Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00280 006186 13639848 na godz. na dobę w sumie
Sekrety osobistej efektywności. Osiągaj niemożliwe i skutecznie zarządzaj swoim życiem - książka
Sekrety osobistej efektywności. Osiągaj niemożliwe i skutecznie zarządzaj swoim życiem - książka
Autor: Liczba stron: 312
Wydawca: Onepress Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-246-7507-4 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> poradniki >> controlling
Porównaj ceny (książka, ebook, audiobook).
To rzetelna, prowokująca i praktyczna książka, która pomaga w osiąganiu imponujących rezultatów. Co ważniejsze, zawiera praktyczne wskazówki, które każdy może i powinien zastosować, aby z powodzeniem zarządzać wszystkimi aspektami swojego życia.
John F. Dovidio,
profesor psychologii na Uniwersytecie Yale

Przejdź na System Doskonałej Wydajności

Prowadzisz intensywne życie zawodowe? Masz mnóstwo obowiązków poza pracą, zajmujące hobby i kilka ambitnych celów do zrealizowania? Zastanawiasz się, jak to wszystko pogodzić i nie umrzeć z przepracowania? Potrzebujesz skutecznego i nowoczesnego rozwiązania, które pomoże Ci zarządzać czasem i odzyskać władzę nad swoim życiem! Praktyczna wiedza zawarta w tej książce pozwoli Ci zwiększyć wydajność tak, żebyś mógł osiągnąć cele, które dotąd były poza Twoim zasięgiem.

Odkryje przed Tobą taktyki, strategie i sekrety pozwalające na zarządzanie uwagą, opanowanie chaosu wokół siebie i osiągnięcie niebywałej skuteczności podczas wykonywania różnego typu zadań. W książce znajdziesz również mnóstwo praktycznych wskazówek na temat tego, jak umiejętnie organizować pracę i życie osobiste z wykorzystaniem najnowszych technologii. Przekonaj się, czego jesteś w stanie dokonać, gdy ujarzmisz czas, przejmiesz kontrolę nad swoją uwagą, a w konsekwencji nad całym życiem!


Maura Nevel Thomas jest trenerką, pisarką i konsultantką w zakresie wydajności, uwagi i skuteczności. W 2003 roku założyła firmę RegainYourTime.com. Opracowała proces o nazwie Empowered Productivity System (System Doskonałej Wydajności), który ułatwia zarządzanie rozmaitymi aspektami życia zawodowego i prywatnego. Cieszy się on tak dużą popularnością, że Maura jest regularnie proszona o wygłaszanie referatów i prowadzenie warsztatów poświęconych tej tematyce.

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

Tytuł oryginału: Personal Productivity Secrets: Do what you never thought possible with your time and attention... and regain control of your life Tłumaczenie: Joanna Sugiero Projekt okładki: ULABUKA ISBN: 978-83-246-7507-4 Copyright © 2012 by Maura Nevel Thomas Published by John Wiley Sons, Inc. All rights reserved. This translation published under license with the original publisher John Wiley Sons, Inc. Translation copyright © 2014 by Helion S.A. No part of this publication may be reproduced, stored in a retrieval system or transmitted in any form or by any means, electronic, mechanical, photocopying, recording, scanning or otherwise, without either the prior written permission of the Publisher Wiley and the Wiley logo are trademarks or registered trademarks of John Wiley Sons, Inc. and/or its affiliates, in t he United States and other countries, and may not be used without written permission. All other trademarks are the property of their respective owners. John Wiley Sons, Inc. is not associated with any product or vendor mentioned in this book. Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną, fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji. Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi ich właścicieli. Materiały graficzne na okładce zostały wykorzystane za zgodą Shutterstock Images LLC. Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz Wydawnictwo HELION nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji zawartych w książce. Drogi Czytelniku! Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres http://onepress.pl/user/opinie/genefe Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję. Wydawnictwo HELION ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63 e-mail: onepress@onepress.pl WWW: http://onepress.pl (księgarnia internetowa, katalog książek) Printed in Poland. • Kup książkę • Poleć książkę • Oceń książkę • Księgarnia internetowa • Lubię to! » Nasza społeczność Spis treści O autorce .................................................................................................... 13 O redaktorze technicznym ........................................................................ 15 Podziękowania ........................................................................................... 17 Przeczytaj to najpierw ............................................................................... 19 ZARZĄDZANIE UWAGĄ ............................................................................. 25 CZĘŚĆ I Rozdzia(cid:171) 1. Przestań próbować zarządzać swoim czasem ........................................ 27 Zalety i wady współczesnej technologii ................................................................... 29 Prawda o wielozadaniowości ....................................................................................... 31 Czynniki wewnętrzne wywołujące deficyt uwagi ........................................................ 34 Przeciążenie informacją w erze uwagi ...................................................................... 38 Wpływ koncentracji ......................................................................................................... 39 Siadaj! Stój! Zaśnij. ............................................................................................................ 41 Przestań się skupiać na niewłaściwej liście zadań ................................................. 42 Gdy zaczniesz kontrolować swoją uwagę, przejmiesz kontrolę nad całym swoim życiem ....................................................................................................... 43 Podsumowanie ................................................................................................................. 44 Krótkie wskazówki ............................................................................................................ 45 Rozdzia(cid:171) 2. Zmień myślenie i zacznij zarządzać swoją uwagą .................................. 47 Rozwiązanie właściwego problemu ........................................................................... 48 Wspomaganie zamiast sabotowania ......................................................................... 49 Nauka wprowadzania zmian ........................................................................................ 53 Pogodzenie „specjalisty od planowania” ze „specjalistą od działania” .......... 56 Ważne jest to, gdzie zaczynasz .................................................................................... 57 Realizowanie celów ......................................................................................................... 60 Kontrolowanie szczegółów ........................................................................................... 62 Realistyczne podejście do „jeszcze jednej sprawy” .............................................. 63 Podsumowanie ................................................................................................................. 65 Krótkie wskazówki ............................................................................................................ 66 Kup książkęPoleć książkę 8 (cid:126) Spis treści CZĘŚĆ II SYSTEM DOSKONAŁEJ WYDAJNOŚCI ...................................................... 67 Rozdzia(cid:171) 3. Zwiększanie wydajności ........................................................................... 69 Pozbądź się syndromu lwa ............................................................................................ 69 Wybór odpowiedniego miejsca na matrycy Eisenhowera ................................. 72 Podsumowanie ................................................................................................................. 81 Krótkie wskazówki ............................................................................................................ 82 Rozdzia(cid:171) 4. Kontrolowanie ciągłego szumu ................................................................ 83 Sprzątanie umysłowego bałaganu ............................................................................. 83 Odzyskanie jasności umysłu ......................................................................................... 84 Pięć sposobów na organizację ..................................................................................... 85 Podział na kategorie pozwala uniknąć chaosu ...................................................... 90 Bądź konkretny ................................................................................................................. 97 Podsumowanie ................................................................................................................. 99 Krótkie wskazówki ............................................................................................................ 99 Rozdzia(cid:171) 5. Jak zwiększyć moc umysłu dzięki technologii ......................................101 Niezbędne elementy zestawu narzędzi wspomagających wydajność ........102 Wybór najodpowiedniejszego urządzenia ............................................................108 Dlaczego narzędzia nie wystarczą? ..........................................................................112 Podsumowanie ...............................................................................................................114 Krótkie wskazówki ..........................................................................................................114 Rozdzia(cid:171) 6. Oczyść swój umysł — teraz .....................................................................115 Potrzebujesz wakacji… ................................................................................................115 Wykonaj pierwszy ruch .................................................................................................117 Uwolnij wewnętrzny geniusz .....................................................................................119 Zarządzaj jednym życiem, nie dwoma ....................................................................120 Śledzenie wszystkiego na bieżąco ............................................................................120 Zapisywanie myśli ..........................................................................................................122 Podsumowanie ...............................................................................................................123 Krótkie wskazówki ..........................................................................................................123 Rozdzia(cid:171) 7. Zapisz, przechowuj, działaj ....................................................................125 Jak zacząć korzystać z urządzenia PIM? ..................................................................125 Ustawienie opcji w Outlooku .....................................................................................128 Ustawienie opcji w iCalu ..............................................................................................134 Ustawienie opcji w Google’u ......................................................................................138 Podsumowanie ...............................................................................................................143 Krótkie wskazówki ..........................................................................................................143 Kup książkęPoleć książkę Spis treści (cid:126) 9 Rozdzia(cid:171) 8. Oczyść swoją przestrzeń .........................................................................145 Wyeliminowanie trzech przyczyn bałaganu .........................................................146 Zapanuj nad dokumentami dzięki skutecznemu systemowi katalogowania .................................................................................................................147 Poznaj strategię ..............................................................................................................148 Uruchomienie właściwego silnika ............................................................................154 Wszystko razem ..............................................................................................................158 System porządkowania dokumentów ....................................................................164 Podsumowanie ...............................................................................................................166 Krótkie wskazówki ..........................................................................................................166 Rozdzia(cid:171) 9. Nowe koncepcje w zarządzaniu informacjami .....................................169 Czy możemy obejść się bez papieru? ......................................................................169 Informacje środowiskowe ...........................................................................................173 Podsumowanie ...............................................................................................................174 Rozdzia(cid:171) 10. Proces T.E.S.S.T.TM ....................................................................................177 Decyzja: jakie działanie podjąć? ................................................................................178 Delegowanie obowiązków daje moc ......................................................................182 Zachowaj lub wyrzuć ....................................................................................................184 Podsumowanie ...............................................................................................................187 Krótkie wskazówki ..........................................................................................................187 Rozdzia(cid:171) 11. Zarządzanie pocztą elektroniczną .........................................................189 Rola e-maila we współczesnym życiu ......................................................................189 Trzy rodzaje sprawdzania poczty ..............................................................................191 Zapomnij o starych sztuczkach .................................................................................194 Opracuj lepszy system ..................................................................................................196 Im mniej wiadomości wysyłasz, tym mniej ich dostajesz .................................201 Trzy rzeczy, których nie powinieneś robić .............................................................203 Trzy rzeczy, które powinieneś robić .........................................................................206 Ile kosztują Twoje złe nawyki w zarządzaniu pocztą elektroniczną? ............208 Jak osiągnąć punkt zerowy? .......................................................................................209 Podsumowanie ...............................................................................................................210 Krótkie wskazówki ..........................................................................................................210 Rozdzia(cid:171) 12. Walcz o swoją uwagę, wspomagając się technologią ..........................211 Zerwij ze złymi nawykami ............................................................................................212 Zmniejszenie „hałasu” i przejęcie kontroli .............................................................213 Wybór programu pocztowego ..................................................................................217 Tworzenie zadania z e-maila .......................................................................................218 Kup książkęPoleć książkę 10 (cid:126) Spis treści Kontroluj pocztę elektroniczną: wyłącz automatyczne pobieranie wiadomości ....................................................227 Podsumowanie ...............................................................................................................229 Krótkie wskazówki ..........................................................................................................229 CZĘŚĆ III NARZĘDZIA WSPOMAGAJĄCE SUKCES .................................................231 Rozdzia(cid:171) 13. Zapanuj nad technologią ........................................................................233 Zrób lepszy użytek z kalendarza ................................................................................234 Poznaj sekrety ..................................................................................................................239 Wspaniały dodatek ........................................................................................................247 Bądź zawsze przygotowany i elastyczny ................................................................248 Bądź na bieżąco ..............................................................................................................252 Nie warto ryzykować .....................................................................................................254 Podsumowanie ...............................................................................................................255 Krótkie wskazówki ..........................................................................................................256 Rozdzia(cid:171) 14. Media społecznościowe — nowy rodzaj komunikacji ............................257 Komunikacja społecznościowa ..................................................................................257 Kontroluj albo będziesz kontrolowany ...................................................................260 Musisz wiedzieć, co robisz ...........................................................................................262 Podsumowanie ...............................................................................................................263 Krótkie wskazówki ..........................................................................................................263 Rozdzia(cid:171) 15. Praca w grupach i zespołach ...................................................................265 Wydajność a kultura firmy ...........................................................................................266 Czy PIM wystarczy? ........................................................................................................271 Podsumowanie ...............................................................................................................274 Krótkie wskazówki ..........................................................................................................274 Rozdzia(cid:171) 16. Współczesne udogodnienia — rady i opinie ........................................277 Twoje przenośne urządzenie PIM .............................................................................278 Czas wolny, zakupy i zdrowie .....................................................................................279 Biznes i podróże ..............................................................................................................284 Inne .....................................................................................................................................286 Podsumowanie ...............................................................................................................288 Krótkie wskazówki ..........................................................................................................288 Kup książkęPoleć książkę Spis treści (cid:126) 11 DODATKI ...................................................................................................291 Dodatek A Lista polecanych książek .........................................................................293 Dodatek B Źródła ........................................................................................................295 Słownik .....................................................................................................299 Skorowidz .................................................................................................309 Kup książkęPoleć książkę 12 (cid:126) Spis treści Kup książkęPoleć książkę ROZDZIAŁ 11. Zarządzanie pocztą elektroniczną W TYM ROZDZIALE: (cid:102) Nowe koncepcje zarz(cid:200)dzania poczt(cid:200) elektroniczn(cid:200) (cid:102) Odpowiadanie kontra reagowanie (cid:102) Przejrzyj, przetwórz, zajmij si(cid:218) tym (cid:102) Regu(cid:239)a 60 sekund (cid:102) Rozpocz(cid:218)cie od czystej karty W poprzednich rozdzia(cid:286)ach mówili(cid:311)my o tym, jakie korzy(cid:311)ci daje zaprowadzenie porz(cid:200)dku w dokumentach, zarówno papierowych, jak i elektronicznych. W rozdziale 10. zacz(cid:218)(cid:239)am mówi(cid:202) o ró(cid:285)nicy mi(cid:218)dzy „przetwarzaniem” a „uko(cid:241)czeniem”. W tym i nast(cid:218)pnym rozdziale dam Ci wszystko, czego potrzebujesz, (cid:285)eby uzyska(cid:202) kontrol(cid:218) nad jednym z najwi(cid:218)kszych (cid:283)róde(cid:239) cyfrowego ba(cid:239)aganu, a mianowicie Twoj(cid:200) skrzynk(cid:200) odbiorcz(cid:200). Ju(cid:285) za chwil(cid:218) dowiesz si(cid:218), jak mo(cid:285)esz j(cid:200) ca(cid:239)kowicie opró(cid:285)ni(cid:202) w ci(cid:200)gu zaledwie kilku chwil. ROLA E-MAILA WE WSPÓŁCZESNYM ŻYCIU Ludzie prezentuj(cid:200) dwojakie podej(cid:258)cie do poczty elektronicznej: jedni uwa(cid:285)aj(cid:200), (cid:285)e jest ona niezb(cid:218)dna w ich (cid:285)yciu i trzeba j(cid:200) ci(cid:200)gle sprawdza(cid:202), a drudzy traktuj(cid:200) j(cid:200) jak niedogodno(cid:258)(cid:202), któr(cid:200) nale(cid:285)y ignorowa(cid:202). Wielu moich klientów przyzna(cid:239)o mi si(cid:218), (cid:285)e nie raz my(cid:258)leli o tym, (cid:285)eby usun(cid:200)(cid:202) wszystkie wiadomo(cid:258)ci ze skrzynki odbiorczej i zacz(cid:200)(cid:202) wszystko od nowa. Jednak zaraz potem zdawali sobie spraw(cid:218), (cid:285)e w ci(cid:200)gu kilku dni lub tygodni wróciliby do punktu wyj(cid:258)cia — ich skrzynka znów by(cid:239)aby prze(cid:239)adowana. Kup książkęPoleć książkę 190 (cid:126) Rozdział 11. Zarządzanie pocztą elektroniczną Zanim wdro(cid:285)ysz proces skutecznego zarz(cid:200)dzania poczt(cid:200) elektroniczn(cid:200), zastanów si(cid:218) nad tym, jak(cid:200) rol(cid:218) pe(cid:239)ni ono w Twoim (cid:285)yciu osobistym i zawodowym. Jak(cid:200) cz(cid:218)(cid:258)(cid:202) Twojej pracy stanowi odbieranie i pisanie e-maili? Z jednej strony ludzie s(cid:200)dz(cid:200), (cid:285)e robiliby du(cid:285)o wi(cid:218)cej, gdyby nie musieli ci(cid:200)gle czyta(cid:202) i pisa(cid:202) e-maili — jestem pewna, (cid:285)e to prawda. Czy w Twojej firmie zdarzy(cid:239)o si(cid:218) kiedy(cid:258), (cid:285)e serwer pad(cid:239) albo z jakiego(cid:258) innego powodu nie mog(cid:239)e(cid:258) korzysta(cid:202) z poczty elektronicznej? Czy czu(cid:239)e(cid:258) wtedy ulg(cid:218)? Sta(cid:239)e(cid:258) si(cid:218) bardziej wydajny? Prawdopodobnie poczu(cid:239)e(cid:258) wtedy prawdziw(cid:200) wolno(cid:258)(cid:202) i zrobi(cid:239)e(cid:258) du(cid:285)o wi(cid:218)cej ni(cid:285) zwykle. Z tej perspektywy mo(cid:285)e si(cid:218) wydawa(cid:202), (cid:285)e nasze (cid:285)ycie by(cid:239)oby du(cid:285)o prostsze, gdyby(cid:258)my nie musieli codziennie boryka(cid:202) si(cid:218) z poczt(cid:200) elektroniczn(cid:200). By(cid:202) mo(cid:285)e rzeczywi(cid:258)cie tak jest. Z drugiej jednak strony, je(cid:285)eli czytasz t(cid:218) ksi(cid:200)(cid:285)k(cid:218), to prawdopodobnie jeste(cid:258) pracownikiem umys(cid:239)owym. Twoja praca wymaga posiadania specjalistycznej wiedzy, a Twoim zadaniem jest d(cid:200)(cid:285)enie do osi(cid:200)gni(cid:218)cia wspólnego celu (takiego jak rozwój Twojej firmy i zwi(cid:218)kszenie jej obrotów). Musisz wykorzystywa(cid:202) swoj(cid:200) wiedz(cid:218) do rozwi(cid:200)zywania problemów, a tak(cid:285)e wykazywa(cid:202) si(cid:218) kreatywno(cid:258)ci(cid:200) i zdolno(cid:258)ciami analitycznymi — a w tego rodzaju zadaniach komunikacja odgrywa kluczow(cid:200) rol(cid:218). Poniewa(cid:285) poczta elektroniczna jest obecnie najbardziej popularn(cid:200) form(cid:200) komunikacji w biznesie, stanowi ona wa(cid:285)ny aspekt Twojej pracy. Je(cid:285)eli podajesz swój adres e-mail ró(cid:285)nym osobom, z którymi masz do czynienia w swoim (cid:285)yciu, to jeste(cid:258) zobligowany do czytania wiadomo(cid:258)ci od nich i reagowania na nie. Je(cid:285)eli b(cid:218)dziesz je ignorowa(cid:202) albo tylko pobie(cid:285)nie przegl(cid:200)da(cid:202) zamiast uwa(cid:285)nie przeczyta(cid:202), to mo(cid:285)esz si(cid:218) spodziewa(cid:202) dwóch rzeczy: ci, którym b(cid:218)dzie zale(cid:285)a(cid:239)o na kontakcie z Tob(cid:200), znajd(cid:200) inny, pewniejszy (cid:258)rodek komunikacji, natomiast pozostali, którzy wol(cid:200) porozumiewa(cid:202) si(cid:218) za po(cid:258)rednictwem poczty elektronicznej, zerw(cid:200) z Tob(cid:200) kontakt albo ogranicz(cid:200) go do minimum. Kiedy(cid:258) uwa(cid:285)ano, (cid:285)e poczta elektroniczna to nowy sposób na wzmocnienie wi(cid:218)zi mi(cid:218)dzy lud(cid:283)mi, których dzieli du(cid:285)a odleg(cid:239)o(cid:258)(cid:202). Teraz mamy wi(cid:218)cej podobnych narz(cid:218)dzi, ale to w(cid:239)a(cid:258)nie poczta e-mail by(cid:239)a pierwsz(cid:200) elektroniczn(cid:200) sieci(cid:200) spo(cid:239)eczno(cid:258)ciow(cid:200), która zrewolucjonizowa(cid:239)a komunikacj(cid:218) mi(cid:218)dzyludzk(cid:200). Mo(cid:285)esz zacz(cid:200)(cid:202) rozmow(cid:218), a druga osoba b(cid:218)dzie j(cid:200) kontynuowa(cid:239)a w wybranym przez ni(cid:200) czasie. Do Waszego dialogu mo(cid:285)e do(cid:239)(cid:200)czy(cid:202) nieograniczona liczba rozmówców. Efektem tej konwersacji b(cid:218)dzie ciekawa i wzbogacaj(cid:200)ca wymiana pogl(cid:200)dów, w któr(cid:200) ka(cid:285)dy wniesie swój wk(cid:239)ad. Czasami wymiana e-maili jest skuteczniejsz(cid:200) metod(cid:200) gromadzenia i wymiany informacji ni(cid:285) rozmowa przeprowadzona osobi(cid:258)cie lub przez telefon. Na pocz(cid:200)tku ery poczty elektronicznej nie irytowa(cid:239)o nas to, (cid:285)e jedna dyskusja oznacza(cid:239)a kilkadziesi(cid:200)t wiadomo(cid:258)ci w skrzynce, poniewa(cid:285) s(cid:200)dzili(cid:258)my, (cid:285)e jest to niska cena za mo(cid:285)liwo(cid:258)(cid:202) przeprowadzania wirtualnej rozmowy z jedn(cid:200) lub kilkoma osobami. Jednak od tamtego czasu liczba przesy(cid:239)anych wiadomo(cid:258)ci znacz(cid:200)co wzros(cid:239)a — nie znam nikogo, kto chcia(cid:239)by otrzymywa(cid:202) wi(cid:218)cej e-maili. Gdy zastanowimy Kup książkęPoleć książkę Trzy rodzaje sprawdzania poczty (cid:126) 191 si(cid:218) nad ewolucj(cid:200), jak(cid:200) przesz(cid:239)a poczta elektroniczna, lepiej zrozumiemy nasze podej(cid:258)cie do tego (cid:258)rodka komunikacji. Za chwil(cid:218) przedstawi(cid:218) Ci kilka przyk(cid:239)adów, które pomog(cid:200) Ci odpowiedzie(cid:202) na pytanie, jak(cid:200) rol(cid:218) powinny odgrywa(cid:202) e-maile w naszym (cid:285)yciu. Pó(cid:283)niej podam kilka wskazówek, jak skutecznie zarz(cid:200)dza(cid:202) poczt(cid:200) elektroniczn(cid:200). TRZY RODZAJE SPRAWDZANIA POCZTY Prawdopodobnie codziennie dostajesz tyle e-maili, (cid:285)e Twoja skrzynka jest wci(cid:200)(cid:285) prze(cid:239)adowana. Ten nieustanny strumie(cid:241) sprawia, (cid:285)e wi(cid:218)kszo(cid:258)(cid:202) ludzi ma setki albo nawet tysi(cid:200)ce wiadomo(cid:258)ci w swoich skrzynkach odbiorczych — niektóre z nich bardzo wa(cid:285)ne, wymagaj(cid:200)ce dzia(cid:239)ania, a inne zupe(cid:239)nie nieistotne. Chc(cid:200)c okie(cid:239)zna(cid:202) t(cid:218) nieko(cid:241)cz(cid:200)c(cid:200) si(cid:218) lawin(cid:218) e-maili, wiele osób uzna(cid:239)o, (cid:285)e najlepszym rozwi(cid:200)zaniem jest ci(cid:200)g(cid:239)e sprawdzanie poczty. Pewne badania wykaza(cid:239)y, (cid:285)e pracownicy biurowi sprawdzaj(cid:200) swoje skrzynki a(cid:285) do 40 razy w ci(cid:200)gu godziny1! Nie chodzi tu tylko o strach przed nagromadzeniem si(cid:218) jeszcze wi(cid:218)kszej liczby wiadomo(cid:258)ci. Problemem jest równie(cid:285) brak koncentracji. Sprawdzanie poczty jest proste — ka(cid:285)dy musi to robi(cid:202), a zadanie to nie wymaga szczególnego wysi(cid:239)ku umys(cid:239)owego. Gdy przegl(cid:200)damy wiadomo(cid:258)ci, sprawiamy wra(cid:285)enie, (cid:285)e jeste(cid:258)my zaj(cid:218)ci. Przewidywalno(cid:258)(cid:202) e-maili daje nam pewien komfort. Kiedy je czytamy i piszemy odpowiedzi, czujemy, (cid:285)e robimy co(cid:258) warto(cid:258)ciowego (cho(cid:202) to poczucie cz(cid:218)sto jest zupe(cid:239)nie fa(cid:239)szywe). Co kilka minut skre(cid:258)lamy kilka kolejnych punktów z listy zada(cid:241), co daje nam poczucie spe(cid:239)nienia i zadowolenia. Poziom dopaminy w organizmie ro(cid:258)nie. (cid:377) W rozdziale 1. pisa(cid:286)am o tym, (cid:344)e wed(cid:286)ug naukowców nowe do(cid:311)wiadczenia wywo(cid:286)uj(cid:226) wydzielanie dopaminy, która wp(cid:286)ywa na nasze zachowanie2. Mój proces zarz(cid:200)dzania poczt(cid:200) elektroniczn(cid:200) zaczyna si(cid:218) od strategii „przejrzyj, przetwórz, zajmij si(cid:218) tym”: najpierw przegl(cid:200)dasz wiadomo(cid:258)ci tak cz(cid:218)sto, jak Twoim zdaniem jest to konieczne, potem przetwarzasz je tak, aby uzyska(cid:202) pust(cid:200) skrzynk(cid:218) przynajmniej dwa razy w tygodniu, i wreszcie zajmujesz si(cid:218) nimi — we w(cid:239)a(cid:258)ciwym czasie. Teraz opisz(cid:218) szczegó(cid:239)owo ka(cid:285)dy z tych etapów. 1 Steve Bird, Study: Most Office Workers Feel »E-Mail Stress«, 17 sierpnia 2007, strona internetowa „FoxNews”, www.foxnews.com/printer_friendly_story/0,3566,293491,00.html. 2 Matt Richtel, The Lure of Data: Is It Addictive?, 6 lipca 2003, strona internetowa „The New York Times”, www.nytimes.com/2003/07/06/business/the-lure-of-data-is-it-addictive.html?src=pm E2 80 9D. Kup książkęPoleć książkę 192 (cid:126) Rozdział 11. Zarządzanie pocztą elektroniczną Przejrzyj Przegl(cid:200)danie wiadomo(cid:258)ci to pobie(cid:285)ne ich czytanie w celu zidentyfikowania tych, które s(cid:200) pilne i wymagaj(cid:200) szybkiej odpowiedzi, oraz tych, które mo(cid:285)na od razu usun(cid:200)(cid:202) albo odpowiedzie(cid:202) na nie w krótkiej rozmowie telefonicznej. Proces przegl(cid:200)dania jest szybki i nie wymaga g(cid:239)(cid:218)bszych przemy(cid:258)le(cid:241). Niestety dla niektórych osób jest to jedyna metoda zarz(cid:200)dzania poczt(cid:200) elektroniczn(cid:200). Wiadomo(cid:258)ci, które nie zaliczaj(cid:200) si(cid:218) do kategorii „bardzo pilne”, „wymaga szybkiej odpowiedzi” albo „natychmiast usun(cid:200)(cid:202)”, s(cid:200) ignorowane albo odk(cid:239)adane „na pó(cid:283)niej”. Nietrudno si(cid:218) domy(cid:258)li(cid:202), (cid:285)e szybko zostaj(cid:200) pogrzebane pod nawa(cid:239)em nast(cid:218)pnych wiadomo(cid:258)ci. W ko(cid:241)cu gin(cid:200) w otch(cid:239)ani setek lub tysi(cid:218)cy e-maili — bo tyle wiadomo(cid:258)ci znajduje si(cid:218) w przeci(cid:218)tnej skrzynce odbiorczej. Nic wi(cid:218)c dziwnego, (cid:285)e to „pó(cid:283)niej” nigdy nie nast(cid:218)puje. Aby odzyska(cid:202) kontrol(cid:218) nad swoj(cid:200) skrzynk(cid:200) odbiorcz(cid:200), musisz zrozumie(cid:202), (cid:285)e przegl(cid:200)danie to tylko pierwszy krok; musisz równie(cid:285) przetworzy(cid:202) wiadomo(cid:258)ci i zaj(cid:200)(cid:202) si(cid:218) nimi. Je(cid:258)li nie chcesz doprowadzi(cid:202) do tego, (cid:285)eby tryb przegl(cid:200)dania sta(cid:239) si(cid:218) Twoj(cid:200) jedyn(cid:200) metod(cid:200) zarz(cid:200)dzania e-mailami, radz(cid:218), (cid:285)eby(cid:258) pozwala(cid:239) sobie na przegl(cid:200)danie poczty tylko w telefonie lub innym urz(cid:200)dzeniu przeno(cid:258)nym. Gdy sprawdzasz poczt(cid:218) na komputerze, (cid:239)atwo si(cid:218) rozpraszasz (zagl(cid:200)dasz do starszych wiadomo(cid:258)ci, przenosisz e-maile do innych katalogów, klikasz odno(cid:258)niki itd.) i nie robisz tego, co powiniene(cid:258). Gdy natomiast korzystasz z telefonu albo innego urz(cid:200)dzenia przeno(cid:258)nego, (cid:239)atwiej jest narzuci(cid:202) sobie pewn(cid:200) dyscyplin(cid:218), poniewa(cid:285) ma(cid:239)y ekran i ma(cid:239)a klawiatura utrudniaj(cid:200) wykonanie wielu czynno(cid:258)ci. Na takim urz(cid:200)dzeniu powiniene(cid:258) tylko przegl(cid:200)da(cid:202) wiadomo(cid:258)ci. Nie zadawaj sobie trudu, (cid:285)eby je przetwarza(cid:202). Na komputerze w(cid:239)(cid:200)czaj program do obs(cid:239)ugi poczty tylko wtedy, gdy naprawd(cid:218) masz czas na przetworzenie nowych wiadomo(cid:258)ci. Przetwórz Po kilku dniach (albo godzinach, zale(cid:285)nie od sytuacji) obs(cid:239)ugiwania tylko tych e-maili, które s(cid:200) najpilniejsze, wymagaj(cid:200) szybkiej odpowiedzi albo nadaj(cid:200) si(cid:218) do usuni(cid:218)cia, w Twojej skrzynce prawdopodobnie zostan(cid:200) tylko te wiadomo(cid:258)ci, które wymagaj(cid:200) wi(cid:218)cej uwagi. By(cid:202) mo(cid:285)e na pocz(cid:200)tku nie by(cid:239)y one pilne, ale po jakim(cid:258) czasie ju(cid:285) takie si(cid:218) sta(cid:239)y. Czujesz coraz wi(cid:218)kszy niepokój na my(cid:258)l o tym, (cid:285)e musisz si(cid:218) nimi wreszcie zaj(cid:200)(cid:202). W ci(cid:200)gu tygodnia musisz wyznaczy(cid:202) kilka momentów, w których zajmiesz si(cid:218) przetwarzaniem wiadomo(cid:258)ci w swojej skrzynce pocztowej. Merlin Mann, posiadacz 43 katalogów i zerowej skrzynki odbiorczej, definiuje przetwarzanie jako „co(cid:258) wi(cid:218)cej ni(cid:285) sprawdzanie, a mniej ni(cid:285) odpowiadanie”. David Allen, autor ksi(cid:200)(cid:285)ki Getting Things Done, czyli sztuka bezstresowej efektywno(cid:258)ci, opisuje z kolei przetwarzanie Kup książkęPoleć książkę Trzy rodzaje sprawdzania poczty (cid:126) 193 jako „decydowanie, jakie dzia(cid:239)ania nale(cid:285)y podj(cid:200)(cid:202)”. Jak wyja(cid:258)ni(cid:239)am w rozdziale 10., dla mnie przetwarzanie oznacza przeczytanie ka(cid:285)dej wiadomo(cid:258)ci w celu podj(cid:218)cia decyzji, czy nale(cid:285)y j(cid:200) skasowa(cid:202) czy przenie(cid:258)(cid:202) ze skrzynki odbiorczej w inne miejsce. Rozpocz(cid:218)cie lub uko(cid:241)czenie zadania, które jest zwi(cid:200)zane z danym e-mailem, nie zawsze jest istotne (mam tu na my(cid:258)li napisanie sensownej odpowiedzi albo spe(cid:239)nienie innej pro(cid:258)by). Wa(cid:285)ne jest, (cid:285)eby(cid:258) mia(cid:239) ogólne poj(cid:218)cie na temat tego, które wiadomo(cid:258)ci wymagaj(cid:200) od Ciebie podj(cid:218)cia jakich(cid:258) dzia(cid:239)a(cid:241). Wszystkie nieprzeczytane wiadomo(cid:258)ci zalegaj(cid:200)ce w skrzynce odbiorczej wywo(cid:239)uj(cid:200) stres — zupe(cid:239)nie tak samo jak sterta papierów na biurku — poniewa(cid:285) masz (cid:258)wiadomo(cid:258)(cid:202), (cid:285)e mo(cid:285)e tam si(cid:218) kry(cid:202) co(cid:258) wa(cid:285)nego. Celem przetwarzania skrzynki odbiorczej jest jej opró(cid:285)nienie. Aby móc tego dokona(cid:202), musisz wstrzyma(cid:202) pobieranie nowych wiadomo(cid:258)ci z serwera. By(cid:202) mo(cid:285)e pami(cid:218)tasz, jak w rozdziale 2. pisa(cid:239)am o tym, (cid:285)e wa(cid:285)nym elementem w procesie przejmowania kontroli nad technologi(cid:200) jest kontrolowanie pobierania nowych e-maili. Wiadomo(cid:258)ci pojawiaj(cid:200)ce si(cid:218) w Twojej skrzynce rozpraszaj(cid:200) Ci(cid:218). Za ka(cid:285)dym razem, gdy dostajesz powiadomienie o nowym e-mailu, masz ochot(cid:218) rzuci(cid:202) to, czym si(cid:218) akurat zajmujesz, i sprawdzi(cid:202) poczt(cid:218). W rezultacie próbujesz wykonywa(cid:202) kilka zada(cid:241) naraz, przez co jeste(cid:258) rozkojarzony, a Twoja wydajno(cid:258)(cid:202) spada. Zmie(cid:241) ustawienia programu do obs(cid:239)ugi poczty elektronicznej, tak aby nowe wiadomo(cid:258)ci by(cid:239)y pobierane tylko wtedy, gdy naci(cid:258)niesz przycisk Wy(cid:258)lij/Odbierz. Kiedy nadejdzie pora na przetworzenie nowych wiadomo(cid:258)ci, kliknij ów przycisk i przejrzyj list(cid:218) nowych e-maili, stosuj(cid:200)c proces T.E.S.S.T. Po zako(cid:241)czeniu pracy Twoja skrzynka odbiorcza b(cid:218)dzie pusta, a Ty b(cid:218)dziesz na bie(cid:285)(cid:200)co ze wszystkimi najnowszymi sprawami (przynajmniej na jaki(cid:258) czas — gdyby(cid:258) teraz znów klikn(cid:200)(cid:239) przycisk Wy(cid:258)lij/Odbierz, w skrzynce pojawi(cid:239)yby si(cid:218) nast(cid:218)pne wiadomo(cid:258)ci). Twoja skrzynka jest pusta! (cid:377) Dok(cid:286)adn(cid:226) instrukcj(cid:246) znajdziesz w rozdziale 12. Wiem, co teraz my(cid:258)lisz: Twoja skrzynka jest zapchana. Masz tysi(cid:200)ce nieprzeczytanych wiadomo(cid:258)ci, a przetworzenie ich zabierze Ci ca(cid:239)e wieki! Nie martw si(cid:218), mam dla Ciebie rozwi(cid:200)zanie. W dalszej cz(cid:218)(cid:258)ci tego rozdzia(cid:239)u dowiesz si(cid:218) wi(cid:218)cej o przetwarzaniu. Poka(cid:285)(cid:218) Ci, jak szybko opró(cid:285)ni(cid:202) skrzynk(cid:218) odbiorcz(cid:200), tak aby móc wdro(cid:285)y(cid:202) system doskona(cid:239)ej wydajno(cid:258)ci w procesie zarz(cid:200)dzania swoj(cid:200) poczt(cid:200) elektroniczn(cid:200). Kup książkęPoleć książkę 194 (cid:126) Rozdział 11. Zarządzanie pocztą elektroniczną Zajmij si(cid:218) tym Pami(cid:218)taj o jednym: przetworzenie wszystkich wiadomo(cid:258)ci nie oznacza, (cid:285)e si(cid:218) nimi zaj(cid:200)(cid:239)e(cid:258). Przedstawiaj(cid:200)c proces T.E.S.S.T., wyja(cid:258)ni(cid:239)am, (cid:285)e niektóre zadania mo(cid:285)na wykona(cid:202) w pó(cid:283)niejszym czasie (od(cid:239)o(cid:285)y(cid:202) je do kategorii „nast(cid:218)pne dzia(cid:239)ania”), je(cid:258)li spe(cid:239)niaj(cid:200) który(cid:258) z poni(cid:285)szych warunków: (cid:102) potrzebujesz wi(cid:218)cej informacji; (cid:102) wykonanie tego zadania zajmie Ci du(cid:285)o czasu; (cid:102) kto(cid:258) musi Ci w tym pomóc. Przetwarzanie e-maili polega na tym, (cid:285)e wpisujesz okre(cid:258)lone zadanie na list(cid:218), tak aby móc si(cid:218) nim zaj(cid:200)(cid:202), gdy b(cid:218)dziesz mie(cid:202) potrzebne informacje, czas i (cid:258)rodki. Przejrzyj, przetwórz, zajmij si(cid:218) tym — to w(cid:239)a(cid:258)nie jest metodologia, która pomo(cid:285)e Ci upora(cid:202) si(cid:218) z setkami e-maili codziennie bombarduj(cid:200)cymi Twoj(cid:200) skrzynk(cid:218) odbiorcz(cid:200). To wa(cid:285)ny element systemu doskona(cid:239)ej wydajno(cid:258)ci. W dalszej cz(cid:218)(cid:258)ci rozdzia(cid:239)u podpowiem Ci, w jakich porach najlepiej jest dokonywa(cid:202) przegl(cid:200)dania i przetwarzania e-maili, a tak(cid:285)e kiedy powiniene(cid:258) si(cid:218) nimi zaj(cid:200)(cid:202). Zanim przejd(cid:218) do tego tematu, chcia(cid:239)abym opisa(cid:202) z(cid:239)e nawyki, które obserwuj(cid:218) u du(cid:285)ej cz(cid:218)(cid:258)ci swoich klientów, i przedstawi(cid:202) produktywne zachowania, którymi warto te nawyki zast(cid:200)pi(cid:202). ZAPOMNIJ O STARYCH SZTUCZKACH Je(cid:258)li chcesz mie(cid:202) kontrol(cid:218) nad swoj(cid:200) komunikacj(cid:200), musisz mie(cid:202) dobry system — mam tu na my(cid:258)li prawdziw(cid:200), prost(cid:200) i zrozumia(cid:239)(cid:200) metodologi(cid:218), tak(cid:200) jak zarz(cid:200)dzanie e-mailami, które jest jednym z elementów systemu doskona(cid:239)ej wydajno(cid:258)ci. Niestety wiele osób ma z(cid:239)e nawyki zwi(cid:200)zane z obs(cid:239)ug(cid:200) poczty elektronicznej. Oto te najcz(cid:218)(cid:258)ciej spotykane: (cid:102) przejrzenie wiadomo(cid:258)ci i przej(cid:258)cie do nast(cid:218)pnej; (cid:102) oznaczenie jako „nieprzeczytane” wiadomo(cid:258)ci, które wymagaj(cid:200) podj(cid:218)cia dzia(cid:239)ania; (cid:102) oflagowanie e-maili, którymi trzeba si(cid:218) zaj(cid:200)(cid:202); (cid:102) podzielenie wiadomo(cid:258)ci na ró(cid:285)ne kategorie. Je(cid:285)eli cz(cid:218)sto zdarza Ci si(cid:218), (cid:285)e pobie(cid:285)nie przegl(cid:200)dasz wiadomo(cid:258)(cid:202) i od razu przechodzisz do nast(cid:218)pnej, musisz zastanowi(cid:202) si(cid:218), dlaczego tak robisz. Ta taktyka jest dobra na etapie przegl(cid:200)dania w procesie „przejrzyj, przetwórz, zajmij si(cid:218) tym” Kup książkęPoleć książkę Zapomnij o starych sztuczkach (cid:126) 195 opisanym wy(cid:285)ej, ale musisz pami(cid:218)ta(cid:202), (cid:285)e przegl(cid:200)danie to tylko jeden z etapów zarz(cid:200)dzania poczt(cid:200) elektroniczn(cid:200). Musisz wdro(cid:285)y(cid:202) ca(cid:239)y proces, a wi(cid:218)c równie(cid:285) etapy: wiadomo(cid:258)ci i zajmowania si(cid:218) nimi. (cid:377) Przetwarzanie to najwa(cid:344)niejszy etap, który musisz przej(cid:311)(cid:228), je(cid:311)li chcesz mie(cid:228) kontrol(cid:246) nad swoj(cid:226) poczt(cid:226) elektroniczn(cid:226) — eliminuje stres i niepokój zwi(cid:226)zany z tym, (cid:344)e by(cid:228) mo(cid:344)e pomin(cid:226)(cid:286)e(cid:311) co(cid:311) wa(cid:344)nego. Najcz(cid:218)stsz(cid:200) przyczyn(cid:200) stosowania metody „przejrzyj i przejd(cid:283) do nast(cid:218)pnej” jest to, (cid:285)e zazwyczaj sprawdzasz poczt(cid:218) wtedy, gdy nie masz na to czasu. W rezultacie wi(cid:218)kszo(cid:258)(cid:202) nowych e-maili zostaje nieprzetworzonych, poniewa(cid:285): (cid:102) nie znasz odpowiedzi; (cid:102) nie masz ochoty odpowiada(cid:202); (cid:102) obawiasz si(cid:218), (cid:285)e zajmie Ci to za du(cid:285)o czasu; (cid:102) interesuj(cid:200) Ci(cid:218) tylko „wa(cid:285)ne” wiadomo(cid:258)ci. Czytaj dalej, a dowiesz si(cid:218), w jaki sposób ten oraz inne z(cid:239)e nawyki mog(cid:200) sabotowa(cid:202) Twoj(cid:200) wydajno(cid:258)(cid:202). Wady pobie(cid:285)nego przegl(cid:200)dania wiadomo(cid:258)ci Istnieje kilka powodów, dla których pobie(cid:285)ne przegl(cid:200)danie wiadomo(cid:258)ci i oznaczanie najwa(cid:285)niejszych jako nieprzeczytane, flagowanie ich i kategoryzowanie nie jest skuteczne — a wr(cid:218)cz przeciwnie, jeszcze bardziej zwi(cid:218)ksza odczuwany stres: (cid:102) Nie wiesz dok(cid:239)adnie, jak wa(cid:285)na jest dana wiadomo(cid:258)(cid:202), czego od Ciebie wymaga, jakie dzia(cid:239)anie powiniene(cid:258) podj(cid:200)(cid:202) i ile czasu Ci to zajmie. Przejrza(cid:239)e(cid:258) wiadomo(cid:258)(cid:202), ale jej nie przetworzy(cid:239)e(cid:258), dlatego wci(cid:200)(cid:285) pozostaje ona nieznana, co tylko pot(cid:218)guje Twój niepokój. (cid:102) Poniewa(cid:285) zadanie zwi(cid:200)zane z danym e-mailem wci(cid:200)(cid:285) pozostaje nieznane, trudno jest oceni(cid:202), ile pracy b(cid:218)dzie wymaga(cid:239)o, a tak(cid:285)e okre(cid:258)li(cid:202) jego stopie(cid:241) wa(cid:285)no(cid:258)ci w kontek(cid:258)cie innych Twoich obowi(cid:200)zków. (cid:102) Poniewa(cid:285) do Twojej skrzynki wci(cid:200)(cid:285) nap(cid:239)ywaj(cid:200) kolejne e-maile, te, które oflagowa(cid:239)e(cid:258) lub oznaczy(cid:239)e(cid:258) jako nieprzeczytane, przesuwaj(cid:200) si(cid:218) coraz ni(cid:285)ej na li(cid:258)cie nowych wiadomo(cid:258)ci. Z ka(cid:285)d(cid:200) godzin(cid:200) malej(cid:200) szanse na to, (cid:285)e kiedykolwiek si(cid:218) nimi zajmiesz. Maj(cid:200)c tego (cid:258)wiadomo(cid:258)(cid:202), czujesz narastaj(cid:200)cy stres. Kup książkęPoleć książkę 196 (cid:126) Rozdział 11. Zarządzanie pocztą elektroniczną (cid:102) Najwa(cid:285)niejsz(cid:200) przyczyn(cid:200) nieskuteczno(cid:258)ci tych technik jest to, (cid:285)e zadania, które musisz wykona(cid:202), s(cid:200) zapisane w ró(cid:285)nych miejscach. Ten problem dotyczy nie tylko poczty elektronicznej, ale równie(cid:285) wszystkich innych kana(cid:239)ów komunikacyjnych. Na swojej li(cid:258)cie zada(cid:241) wypisujesz sprawy nale(cid:285)(cid:200)ce do Twoich obowi(cid:200)zków. E-maile, które otrzymujesz, cz(cid:218)sto wymagaj(cid:200) od Ciebie podj(cid:218)cia okre(cid:258)lonych dzia(cid:239)a(cid:241) — te sprawy zazwyczaj zalegaj(cid:200) w Twojej skrzynce odbiorczej. Do tego jeszcze dochodz(cid:200) sprawy poruszane na zebraniach, a tak(cid:285)e omawiane podczas rozmów telefonicznych i indywidualnych spotka(cid:241). Zdarza Ci si(cid:218) robi(cid:202) notatki na kartkach, a czasami po prostu polegasz na swojej pami(cid:218)ci. Je(cid:285)eli Twoje zadania i obowi(cid:200)zki s(cid:200) spisane w wielu ró(cid:285)nych miejscach, nie jeste(cid:258) w stanie ich uporz(cid:200)dkowa(cid:202) ani ustawi(cid:202) wed(cid:239)ug stopnia wa(cid:285)no(cid:258)ci czy spojrze(cid:202) na nie w kontek(cid:258)cie wszystkich innych rzeczy, które musisz zrobi(cid:202). Rezultat jest wart wysi(cid:239)ku Nie ulega w(cid:200)tpliwo(cid:258)ci, (cid:285)e przetwarzanie e-maili wymaga czasu, ale je(cid:258)li poczta elektroniczna stanowi wa(cid:285)ny element Twojego (cid:285)ycia zawodowego lub osobistego (a tak jest u wi(cid:218)kszo(cid:258)ci z nas), to musisz sobie zaplanowa(cid:202), w jakich porach b(cid:218)dziesz si(cid:218) ni(cid:200) zajmowa(cid:202). Z mojego do(cid:258)wiadczenia wynika, (cid:285)e na jedn(cid:200) wiadomo(cid:258)(cid:202) potrzebujemy oko(cid:239)o dwóch minut. Za(cid:239)ó(cid:285)my, (cid:285)e dziennie dostajesz 100 e-maili. To 700 wiadomo(cid:258)ci tygodniowo, a wi(cid:218)c musisz przeznaczy(cid:202) na nie 1400 minut swojego czasu. 1400 minut to prawie 24 godziny — ca(cid:239)a doba — które po(cid:258)wi(cid:218)casz ka(cid:285)dego tygodnia na przetworzenie swojej poczty! Je(cid:285)eli boisz si(cid:218), (cid:285)e nie masz tyle czasu na zarz(cid:200)dzanie poczt(cid:200) elektroniczn(cid:200), nie wpadaj w rozpacz: s(cid:239)owem kluczowym jest tutaj „oko(cid:239)o”. Gdy osi(cid:200)gniesz wpraw(cid:218) w przetwarzaniu wiadomo(cid:258)ci, nie b(cid:218)dziesz potrzebowa(cid:202) pe(cid:239)nych dwóch minut na ka(cid:285)d(cid:200). Za jaki(cid:258) czas wystarcz(cid:200) Ci 3 – 4 godziny dwa razy w tygodniu, (cid:285)eby skutecznie przetwarza(cid:202) wiadomo(cid:258)ci na kolejne zadania w Twoim systemie. Wdro(cid:285)enie skutecznego systemu jest warte ka(cid:285)dej po(cid:258)wi(cid:218)conej minuty, zarówno pod k(cid:200)tem wydajno(cid:258)ci, jak i spokoju, który dzi(cid:218)ki temu wreszcie zyskasz. OPRACUJ LEPSZY SYSTEM Wiesz ju(cid:285), (cid:285)e je(cid:258)li pozwolisz, (cid:285)eby wiadomo(cid:258)ci wci(cid:200)(cid:285) nap(cid:239)ywa(cid:239)y do skrzynki odbiorczej, obni(cid:285)ysz swoj(cid:200) wydajno(cid:258)(cid:202). Rozwi(cid:200)zaniem jest wy(cid:239)(cid:200)czenie opcji automatycznego pobierania wiadomo(cid:258)ci z serwera, tak aby przychodzi(cid:239)y do skrzynki tylko wtedy, gdy klikniesz przycisk Wy(cid:258)lij/Odbierz. Mo(cid:285)liwe jednak, (cid:285)e wci(cid:200)(cid:285) dr(cid:218)czy Ci(cid:218) kilka w(cid:200)tpliwo(cid:258)ci: Kup książkęPoleć książkę Opracuj lepszy system (cid:126) 197 (cid:102) Jak cz(cid:218)sto powiniene(cid:258) przegl(cid:200)da(cid:202) wiadomo(cid:258)ci? (cid:102) Ile razy powiniene(cid:258) je przetworzy(cid:202)? (cid:102) Kiedy jest najlepsza pora na wykonanie tych dwóch kroków? (cid:377) Zak(cid:286)adam, (cid:344)e u(cid:344)ywasz programu do obs(cid:286)ugi poczty elektronicznej, takiego jak Microsoft Outlook czy Apple Mail. Je(cid:311)li zamiast tego korzystasz z Google’a albo innej aplikacji internetowej, to po prostu zamknij okno z poczt(cid:226) w swojej przegl(cid:226)darce, a nowe e-maile przestan(cid:226) Ci(cid:246) rozprasza(cid:228). Odpowiedni moment Odpowied(cid:283) na pierwsze dwa pytania zale(cid:285)y od kilku czynników, takich jak Twój grafik na dany dzie(cid:241), charakter Twojego stanowiska, a tak(cid:285)e to, w jakim stopniu wykonywana przez Ciebie praca zale(cid:285)y od komunikacji z innymi osobami. Wi(cid:218)kszo(cid:258)(cid:202) ludzi, zastanawiaj(cid:200)c si(cid:218) nad tym, ile razy powinni przetwarza(cid:202) poczt(cid:218), podaje zbyt du(cid:285)(cid:200) liczb(cid:218). Prawie ka(cid:285)dy uwa(cid:285)a, (cid:285)e powinien cz(cid:218)(cid:258)ciej przegl(cid:200)da(cid:202) nowe wiadomo(cid:258)ci, ni(cid:285) jest to w rzeczywisto(cid:258)ci konieczne. Z mojego do(cid:258)wiadczenia wynika, (cid:285)e w wi(cid:218)kszo(cid:258)ci zawodów przegl(cid:200)danie nowych wiadomo(cid:258)ci dwa lub trzy razy dziennie ca(cid:239)kowicie wystarcza. Jednak to Ty jeste(cid:258) jedyn(cid:200) osob(cid:200), która mo(cid:285)e to stwierdzi(cid:202). Zanim jednak okre(cid:258)lisz najlepsz(cid:200) liczb(cid:218) dla siebie, przypomnij sobie wszystkie lekcje dotycz(cid:200)ce systemu doskona(cid:239)ej wydajno(cid:258)ci. Miej równie(cid:285) na uwadze to, (cid:285)e ta liczba mo(cid:285)e si(cid:218) zmieni(cid:202). Inne wa(cid:285)ne pytanie dotycz(cid:200)ce zarz(cid:200)dzania poczt(cid:200) elektroniczn(cid:200) mówi o tym, kiedy nale(cid:285)y j(cid:200) sprawdza(cid:202): od razu z samego rana czy mo(cid:285)e poczeka(cid:202) do po(cid:239)udnia? Aby znale(cid:283)(cid:202) dobr(cid:200) odpowied(cid:283), zastanów si(cid:218), jak chcesz zaczyna(cid:202) swój dzie(cid:241). Pami(cid:218)taj, (cid:285)e zarz(cid:200)dzanie poczt(cid:200) sprowadza si(cid:218) do reagowania — czy naprawd(cid:218) chcesz zacz(cid:200)(cid:202) dzie(cid:241) w ten sposób? Je(cid:258)li z samego rana uruchomisz tryb reagowania, zmniejszysz szans(cid:218) na to, (cid:285)e zaczniesz dzia(cid:239)a(cid:202) proaktywnie w dalszej cz(cid:218)(cid:258)ci dnia, a co za tym idzie — obni(cid:285)ysz swoj(cid:200) wydajno(cid:258)(cid:202). Prawdziwe pytanie, które musisz sobie zada(cid:202) brzmi: czy sprawdzanie (przegl(cid:200)danie) poczty z samego rana wspomaga Twoj(cid:200) koncentracj(cid:218) czy j(cid:200) sabotuje? Odpowied(cid:283) zale(cid:285)y od kilku czynników: (cid:377) Wi(cid:246)kszo(cid:311)(cid:228) ludzi, mówi(cid:226)c o sprawdzaniu poczty, ma na my(cid:311)li przegl(cid:226)danie jej w taki sposób, jaki opisa(cid:286)am wcze(cid:311)niej. Kup książkęPoleć książkę 198 (cid:126) Rozdział 11. Zarządzanie pocztą elektroniczną (cid:377) Jak wyja(cid:311)ni(cid:286)am w rozdziale zatytu(cid:286)owanym „Przeczytaj to najpierw”, ca(cid:286)a ta ksi(cid:226)(cid:344)ka jest oparta na przekonaniu, (cid:344)e wydajno(cid:311)(cid:228) to zdolno(cid:311)(cid:228) do osi(cid:226)gania imponuj(cid:226)cych rezultatów. (cid:102) Czy mo(cid:285)esz sprawdza(cid:202) poczt(cid:218) na urz(cid:200)dzeniu przeno(cid:258)nym? Ogólnie rzecz bior(cid:200)c, nie nale(cid:285)y przegl(cid:200)da(cid:202) ani przetwarza(cid:202) wiadomo(cid:258)ci z samego rana, ale moim zdaniem t(cid:218) zasad(cid:218) wymy(cid:258)lono w czasach, kiedy sprawdzanie poczty na urz(cid:200)dzeniu przeno(cid:258)nym nie by(cid:239)o jeszcze mo(cid:285)liwe. Ja nie mam nic przeciwko takim dzia(cid:239)aniom, pod warunkiem (cid:285)e post(cid:218)pujesz zgodnie z regu(cid:239)(cid:200) „przejrzyj, przetwórz, zajmij si(cid:218) tym”. Wyszukaj wiadomo(cid:258)ci, które maj(cid:200) bezpo(cid:258)redni wp(cid:239)yw na Twoje plany na dany dzie(cid:241). Nie powiniene(cid:258) robi(cid:202) tego na komputerze, poniewa(cid:285) mo(cid:285)esz niepotrzebnie wyd(cid:239)u(cid:285)y(cid:202) ten proces, przez co Twoje szanse na osi(cid:200)gni(cid:218)cie wysokiej wydajno(cid:258)ci i imponuj(cid:200)cych rezultatów zmalej(cid:200). Jest jednak kilka wyj(cid:200)tków od tej regu(cid:239)y. (cid:102) Jeste(cid:258) pracownikiem niezale(cid:285)nym (samozatrudnienie) czy pracujesz w du(cid:285)ym biurze? Je(cid:285)eli pracujesz w biurze i z samego rana zabierzesz si(cid:218) do realizowania swoich zada(cid:241), odk(cid:239)adaj(cid:200)c sprawdzenie poczty na pó(cid:283)niej, ryzyko, (cid:285)e co(cid:258) przegapisz, jest mniejsze, poniewa(cid:285) je(cid:258)li wydarzy si(cid:218) co(cid:258) wa(cid:285)nego, na pewno kto(cid:258) Ci(cid:218) o tym powiadomi — osobi(cid:258)cie lub telefonicznie. I na odwrót: je(cid:258)li pracujesz sam, musisz zadba(cid:202) o to, (cid:285)eby by(cid:202) ze wszystkim na bie(cid:285)(cid:200)co. (cid:102) Masz czas na proaktywne dzia(cid:239)ania czy musisz lecie(cid:202) na zebranie? G(cid:239)ównym powodem, dla którego nie powinno si(cid:218) przegl(cid:200)da(cid:202) poczty z samego rana jest to, (cid:285)e ten czas zostanie du(cid:285)o lepiej wykorzystany, je(cid:258)li przeznaczysz go na proaktywne dzia(cid:239)ania i wypracowywanie imponuj(cid:200)cych rezultatów. Je(cid:258)li zrezygnujesz ze sprawdzenia wiadomo(cid:258)ci z samego rana, mo(cid:285)esz wykorzysta(cid:202) ten czas na proaktywne dzia(cid:239)ania, które umo(cid:285)liwi(cid:200) Ci skre(cid:258)lenie kilku punktów z listy nast(cid:218)pnych dzia(cid:239)a(cid:241). Je(cid:285)eli za chwil(cid:218) musisz i(cid:258)(cid:202) zebranie, to nie masz czasu na proaktywne dzia(cid:239)ania ani przetwarzanie e-maili ze skrzynki pocztowej — w takiej sytuacji przejrzenie nowych wiadomo(cid:258)ci po to, (cid:285)eby si(cid:218) upewni(cid:202), (cid:285)e zebranie nie zosta(cid:239)o odwo(cid:239)ane ani przesuni(cid:218)te, jest z pewno(cid:258)ci(cid:200) rozs(cid:200)dne. (cid:102) Czy pracujesz z lud(cid:283)mi mieszkaj(cid:200)cymi w innej strefie czasowej? Je(cid:285)eli wspó(cid:239)pracujesz z osobami, które szykuj(cid:200) si(cid:218) do wyj(cid:258)cia z pracy w momencie, gdy Ty przychodzisz do swojego biura, to przejrzenie nowych wiadomo(cid:258)ci z samego rana jest sensownym rozwi(cid:200)zaniem — by(cid:202) mo(cid:285)e niektóre z nich dotycz(cid:200) pilnych spraw, które trzeba omówi(cid:202), jeszcze zanim te osoby zako(cid:241)cz(cid:200) swój dzie(cid:241) pracy. Kup książkęPoleć książkę Opracuj lepszy system (cid:126) 199 (cid:102) Czy „przeszkoli(cid:239)e(cid:258)” osoby, z którymi masz regularny kontakt? Nie chodzi tu o szkolenia w tradycyjnym rozumieniu tego s(cid:239)owa, a raczej o to, czego oczekuj(cid:200) od Ciebie inni ludzie, znaj(cid:200)c Twoje zwyczaje i typowe zachowania. Oto przyk(cid:239)ad: po(cid:258)rednik w obrocie nieruchomo(cid:258)ciami pyta mnie, co ma zrobi(cid:202), (cid:285)eby klienci przestali wydzwania(cid:202) do niego o 21.00. Moja odpowied(cid:283) brzmi: „Przesta(cid:241) odbiera(cid:202) telefon”. Ludzie, którzy musz(cid:200) si(cid:218) z Tob(cid:200) skontaktowa(cid:202), u(cid:285)yj(cid:200) takiej metody, która b(cid:218)dzie skuteczna. Je(cid:285)eli nauczy(cid:239)e(cid:258) swoich wspó(cid:239)pracowników i klientów, (cid:285)e odpowiadasz od razu na ka(cid:285)d(cid:200) wiadomo(cid:258)(cid:202), to b(cid:218)d(cid:200) u(cid:285)ywali poczty elektronicznej do informowania Ci(cid:218) o pilnych sprawach. I na odwrót: je(cid:258)li napisz(cid:200) do Ciebie i b(cid:218)d(cid:200) musieli czeka(cid:202) na odpowied(cid:283) zbyt d(cid:239)ugo, spróbuj(cid:200) skontaktowa(cid:202) si(cid:218) z Tob(cid:200) w inny sposób. Na ko(cid:241)cu oceni(cid:200), która metoda by(cid:239)a najbardziej skuteczna, i zastosuj(cid:200) j(cid:200) ponownie, gdy znów b(cid:218)d(cid:200) musieli si(cid:218) z Tob(cid:200) pilnie skontaktowa(cid:202). Nie jeste(cid:258) w stanie kontrolowa(cid:202) zachowania innych ludzi, ale mo(cid:285)esz stworzy(cid:202) sytuacje, które b(cid:218)d(cid:200) wspomaga(cid:202) Twoj(cid:200) wydajno(cid:258)(cid:202) zamiast j(cid:200) sabotowa(cid:202). Uwaga Jeśli chodzi o „szkolenie” innych, ważne jest, abyś umiał rozróżnić sprawy „ważne” i „pilne”. Czy coś, co jest dla kogoś pilne, jest pilne również dla Ciebie? Jeśli nie, to być może nie musisz spieszyć się z odpowiedzią. Zastanów się, czy nie stawiasz sobie zbyt wysokiej poprzeczki co do tego, jak szybko masz odpowiadać na e-maile. Pracowałam z firmami, których pracownicy uważali, że nawet najmniejsze zwlekanie z odpowiedzią jest równoznaczne z niską jakością obsługi klienta. Gdy jednak zapytali o to klientów wprost, okazało się, że są oni całkowicie usatysfakcjonowani, jeśli otrzymują odpowiedź w ciągu jednego dnia roboczego (co oznacza, że natychmiastowa odpowiedź nie jest konieczna). Jak wspomnia(cid:239)am wcze(cid:258)niej, je(cid:285)eli posiadasz urz(cid:200)dzenie przeno(cid:258)ne i masz wystarczaj(cid:200)co du(cid:285)o samodyscypliny, (cid:285)eby nie rozproszy(cid:202) si(cid:218) podczas wykonywania tego zadania, mo(cid:285)esz przegl(cid:200)da(cid:202) wiadomo(cid:258)ci kilka razy dziennie — w tym równie(cid:285) z samego rana (ja sama tak robi(cid:218)). B(cid:200)d(cid:283) jednak ostro(cid:285)ny, poniewa(cid:285) nie raz zdarzy Ci si(cid:218), (cid:285)e po przeczytaniu nowej wiadomo(cid:258)ci w telefonie b(cid:218)dziesz chcia(cid:239) pobiec do komputera, (cid:285)eby „tylko na ni(cid:200) odpowiedzie(cid:202)” — a to mo(cid:285)e si(cid:218) (cid:283)le sko(cid:241)czy(cid:202)! Teraz, gdy umiesz ju(cid:285) okre(cid:258)li(cid:202), jak cz(cid:218)sto powiniene(cid:258) sprawdza(cid:202) poczt(cid:218), zadaj sobie nast(cid:218)pne pytanie: „Jak cz(cid:218)sto powinienem j(cid:200) przetwarza(cid:202)?”. To tak(cid:285)e zale(cid:285)y od kilku czynników, takich jak: (cid:102) Charakter Twojej komunikacji internetowej — ile naprawd(cid:218) wa(cid:285)nych wiadomo(cid:258)ci dostajesz poczt(cid:200) elektroniczn(cid:200)? (cid:102) Rezultat przegl(cid:200)dania wiadomo(cid:258)ci — czy wi(cid:218)kszo(cid:258)(cid:202) e-maili wymaga Twojej uwagi czy mo(cid:285)e zosta(cid:202) od(cid:239)o(cid:285)ona na pó(cid:283)niej? Kup książkęPoleć książkę 200 (cid:126) Rozdział 11. Zarządzanie pocztą elektroniczną (cid:102) Twój grafik na dany dzie(cid:241) lub tydzie(cid:241) — je(cid:285)eli masz wype(cid:239)niony grafik na jeden lub wi(cid:218)cej dni, musisz wzi(cid:200)(cid:202) pod uwag(cid:218) to, (cid:285)e prawdopodobnie nie b(cid:218)dziesz mie(cid:202) czasu na przetworzenie nowych wiadomo(cid:258)ci, dlatego wygospodaruj go na ten cel w nast(cid:218)pnych dniach. Tylko Ty wiesz, jak osi(cid:200)gn(cid:200)(cid:202) równowag(cid:218) i odzyska(cid:202) spokój. By(cid:202) mo(cid:285)e b(cid:218)dziesz musia(cid:239) codziennie przetwarza(cid:202) nowe e-maile; a mo(cid:285)e si(cid:218) oka(cid:285)e, (cid:285)e umiej(cid:218)tne przegl(cid:200)danie pozwoli Ci na przetwarzanie wiadomo(cid:258)ci tylko raz czy dwa razy w tygodniu. Pami(cid:218)taj o jednym: najwa(cid:285)niejsze jest, (cid:285)eby swoimi nawykami wspomaga(cid:202), a nie sabotowa(cid:202) w(cid:239)asn(cid:200) wydajno(cid:258)(cid:202). Cz(cid:218)sto wracaj do tego rozdzia(cid:239)u, pami(cid:218)taj(cid:200)c o tym, (cid:285)e nie istnieje jedno idealne rozwi(cid:200)zanie dla ka(cid:285)dej sytuacji. Zasada 60 sekund Podczas przetwarzania nowych wiadomo(cid:258)ci skorzystaj z wykresu przedstawiaj(cid:200)cego proces T.E.S.S.T. (zobacz rysunek 11.1). Szybko si(cid:218) przekonasz, (cid:285)e istnieje tylko pi(cid:218)(cid:202) mo(cid:285)liwych kombinacji dzia(cid:239)a(cid:241), które mo(cid:285)esz podj(cid:200)(cid:202): (cid:102) przeczytaj i usu(cid:241); (cid:102) przeczytaj, odpowiedz i usu(cid:241); (cid:102) przeczytaj i zachowaj na wypadek, gdyby(cid:258) musia(cid:239) kiedy(cid:258) wróci(cid:202) do tego e-maila; (cid:102) przeczytaj, odpowiedz i zachowaj; (cid:102) przenie(cid:258) wiadomo(cid:258)(cid:202) ze skrzynki odbiorczej na list(cid:218) zada(cid:241), je(cid:285)eli dana sprawa zajmie Ci wi(cid:218)cej ni(cid:285) kilka minut. Podczas przetwarzania postaraj si(cid:218) po(cid:258)wi(cid:218)ci(cid:202) jedn(cid:200) pe(cid:239)n(cid:200) minut(cid:218) na przemy(cid:258)lenie ka(cid:285)dej wiadomo(cid:258)ci — chyba (cid:285)e wystarczy Ci mniej czasu. Dzi(cid:218)ki temu (cid:239)atwiej zerwiesz z nawykiem pobie(cid:285)nego przegl(cid:200)dania. Je(cid:285)eli potrafisz przeczyta(cid:202) ca(cid:239)(cid:200) wiadomo(cid:258)(cid:202) w ci(cid:200)gu 10 sekund, wykorzystaj pozosta(cid:239)e 50 sekund na zastosowanie procesu T.E.S.S.T. zamiast szybko przechodzi(cid:202) do nast(cid:218)pnego e-maila — zastanów si(cid:218), co powiniene(cid:258) zrobi(cid:202) z t(cid:200) wiadomo(cid:258)ci(cid:200) (nie zostawiaj jej w skrzynce odbiorczej!). Zmuszenie si(cid:218) do po(cid:258)wi(cid:218)cenia pe(cid:239)nej minuty na jedn(cid:200) wiadomo(cid:258)(cid:202) to najtrudniejsza bariera, jak(cid:200) musisz pokona(cid:202). Nie b(cid:218)dziesz potrzebowa(cid:202) ca(cid:239)ej minuty na przetworzenie ka(cid:285)dej wiadomo(cid:258)ci, ale niekiedy zdarz(cid:200) Ci si(cid:218) takie, które zajm(cid:200) wi(cid:218)cej czasu. Jednak (cid:258)wiadomo(cid:258)(cid:202), (cid:285)e mo(cid:285)esz przeznaczy(cid:202) ca(cid:239)(cid:200) minut(cid:218) na ka(cid:285)dy e-mail, pomo(cid:285)e Ci zerwa(cid:202) z nawykiem sprawdzania poczty, gdy tak naprawd(cid:218) nie masz na to czasu. Kup książkęPoleć książkę Im mniej wiadomości wysyłasz, tym mniej ich dostajesz (cid:126) 201 RYSUNEK 11.1 (cid:377) Nawiasem mówi(cid:226)c, ta sama zasada dotyczy logowania si(cid:246) na Twitterze, LinkedInie i Facebooku, a tak(cid:344)e korzystania z innych narz(cid:246)dzi komunikacyjnych. Ostrze(cid:352)enie Nie zakładaj nigdy, że długość wiadomości jest proporcjonalna do wysiłku, jaki trzeba włożyć w jej przeczytanie lub przetworzenie. To, że dany e-mail jest długi, wcale nie musi oznaczać, iż zabraknie Ci czasu na jego przejrzenie. Jeżeli dobrze wykorzystasz przeznaczoną na niego minutę, zdołasz wydobyć wszystkie informacje potrzebne do jego przetworzenia. Dlatego nie zostawiaj długich wiadomości na potem, tylko od razu je przejrzyj. IM MNIEJ WIADOMOŚCI WYSYŁASZ, TYM MNIEJ ICH DOSTAJESZ (cid:109)wicz(cid:200)c umiej(cid:218)tno(cid:258)(cid:202) panowania nad swoj(cid:200) skrzynk(cid:200) odbiorcz(cid:200), zastanów si(cid:218), czy Ty sam nie przyczyniasz si(cid:218) do tego, (cid:285)e codziennie zalewaj(cid:200) Ci(cid:218) setki nowych wiadomo(cid:258)ci. (cid:146)atwo jest wys(cid:239)a(cid:202) e-mail, ale wi(cid:200)(cid:285)e si(cid:218) to z pewnymi niedogodno(cid:258)ciami Kup książkęPoleć książkę 202 (cid:126) Rozdział 11. Zarządzanie pocztą elektroniczną dla odbiorcy, je(cid:258)li poczta elektroniczna nie jest najskuteczniejsz(cid:200) metod(cid:200) komunikacji w danej sytuacji. Wiele osób wysy(cid:239)a e-maile w sprawach, które mo(cid:285)na omówi(cid:202) przez telefon, poniewa(cid:285) wydaje im si(cid:218), (cid:285)e to zabiera im mniej czasu ni(cid:285) przeprowadzenie rozmowy. Niektórzy w ten sposób unikaj(cid:200) kontaktu z lud(cid:283)mi. Niestety ten z(cid:239)y nawyk mo(cid:285)e bardzo utrudni(cid:202) Ci kontrol(cid:218) nad poczt(cid:200) elektroniczn(cid:200). Cz(cid:218)sto bowiem zdarza si(cid:218), (cid:285)e jedna wiadomo(cid:258)(cid:202) prowadzi do powstania ca(cid:239)ego (cid:239)a(cid:241)cuszka e-maili przesy(cid:239)anych w t(cid:218) i z powrotem, podczas gdy ca(cid:239)(cid:200) spraw(cid:218) mo(cid:285)na za(cid:239)atwi(cid:202) podczas jednej rozmowy telefonicznej. Poniewa(cid:285) wysy(cid:239)anie e-maili jest szybkie i proste, robimy to cz(cid:218)(cid:258)ciej, ni(cid:285) jest to potrzebne, zamieszczaj(cid:200)c w wiadomo(cid:258)ciach wi(cid:218)cej szczegó(cid:239)ów, ni(cid:285) wymaga dana sytuacja. Oto zasada, której powiniene(cid:258) si(cid:218) trzyma(cid:202): je(cid:285)eli nie chcesz zadzwoni(cid:202), (cid:285)eby przekaza(cid:202) informacj(cid:218), to zastanów si(cid:218), czy e-mail jest na pewno lepsz(cid:200) metod(cid:200) komunikacji. Wcze(cid:258)niej w tym rozdziale postawi(cid:239)am tez(cid:218), (cid:285)e poczta elektroniczna by(cid:239)a prawdopodobnie pierwsz(cid:200) elektroniczn(cid:200) sieci(cid:200) spo(cid:239)eczno(cid:258)ciow(cid:200) na (cid:258)wiecie. Od tamtego czasu wielu z nas zd(cid:200)(cid:285)y(cid:239)o wyrobi(cid:202) w sobie nawyki, które przynosz(cid:200) wi(cid:218)cej szkody ni(cid:285) po(cid:285)ytku. W ci(cid:200)gu ostatnich 10 lat powsta(cid:239)o kilkana(cid:258)cie rodzajów nowych sieci spo(cid:239)eczno(cid:258)ciowych i innych narz(cid:218)dzi, których celem jest doskonalenie procesu wirtualnej konwersacji. Rozmaite aplikacje internetowe umo(cid:285)liwiaj(cid:200) nam prowadzenie rozmów z wieloma osobami naraz. Oto niektóre przyk(cid:239)ady narz(cid:218)dzi internetowych, których mo(cid:285)esz u(cid:285)y(cid:202) do przeprowadzenia takiej wirtualnej konwersacji: (cid:102) narz(cid:218)dzia do tworzenia ankiet; (cid:102) grupy dyskusyjne, takie jak Yahoo! czy Google Groups; (cid:102) serwisy do udost(cid:218)pniania dokumentów; (cid:102) Evite i inne narz(cid:218)dzia do planowania i zapraszania; (cid:102) narz(cid:218)dzia umo(cid:285)liwiaj(cid:200)ce tworzenie harmonogramów w trybie online, takie jak TimeBridge i When Is Good; (cid:102) platformy blogerskie i ró(cid:285)ne serwisy wiki umo(cid:285)liwiaj(cid:200)ce dodawanie komentarzy i dokonywanie poprawek; (cid:102) serwisy, w których mo(cid:285)na udost(cid:218)pnia(cid:202) filmy i zdj(cid:218)cia oraz dodawa(cid:202) komentarze; (cid:102) media spo(cid:239)eczno(cid:258)ciowe, takie jak Facebook, Google+, LinkedIn czy Twitter. Oczywi(cid:258)cie wci(cid:200)(cid:285) s(cid:200) dost(cid:218)pne „stare” metody przeprowadzania grupowych dyskusji: zebrania, wideokonferencje i telekonferencje. Kup książkęPoleć książkę Trzy rzeczy, których nie powinieneś robić (cid:126) 203 Wszystkie narz(cid:218)dzia internetowe wymienione na powy(cid:285)szej li(cid:258)cie mog(cid:200) opiera(cid:202) si(cid:218) albo na dobrowolnym podj(cid:218)ciu wysi(cid:239)ku i po(cid:258)wi(cid:218)ceniu czasu przez u(cid:285)ytkownika, by odwiedzi(cid:239
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Sekrety osobistej efektywności. Osiągaj niemożliwe i skutecznie zarządzaj swoim życiem
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: