Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00087 009102 17294368 na godz. na dobę w sumie
Sto wierszy na każdą okazję - ebook/pdf
Sto wierszy na każdą okazję - ebook/pdf
Autor: Liczba stron: 172
Wydawca: Siedmioróg Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-7568-636-4 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> naukowe i akademickie >> literaturoznawstwo, językoznawstwo
Porównaj ceny (książka, ebook, audiobook).

Tematycznie dobrane i pięknie ilustrowane wiersze najwybitniejszych polskich poetów: Jana Brzechwy, Wandy Chotomskiej, Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego, Ludwika Jerzego Kerna, Marii Konopnickiej, Juliana Tuwima, ks. Jana Twardowskiego i innych. Wiersze do antologii zostały wybrane tematycznie, zgodnie ze świętami i ważnymi datami kalendarza szkolnego. Adresatami antologii są dzieci w wieku od 6 do 9 lat, ich rodzice i nauczyciele.
Antologia podzielona jest na 25 rozdziałów. Tematem każdego rozdziału są ważne święta, daty i okazje w kalendarzu szkolnym ucznia: początek roku szkolnego, polski wrzesień, Dzień Nauczyciela, Święto Zmarłych, Święto Niepodległości, andrzejki itd. Poszczególne rozdziały zawierają po kilka wierszy, a każdy z wierszy porusza odmienne zagadnienie dotyczące tematu rozdziału. Ostatnie strony z każdego rozdziału zawierają opracowanie edukacyjne (ogólną charakterystykę tematu, pytania, scenariusze zajęć z dziećmi, zadania oraz definicje trudniejszych słów). W antologii znajduje się 118 wierszy najwybitniejszych polskich poetów.
Antologia Sto wierszy na każdą okazję została pomyślana jako podręcznik uzupełniający w klasach I-III szkoły podstawowej. Jest doskonałym narzędziem do pracy w klasie, zwłaszcza przy omawianiu świąt i ważnych dat w kalendarzu szkolnym oraz przy przygotowaniu uroczystości szkolnych. Antologia nadaje się także do domowych zajęć i zabaw z dziećmi. Ta pięknie wydana publikacja stanie się wreszcie cennym prezentem dla każdego dziecka, które kocha wiersze i atrakcyjne ilustracje.


ATUTY KSIĄŻKI
• Antologia zbudowana wokół 25 tematów - najważniejszych dat w kalendarzu.
• Różnorodne wiersze pozwalające na kompleksowe opracowanie każdego tematu.
• Do każdego tematu strony edukacyjne zawierające treści informacyjne, pytania do wierszy, scenariusze zajęć i zadania.
• Atrakcyjne ilustracje, uzupełniające przekaz dydaktyczny.

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

WIERSZE – ĆWICZENIA EDUKACYJNE – SCENARIUSZE LEKCJI I UROCZYSTOŚCI SZKOLNYCH Wybór i opracowanie dla celów dydaktycznych ALEKSANDRA MICHAŁOWSKA Siedmioróg WIERSZE (cid:316) ĆWICZENIA EDUKACYJNE (cid:316) SCENARIUSZE LEKCJI I UROCZYSTOŚCI SZKOLNYCH Wybór i opracowanie dla celów dydaktycznych ALEKSANDRA MICHAŁOWSKA Wiersze.zilustrował. ARTUR PIĄTEK Siedmioróg Redaktor.prowadzący Iwona.Gawry(cid:258) Redakcja Anna.Jackowska,.Beata.Szcze(cid:258)niak Projekt.okładki Artur.Piątek Janusz Baszczak, Marta Blachura, Dorota Fic, Patrycja Gazda, Witold Gurbisz, Iwona Himik, Ilustracje na stronach edukacyjnych Kasia.Kołodziej,.Andrzej.Krawczak,.Anna.Larina,.Artur.Lobus,.Agnieszka.Nied(cid:283)wiadek,. Artur.Nowicki,.Przemysław.Obara,.Artur.Piątek,.Marcin.Piwowarski,.Monika.Pollak,. Marek.Regner,.Łukasz.Ryłko,.Marcin.Siankiewicz,.Jacek.Skrzydlewski,.Jarosław.Talarski,. Tatiana.Ugrina,.Jarosław.Żukowski W.ksią(cid:285)ce.wykorzystano.równie(cid:285).reprodukcję.obrazu.Macierzyństwo.Stanisława.Wyspiańskiego. Opracowanie.gra(cid:287).czne.i.skład Barbara Wieczorek Wydawnictwo doło(cid:285)yło wszelkich starań, aby ustalić oryginalne wersje wierszy. Je(cid:258)li wersje zamieszczone w niniejszej publikacji zawierają jakiekolwiek nie(cid:258)cisło(cid:258)ci, prosimy o kontakt osoby, które są w posiadaniu jakichkolwiek informacji mogących przyczynić się do ustalenia oryginalnych wersji wierszy. Wydawnictwo zwraca się te(cid:285) z pro(cid:258)bą o kontakt do wszystkich osób, które są w posiadaniu jakichkolwiek informacji mogących przyczynić się do ustalenia nazwisk autorów (lub ich spadkobierców) publikacji, których autorstwo oznaczone jest jako nieznane. ISBN.978-83-7568-636-4 (cid:325).by.Siedmioróg,.2011 Wydawnictwo.Siedmioróg ul..Krakowska.90,.50-427.Wrocław Księgarnia.wysyłkowa.Wydawnictwa.Siedmioróg www.siedmioróg.pl Wrocław.2011 1 1 wrzeœnia wrzeœnia Pocz¹tek Początek roku szkolnego roku szkolnego Dzień dobry, szkoło! Żegnajcie,.lasy.zielone, (cid:285)egnajcie,.rzeki.błękitne. Ju(cid:285).wrzesień.idzie.przez.łąki i.wrzosem.liliowo.kwitnie. (…) Żegnajcie,.letnie.przygody, czas.ju(cid:285).powracać.do.domu. Złocą,.czerwienią.się.li(cid:258)cie dębów,.jesionów.i.klonów. Witaj.nam,.szkoło.radosna, grająca.dzwonkiem.co.rano! Dzień.dobry,.szkoło.wesoła. Lesie.i.łąko,.dobranoc. Tadeusz Kubiak 6 1 w r z e œ n i a Początek roku szkolnego 7 Do zobaczenia! Jeszcze.ostatni.koncert.(cid:258)wierszcza I.lot.jaskółek.hen,.wysoko. Jeszcze ostatni spacer w lesie, Zanim.zagwi(cid:285)d(cid:285)e.na.nas.pociąg. Żal.się.rozstawać.z.przyjaciółmi, Bo.dobrze.było.razem.z.nimi. Lecz.u(cid:258)miechnijmy.się.do.siebie: Za.rok.znowu.się.zobaczymy! Ryszard Przymus 8 1 w r z e œ n i a Pamiątka z wakacji Choć.wczoraj.było.tu.cicho, dzi(cid:258).miły.gwar.jest.przed.szkołą. Wróciły.dzieci.z.wakacji i.rozprawiają.wesoło. Opowiadają.przygody. O,.nie.brak.było.ich.latem! I.pokazują.pamiątki, zbiory.naprawdę.bogate. Jola ma sto muszelek, a.ka(cid:285)da.prawie.jest.inna, Basia.przywiozła.słonko, które.l(cid:258)ni.złotem.w.bursztynach. Ja(cid:258).ma.góralską.ciupagę, Sta(cid:258).(cid:316).portret.z.kudłatym.misiem. (cid:316).A.co.ty,.Krysiu,.przywiozła(cid:258)?.(cid:316) pytają.dzieci.Krysię. Zarumieniła.się.Krysia. (cid:316).Nie.mam.muszelki,.bursztynu. Mam.za.to.adres.Gra(cid:285)ynki i.przyja(cid:283)ń.wielką,.jedyną. Będziemy.do.siebie.pisać, będziemy.wspominać.morze. I.to.jest.moja.pamiątka, którą.z.wakacji.przywo(cid:285)ę. Czesław Janczarski Początek roku szkolnego 9 Tornister pełen u(cid:258)miechów (cid:316).Co.zapakujesz.w.tornister? (cid:316).Ksią(cid:285)ki,.zeszyty.czyste, Ołówek,.kredki,.długopis. (cid:316).I.na.tym.kończy.się.opis? (cid:316).Nie!.Jeszcze.wło(cid:285)ę.linijkę, Jeszcze.ekierkę.i.cyrkiel, Jeszcze.drugie.(cid:258)niadanie, Jeszcze.jabłko.rumiane. I jeszcze… (cid:316).Co.tam.jeszcze? (cid:316).Jeszcze.co(cid:258).bardzo.wa(cid:285)nego: Mnóstwo.wesołych.u(cid:258)miechów! Zaniosę.je.do.szkoły,. Żeby.się.co.dzień.dzielić U(cid:258)miechem.z.kolegami I.z.ka(cid:285)dym.z.nauczycieli. I.z.panią.wo(cid:283)ną.w.szatni, I.z.tym.kolegą.małym, Co pierwszy raz jest w szkole I.strasznie.jest.nie(cid:258)miały(cid:302) Wanda Chotomska 10 1 w r z e œ n i a Pierwsza klasa Ju(cid:285).wrzesień!.Głos.dzwonka.wesoły uciszył.ostatnie.hałasy. Dzi(cid:258).pierwszy.raz.idę.do.szkoły! Z.u(cid:258)miechem.wbiegam.do.klasy. W.plecaku.przycię(cid:285)kim.okropnie (jak.dobrze,.(cid:285)e.tato.nie(cid:258)ć.pomógł!) jest miejsce na dobre stopnie, które.mam.przynie(cid:258)ć.do.domu. W.tej.szkole.nie.będę.się.nudzić! Jest.globus,.są.inne(cid:302).zabawki, tu.poznam.(cid:258)wiat,.mądrych.ludzi i.Julkę,.tę.z.pierwszej.ławki(cid:302) Nauczę.się.czytać.i.liczyć.. Jak.mądrym.być?.Jak.ruszać.głową? Tu.kredą.na.wielkiej.tablicy napiszę.swe.pierwsze.słowo!. Wiesław Drabik Początek roku szkolnego 11 O Janku nieuku Był.sobie.chłopczyk,.imieniem.Janek, Na.pozór.skromny.niby.baranek, Ale.w.istocie.wisus.jak.mało, Któremu.nic.się.uczyć.nie.chciało. Nieraz.go.ojciec.szuka.na.ganku, Biega.i.woła:.(cid:316).(cid:311)Do.ksią(cid:285)ki,.Janku!(cid:309) A.on.się.kryje.i.my(cid:258)li.sobie: (cid:311)Nie.dzi(cid:258),.to.jutro.lekcje.odrobię!(cid:309) Za.to.do.ły(cid:285)ki,.za.to.do.miski, Biegł,.a(cid:285).na.nogach.miewał.odciski, Lecz.do.nauki,.(skaranie.Bo(cid:285)e), Pro(cid:258)ba.i.gro(cid:283)ba.nic.nie.pomo(cid:285)e. Martwił.się.ojciec,.martwiła.matka, Zwłaszcza,.jednego.mając.gagatka, I.nieraz.sobie.w.kącie.wzdychali: Co.te(cid:285).to.z.niego.wyro(cid:258)nie.dalej? A.Janek.jedno.powtarzał.w.koło: (cid:316).(cid:311)Dzi(cid:258).się.pobawię.jeszcze.wesoło, Czas.taki.piękny,.pogodę.wró(cid:285)y, Zresztą.przede.mną.le(cid:285)y.rok.du(cid:285)y!(cid:309) I.tak.przemknęły.nad.głową.Jana, Palące.lato,.jesień.rumiana, Przemknął.do.nauk.wiek.młody,.(cid:258)wietny, A(cid:285).wyrósł.z.Janka.(cid:316).dudek.kompletny! O.drogie.dzieci!.na.ka(cid:285)dym.kroku, Los.tego.Janka.miejcie.na.oku; Rok.nie.tak.długi.jak.wy.sądzicie, A.z.drobnych.chwilek.składa.się.(cid:285)ycie! Władysław Bełza 12 1 w r z e œ n i a Ksią(cid:285)ka Czemu.ksią(cid:285)ka.stoi.niema? Mo(cid:285)e.o.czym.mówić.nie.ma? Jej.literek.czarne.rządki smutne.jak.jesienne.grządki. Czemu taka nudna, pusta, jakby.jej.zamknięto.usta? A(cid:285).tu.nagle,.moja.miła, niema.ksią(cid:285)ka.przemówiła. I.gadała,.i.(cid:258)piewała, czego.nie.opowiadała! O.przygodach,.awanturach, ptakach,.kwiatach,.morzach,.górach. Gdzie.to.wszystko.w.niej.mieszkało? Jak.to.wszystko.w.niej.drzemało? Chyba.nie.ma.o.co.pytać: nauczyli(cid:258)my.się.czytać. Anna Kamieńska Strona edukacyjna 13 Pasowanie na ucznia to uroczyste przyjęcie do grona uczniów dzieci, które dopiero rozpoczynają naukę w szkole. Pasowanie odbywa się podczas apelu szkolnego w obecności rodziców, nauczycieli i dyrekcji szkoły. NajwaŜniejszym elementem pasowania jest ślubowanie, czyli uroczyste złoŜenie przysięgi. Dzieci wyciągają dwa palce prawej ręki w kierunku sztandaru szkolnego i ślubują, Ŝe będą dobrymi Polakami oraz Ŝe będą pilnie się uczyć i dbać o dobre imię szkoły i klasy. Posłuchaj i odpowiedz e j c a k a w y m a n i m o p s W Posłuchaj wiersza Do zobaczenia! Jakie są ostatnie wspomnienia z wakacji bohaterów wiersza? Czy Ty takŜe zaprzyjaźniłeś się z kimś w czasie wakacji? Czy masz nowego kolegę lub koleŜankę? Posłuchaj wiersza Pamiątka z wakacji i wymień wszystkie pamiątki, jakie dzieci przywiozły z wakacji. Czy potrafisz odgadnąć, z jakich miejsc pochodzą te pamiątki? Jaką pamiątkę przywiozła Krysia? A gdzie Ty byłeś na wakacjach? Czy przywiozłeś stamtąd jakieś pamiątki? Początek roku szkolnego Czy wiesz, Ŝe... Rok szkolny trwa niecałe dziesięć miesięcy – rozpoczyna się 1 września, a kończy w drugiej połowie czerwca. W pierwszym dniu szkoły dzieci przychodzą na uroczysty apel z okazji inauguracji, czyli rozpoczęcia roku szkolnego. Tego dnia dzieci obowiązuje strój galowy. Następnego dnia rozpoczynają się lekcje. Oprócz podręczników, czyli ksiąŜek słuŜących do nauki, i zeszytów uczeń nosi w tornistrze przybory szkolne – drobne przedmioty, które pomagają mu w nauce (na przykład piórnik, długopis, flamastry, kredki, linijkę). Lekcje odbywają się w klasach. W klasie znajduje się wiele przedmiotów pomagających nauczycielom w prowadzeniu lekcji, a uczniom – w lepszym i szybszym zrozumieniu omawianego materiału. Przedmioty te nazywamy pomocami naukowymi (na przykład mapa, globus). Trudne s łowa w r z o s – n i ew i e l k a ro ś l i n a o d ro b n y c h j a s n o f i o l e t ow y c h kw i a t a c h l i l i ow y – ko l o r j a s n o f i o l e t ow y w i su s – u r w i s , ł o b u z du d e k kom p l e tn y – g ł u p i e c 14 Strona edukacyjna Posłuchaj i odpowiedz Z a d a n i e o g e n l o k z s u k o r k e t ą z c o P Ile przedmiotów zapakuje do tornistra uczeń z wiersza Tornister pełen uśmiechów? Które z tych przedmiotów są przyborami szkolnymi? Co bohater wiersza jeszcze przyniesie do szkoły? Posłuchaj wiersza O Janku nieuku i powiedz, kto to jest nieuk. Czy Janek zmienił swoje postępowanie? Gdyby nie wynaleziono druku, ksiąŜki nadal przepisywano by ręcznie. Przez to byłyby bardzo drogie. Dzięki wynalazkowi druku wiedza i informacje w ksiąŜkach i gazetach są dostępne dla kaŜdego. RozwiąŜ rebus, a dowiesz się, kto wynalazł druk. Czy wiesz, Ŝe... Biblioteka to miejsce, w którym przechowuje się i udostępnia czytelnikom ksiąŜki i czasopisma. W kaŜdej szkole znajduje się biblioteka szkolna, w której pracuje bibliotekarka lub bibliotekarz. Z biblioteki moŜna wypoŜyczać ksiąŜki, czyli zabierać je do domu na określony czas, po którym trzeba je zwrócić. Czytelnia to miejsce w bibliotece, gdzie moŜna usiąść i poczytać ksiąŜki i czasopisma na miejscu. NaleŜy pamiętać o tym, Ŝe zarówno w bibliotece, jak i czytelni trzeba zachować ciszę. KsiąŜki będą Ci towarzyszyć podczas całej nauki w szkole. Elementarz to ksiąŜka, z której nauczysz się czytać i pisać. Podręczniki to ksiąŜki, dzięki którym zdobywasz wiedzę z róŜnych dziedzin (na przykład podręcznik do matematyki). K s i ą Ŝ k a T w o i m n a j l e p s z y m p r z y j a c i e l e m Lektury szkolne to najciekawsze ksiąŜki dla dzieci, które kaŜdy uczeń powinien przeczytać. Ćwiczenia to zbiór zadań dotyczący danego przedmiotu. Ćwiczenia są wyjątkowymi ksiąŜkami, poniewaŜ moŜna w nich pisać. KsiąŜka składa się z okładki oraz trzonu. Okładka moŜe być twarda lub miękka; zawiera tytuł ksiąŜki, nazwisko autora i nazwę wydawnictwa, czasem krótki opis ksiąŜki. Trzon to „środek” ksiąŜki – kartki z tekstem i ilustracjami. Wszystkie kartki są ponumerowane. Na początku ksiąŜki umieszczona jest strona tytułowa z tytułem i autorem. Za nią lub na końcu ksiąŜki znajduje się spis treści – wymienia się w nim tytuły wszystkich rozdziałów i numery stron, na których zaczynają się poszczególne rozdziały. Posłuchaj i odpowiedz Posłuchaj wiersza KsiąŜka i wytłumacz, dlaczego ksiąŜka przestała być niema. O czym opowiadają Twoje ulubione ksiąŜki? 1 wrzeœnia Rocznica wybuchu II wojny (cid:258)wiatowej Bagnet na broń Kiedy.przyjdą.podpalić.dom, ten.w.którym.mieszkasz.(cid:316).Polskę, kiedy.rzucą.przed.siebie.grom, kiedy.runą.(cid:285)elaznym.wojskiem i.pod.drzwiami.staną,.i.nocą kolbami.w.drzwi.załomocą.(cid:316) ty,.ze.snu.podnosząc.skroń, stań.u.drzwi. Bagnet.na.broń! (…) Władysław Broniewski 16 1 w r z e œ n i a Szarymi szeregami (Hymn Szarych Szeregów) (cid:302)I.i(cid:258)ć.będziemy.w.Polskę.szarymi.szeregami i.będzie.Bóg.nad.nami.(cid:316).i.będzie.Naród.z.nami(cid:302) I.będziem.szli,.jak.hymny,.skro(cid:258).wsi,.skro(cid:258).miast,.polami, i.będziem.równać.w.prawo. szarymi.szeregami(cid:302) Gdy.cisną.nam.wyzwanie.z.zachodu.i.ze.wschodu, ruszymy.do.pochodu.(cid:316).Zawisza.miecz.nam.poda. Zatętni.ziemia.twardo.gąsienic.kopytami.(cid:316) i.i(cid:258)ć.będziemy.w.ogień. szarymi.szeregami(cid:302) (…) I.będziem.Gmach.budować.rycerskim,.zwykłym.bojem, otworzym.wszerz.podwoje.dla.trudu,.dla.Pokoju. I.będzie.Polska.młodą.(cid:316).my.będziem.Polakami.(cid:316) i.staniem.w.stra(cid:285).przed.Gmachem szarymi.szeregami(cid:302) (cid:302)I.i(cid:258)ć.będziemy.z.Polską.szarymi.szeregami i.będzie.Bóg.nad.nami.(cid:316).i.będzie.Naród.z.nami(cid:302) I.będziem.trwać.(cid:316).Kamieniem.(cid:316).wzdłu(cid:285).dróg. . i.wie(cid:258)ć.będziemy.Młodych szarymi.szeregami(cid:302) ..............drogowskazami . . . Tomasz Ja(cid:283)wiński Strona edukacyjna 17 R o c z n i c a w y b u c h u I I w o j n y ś w i a t o w e j Zawiszacy w czasie wojny pomagali rannym Ŝołnierzom, przenosili tajne meldunki i listy. W latach 1942–1943 armia radziecka zaczęła wypierać Niemców z terenu Związku Radzieckiego i zbliŜać się do granic Polski. 1 sierpnia 1944 roku wybuchło powstanie warszawskie. Polacy, licząc na pomoc sojuszniczej armii radzieckiej, zbrojnie wystąpili przeciwko hitlerowskiej władzy. Jednak pomoc ze strony wojsk radzieckich nigdy nie nadeszła. Powstańcy byli skazani na własne siły. Mimo Ŝe hitlerowcy cały czas ostrzeliwali i bombardowali Warszawę, zacięte walki trwały 63 dni. Na początku października 1944 roku dowódcy powstania poddali się. 8 maja 1945 roku wojska niemieckie poddały się – tym samym zakończyła się II wojna światowa, w której Polska poniosła największe straty spośród wszystkich państw Europy. Czy wiesz, Ŝe… 1 września 1939 roku wczesnym rankiem wojska niemieckie zaatakowały polski półwysep Westerplatte – rozpoczęła się II wojna światowa. Niemcy, których wodzem był Adolf Hitler, uderzyły na Polskę jednocześnie od północy, zachodu i południa. Samoloty wroga bombardowały oddziały wojsk, drogi, linie kolejowe i miasta. Polscy Ŝołnierze dzielnie bronili ojczyzny, lecz nie mogli sprostać niemieckiej przewadze. 17 września 1939 roku wschodnie granice Polski przekroczyła, bez wypowiedzenia wojny, armia radziecka. Związek Radziecki (obecnie Rosja), na czele którego stał Józef Stalin, i Niemcy podzieliły między siebie Polskę. Bieg wydarzeń odwrócił się w 1941 roku, gdy Niemcy na- padły na Związek Radziecki. Tym samym ra- dziecka armia stała się sojusznikiem Polski i innych państw walczących przeciwko Niemcom. W okupowanej (zajętej) przez Niemcy Polsce powstało wiele tajnych organizacji walczących z okupantem. W tej walce wielkim męstwem i odwagą odznaczyli się harcerze. Wielu z nich oddało za ojczyznę Ŝycie. Podczas wojny druŜyny harcerskie działały pod nazwą Szare Szeregi, a najmłodszą grupą Szarych Szeregów byli Zawiszacy (postać Zawiszy Czarnego jest wzorem dla polskich harcerzy i harcerek).
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Sto wierszy na każdą okazję
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: