Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00390 005290 13079927 na godz. na dobę w sumie
Skuteczny prezenter - ebook/pdf
Skuteczny prezenter - ebook/pdf
Autor: Liczba stron: 247
Wydawca: MT Biznes Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-7746-134-1 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> biznes >> poradniki
Porównaj ceny (książka, ebook, audiobook).

Zdobądź swoją publiczność skutecznym stylem prezentacji Coach prezentacji Jerry Weissman przez dwadzieścia lat uczył osoby na stanowiskach dyrektorskich i kierowniczych, jak z powodzeniem dokonywać zyskownych prezentacji podczas objazdowych pokazów pierwszej oferty publicznej. Jego klienci korzystają z jego usług szkoleniowych, aby uzyskać wyższe ceny akcji na giełdzie dla swoich firm oraz wyższą wartość IPO. Strategie Weissmana sprawdziły się w przypadku dziesiątek wielkich ryb biznesu, wśród których znajdują się założyciel i dyrektor generalny Yahoo! Tim Kogle, założyciel Intuit Scott Cook oraz założyciel i dyrektor generalny Netflix – Reed Hastings. Teraz Skuteczny prezenter daje ci te same efektywne techniki, styl i strategię, których zespoły kierownicze ponad tysiąca firm użyły do podniesienia finansowania, sprzedaży produktów, propozycji partnerstwa czy zyskania akceptacji dla projektów. Pełna studiów przypadków sławnych potężnych prezenterów – od Martina Luthera Kinga Jr., przez Johna F. Kennedy’ego, Ronalda Reagana po Baracka Obamę – książka ta pokazuje, jak wygłaszać zwycięskie mowy czy prezentacje, które zaangażują twoją publiczność od początku do końca. Dzięki tej książce dowiesz się, jak:

• zastosować siedmiokrokowy plan sformułowania treści twojej prezentacji w fascynującą historię,

• pokonać strach przed publicznym przemawianiem i prezentować z przekonaniem i pewnością siebie, naturalnie,

• mówić językiem ciała i wywoływać empatię ze strony publiczności,

• włączać do prezentacji projekt graficzny i animację.

Dla każdego, kto musi stanąć przed publicznością i dokonać prezentacji, Skuteczny prezenter jest mistrzowskim źródłem pełnym udowodnionych technik, praktycznych narzędzi, wnikliwych ocen i ilustracyjnych, inspirujących przykładów.

O AUTORZE

JERRY WEISSMAN jest czołowym amerykańskim korporacyjnym coachem prezentacji, który ma na swoim koncie listę klientów obejmującą dyrektorów takich firm jak Yahoo!, Cisco Systems, Microsoft, Intel, Netflix i wiele innych. Jego poprzednie książki to m.in. W krzyżowym ogniu pytań oraz Sztuka skutecznej prezentacji, nazwana przez magazyn „Fortune” jedną z ośmiu książek, które „koniecznie trzeba przeczytać”.

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

przek(cid:225)ad: Katarzyna Sobiepanek-Szcz(cid:266)sna Tytuł oryginału: THE POWER PRESENTER Technique, Style, and Strategy from America’s Top Speaking Coach Przekład: Katarzyna Sobiepanek-Szczęsna Redakcja: Anna Żółcińska Projekt okładki: Rafał Kucharczuk Skład: Shift-Enter Copyright © 2009 by Power Presentations Ltd. All rights reserved. Copyright © 2011 for the Polish edition by MT Biznes Ltd. All rights reserved. This translation published under license. Warszawa 2011 MT Biznes sp. z o.o. ul. Oksywska 32, 01-694 Warszawa tel./faks (22) 632 64 20 www.mtbiznes.pl e-mail: info@mtbiznes.pl ISBN 978-83-7746-134-1 Z PLIKU ZOSTAŁY USUNIĘTE PUSTE STRONY. www.mtbiznes.pl Dla Benjiego Rosena, start z Houston na księżyc – i do gwiazd www.mtbiznes.pl Spis treści PRZEDMOWA. Zły i dobry sposób trenowania prezentacji ........... 11 Studium przypadku: Dizzy Gillespie WPROWADZENIE. Jak styl przemawiania i umiejętność wygłaszania mogą podnieść wartość IPO .................................... 13 Studia przypadków: Cisco Systems; Isilon Systems; Dwa tygodnie prezentacji IPO; RetailRoadshow.com ROZDZIAŁ 1. Twoje czyny mówią głośniej niż twoje słowa .......... 21 Studia przypadków: Ronald Reagan; Pacjenci z afazją dr. Sachsa; Nikita Chruszczow; Marcel Marceau ROZDZIAŁ 2. Kluczowe zadanie: wywołanie empatii publiczności 33 Studia przypadków: Jeleń w światłach reflektorów; Szokujące brytyjskie pary; Włoskie małpy laboratoryjne; Robert Krulwich; Bob Dole; Gray Davis versus Arnold Schwarzenegger; Barack Obama ROZDZIAŁ 3. Motylki w brzuchu ............................................... 45 Studium przypadku: Wrześniowy poranek ROZDZIAŁ 4. Jak przygotować treść. Siedem kroków opracowywania historii .......................................................... 51 Studia przypadków: Will Poole i Jeff Raikes, Microsoft; Patrick McGovern, IDG ROZDZIAŁ 5. Możesz być skutecznym prezenterem – charyzma nie jest konieczna ........................................................................ 61 Studia przypadków: Przemiany George’a W. Busha i Billa Clintona 7 www.mtbiznes.pl SKUTECZNY PREZENTER ROZDZIAŁ 6. Umysłowa Metoda Prezentowania. Spraw, aby motylki latały w szyku .................................................... 73 Studia przypadków: Studio Aktorskie; Barack Obama versus Hillary Rodham Clinton; Libby Dole; Carly Simon; Marya McCabe, Microsoft; Lawrence Steinman; Kobieta, która mrużyła oczy ROZDZIAŁ 7. Naucz się mówić językiem ciała ............................ 97 Studia przypadków: Joe Moglia, TD Ameritrade; Marshall Klaus, sir Isaac Newton; Generałowie Richard Neal i H. Norman Schwarzkopf; Debata Kennedy–Nixon ROZDZIAŁ 8. Kontroluj swoją intonację ..................................... 129 Studia przypadków: Francuz, który pauzował; Artyści jazzowi Frank Sinatra, Ella Fitzgerald, Amanda Carr i Dizzy Gillespie; Generał Israel Putnam; Ludwig van Beethoven; Dr Krzysztof Izdebski i Claude Steinberg, Pacific Voice and Speech Foundation; Leonard Bernstein; Lorin Maazel; Dalsza przemiana George’a W. Busha ROZDZIAŁ 9. Mistrzowie gry ..................................................... 157 Studia przypadków: Sir Winston Churchill; John F. Kennedy; Wielebny Martin Luther King Jr.; Wielebny Billy Graham; Ronald Reagan; Barack Obama ROZDZIAŁ 10. Czego każdy mówca może nauczyć się od Baracka Obamy .................................................................... 173 Studia przypadków: Abraham Lincoln; John F. Kennedy; Sir Winston Churchill; Wielebny Martin Luther King Jr.; Ronald Reagan; John McCain ROZDZIAŁ 11. Synchronizacja Grafiki ........................................ 189 Studia przypadków: Federico Fellini; Olivier Fontana, Microsoft; Bill Jasper, Dolby Laboratories; Goldman Sachs ROZDZIAŁ 12. Grafika i narracja ............................................... 209 Studia przypadków: Leslie Culbertson, Intel; Katherine Crothall, Animas; Eric Tardif, Piper Jaffray; Abraham Lincoln 8 www.mtbiznes.pl SPIS TREŚCI ROZDZIAŁ 13. Piramida Power Presentations ............................ 221 Studium przypadku: Debata na temat NAFTA: Al Gore versus Ross Perot ROZDZIAŁ 14. Koda – zakończenie z początkiem ...................... 235 Studia przypadków: Ponownie Ronald Reagan i Joe Moglia; Cindy Burgdorf, SanDisk Podziękowania ........................................................................... 239 Przypisy ..................................................................................... 243 Indeks ....................................................................................... 249 9 www.mtbiznes.pl Przedmowa Zły i dobry sposób trenowania prezentacji Dizzy Gillespie, legendarny trębacz jazzowy, uważany za ojca bebopu, został kiedyś zapytany, jak tworzy pojedynczą formę muzyczną. Opisał jeden szczególny występ, podczas którego po raczej nieprzespanej nocy zaimprowizował nowe, eliptyczne, swobodne brzmienie. Koledzy mu- zycy natychmiast bezkrytycznie ogłosili wynik jego wysiłków przeło- mem kreacyjnym i zaczęli naśladować jego styl. Dizzy potrząsnął gło- wą i powiedział: „Człowieku, oni po prostu kopiowali moje błędy!”. Ja natomiast na początku swojej kariery coacha przemawiania spę- dziłem wiele męczących godzin, kopiując błędy treningu z zakresu umiejętności klasycznej prezentacji, traktując biznesmenów jak perfor- merów i podtrzymując bezproduktywne podejście zarówno jeśli cho- dzi o szkolonego, jak i instruktora. Samo słowo „trening” wskazuje na rygorystyczną dyscyplinę, podczas gdy słowo „coaching”, pochodzące od słowa „coach” oznaczającego pojazd, środek transportu, odwołuje się do ruchu. Moim celem było poruszyć ludzi biznesu i sprawić, aby w naturalny sposób stali się doskonałymi prezenterami. W poszukiwaniu rozwiązań moich dylematów przypomniałem so- bie czasy, kiedy pracowałem jako producent wiadomości w progra- mie WCBS-TV w Nowym Jorku. Kluczową częścią mojej pracy było 11 www.mtbiznes.pl SKUTECZNY PREZENTER zapraszanie mężczyzn i kobiet ze środowisk rządowych, akademickich, służby zdrowia, naukowych i kulturalnych – z których nikt nie był per- formerem – do naszego studia. Aby poczuli się komfortowo i wyglądali na zrelaksowanych w stresujących okolicznościach przed kamerą, wy- korzystaliśmy podstawową formułę telewizji informacyjnej – talk show. Poprzez nadanie naszym programom formy rozmów – indywidualnych wywiadów lub małych grup dyskusyjnych prowadzonych przez profe- sjonalnych moderatorów – umieszczaliśmy naszych nieprofesjonalnych gości w przyjaznym otoczeniu, co natychmiast redukowało ich poziom stresu. Innym zadaniem w mojej pracy było sprawdzanie trwających dłu- gie godziny nowych i archiwalnych filmów i kaset wideo, prowadze- nie wielu godzin wywiadów, czytanie stert raportów i kondensowanie wszystkich tych informacji do programu trwającego 28 minut i 40 se- kund. Robiąc to, opracowałem szereg technik destylowania i koncen- trowania pomysłów. Wspominanie tych dwóch funkcji w mojej pracy uświadomiło mi, że kontrola treści i kontrola umysłu mogą sprawić, iż stresujące oko- liczności związane z publicznym przemawianiem lub dokonywaniem prezentacji stałyby się mniej uciążliwe dla ludzi biznesu – i dla wszyst- kich, którzy stanięcia przed publicznością boją się tak samo, jeśli nie bardziej, jak wysokości, insektów czy latania. W tym momencie błędne koło kopiowania błędów zostało prze- rwane i powstała Umysłowa Metoda Prezentowania. Założyłem swoją własną firmę szkoleniową, Power Presentations, i opracowałem szeroki zestaw technik, aby pomóc prezenterom i mówcom w rozjaśnieniu ich umysłów poprzez porządkowanie historii, a następnie przedstawianie ich jako serii konwersacji zamiast wystąpienia. Déjà vu! Ludzie biznesu w Dolinie Krzemowej podczas prezentacji od razu poczuli ten sam komfort, co nasi goście w studiach CBS. A te- raz, kiedy ta potężna metodologia wyewoluowała i od dwóch dekad do- wodzi swojej skuteczności, pozwól, że przedstawię swoje techniki tobie, abyś również nauczył się, jak czuć się naturalnie i wyglądać pewnie, gdziekolwiek i przed jakąkolwiek publicznością stoisz. 12 www.mtbiznes.pl Wprowadzenie Jak styl przemawiania i umiejętność wygłaszania mogą podnieść wartość IPO UNIWERSALNE WYZWANIE Cisco pierwotnie spodziewało się dostać 13,50 do 15,50 dolara z akcji. „Ale podczas objazdowej prezentacji dla inwestorów i analityków firma była tak dobrze odbierana”, że udało się sprzedać 2,8 miliona akcji po 18 dolarów, powiedział Valentine [prezes zarządu Cisco Systems]. „Co najmniej 2 do 3 dolarów” wzrostu przypisuje szkoleniu Weissmana. „San Francisco Chronicle”, 9 lipca 19901 Kiedy firma po raz pierwszy wystawia swoje akcje na sprzedaż, ze- spół menedżerski opracowuje prezentację, którą następnie bierze ze sobą do potencjalnych inwestorów. W ciągu dwóch tygodni odwiedza około tuzina miast w całym kraju (i często również za oceanem), do- konując tej samej prezentacji kilka razy dziennie, czyli około 30 lub 40 razy tygodniowo. To najbardziej wymagająca i najcenniejsza pre- zentacja, jaką kiedykolwiek przedstawia jakikolwiek dyrektor. To dla- tego sprowadzają mnie do zespołu szkoleniowego. 13 www.mtbiznes.pl SKUTECZNY PREZENTER Dlaczego miałby cię obchodzić prawie dwudziestoletni artykuł o spotkaniach z inwestorami Cisco Systems? Co pierwsza oferta pu- bliczna (IPO) jednej z największych firm na świecie oznacza dla ciebie? I co dla ciebie znaczy silne poparcie dla mojego szkolenia? Ostatecznie, ponieważ tylko parę setek firm trafia na giełdę każdego roku, bardziej prawdopodobne jest, że wygrasz na loterii, niż że prze- prowadzisz IPO. Ale prawie na pewno w pewnym momencie swojego życia będziesz musiał przeprowadzić prezentację albo wygłosić ważną mowę. I czy jesteś biznesmenem czy biznesmenką, czy też zwykłym obywatelem, twoim celem jest bycie „dobrze odbieranym”, jak spotka- nia z inwestorami Cisco Systems. Te same technika, styl i strategia, które zapewniłem zespołowi kie- rowniczemu Cisco oraz, kolejno, 500 innym firmom przygotowującym się do spotkań z inwestorami w związku z IPO (między innymi Intuit, Netflix, Dolby Labs i Yahoo!), mogą pomóc tobie przy każdej prezen- tacji czy przemówieniu, jakie kiedykolwiek będziesz musiał przygoto- wać. Moje techniki prezentacji pomogły również tysiącom dyrektorów, handlowców i inżynierów w Microsofcie, Intelu i innych 500 firmach w sprzedaży produktów, proponowaniu partnerstwa, podnoszeniu fi- nansowania czy uzyskiwaniu akceptacji dla projektów. Ta książka za- pewni ci te same techniki, za które menedżerowie płacą tysiące dolarów i których uczą się na moich prywatnych sesjach szkoleniowych. Styl wygłaszania wystąpień jest tak samo ważny w prezentacjach biznesowych, jak przy pozyskiwaniu funduszy na cel non-profit czy zwracaniu się do stowarzyszenia zawodowego, organizacji społecznej, kościoła czy synagogi. We wszystkich przypadkach, kiedykolwiek i gdziekolwiek musisz stanąć i przemówić, twoim zadaniem jest spra- wienie, aby prezentacja lub przemówienie odniosły sukces. John Morgridge, dyrektor generalny, który przeprowadził spotka- nia z inwestorami podczas objazdowej akcji promocyjnej IPO Cisco Sys- tems, stanął w obliczu takiego wyzwania w 1990 roku. W tym czasie John był już doświadczonym dyrektorem. Jako biznesmen był jednak bardziej skupiony na dostarczaniu danych niż na stylu i technice swojej prezentacji. Jego zadanie było tym trudniejsze, że innowacyjna tech- nologia sieciowania Cisco była złożona, co czyniło przygotowany przez 14 www.mtbiznes.pl JAK STYL PRZEMAWIANIA I UMIEJĘTNOŚĆ WYGŁASZANIA … firmę pokaz promocyjny trudnym do zrozumienia dla nietechnicznej publiczności złożonej z organizacyjnych menedżerów finansowych. Podczas naszej wspólnej pracy szkoliłem Johna do stworzenia prze- kazu, który byłby łatwy do zrozumienia i sensowny dla potencjalnych inwestorów, i przedstawiania go z opanowaniem, pewnością siebie i en- tuzjazmem. W ten sposób pomogłem Johnowi poczuć się i wyglądać swobodnie, mimo naturalnej obawy, jaką odczuwają wszyscy ludzie, kiedy mówią publicznie o ważnych sprawach. Historia jest świadkiem sukcesu Johna. Prezes zarządu Cisco, Don Valentine, oszacował, że moje szkolenie dodało miliony dolarów wartości IPO firmy. John zrobił z Cisco ogromne przedsiębiorstwo, a teraz, już na emeryturze, buduje ogromne przedsięwzięcie filantropijne. Szesnaście lat później, i ponad 500 innych klientów firmowych po Cisco, Steve Goldman, dyrektor generalny Isilon Systems, zaangażował mnie do pracy przy swoim pokazie objazdowym. Isilon, firma z Seat- tle, która tworzy klastrowe systemy przechowywania i oprogramowa- nie dla cyfrowych aplikacji, miał do opowiedzenia historię techniczną. „Szkolenie pomogło nam udoskonalić nasz przekaz”, powiedział Steve czasopismu „Business 2.0 Magazine”. I rzeczywiście: pierwszego dnia sprzedaży akcje Isilon podskoczyły o 77 procent i tym samym zapisały się w historii jako najlepsze technologiczne IPO od ponad sześciu lat. Steve określił to jednym słowem: „Ka-ching!”2. Inny dyrektor generalny stanął przed podobnym wyzwaniem pod- czas swojego IPO, ale sprawy przybrały trochę inny obrót. Kiedy jego spotkania z inwestorami miały się właśnie rozpocząć, dyrektor dowie- dział się, że w siedzibie głównej powstał jakiś problem. Aby sobie z nim poradzić, musiał często rozmawiać przez telefon pomiędzy prezentacja- mi. W rezultacie podczas wystąpień był rozproszony. Nic dziwnego, że jego prezentacje na tym ucierpiały. Podczas weekendu wreszcie wyjaśnił problem. Nie będąc już roz- praszanym, przeprowadzał dobre prezentacje podczas całego drugiego tygodnia. Pod koniec trasy bankowcy inwestycyjni obliczyli rezultaty jego wysiłków. Miejsca, które odwiedził podczas pierwszego tygodnia, złożyły mniejsze zamówienia, a te, do których dotarł w drugim tygo- dniu – wyższe. Kwestią zasadniczą jest tutaj to, że treść prezentacji była 15 www.mtbiznes.pl SKUTECZNY PREZENTER identyczna podczas obydwu tygodni; jedyną różnicę stanowiły mowa ciała i głos prezentera. Styl przemawiania i umiejętność wygłaszania mogą naprawdę podnieść wartość IPO. Najnowszym dodatkiem do rynku IPO jest http://retailroadshow.com, strona internetowa, na której każdy, przy pomocy wyszukiwarki, może, po kliknięciu zrzeczenia się wstępnego prospektu emisyjnego, obejrzeć pokaz objazdowy. Prezentacja jest pokazywana na dwóch ekranach: po jednej stronie widać zapis wideo zespołu menedżerskiego przeprowadzającego prezentację, po drugiej – pokaz slajdów zsynchronizowany z ich narracją. Mimo tego nowego, nieograniczonego dostępu, bankierzy inwesty- cyjni prowadzący te oferty wciąż aranżują tradycyjną dwutygodniową trasę dla kierowniczego zespołu firmy, podczas której odwiedzają oni wiele miejsc i przeprowadzają 30 lub 40 prezentacji każdego tygodnia, tak jak robili to przed pojawieniem się RetailRoadshow w 2005 roku. Przyczyną tego jest fakt, że żaden inwestor nie podejmie decyzji o kup- nie milionów dolarów w akcjach (bo taka jest większość zamówień IPO), opierając się jedynie na nagranej prezentacji. Inwestorzy chcą spotkać się z kierującymi firmą osobiście, uścisnąć im rękę, spojrzeć w oczy i wejść z nimi w bezpośrednią interakcję. Celem jest zatem pomyślne przeprowadzenie tych żywych interak- cji i uwieńczenie ich sukcesem. Z wyzwaniem tym zmierzył się John Morgridge z Cisco, podobnie jak wszyscy dyrektorzy generalni podczas pokazu objazdowego IPO oraz wszyscy mężczyźni i kobiety, którzy przedstawiali jakąkolwiek prezentację lub wygłaszali przemówienie – z uniwersalnym wyzwaniem spotęgowanym przez bardzo ludzką reak- cję na dobrze znaną presję stania przed żywą publicznością. JELEŃ W ŚWIATŁACH REFLEKTORÓW Wyobraź sobie: Siedzisz wśród publiczności, słuchając przemówienia lub prezentacji. Na początku mówca wychodzi na środek sali i staje przy pulpicie zwrócony twarzą do grupy. Nagle zamiera, przyjmując pozycję przysłowiowego jelenia w światłach reflektorów. Oczy robią się okrągłe jak talerze, ciało sztywnieje, a kiedy zaczyna mówić, wysuszone usta wydają cienki, chrypliwy dźwięk, a kulejące, bełkotliwe słowa są 16 www.mtbiznes.pl JAK STYL PRZEMAWIANIA I UMIEJĘTNOŚĆ WYGŁASZANIA … przedzielane seriami mlaśnięć. W reakcji na suchość ust ręka mówią- cego sięga do pulpitu po szklankę wody i, kiedy trzęsąc się, podnosi szklankę, woda prawie wylewa się na podłogę. Dlaczego tak to wygląda? Dlaczego mówienie, najzwyczajniejsza czynność, którą większość ludzi praktykuje codziennie z całkowitą ła- twością, staje się tak przerażające, kiedy ma miejsce przed publicznością? Dlaczego każdy mężczyzna i każda kobieta, którzy wstają, aby dokonać prezentacji, nie są naenergetyzowani przez wyzwanie? Ostatecznie wiele prezentacji lub mów stanowi sytuację o kluczowym znaczeniu, kiedy ko- rzystny wynik rozstrzyga o sukcesie lub porażce przekazu i nadawcy. I tu jest pies pogrzebany: sytuacja o kluczowym znaczeniu, Chwila Prawdy. W momencie, kiedy prezentacja się zaczyna, kiedy publicz- ność siada i zapada cisza, a na prezenterze lub mówcy skupia się cała uwaga, on lub ona nagle myśli: „O, kurczę! Oni wszyscy na mnie pa- trzą!”; „Jestem w centrum uwagi!”; „Lepiej żeby mi dobrze poszło!”. WALCZ LUB UCIEKAJ Przemawianie przed grupą jest powszechnie uważane za jedno z naj- bardziej stresujących doświadczeń znanych ludzkości. To dlatego, że wyzwala taką samą psychologiczną reakcję jak wszystkie inne znane lęki: przypływ adrenaliny, który wywołuje klasyczny syndrom „walcz lub uciekaj”. Adrenalina jest przyczyną, syndrom – efektem, a rezultat stanowi albo defensywne, albo niespokojne zachowanie. Ta mimowol- na fizyczna reakcja wpływa na wszystkie stworzenia boskie, wszystkie istoty ludzkie, w tym każdą osobę, która przeprowadza prezentację, w tym samym stopniu na weterana i nowicjusza – a nawet na zawo- dowych performerów. Wielki brytyjski aktor, sir Laurence Olivier, pia- niści Glenn Gould i Światosław Richter oraz popularne piosenkarki Barbra Streisand i Carly Simon – wszyscy oni zdawali sobie sprawę, że cierpią na tremę, swoją wersję strachu przed publicznym przema- wianiem3. Powszechnym sprawcą we wszystkich tych przypadkach jest przypływ adrenaliny. Wyobraź sobie, że: Ten sam mechanizm, który pozwala organizmowi przetrwać w dziczy, sprawia, że potykamy się lub pono- simy porażkę w okolicznościach prezentacji czy przemawiania. 17 www.mtbiznes.pl SKUTECZNY PREZENTER REDUKOWANIE PRZYPŁYWU ADRENALINY Jeśli zrobisz badanie internetowe na temat lęku przed publicznym przemawianiem, znajdziesz miliony linków z rekomendacjami środków na powstrzymanie gwałtownego przypływu adrenaliny, m.in.: • • • • • • • • • • • Oddychaj głęboko. Zrób parę pompek. Pobiegaj dookoła bloku. Ćwicz jogę. Zaciśnij pięści. Ziewnij. Skup się na wymyślonym punkcie na końcu sali. Połknij pigułkę (najczęściej zalecane są beta-blokery). Wypij trochę alkoholu. Wyobraź sobie, że twoja publiczność jest naga. Uprawiaj seks. Lista ciągnie się dalej, ale jej długość i zróżnicowanie dowodzą, że problem pozostaje nierozwiązany. A jest tak dlatego, że większość pro- pozycji to czysto fizyczne rozwiązania tego, co nie jest czysto fizycznym problemem. Ponadto fizyczne podejście do pokonywania lęku przed publicznym przemawianiem sprawi, że prezenter lub mówca będzie czuł się jak performer, co pogorszy problem, który spowodował przy- pływ adrenaliny na początku. Przypływ adrenaliny jest spowodowany umysłowym wyobrażeniem prezentera lub mówcy, że niebezpieczeństwo jest nieuchronne. A więc jeśli nie poradzimy sobie z nim na samym początku, adrenalina będzie dalej siała zniszczenie. UMYSŁOWA METODA PREZENTOWANIA Kluczem jest zaatakowanie problemu w Chwili Prawdy: kiedy prezen- tacja się zaczyna. Zaatakuj go w momencie, kiedy twoja publiczność usiądzie, zapadnie cisza i wszystkie oczy zwrócą się ku tobie – a ty kur- 18 www.mtbiznes.pl JAK STYL PRZEMAWIANIA I UMIEJĘTNOŚĆ WYGŁASZANIA … czowo zaciskasz ręce. Dokładnie w tym momencie możesz posłużyć się siłą swojego umysłu, aby przejąć kontrolę nad ciałem. Umysłowa Metoda Prezentowania to psychologiczne rozwiązanie dla psy- chologicznego problemu. Jest to proces krok po kroku, który pozwoli ci prze- jąć kontrolę. Metodę tę testowałem przez dwie dekady, szkoląc tysiące klientów do dokonania prezentacji z opanowaniem i pewnością siebie. Następne strony pokażą ci, jak wdrożyć Umysłową Metodę Prezen- towania i, robiąc to, pokonywać swój strach przed publicznym prze- mawianiem, redukować przypływ adrenaliny, a przez to – negatywne rezultaty syndromu „walcz lub uciekaj”. Umysłowa Metoda pozwoli ci wcielić w życie stare przysłowie: „Jeśli masz motylki w brzuchu, spraw, aby latały w szyku”. Dowiesz się, jak optymalizować te równie ważne fizyczne czynniki: oczy, język ciała, głos i – temat najczęściej zadawanych pytań dotyczą- cych umiejętności prezentacji – co robić z rękami i ramionami. Dowiesz się również, jak zintegrować projekt i animację swoich slajdów z umie- jętnościami narracyjnymi i prezentacyjnymi przy pomocy wyjątkowej techniki zwanej Synchronizacją Grafiki. Na kolejnych etapach tego procesu uczenia się będziesz odkrywał, jak przełamywać stare zwyczaje i rozwijać nowo zyskaną pewność w umiejętność efektywnego i swo- bodnego przemawiania publicznego. Jako coach prezentacji szczególnie interesuję się stylami przema- wiania polityków. W niniejszej książce znajdziesz wiele przykładów wybitnych mówców, których techniki wpłynęły na wynik wyborów, jeśli nie zmieniły świata. W wyborach prezydenckich z 2008 roku ta- lent oratorski Baracka Obamy był, pod każdym względem, głównym elementem podczas całej kampanii. Był wiodącym czynnikiem w jego odrabiającym straty zwycięstwie nad rywalką do nominacji Demokra- tów, Hillary Rodham Clinton i, ostatecznie, w triumfie nad kandy- datem Republikanów, Johnem McCainem. Szczegółowo technikom stylu przemawiania Baracka Obamy przyjrzymy się w rozdziale 10 – technikom, które możesz zastosować w swoich własnych prezentacjach i mowach. Odkryjesz również, co robić i czego nie robić – a odkryjesz to dzięki szczegółowym analizom wystąpień innych znanych polityków i postaci 19 www.mtbiznes.pl SKUTECZNY PREZENTER publicznych, między innymi Ronalda Reagana, Billa Clintona, Martina Luthera Kinga i Johna F. Kennedy’ego. Przykłady te zostały zaczerp- nięte z obszernego zbioru filmów archiwalnych i kaset wideo, które zmontowałem i opatrzyłem komentarzem, aby wesprzeć i zilustrować główne tematy w książce. Ujęcia na żywo z komentarzami są dostęp- ne na naszej stronie internetowej: www.powerltd.com/tpp po wpisaniu kodu dostępu: 17a18R73c95G. Różne kluczowe momenty zawarte są we wszystkich pozyskanych przez nas fragmentach filmowych, nazywanych w tej książce „obraza- mi wideo” i umieszczonych w książce w postaci zatrzymanych kadrów, razem z innymi fotografiami i ilustracjami graficznymi. Przestudiuj te obrazy, obejrzyj wideo, naucz się technik i ćwicz je pilnie, a ty również staniesz się skutecznym prezenterem. 20 www.mtbiznes.pl 1 Twoje czyny mówią głośniej niż twoje słowa Mówić (czasownik) 5a. Przekazywać wiadomość za pomocą środków niewerbalnych: Czyny mówią głośniej niż słowa. THE AMERICAN HERITAGE DICTIONARY OF THE ENGLISH LANGUAGE, WYDANIE CZWARTE, 2000 OBRONA PUBLICZNOŚCI Jedną z najważniejszych koncepcji, których uczę moich prywatnych klientów, jest Obrona Publiczności, podejście, które wymaga od ciebie jako prezentera, abyś stał się adwokatem swojej publiczności. Postaw się na miejscu swojej publiczności i pomyśl o jej nadziejach, lękach i pa- sjach. Rozważ, co twoja publiczność wie o tobie i twoim przekazie lub sprawie i co musi wiedzieć, aby odnieść się do ciebie przychylnie i przy- stąpić do działania na twoje wezwanie do działania. Wszystkie te czynniki są miernikiem tego, jak twoja publiczność zareaguje na ciebie intelektualnie. Jednak Obrona Publiczności w rów- nym stopniu dotyczy tego, jak twoja publiczność odpowie ci inter- personalnie; na fizyczne wygłoszenie twojej historii poprzez twój język ciała i twój głos. W tym ujęciu odbiór twojej osoby przez publiczność rozciąga się od jej umysłów, przez jej oczy i uszy, po jeszcze głębsze partie ciała – kiszki. Jaki wydajesz się swojej publiczności? 21 www.mtbiznes.pl SKUTECZNY PREZENTER Pomyśl o prezenterze i publiczności jako punktach początkowym i końcowym wszystkich komunikacji interpersonalnych; następnie po- myśl o prezenterze jako nadawcy, a o publiczności jako odbiorcy. Pre- zenter nadaje zestaw dynamik – ludzkich dynamik – które mogą być określone trzema W: • • • Werbalna . Historia, którą opowiadasz. . Twój głos, czyli jak ty opowiadasz tę historię. Wokalna Wizualna . Trzecia dynamika odwołuje się nie do twoich slajdów w PowerPoincie Microsoftu, ale do ciebie, twojego języka ciała i tego, co robisz, kiedy opowiadasz tę historię. Te trzy dynamiki wpływają na twoją publiczność w różnym stop- niu. Ich względny wpływ został pokazany na diagramie kołowym (ilu- stracja 1.1). 55 38 7 Werbalna (Historia) Wokalna (Głos) Wizualna (Ciało) Ilustracja 1.1. Wyniki ankiety na temat względnego wpływu ludzkich dynamik Największy wycinek koła jest czarny i zajmuje 55 procent jego po- wierzchni, następny w kierunku zgodnym z ruchem wskazówek zegara jest szary i obejmuje 38 procent całości, a najmniejszy – biały – 7 pro- cent. Zauważyłeś pewnie, że poszczególne dynamiki wymienione po prawej stronie diagramu nie są przypisane do określonych wycinków kół. Jak myślisz, jak się szeregują? Która dynamika ma największy wpływ? A która najmniejszy? Zastanów się nad tym. Odpowiedź znaj- dziesz na następnej stronie, na ilustracji 1.2. 22 www.mtbiznes.pl TWOJE CZYNY MÓWIĄ GŁOŚNIEJ NIŻ TWOJE SŁOWA Wizualna 55 38 Wokalna 7 Werbalna Ilustracja 1.2. Względny wpływ poszczególnych ludzkich dynamik Największy wycinek koła obrazuje dynamikę wizualną i zajmuje 55 procent całości; środkowy pod względem wielkości jest wycinek od- noszący się do dynamiki wokalnej i wynosi 38 procent, a najmniejszy – werbalny – 7 procent. Język ciała ma największy wpływ, głos jest na następnym miejscu, a historia oddziałuje w stopniu najmniejszym*. * Dynamiki te są moją wersją powszechnie znanego badania z 1981 roku o na- zwie „Nieme przekazy”, przeprowadzonego przez profesora Alberta Mehrabiana z Wydziału Psychologii University of California w Los Angeles. Wnioski z badania wyglądały następująco: „Całkowite upodobanie = 7 werbalnego upodobania + 38 wokalnego upodobania + 55 twarzowego upodobania”. Profesor Mehra- bian ograniczył swoje wnioski jako „odnoszące się jedynie do osoby, która mówi o emocjach, a nieodnoszące się do każdej komunikacji”.1 Ja rozszerzyłem pojęcie „twarzowe upodobanie” do całego szeregu aspektów wizualnych: oczu, wyglądu twarzy, głowy, rąk, ramion i postawy. Poszerzyłem również mój ogląd o to, jak czynniki te wpływają na wszystkie formy ludzkiej komu- nikacji, od indywidualnych rozmów po główny przedmiot naszych rozważań, czyli prezentacje i przemówienia. Ponadto mam zamiar zademonstrować, że wszystkie te ludzkie spotkania pociągają za sobą emocje. Tak naprawdę, jak odkryjesz to w następnym rozdziale, emocje są obecne we wszystkich rodzajach komunikacji interpersonalnej mimowolnie; potężna dynamika potwierdzona przez inne badania naukowe wykonane ponad dekadę po pracy profesora Mehrabiana – przyp. aut. 23 www.mtbiznes.pl SKUTECZNY PREZENTER WPŁYW Zaskoczony? Nie jesteś w tym uczuciu odosobniony. Przez ostatnie 20 lat pokazywałem ten diagram, bez opisów, moim prywatnym klien- tom i zadawałem im to samo pytanie, które zadałem tobie. Chociaż nie prowadziłem formalnego rejestru, mogę śmiało stwierdzić, że olbrzy- mia większość również była zaskoczona odpowiedzią. Na podstawie ilości czasu i wysiłku, jaką większość prezenterów i mówców zużywa na zapisywanie żółtych brulionów biurowych, wa- lenie w klawiaturę swoich komputerów czy tasowanie slajdów podczas przygotowań do swoich decydujących prezentacji, można wywnio- skować, że przyjmują oni, iż najważniejsza jest treść; jednak w Chwili Prawdy opowiadana historia zajmuje trzecie miejsce, za językiem ciała i głosem. Istnieje wiele dowodów oddziaływania tych dynamik, poczynając od przykładów znaczenia umiejętności wygłaszania wystąpień podczas prezentacji IPO i na scenie politycznej, o których czytałeś we wprowa- dzeniu, a kończąc na szeregu dalszych przedstawionych w tym rozdzia- le dowodów z innych obszarów. Zastanów się nad przykładem Ronalda Reagana, nazywanego za- służenie Wielkim Komunikatorem ze względu na jego niezrównane umiejętności publicznego mówcy. Żaden prezydent w historii Stanów Zjednoczonych nie osiągnął takich wskaźników popularności jak Re- agan. Podczas swoich ośmiu lat urzędowania jako głowa państwa (od 1981 do 1989 roku) wyniósł osobowość na pierwszy plan kwalifika- cji prezydenckich. Na stanowisku, które do tej pory było okupowa- ne przez zawodowych polityków, byłych generałów lub biurokratów. Osoba Reagana promieniowała subtelną, ale nieodpartą charyzmą, która zniewalała krajowe media informacyjne, elektorat – i każdą pu- bliczność, z jaką kiedykolwiek się spotkał. Miara oddziaływania Reagana została najlepiej wyrażona reakcją na to, co było jego prezydenckim łabędzim śpiewem: na mowę pożegnal- ną, w której poparł on swego następcę, ówczesnego wiceprezydenta George’a H.W. Busha. Piętnastego sierpnia 1988 roku na Krajowej Konwencji Republikanów w Nowym Orleanie delegaci zgromadzeni 24 www.mtbiznes.pl TWOJE CZYNY MÓWIĄ GŁOŚNIEJ NIŻ TWOJE SŁOWA w ogromnym Superdome w Luizjanie, i jeszcze większa publiczność przed telewizorami w najlepszym czasie antenowym, patrzyli oczaro- wani, jak Reagan roztacza swój urok. Wiem, że wchodząc w nowe millennium z George’em Bushem, nasze dzieci będą miały zapewnioną bezpieczną przyszłość wraz z narodem żyjącym w pokoju i chronionym przed agresją. Będziemy cieszyli się po- wodzeniem, które obejmie błogosławieństwa dostatku, i będziemy mieli możliwości, które rozprzestrzenią się w całej Ameryce. Będziemy mieli bezpieczne i aktywne społecznie sąsiedztwa, wolne od narkotyków szko- ły, które pozwolą naszym dzieciom wzrastać w atmosferze wielkich idei i głębokich wartości. I naród, który jest zdecydowany przyjąć na siebie przywództwo w dążeniu do niezbadanych celów nowego wieku. A więc George, jestem w twoim narożniku. Jestem gotów… Tłum zwolenników w Superdome przerwał mu i podniósł się, aby na fali uczucia wykrzyczeć swoje poparcie i rozwinąć niebiesko-białe transparenty z napisem „Bush ‘88”. Reagan uśmiechnął się skromnie, a następnie z wielkim wdziękiem kontynuował: …Jestem gotów od czasu do czasu wspomagać radą, oferować wskazów- kę lub dwie na temat strategii. Jeśli zostanę o to poproszony. Pomogę iść do przodu albo po prostu stanę z tyłu i będę się uśmiechał; ale, George, wystarczy jedna osobista prośba… W tym momencie Reagan przerwał dla zwiększenia dramatyzmu, zmrużył oczy i zacisnął usta. Następnie jego twarz rozjaśniła się tym dobrze znanym, słonecznym uśmiechem (obraz wideo 1.1). Uwaga Aby obejrzeć ten fragment przemówienia Ronalda Reagana, opa- trzony komentarzem, zajrzyj na www.powerltd.com/tpp i wpisz kod dostępu podany we wprowadzeniu. 25 www.mtbiznes.pl SKUTECZNY PREZENTER Obraz wideo 1.1. Ronald Reagan podczas mowy popierającej George’a H.W. Busha Wreszcie Reagan zapewnia odpowiedni odzew na swoje przemówie- nie zdaniem, które stało się jego znakiem firmowym: A więc idź tam i wygraj dla Gippera!*2 Pośród oglądających transmisję na cały kraj był zdobywca nagrody Pulitzera, krytyk telewizyjny pracujący dla „Los Angeles Times”, Ho- ward Rosenberg, który podsumował swoją reakcję w felietonie następ- nego dnia. Istnieje krytyczny moment w prawie każdym przemówieniu Reagana, kiedy jego fizyczny wizerunek zaczyna przyćmiewać słowa – kiedy za- czyna się bardziej patrzeć, a mniej słuchać – więcej czuć, a mniej myśleć. * W 1940 roku Ronald Reagan zagrał rolę George’a Gippa w filmie Knute Rockne – Stuprocentowy Amerykanin. Z tej roli pozostał mu przydomek „Gipper” – przyp. tłum. 26 www.mtbiznes.pl
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Skuteczny prezenter
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: