTalk. Ten fotograf jest dla mnie wyrocznią pod względem fotografi i ślubnej, a na swoim blogu dzieli się z czytelnikami nie tylko samodzielnie opracowanymi sztuczkami, lecz udostępnia także niektóre ze swych fenomenalnych zdjęć (w tym fotografi e o innej tematyce). Znam Davida osobiście i jest to tak dowcipny, błyskotliwy i zajmujący człowiek, że nie sposób go nie lubić. Każdego roku spotykamy się w kuluarach seminariów, organizowanych w ramach Photoshop World Con- ference Expo, lecz nigdy nie miałem okazji, by posłuchać jego wykładów. Gdy to w końcu zrobiłem (były to właściwie warsztaty praktyczne z fotografi i ślubnej, odbywające się w prawdziwym kościele, z udziałem znakomitych modeli w roli panien i panów młodych), byłem po prostu zachwycony. Gdy wróciłem do sali konferencyjnej, któryś z kolegów za- pytał mnie o przebieg warsztatów. Pamiętam, że odpowiedziałem: „Ten facet uczy nie tylko oświetlania i pozowania. Dowiesz się od niego wszystkiego, co jest niezbędne, by zacząć zarabiać pieniądze na fotografowaniu ślubów. Wykłada wszystko tak przystępnie i z taką swadą, że masz wrażenie, że zlecenia same będą ci się pchały do kieszeni”. Blog Davida jest dla mnie nie tylko źródłem informacji, lecz stanowi inspirację do własnych eksperymentów. Koniecznie zajrzyj na http://www.digitalprotalk.com. Ponadto David napisał książkę, która dla wielu jest biblią fotografi i ślubnej, zatytułowaną Fotografi a ślubna. Emocje uchwycone światłem (patrz rysunek). Współpracowałem z Davidem nad tą książką i uważam, że znako- micie opisał w niej stosowane techniki i fotografi czne umiejętności. [ 155 ] Kup książkęPoleć książkę CZAS OTWARCIA MIGAWKI: 5 S PRZYSŁONA: F/4,8 CZAS OTWARCIA MIGAWKI: 1/200 S PRZYSŁONA: F/32 ISO: 200 OGNISKOWA: 68 MM | FOTOGRAFIK: SCOTT KELBY ISO: 200 OGNISKOWA: 70 MM | AUTOR: SCOTT KELBY Kup książkęPoleć książkę Sekrety mistrza fotografii cyfrowej. Nowe ujęcia Scotta Kelby’ego format JPG, 143, 188, 189 RAW, 143, 188, 189 TIFF, 188, 189 Skorowidz A Adobe Photoshop, 113, 131, 143, 151, 154, 200, 216 Adobe Photoshop Elements, 154, 188, 216 Adobe Photoshop Lightroom, 67, 113, 131, 143, 151, 154, 168, 188 aparat Canon, 14, 15, 67, 117, 123, 158, 204 matryca pełnoklatkowa, 124, 158, 210 Nikon, 12, 13, 17, 67, 117, 124, 158, 204 Sony, 67 wyświetlacz LCD, 67, 111 Aperture, 67 B balans bieli, 116, 143, 190 Tungsten, 27 Black Dave, 27 blenda, 20, 34, 51, 71, 72, 73, 84 biała, 51, 70 czarna, 70 srebrna, 51, 70 złota, 70, 104 C Capa Robert, 195 Color Efex Pro, 210 czas naświetlania, 16, 24, 35, 49, 56, 115, 186, 193, 214, 217, 219 nielimitowany, 118, preselekcja, Patrz: tryb preselekcji czasu naświetlania D dyfuzor, 17, 20, 21, 28, 32, 33, 212 E ekran, 19, 144 rozpraszający, Patrz: dyfuzor ekspozycja, 43, 48, 49, 79, 108, 115, 146, 174, Patrz też: czas naświetlania, przysłona kompensacja, 28, 117 F filtr foliowy, Patrz: filtr żelowy neutralnie szary, 222 polaryzacyjny, Patrz: polaryzator kołowy żelowy, 26, 28, 68, 214 żółty, 27, 214 flara, 217 [ 224 ] Fortney Bill, 112, 121, 125 G głębia ostrości, 56, 77, 120, 174, 177, 186 duża, 120, 208 mała, 167, 209, 215, 223 goraca stopka, 7 grip, 79 H histogram, 196 Hobby David, 21, 28 I IS, Patrz: system stabilizacji obrazu ISO, 33, 49, 145, 150, 151, 169, 187, 190, 222 K karta pamięci kasowanie, 194 opisywanie, 202 zapasowa, 137 klips, 20, 72 kontra, 52 kurtyna czarna, Patrz: zastawka L lampa błyskowa, 1, 16, 17, 32, 35, 66, 144, 146, 153 akumulator, 150 Canon, 14, 15, 17, 19, 31, 34 dodatkowa, 29, 30, 31 moc błysku, 25 Nikon, 12, 13, 19, 30, 34 odległość, 32, 33 pierścieniowa, 182 statyw, 22 synchronizacja z drugą kurtyną, 24, 28 wbudowana, 5, 10, 12, 28 zewnętrzna, 6, 7, 8, 10, 11, 12, 13, 14, 15, studyjna, 43, 46, 50, Patrz też: oświetle- 21, 22, 23 zintegrowana, 43 nie studyjne wyzwalanie, 44, 45 SKOROWIDZKup książkęPoleć książkę Sekrety mistrza fotografii cyfrowej. Nowe ujęcia Scotta Kelby’ego M makrofotografia, Patrz: zdjęcia makro McNally Joe, 81, 133, 205 mechanizm zmniejszania wibracji, 174 N nadajnik, Patrz: transmiter O obiektyw długi koniec, 83 jasność, 145, 169 makro, 174, 181, 183, 218, 221 ogniskowa, 181 o długiej ogniskowej, Patrz: teleobiek- tyw osłona, 197 rybie oko, 114 szerokokątny, 77, 81, 124, 208, 210, 213 zmiennoogniskowy, 153 oczy, 19 cienie, 105 czerwone, 5 ogniskowa, 77 onOne Perfect Efects, 210 ostrość automatyczne ustawianie, 175 blokada, 191 głębia, Patrz: głębia ostrości punkt automatycznego ustawiania, 192 oświetlenie studyjne, 39, 46, 57, 58, 59, 61, 68, 73, Patrz też: lampa studyjna włosów, 29, 52, 53, 54, 98 P panoramowanie, 217 parasol, 41, 64 pierścień pośredni, 183, 218 pilot, 118 polaryzator kołowy, 109, 112 portret, 80, 81, 92, 93, 99, 102, 152, 186, 195, 211, 212, 215, 222 grupowy, 88, 89, 90 kadrowanie, 76, 86, 87 łysiejacego mężczyzny, 98 na krześle, 101 nos, 98 o zachodzie słońca, 35, 214 oczy, Patrz: oczy optyczne wyszczuplanie, 100 oświetlanie, 94, 95, 96, 97 podbródek, 98 starszej osoby, 98 tło, 85 [ 225 ] uszy, 94, 98 w ujęciu pionowym, 78 w ujęciu poziomym, 82 z profilu, 82 przewód synchronizacyjny, 9 przysłona, 35, 48, 56, 77, 115, 118, 120, 167, 177, 208, 214 preselekcja, 186 R ROBOT, 190 S samowyzwalacz, 169, 176, 208, 209, 213 siatka kierunkowa, 55 soczewki makro, 218 Sofortbild, 67 softboks, 20, 32, 39, 39, 40, 41, 61, 64, 94, 212 ekran rozpraszajacy, 62 pierścień mocujący, 42 strip bank, Patrz: strip bank wielkość, 47 spust migawki, 79, 176 statyw, 118, 158, 163, 169, 174, 208, 209, 210, 222 oświetleniowy, 22, 39, 72 stojak do teł, 38 Story Derrick, 148, 202 strip bank, 52, 53 studio fotograficzne, 37 system AF, 192, stabilizacji obrazu, szum cyfrowy, 151, 169, 187, 204, 222 Ś światło modelujące, 43 modyfiator, 34 odbite, 18, 32 pilotujące, 43 rozpraszanie, 17, 18, 40, 41, 103, 216 słabe, 145 zastane, 94, 95, 96, 97, 215, 216, 222 światłomierz, 48, 49, 69 T teleobiektyw, 83, 193, 209, 215 tło, 65, 67, 68, 85 doświetlanie, 66, 69 papierowe, 38, 212 rozmyte, 77 składane, 63 Topaz Adjust, 210 transmiter, 11, 14, 45 SKOROWIDZKup książkęPoleć książkę na uwięzi, 67 nocne, 204 portretowe, Patrz: portret prześwietlenie, 190, 196, 217 retusz, 198 selekcja, 201 sportowe, 217 szkła, 70 ślubne, 135, 137, 138, 142, 144, 145, 146, 147, 151, 152, 153, 211 detale, 218 drabina, 141 lista, 136 panna młoda, 139, 148, 152, 223 suknia ślubna, 149 w podróży, 158, 159, 160, 161, 162, 163, 164, 165, 166, 167, 170 ludzie, 159, 160 moduł GPS, 168 muzeum, 169, 220 temat przewodni, 171 tło dźwiękowe, 170 wielkość, 188, 189, 190 Ziser David, 147, 148, 149, 152, 155 Zucker Monte, 97 Ż żarówka błyskowa, 43 modelująca, Patrz: żarówka pilotująca pilotująca, 39 Sekrety mistrza fotografii cyfrowej. Nowe ujęcia Scotta Kelby’ego kulinarne, 167, 209, 221 kwiatów, 123, 179 makro, 173, 174, 175, 178, 179, 180, 218 oświetlenie, 180, 182 przysłona, 177 tło, 179 tryb, 190 fotografowania ciągłego, 217 manualny, 16, 53, 49, 56, 186 preselekcji czasu naświetlania, 186, 217 przysłony, 186 programu automatycznego, 186 ręczny, Patrz: tryb manualny U uchwyt do aparatu, Patrz: grip V VR, Patrz: mechanizm zmniejszania wi- bracji W wentylator, 60 wężyk spustowy, 118, 176, 208, 213, 222 Z zastawka, 64 zbliżenia, 173 zdjęcia biżuterii, 70, 218 czarno-białe, 154, 199, 211, 216 krajobrazowe, 107, 110, 114, 120, 121, 122, 125, 126, 128, 129, 131, 132, 165, 186, 213 burza, 118, 119 horyzont, 130, 213 kadrowanie, 131 mgła, 117 panorama, 113, 219 strumień, 109, 115 tęcza, 112 ustawianie ostrości, 120 wodospad, 127 zachód słońca, 108, 116, 222 [ 226 ] SKOROWIDZKup książkęPoleć książkę STRONA DO WSTAWIENIA: STR_TYT\SEKNO2_00ityt.pdf Kup książkęPoleć książkę
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Sekrety mistrza fotografii cyfrowej. Nowe ujęcia Scotta Kelby ego. Wydanie II
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: