Czy jako Rodzic zdajesz sobie sprawę, że dziecko jest jak nasionko, w którym zawarty jest cały potencjał wzrostu? To od Ciebie zależy zdrowe wspieranie jego rozwoju poprzez kochającą obecność i wydobywanie z niego, co w nim zawarte, poprzez tworzenie sprzyjającej atmosfery. Na pewno pragniesz dla swego dziecka lepszej przyszłości w lepszym świecie.
Wyobraź sobie, jak wyglądałby świat, gdyby wszystkie dzieci, a następnie dorośli, realizowali swe talenty i dary. Jak wyglądałyby rodziny, relacje międzyludzkie, środowisko, gdyby każdy dbał o wydobywanie tego, co najlepsze? Jak wyglądałoby społeczeństwo złożone ze zrealizowanych i realizujących się osób, gdzie każdy mógłby wyrażać to, co posiada, o czym marzy dla dobra siebie i innych?
Ta książka-poradnik (w postaci praktycznych zadań do własnego wykonania i refleksji) przeznaczona jest dla rodziców, dla uświadomienia ich bezprecedensowej roli wspierania zdrowia we wszystkich jego wymiarach, aby nie było 'za późno' – dla siebie, innych i świata.
Świadome wychowanie jest wspieraniem naturalnego rozwoju dziecka, śledzeniem skutków zdrowotnych własnych działań na zrównoważony rozwój, dawaniem psychicznej podpory. Dziecko potrzebuje bowiem punktów oparcia dla własnego przeżywania i rozumienia świata, pozwalając na pełny rozkwit i dojrzałość.
Rozwój dziecka, zwłaszcza psychoduchowy musi być podstawowym wyznacznikiem zachowań świadomych roli rodziców. Ich wpływ jest bowiem czynnikiem w pewnym sensie nieodwracalnym, określającym dalekosiężne skutki. Dlatego też ogromnie istotnym jest edukacja siebie , obserwacja swoich poczynań, słów (kolejna książka SŁOWO JAKO ENERGIA), intencji, energii wypowiadanego słowa, aby „przede wszystkim nie szkodzić”.
Jak z tego wynika, rodzicielstwo jest ogromną odpowiedzialnością za skutki swoich działań na pokolenia. Jest oddziaływaniem myśli, emocji i czynów, swojego ja, w każdej sekundzie, minucie, godzinie, latach życia – na lata i życie dziecka oraz jakość społeczeństwa i świata.
Darmowy fragment publikacji:
WYZWANIA EDUKACYJNE
WYZWANIA EDUKACYJNE
WYZWANIA EDUKACYJNE
WYZWANIA EDUKACYJNE
EDUKACJA DLA KAŻDEGODEGODEGODEGO
EDUKACJA DLA KA
EDUKACJA DLA KA
EDUKACJA DLA KA
YCIA W ŚWIECIE”
„SZTUKA ŻYCIA W
„SZTUKA
WIECIE”
„SZTUKA
„SZTUKA
WIECIE”
WIECIE”
YCIA W
YCIA W
Świadome
rodzicielstwo
Poradnik dla rodziców
Ewa Danuta Bia(cid:260)ek
Ewa Danuta Bia(cid:260)ek
Ewa Danuta Bia(cid:260)ek
Ewa Danuta Bia(cid:260)ek
1
WYZWANIA EDUKACYJNE
EDUKACJA DLA KAŻDEGO
„SZTUKA ŻYCIA W ŚWIECIE”
Ewa Danuta Białek
ŚWIADOME RODZICIELSTWO
Poradnik dla rodziców do samoedukacji
2
Warszawa 2012
Pierwsze wydanie wersji broszurowej, SEDP
Warszawa 2002
ISBN 978-83-62932-21-4
Copyright by: Ewa Danuta Białek
Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentów
niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci bez pisemnej zgody
Autorki jest zabronione. Wykonywanie kopii kserograficznych,
fotograficznych czy na nośniku filmowym i ich przetwarzanie jest
naruszeniem praw autorskich.
Wersja drukowana tej książki jest dostępna poprzez Wydawcę -
Instytut Psychosyntezy. Centrum Zrównoważonego Rozwoju
Człowieka. Dr Ewa Danuta Białek
www.psychosynteza.pl
instytut@psychosynteza.pl
lub sklep internetowy http://zdrowiedlaciebie.abc24.eu
3
Wprowadzenie
Droga Czytelniczko / Drogi Czytelniku!
Jesteś pewnie ciekawa/y skąd ten tytuł i dlaczego ta seria? Właśnie
taka: SZTUKA ŻYCIA W ŚWIECIE - EDUKACJA DLA KAŻDEGO.
To nowe wyzwanie edukacji. Takiej jeszcze nie było. Edukacji sztuki
życia w świecie: własnym świecie, świecie dzieci, nastolatków,
dorosłych, świecie bliskich osób, rówieśników, koleżanek i kolegów, w
szkole, pracy, społeczności, społeczeństwie, narodzie. I w Świecie.
JA - OBYWATELEM ŚWIATA!
Jeszcze kilka lat temu było to niemożliwe. Żyliśmy za zamkniętymi
granicami, w jednym państwie. A teraz cały świat jest dla wszystkich
otwarty. Można tego doświadczać osobiście - wybierając się w podróż,
lub chociażby zasiadając przed ekranem komputera i wyszukując w
internecie wszystko to, co jest nam potrzebne, aby go poznać lub
zasięgnąć informacji o krajach czy ludziach i o tym, co wnoszą
indywidualnie do świata. Czy nie brzmi to dumnie!. I jak podwyższa mój
prestiż!. Ja - dziecko, dorosły - obywatelem tej Ziemi!.
ZIEMI - PLANETY LUDZI!
4
To wspaniałe, a jednocześnie niezmiernie fascynujące! Jak zacząć?
Jak też sprostać temu zadaniu? I jak żyć: szczęśliwie, satysfakcjonująco -
na każdym poziomie rozwoju? Jako dziecko, nastolatek, dorosły?
Dlatego właśnie ta seria. Pomagająca żyć. Wspierająca życie.
Twoje własne. A także zdrowie. Od najmłodszych lat. Do tego trzeba
edukacji. Nowej edukacji. Świadomej edukacji. Ale zacząć trzeba od
siebie. A więc Twojej edukacji. Nauczyć się jak czego do czego używać.
INSTRUKCJI OBSŁUGI SAMEGO SIEBIE. Dla dorosłego życia,
społeczeństwa, narodu i świata.
Zastanawiałam się, czy stworzyć jedną grubą książkę, czy po prostu
serial. Dla każdego. Dostosowany do indywidualnych potrzeb. W każdym
wieku. Dlatego powstaje ich wiele. Możesz przeczytać pojedynczą z tych
książeczek lub wszystkie. Bo to jednak całość: sztuki życia w świecie.
Dlatego ten serial. Możesz rozpocząć w każdym czasie i każdym wieku.
Każda książka buduje, wspiera Ciebie w rozwoju. Pozwala Ci żyć
bardziej świadomie. A z tego wyciągasz korzyści nie tylko dla siebie, ale i
innych. Możesz sięgnąć po każdy numer, niezależnie od kolejności. A
potem zacząć drugi - poprzedni lub następny. I wrócić lub iść dalej. W ten
sposób poznasz świat dorosłych, nastolatków i dzieci. I zobaczysz siebie -
w każdym wieku. I pomożesz sobie: wzbogacić swe życie o inne wartości
i możliwości, koloryt i dźwięki. I zobaczysz cel, który Cię prowadzi. I
zaczniesz go realizować. Swój własny, indywidualny i niepowtarzalny.
Tak jak niepowtarzalni są ludzie.
Wybór należy do Ciebie.
5
Seria składa się z następujących książeczek:
1. Wychowanie do zdrowia w rodzinie, szkole i świecie
2. Być w zgodzie ze sobą, innymi i światem
3. Szkoła życia
4. Szkoła emocji
5. Świadome rodzicielstwo?
6. Jak się uczyć?
7. Słowo jako energia (Psychoenergetyka słowa)
8. Jesteśmy jedną wielką rodziną
9. Zacieśnianie związków
10. Nowe spojrzenie na zdrowie
11. Być kobietą?
Każda książeczka zawiera serię ćwiczeń pozwalających Ci na
poznawanie siebie, zarówno przy użyciu wyobraźni jak i intuicji oraz
wewnętrznych obrazów. Ćwiczenia pokazują jedynie drogi i dostarczają
sugestii jak pracować ze sobą. Nie nakazują poprawnych lub nie wskazują
wadliwych odpowiedzi.
Jest tylko jedyna droga - własna. Jakkolwiek czujesz i myślisz, tylko
Twoja droga jest właściwa. Tylko Ty możesz ją tworzyć. Słuchaj uważnie,
co dzieje się wewnątrz Ciebie i wybieraj ćwiczenia, które oferują Ci
najlepszą drogę wyrażania Twych wewnętrznych przeżyć.
Przedstawione ćwiczenia staną się początkiem niekończącego się
procesu rozwoju i wzrostu, początkiem wyrażania radości i twórczych
pomysłów, jak również znalezieniem schronienia w przypadku kryzysu.
6
Pozwól swoim obrazom i wewnętrznemu głosowi prowadzić Cię do
odkrycia
i wyrażenia
tego wszystkiego, co
jest
tak piękne
i
niepowtarzalne w Tobie.
Każdy z tomików tego cyklu tworzy całość jak również wszystkie
razem tworzą całość. Mimo, że są one opatrzone numerem, nie ma
konieczności trzymania się kolejności oznakowania. Każdy tom można
czytać w dowolnym czasie. Jest to tak jak poznawanie rośliny od łodyżki
lub płatków kwiatu - nie ma to zupełnie znaczenia dla zbadania całości.
Przedmowa zawiera wiele opisów jak należy pracować z tą
książką. Jest ona bowiem praktyczna. Nie wystarczy jej przeczytać,
gdyż zrozumienie (świadomość) polega na doświadczeniu, a więc
zrobieniu poszczególnych zadań/ćwiczeń
i wyciągnięciu z nich
konkretnych wniosków, zgodnie z zasadą, którą przytaczam poniżej:
Jeśli mi powiesz - zapomnę
Jeśli mi pokażesz - zapamiętam
Jeśli mnie włączysz - zrozumiem
Książka, jak wszystkie moje pozostałe i następne - prezentuje
zagadnienia wychowania, dokonując syntezy podejść: medycznego,
filozoficznego,
psychologicznego
i
pedagogicznego
(zwanego
holistycznym, całościowym), wkraczając też w sferę duchowości
człowieka, jako najwyższy poziom jego rozwoju. Jest podwójnie
unikalna – z jednej strony poprzez ogląd przez pryzmat psychosyntezy
(psychologii całego człowieka), której jestem jak do tej pory jedyną
specjalistką w Polsce; z drugiej - oparcie jej na wieloletnich i
gruntownych osobistych doświadczeniach.
7
Książka - jak i inne mojego autorstwa stanowi PORADNIK
EDUKACJI SIEBIE. Jest pewnego rodzaju INSTRUKCJĄ OBSŁUGI
KAŻDEGO CZŁOWIEKA, inaczej można coś w nim uszkodzić lub
zniszczyć (vide poprzednie wydania moich książek).
Książka zawiera wiele w miarę krótkich rozdziałów, pisanych
dosyć luźno, ponieważ jej celem jest odżywianie Czytelnika treścią,
którą zawiera. Dlatego też nie jest zbyt gruba, aby za jednym razem
mieć do strawienia odpowiednią ilość pokarmu, aby nie przedobrzyć.
Po jakimś czasie można sięgnąć po kolejną książkę o podobnej
tematyce, gdyż poznawanie siebie jest nieustającym procesem, którego
nie można zakończyć, chociażby z tego powodu, że nigdy się nie nudzi.
Dzięki poznawaniu siebie odkrywamy coś nowego, co nas posuwa do
przodu, dając radość, pogodę ducha i wiele jeszcze innych przymiotów,
które stają się odtąd naszym udziałem.
Dlatego też tej ksiązki nie można połknąć jednym haustem, gdyż
- tak jak przy jedzeniu można się zadławić. Tego rodzaju jednorazowe
połknięcie może też spowodować niestrawność - jak każdy posiłek
niewłaściwie spożyty. Książkę należy - jak pokarm - przeżuwać
powoli, z zastanowieniem. Z tego powodu ma więc większe odstępy
między niektórymi akapitami oraz przestrzenie na odpowiedzi na
pytania. Zawiera również pewne ważne przesłania w ramkach - dla
zwrócenia szczególnej uwagi na ich znaczenie - one bowiem coś znaczą.
Gdy nie zastosować się do nich - znaczą ślady w organizmie, mające
w przyszłości swe fizyczne konsekwencje (np. zalążki chorób
psychosomatycznych).
Ze względu na to, że celem książki jest włączenie (świadomość)
Czytelnika, dlatego też zawiera wiele ćwiczeń / zadań do własnego
wykonania, dla zrozumienia siebie i motywów swego działania i
ewentualnie skorygowanie ich, gdy zachodzi taka potrzeba. Celem ich
8
bowiem jest zrozumieć siebie, a tym samym lepiej dziecko, zgodnie z
fundamentalną zasadą psychosyntezy. Zasada ta wyjątkowo trafnie
oddaje skutki w wielu wymiarach: fizyczne, psychiczne i społeczne,
gdy nie zadba się o przyczyny. Brzmi ona następująco:
gdy coś przychodzi na czas - jest to edukacja; gdy za późno - to
terapia .
Możemy bowiem ignorować wiele spraw, odrzucać, uważać za
nieistniejące, a nawet wyśmiewać i deprecjonować, co nie zwalnia nas
od konsekwencji, a więc skutków zaniechania we własnym życiu i
najbliższych, jak i tych, na których mamy wpływ i oczywiście własnej
odpowiedzialności - chociażby tylko przed swym sumieniem za własny
rozwój i drugiego człowieka.
Zawarte w książce ćwiczenia / zadania są bardzo proste, gdyż
polegają na pytaniach, które wielokrotnie być może sobie zadawaliśmy,
ale nigdy nie mieliśmy czasu na nie odpowiedzieć. Jeśli chcemy żyć
zdrowo i szczęśliwie i takie wychować dzieci - warto znaleźć chwilę
czasu teraz, aby nie było za późno. Są też wizualizacje, a więc praca z
wyobraźnią, przywoływanie obrazów z przeszłości lub z przyszłości,
aby zobaczyć jakie mamy fundamenty , na których budujemy nasz
rozwój i rozwój naszego dziecka.
Jako świadomi rodzice, chcemy, aby ten rozwój przebiegał
prawidłowo i był zdrowy - a więc potrzebne nam są zdrowe wzorce.
Warto więc je obejrzeć, a jak potrzeba - nieco zmienić lub udoskonalić.
Dzięki temu zrozumiemy, że, podobnie jak architekt, mający zamiar
zbudować dom, potrzebuje właściwego projektu, tak my - jako rodzice i
wychowawcy-nauczyciele potrzebujemy pewnego rodzaju zrozumienia
9
jak działamy i instrukcji obsługi, a nie robienia czegoś na wyczucie, z
chwili na chwilę, bez uświadamiania sobie skutków...
Ta książka jest więc o tym... o właściwym projekcie .... i instrukcji
obsługi, aby wiedzieć, jak to działa... i nie zniszczyć na życie.
10
Spis treści
Wprowadzenie
Przedmowa
Dziennik podróży
Biologiczny plan czy planowanie rozwoju dziecka?
Odkrywanie siebie dla innych
Co to znaczy jestem?
Świadome rodzicielstwo
Harmonijny rozwój dziecka
Naturalność
Intelektualny rozwój dziecka
Rozwój emocjonalny dziecka
Wpływ stresu na rozwój dziecka
Aktywność ruchowa
Świat jako zabawa
Wartości i dziecko
Wola i gimnastyka woli
Język w świecie dorosłego- komunikacja z dzieckiem
Język w świecie dziecka i inne wyraz jego ekspresji w świecie
Niezapełnione luki
Moje relacje ze mną
Koło wzajemnych zależności
Właściwe odżywianie a rozwój dziecka
Rodzina i środowisko a zdrowie dziecka
Siewca i zbieracz
11
Miłość i bezpieczeństwo
Budowanie granic
Poczucie własnej wartości
Wyrażanie siebie dziecka
Wspieranie rozwoju dziecka
Epilog
INNE PUBLIKACJE AUTORKI
12
PRZEDMOWA
Ta książka przeznaczona jest dla rodziców małych dzieci (choć
nadaje się także dla rodziców nastolatków, gdy nie jest jeszcze za
późno ) i to zarówno dla matek jak i dla ojców. Jest uświadamianiem
ich bezprecedensowej roli w wychowaniu dziecka – dla siebie, innych i
świata, przy czym „dla siebie” – oznacza dla siebie samego – dziecka, a
nie dla rodzica. Zadaniem bowiem rodziców jest przygotowanie dziecka
do życia, jakim ono będzie żyć, do świata – jaki będzie za jego życia, do
społeczeństwa – jakiego ono będzie częścią i jakie ono zbuduje; do
relacji partnerskich, rodzicielskich – jakie ono wykreuje, będąc
wychowanym „zdrowo”.
„Wychowanie do zdrowia” jest to bowiem niekończący się proces
całożyciowej edukacji
i samoedukacji,
rozpoczynający się od
najwcześniejszego dzieciństwa, poprzez okres przedszkolny, szkolny,
dojrzewania i dorosłości – jak być i jak zachować zdrowie.
Pod pojęciem zdrowia rozumiem tu zdrowie całościowe, inaczej
holistyczne (od słowa holos” – cały), a więc fizyczne, emocjonalne,
psychoduchowe (w tym moralne i etyczne: specjalnie wyróżniam tutaj te
dwa rodzaje, a o tym później) i społeczne. Są to także zdrowe relacje z
innymi – budowane na „zdrowych wzorcach”, w zdrowej rodzinie i
zdrowych partnerskich relacjach, opartych na bezwarunkowej miłości,
pozwalającej na rozwój każdej indywidualnej osoby w związku. We
wszystkich moich publikacjach staram się pokazać wzajemne
zależności: rozwoju i świadomości rodziców, zdrowia i środowiska, w
którym wzrasta dziecko. Jest to zaledwie zarysowanie ogromnej
13
problematyki. O niej bardziej szczegółowo piszę w wydanej już książce
ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ DZIECKA W ŚWIETLE NOWYCH
WYZWAŃ (Oficyna Wydawnicza IMPULS, Kraków 2009) oraz w
książkach: CZŁOWIEK KWANTOWY. Budowanie fundamentów pod
zintegrowane podejście do zdrowia
i
rozwoju człowieka)
i
PSYCHOSOMATYCZNE,
EMOCJONALNE
I
DUCHOWE
ASPEKTY CHOROB ZE STRESU (Choroby z autoimmunoagresji).
Od naszych postaw i zrozumienia rozwoju dziecka, zależeć będzie
także nasz wpływ na jakość społeczeństwa przyszłości i zachowanie
środowiska – w zrównoważonym rozwoju. Żyjemy bowiem w
otoczeniu
zdegradowanym w wyniku
niekontrolowanych
i
nieświadomych eksperymentów, a tego konsekwencje odczuwamy już
teraz w postaci m.in. ocieplenia klimatu i różnego rodzaju kataklizmów
coraz częściej nawiedzających Ziemię. Te problemy dotyczą także nas i
naszych indywidualnych dolegliwości, dotykających coraz częściej
wszystkich, a więc zarówno dorosłych jak i dzieci - zwanych chorobami
cywilizacyjnymi, do których m.in. zalicza się wszystkim znane alergie.
W tej książce, jak i w każdej z tej serii zajmuję się pojęciem
rozwoju i jego przełożeniem na praktyczne działania, który będę
traktować szerzej niż potocznie rozumiany. Będzie ono potrzebne do
zrozumienia zmian jakim podlega świat i człowiek, niezależnie od tego
czy
to obserwuje czy nie, a więc czy
jest
tego świadomy.
Nieświadomość nie zwalnia bowiem zarówno od konsekwencji jak i
odpowiedzialności za skutki i to zarówno indywidualne jak i społeczne i
globalne. Jest to o tyle ważne, że żyjemy w nieustannych zmianach i
świadome reagowanie na zmiany pomoże nam dostosować się do nich
oraz żyć w pełni. Nieświadomość może nam natomiast przynieść
chociażby
skutki, w
postaci wspomnianych wyżej
chorób
14
cywilizacyjnych, a tym samym pogorszenia jakości życia swego i
kolejnych pokoleń.
Encyklopedia Powszechna PWN podaje definicję rozwoju – jako
„długotrwałego procesu ukierunkowanych zmian, w którym wyróżnia
się następujące po sobie prawidłowo etapy przemian. Ma on charakter
postępowy, jeśli w jego wyniku powstaje nowa, wyższa jakość”.
O prawidłowym rozwoju dziecka możemy mówić w kategoriach
naturalnych, a więc zgodnych z
jego naturą
i harmonijnych
(zrównoważonych) i postępowych, czyli powodujących krok do przodu,
zmianę w kierunku większego zróżnicowania.
Harmonijny rozwój – to świadome wspieranie wzrostu całego
organizmu oraz zabezpieczenie wszystkich jego potrzeb naturalnych i
fizjologicznych pod względem fizycznym i psychoduchowym. Jest to
„edukacja dla przyszłości”, dla jakości całego życia i zdrowia, aby
potem nie leczyć zaistniałych skutków.
Warto od początku zapamiętać i zrozumieć następujące przesłanie:
Gdy coś przychodzi na czas, jest to edukacja; gdy za późno – to
terapia”
dr Roberto Assagioli,
twórca psychosyntezy
Dlatego
też w niniejszej książce będę Cię prowadzić
Czytelniczko/Czytelniku przez pytania, refleksje, wyobrażenia, a także
symbole i obrazy, które będą pojawiały się w trakcie robionych przez
Ciebie zadań, zaczerpnięte z własnego dzieciństwa (Twego), abyś
poprzez nie mogła/mógł spojrzeć na obecne Twoje relacje i życiowe
15
sytuacje. One bowiem uświadomią Ci Twoje wzorce, które
ukształtowały się w Tobie, i które nie zawsze pozwalają Ci na dalszy
rozwój. Może pomogą Ci, poprzez ich obejrzenie, na wprowadzenie
zmian dla zbudowania lub wzmocnienia zdrowych wzorców i
zdrowych relacji . Ponieważ tylko to, a więc Twoje „być”, a nie
„mieć” zbuduje zdrową rodzinę i zdrowego dorosłego, w zdrowym
społeczeństwie przyszłości.
Życzę Ci owocnego wglądu i radości, płynącej z odkrywania siebie
– dla innych.
Już za chwilę przejdziesz do materiałów. które pozwolą spojrzeć
szerzej nie tylko na zdrowie w sensie całościowym, ale także na proces
wychowania i samowychowania. Zdrowie całego życia zależy bowiem
nie tylko od fizycznego zadbania o nie, ale jest konsekwencją sposobu
myślenia, radzenia sobie z emocjami, dostępu do duchowych zasobów,
używania woli i dokonywania właściwych wyborów.
Dobrze byłoby, gdybyś znalazł/a czas codziennie - nawet kilka
minut, a potem on się ugruntuje - zawsze o podobnej porze. Ważna
jest bowiem systematyczność i wola - wola poznania, zmiany tego co
uwiera , jak i profilaktyka , aby nie było za późno. Nie jest to jednak
takie zupełnie proste. Jesteśmy wewnętrznie niejednolici. W. Szekspir
powiedział kiedyś: Cały świat jest sceną, a wszyscy mężczyźni i kobiety
jedynie aktorami. Mają swe wejścia i wyjścia i jeden człowiek w swoim
czasie gra wiele ról . Wiele naszych części, głosów pcha nas do przodu,
inne zaś hamują, blokują nasz rozwój. Musisz to więc Czytelniczko/ku
ze sobą obgadać , z całą swą obsadą (o tym będzie potem, gdy poznasz
teatr wewnętrzny i całą swoją obsadę - aktorów), aby się posunęła ,
16
dała miejsce dla Twej części refleksyjnęj , skupionej na sobie,
poznającej to, co wewnątrz.
W książce znajdziesz także teorię. Ona służy do oglądu tego, co
chwilę potem będziesz mógł/mogła doświadczyć poprzez ćwiczenia.
Czytaj ją więc małymi fragmentami i traktuj ją jak pokarm , który
masz do przyswojenia, trawienia. Zastanawiaj się nad nią, porównuj jak
to, co tu jest napisane „pasuje” do tego, co wiesz teraz.
Moje przeszło 16-letnie doświadczenie z psychosyntezą, jak i
uczenie jej innych pozwoliło na zgromadzenie i usłyszenie wielu opinii,
ale i opisów doświadczeń osób jej używających (więcej znajdziesz w
książce
PSYCHOSYNTEZA W
EDUKACJI. Wzrastanie
samoświadomości człowieka). Uświadomiło bardzo wyraźnie, jak to, co
budziło się we mnie, stawało się powoli lub nagle ich udziałem,
wspólnym doświadczeniem. Dlatego też zachęcam do studiowania także
teorii, ale przede wszystkim do p r a k t y k i. Ponieważ psychosynteza
jest wyjątkowo praktyczna – daje bardzo proste ćwiczenia, które
uruchamiają odpowiedzi, budzą potencjały, a przede wszystkim dają
zrozumienie siebie, swego postępowania, sposobu myślenia, relacji z
innymi. Jak również pozwalają na samodoskonalenie, na podnoszenie
jakości życia – swego, innych i świata. A o to przede wszystkim chodzi
– o miłość, budowanie zdrowych relacji ze sobą, innymi i światem.
Zachęcam więc do konsumowania materiałów małymi porcjami,
do czytania
ich sobie, odchodzenia od nich, „przemyśliwania,
trawienia”. Możesz przeczytać kawałek, a potem od tego odejść np. do
gotowania obiadu czy innych zajęć i zerkać przypadkiem na to, co
wyłania się w Twoich myślach, uczuciach, nastrojach. Tylko tyle.
Obserwuj to i staraj się uchwycić. Gdy coś zauważysz - możesz
wrócić do notatek, zeszytu i zanotować, a potem wrócić do gotowania
17
zupy. Obserwuj nasiona , które zasiewasz - jak będą wzrastać. Tylko
tyle.
A potem, gdy masz chwilę ciszy - przejdź do ćwiczenia. Zrób je i
zapisz myśli, odczucia, symbole. Nie rób za dużo na raz. Zobaczysz, że
nie strawisz . Będzie to wyglądać jak zadławienie - już nie mogę
więcej. Daj sobie czas. Poczekaj. Obserwuj siebie jak połykasz i co z
tym się dzieje. Zaufaj sobie. To nie bieg na czas. To delektowanie się
smakiem .
Teraz to, co czytasz, przeczytaj wolno, kawałkami i zostaw na
chwilę. Poobserwuj siebie, co Ci to mówi?
A potem możesz pokusić się o następny kęs.
Każde ćwiczenie
jest wyjątkowe. Wyjątkowe
tym, że
to
zaobserwujesz, zapiszesz, obejrzysz i zrozumiesz wielością znaczeń. O
tym będzie niebawem. Tego się za jakiś czas będziesz uczyć. Ćwiczenie
jest potencjałem do uruchomienia odpowiedzi. One będą przychodzić w
każdym momencie. Dlatego rób je, poprzez czytanie go, może
nagrywanie na dyktafon i zamykanie oczu, gdy ich wolno słuchasz
(nagrywaj je w miarę zwolnionym tempie - tak jak ja je piszę -
zostawiając linijkę lub dwie).
Ale gdy robisz ćwiczenie - długo nad nim nie kontempluj. Możesz
także po prostu zapamiętać treść - co masz zrobić, swymi słowami. A
potem zamknąć oczy i to zrobić. Nie rób tego godzinami, tylko tyle ile
trzeba
czasu na wypowiedzenie go
czy przypomnienie
i
poobserwowanie, co się w Tobie dzieje. Po prostu powiedz to sobie, a
potem „zobacz”, co ujawnia się od środka.
To co się pojawi - mogą to być zdania, obrazy, symbole. Powoli
będziesz uczyć się ich odczytywania. Na razie je zapisuj lub rysuj. Gdy
18
je narysujesz, zawsze zapytaj: co ten symbol dla mnie znaczy? Co ten
rysunek do mnie mówi? Możesz używać kolorowych kredek. Powoli się
tego nauczysz, a nawet zasmakujesz w tym, gdyż będzie to przynosiło
odpowiedzi na pytania, na które oczekujesz odpowiedzi. I zaczniesz
siebie rozumieć coraz lepiej.
Czasem może zdarzyć się, że nie otrzymasz odpowiedzi od razu lub
poczujesz jakieś napięcie w sobie. Będzie to znaczyło, że jest w Tobie
jakaś blokada: może niezrozumienia, a może też, że nie dopuszczasz do
siebie innej odpowiedzi, innego przesłania. To minie wkrótce, gdy z tym
trochę pobędziesz, niemniej możesz to ułatwić, poprzez zadawanie sobie
pytań:
Co mi to mówi?
Jakie jest przesłanie tego bloku? Tego napięcia?
Czego nie rozumiem?
Czego nie mogę zrozumieć?
Dlaczego czuję to co czuję?
Możesz też oczywiście w każdej chwili usiąść przy komputerze i
napisać do mnie z zapytaniem: co mam z tym zrobić? i opisem sytuacji.
Ja jestem po to, aby Ci pomóc zadawać właściwe pytania, a Ty
będziesz otrzymywać właściwe odpowiedzi – z siebie.
Nigdy się nie spiesz. Tego nie da się przeczytać i zapomnieć –
chociaż można. Ale przede wszystkim – nie o to chodzi. Gdy to
zrozumiesz, będziesz chciał/a więcej i więcej – bo dzięki temu już
niebawem będziesz umiał/a pomagać innym.
Teraz jednak zaczniesz pomagać sobie. Także w uwalnianiu
własnych napięć w ciele, w różnych miejscach. One skądś powstały i
19
gdzieś
się umiejscowiły. Tam gdzie było
im najwygodniej.
Niekoniecznie wygodnie dla Ciebie.
Gdy pracujesz z materiałami, zapisuj, rysuj i bądź cierpliwa/y w
uzyskiwaniu odpowiedzi z siebie, w rozumieniu treści przesłań, abyś
stawał/a się samodzielna/y, sam/a dla siebie ekspertem.
Potem – powoli nauczysz się znajdowania innych źródeł wsparcia –
na każdą chwilę. Ale to trochę jeszcze potrwa. Sam/a je znajdziesz i
odkryjesz. Na razie pytaj jak najczęściej samą siebie i czekaj spokojnie
na odpowiedzi. Kto pyta – nie błądzi.
Jeżeli będziesz chciał/a skorzystać z kolejnych książek, warto ich
poszukać. Każde bowiem, mimo, że dotyczą rozwoju w szerokim
znaczeniu będą inne, jedne dłuższe, jedne krótsze; w jednych będzie
trochę teorii, w innych nie będzie jej, będą tylko ćwiczenia. Nie oceniaj
ich po objętości, ale doceń – co Ci dają. Zawsze myśl w tych
kategoriach:
Co mi przynoszą te ćwiczenia?
Czego się z nich uczę?
20
Pobierz darmowy fragment (pdf)