Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00278 004290 18761469 na godz. na dobę w sumie
Skuteczny lider lean. Jak usprawniać firmy w Polsce i pomagać im więcej zarabiać - książka
Skuteczny lider lean. Jak usprawniać firmy w Polsce i pomagać im więcej zarabiać - książka
Autor: Liczba stron: 192
Wydawca: Onepress Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-283-4653-6 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> poradniki >> zarządzanie
Porównaj ceny (książka, ebook, audiobook).

Polska droga do szczupłego zarządzania

Lean management, tłumaczone czasem jako 'szczupłe zarządzanie', polega na takim prowadzeniu firmy, aby dostarczać oczekiwane przez klientów produkty czy usługi w najprostszy możliwy sposób, z zachowaniem szacunku do osób zatrudnionych w firmie. Koncepcja ta wywodzi się z filozofii działania przyjętej pierwotnie m.in. w fabrykach Toyoty i do dziś stała się tematem wielu publikacji. Techniczna wiedza pomagająca redukować straty w przedsiębiorstwach jest więc dostępna, gorzej z koncepcjami dotyczącymi tego, jak być dobrym 'usprawniaczem', czyli lean managerem czy trenerem ciągłego doskonalenia.

Jakie elementy są potrzebne, aby ludzie chcieli z Tobą pracować i darzyli Cię zaufaniem? Co i jak trzeba robić, aby skutecznie pomagać innym usprawniać siebie i swoje firmy? Na jakie trudne pytania trzeba znać odpowiedzi? Z jakimi obawami się mierzyć? Jak inspirować pracowników, żeby zobaczyli w usprawnieniach dobrą zabawę? Z tymi problemami na co dzień styka się menedżer, którego zadaniem jest przeprowadzić firmę przez ścieżkę usprawnień w duchu lean. Zmagał się z nimi także Andrzej Krótki, który od lat pomaga w tym zakresie polskim przedsiębiorcom. Swoje doświadczenia, spostrzeżenia i rady dla lean managerów zebrał w niniejszej książce. Podzielił ją na dwie części - w pierwszej przybliża trzy konkretne projekty, które miał przyjemność prowadzić, w drugiej omawia niezbędne osobiste umiejętności, doświadczenia i sposoby myślenia, jakimi musi dysponować wiarygodny 'usprawniacz'. Ktoś, z kim ludzie będą chcieli pracować i komu zaufają w trudnych momentach zmiany.

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną, fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji. Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi ich właścicieli. Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz Wydawnictwo HELION nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji zawartych w książce. Redaktor prowadzący: Magdalena Dragon-Philipczyk Projekt okładki oraz ilustracje: Robert Tarnowski Wydawnictwo HELION ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63 e-mail: onepress@onepress.pl WWW: http://onepress.pl (księgarnia internetowa, katalog książek) Drogi Czytelniku! Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres http://onepress.pl/user/opinie/skulea Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję. ISBN: 978-83-283-4653-6 Copyright © Andrzej Krótki 2019 Printed in Poland. • Kup książkę • Poleć książkę • Oceń książkę • Księgarnia internetowa • Lubię to! » Nasza społeczność SPIS TREŚCI Wstęp Dobre praktyki z projektów usprawniających Część I Rozdział 1. W hutniczym klimacie. A to w przemyśle ciężkim też można? Rozdział 2. Prawie wszystko kupisz w internecie. A jak usprawnić zwracanie tych towarów? Rozdział 3. My w zasadzie tylko handlujemy. Co tu można usprawnić? 7 13 35 63 Co robić, żeby być skutecznym liderem lean Część II Rozdział 4. To jest tak jak… czyli lean management po ludzku 87 Rozdział 5. Twoja osobista historia a wiarygodność w usprawnieniach Rozdział 6. Jak się sparzyć, zanim się zacznie. Najgorsze praktyki ku przestrodze Rozdział 7. Trudne pytania, które z pewnością usłyszysz Rozdział 8. Dobry mentor to połowa sukcesu Rozdział 9. Na deser: koreańskie inspiracje w duchu kaizen Posłowie Gorące podziękowania 107 127 141 159 171 180 181 Poleć książkęKup książkę SKUTECZNY LIDER LEAN 6 Poleć książkęKup książkę WSTĘP Dziękuję, że czytasz te słowa. To dla mnie potwierdzenie, że to, co robię, ma sens i daje wartość innym. Możesz się zastanawiać, dlacze- go napisałem tę książkę. Przeszedłem drogę od chłopaka składającego gazetki w ramach dorywczej pracy, poprzez malarza domów w Nor- wegii, osobę zatrudnioną w międzynarodowej korporacji, konsultanta lean, aż do przedsiębiorcy i współwłaściciela prężnej firmy dorad- czej. Na rynku jest sporo literatury na temat metod i technik lean management — dużo technicznej wiedzy, która pomaga redukować straty w firmach. Zdobyte przeze mnie doświadczenie podpowiada mi jednak, że brakuje koncepcji, jak być dobrym usprawniaczem, czyli liderem lean. Jakie elementy są potrzebne, aby ludzie chcieli z Tobą pracować i aby obdarzyli Cię niezbędnym zaufaniem? Co i jak trzeba robić, żeby skutecznie pomagać innym usprawniać siebie i swoje firmy? Na jakie trudne pytania trzeba znać odpowiedzi? Z jakimi obawami należy się mierzyć? Jak inspirować pracowników, żeby zobaczyli w uspraw- nieniach dobrą zabawę? Moim celem jest pomóc Ci w usprawnieniach poprzez udzielenie odpowiedzi na te pytania. Pomagałem kilkudziesięciu firmom we wprowadzaniu filozofii lean. Służyłem pomocą kilkuset osobom borykającym się z podobnymi trudnościami. Możliwe, że sam doświadczyłeś (-aś) tych trudności. Być może wiesz, jak czasami trudno jest zachęcić ludzi do wprowa- dzenia usprawnień. Możliwe, że zastanawiałeś (-aś) się już wielokrot- nie, jak odpowiadać na te trudne pytania, które ludzie zadają przy wdrożeniach zmian. Możliwe nawet, że już podejmowałeś (-aś) próby 7 Poleć książkęKup książkę SKUTECZNY LIDER LEAN wdrożenia usprawnień w swojej firmie. Jednak zakończyły się one porażką. Jeśli jesteś przedsiębiorcą, menadżerem chcącym rozwijać swój biznes, konsultantem lean, trenerem w zakresie ciągłego dosko- nalenia, inżynierem procesu albo osobą, która interesuje się tematem zyskownego wdrażania usprawnień, to ta książka jest dla Ciebie. Wiem, że opisane w niej przypadki i doświadczenia mogą być po- mocne w osiągnięciu Twoich celów. Książka jest podzielona na dwie części. W pierwszej przybliżam hi- storie trzech projektów usprawnień, które miałem przyjemność pro- wadzić. Wybrałem je ze względu na różnorodność branż (hutnictwo, e-logistyka, handel), specyficzne wyzwania charakterystyczne dla rynków, na których działają te firmy, historię rozwoju tychże firm, ciekawe efekty wdrożeń oraz lekcje, które wyniosłem z tej współpra- cy. W drugiej części przybliżam, moim zdaniem, niezbędne osobi- ste umiejętności, doświadczenia i sposób myślenia, które powinny charakteryzować wiarygodnego lidera lean — osobę, z którą ludzie będą chcieli pracować i której zaufają w trudnych momentach zmiany. Dzięki sprawdzonej przeze mnie osobistej koncepcji usprawniacza i opisanym w tej książce dobrym praktykom wypływającym z pro- jektów masz szansę zaoszczędzić sporo pieniędzy. Możesz wydać je na usuwanie niepotrzebnych błędów, na naukę na żywym organizmie firm i ludzkich emocji albo wybrać inną drogę i skorzystać z dobrych rad. W tym drugim przypadku pieniądze zostaną w Twojej kieszeni, dzięki czemu będziesz mógł (mogła) zainwestować je w coś przyjem- niejszego i pożyteczniejszego. Wybór należy do Ciebie. Jak czytać tę książkę? W każdym rozdziale będę się opierał na własnych doświadczeniach. Jeśli o czymś piszę, to oznacza, że to przeżyłem. Jest to jedna z zasad, jakie mi przyświecają. Czasem będę pisał o sukcesach, a czasem o porażkach, bo staram się uczyć z jednych i drugich. Zachęcam Cię 8 Poleć książkęKup książkę WSTĘP do zaznaczania i notowania tego, co ma dla Ciebie największą war- tość. Przyda się zakreślacz, ołówek albo odpowiednia opcja w urzą- dzeniu, na którym czytasz tę książkę. W pierwszej części książki przedstawiam historie ciekawych pro- jektów usprawnień według standardowego formatu. To ułatwi czyta- nie i wyciągnięcie esencji, czyli dobrych rad. Te doświadczenia pomogą Ci w przewidywaniu, co i gdzie może Cię czekać, oraz w znajdowaniu odpowiedzi na trudne pytania, zanim jeszcze padną. W drugiej części książki znajdziesz dobre rady oraz krótkie pytania na zakończenie wybranych rozdziałów. Zachęcam Cię, byś zainwe- stował (-ła) kilka chwil i odpowiedział (-ła) na te pytania zgodnie z Twoimi doświadczeniami i wartościami. Niezliczona ilość porażek, jakie widziałem w firmach lub jakich sam doświadczyłem, była spo- wodowana tym, że zabrakło odpowiedniego przygotowania. Zabrakło czasu na refleksję i odpowiedzi na kluczowe pytania. W tej książce zadaję pytania, które pomogą Ci stać się skutecznym liderem lean — osobą, z którą ludzie będą chcieli pracować. Usprawniaczem, który skutecznie pomoże zaoszczędzić czas, pieniądze i zbuduje atmosferę dobrej zabawy podczas szukania nowych możliwości zmian. Zachęcam Cię jeszcze do jednego — nie spiesz się z tą książką. Może to niezbyt popularna rada w dzisiejszych czasach, ale moim zdaniem bardzo wartościowa. Jeśli potrzebujesz czasu na przemyślenie ja- kiegoś zagadnienia, to go sobie daj. Mnie najlepsze pomysły przycho- dzą do głowy, kiedy sprzątam mieszkanie (ku uciesze mojej narze- czonej) albo uprawiam sport. Nie wiem, jak jest w Twoim przypadku, ale na pewno masz taką przestrzeń i liczę, że sporo w niej przeby- wasz. Podsumowując: czytaj, zaznaczaj, notuj, odpowiadaj na pyta- nia i daj sobie czas. Rób to dla siebie. Nie dla mnie, nie dla szefa, nie dla kolegów z pracy. Jeśli nauczysz siebie, to pomoc innym będzie lekka i przyjemna. 9 Poleć książkęKup książkę SKUTECZNY LIDER LEAN 10 Poleć książkęKup książkę TO JEST TAK JAK… CZYLI LEAN MANAGEMENT PO LUDZKU ROZDZIAŁ 4. TO JEST TAK JAK… CZYLI LEAN MANAGEMENT PO LUDZKU Poznaję sporo nowych ludzi. Mam fach, który to umożliwia, i bardzo to cenię. Rocznie przeprowadzam pewnie kilkaset rozmów z nowo poznanymi osobami. Jednym z częstych elementów tych rozmów jest klasyczne pytanie „A czym się zajmujesz?”. Gdy je słyszę, moja głowa momentalnie wskakuje na wyższe obroty. Dlaczego? Bo od lat prowadzę pewną rozgrywkę. Jej celem jest prze- kazanie osobom postronnym w jasny i przystępny sposób, co ja — do cholery jasnej — robię w tych firmach i dlaczego ma to taką dziwną nazwę „lean management”. Za sprawą swojego umysłu, nabytych umiejętności miękkich, językowych i perswazyjnych staram się wznieść na wyżyny, żeby w końcu przekazać to w przystępny sposób. Stawka tej rozgrywki jest niebagatelna. Są nią: zrozumienie, zaufanie i wiary- godność — bezapelacyjna podstawa w usprawnieniach. Bez tego mo- gę na głowie stawać, a postępu w firmie nie będzie. — Wdrażam lean management w firmach produkcyjnych i usługowych. Kaizen, 5S, SMED, TPM, standaryzację. — Dosyć szybko i boleśnie przekonałem się, że odpowiedź w tym stylu nie stanowi nici poro- zumienia. Wręcz przeciwnie, często na twarzy osoby słuchającej ta- kich słów rysuje się lekka pogarda w stylu: — A nie możesz po ludzku, bufonie?! Bardzo możliwe, że wiesz, o czym mówię. — Lean? Super! To bardzo ciekawe. Wiem, że dużo można poprawić w ten sposób — na palcach jednej ręki mogę policzyć odpowiedzi w tym stylu. 87 Poleć książkęKup książkę SKUTECZNY LIDER LEAN Stąd też ta rozgrywka. Zawsze uczono mnie, że za komunikat od- powiada nadawca i każdy z nas ma inną mapę rzeczywistości, która wpływa na odbiór informacji. Pracuję więc nad tym, aby być jak najle- piej rozumianym i mówić po ludzku. Jest to również jeden z celów tej książki — wyjaśnienie po ludzku, czym jest lean. Tak aby pomóc Ci uczyć innych, o co w tym wszystkim chodzi. W tej części książki postaram się na życiowych, codziennych przykładach wyjaśnić nie- które terminy i metody, które mogą budzić nieporozumienia. Wy- biorę te, które w mojej ocenie najczęściej przydają się na początku drogi wiodącej do usprawnień w duchu lean. Dlaczego to takie ważne? Bo masz w zasadzie tylko jedną szansę na złapanie kontaktu z osobami, którym masz pomagać we wdrażaniu zmian. Jeśli zrobisz to dobrze, na życiowym przykładzie, to tak też — dobrze — Cię zapamiętają. Jako człowieka, który mówi jasno i jest bardzo praktyczny. Mam wrażenie, że wielu trenerów i konsultantów ma wręcz przeciwną strategię. Starają się zmęczyć rozmówców spe- cjalistycznym słownictwem i terminami, żeby wyjść na wysokiej klasy specjalistów. Ja będę Cię zachęcać do tego, żeby mówić prosto i po- sługiwać się codziennymi przykładami. Wywody akademickie zostaw- my uczelniom wyższym, a skomplikowane terminy i skróty — spe- cjalistom wysokiej klasy. Poniżej przeczytasz o moich propozycjach wyjaśniania podstawo- wych terminów z wykorzystaniem życiowych przykładów. Liczę, że pomogą Ci one sformułować własne przykłady na bazie Twoich in- dywidualnych doświadczeń. To znacznie ułatwi wyjaśnianie innym osobom podstawowych leanowych terminów. Proces, czyli co? Robiłeś (-aś) kiedyś jajecznicę? Na pewno tak. Każdy robi ją inaczej. Ja najpierw wyciągam jajka z lodówki i miseczkę. Potem rozbijam jajka do miseczki. Następnie sięgam po drewnianą łyżkę i mieszam 88 Poleć książkęKup książkę TO JEST TAK JAK… CZYLI LEAN MANAGEMENT PO LUDZKU rozbite jajka, żeby żółtko się rozjechało. Skorupki wyrzucam do ko- sza na śmieci. Potem kroję szynkę, cebulę, czosnek. Odkładam to wszystko na chwilę i przygotowuję pozostałe rzeczy do śniadania, na przykład: talerze, sztućce, parzę herbatę czy kawę, kroję chleb, pomidory i ogórki, wyciągam twaróg, robię porządek na stole i tak dalej. W międzyczasie wyciągam też z szafki patelnię, a z lodówki — masło. Stawiam patelnię na palniku. Odkrawam kawałek masła, wrzucam je na patelnię i ją rozgrzewam. Gdy już kończę przygotowa- nia innych rzeczy, wtedy wrzucam szynkę, cebulę i czosnek na roz- grzaną patelnię. Staram się zgrać wszystko tak, żeby móc skupić się już tylko na patelni i w odpowiednim czasie wylać na nią jajka z mi- seczki. Wtedy pozostaje tylko posolić i dokładnie, powoli mieszać, nie odrywając drewnianej łyżki od dna patelni. Wtedy jajka nie przy- wierają i jajecznica jest najlepsza. Całość zajmuje mi jakieś 17 minut. Oczywiście dla mnie taka jajecznica jest najlepsza. Twoja jajecznica będzie zapewne inna, Twoja mama zrobi jeszcze inną, a Twoja druga połowa wprowadzi jakieś inne czynności albo zmieni ich kolejność. I te czynności to właśnie jest proces. Pewna kolejność wykonywania czynności, która daje określony efekt. Proces to jest to, co dzieje się faktycznie, w realnym świecie. Stoję w tej kuchni i to robię. Nie mylić z procedurą, która jest opisem procesu. W przykładzie z jajecznicą mamy właściwie do czynienia z procesem produkcyjnym, ponieważ z półproduktów wytwarzamy produkt finalny. Dochodzi obróbka cieplna i pewne szczegóły wykonywania każdej czynności, które bar- dzo wpływają na końcowy efekt — w tym przypadku na smak, zapach i estetykę podania — czyli to, za co chce zapłacić klient. Coraz częściej mamy do czynienia z usprawnianiem procesów usłu- gowych, biurowych czy też administracyjnych. Tutaj także spotykam się z miną, która mówi mniej więcej: — Ale co dokładnie masz na myśli? Co to za procesy? Miałem kilka razy w swoim życiu (nie-) przyjemność uczestniczenia w stłuczce samochodowej. Nie wiedziałem wtedy jeszcze, że naj- 89 Poleć książkęKup książkę SKUTECZNY LIDER LEAN gorsze dopiero przede mną. Zaczynał się bowiem proces usuwania szkody powypadkowej w samochodzie z udziałem ubezpieczalni. Możliwe, że też tego doświadczyłeś (-aś). Pewnego marcowego po- południa 2016 roku nie zauważyłem samochodu nadjeżdżającego z drogi z pierwszeństwem i uszkodziłem przemiłej pani reflektor, maskę i kilka innych elementów. Mój samochód również delikatnie ucierpiał, więc zaczął się proces usuwania szkody. Zadzwoniłem do mojego leasingu, aby zgłosić kolizję. Pani (równie miła jak ta, której zniszczyłem samochód) po uzyskaniu ode mnie odpowiedzi na liczne pytania powiedziała ze spokojem: — Proszę zatelefonować również do ubezpieczalni, żeby zgłosić tę szkodę. Zadzwoniłem więc do ubezpieczalni. — Dziękujemy za kontakt. Prosimy poczekać na zgłoszenie konsul- tanta. Przypominamy, że wszystkie rozmowy są nagrywane. Jeśli nie wyrażają państwo zgody na nagrywanie, to prosimy o rozłączenie się — jak zwykle zostałem przemile powitany na infolinii. — Dzień dobry, chciałbym zgłosić szkodę w związku z samocho- dem, który mam w leasingu — wyjaśniłem w pierwszych słowach. — Dziękuję za kontakt — pani zaczęła całkiem sympatycznie, ale ciąg dalszy już nie był taki przyjemny. — Bardzo proszę o podanie NIP-u firmy, numeru rejestracyjnego samochodu, modelu samocho- du, rocznika produkcji, miejsca kolizji, daty, godziny i okoliczności zdarzenia. — Hm. Przed chwilą praktycznie te same dane podałem pani z leasin- gu. Czy nie ma możliwości, żeby je jakoś zgrać? — zapytałem w le- anowym duchu. — Niestety nie. Takie mamy wymogi i potrzebuję tych informacji od pana — usłyszałem wytrenowaną odpowiedź. 90 Poleć książkęKup książkę TO JEST TAK JAK… CZYLI LEAN MANAGEMENT PO LUDZKU W kolejnych krokach dowiedziałem się, że skontaktuje się ze mną rzeczoznawca i umówi się na spotkanie, żeby wycenić szkodę. Rze- czoznawca skontaktował się ze mną po kilku dniach. Po krótkich pertraktacjach udało nam się umówić na spotkanie pewnego wtor- kowego wieczoru. Było pochmurno, ciemno i padało. Rzeczoznawca okazał się bardzo skrupulatny. — Bardzo proszę o wypełnienie tej dokumentacji — powiedział, wrę- czając mi kilka kartek. Pewnie już wiesz, czego te informacje dotyczyły. Większość z nich podałem w rozmowie telefonicznej z leasingiem oraz ubezpieczalnią. Przystąpiłem więc do wypełniania tych papierków bardzo niechęt- nie. W takich chwilach udaje mi się czasami wziąć głęboki oddech i wyjaśnić sobie, że warto przejść takie doświadczenie w celach po- znawczych. Dzięki temu mam o czym opowiadać albo pisać. Podałem więc takie informacje, jak: NIP firmy, numer rejestracyjny samochodu, model samochodu, rok produkcji, miejsce kolizji, data, godzina, oraz narysowałem szkic zdarzenia, opisałem, jakie elementy obu samochodów uległy zniszczeniu, wpisałem swój PESEL, datę urodzenia (sic!), miejsce zamieszkania, miejsce zameldowania, ad- res firmy, numer konta, preferowany warsztat, w którym ma zostać wykonana naprawa, numer telefonu i adres e-mail. Czekałem tylko na pytanie o numer buta i grupę krwi. Jak już przebrnęliśmy przez te, jakże intrygujące formalności, skrupulatny rzeczoznawca zobaczył samochód. — Jest ciemno i pada deszcz, przez co nie widać dokładnie szkody. Mam nadzieję, że takie zdjęcia wystarczą do wyceny. Otrzyma pan ją na e-mail tak szybko, jak to będzie możliwe — skwitował na koniec. Po kilku dniach wycena już była gotowa. Przesłałem ją do wybranego warsztatu i umówiłem się na naprawę. Na szczęście przezornie za- dzwoniłem tam klika dni wcześniej, żeby zarezerwowali sobie dla mnie termin. 91 Poleć książkęKup książkę Poleć książkęKup książkę
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Skuteczny lider lean. Jak usprawniać firmy w Polsce i pomagać im więcej zarabiać
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: