Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00263 006130 13651798 na godz. na dobę w sumie
Słynne muzea i galerie - ebook/pdf
Słynne muzea i galerie - ebook/pdf
Autor: Liczba stron: 241
Wydawca: SBM Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-7845-505-9 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> sztuka >> malarstwo
Porównaj ceny (książka, ebook (-8%), audiobook).

Album Słynne galerie i muzea to wyprawa po muzeach i galeriach świata przechowujących najznamienitsze dzieła artystyczne. To także wyjątkowa fotorelacja przedstawiająca najbardziej charakterystyczne i najcenniejsze zbiory. Od prehistorycznych rysunków naskalnych po różnorodną sztukę XX wieku.

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

SŁYNNE muzea i galerie EUROPA :::::::::::::::::::::::::::: 5 AUSTRIA ::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::6 Albertina w Wiedniu :::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: 6 Belweder w Wiedniu:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: 8 Muzeum Historii Sztuki w Wiedniu :::::::::::::::::::::: 9 Muzeum Leopoldów w Wiedniu ::::::::::::::::::::::::: 12 CZECHY :::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::13 Galeria Narodowa w Pradze :::::::::::::::::::::::::::::: 13 DANIA ::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::15 Gliptoteka Carlsberga w Kopenhadze :::::::::::::::: 15 Muzeum Thorvaldsena w Kopenhadze ::::::::::::::: 16 FRANCJA ::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::18 Luwr w Paryżu ::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: 18 Musée Marmottan Monet w Paryżu ::::::::::::::::::: 23 Muzeum Bonnata i Helleu w Bajonnie :::::::::::::::: 26 Muzeum Dzieł Sztuki Katedry NMP w Strasburgu :::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: 27 Muzeum Goi w Castres :::::::::::::::::::::::::::::::::::::: 29 Muzeum Orsay w Paryżu ::::::::::::::::::::::::::::::::::: 30 Muzeum Rodina w Paryżu ::::::::::::::::::::::::::::::::: 32 Muzeum Sztuki Współczesnej w Dunkierce :::::::: 34 Muzeum Toulouse-Lautreca w Albi :::::::::::::::::::: 35 Pałac Sztuk Pięknych w Lille ::::::::::::::::::::::::::::: 36 HISZPANIA :::::::::::::::::::::::::::::::::::::38 Escorial w Madrycie :::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: 38 Museo IberCaja w Saragossie :::::::::::::::::::::::::::: 39 Museo Lázaro Galdiano w Madrycie :::::::::::::::::: 40 Muzeum El Greco w Toledo ::::::::::::::::::::::::::::::: 42 Muzeum Grafik Goi w Fuendetodos ::::::::::::::::::: 43 Muzeum Guggenheima w Bilbao :::::::::::::::::::::::: 44 Muzeum Narodowe Centrum Sztuki Królowej Zofii w Madrycie ::::::::::::::::::::::::::::::::: 46 Muzeum Saragossy w Saragossie :::::::::::::::::::::: 46 Muzeum Sztuk Pięknych w Sewilli ::::::::::::::::::::: 48 Muzeum Sztuk Pięknych w Walencji :::::::::::::::::: 49 Muzeum Sztuki Katalońskiej w Barcelonie ::::::::: 50 Muzeum Thyssen-Bornemisza w Madrycie ::::::::: 51 Prado w Madrycie ::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: 54 Salon Królestw w Madrycie :::::::::::::::::::::::::::::: 57 HOLANDIA :::::::::::::::::::::::::::::::::::::61 Królewska Galeria Malarstwa w Hadze :::::::::::::: 61 Muzeum Centralne w Utrechcie :::::::::::::::::::::::: 62 Muzeum Kröller-Müller w Otterlo :::::::::::::::::::::: 63 Muzeum Miejskie w Amsterdamie ::::::::::::::::::::: 65 Muzeum Miejskie w Hadze :::::::::::::::::::::::::::::::: 66 Muzeum Państwowe w Amsterdamie ::::::::::::::::: 68 Muzeum Vincenta van Gogha w Amsterdamie ::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: 69 IRLANDIA :::::::::::::::::::::::::::::::::::::::71 Galeria Narodowa Irlandii w Dublinie :::::::::::::::: 71 NIEMCY :::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::73 Galeria Malarstwa w Berlinie :::::::::::::::::::::::::::: 73 Germańskie Muzeum Narodowe w Norymberdze :::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: 75 Gliptoteka w Monachium ::::::::::::::::::::::::::::::::::: 76 Kunsthalle w Hamburgu :::::::::::::::::::::::::::::::::::: 79 Muzeum Bodego w Berlinie ::::::::::::::::::::::::::::::: 81 Muzeum Folkwang w Berlinie :::::::::::::::::::::::::::: 82 Muzeum Ludwig w Kolonii ::::::::::::::::::::::::::::::::: 84 Muzeum Pergamońskie w Berlinie ::::::::::::::::::::: 85 Muzeum Städla we Frankfurcie nad Menem :::::: 86 Nowa Galeria Narodowa w Berlinie ::::::::::::::::::: 89 Nowe Muzeum Egipskie w Berlinie :::::::::::::::::::: 90 Państwowe Zbiory Sztuki w Dreźnie ::::::::::::::::: 91 Sanssouci w Poczdamie ::::::::::::::::::::::::::::::::::::: 93 Stara Galeria Narodowa w Berlinie :::::::::::::::::::: 94 Stara Pinakoteka w Monachium::::::::::::::::::::::::: 95 Stare Muzeum w Berlinie :::::::::::::::::::::::::::::::::: 97 NORWEGIA ::::::::::::::::::::::::::::::::::::98 Galeria Narodowa w Oslo :::::::::::::::::::::::::::::::::: 98 Muzeum Muncha w Oslo ::::::::::::::::::::::::::::::::: 100 Park Vigelanda w Oslo ::::::::::::::::::::::::::::::::::::: 101 POLSKA ::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::102 Galeria Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach w Krakowie :::::::::::::::::::::::::::: 102 Kościół Mariacki w Krakowie ::::::::::::::::::::::::::: 104 Kościół św. Franciszka z Asyżu w Krakowie :::::: 107 Muzeum Książąt Czartoryskich w Krakowie ::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: 108 Muzeum Narodowe w Warszawie ::::::::::::::::::::: 109 Oddział Sztuki Dawnej Muzeum Narodowego w Gdańsku :::::::::::::::::::::::::::::::::: 111 Zamek Królewski na Wawelu w Krakowie ::::::::: 112 PORTUGALIA ::::::::::::::::::::::::::::::::115 Muzeum Calouste Gulbenkiana w Lizbonie :::::: 115 ROSJA:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::117 Ermitaż w Petersburgu :::::::::::::::::::::::::::::::::::: 117 Galeria Trietiakowska w Moskwie :::::::::::::::::::: 121 Muzeum Sztuk Pięknych im. A. Puszkina w Moskwie :::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: 122 Muzeum Sztuki w Saratowie:::::::::::::::::::::::::::: 124 Muzeum Sztuki w Taganrogu ::::::::::::::::::::::::::: 126 RUMUNIA ::::::::::::::::::::::::::::::::::::127 Malowane monastyry na Bukowinie ::::::::::::::::: 127 SZWAJCARIA ::::::::::::::::::::::::::::::::129 Fundacja E.G. Bührlego w Zurychu :::::::::::::::::: 129 Muzeum Oskara Reinharta Stadtgarten w Winthertur :::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: 131 Muzeum Sztuki w Bazylei :::::::::::::::::::::::::::::::: 132 Villa Flora w Winterthur :::::::::::::::::::::::::::::::::: 134 SZWECJA ::::::::::::::::::::::::::::::::::::::136 Moderna Museet w Sztokholmie :::::::::::::::::::::: 136 Muzeum Narodowe w Sztokholmie :::::::::::::::::: 137 Muzeum Sztuki w Göteborgu ::::::::::::::::::::::::::: 139 UKRAINA::::::::::::::::::::::::::::::::::::::141 Muzeum Sztuki Zachodu i Wschodu w Kijowie ::: 141 Narodowe Muzeum Sztuki w Kijowie ::::::::::::::: 142 WIELKA BRYTANIA :::::::::::::::::::::::145 Galeria Istytutu Courtaulda w Londynie ::::::::::: 145 Galeria Narodowa w Londynie ::::::::::::::::::::::::: 148 Kolekcja Wallace w Londynie ::::::::::::::::::::::::::: 151 Muzeum Brytyjskie w Londynie ::::::::::::::::::::::: 152 Szkocka Galeria Narodowa w Edynburgu ::::::::: 154 Tate Britain w Londynie::::::::::::::::::::::::::::::::::: 156 WŁOCHY ::::::::::::::::::::::::::::::::::::::159 Bazylika Świętego Marka w Wenecji :::::::::::::::: 159 Bazylika Świętego Piotra w Watykanie ::::::::::::: 161 Galeria Uffzi we Florencji :::::::::::::::::::::::::::::: 162 Galleria dell’Accademia we Florencji ::::::::::::::: 165 Kaplica Sykstyńska w Watykanie ::::::::::::::::::::: 167 Katedra we Florencji i muzeum ::::::::::::::::::::::: 168 Kościół San Giorgio Maggiore w Wenecji ::::::::: 170 Kościół Santa Maria della Salute w Wenecji ::::: 171 Międzynarodowa Galeria Sztuki Współczesnej Ca’Pesaro w Wenecji :::::::::::::::::: 172 Muzea Watykańskie ::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: 173 Muzeum Capodimonte w Neapolu ::::::::::::::::::: 176 Osiem zabytków Rawenny ::::::::::::::::::::::::::::::: 179 Pinakoteka Brera w Mediolanie ::::::::::::::::::::::: 182 Pinakoteka zamku Sforzów w Mediolanie ::::::::: 185 Scuola Grande di san Rocco w Wenecji :::::::::::: 186 AMERYKA PÓŁNOCNA I POŁUDNIOWA :::::::::::: 189 BRAZYLIA :::::::::::::::::::::::::::::::::::::190 Muzeum Sztuki w São Paulo :::::::::::::::::::::::::::: 190 Muzeum Sztuki Współczesnej Uniwersytetu São Paulo :::::::::::::::::::::::::::::::::: 192 KANADA :::::::::::::::::::::::::::::::::::::::194 Galeria Sztuki Ontario w Toronto ::::::::::::::::::::: 194 Muzeum Sztuk Pięknych w Montrealu ::::::::::::: 197 Narodowa Galeria Kanady w Ottawie ::::::::::::::: 199 PORTORYKO :::::::::::::::::::::::::::::::::201 Muzeum Sztuki w Ponce :::::::::::::::::::::::::::::::::: 201 STANY ZJEDNOCZONE :::::::::::::::::203 Brooklińskie Muzeum Sztuki w Nowym Jorku :::: 203 Instytut Sztuki w Chicago :::::::::::::::::::::::::::::::: 205 Instytut Sztuki w Detroit ::::::::::::::::::::::::::::::::: 208 Kolekcja Fricka w Nowym Jorku :::::::::::::::::::::: 211 Metropolitan Museum of Art w Nowym Jorku ::: 213 Muzeum Guggenheima w Nowym Jorku ::::::::::: 215 Muzeum Sztuki Carnegiego w Pittsburgu :::::::: 217 Muzeum Sztuki w Baltimore :::::::::::::::::::::::::::: 218 Narodowa Galeria Sztuki w Waszyngtonie :::::::: 220 Neue Galerie w Nowym Jorku :::::::::::::::::::::::::: 222 AFRYKA, AZJA I AUSTRALIA :::::::::::::::: 225 EGIPT :::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::226 Muzeum Egipskie w Kairze :::::::::::::::::::::::::::::: 226 IZRAEL :::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::228 Muzeum Izraela w Jerozolimie ::::::::::::::::::::::::: 228 Muzeum Sztuki w Tel Awiwie ::::::::::::::::::::::::::: 230 JAPONIA :::::::::::::::::::::::::::::::::::::::232 Muzeum Sztuki w Hiroszimie :::::::::::::::::::::::::: 232 Sompo Japan Museum of Art w Tokio ::::::::::::::: 232 AUSTRALIA ::::::::::::::::::::::::::::::::::235 Galeria Narodowa Wiktorii w Melbourne ::::::::: 235 4 | EUROPA Rozmaitość kolekcji dzieł sztu- ki prezentowanych w galeriach i muzeach jest w Europie bardzo duża. Jak wszędzie wynika to ze splotu czynników geografi cz- nych, historycznych i religijnych. Europejskie zbiory obejmują dzieła powstałe na przestrzeni dziejów od czasów prehistorycznych po awangardowe, współczesne. Wiele z nich, jak choćby Mona Lisa Leonarda da Vinci czy antyczna Wenus z Milo, stały się swoistymi ikonami, znanymi pod każdą sze- rokością geografi czną. Pierwsze zbiory europejskie powstawały już w czasach starożytnych i miały charakter prywatny, który nie ule- gał zmianom przez długie wieki. Kolekcje sztuki stanowiły powód do dumy właściciela, element wy- posażenia wystawnych siedzib lub po prostu lokatę kapitału. Bardziej dostępne dla ogółu społeczeństwa były jedynie niektóre dzieła sa- kralne, umieszczone w kościołach. Dopiero wraz z rozpowszechnie- niem się idei oświeceniowych ko- lekcje zaczęły pełnić również edu- kacyjną funkcję. Dziś największe z nich – jak paryski Luwr, madryc- kie Prado oraz fl orencka Galeria Uffi zi – są świadectwem bogactwa i rozwoju kultury europejskiej. A P O r u e 5 Wieża Babel, Pieter Bruegel starszy Austria Austriackie zbiory zaliczają się do najbogatszych w Europie, co wynika zarówno z mocarstwowej przeszłości kraju, jak i z jego dogodnego, centralnego położenia. Dodatkową atrakcją jest to, że siedziby instytucji muzealnych również często mają charakter zabytkowy. Albertina w Wiedniu Usytuowana w centrum stolicy Austrii gale- ria została założona w 1768 roku przez księ- cia Alberta Sasko-Cieszyńskiego i jego żonę arcyksiężnę Marię Krystynę Habsburg. Zbio- ry grafik, które książę przywiózł z Brukseli, umieszczono w pa- łacyku zwanym dawniej Taroucca, wzniesionym na miejscu ostatnich Porta Portello w Padwie, Canaletto, Albertina, Wiedeń  6 pozostałości fortyfikacji Wiednia. Pałacyk rozbudowano, a kolekcję powiększono o bo- gate dary genueńskiego księcia Giacomo Durazzo. Obecnie Albertina jest jedną z najwięk- szych i najważniejszych galerii gromadzą- cych grafikę. Zbiory obejmują około 65 000 rysunków, akwafort i  akwarel – od XIV- -wiecznych po XX-wieczne – oraz ponad 1,5 miliona rycin, w tym blisko milion dzieł starych mistrzów, m.in. Albrechta Dürera, np. Melancholia (miedzioryt, 1514), Ry- cerz, śmierć i diabeł (miedzioryt, 1513), Adam i Ewa (miedzioryt, 1504), Młody za- jąc (gwasz i akwarela na papierze, 1502); Pietera Bruegla starszego, np. Wielkie ryby jedzą małe ryby (ołówek na papierze, ok. 1557), Autoportret przy palecie – rysunek piórem i atramentem na papierze, 1565); Rafaela Madonna z granatem (czarna kre- da na papierze). Kolekcja grafik obejmuje działy: średniowiecze i początek epoki nowożytnej (m.in. dzieła Albrechta Dürera, Hieronima Boscha, Antonia Pisano, Mistrza Głowa dziecka, Peter Paul Rubens, Albertina, Wiedeń  Melancholia, Albrecht Dürer, Albertina, Wiedeń  E.S.), renesans i manie- ryzm (prace Dürera, Mi- chała Anioła, Leonarda da Vinci, Rafaela, Pietera Bruegla starszego, Luca- sa Cranacha starszego, Lucasa van Leyde- na), barok i klasycyzm (Rubens, Rembrandt, Honoré Fragonard, Francesco Goya), XIX wiek (Caspar David Friedrich, Edouard Ma- net, Auguste Renoir, Paul Cézanne, Paul Signac), przełom XIX i XX wieku (Gustav Klimt, Egon Schiele), modernizm, sztuka po 1945 roku i współczesna (Oskar Kokosch- ka, Wassilij Kandinsky, Pablo Picasso, Andy Warhol, Roy Liechtenstein). Ponadto Albertina posiada w swych zbio- rach około 20 000 plakatów, 9000 rysunków architektonicznych i 4500 fotografii arty- stycznych. Albertina, Albertinaplatz 1, A-1010 Wien, www.albertina.at 7 Belweder w Wiedniu Barokowy pałac księcia Eugeniusza Sa- baudzkiego, w latach 1752–1918 należą- cy do cesarskiej rodziny Habsburgów, od 1903 roku mieści zbiór prac wiedeńskich secesjonistów, wzbogacony szeregiem dzieł współczesnych im malarzy. W 1923 roku w Dolnym Belwederze otwarto muzeum ba- rokowe, wystawiające kolekcję cesarską, a rok później w górnym pałacu udostępnio- no galerię XIX wieku, w oranżerii – galerię nowoczesną, w ogrodach zaś wystawiono rzeźby. Od roku 2007 najcenniejsze ekspo- naty można oglądać w Górnym Belwederze. Zbiory są pogrupowane w działach: śre- dniowiecze, barok (tu wyróżnia się kolek- cja głów dłuta niemiecko-austriackiego rzeźbiarza epoki oświecenia Franza Xavera Messerschmidta), klasycyzm i romantyzm (głównie płótna Ferdinanda Georga Waldmüllera), bie- dermajer (m.in. Martwa na- tura z kwiatami i owocami Dwie tancerki, Edgar Degas, Albertina, Wiedeń  Judyta z głową Holofernesa, Gustav Klimt, Belweder, Wiedeń  Eugène’a Delacoix, olej na płótnie, 1834), historycyzm (m.in. Orfeusz i Eurydyka An- selma Feuerbacha, olej na płótnie, 1869), impresjonizm (m.in. Ogród w Giverny Claude’a Moneta, olej na płótnie, 1902; Ulica w Pontoise [Rue de Gisors], Camille Pissarro, olej na płót- nie, 1868; Pole pszenicy nieopodal Auvers Vincenta Van Gogha, olej na płótnie, 1890), fin de siècle i wiedeńska secesja (ozdobą tego działu są liczne dzieła Gustava Klim- ta, w tym Pocałunek, olej na płótnie, wykoń- czony płatkami złota i srebra, 1907–1908; 8 AustriA | EUROPA – bogato ozdobiono marmurem, stiukiem, płatkami złota oraz malowidłami ściennymi, z których część wykonał młody wówczas Gu- stav Klimt. Zrąb zbiorów malarstwa stanowią ko- lekcje Habsburgów, należące swego czasu do cesarzy Ferdynanda II i Rudolfa II oraz Leopolda Wilhelma. Galeria obrazów do dziś stanowi największą chlubę muzeum. Obejmuje XVI-wieczne malarstwo wenec- kie (dzieła Tycjana, Veronesego, Tintoret- ta i innych), XVII-wieczne flamandzkie (Pe- ter Paul Rubens, Antoon Van Dyck i inni), wczesne niderlandzkie (Jan van Eyck, Ro- gier van der Weyden) i renesansowe nie- mieckie (Albrecht Dürer, Lucas Cranach starszy), a także arcydzieła Pietera Bruegla starszego, Verme- era, Rembrandta, Rafaela, Alegoria malarstwa, Jan Vermeer van Delft, Muzeum Historii Sztuki w Wiedniu  9 Wiejski ogród ze słonecznikami, Gustav Klimt, Belweder, Wiedeń  Judyta z  głową Holofer- nesa, olej i płatki złota na płótnie, 1901; Węże wodne, technika mieszana, złoto na welinie, 1904–1907; Ogród wiejski ze słonecznikami, olej na płótnie, 1906; Aleja w parku zamkowym w Kammer, 1912), ekspresjonizm (wiele obrazów Egona Schielego i Oskara Kokoschki), okres mię- dzywojenny, sztuka po 1945 roku i sztuka współczesna. Ostatnie trzy z wymienionych działów gromadzą przede wszystkim prace artystów austriackich. Österreichische Galerie Belvedere, Prinz Eugen- Straße 27, 1030 Wien, www.belvedere.at Muzeum Historii Sztuki w Wiedniu Ta znamienita galeria sztuki znajduje się w jednym z okazałych bliźniaczych gma- chów muzealnych w sercu Wiednia. Budow- lę w stylu renesansu włoskiego wzniesiono specjalnie w tym celu w latach 1872–1891 z polecenia cesarza Franciszka Józefa I. Wnętrze budynku – zwłaszcza reprezenta- cyjną klatkę schodową, zwieńczoną kopułą Sala wystawowa w Muzeum Historii Sztuki, Wiedeń  Caravaggia, Velázqueza i ma- larzy włoskiego baroku. 10 Wiele uwagi przyciągają obrazy Piete- ra Bruegla starszego, w tym: Walka karna- wału z postem (olej na desce, 1559), Wieża Babel (olej na desce, 1563), Droga krzyżo- wa (olej na płótnie, 1564), Rzeź niewiniątek (olej na dębowej desce, 1565), Pochmurny dzień (olej na dębowej desce, 1565), Myśli- wi na śniegu (Powrót z polowania; olej na desce, 1565), Chłopskie wesele (olej na de- sce, 1568); ponadto Alegoria malarstwa (W pracowni artysty) Jana Vermeera (olej na płótnie; 1662–1665); Rubensa Portret Hele- ny Fourment w futrze (olej na desce, 1635– 1640) i Cztery kontynenty (olej na płótnie, 1612–1614), Rafaela Madonna del Prato (Madonna na łące; olej na desce, 1506); An- toona van Dycka Pojmanie Samsona (olej na płótnie, ok. 1628-1632) oraz Samson i Dalila Złote ozdoby z epoki Daków, Muzeum Historii Sztuki, Wiedeń  AustriA | EUROPA Madonna cygańska, Tycjan, Muzeum Historii Sztuki, Wiedeń  (1628–1630); Tycjana Madonna z czereśnia- mi (olej na płótnie, 1516–1518) i Madonna cygańska (olej na płótnie, 1512–1513); Lu- krecja Paolo Veronesego (olej na płótnie, ok. 1580); a także portrety pędzla Fransa Hal- sa, Jana van Eycka, Jacopa Tintoretta i Die- go Velázqueza. Ważnymi działami muzeum są: kolek- cja egipska i bliskowschodnia, starożytnej Grecji i Rzymu, numizmaty oraz otwarty w 2013 roku gabinet cudów – Kunstkam- mer – obejmujący rzeźbę oraz cenne przed- mioty pochodzące z okresu renesansu i ba- roku. Kunsthistorisches Museum, Maria-Theresien-Platz, 1010 Wien, www.khm.at Kobieta w pomarańczowo-czerwonej sukience, Egon Schiele, Muzeum Leopoldów, Wiedeń  11 Kobieta w czarnym kapeluszu, Anton Faistauer, Muzeum Leopoldów, Wiedeń  sztuki w połowie lat 50. XX wieku, zainspirowa- ny wizytą w  wiedeń- skim Muzeum Historii Sztuki. Przez kilkadzie- siąt lat wspierała go w tym żona, Elisabeth. W 1994 roku austriacki rząd zgodził się od- kupić od właściciela zbiory za jedną trzecią ich szacunkowej wartości, tj. za 500 mln do- larów. W utworzonym państwowym muzeom Rudolf Leopold otrzymał dożywotnio stano- wisko dyrektora. Niektóre z obrazów kolek- cji, zwłaszcza Portret Wally autorstwa Schie- lego, stały się obiektem kontrowersji na skalę międzynarodową. Kolekcjonerowi za- rzucono, że kupował tanio dzieła będące łu- pem wojennym nazistów rabujących rodziny żydowskie. Spadkobiercy poszkodowanych upomnieli się o zwrot swej własności. Wspo- mniany portret doczekał się procesu sądo- wego w Stanach Zjednoczonych, lecz pozo- stał w kolekcji Leopolda. Leopold Museum, MuseumsQuartier, Museumsplatz 1, 1070 Wien, www.leopoldmuseum.org Autoportret i nagie ramię, Egon Schiele, Muzeum Leopoldów, Wiedeń  Muzeum Leopoldów w Wiedniu To stosunkowo młode, bo powstałe w 2001 roku, muzeum szczyci się największą w świe- cie kolekcją prac Egona Schielego oraz zbio- rami dzieł Gustava Klimta, Oskara Kokoschki i Richarda Gerstla. Oprócz obrazów, grafiki i rzeźby zgromadzono tu przedmioty sztuki użytkowej z przełomu XIX i XX wieku – łącz- nie ponad 5000 eksponatów. Spośród obrazów Schielego wyróżniają się: odzwierciedlający wrażliwość artysty Autoportret z 1912 roku; Kardynał i zakon- nica (Pieszczota), będący parafrazą i nie- jako negatywem Klimtowskiego Pocałunku (1912); Pustelnicy (1912), ukazujący dwie ciemne męskie postacie niemal scalone w jedno, z których lewa zdradza podobień- stwo rysów do samego Schielego, prawa zaś do jego mentora Klimta – portret tancerki Moa (1911); Zachodzące słońce (1913), Za- kręt domów (1911), Matka i córka (1913). Z dzieł Klimta na uwagę zasługują: Śmierć i życie (1910–1915), Attersee (1901) i Nad- ciągająca burza (1900–1907). Założyciel kolekcji Rudolf Leopold (1925–2010) rozpoczął gromadzenie dzieł 12 Czechy Choć często mniej znane niż zbiory Europy Zachodniej, dzieła zgromadzone w czeskich muzeach zasługują na nie mniejszą uwagę. Nieopatrzone, pozwalają spojrzeć świeżym okiem na twórczość wielu wybitnych artystów. Galeria Narodowa w Pradze Podstawą zbiorów placówki stała się gale- ria obrazów założona w 1796 roku, do któ- rej w 1902 przyłączono Galerię Sztuki No- woczesnej Królestwa Czeskiego, utworzoną z fundacji cesarza Franciszka Józefa I. Po- szczególne kolekcje galerii są rozmieszczo- ne w kilku różnych miejscach: sztuka baroku i dzieła z czasów cesarza Rudolfa II znajdują się w klasztorze św. Jerzego, czeskie pejzaże z okresu XVII–XIX wieku w pałacu Kinskich, sztuka XIX-wieczna i współczesna w Pała- cu Wystaw, dzieła czeskiego baroku w re- nesansowym pałacu Schwarzenbergów na Hradczanach, czeskiego kubizmu – w domu Czarnej Madonny, który jest przykładem ku- bistycznej architektury, a sztuka europejska od antyku do baroku – w pałacu Sternber- gów na Hradczanach, wzniesionym na prze- łomie XVII i XVIII wieku. W ostatniej z wymienionych kolekcji na uwagę zasługują: Męczeństwo świętego Tomasza pędzla Rubensa (olej na płótnie, 13 1636–1638), Święto różańcowe Albrechta Dürera (olej na drewnie, 1506), Portret Ja- spera Schade van Westrum autorstwa Fran- sa Halsa (olej na płótnie, 1645), Uczony w pracowni Rembrandta (olej na płótnie, 1634). Ponadto w pałacu Sternbergów wy- stawiono dzieła Tintoretta, Josego de Ribe- ry, Tiepola, El Greca, Goi, Rubensa i van Dycka, a spo- śród mistrzów flamandzkich i  holenderskich również Fakir, Bohumil Kubišta, Galeria Narodowa, Praga  Gerarda ter Borcha, Jaco- ba van Ruisdaela i Jana van Goyena. Święto Różańcowe, Albrecht Dürer, Galeria Narodowa, Praga  XIX stulecie i przełom XX wieku reprezentują: Ogród w Valhelmeil Camille’a Pissarra, Jabłoniowy sad Claude’a Moneta (olej na płótnie; 1879), Dom w Aix Paula Cézanne’a (olej na płótnie; 1885–1887), Dzień dobry, panie Gaugin (II) Paula Gaugina (olej na płótnie, 1889), Zako- chani Pierre-Augusta Renoira (olej na płótnie, ok. 1880–1890), Tańczące kobiety (w Moulin Rouge) Henriego de Toulouse-Lautreca (olej na kartonie; 1892), Panny Gustava Klimta (olej na płótnie, 1912–1913), Autoportret Ilji Riepina (olej na płótnie, 1915). Národní galerie v Praze: Šternberský palác, Hradčanské náměstí 15, Praha 1; Schwarzenberský palác, Hradčanské nám. 2, 118 00 Praha 1; Palác Kinských, Staroměstské náměstí 12, 110 15 Praha 1; Veletržní palác, Dukelských hrdinů 47, 170 00 Praha 7 – Holešovice; www.ngprague.cz 14 Dania Zbiory duńskie dają możliwość poznania dzieł powstałych w różnych miejscach świata, przy czym szczególnie bogato reprezentowane są przykłady sztuki francuskiej. Nie wolno też zapomnieć, że jednym z najwybitniejszych rzeźbiarzy klasycystycznych był Duńczyk Bertel Thorvaldsen. Gliptoteka Carlsberga w Kopenhadze Kopenhaską kolekcję założył znany browar- nik, miłośnik i mecenas sztuki Carl Jacobsen – powiększał ją systematycznie przez całe ży- cie i w 1888 roku podarował narodowi duń- skiemu. Bogate zbiory tego wspaniałego mu- zeum dzielą się na dwie części i w związku z tym zajmują dwa odrębne budynki. Pierwsza część obejmuje sztukę starożytnego Egiptu, etruską oraz grecką i rzymską. Wśród zgro- madzonych tu dobrze zachowanych rzeźb zwracają uwagę m.in. głowy Aleksandra Wiel- kiego, Eurypidesa oraz cesarza Kaliguli. Druga część jest poświęcona XIX-wiecz- nej sztuce francuskiej i  duńskiej. Ważne miejsce zajmuje w niej rzeźba, a szczegól- nie 74 odlane z brązu dzieła Edgara Degasa oraz 43 rzeźby autorstwa Auguste’a Rodina. 15 Zachód słońca. Klify w Pourville, Claude Monet, Gliptoteka Carlsberga, Kopenhaga  Zbiory Gliptoteki obejmują wiele ważnych dzieł romantyka Eugène’a Delacroix, przedsta- wiciela neoklasycyzmu Jacqu- es-Louisa Davida, prekurso- ra impresjonizmu Édouarda Maneta (np. Pijący absynt, olej na płótnie, 1858–1859), a także Jean-François Milleta, Théodore’a Rousseau, Honoré Daumiera, Gustave’a Courbeta i Jean-Baptiste’a Camil- le’a Corota. Zaprezentowano nurt naturali- zmu, szkoły z Barbizon i realizmu. Fragment obrazu Scena z austerii, Wilhelm Marstrand, Gliptoteka Carlsberga, Kopenhaga  Ważne miejsce w kolek- cji zajmują obrazy impre- sjonistów: Claude’a Moneta (np. Cienie na morzu. Kli- fy w Pourville, olej na płót- nie, 1882), Alfreda Sisleya (Przepompownia w Marly, olej na płótnie, 1873), Camille’a Pissarra (Pejzaż z wielkimi drzewami, olej na płótnie, 1875 ) i Edgara Degasa (Tancerki ubrane na różowo za ku- lisami, olej na płótnie, 1884). Z postimpre- sjonistów należy wymienić Paula Cézanne’a (m.in. Martwa natura z jabłkami i paterą na owoce, olej na płótnie, 1879–1882) i Vincen- ta van Gogha (Krajobraz górski za szpitalem świętego Pawła, olej na płótnie, 1889). Muzeum posiada 46 prac Paula Gaugina, ukazujących jego artystyczny rozwój w róż- nych okresach twórczości, m.in. płótna: Na- brzeże Saint-Pierre widziane z l Anse Turin (1887), Bretonki i cielę (1888), Mały Bre- tończyk wkładający saboty albo pejzaż Pont- -Aven, Bretania (1888), Arearea no varua ino (1894). Ny Carlsberg Glyptotek, Dantes Plads, DK-1556 København, www.glyptoteket.com Muzeum Thorvaldsena w Kopenhadze Rzeźbiarz Bertel Thorvaldsen (1770–1844), Duńczyk islandzkiego pochodzenia, zalicza- ny jest do najwybitniejszych przedstawicie- li europejskiego klasycyzmu. Na początku 16 DANiA | EUROPA Sala wystawowa w Muzeum Thorvaldsena, Kopenhaga  wykonanych później odlewów w  brązie i  rzeźb w  marmurze, m.in. gipsowy model wspomnia- nego pomnika Józefa Poniatow- skiego (1826–1827) oraz Adonis (1808; na podstawie tego modelu August Sa- abye w 1887 roku wykonał marmurową rzeź- bę, również w zbiorach muzeum). Thorvald- sen łącznie stworzył około 80 pomników, 130 popiersi i 240 rzeźb. Zbiory kopenhaskiego muzeum pozwalają się zapoznać z ogromną większością tych dzieł. Thorvaldsens Museum, Bertel Thorvaldsens Plads 2, DK-1213 Copenhagen K, www.thorvaldsensmuseum.dk Sala wystawowa w Muzeum Thorvaldsena, Kopenhaga  Kąpiące się, Paul Cézanne, Gliptoteka Carlsberga, Kopenhaga  lat 20. XIX wieku przebywał w Polsce i w tym czasie po- wstały jego dzieła, które moż- na podziwiać w naszym kraju, m.in. pomnik księcia Józefa Poniatowskiego (brąz, 1846) oraz pomnik Mikołaja Kopernika (brąz, 1830) w Warsza- wie, popiersie Artura Potockiego w Łańcu- cie i nagrobek tegoż w kaplicy Potockich na Wawelu. Poświęcone rzeźbiarzowi muzeum, otwarte w 1848 roku, mieści się w budynku inspirowanych antyczną architekturą grec- ką, wzniesionym wokół wewnętrznego dzie- dzińca, na którym artysta jest pochowany. Wokół elewacji biegnie fryz przedstawiający powrót Thorvaldsena z Rzymu do ojczyzny. Wewnątrz intensywna kolorystyka ścian sta- nowi wspaniałe tło dla jasnych eksponatów, wśród których są zarówno prace mistrza (ry- sunki, grafiki, rzeźby i reliefy), jak i obrazy z jego czasów oraz przedmioty i dzieła sztuki ze starożytnej Grecji, Rzymu i Egiptu. Na kolekcję rzeźby składają się marmu- ry (np. Jazon ze złotym runem, 1803; We- nus z jabłkiem, 1813–1816; Ganimedes z or- łem Jowisza,1817) oraz gipsowe modele 17 Francja Sztuka francuska stanowi jeden z filarów sztuki europejskiej. Ponadto we francuskich muzeach przechowywane są także dzieła powstałe w wielu innych krajach. Tak więc zbiory francuskich galerii to prawdziwa szeroka, bogata w przykłady lekcja historii sztuki z całego świata. Luwr w Paryżu Dawny pałac królów Francji obecnie mieści jedno z największych muzeów na świecie i jest najczęściej odwiedzaną tego rodzaju placówką. W kompleksie budowli o łącznej powierzchni 60 600 m2 zaprezentowano oko- ło 35 000 dzieł sztuki (z 380 000, które skła- dają się na zbiory), pochodzących od czasów najdawniejszych po połowę XIX wieku. Pałac przestał być siedzibą władców w 1672 roku. Król Ludwik XIV przeniósł swój dwór do Wersalu, a w Luwrze pozostawił bogatą ko- lekcję sztuki antyku. Dwadzieścia lat później gmach ustanowiono siedzibą Królewskiej Akademii Malarstwa i Rzeźby, która od 1699 roku organizowała tu salony wystawowe. Muzeum otwarto po zwycięstwie rewolucji, w 1793 roku. Zbiory powiększały się dzię- ki zabiegom kolejnych władców, zapobiegli- wości dyrektorów muzeum oraz dzięki hoj- ności prywatnych darczyńców. W 2008 roku podzielono je na osiem kategorii – starożyt- ne: Egipt; Bliski Wschód; Grecja, Etruria 18 FRANCJA | EUROPA i Rzym; sztuka islamu; rzeźba; malarstwo; rzemiosło artystyczne; rysunek i grafika. W dziale starożytnej Grecji, Etrurii i Rzy- mu są tak znane rzeźby, jak Nike z Samotra- ki (190 p.n.e.), Wenus z Milo (ok. 150–125 p.n.e.), Diana z Wersalu (Artemida na polo- waniu/z jeleniem; rzymska kopia greckiego oryginału) oraz popiersia rzymskich cesarzy, np. Oktawiana Augusta i Tyberiusza. Tutaj znalazła się najstarsza część kolekcji Luwru – najdawniejsze zbiory królewskie, groma- dzone od XVI wieku. Dział rzeźby otwierają sztuka romańska i gotycka (np. Maria Magdalena Gregora Erharta; drewno, ok. 1510), a zamyka rok 1850. Wszyst- kie młodsze dzieła w  1986 roku przeniesiono do Mu- zeum Orsay. Wśród rzeźb Wolność wiodąca lud na barykady, Eugène Delacroix, Luwr, Paryż  renesansowych ważne miejsce zajmują pra- ce Michała Anioła: Umierający jeniec i Zbun- towany jeniec (obydwa: marmur, 1513). Barok i klasycyzm reprezentują marmury Étienne’a Maurice’a Falconeta Miłość i nim- fy w kąpieli (Kąpiąca się; 1755–1757) i Amor (1757) oraz Antonia Canovy, m.in. Kupidyn i Psyche (Psyche budzona przez pocałunek Kupidyna; 1787). Jednak największą popularnością wśród zwiedzających cieszy się kolekcja malar- stwa, licząca ponad 6000 obrazów, z czego niemal dwie trzecie to dzieła Francuzów, a 1200 – prace malarzy z innych krajów eu- ropejskich. Rdzeń zbiorów stanowi dawna kolekcja królewska, zwłaszcza przykłady włoskiego renesansu, które z zapałem gro- madził król Franciszek I, mecenas Leonarda da Vinci. 19 Spośród nowożytnego malarstwa francu- skiego warto wspomnieć cykl obrazów Nico- lasa Poussina, m.in. Cztery pory roku (1660– 1664), Natchnienie poety (olej na płótnie, 1628–1629), Et in Arcadia Ego (olej na płót- nie, 1638–1640?, 1650–1655); obrazy Geor- gesa de la Tour: Oszust z asem karo (olej na płótnie, 1635–1640), Pokutująca Maria Mag- dalena (olej na płótnie, 1640–1646?); Sabin- ki Jacques-Louisa Davida (olej na płótnie, 1799); Jean-Auguste-Dominique’a Ingresa Łaźnia turecka (olej na płótnie, 1862) i Wiel- ka odaliska (olej na płótnie, 1814). Ważne miejsce w kolekcji XIX-wiecznej zajmują mo- numentalne płótna romantyka Eugène’a De- lacroix: Śmierć Sardanapala (1827) i Wol- ność wiodąca lud na barykady (1830) oraz dzieło życia Théodora Géricault – Tratwa Meduzy (1819). Perłami zbiorów malarstwa włoskiego są wielkie dzieła renesansu, szczególnie Le- onarda da Vinci: Mona Lisa (olej na desce, 1503–1506), Święta Anna Samotrzeć (olej na desce, 1506–1513), Święty Jan Chrzci- ciel (olej na desce, 1513–1516) i Madonna w grocie (olej na desce, 1483–1490) oraz Rafaela: Madonna z Dzieciątkiem i św. Ja- nem (Piękna Ogrodniczka; olej na desce, 1507–1508), Portret Baldassare Castiglio- nego (olej na płótnie; 1515–1516), Świę- ty Michał pokonuje szatana (olej na płót- nie przeniesiony z deski; 1518). Ponadto włoski renesans reprezentują: Andrea Ma- tegna (Triumf cnoty, tempera na płótnie, 1499–1502; Matka Boska Zwycięska, tem- pera na płótnie, 1495) i Giovanni Bellini (m.in. Madonna z Dzieciątkiem, świętym Piotrem i świętym Sebastianem, olej na de- sce, 1487); manieryzm: Guido Reni (Dawid z głową Goliata, olej na płótnie, 1601–1605; cztery obrazy Czyny Herkulesa, 1617–1621); barok: Caravaggio (Wróżenie z ręki, olej na płótnie, 1594; Śmierć Marii, olej na płótnie, Zaśnięcie Matki Bożej, Caravaggio, Luwr, Paryż  Najstarsze eksponaty to wczesne malarstwo francu- skie, w tym gotyckie tabli- cowe, jak Pieta z Villeneuve- -les-Avignon, przypisywana Enguerrandowi Quartonowi (tempera i zło- to na drewnie orzechowym, ok. 1455), wpi- sująca się w styl piękny Komunia święta i męczeństwo św. Dionizego, przypisywana Jeanowi Malouelowi i Henriemu Bellechose (tempera i złoto na płótnie naciągniętym na deskę, ok. 1398–1416), czy bodaj najstar- szy portret w zachodnim malarstwie – Król Jan II Dobry (tempera i złoto na płycie dębo- wej, ok. 1360) nieznanego autora. 20 FRANCJA | EUROPA Madonna kanclerza Rolin, Jan van Eyck, Luwr, Paryż  1605–1605/06); malarstwo weneckie zaś: Paolo Veronese (m.in. ogromne płótno Gody w  Kanie Galilejskiej, olej na płótnie, 1562–1563) oraz Tycjan (np. Cier- niem Koronowanie, olej na desce, 1546– 1550; Złożenie do grobu, olej na płótnie, 1525; Wenus z Pardo, olej na płótnie, 1540– Widok na Luwr od strony zachodniej  1542; liczne portrety). Malarstwo północnoeu- ropejskie otwierają gotyckie Koronczarka, Jan Veermer, Luwr, Paryż  obrazy mistrzów z  Kolonii, naj- wcześniejszy autoportret Albrech- ta Dürera (Autoportret z kwiatem mikołajka, olej na welinie, 1483), Statek szaleńców Hieronima Boscha (olej na desce, 1510–1515), Bankier z żoną Quentina Massysa (olej na desce, 1514), Ołtarz z la- mentacją Joosa van Cleve (olej na drewnie, 1520–1525) oraz godnie reprezentują dzie- ła nowożytne z Niemiec, Flandrii i Holan- dii, np. Jana Veermera Koronczarka (olej na 21 rdzeniem była kolekcja królewska, liczą- ca 8600 prac, udostępniona zwiedzającym w 1797 roku. Obecnie zbiory dzielą się na trzy sekcje: gabinet królewski (14 000 od- bitek graficznych i rysunków), kolekcja Ed- monda de Rothschilda (40 000 grafik, 3000 rysunków) oraz księgozbiór manuskryptów i starodruków (5000 eksponatów). W dziale tym znalazły się rysunki Mistrza E.S., Hie- romina Boscha, Albrechta Dürera, Leonar- da da Vinci, Michała Anioła, rysunki i gra- fiki Rembrandta, szkice Charlesa le Bruna, rysunkowe tonda Jeana-Honoré Fragonar- da, rysunki i  akwarele Eugène’a Delacroix. Autoportret w okularach, Jean-Baptiste Siméon Chardin, Luwr, Paryż  Musée du Louvre, 75058 Paris, www.louvre.fr Święta Anna Samotrzeć, Leonardo da Vinci, Luwr, Paryż  płótnie naklejonym na deskę, 1669– 1671) i Astronom (olej na płótnie, 1668?); wiele płócien Rubensa, m.in. cykl 24 obrazów Historia Ma- rii Medycejskiej (1623–1625) i Rembrandta: Rafał opuszczający Tobiasza (olej na desce, 1637), Batszeba w kąpieli (Batszeba z listem króla Dawida; olej na płótnie, 1654), Rozpła- tany wół (olej na płótnie 1655), ponadto licz- ne flamandzkie i holenderskie pejzaże, sce- ny rodzajowe i martwe natury. Ogromnym wkładem w  zbiory Luwru była kolekcja Louisa La Caze’a, ofiarowana placówce w 1869 roku, w tym liczne płótna Jeana Antoine’a Watteau, np. Odjazd na Cy- terę (1717), Dama w kąpieli (1715), Fałszy- wy krok (Faux pas; 1715). W dziale rysunku i grafiki zgromadzo- no dzieła powstałe na papierze. Tu również 22 Musée Marmottan Monet w Paryżu Zrąb kolekcji tego muzeum stanowią pry- watne zbiory konesera sztuki Paula Marmot- tana, który przekazał je paryskiej Akademii Sztuk Pięknych. Muzeum, otwarte w 1934 roku, znajduje się w jego dawnej XIX-wiecz- nej rezydencji, niegdyś będącej zameczkiem myśliwskim księcia Vamy, usytuowanym na skraju Lasku Bulońskiego. Muzeum prezen- tuje głównie sztukę francuskich impresjoni- stów, wystawiając dzieła takich malarzy, jak: Berthe Morisot (szczególnie bogaty zbiór, m.in. Drzewo czereśniowe, 1885; Dziewczy- na z wachlarzem, 1893; Eugene Manet na wyspie Wight, 1775; Eugene Manet z córką Julie w Bougival, ok. 1881; Gałęzie drzewa pomarańczowego, 1889; Młoda dziewczyna na balu, 1875), Edgar Degas, Gustave Cail- lebotte, Camille Pissarro, Auguste Renoir i Alfred Sisley. Zbiory są podzielone na cztery działy: sztuka okresu pierwszego cesarstwa, Clau- de Monet (m.in. liczne przedstawienia lilii wodnych), Berthe Morisot oraz przyjacie- le Moneta. Perłą w koronie muzeum jest Impresja, wschód słońca Moneta (olej na płótnie, 1882) – obraz, od którego pocho- dzi nazwa kierunku w sztuce. W 1985 roku został on skradziony w biały dzień przez zamaskowanych sprawców wraz z kilkoma inny cennymi płótnami. Śledztwo wykaza- ło, że sprawcą jest japoński gangster odsia- dujący we francuskim więzieniu kilkuletni wyrok za handel narkotykami. Zrabowane dzieła odnaleziono na Korsyce w grudniu 1990 roku. Musée Marmottan Monet, 2, rue Louis-Boilly, 75016 Paris, www.marmottan.fr Naga kobieta na kamieniu, Pierre-Auguste Renoir, Musée Marmottan Monet, Paryż  Palacz fajki, Dirk van Baburen, Musée Marmottan Monet, Paryż  23
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Słynne muzea i galerie
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: