Szczegółowe i obszerne streszczenie, dokładna analiza, charakterystyka bohaterów, ważne pojęcia niezbędne przy omawianiu lektury, przykładowe zagadnienia, testy sprawdzające z kluczem, krzyżówki. Przejrzysty układ. Doskonała pomoc w przygotowaniu do lekcji, testów sprawdzających, prac klasowych i matury. Konsultacja merytoryczna z nauczycielami języka polskiego z wieloletnim doświadczeniem zawodowym.
Darmowy fragment publikacji:
E
I
N
E
Z
C
Z
S
E
R
T
S
SAMO-
NEILA
Bohaterowie
Rozdział XIV
Podczas gdy kandydaci „Stowarzyszenia” wracali
do bursy, Knox i Chris tulili się do siebie i całowali.
W tym czasie państwo Perry leżeli już w łóżku, nie
słyszeli, jak Neil idzie do gabinetu ojca. Podszedł
do biurka i wyjął z szuflady kluczyk, którym otwo-
rzył zamek w niższej szufladzie. Państwa Perry
obudził jakiś dźwięk. Ojciec Neila poszedł zoba-
czyć, co się stało. Zobaczył, że łóżko syna jest pu-
ste. Wszedł do swojej pracow-
ni i zauważył na podłodze jakiś
czarny przedmiot – rewolwer,
za biurkiem leżał martwy Neil.
Pan Perry z rozpaczą wziął syna
w ramiona.
Rano koledzy obudzili Todda i powiedzieli mu, że
Neil się zastrzelił. Todd wybuchnął płaczem, wstał
z łóżka i biegł przez korytarz, krzycząc. Zrobiło
mu się niedobrze i zwymiotował. Płacząc, mówił,
że wszystkiemu winien jest ojciec Neila. Keating
usiadł na miejscu Neila w pustej klasie i zobaczył
książkę, którą mu kiedyś podarował. Do oczu na-
płynęły mu łzy.
BÓJSTWO
POGRZEB
NEILA
Następnego dnia pochowano
Neila na cmentarzu w Welton.
Trumnę nieśli kandydaci „Sto-
warzyszenia”. Cała szkoła brała
30
31
Rozdział XV
E
I
N
E
Z
C
Z
S
E
R
T
S
udział we mszy. Dyrektor szkoły powiedział, że
śmierć chłopca to wielka tragedia i chce dokładnie
sprawdzić okoliczności tego wydarzenia.
Po południu kandydaci „Stowarzyszenia”, oprócz
Meeksa i Camerona, spotkali się w piwnicy bursy.
Meeks przyszedł i powiedział, że nie może znaleźć
Camerona. Charlie domyślił
ZDRADA
się, że Cameron poszedł do dy-
rektora, by ujawnić „Stowa-
CAMERONA
rzyszenie” i wydać kolegów,
ponieważ dyrektor potrzebuje kogoś, na kogo
może zrzucić winę za śmierć Neila, by oczyścić
siebie i szkołę z jakichkolwiek zarzutów.
Gdy przyszedł Cameron, Charlie rzucił się, by go
pobić za zdradę. Cameron opowiedział o wszystkim,
bo nie chciał być wyrzucony ze szkoły, martwił się
tylko o siebie, inni go nie obchodzili. Oznajmił, że
dyrektor chce zrzucić całą odpowiedzialność na Ke-
atinga. Cameron potwierdził w obecności dyrektora,
że to on namówił chłopców na założenie „Stowarzy-
szenia” i przez niego Neil się zabił. Chłopcy byli
oburzeni słowami Camerona, bo wiedzieli, że Ke-
ating jest niewinny. Cameron stwierdził, że Keatin-
ga trzeba rzucić na pożarcie (s. 147). Należy mar-
twić się o siebie. Charlie nie wytrzymał i go uderzył.
Rozdział XV
Todd siedział przy oknie w swoim pokoju w bursie.
31
KONSE-
KWENCJE
E
I
N
E
Z
C
Z
S
E
R
T
S
Streszczenie
Widział, jak koledzy pojedynczo idą do gabinetu
dyrektora. Wiedział, że zaraz nadejdzie jego kolej.
Meeks i Knox Overstreet wychodzili z załzawiony-
mi oczyma. Charlie został wyrzucony ze szkoły
za pobicie Camerona. W ga-
binecie dyrektor zapytał Todda,
czy należał do „Stowarzysze-
nia umarłych poetów”. Todd
przyznał się. Potem Nolan dał mu do podpisania
dokument, który stwierdzał, że to John Keating
namawiał chłopców do zawiązania „Stowarzy-
szenia”, kierował nim i zezwalał na lekkomyślne
zachowania oraz nakłaniał Neila do gry w teatrze
wbrew woli ojca, co w konsekwencji doprowadziło
do śmierci chłopca. Pan Keating miał już nigdy nie
uczyć w szkole. Choć dyrektor
i rodzice namawiali Todda do
podpisania dokumentu, chło-
pak oświadczył, że to niepraw-
da i nie podpisze kłamstwa. Po raz pierwszy
przeciwstawił się ojcu i powiedział, że Keating
troszczył się o niego bardziej niż ojciec. Przez resz-
tę roku szkolnego Todda obowiązywał zaostrzony
reżim. Miał wykonywać specjalne zdania, mieć
mnóstwo zajęć pozalekcyjnych i nie oddalać się
poza teren szkoły lub bursy. Dyrektor miał pod-
pisy wszystkich pozostałych, więc Todd nie ura-
tował Keatinga.
ODWAGA
TODDA
32
33
Rozdział XV
E
I
N
E
Z
C
Z
S
E
R
T
S
Następnego dnia, gdy Keating pakował swoje rze-
czy, jego uczniowie czekali na nowego nauczyciela
języka angielskiego. Chłopcy ze „Stowarzyszenia
umarłych poetów” czuli się okropnie. Tylko Came-
ron był spokojny. Do klasy wszedł dyrektor, to on
miał ich uczyć. Kazał otworzyć podręczniki i prze-
czytać wstęp. Potem przyszedł Keating, żeby za-
brać swoje rzeczy. Dyrektor polecił czytać Came-
ronowi. Cameron powiedział, że w podręcznikach
nie ma stron ze wstępem, ponieważ zostały wyrwa-
ne. Rozdrażniony dyrektor dał mu swój podręcznik
i Cameron zaczął czytać na głos. Chłopcy wstydzi-
li się spojrzeć na Keatinga. Kiedy już wychodził,
Todd wykrzyknął, że zo-
stali zmuszeni do podpi-
sania obciążającego go
dokumentu. Dyrektor No-
lan nakazał Keatingowi natychmiast wyjść, a Tod-
dowi usiąść. Zagroził, że jeżeli on lub ktokolwiek
inny powie chociaż słowo, zostanie wyrzucony ze
szkoły. Todd jednak wykrzyknął: O kapitanie,
mój kapitanie! (s. 155) i wszedł na ławkę, tak jak
uczył tego Keating, a po nim zrobili to wszyscy
uczniowie. Dyrektor Nolan nie mógł nic na to po-
radzić, choć był wściekły. Uczniowie żegnali w ten
sposób ukochanego nauczyciela. Wzruszony Ke-
ating popatrzył na chłopców, podziękował im i wy-
szedł.
POŻEGNANIE
Z KEATINGEM
33
K
E
N
U
T
A
G
Fabuła
Rodzaj i gatunek literacki
Rodzaj: epika
Gatunek: powieść obyczajowa, psychologiczna,
podstawą fabularną utworu są przeżycia i problemy
grupy uczniów Akademii Weltona.
Powieść psychologiczna – odmiana powieści,
w której ważna jest przede wszystkim sfera prze-
żyć wewnętrznych postaci i analiza psychologiczna
ich postępowania. Fabuła ma znaczenie podrzędne,
jest pretekstem do ukazania postaw ludzkich, mo-
tywów działań i przeżyć wewnętrznych.
Kompozycja
Powieść składa się z piętnastu rozdziałów, wyda-
rzenia w utworze są ułożone w porządku chrono-
logicznym.
Narracja
Narracja trzecioosobowa (autorska). Występuje
tu narrator wszechwiedzący, ukryty za światem
przedstawionym. Dysponuje wiedzą na temat my-
śli i uczuć bohaterów i może je oceniać.
35
34
Wątki
Fabuła
Podstawę fabularną powieści stanowią wyda-
rzenia rozgrywające się w Akademii Weltona –
wyróżniającej się wielkimi osiągnięciami eduka-
cyjnymi i surową dyscypliną elitarnej szkoły dla
chłopców – po przyjęciu nowego nauczyciela
języka angielskiego, Johna Keatinga i założeniu
przez grupkę uczniów tej szkoły „Stowarzysze-
nia umarłych poetów”.
Wątki
► wątek Keatinga i jego metod nauczania – dzia-
łania niekonwencjonalnego nauczyciela;
► wątek Knoxa Overstreeta i jego miłości do
Chris Noel – próby zdobycia ukochanej dziew-
czyny pomimo przeciwności losu;
► wątek Neila Perry’ego i jego ojca – bunt wobec
despotycznego ojca;
► wątek Todda Andersona – pokonywanie włas-
nych lęków;
► wątek Charliego Daltona – poszukiwanie włas-
nej drogi przez zbuntowanego nastolatka.
35
I
K
T
Ą
W
Pobierz darmowy fragment (pdf)