Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00471 006792 13589039 na godz. na dobę w sumie
Suficka księga mądrości. 99 przymiotów Jedności - książka
Suficka księga mądrości. 99 przymiotów Jedności - książka
Autor: Liczba stron: 328
Wydawca: Sensus Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-246-2049-4 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> psychologia i filozofia >> życiowe filozofie
Porównaj ceny (książka, ebook, audiobook).
Pewien nauczyciel powiedział mi kiedyś: 'Zbyt szybko chcesz zdobyć mądrość. Pij małymi łykami'. Ta książka przypomina nam o wynikającym z wewnętrznej cierpliwości zwyczaju picia małymi łykami. Zwolnij. Raz dziennie otwórz ją w losowo wybranym miejscu. Przeczytaj trzy strony. Poczekaj na natchnienie. Weź oddech.
Coleman Barks,
redaktor 'The Essential Rumi' oraz współautor The Drowned Book
Podręcznik nowoczesnego derwisza

Nie jest to zwyczajna książka. Potraktuj ją jak najlepszego przyjaciela i zarazem towarzysza życiowych doświadczeń. Będzie dla Ciebie inspiracją, kiedy zabraknie Ci sił, aby rankiem wysunąć nogi spod kołdry i wejść w kolejny zwyczajny dzień. Spełni rolę przewodnika po meandrach Twojego serca i ducha. Stanie się pocieszycielem, gdy niebo nad Tobą zasnują burzowe chmury, i wsparciem, kiedy przyjdzie stawić czoła trudnej życiowej sytuacji. Czasem wprawi Cię w zadumę, innym razem rozbawi. Wskaże Ci ścieżkę do nowych, fascynujących wyzwań. Wreszcie posłuży jako wyrocznia, gdy staniesz na rozstaju dróg i niezbędna Ci będzie mądra rada.

Ta wartościowa książka ożywia starożytną tradycję mistycznej miłości, której tak dziś potrzebujemy. Oto praktyczne zalecenia dla każdego duchowego podróżnika - ścieżki, które pomogą nam odkryć prawdziwy cud naszej boskiej natury.
Llewellyn Vaugham-Lee,
autor Sufism, the Transformation of the Heart
Napisana prosto, czule Suficka księga mądrości. 99 przymiotów Jedności pomaga otworzyć serce, znaleźć spokój w stresującym świecie, a także spojrzeć z pewnej perspektywy na codzienne wyzwania, stawiane przez życie. Komunikat miłości, uczciwości i dobroci został odpowiednio oprawiony jasną, ciepłą prozą. Przeczytać to ulec przemianie.
Charlotte Kasl,
autorka If the Buddha Dated oraz If the Buddha Got Stuck
Wielce inspirująca... Neil Douglas-Klotz wykonał wspaniałą robotę, pokazując, jak połączyć ezoteryczną cudowność z codziennym życiem - uczciwi poszukiwacze prawdy mogą odkryć magiczne klejnoty, których dotąd nie dostrzegali.
Hidayat Inayat Khan,
przedstawiciel International Sufi Movement
Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

Idź do Przykładowy rozdział Spis treści Katalog książek Nowości Bestsellery Zamów drukowany katalog Twój koszyk Dodaj do koszyka Cennik i informacje Zamów cennik Zamów informacje o nowościach Wydawnictwo Helion SA 44-100 Gliwice tel. 032 230 98 63 e-mail: sensus@sensus.pl Suficka księga mądroœci. 99 przymiotów Jednoœci Autor: Neil Douglas-Klotz Tłumaczenie: Wojciech Sztukowski ISBN: 978-83-246-2049-4 Tytuł oryginału: The Sufi Book of Life: 99 Pathways of the Heart for the Modern Dervish Format: A5, stron: 328 Pewien nauczyciel powiedział mi kiedyœ: „Zbyt szybko chcesz zdobyć mądroœć. Pij małymi łykami”. Ta książka przypomina nam o wynikającym z wewnętrznej cierpliwoœci zwyczaju picia małymi łykami. Zwolnij. Raz dziennie otwórz ją w losowo wybranym miejscu. Przeczytaj trzy strony. Poczekaj na natchnienie. Weź oddech. Coleman Barks, redaktor „The Essential Rumi” oraz współautor The Drowned Book Podręcznik nowoczesnego derwisza • Sufizm to miłoœć i otwarte serce. • Sufizm jest synonimem prawdy i wiernoœci. • Sufizm oznacza rozwój i wewnętrzną harmonię. • Sufizm jest żywą duchową œcieżką. • Sufizm to poezja, przypowieœci i mistyka. • Sufizm będzie ukojeniem dla Twojego serca. Nie jest to zwyczajna książka. Potraktuj ją jak najlepszego przyjaciela i zarazem towarzysza życiowych doœwiadczeń. Będzie dla Ciebie inspiracją, kiedy zabraknie Ci sił, aby rankiem wysunąć nogi spod kołdry i wejœć w kolejny zwyczajny dzień. Spełni rolę przewodnika po meandrach Twojego serca i ducha. Stanie się pocieszycielem, gdy niebo nad Tobą zasnują burzowe chmury, i wsparciem, kiedy przyjdzie stawić czoła trudnej życiowej sytuacji. Czasem wprawi Cię w zadumę, innym razem rozbawi. Wskaże Ci œcieżkę do nowych, fascynujących wyzwań. Wreszcie posłuży jako wyrocznia, gdy staniesz na rozstaju dróg i niezbędna Ci będzie mądra rada. Ta wartoœciowa książka ożywia starożytną tradycję mistycznej miłoœci, której tak dziœ potrzebujemy. Oto praktyczne zalecenia dla każdego duchowego podróżnika – œcieżki, które pomogą nam odkryć prawdziwy cud naszej boskiej natury. Llewellyn Vaugham-Lee, autor Sufism, the Transformation of the Heart Napisana prosto, czule Suficka księga mądroœci. 99 przymiotów Jednoœci pomaga otworzyć serce, znaleźć spokój w stresującym œwiecie, a także spojrzeć z pewnej perspektywy na codzienne wyzwania, stawiane przez życie. Komunikat miłoœci, uczciwoœci i dobroci został odpowiednio oprawiony jasną, ciepłą prozą. Przeczytać to ulec przemianie. Charlotte Kasl, autorka If the Buddha Dated oraz If the Buddha Got Stuck Spis treīci Krótki przewodnik Wprowadzenie Wyruszanie w podróż 0. Tak i nie istnienia 1. Słońce Miłości 2. Księżyc Miłości 3. „Mogę” Kosmosu 4. Święta przestrzeń 5. Pokój na początku 6. Wsparcie 7. Ochrona 8. Siła formy 9. Naprawa i pokrzepienie 10. Koncentracja 11. Rzeźbienie i formowanie Zanurz się w Jedności 12. Promienna twórczość 13. Projektowanie i trenowanie 14. Wypalanie napięcia i krzywdy 15. Naturalna moc 16. Rzeka błogosławieństw 17. Pożywienie 18. Otwarcie na tchnienie Jedności 13 17 33 36 39 41 44 47 50 52 54 57 60 62 65 67 68 70 72 75 77 79 81 10 Spis treĥci 19. Rozumienie nazw i form 20. Zamykanie granic 21. Otwieranie granic 22. Umniejszenie Zanurz się w Jedności 23. Uniesienie 24. Wysoka samoocena 25. Niska samoocena 26. Obudzony słuch 27. Obudzony wzrok 28. Święty szósty zmysł 29. Porządkowanie 30. Subtelna tajemnica 31. Ziarno potencjału 32. Zrywanie łańcuchów 33. Elastyczna siła Zanurz się w Jedności 34. Przebaczające światło 35. Wdzięczność, oddawanie 36. Doświadczanie życia u jego szczytu 37. Zewnętrzna moc twórcza 38. Pamięć i pielęgnowanie 39. Ucieleśniona stałość 40. Odczuwanie boskości w szczegółach 41. Zbieranie sił 42. Obfitość ekspresji 43. Refleksyjne patrzenie 44. Refleksyjne słuchanie Zanurz się w Jedności 45. Serce bez granic 46. Rozróżniająca mądrość 47. Miłość to dawanie i branie 83 86 88 90 93 95 97 99 102 104 106 109 112 114 116 119 121 124 127 129 132 135 138 140 142 145 148 151 153 154 157 160 Spis treĥci 11 48. Olśniewająca energia 49. Powrót tego, co przemija 50. Doświadczanie jedności wszechświata 51. Prawda w każdym momencie 52. Stawianie czoła wyzwaniom 53. Wiatry zmiany 54. Codzienna wytrwałość 55. Przyjaźń Zanurz się w Jedności 56. Dar celu 57. Ocenianie tego, co jest 58. Zindywidualizowane tworzenie 59. Ożywianie tego, co osłabione 60. Osobista energia życiowa 61. Przejście 62. Uniwersalna energia życiowa 63. Odbicie od dna 64. Szósty zmysł 65. Ukierunkowywanie nadzwyczajnej mocy 66. Liczenie do jednego Zanurz się w Jedności 67. Niepowtarzalny 68. Ucieczka w każdej potrzebie 69. Oś 70. Ucieleśnienie mocy w działaniu 71. Przygotowanie drogi 72. Zawracanie na ścieżce 73. Święta niespodzianka 74. Ukończenie 75. Gwiazda 76. Ukryty podróżnik 77. Panowanie nad życiem 163 166 169 172 174 177 180 183 185 187 189 191 193 196 199 201 205 208 211 214 217 218 220 223 226 229 232 235 237 240 242 244 12 Spis treĥci Zanurz się w Jedności 78. Zamieszkiwanie w poszerzonej świadomości 79. Oczyszczanie 80. Powracanie do rytmu 81. Wymiatanie 82. Zdmuchiwanie popiołu 83. Uzdrawiające skrzydła 84. Płomienna wizja 85. Przemożna moc i piękno 86. Nowe korzenie, nowy fundament 87. Zbieranie klejnotów 88. Pielęgnowanie ogrodu Zanurz się w Jedności 89. Większy ogród życia 90. Dar oporu 91. Ból i strata 92. Natychmiast użyteczne błogosławieństwo 93. Światło inteligencji 94. Najbardziej bezpośrednie przewodnictwo 95. Nieoczekiwane zadziwienie 96. Rzeczywistość, która pozostaje 97. Odzyskiwanie zapomnianego dziedzictwa 98. Oświetlanie ścieżki wzrostu 99. Wytrwałość Zanurz się w Jedności Biografie cytowanych sufich Gdzie zdobywać nauki Formalne transliteracje Ścieżek Serca Podziękowania Bibliografia 247 248 251 254 256 259 262 264 267 270 272 275 277 278 280 282 284 287 290 293 295 298 301 304 307 309 317 322 323 325 Wyruszanie w podróņ 33 Wyruszanie w podróŊ Wyruszanie w podróŊ (cid:37)(cid:76)(cid:86)(cid:80)(cid:76)(cid:79)(cid:79)(cid:68)(cid:75) Kiedy los zawiedzie Cię na tę ścieżkę serca, zatrzymaj się na chwilę, by odetchnąć, i zacznij robić to, co masz robić — całym sercem. K IEDY ZACZYNAMY ROBIĆ cokolwiek nowego, nie wiemy wszyst- kiego. Mamy plany, ale czy się sprawdzą? Czy możemy być w pełni sobą i mimo to pozostawać w głębokiej więzi z innymi? Czy można stale się zmieniać i rozwijać, a pomimo tego nadal utrzymywać długotrwałe przy- jaźnie i relacje? Każda decyzja o kochaniu czy podążaniu za czymś z pasją jest krokiem w kierunku nieznanego. Kiedy poświęcamy czas na medytację lub przez chwilę oddychamy w ci- szy na początku każdego dnia lub roku, każdej nowej pracy czy relacji mię- dzyludzkiej, stawiamy czoła nieznanemu. To wymaga odwagi i serca. Sufi często zaczynają coś nowego od opartej na oddechu medytacji nad arab- skim słowem bismillah, które można poetycko przełożyć tak: Zaczynamy od przypomnienia sobie dźwięku i odczucia Jedynej Istoty, źródła miłości. Potwierdzamy, że nasze następne doświadczenie będzie mienić się światłem całego wszechświata. Gdy patrzymy na świat w ten sposób, powodem naszego istnienia — po- wodem, dla którego rozpoczynamy każdą podróż — jest wydobycie pełni naszego człowieczeństwa, niepowtarzalnego smaku, o który tylko my sami możemy wzbogacić ciągle gotujący się gulasz wszechświata. Jak powiedział dwudziestowieczny suficki poeta Saadi: Każda istota rodzi się w określonym celu, a światło tego celu zostaje zapalone w jej duszy. Jednak, jak obecnie mówią nam fizycy, jesteśmy nierozerwalnie połą- czeni ze wszystkim w kosmosie. Nie jesteśmy w stanie istnieć bez siebie na- wzajem. Jak zatem równoważymy bycie osobą z pozostawaniem w relacji międzyludzkiej? 34 Suficka ksiåga mÔdroĥci Nasza indywidualność jest niepowtarzalnym darem. Sufi powiedziałby jednak, że źródło tego daru leży w sercu równie niepowtarzalnego, boskie- go „ja jestem”, które wypełnia cały kosmos. Każde źdźbło trawy mówi: „ja jestem!”, gdy wyraża swoją indywidualność. Możemy potwierdzić, że po- trafimy stać się w pełni zintegrowanymi, w pełni ludzkimi istotami, pozo- stającymi w głębokim kontakcie z innymi ludźmi, z naturą i z ostatecznym Źródłem. To jeszcze jeden sposób, by powiedzieć „bismillah!”. Dla sufiego każda z tych ścieżek w rzeczywistości jest jak adres e-mail Umiłowanego — wszystkie przesyłki trafiają jednak do tej samej skrzynki odbiorczej. Oczywiście uczucia, imiona i przymioty Świętego są naprawdę nieskończone. Odnalezienie w sobie zdolności odczuwania stu różnych uczuć i reakcji na życie jest jednak dobrym sposobem na rozpoczęcie podróży w stronę samowiedzy — u jej kresu znajduje się większa radość i spełnienie. Być może życie wzywa Cię do rozpoczęcia czegoś, jakichś zewnętrznych lub wewnętrznych poszukiwań. Ta ścieżka prosi Cię o wyruszenie w drogę z otwartym sercem — spełnij ten warunek, aby u jej kresu nadal szczerze ją miłować. Rdzenie i odga¨¤zienia Tradycyjne przekłady bismillah to „w imię Boga” lub „z Bogiem”. Poniż- sza tabelka przedstawia dosłowne tłumaczenie występujących w tym sło- wie rdzeni: B z wraz z w SM dźwięk, atmosfera, imię, światło ALLAH Jedność Jedna Istota W aramejskiej wersji ewangelii Jezus używa podobnego wyrażenia, gdy wspomina, by uczniowie modlili się „w jego imieniu” (b~sheme), co może również oznaczać „z moim dźwiękiem lub atmosferą”. Wskazuje on na spo- sób modlitwy rodzimy dla Bliskiego Wschodu: Jeżeli dostosuję swój rytm, oddech lub ruch do rytmu, oddechu lub ruchu mojego nauczyciela lub prze- wodnika, osoba ta stanie się bramą, która pozwoli mi ponownie połączyć się ze wspomnieniem świętej jedności. Wyruszanie w podróņ 35 Medytacja Trzymając jedną dáoĔ delikatnie poáoĪoną na sercu, oddychaj luĨno i delikat- nie. Poczuj i uĞwiadom sobie, jak oddech i bicie serca tworzą w Twoim wnĊtrzu przejrzyste, przestronne miejsce. Dopasuj oddech do wypowiadanego sáowa bismillah (BiS-MiL-LaaH). Kiedy przypominamy sobie o poáączeniu naszego serca z Sercem Kosmosu, przypominamy sobie równieĪ, Īe, jak mówią sufi: „Bóg jest Twoim kochankiem, a nie straĪnikiem w Twoim wiĊzieniu”. 36 Suficka ksiåga mÔdroĥci Tak i nie istnienia 0. Tak i nie istnienia (cid:36)(cid:79)(cid:79)(cid:68)(cid:75) Kiedy los zawiedzie Cię na tę ścieżkę serca, zatrzymaj się na chwilę, by zastanowić się nad obecnym w Tobie przymiotem jednoczącym wszystkie przymioty, łączącym tak i nie Twojego jestestwa. D OBRYM POMYSŁEM na pierwszy krok w każdej podróży jest ćwicze- nie uczuć towarzyszących akceptacji i negacji — dzięki takiej praktyce w sytuacjach wymagających dokonania wyboru będziemy mogli naprawdę dosłyszeć emocje rozbrzmiewające w największej głębi naszego jestestwa. Jest to jeden ze sposobów umożliwiających dobre poznanie własnego po- czucia akceptacji i oporu. Znajomość własnego, prawdziwego tak i nie jest elementem doświadczania pełni człowieczeństwa. Uczucia towarzyszące tak i nie łączą się z najstarszymi bliskowschodni- mi imionami Boga. Imiona te oparte są na rdzeniu AL (lub EL) oznaczają- cym święte Coś, najwyższe Tak, uzupełnionym rdzeniem LA (lub LO) ozna- czającym święte Nic, najwyższe Nie. Mieszkańcy Bliskiego Wschodu od co najmniej czterech tysięcy lat posługują się jakąś postacią tego imienia, po- cząwszy od starokananejskiego Al-Lat lub Elat (imię bliskowschodniej bogi- ni słońca), a skończywszy na hebrajskim Elohim, aramejskim Alaha (używa- nym przez Jezusa) czy arabskim Allah, którym posługują się dziś zarówno muzułmanie, jak i arabskojęzyczni chrześcijanie. XIII-wieczny suficki poeta Dżalal ad-Din Rumi pięknie wyraża przeko- nanie, iż czeluść pomiędzy tak i nie, indywidualizmem i relacją, zróżnico- waniem i jednością może okazać się zaledwie tak trwała, jak powracająca do oceanu fala: Szukałem swojej jaźni, ale moja jaźń odeszła. Granice mojej istoty zniknęły w morzu. Fale przełamały się. Świadomość ponownie się wzniosła. I głos zwrócił mnie mnie samemu. Zawsze tak się dzieje. Morze wzburza się i pieni, Tak i nie istnienia 37 a każda drobina piany staje się nowym ciałem, nową istotą. A gdy morze wysyła słowo, każde spienione ciało roztapia się, powracając do tchnienia oceanu. Tak i nie, istnienie i nieistnienie, wbudowane są w komórki naszych ciał. Jeżeli zatem będziemy w stanie zanurzyć się w sercu wystarczająco głębo- ko, znajdziemy miejsce, w którym te dwa przeciwieństwa przestaną nas rozpoławiać. Być może życie właśnie teraz wzywa Cię do powrotu do Jedności, do porzucenia na chwilę wszystkiego, co w swoim mniemaniu wiesz o sobie. Gdy zaczniesz wydobywać klejnoty, które znajdziesz na ścieżkach serca, pa- miętaj o wielokrotnym powracaniu do uczuć towarzyszących zanurzaniu się w oceanie Jedności. Wielość przymiotów serca może okazać się onie- śmielająca dla wewnętrznej jaźni. Mimo to Koran mówi, że boskość stwo- rzyła w nas wszystkie te przymioty, zdolności i uczucia, jeszcze zanim się urodziliśmy, na samym początku kosmosu, gdy pielęgnowała nas w swym sercu jako część boskiego wizerunku odzwierciedlonego w pierwszej istocie ludzkiej. Możemy poświęcić całe życie na odkrywanie istniejącego w nas boskiego bogactwa, a i tak nie zdołamy wyczerpać ukrytego tam skarbu. Rdzenie i odga¨¤zienia Do tradycyjnych przekładów tego imienia zaliczyć można słowa „Bóg” oraz „Jedyny”. Końcowe H w Allah potwierdza istnienie boskiej tajemnicy, nie- słyszalnego i niewymownego, życia u podstaw wszelkiego życia, bez imienia i postaci i poza wszelkimi naszymi koncepcjami boskości. Jak zauważył pe- wien suficki pisarz, „Allah” w rzeczywistości nie jest „Bogiem” — to znaczy Allah wskazuje na istotę pozostającą poza tworzonymi przez ludzi obraza- mi, ideałami i imionami. Istota ta (a nie jej imię) jest podstawą Rzeczywisto- ści, Jedyną Istotą. W zestawieniach „pięknych imion” Allah nie jest liczone jako pierwsze z dziewięćdziesięciu dziewięciu. Aby pokazać, że imię to nie jest uwzględniane w rachubach, a mimo to obejmuje wszystkie liczby, nie- kiedy nadaje mu się numer zero, wskazujący zarówno na wszystko, jak i na nic, zarówno byt, jak i niebyt, zarówno nieskończoność, jak i każdą chwilę z osobna. Zero pomnożone przez dowolną liczbę daje w wyniku zero — gdy dowolny inny przymiot zostaje „pomnożony” przez tę Rzeczywistość, pozostaje tylko ta Rzeczywistość. 38 Suficka ksiåga mÔdroĥci Medytacja Delikatnie káadąc dáoĔ na sercu, poczuj wznoszenie siĊ i opadanie piersi. Zwróü uwagĊ, jak reaguje serce i oddech, gdy wypowiadasz akceptujące „tak!”. Jakie pojawiają siĊ obrazy? NastĊpnie zdecydowanie powiedz „nie!” i zwróü uwagĊ na róĪnice. PóĨniej pomyĞl o cichym miejscu, które jedno- czy zarówno „tak”, jak i „nie” istnienia. Poczuj, Īe Twój oddech jest czĊĞcią tchnienia i powietrza otaczającego caáą planetĊ. Lekko dotykając dáonią miejsca nad sercem, kilkukrotnie zaintonuj otwarty dĨwiĊk AL. Poczuj, jak dĨwiĊk ten wypeánia Twoją klatkĊ piersiową wibra- cjami, potwierdzając Twój udziaá w ĝwiĊtym Tak. Fala wznosi siĊ — to Twój niepowtarzalny dar dla wszechĞwiata. NastĊpnie kilka razy zaintonuj dĨwiĊk LaaH. Poczuj, jak dĨwiĊk oczyszcza przestrzeĔ w Twojej klatce piersiowej, potwierdzając Twój udziaá w ĝwiĊtej Pustce, w „nie” istnienia. Fala powraca do oceanu — zmieniona, a mimo to niezmienna. Które uczucie jest Ci áatwiej odczuwaü? Wreszcie zaintonuj obydwie czĊĞci sáowa i poczuj, jak siĊ áączą. AL-LaaH. BądĨ zarówno falą, jak i oceanem. SČoĎce MiČoĥci 39 S¨oĘce Mi¨oīci 1. S¨oĘce Mi¨oīci (cid:36)(cid:85)(cid:16)(cid:53)(cid:68)(cid:2779)(cid:80)(cid:195)(cid:81) Kiedy los zawiedzie Cię na tę ścieżkę serca, wykorzystaj nadarzającą się okazję, by zastanowić się nad swoją zdolnością do okazywania głębokiego, szczerego współczucia. J AK POWIEDZIAŁ JEZUS, „słońce wschodzi nad złymi i nad dobrymi”. Suficcy alchemicy pielęgnowali umiejętność okazywania miłości szcze- rej, bezwarunkowej i płynącej z najgłębszych pokładów duszy. Nie myl tego rodzaju miłości z tym, co ludzie nazywają „współuzależnieniem”. To natu- ralne, promienne, „słoneczne” usposobienie. Czasami lśnimy, ponieważ nie możemy powstrzymać naturalnego światła, ponieważ wydobywające się z nas promienie pochodzą z głębszego źródła. To właśnie takie uczucie powodu- je, że ciężarna kobieta promienieje od wewnątrz ciepłem nowego życia. Podobnie jak w przypadku pozostałych ścieżek serca, sufi powiedziałby, że to „słońce miłości” stanowi już część wewnętrznej istoty każdego czło- wieka. Oczekuje na odkrycie. W języku arabskim to określenie miłości po- chodzi od słowa łono. Ta twórcza miłość i energia promienieje naturalnie z najgłębszego miejsca naszej duszy. Nie musimy się starać. Za każdym ra- zem, gdy ją odczuwamy, jest jak narodziny nowego poczucia naszej osoby. Aby odczuwać intensywniej, a także wplatać to uczucie w nasze słowa i czyny, niekiedy musimy zrezygnować z niektórych koncepcji dotyczących tego, kim w swoim mniemaniu jesteśmy. Jezus powiedział: „Szukajcie, a znajdziecie”. Pojawiające się tutaj pytanie brzmi jednak: Czy starczy nam odwagi, by zgodzić się znaleźć, a także by w ogóle zacząć szukać? Suficki poeta Mahmud Szabestari z przełomu XIII i XIV w. porównuje ten proces do hazardu: W przypadku prawdziwej modlitwy stawka jest wysoka. Musisz postawić siebie samego i chcieć przegrać. Kiedy to zrobisz, i strząśniesz z siebie swoją jaźń, swoje przekonanie o własnej istocie, 40 Suficka ksiåga mÔdroĥci wówczas nie będzie już modlitwy, tylko iskra w oczach. Wiedzący i wiedza są jednym. Być może właśnie teraz życie wzywa Cię, byś sięgnął do głębin duszy, poszukując tego źródła współczucia, bądź też przypomniał sobie je, gdy bę- dziesz zaczynać nowy projekt, związek czy etap życia. Możliwe też, że in- tuicja podpowie Ci, byś najpierw ukierunkował część takiego współczucia na swoją wewnętrzną jaźń. Nawet jeśli czujesz się ograniczony i uważasz, że nie jesteś w stanie promienieć, bezwarunkowo zaakceptuj i pokochaj tę ograniczoną część swojej osoby. Zanim się urodzimy, przebywamy w łonie matki, aż nadejdzie właściwa chwila — podobnie jest z naszymi ogranicze- niami: istnieją, ponieważ nasza nowa jaźń dopiero oczekuje na narodzenie. Rdzenie i odga¨¤zienia Do tradycyjnych tłumaczeń tego przymiotu należą takie określenia jak „współczujący” oraz „łaskawy”. Zarówno (cid:53)(cid:68)(cid:2779)(cid:80)(cid:195)(cid:81), jak i kolejne imię, (cid:53)(cid:68)(cid:2779)(cid:237)(cid:80), wywodzą się ze starego, bliskowschodniego semickiego rdzenia (cid:53)(cid:2778)(cid:48), który wskazuje na wypromieniowywanie ((cid:53)(cid:68)) z głębokiego, gęstego wnętrza ((cid:2778)(cid:48)). Jako słowo hebrajskie (cid:85)(cid:68)(cid:75)(cid:80) wyraża funkcję łona. (cid:53)(cid:68)(cid:2779)(cid:80)(cid:195)(cid:81) można uważać za pozytywną, aktywną lub słoneczną stronę tej twórczej miłości. Koran uży- wa frazy (cid:69)(cid:76)(cid:16)(cid:86)(cid:80)(cid:76)(cid:3)(cid:79)(cid:79)(cid:68)(cid:75)(cid:76)(cid:3)(cid:85)(cid:16)(cid:85)(cid:68)(cid:2779)(cid:80)(cid:195)(cid:81)(cid:76)(cid:3)(cid:85)(cid:16)(cid:85)(cid:68)(cid:2779)(cid:237)(cid:80) na początku wszystkich sur (rozdziałów) poza jedną, aby wskazać, że Rzeczywistość, o której mówimy, jest zarówno „słońcem”, jak i „księżycem” głębokiej miłości. Medytacja PoĞwiĊü dziĞ chwilĊ na „oddychanie sercem”. NastĊpnie delikatnie poáóĪ dáo- nie nad brzuchem, gdy bĊdziesz „rozszerzaü” serce tak, by „objĊáo” tĊ czĊĞü ciaáa — bierz coraz gáĊbsze wdechy. Poczuj tam sáoĔce promieniejące we wszystkich kierunkach ciepáem i pozytywną energią. Ksiåņyc MiČoĥci 41 Ksi¤Ŋyc Mi¨oīci 2. Ksi¤Ŋyc Mi¨oīci (cid:36)(cid:85)(cid:16)(cid:53)(cid:68)(cid:2779)(cid:237)(cid:80) Kiedy los zawiedzie Cię na tę ścieżkę, wykorzystaj okazję, by zastanowić się nad swoją umiejętnością otrzymywania głębokiej miłości i współczucia na wszystkich poziomach swojego istnienia. § ATWO JEST DOSTRZEGAĆ, jak dużo miłości dajemy. Wiele poradni- ków stara się nas przekonać o tym, ile miłości to „zbyt dużo”. Mniej często przyglądamy się naszej umiejętności otrzymywania miłości. Bez wzglę- du na to, ile jej napotkamy na swojej drodze, jeżeli nasz puchar będzie zbyt mały, przepełni się, zanim najgłębsza część naszego jestestwa cokolwiek po- czuje. Sufi stosują praktyki służące rozwijaniu we wnętrzu duszy obszernego pojemnika na myśli, uczucia i wrażenia. To, co możemy naprawdę pomie- ścić, możemy również przekazywać światu. Jak mówi XIV-wieczny sufi Hafiz: Słońce jest winem, księżyc jest pucharem. Nalej słońca do księżyca, jeżeli chcesz być pełen. Picie takiego wina może być dobre lub złe — pijmy więc, nie zważając! Gdy nalewa się słońca do księżyca, rodzi się głęboka radość. Nikt poza nami nie może dać nam tej radości. Bliźni mogą nam jedynie przypomnieć o tym, że już mamy wino, puchar i ekstazę. Oto historia o tym, jak niekiedy odbieramy miłość: Pewnego dnia jeden z uczniów legendarnego „mądrego głupca” mułły Nasruddina chciał odwiedzić go w domu. Spodziewając się jakiegoś szalonego zachowania mułły, zdecydował, że choćby nie wiem co, nie będzie reagować. Inny nauczyciel duchowy pewnego razu doradził mu: „Jeżeli reagujesz nieświadomie, odpychasz lekcję, którą chce dać Ci chwila”. Gdy mułła otworzył drzwi, nie posiadał się z radości, widząc swe- go ucznia. 42 Suficka ksiåga mÔdroĥci „Przyjacielu! W samą porę... Możesz pomóc mi wybierać wodę ze studni! Proszę, weź to wiadro i chodź ze mną!” Uczeń podążył za mułłą do studni i przyglądał się nauczycielowi, gdy ten zaczął wybierać wodę i rozbryzgiwać ją do trzymanego przez gościa wiadra. „Nie ma problemu” — pomyślał sobie. Po kilku chwilach zaczął zauważać, że poziom wody w wiadrze nie podnosił się zbyt szybko. Gdzie podziewała się cała ta woda? Wów- czas zdecydował się zerknąć na dno wiadra. Wyciekało z niego pra- wie tyle wody, ile za każdym razem wlewał do niego mułła. Trwało to chwilę, aż wreszcie uczeń stwierdził, że nie może już wytrzymać, i wrzasnął: „Mułło, ty idioto! Czyż nie widzisz, że wiadro cieknie?” „Mój przyjacielu — odpowiedział mułła — patrzyłem tylko na górną część wiadra. Co ma z nią wspólnego jego dno?” Jak to często bywa w sufickich przypowieściach, mułła odgrywa scenę i wyolbrzymia pewien dość powszechny nawyk umysłowy. Jesteśmy tak za- jęci przyglądaniem się temu, ile dostajemy właśnie teraz, że nie zauważamy, jak bardzo przyzwyczailiśmy się do tego, co już otrzymaliśmy. W takim stanie umysłu „więcej” nigdy nie oznacza „dość” — niezależnie od tego, czy cho- dzi o miłość, wiedzę, czy bogactwo — ponieważ nasze wiadro nie ma dna. Być może życie właśnie teraz wzywa Cię, byś zadał sobie te pytania: W jaki sposób odbieram miłość, przyjaźń czy wszelkie oferowane mi dary? Czy patrzę na lustro wody, czy na dno wiadra? Czy zastanawiam się nad tym, o ile więcej mógłbym otrzymać, albo czy zwracam uwagę na tę część mnie, która zawsze czuje się niezadowolona? Czy moje wiadro ma dno? Ta ścieżka przypomina nam, że każde nowe narodziny, w tym narodziny głę- bokiej miłości, wiążą się z dawaniem i braniem, pchaniem i puszczaniem, wypromieniowywaniem i odbijaniem. Rdzenie i odga¨¤zienia Do tradycyjnych, opartych na transliteracji przekładów tego przymiotu zaliczyć można takie określenia jak „łaskawy” i „współczujący”. Rdzenie występujące w (cid:53)(cid:68)(cid:2779)(cid:237)(cid:80) ukazują otwartą stronę tego samego, kojarzącego się z matczynym łonem współczucia, które przywoływane było w poprzedniej ścieżce (cid:53)(cid:68)(cid:2779)(cid:80)(cid:195)(cid:81). Zakończenie -(cid:237)(cid:80) wskazuje na to, że to wypromieniowywa- nie ciepła i twórczej energii odbierane jest na wiele sposobów przez wiele istot. Za jego pośrednictwem ścieżka jest pośrednio powiązana z drogami Ksiåņyc MiČoĥci 43 opisanymi w dalszej części książki, takimi jak (cid:46)(cid:68)(cid:85)(cid:237)(cid:80) (42) i (cid:2778)(cid:68)(cid:79)(cid:237)(cid:80) (32). Jak mówi prorok Mahomet, (cid:53)(cid:68)(cid:2779)(cid:80)(cid:195)(cid:81)(cid:3)wyraża boską miłość, którą dostrzegamy w nieustannym tworzeniu i odtwarzaniu wszechświata. (cid:53)(cid:68)(cid:2779)(cid:237)(cid:80)(cid:3)wyraża obiet- nicę, zgodnie z którą boska miłość będzie w przyszłości odpowiadać na ab- solutnie wszystkie nasze potrzeby. Medytacja Ponownie zacznij spokojnie oddychaü i skoncentruj siĊ na sercu. WyobraĨ sobie, Īe jego powierzchnia jest lustrem, które z kaĪdym tchnieniem staje siĊ coraz przejrzystsze. Podobnie jak lustro teleskopu, to lustro serca moĪe odbieraü i powiĊkszaü Ğwietlne obrazy. Odbieranie miáoĞci nie polega na bier- noĞci. Wymaga innego rodzaju koncentracji, skupienia i siáy niĪ te potrzebne w procesie stawania siĊ promieniejącym sáoĔcem. Kiedy naprawdĊ otwierasz siĊ na przyjaĨĔ lub miáoĞü, ich owoce rosną. Jako „ksiĊĪyc miáoĞci” moĪesz odbijaü prawie tyle samo Ğwiatáa, jak wtedy, gdy jesteĞ sáoĔcem, zaĞ miáoĞü ta przeksztaáca caáą atmosferĊ wokóá Ciebie. 44 Suficka ksiåga mÔdroĥci „Mog¤” Kosmosu 3. „Mog¤” Kosmosu (cid:36)(cid:79)(cid:16)(cid:48)(cid:68)(cid:79)(cid:76)(cid:78) Kiedy los zawiedzie Cię na tę ścieżkę serca, wykorzystaj nadarzającą się okazję, aby skoncentrować się na „Mogę!” — wizjonerskiej mocy — przenikającego Cię kosmosu. B EZ KOMPROMISÓW, bez owijania w bawełnę. Niekiedy w życiu po prostu musisz zdecydować się na pójście w swoją stronę, aby w pełni zrealizować swój ludzki potencjał. Zwykle osiągnięcie tego punktu wiąże się z jakimś wielkim kryzysem. Cierpienie często okazuje się najsilniejszym czynnikiem motywującym, jeżeli chodzi o tworzenie wizji całkowicie od- nowionego życia. Nuda i nawykowe przyzwyczajenie do „ostrożnego” dzia- łania sprawiają, że dusimy w sobie ową wizjonerską moc. W wielu sufickich przypowieściach występują derwisze, którzy szokują bliźnich całkowicie odmiennymi poglądami na życie. Sufi opowiadają wiele historii takich jak ta o Jezusie, którego nazywają „Tchnieniem Boga” i sza- nują jako wielkiego derwisza: „Pewnego dnia Jezus spacerował z uczniami, kiedy zobaczyli przed sobą martwego psa. Uczniowie chcieli przejść na drugą stronę drogi, ponieważ pies uważany był za zwierzę nieczyste. Jezus jednak zmusił ich, by zatrzymali się przed truchłem i spojrzeli na nie. Następnie za- uważył: »Zobaczcie, jak piękne są jego białe zęby!«”. Tutaj Jezus zmusza uczniów do zignorowania pozbawionego znaczenia przesądu i znalezienia czegoś zupełnie nieoczekiwanego — odbicia boskie- go światła — w czymś, czego w przeciwnym przypadku staraliby się unik- nąć. Przedmiot tej ścieżki mógłby zostać wyrażony za pośrednictwem jed- nego ze słynnych powiedzeń Jezusa z Ewangelii Tomasza: Jeżeli pozwolicie narodzić się temu, co jest w Was, głosy, które odkupicie, odkupią Was. „Mogå” Kosmosu 45 Jeżeli nie znajdziecie ich i nie pozwolicie im się narodzić, staną się częścią tego, co Was niszczy7. Być może właśnie teraz życie wzywa Cię, byś ponownie połączył się z własnym poczuciem świętej, wizjonerskiej mocy bądź też pomógł innym ponownie odkryć ich moc. Taka wizja nie jest nieruchomym obrazem lub formą. To dynamiczny, promieniejący przymiot, który pomaga przedefinio- wywać i objaśniać to, co jest w życiu ważne właśnie teraz. Zgodnie z tradycją suficką ta ścieżka jest tą częścią naszej istoty, która dodaje nam odwagi i mocy bycia. Wyraźna wizja umożliwia nam kroczenie naprzód. Dostrzegania i od- czuwania mocy nie da się oddzielić od przejmowania odpowiedzialności. Rdzenie i odga¨¤zienia Do tradycyjnych przekładów tego przymiotu zaliczyć można takie określe- nia jak „mistrz” czy „król”. Starożytne semickie rdzenie występujące w sło- wie (cid:48)(cid:68)(cid:79)(cid:76)(cid:78) (MLK) sięgają czasów, gdy na Bliskim Wschodzie nie było jeszcze ani królów, ani królowych — czasów, gdy moc tworzenia wizji, decydowa- nia i przejmowania odpowiedzialności mogła oznaczać dla koczowniczych ludów życie lub śmierć. Z rdzenia tego słowa stworzono nazwę, którą w sta- rych językach semickich (na przykład (cid:80)(cid:68)(cid:79)(cid:78)(cid:68)(cid:87)(cid:88) w starokananejskim) okre- ślano przywódców starych klanów i wspólnot. Rdzenie słowa (cid:48)(cid:68)(cid:79)(cid:76)(cid:78) (MLK) wskazują na władzę, panowanie, służenie radą i tworzenie wizji. Jezus czę- sto posługiwał się aramejską formą tego słowa ((cid:80)(cid:68)(cid:79)(cid:78)(cid:88)(cid:87)(cid:68) mająca rodzaj żeń- ski) w powiedzeniach, w których zwykle tłumaczy się je jako „królestwo”. Na przykład w trzecim wierszu swojej modlitwy (Mateusz 6:10) potwierdza: (cid:87)(cid:72)(cid:72)(cid:87)(cid:72)(cid:3)(cid:80)(cid:68)(cid:79)(cid:78)(cid:88)(cid:87)(cid:68)(cid:78)(cid:75) — „Niech Twoja wizjonerska moc, »Mogę!« Kosmosu, rze- czywiście przyjdzie!” (zwykle tłumaczone jako „przyjdź Królestwo Twoje”). 7 Ewangelia Tomasza, Logion 70, w tłumaczeniu autora z tekstu koptyjskiego, w od- niesieniu do zróżnicowanych tłumaczeń dosłownych, w tym Grondin (1988), Guillaumont i in. (1959) oraz Patterson (1998). Patrz: podobne tłumaczenie autora w Douglas-Klotz, The Genesis Meditations: A Shared Practice of Peace for Chris- tians, Jews, and Muslims (Quest Books, Wheaton 2003). 46 Suficka ksiåga mÔdroĥci Medytacja Ponownie skoncentruj siĊ na sercu. Oddychając, wzbudĨ w sobie moĪliwie jak najwiĊkszą odwagĊ — nie dziaáania, lecz bycia. Tylko Ty masz nad tym kontrolĊ. Nikt z zewnątrz nie moĪe CiĊ powstrzymaü ani Ci przeszkodziü. Spaceruj i oddychaj, wypowiadając sáowa (cid:77)(cid:68)(cid:3)(cid:48)(cid:68)(cid:47)(cid:76)(cid:46) w zdecydowanym rytmie „na cztery” (ostatnia jednostka taktowa to pauza: (cid:77)(cid:68)(cid:16)(cid:48)(cid:68)(cid:16)(cid:47)(cid:76)(cid:46)-pauza). Zwróü uwagĊ na to, jak rytm oddechu moĪe zsynchronizowaü siĊ z biciem serca, dając Ci wiĊcej energii. Spróbuj przejĞü siĊ po ulicy w tym rytmie — poczuj, jak bicie Twojego serca zostaje objĊte tym boskim przymiotem two- rzenia wizji i dawania mocy.
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Suficka księga mądrości. 99 przymiotów Jedności
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: