Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00325 004336 12933741 na godz. na dobę w sumie
Sto wierszy na każdą okazję - ebook/pdf
Sto wierszy na każdą okazję - ebook/pdf
Autor: Liczba stron: 168
Wydawca: Siedmioróg Język publikacji: polski
ISBN: 9788375686364 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> edukacja >> inne
Porównaj ceny (książka, ebook, audiobook).
Tematycznie dobrane i pięknie ilustrowane wiersze najwybitniejszych polskich poetów: Jana Brzechwy, Wandy Chotomskiej, Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego, Ludwika-Jerzego Kerna, Marii Konopnickiej, Juliana Tuwima, ks. Jana Twardowskiego i innych. Wiersze do antologii zostały wybrane tematycznie, zgodnie ze świętami i ważnymi datami kalendarza szkolnego. Adresatem antologii są dzieci w wieku od 5 do 9 lat, ich rodzice i nauczyciele.

Antologia podzielona jest na 25 rozdziałów. Tematem każdego rozdziału są ważne święta, daty i okazje w kalendarzu szkolnym ucznia: początek roku szkolnego, polski wrzesień, Dzień Nauczyciela, Święto Zmarłych, Święto Niepodległości, Andrzejki itd. Poszczególne rozdziały zawierają po kilka wierszy, a każdy z wierszy porusza odmienne zagadnienie dotyczące tematu rozdziału. Ostatnie strony z każdego rozdziału zawierają opracowanie edukacyjne (ogólną charakterystykę tematu, pytania, scenariusze zajęć z dziećmi, zadania oraz definicje trudniejszych słów). W antologii znajduje się 118 wierszy najwybitniejszych polskich poetów.

Antologia 'Sto wierszy na każdą okazję' została pomyślana jako podręcznik uzupełniający w klasach I-III szkoły podstawowej. Jest doskonałym narzędziem do pracy w klasie, zwłaszcza przy omawianiu świąt i ważnych dat w kalendarzu szkolnym oraz przy przygotowaniu uroczystości szkolnych. Antologia nadaje się także do domowych zajęć i zabaw z dziećmi. Ta pięknie wydana publikacja stanie się wreszcie cennym prezentem dla każdego dziecka, które kocha wiersze i atrakcyjne ilustracje.

Antologia zbudowana wokół 25 tematów - najważniejszych dat w kalendarzu.
Różnorodne wiersze pozwalające na kompleksowe opracowanie każdego tematu.
Do każdego tematu strony edukacyjne zawierające treści informacyjne, pytania do wierszy, scenariusze zajęć i zadania.
Atrakcyjne ilustracje, uzupełniające przekaz dydaktyczny.
Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

WIERSZE – ĆWICZENIA EDUKACYJNE – SCENARIUSZE LEKCJI I UROCZYSTOŚCI SZKOLNYCH Wybór i opracowanie dla celów dydaktycznych ALEKSANDRA MICHAŁOWSKA Siedmioróg WIERSZE – ĆWICZENIA EDUKACYJNE – SCENARIUSZE LEKCJI I UROCZYSTOŚCI SZKOLNYCH Wybór i opracowanie dla celów dydaktycznych ALEKSANDRA MICHAŁOWSKA Wiersze.zilustrował. ARTUR PIĄTEK Siedmioróg Redaktor.prowadzący Iwona.Gawryś Redakcja Anna.Jackowska,.Beata.Szcześniak Projekt.okładki Artur.Piątek Ilustracje na stronach edukacyjnych Tatiana.Ugrina,.Jarosław.Żukowski Janusz Baszczak, Marta Blachura, Dorota Fic, Patrycja Gazda, Witold Gurbisz, Iwona Himik, Kasia.Kołodziej,.Andrzej.Krawczak,.Anna.Larina,.Artur.Lobus,.Agnieszka.Niedźwiadek,. Artur.Nowicki,.Przemysław.Obara,.Artur.Piątek,.Marcin.Piwowarski,.Monika.Pollak,. Marek.Regner,.Łukasz.Ryłko,.Marcin.Siankiewicz,.Jacek.Skrzydlewski,.Jarosław.Talarski,. W.książce.wykorzystano.również.reprodukcję.obrazu.Macierzyństwo.Stanisława.Wyspiańskiego . Opracowanie.grafi.czne.i.skład Barbara Wieczorek Wydawnictwo dołożyło wszelkich starań, aby ustalić oryginalne wersje wierszy. Jeśli wersje zamieszczone w niniejszej publikacji zawierają jakiekolwiek nieścisłości, prosimy o kontakt osoby, które są w posiadaniu jakichkolwiek informacji mogących przyczynić się do ustalenia oryginalnych wersji wierszy. Wydawnictwo zwraca się też z prośbą o kontakt do wszystkich osób, które są w posiadaniu jakichkolwiek informacji mogących przyczynić się do ustalenia nazwisk autorów (lub ich spadkobierców) publikacji, których autorstwo oznaczone jest jako nieznane. ISBN.978-83-7568-636-4 ©.by.Siedmioróg,.2011 Wydawnictwo.Siedmioróg ul ..Krakowska.90,.50-427.Wrocław Księgarnia.wysyłkowa.Wydawnictwa.Siedmioróg www .siedmioróg .pl Wrocław.2011 1 1 wrzeœnia 1 wrzeœnia wrzeœnia Pocz¹tek Pocz¹tek Początek roku szkolnego roku szkolnego roku szkolnego Dzień dobry, szkoło! Żegnajcie,.lasy.zielone, żegnajcie,.rzeki.błękitne . Już.wrzesień.idzie.przez.łąki i.wrzosem.liliowo.kwitnie . (…) Żegnajcie,.letnie.przygody, czas.już.powracać.do.domu . Złocą,.czerwienią.się.liście dębów,.jesionów.i.klonów . Witaj.nam,.szkoło.radosna, grająca.dzwonkiem.co.rano! Dzień.dobry,.szkoło.wesoła . Lesie.i.łąko,.dobranoc . Tadeusz Kubiak 6 1 w r z e œ n i a Początek roku szkolnego 7 Do zobaczenia! Jeszcze.ostatni.koncert.świerszcza I.lot.jaskółek.hen,.wysoko . Jeszcze ostatni spacer w lesie, Zanim.zagwiżdże.na.nas.pociąg . Żal.się.rozstawać.z.przyjaciółmi, Bo.dobrze.było.razem.z.nimi . Lecz.uśmiechnijmy.się.do.siebie: Za.rok.znowu.się.zobaczymy! Ryszard Przymus 8 1 w r z e œ n i a Pamiątka z wakacji Choć.wczoraj.było.tu.cicho, dziś.miły.gwar.jest.przed.szkołą . Wróciły.dzieci.z.wakacji i.rozprawiają.wesoło . Opowiadają.przygody . O,.nie.brak.było.ich.latem! I.pokazują.pamiątki, zbiory.naprawdę.bogate . Jola ma sto muszelek, a.każda.prawie.jest.inna, Basia.przywiozła.słonko, które.lśni.złotem.w.bursztynach . Jaś.ma.góralską.ciupagę, Staś.–.portret.z.kudłatym.misiem . –.A.co.ty,.Krysiu,.przywiozłaś?.– pytają.dzieci.Krysię . Zarumieniła.się.Krysia . –.Nie.mam.muszelki,.bursztynu . Mam.za.to.adres.Grażynki i.przyjaźń.wielką,.jedyną . Będziemy.do.siebie.pisać, będziemy.wspominać.morze . I.to.jest.moja.pamiątka, którą.z.wakacji.przywożę . Czesław Janczarski Początek roku szkolnego 9 Tornister pełen uśmiechów –.Co.zapakujesz.w.tornister? –.Książki,.zeszyty.czyste, Ołówek,.kredki,.długopis . –.I.na.tym.kończy.się.opis? –.Nie!.Jeszcze.włożę.linijkę, Jeszcze.ekierkę.i.cyrkiel, Jeszcze.drugie.śniadanie, Jeszcze.jabłko.rumiane . I jeszcze… –.Co.tam.jeszcze? –.Jeszcze.coś.bardzo.ważnego: Mnóstwo.wesołych.uśmiechów! Zaniosę.je.do.szkoły,. Żeby.się.co.dzień.dzielić Uśmiechem.z.kolegami I.z.każdym.z.nauczycieli . I.z.panią.woźną.w.szatni, I.z.tym.kolegą.małym, Co pierwszy raz jest w szkole I.strasznie.jest.nieśmiały… Wanda Chotomska 10 1 w r z e œ n i a Pierwsza klasa Już.wrzesień!.Głos.dzwonka.wesoły uciszył.ostatnie.hałasy . Dziś.pierwszy.raz.idę.do.szkoły! Z.uśmiechem.wbiegam.do.klasy . W.plecaku.przyciężkim.okropnie (jak.dobrze,.że.tato.nieść.pomógł!) jest miejsce na dobre stopnie, które.mam.przynieść.do.domu . W.tej.szkole.nie.będę.się.nudzić! Jest.globus,.są.inne….zabawki, tu.poznam.świat,.mądrych.ludzi i.Julkę,.tę.z.pierwszej.ławki… Nauczę.się.czytać.i.liczyć .. Jak.mądrym.być?.Jak.ruszać.głową? Tu.kredą.na.wielkiej.tablicy napiszę.swe.pierwsze.słowo!. Wiesław Drabik Początek roku szkolnego 11 O Janku nieuku Był.sobie.chłopczyk,.imieniem.Janek, Na.pozór.skromny.niby.baranek, Ale.w.istocie.wisus.jak.mało, Któremu.nic.się.uczyć.nie.chciało . Nieraz.go.ojciec.szuka.na.ganku, Biega.i.woła:.–.„Do.książki,.Janku!” A.on.się.kryje.i.myśli.sobie: „Nie.dziś,.to.jutro.lekcje.odrobię!” Za.to.do.łyżki,.za.to.do.miski, Biegł,.aż.na.nogach.miewał.odciski, Lecz.do.nauki,.(skaranie.Boże), Prośba.i.groźba.nic.nie.pomoże . Martwił.się.ojciec,.martwiła.matka, Zwłaszcza,.jednego.mając.gagatka, I.nieraz.sobie.w.kącie.wzdychali: Co.też.to.z.niego.wyrośnie.dalej? A.Janek.jedno.powtarzał.w.koło: –.„Dziś.się.pobawię.jeszcze.wesoło, Czas.taki.piękny,.pogodę.wróży, Zresztą.przede.mną.leży.rok.duży!” I.tak.przemknęły.nad.głową.Jana, Palące.lato,.jesień.rumiana, Przemknął.do.nauk.wiek.młody,.świetny, Aż.wyrósł.z.Janka.–.dudek.kompletny! O.drogie.dzieci!.na.każdym.kroku, Los.tego.Janka.miejcie.na.oku; Rok.nie.tak.długi.jak.wy.sądzicie, A.z.drobnych.chwilek.składa.się.życie! Władysław Bełza 12 1 w r z e œ n i a Książka Czemu.książka.stoi.niema? Może.o.czym.mówić.nie.ma? Jej.literek.czarne.rządki smutne.jak.jesienne.grządki . Czemu taka nudna, pusta, jakby.jej.zamknięto.usta? Aż.tu.nagle,.moja.miła, niema.książka.przemówiła . I.gadała,.i.śpiewała, czego.nie.opowiadała! O.przygodach,.awanturach, ptakach,.kwiatach,.morzach,.górach . Gdzie.to.wszystko.w.niej.mieszkało? Jak.to.wszystko.w.niej.drzemało? Chyba.nie.ma.o.co.pytać: nauczyliśmy.się.czytać . Anna Kamieńska Strona edukacyjna 13 Posłuchaj i odpowiedz Posłuchaj i odpowiedz e j c a k a w y m a n i m o p s W Posłuchaj wiersza Do zobaczenia! Jakie są ostatnie wspomnienia z wakacji bohaterów wiersza? Czy Ty także zaprzyjaźniłeś się z kimś w czasie wakacji? Czy masz nowego kolegę lub koleżankę? Posłuchaj wiersza Pamiątka z wakacji i wymień wszystkie pamiątki, jakie dzieci przywiozły z wakacji. Czy potrafisz odgadnąć, z jakich miejsc pochodzą te pamiątki? Jaką pamiątkę przywiozła Krysia? A gdzie Ty byłeś na wakacjach? Czy przywiozłeś stamtąd jakieś pamiątki? Początek roku szkolnego Czy wiesz, że... Rok szkolny trwa niecałe dziesięć miesięcy – rozpoczyna się 1 września, a kończy w drugiej połowie czerwca. W pierwszym dniu szkoły dzieci przychodzą na uroczysty apel z okazji inauguracji, czyli rozpoczęcia roku szkolnego. Tego dnia dzieci obowiązuje strój galowy. Pasowanie na ucznia to uroczyste przyjęcie do grona uczniów dzieci, które dopiero rozpoczynają naukę w szkole. Pasowanie odbywa się podczas apelu szkolnego w obecności rodziców, nauczycieli i dyrekcji szkoły. Najważniejszym elementem pasowania jest ślubowanie, czyli uroczyste złożenie przysięgi. Dzieci wyciągają dwa palce prawej ręki w kierunku sztandaru szkolnego i ślubują, że będą dobrymi Polakami oraz że będą pilnie się uczyć i dbać o dobre imię szkoły i klasy. Następnego dnia rozpoczynają się lekcje. Oprócz podręczników, czyli książek służących do nauki, i zeszytów uczeń nosi w tornistrze przybory szkolne – drobne przedmioty, które pomagają mu w nauce (na przykład piórnik, długopis, flamastry, kredki, linijkę). Lekcje odbywają się w klasach. W klasie znajduje się wiele przedmiotów pomagających nauczycielom w prowadzeniu lekcji, a uczniom – w lepszym i szybszym zrozumieniu omawianego materiału. Przedmioty te nazywamy pomocami naukowymi (na przykład mapa, globus). Tr u d n e s ł ow a w r z o s – n i ew i e l k a ro ś l i n a o d ro b n y c h j a s n o f i o l e t ow y c h kw i a t a c h l i l i ow y – ko l o r j a s n o f i o l e t ow y w i s u s – u r w i s , ł o b u z d u d e k kom p l e t n y – g ł u p i e c 14 Strona edukacyjna o g e n l o k z s u k o r k e t ą z c o P Posłuchaj i odpowiedz Ile przedmiotów zapakuje do tornistra uczeń z wiersza Tornister pełen uśmiechów? Które z tych przedmiotów są przyborami szkolnymi? Co bohater wiersza jeszcze przyniesie do szkoły? Posłuchaj wiersza O Janku nieuku i powiedz, kto to jest nieuk. Czy Janek zmienił swoje postępowanie? swoje postępowanie? Z a d a n i e Gdyby nie wynaleziono druku, książki nadal przepisywano by ręcznie. Przez to byłyby bardzo drogie. Dzięki wynalazkowi druku wiedza i informacje w książkach i gazetach są dostępne dla każdego. Rozwiąż rebus, a dowiesz się, kto wynalazł druk. Czy wiesz, że... Biblioteka to miejsce, w którym przechowuje się i udostępnia czytelnikom książki i czasopisma. W każdej szkole znajduje się biblioteka szkolna, w której pracuje bibliotekarka lub bibliotekarz. Z biblioteki można wypożyczać książki, czyli zabierać je do domu na określony czas, po którym trzeba je zwrócić. Czytelnia to miejsce w bibliotece, gdzie można usiąść i poczytać książki i czasopisma na miejscu. Należy pamiętać o tym, że zarówno w bibliotece, jak i czytelni trzeba zachować ciszę. Książki będą Ci towarzyszyć podczas całej nauki w szkole. Elementarz to książka, z której nauczysz się czytać i pisać. Podręczniki to książki, dzięki którym zdobywasz wiedzę z różnych dziedzin (na przykład podręcznik do matematyki). K s i ą ż k a T w o i m n a j l e p s z y m p r z y j a c i e l e m Lektury szkolne to najciekawsze książki dla dzieci, które każdy uczeń powinien przeczytać. Ćwiczenia to zbiór zadań dotyczący danego przedmiotu. Ćwiczenia są wyjątkowymi książkami, ponieważ można w nich pisać. Książka składa się z okładki oraz trzonu. Okładka może być twarda lub miękka; zawiera tytuł książki, nazwisko autora i nazwę wydawnictwa, czasem krótki opis książki. Trzon to „środek” książki – kartki z tekstem i ilustracjami. Wszystkie kartki są ponumerowane. Na początku książki umieszczona jest strona tytułowa z tytułem i autorem. Za nią lub na końcu książki znajduje się spis treści – wymienia się w nim tytuły wszystkich rozdziałów i numery stron, na których zaczynają się poszczególne rozdziały. Posłuchaj i odpowiedz Posłuchaj wiersza Książka i wytłumacz, dlaczego książka przestała być niema. O czym opowiadają Twoje ulubione książki? 1 wrzeœnia Rocznica wybuchu II wojny światowej Bagnet na broń Bagnet na broń Kiedy.przyjdą.podpalić.dom, ten.w.którym.mieszkasz.–.Polskę, kiedy.rzucą.przed.siebie.grom, kiedy.runą.żelaznym.wojskiem i.pod.drzwiami.staną,.i.nocą kolbami.w.drzwi.załomocą.– ty,.ze.snu.podnosząc.skroń, stań.u.drzwi . Bagnet.na.broń! (…) Władysław Broniewski 16 1 w r z e œ n i a Szarymi szeregami (Hymn Szarych Szeregów) …I.iść.będziemy.w.Polskę.szarymi.szeregami i.będzie.Bóg.nad.nami.–.i.będzie.Naród.z.nami… I.będziem.szli,.jak.hymny,.skroś.wsi,.skroś.miast,.polami, i.będziem.równać.w.prawo. szarymi.szeregami… Gdy.cisną.nam.wyzwanie.z.zachodu.i.ze.wschodu, ruszymy.do.pochodu.–.Zawisza.miecz.nam.poda . Zatętni.ziemia.twardo.gąsienic.kopytami.– i.iść.będziemy.w.ogień. szarymi.szeregami… (…) I.będziem.Gmach.budować.rycerskim,.zwykłym.bojem, otworzym.wszerz.podwoje.dla.trudu,.dla.Pokoju . I.będzie.Polska.młodą.–.my.będziem.Polakami.– i.staniem.w.straż.przed.Gmachem szarymi.szeregami… …I.iść.będziemy.z.Polską.szarymi.szeregami i.będzie.Bóg.nad.nami.–.i.będzie.Naród.z.nami… I.będziem.trwać.–.Kamieniem.–.wzdłuż.dróg. . i.wieść.będziemy.Młodych szarymi.szeregami… ..............drogowskazami . . . Tomasz Jaźwiński Strona edukacyjna 17 R R o o c c z z n n i i c c a a w w y y b b u u c c h h u u I I I I w w o o j j n n y y ś ś w w i i a a t t o o w w e e j j Zawiszacy w czasie wojny pomagali rannym żołnierzom, przenosili tajne meldunki i listy. W latach 1942–1943 armia radziecka zaczęła wypierać Niemców z terenu Związku Radzieckiego i zbliżać się do granic Polski. 1 sierpnia 1944 roku wybuchło powstanie warszawskie. Polacy, licząc na pomoc sojuszniczej armii radzieckiej, zbrojnie wystąpili przeciwko hitlerowskiej władzy. Jednak pomoc ze strony wojsk radzieckich nigdy nie nadeszła. Powstańcy byli skazani na własne siły. Mimo że hitlerowcy cały czas ostrzeliwali i bombardowali Warszawę, zacięte walki trwały 63 dni. Na początku października 1944 roku dowódcy powstania poddali się. 8 maja 1945 roku wojska niemieckie poddały się – tym samym zakończyła się II wojna światowa, w której Polska poniosła największe straty spośród wszystkich państw Europy. Czy wiesz, że… 1 września 1939 roku wczesnym rankiem wojska niemieckie zaatakowały polski półwysep Westerplatte – rozpoczęła się II wojna światowa. Niemcy, których wodzem był Adolf Hitler, uderzyły na Polskę jednocześnie od północy, zachodu i południa. Samoloty wroga bombardowały oddziały wojsk, drogi, linie kolejowe i miasta. Polscy żołnierze dzielnie bronili ojczyzny, lecz nie mogli sprostać niemieckiej przewadze. 17 września 1939 roku wschodnie granice Polski przekroczyła, bez wypowiedzenia wojny, armia radziecka. Związek Radziecki (obecnie Rosja), na czele którego stał Józef Stalin, i Niemcy podzieliły między siebie Polskę. Bieg wydarzeń odwrócił się w 1941 roku, gdy Niemcy na- padły na Związek Radziecki. Tym samym ra- dziecka armia stała się sojusznikiem Polski i innych państw walczących przeciwko Niemcom. W okupowanej (zajętej) przez Niemcy Polsce powstało wiele tajnych organizacji walczących z okupantem. W tej walce wielkim męstwem i odwagą odznaczyli się harcerze. Wielu z nich oddało za ojczyznę życie. Podczas wojny drużyny harcerskie działały pod nazwą Szare Szeregi, a najmłodszą grupą Szarych Szeregów byli Zawiszacy (postać Zawiszy Czarnego jest wzorem dla polskich harcerzy i harcerek).
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Sto wierszy na każdą okazję
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: