Darmowy fragment publikacji:
S
P
R
A
W
O
Z
D
A
W
C
Z
O
Ś
Ć
B
U
D
Ż
E
T
O
W
A
2
0
1
6
B
I
B
L
I
O
T
E
K
A
J
E
D
N
O
S
T
E
K
P
U
B
L
I
C
Z
N
Y
C
H
I
P
O
Z
A
R
Z
Ą
D
O
W
Y
C
H
Cena 147 zł
UOJ 33
SPRAWOZDAWCZOŚĆ
BUDŻETOWA
2016
NOWE WYTYCZNE,
AKTUALNE PROCEDURY,
PRZYKŁADY WYPEŁNIONYCH
FORMULARZY
WSKAZÓWKI, JAK W PRAKTYCE
SPORZĄDZAĆ SPRAWOZDANIA BUDŻETOWE
ORAZ W ZAKRESIE
OPERACJI FINANSOWYCH
BIBLIOTEKA JEDNOSTEK PUBLICZNYCH I POZARZĄDOWYCH
UOJ33 Sprawozdawczość budżetowa 2016 jasne.indd 1
05-11-2015 14:24:49
Barbara Jarosz
Sprawozdawczość
budżetowa
(cid:28)(cid:27)(cid:26)(cid:25)
Copyright © by Wydawnictwo Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
Warszawa (cid:31)(cid:30)(cid:29)(cid:28)
UOJ 33.indd 1
03.11.2015 08:49
2
Sprawozdawczość budżetowa 2016
Autor:
Barbara Jarosz
Redaktor:
Dorota Strusiewicz-Kotela
Wydawca:
Katarzyna Bednarska
Koordynator produkcji:
Mariusz Jezierski
Skład:
Dariusz Ziach
Drukarnia:
Miller
ISBN 978-83-269-4380-5
Prenumerata:
Centrum Obsługi Klienta
tel.: 22 518 29 29
e-mail: cok@wip.pl
Wydawnictwo Wiedza i Praktyka
ul. Łotewska 9a, 03-918 Warszawa
NIP: 526-19-92-256
Numer KRS: 0000098264
– Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy,
Sąd Gospodarczy XIII Wydział
Gospodarczy Rejestrowy
Wysokość kapitału zakładowego: 200.000 zł
Publikacja chroniona jest prawem autorskim. Przedruk materiałów opublikowanych w niniejszej
publikacji – bez zgody wydawcy – jest zabroniony. Zakaz nie dotyczy cytowania publikacji z po-
wołaniem się na źródło. Publikacja została przygotowana z zachowaniem najwyższej staranności
i wykorzystaniem wysokich kwalifikacji, wiedzy i doświadczenia autorów oraz konsultantów. Zapro-
ponowane w publikacji porady i interpretacje nie mają charakteru porady prawnej. Ich zastosowanie
w konkretnym przypadku może wymagać dodatkowych, pogłębionych konsultacji. Publikowane
rozwiązania nie mogą być traktowane jako oficjalne stanowisko organów i urzędów państwowych.
W związku z powyż szym redakcja nie może ponosić odpowiedzialności prawnej za zastosowanie
zawartych w publikacji wskazówek, przykładów, informacji itp. do konkretnych przypadków.
UOJ 33.indd 2
03.11.2015 08:49
Spis treści
Od autora ................................................................................................................................ 5
Rozdział I. Sprawozdania w zakresie operacji (cid:30)nansowych .................................................. 7
1.1. Mody(cid:21)kacja sprawozdań z operacji (cid:21)nansowych ............................................................. 7
1.2. Podmioty sporządzające sprawozdania .............................................................................. 8
1.3. Forma przekazywania ........................................................................................................... 9
1.4. Terminy opracowywania formularzy .................................................................................. 9
1.5. Rodzaje sprawozdań z operacji (cid:21)nansowych ...................................................................11
1.6. Sprawozdanie Rb-N ............................................................................................................12
1.7. Sprawozdanie Rb-Z .............................................................................................................17
1.8. Sprawozdanie Rb-UZ ..........................................................................................................27
1.9. Sprawozdanie Rb-UN .........................................................................................................37
1.10. Sprawozdanie Rb-ZN ..........................................................................................................37
1.11. Korekta sprawozdań ...........................................................................................................38
Rozdział II. Sprawozdawczość budżetowa – zasady ogólne ................................................ 41
2.1. Jednostki sporządzające sprawozdania budżetowe .........................................................42
2.2. Zmiany w sprawozdawczości budżetowej ........................................................................46
2.3. Rodzaje sprawozdań budżetowych ...................................................................................48
2.4. Korekta i przechowywanie sprawozdań ...........................................................................49
2.5. Odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny (cid:21)nansów ..................................................50
Rozdział III. Zasady sporządzania poszczególnych sprawozdań budżetowych .................. 51
3.1. Sprawozdanie o wydatkach strukturalnych .....................................................................51
3.1.1. Wydatki strukturalne ................................................................................................52
3.1.2. Wydatki niekwali(cid:21)kowane .......................................................................................53
3.1.3. Kwali(cid:21)kowanie wydatków strukturalnych w jednostce .......................................54
3.2. Sprawozdanie Rb-34S .........................................................................................................73
3.2.1. Dochody jednostek oświatowych ............................................................................74
3.2.2. Terminy przekazywania formularzy Rb-34S .........................................................75
3.3. Sprawozdanie Rb-27ZZ ......................................................................................................81
3.4. Sprawozdanie Rb-28 ...........................................................................................................91
3.5. Sprawozdanie Rb-28S .........................................................................................................98
UOJ 33.indd 3
03.11.2015 08:49
4
Sprawozdawczość budżetowa 2016
3.6. Sprawozdanie Rb-27 ..........................................................................................................113
3.6.1. Dysponenci środków budżetu państwa ................................................................114
3.6.2. Organy podatkowe .................................................................................................117
3.6.3. Dysponent części 77 ...............................................................................................121
3.7. Sprawozdanie Rb-27S .......................................................................................................124
3.8. Sprawozdanie Rb-28NWS ................................................................................................137
3.9. Sprawozdanie Rb-NDS .....................................................................................................142
3.10. Sprawozdanie Rb-30S .......................................................................................................156
Rozporządzenie w sprawie sprawozdawczości budżetowej ............................................... 171
Podstawa prawna ................................................................................................................ 191
Wykaz tabel i wzorów ......................................................................................................... 193
UOJ 33.indd 4
03.11.2015 08:49
Od autora
Na mocy ustawy o (cid:21)nansach publicznych jednostki sektora budżetowego zostały
zobligowane do opracowywania sprawozdań z wykonania procesów związanych z gro-
madzeniem oraz rozdysponowywaniem środków publicznych. Zaniedbania w tym
zakresie mogą narazić przedstawicieli jednostek na zarzut naruszenia dyscypliny
(cid:21)nansów publicznych. Poprawne, rzetelne i terminowe sporządzanie sprawozdań
nabiera szczególnego znaczenia, biorąc pod uwagę decyzję Ministerstwa Finansów
o znowelizowaniu wcześniej obowiązujących przepisów. Od października (cid:20)(cid:19)(cid:18)(cid:17) roku
obowiązuje zmienione rozporządzenie w sprawie sprawozdawczości budżetowej.
Ostatnia nowelizacja w zakresie sprawozdań z operacji (cid:21)nansowych miała miejsce
pod koniec (cid:20)(cid:19)(cid:18)(cid:16) roku.
Aby ułatwić Państwu wykonywanie obowiązków sprawozdawczych, zgodnie z obo-
wiązującymi przepisami, zachęcamy do zapoznania się z publikacją „Sprawozdaw-
czość budżetowa (cid:20)(cid:19)(cid:18)(cid:17). Nowe wytyczne, aktualne procedury, przykłady wypełnionych
formularzy”.
Opracowanie to jest skierowane przede wszystkim do księgowych samorządowych
oraz państwowych jednostek budżetowych, którzy w codziennej praktyce zawodowej
stykają się z koniecznością opracowywania formularzy sprawozdawczych. Zaprezen-
towano w nim zasady sporządzania najczęściej spotykanych sprawozdań. Praktyczne
wskazówki zostały poparte licznymi tabelami oraz przykładami wypełnionych wzorów.
Dzięki nim unikną Państwo niepotrzebnych kłopotów oraz stresowych sytuacji
związanych z ewentualną kontrolą.
UOJ 33.indd 5
03.11.2015 08:49
UOJ 33.indd 6
03.11.2015 08:49
Rozdział I
Sprawozdania w zakresie operacji
(cid:23)nansowych
Jednostki sektora (cid:21)nansów publicznych zobowiązane są m.in. do sporządzania
sprawozdań, o których mowa w rozporządzeniu ministra (cid:21)nansów w sprawie sprawozdań
jednostek sektora (cid:21)nansów publicznych w zakresie operacji (cid:21)nansowych. Należy pamię-
tać, że pod koniec (cid:20)(cid:19)(cid:18)(cid:16) roku weszła w życie nowelizacja tego aktu prawnego. Zmiany
wprowadzone w (cid:20)(cid:19)(cid:18)(cid:15) roku ujednoliciły jedynie dotychczas obowiązujące rozporządzenie.
1.1. Mody(cid:23)kacja sprawozdań z operacji (cid:23)nansowych
Nowelizacja z (cid:20)(cid:17) października (cid:20)(cid:19)(cid:18)(cid:16) r. zmieniła m.in. wzory sprawozdań Rb-Z i Rb-UZ
oraz instrukcję ich sporządzania.
W formularzu Rb-Z została zmody(cid:21)kowana część C i D. Pierwsza z nich „Uzu-
pełniające dane o niektórych zobowiązaniach jednostki samorządu terytorialnego”
została rozszerzona o dodatkowe informacje i podzielona na:
• C(cid:18) „Kredyty i pożyczki oraz wyemitowane papiery wartościowe na realizację
programów, projektów lub zadań (cid:21)nansowanych z udziałem środków, o których
mowa w art. (cid:17) ust. (cid:18) pkt (cid:20) ustawy” (red. o (cid:21)nansach publicznych),
• C(cid:20) „Dodatkowe dane uzupełniające”.
Zmiana w części C(cid:18) wynika m.in. z faktu, że jednostki samorządu terytorialnego
realizujące programy i projekty (cid:21)nansowane z udziałem środków pochodzących
z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegających zwrotowi środków z pomocy
udzielanej przez państwa członkowskie EFTA (Europejskiego Porozumienia o Wol-
nym Handlu) mogą emitować papiery wartościowe.
Dane uzupełniające w części C(cid:20) zawierają informacje, które mają wpływ na
ustalenie limitu zobowiązań jednostki samorządu terytorialnego. W części tej
UOJ 33.indd 7
03.11.2015 08:49
8
Sprawozdawczość budżetowa 2016
przedstawiana jest np. spłata zobowiązań przekształconych samodzielnych pub-
licznych zakładów opieki zdrowotnej (przejęcie zobowiązania).
Po zmianie przepisów rozporządzenia część D „Dane o krótkoterminowych zo-
bowiązaniach wynikających z umów nienazwanych związanych z (cid:21)nansowaniem
usług, dostaw, robót budowlanych” obejmuje krótkoterminowe zobowiązania wyni-
kające z umów nienazwanych. Wypełniają ją wszystkie jednostki samorządu teryto-
rialnego.
Nowelizacja wprowadziła także do sprawozdania Rb-Z niefunkcjonującą wcześ-
niej część F „Lista jednostek sporządzających sprawozdania”. Wypełniana jest wy-
łącznie przez jednostki sporządzające zbiorcze i łączne sprawozdania za IV kwartał
roku budżetowego.
W zakresie sprawozdania Rb-UZ zmianie uległa część B „Struktura walutowa
tytułów dłużnych według wartości nominalnej”. Została ona rozszerzona na wszyst-
kie kategorie tytułów dłużnych (układ kolumn). Jednostki zostały zobowiązane do
wykazywania zobowiązania w walutach obcych według średnich kursów NBP oraz
średniej arytmetycznej ze średnich kursów NBP. Są one dostępne na stronach inter-
netowych Ministerstwa Finansów.
1.2. Podmioty sporządzające sprawozdania
Sprawozdania w zakresie operacji (cid:21)nansowych sporządzają oraz składają:
• organy władzy publicznej, w tym: organy administracji rządowej, kontroli pań-
stwowej i ochrony prawa, sądy oraz trybunały,
• jednostki samorządu terytorialnego oraz ich związki,
• jednostki budżetowe,
• samorządowe zakłady budżetowe,
• agencje wykonawcze,
• instytucje gospodarki budżetowej,
• państwowe fundusze celowe,
• ZUS i zarządzane przez niego fundusze oraz KRUS i fundusze zarządzane przez
prezesa KRUS,
• Narodowy Fundusz Zdrowia,
• samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej,
• uczelnie publiczne,
• Polska Akademia Nauk i tworzone przez nią jednostki organizacyjne,
• państwowe i samorządowe instytucje kultury oraz państwowe instytucje (cid:21)lmowe,
• inne państwowe lub samorządowe osoby prawne utworzone na podstawie
odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych, z wyłączeniem
przedsiębiorstw, jednostek badawczo-rozwojowych, banków i spółek prawa
handlowego.
UOJ 33.indd 8
03.11.2015 08:49
Rozdział I. Sprawozdania w zakresie operacji (cid:26)nansowych
9
Po nowelizacji rozporządzenia jednostki nadal muszą sporządzać trzy sprawo-
zdania:
• Rb-N,
• Rb-Z oraz
• Rb-ZN
niezależnie od tego, czy mają na koniec kwartału należności lub zobowiązania
(tzw. sprawozdanie zerowe).
Ograniczony zakres podmiotowy
Jednostki sektora (cid:26)nansów publicznych sporządzają tylko te sprawozdania,
w zakresie których, zgodnie z obowiązującymi przepisami, mogą posiadać
należności lub zaciągać zobowiązania.
Sprawozdanie z operacji (cid:21)nansowych Rb-UZ sporządzają podległe samorzą-
dom jednostki sektora (cid:21)nansów publicznych, u których wystąpiły zobowiązania
wy magalne.
1.3. Forma przekazywania
Nowelizacja rozporządzenia wprowadziła również możliwość rezygnacji ze sto-
sowania przez jednostki formy papierowej.
Warunkiem jest jednak opatrzenie sprawozdań kwali(cid:21)kowanym podpisem elek-
tronicznym lub pro(cid:21)lem zaufanym ePUAP oraz przesłanie na elektroniczną skrzynkę
podawczą odbiorcy.
Jednostki samorządu terytorialnego zostały zobowiązane do przekazywania spra-
wozdań wyłącznie w formie elektronicznej opatrzonych bezpiecznym podpisem
elektronicznym.
1.4. Terminy opracowywania formularzy
Daty końcowe złożenia sprawozdania wynikają z tabeli stanowiącej załączniki
do nowego rozporządzenia. Należy pamiętać, że jeśli ostatni dzień złożenia sprawo-
zdania, w tym oznaczony datą, jest dniem wolnym od pracy (sobota nie jest dniem
wolnym), to termin złożenia przesuwa się na pierwszy dzień roboczy następujący
po tym dniu.
Dochowanie terminów przekazywania sprawozdań jest o tyle ważne, że zanie-
dbania w tym zakresie mogą skutkować zarzutem naruszenia dyscypliny (cid:21)nan-
sów publicznych. Potwierdza to pismo ministra (cid:21)nansów (znak: BDF(cid:18)/(cid:19)(cid:16)(cid:16)/(cid:18)(cid:20)/
HKA/(cid:18)(cid:18)/(cid:15)(cid:16)(cid:17)(cid:20)).
UOJ 33.indd 9
03.11.2015 08:49
10
Sprawozdawczość budżetowa 2016
Tabela (cid:26). Terminy sporządzania i przekazywania oraz odbiorcy sprawozdań
w zakresie budżetów jednostek samorządu terytorialnego
Rodzaj
sprawozdania
1
Rb-Z, Rb-N
Rb-ZN
Rb-Z, Rb-N
Rb-ZN
Rb-UZ,
Rb-UN
Jednostki
przekazujące
sprawozdania
2
Jednostki
otrzymujące
sprawozdanie
3
Termin złożenia sprawozdania
po upływie okresu sprawo-
zdawczego nie później niż1)
4
Kwartalne za I, II i III kwartał
jednostki budżetowe,
samorządowe zakłady
budżetowe
zarządy jednostek
samorządu terytorialnego
regionalne izby
obrachunkowe
zarządy jednostek
samorządu terytorialnego
regionalne izby
obrachunkowe
Ministerstwo Finansów2)
jednostki bezpośrednio
realizujące zadania
zarządy jednostek
samorządu terytorialnego
Główny Urząd Statystyczny
zarządy jednostek
samorządu terytorialnego
dysponenci główni
przekazujący dotacje
Kwartalne za IV kwartał
10 dni
22 dni
30 dni
30 dni
10 dni
22 dni
jednostki budżetowe,
samorządowe zakłady
budżetowe
zarządy jednostek
samorządu terytorialnego
regionalne izby
obrachunkowe
jednostki bezpośrednio
realizujące zadania
zarządy jednostek
samorządu terytorialnego
jednostki budżetowe,
samorządowe zakłady
budżetowe3)
zarządy jednostek
samorządu terytorialnego
regionalne izby
obrachunkowe
zarządy jednostek
samorządu terytorialnego
1 lutego
regionalne izby
obrachunkowe
Ministerstwo Finansów2)
Główny Urząd Statystyczny
zarządy jednostek
samorządu terytorialnego
dysponenci główni
przekazujący dotacje
Roczne
23 lutego
6 marca
6 marca
1 lutego
7 lutego
zarządy jednostek
samorządu terytorialnego
1 lutego
regionalne izby
obrachunkowe
Ministerstwo Finansów2)
23 lutego
6 marca
Główny Urząd Statystyczny
6 marca
(cid:31)) W przypadku gdy ostatni dzień złożenia sprawozdania, w tym oznaczony datą, jest dniem wolnym od pracy – pierwszy
dzień roboczy następujący po tym dniu.
(cid:25)) Plik bazy danych.
(cid:24)) Nie dotyczy Rb-UN.
UOJ 33.indd 10
03.11.2015 08:49
Rozdział I. Sprawozdania w zakresie operacji (cid:26)nansowych
11
1.5. Rodzaje sprawozdań z operacji (cid:23)nansowych
Ze względu na ilość prezentowanych danych przepisy rozróżniają trzy rodzaje
sprawozdań w zakresie operacji (cid:21)nansowych:
• jednostkowe,
• łączne,
• zbiorcze.
Sprawozdania jednostkowe – sporządzane są na podstawie ksiąg rachunkowych
jednostki.
Sprawozdania łączne – sporządza się na podstawie sprawozdań jednostkowych
jednostek organizacyjnych oraz własnego sprawozdania jednostkowego, które obej-
muje organ i urząd. Sporządzane są przez jednostki nadzorujące.
Sprawozdania zbiorcze – sporządza się w szczegółowości sprawozdań jednost-
kowych, według rodzaju jednostki. Opracowują je jednostki będące organem za-
łożycielskim lub nadzorującym dla jednostek, które posiadają osobowość prawną.
Mogą być tworzone na podstawie sprawozdań zbiorczych lub łącznych.
Jednostki samorządu terytorialnego sporządzają sprawozdania zbiorcze:
• samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej,
• samorządowych instytucji kultury,
• samorządowych osób prawnych.
O czym należy pamiętać przed sporządzeniem sprawozdania
• Przed przystąpieniem do wypełniania należy zapoznać się z instrukcją.
• Podstawą sporządzania sprawozdań jest poprawna ewidencja księgowa
zgodna z obowiązującymi zasadami rachunkowości oraz dokumenty po-
twierdzające imiennie należność lub zobowiązanie.
• Należy uzgodnić księgi za dany okres sprawozdawczy.
• Kwoty wykazane w sprawozdaniach muszą być zgodne z danymi w ewi-
dencji księgowej.
• Kwoty wykazuje się w złotych i groszach.
• Należy je sporządzić w sposób trwały i czytelny.
• Powinny być sporządzone w sposób rzetelny i prawidłowo pod względem
merytorycznym oraz formalnorachunkowym.
• Jednostki sporządzają wyłącznie te sprawozdania, do których zostały
zobowiązane (obowiązek sprawozdawczy).
• Sprawozdania podpisuje główny księgowy oraz kierownik jednostki.
• Odbiorcy sprawozdań przeprowadzają kontrolę formalnorachunkową.
Mogą również przeprowadzić kontrolę merytoryczną (np. w przypadku róż-
nic danych).
• Sprawozdania wykorzystywane są do danych statystycznych.
• Sporządza się je według stanu na koniec okresu sprawozdawczego (narastająco).
UOJ 33.indd 11
03.11.2015 08:49
Pobierz darmowy fragment (pdf)