Tematycznie ułożone sprawdziany z przyrody dla klasy czwartej opracowane przez doświadczonego nauczyciela. Zawierają karty odpowiedzi do wszystkich pytań i zadań oraz grę edukacyjną. Zadania zawarte w tej książce są zgodne z nową podstawą programową Ministerstwa Edukacji Narodowej; nadają się do samodzielnej pracy dziecka; ułatwiają powtórzenie wiadomości przed pracą klasową; mogą być wykorzystywane podczas przygotowań do konkursu przedmiotowego; umożliwiają powtórzenie wiadomości przed sprawdzianem szóstoklasisty; są materiałami pomocniczymi dla nauczycieli; pomagają w praktycznym sprawdzeniu wiedzy przyrodniczej; ćwiczą umiejętności korzystania z takich źródeł informacji, jak teksty, mapy, tabele, diagramy, schematy oraz fotografie.
Znajdź podobne książki
Ostatnio czytane w tej kategorii
Darmowy fragment publikacji:
POLECAMY
I JA I MOJE OTOCZENIE
Zadanie 1. Uzupełnij tekst, wykorzystując wyrazy pomocnicze z ramki.
wieczorem, najtrudniejszego, krótkie, porze, przyjemność, posiłki,
czynnie, porze
Po przyjściu ze szkoły zrób krótką przerwę, zajmij się tym, co sprawi ci
..................................................................................................................... .
Staraj się odrabiać lekcje zawsze o tej samej ....................................... .
Odrabianie lekcji zaczynaj od zadania ................................................. .
Rób ………………… przerwy w nauce.
Nie odrabiaj lekcji późnym ...................................................................... .
Chodź spać o tej samej .......................... . Pamiętaj, że
twój organizm
w tym wieku potrzebuje na regenerację sił około 10 godzin snu.
Regularnie spożywaj ................................................................................. .
Staraj się odpoczywać ............................................................................. .
Zadanie 2. Zaznacz X poprawne dokończenie zdania.
A. podczas snu planujemy zajęcia na następny dzień,
B. w trakcie snu organizm odzyskuje siły,
C. podczas snu najlepiej trawimy pokarm.
Zadanie 3. Spośród wymienionych elementów przyrody wybierz i połącz
liniami z okienkiem tylko te, które należą do przyrody nieożywionej.
dąb
grad
pasikonik
mysz
PRZYRODA NIEOŻYWIONA
kamień
gleba
fiołek
woda
Zadanie 4. Co powinien zabrać ze sobą Jaś, aby podczas wycieczki mógł
dokładnie obserwować ptaki? Wybierz i zaznacz X właściwą odpowiedź.
A. mikroskop,
B. lornetkę,
C. lupę,
D. aparat fotograficzny.
Sen jest ważny dla organizmu, ponieważ:
Zadanie 5. Napisz, jakich przyrządów użyjesz do:
obserwacji bociana w locie – .........................................................................
obserwacji życia w kropli wody ze stawu – ...................................................
obserwacji planet i gwiazd na niebie – .........................................................
........................................................................
obserwacji gąsienicy motyla –
Zadanie 6. Przedstawione na rysunku rodzaje zmysłów połącz liniami
z odpowiednimi wrażeniami.
słone
paluszki
plusk
wody
lot
wróbla
ostrość
pieprzu
zapach
ciasta
ukłucie
komara
szum
morza
Zadanie 7. Ania poszła na nadmorską plażę. Od strony szumiącego morza wiał
ciepły wiatr, a nad głową wesoło krzyczały mewy.
Wymień zmysły, dzięki którym Ania cieszyła się spacerem:
...........................................................................................................................................
Zadanie 8. Na których ilustracjach przedstawione są przyrządy i przybory
przyrodnika? Wpisz ich nazwy obok rysunków.
W
N
S
E
Zadanie 9. Wskaż i podpisz elementy optyczne mikroskopu.
Zadanie 10. Oblicz, jakie powiększenie uzyskasz, jeśli okular mikroskopu
powiększa 10 razy, a obiektyw 20 razy.
Obliczenia:
Odpowiedź: .............................................................................................................
Zadanie 11. Na podstawie rysunku podaj po 3 składniki przyrody ożywionej
i nieożywionej.
Elementy przyrody ożywionej:
a) ..............................................
b) ..............................................
c) ..............................................
Elementy przyrody nieożywionej:
a) ..............................................
b) ..............................................
c) ..............................................
Zadanie 12. Na podstawie ilustracji podaj 5 elementów, które utrudniają
dziewczynce odrabianie lekcji.
1) ...........................................
2) ...........................................
3) ...........................................
4) ................................
5) ...............................
40°C
Zadanie 13. Gdy planujesz doświadczenie, musisz postępować kolejno, według
ściśle określonych zasad. Ponumeruj poniższe zdania, by przedstawiały
właściwy porządek.
Określ, co i jak chcesz zrobić.
Zbierz odpowiedni sprzęt do doświadczenia.
Zanotuj obserwacje.
Postaw pytanie, na które szukasz odpowiedzi.
Powtórki doświadczenia wykonaj w tych samych warunkach.
Zadanie 14. Rozwiąż krzyżówkę i odczytaj hasło.
1
2
3
6
8
4
5
7
1. Służy do wyznaczania kierunków geograficznych, niezależnie od pogody.
2. Dzięki niemu można obserwować organizmy niewidoczne gołym okiem.
3. Umożliwia rozpoznawanie barw i kształtów.
4. Czynny jest najlepszym sposobem spędzania wolnego czasu.
5. Jest składnikiem przyrody nieożywionej i nas otacza.
6. Pozwala obserwować lecące ptaki.
7. Inaczej eksperyment.
8. Ten zmysł znajduje się na języku.
HASŁO: .................................. jest to ...............................................................................
Zadanie 15. Rozwiąż rebus, a poznasz nazwę rośliny hodowanej w domach
i pracowniach przyrodniczych.
RKIEL
RKIEL
RKIEL
RKIEL
KA
KKAKA
P
P P P
DRIVE
DRIVE
DRIVE
DRIVE
ROZWIĄZANIE: .................................................................................................................
II ORIENTACJA W TERENIE
Zadanie 1. Oznacz na róży kierunków główne i pośrednie nazwy kierunków,
wpisując ich międzynarodowe skróty.
Zadanie 2. Jakie kierunki widnokręgu wskazują narysowane strzałki? Wpisz ich
skróty międzynarodowe.
5
4
6
3
2
1
1 ……………………………
2 ……………………………
3 ……………………………
4 ……………………………
5 ……………………………
6 ........................................
Zadanie 3. Korzystając z mapy, uzupełnij zdania, wpisując polskie nazwy
kierunków świata całymi wyrazami.
KOSZALIN
ELBLĄG
BYDGOSZCZ
POZNAŃ
Wisła
WARSZAWA
ŁÓDŹ
W i s ł a
a) Bydgoszcz leży na ..................................................... od Warszawy.
b) Koszalin leży na ....................................................... od Elbląga.
c) Łódź leży na ........................................................ od Poznania.
Zadanie 4. Rysunki przedstawiają różne sposoby terenowego określenia
północy. Uzupełnij je, wpisując we właściwe miejsca kierunki za pomocą ich
międzynarodowych skrótów.
1) ............ ...........
2) ............ .............
3) ........................ ...........................
4) ............ .............
Zadanie 5. Napisz, kiedy można wyznaczyć kierunki widnokręgu za pomocą
wymienionych przyrządów (dzień, noc, zawsze).
A. Gnomon – ..........................................................................................................
B. Kompas – ...........................................................................................................
Zadanie 6. Na podstawie rysunku uzupełnij tekst oraz wpisz nazwy kierunków
na ilustracji.
Jeśli w słoneczny dzień w południe staniesz plecami do słońca, to twój cień
wskaże kierunek ..............., a po lewej ręce będziesz miał kierunek ............... .
Pobierz darmowy fragment (pdf)
Gdzie kupić całą publikację:
Aktualnie brak ofert nabycia tej publikacji drogą kupna...
Opinie na temat publikacji:
Inne popularne pozycje z tej kategorii:
Czytaj również:
Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką :