Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00098 007725 10468441 na godz. na dobę w sumie
Skuteczne techniki telemarketingu - książka
Skuteczne techniki telemarketingu - książka
Autor: Liczba stron: 184
Wydawca: Onepress Język publikacji: polski
ISBN: 83-7361-880-5 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> poradniki >> sprzedaż
Porównaj ceny (książka, ebook, audiobook).

Poznaj najdoskonalsze strategie sprzedaży telefonicznej

Telemarketing to jedna z coraz bardziej popularnych technik sprzedaży w Polsce. Pozwala na obniżenie kosztów i realizację planu sprzedaży w krótszym czasie niż w przypadku innych form sprzedaży bezpośredniej. Jednak sprzedaż produktów lub usług przez telefon nie jest tak łatwa, jak mogłoby się wydawać. Profesjonalny telemarketer powinien umieć odpowiednio wybrać grupę docelową, zaplanować przebieg rozmowy i być przygotowany na różne reakcje klientów. Najważniejszym i praktycznie jedynym narzędziem działania telemarketera jest głos, zatem musi on poświęcić najwięcej uwagi sposobowi mówienia. Tylko dzięki odpowiedniej wiedzy i umiejętnościom telemarketer może pokonać przeszkody stwarzane przez klienta i sfinalizować transakcję.

'Skuteczne techniki telemarketingu' to podręcznik przedstawiający tajniki działania profesjonalnych telemarketerów. Zawiera wskazówki ekspertów oraz sprawdzone tysiące razy strategie umożliwiające wykorzystanie telefonu jako potężnego i wydajnego narzędzia w sprzedaży. Dzięki tej książce dowiesz się, jak rozwijać i w pełni wykorzystywać swoje umiejętności sprzedaży przez telefon.

Jeśli chcesz działać jak profesjonalni telemarketerzy, przeczytaj tę książkę.

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

Spis treści O Autorce ................................................................................................ 9 Przedmowa do wydania polskiego .................................................... 11 1. O jeden telefon od sprzedaży ............................................................15 Zaczynamy! ...........................................................................................................17 Przemysł telemarketingowy ..............................................................................17 Czy powinieneś przeczytać tę książkę? ............................................................18 Czego nauczysz się z tej książki? .......................................................................19 Twój głos + Telefon = Sprzedaż ........................................................................ 20 Dlaczego powinieneś przeczytać tę książkę? ..................................................21 Określenie swoich potrzeb i celów ...................................................................23 Dlaczego firmy korzystają z telemarketingu? ............................................... 24 2. Siła sprzedaży telefonicznej .............................................................. 25 Po co korzystać z telemarketingu? ....................................................................25 Zalety i wady telemarketingu ............................................................................26 Co możesz, a czego nie możesz osiągnąć przez telefon? ............................. 28 3. Zarabianie na życie jako telemarketer ............................................31 Rodzaje funkcji telemarketingowych/sprzedaży telefonicznej .................. 31 Wynagrodzenie ...................................................................................................35 Godziny pracy .....................................................................................................38 Wymagane umiejętności ....................................................................................38 4. Najważniejszy jest właściwy przekaz .............................................. 43 Jaki jest komunikat Twojej firmy? ................................................................... 44 Komunikacja przez telefon .............................................................................. 47 Definiowanie celów ........................................................................................... 48 6 Skuteczne techniki telemarketingu Określ grupę docelową ...................................................................................... 48 Dopasowywanie komunikatu do potrzeb i oczekiwań klienta ...................50 Przyciągnięcie i zatrzymanie uwagi klienta ....................................................52 Przewidywanie obiekcji i radzenie sobie z nimi ............................................53 Finalizowanie transakcji ....................................................................................58 5. Podstawa to postawa ............................................................................ 59 Kształtowanie właściwej postawy .....................................................................59 Właściwy stan umysłu ........................................................................................60 Twoją postawę widać w mowie ciała i słychać w głosie .................................62 Bądź nieustępliwy, ale nie natrętny ..................................................................63 Zgoda z klientem ................................................................................................64 6. Masz głos! Wykorzystaj go w pracy ................................................ 67 Twój głos a Twoje szanse na sukces ..................................................................67 Naucz się kontrolować swój głos ......................................................................68 Głos jako narzędzie w sprzedaży ......................................................................73 Nie tylko mów, słuchaj! .....................................................................................75 Sprawdzaj brzmienie swego głosu ....................................................................76 Błędy, których należy unikać ........................................................................... 77 7. Plan działań telemarketera ................................................................ 79 Etap 1. Określenie, jacy ludzie/firmy kupią Twój produkt/usługę ........... 80 Etap 2. Tworzenie listy potencjalnych klientów ...........................................81 Etap 3. Nadawanie priorytetów ....................................................................... 82 Etap 4. Docieranie do nowych klientów ........................................................ 82 Etap 5. Przygotowanie do każdej rozmowy ....................................................83 Etap 6. Rozmowa ................................................................................................83 Etap 7. Radzenie sobie ze strażnikami ............................................................85 Etap 8. Nawiązanie kontaktu i rozmowa z decydentem ..............................85 Etap 9. Prezentacja oferty handlowej ...............................................................86 Etap 10. Próba sfinalizowania transakcji ........................................................ 87 Etap 11. Radzenie sobie z obiekcjami i przezwyciężanie ich ...................... 87 Etap 12. Finalizowanie transakcji .................................................................... 88 Etap 13. Zakończenie rozmowy ....................................................................... 89 Etap 14. Podsumowanie po rozmowie ............................................................ 90 Etap 15. Usługi o wartości dodanej ................................................................. 90 Etap 16. Polecanie potencjalnych klientów .................................................... 90 Wprowadzenie do prezentacji elementów wizualnych ................................91 Spis treści 7 8. Finalizowanie transakcji .................................................................... 93 Finalizowanie zaczyna się na samym początku ........................................... 94 Nasłuchuj sygnałów zachęcających do dokonania zakupu przez klienta ..... 94 Próba finalizacji ..................................................................................................95 Tworzenie wartości .............................................................................................96 Przykłady technik finalizowania transakcji .................................................. 97 Strategie towarzyszące finalizowaniu transakcji .........................................100 9. Doskonalenie umiejętności .............................................................103 Poradnik telemarketera .................................................................................... 103 Wykształcenie i rozwijanie swoich umiejętności ........................................ 117 10. Scenariusze telemarketingowe ........................................................121 Kto powinien napisać Twój scenariusz? ........................................................122 Elementy scenariusza telemarketingowego (rozmowy wychodzące) ....... 123 Strategie pisania scenariuszy telemarketingowych .....................................124 Poznaj eksperta od scenariuszy telemarketingowych .................................126 11. Techniki sprzedaży wykorzystywane przez zawodowców ........131 Strategia #1. Ubieraj się jak zawodowiec i tak też się zachowuj ................ 132 Strategia #2. Wyznaczaj sobie dzienne, tygodniowe i miesięczne cele .... 132 Strategia #3. Zarządzaj swoim czasem ........................................................... 133 Strategia #4. Wstępnie oceniaj potencjalnych klientów ............................ 133 Strategia #5. Obserwuj się podczas pracy ...................................................... 134 Strategia #6. Rozwijaj scenariusz .................................................................... 134 Strategia #7. Nagradzaj sam siebie ................................................................. 135 Strategia #8. Radź sobie z odmową ................................................................ 135 Strategia #9. Zawsze słuchaj potencjalnych i aktualnych klientów .......... 136 Strategia #10. Finalizuj transakcję .................................................................. 136 Strategia #11. Wzmacniaj bieżące relacje ....................................................... 136 Strategia #12. Pracuj bez przerw ..................................................................... 137 Strategia #13. Bądź dobrze zorganizowany i rób czytelne notatki ........... 137 Strategia #14. Radź sobie ze strażnikami ...................................................... 138 Strategia #15. Korzystaj z poczty głosowej .................................................... 138 Strategia #16. Niech internet pracuje dla Ciebie ......................................... 139 Wykorzystaj te strategie ................................................................................... 139 12. Błędy, których należy się wystrzegać .............................................141 Sporządzaj dzienne, tygodniowe i miesięczne plany .................................142 Pamiętaj, jak ważne jest nadawanie klientom priorytetów ........................142 Nie utoń w papierach! ...................................................................................... 143 8 Skuteczne techniki telemarketingu Bądź skoncentrowany przez cały dzień ......................................................... 143 Unikaj zawodowych i prywatnych pochłaniaczy czasu .............................144 Nie ignoruj zasady 80-20 .................................................................................144 Nie traktuj odmowy osobiście ........................................................................145 Unikaj stawiania sobie nierealistycznych celów ..........................................146 Doceń wagę wiedzy o produkcie/usłudze .....................................................146 Nie marnuj sił na osoby niekompetentne w sprawie podejmowania decyzji ................................................................147 13. Dostępne narzędzia telemarketingowe ........................................149 Idealne otoczenie ..............................................................................................150 Oprogramowanie do zarządzania danymi klientów ..................................150 Wyposażenie telefoniczne i zestawy słuchawkowe .....................................154 14. Oddajemy głos ekspertom ................................................................159 Tom Morill .........................................................................................................160 Barry Maher ........................................................................................................ 165 David English ....................................................................................................168 Carla Meine ........................................................................................................ 171 Podsumowanie ....................................................................................177 Na miejsca, gotowi, start! .................................................................................177 Skorowidz .............................................................................................179 O jeden telefon od sprzedaży Od 15 lat z powodzeniem zarabiam na życie jako zawodowy sprzedawca i te- lemarketer. Ty również możesz! Istnieje niezliczona ilość produktów i usług, jakie można sprzedawać przez telefon. Również zakres technik sprzedaży tele- fonicznej, jaki jest do Twojej dyspozycji, jest bardzo rozległy. Gdy zdobę- dziesz już wiedzę i rozwiniesz umiejętności niezbędne do sprzedawania pro- duktów i usług przez telefon, Twój potencjał jako zawodowego sprzedawcy telefonicznego będzie nieograniczony. Przez wszystkie te lata pracowałam w dużych centrach telefonicznych, two- rzyłam kampanie telemarketingowe dla dużych, średnich i małych przedsię- biorstw oraz świadczyłam usługi doradcze dla wielu firm. Korzystając z telefo- nu jako podstawowego narzędzia sprzedażowego, odkryłam strategie i sposoby, które umożliwiły mi sprzedaż produktów i usług za ponad 10 milionów dola- rów bez wychodzenia z mojego biura. Jedną z zalet telemarketingu jest to, że może być wykonywany z dowolnego miejsca. W trakcie mojej kariery udało mi się zarobić miliony dolarów, pra- cując w domowym biurze, dzięki czemu mogłam zarabiać na życie i jedno- cześnie korzystać z elastycznego rozkładu czasu pracy. Telemarketing to dla mnie więcej niż tylko praca. Stał się moją pasją! Nie jestem w stanie opisać uczuć ekscytacji i spełnienia, jakie towarzyszą mi podczas nawiązywania nowych kontaktów przez telefon i finalizowania transakcji sprzedaży. Świa- domość, iż sprzedałam właśnie produkt lub usługę, z której klient będzie zadowolony, i że moje działanie przyniosło dochód firmie (lub klientowi), a ja sama uzyskałam od tej sprzedaży prowizję, daje olbrzymią satysfakcję. 16 Skuteczne techniki telemarketingu Dla mnie telemarketing to źródło przyjemności. Jest to również duże wy- zwanie i olbrzymia satysfakcja — niezależnie od tego, czy chcesz być pełno- etatowym, zawodowym sprzedawcą przez telefon, czy chcesz tylko, by umie- jętności telemarketingowe stały się częścią Twojego aktualnego wachlarza technik sprzedażowych. Książka Skuteczne techniki telemarketingu zawiera wiedzę, jaką w pocie czoła zbierałam przez wiele lat, i daje Ci informacje niezbędne do niemal natychmiastowego osiągnięcia sukcesu. Dzięki tej książce, oprócz moich doświadczeń, będziesz mógł skorzystać z doświadczeń innych tele- sprzedawców. Będziesz mógł uczyć się na naszych błędach, nie popełniając ich samemu. Poznasz też techniki, które sprawdzają się w wielu różnych sy- tuacjach. Niezależnie od tego, czy dopiero zaczynasz swoją przygodę z telemarketin- giem, czy miałeś już jakieś doświadczenia w tej dziedzinie, książka ta pokaże Ci krok po kroku, jakie przeszkody i wyzwania spotkasz na swojej drodze. Będą to między innymi takie zagadnienia, jak: (cid:1) (cid:1) (cid:1) tworzenie własnej listy potencjalnych klientów, tworzenie skutecznych scenariuszy telemarketingowych, kształtowanie właściwej postawy, przezwyciężanie sprzeciwu, radzenie sobie z odmową, docieranie do właściwych osób, znaczące usprawnienie technik finalizowania transakcji, użycie odpowiedniego oprogramowania i narzędzi do maksymalizacji przychodów ze sprzedaży. (cid:1) (cid:1) (cid:1) (cid:1) (cid:1) Mimo iż nic nie zastąpi własnego doświadczenia, jeśli zaczniesz pracę tele- marketera wyposażony w odpowiednią wiedzę i strategie, Twoje szanse na osiągnięcie sukcesu rosną w postępie geometrycznym. Telemarketing może być oczywiście trudny i czasochłonny. Jednak wraz ze zdobywanym doświad- czeniem nauczysz się cieszyć ze zdobywania umiejętności niezbędnych do dokonywania transakcji jedna za drugą. Zachęcam do przeczytania tej książki w całości, a następnie powrotu do każ- dego z rozdziałów z osobna podczas planowania oraz pracy w charakterze telemarketera. Właściwie wszystko, co niezbędne, znajduje się w tej książce. Dodatkowe informacje dostępne są również na mojej stronie internetowej (www.EllenBendremer.com). Niezależnie od tego, co sprzedajesz, wkrótce od- kryjesz, że telefon to bardzo potężne narzędzie w odnajdywaniu klientów i finalizowaniu transakcji sprzedaży. O jeden telefon od sprzedaży 17 Mam nadzieję, że i Ty docenisz potęgę telemarketingu i nauczysz się, w jaki sposób korzystać z niego jako podstawowego narzędzia sprzedaży. Zaczynamy! W zależności od punktu widzenia słowo telemarketing może wywoływać różne skojarzenia. Dla właściciela firmy zajmującego się sprzedażą klientom lub innym firmom telemarketing może być rozwiązaniem umożliwiającym po- prawę wyników sprzedaży, osiągnięcie sukcesu i powiększenie zasięgu działania bez wychodzenia z biura. Jednakże z punktu widzenia siedzącego w domo- wym zaciszu klienta, telefon dzwoniący w najmniej odpowiednim momen- cie może wywoływać uczucie poirytowania i frustracji. Słownik Merriam-Webster definiuje telemarketing jako marketing produktów lub usług przez telefon. Słowo to zostało wprowadzone do słownika w 1980 roku, kiedy to stało się oczywiste, że telefon zmieni sposób prowadzenia in- teresów. Co do zasady, ludzie są bardzo zajęci. Nie chcą, by ktokolwiek przeszkadzał im, usiłując sprzedać produkt lub usługę, której nie potrzebują. Dobry tele- marketer potrafi szybko przyciągnąć uwagę osoby, do której dzwoni i udowod- nić jej, że to, co ma do zaoferowania, może przynosić korzyści. Zawodowy telemarketer, jeżeli ma odpowiednią wiedzę i umiejętności, może szybko przełamać stawiane przed nim bariery psychologiczne i dokonać sprzedaży. Przemysł telemarketingowy Wzrost w dziedzinie telemarketingu jest oszałamiający. Wprawdzie znale- zienie aktualnych i dokładnych statystyk na temat wykorzystania telefonu w sprzedaży jest trudne, jednakże poniżej przedstawiam kilka informacji, które uzmysłowią Ci, jak wiele osób pracuje w tym biznesie i jak wiele trans- akcji rocznie jest zawieranych w ten sposób1: (cid:1) (cid:1) „Ponad 70 transakcji biznesowych zawieranych jest przez telefon”. (Źródło: GeoTel, cytat z Gartner Group, wrzesień 1998 r.). „Sprzedaż produktów i usług poprzez telemarketing wychodzący osiągnęła w 1998 roku 482,2 miliardy dolarów, w tym 209,5 miliardów 1 Dane dla USA — przyp. red. (cid:10) 18 Skuteczne techniki telemarketingu (cid:1) (cid:1) (cid:1) (cid:1) (cid:1) dolarów w sprzedaży do konsumentów”. (Źródło: Direct Marketing Association, styczeń 1999 r., U.S. Direct Marketing Today: Economic Impact, 1998 r.). „W najbliższej przyszłości prawie 265 tys. amerykańskich firm będzie korzystać z telemarketingu”. (Źródło: CallOmni Telemarketing). „Łączna penetracja rynku konsumenckiego przez telemarketing B2C wynosi ponad 47,5 miliona gospodarstw domowych”. (Źródło: CallOmni Telemarketing). W 1997 r. centra telefoniczne sprzedały produkty i usługi o wartości 70 miliardów dolarów. Wartość ta rośnie o 20 rocznie.” (Źródło: GeoTel, cytat z Telemarketing Magazine, wrzesień 1998 r.). „W USA w 70 tysiącach centrów telefonicznych pracuje około 7 milionów osób. Przyrost zatrudnienia na stanowiskach handlowców-telemarketerów dochodzi nawet do 20 rocznie”. (Źródło: Davox, cytat z F.A.C Equities, 1998 r.). „W 1998 r. globalny rynek usług centrów telefonicznych osiągnął przychody w wysokości 23 miliardów dolarów. Przewiduje się, że do 2003 roku wartość ta podwoi się i osiągnie 58,6 miliarda dolarów. (Na podstawie podziału usług centrów telefonicznych na następujące kategorie: doradztwo, integracja systemów i outsourcing). Największy z segmentów, outsourcing, osiągnął w 1998 r. 17 miliardów dolarów (74 rynku). Szacuje się, że do 2003 r. wartość ta wzrośnie do 42 miliardów dolarów”. (Źródło: IDC, czerwiec 1999 r.). Polskie realia póki co jeszcze znacznie odbiegają od amerykańskich, które są odzwierciedlone w powyższych danych statystycznych. Jednak w opinii eks- pertów branża rozwija się pomyślnie, a coraz więcej średnich i małych firm korzysta z usług oferowanych przez centra marketingowe (telemarketingowe). Mimo wszystko kryteria oceny rozwoju branży ulęgają ciągłym zmianom, dlatego nie do końca można polegać na informacjach pochodzących nawet z 2002 czy 2003 roku. Więcej szczegółowych i aktualnych informacji na ten temat można znaleźć na stronie internetowej http://www.masterplan.com.pl Czy powinieneś przeczytać tę książkę? Telemarketing to szeroka dziedzina, znajdująca wiele zastosowań w firmach o różnej wielkości i działających w różnych branżach. Dlatego też książka ta przyda się każdemu, kto chce lepiej wykorzystywać telefon w prowadzeniu O jeden telefon od sprzedaży 19 interesów lub zdobyć umiejętności niezbędne do osiągnięcia sukcesu jako telemarketer. Książka ta została napisana pod kątem następujących osób: (cid:1) (cid:1) (cid:1) Zainteresowanych rozpoczęciem pracy w dziedzinie telemarketingu. Już pracujących jako telemarketerzy i chcących podnieść swoje umiejętności sprzedaży przez telefon i osiągać lepsze wyniki swojej pracy. Tradycyjnych sprzedawców, chcących wykorzystać telefon jako potężne narzędzie sprzedażowe, pozwalające zaoszczędzić ich czas, zasoby i pieniądze. Menedżerów ds. sprzedaży i kierowników centrów telefonicznych, którzy współpracują z zespołami telemarketerów lub zarządzają nimi. Właścicieli firm, którzy chcą rozwinąć swój biznes i dotrzeć do większej liczby klientów. (cid:1) (cid:1) Czego nauczysz się z tej książki? Skuteczne techniki telemarketingu to książka mówiąca o tym, jak wykorzystać telefon do zwiększenia sprzedaży, wzmocnienia więzi z klientem i sprawniej- szego docierania do potencjalnych klientów. Duża część książki koncentruje się na rozwijaniu umiejętności niezbędnych do stania się świetnym telemarke- terem lub sprzedawcą, zarówno w telemarketingu przychodzącym, jak i wy- chodzącym. Sposób korzystania z telefonu zależy od tego, w jakim biznesie pracujesz i jaki jest Twój zakres obowiązków. Jeśli jednak korzystasz z tele- fonu w sprzedaży, marketingu lub obsłudze klienta, wiele z umiejętności nie- zbędnych do skutecznej pracy jest takich samych. Jak już wkrótce zauważysz, do osiągnięcia sukcesu jako telemarketer nie- zbędne jest połączenie wielu umiejętności. Oprócz samej umiejętności sprze- daży produktu lub usługi będziesz musiał umieć: (cid:1) (cid:1) (cid:1) (cid:1) (cid:1) Efektywnie komunikować się za pomocą swojego głosu. Bardzo dobrze porozumiewać się z nieznajomymi, szybko nawiązywać relacje i budować zaufanie. Przezwyciężać sprzeciw. Umieć negocjować i rozwiązywać konflikty. Być świetnie zorganizowanym i zarządzać swoim czasem. Być zmotywowanym i motywować swoich potencjalnych klientów. 20 Skuteczne techniki telemarketingu (cid:1) (cid:1) Zrozumieć i wykorzystać wiedzę o potencjalnych klientach, ich potrzebach i oczekiwaniach. Przestrzegać wskazówek i procedur narzuconych przez Twojego pracodawcę. Aby osiągnąć sukces jako telemarketer, będziesz musiał zainwestować sporo czasu i wysiłku, by poznać i opanować wiele różnych umiejętności. Tylko wów- czas będziesz w stanie w pełni wykorzystać swój potencjał i osiągnąć rezultaty, jakich oczekujesz Ty i Twój pracodawca. Książka ta dzieli niezbędne umie- jętności, szczegółowo je omawia i proponuje strategie ich rozwoju i wyko- rzystania. Jednakże po zrozumieniu podstaw każdej z umiejętności to Twoim zadaniem będzie zastosowanie jej w praktyce, rozwijanie i stwierdzenie, w jaki sposób najlepiej można wykorzystać ją w swojej pracy. Jeśli masz już doświad- czenie w telemarketingu, Skuteczne techniki telemarketingu dostarczą Ci spraw- dzonych strategii udoskonalania swoich umiejętności w celu osiągania jeszcze lepszych wyników. Twój głos + Telefon = Sprzedaż Istnieją różne sposoby sprzedaży produktów i usług. Można spotykać się z klientem, prezentować mu swój produkt lub usługę, a następnie jechać do następnego klienta. Metoda ta jest bardzo skuteczna, ale jednocześnie bardzo czasochłonna i kosztowna. Można również korzystać z pomocy reklamy i tradycyjnego marketingu, by skłonić potencjalnych klientów do przyjścia do Ciebie. To rozwiązanie jest również bardzo skuteczne, lecz drogie. Przy- jemnie jest jednak zamieścić reklamę nakierowaną na konkretnego klienta i czekać na przychodzących lub dzwoniących klientów. W czasie potrzebnym do wykonania jednego spotkania z klientem mógłbyś jednak zostać w swoim biurze, wziąć telefon i dotrzeć do dziesiątek, jeśli nie setek potencjalnych klientów, korzystając z podstawowych technik telemarketingu wychodzącego. Podobnie, przy mniejszych kosztach w relacji do kosztu zamieszczenia ogłoszenia w prasie, radiu lub telewizji (docierającego do ogółu konsumentów, a nie tylko tych, którzy mogą być zainteresowani Twoim produktem lub usługą), możesz zadzwonić do setek preselekcjonowanych potencjalnych klientów i osobiście przedstawić im swój produkt lub usługę przez telefon. Jeżeli będziesz korzystał ze swojego głosu jako narzędzia sprzedażowego, tele- fonu i być może jakichś dodatkowych narzędzi, możesz skutecznie prowadzić O jeden telefon od sprzedaży 21 działania telemarketingowe, które umożliwią Twojej firmie wzrost sprze- daży, szybsze dotarcie do potencjalnych klientów i osiągnięcie celów sprze- dażowych. Podczas pracy nad powiększaniem bazy klientów możesz jedno- cześnie wzmacniać relacje z już istniejącymi klientami i generować przychody z kolejnych transakcji. Ucząc się, jak czerpać korzyści z telefonu, możesz znajdujący się już na Twoim biurku przedmiot zamienić w maszynkę do robienia pieniędzy o nieograni- czonym potencjale. W książce tej terminy telemarketing i sprzedaż telefoniczna używane są zamiennie. Jednakże niektórzy definiują telemarketing jako wykorzystanie telefonu w celu nawiązania kontaktu z klientem, podczas gdy sprzedaż telefoniczna jest na- stępnym etapem w cyklu sprzedażowym. Jak się wkrótce przekonasz, umiejęt- ności wymagane od zawodowego telemarketera i sprzedawcy są takie same. Dlaczego powinieneś przeczytać tę książkę? Niezależnie od tego, czy jesteś doświadczonym sprzedawcą, czy dopiero za- czynasz pracę w tej dziedzinie, istnieje wiele strategii, jakie możesz wykorzy- stać, by osiągnąć sukces, używając telefonu jako podstawowego narzędzia sprze- dażowego. Mógłbyś poświęcić miesiące lub lata na poszukiwanie i rozwijanie najlepszych strategii dla swojego produktu/usługi, lub też od razu skorzystać z wiedzy doświadczonych ekspertów i zastosować wiedzę i sekrety, które oni już odkryli. Skuteczne techniki telemarketingu to właśnie mają do zaoferowania. Ze względu na różne czynniki coraz więcej firm zmuszonych jest do obcina- nia kosztów i podnoszenia wydajności, z trudem osiągając sukcesy. Z jednej strony wymaga się od nich zwiększenia sprzedaży, a z drugiej zmniejsza dostęp- ne zasoby. Dla firm, które znalazły się w takiej sytuacji, telefon może być bardzo przydatnym narzędziem. Kariera telemarketera może trwać długo i być bardzo dochodowa. W szczegól- ności dotyczy to osób, które doskonalą swoje umiejętności, zdobywają do- świadczenie i mogą pochwalić się dobrymi wynikami. Jeżeli jesteś taką osobą i szczerze wierzysz w sprzedawany produkt/usługę, będziesz mógł sprzedać przez telefon niemalże wszystko. Należy jednak pamiętać, że nie każdy może odnieść sukces jako telemarketer lub sprzedawca. Jeśli praca, którą wykonu- jesz, nie odpowiada Ci, po upływie roku na skutek niezadowolenia Twoja wydajność znacznie spadnie. Wskaźnik rotacji nowych pracowników na sta- nowiskach telemarketingowych (szczególnie na najniższych stanowiskach 22 Skuteczne techniki telemarketingu w branży) jest ogromny. W 1999 r. Centrum Jakości Nakierowanej na Klienta Uniwersytetu Purdue wydało raport, w którym napisano: „Centra telemarke- tingu wchodzącego rejestrują wskaźnik rotacji pracowników na poziomie 26 dla pracowników pełnoetatowych i 33 dla pracowników pracujących w niepełnym wymiarze godzin (dane dotyczą rynku pracy w USA). Prawie połowa centrów wykazała, iż pracujący w niepełnym wymiarze godzin obsłu- gują 5 lub mniej procent wszystkich rozmów”. Aby uniknąć znalezienia się na stanowisku, na którym nie osiągniesz sukcesu, upewnij się, że oprócz nie- zbędnych umiejętności masz również odpowiednią osobowość, wewnętrzne przekonanie i właściwe nastawienie. Praca w telemarketingu nie jest łatwa. Nieduże zarobki w polskich firmach powodują, że w branży tej jest dość duża rotacja. Dlatego przy wyborze call center powinniśmy zwrócić uwagę na to, w jaki sposób traktowani są zatrud- nieni tam ludzie. „Siła i potencjał naszej firmy tkwi w pracownikach. Za- trudniamy młodych, wykształconych i inteligentnych ludzi. Są kreatywni i biegle posługują się językami obcymi. Mają ambicję, chcą się rozwijać, a my dajemy im taką szansę. Jeśli jakaś osoba wyróżni się w call center, ma szanse na przejście do innego działu firmy” — uważa Piotr Żygadło, dyrektor pio- nu operacyjnego IPT. (Źródło: W. Kokociński, „Szybko i skutecznie dotrzeć do klienta”, Rzeczpospolita, 14.01.2005 r., [na:] http://www.masterplan.com.pl). W rozdziale 3. omówione zostały różne rodzaje stanowisk w branży telemar- ketingu i sprzedaży telefonicznej oraz sposoby rozwijania swojej kariery w tej dziedzinie. Z rozdziału tego dowiesz się również, jakie umiejętności i cechy osobowości wymagane są w typowej pracy w telemarketingu, co wchodzi w zakres obowiązków oraz jacy ludzie, którzy wybrali taką ścieżkę kariery, najczęściej odnoszą sukces. Jeśli po przeczytaniu tej książki nie jesteś pewien, czy jesteś stworzony do tej pracy, możesz poddać się różnego rodzaju testom (behawioralnym, testom postawy czy testom zdolności „miękkich”), które pomogą Ci w podjęciu właściwej decyzji. Taki test może okazać się świetnym narzędziem do stwierdzenia, czy ten charakter pracy jest dla Ciebie odpo- wiedni. Rzecz jasna, żaden test nie daje stuprocentowej pewności, ale wiele osób ko- rzysta z nich w celu określenia najodpowiedniejszej ścieżki kariery. Korzy- stają z nich również pracodawcy, aby wybrać najlepszych kandydatów nie tylko na podstawie posiadanych przez nich umiejętności. O jeden telefon od sprzedaży 23 Określenie swoich potrzeb i celów Zanim przejdziesz dalej, powinieneś zdefiniować swoje potrzeby i cele. Dla osoby, która chce rozpocząć pracę jako telemarketer lub rozwijać swoje umie- jętności, mogłyby one wyglądać następująco: (cid:1) (cid:1) Nabyć umiejętności niezbędne do osiągnięcia sukcesu w dziedzinie telemarketingu lub sprzedaży telefonicznej. Udoskonalić umiejętności sprzedażowe i poznać strategie wykorzystania telefonu w celu dotarcia do większej liczby potencjalnych klientów, zwiększenia sprzedaży i poprawy relacji z aktualnymi klientami. Poznać i wdrożyć strategie pozwalające na zwiększenie liczby finalizowanych transakcji. Rozwinąć bazę klientów i wejść na nowe rynki. Określić sposób radzenia sobie ze sprzeciwem potencjalnych klientów i zamienić odmowy w sprzedaż. (cid:1) (cid:1) (cid:1) Istnieje wiele przyczyn, dla których firmy dowolnej wielkości i z niemalże każdej branży chcą dowiedzieć się, jak wykorzystać telemarketing z korzyścią dla swojego biznesu. Zanim jednak firma zdecyduje się na stworzenie własnego zespołu sprzedażowego i rozpoczęcie działań telemarketingowych, musi do- kładnie zdefiniować, kim jest jej docelowy klient i w jaki sposób można wyko- rzystać telefon do lepszej z nim komunikacji. Tom Morill, prezes Actegy, amerykańskiej firmy doradczej specjalizującej się w sprzedaży, powiedział: „Niezmiernie ważne jest, by firma (niezależnie od wielkości) zrozumiała najpierw, jaka jest wartość jej oferty na rynku. Kto jest jej klientem? Jakie problemy rozwiązuje i w jaki sposób? Znając odpo- wiedzi na te pytania, konieczne jest poznanie mechanizmu zachowania klienta dokonującego zakupu. Dopiero później można określić, czy wykorzystać należy sprzedaż wewnętrzną, zewnętrzną, czy jakiś model kanałowy (z uczest- nictwem pośrednika). Firmy odnoszące największe sukcesy określiły, w jaki sposób i w którym momencie cyklu zakupowego klienta alokacja swoich za- sobów telemarketingowych jest właściwa”. Jeśli sprzedaż dla danego klienta nie wymaga kontaktu „twarzą w twarz”, jest to wskazówka, że wykorzystanie podejścia telemarketingowego jest moż- liwe. Wyznając zasadę, iż sukces telemarketingu zależy od tego, kim jest klient i jakie są jego typowe zachowania zakupowe, Morill dodaje również: „Pracu- jąc na zlecenie klienta, wykonujemy precyzyjnie zaplanowane czynności w celu 24 Skuteczne techniki telemarketingu określenia, jak zachowują się jego klienci, zanim zaczniemy wdrażać jaką- kolwiek strategię telemarketingową. W imieniu zleceniodawcy definiujemy, czego wymagają jego klienci w trakcie swojego cyklu zakupowego”. Dlaczego firmy korzystają z telemarketingu? Z kolejnych rozdziałów dowiesz się, w jaki sposób firmy odnoszą sukces, ko- rzystając z telemarketingu do: (cid:1) (cid:1) (cid:1) (cid:1) znajdywania nowych klientów, zmniejszani kosztów sprzedaży, powiększania zasięgu swoich działań, poprawy relacji z istniejącymi klientami, podniesienia jakości obsługi klienta i/lub wsparcia technicznego. obsługi przychodzących zamówień i przetwarzania zapytań. (cid:1) (cid:1) Za każdym razem, gdy firma korzysta z telemarketingu, by osiągnąć sukces, musi oprzeć się na zespole profesjonalnych telemarketerów lub sprzedawców, mających wiedzę, umiejętności i doświadczenie niezbędne do efektywnej ko- munikacji telefonicznej z potencjalnymi i istniejącymi klientami. Zakres obo- wiązków telemarketera będzie różny, w zależności od potrzeb firmy. Dlatego też ważne jest, by na stanowisku tym znalazły się właściwe osoby o odpowied- nich kwalifikacjach. Skuteczne techniki telemarketingu pomogą firmom w zdefi- niowaniu swoich potrzeb i wskażą pracownikom, jak rozwijać ich umiejętno- ści telemarketingowe, by te potrzeby zaspokoić. Z następnego rozdziału dowiesz się więcej o telemarketingu i o sposobach jego zastosowania w firmie. W rozdziale 3. opisane są różne możliwości pracy i ścieżki kariery, jakimi mogą podążać osoby zainteresowane tą dziedziną. Pozostała część książki poświęcona jest rozwijaniu zdolności i wiedzy nie- zbędnych do osiągnięcia sukcesu w zawodzie telemarketera. Przeprowadzi Cię ona przez cały proces sprzedaży produktu/usługi przy wykorzystaniu telefonu jako podstawowego narzędzia sprzedażowego.
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Skuteczne techniki telemarketingu
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: