Darmowy fragment publikacji:
Marzena Karwowska – Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny
Instytut Filologii Polskiej i Logopedii, Zakład Literatury Polskiej XX i XXI wieku
90-236 Łódź, ul. Pomorska 171/173
RECENZENT
Stanisław Jasionowicz
REDAKTOR INICJUJĄCY
Urszula Dzieciątkowska
REDAKTOR WYDAWNICTWA UŁ
Dorota Stępień
SKŁAD I ŁAMANIE
AGENT PR
PROJEKT OKŁADKI
Katarzyna Turkowska
Zdjęcie wykorzystane na okładce: © Depositphotos.com/veneratio
© Copyright by Marzena Karwowska, Łódź 2020
© Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2020
Wydane przez Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
Wydanie I. W.09336.19.0.M
Ark. wyd. 9,0; ark. druk. 12,0
ISBN 978-83-8142-741-8
e-ISBN 978-83-8142-742-5
Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
90-131 Łódź, ul. Lindleya 8
www.wydawnictwo.uni.lodz.pl
e-mail: ksiegarnia@uni.lodz.pl
tel. (42) 665 58 63
Spis treści
Wprowadzenie. Nowa Antropologia (Bachelardowsko-Durandowska herme-
neutyka wyobrażenia) .......................................................................................... 7
Rozdział I. Autonarracyjne marzenia pamięci – o pismach antropologicznych
Gastona Bachelarda ........................................................................................... 25
Rozdział II. „Kochającymi rękoma sypałem na Ciebie smętny blask…”.
Stanisław Przybyszewski, Nad morzem .......................................................... 39
Rozdzial III. Ikonograficzne ukształtowanie świata przedstawionego w Baśni
o Rycerzu Pańskim Bolesława Leśmiana ........................................................ 57
Rozdział IV. „Coś go spętało i zmroczyło… Nie może grać…”. Repartycja
mityczna w dramatach mimicznych Bolesława Leśmiana (Pierrot
i Kolombina, Skrzypek Opętany) ...................................................................... 75
Rozdział V. Fenomen kobiecości w wyobraźni poetyckiej Bolesława Leśmiana
na tle europejskiej refleksji antropologicznej ................................................. 99
Rozdział VI. Struktury wyobrażeniowe w Klechdach sezamowych .................... 113
Rozdział VII. Ksawery Pruszyński, Trzynaście opowieści ................................... 129
Rozdział VIII. Wizja Nowego Człowieka w Wiwisekcji Mirona Białoszewskiego ... 143
Rozdział IX. „Zahacz mnie pogrzebaczem i odczep od nieba” – Szara msza
Mirona Białoszewskiego .................................................................................. 155
Bibliografia ................................................................................................................ 171
Nota bibliograficzna .................................................................................................. 187
Indeks osób ................................................................................................................ 189
Wprowadzenie. Nowa Antropologia
(Bachelardowsko-Durandowska hermeneutyka
wyobrażenia)
Gilbert Durand, francuski antropolog wyobraźni, twórca
pierwszego na świecie Ośrodka Badań nad Wyobraźnią (Centre
de Recherche sur l’Imaginaire – CRI) założonego w roku 1966 na
Uniwersytecie w Grenoble1, znany jest przede wszystkim jako au-
tor wznawianej kilkakrotnie i tłumaczonej na wiele języków pra-
cy z roku 1960 pt. Les structures anthropologiques de l’imaginaire
(Antropologiczne struktury wyobraźni)2. W przedmowie do jedena-
stego wydania tej książki z roku 1992, dokonanego przez paryskie
wydawnictwo Dunod, Durand pisze, że celowość podjętych przez
niego trzydzieści lat wcześniej badań nad wyobraźnią została
1 Współorganizatorami centrum byli Léon Cellier i Paul Deschamps.
2 Durandowski termin imaginaire jest w polskojęzycznych publikacjach na-
ukowych tłumaczony jako: ‘wyobraźnia’ (por. M. Dybizbański, W. Szturc, Mito-
znawstwo porównawcze, Kraków 2006), ‘wyobraźniowość’ (por. Intertekstualność
i wyobraźniowość, red. B. Sosień, Kraków 2003), ‘antropologia wyobraźni twórczej’
(por. M. Karwowska, Prapamięć uśpiona. Świat wyobrażeń Bolesława Leśmia-
na, Warszawa 2008; eadem, Symbole Apokalipsy. Studia z antropologii wyobraźni,
Warszawa 2011; eadem, Antropologia wyobraźni twórczej w badaniach literackich.
Świat wyobrażony Brunona Schulza, Łódź 2015) lub, zgodnie ze źródłosłowem fran-
cuskim, jako ‘wyobrażenie’. Tytuł książki Duranda Les structures anthropologiques
de l’imaginaire na język polski tłumaczony bywa dwojako: Antropologiczne struk-
tury świata wyobrażeń (por. Potęga świata wyobrażeń, czyli archetypologia według
Gilberta Duranda, red. K. Falicka, Lublin 2002) lub Antropologiczne struktury wy-
obraźni (por. S. Jasionowicz, Roland Barthes – Gilbert Durand. Wizje pluralizmu
kultury, Kraków 1999). W niniejszej publikacji zostanie zastosowany termin ‘antro-
pologia wyobraźni twórczej’, jako że fundament koncepcji antropologicznych Gil-
berta Duranda stanowi hermeneutyka figur wyobrażeniowych skonkretyzowanych
w tekstach kultury.
zweryfikowana pozytywnie przez czas. O zainteresowaniu badaczy
teorią antropologicznych struktur wyobraźni świadczą zabiegi wy-
dawnictw zwieńczone dziesięcioma wcześniejszymi edycjami Les
structures anthropologiques de l’imaginaire we Francji, tłumacze-
nia książki na języki obce (hiszpański, włoski, rumuński, angielski)
oraz powstanie prawie pięćdziesięciu ośrodków badań nad wyob-
raźnią na całym świecie, ściśle współpracujących z ośrodkiem
macierzystym w Grenoble i rozwijających twórczo Durandowską
metodologię3.
3 Spośród ośrodków prowadzących badania nad wyobraźnią twórczą należy
wymienić: CRI – Ośrodek Badań nad Wyobrażeniem, Uniwersytet w Grenoble,
Francja; CRLC – Ośrodek Badań nad Literaturą Porównawczą, Uniwersytet Sor-
bona IV, Paryż, Francja; Centrum Bachelarda, Uniwersytet w Dijon, Francja;
CERIEC – Ośrodek Studiów i Badań nad Wyobrażeniem, Piśmiennictwem i Kul-
turą, Uniwersytet w Angers, Francja; CRAI – Ośrodek Antropologicznych Badań
nad Wyobrażeniem, Uniwersytet w Angers, Francja; LAPRIL – Interdyscyplinar-
ne Laboratorium Badań nad Wyobrażeniem, Uniwersytet w Bordeaux III, Fran-
cja; CSI – Laboratorium Socjologii Wyobrażenia, Uniwersytet w Grenoble, Francja;
HALMA – Ośrodek Badań nad Historią, Archeologią i Literaturą Dawną, Uniwer-
sytet w Lille, Francja; CRI-IRSA – Ośrodek Badań nad Wyobrażeniem, Uniwersytet
w Montpellier, Francja; CIEM – Międzynarodowy Ośrodek Badań nad Mitem, Uni-
wersytet w Nicei, Francja; VECT – Ośrodek Badań nad Tekstami i Wyobrażeniami
Śródziemnomorskimi, Uniwersytet w Perpignan, Francja; ERLIMA – Zespół Badań
nad Wyobraźnią i Literaturą Średniowiecza, Uniwersytet w Poitiers, Francja; CER-
MEIL – Ośrodek Studiów i Badań nad Cudownością i Irrealnością w Literaturze,
Sallèles-d’Aude, Francja; Międzyuczelniany Ośrodek Badań Celtologicznych i Po-
równawczych, Bruksela, Belgia; Ośrodek Badań nad Wyobrażeniem, Louvain-la-
-Neuve, Belgia; UFPE – Ośrodek Badań nad Wyobrażeniem, Uniwersytet w Per-
nambuco, Brazylia; CICE – Ośrodek Badań nad Wyobrażeniem, Uniwersytet w São
Paulo, Brazylia; GEPI – Ośrodek Badań nad Wyobrażeniem, Uniwersytet w Rio de
Janeiro, Brazylia; FRISQ – Ośrodek Badań nad Wyobrażeniem i Społeczeństwem
Quebecu, Uniwersytet w Montrealu, Kanada; CRIS – Ośrodek Badań nad Wyob-
rażeniem, Uniwersytet w Seulu, Korea Południowa; GRIM – Zespół Badań nad
Wyobrażeniem, Uniwersytet w Barcelonie, Hiszpania; GREF – Zespół Badań nad Wy-
obrażeniem, Uniwersytet w Barcelonie, Hiszpania; LAPRIL-HAIFA – Ośrodek
Badań nad Wyobrażeniem w Literaturze, Uniwersytet w Hajfie, Izrael; UNAM
– Interdyscyplinarne Seminarium Badań nad Wyobrażeniem, Wydział Filozofii i Li-
teratury Uniwersytetu w Meksyku, Meksyk; ERIS – Zespół Badań nad Wyobraźnią
Symboliczną, Uniwersytet Jagielloński, Kraków, Polska; IELM – Instytut Studiów
8
Interpretacje LiterackieDynamicznie rozwijające się we współczesnej światowej na-
uce badania nad wyobraźnią twórczą stanowią centrum zaintere-
sowania szkoły hermeneutycznej zwanej imaginaire, zainicjowanej
przez Gastona Bachelarda i rozwiniętej przez Gilberta Duranda
oraz jego następców (tzw. Szkoła z Grenoble), które weszły do hi-
storii humanistyki pod nazwą Wielkiej Zmiany lub Nowej Antro-
pologii4. Najważniejszym terenem badań nad wyobraźnią w duchu
nad Literaturą Średniowieczną, Uniwersytet w Lizbonie, Portugalia; CHI – Ośrodek
Historii Wyobrażenia, Wydział Historyczny Uniwersytetu w Bukareszcie, Rumu-
nia; Ośrodek Frankofonii – Departament Języków Romańskich Uniwersytetu w Ti-
misoara, Rumunia; 29. Ośrodek Eliadego, Uniwersytet w Krajowie, Rumunia (na
podstawie: „Bulletin de liaison des Centres de Recherches sur l’Imaginaire” 2003,
nr 21). W lipcu 1991 roku w Cerisy-la-Salle odbyła się międzynarodowa konferencja
naukowa poświęcona wyobraźni, w której wzięli udział przedstawiciele 47 Centrów
Badań nad Wyobraźnią, reprezentujący piętnaście narodowości i pięć kontynen-
tów, G. Durand, Les Structures anthropologiques de l’imaginaire, Dunod, Paris 1992, s. VII.
4 Według Gilberta Duranda zainicjowane przez Gastona Bachelarda i rozwija-
ne przez antropologów wyobraźni badania nazywane Wielką Zmianą, Nową Antropo-
logią lub Nowym Duchem Antropologicznym stanowią przełom w nauce i w proce-
sach poznawczych. Od czasów Arystotelesa po Kartezjusza „wiedza rozumowa”
wraz z wiedzą empiryczną były wyraźnie oddzielane od „wiedzy wyobrażeniowej”
(G. Durand, Wielka Zmiana lub postbachelardyzm, [w:] Potęga świata wyobrażeń,
czyli archetypologia według Gilberta Duranda, s. 256). Filozofowie i twórcy roman-
tyczni, tacy jak Schelling, Goethe, Novalis, dostrzegli zbieżności między tymi dwo-
ma zakresami wiedzy. Na początku XX wieku następuje jeszcze, zdaniem Duranda,
skrajne wzmocnienie pozycji naukowego racjonalizmu i uwypuklenie opozycji ra-
cjonalna nauka–marzenie, jednocześnie jednak ustala się (dzięki pracom Freuda
i Junga) marginalizowany dotąd nowy porządek irracjonalności. Bachelard (choć
utrzymuje, że osie poezji oraz nauki są wobec siebie przeciwstawne, rozróżnia też
jeszcze wiedzę racjonalną i wyobrażeniową) zwraca już uwagę na fakt istnienia
„pluralizmu racjonalności” (ibidem, s. 258) i proponuje spójną koncepcję fenome-
nologii wyobraźniowości. Jednak historyczny moment Wielkiej Zmiany widzi Du-
rand dopiero w badaniach postbachelardowskich, w których te dwa opozycyjne do-
tąd typy wiedzy łączą się w jedną całość (Durand wprowadza na określenie takiego
stanu rzeczy pojęcie „nierozdzielności”, które leży u podstaw procesu symbolizacji,
ibidem, s. 263). Pod koniec XX wieku mogliśmy zaobserwować, zdaniem Duranda,
dwa procesy poznawcze: pierwszy posteinsteinowski związany z kategorią „aktyw-
nego rozumu” i drugi, wywodzący się z freudowsko-jungowskej symboliki wyob-
rażeniowej, a negowana dotąd korelacja między osią poezji i osią nauki „stanowi
właśnie ten moment epistemologiczny, który nazwaliśmy postbachelardyzmem”,
9
Interpretacje LiterackieDurandowskim pozostaje do dziś Francja. Tutaj działa najstarszy
w świecie Ośrodek Badań nad Wyobrażeniem (CRI) na Uniwer-
sytecie Stendhala w Grenoble, prowadzący interdyscyplinarne
badania nad obrazem, symbolem, mitem i archetypem. Obszar
zainteresowań badawczych ośrodka grenoblijskiego obrazuje
najpełniej jego działalność wydawnicza. CRI wydaje francusko-
języczne czasopismo „IRIS” propagujące postdurandowski nurt
badań – wśród serii tematycznych pisma znalazły się zagadnienia:
Mityczne figury kobiecości (nr 1), Dwadzieścia lat badań nad wy-
obrażeniem (nr 2), Historia, geografia, mit (nr 5), Biblia i wyob-
rażenie (nr 11), Biblia i mity (nr 12), Mit i nowoczesność (nr 13),
Jules Verne – między nauką i mitem (nr 28), Dziecko mityczne
– Europa i Japonia (nr 23), Diabły i demony Eurazji (nr 25). Od roku
1996 CRI publikuje cyklicznie (kierowaną przez Danièle Chauvin)
serię wydawniczą pod nazwą „Ateliers de l’Imaginaire”, w której
ukazują się bądź tomy poświęcone wybranym figurom mitycznym
– np. Sfinksowi (Lise Revol-Marzouk, Sphinx maritimes et énigmes
romanesques, 2008), bądź konkretnym twórcom (Ivanne Rialland,
L’imaginaire de Georges Limbour, 2009). Organizując lub współor-
ganizując konferencje poświęcone antropologii wyobraźni, bada-
cze z Grenoble sięgają chętnie po tematy wywodzące się z estetyki
żywiołów Gastona Bachelarda, np. Literatura i jeziora (Chambéry
2004), Wyobrażenie czterech stron świata (Grenoble 2004) lub też
zgodnie z Durandowskim postulatem interdyscyplinarnego otwar-
cia badań literackich zapraszają do współpracy specjalistów spo-
za kręgów literaturoznawczych. W latach 2006–2008 zrealizowali
projekt badawczy poświęcony wyobrażeniom ciała w kulturze, któ-
ry zaowocował międzynarodową interdyscyplinarną konferencją,
ibidem, s. 264). Por. również G. Durand, Le grand Changement ou l’après-Bache-
lard (Actes du Colloque du CRI, Sorbonne 1983), „Cahiers de l’Imaginaire” 1987,
nr 1; idem, Science de l’homme et tradition. Le „Nouvel Esprit Anthropologique”,
Berg International, Paris 1980.
10
Interpretacje Literackiept. Du corps enchanté au corps en chantier oraz publikacją5
– w projekt zaangażowani zostali antropologowie, literaturoznaw-
cy, socjologowie, psychologowie, ale też nanotechnologowie i cy-
bernetycy6. W roku 2009 CRI było współorganizatorem konferencji
interdyscyplinarnej pt. La Fabrique du corps humain, podejmu-
jącej zagadnienie inżynierii ciała i kulturowych wyobrażeń ciała
ludzkiego jako maszyny (automatu). Najnowszy projekt badawczy
kontynuatorów badań Gilberta Duranda zaowocował zorganizowa-
ną w Grenoble w czerwcu 2011 roku międzynarodową konferencją,
pt. La contamination: lieux symboliques et espaces imaginaires,
podczas której zagadnieniem obecności symboliki maladycznej
i wyobrażeń choroby w kulturze zajmowali się archeologowie,
literaturoznawcy, filozofowie i socjologowie. Członkowie CRI po-
dejmują próby jednoczenia środowisk badaczy z kręgu antropologii
wyobraźni, zapraszając do współpracy przy organizacji konferen-
cji i sesji tematycznych naukowców z innych uniwersytetów – nie
tylko francuskich (sesja naukowa poświęcona wyobrażeniom ciała
w kulturze z roku 2006, pt. Corps, conte et imaginaire, przygoto-
wana we współpracy z socjologami z Uniwersytetu Pierre Mendès
France), lecz także spoza Europy (międzynarodowa konferencja
w Grenoble w 2004 roku, dotycząca symboliki błądzenia w litera-
turze, pt. Errance et déambulation, której współorganizatorem był
Uniwersytet w Montrealu). Propagują postdurandowski nurt badań
poprzez uczestniczenie w konferencjach na innych kontynentach,
przykładem czego może być konferencja poświęcona mitologii po-
równawczej w Nara w Japonii w 2004 roku, pt. Podróż ku śmierci
albo latający kufer, podczas której wyniki swoich prac badawczych
5 C. Finz, Les Imaginaires du Corps en Mutation: du corps enchanté au corps
en chantier, L’Harmattan, Paris 2008.
6 Referaty wychodzące poza paradygmat nauk humanistycznych zaprezento-
wali m.in. M. Maestrutti, Corps et (nano)technologies – (nano)technologies dans
le corps. Modèle du corps dans les techno-utopies contemporaines; D. Cerqui,
K. Warwick, Une anthropologue chez les cybernéticiens: esquisse de dialogue entre
imaginaires concurrents; H. Fanet, Les interfaces neurones-électronique.
11
Interpretacje Literackieprezentowali naukowcy z CRI – Philippe Walter, Michel Viegnes
i Hamid Nedjat. Na Uniwersytecie Paris-Sorbonne w roku 1981
powstał, powołany do życia z inicjatywy Pierre’a Brunela, zespół
komparatystów, zajmujący się zagadnieniem mitów literackich.
Jest to drugi we Francji, pod względem chronologii, ośrodek badań
nad wyobrażeniem utrzymanych w duchu Durandowskim, znacze-
niem i mnogością inicjatyw badawczych dorównujący ośrodkowi
z Grenoble, a jego profesorów – Danièle Chauvin7 i Pierre’a Brune-
la – należy wskazać jako najważniejszych popularyzatorów badań
postdurandowskich w świecie. W ośrodku paryskim podejmowane
są liczne inicjatywy naukowe, mające na celu jednoczenie między-
narodowego środowiska badaczy wyobraźni8 oraz edytorskie (se-
ria wydawnicza Figury i Mity, publikowana przez wydawnictwo
Rocher9, projekt badawczy zatytułowany Mitodologia w wyobraże-
niach współczesnych).
Badania z zakresu mitopoetyki prowadzi od roku 2004 na Uni-
wersytecie Paris X grupa naukowców pod kierunkiem Véronique
Gély. Rezultatem tych działań są liczne publikacje poświęcone
m.in. zagadnieniom mitów w literaturze od czasów antycznych do
literatury XXI wieku10. Przedmiot zainteresowania stanowią tu
7 Danièle Chauvin była w latach 1989–1998 dyrektorem Ośrodka Badań nad
Wyobrażeniem (CRI) na Uniwersytecie Stendhala w Grenoble.
8 W marcu 2004 roku Uniwersytet Paris IV Sorbonne zorganizował międzyna-
rodową konferencję poświęconą mitycznym figurom ziemi, zatytułowaną Figures
de la Terre dans la littérature et l’art européens. Materiały z tej konferencji, której
współorganizatorem był Ośrodek Kultury Polskiej na Sorbonie, ukazały się w pub-
likacji: Les Représentations de la Terre dans la littérature et l’art européens. Ima-
ginaire et Idéologie. Actes du colloque des 18–19–20 mars 2004 en Sorbonne, red.
D. Chauvin, D. Knysz-Tomaszewska, „Les Nouveaux Cahiers Franco-Polonais”
2005, nr 4.
9 W serii tej ukazały się m.in. książki: Æ. Bastian, P. Brunel, Sisiphe et son
rocher, Éd. du Rocher, Monaco 2004; F. Toudoire-Surlapierre, Hamlet, l’ombre et
la mémoire, Éd. du Rocher, Monaco 2004; S. Détoc, La Gorgone Méduse, Éd. du
Rocher, Monaco 2006.
10 Le Mythe en littérature. Mélanges offerts à Pierre Brunel, red. C. Dumoulié,
Y. Chevrel, PUF, Paris 2000.
12
Interpretacje Literackiem.in.: literackie transformacje symboliki wieży Babel, mityczna
figura Fausta, mity europejskie okresu baroku, reinterpretacja mi-
tów grecko-rzymskich w literaturze zachodniej. Inicjatywy podej-
mowane na Uniwersytecie Paris X wskazują na ciekawe tendencje
zaznaczające się we współczesnych badaniach postdurandowskich,
polegające na znacznym rozszerzeniu obszaru zainteresowań – Syl-
vie Parizet nie tylko faworyzuje w swoich badaniach mity biblij-
ne, co było też często udziałem innych hermeneutów, np. Danièle
Chauvin11, lecz także śledzi związki między mitologią, filozofią i po-
lityką oraz mitem i gatunkami literackimi12. Véronique Gély bada
związki między mitem i alegorią13 oraz między mitem a formami
podawczymi monologu i dialogu14, Sylvie Ballestra-Puech zaj-
muje się zależnością między strukturami mitycznymi i metaforą.
Termin „mitopoetyka” stworzył Pierre Brunel, który w książce
zatytułowanej Mitopoetyka rodzajów literackich15 zaproponował
odejście od klasycznej trychotomicznej teorii genologicznej, po-
stulując wprowadzenie (obok epiki, liryki i dramatu) mitu ja-
ko czwartego rodzaju literackiego – najstarszego, fundamentalnego,
z którego wyłoniły się wszystkie pozostałe16. W ostatnich latach inter-
dyscyplinarne badania nad mitem i symbolem, wywodzące się
z tradycji Bachelardowsko-Durandowskiej, zaczynają być coraz
częściej obecne w działaniach naukowych poza granicami Fran-
cji. Na Wolnym Uniwersytecie (Université Libre) w Brukseli tego
typu projekt, zatytułowany Metody lektury mitu, prowadziła grupa
11 D. Chauvin, La Bible, images, mythes et traditions, Albin Michel, Paris 1994.
12 Lectures politiques des mythes littéraires au XXe siècle, red. S. Parizet,
Presses Universitaires de Paris Ouest, Paris 2009.
13 V. Gély, L’Invention d’un mythe: Psyché. Allégorie et fiction, du siècle de
Platon au temps de La Fontaine, Champion, Paris 2006.
14 V. Gély, La Nostalgie du moi. Écho dans la litérature européenne, PUF, Paris
2000.
15 P. Brunel, Mythopoétique des genres, PUF, Paris 2003.
16 Ibidem, s. 182–183.
13
Interpretacje Literackienaukowców pod kierunkiem Lambrosa Couloubaristisa17. W Lo-
zannie znaczną część swoich prac badawczych poświęcił reinter-
pretacjom mitu Ute Heidmann18. W grudniu 2006 roku rosyjscy
naukowcy zorganizowali w Moskwie międzynarodową konferencję
zatytułowaną Poetyka mitu dzisiaj, poświęconą recepcji słynnej
książki Eleazara Mieletinskiego19.
Postdurandowskie antropologiczne badania nad wyobraże-
niem i mitem w dziedzinie literatury we Francji prowadzone są
przez specjalistów z różnych dziedzin humanistyki: najczęściej
komparatystów (Danièle Chauvin20 i Pierre Brunel21, Centrum Ba-
dań nad Literaturą Porównawczą na Sorbonie22 czy André Siganos,
Uniwersytet w Grenoble), ale też mediewistów (Philippe Walter23
17 Belgijscy naukowcy wyniki swoich prac badawczych opublikowali w to-
mach: S. Klimis, Le Statut du mythe dans la poétique d’Aristote. Les fondements
philosophique de la tragédie, Ousia, Bruxelles 1997; L. Couloubaristis, Antigone et
la résistance civile, red. J.F. Ost, Ousia, Bruxelles 2004.
18 U. Heidmann, Poétiques comparées des mythes. De l’antiquité á la moder-
nité, Payot, Lausanne–Nadir 2004.
19 E. Mieletinski, Poetyka mitu, przeł. J. Dancygier, Warszawa 1981 (publika-
cja została wydrukowana w języku rosyjskim w roku 1976).
20 Por. D. Chauvin, Viatiques. Essai sur l’imaginaire de Philippe Jaccot-
tet, PUG, Grenoble 2003; eadem, La Bible, images, mythes et traditions; eadem,
L’Oeuvre de William Blake, apocalypse et transfiguration, Ellug, Grenoble 1992.
Cenną publikację dla kontynuatorów badań Durandowskich stanowi słownik mi-
tokrytyki: Questions de mythocritique. Dictionnaire, red. D. Chauvin, A. Siganos,
Ph. Walter, Imago, Paris 2005.
21 Por. P. Brunel, L’Imaginaire du secret, Ellug, Grenoble 1998; idem, Mythes
et littérature, Presses de l’Université Paris-Sorbonne, Paris 1994; idem, Mythocri-
tique, théorie et parcours, PUF, Paris 1992; idem, Dictionnaire des mythes litté-
raires, Rocher, Monaco 1988; idem, L’Evocation des morts et la descente aux enfer,
Sedes, Paris 1974; idem, Le Mythe de la métamorphose, Armand Collin, Paris 1974.
22 We Francji badania w duchu postdurandowskim prowadzą również nauko-
we ośrodki komparatystyczne w Marsylii, Tuluzie, Rouen, Limoges, Nancy, por.
V. Gély, Mythes et littérature, [w:] La recherche en Littérature Générale et comparée,
red. A. Tomiche, K. Zieger, Presses U. de Valenciennes, Valenciennes 2007, s. 37–46.
23 Por. Ph. Walter, Perceval, le pêcheur et le Graal, Imago, Paris 2004; idem,
La Mythologie chrétienne, fêtes, rites et mythes du Moyen Âge, Imago, Paris 2003;
idem, Arthur, l’ours et le roi, Imago, Paris 2002; idem, Merlin ou le savoir du monde,
Imago, Paris 2000.
14
Interpretacje Literackiez Ośrodka Badań nad Wyobrażeniem na Uniwersytecie Stendhala
w Grenoble) czy specjalistów z zakresu literatury antycznej (Joël
Thomas, kierujący Zespołem Badań nad Wyobrażeniem w Litera-
turze Łacińskiej na Uniwersytecie w Perpignan24). W Polsce duran-
dowska metodologia oraz postdurandowska hermeneutyka tekstów
literackich stały się przedmiotem zainteresowania: romanistów (Bar-
bara Sosień25, Stanisław Jasionowicz26, Krystyna Falicka27, Marcin
Klik28), teoretyków literatury (Joanna Ślósarska29) oraz poloni-
stów (Włodzimierz Szturc30, Marek Dybizbański31, Marzena Kar-
wowska32)33.
24 Por. J. Thomas, Structures de l’imaginaire dans l’Énéide, Les Belles Lettres,
Paris 1981.
25 Por. Intertekstualność i wyobraźniowość; B. Sosień, Imaginer le jardin, Kra-
ków 2003; eadem, Images, symboles, mythes et poétique de l’ascension, Kraków 2007.
26 Por. S. Jasionowicz, Roland Barthes – Gilbert Durand. Wizje pluralizmu kultury.
27 Por. Potęga świata wyobrażeń, czyli archetypologia według Gilberta Duranda.
28 Por. M. Klik, Teorie mitu, Warszawa 2016.
29 Por. J. Ślósarska, Bądź szybszy od śmierci. Studia z antropologii kultury,
Łódź 2009; eadem, Studia z poetyki antropologicznej, Warszawa 2004; eadem,
Mistyczne i archetypiczne obrazy kosmosu, Warszawa 1994; eadem, W świetle sym-
boli, Łódź 1994.
30 Por. W. Szturc, Archeologia wyobraźni. Studia o Słowackim i Norwidzie,
Kraków 2001; idem, „Faust” Goethego. Ku antropologii romantycznej, Kraków 1995.
31 Por. M. Dybizbański, W. Szturc, Mitoznawstwo porównawcze.
32 Por. M. Karwowska, Antropologia wyobraźni twórczej w badaniach litera-
ckich. Świat wyobrażony Brunona Schulza; eadem, Prapamięć uśpiona. Świat wy-
obrażeń Bolesława Leśmiana; eadem, Symbole Apokalipsy. Studia z antropologii
wyobraźni.
33 W roku 2011 z inicjatywy neofilologów z Wydziału Filologicznego Uniwer-
sytetu Jagiellońskiego odbyła się w Krakowie interdyscyplinarna konferencja pt.
Horyzonty wyobraźni. Wśród poruszanych podczas obrad zagadnień znalazły się
m.in.: intertekstualność wyobraźni, wyobraźnia a filozofia, przestrzenie wyobraźni,
figury wyobrażone. Pracownia Mitopoetyki i Filozofii Literatury Instytutu Filologii
Polskiej Uniwersytetu Zielonogórskiego w 2010 roku zorganizowała konferencję
naukową poświęconą tematyce zogniskowanej wokół problematyki: Mit – Literatu-
ra. Do udziału w konferencji zaproszeni zostali filologowie, filozofowie, religioznaw-
cy, etnologowie, kulturoznawcy oraz psychologowie, którzy w swoich badaniach
podejmują kwestie obecności mitu w świecie refleksji współczesnego człowieka.
15
Interpretacje LiterackieDurandowska koncepcja antropologicznych struktur wyobraź-
ni przedstawia porównawcze ujęcie tekstów kultury (tekstów lite-
rackich, filozoficznych i malarskich) reprezentujących różne języki
i konwencje. Autor podejmuje próbę objęcia całości symbolicznego
uniwersum człowieka poprzez wyodrębnienie powszechnych i po-
nadczasowych form symbolicznych. Badając transformacje wyob-
rażeń, próbuje dotrzeć do źródeł wyobraźni twórczej, elementów
jednolitych, nieredukowalnych, wiecznie powracających, trans-
cendujących czas i różnice kulturowe. Powołując się na koncepcje
antropologiczne Ernsta Cassirera (homo symbolicus), Durand
twierdzi, że wszelka działalność człowieka jest zespołem form
symbolicznych. Stawia tezę, że Świat Symboliczny to cały Świat
Ludzki34. Bada mundus imaginalis człowieka, poszukując zlewisk
semantycznych35 (chreodów, konstelacji obrazów), gromadzonych
wokół wspólnego znaczenia. Interdyscyplinarne i ahistoryczne teo-
rie Duranda odwołują się do zbiorowej pamięci kultury. „Zlewiska
semantyczne” to układy wyobrażeniowe o charakterze archetypo-
wym i podobnej strukturze, skupione wokół dominującego mitu.
Nigdy nie znikają – zanim trafią do zbiorowej pamięci kultury, stwo-
rzą nowe zlewisko, są przechowywane przez wyobraźnię36. Struk-
tury wyobraźni są wrodzoną cechą homo sapiens. Myśleć znaczy
generować obrazy. Głosząc teorię semantyzmu obrazów symbolicz-
nych, Durand podkreśla ich aspekt figuratywny oraz zwraca uwa-
gę na naturalną dla człowieka zdolność porządkowania mnogich,
Przedmiot zainteresowania stanowiła mediacyjna funkcja mitu w tekstach współ-
czesnej kultury. Zakres tematyczny konferencji stanowiły takie zagadnienia, jak: for-
malne sposoby uobecniania się mitu w literaturze pięknej, mit jako nośnik znaczeń
irracjonalnych w literaturze, mit jako symbol rozwinięty, mit jako element dyskursu.
34 Por. G. Durand, L’Univers du symbole, [w:] Champs de l’imaginaire, red.
D. Chauvin, Ellug, Grenoble 1996, s. 261.
35 W swoich tekstach Durand bardzo często odwołuje się do symboliki akwa-
tycznej. Zdaniem badacza metafora rzeki najlepiej wyraża ciągłość, „płynność”
przemian kultury i ludzkiego świata wyobrażeń.
36 Por. Potęga świata wyobrażeń, czyli archetypologia według Gilberta Duran-
da, s. 11.
16
Interpretacje Literackieczęsto sprzecznych ze sobą bodźców docierających z otoczenia37.
Symbole i archetypy są mediatorami najbardziej fundamental-
nych przeciwieństw, jakie wyobraźnia gromadzi przez percepcję,
wspomnienie doświadczeń i kulturę. Moment uchwycenia sensu
w łonie sprzeczności stanowi istotę recepcji dzieła kultury i istotę
„prawdy antropologicznej”38. Durandowskie rozumienie symbo-
lu wiąże go z mitem i rytuałem, traktuje go jako figurę mityczną
(figure mythique) oraz dający się wyrazić na poziomie langage
obraz archetypowy (image archétype)39, którego cechą podstawową
jest, otwierająca się na konteksty interpretacyjne, redundancja40.
Kategoria redundancji stała się dla Duranda podstawą trycho-
tomicznej klasyfikacji obrazów symbolicznych w zależności od tego,
czy symbole odnoszą się do redundancji gestów, obrazów zmateriali-
zowanych przez sztukę czy relacji językowych. Redundancja gestów
tworzy, zdaniem badacza, klasę symboli rytualnych, redundancja
dająca się zauważyć w obrazach zmaterializowanych przez sztukę
związana jest z pojęciem symbolu ikonograficznego. Dla antropolo-
ga wyobraźni twórczej i mitokrytyka najistotniejsza wydaje się jed-
nak redundancja relacji językowych i jej związek z obrazem:
37 Por. G. Durand, L’Âme tigrée, Denoël/Gonthier, Paris 1980.
38 Ibidem, s. 47.
39 Przykłady archetypowej analizy tekstów kultury w ujęciu Durandowskim,
por. G. Durand, Beaux-arts et archétypes, PUF, Paris 1989.
40 Por. G. Durand, Figures mythiques et visages de l’oeuvre. De la mythocri-
tique à la mythanalyse, Berg International, Paris 1979, s. 17–36. Ujęcie diachroni-
czne i synchroniczne zagadnienia symbolu por. G. Durand, L’Imagination sym-
bolique, PUF, Paris 1964. Zbliżone rozumienie symbolu prezentują Paul Ricoeur,
Mircea Eliade, Rudolf Otto, Fréderic Monneyron, Jean-Jacques Wunenburger
i Laurent Mattiussi, por. P. Ricoeur, Język, tekst, interpretacja. Wybór pism, przeł.
K. Rosner, Warszawa 1989, s. 123–155; M. Eliade, Images et symboles, Gallimard,
Paris 1952; idem, Traktat o historii religii, przeł. J. Wierusz-Kowalski, Łódź 1993;
R. Otto, Świętość. Elementy irracjonalne w pojęciu bóstwa i ich stosunek do
elementów racjonalnych, przeł. B. Kupis, Warszawa 1978; F. Monneyron, Le Mythe
et le mythique: bilan et perspective d’une hérmeneutique, „Cahiers de l’Imaginaire”
1992, s. 123–138; L. Mattiussi, Schème, type, archétype, [w:] Questions de mythocri-
tique. Dictionnaire, s. 307–317.
17
Interpretacje LiterackieRedundancja relacji językowych jest znacząca dla mitu i jego po-
chodnych, jak to wykazał etnolog Claude Lévi-Strauss. Mit – lub zespół
ewangelicznych przypowieści na przykład – jest powtórzeniem pewnych
stosunków logicznych i językowych, stosunków między ideami albo obra-
zami wyrażanymi werbalnie. W ten sposób „królestwo Boże” jest oz-
naczone w Ewangeliach przez zbiór przypowieści tworzących, zwłasz-
cza u świętego Mateusza, prawdziwy mit symboliczny, w którym stosunki
semantyczne między kąkolem i pszenicą, maleńkim ziarnkiem gorczycy
a wielkim drzewem z niego wyrosłym, siecią a rybami etc. liczą się bar-
dziej niż dosłowne znaczenie każdej przypowieści41.
Symbol, dzięki redundancji, jest nieustannie uaktualniany
w tekstach kultury, ale te powtórzenia nigdy nie mają charakteru
tautologicznego. Palingeneza mitów i odradzanie się symbolu Du-
rand porównuje do solenoidu, w którym za każdym powtórzeniem
coraz bardziej zbliżamy się do celu, do jego środka: „zespół wszyst-
kich symboli dotyczących jednego tematu rozjaśnia jeden symbol
przez drugi, przydając im dodatkowej mocy symbolicznej”42.
Doświadczenie symboliczne, zdaniem Duranda, to doświad-
czenie prewerbalne, jednak myślenie obrazem ma charakter in-
telligibilny, co upoważnia do podejmowania działań badawczych
z wykorzystaniem narzędzi właściwych ratio43.
Rdzeń Durandowskiej antropologii wyobraźni (terminologię
wykorzystywaną w klasyfikacji struktur wyobrażeniowych za-
czerpnął Durand z systemu pojęć fizyka Stefana Lupasco) stanowi
wyodrębnienie dwóch porządków obrazowania (régimes): nocne-
go (nocturne) i dziennego (diurne), będących odpowiedzią wyob-
raźni na fundamentalny problem ludzkiej egzystencji, jakim jest
przemijanie. W obrębie tej dychotomicznej klasyfikacji izotopicz-
nej obrazów Durand wydzielił trzy „symboliczne kontynenty”:
41 G. Durand, Wyobraźnia symboliczna, przeł. C. Rowiński, Warszawa 1986,
s. 27.
42 Ibidem, s. 26.
43 Podkreśla to w swoich pracach mitokrytycznych, podejmujących zagadnie-
nia filozofii obrazu, również J.-J. Wunenburger, por. J.-J. Wunenburger, La Vie des
images, Presses Universitaires de Strasbourg, Strasbourg 1995.
18
Interpretacje Literackiestruktury schizomorficzne (heroiczne), skupione wokół arche-
typu dnia (régime diurne) oraz zorganizowane wokół archetypu
nocy (régime nocturne)44: struktury syntetyczne zwane wymiennie
dramatycznymi i struktury mistyczne, zwane też antyfrastyczny-
mi. Dla każdego typu wyobrażeń Durand wyodrębnia schematy
czasownikowe, archetypy epitetowe i rzeczownikowe, syntemy45
i symbole46.
Struktury schizomorficzne (heroiczne) koncentrują się na
wyobrażeniowym archetypie dnia (régime diurne). Tworzą je
obrazy antytetyczne, porządkowane zgodnie z zasadą diaïresis47
(Spaltung48). Struktury syntetyczne (dramatyczne), skupione na
archetypie nocy (régime nocturne), organizują zasady: łączenia
(coincidentia oppositorum), przyczynowości lub celowości. Struk-
tury syntetyczne Durand nazywa przedstawieniami diachronicz-
nymi, które „przy udziale czasu scalają sprzeczności”49. Struktury
44 W przedmowie do jedenastego wydania Les Structures anthropologiques de
l’imaginaire, z roku 1992, Durand pisze, że gdyby po trzydziestu latach badań nad
wyobraźnią miał tę książkę napisać jeszcze raz, zrezygnowałby z łączenia dwóch
„ustrojów” i trzech „symbolicznych kontynentów”, pozostając jedynie przy inspi-
rowanej Tarotem triadycznej klasyfikacji obrazów zorientowanych wokół 1) mie-
cza, 2) kielicha, 3) buławy; por. G. Durand, Les Structures anthropologiques de
l’imaginaire, s. VII.
45 Synthema, synthematos (gr. – ‘znak umowny, konwencjonalny’) – termin wy-
stępujący u Herodota. Gilbert Durand w swojej izotopicznej klasyfikacji obrazów,
tworzących schemat antropologicznych struktur wyobraźni, wprowadza rozróżnie-
nie między syntemami jako znakami umownymi i symbolami, mającymi charakter
archetypowy. Szerzej na ten temat, por. M. Karwowska, Antropologia wyobraźni
twórczej w badaniach literackich. Świat wyobrażony Brunona Schulza, s. 37–54.
46 Por. G. Durand, Les Structures anthropologiques de l’imaginaire, s. 506–507.
W dalszym omówieniu pominięte zostaną, wyodrębnione przez Duranda w jego
izotopicznej klasyfikacji obrazów, zaczerpnięte z refleksologii ‘odruchy dominują-
ce’ (réflexes dominants) jako zagadnienie stanowiące przedmiot zainteresowania
psychologii.
47 Diaïresis (gr.) – ‘rozdział’; dia (gr.) – ‘na dwa’.
48 Spaltung (niem.) – ‘rozszczepienie, rozłam’.
49 Potęga świata wyobrażeń, czyli archetypologia według Gilberta Duran-
da, s. 12. Dla Gilberta Duranda zjawisko „scalania sprzeczności” nie prowadzi do
19
Interpretacje Literackiemistyczne (antyfrastyczne), reprezentujące również nocny porzą-
dek obrazowania (régime nocturne), organizują zasady: persewe-
racji50 i analogii.
Elementem porządkującym figury wyobrażeniowe jest w Du-
randowskiej antropologii wyobraźni zasada konwergencji51, dzięki
której można odnaleźć „homologi semantyczne”52 i zaobserwować,
w tekstach pochodzących z różnych kręgów kulturowych, izomor-
fizm obrazów lub ich konstelacji, tworzących ponadkulturową
ścieżkę antropologiczną53. Cechą antropologicznych struktur wy-
obraźni jest zdolność do replikacji. Podlegają one metamorfozom
i transformacjom, jednak ich ewolucja nie ma charakteru linearne-
go, lecz podlega zasadzie redundancji54 i repartycji55, dzięki czemu
możliwe jest odrodzenie figury wyobrażeniowej na poziomie innej
kulturowej reprezentacji56.
Współczesna szkoła hermeneutyczna funkcjonująca w dyskur-
sie humanistycznym pod nazwą antropologii wyobraźni twórczej
oraz wyłoniona z niej mitokrytyka w centrum zainteresowania
badacza stawiają kategorię obrazu. W Wyobraźni symbolicznej
Gilbert Durand wskazuje na chaos terminologiczny panujący
stagnacji procesów wyobrażeniowych, ale jest przejawem „dynamicznych transfor-
macji ustrojów i struktur”, G. Durand, Wyobraźnia symboliczna, s. 105.
50 Perseweracja (łac. perseveration – ‘obstawanie przy czymś’) – wielokrotne
powtarzanie tych samych słów, gestów, ruchów; termin zaczerpnięty z psychologii.
51 G. Durand, Les Structures anthropologiques de l’imaginaire, s. 40; G. Du-
rand, C. Sun, Mythe, thèmes et variations, Desclée de Brouwer, Paris 2000, s. 124.
Konwergencja (łac. convergere – ‘upodobnić się’) – termin wywodzący się z nauk
przyrodniczych. W antropologii – podobieństwo wytworów kulturowych powstałych
niezależnie od siebie w różnych kręgach kulturowych.
52 G. Durand, Figures mythiques et visages de l’oeuvre. De la mythocritique
à la mythanalyse, s. 316.
53 Ibidem, s. 40–51.
54 Redundancja (łac. redundantia – ‘nadmiar’) – nadmiar znaczenia, nadwyżka
semantyczna.
55 Repartycja (łac. repartitio) – ‘rozdział, podział’.
56 G. Durand, Figures mythiques et visages de l’oeuvre. De la mythocritique
à la mythanalyse, s. 58.
20
Interpretacje Literackiew badaniach nad wyobrażeniem: „Obraz, znak, alegoria, symbol,
emblemat, przypowieść, mit, postać, ikona, idol etc. są używane
bez różnicy, jeden zamiast drugiego, przez wielu autorów”57. W uję-
ciu Durandowskim obraz stanowi znak, za pomocą którego świado-
mość, w sposób pośredni58, próbuje przedstawić sobie świat:
Świadomość dysponuje różnymi stopniami obrazu – w zależności od
tego, czy obraz jest wierną kopią wrażenia, czy po prostu sygnałem rzeczy
– w jednym z tych dwóch krańcowych przypadków byłby ukonstytuowany
przez całkowitą adekwatność obecności percepcyjnej, w drugim – przez
najdalej posuniętą nieadekwatność59.
W koncepcjach antropologiczno-mitokrytycznych obraz jako
znak jest elementem wyobraźni symbolicznej, nie ma charakteru
arbitralnego60, odsyła do rzeczywistości oznaczonej, trudnej do
przedstawienia, musi wyobrażać tę część rzeczywistości, którą
oznacza i może odwoływać się tylko do znaczenia, a nie do zmysło-
wej rzeczy. Jako egzemplifikację tak rozumianego znaku przywo-
łuje Durand eschatologiczny mit wieńczący Fedona, który zawiera
obrazy o charakterze symbolicznym, ponieważ opisuje domenę
niedostępną wszelkiemu ludzkiemu doświadczeniu, domenę tego,
57 G. Durand, Wyobraźnia symboliczna, s. 19.
58 Świadomość, zdaniem Duranda, dysponuje również bezpośrednim sposo-
bem przedstawiania sobie świata, w którym dana rzecz jawi się umysłowi tak, jak
ma to miejsce w percepcji. Obraz jest wówczas odzwierciedleniem wrażenia, ibi-
dem, s. 19–20.
59 Ibidem, s. 20.
60 Znaki arbitralne, czysto wskazujące, odczytywane są tu jako środki oszczęd-
nościowe operacji umysłowych, odsyłające do rzeczywistości, której przedstawienie
nie nastręcza trudności. Durand egzemplifikuje swój wywód dotyczący różnicy mię-
dzy obrazem symbolicznym, niearbitralnym i znakiem arbitralnym, przywołując
nazwę miasta Lyon: „Nie potrzebuję wiedzieć, że istniał celtycki bóg Lug i że «Lyon»
pochodzi od Lugdunum. […] Wystarczy wiedzieć, że słowo Lyon odsyła do rzeczy-
wiście istniejącego miasta francuskiego leżącego u ujścia Saony do Rodanu, ażebym
używał tego znaku fonetycznego zgodnie z konwencją, której pochodzenie mogło-
by być całkowicie arbitralne: mógłbym zastąpić tę nazwę miasta prostym nume-
rem, jak to robią Amerykanie z ulicami i alejami w swoich miastach”, ibidem, s. 21.
21
Interpretacje Literackieco po śmierci. Takie rozumienie obrazu symbolicznego wywodzi
Durand z koncepcji André Lalanda, według której symbol to „każ-
dy konkretny znak przywołujący, poprzez naturalny stosunek, coś
nieobecnego lub niemożliwego do postrzeżenia”61.
Antropologiczne badania nad obrazem poetyckim rozwijane
przez Gilberta Duranda i badaczy z kręgu postdurandowskiego
rozpoczął prekursor francuskiej szkoły antropologii wyobraźni,
Gaston Bachelard, który wprowadził do dyskursu humanistyczne-
go, dla określenia wyobraźni poetyckiej, fundamentalny w bada-
niach nad wyobraźniowością termin ŚWIADOMOŚĆ RODZĄCA
OBRAZY62. Bachelardowska poetyka żywiołów zbudowana zosta-
ła na koncepcji symboli-obrazów wiodących, kompleksów wyob-
rażeniowych organizujących COGITO MARZYCIELA (COGITO
MARZĄCE)63, które są odpowiedzią wyobraźni na „kreacyjne
poruszenia Uniwersum”64. Dzięki uczniowi Bachelarda, Gilberto-
wi Durandowi, w badaniach nad wyobraźnią rozpoczął się nowy
ważny etap, który wszedł do historii humanistyki pod nazwą
„postbachelardyzmu”65.
Szukając fundamentalnych determinantów obrazów poety-
ckich, Bachelard wprowadził do dyskursu teoretycznego pojęcie
dubletu fenomenologicznego, którego elementami konstytutywny-
mi są wyobraźnia rodząca obrazy (COGITO MARZĄCE twórcy)
61 Ibidem, s. 23. Durand powołuje się na publikację A. Lalanda z roku 1948
pt. Vocabulaire critique et technique de la philosophie.
62 W książce został przyjęty zapis wersalikami podstawowych kategorii antro-
pologii Bachelarda: ŚWIADOMOŚĆ RODZĄCA OBRAZY, COGITO MARZYCIELA,
COGITO MARZĄCE. W wydaniu francuskojęzycznym znajdziemy zapis: „conscien-
ce rêveuse”, G. Bachelard, La Poétique de l’espace, Quadrige/PUF, Paris 2004,
s. 4; w tłumaczeniu na język polski: „świadomość rodząca obrazy”, G. Bachelard,
Wyobraźnia poetycka, przeł. H. Chudak, A. Tatarkiewicz, Warszawa 1975, s. 366.
63 Bachelard używa wymiennie terminów: kompleks – symbol wiodący – fe-
nomen.
64 F. Dagognet, Nouveau regard sur la philosophie bachelardienne, [w:] Ba-
chelard dans le monde, red. J. Gayon, J.-J. Wunenburger, PUF, Paris 2000, s. 21.
65 Por. G. Durand, Le Grand Changement ou l’après-Bachelard.
22
Interpretacje Literackiei wyobraźnia obrazy percypująca (COGITO MARZĄCE czytelni-
ka). Metoda fenomenologiczna pozwala najpełniej, zdaniem filo-
zofa, przeżyć podmiotowi zachwyt obrazem poetyckim, umożliwia
wejście w kontakt z tworzącą świadomością poety. Wymaganie fe-
nomenologiczne w stosunku do obrazów, jak pisze, nawiązując do
„prezentacji źródłowej” i idei „oczyszczania świadomości” Hus-
serla, polega na uchwyceniu obrazu w jego istocie, w akcie czyste-
go radosnego zachwytu, w oderwaniu od bytu, który go poprzedzał.
W swojej teorii wyobraźni francuski antropolog proponuje wpro-
wadzenie wyraźnej dystynkcji pomiędzy „świadomością racjo-
nalną” i „świadomością wyobrażającą”. Filozofa interesują moce
marzycielskie wyobrażającego podmiotu, przy czym hipoteza in-
terpretacyjna dotyczy czystych obrazów literackich, a więc takich,
które swoje życie zawdzięczają tekstom kultury.
Zamieszczone w książce studia stanowią próbę antropologicz-
nego odczytania wybranych tekstów literatury polskiej XX wieku,
poddawanych już wcześniej przez badaczy wielokrotnie procesom
interpretacyjnym. Bachelardowska teoria ponadkulturowej jedno-
ści wyobraźni oraz Durandowska teoria antropologicznych struktur
wyobraźni i koncepcja pluralizmu kulturowego66 pozwalają spoj-
rzeć na artystę jako fenomen wyobrażeniowy, COGITO MARZĄ-
CE, ŚWIADOMOŚĆ RODZĄCĄ OBRAZY. Zawarte w monografii
szkice mają stanowić próbę ukazania, na przykładzie konkretnych
tekstów artystycznych, potencjału interpretacyjnego tkwiącego
w Bachelardowsko-Durandowskiej antropologii zastosowanej do
hermeneutyki dzieła literackiego.
66 Według Gilberta Duranda rozwój badań nad wyobraźnią symboliczną
możliwy jest dzięki konfrontacji kultur. Proces ten nazywa Durand metaforycznie
gromadzeniem obrazów w Muzeum wyobrażeniowym: „Muzeum wyobrażeniowe
uogólnione w całość wszystkich działów wszelkich kultur jest najwyższym czyn-
nikiem przywracania równowagi całego rodzaju ludzkiego. Dla nas, ludzi Zacho-
du, ucieczka na Wschód, uznanie ustrojów i rojowisk obrazów przenoszonych przez
sztukę Orientu oraz przez sztukę innych niż nasza cywilizacji jest środkiem, jedy-
nym środkiem przywrócenia humanistycznej równowagi”, G. Durand, Wyobraźnia
symboliczna, s. 133.
23
Interpretacje Literackie
Pobierz darmowy fragment (pdf)