Darmowy fragment publikacji:
www.tandemy.pl
Iwan Gregor
1
Spis treści
Wstęp
Jak powstał tandem
Poznaj konstrukcję systemu tandemowego
●● System tandemowy
●● Spadochron główny
●● Slajder
●● Linki sterownicze spadochronu
●● Uprząż, pokrowiec i spadochron zapasowy
●● Hamulec – stabilizator
●● Automat spadochronowy
●● System automatycznego otwierania czaszy zapasowej
Jak przebiega skok tandemowy
●● Przygotowanie teoretyczne
●● Przygotowanie praktyczne
●● Dopasowanie uprzęży
●● Lot samolotem
●● Wyskok z samolotu
●● Swobodne spadanie
●● Lądowanie
Kwalifikacje pilota tandemu
Kto może skakać w tandemie
●● Kryterium wzrostu
●● Kryterium masy
●● Niedopuszczalne schorzenia
●● Skoki z 4000 metrów a zdrowie
●● Emocje podczas skoku
Ubezpieczenia i procedury
5
7
12
12
12
14
15
16
18
19
21
23
23
24
25
26
27
29
32
35
38
38
38
39
40
41
43
“Wszystko co chciałbyś wiedzieć
o skokach spadochronowych”
Autor: Iwan Gregor
Okładkę zaprojektował Iwan Gregor
Copyright Atmosfera Sp. z o.o.
ISBN 978-83-63524-05-0
Wydanie pierwsze
2
Wszystko co chcesz wiedzieć o skokach tandemowych
www.tandemy.pl
Iwan Gregor
3
●● Ubezpieczenia
●● Warunki pogodowe dla skoków tandemowych
Zapraszam do słonecznej Hiszpanii
●● Kursy AFF
●● Skoki AFF intro
●● Kursy FS1
●● Kursy układacza spadochronu głównego
●● Kursy Pro BASE
O autorze
43
44
48
49
50
50
51
51
53
Wstęp
Skoki tandemowe są coraz bardziej popularną formą aktywności,
która ma dostarczyć ekstremalnych doznań. Choć jest to relatywnie
bezpieczna zabawa, to na pewno warto dowiedzieć się co nieco na
ten temat, zanim stanie się na progu samolotu.
Książka ta nie służy ani do nakłonienia, ani nie zniechęcenia do skoku.
Jeśli ktoś ma ochotę skoczyć, to zapewne zrobi to prędzej czy później.
Posiadając podstawową wiedzę na ten temat, można zrobić to w
sposób bardziej świadomy.
Skoki spadochronowe są dość młodą dyscypliną lotniczą, można
powiedzieć, że od mniej więcej stu lat trwa proces jej dynamicznego
rozwoju. Skoki tandemowe mają dużo krótszą historię i wiedza na ich
temat jest, powiedzmy, mizerna.
W takiej sytuacji osoba zainteresowana skokiem zdana jest wyłącznie
na prawdę internetową produkowaną w celach marketingowych.
Wszystko na temat skoków jest więc cacane i idealne, bezpieczne,
wygodne, radosne i przystępne. Albo z drugiej strony jest
stworzeniem zagrożenia życia i odstępstwem od normalności, które
powinno być napiętnowane i wytępione. Krótko mówiąc, brak jest
źródeł wiedzy dotyczącej skoków tandemowych.
Ponieważ życie nie znosi stanu próżni, najwyższy czas tą lukę zapełnić
przejrzystym kompendium wiedzy. Po parudziesięciu latach skakania,
po kilku tysiącach wykonanych tandemów i wyszkoleniu wielu
tandempilotów, nadszedł czas na zebranie podstawowej wiedzy o
skokach tandemowych.
4
Wszystko co chcesz wiedzieć o skokach tandemowych
www.tandemy.pl
Iwan Gregor
5
To pierwsze wydanie informacyjnego e-booka dla zainteresowanych
przygodą ze spadochroniarstwem. Mam nadzieję, że w sposób
wyczerpujący opisuję poniżej najważniejsze tematy dotyczące skoku z
instruktorem.
Jeśli jednak, w trakcie lektury rodzić się będą pytania, na które
nie można znaleźć odpowiedzi w tekscie, bardzo proszę o kontakt.
Odpowiem drogą mailową, a pytanie zapewne przyczyni się do
rozszerzenia materiału kolejnych edycji.
Przedstawiam więc niektóre informacje, które pozwolą bardziej
świadomie podejść do drzwi samolotu.
Jak powstał tandem
Do powstania systemu tandemowego doprowadził splot kilku
okoliczności.
Wszystko zaczęło się od rozwoju technik radiolokacji. Co ma jednak
piernik do wiatraka? Tak może zapytać czytelnik i okaże się, że
mogą mieć one sporo wspólnego. Rozwój spadochroniarstwa od
okresu międzywojennego był ważnym elementem strategii ataku
wojskowego.
Przerzucona na
tyły wroga grupa
rozrabiaków na
spadochronach miała
przecierać szlak dla
piechoty lub innych
grup. Faktycznie,
w czasie trwania II
Wojny Światowej
spektakularne akcje
spadochronowe, nawet jeśli nie zostały poparte jakimś wybitnym
sukcesem militarnym, to na pewno odcisnęły się głębokim piętnem w
zielonych, wojskowych umysłach.
Wszystko było więc proste. Duże samoloty transportowe napełnione
spadochroniarzami, pod osłoną nocy (najlepiej około godziny czwartej
rano, bo wtedy czujność obronna jest najmniejsza) przerzucają
krocie desantowców. Ci paraliżują, co da się paraliżować, uśmiercają,
kogo da się uśmiercić i straty dla wolniej wkraczających na tereny
wroga jednostek wojsk są realnie zmniejszone. Tak ważna funkcja
6
Wszystko co chcesz wiedzieć o skokach tandemowych
www.tandemy.pl
Iwan Gregor
7
strategiczna była silnym motorem
rozwoju techniki spadochronowej.
Minęła wojna i powstał tranzystor.
Pod koniec 1947 w laboratoriach
Bell Telephone Laboratories został
skonstruowany pierwszy, działający
trazystor ostrzowy. To był przełom nie
tylko dla radiokomunikacji cywilnej.
Pamiętajmy, że był to okres niezwykle
dynamicznie postępującego rozwoju
uzbrojenia.
Elektronika stała się tak wrażliwa, że już nie można było „na rympał”
wlecieć samolotem pełnym komandosów nad czyjeś terytorium. Ta
sama elektronika umożliwiała także bardziej precyzyjne zestrzelenie
obcych statków powietrznych, które lecąc nisko ze skoczkami byłyby
celem podobnym do ślepych, głuchych
i tęgich kaczek.
Nastało więc nowe zapotrzebowanie
na dywersję, która ominie te
zabezpieczenia. Nastała era skoków
HAHO i HALO oraz bardzo silnego
zapotrzebowania na inną konstrukcję
spadochronu niż klasyczny (oporowy).
Wczesne lata siedemdziesiąte
zaowocowały pierwszym
spadochronem szybującym. W tym
samym momencie spadochron okrągły
zyskał miano klasycznego.
Spadochron szybujący był doskonalszy i bardziej interesujący dla
wojska niż oporowy spadochron klasyczny.
Doskonałość spadochronu to liczba metrów, które może przelecieć
do przodu przy utracie jednego metra wysokości. O ile spadochrony
klasyczne, zaopatrzone w szczeliny napędowe były w stanie osiągnąć
doskonałość 1 ( czyli na jeden metr opadania przypada 1 metr lotu do
przodu) to spadochrony szybujące od razu mogły się zdystansować
wynikiem 2-3. Niby niewiele,
jednak wystarczająco dużo
aby powstały podwaliny pod
skoki HAHO (High Altitude High
Opening).
Skoczek, oczywiście pod
standardową osłoną nocy,
opuszczał samolot na wysokości
- powiedzmy - 10 km. Otwierał
natychmiast spadochron i leciał w stronę granicy wroga. Samolot
kontynuował lot, jak gdyby nigdy nic, lub zawracał. Komandos na
otwartej, czaszy był niezauważalny dla radarów, bezkarnie lądował
więc na terytorium wroga i jako dobry dywersant mordował, palił,
niszczył i gwałcił. Oczywiście gwałty nie były ujęte w rozkazach
generalicji, były jedynie ponadnormatywną aktywnością bohaterów
tekstylnego lotnictwa. Skoki HAHO i HALO (High Altitude Low
Opening) do dnia dzisiejszego stanowią ważną pozycję w wojskowym
menu dywersji.
W tym właśnie momencie historii system tandemowy stał się bardzo
8
Wszystko co chcesz wiedzieć o skokach tandemowych
www.tandemy.pl
Iwan Gregor
9
pasażer. Kompetencje są po stronie instruktora, ciekawość po stronie
pasażera. Wszystko się kręci bardzo bezpiecznie od wielu lat. Można
też przyjąć, że spora część doświadczonych skoczków zaczynała
właśnie od skoku tandemowego. Z każdym rokiem statystyka ta
przemawia coraz bardziej na korzyść tandemu.
ważny dla wojska.
Spadochron szybujący tym różnił się od klasycznego, iż pozwalał na
wyhamowanie prędkości pionowej i poziomej.
Co za tym idzie, wyszkolony komandos mógł zabrać ze sobą nie
tylko masę potrzebnego do dywersji sprzętu, mógł zabrać jakiegoś
sprytnego specjalistę, który choć nie zna się na skokach, to potrafi
wrogowi zrobić zdrową rozpierduchę.
Tu warto sobie przypomnieć film z 1994 roku „Drop Zone”,
reżyserowany przez Johna
Bradhama. Fabuła scenariusza
opiera się właśnie o ideę
przenoszenia specjalisty
przy pomocy systemu
tandemowego. Film stawia w
niezbyt pozytywnym świetle
środowisko spadochronowe,
ale jako jeden z nielicznych,
obok produkcji takich jak:
„Na fali”, „Fandango”, „Cyrk straceńców”, czy „Na granicy ryzyka”
podejmuje tematykę spadochronową. Oglądając ten film trzeba
więc pamiętać, że faktycznie po to został skonstruowany system
spadochronów dla dwóch osób. Pilot tandemu miał być specjalistą
spadochronowym, pasażer zaś specjalistą z zupełnie innej dziedziny,
którego nie trzeba było szkolić do skoków.
Szybko zwęszono w tym wynalazku zapach dolarów. Od kilkudziesięciu
lat, skoki tandemowe stanowią atrakcję dla każdego „ prosto z ulicy”.
Zasada jest prosta, do zestawu spadochronów doczepiony jest
10
Wszystko co chcesz wiedzieć o skokach tandemowych
www.tandemy.pl
Iwan Gregor
11
Poznaj konstrukcję systemu tandemowego
Zazwyczaj tłumaczy się różnice pomiędzy normalnym spadochronem,
a spadochronem tandemowym, co jest zrozumiałe dla skoczka
spadochronowego. Wydaje mi się, że w przypadku osoby, która
jeszcze nigdy nie skakała, tłumaczenie takich różnic nie jest
metodyczne. Trzeba zacząć od podstaw.
System tandemowy
System tandemowy to zestaw dwóch spadochronów umieszczonych
specjalnie skonstruowanym pokrowcu wraz z uprzężą dla tandem
pilota.
Spadochron główny jest umieszczony w specjalnej w osłonie w dolnej
części pokrowca, a spadochron zapasowy - w górnej. W niektórych
systemach spadochronowych widać częściowo dekielek pilocika
sprężynowego.
Uprząż pilota tandemu
posiada zaczepy umożliwiające
podłączenie dodatkowej uprzęży
pasażera. Zestaw spadochronów
zabezpieczony jest układem RSL
oraz automatem spadochronowym.
Spadochron główny
Czasza spadochronu głównego jest
zazwyczaj dziewięciokomorową
konstrukcją o obrysie pół-
eliptycznym, lub eliptycznym. Prostokątne czasze, ze względu na
swoją mniejszą doskonałość, powoli znikają z ofert producentów.
Pozwolę sobie rozszyfrować nieco to spadochronowe nazewnictwo
wraz z przybliżaniem
zagadnień konstrukcyjnych.
Spadochron szybujący działa
podobnie do skrzydła w
samolocie. Poprzez przepływ
powietrza wytwarza siłę
nośną na swojej górnej
powierzchni. Aby wykonać
taki profil aerodynamiczny z
tkaniny syntetycznej, trzeba
górną i dolną powierzchnię
sprytnie połączyć ze sobą.
Do tego służą żebra wszyte
wewnątrz czaszy.
Do pionowych żeber zamocowane są linki nośne. Liczba żeber i liczba
rzędów linek definiuje nam liczbę komór czaszy. Zwykle w przypadku
tandemów będzie to dziewięć komór podczepionych na dziesięciu
rzędach linek nośnych.
Obrys pół-eliptyczny i eliptyczny to pomysł z II Wojny Światowej.
Skrzydła samolotów wytwarzały na swoich krawędziach zawirowania
i opory aerodynamiczne. Wystarczyło lekko je zaokrąglić, aby w
podniebnych bataliach zyskać większą prędkość. W przypadku
spadochronu tandemowego obrys pół-eliptyczny (zaokrąglony tył
czaszy) lub eliptyczny (zaokrąglony przód i tył) daje większą prędkość
12
Wszystko co chcesz wiedzieć o skokach tandemowych
www.tandemy.pl
Iwan Gregor
13
lotu. W efekcie wytwarza się większa siła nośna i można wylądować z
większym pasażerem.
Slajder
Zwykle trudno jest wytłumaczyć komuś, kto pierwszy raz skacze, że
potrzebne jest spowolnienie procesu napełniania spadochronu. Każdy
zastanawia się, czy jego spadochron się otworzy.
Otóż spadochron bardzo chce się otworzyć. Wystarczy sobie
wyobrazić, że trzymamy w dłoni
plastikową torebkę i wystawiamy
ją za okno pociągu jadącego
100 km/h. Raczej trudno będzie
ją utrzymać, powietrze będzie
nam ją wyrywać z dłoni. Czasza
spadochronu ma parędziesiąt
metrów kwadratowych
powierzchni i jest wystawiona na
działanie powietrza pędzącego
z prędkością 200 km/h. To
potężna siła. Tkanina jest bardzo
wytrzymała, każda linka nośna
wytrzyma nawet 200 kg, uprząż
nie pęknie nawet przy paru tonach obciążenia. To organizm człowieka
jest najdelikatniejszym elementem tego zestawu.
Slajder spowalnia otwarcie czaszy głównej do mniej więcej 1,5 – 4
sekund. To więc wystarcza, żeby nie obnieść obrażeń i nie traktować
tego procesu jako bardzo dyskomfortowego.
Slajder jest prostokątem wykonanym z syntetycznej tkaniny (zwykle
takiej samej jak czasza spadochronu), wzmocnionym na brzegu
szeroką taśmą, na której umieszczone są duże, metalowe oczka.
Przez ich otwory przechodzą linki nośne i sterownicze spadochronu.
W trakcie układania spadochronu slajder umieszczany jest na górze
linek nośnych, a podczas otwarcia slajder zjeżdża w dół, w stronę
taśm nośnych systemu tandemowego. Slajder w początkowej fazie
napełniania się czaszy jest trzymany u góry przez napływające z dołu
strugi powietrza, dopiero gdy prędkość spadania zmaleje, może
rozpocząć swoją podróż do dołu. To prosty i niezawodny sposób
spowolnienia napełniania się spadochronu. Dodatkową funkcją
slajdera jest uporządkowanie procesu napełniania i pogrupowanie
linek nośnych spadochronu.
Linki sterownicze spadochronu
...zamocowane są do tyłu czaszy. Tył, nazywany również krawędzią
spływu, to miejsce, gdzie dwie warstwy tkaniny: górna i dolna, łączą
się ze sobą. Na skrajach spływu doczepione są linki sterownicze.
Dla bezpieczeństwa w tandemie zastosowano zdublowany system
sterowania. Na każdą stronę przypadają dwie linki sterownicze, jedna
z nich łączy się ze skrajnymi komorami czaszy, druga zaś z tymi bliżej
środka. Do zabawy, podczas lotu na otwartej czaszy spadochronu
służą linki zewnętrzne, do manewru lądowania używa się obu
linek. Linki mogą być połączone z dwoma lub czterema uchwytami
sterowniczymi. Tandem pilot podczas lotu może zaproponować
pasażerowi posterowanie spadochronem. Wtedy pasażer podczas
lotu ma kontakt jedynie z linkami zewnętrznymi.
14
Wszystko co chcesz wiedzieć o skokach tandemowych
www.tandemy.pl
Iwan Gregor
15
Ciekawostką techniczną jest to, że tylko jedna para linek jest
hamowana przy układaniu. Hamowanie spadochronu ma na celu
jego regularne otwarcie. Jednak gwałtowne otwarcie czaszy może
uszkodzić linki sterownicze. Drugi zestaw zwykle jest więc wyłączony
z tych naprężeń i linki sterownicze są bezpiecznie umieszczone w
specjalnych gumkach. Jeśli nawet linka sterownicza uszkodzi się, to
pilot tandemu ma możliwość sterowania spadochronem.
Uprząż, pokrowiec i spadochron zapasowy
Nie bez powodu zgrupowałem te trzy elementy razem. Zarówno
uprząż z pokrowcem jak i spadochron zapasowy są niezwykle
istotnymi składnikami systemu tandemowego. Nie zawaham się
stwierdzić, iż są najważniejsze. Choć w nomenklaturze spadochron
główny mógłby wydawać się najistotniejszy, to tak naprawdę nazwa
„główny” wiąże się bardziej z faktem, że właśnie ten spadochron jest
głównie używany.
Zarówno spadochron zapasowy, jak i zintegrowany pokrowiec
wraz z uprzężą muszą być produkowane w oparciu o TSO lub ETSO.
European Technical Standard Order to ściśle opisana seria testów,
które spadochron awaryjny i pokrowiec muszą pozytywnie przejść,
aby dostać aprobatę EASA. Tylko z taką certyfikacją można dany
spadochron dopuścić do eksploatowania.
Za te elementy odpowiada uprawniony mechanik – układacz. Nie
wolno mu złożyć spadochronu zapasowego bez certyfikacji ETSO. Te
dwa, jakże ważne elementy, mają swoje podstawowe ograniczenia
użytkowania. Prędkość
spadania w trakcie
otwarcia oraz masa
zespołu tandemowego.
Jeśli mamy zestaw
dopuszczony do
maksymalnej masy 220
kg, oznacza to, że suma
mas pilota tandemu,
pasażera oraz sprzętu
nie może przekroczyć
tej wartości. Podobnie
wygląda kwestia
dopuszczalnej prędkości, przy której może być otwierany używany
tandem.
Spadochron zapasowy ma jeszcze jedną, bardzo ważną cechę –
otwiera się w każdej pozycji. Dzięki specjalnej wolnej osłonie czaszy,
nawet jeśli w czasie otwierania pilocik sprężynowy trafi niefortunnie
pod nogę albo rękę kogoś z zespołu to i tak zapasowy spadochron
otworzy się prawidłowo.
System tandemowy pełni więc wiele funkcji:
• ma zmieścić ułożone dwa spadochrony – główny i zapasowy,
16
Wszystko co chcesz wiedzieć o skokach tandemowych
www.tandemy.pl
Iwan Gregor
17
Nazwa: spadochron zapasowy nie brzmi tak poważnie, ale gdyby używać bardziej adekwatnego określenia – spadochron awaryjny – to zaraz można nabrać do niego większego szacunku.• ma umożliwić swobodne spadanie zabezpieczone otwartym
hamulcem aerodynamicznym,
• umożliwia uporządkowane napełnienie spadochronu
głównego,
• umożliwia łatwe odłączenie niesprawnej czaszy głównej od
zestawu,
• umożliwia uporządkowane napełnienie czaszy zapasowej,
•
jest przystosowany do działania elektronicznego układu
otwierania czaszy zapasowej,
•
jest zaopatrzony w system automatycznego inicjowania
otwarcia czaszy zapasowej po odczepieniu czaszy głównej,
• ma bezpiecznie przenieść wszystkie obciążenia pomiędzy
napełniającą się czaszą, a podwieszonymi skoczkami.
Jest więc tego całkiem sporo, choć pozornie wygląda to wszystko jak
duży plecak. Plecak faktycznie jest duży, zwykle zestaw tandemowy
waży około 25 kg.
Hamulec – stabilizator
Na większości zdjęć tandemowych łatwo można dostrzec mały
spadochronik nad opadającym zespołem tandemowym. Ten
spadochronik to hamulec spowalniający prędkość graniczną do
wartości bezpiecznej dla otwierania czaszy głównej. Czasem nazywany
jest również stabilizatorem, ale stabilizacja nie jest jego najważniejszą
funkcją.
Kilka sekund po opuszczeniu samolotu pilot tandemowy wyrzuca
hamulec z elastycznej kieszonki umieszczonej na spodzie pokrowca
spadochronowego. Hamulec napełnia się, ale nie otwiera
spadochronu głównego,
jest bowiem celowo
zablokowany. Jego
opór aerodynamiczny
równoważy dodatkową
masę pasażera,
dzięki temu zespół
tandemowy nie
rozpędza się do
ponad 300 km/h a
prędkość ma wartości
pozostające w
granicach normalnego,
swobodnego spadania (180-240 km/h).
Dopiero na planowanej wysokości otwarcia spadochronu instruktor
jednym wyzwalaczy odblokowuje proces napełniania spadochronu
głównego. Hamulec aerodynamiczny najpierw gaśnie (szczyt
spadochroniku zostaje wciągnięty do środka i opór ogranicza się do
furkotania sflaczałej tkaniny) a następnie wyciąga z pokrowca paczkę
z ułożonym wewnątrz spadochronem tandemowym. Tej wielkości
spadochronik, bez wcześniejszego zgaszenia mógłby uszkodzić czaszę
główną, szarpiąc ją zbyt dynamicznie za jej górną powierzchnię.
Automat spadochronowy
18
Wszystko co chcesz wiedzieć o skokach tandemowych
www.tandemy.pl
Iwan Gregor
19
Automatic Activation Device to urządzenie, które uruchamia proces
napełniania spadochronu zapasowego. Jest to elektroniczny układ
pomiaru dynamiki zmian ciśnienia. Analizuje on dwa parametry:
wartość ciśnienia, której odpowiada konkretna wysokość w
atmosferze oraz szybkość wzrostu ciśnienia, która przekłada się
bezpośrednio na prędkość spadania. Jeśli oba parametry zostaną
przekroczone jednostka centralna automatu uruchamia specjalny,
pirotechniczny przecinak, przez który przewleczona jest linka
zamykająca wyłogi pokrowca czaszy zapasowej. Linka ta nazywana
jest przez skoczków pętlą zamykającą, lub - po zapożyczeniu z języka
angielskiego - może nazwana być „loop”.
Do obsługi automatu służy panel kontrolny, który składa się z
wyświetlacza oraz jednego przycisku.
Dla najbardziej popularnego i uznanego na rynku automatu Cypres2
niemieckiej firmy Airtec Gmbh progowe wartości parametrów
zadziałania wynoszą: 35 m/s i 580 m. AAD od momentu uruchomienia
czuwa przez 14 godzin, po czym wyłącza się. Trudno sobie wyobrazić
dzień skoków, który trwa dłużej niż 14 godzin. Czas pracy jest więc
wystarczający długi.
20
Wszystko co chcesz wiedzieć o skokach tandemowych
Mikrokomputer wraz z zasilającą go baterią umieszczony jest
wewnątrz pokrowca spadochronu zapasowego na jego dolnej ściance.
Jest mniej więcej w środku całej bryły spakowanych spadochronów,
w miejscu, gdzie zawirowania powietrza i drobne odchylenia ciśnienia
są kompensowane przez wiele warstw materiału.
Dostęp do mikrokomputera i elementu tnącego ma jedynie
licencjonowany mechanik – układacz (rigger). Użytkownik automatu
ma dostęp do panelu kontrolnego. Może automat włączać,
wyłączać czy nastawiać inną wysokość kalkulowania działania.
Taka sytuacja może nastąpić, gdy start i lądowanie odbywają się
w różnych miejscach, o różnych wysokościach. Gdy pilot tandemu
planuje lądowanie na wzniesieniu, musi nanieść te informacje
do mikrokomputera. Zwykle automat kalibruje się w momencie
włączenia i przyjmuje wysokość, na której jest włączany jako
podstawę do obliczenia wysokości zadziałania.
System automatycznego otwierania czaszy zapasowej
System ten nazywany jest czasem RSL Reserve Static Line lub
MARD Main Assisted Reserve Deployment. To bardzo proste
połączenie pomiędzy jedną lub obiema taśmami nośnymi głównego
spadochronu, a zawleczką otwierającą spadochron zapasowy.
Krótko opisując ten prosty i pożyteczny patent: gdy główny
spadochron nie spełnia oczekiwań instruktora używa on uchwytu
do odczepiania czaszy głównej, czasza główna oddalając się do
zespołu tandemowego wyrywa zawleczkę i uruchamia spadochron
zapasowy. Testy wykazują, że zapas zaczyna się napełniać już 0,3-0,5
www.tandemy.pl
Iwan Gregor
21
sekundy od odczepienia czaszy głównej. System ten jest obowiązkowo
montowany w pokrowcach tandemowych podobnie jak AAD.
Jak przebiega skok tandemowy
Jest kilka ważnych faz skoku tandemowego:
• przygotowanie teoretyczne,
• praktyczne przygotowanie naziemne,
• dopasowanie uprzęży,
•
lot samolotem,
• wyskok z samolotu,
•
swobodne spadanie,
• otwarcie spadochronu głównego,
•
•
szybowanie na otwartym spadochronie,
faza lądowania.
Przygotowanie teoretyczne
Przygotowanie teoretyczne jest bardzo okrojoną formą
wprowadzenia pasażera tandemu w arkana spadochroniarstwa.
Trzeba pamiętać, że to nie jest kurs spadochronowy, a dużo informacji
podanych w krótkim czasie, tuż przed skokiem spadochronowym i tak
raczej się do niczego nie przyda.
Zazwyczaj wprowadzenie teoretyczne może dotyczyć:
• prezentacji sprzętu tandemowego,
•
sposobu podłączenia uprzęży pasażera tandemu do systemu
spadochronów,
22
Wszystko co chcesz wiedzieć o skokach tandemowych
www.tandemy.pl
Iwan Gregor
23
Pobierz darmowy fragment (pdf)